Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 724 ... 731 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:19
Maar als een frame in bad gaat, zit er geen crank in mag ik aannemen

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 22:09
orlok schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:13:
[...]

Het is inderdaad verbazingwekkend hoeveel vuil er in de bracketpot zit als je de bottembracket hebt verwijderd. 🫨
Vooral zand eigenlijk hier, toevallig net de pressfit BB van mijn vrouw vervangen. Compressor is wel handig dan.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Het spatbord van het voorwiel nu voorzien van een zelf geknipte spatlap van een stook plastic. Precies het juiste materiaal, heel flexibel maar als die in boog loopt dan is die stevig genoeg.

Nu blijft de onderkant van de schuine buis van het frame en het bracket helemaal schoon en ik heb echt door de rotzooi gereden terwijl de weg nat was. Nog eens kijken of ik van het zelfde materiaal onderaan het spatbord een soort klep kan maken aan beide zijden. Voorkomt dat er water/vuil via zijkant ontsnapt.

Achter alleen de Ass-saver en daar was echt het modder en zand overal aanwezig behalve waar de Ass-saver zijn naam meer dan waar maakt. Ik heb velgremmen en zo is het moeilijker om een compleet spatbord te vinden. Maar goed, ik fiets liever als de zon schijnt en het niet regent, en zo nog geen prioriteit.

Vorig jaar twee keer het bottombracket vervangen en het was absoluut schoon daarbinnen. Alleen de schroefdraad uitkrabben want daar zit dan van dat gele spul op tegen het los gaan en dicht waarschijnlijk ook af.

Afbeeldingslocatie: https://www.mountainmaniacycles.co.uk/content/products/campagnolo-centaur-square-taper-bottom-brackets_39884200.jpg

Er ligt hier nog een Chorus versie van die korter is dan deze, maar deze is perfect en zo bewaar ik de Chorus dan voor een later moment. De eerste Centaur had na een paar maanden al speling vandaar dar er een andere geplaatst is.

Update: vanochtend vroeg wakker en zo maar eens gaan denken hoe ik kan voorkomen dat zand/modder onder de remblokjes komen van de velgrem. Ik had nog gebruikte ruitenwisser liggen en dacht die eerst vast te klemmen op de remblokken. Dat was niets.

Een remblokje eraf gehaald en kan het remblok uit de houder schuiven na het verwijderen van een schroefje. Kijkend naar de ruitenwisser zag ik een kanaal waar een verende strip zit om de ruitenwisser mooi te laten buigen.

Effe rommelen in het verzamelbakje voor dingen die mischien ooit nog handig zijn had een messing strip die uit een snelbinder kwam. Stuk afgeknipt en met een hobbymes een sneetje aan de zijkant van kanaal van de ruitenwisser. Strip erin geschoven en rest van stip tussen het remblok en de houder geklemd. En voila een ruitenwisser die velg raakt al er geremd wordt. De messing strip is goed buigbaar en zo het afstellen gaat goed.

Hieronder een foto van de knutsel velgwisser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Lzvoo1YOl7WiuQAADAH_P4CvAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8A8SCVZOEf9Lqc4A3Re2Urx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook een filmpje gemaakt maar kan die niet zo uploaden hier. Je ziet dan dat de wisser de velg raakt en ook blijft zitten als remt, zelfs achterwaarts rijdend. Nu maar wachten op regen om het te testen, dat kan nog wel even duren.

[ Voor 35% gewijzigd door esphome op 21-05-2026 19:45 . Reden: velgenwisser ]


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 22:09
Dat "spul" is montagevet. Tegen het kraken. En juist om losmaken te vergemakkelijken. De draad is links en rechts anders en draait zichzelf vast door "precessie". Net als bij de pedalen.

Als je geen vuil in je bb pot hebt zitten heb je ook geen afwateringsgaatje waarschijnlijk.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:35
Frenz64 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:42:
Dat was geen racert, maar een vakantie slash woon/werk fiets, daar gelden andere regels voor
Aldus de man die persoonlijk enkelsokjes heeft geïntroduceerd in het fietsen.


Ben het verder wel met je eens hoor O+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots


  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:33

blitzkrieg

Whoop Whoop!

fdees schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:05:
[...]

Kan je ze opmeten, want dan weet je door welke industriële lagers je deze kan vervangen.
Ik zal eens kijken, moet geen probleem zijn, enige is dat het wiel dan ff niet gebruikt kan worden en ze niet kan fietsen. Of ik moet ze er uit tikken en er daarna tijdelijk weer in tikken.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:33
Ik heb vandaag weer een mooie fietstocht gemaakt. Nu kwam ik in Appelscha een wielerpeloton tegen van iets van 50 mensen. Inclusief een aantal motoren om de vrije doorgang te regelen en 1 auto met oranje zwaailichten achteraan. Verder waren er geen volgautos. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Het stukje route wat ze reden is door Appelscha over de Bruggelaan richting de vaart. Dan over Zuideinde naar Fochteloo. Daarna zijn ze over de N919 richting Veenhuizen gefietst.

Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen!

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Vandaag was het onderweg hier 32 graden in schaduw en ik had juist zo uitgezien naar de eerste langere rit na een langere regenperiode. Extra water meegenomen om er meer gezweet word. Maar goed ik kon nog de warmte niet kwijt en het lichaam moet nog wennen. Rond de 15 graden is voor mij perfect.

Als het zo warm is, dan vroeger gaan fietsen om zo in de ochtend in koelere lucht te rijden of in de avond een kortere rit doen. Het was niet leuk vandaag en ik benijdde dan ook de groep kinderen die in wetering langs de weg aan aan het zwemmen waren.

Hebben er vandaag hier nog andere fietser ook geworsteld met de hogere temperaturen.

  • wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:01
esphome schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:16:
Vandaag was het onderweg hier 32 graden in schaduw en ik had juist zo uitgezien naar de eerste langere rit na een langere regenperiode. Extra water meegenomen om er meer gezweet word. Maar goed ik kon nog de warmte niet kwijt en het lichaam moet nog wennen. Rond de 15 graden is voor mij perfect.

Als het zo warm is, dan vroeger gaan fietsen om zo in de ochtend in koelere lucht te rijden of in de avond een kortere rit doen. Het was niet leuk vandaag en ik benijdde dan ook de groep kinderen die in wetering langs de weg aan aan het zwemmen waren.

Hebben er vandaag hier nog andere fietser ook geworsteld met de hogere temperaturen.
Eigenlijk niet. Ik zweet wel meer (veel meer), maar daardoor kan ik de warmte ook goed kwijt. Zelfs hardlopen gaat prima met dit weer.

Maar ik kan mij goed voorstellen dat de een meer last heeft dan de ander. Idem voor kou.

  • Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-06 14:36
esphome schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:16:
Vandaag was het onderweg hier 32 graden in schaduw en ik had juist zo uitgezien naar de eerste langere rit na een langere regenperiode. Extra water meegenomen om er meer gezweet word. Maar goed ik kon nog de warmte niet kwijt en het lichaam moet nog wennen. Rond de 15 graden is voor mij perfect.

Als het zo warm is, dan vroeger gaan fietsen om zo in de ochtend in koelere lucht te rijden of in de avond een kortere rit doen. Het was niet leuk vandaag en ik benijdde dan ook de groep kinderen die in wetering langs de weg aan aan het zwemmen waren.

Hebben er vandaag hier nog andere fietser ook geworsteld met de hogere temperaturen.
Merk ik het? Ja. Heb ik er last van? Nee. Pas ik mijn tempo aan? Ja.

Ieders lichaam krijgt een klap door die rappe temperatuurstijging in Nederland, geef het de tijd om te wennen. Dus ga wel je rondje fietsen, maar ietsje korter of rustiger. Eind zomer gaan dit soort temperaturen mij vaak een stuk beter af.

  • Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:58
Ik moest vandaag wel ff acclimatiseren. Ik reed met een hartslag die niet paste bij de inspanning. En...erg veel gedronken en zweten als een ....

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
...otter. De hartslag was ook zeker tien slagen hoger dan anders, en een stuk over het maximale voor mij en ik was niet buitenadem.

[ Voor 11% gewijzigd door esphome op 23-05-2026 19:56 ]


  • KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:57
Stillekracht schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:50:
Ik moest vandaag wel ff acclimatiseren. Ik reed met een hartslag die niet paste bij de inspanning. En...erg veel gedronken en zweten als een ....
Same, kreeg mn hartslag ook niet lager. Uiteindelijk wel een lange tocht gemaakt, maar van harte ging het niet.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Vanochtend weer een paar ideeën hoe bij regen water en troep bij de fiets vandaan te houden. Vandaag dus maar knutselen met een oude ruitenwissers en een Ass-saver.

Een Ass-saver doet wat die moet en houdt het opspattend water wat van de band af komt weg van de rug/achterwerk/radar en zeker niet onbelangrijk, het zadeltasje.

Echter de staande buis, en de achtervork zitten nog steeds vol met troep wat dan voorbij de Ass-saver van de band afspat. Na enkele pogingen een belovende manier gevonden en die getest met de fiets in de fietsreparatiestandaard en een afwasbak met water erin. De band raakt dan het water als ik de met de trappers het wiel laat draaien.

Van de ruitenwisser knip ik een randje af zodat die flexibeler is, die zet ik nu nog vast met klemmen, later gebruik ik daar clips voor. Het blad loopt tussen de klemmen, verticaal recht na montage. Ik heb nog de keuze om het blad niet de band te laten raken (droge weg met af en toe plassen) en de "full wet" stand waar een deel van het blad het water verwijderd van de band. Dit geeft geluid en een minimale weerstand. De hoogteregeling doe je dan met de hand door de beugels iets naar boven te schuiven of naar beneden. Je hoort wel het blad als die de band raakt.

Het blad is zelf verend door de wijze van het bevestiging en zo is de druk op de band zelf ook minimaal.

Ik kan helaas hier geen video plaatsen van hoe het dan werkt. Observatie, er komen aan beide zijden van het wiel bij de klemmen een straal water naar buiten gespoten en amper meer water op de fiets zelf. Missie geslaagd zeg ik maar. Een test onder realistische omstandigheden moet ik nog doen dus definitief is het resultaat nog niet.

Verder is dit wel voor de banden met geen of weinig profiel.

Foto van de "Ass-saver plus" ruitenwisser en dan alweer de volgende versie met andere bevestiging en uitsteeksel om het water weg te geleiden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__6OfVQqfFXzqF5ySKDs-DFCap4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3EhCRtuIG4NJLFZYVbzNORn.jpg?f=fotoalbum_large

Snapshot van de video:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhkJ5JlkenFUU_dM8K35JN3lytA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mD0C6VAHFgSYj1HdtYhFK3ea.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf knutselen? Dit is wat je moet maken. Dit is alweer de volgende iteratie met water wegleiders en betere bevestiging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBDICveWR446B0y01NgrzrE9_NI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7D0ViekaAGruIAOrGMJBoRhT.jpg?f=fotoalbum_large

Detail opname van de doorvoer, wat een sneetje is waar dan de paperclip doorheen gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYoxK8URNorqcQmzUrHt5qdarDc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dbgIaaosSjGZIwHsMmd9GZLb.jpg?f=user_large

Je ziet het ik knip een groot deel van hoogte eraf en knip ook het blad aan beide zijden eraf om de klem/clip houvast te bieden en niet het blad zelf te vervormen. De zijkant mag iets uitsteken zodat het water meer naar buiten wordt geworpen.

Nu ik naar de foto kijk bedenk ik mij dat ik nu van binnen naar buiten heb geknipt aan de zijkanten. Dit moet bij de volgende juist van buiten naar binnen zijn voor een betere afvoer van water en troep.

:twk

[ Voor 34% gewijzigd door esphome op 24-05-2026 16:40 . Reden: Snapshot van de video en een fotot van het blad erbij geplaatst. Foto's bijgewerkt naar de volgende itteratie. ]


  • Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:15
@esphome Misschien heb ik het gemist, maar hoezo doe je dit in vredesnaam?

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Louislouislouis schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:21:
@esphome Misschien heb ik het gemist, maar hoezo doe je dit in vredesnaam?
Hoezo == waarom?

De fiets en aandrijving moet nog steeds helemaal schoongemaakt moet worden na een rit in de regen en dat houdt mij weer tegen om in de regen te gaan fietsen. Ik schep zo een lagere drempel om toch te gaan fietsen, ook als is het niet zulk mooi weer is of net is geweest.

Ik heb nog een andere oplossing voor water wat van de zijkant van de spatborden afkomt. Denk hieraan de spatlappen van een vrachtwagen die door hun ontwerp, ervoor zorgen dat er weinig spray ontstaat waardoor een passerende auto blind hoeft te rijden door de spray bij regen of nat wegdek.

  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
esphome schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:32:
[...]

Hoezo == waarom?

De fiets en aandrijving moet nog steeds helemaal schoongemaakt moet worden na een rit in de regen en dat houdt mij weer tegen om in de regen te gaan fietsen. Ik schep zo een lagere drempel om toch te gaan fietsen, ook als is het niet zulk mooi weer is of net is geweest.
Dat kan ik snappen. Ik woon in een appartement, en kan dus niet zomaar fiets afspoelen na het fietsen, en dat is wel een extra reden voor mij om niet met een natte weg te gaan fietsen.

Tegelijk zou ik zelf niet snel een banden-droogmaker installeren die over je band gaat. Je kan ook nog een zeem erbij monteren om hem echt goed droog te maken :P. Maar ik ben ook bang dat als je echt met regenachtig weer een rondje fietst, je fiets gewoon vies is.

  • Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:15
@esphome nee ik bedoelde echt specifiek hoezo, niet waarom. En na je antwoord nog steeds eigenlijk. Dat geknutsel klinkt als meer werk dan een lap over een ketting halen.

Maar je zal er dan wel plezier in hebben!

  • Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

AMD1800 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:03:
Ik heb vandaag weer een mooie fietstocht gemaakt. Nu kwam ik in Appelscha een wielerpeloton tegen van iets van 50 mensen. Inclusief een aantal motoren om de vrije doorgang te regelen en 1 auto met oranje zwaailichten achteraan. Verder waren er geen volgautos. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Het stukje route wat ze reden is door Appelscha over de Bruggelaan richting de vaart. Dan over Zuideinde naar Fochteloo. Daarna zijn ze over de N919 richting Veenhuizen gefietst.

Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen!
Was het een serieus peloton of gewoon wat fietsende mensen? Op de 22e mei was er een toertocht van ambtenaren uit Drenthe. Alleen voor zover ik weet niet bij Appelscha in de buurt, maar misschien een andere groep. Wel een rondje over het TT-circuit en de VAM-'berg' op.

Si vis pacem, para bellum


  • Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:52

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

AMD1800 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:03:
Ik heb vandaag weer een mooie fietstocht gemaakt. Nu kwam ik in Appelscha een wielerpeloton tegen van iets van 50 mensen. Inclusief een aantal motoren om de vrije doorgang te regelen en 1 auto met oranje zwaailichten achteraan. Verder waren er geen volgautos. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Het stukje route wat ze reden is door Appelscha over de Bruggelaan richting de vaart. Dan over Zuideinde naar Fochteloo. Daarna zijn ze over de N919 richting Veenhuizen gefietst.

Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen!
Ik ken een club die ook met motoren fietst maar even op Strava kijkend lijken die niet in Appelscha geweest te zijn de 22e. Wel in de buurt. Hoe waren de gekleed? Uniform zelfde tenue? De groep waar ik op doel is Grinta Business Cycling, zelf geen lid van overigens ;)

Do { Ping } while ( LOL )


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Louislouislouis schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:51:
@esphome nee ik bedoelde echt specifiek hoezo, niet waarom. En na je antwoord nog steeds eigenlijk. Dat geknutsel klinkt als meer werk dan een lap over een ketting halen.

Maar je zal er dan wel plezier in hebben!
Inderdaad en nog een keer inderdaad.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:18:
[...]

Dat kan ik snappen. Ik woon in een appartement, en kan dus niet zomaar fiets afspoelen na het fietsen, en dat is wel een extra reden voor mij om niet met een natte weg te gaan fietsen.

Tegelijk zou ik zelf niet snel een banden-droogmaker installeren die over je band gaat. Je kan ook nog een zeem erbij monteren om hem echt goed droog te maken :P. Maar ik ben ook bang dat als je echt met regenachtig weer een rondje fietst, je fiets gewoon vies is.
De banden worden niet droog gemaakt. Het overtollige water wordt verwijderd, water die zich door de middelpuntvliedende kracht zich op het hoogste punt verzamelt. Het blad oefent zeer weinig kracht uit en is ook zelf stellend. Het raakvlak is ongeveer 5 mm breed en de rest van het blad is voor het begeleiden van het water.

Toch je Ass-saver erop maar geen regen op dat moment, dan die dan iets omhoog schuiven zodat die de band niet meer raakt. Dat is 1 a 2 mm omhoog en dan geen geluid en geen slijtage van het blad meer.

Overigens ik heb de volgende iteratie al in de posting geplaatst waar de water afvoer en bevestiging onder handen is genomen. Dit is eigenlijk al het eindproduct.

  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:31

FFW

Wasbox, het programma van 1€, frame en wielen schoonspuiten en daarna ketting vetten. Met de resterende minuten kun je je auto nog afspoelen.

[ Voor 3% gewijzigd door FFW op 24-05-2026 18:35 ]


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 22:09
Sissors schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:18:
[...]

Dat kan ik snappen. Ik woon in een appartement, en kan dus niet zomaar fiets afspoelen na het fietsen, en dat is wel een extra reden voor mij om niet met een natte weg te gaan fietsen.

Tegelijk zou ik zelf niet snel een banden-droogmaker installeren die over je band gaat. Je kan ook nog een zeem erbij monteren om hem echt goed droog te maken :P. Maar ik ben ook bang dat als je echt met regenachtig weer een rondje fietst, je fiets gewoon vies is.
Nou ik snap dat niet hoor. Mijn commuter mik ik gewoon op de standaard, wordt toch weer vies; en de mtb/racer ff afspuiten, met wat perslucht de drivetrain droogblazen en parkeren. Nu ben ik ook geen poetser verder, maar ik fiets om het fietsen, niet om in de garage te zitten pielen hoor :P

Bij vies weer gewoon de sks raceblades erop en accepteren dat je nat wordt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mistraller schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:51:
[...]

Nou ik snap dat niet hoor. Mijn commuter mik ik gewoon op de standaard, wordt toch weer vies; en de mtb/racer ff afspuiten, met wat perslucht de drivetrain droogblazen en parkeren. Nu ben ik ook geen poetser verder, maar ik fiets om het fietsen, niet om in de garage te zitten pielen hoor :P

Bij vies weer gewoon de sks raceblades erop en accepteren dat je nat wordt.
Tja en een ander vind dat leuker dan een fiets steeds schoonmaken. Als er een goede oplossing is dat je fiets niet vies wordt, zonder dat je een ruitenwisser over je band trekt, dan ben ik er echt wel in geinteresseerd. Zeker omdat fiets schoonmaken vaak is als het weer al niet geweldig is. En met een appartement spuit ik niet zomaar mijn fiets af. En heb ik ook geen perslucht staan.

  • GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:41
Ex Nunc schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:52:
[...]

Was het een serieus peloton of gewoon wat fietsende mensen? Op de 22e mei was er een toertocht van ambtenaren uit Drenthe. Alleen voor zover ik weet niet bij Appelscha in de buurt, maar misschien een andere groep. Wel een rondje over het TT-circuit en de VAM-'berg' op.
Dit waren ze wel @AMD1800 . Zit altijd een bonusronde bij voor wie zin heeft en die ging dit keer via Appelscha.

Eén keer meegefietst als introducee van m'n Pa (die dit jaar ook meefietste) maar is wel echt toeren op z'n elfendertigste :9 . Rondje over het circuit had ik echter wel graag gedaan, die kans krijg je niet vaak.

Flickr - Strava


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 22:09
Sissors schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:02:
[...]

Tja en een ander vind dat leuker dan een fiets steeds schoonmaken. Als er een goede oplossing is dat je fiets niet vies wordt, zonder dat je een ruitenwisser over je band trekt, dan ben ik er echt wel in geinteresseerd. Zeker omdat fiets schoonmaken vaak is als het weer al niet geweldig is. En met een appartement spuit ik niet zomaar mijn fiets af. En heb ik ook geen perslucht staan.
Vaak is het zand, na drogen, met een zachte borstel zo afgeveegd. SKS raceblade is prima voor slecht weer vind ik, hooguit de seattube is vies en boven het bb.
Als je geen vieze fiets wilt moet je gewoon een toerfiets met een kettingkast, volledige spatborden gaan rijden. ;)
Er is zoveel spul om je fiets schoon te houden (SKS Bluemels bijv) maar het is allemaal meuk die ook weer gemonteerd moet worden, etc... Ik snap dat Mcgyver gebeuren gewoon niet goed. Als er vraag zou zijn dan was er wel een product toch?

Met een plantenspuit met zo'n pomp (stonden pas geleden voor 3,49 bij de lidl) kan je veel er al af spuiten. Maar overigens blaas ik mijn drivetrain vooral droog om roest te voorkomen, dat gebeurt met wax trouwens nog iets sneller. Dus als jij hem nat wegzet dan heb je wel sneller last van (vlieg) roest.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
De Ass-saver met blad functioneert hetzelfde als een vol spatbord in de test met de band die in bak water hing. Een realistische test is nog niet gedaan en dat ligt aan het weer wat nu effe niet slecht is. Met een Ass-saver achter een mogelijk vol spatbord simuleren.

Het is jammer dat men hier zo sceptisch is over dit soort dingen en er totaal niet voor openstaat. Ik heb er wel profijt van. Jij mag geheel voor jouw zelf uitmaken of je het een kans wilt geven, of niet. Het is een low cost ontwerp en vaak heb je zelfs al de benodigde onderdelen al in huis.

Als Tweaker doe ik die dingen die Tweakers behoren te doen.

  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:19
Plus het is een stuk vermakelijker leesvoer dan de zoveelste vraag over welk tubeless/zadeltasje/bingokaart onderwerp dan ook.

Overigens sinds vrijdag een aerothan biba voor (met clickvalve), maar ik merk er nog niet zo heel veel verschil met butyl. Mss omdat ik er nog 4,5 bar in stop en kan dat minder.

  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@Frenz64 Op hoeveel mm?
Toen ik van de winter in die fiets met 25mm bandjes TPU er in stopte merkte ik dat direct, reed comfortabeler :)

Ik heb trouwens een 100km rit voor vanmiddag gepland staan precies in de warmte Maarja het is niet anders.
Had hem zaterdag gepland staan maar toen werd ik op gehaald voor een verrassing 's ontbijt en daarna een verrassing’s fietstocht met zoontje die eindigde in Avifauna, zijn langste tochtje ooit met 24,5km. Hij was moe maar zó trots :)
Gistermiddag in de volle warmte alleen terug gefietst en dat ging onverwacht soepel. Normaal kan ik er niet bar goed tegen maar afgelopen dagen weinig last van gehad en gisteren dus een prima tempo kunnen rijden.
Vanmiddag dus weer maar dan 100km, maar 2 kleine omleidingen gepland langs waterput, rustig aan en dan zien we hoe het gaat.
Laatste langere rit voor LBM, temperatuur lijkt een goede voorbereiding voor zaterdag en anders voor ritje op Lanzarote :)

Gabriël AM5


  • AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:33
GWBoes schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:18:
[...]

Dit waren ze wel @AMD1800 . Zit altijd een bonusronde bij voor wie zin heeft en die ging dit keer via Appelscha.

Eén keer meegefietst als introducee van m'n Pa (die dit jaar ook meefietste) maar is wel echt toeren op z'n elfendertigste :9 . Rondje over het circuit had ik echter wel graag gedaan, die kans krijg je niet vaak.
Aha, dat was het dus wel! Ik wist niet dat zulke dingen worden georganiseerd inclusief de verkeersbegeleiding. Wel zo fijn eigenlijk. Als ze met zo veel man over het fietspad hadden gemoeten was het een grote chaos geworden. Rondje over het TT circuit lijkt me ook wel leuk. Hardlopen op het circuit kan binnenkort wel, tijdens de TT city run.

  • Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:52

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Succes alle Elfstedentocht rijders! ☀️

[ Voor 6% gewijzigd door Shadow_Agent op 25-05-2026 09:31 ]

Do { Ping } while ( LOL )


  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:31

FFW

Ik ga een tour bij 35 graden rijden, is het dan een rare gedachte om nu te trainen met een lange broek en shirt? ik hoop de hitte zo te simuleren :)

Ik zoek ook nog een manier om me voor te bereiden op een tour op 2500 m hoogte

  • GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:13
Het is nu toch ook al (bijna) 30 graden? Dan lijkt extra kleren aantrekken mij redelijk overbodig. Of je moet echt zin hebben het heel oncomfortabel te maken ;).

Over het algemeen wordt je beter in wat je traint. Dus ga naar hoge bergen en ga daar trainen. Misschien dat een hoogtetent helpt? Al is dat volgens mij meer om beter te worden, niet per se om beter te presteren op hoogte.

https://www.altitudespaces.com/

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 22:09
esphome schreef op maandag 25 mei 2026 @ 04:14:
De Ass-saver met blad functioneert hetzelfde als een vol spatbord in de test met de band die in bak water hing. Een realistische test is nog niet gedaan en dat ligt aan het weer wat nu effe niet slecht is. Met een Ass-saver achter een mogelijk vol spatbord simuleren.

Het is jammer dat men hier zo sceptisch is over dit soort dingen en er totaal niet voor openstaat. Ik heb er wel profijt van. Jij mag geheel voor jouw zelf uitmaken of je het een kans wilt geven, of niet. Het is een low cost ontwerp en vaak heb je zelfs al de benodigde onderdelen al in huis.

Als Tweaker doe ik die dingen die Tweakers behoren te doen.
Hoe dichter bij de band je de spetters tegenhoudt, hoe minder ze zich hebben kunnen spreiden. Een asssaver houdt vooral alleen je rug schoon. Maar het water dat op het contactvlak met de weg weggedrukt wordt is minstens zo belangrijk.
Technisch gezien wil je de drivetrain en je remmen schoonhouden, niet eens vanwege het water maar vooral het zand. De rest heeft in principe afdichting of is alleen voor het oog van belang. Daarom heeft de cortina van mijn dochter bijna geen onderhoud nodig want een gesloten kettingkast met naafversnelling, trommelremmen en een naafdynamo.

Jouw test is niet realistisch inderdaad omdat water vooral ook "wegspuit" door de bandendruk. Daarom komen die spetters ook verder dan het "klevende" water. Denk maar aan een steentje dat wegschiet.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:19
sapphire schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:16:
@Frenz64 Op hoeveel mm?
Toen ik van de winter in die fiets met 25mm bandjes TPU er in stopte merkte ik dat direct, reed comfortabeler :)
32mm Schwalbe Pro One op 19mm velg

  • McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:49

McMiGHtY

- burp -

Schud die zo even uit z'n mouw :D

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:18:
[...]

Hoe dichter bij de band je de spetters tegenhoudt, hoe minder ze zich hebben kunnen spreiden. Een asssaver houdt vooral alleen je rug schoon. Maar het water dat op het contactvlak met de weg weggedrukt wordt is minstens zo belangrijk.
Technisch gezien wil je de drivetrain en je remmen schoonhouden, niet eens vanwege het water maar vooral het zand. De rest heeft in principe afdichting of is alleen voor het oog van belang. Daarom heeft de cortina van mijn dochter bijna geen onderhoud nodig want een gesloten kettingkast met naafversnelling, trommelremmen en een naafdynamo.

Jouw test is niet realistisch inderdaad omdat water vooral ook "wegspuit" door de bandendruk. Daarom komen die spetters ook verder dan het "klevende" water. Denk maar aan een steentje dat wegschiet.
Ik zal het zeker binnenkort kunnen testen. Al het zand en rotzooi wat ik op de kettingbladen heb en verder terug komt van wat tegen de staande buis aan ketst. Mijn sokken en onderbenen zijn ook achter nat en dat komt dan via de staande ronde buis in mijn geval. Een andere buisvorm kan het spatwater weer anders geleiden. Er zijn altijd meer opties om iets te bereiken, het moet dan wel mogelijk zijn en vaak is het combineren van verschillende middelen beter.

Voor heb ik een vol spatbord en de toevoeging van een kleine spatlap houdt nu ook het bottom bracket vrij van troep. Voor nog alleen het zijwaarts ontsnappende water uit het spatbord aanpakken. Ik heb daar al een idee voor zoals ik dat eerder schreef.

Het weg gedrukte water door de achterband spat wel op maar niet de liggende poten van de achtervork bereiken of het water moet wel een paar centimeter hoog staan.

Ik heb foto's gemaakt na mijn laatste rit in de regen en kan zo ook dan goed laten zien of werkt of niet.

De beugel van de Ass-saver zelf kun je heel laag zetten om zo die ook de band bijna te laten schrapen om het water te verwijderen. Helaas is de band niet overal even hoog als die niet belast is en zo krijg je geen goede hoogte. Het flexibele blad maakt dit wel mogelijk en hopelijk is meteen ook zelfreinigend.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Weer gefietst vandaag en tegen 11 uur vertrokken en zo was het nog wat koeler. Minder water meegenomen dan de vorige keer maar dan deze keer geen kleine bidon met water en vruchtensiroop erin. Ik had zeker nog 400ml over toen ik weer thuis kwam. Omdat ik eerder was vertrokken was ik vergeten om mijn middagbrood mee te nemen wat al klaar lag. Die boterhammen ook niet gemist, en ik kreeg geen zin erin daarin en moest mij onderweg dwingen om twee energiekoekjes te eten. Je hebt dat wel nodig, maar zin er in of een hongergevoel dat was er niet bij.

Een rit van 2,5 uur en ik had ook een ander shirt aan gedaan die koeler is, en zo ging het vandaag veel beter. Het blijft toch verstandig om het warmste deel van dag te mijden en rit eerder op de dag te doen of later in dag als de zon niet meer zo brandt. Je merkt het meteen dat het moeilijker wordt als vol in de zon fietst. Onder de bomen is beter vertoeven door de schaduw van de bladeren.

De POI systeem wat ik gebruik werkt prima en ik hoef zo niet van te voren een route in de fietscomputer te zetten. Ik heb al mijn opmerkingen en waarschuwingen in een bestand en die laadt ik dan onderweg. Die bestrijken nu zeker een cirkel met een straal van 80 kilometer en het maakt zo niet uit waar de wind die dag vandaan komt.

  • silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-06 19:29
Groetpercentage op 2e pinksterdag = Laag!

  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:04
Gisteren ook al een heel slechte score! als ik op 10% uitkom dan is het veel... Al die chagrijnige e-bikers op de weg... Je hoeft NIET te fietsen...

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:57
Waarom zo gefrustreerd over die groetpercentages? Gewoon lekker fietsen en je niet bezig houden met anderen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB


  • silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-06 19:29
Geen frustratie meer observatie. Groot verschil tussen de "zondagsrijders" en de enthousiaste doordeweekse renners.

  • kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:11
Nou gisteren (zondagsrijders ;)) was bijna 100% hier

[ Voor 20% gewijzigd door kwet op 25-05-2026 18:14 ]


  • chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 19:40
Als het over niet zo heel lang weer herfst en winter wordt stijgt het groetpercentage navenant :)

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Het hoor vermogen tussen mannen en vrouwen is ervaringsgewijs anders. Ik heb dan twee bellen op mijn fiets en de die met een hoge toon werkt het best bij vrouwen en de lagere toon bereikt beter de mannen.

Mannen zijn soms ook dwarser en blijven eigenwijs links rijden op een twee richtingen fietspad en versperren zo de doorgang. Ik kan dan wel tussendoor rijden maar leidt weer tot schikmomenten, niet doen dus. Altijd weer interessant om de man horen te zeggen bij het voorbij rijden, dat die geen bellen heeft gehoord en de vrouw antwoord dan dat er wel gebeld is.

Soms moet ik vriendelijk vragen of ik erlangs mag en dan schikt die fietser naast mij zich een hoedje omdat er een stem naast hun vandaan komt. Ze gaan dan wel meteen aan de kant om mij te laten passeren. Maar goed ik heb dan de snelheid al kwijtgespeeld.

Ik groet andere renners, diegenen die netjes aan kant gaan of het kind achterop als die de ouders informeert dat er iemand achterop komt rijden. Ook automobilisten die rekening houden met mij als fietser en zich aan verkeersregels houden. Dat ik nog überhaupt aan de kilometers toekom is bijna een wonder zo. ;)

  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

silencedead schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:56:
Groetpercentage op 2e pinksterdag = Laag!
Ja viel mij ook op! Extreem druk op de weg maar het groet percentage lag denk op 2%, vrijwel niemand dus. Alleen regio Houtrak/Velzen/Santpoort heeft het nog omhoog gehaald :X

Vanmiddag pittig ritje!
Eerste 45km ontspannen ruim in Z2, ging lekker. Daarna ging het hard, warm en HR all over the place. Bij Station Santpoort- noord even fris water bijgevuld en zonnebrand bijgesmeerd maar het ging niet van harte :+

Gabriël AM5


  • KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:57
esphome schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:19:
Het hoor vermogen tussen mannen en vrouwen is ervaringsgewijs anders. Ik heb dan twee bellen op mijn fiets en de die met een hoge toon werkt het best bij vrouwen en de lagere toon bereikt beter de mannen.

Mannen zijn soms ook dwarser en blijven eigenwijs links rijden op een twee richtingen fietspad en versperren zo de doorgang. Ik kan dan wel tussendoor rijden maar leidt weer tot schikmomenten, niet doen dus. Altijd weer interessant om de man horen te zeggen bij het voorbij rijden, dat die geen bellen heeft gehoord en de vrouw antwoord dan dat er wel gebeld is.

Soms moet ik vriendelijk vragen of ik erlangs mag en dan schikt die fietser naast mij zich een hoedje omdat er een stem naast hun vandaan komt. Ze gaan dan wel meteen aan de kant om mij te laten passeren. Maar goed ik heb dan de snelheid al kwijtgespeeld.

Ik groet andere renners, diegenen die netjes aan kant gaan of het kind achterop als die de ouders informeert dat er iemand achterop komt rijden. Ook automobilisten die rekening houden met mij als fietser en zich aan verkeersregels houden. Dat ik nog überhaupt aan de kilometers toekom is bijna een wonder zo. ;)
Ik begin wel echt benieuwd te raken naar jouw fiets. 2 bellen, een spiegel om te intervallen, een of ander ass save systeem.

Het zal wrs niet om een Y1RS gaan, maar wel dezelfde r&d dat erin zit.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB


  • orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:53
KW25 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:27:
[...]

Ik begin wel echt benieuwd te raken naar jouw fiets. 2 bellen, een spiegel om te intervallen, een of ander ass save systeem.

Het zal wrs niet om een Y1RS gaan, maar wel dezelfde r&d dat erin zit.
Zo iets misschien . . . . 🤭

Afbeeldingslocatie: https://images.hln.be/NzE5ZWU4ZjBkMDljMzhmZWZlYjMvZGlvLzIzMjg2MDEwMi9maXQtd2lkdGgvODAw/dieter-nelissen-is-fietskunstenaar

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless


  • Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:41
Heeft iemand een cube agree C:62 ? Ik kreeg bij de levering de volgende garmin mount:

https://www.cube.eu/it-nl/cube-x-lock-gps-houder/10166

Maar dit lijkt mij meer voor de areo bar ipv de versie met losse stem. De stem heeft wel twee bevestigings gaten aan de onderzijde dus ik zou hem wel vast kunnen zetten maar hij ligt dan niet helemaal aan.

Xiaomi 13T Pro


  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:44
Btje schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:27:
Heeft iemand een cube agree C:62 ? Ik kreeg bij de levering de volgende garmin mount:

https://www.cube.eu/it-nl/cube-x-lock-gps-houder/10166

Maar dit lijkt mij meer voor de areo bar ipv de versie met losse stem. De stem heeft wel twee bevestigings gaten aan de onderzijde dus ik zou hem wel vast kunnen zetten maar hij ligt dan niet helemaal aan.
Als die gaten er zitten, dan kan je de mount prima gebruiken. Of het mooier is dan een standaard Garmin out-front mount mag je zelf bepalen ;)

Strava


  • HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-06 16:25
kwet schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:14:
Nou gisteren (zondagsrijders ;)) was bijna 100% hier
Wat mij dan ook altijd weer opvalt als ik jonge ouders zie fietsen: bijna altijd zitten de kinderen bij de moeder op de fiets en de vader heeft een 'lege' fiets. Ik heb dan altijd de neiging om te roepen: "waarom laat je je vrouw het zware werk doen?" (nog nooit gedaan hoor).

  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Btje schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:27:
Heeft iemand een cube agree C:62 ? Ik kreeg bij de levering de volgende garmin mount:

https://www.cube.eu/it-nl/cube-x-lock-gps-houder/10166

Maar dit lijkt mij meer voor de areo bar ipv de versie met losse stem. De stem heeft wel twee bevestigings gaten aan de onderzijde dus ik zou hem wel vast kunnen zetten maar hij ligt dan niet helemaal aan.
Niet precies die maar iets vergelijkbaars zat er bij ja. Ik begrijp alleen niet helemaal wat "hij ligt dan niet helemaal aan.' betekend :?

Werkt hier overigens perfect op de gaten van de stem geschroefd, wel iets van locetite gebruiken want bij mij trilde de houder de eerste rit los :+

Gabriël AM5


  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:19
HeleBoel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:52:
[...]

Wat mij dan ook altijd weer opvalt als ik jonge ouders zie fietsen: bijna altijd zitten de kinderen bij de moeder op de fiets en de vader heeft een 'lege' fiets. Ik heb dan altijd de neiging om te roepen: "waarom laat je je vrouw het zware werk doen?" (nog nooit gedaan hoor).
9 van de 10 keer is het moeders die de kids op de fiets naar school brengt en dus het kinderzitje gemonteerd heeft. Pappa brengt ze ook wel naar school, maar doet dat met de auto en gaat daarna naar z'n werk (of hij zorgt ervoor dat er zo'n elektrische bakfiets komt).

[ Voor 4% gewijzigd door Frenz64 op 26-05-2026 09:39 ]


  • BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-06 08:26
Na 5 jaar op een Apex Flare 3.0 te hebben gereden heb ik mezelf vorige week een nieuwe fiets cadeau gedaan, hij staat nog in bestelling maar als het goed is komt in de aankomende weken mijn nieuwe Trek Domane SL7 aka 'De paarse krokodil' (ja hij staat daar) binnen bij de LBS :).

trek

[ Voor 30% gewijzigd door BertP op 26-05-2026 09:42 ]


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
HeleBoel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:52:
[...]

Wat mij dan ook altijd weer opvalt als ik jonge ouders zie fietsen: bijna altijd zitten de kinderen bij de moeder op de fiets en de vader heeft een 'lege' fiets. Ik heb dan altijd de neiging om te roepen: "waarom laat je je vrouw het zware werk doen?" (nog nooit gedaan hoor).
Ik denk dat deze observatie vrij regio-gebonden is ;-).

  • Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:41
sapphire schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Niet precies die maar iets vergelijkbaars zat er bij ja. Ik begrijp alleen niet helemaal wat "hij ligt dan niet helemaal aan.' betekend :?

Werkt hier overigens perfect op de gaten van de stem geschroefd, wel iets van locetite gebruiken want bij mij trilde de houder de eerste rit los :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2mXbvVzQ2ThAkN9FuowjlAPhpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZkQZC4Lbz1CqtYDch5mad7K.jpg?f=fotoalbum_large


Voor aan en in het midden van de stem zitten de schroeven. Maar de onderkand van de stem in niet vlak. Dat is bij de one piece cockpit wel het geval. Dus in dit geval zul je zien dat bij de beide schroeven het metaal tegen metaal is en in het midden een opening als je er van de zijkant uit tegenaan kijkt.


Kun je eens een foto maken van die van jou? En wellicht staat er een type nummer op dat zou mij erg helpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Btje op 26-05-2026 09:57 ]

Xiaomi 13T Pro


  • Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:52

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

HeleBoel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:52:
[...]

Wat mij dan ook altijd weer opvalt als ik jonge ouders zie fietsen: bijna altijd zitten de kinderen bij de moeder op de fiets en de vader heeft een 'lege' fiets. Ik heb dan altijd de neiging om te roepen: "waarom laat je je vrouw het zware werk doen?" (nog nooit gedaan hoor).
Als ik of mijn vrouw mijn dochter vraagt "wil je bij papa of mama" is het antwoord 9 van de 10 keer "bij mama" ;)

Do { Ping } while ( LOL )


  • Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:55
Requiem19 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:43:
[...]


Ik denk dat deze observatie vrij regio-gebonden is ;-).
Als ik de buren als reverentie punt mag pakken.
Buurmeisje 1: Ik wil niet bij papa. Ik wil bij mama.
Buurmeisje 2: Ik wil ook bij mama.
Papa: Nee een van jullie moet bij papa. Tegen de oudste: ga jij bij papa.
De wereld vergaat. Papa probeert voet bij stuk te houden. Mama is het helemaal zat en wil gewoon weg. De oudste wint, het stoeltje wordt omgezet van de papa fiets naar de mama fiets en mama vertrekt met twee kinderen op de fiets.

Ik was afgelopen maandagmorgen op pad en ik heb mij suf gegroet. Ik doe meestal alleen even de vingers van mijn linkerhand strekken. Ik snap wel dat je op zo een dag suf wordt van het groeten en het niet meer doet. Zeker over de wielerrijke routes is het een gebed zonder einde.

  • GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:41
@Btje Vraag me af of je dan wel de goede mount hebt gekregen, dit is in mijn ogen niet de "strakke, onopvallende houder" die in de marketing teksten staat.

Zou je deze er niet bij moeten hebben? Die staat er namelijk als accessoire bij als je de losse agree stuurpen opzoekt.

Flickr - Strava


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Seriph schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:04:
[...]

Als ik de buren als reverentie punt mag pakken.
Buurmeisje 1: Ik wil niet bij papa. Ik wil bij mama.
Buurmeisje 2: Ik wil ook bij mama.
Papa: Nee een van jullie moet bij papa. Tegen de oudste: ga jij bij papa.
De wereld vergaat. Papa probeert voet bij stuk te houden. Mama is het helemaal zat en wil gewoon weg. De oudste wint, het stoeltje wordt omgezet van de papa fiets naar de mama fiets en mama vertrekt met twee kinderen op de fiets.

Ik was afgelopen maandagmorgen op pad en ik heb mij suf gegroet. Ik doe meestal alleen even de vingers van mijn linkerhand strekken. Ik snap wel dat je op zo een dag suf wordt van het groeten en het niet meer doet. Zeker over de wielerrijke routes is het een gebed zonder einde.
Dat speelt ook mee.

Maar ik zat zelf meer te denken aan hoe ik - nu ik in een dorpje woon - vooral moeders met kinderen zie fietsen, en hoe het 'vroegah' in Amsterdam juist heel hip was dat vaders dat (minstens) even veel deden.

  • raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:57
Btje schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:27:
Heeft iemand een cube agree C:62 ? Ik kreeg bij de levering de volgende garmin mount:

https://www.cube.eu/it-nl/cube-x-lock-gps-houder/10166

Maar dit lijkt mij meer voor de areo bar ipv de versie met losse stem. De stem heeft wel twee bevestigings gaten aan de onderzijde dus ik zou hem wel vast kunnen zetten maar hij ligt dan niet helemaal aan.
Moest even nadenken :)
Bij het "standaard" stuur zit er een extra plastic deeltje wat over de kabels heen gaat.
De voorkant zit dan vast direct op het stuur met een korte schroef, de achterste heeft dan een langere schroef en gaat door het extra plastic deel vast in het stuur en tussen de kabels door.
De vorm van het plastic deel was een soort van M.

Op mijn ICR stuur zit alles intern, dan heb je dat extra plastic niet nodig en is het vlak.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets


  • Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:52

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

BertP schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:42:
Na 5 jaar op een Apex Flare 3.0 te hebben gereden heb ik mezelf vorige week een nieuwe fiets cadeau gedaan, hij staat nog in bestelling maar als het goed is komt in de aankomende weken mijn nieuwe Trek Domane SL7 aka 'De paarse krokodil' (ja hij staat daar) binnen bij de LBS :).

[Afbeelding: trek]
Zelf ook een Trek (Emonda) :9~
Vind die "hap" er uit iets minder geslaagd eerlijk gezegd maar toch prachtig! Ook mooi kleurtje :P

Do { Ping } while ( LOL )


  • Stigandr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:32
Frenz64 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:38:
[...]

9 van de 10 keer is het moeders die de kids op de fiets naar school brengt en dus het kinderzitje gemonteerd heeft. Pappa brengt ze ook wel naar school, maar doet dat met de auto en gaat daarna naar z'n werk (of hij zorgt ervoor dat er zo'n elektrische bakfiets komt).
Lekkere aannames weer. Ik breng de kinderen minstens 9 van 10 keer naar school en ook meestal op de fiets, maar met zo'n kinderzitje stapt een dames frame toch veel makkelijker op hoor.
HeleBoel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:52:
[...]

Wat mij dan ook altijd weer opvalt als ik jonge ouders zie fietsen: bijna altijd zitten de kinderen bij de moeder op de fiets en de vader heeft een 'lege' fiets. Ik heb dan altijd de neiging om te roepen: "waarom laat je je vrouw het zware werk doen?" (nog nooit gedaan hoor).
Een frame zonder dwars stang is veel praktischer met een kinderzitje, daarnaast is mogelijk de ene fiets elektrisch en de andere niet?

  • Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:52

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Frenz64 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:38:
[...]

9 van de 10 keer is het moeders die de kids op de fiets naar school brengt en dus het kinderzitje gemonteerd heeft. Pappa brengt ze ook wel naar school, maar doet dat met de auto en gaat daarna naar z'n werk (of hij zorgt ervoor dat er zo'n elektrische bakfiets komt).
Hahaha, moest wel even lachen om deze stereotypering :D

Deze papa heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat er géén bakfiets kwam :+ En ik ga zelden met de auto naar school. Meestal laat ik mijn vrouw op fiets gaan ;) De twee dagen in de week dat ik thuiswerk breng ik haar altijd met de fiets :)

Do { Ping } while ( LOL )


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 22:09
Shadow_Agent schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:03:
[...]


Als ik of mijn vrouw mijn dochter vraagt "wil je bij papa of mama" is het antwoord 9 van de 10 keer "bij mama" ;)
Bij papa want die fietst lekker hard ;)
wij hadden op beide fietsen zo'n montagesteun maar in de praktijk zaten de stoeltjes op de fiets van mijn vrouw, teveel gedoe om over te zetten. Ik kan ook op de fiets van mijn vrouw, maar omgekeerd kan dat niet, mijn zadel staat haar veel te hoog.
Naar school deden wij te voet trouwens, veel gezelliger. (Ergens een jaar of 8 geleden haha)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-06 08:26
Shadow_Agent schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Zelf ook een Trek (Emonda) :9~
Vind die "hap" er uit iets minder geslaagd eerlijk gezegd maar toch prachtig! Ook mooi kleurtje :P
Ja niet het mooiste deel van het frame inderdaad, de ervaringen van mensen die aangeven dat het wel comfortabeler is heb ik daarom maar laten meewegen.

Haha ja het is wel een beetje gewaagd om paars te doen maar wit, zwart of rood zie je al genoeg op de weg. Vooral heel benieuwd naar de upgrade van mechanisch naar elektronisch schakelen.

  • danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-06 12:49
Ik ben wel weer uiterst dankbaar geweest voor de openbare watertappunten dit weekend. Wat een uitkomst is dat toch tijdens langere ritten met de hitte van afgelopen dagen.

  • Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:09

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

danoontjeh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:21:
Ik ben wel weer uiterst dankbaar geweest voor de openbare watertappunten dit weekend. Wat een uitkomst is dat toch tijdens langere ritten met de hitte van afgelopen dagen.
Ik heb gister een rondje Ringvaart aan mijn ronde vastgeplakt. Daar is op de hele route van 60km maar 1 watertappunt. Iets van de route af, in Lisserbroek, bij het gemeentehuis. Dat viel tegen. Gelukkig wilde de oververhitte chagrijnige eigenaar van de cafetaria bij de veerpont richting Assendelft m'n bidons vullen.

If it aint fixed, it's broken.


  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Btje schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:56:
[...]

[Afbeelding]


Voor aan en in het midden van de stem zitten de schroeven. Maar de onderkand van de stem in niet vlak. Dat is bij de one piece cockpit wel het geval. Dus in dit geval zul je zien dat bij de beide schroeven het metaal tegen metaal is en in het midden een opening als je er van de zijkant uit tegenaan kijkt.


Kun je eens een foto maken van die van jou? En wellicht staat er een type nummer op dat zou mij erg helpen.
Die van mij is vrijwel het zelfde maar dan meer een recht stokje met de mount aan het uiteinde en die van jou is meer een Y vorm. Hij zit hetzelfde als op jouw foto alleen dan nog een schroef extra onder de stem. daar zit bij mij nog een extra schroefgat. Nee het zit dan niet vlak maar dat zie je alleen als je op de grond gaat liggen, tijdens normaal gebruik zie en merk je daar niets van en zit het geheel muurvast.
HeleBoel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:52:
[...]

Wat mij dan ook altijd weer opvalt als ik jonge ouders zie fietsen: bijna altijd zitten de kinderen bij de moeder op de fiets en de vader heeft een 'lege' fiets. Ik heb dan altijd de neiging om te roepen: "waarom laat je je vrouw het zware werk doen?" (nog nooit gedaan hoor).
Omdat mijn vrouw een e-bike heeft en ik geen zitjes (meer) op mijn fiets ;)
Soms hebben dingen een reden zoals andere hierboven al zeiden.

Trouwens gisteren niet eens meer gepost maar gisteren op de boulevard van Zandvoort voor het eerst sinds ik fiets hebben mensen geprobeerd me te betasten :?
Ik reed op een aflopend stuk en de parkeerplaatsen liggen daar langs en er lopen paadjes vrij stijl naar beneden en komen dan op het fietspad uit. Bekend terrein, druk, veel toeristen dus anticiperen to the max. Zag ik een groepje jonge mannen naar beneden lopen en die waren niet aan het opletten en vooral met zichzelf bezig. Dus vaart eruit, bellen, benen stuk (=freewheel geluid), groepje stopt en begint in het Spaans/Portugees te roepen en kus geluid te maken, er stapt er één half het fietspad op, ik wijk uit opzij en zie nog net in m'n ooghoek dat hij me een klap op m'n kont wil geven terwijl de rest aan het joelen is. Bijzonder weer :+

Gabriël AM5


  • Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Tjebakka schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:30:
[...]

Ik heb gister een rondje Ringvaart aan mijn ronde vastgeplakt. Daar is op de hele route van 60km maar 1 watertappunt. Iets van de route af, in Lisserbroek, bij het gemeentehuis. Dat viel tegen. Gelukkig wilde de oververhitte chagrijnige eigenaar van de cafetaria bij de veerpont richting Assendelft m'n bidons vullen.
Maar als je bereid bent 500m van je route af te wijken dan zijn er ineens heel veel mogelijkheden; Vijfhuizen, Molenplas (Haarlem), Heemstede, Hillegom, Lissse, Aalsmeer (ok, iets verder), Amsterdamse Bos (ten zuiden van A9), Badhoeverdorp, Zwanenburg.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
orlok schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:52:
[...]

Zo iets misschien . . . . 🤭

[Afbeelding]
Dan zou ik er eentje met vier wielen hebben waar ik gewoon gelijktijdig links en rechts voorbij de rijdende obstakels kan rijden. Geen bel meer nodig...o toch wel voor de cabriolets van de zondagsrijders.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
KW25 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:27:
[...]

Ik begin wel echt benieuwd te raken naar jouw fiets. 2 bellen, een spiegel om te intervallen, een of ander ass save systeem.

Het zal wrs niet om een Y1RS gaan, maar wel dezelfde r&d dat erin zit.
Twee bellen, dat ik nog niet in de krant sta als de fietser met twee bellen....is achteraf toch eenvoudig te verklaren. Ik heb een bel op racefiets, wat al bijzonder is. Hier had men het over een bel. die je i.p.v. de einddop in je stuur kon zetten. En zo twee bellen op de fiets. Bevalt goed zeker als zij bij verschillende weggebruikers ook andere response krijgt en soms helemaal niet.

Als de Ass-saver wil zien dan waarschuw ik er wel voor dat je niet je neus vel niet kwijtraakt als die de band raakt want zo slecht zichtbaar is die als die gemonteerd is. Eigenlijk heb ik liever dat het niet gaat doen, want ik mag dan weer het vel van mijn zitbuis afschrapen en andere delen zoals haar etc..

Dan kom ik er niet met een plantenspuit van de Action alleen en moet er een hogedrukspuit aan de pas komen. O-)

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
HeleBoel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:52:
[...]

Wat mij dan ook altijd weer opvalt als ik jonge ouders zie fietsen: bijna altijd zitten de kinderen bij de moeder op de fiets en de vader heeft een 'lege' fiets. Ik heb dan altijd de neiging om te roepen: "waarom laat je je vrouw het zware werk doen?" (nog nooit gedaan hoor).
Tweede observatie, papa fiets links op het fietspad en offert zich zo het eerst op bij onheil. Kind zat bij de vader achterop wat dus niet logisch is omdat het in strijd is met het eerst.

Logischer is kind achterop bij de moeder en de vader offert zich op om beiden te beschermen door hun af te schermen voor onheil.

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 22:09
Op mijn commuter heb ik een FSA Gossamer triple 50-39-30 130BCD. Ik rij meestal op de 39 en ik denk dat het goed is om die eens te vervangen na ruim 30K. Weet iemand of dit blad past?
https://www.mantel.com/shimano-105-5703-kettingblad

Technisch zal het wel passen, maar schakelt het dan nog een beetje? Een FSA blad kom ik niet meer tegen in elk geval. (Fiets is ook uit 2011 dus niet heel gek)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:57:
Op mijn commuter heb ik een FSA Gossamer triple 50-39-30 130BCD. Ik rij meestal op de 39 en ik denk dat het goed is om die eens te vervangen na ruim 30K. Weet iemand of dit blad past?
https://www.mantel.com/shimano-105-5703-kettingblad

Technisch zal het wel passen, maar schakelt het dan nog een beetje? Een FSA blad kom ik niet meer tegen in elk geval. (Fiets is ook uit 2011 dus niet heel gek)
https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/fsa-road-pro-triple-130-bcd-chainring/138386329/p

Die bij Mantel is een tripple uitvoering (middelste) en dat zou prima moeten gaan en als die pas neem er twee omdat het die ook het meest gebruikt wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door esphome op 26-05-2026 13:39 ]


  • Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:20
HeleBoel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:52:
[...]

Wat mij dan ook altijd weer opvalt als ik jonge ouders zie fietsen: bijna altijd zitten de kinderen bij de moeder op de fiets en de vader heeft een 'lege' fiets. Ik heb dan altijd de neiging om te roepen: "waarom laat je je vrouw het zware werk doen?" (nog nooit gedaan hoor).
In mijn omgeving zijn de vrouwen die juist elektrisch willen, dus dan is het ook logisch dat het heel spektakel daar op gaat. Het is dus meer uit luiigheid dan dat de man dat wil.

  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:33
Ik heb een vraag over het psychologische aspect van wielrennen, benieuwd wat jullie kijk erop is. :)

Ik vind het leuk om ver te fietsen. Niks gaver dan een bestemming te bedenken, en je fiets er naartoe te sturen. Heb over de jaren heen meerdere century's gereden, en 2 jaar geleden 300km op 1 dag.

Het gekke is alleen dat al die ritten min of meer ongepland begonnen. Niet veel meer dan "we zien wel waar het schip strandt", en gedurende de dag werd er een doel gesteld. "Hey, ik heb nu X kilometer gereden, dan rijd ik door naar plaats Y en dan terug naar huis." En elke keer wanneer ik begon met de gedachte "vandaag ga ik 160km rijden", mislukte dat jammerlijk.

Het lijkt haast dat juist het er naartoe werken, of van tevoren een doel stellen, bij mij problemen bezorgt voor wat betreft het slagen van de rit. Haast alsof ik het in mijn hoofd zo groot maak dat ik van ieder muggetje meteen een olifant maak, "want dit is al gebeurd bij kilometer 30 en ik moet nog 130 kilometer." Ik heb alleen geen idee hoe dat te relativeren naar mijzelf toe, dat dat kan gebeuren en er geen man overboord is. Vorig jaar wilde ik 24 uur gaan fietsen, na amper 3 uur weer thuis omdat ik mijzelf compleet de put in had gepraat zonder enige aanleiding.

Zijn er anderen met soortgelijke ervaringen en/of tips?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


Verwijderd

Maarten_E schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:51:
Ik heb een vraag over het psychologische aspect van wielrennen, benieuwd wat jullie kijk erop is. :)

Ik vind het leuk om ver te fietsen. Niks gaver dan een bestemming te bedenken, en je fiets er naartoe te sturen. Heb over de jaren heen meerdere century's gereden, en 2 jaar geleden 300km op 1 dag.

Het gekke is alleen dat al die ritten min of meer ongepland begonnen. Niet veel meer dan "we zien wel waar het schip strandt", en gedurende de dag werd er een doel gesteld. "Hey, ik heb nu X kilometer gereden, dan rijd ik door naar plaats Y en dan terug naar huis." En elke keer wanneer ik begon met de gedachte "vandaag ga ik 160km rijden", mislukte dat jammerlijk.

Het lijkt haast dat juist het er naartoe werken, of van tevoren een doel stellen, bij mij problemen bezorgt voor wat betreft het slagen van de rit. Haast alsof ik het in mijn hoofd zo groot maak dat ik van ieder muggetje meteen een olifant maak, "want dit is al gebeurd bij kilometer 30 en ik moet nog 130 kilometer." Ik heb alleen geen idee hoe dat te relativeren naar mijzelf toe, dat dat kan gebeuren en er geen man overboord is. Vorig jaar wilde ik 24 uur gaan fietsen, na amper 3 uur weer thuis omdat ik mijzelf compleet de put in had gepraat zonder enige aanleiding.

Zijn er anderen met soortgelijke ervaringen en/of tips?
Als beginnend langeafstandsfietser (langste rit tot nu toe 175km, hoop voor het einde van het jaar ook een keer de 300 aan te tikken) heb ik niet echt tips, maar ik ga zeker geinteresseerd meelezen.

Het enige dat ik al wel heb geleerd is om zoveel mogelijk te proberen de rit mentaal in 'etappes' op te delen. Ik doe dat door 'naar het volgende eetmoment' te rijden, dan denk ik nooit veel verder dan een uur vooruit. Mij helpt het. Soms.

Met een toertocht is het alweer makkelijker, dan hoef je alleen maar tot aan de volgende stempelpost te denken.

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Maarten_E schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:51:

Zijn er anderen met soortgelijke ervaringen en/of tips?
Nee :).

Voor mij is de planning onderdeel van de lol, voorpret. Materiaal, eten en drinken plan, stops. route. Ik zie het als 1 geheel waarin ik lol heb. En daar hoort ook bij dat je af en toe iets volledig verkeerd doet. Maar dat gaat dan op het lijstje om het anders te doen volgende keer.

En verder... het is Nederland, als je echt een grote fout maakt, is een taxi, bus, trein altijd dichtbij genoeg.

Kortom, wat is het ALLER ergste dat je zou kunnen gebeuren?

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:35
Maarten_E schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:51:
Ik heb een vraag over het psychologische aspect van wielrennen, benieuwd wat jullie kijk erop is. :)

Ik vind het leuk om ver te fietsen. Niks gaver dan een bestemming te bedenken, en je fiets er naartoe te sturen. Heb over de jaren heen meerdere century's gereden, en 2 jaar geleden 300km op 1 dag.

Het gekke is alleen dat al die ritten min of meer ongepland begonnen. Niet veel meer dan "we zien wel waar het schip strandt", en gedurende de dag werd er een doel gesteld. "Hey, ik heb nu X kilometer gereden, dan rijd ik door naar plaats Y en dan terug naar huis." En elke keer wanneer ik begon met de gedachte "vandaag ga ik 160km rijden", mislukte dat jammerlijk.

Het lijkt haast dat juist het er naartoe werken, of van tevoren een doel stellen, bij mij problemen bezorgt voor wat betreft het slagen van de rit. Haast alsof ik het in mijn hoofd zo groot maak dat ik van ieder muggetje meteen een olifant maak, "want dit is al gebeurd bij kilometer 30 en ik moet nog 130 kilometer." Ik heb alleen geen idee hoe dat te relativeren naar mijzelf toe, dat dat kan gebeuren en er geen man overboord is. Vorig jaar wilde ik 24 uur gaan fietsen, na amper 3 uur weer thuis omdat ik mijzelf compleet de put in had gepraat zonder enige aanleiding.

Zijn er anderen met soortgelijke ervaringen en/of tips?
Zelf rijd ik nog niet verder dan 90 ~ 100 op dit moment. Echter ik herken wel wat je zegt over het stellen van een doel en het daardoor gewoon ergens heen gaan. Ik ben benieuwd naar andere reacties maar hier mijn 2 centen.

Wanneer ik mij voorneem om een lange rit te maken dan is het enige dat vast staat
  • Een voorgenomen tijd/afstand
  • Een trainingsplan ( ik train via Join)
De route is iets wat ik meestal ter plekke bedenk. Wanneer ik dat niet doe en dus van te voren al ga uitzoeken waar ik heen zou gaan / wil gaan dan heb ik precies hetzelfde als wat jij beschrijft. Maak van een mug een olifant. Ik probeer mij aan de afstand/tijd te houden, het plan en daarmee klaar. Als dat niet lukt, ja dan heb ik mij zelf aangeleerd ( en ja dat is lastig) om daar geen probleem van te maken.

Zelf denk dat het vooral een kwestie is van proberen te relativeren. Als je je voorneemt om 24 uur te doen en het worden er 3 dan is dat toch ook niet erg? Er is blijkbaar iets wat je toch tegenhoud om die andere 19 uur vol te maken. Geniet van elk uur / kilometer en volg je neus/hart.
edit:
kleine nuance op mijn verhaal. Ik neem meestal genoeg eten en drinken mee voor het geval DAT het uit de hand loopt. Die waterzak met 2 liter water die gooi ik als ik terug ben , en hij is nog niet leeg, gewoon in de koelkast om 2 dagen later bij te vullen.

[ Voor 5% gewijzigd door Webgnome op 26-05-2026 15:56 ]

Strava | AP | IP | AW


  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:44
Kan me niks voorstellen bij onvoorbereid (bedoel dan praktisch: drinken, eten, route, niet conditioneel) zoveel km rijden..

Ik rij eigenlijk altijd met een route en wijk daar ook eigenlijk nooit vanaf (afgezien van een omleiding, maar dat vind ik al irritant 🤪). Ik vind het juist prettig om te zien hoever het nog is...

Misschien ook afhankelijk van je thuissituatie, hier wordt het wel gewaardeerd als ze weten hoelaat ik ongeveer terug ben.

Maar ben ook geen expert, heeel lang geleden weleens een nachtje doorgereden en wellicht 200+ aangetikt, maar dat was voor Strava en dan telt het niet🙃. Langste rit is 150, gewoon route gemaakt genoeg drinken, nog lang een pomp voor extra drinken en afwerken. Volgende maand staat 180 op de planning verwacht geen problemen

Strava


  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:04
Ik herken het wel hoor. Als je alleen fietst/zeilt/rent en je hebt een afstand en/of route in gedachten dan ben je snel aan het aftellen.

als je sociale afleiding hebt of het van de spontaniteit laat afhangen dan staat je geest er heel anders tegenover. Dan is 100km en meer zo voorbij.

Als ik aan het aftellen ben dan is 4u op de fiets zitten ineens een lange zit‼️

Omdenken is een krachtig mechanisme!

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:53
Ik bereid de route juist wel helemaal voor, zodat ik daar niet mee bezig hoef te zijn tijdens de rit. Zeker bij de langere ritten verder van huis. Het zoeken naar de juiste weg en de onzekerheid of ik wel goed ga, kost alleen maar energie. Daarnaast nog iets anders: ik kan, vooral als ik me niet helemaal fit voel, behoorlijk opzien tegen bepaalde lastige klimmetjes en kan dan de neiging hebben om die uit de weg te gaan. Maar als ik deze in de route opneem, dan 'moet' ik deze wel nemen. Dus is het ook een extra motivatie om het gewoon te doen zoals ik het gepland had. Het blijkt altijd prima te doen. Verder heb ik bewust geen gereden of nog af te leggen afstand op mijn scherm, dus ben ik niet voortdurend bezig met hoe ver ik nog moet.
Overigens is het ALLER ergste wat er kan gebeuren natuurlijk dat Strava niets heeft opgenomen als je eindelijk weer thuiskomt na je langste rit allertijden.

  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:17
Requiem19 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:43:
[...]


Ik denk dat deze observatie vrij regio-gebonden is ;-).
Wij hebben hier inderdaad geen fietsen met moeders en kinderzitjes. Alles is een Urban Arrow of Lovens hier.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 22:09
esphome schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:31:
[...]

https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/fsa-road-pro-triple-130-bcd-chainring/138386329/p

Die bij Mantel is een tripple uitvoering (middelste) en dat zou prima moeten gaan en als die pas neem er twee omdat het die ook het meest gebruikt wordt.
Ze hebben alleen 50T. FSA 39T 130BCD middenblad kan ik echt niet meer vinden,zeker niet voor een reasonable price.

En ik neem er geen twee want tegen de tijd dat ik weer 14 jaar op die fiets heb gereden ben ik met pensioen ;) Dan is een commuter niet meer nodig ofwel heb ik hem afgeschreven, want dan kan ik de hele 3x10 drivetrain wel in de kast leggen als reserve. 30K is niet in een jaar gefietst, helemaal niet als je 4 fietsen hebt staan.

En ja, shimano op FSA zal technisch wel passen (geen idee of er nog verschillende maten zijn qua bladbouten overigens) maar dat was niet mijn vraag; want ik vroeg mij af of het goed schakelt ivm de zgn schakelhulpjes.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 22:09
Maarten_E schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:51:
Ik heb een vraag over het psychologische aspect van wielrennen, benieuwd wat jullie kijk erop is. :)

Ik vind het leuk om ver te fietsen. Niks gaver dan een bestemming te bedenken, en je fiets er naartoe te sturen. Heb over de jaren heen meerdere century's gereden, en 2 jaar geleden 300km op 1 dag.

Het gekke is alleen dat al die ritten min of meer ongepland begonnen. Niet veel meer dan "we zien wel waar het schip strandt", en gedurende de dag werd er een doel gesteld. "Hey, ik heb nu X kilometer gereden, dan rijd ik door naar plaats Y en dan terug naar huis." En elke keer wanneer ik begon met de gedachte "vandaag ga ik 160km rijden", mislukte dat jammerlijk.

Het lijkt haast dat juist het er naartoe werken, of van tevoren een doel stellen, bij mij problemen bezorgt voor wat betreft het slagen van de rit. Haast alsof ik het in mijn hoofd zo groot maak dat ik van ieder muggetje meteen een olifant maak, "want dit is al gebeurd bij kilometer 30 en ik moet nog 130 kilometer." Ik heb alleen geen idee hoe dat te relativeren naar mijzelf toe, dat dat kan gebeuren en er geen man overboord is. Vorig jaar wilde ik 24 uur gaan fietsen, na amper 3 uur weer thuis omdat ik mijzelf compleet de put in had gepraat zonder enige aanleiding.

Zijn er anderen met soortgelijke ervaringen en/of tips?
Eerder omgekeerd. Als ik mentaal voorbereid ben, kan ik bij 100km denken; Oh ik ben al op de helft! Terwijl als ik 100 plan, dat ik bij 60km denk hèhè eindelijk, over de helft :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik rij hoofdzakelijk ongepland, heb alles gewoon klaar staan en liggen en binnen een half uur kan ik op de fiets zitten. Kijk naar de windrichting en hoe hard de wind is. De afstand die ik wil doen ligt aan hoe de benen zijn en neem dan meer of minder eten en drinken mee. Onderweg kan ik zien wat ik tegenkom en dan verder of korter rijden naargelang wat er op het pad ligt. Pech onderweg is meestal wel een breekpunt en dan wordt eigenlijk altijd de thuisreis aangevangen.

Ik fiets in mijn uppie en zo ben helemaal vrij en kan zo alles aanpassen naargelang zin en staat van het lichaam. Als je een rit plant ga je ook meer doelen stellen wat ook genoemd is en dat kan juist weer druk geven om die te halen. Langere afstanden fietsen is gewoon leuk en dat moet ook zo blijven.

Zelf onlangs langere afstanden gedaan dan voorheen. De eerste keer vol goede moed onderweg maar ben 10km voor het einddoel omgekeerd. De tweede keer een korte rit gepland en die ging goed en zo toch nog het doel gehaald en derde keer ging het gewoon perfect. Had nog verder kunnen gaan maar eerst de zegeningen tellen.

Mijn motto is, ik zie wel waar het schip strand of dat de omstandigheden minder worden die dwingen om weer naar huis te rijden. Als naar een overnachting gaat bij een langere toch dan zit er toch meer druk op en kijk je of het tempo goed en of je het gaat halen. Dan moet je ook kunnen accepteren om wat langzamer te starten en tijdens rit dat weer in te halen.

  • PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:42

PeaceNlove

Deugleuter

Maarten_E schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:51:
Ik heb een vraag over het psychologische aspect van wielrennen, benieuwd wat jullie kijk erop is. :)

Ik vind het leuk om ver te fietsen. Niks gaver dan een bestemming te bedenken, en je fiets er naartoe te sturen. Heb over de jaren heen meerdere century's gereden, en 2 jaar geleden 300km op 1 dag.

Het gekke is alleen dat al die ritten min of meer ongepland begonnen. Niet veel meer dan "we zien wel waar het schip strandt", en gedurende de dag werd er een doel gesteld. "Hey, ik heb nu X kilometer gereden, dan rijd ik door naar plaats Y en dan terug naar huis." En elke keer wanneer ik begon met de gedachte "vandaag ga ik 160km rijden", mislukte dat jammerlijk.

Het lijkt haast dat juist het er naartoe werken, of van tevoren een doel stellen, bij mij problemen bezorgt voor wat betreft het slagen van de rit. Haast alsof ik het in mijn hoofd zo groot maak dat ik van ieder muggetje meteen een olifant maak, "want dit is al gebeurd bij kilometer 30 en ik moet nog 130 kilometer." Ik heb alleen geen idee hoe dat te relativeren naar mijzelf toe, dat dat kan gebeuren en er geen man overboord is. Vorig jaar wilde ik 24 uur gaan fietsen, na amper 3 uur weer thuis omdat ik mijzelf compleet de put in had gepraat zonder enige aanleiding.

Zijn er anderen met soortgelijke ervaringen en/of tips?
Juist de lange ritten doe ik juist een beetje planning op, onder de 50 ga ik gewoon fietsen, en dan heb ik geen eten mee, dus langer dan dat is de tank vaak gewoon leeg. Als ik zo rond de 100 doe dan zorg ik voor voldoende eten en als het warm is zoek ik van te voren uit waar ik de bidons kan bijvullen. En zo rond de 150 heb ik de route vooraf voorbereid, in de Garmin gezet en hou ik onderweg ook hartslag en vermogen een beetje in de gaten om voldoende fit aan het 2e deel van de rit te beginnen, ik neem dan ook vaak even een lekkere geplande lunch en dan weer door. En dat is dan bijvoorbeeld ook een doodsaaie rit omdat mijn gekke hoofd een rondje over de Flevopolder dijk een mooi item voor de bucket list vond. Ik denk dat die voorbereiding en het besef dat als ik gewoon rustig aan doe het gewoon kan er ook voor zorgt dat ik het daadwerkelijk kan, stukje gemoedsrust.

  • guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Mistraller schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:57:
Op mijn commuter heb ik een FSA Gossamer triple 50-39-30 130BCD. Ik rij meestal op de 39 en ik denk dat het goed is om die eens te vervangen na ruim 30K. Weet iemand of dit blad past?
https://www.mantel.com/shimano-105-5703-kettingblad

Technisch zal het wel passen, maar schakelt het dan nog een beetje? Een FSA blad kom ik niet meer tegen in elk geval. (Fiets is ook uit 2011 dus niet heel gek)
Dat is precies wat ik op mijn FSA Gossamer triple heb gelegd, samen met een 105 FC-5703 kettingblad 50t.

Draait alweer 18 maanden geruis- en probleemloos. Niets aan de afstelling aangepast, 1 op 1 vervangen.

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 22:09
guapper schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:40:
[...]

Dat is precies wat ik op mijn FSA Gossamer triple heb gelegd, samen met een 105 FC-5703 kettingblad 50t.

Draait alweer 18 maanden geruis- en probleemloos. Niets aan de afstelling aangepast, 1 op 1 vervangen.
Thanx! Morgen meteen even langs Mantel fietsen :) Grab en go want als ik te lang blijf hangen kom ik vast weer wat duurs tegen haha.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:32
bwernsen schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:45:

als je sociale afleiding hebt of het van de spontaniteit laat afhangen dan staat je geest er heel anders tegenover. Dan is 100km en meer zo voorbij.
Ik vrees altijd dat als ik het van de spontaniteit laat afhangen dat ik dan ver fiets en dan, als ik het gezien heb, nog heeeel veel kms terug moet rijden.

Ik heb ook wel eens gedacht aan wind - mee-fietsen. De trein pakken met de fiets mee richting tegen de wind in en dan weer terug fietsen.
Maar ja best wel gemakzuchtig vind ik dat tov mijzelf...

Ik bereid de route vaak voor met een app waarbij ik van te voren kan zien wat de asfaltwegen zijn. Vooral in Drenthe heb je nog veel hobbelige klinkerwegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Harribo op 27-05-2026 08:12 ]


  • Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:32
Ff ervaring delen... Heb trouwens ook voor het eerst sinds 30 jaar klikpedalen op mijn fiets met dito nieuwe schoenen.

Ik oefende eerst wat in stilstand en daarna door het centrum van Groningen gereden. Pfewww dat was heel tricky met overal fietsende studenten en druk verkeer.
Ik kwam in situaties terecht waarin ik binnen no time geen kant op kon en snel af moest stappen. Ik bleek gelukkig heel goed in stilstand te kunnen balanceren op mijn fiets maar ik vond het erg gevaarlijk zo'n eerste keer in zo'n omgeving.
Meerdere keren goed weg gekomen.
Nu geleerd dat ik hier in het centrum bij elk punt waarbij ik potentieel moet stoppen alvast mijn rechterschoen los heb.

Daarna door het Groningse hoogeland gefietst. Heerlijk.

En toch gevallen... :s... Toen ik een kerkje op de foto wilde zetten (heb klein compact cameraatje in mijn achterzak) .
Maar gevallen... Met niemand in de buurt... Top.
Druk centrum overleefd,Verlaten platteland ging ik op mijn bek... Tis wat..

Hoe dat kwam? Ik fietste op een landelijk asfaltweggetje, zag de kerk, dacht ff foto maken voor het plakboek.
Ik met rechtervoet los. Remde af, zet mijn voet net in de berm ernaast. Daar zakte mijn voet in de aarde en vloog ik bijna met fiets en al in de sloot. Kon net flink nog afzetten met mijn rechtervoet om de andere kant, de linkerkant van mijn fiets , op te slingeren.
Dat deed ik iets te enthousiast en mijn linkervoet zat nog vast. Dus met fiets en al naar links gevallen op het asfalt.
Fysieke schade viel gelukkig mee.
Maar geleerd : niet met je eerste voet in de berm of iets zachts landen.

Binnenkort poging 2. Weet nog niet of ik klikpedalen etc nu zo fijner vind fietsen.
Dat kleine verschil in snelheid en energie overdracht maakt mij weinig uit en dat vastzitten vind ik vooralsnog niet fijn.

  • la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 20:22
Maarten_E schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:51:
Ik heb een vraag over het psychologische aspect van wielrennen, benieuwd wat jullie kijk erop is. :)

Ik vind het leuk om ver te fietsen. Niks gaver dan een bestemming te bedenken, en je fiets er naartoe te sturen. Heb over de jaren heen meerdere century's gereden, en 2 jaar geleden 300km op 1 dag.

Het gekke is alleen dat al die ritten min of meer ongepland begonnen. Niet veel meer dan "we zien wel waar het schip strandt", en gedurende de dag werd er een doel gesteld. "Hey, ik heb nu X kilometer gereden, dan rijd ik door naar plaats Y en dan terug naar huis." En elke keer wanneer ik begon met de gedachte "vandaag ga ik 160km rijden", mislukte dat jammerlijk.

Het lijkt haast dat juist het er naartoe werken, of van tevoren een doel stellen, bij mij problemen bezorgt voor wat betreft het slagen van de rit. Haast alsof ik het in mijn hoofd zo groot maak dat ik van ieder muggetje meteen een olifant maak, "want dit is al gebeurd bij kilometer 30 en ik moet nog 130 kilometer." Ik heb alleen geen idee hoe dat te relativeren naar mijzelf toe, dat dat kan gebeuren en er geen man overboord is. Vorig jaar wilde ik 24 uur gaan fietsen, na amper 3 uur weer thuis omdat ik mijzelf compleet de put in had gepraat zonder enige aanleiding.

Zijn er anderen met soortgelijke ervaringen en/of tips?
Ik snap het heel goed, zelf probeer ik ook altijd alles zo goed mogelijk vooraf te plannen en vind dat ook leuk maar weet inmiddels ook dat het net zo belangrijk is om tijdens de rit er vanaf te kunnen wijken. Ter illustratie, afgelopen weekend na 120 km al voor het eerst kramp op een rit van 275 km. Dat had ik ook niet gepland maar dan denken aan alle kudo's die je krijgt voor het uitrijden.. of het feit dat je eerder ook al zover hebt gefietst. Of dat je gewoon moet blijven eten en dat het toch wel goed komt. Dat zijn de dingen die je tijdens de rit bedenkt en niet voor het geval dat het fout gaat :+ Tenminste.. in mijn voorbereiding ga ik er vanuit dat alles volgens plan loopt en als dat niet gebeurd, zoek ik dan een oplossing.

Kortom, vertrouw er vooral ook op dat het wel goed gaat, dat heb je eerder al laten zien dus waarom zou je er vooraf al vanuit gaan dat het niet gaat.

  • orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 16:37
@Maarten_E Hier eigenlijk ook een planner die tot in de details wel alles probeert vast te leggen qua stops bij supermarkten, tankstations of watertappunten. Zeker bij langere ritten van richting de 200 of verder.

Maar het ongepland die dag zomaar beginnen en dan maar blijven fietsen gaat totaal niet. De thuissituatie is daar niet echt geschikt voor. Ik heb soms wel eens een vrije dag en heb dan echt van 9-5 de tijd, maar dan nog plan ik dus wel alles gewoon in. Dan ga ik een specifieke richting op om nog wat blokjes te scoren die ik nog niet aangetikt heb of wil lekker klimmen etc. Dusja, echt op de bonnefooi op een willekeurige tijd beginnen voor een willekeurig lange tocht wordt hem niet hier. Ik haal ook al voorpret inderdaad uit de voorbereidingen en leef dan een beetje naar zo'n tocht toe. Ik ben dan wel weer zo makkelijk dat ik ook heel snel kan accepteren als dingen anders lopen. Ik laat me niet zo snel uit het veld slaan.

Hoevaak het niet al voorgekomen is dat we plannen hadden voor een specifieke tocht in de Ardennen of een andere plek waarbij dan bleek dat het toch korter moest worden door het missen van genoeg conditie (bij de ander(en) natuurlijk :+). Daar leer je mee omgaan, is het jammer: zeker. Is het onvermijdelijk en erg: welnee.

Ik weet bijvoorbeeld nu al dat de kans zeer groot is dat ik vanaf het vakantieadres in de zomer (boven Osnabruck) naar huis ga fietsen (Amersfoort) en dan kan ik me daar al helemaal op verheugen. Route plannen, wel of niet extra klimmetje pakken, waar moet ik de stops inplannen voor scoren van vocht. Lastige hierbij is dat je op voorhand nog niet weet hoe de wind gaat staan, wat voor weer het verder is. Dat is dan ook een beetje de charme. En mocht het echt voor die dag een en al zeikweer zijn, dan is het ook wat het is en gaat de fiets op de auto en rij ik lekker naar huis. Ook geen ramp!

  • Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17:43

Reginas

Queen of Core Stability

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRRI-JPUv9pzZbTfg37uswCCuEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NR2wxLQBJz3k63G04kw0ZfcL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het vervangen van mijn schoenplaatjes ‘iets’ te lang uitgesteld. Normaal doe ik dat om de 5000 km, maar nu kwam het er steeds niet van. Het zijn trouwens (onherkenbare) grijze Look Keo plaatjes en ze verslijten wat sneller omdat ik op hellingen soms spontaan vergeet dat het geen wandelschoenen zijn.

Dat de slijtage zo heftig zou zijn dat zelfs het boutje mee zou zijn gesleten met het plaatje had ik dan weer niet verwacht. Hoe dan ook, ik kan er weer even tegenaan en inklikken bij het stoplicht gaat vast ook sneller.

Ik grap vaak dat als je denkt dat je niet meer kan, je pas op 20% bent, maar met schoenplaatjes moet je dat eigenlijk niet willen. Iets met veiligheid enzo.😅

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Maandag nog gemerkt hoe goed het uitklikken werkt van de schoen. Bij het oversteken van een rotonde moest ongelukkig wachten op eilandje in het midden. Had het linker been aan de grond en rechter nog in geklikt en maakt de fout dat ik de crank te hoog had en zo geen kracht kon zetten bij het wegrijden.

Gelukkig was de automatische reactie om de rechter voet naar buiten te drukken om die op de grond te zetten. Het uitklikken ging geheel zoals de bedenkers het kliksysteem het hadden bedacht en ik kon de voet binnen de benodigde tijd aan de grond zetten en zo het omvallen voorkomen.

De kliksystemen zijn goed alleen moet je je aanwennen om net als met toeclips vooraf te bedenken welke voet je aan de grond wil gaan zetten. Bij toeclips maakt meestal beide riempjes los om zo zeker te zijn dat het ook in een noodsituatie je ook beide voeten dan tot jouw beschikking hebt.

@Reginas Ook de zover afgesleten schoenplaatjes functioneren nog steeds omdat het hele mechanische werking van het kliksysteem aan de bovenzijde van het plaatje zit. Alles daaronder is offer-materiaal. De lip aan de voorzijde is wel zo dun dat een sterke sprinter die er wel had kunnen kapot trekken.

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Voor de nerds:

https://www.parcours.cc/b...ng-race-tyres-2026-update

Parcours heeft de nieuwe Pirelli aero band (SL-R) getest. Op de X as is de yaw - de hoek van waaruit de wind komt. De Y as is het aantal 'grams of drag'.

Je ziet met de SL-R - net als de met de Continental Aero band - dat het met lage yaw (wind komt vooral van voren) weinig uitmaakt tov andere banden. Zodra de yaw op ongeveer 10 graden komt, ontstaat er een groot verschil. En dat verschil wordt alleen maar groter naar mate de hoek van de wind toeneemt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1375/8867/files/Tyre_testing_26.png?v=1779188467

Is dit nu héél relevant voor een Tweaker die z'n rondjes met 25-30 km/h maakt? Nee - statisch gezien komt zit je ongeveer 90% onder de 10 graden yaw (niet omdat er nooit wind van de zijkant komt, maar omdat jouw voorwaartse snelheid meetelt).

Waarom dan toch dit hier plaatsen? Omdat er wel een belangrijk ánder effect is: stuur stabiliteit:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1375/8867/files/Sideforce_Chrono_GT_26_6e47ecbb-a579-4e9f-b739-9e39c6106721.png?v=1779189995

Je ziet in dit plotje dat er ongeveer 15% minder zijdruk voelbaar is met de SL-R versus de normale P Zero van Pirelli. Dat zorgt ervoor dat het iets rustiger stuurt (met zijwind). Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar praktisch iedereen die deze (en de Conti 111) probeert geeft aan dat ze een zeer groot verschil merken in de praktijk.

Aero drag + Rolweer stand + stuurstabiliteit laat zich in dit testje dan zo samenvatten:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1375/8867/files/Tyre_ranking_full_26_ee48a89d-8891-4dd9-8b7c-6bbb843be8d1.png?v=1779189813

De afdronk is dat de SL-R een geweldige combinatie heeft van lage rolweerstand, goede aero-eigenschappen en goede stuurstabiliteit.

TLDR: aanradertje. ;-). (op BRR was lekbestendigheid ook 'ok', al lees ik wel wat users die al lek hebben gereden hierop).

  • sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:05
Btje schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:27:
Heeft iemand een cube agree C:62 ? Ik kreeg bij de levering de volgende garmin mount:

https://www.cube.eu/it-nl/cube-x-lock-gps-houder/10166

Maar dit lijkt mij meer voor de areo bar ipv de versie met losse stem. De stem heeft wel twee bevestigings gaten aan de onderzijde dus ik zou hem wel vast kunnen zetten maar hij ligt dan niet helemaal aan.
Bij de gewone mount hoort een soort van spacer te zitten. Dus een brug met twee kanalen met een uitsparing voor de remkabels. Die zou ervoor moeten zorgen dat je hem juist kan uitlijnen.

Afbeeldingslocatie: https://www.rennrad-news.de/forum/attachments/unbenannt-png.1053567/
bron google

  • AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:33
@Reginas zo die is echt goed versleten! Ik heb net zoals jou ook dat naarmate ik mijn schoenplaatjes langer heb gebruikt, ik ook minder snel mijn schoenen kan inklikken. En als ik het zo bekijk en vergelijk met mezelf vind ik het knap dat je hier nog stukken op heb kunnen lopen. Ik blijf namelijk heel makkelijk uit als mijn spd-sl schoenplaatjes behoorlijk versleten zijn.
Pagina: 1 ... 724 ... 731 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).