Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 730 731 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:25

McMiGHtY

- burp -

Het idee was om met een zekere zwemles-vader richting de start van de BRM 200 Bunnik te fietsen, rondje te fietsen en wellicht weer terug te fietsen.. Maar d'r moet een goudvis afzwemmen, dus ik denk dat ik met de auto naar de start ga :)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:12
Ik heb eigenlijk nog geen concreet plan.
Nog even wat bedenken dus komende dagen.

Mocht er iemand mee willen uiteraard welkom ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Bedankt voor het aanbod maarehh... neuh :X :D

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-06 22:13

Reginas

Queen of Core Stability

Ik ga 100 kilometer met de club fietsen. Voor een aantal rensters is het de eerste 100 en dat is toch altijd een bijzondere mijlpaal. Halverwege ontmoeten we 2 zusterafdelingen voor een gezamenlijke lunch in Oisterwijk.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08
Torgo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Ik ben een beetje late to the party maar als ik kijk op de Lidl website zie ik alleen een momentsleutel voor 40-210 Nm. Heb je een linkje?
nee gewoon papieren folder. Misschien regionaal dan of zo. Die grote momentsleutel stond ook in de folder.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Owja dat longest day gebeuren, mijn oudste is de 20e jarig dus verjaardag …..

Vandaag op vakantie een ritje gemaakt, planning was verre van ideaal maarja het is wat het is.
Zaterdag stond ik op met enorme pijn links in mijn rug, om door de grond te gaan :(
Lekker koffers sjouwen en in een vliegtuig zitten, combineer dat met dat ik vaak matig slaap in andere bedden en ik was vandaag dus nog zo stijf als een plank. Vanmorgen moest ik ons laatste ‘verloren’ bagage stuk nog oppikken op het Aeropuerto dus vroeg vertrekken zat er ook niet in.
Maargoed, een ritje Lanzarote dus!
Uiteindelijk een fiets geregeld via Biketouring Lanzarote, voornamelijk omdat deze in de buurt zit, prima aanbod qua fietsen heeft en prijzen vergelijkbaar met de rest, ow en de reviews goed….
Machtig klein zaakje en de eigenaar Fabio is een gezellige Italiaan die het helemaal leuk leek te vinden dat hij eens een klant had met voorkeur die niet gelijk de goedkoopste fiets en het standaard riedeltje (Shimano 105, full mechanical, great bike) wilde. Alleen blijkbaar is 1,88m zijn en Di2 willen wel een uitdaging die ze niet zo vaak horen want hij moest even wat gaan regelen :+
Vanmorgen stond er een Bianchi Oltre Aero Road klaar voor me.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00I6Gt6wscvhjgo1RjbjcSFe5pE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wheVDRJWfmAuxObKwR2t3I2b.jpg?f=fotoalbum_large
Hij was helemaal trots, full Ultegra Di2, Veloman Plutonium Carbon velgen, nieuwe Vittoria Rubino banden, als nieuw!
Zadelhoogte werd goed gezet, SPD-SL pedalen had hij er opgezet, Wahoo mount erop gezet en ik kon gaan. Zeker niet de goedkoopste optie maar ach, wel eens leuk :)
Had een rondje gepland van Puerto del Carmen via de kust door Arrecife tot Coste Teguise, richting noorden via Teguise naar de noordkust bij Caleta de Famara. Daarna on the fly de route aangepast want het was machtig zwaar en via Tiagua bij Manchester Blanca gekomen en weer zuidwaarts richting het begin.
Maargoed ik ben geen klimgeit maar de mooie lopende klimmetjes moet ik kunnen, ik ben gewend met wind te fietsen en kan inmiddels redelijk tegen warmte….maar klimmen met bft 4~5 tegen in de volle zon vond ik echt slopend :+
Serieus er is bijna niks vlak, continue wind en als je dan denkt ‘lekker een afdaling, even bijkomen’ vergeet het maar want het waaide vaak zo hard dat ik moest bijtrappen om boven de 30km/u uit te komen :+
En als kers op de taart die fiets, na Teguise heb je een schitterende lange, overzichtelijke afdaling op goed asfalt maar wel zijwind en waar kan die Bianchi schijnbaar niet tegen…. Zijwind. Dat ding werd met snelheden richting de 50km/u gevaarlijk instabiel! Hij ging als een gek zwabberen aan de achterkant en meerdere keren de snelheid er helemaal uit moeten halen voor ik hem onder controle kreeg. Nou was dat wel 6bft ofzo en ben hoge velgen gewend maar dit was echt gewoon eng :X later nog 2x gehad dat ik op de Wahoo al zag dat ik na een bocht zijwind zou hebben in een afdaling en inderdaad daarna dan weer dat gedrag, heel bizar!
Maargoed waanzinnig mooi eiland, aan de zuidkust zacht weer, licht windje, de noordkust harde koude wind en bewolkt, in het binnenland warme wind en bloedheet amper een wolkje! Het ene moment asfalt zo glad als een biljartlaken en opeens f*cking slecht kapot gereden asfalt. Je rijd op een kale deslolate weg een heuveltje over en je rijd een schitterend wit dorpje in met zwarte velden er omheen :)
Enige écht vreemde vind ik dat heel veel routes op bv Komoot over wegen gaan (bv de LZ-2) die verboden voor fietsers zijn :? Goed opletten dus.

Nog wat sfeer impressies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83bBcYC4Rz2_ojk0zIctYc_OOSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KO18giz8imDqlWhZlMRHBOkB.jpg?f=fotoalbum_large
Op een Via Ciclista de Lanzarote langs de snelweg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oPWJU4jz3wQQT9s6rMb7XDJbFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1To15RhKXKyZC4GzgnMKdUgG.jpg?f=fotoalbum_large
En dan rijd je opeens door de duinen met stuifzand bij Caleta de Famara

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2g7QUQGNXZ8MUQeSyF7oL8z6Bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utgXRrndCnToeEAcEzJeK3hb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VF513NbHP7LWzZ5IdmlQBCdh5sU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCZBwNu2DgpwmgOLV4Xax6Mu.jpg?f=fotoalbum_large
Gewoon even niks, geen verkeer, dorpjes, schaduw, wind. Alleen een weg en zon…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3D66coVIjyBILDCqXPT_fCpylPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vj8dr2ft0Dsp5bA0ElEFPeID.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvCU0totexw2KnPK28NFCEXTX_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8cMViVpfTOhnwUXd4ixJGXR.jpg?f=fotoalbum_large
Stukje langs de zwarte lavavelden van Timanfaya, heel surreeël landschap

En als bonus mijn porem :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ig-I631Woh-R-LeZa0VOON6rT1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqZULkQJzLghqfuQGHR9Zqg5.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk ‘maar’ 86km afgetikt maar ik vond het prima :+

Gabriël AM5

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
@sapphire mooi verhaal. Vraagje, word het goed aangegeven dat je er niet met de fiets over mag? Of is dat iets wat je op internet moet zoeken?

Over de longest day. In eerste instantie wilde ik niks doen want had al een andere training gepland staan, ga er eentje met een twist doen. Heb net even uitgezocht hoe lang de dag is, 16 uur, 44 minuten volgens zopzononder.nl. Als je daar minuten van maakt kom je ongeveer op 1000 uit. Dus wat ga ik doen omdat ik er toch ben, Minimaal 1000 hoogtemeters proberen te halen op de posbank :F

Strava | AP | IP | AW

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Webgnome schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 06:57:
@sapphire mooi verhaal. Vraagje, word het goed aangegeven dat je er niet met de fiets over mag? Of is dat iets wat je op internet moet zoeken?
Ik vind het vrij duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYrHtXi-11ktqOzBjT2_1lfrYOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBAM4mkcFjltFv0TjLLnXSeA.jpg?f=fotoalbum_large

Viel me met de auto op dat dit bij meerdere rotondes stond :)

Hoeveel keer moet je de Postbank op voor 1000 hoogte meters?

Gabriël AM5

• Webgnome
sapphire schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:51:
[...]

Ik vind het vrij duidelijk:
[Afbeelding]

Viel me met de auto op dat dit bij meerdere rotondes stond :)
Ja, dat is vrij duidelijk inderdaad. Volgende week een weekje naar Koblenz en zover ik op google maps zag is het daar bijvoorbeeld heel erg slecht aan gegeven en zijn de regels online ook nog eens onduidelijk. Vandaar de vraag hoe het in andere landen is :)
sapphire schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:51:
[...]
Hoeveel keer moet je de Postbank op voor 1000 hoogte meters?
Volgens de route die ik vanmorgen in elkaar geklikt hebt 15 keer. Of het gaat lukken zien we wel. Het idee is er in ieder geval

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 17-06-2026 09:08 ]

Strava | AP | IP | AW

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Webgnome schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 06:57:

Over de longest day. In eerste instantie wilde ik niks doen want had al een andere training gepland staan, ga er eentje met een twist doen. Heb net even uitgezocht hoe lang de dag is, 16 uur, 44 minuten volgens zopzononder.nl. Als je daar minuten van maakt kom je ongeveer op 1000 uit. Dus wat ga ik doen omdat ik er toch ben, Minimaal 1000 hoogtemeters proberen te halen op de posbank :F
https://www.komoot.com/tour/585788949?share_token=axgfHuo4keR4sMI1PMohfJ6n1guUqZo95ZXdHKf346SYryJk2Z&ref=wtd&t_s=referral&t_cid=route_share&t_ref_username=816244526848

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:49
Maarten_E schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:54:
Hebben mensen hier nog Longest-Day plannen hier dit weekend? :)

Heb een plannetje, maar niet zeker of het gaat lukken.
Bartje200 :-)

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:39

Hier gaan we zaterdag met een groep uit het dorp fietsen voor een Stichting Macthis (stamcel donoren ) evenement.
Een dorpsgenoot heeft begin van het jaar te horen gekregen dat hij acute leukemie heeft, hij heeft een donor gevonden, maar door geld in te zamelen hopen we dat meer een donor kunnen vinden.

We moeten in pakweg 8.5 uur zoveel mogelijk rondjes van 11km fietsen, dus hopen rond de 250km uit te komen.

Zijn er hier toevallig nog meer tweakers aanwezig?
En mocht je nog geld over hebben >:)
https://www.sterkvoormatc...rteam-de-zompige-zeempjes

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:46
Hebben jullie al gekeken wat voor weer het is zaterdag? Het is heel leuk om zo lang te kunnen fietsen, maar ik vraag me af of het wel zon goed idee is met temperaturen van boven de 30 graden.

• Webgnome
rijwind en genoeg eten/drinken bij en dan is het meestal gewoon te doen en is de longest day niet zondag?

Strava | AP | IP | AW

• Tinusvolkel
AMD1800 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:10:
Hebben jullie al gekeken wat voor weer het is zaterdag? Het is heel leuk om zo lang te kunnen fietsen, maar ik vraag me af of het wel zon goed idee is met temperaturen van boven de 30 graden.
Vorig jaar was het erger...
Toen gingen we 311 km fietsen, in m'n voeding zaten vooral koolhydraten, dus in de laatste paar uur flinke kramp gehad.
Nu heb ik voeding met meer elektrolyten, dus hopelijk gaat het deze keer beter, maar door de rondjes van 11km zit ik iig niet aan de andere kant van de provincie mocht het mis gaan.

• AMD1800
Webgnome schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:16:
rijwind en genoeg eten/drinken bij en dan is het meestal gewoon te doen en is de longest day niet zondag?
In Nederland inderdaad zondag, sorry. Maar dan is het alsnog bijna net zo warm.

Fijn te horen dat er ook naar het weer is gekeken. Jij hebt ook een leuke uitdaging bedacht. Ik ben benieuwd of het je gaat lukken :-)

@Tinusvolkel ook een mooie aanpassing aan je voeding gedaan dus. Hopelijk werkt het!

[ Voor 9% gewijzigd door AMD1800 op 17-06-2026 11:11 ]

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:26
Webgnome schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:07:
[...]

Ja, dat is vrij duidelijk inderdaad. Volgende week een weekje naar Koblenz en zover ik op google maps zag is het daar bijvoorbeeld heel erg slecht aan gegeven en zijn de regels online ook nog eens onduidelijk. Vandaar de vraag hoe het in andere landen is :)

[...]
Pas 4 dagen in de Moesel/Eiffel gereden. Zijn maar paar punten waar ik met de fiets niet mocht komen. Gaat ook prima met autos (zolang Nederlanders je niet willen inhalen ;) ), nemen voldoende ruimte en hebben ook geduld als er tegenliggers zijn.

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-06 12:49
Had helemaal niet door dat de langste dag er al weer aan zit te komen. Toevallig een duurritje van 3,5-4u gepland staan, wat in de buurt gaat komen van m'n langste rit ooit. Langste was vorig jaar 107km en de route die ik nu gepland heb is uit m'n hoofd 108km, maar het is altijd maar even afwachten wat je onderweg nog tegenkomt en hoe je de route exact rijdt.

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:45
Het lijkt me rond de langste dag ooit nog wel eens leuk om de kortste nacht te rijden, 22:00-05:15. Als het dan warm weer is kan dat best een leuke uitdaging zijn. Dit jaar echter niet, werk en familiedagje.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Wat dacht je van de langste nacht?

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:27
Ik heb al een paar keer kortste dag gedaan. :-)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:10

Polariteit

Fietsende fotografeur

McMiGHtY schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:56:
Wat dacht je van de langste nacht?
De echte diehard doet dat dan boven de poolcirkel :+

• Mistraller

Ja hier wel.... bucketlist waardig.

Rondje Nederland.
https://www.strava.com/routes/3362557009572900660

Niet helemaal exact deze, maar goed. Overnachting in Friesland is geboekt...
AMD1800 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:10:
De warmte is inderdaad wel om rekening mee te houden; maar ik heb eerder een BRM met 34 graden gereden in oostelijk Nederland. Veel electrolyten mee, smeren, niet te hard rijden... En veel ervaring met 4daagse bij 30+ waar je ook 12u op pad bent.

In de kuststreek is het gelukkig een stuk koeler. En de wind lijkt vooralsnog redelijk gunstig.

Maar ik kan tot een dag vantevoren nog annuleren dus ik hou het weer in de gaten. Koel maar met harde wind ga ik ook niet trekken dus ik vermoed dat ik in elk geval wel van start ga...

---------------

• Maarten_E
  • Laatst online: 15:34
Heb mijn plannen ondertussen een dag naar voren gehaald, ga op vrijdag weg ipv zaterdag. Kan dan nog altijd kiezen om 1( ov), 2 of 3 dagen te doen over de terugweg.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:38

Stufferdt

doet ook maar wat.

Late to the party maar hier qua "sportvoeding" fan van gomballen van Jumbo eigen merk.

300 gram in een zak voor 2,49.
77.2 gram koolhydraten waarvan 59.7 gram suiker. Dus 1 gram koolhydraten kost ongeveer 1 cent. Verder prima formaat, stevig, worden niet te plakkerig en passen prima in een 0.4l diepvrieszakje. Of in je mouw/armstuk :) Oh en ze zijn lekkerrr.

Oh en Maurten oude variant uit juli 2022 is nog prima drinkbaar. Of de koolhydraten nog werken geen idee :+

😀😀😀

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
Vrijdag 180 km op de planning, 100 daarvan met collega's voor een goed doel. Maar om nou sponsor veld te gaan vragen voor "een voor mij gemiddeld trainingsritje" in leek me geen succes, dus maar op de fiets van Breda naar de start in de Bilt😋

Kan ik ook weer mijn langste rit op Strava verversen (150). En omdat het voor een goed doel is mag het in de baas zijn tijd 👌🏻

Strava

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Polariteit schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Ik heb gehoord dat die toch een keer gaan slapen is...kort slaapje..want toen die weer wakker werd was het nog aardedonker

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Mistraller schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Ja hier wel.... bucketlist waardig.

Rondje Nederland.
https://www.strava.com/routes/3362557009572900660

Niet helemaal exact deze, maar goed. Overnachting in Friesland is geboekt...

[...]

De warmte is inderdaad wel om rekening mee te houden; maar ik heb eerder een BRM met 34 graden gereden in oostelijk Nederland. Veel electrolyten mee, smeren, niet te hard rijden... En veel ervaring met 4daagse bij 30+ waar je ook 12u op pad bent.

In de kuststreek is het gelukkig een stuk koeler. En de wind lijkt vooralsnog redelijk gunstig.

Maar ik kan tot een dag vantevoren nog annuleren dus ik hou het weer in de gaten. Koel maar met harde wind ga ik ook niet trekken dus ik vermoed dat ik in elk geval wel van start ga...
Je had vroeger "De Ronde van 12" tikte je in 1 rit alle gemeentes provincieen van Nederland aan.. Als je de route zoekt..

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ben nou wel benieuwd wat jullie qua voeding eten voor de electrolyten :)
Kan wel een bus Pringles meenemen maar of dat nou bevorderlijk voor je prestaties is :+

Gisteren dus te weinig electrolyten op, was feest in het zwembad later op de middag :+

Gabriël AM5

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Pringles prima.. zakje normale chips.. je hebt speciale eletrolyten zakjes.. maar een normale maaltijd tijdens een lange rit doet ook al heel veel.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
sapphire schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:12:
Kan wel een bus Pringles meenemen maar of dat nou bevorderlijk voor je prestaties is :+

Gisteren dus te weinig electrolyten op, was feest in het zwembad later op de middag :+
Tabletten voor bij het bijvullen

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

418O2 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:29:
[...]

Tabletten voor bij het bijvullen
Zijn die een beetje te eten?

Gabriël AM5

• 418O2
  • Niet online
sapphire schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:51:
[...]

Zijn die een beetje te eten?
Hi ha ho

• Maarten_E
Minizakje chips is een goede inderdaad. Breekt de zoetemeukprade.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:10

Polariteit

Fietsende fotografeur

Chips inderdaad :*)

Die koker pringels een paar weken terug bij de brm600 vanuit rotterdam (ook 30+ graden) die ik bij een tankstation scoorde was goud!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ik doe wat extra (afgewogen) zout in mijn bidon......

Informaticus of vakkundig Googler?

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-06 21:47
Staat deze ketting te strak en kan dat voor herrie zorgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvZ6sRn3b50jUyPuK9YofNpZ2No=/x800/filters:strip_exif()/f/image/prTDIlGmMbPWQSXgnOqtr12g.webp?f=fotoalbum_large

Ik heb een nieuwe ge pre-waxte ketting (KMC X12) gelegd, maar bij het inkorten een foutje gemaakt en de schakel kapotgeduwd. Daardoor moest ik 2 extra schakels afkorten.

Nu maakt de derailleur veel lawaai (geratel) en vraag me of dit puur komt door de lengte voor ik een nieuwe bestel.

Ik heb al een rondje gefietst, dus de overtollige wax zou er goed af moeten zijn.

Dit is m'n eerste keer met gewaxte ketting, dus weet niet zo goed waar ik het probleem anders moet zoeken!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Doe is een foto vanaf de crank naar achter zodat we je ketting kunnen zien liggen..

• 418O2
  • Niet online
En kijk hoe het op groot-groot lijkt

• Mistraller
sapphire schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:12:

Ik neem een buis van die tabletten mee. Maar na tijd word ik zoete troep wel beu, dus krentebollen, een uitsmijter, maar ook frietjes gaan er best ff in. Chips ook prima, is ook fijn om ff in een pompshop met airco te kopen, kan je even afkoelen en chips hebben ze altijd.
Oh en zie onder; uit de post van wisselwerking: pannenkoek, dat lijkt me ook nog wel een traktatie voor onderweg! :P

In het zwembad lekker kramp zeker; kan nog door de watertemp versterkt worden natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 17-06-2026 22:49 ]

---------------

• Mistraller
McMiGHtY schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:09:
[...]

Je had vroeger "De Ronde van 12" tikte je in 1 rit alle gemeentes provincieen van Nederland aan.. Als je de route zoekt..
Je bedoelt die van wisselwerking :) ?
wisselwerking in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Die heb ik al, maar als me dit lukt en ik leef nog, dan wil ik nog wel eens over de borderline700 gaan nadenken. Maar ik zie ook wel een "eens maar nooit weer" gevoel komen haha.

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 17-06-2026 22:51 ]

---------------

• Mistraller
unex154 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:37:

[Afbeelding]

Ik heb een nieuwe ge pre-waxte ketting (KMC X12) gelegd, maar bij het inkorten een foutje gemaakt en de schakel kapotgeduwd. Daardoor moest ik 2 extra schakels afkorten.

Nu maakt de derailleur veel lawaai (geratel) en vraag me of dit puur komt door de lengte voor ik een nieuwe bestel.

Ik heb al een rondje gefietst, dus de overtollige wax zou er goed af moeten zijn.

Dit is m'n eerste keer met gewaxte ketting, dus weet niet zo goed waar ik het probleem anders moet zoeken!
met het stukje ketting dat je in eerste instantie had afgekort en een 2e missing link gewoon weer op lengte brengen? Puur een iets kortere ketting zou geen herrie moeten maken zou ik zeggen. En KMC is niet richtingsgevoelig voor zover ik weet.

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 17-06-2026 22:53 ]

---------------

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-06 21:04
Tering wat een afstanden.

https://www.strava.com/athletes/38143282

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:40:
[...]

Ik neem een buis van die tabletten mee. Maar na tijd word ik zoete troep wel beu, dus krentebollen, een uitsmijter, maar ook frietjes gaan er best ff in. Chips ook prima, is ook fijn om ff in een pompshop met airco te kopen, kan je even afkoelen en chips hebben ze altijd.
Oh en zie onder; uit de post van wisselwerking: pannenkoek, dat lijkt me ook nog wel een traktatie voor onderweg! :P

In het zwembad lekker kramp zeker; kan nog door de watertemp versterkt worden natuurlijk.
Die tabs met electrolyten heb ik al en de afstanden die ik rijd zijn niet zo groot dat ik hele maaltijden naar binnen ga werken of een buisje extra tabs nodig heb. En zoete troep ben ik gek op als zoetekauw.
Meer dat ik normaal al serieus zweet en zouten verlies en gisteren zat ik goed qua koolhydraten en vocht (vooraf goed gedronken, ruim 2L onderweg en bij terugkomst doorgegaan) maar nooit stil heb gestaan bij nóg meer electrolyten voor de balans. Kramp was puur daarvan niet de water temperatuur want kwam pas na een uurtje toen ik er uit ging, best een uitdaging als je je been gestrekt wilt houden :+

Kan trouwens ook zijn dat mijn voedingspatroon anders is bedenk ik me nu, normaal eet ik veel zuivel maar deze week bijna niets dus weinig calcium, natrium denk ik dat er stiekem best veel in het eten zit en magnesium slik ik sowieso al royaal bij O-)
Blijven kalium, chloride, fosfaat en bicarbonaat over maar die laatste drie heb ik sowieso weinig idee van (buiten NaCL, ofwel keukenzout).
Maargoed wel lekkere tips, chipje, pannenkoek of een omelet kun je ook gewoon meenemen :9

Gabriël AM5

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-06 13:45

Reed je hiervoor toevallig met een Shimano ketting? Mijn ervaring is dat KMC kettingen meer lawaai maken dan Shimano.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:35
Polariteit schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Jij hebt ook wel de juiste gebruikersnaam voor die opmerking :P

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 20:22
rodiee schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:31:
[...]

[...]

Reed je hiervoor toevallig met een Shimano ketting? Mijn ervaring is dat KMC kettingen meer lawaai maken dan Shimano.
Dit inderdaad en met name de 12 speed, bij de 11 speed kocht ik meestal KMC maar nu met 12 speed weer terug naar Shimano.

• Prulleman

[Afbeelding]

te strak zou je alleen moeten merken op de grotere kransjes, niet in het midden van je cassette.
ik vermoed dat het een combinatie is van een nieuwe ketting op gebruikte kransjes, dat past wat minder goed in elkaar en zeker in het begin wat meer geluid opleveren. En een verse gewaxte ketting moet echt wel een stukje ingereden worden.

Wat betreft de lengte van je ketting nu.. hoe strak staat het als je groot / groot schakeld? kan dit uberhaubt nog of is de ketting daar nu te kort voor

Strava

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:28

[Afbeelding]

Heb je de ketting wel langs de goede kant van het lipje in de arm gelegd?

Hij wil.

• pnoob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-06 16:37

[Afbeelding]
Je kunt de Shimano site raadplegen voor info over de aanbevolen kettinglengte, bijv https://si.shimano.com/nl/pdfs/dm/CN0001/DM-CN0001-07-DUT.pdf

Als je wilt zoeken op jouw specifieke derailleur of groep ga dan naar: https://si.shimano.com/nl/

• Mistraller
sapphire schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:32:
[...]

Die tabs met electrolyten heb ik al en de afstanden die ik rijd zijn niet zo groot dat ik hele maaltijden naar binnen ga werken of een buisje extra tabs nodig heb. En zoete troep ben ik gek op als zoetekauw.
Meer dat ik normaal al serieus zweet en zouten verlies en gisteren zat ik goed qua koolhydraten en vocht (vooraf goed gedronken, ruim 2L onderweg en bij terugkomst doorgegaan) maar nooit stil heb gestaan bij nóg meer electrolyten voor de balans. Kramp was puur daarvan niet de water temperatuur want kwam pas na een uurtje toen ik er uit ging, best een uitdaging als je je been gestrekt wilt houden :+

Kan trouwens ook zijn dat mijn voedingspatroon anders is bedenk ik me nu, normaal eet ik veel zuivel maar deze week bijna niets dus weinig calcium, natrium denk ik dat er stiekem best veel in het eten zit en magnesium slik ik sowieso al royaal bij O-)
Blijven kalium, chloride, fosfaat en bicarbonaat over maar die laatste drie heb ik sowieso weinig idee van (buiten NaCL, ofwel keukenzout).
Maargoed wel lekkere tips, chipje, pannenkoek of een omelet kun je ook gewoon meenemen :9
Je kunt ook overdrijven ;) Accepteren dat je lijf herstel nodig heeft is ook belangrijk.
Snoep en energiereepjes kan maagklachten geven. Ik weet van de vierdaagse dat ik zelf het beste ga op een combi dus er moet ook echt wel wat hartigs in. En iets wat je maag een beetje vult. Ik heb een BRM gedaan ooit met teveel reepjes en energierijk spul gegeten, toen moest ik toch echt ff de bosjes in op de laatste kilometers, want mijn darmen hadden niks meer aangetroffen om er een stevig geheel van te maken :o

---------------

• Mistraller
klaaas schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Heb je de ketting wel langs de goede kant van het lipje in de arm gelegd?
Als dat het was zou je het volgens mij wel kunnen zien vanuit de zijkant

---------------

• 418O2
  • Niet online
Ik heb gister een cassette vervangen die echt zo allejezus vast zat, mijn god. Volledig gewicht (en dat is nogal wat) erop met een zadelpen als breaker bar en pas na heel lang zwoegen kwam het los.

Geleerde les: als je je banden vervangt ook de cassette even los halen, schoonmaken en smeren

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-06 22:04
Nu ik wekelijks weer op de wielrenfiets zit (in principe elke zondag rijdt ik mee met een wielrenclub) ben ik mij toch eens aan het orienteren op een keer wat nieuws. Op het ogenblik rijdt ik op een Gitane Definitive Dream On (let wel, al 16 jaar oud :D) met Shimano 105 Groep (ouderwets met Triple blad voor) die perfect is onderhouden. Ik merk wel dat de houding op de fiets mij steeds wat meer begint tegen te staan, en dat ik wat meer comfort zoek. Huidige maat van de Gitane is 58/59, alleen de reach is vrij ver (hoe ik dat ooit lekker heb gevonden, geen idee :D) resulteert nu dus ook in handen die doof aanvoelen op een rit, en houding is wat te ver naar voren. Anyway dat kan allemaal wel afgesteld worden door een goede bikefit en eventueel andere stuurpen, maar heel eerlijk dat vind ik het eigenlijk niet meer waard.

Dus maar eens gedoken in de wereld van de racefietsen heden ten dagen. Tja help! Dit is alsof ik in een snoepwinkel terecht kom met een partij merken, fietsen, types waarbij het allemaal een beetje begint te duizelen. Toch in die zoektocht wel een paar zaken die ik aan mijn eisen pakket heb toegevoegd:
  1. Elektronisch schakelen, Di2 of SRAM is mij om het even. Idealiter Ultegra Di2, maar 105Di2 is ook prima. Idem voor SRAM waarbij Force voorkeur heeft maar Rival ook prima is.
  2. Hydraulische schijfremmen
  3. Bekabeling weg gewerkt of zeer beperkt.
  4. Endurance met Auro trekjes.... tja het oog wil ook wat
  5. En dat allemaal voor een bedrag niet hoger dan 3500,- euro

Dat laatste punt beperkt natuurlijk de keus, en ik schroom zeker niet een jonge tweedehands of een overjarig model te pakken.
Waar ik vooral benieuwd naar ben:
  • Welke endurance fietsen zouden jullie in dit budget absoluut meenemen in de vergelijking?
  • Zijn er merken of modellen die qua comfort, afmontage en prijs/prestatie er momenteel echt uitspringen?
  • Zijn er op dit moment interessante aanbiedingen of overjarige modellen die ik niet over het hoofd moet zien?
  • Heeft iemand ervaring met een overstap van een "klassieke" racefiets naar een moderne endurance fiets, en hoeveel verschil merkte je daadwerkelijk in comfort en zithouding?
  • Ik ben zelf 1,90m lang en een binnenbeenlengte van 88,1cm en rijd momenteel op een 58/59 frame. Welke modellen vallen qua geometrie gunstig, want de een kom ik op L uit (Canyon bijv) terwijl ik bij andere merken soms XL te zien krijg of framemaat 58.
  • Zijn er specifieke fietsen waarvan jullie achteraf zeggen: "Had ik die maar eerder gekocht"?
Op basis van mijn eerste speurwerk kom ik zelf uit bij fietsen zoals de Trek Domane (Madone te duur denk ik), Specialized Roubaix, Giant Propel (iets meer aero), Canyon Endurace CF of CF SLX, maar misschien mis ik nog een paar pareltjes.

Alle tips, ervaringen, aanbiedingen en "koop deze vooral wel/niet"-verhalen zijn welkom!

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Scott Addict 40 past in je budget en voldoet aan je wensen. Zou ik zeker naar kijken als ik jou was. Maar ik ben bevooroordeeld ;)

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:49

Phydomir

Dennis

Qua merken zou ik ook kijken naar Cube. Zie bv Cube Attain C:62 SLT kopen? - Mantel. Nu is deze nu niet in de juiste maat maar met wat zoeken kan je er denk ik wel een vinden in jouw maat en budget.

Zelf heb ik een Sensa, maar dan wel een aero fiets. Die hebben echter ook wel meer endurance fietsen die ook binnen dit budget zitten.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-06 15:11

Hoogie2004

Whohooooo

@Wicked-Game De merken die je noemt zijn goed en bekend, en hebben dealers die je prima kunnen helpen met een bikefit en fietskeuze. Ik denk dat je daar niet snel een fout in maakt.

Maar toch, voor context, mijn verhaal rondom eenzelfde keuze midden/eind vorig jaar. Ik heb afgelopen winter voor ongeveer dat budget mijn eigen fiets opgebouwd. Beetje zelfde keuze qua zit, richting endurance maar wel het oog wat aero gunnen. Uiteindelijk gekozen voor een LightCarbon LCR-018D (aero-endurance all-road frame), samen met een vriend (dezelfde opgebouwd). Inmiddels heeft nog een vriend een frame besteld en die is deze week afgemonteerd. Ik ben gegaan voor een SRAM Force E1 groepset (2x 12) met spider powermeter, mooi setje diepe carbon wielen (42 voor, 53 achter). Om een idee te geven wat voor specs je ongeveer kan halen met zelfbouw voor jouw budget.

Toegegeven, je moet natuurlijk wel wat gereedschap hebben (of lenen), plezier hebben aan het bouwen als je zoiets gaat doen, en geduld met sommige levertijden (vooral frame), maar je kan er dan wel helemaal je eigen ding van maken (heb wel eens een foto gepost in dit topic).

Chad: Private Cycling Coach | Strava

• Wicked-Game
Hoogie2004 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:42:
@Wicked-Game De merken die je noemt zijn goed en bekend, en hebben dealers die je prima kunnen helpen met een bikefit en fietskeuze. Ik denk dat je daar niet snel een fout in maakt.

Maar toch, voor context, mijn verhaal rondom eenzelfde keuze midden/eind vorig jaar. Ik heb afgelopen winter voor ongeveer dat budget mijn eigen fiets opgebouwd. Beetje zelfde keuze qua zit, richting endurance maar wel het oog wat aero gunnen. Uiteindelijk gekozen voor een LightCarbon LCR-018D (aero-endurance all-road frame), samen met een vriend (dezelfde opgebouwd). Inmiddels heeft nog een vriend een frame besteld en die is deze week afgemonteerd. Ik ben gegaan voor een SRAM Force E1 groepset (2x 12) met spider powermeter, mooi setje diepe carbon wielen (42 voor, 53 achter). Om een idee te geven wat voor specs je ongeveer kan halen met zelfbouw voor jouw budget.

Toegegeven, je moet natuurlijk wel wat gereedschap hebben (of lenen), plezier hebben aan het bouwen als je zoiets gaat doen, en geduld met sommige levertijden (vooral frame), maar je kan er dan wel helemaal je eigen ding van maken (heb wel eens een foto gepost in dit topic).
Moest even terugzoeken, maar jeetje wat een gave fiets is dat geworden zeg. Ben wel even benieuwd wat hiervan het kostenlijstje van is geweest. Ansich ben ik niet vies van wat opbouwen, al is mijn fiets mechanieker achtergrond wel wat minimaal. :D

Zelf neig ik ook nog sterk naar Isaac Boson al is dan Ultegra Di2 lastig.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-06 15:11

Hoogie2004

Whohooooo

Wicked-Game schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Moest even terugzoeken, maar jeetje wat een gave fiets is dat geworden zeg. Ben wel even benieuwd wat hiervan het kostenlijstje van is geweest. Ansich ben ik niet vies van wat opbouwen, al is mijn fiets mechanieker achtergrond wel wat minimaal. :D

Zelf neig ik ook nog sterk naar Isaac Boson al is dan Ultegra Di2 lastig.
Ik heb je een DM gestuurd met wat meer info :) Ik had zelf ook nooit een fiets opgebouwd, maar het is echt geen rocket-science.

[ Voor 7% gewijzigd door Hoogie2004 op 18-06-2026 15:33 ]

Chad: Private Cycling Coach | Strava

• blitzkrieg
  • Laatst online: 12:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Wicked-Game schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:27:
  • Ik ben zelf 1,90m lang en een binnenbeenlengte van 88,1cm en rijd momenteel op een 58/59 frame. Welke modellen vallen qua geometrie gunstig, want de een kom ik op L uit (Canyon bijv) terwijl ik bij andere merken soms XL te zien krijg of framemaat 58.
Aangezien je nu al een fiets hebt en je dus niet direct een nieuwe nodig bent, kan je niet beter een bikefit laten doen en aan de hand van de reach en stack die daar uit komt de diverse modellen gaan vergelijken?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• 418O2
  • Niet online
@Wicked-Game Merida heeft ook leuks in die range

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06
+1 voor zelf een fiets bouwen, erg leuk projectje als je de tijd hebt.

Maar ik zie dit meer als een soort natuurlijke volgende stap in je fietscarrière als je al de gebruikelijke stappen hebt genomen:

1e fiets een 2e handsje, want het mocht niet teveel kosten. Een fiets is een fiets, niet waar?
2e fiets toch maar een nieuwe, want op zo'n nieuwe gaat het toch wel veel harder. Maar mag natuurlijk niet de wereld kosten. Een 3k fiets gaat even hard als een 10k fiets, toch?
3e fiets toch maar een wat hoger segment, want zonder die 750g gewichtsbesparing kun je je vrienden niet volgen in Zuid Limburg of het jaarlijkse tripje naar de Vogezen

4e fase: bezinning. Hoe werkt dat eigenlijk, zo'n fiets? Wat nu als je gewoon zelf alle onderdelen bij elkaar gaat verzamelen en zelf gaat sleutelen? Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Om nu gelijk van fase 1 naar fase 4 te gaan... zonde, dan mis je wat mooie stappen in je fietsleven ;-).

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:19
Stap 3 is te ondervangen met de accesoire: #5 (harder trappen! oftewel, fitter worden, afvallen)

Pro tip: luister vooral niet naar de goedbedoelde adviezen hier, die gaan je gegarandeerd veel geld kosten (trust me: ik weet waar ik het over heb)

Pro tip2: Begin met bike fit en een goede vrij nieuwe tweedehands, daar heb je 95% van je gains tov je prachtige Gitane (piccie?) al te pakken, qua comfort en snelheidswinst.

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:43

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Een nieuwe fiets is soms nodig (en leuk) maar er is veel marketing langs alle kanten.

1. Het zijn nog altijd de benen die het moeten doen.

2. We zijn maar wielertoeristen.

• 418O2
  • Niet online
jorrefunk schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:09:
Een nieuwe fiets is soms nodig (en leuk) maar er is veel marketing langs alle kanten.

1. Het zijn nog altijd de benen die het moeten doen.

2. We zijn maar wielertoeristen.
Mooi materiaal geeft ook moraal.

En een schuldgevoel als je het niet gebruikt

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 18-06-2026 16:16 ]

• Prulleman
orbea heeft ook leuke opties, ook het feit dat je zelf wat extra zaken kan configureren (wielen, stuurpen, stuurbreedte, cockpit, cassette, cranks, voorbladen).

Kan vast bij een goede LBS ook geregeld worden, maar als je de orbea configurator gebruikt, zie je gelijk waar een meerprijs op zit en wat gewoon vrije keuze voor dezelfde prijs is.
(en je kan ook met een orbea dealer de configurator gebruiken)

En wat hierboven staat (y) , voor iedereen persoonlijk, maar ik kan echt genieten van mooi materiaal, (en materiaal dat goed werkt). Di2, heerlijk!! is het nodig, nee tuurlijk niet. Of qua accessories.. dynaplugs.. teringduur, maar het werkt zo verschrikkelijk makkelijk en goed, dat ik het er voor over heb

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 18-06-2026 16:42 ]

Strava

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06
Ik ben volgende week op Eurobike in Frankfurt met twee nieuwe fietsen, volledig zelf in elkaar gezet ^^.

Wellicht is er nog één of ander Youtube kanaal gek genoeg om mij even aan het woord te laten. Maar zonder gekheid, als er iemand ook naar Eurobike gaat, stuur me even een DM, kunnen we een koffietje doen.

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-06 12:58
Kijk ook eens naar een Gusto Bike. Mooie fietsen die veel waar voor hun geld bieden.
  1. 3500 euro
  2. 50 mm hoge carbon velgen
  3. 105 di 2
  4. Levenslange framegarantie
Verder inderdaad Cube, Scott etc. Maar vergeet ook niet wat geld te reserveren voor een bikefit en pedalen en nog andere accessoires.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Wicked-Game Cube Agree C:62 Pro?

Geloof dat die €3300 kost, valt vaak nog wel wat over te praten bij de dealer. Lukt dan onder de €3500 met pedalen en accessoires met gemak.

@Mistraller Wat is overdreven?

Ik snap dat als je een BRM rijd je het heel anders aanpakt dan 100k :?
Ik ga niet als ik elke week 100km rijd een heel voedingsschema maken zeker niet de vlakke ritjes thuis. Helemaal niet nodig.
Bij langere ritjes, 150km ofzo, vind ik iets wat meer vult wel lekker inderdaad maar dat zijn bij lange na geen BRM afstanden waarbij je tig eet momenten nodig hebt :)
Prulleman schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:33:
En wat hierboven staat (y) , voor iedereen persoonlijk, maar ik kan echt genieten van mooi materiaal, (en materiaal dat goed werkt). Di2, heerlijk!! is het nodig, nee tuurlijk niet. Of qua accessories.. dynaplugs.. teringduur, maar het werkt zo verschrikkelijk makkelijk en goed, dat ik het er voor over heb
Kijk een fiets is een bak geld maar zoiets als Dynaplugs, nee voor een paar euro minder moet je gaan staan klooien.
Als je het kan missen waarom niet, ik werd uitgelachen met mijn veel te dure Silca pompje maar als we lek rijden word er naar mijn pompje gevraagd.
En iedereen die zegt dat materiaal niet uitmaakt daar lach ik om. Ik zal echt niet harder gaan op een dure Bianchi Oltre die ik van de week had maar als je van een 16 jaar oude fiets naar een moderne racer gaat merk je dat zeker. Als ik op de oude T R rijd ben ik merkbaar meer vermoeid na een rit dan op mijn Agree :z

Gabriël AM5

• Mistraller
sapphire schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:42:

@Mistraller Wat is overdreven?

Ik snap dat als je een BRM rijd je het heel anders aanpakt dan 100k :?
Ik ga niet als ik elke week 100km rijd een heel voedingsschema maken zeker niet de vlakke ritjes thuis. Helemaal niet nodig.
Bij langere ritjes, 150km ofzo, vind ik iets wat meer vult wel lekker inderdaad maar dat zijn bij lange na geen BRM afstanden waarbij je tig eet momenten nodig hebt :)
Een BRM begint bij 200, dus niet heel superspannend, maar dan eet/drink je toch geen hele buis electrolyten weg :P

---------------

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-06 10:33
McMiGHtY schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:08:
[...]

Ik heb gehoord dat die toch een keer gaan slapen is...kort slaapje..want toen die weer wakker werd was het nog aardedonker
McMiGHtY schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:08:
[...]

Moet je in de zomer gaan, altijd licht.

• DDX
Mistraller schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:10:
[...]

Een BRM begint bij 200, dus niet heel superspannend, maar dan eet/drink je toch geen hele buis electrolyten weg :P
Wisselt per persoon.
BRM kan je ook rijden van cafe maar snackbar naar bakker etc.
Of gewoon wat reepjes in zakje proppen bidons vullen en je ziet het wel.

Of alles helemaal voorbereiden en afwegen.

Voor zaterdag denk maar naar brm fietsen, brm rondje met groepje en dan terug, 400km ofzo.
En dan kijken of ik zondag nogmaals zin heb ik zoi'n afstand.
Voorbereiden, tailfin speedpack achterop, paar zakjes met suiker van 250g erin en wat extra reepjes.
BRM start/finish is bij een stayok dus daar na afloop van de BRM even wat eten en dan komt het wel goed.

[ Voor 29% gewijzigd door DDX op 18-06-2026 19:23 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:10:
[...]

Nouja nog steeds 43km meer dan mijn langste rit ;)

Ligt aan de lengte van de tocht, weer en het buisje. Tijdens LBM denk 5x750ml op dus dat zou dan wel een buisje (10 tabs) kunnen zijn :X
Ja ik zweet veel :(

Gabriël AM5

• Mistraller
DDX schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Wisselt per persoon.
BRM kan je ook rijden van cafe maar snackbar naar bakker etc.
Of gewoon wat reepjes in zakje proppen bidons vullen en je ziet het wel.

Of alles helemaal voorbereiden en afwegen.

Voor zaterdag denk maar naar brm fietsen, brm rondje met groepje en dan terug, 400km ofzo.
En dan kijken of ik zondag nogmaals zin heb ik zoi'n afstand.
Voorbereiden, tailfin speedpack achterop, paar zakjes met suiker van 250g erin en wat extra reepjes.
BRM start/finish is bij een stayok dus daar na afloop van de BRM even wat eten en dan komt het wel goed.
Het wordt bij mij een mix van; ik zie wel en voorbereiden :P Ik kan tot uiterlijk morgen de accomodatie nog cancellen als ik (of mijn vrouw :P ) het niet zie zitten qua weersomstandigheden. Kortom, we zien wel haha

---------------

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Mistraller schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Je bedoelt die van wisselwerking :) ?
wisselwerking in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Die heb ik al, maar als me dit lukt en ik leef nog, dan wil ik nog wel eens over de borderline700 gaan nadenken. Maar ik zie ook wel een "eens maar nooit weer" gevoel komen haha.
Nee:

https://www.strava.com/routes/2826840596990705792

• Mistraller
haha da's echt maar net ff je kleine teen in Limburg gestoken he :)
Maar idd, zo kan het ook maar dan moet je ff treinen.

---------------

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik hor je dingen roepen over Borderline700 e.d., ik zou.. dit jaar gewoon een paar BRM's rijden, er zijn genoeg 200's nog, een paar 300 en zelfs de langere zijn er nog. (Volgend audax seizoen heb je waarschijnlijk elk weekeinde een BRM.. iets met PBP Kwalificatie).

Je word vanzelf "beter" op dit soort afstanden en krijgt ook meer ervaring op de langere afstanden. Doe je na een 300 de volgende dag nog een rondje..kun je is "proefen" hoe een tweede dag opstappen na een lange dag en een niet normale nachtrust.

Wil je minder ULTRA Race achtig doen..maar wel echt een lange afstand.. Doe een 600...of een 1000.

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

418O2 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:48:
Proteïne tijdens inspanning is niet het allerhandigste.

Ik heb altijd gels mee maar gebruik ze zelden. Als ik ze wel eens nodig heb ben ik erg blij, leeg fietsen is niet mijn hobby
Dan moet je dus ook geen Haribo Peaches of winegums meenemen onderweg :P Die hebben namelijk veel gelatine en dat is ook eiwit. Van een sporter en voedseltechnoloog (maakt ook zelf sportvoeding) gehoord dat je beter dingen als Harlekijntjes oid kunt doen. Die hebben (aardappel)zetmeel ipv gelatine en dat zijn weer goede koolhydraten.

Si vis pacem, para bellum

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Je kan ook een gepofte aardappel meenemen.. #JustSaying

Op meerdaagse tochten is proteine geen slecht iets, het zorgt tevens voor maagvulling wat het honger gevoel onderdrukt

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

McMiGHtY schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:45:
Je kan ook een gepofte aardappel meenemen.. #JustSaying

Op meerdaagse tochten is proteine geen slecht iets, het zorgt tevens voor maagvulling wat het honger gevoel onderdrukt
Proteïne heb je ook nodig op langere tochten, begint volgens mij al op iets van 4 uur inspanning? Maar altijd met mate, want je maag kan ook op de hobbel gaan (zie berichtje van 418O2 bv.).

Ik denk dat die dropjes toch praktischer zijn dan aardappel poffen en zo. :D

Si vis pacem, para bellum

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:35
418O2 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Mooi materiaal geeft ook moraal.

En een schuldgevoel als je het niet gebruikt
Ik heb het idee dat het schuldgevoel met een paar ritten per jaar al wordt ingelost. Al helemaal als geld niet echt een rol speelt

• ElGreco
  • Laatst online: 14:46
Vandaag een nieuwe update. Meer een probeersel, ben benieuwd of het op de lange termijn goed doet.

Wat is het beste vertrekmoment tussen tijd X en Y? Je geeft aan tussen welke tijden je ongeveer zou willen fietsen en wat voor jou belangrijk is (droog, wind, een beetje van dit alles) en Tempelo kom met een moment dat volgens de engine het beste is.

Functie is nog in beta, als jullie gekke dingen voorgeschoteld krijgen, meld het vooral!

Releasenotes
  • Ride Later heeft nu Beste vertrekmoment: Tempelo helpt je het beste moment te kiezen om te vertrekken
  • Je kunt starttijden laten vergelijken op balans, droogte, wind of warmste gevoel
  • Het advies toont een aanbevolen vertrektijd met korte uitleg en vergelijkbare alternatieven
  • Een gekozen vertrekmoment wordt direct toegepast in Ride Later
  • Fouten bij het vergelijken van starttijden worden afgehandeld via de bestaande Tempelo supportmelding met errorcode

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ex Nunc schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:19:

Ik denk dat die dropjes toch praktischer zijn dan aardappel poffen en zo. :D
Ik zie hier grond voor een samenwerking tussen Weber en Tailfin :9

Gabriël AM5

• Mistraller
ElGreco schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:34:
Vandaag een nieuwe update. Meer een probeersel, ben benieuwd of het op de lange termijn goed doet.

Wat is het beste vertrekmoment tussen tijd X en Y? Je geeft aan tussen welke tijden je ongeveer zou willen fietsen en wat voor jou belangrijk is (droog, wind, een beetje van dit alles) en Tempelo kom met een moment dat volgens de engine het beste is.

Functie is nog in beta, als jullie gekke dingen voorgeschoteld krijgen, meld het vooral!

Releasenotes
  • Ride Later heeft nu Beste vertrekmoment: Tempelo helpt je het beste moment te kiezen om te vertrekken
  • Je kunt starttijden laten vergelijken op balans, droogte, wind of warmste gevoel
  • Het advies toont een aanbevolen vertrektijd met korte uitleg en vergelijkbare alternatieven
  • Een gekozen vertrekmoment wordt direct toegepast in Ride Later
  • Fouten bij het vergelijken van starttijden worden afgehandeld via de bestaande Tempelo supportmelding met errorcode
Ik loop bijna altijd vast op de vaartijden van de pontjes ;)

---------------

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Dan maak je verkeerde routes..

• Mistraller
McMiGHtY schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:56:
Dan maak je verkeerde routes..
Als je het water over wil dan heb je niet altijd een keuze :P In het weekend gaan ze vaak pas om 7 of 8 uur.

[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 19-06-2026 22:44 ]

---------------

• ElGreco
Mistraller schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Ik loop bijna altijd vast op de vaartijden van de pontjes ;)
Er is in NL, voor zover ik heb kunnen vinden, geen centrale API/dienst die alle vaarschema's bijhoudt. Pontjes.nl is een particulier initiatief van iemand die met de hand alle info bij elkaar geschraapt heeft en op een site heeft geplaatst. Hoe actueel dat is en of het actief bijgehouden wordt, geen idee. Dit was het beste wat ik kon vinden van een centrale plek met alle info.

• 418O2
  • Niet online
Vanochtend vertrokken voor een ritje vogeltjes kijken en een visje eten. Dat viel goed tegen, wat was het allejezus warm. Kibbeling bleek niet zon goed idee (was met een beginner en de bedoeling was dat we heel rustig gingen, gemiddeld 150 watt uiteindelijk, maar dat bleek al taai) en wind tegen op de terugweg was ook niet ideaal. Maargoed, wel goed thuisgekomen, maar de laatste 15km waren zwaar

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 20-06-2026 15:07 ]

Verwijderd

418O2 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:06:
Vanochtend vertrokken voor een ritje vogeltjes kijken en een visje eten. Dat viel goed tegen, wat was het allejezus warm. Kibbeling bleek niet zon goed idee (was met een beginner en de bedoeling was dat we heel rustig gingen, gemiddeld 150 watt uiteindelijk, maar dat bleek al taai) en wind tegen op de terugweg was ook niet ideaal. Maargoed, wel goed thuisgekomen, maar de laatste 15km waren zwaar
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die denkt dat kibbeling eten tijdens een rondje fietsen een goed idee is :+

• 418O2
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die denkt dat kibbeling eten tijdens een rondje fietsen een goed idee is :+
Het zou pas echt stom zijn als niet de eerste keer was...

Ik moet het ook gewoon bij een broodje haring xl houden, dat is prima te verteren

[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 20-06-2026 16:12 ]

• Wicked-Game
Ik ben toch eens gaan struinen op marktplaats en heb de volgende advertenties en biedingen die zijn geaccepteerd door ChatGPT laten analyseren.

als jullie dit bekijken wat zou de voorkeur hebben bij jullie? Morgen ga ik sowieso de Propel bekijken. Wat zou jullie advies zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAKNf619Z83eSiuhh4O0GbYYmA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9TuwAk662EIxNUKNg65WHCMY.png?f=fotoalbum_large

• Maarten_E
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_kgabAloqkc_Hq0eMofBzjFmpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vs9x5tG3EmzItSuoy9M5xUfD.jpg?f=fotoalbum_large

Ergens volgende week komt het lange verhaal. In drie woorden: Je. Suis. Mort.

• AMD1800
@Wicked-Game Misschien kun je eens hier naar kijken: YouTube: How to Choose The Right Bike Size (Small, Medium, Large, Extra Large?) In het filmpje geven ze voor jouw situatie aan om eerst naar een bikefitter te gaan om je zelf goed op je huidige fiets te laten zetten en daarna met de fiets afmetingen die de bikefitter aanraadt een nieuwe fiets uitzoeken. Maar je zou er eventueel ook voor kunnen kiezen om je huidige fiets op te meten en te kijken wat je op basis van je huidige klachten zou moeten aanpassen. Dan krijg je waarschijnlijk een lijstje met fietsen, waarbinnen je dus specs kan gaan vergelijken.

• Wicked-Game
AMD1800 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:37:
@Wicked-Game Misschien kun je eens hier naar kijken: YouTube: How to Choose The Right Bike Size (Small, Medium, Large, Extra Large?) In het filmpje geven ze voor jouw situatie aan om eerst naar een bikefitter te gaan om je zelf goed op je huidige fiets te laten zetten en daarna met de fiets afmetingen die de bikefitter aanraadt een nieuwe fiets uitzoeken. Maar je zou er eventueel ook voor kunnen kiezen om je huidige fiets op te meten en te kijken wat je op basis van je huidige klachten zou moeten aanpassen. Dan krijg je waarschijnlijk een lijstje met fietsen, waarbinnen je dus specs kan gaan vergelijken.
Bikefitting is zeker een optie, maar op basis van alle metingen huidige fiets kom ik uit op L bij Giant en MT58 voor de meeste frames. Op die basis ben ik al eens gaan zoeken. En kwam de genoemde fietsen tegen. Heb bianchi en pinarello niet gepakt, in verleden qua maat en zit kwam ik daar ook niet lekker mee uit. Kan nu wel anders zijn, maar kwam in de prijs klasse die merken niet tegen 😄 veel BMC gevonden die mij wel aanspreekt.

klachten met huidige fiets heb ik niet behalve dat die 15 jaar oud is, en een keer wat nieuws mag komen.

• DDX
ElGreco schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Er is in NL, voor zover ik heb kunnen vinden, geen centrale API/dienst die alle vaarschema's bijhoudt. Pontjes.nl is een particulier initiatief van iemand die met de hand alle info bij elkaar geschraapt heeft en op een site heeft geplaatst. Hoe actueel dat is en of het actief bijgehouden wordt, geen idee. Dit was het beste wat ik kon vinden van een centrale plek met alle info.
Veer Buitenhuizen vaart vandaag niet tussen 21:20 en 05:20
Te kort aan schippers... (vooral in nachtdienst)
Volgens pontwachter iig vandaag, maar mogelijk vaker....

• Webgnome
longest day gaan we toch maar niet doen. De hele dag is kans op onweer voorspeld. Noem mij wat je wil, dat gaan we niet opzoeken als het niet hoeft

Strava | AP | IP | AW

• Tinusvolkel
Tinusvolkel schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:38:
[...]

Hier gaan we zaterdag met een groep uit het dorp fietsen voor een Stichting Macthis (stamcel donoren ) evenement.
Een dorpsgenoot heeft begin van het jaar te horen gekregen dat hij acute leukemie heeft, hij heeft een donor gevonden, maar door geld in te zamelen hopen we dat meer een donor kunnen vinden.

We moeten in pakweg 8.5 uur zoveel mogelijk rondjes van 11km fietsen, dus hopen rond de 250km uit te komen.

Zijn er hier toevallig nog meer tweakers aanwezig?
En mocht je nog geld over hebben >:)
https://www.sterkvoormatc...rteam-de-zompige-zeempjes
Uiteindelijk 25 rondjes voltooid, dus pakweg 275km gefietst met 2x een kwartier pauze. Met een gemiddelde van net geen 35 per uur.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:47

PeaceNlove

Deugleuter

Webgnome schreef op zondag 21 juni 2026 @ 07:16:
longest day gaan we toch maar niet doen. De hele dag is kans op onweer voorspeld. Noem mij wat je wil, dat gaan we niet opzoeken als het niet hoeft
Ik noem je een verstandig mens.

Ik werd overigens thuis voor gek verklaard toen ik vanochtend om 6 uur op de fiets stapte. Ik was het er niet mee eens, heerlijk rustig op de weg, nog niet het gevoel dat je door een sauna aan het fietsen was en de hele zondag nog beschikbaar

• ElGreco
DDX schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Veer Buitenhuizen vaart vandaag niet tussen 21:20 en 05:20
Te kort aan schippers... (vooral in nachtdienst)
Volgens pontwachter iig vandaag, maar mogelijk vaker....
Ik kan het mij voorstellen dat zo'n pontje varen niet het meest enerverend werk op aarde is als je van varen houdt....

• AMD1800
Wicked-Game schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Bikefitting is zeker een optie, maar op basis van alle metingen huidige fiets kom ik uit op L bij Giant en MT58 voor de meeste frames. Op die basis ben ik al eens gaan zoeken. En kwam de genoemde fietsen tegen. Heb bianchi en pinarello niet gepakt, in verleden qua maat en zit kwam ik daar ook niet lekker mee uit. Kan nu wel anders zijn, maar kwam in de prijs klasse die merken niet tegen 😄 veel BMC gevonden die mij wel aanspreekt.

klachten met huidige fiets heb ik niet behalve dat die 15 jaar oud is, en een keer wat nieuws mag komen.
Je geeft zelf eerder dit aan aan: "alleen de reach is vrij ver (hoe ik dat ooit lekker heb gevonden, geen idee :D) resulteert nu dus ook in handen die doof aanvoelen op een rit, en houding is wat te ver naar voren"

Dus dan moet op de een of andere manier toch iets aan de afmetingen van je fiets veranderen.

Buiten dat:
- Ik zou zelf nu iets nemen met schijfremmen.
- Daarnaast zou ik kijken naar tire clearance: als je een brede band wilt steken, moet daar wel plek voor zijn in je frame.
- Ik zou qua voorbladen/cassette kijken naar wat je nu hebt en je afvragen of je dit anders zou willen hebben
- Qua groepset zou ik nu voor Shimano gaan, omdat ik dat nu ook heb en het goed bevalt.
- Ik zou niet 1by nemen, want dan kan je gelijk je fiets niet meer gebruiken als je toch wel een keer in het buitenland wil klimmen.
Pagina: 1 ... 730 731 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).