Vooral zand eigenlijk hier, toevallig net de pressfit BB van mijn vrouw vervangen. Compressor is wel handig dan.orlok schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:13:
[...]
Het is inderdaad verbazingwekkend hoeveel vuil er in de bracketpot zit als je de bottembracket hebt verwijderd. 🫨
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Het spatbord van het voorwiel nu voorzien van een zelf geknipte spatlap van een stook plastic. Precies het juiste materiaal, heel flexibel maar als die in boog loopt dan is die stevig genoeg.
Nu blijft de onderkant van de schuine buis van het frame en het bracket helemaal schoon en ik heb echt door de rotzooi gereden terwijl de weg nat was. Nog eens kijken of ik van het zelfde materiaal onderaan het spatbord een soort klep kan maken aan beide zijden. Voorkomt dat er water/vuil via zijkant ontsnapt.
Achter alleen de Ass-saver en daar was echt het modder en zand overal aanwezig behalve waar de Ass-saver zijn naam meer dan waar maakt. Ik heb velgremmen en zo is het moeilijker om een compleet spatbord te vinden. Maar goed, ik fiets liever als de zon schijnt en het niet regent, en zo nog geen prioriteit.
Vorig jaar twee keer het bottombracket vervangen en het was absoluut schoon daarbinnen. Alleen de schroefdraad uitkrabben want daar zit dan van dat gele spul op tegen het los gaan en dicht waarschijnlijk ook af.

Er ligt hier nog een Chorus versie van die korter is dan deze, maar deze is perfect en zo bewaar ik de Chorus dan voor een later moment. De eerste Centaur had na een paar maanden al speling vandaar dar er een andere geplaatst is.
Nu blijft de onderkant van de schuine buis van het frame en het bracket helemaal schoon en ik heb echt door de rotzooi gereden terwijl de weg nat was. Nog eens kijken of ik van het zelfde materiaal onderaan het spatbord een soort klep kan maken aan beide zijden. Voorkomt dat er water/vuil via zijkant ontsnapt.
Achter alleen de Ass-saver en daar was echt het modder en zand overal aanwezig behalve waar de Ass-saver zijn naam meer dan waar maakt. Ik heb velgremmen en zo is het moeilijker om een compleet spatbord te vinden. Maar goed, ik fiets liever als de zon schijnt en het niet regent, en zo nog geen prioriteit.
Vorig jaar twee keer het bottombracket vervangen en het was absoluut schoon daarbinnen. Alleen de schroefdraad uitkrabben want daar zit dan van dat gele spul op tegen het los gaan en dicht waarschijnlijk ook af.

Er ligt hier nog een Chorus versie van die korter is dan deze, maar deze is perfect en zo bewaar ik de Chorus dan voor een later moment. De eerste Centaur had na een paar maanden al speling vandaar dar er een andere geplaatst is.
Dat "spul" is montagevet. Tegen het kraken. En juist om losmaken te vergemakkelijken. De draad is links en rechts anders en draait zichzelf vast door "precessie". Net als bij de pedalen.
Als je geen vuil in je bb pot hebt zitten heb je ook geen afwateringsgaatje waarschijnlijk.
Als je geen vuil in je bb pot hebt zitten heb je ook geen afwateringsgaatje waarschijnlijk.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic