guapper schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:00:
@
Webgnome Ik denk er vast te simpel over wegens te weinig kennis, maar ik zou verwachten dat wanneer je een gelijke massa met gelijke weerstand over een gelijke afstand bij een gelijke snelheid verplaatst, er even veel energie nodig is.
Jij zet die energie om met je armen, wij met de benen, maar afgezien van de weerstand omderweg en de enfficientie van de spieren, zou ik niet verwachten dat er veel verschil in zit.
(edit:) Misschien dat het verschil in energieverbruik dan toch in de snelheid zit?
Je denkt er zeker te simpel over. Zoals @
418O2 aangeeft vergeet je luchtweerstand in dit verhaal.
Op de fiets heb je even simpel gezegd 3 zaken die weerstand geven, dan nemen we de efficiëntie van het lichaam niet mee in dit geval, want die gaat gelijk zijn in gemiddelde.
Het eerste is de mechanische efficiënte van de aandrijflijn; denk aan de weerstand van de ketting en de lagers. bij een handbike heb je een langere ketting volgens mij dus daar zal je iets op verliezen tov een gewone fiets. Lagers zal ook iets hoger zijn omdat je er meer hebt 2 vs 3 wielen. Ketting weerstand is bij een fiets nog wel te verlagen door deze te waxen vs olie te gebruiken, maar dat is een andere discussie.
2de deel is wat jij aanhaalt de rolweerstand, ja die is gelijk als de massa gelijk is. Maar ben bang voor @
Webgnome dat zijn handbike zwaarder is dan de gemiddelde fiets. Dus daarop kan hij wat verliezen. Het effect van het extra wiel weet ik niet direct, maar ik gok dat dit een klein nadeel is tov 2 wielen.
Maar het grootste verschil gaat zitten in de luchtweerstand (luv being a mechanical engineer). Dit is afhankelijk van 3 factoren die effect hebben als ik naast een handbiker sta met mijn racefiets. Dat is frontale oppervlakte, de snelheid deze is kwadratisch dus hoe harder we fietsen hoe hoger deze is en als laatste stroomlijning. Ik gok dat mijn frontale oppervlakte minimaal 3x zo groot is als een handbiker als we beide aero gepositoneerd zijn, ook de turbelentie die van mij afkomt is gigantisch want achter de trapas heb je eigenlijk niets wat het netjes geleid de lucht. Je ziet daarom ook trialeten hun bidons achter hun zadel plaatsen, dit verlaagd hun weerstand best veel. Je wilt een pijl hebben qua vorm om de luchtweerstand de minimaliseren en daarbij zit je veel dichter bij een handbike dan een racefiets.
Webgnome schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:54:
[...]
Ik moet even de onderzoeken erbij halen maar als ik het goed herinner dan is het verschil ongeveer dat bij handbike je 1/3 minder energie gebruikt. Zoals ik al zei, ik moet het even uitzoeken..
Dat is echt wel heel veel, maar wel volgens verwachting.
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future