Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 729 ... 739 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:35
Tacoos schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:58:
Geen idee wat het juiste topic is voor deze vraag, maar ik vermoed hier ervaringsdeskundigen:

Wij gaan binnenkort naar Italie en nemen twee fietsen mee op een fietsdrager achter de auto;
Volgens de regels moet je dan zo'n rood/wit gestreept bord op de drager hebben.
Hier vind ik 2 versies, een van kunstof die €4,95 kost gelabelled overig EU en een voor Italie die €18,95 kost.

[Afbeelding]

-Ik ben een Nederlander, dus waarom zou ik 19 euro betalen, terwijl voor mij het bord van 5 euri er niet veel anders uitziet? :P
-Hoe bevestigen jullie dit op de drager? Met Tie-Wraps tegen de fiets? Beschadigt dat de fiets niet?

Fietsendrager is een Spinder Eagle
Verschil tussen de duurdere en goedkopere lijkt te zijn dat die van 19 euro ook reflecterend is.

Bij mij zaten er elastieke bandjes bij, kon m in een groef in de drager zetten, en dan tegen het pedaal van de achterste fiets. Stukje isolatie ertussen en heeft toch 3000 km overleefd.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Geen idee wat het juiste topic is voor deze vraag, maar ik vermoed hier ervaringsdeskundigen:

Wij gaan binnenkort naar Italie en nemen twee fietsen mee op een fietsdrager achter de auto;
Hier vind ik 2 versies, een van kunstof die €4,95 kost gelabelled overig EU en een voor Italie die €18,95 kost.

[Afbeelding]

-Ik ben een Nederlander, dus waarom zou ik 19 euro betalen, terwijl voor mij het bord van 5 euri er niet veel anders uitziet? :P
-Hoe bevestigen jullie dit op de drager? Met Tie-Wraps tegen de fiets? Beschadigt dat de fiets niet?

Ik heb een 2 zijdig bord, waarvan de ene kant voor Italie is en de ander voor Spanje. verschil is meen ik 1 streep meer of minder 8)7. Ik bevestig hem met van die klittenbandstrips. Als je zorgt voor voldoende overlap waarop hij kleeft zit dat prima en kan je ze hergebruiken. Zachte kant tegen je fiets.

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:03

[Afbeelding]

Had precies die (overig EU, met die vier reflectoren in de hoeken) en ben er vaak mee in Italië geweest. Nooit problemen gehad. Vastgemaakt met van die plastic/metaal draadjes die je bij broodzakjes krijgt.

www.flickr.com/malvlex

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:22

Tacoos

i am i

Malfoi schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Had precies die (overig EU, met die vier reflectoren in de hoeken) en ben er vaak mee in Italië geweest. Nooit problemen gehad. Vastgemaakt met van die plastic/metaal draadjes die je bij broodzakjes krijgt.
Denk dat het deze wordt, lijkt mij goed genoeg >:)
J-M-T schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:09:
[...]

Verschil tussen de duurdere en goedkopere lijkt te zijn dat die van 19 euro ook reflecterend is.
Scherp gezien, maar ik lees niet dat het reflecterend moet zijn
BreadFan schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Ik heb een 2 zijdig bord, waarvan de ene kant voor Italie is en de ander voor Spanje. verschil is meen ik 1 streep meer of minder 8)7. Ik bevestig hem met van die klittenbandstrips. Als je zorgt voor voldoende overlap waarop hij kleeft zit dat prima en kan je ze hergebruiken. Zachte kant tegen je fiets.
De duurdere variant heeft idd een Italiaanse en Spaanse kant, maar ik verwacht niet dat ik ook nog eens met de auto naar Spanje ga.
Die klittebandstrips zijn wel een top idee, scheelt rondlopen met een zak tie-wraps en een tangetje op vakantie :9
Wat mij betreft gaat ie er pas op de grens op

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:47
Ik wist niet eens dat zo’n bord verplicht was. Meerdere keren naar Italië gereden. Altijd goed gegaan. /gangster.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
En officieel moet je ook nog een NL sticker plakken dacht ik (als de gele plaat niet zichtbaar is).

Ik heb beiden overigens nog nooit gedaan, verder ook nooit problemen mee gehad.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:09
Officieel mag je ook geen knipperend achterlicht

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

tjanssen schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:07:
En officieel moet je ook nog een NL sticker plakken dacht ik (als de gele plaat niet zichtbaar is).

Ik heb beiden overigens nog nooit gedaan, verder ook nooit problemen mee gehad.
Same here, bord had ik wel voor als ik gezeik kreeg maar inderdaad lastig om op te hangen dat het geen risico op schade geeft. Nooit gedoe mee gehad en toch zat Carabinieri tegen gekomen. Volgens mij wordt er niet echt op gehandhaafd. (In italie dan he, van Spanje geen idee…)

NL sticker had ik wel op de dakkoffer geplakt want te weinig plek op de fietsendrager.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 12-06-2026 19:20 ]

• MMulder13
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:08

[Afbeelding]

Alsof daar op gecontroleerd wordt….heb nog nooit zo’n bord gebruikt c

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Squirt Hot wax geprobeerd gisterenavond.

Merkbaar groot verschil met Sillca hot wax. Stuk zachter, dus je kunt gelijk na het waxen de schakels al redelijk bewegen.

Ik lees ervaringen van mensen die na 1000km nog steeds een stille ketting hebben hiermee. Ben benieuwd ^^.

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:14

Reginas

Queen of Core Stability

Nieuwe ergernis ontgrendeld: mensen die onderweg pech hebben op de fiets en hun binnenband (meerdere keren gezien) of zelfs hun buitenband (een keer gezien) achterlaten op het fietspad of de rijbaan. Pech kan je overkomen, maar laat de weg veilig en schoon achter voor de mensen die na je komen.

Fietsen in het Heuvelland is heerlijk, maar ik verbaas me regelmatig over wat medetweewielers uithalen.

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Reginas schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:46:
Nieuwe ergernis ontgrendeld: mensen die onderweg pech hebben op de fiets en hun binnenband (meerdere keren gezien) of zelfs hun buitenband (een keer gezien) achterlaten op het fietspad of de rijbaan. Pech kan je overkomen, maar laat de weg veilig en schoon achter voor de mensen die na je komen.

Fietsen in het Heuvelland is heerlijk, maar ik verbaas me regelmatig over wat medetweewielers uithalen.
Dat heb ik nog nooit gezien in al die jaren/decennia op de fiets. Een biba die perongeluk uit een vakje valt terwijl je naar je handschoenen aan het graven bent lijkt me ook waarschijnlijker dan die moedwillig achterlaten na het verwisselen.

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-08 12:44

Eigenlijk nog nooit gezien. Wel eens iemand zijn zadeltasje zien vergeten. Die kon ik, gelukkig voor hem, nog geven na een kleine achtervolging.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:02

Moedwillig weet ik niet, maar ik kom inderdaad ook regelmatig ouwe zut tegen. Ook gelletjes etc.
Ik wil het dan nog wel eens netjes oprapen en in een prullenbak doen. (Vooral tijdens MTB want in het bos vind ik zooi nog nét iets storender)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Hier gebeurt het zeeer zelden en meestal als Arnhems mooiste of vergelijkbare grote tocht voorbij komt.

Strava | AP | IP | AW | SM

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:14

Reginas

Queen of Core Stability

Misschien is dat het ook wel. Dat het puur pech is en dat mensen nu balen van hun reserveband. Het was ook vrij winderig vandaag. Wellicht dingen van fiets en op de weggewaaid? Ik zal proberen mijn vertrouwen in de mensheid terug te winnen en medetweewielers er niet zomaar van te verdenken om moedwillig troep(jes) achter te laten.

Misschien staat mijn interne radar hier ook wel te gevoelig op afgesteld. Ik kan heel slecht tegen troep, vooral in de natuur of op plekken waar het potentieel onveilig is.

Toevoeging: ik kan er ook vreselijk slecht tegen met massale buitenevenementen, zoals toertochten of hardloopevenementen. Ik schrik er iedere keer van wat mensen durven achter te laten (en misschien ook wel verliezen of vergeten).

[ Voor 18% gewijzigd door Reginas op 13-06-2026 17:25 ]

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

In NH eigenlijk nooit tegen gekomen, maar paar weken geleden in Limburg meerder biba's gezien...
Bovenaan de Eyserbosweg 1 van het gedenkteken afgehaald en in de prullenbak ernaast gegooid 8)7
Kan mij enorm storen aan de (wielren) troep langs de weg...
Je zou je afvragen hoe het bij sommige mensen thuis eruit ziet... varkens...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Edwin987
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:44
Ben zelf ook nog nooit een biba of buba in het wild gezien. Maar dat van die gel verpakkingen herken ik wel. 1 keer als vrijwilliger geholpen met opruimen langs de route na een hardloopwedstrijd. Niet normaal hoeveel er in de berm gegooid was.

Als je de gelletjes meeneemt, kun je de zakjes toch ook wel weer kwijt?

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Edwin987 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 01:24:
Ben zelf ook nog nooit een biba of buba in het wild gezien. Maar dat van die gel verpakkingen herken ik wel. 1 keer als vrijwilliger geholpen met opruimen langs de route na een hardloopwedstrijd. Niet normaal hoeveel er in de berm gegooid was.

Als je de gelletjes meeneemt, kun je de zakjes toch ook wel weer kwijt?
Wel in de juiste bak gooien hé:

Scheiden die hap

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:01

sapphire

Die-hard pruts0r

Aantal jaar met een groep mensen met een beperking een bosgebied schoongehouden en daar liep ook een doorgaande weg met fietspad doorheen.
Enkele keren binnenbandjes in de boom zien hangen en als we die niet weg haalde hingen er na een paar weken een paar bij :(

Gabriël AM5

• ElGreco
  • Laatst online: 19:29
Een nieuwe update is vandaag online gegaan voor Tempelo. Een kleine update deze ronde wat het advies nog een stuk beter zal maken.

Twee versies terug is de eigen kledingkast geintroduceerd. Deze is nu iets verder uitgewerkt. Het concept "kledingtype" is er bij gekomen.
Door de juiste kledingtype mee te geven, kan Tempelo begrijpen dat het om een kledingstuk gaat die je altijd aan hebt (bijv. een broek) of het gaat om iets wat aan kan maar ook los mee kan tijdens een rit (bijv. gilet of regenjasje).

Hierdoor kan het advies wat meer detail mee geven en klinkt het ook logischer door aan te geven dat iets mee mag en niet per se aan moet.

Releasenotes:
  • Mijn kledingkast is uitgebreid met kledingtypes, zoals gilet, regenjasje, buff, handschoenen en overschoenen
  • Tempelo kan je eigen kleding nu gerichter gebruiken in het kledingadvies
  • Bestaande kledingkastitems blijven werken en kunnen eenvoudig worden aangevuld met een kledingtype
  • Gebruikers met bestaande kledingstukken zonder type krijgen een vriendelijke melding om hun kledingkast te verbeteren
  • Het standaard en persoonlijke kledingadvies is op enkele punten verfijnd
  • Het blok Persoonlijk kledingadvies kan nu worden verborgen met Niet meer tonen
  • Het menu is verduidelijkt: niet-ingelogde gebruikers zien nu Inloggen in plaats van Account

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Webgnome
  • Nu online
ik keek net even op de app omdat ik niet precies wist wat het was. Klopt het dat er nergens een uitleg knopje is over wat het kan / doet?

• ElGreco
Webgnome schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:52:
ik keek net even op de app omdat ik niet precies wist wat het was. Klopt het dat er nergens een uitleg knopje is over wat het kan / doet?
Onder menu zie je help staan. Daar staat uitgebreid uitleg over van alles.

Zie je geen ? bij de vier knoppen op de home page? Dat is ook een ingang naar de help sectie

En onder de vier knoppen op de home page staat ook een link “snel starten”

• Webgnome
  • Nu online
Die ? had ik wel zien staan, ik zocht echter naar een 'wat is?' linkje want ik ben lui ;)

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:41
Webgnome schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:06:
Die ? had ik wel zien staan, ik zocht echter naar een 'wat is?' linkje want ik ben lui ;)

Kan je niet iemand inhuren?

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• Webgnome
  • Nu online
ik bedoel meer een algemene link onderaan de pagina niet verstop achter een of andere help knop etc. Zoals al al zei..

nvm

• orlok
Webgnome schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:52:
[...]

ik bedoel meer een algemene link onderaan de pagina niet verstop achter een of andere help knop etc. Zoals al al zei..

nvm
Een link lijkt mij nooit zo'n probleem maar waar moet zo'n link dan naar verwijzen, wat wil je nou zien o.i.d. vertel nou precies wat met evt. een voorbeeld dan kan ElGreco er wat mee (of niet). 🫨

• Webgnome
  • Nu online
orlok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:09:
[...]

Een link lijkt mij nooit zo'n probleem maar waar moet zo'n link dan naar verwijzen, wat wil je nou zien o.i.d. vertel nou precies wat met evt. een voorbeeld dan kan ElGreco er wat mee (of niet). 🫨
zucht. Blijkbaar is t lastig. ElGreco had het al wel door ;). Gewoon simpel een link onder aan de pagina naast/onder/boven snel starten met 'wat is <naam app> en dan simpel een tekst. Dit is app <naam> en het doel is x, y, z.

Als ik eerst op de pagina kom heb ik namelijk geen flauw idee wat het is, wat het kan en waarom ik het zou gebruiken. Ride now, Ride Later, Ride Route etc zijn nogal cryptisch..

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:56

Predator

Suffers from split brain

Reginas schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:23:
Misschien is dat het ook wel. Dat het puur pech is en dat mensen nu balen van hun reserveband. Het was ook vrij winderig vandaag. Wellicht dingen van fiets en op de weggewaaid? Ik zal proberen mijn vertrouwen in de mensheid terug te winnen en medetweewielers er niet zomaar van te verdenken om moedwillig troep(jes) achter te laten.
Vandaag op een kort ritje met zoonlief (die ik toch nog eens op z'n fietsje gekregen had) ... zag ik plots een tube electolyten tabs. Ik dacht meteen ... ja ene of andere ****** heeft dat hier gewoon weggegooid.

Bleek die nog quasi vol te zitten, dus wellicht gewoon vergeten of ergens uit gevallen. Ik heb em wel meegenomen en thuis weggegooid. Ik denk wel dat het overgrote deel van de achtergelaten rommel door fietsers wel per ongeluk gebeurd. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Predator op 14-06-2026 21:05 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Webgnome
  • Nu online
Die kans is ook aanwezig. Zo heb ik wel eens een bidon en armstukken gedoneerd aan Zuid Limburg :+

• Mistraller
Over afval onderweg;
Ik ben dan ook nog zo iemand die bij een afvaldump stopt om een foto te maken en hem in buitenbeter gooit richting de gemeente.
Ergernisje is dan wel dat je een mailtje terugkrijgt van god-weet-welke-gemeente dat "Wij die-en-die app gebruiken" dus of je het voortaan daarin wilt posten. Alsof ik een map van alle gemeenten en hun bijbehorende apps mee heb onderweg.
Ook defect straatmeubilair ben ik vaak niet te beroerd om het ff te melden. (vooral als het in mijn voordeel is natuurlijk, zoals een verkeerslicht waarvan het fietspaaltje stuk is bijv)
Vandaag lag er op de dijk tussen Grave en Cuijk weer een ontstellende berg grofvuil, echt treurig dat mensen dat doen. Gaf dan wel weer een leuk praatje met een oudere dame op een e-bike die ook een melding wilde doen. Toch weer wederzijds credits gescoord ;)
En IEDEREEN hoorde mijn bel vandaag *O* Alleen groetresponspercentage was laag.

---------------

• Webgnome
  • Nu online
Gisteren hebben we met een grote groep oud deelnemers de handbike battle groep 2026 van Arnhem (Klimmendaal klimmers) een mooie training bezorgd.
Rondom revalidatie centrum daar zit een mooi rondje. Dit rondje doen de deelnemers meestal aan het begin van hun training in Januari om te kijken waar men staat en om te voelen hoe hoogtemeters werken. Aan het einde van de voorbereiding (gisteren dus) doen ze dat om zelf te zien wat hun progressie is.

Erg mooi om te zien dat de ene echt een grote stap gemaakt heeft terwijl een andere ogenschijnlijk niet veel verder is gekomen. Het voordeel voor mij is dan weer dat ik dat los kan laten omdat ik toch niet mee ga :+ (en zelf ook even helemaal los kan gaan ..)

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:14:
Squirt Hot wax geprobeerd gisterenavond.

Merkbaar groot verschil met Sillca hot wax. Stuk zachter, dus je kunt gelijk na het waxen de schakels al redelijk bewegen.

Ik lees ervaringen van mensen die na 1000km nog steeds een stille ketting hebben hiermee. Ben benieuwd ^^.
Nice, ik ben benieuwd!

Hier nu ook 4 kettingen (2 voor de gravel) gedaan met de silca waarbij de laatste 3 aanzienlijk makkelijker te breken waren. Mogelijk omdat ik deze gewoon op 95 graden heb gedaan zoals hier ergens boven vermeld en die eerste nog heb afgekoeld naar 75..

Ik hoop wel dat ze net zo goed gelukt zijn, die eerste houdt het inmiddels 400 km uit en is nog net zo stil als in het begin dat bevalt dus erg goed! Nadeel is dat je continue de aandrijflijn van je fietsmaten hoort nu ;).

Donderdag wisselen en een ritje inrijden met ketting 2 en deze opnieuw in de was zodat ie mee kan als vervanger op fietsvakantie volgende week!

• Stevie-P
  • Niet online
He, vervelend. Wil je een stuk gaan rijden maakt je fiets ineens een gek geluid.
Heeft iemand nog ideeën wat ik kan checken zodat ik wellicht toch nog op pad kan straks?

Het probleem:
Ik hoor een gek geluid als ik even aanzet en stopt pas weer als ik de pedalen even stilhoud.
Het maakt niet uit of ik in het zadel zit of even ga staan.
Ik krijg het niet gereproduceerd als ik de fiets in de reparatiestandaard heb hangen en de pedalen met de hand draai.

Wat ik reeds heb gedaan: steekas en body schoongemaakt en van nieuw montagevet voorzien.

Filmpje voor geluid:

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Ik zou de hele drivetrain nakijken. Er loopt iets aan lijkt het. Check vooral de derailleurs. Is de ketting er af geweest toevallig? Klinkt als een ketting die niet goed in de achterderrie is gezet

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27
418O2 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:24:
Ik zou de hele drivetrain nakijken. Er loopt iets aan lijkt het. Check vooral de derailleurs. Is de ketting er af geweest toevallig? Klinkt als een ketting die niet goed in de achterderrie is gezet
Dat was idd ook mijn gedachte

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

raymondw schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:45:
[...]

Dat was idd ook mijn gedachte
Overkomt de beste :p

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Ik dacht aan een derailleurkabel die tegen de spaken aanloopt (mocht het geen elektrische derrie zijn), maar dat zou je op een montage standaard ook moeten horen, en ook wanneer je niet trapt tenzij je schakelt naar een gunstigere versnelling (of het moet wel heel hard waaien).

[ Voor 22% gewijzigd door dingbat op 15-06-2026 14:57 ]

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Of een crankset die niet helemaal vast zit en bij kracht scheef trekt en tegen de voorste derrie sleept

• Stevie-P
  • Niet online
Dank voor de reacties. De derrie is draadloos; sram force. Er komt niets tegen de ketting of wiel aan.
De ketting is ook niet los geweest en ook dat ziet er allemaal goed uit.
Ik vrees dat er iets met m'n wiel/lagers is. De cassette (met lockring goed vast) kan behoorlijk bewegen, dat lijkt me niet de bedoeling...

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Stevie-P schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:02:
Dank voor de reacties. De derrie is draadloos; sram force. Er komt niets tegen de ketting of wiel aan.
Ik vrees dat er iets met m'n wiel/lagers is. De cassette (met lockring goed vast) kan behoorlijk bewegen, dat lijkt me niet de bedoeling...

[Streamable: cassette]
Die zit niet goed genoeg vast. Ik zou hem loshalen en opnieuw goed monteren. En voel of je freehub goed vast zit. Zo niet, dan zit het daar. Wel bijzonder

Zou iig niet meer fietsen want zo help je je ketting naar de gallemiezen

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 15-06-2026 15:17 ]

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Ik had recent ook last van een losse cassette. Dat lag niet aan hoe vast die was aangedraaid maar aan versleten lagers. Kan inderdaad daar liggen. In mijn geval alleen geen rare geluidjes.

• ElGreco
Stevie-P schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:02:

[Streamable: cassette]
Dit zouden inderdaad de lagers kunnen zijn, al weet ik niet hoe oud het wiel is of hoeveel km's deze al gereden heeft.

Ik heb in het verleden ook gekraak gehad daar achter als er druk kwam (door te trappen). Body bewoog niet zoals deze, maar de lagers waren inderdaad op.

Lagers zijn in ieder geval een kandidaat.

• Stevie-P
  • Niet online
ElGreco schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:19:
[...]

Dit zouden inderdaad de lagers kunnen zijn, al weet ik niet hoe oud het wiel is of hoeveel km's deze al gereden heeft.

Ik heb in het verleden ook gekraak gehad daar achter als er druk kwam (door te trappen). Body bewoog niet zoals deze, maar de lagers waren inderdaad op.

Lagers zijn in ieder geval een kandidaat.
Dit wiel is zo'n 20 maanden oud, en heeft nu zo'n 8k tot 9k km gedraaid.

• Stevie-P
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:08:
[...]

Die zit niet goed genoeg vast. Ik zou hem loshalen en opnieuw goed monteren. En voel of je freehub goed vast zit. Zo niet, dan zit het daar. Wel bijzonder

Zou iig niet meer fietsen want zo help je je ketting naar de gallemiezen
Ik ga de cassette er weer eens afhalen. Dank

• Stevie-P
  • Niet online
Stevie-P schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:38:
[...]

Ik ga de cassette er weer eens afhalen. Dank
Dat was makkelijker gezegd dan gedaan; ik krijg die met geen mogelijkheid meer los...
Dan maar een afspraak bij de LBS maken, opzich geen probleem, ik gun ze het werk, alleen jammer dat ik een tijdje niet op deze fiets kan rijden.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:49
Mijn fiets kraakte ook vergelijkbaar... Ook daar zat er speling op de cassette. Daar was de freehub en de lagers de oorzaak. Eigenlijk dezelfde conclusie als ElGreco.

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Mistraller
Vanaf zaterdag bij de Lidl:
- Koffer met fietsgereedschap (pedaalsleutel, cassettetool, BB - BSA sleutel etc)
- Momentsleutel 2~24 Nm
- Fiets compressor met accu met schrader/presta

---------------

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-08 22:58
Mistraller schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:58:
- Koffer met fietsgereedschap (pedaalsleutel, cassettetool, BB - BSA sleutel etc)
- Momentsleutel 2~24 Nm
Zeker van Crivit? Kijk daar goed mee uit. Ik heb daar al eerder gereedschap van gekocht maar het is echt zonde van je geld. Multi tool gaat drie keer draaien mee en een hoop gereedschappen hebben net een verkeerde maat. Op de verpakking kan je ook niet zien waar het compatibel mee is.

Ondershirtjes en trainingsbanden (elastieken) ben ik dan wel weer tevreden over.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• orlok
stevens20 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 06:29:
[...]

Zeker van Crivit? Kijk daar goed mee uit. Ik heb daar al eerder gereedschap van gekocht maar het is echt zonde van je geld. Multi tool gaat drie keer draaien mee en een hoop gereedschappen hebben net een verkeerde maat. Op de verpakking kan je ook niet zien waar het compatibel mee is.

Ondershirtjes en trainingsbanden (elastieken) ben ik dan wel weer tevreden over.
Crivit . . . ? Parkside bedoel je, volgens de reclame van 'Schwarzenegger' kwaliteit. 😉

• Mistraller
[...]

Zijn allemaal gewoon merknamen van Lidl. Ik moet zeggen dat ik over erg veel gereedschappen over het algemeen bijzonder tevreden benl; zeker de prijs in acht nemend.
En ben je niet tevreden breng je het gewoon terug. No questions asked.

---------------

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

Phydomir

Dennis

Mini Decathlon sportvoeding review. Had laatst wat nodig en mijn gebruikelijke SIS Beta fuels waren niet op tijd binnen. Dus even wat bij de Decathlon gehaald.

Mix Energy Gel en Energy Gel+ x6 | Decathlon
30g carbs per gel, dat is een prima hoeveelheid. Textuur is opzich prima. Misschien wat dik maar als je de SiS Beta fuels gewend bent dan is het prima te doen. Smaak is echter verschrikkelijk. Heb alle smaakjes geprobeerd en allemaal hebben ze de eerste smaak alsof je hoestdrank naar binnen werkt. Geen succes.
3/10

Energy Fruit Jellies MIX 12x 25 g | DecathlonEnergy Fruit Jellies MIX 12x 25 g | Decathlon
Deze dingen daarentegen. Deze zijn echt goud. 20g carbs in een zeer compact formaat. Smaak is prima, misschien iets te zoet maar met een slokje water goed weg te werken. Deze ga ik zeker vaker kopen en gebruiken.
10/10

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:16
Waarom niet gewoon haribo ?

Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/dam/product/AHI_4373366f354d597653414b426b765356734f33536767?revLabel=1&rendition=400x400_JPG_Q85&fileType=binary

2 euro per 250g.
Die Decathlon fruitreepjes zijn prima energie ja, maar best wel irritante verpakking en ook best duur voor wat het eigenlijk is.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-08 14:03
ik kan de gelletjes en sportvoeding in algemeen van Lidl wel aanraden. Niet zo duur als je koopt bij sport zaken als decathlon of sportvoeding sites. Volgens mij is tegenwoordig iets duurder maar voorheen was prijs per kg voor de eiwit goedkoper dan elke webshop ook.

• Phydomir

Phydomir

Dennis

DDX schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:54:

[Afbeelding]

2 euro per 250g.
Die Decathlon fruitreepjes zijn prima energie ja, maar best wel irritante verpakking en ook best duur voor wat het eigenlijk is.
Verpakking heb ik bij slechts één wat ruzie mee gehad, rest ging vrij makkelijk open. Dat is ook wel een voordeel, dat ze per stuk verpakt zijn. Gebruik deze dingen (gels, jelly's) ook alleen als de snelheid er toe doet. Gewoon lange duur is op snelle jelles, krentebollen etc.

Deze Haribo's zien wel opzich wel uit al een interessant alternatief. Grootste risico is wel dat ze opgaan voordat ik in het weekend ga fietsen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• BreadFan
  • Niet online
Groot fan van die jellies. Vind ze juist makkelijk te openen. Gaat helaas altijd wel hard met die verpakkingen en dan is 9 euro voor 12 stuks ook weer niet goedkoop. Ben wel benieuwd naar die Lidl sportvoeding

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:17
[...]

Je hebt een punt, maar dat risico loop je ook met budget gereedschap van de grote fietsretailers. Voor het geld van die startset in de folder kun je bijna geen miskoop doen, tenzij je iets helemaal de soep in draait.

In mijn optiek een prima setje om mee te beginnen; wat eventueel stuk gaat of kwalitatief niet voldoende is vervang je t.z.t door iets degelijks. Kun je de kosten mooi spreiden.

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:10
Je hebt ze ook in een doos van 100 stuks, maar dan alleen in de smaak aardbei.
BreadFan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:58:
Groot fan van die jellies. Vind ze juist makkelijk te openen. Gaat helaas altijd wel hard met die verpakkingen en dan is 9 euro voor 12 stuks ook weer niet goedkoop. Ben wel benieuwd naar die Lidl sportvoeding

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

guapper schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Je hebt een punt, maar dat risico loop je ook met budget gereedschap van de grote fietsretailers. Voor het geld van die startset in de folder kun je bijna geen miskoop doen, tenzij je iets helemaal de soep in draait.

In mijn optiek een prima setje om mee te beginnen; wat eventueel stuk gaat of kwalitatief niet voldoende is vervang je t.z.t door iets degelijks. Kun je de kosten mooi spreiden.
Ik heb zon startset van daytona en die gebruik ik nog wel eens. Geen topkwaliteit maar die kettingzweep en cassette afnemer zijn prima. Gebruik het ook op mijn stadsfiets.

Die crivit werkstandaard is ook prima. Heeft menigeen hier. Voor die 20/25 euro is die echt prima.

• Webgnome
  • Nu online
qua eten/drinken. Ik neem nooit gells of winegums mee? Ik zorg altijd dat ik genoeg water met isostar bij mij heb en van die chocola/protein bars. Dat gaat meestal gewoon goed.

my 2 cents.. ;)

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Proteïne tijdens inspanning is niet het allerhandigste.

Ik heb altijd gels mee maar gebruik ze zelden. Als ik ze wel eens nodig heb ben ik erg blij, leeg fietsen is niet mijn hobby

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:02
Webgnome schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:42:
qua eten/drinken. Ik neem nooit gells of winegums mee? Ik zorg altijd dat ik genoeg water met isostar bij mij heb en van die chocola/protein bars. Dat gaat meestal gewoon goed.

my 2 cents.. ;)
Mijn maag houdt niet van isotone sportdranken dus ik doe altijd gewoon water met extra veel limonadesiroop en een schepje zout. Daarnaast heb ik een Snack bag en daar gaat gewoon een zak Red Band/Haribo in en dat vind ik best wel handig eten onderweg en geeft snel energie :)

HD4Life @ Full-HD

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-08 15:34
DDX schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:54:

[Afbeelding]

2 euro per 250g.
Wat is er niet makkelijk aan de fruitjellies van Decathlon!? Er zit zelfs een lipje aan wat je alleen omhoog hoeft te trekken en hij is volledig open :o

Serieuze vraag over de Haribo, hoe neem jij ze mee? Of de volledige verpakking? :+
Phydomir schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:50:
Mini Decathlon sportvoeding review. Had laatst wat nodig en mijn gebruikelijke SIS Beta fuels waren niet op tijd binnen. Dus even wat bij de Decathlon gehaald.

Mix Energy Gel en Energy Gel+ x6 | Decathlon
30g carbs per gel, dat is een prima hoeveelheid. Textuur is opzich prima. Misschien wat dik maar als je de SiS Beta fuels gewend bent dan is het prima te doen. Smaak is echter verschrikkelijk. Heb alle smaakjes geprobeerd en allemaal hebben ze de eerste smaak alsof je hoestdrank naar binnen werkt. Geen succes.
3/10
Er was eerst ook nog een karamel smaak van, leek net of je gewoon een fles karamelstroop in je mond kneep, dat met 30 graden vlak voor je de Redoute op fiets is echt niet ideaal :+

[ Voor 39% gewijzigd door la_fusion op 16-06-2026 13:11 ]

• BreadFan
  • Niet online

my 2 cents.. ;)
Tijdens de inspanning is proteine niet hetgeen je het meest je nodig hebt. Meer voor daarna. Leuk luistervoer (pun intended) is trouwens de Beter worden podcast hierover: https://open.spotify.com/...fGnqR?si=059a9b7a31af44d4

Extra proteinen toevoegen aan je dagelijkse inname is overigens vaak niet nodig : https://www.gezondheidenw...eloos-en-belast-de-nieren

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:25

fdees

Trust me I'm an Engineer

Zelf varieer ik wel wat ik eet op de fiets, rustige training is vaak snoep of van die fruitjellies van decathlon. Dit is dan makkelijk te eten en te kauwen. Als ik echt intens ga of heel lang en variatie wil dan gelletjes. Vaak 2:1 of 1:0.8 als ik echt intens ga.

Maar zakken snoep doe ik vaak in kleinere ziplock zakken op de rug of als ik een stuurtas mee heb daarin. Koop soms zakken snoep in groot verpakking en dan 2,5 kg mee te nemen is wat overdreven.

Bidons is vaak of elektrolyten en/of een isotone sportdrank. Afhankelijke van de rit, zeker nu het weer warm begint te worden neem ik er sowieso 1 mee van 1 liter met elektrolyten. Ben een goede zweter dus alles aanvullen is wel essentieel.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Webgnome
  • Nu online
418O2 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:48:
Proteïne tijdens inspanning is niet het allerhandigste.

Ik heb altijd gels mee maar gebruik ze zelden. Als ik ze wel eens nodig heb ben ik erg blij, leeg fietsen is niet mijn hobby
dat hangt helemaal af welke inspanning.. En tot nu toe, na ongeveer 4 ~ 5 jaar biken leef ik nog steeds ;)

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:49
Webgnome schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:26:
[...]

dat hangt helemaal af welke inspanning.. En tot nu toe, na ongeveer 4 ~ 5 jaar biken leef ik nog steeds ;)
Jij doet hét met je handen, dat is totaal iets anders natuurlijk.

Ontopic: wie heeft een handige website/artikel met wat handvatten wat, wanneer in grofweg welke hoeveelheden te nemen?

Ik fiets overigens vooral op water met isostar, snelle jelles en wat gelletjes. Voor de lekker is een stuk taart of fruit wel fijn voor de afwisseling.

Toevoeging: als ik 80km+ rij dan eet ik voorafgaand aan de rit 4-5 pannenkoeken met stroop of jam.

[ Voor 8% gewijzigd door bwernsen op 16-06-2026 13:35 ]

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Phydomir

Phydomir

Dennis

my 2 cents.. ;)
Bij mij ligt het er aan hoelang en wat voor rit ik ga maken. Lange duur is eigenlijk altijd 50/50 qua drink mix en dingen als snelle jelles. De doordeweekse trainingen van +/- 1,5u is volledig drinkmix.
bwernsen schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:31:
Ontopic: wie heeft een handige website/artikel met wat handvatten wat, wanneer in grofweg welke hoeveelheden te nemen?
Qua hoeveelheid zou ik iedere rit, ongeacht intensiteit uitgaan van 60 gram koolhydraten per uur. Hoe je die binnenkrijgt maakt niet super veel uit. Als je een hele intesieve rit doet is het wel aan te raden om te kijken naar simpele koolhydraten. Puur uit drank of dingen als gels werken dan het beste.
Als je langer gaat op een lagere intensiteit kan is vast voedsel prima te doen. Probeer wel dingen uit te kiezen die rijk zijn aan koolhydraten en laag in vet, eiwit en vezels. Denk dan aan bananen, dadels of snelle jelles.

Veel is wel afhankelijk van hoe vaak en lang je fietst. Sommige zullen zeggen dat je voor een rustig duurritje van een uur niets nodig hebt. Klopt opzich, maar als je 5 of 6 keer per week fietst zou ik ook die gewoon met 60g per uur fuelen.

[ Voor 49% gewijzigd door Phydomir op 16-06-2026 13:42 ]

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

[...]

Ik fiets overigens vooral op water met isostar, snelle jelles en wat gelletjes. Voor de lekker is een stuk taart of fruit wel fijn voor de afwisseling.
Staat vaak wel op de verpakking, maar het blijft persoonlijk. Maurten heeft fueling guides voor hun producten, maar dat is voor specifieke inspanningen.

Fueling guide is iig een goede zoekterm

• Webgnome
  • Nu online
[...]

wat is precies anders aan anders dan het energieverbruik veel lager zit? Verder blijft het gewoon een duursport ;)

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Webgnome schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar of er een verschil in verbruik zit van energie. De benen zijn natuurlijk relatief veel grotere spieren, dus vragen meer energie dan een gemiddelde paar armen. Kijkende naar een gelijke snelheid op het vlakke zou jij met de handbike mogelijk minder vermogen moeten leveren door lagere luchtweerstand.

Het gaat over opneembaarheid, uiteindelijke halen we onze energie uit 1 van de 3 zaken, suikers, eiwitten of vetten. Waarbij suikers veel sneller en makkelijker door het lichaam worden opgenomen tijdens inspanning en bij de spieren terechtkomen. Ook de duur van de activiteit heeft nog invloed, als je lang traag gaat dan zal je hartslag lager zijn en je ook nog delen uit vetten kunnen opnemen, maar als het hard gaat dan lukt het lichaam dit niet meer

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Eiwitten worden heel langzaam opgenomen en kosten volgens mij ook veel energie om op te nemen. Er is niemand die er voor geleerd heeft die je zou aanraden om eiwitten tijdens een inspanning in te nemen. En natuurlijk ga je niet dood, maar het helpt je geenzins. Wellicht dat de lagere inspanning en de houding op een hand fiets het minder erg maakt, maar ik hou het bij koolhydraten en elektrolyten.

Ik heb een keer met @Ypuh kebab gegeten op een rit (niet ontbeten tijdens de green divide en dat leek wel lekker), maar toen was het daarna wel even anderhalf uur aardig stil terwijl we normaal wel praatjes hadden.

[ Voor 21% gewijzigd door 418O2 op 16-06-2026 13:52 ]

• guapper
https://www.eatmyride.com/nl

Ik gebruik soms de app. Daarin kun je ook je eigen voeding invoeren, en daarmee een plan maken voor een geplande rit.

Er zullen vast betere en completere alternatieven zijn, maar dit geeft je inzicht in wat je zoal verbruikt en dus tijdig moet aanvullen.

[ Voor 28% gewijzigd door guapper op 16-06-2026 13:55 ]

• Webgnome
  • Nu online
fdees schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar of er een verschil in verbruik zit van energie. De benen zijn natuurlijk relatief veel grotere spieren, dus vragen meer energie dan een gemiddelde paar armen. Kijkende naar een gelijke snelheid op het vlakke zou jij met de handbike mogelijk minder vermogen moeten leveren door lagere luchtweerstand.

Het gaat over opneembaarheid, uiteindelijke halen we onze energie uit 1 van de 3 zaken, suikers, eiwitten of vetten. Waarbij suikers veel sneller en makkelijker door het lichaam worden opgenomen tijdens inspanning en bij de spieren terechtkomen. Ook de duur van de activiteit heeft nog invloed, als je lang traag gaat dan zal je hartslag lager zijn en je ook nog delen uit vetten kunnen opnemen, maar als het hard gaat dan lukt het lichaam dit niet meer
Ik moet even de onderzoeken erbij halen maar als ik het goed herinner dan is het verschil ongeveer dat bij handbike je 1/3 minder energie gebruikt. Zoals ik al zei, ik moet het even uitzoeken..

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Webgnome schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Ik moet even de onderzoeken erbij halen maar als ik het goed herinner dan is het verschil ongeveer dat bij handbike je 1/3 minder energie gebruikt. Zoals ik al zei, ik moet het even uitzoeken..
Dat is nogal een significant verschil en iets om in je achterhoofd te houden als het gaat om voeding ;)

Als ik vogeltjes ga kijken met 160 watt gemiddeld maakt het ook niet uit wat ik eet.

[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 16-06-2026 13:56 ]

• guapper
@Webgnome Ik denk er vast te simpel over wegens te weinig kennis, maar ik zou verwachten dat wanneer je een gelijke massa met gelijke weerstand over een gelijke afstand bij een gelijke snelheid verplaatst, er even veel energie nodig is.

Jij zet die energie om met je armen, wij met de benen, maar afgezien van de weerstand omderweg en de enfficientie van de spieren, zou ik niet verwachten dat er veel verschil in zit.

(edit:) Misschien dat het verschil in energieverbruik dan toch in de snelheid zit?

[ Voor 12% gewijzigd door guapper op 16-06-2026 14:02 ]

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

guapper schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:00:
@Webgnome Ik denk er vast te simpel over wegens te weinig kennis, maar ik zou verwachten dat wanneer je een gelijke massa met gelijke weerstand over een gelijke afstand bij een gelijke snelheid verplaatst, er even veel energie nodig is.

Jij zet die energie om met je armen, wij met de benen, maar afgezien van de weerstand omderweg en de enfficientie van de spieren, zou ik niet verwachten dat er veel verschil in zit.

(edit:) Misschien dat het verschil in energieverbruik dan toch in de snelheid zit?
En veel minder luchtweerstand

• Webgnome
  • Nu online
@418O2 ik zal al niks meer zeggen over voeding in dit topic.... want blijkbaar snap ik het niet enzo.. Ja dat ik minder energie verbruik zeker waar. Echter in de basis is het natuurlijk allemaal hetzelfde. Ik snap al waar de verwarring vandaan komt. Ik schreef proteine bars. Ik bedoel de cereal bars. Excuus.

Ja, die gedachte klopt. Gelijke massa, gelijke snelheid, gelijke afstand = gelijke energieverbruik. Echter armspieren zijn kleiner, genereren daardoor minder energie dus ga je langzamer. Luchtweerstand is minder dus dat is in mijn voordeel echter dat lost het verschil in maximale energie nog niet op. Dus ik KAN simpelweg niet harder om de vergelijking hetzelfde te houden.
Om het nog leuker te maken, is het ook weer afhankelijk van of je in een ligger je voort beweegd of een zgn. kniezitter. De laatste kun je heel veel meer kracht genereren (volledige romp/rug tot je beschikking) dus is je snelheid hoger.

[ Voor 87% gewijzigd door Webgnome op 16-06-2026 14:16 ]

• Requiem19

Energie => watts * effiency.

Ik kan mij voorstellen dat je op een handbike een stuk lagere luchtweerstand hebt, waardoor je met minder watts alsnog een redelijke snelheid behaalt. Daarnaast zijn je armen minder sterk dan je benen, dus zul je sowieso ook minder vermogen produceren.

Ik lees dat Jetze Plat ongeveer een FTP van 250 watt heeft op zijn handbike. Daarmee is hij wereldtop. Tov wereldtop wielrennen scheelt dat ongeveer 200 watt. Snelle aanname: vermogen met je armen leveren is ongeveer 250/450 = 0.55 conversie.

Een rustig rondje op de racefiets voor mij met 180 watt = staat dan gelijk aan de handbike met 100 watt. Als de efficiëntie van de spieren gelijk is, scheelt dit per uur ongveer 288 kcal (minder).

Een uur handbiken op 100 watt zou dan op 360kcal uitkomen, waardoor het hele voedingsverhaal behoorlijk anders is.

MAAR: het lijkt erop dat we veel minder efficiënt zijn op een handbike.

Grofweg 50% minder efficiënt, waardoor je netto weer even veel kcal zou gebruiken.... Wel een interessant rabbit hole weer 8)

• Webgnome
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:14:
[...]

Energie => watts * effiency.

Ik kan mij voorstellen dat je op een handbike een stuk lagere luchtweerstand hebt, waardoor je met minder watts alsnog een redelijke snelheid behaalt. Daarnaast zijn je armen minder sterk dan je benen, dus zul je sowieso ook minder vermogen produceren.

Ik lees dat Jetze Plat ongeveer een FTP van 250 watt heeft op zijn handbike. Daarmee is hij wereldtop. Tov wereldtop wielrennen scheelt dat ongeveer 200 watt. Snelle aanname: vermogen met je armen leveren is ongeveer 250/450 = 0.55 conversie.

Een rustig rondje op de racefiets voor mij met 180 watt = staat dan gelijk aan de handbike met 100 watt. Als de efficiëntie van de spieren gelijk is, scheelt dit per uur ongveer 288 kcal (minder).

Een uur handbiken op 100 watt zou dan op 360kcal uitkomen, waardoor het hele voedingsverhaal behoorlijk anders is.

MAAR: het lijkt erop dat we veel minder efficiënt zijn op een handbike.

Grofweg 50% minder efficiënt, waardoor je netto weer even veel kcal zou gebruiken.... Wel een interessant rabbit hole weer 8)
Het is inderdaad een leuke rabbit hole waar ik meerdere malen al in verdwaald ben :+.

• Galois
  • Laatst online: 15:56

Galois

1811 - 1832

Nu we het toch over voeding hebben...
Ik doe eens per jaar (of 2-3x) een lange fietstocht van zeg 6 tot 10 uur.

Ik moet dan weg met mijn achterzakjes propvol met eten. Als je ook nog armstukken mee wilt, een extra binnenbandje, regenjasje, enz, dan zit je al gauw vol.

Voor deze tochten denk ik dat het wel handig is om een (kleine) frameteas mee te nemen. Zeg van het formaat: 10 gelletjes, twee bananen en wat sultana's :)

Iemand een tip hiervoor vanuit eigen ervaring? Of een andere oplossing voor mijn probleem?

Zo'n frametas bijvoorbeeld...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MZslApa1FMtLjuI4Xu256d18-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NH17SyY2cEfu9eQ79cGlBWU.jpg?f=fotoalbum_large

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Je denkt er zeker te simpel over. Zoals @418O2 aangeeft vergeet je luchtweerstand in dit verhaal.

Op de fiets heb je even simpel gezegd 3 zaken die weerstand geven, dan nemen we de efficiëntie van het lichaam niet mee in dit geval, want die gaat gelijk zijn in gemiddelde.

Het eerste is de mechanische efficiënte van de aandrijflijn; denk aan de weerstand van de ketting en de lagers. bij een handbike heb je een langere ketting volgens mij dus daar zal je iets op verliezen tov een gewone fiets. Lagers zal ook iets hoger zijn omdat je er meer hebt 2 vs 3 wielen. Ketting weerstand is bij een fiets nog wel te verlagen door deze te waxen vs olie te gebruiken, maar dat is een andere discussie.

2de deel is wat jij aanhaalt de rolweerstand, ja die is gelijk als de massa gelijk is. Maar ben bang voor @Webgnome dat zijn handbike zwaarder is dan de gemiddelde fiets. Dus daarop kan hij wat verliezen. Het effect van het extra wiel weet ik niet direct, maar ik gok dat dit een klein nadeel is tov 2 wielen.

Maar het grootste verschil gaat zitten in de luchtweerstand (luv being a mechanical engineer). Dit is afhankelijk van 3 factoren die effect hebben als ik naast een handbiker sta met mijn racefiets. Dat is frontale oppervlakte, de snelheid deze is kwadratisch dus hoe harder we fietsen hoe hoger deze is en als laatste stroomlijning. Ik gok dat mijn frontale oppervlakte minimaal 3x zo groot is als een handbiker als we beide aero gepositoneerd zijn, ook de turbelentie die van mij afkomt is gigantisch want achter de trapas heb je eigenlijk niets wat het netjes geleid de lucht. Je ziet daarom ook trialeten hun bidons achter hun zadel plaatsen, dit verlaagd hun weerstand best veel. Je wilt een pijl hebben qua vorm om de luchtweerstand de minimaliseren en daarbij zit je veel dichter bij een handbike dan een racefiets.
Webgnome schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Dat is echt wel heel veel, maar wel volgens verwachting.

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Galois schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:19:

Ik moet dan weg met mijn achterzakjes propvol met eten. Als je ook nog armstukken mee wilt, een extra binnenbandje, regenjasje, enz, dan zit je al gauw vol.

Voor deze tochten denk ik dat het wel handig is om een (kleine) frameteas mee te nemen. Zeg van het formaat: 10 gelletjes, twee bananen en wat sultana's :)

Iemand een tip hiervoor vanuit eigen ervaring? Of een andere oplossing voor mijn probleem?

[Afbeelding]
Ik heb nu een stuurtas van ULAC, kan best wel wat in. Ben er tevreden over, denk ook misschien nog een frametas ervan te kopen als ik verder wil gaan voor wat kleding, regenjas enzo. F

maar als je echt 10 uur gaat fietsen wil je toch ook wel eens ergens kort stoppen bij een tankstation of supermarkt en daar even vaste voeding kopen om wat anders te eten.

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:03

[Afbeelding]
Isolatietape!

Tape die extra bandjes en wat reepjes aan je zadelpen/bovenbuis, krast niet en kost (bijna) niks. Voor die paar keer per jaar...

• Requiem19

[Afbeelding]
Je oplossing is prima, nu alleen nog even de goede framebag of top tube vinden, of allebei.

Ik zit in team Apidura, maar vooral omdat zij strakke tasjes maken die mooi aansluiten. Je hebt ook wat meer travel gerichte tasjes ... kwestie van persoonlijke voorkeur vooral denk ik.

• DDX
la_fusion schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:09:
[...]
Serieuze vraag over de Haribo, hoe neem jij ze mee? Of de volledige verpakking? :+
0,4l diepvrieszakje van de ah

• Goku33
  • Laatst online: 27-08 19:21

Goku33

Ownage!

[Afbeelding]
Ik heb dan zelf zo'n tasje op de bovenbuis mee:

https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-fietstas-bovenbuis.html?spm=a2g0o.productlist.search.0

Gaat genoeg in en je kan er makkelijk bij tijdens het fietsen.

• DDX
Probeer het eens uit met goedkoop tasje (wel frame beschermen)
Ik ben of van stuurtasje of tailfin (speedpack of aeropack)
De aeropack is formaatje kleiner dus ideaal voor ritjes van 200-300km waar je niet voor 2 dagen kleding mee hoeft te nemen.
Frametasjes zijn irritant kwa bidon en ik kom er wel eens tegenaan met m'n knieen (1 keer per uur is genoeg om je te irriteren eraan)

[ Voor 19% gewijzigd door DDX op 16-06-2026 14:48 ]

• BreadFan
  • Niet online
DDX schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:47:
Frametasjes zijn irritant kwa bidon
* BreadFan aait zijn XXL frame ;)

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:16

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19
Ik heb een top tube bag van Canyon, is ook een ideale plek om je haribo's in te stoppen altijd binnen handbereik en makkelijk dan tussen je frame.

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Wat ook nog een leuke optie is voor mensen die ook tijdens wedstrijden extra eten mee willen nemen is Topeak Fastfuel station. Heb deze ook en gebruik het vooral tijdens triatlon en langere groepsritten.

https://www.topeak.com/global/en/product/1636-FASTFUEL-TRI-STATION

• Galois
  • Laatst online: 15:56

Galois

1811 - 1832

Tnx voor de tips.

Ik heb afgelopen week inderdaad de 'isolatietape' oplossing gebruikt @silencedead.
Maar dat vind ik toch onhandig... en omdat ik mij elke keer wel erger aan die halve oplossingen, hoop ik met een tasje de ideale oplossing te hebben. Helaas zijn er veel ook gewoon echt heel lelijk! :)

Die van The Pack lijkt wel erg handig, maar mooi is deze zeer zeker niet. In het frame zoals de foto die ik hierboven geplaatst heb, lijkt de minst lelijke oplossing... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Torgo
  • Nu online
Mistraller schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:58:
- Momentsleutel 2~24 Nm
Ik ben een beetje late to the party maar als ik kijk op de Lidl website zie ik alleen een momentsleutel voor 40-210 Nm. Heb je een linkje?

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Torgo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Ik ben een beetje late to the party maar als ik kijk op de Lidl website zie ik alleen een momentsleutel voor 40-210 Nm. Heb je een linkje?
https://www.lidl.nl/p/cri...list=search/momentsleutel

Tita gravelfiets ook op clik overgezet. Denk nog geen tien minuten werk incl sealant topup. Oppompen gaat ook echt een klap sneller en lichter dan met presta

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 16-06-2026 20:06 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:03

McMiGHtY

- burp -

Qua eten, afgelopen weekeinde een BRM400 gedaan. 's Avonds nog een groot bord pasta op, verder had ik 2 liter bidons met elk ongeveer 50gr koolhydraten.

Later nog een keer in totaal 90gr koolhydraten in een bidon gedaan.1x blik monster. 1x proteine drankje bij een tankstation met een kop cappuciono en bacon/egg driehoekjes brood. 4 Witte bolletjes met cream cheese en ham, 3 gelletjes, 2x van die gellie's, een reepje van de action, 2 broodjes kroket/mayo, een colaatje en een anderhalf bidon water en een verpakking bloks energy chews.

Een en ander in een topeak toptube tasje gepropt en wat "voorraad" in de tailfin achterop met wat extra kleding.

Tailfin zat zeker niet propvol en als je even de tijd ervoor neemt pakt die ook weer keurig in. Wil je heel snel kleren erin en eruit trekken, dan is een Apidura Race 7L seatbag misschien handiger (maar die heb ik niet en de tailfin wel) en dan zou ik zelf (als ik de noodzaak er echt van inzie) de speedpack erbij aanschaffen, die heeft ook wel een fijne stukje gaas bovenop waar je makkelijk wat in kan proppen wat je niet in je achterzak wil, maar wel voor het grijpen.

[ Voor 11% gewijzigd door McMiGHtY op 16-06-2026 20:17 ]

• DDX
Tailfin aeropack is prima met ritjes aan zijkant om even snel er wat uit te halen.
(maar dat vergt wel enige planning waar je spullen stopt)
Speedpack is ideaal als je wat minder meeneemt en idd gaas met gesp (en trekkoort) om heel snel spullen in/uit te halen.
Enige wat ik mis bij speedpack is vakje aan zijkant waar je snel slotje/sleutel/geld/pasje ofzo kan stoppen wat de aeropack wel heeft.

En kwa eten je kan jezelf redelijk leegrijden als je wat minder eet/last hebt van warmte oid.
Tenminste dat lukt mij wel en dat ik mij dan achteraf afvraag waarop heb ik deze rit nou eigenlijk gereden ?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:03

McMiGHtY

- burp -

Dat hebben meer mensen als ze jouw ritten zien... schijnt

• Webgnome
  • Nu online
Ik zou nog even opzoeken welke artikelen ik ooit een keer , samen met een dietist heb door genomen om te kjiken wat het energie verschil is. Deze en deze gaan over het verbruik dagelijks en uit het invullen van de formules kwam bij mij uit dat ik ongeveer 2/3e van de basis behoefte gebruik. Dat geeft nog geen antwoord op de vraag hoe dat zit met inspanning echter daar kwam uit verder onderzoek een vergelijkbaar getal uit. Echter kan ik dat niet meer terug vinden.

De handbike weegt tussen de 11 n de 14 kilo, precies weet ik het niet helaas.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:52
Hebben mensen hier nog Longest-Day plannen hier dit weekend? :)

Heb een plannetje, maar niet zeker of het gaat lukken.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Pagina: 1 ... 729 ... 739 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).