Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 734 ... 739 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:35
Frenz64 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:48:
Is er ook een apparaat waar je tegelijkertijd je benen én je ketting kunt waxen?

Kunnen we het weer gewoon over biba's en zadeltasjes hebben, ik ben een beetje waxmoe

(ik rijd overigens al de gehele vakantie met veel plezier en zonder lek te rijden (kan ook niet natuurlijk) op de leenwielen van @ElGreco . Met name de rit rond het Fjord van Ringköbing was fraai, met veel Goois gravel door de duinen tot mooi asfalt en zelfs een kort stukje single track de epische Blaabjerg af. Doortrapt plan van die Griek, want dat gaat me geld kosten. Ik kan nu niet meer terug naar m'n stock Fulcrum wielen van 35 hoog en 19 interne breedte en veel teveel grammen)
Haha ben ik ook een keer ingetrapt ... En ook nog de leenwielen overgenomen voor de fiets van mijn vrouw🙃

Strava

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:50
KW25 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:00:
[...]

Tsja.. deze sport wordt continue gedreven door zowel materiaal als kennis over lichaam/voeding. Dat maakt deze sport oa zo mooi en geeft veel stof tot nadenken en over te praten.

Ieder z’n ding maar om dat telkens je vingertje omhoog te doen bij een onderwerp dat je niet ligt is vrij droevig
mss moet je wat beter kunnen aanvoelen tussen beleren en relativeren en humor blijft altijd een complexe zaak.

@Requiem19 je hebt nog ff hè

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:34
Ik begrijp dat chain break in en niet goed… Is dit niet een oplossing voor een nonprobleem?

Ik hotwax zelf ook en na het afkoelen is de ketting nog wat stijf. Maar is het niet zo dat al tijdens het op de fiets leggen van de ketting deze alweer soepel is? Laat staan na 3 slingers aan de crank na het leggen van de ketting.

Ik heb natuurlijk enorme plofkuiten, maar ik heb niet het gevoel dat de ketting in de eerste kms moeizaam loopt…

dus… welk probleem lossen we hier op?

https://www.strava.com/athletes/38143282

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

bwernsen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:23:
[...]

Ik begrijp dat chain break in en niet goed… Is dit niet een oplossing voor een nonprobleem?

Ik hotwax zelf ook en na het afkoelen is de ketting nog wat stijf. Maar is het niet zo dat al tijdens het op de fiets leggen van de ketting deze alweer soepel is? Laat staan na 3 slingers aan de crank na het leggen van de ketting.

Ik heb natuurlijk enorme plofkuiten, maar ik heb niet het gevoel dat de ketting in de eerste kms moeizaam loopt…

Ligt heel erg aan je wax. Die ik gebruik is ook niet zo stijf

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:19

Kluus

Gang is alles

Frenz64 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:10:
[...]

mss moet je wat beter kunnen aanvoelen tussen beleren en relativeren en humor blijft altijd een complexe zaak.

@Requiem19 je hebt nog ff hè
Misschien geld dat ook voor mij dan maar ik lees de laatste tijd ook wel veel van dit soort reacties, en dan denk ik ook, het voegt gewoon niet zo veel toe, als het je niet interesseert kan je ook gewoon niet reageren.

Als je alleen specifieke onderwerpen wil lezen kan je beter terecht op fiets.nl forum dan op een algemeen topic als dit denk ik dan (niet dat ik je weg wil jagen natuurlijk). :>

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 16-07-2026 13:58 ]

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 00:28
Predator schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Ik vind dat ergens maar een vreemd idee dat de vuiligheid in mijn nieuwe wax zit, ook al zou dat naar de bodem zinken. Dat laatste lijkt me ook niet zo met vet wat op je ketting zou geraakt zijn.

Silca heeft ook zo’n cleaning add on voor in je wax, maar zelfde idee wmb. Liever niet… :)

Ik werk liever met een propere ketting en propere wax, ook al moet ik eerst even mijn ketting cleanen.
Daarmee stond er ook dat van die doek. De mooie eigenschap van wax is namelijk dat er geen vuil indringt tot de kern. Met een doek haal je dan zowat alle vuil weg. (Tenzij je veel te lang op 1 waxbeurt rijdt)

Maar iedereen zijn ding natuurlijk, ik had moeten nuanceren dat ikzelf het de moeite niet waard vond 🙂

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:03

fdees

Trust me I'm an Engineer

bwernsen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:23:
[...]

Ik heb ook redelijk poten, maar heel zwaar trappen is het niet perse. Wat ik opmerk is dat een verse ketting meer geluid maakt .

Geluid is eigenlijk verlies/wrijving die je niet wilt hebben dus door de ketting wat te laten inlopen, zal het soepeler draaien. Zelf merk ik dat het een km of 10~15 duurt voordat de ketting geruisloos draait.

Wat ik ooit begrepen heb is ook dat ze voor een tijdrit niet een nieuw gewaxte ketting gebruiken, maar bij voorkeur een die 50 km heeft gelopen. Dit zou de sweetspot zijn van optimaal minimale weerstand.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-08 10:47
fdees schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:15:
Ik gebruik zelf een hotwaxpot dat bedoeld is voor het ontharen, was 25 euro en heeft ook een thermostaat. Echt wel ideaal daarboven een haak aan de muur gemaakt om de ketting te laten uitdruipen.

Heb van de week wel nog een mooier iets gemaakt, het breken van de ketting met de hand was ik beu. Dus paar derailleurwieltjes verzameld en wat stukken hout en het volgende in elkaar geknutseld. Het tandwiel op de boormachine is gewoon met een bout erdoorheen die volledig is vastgelijmd met secondelijm, heb gekozen om 4 tandwielen te gebruiken en niet 2 omdat dan zo de ketting beide kanten bewogen moet worden. Na montage op de fiets heb ik het gevoel dat dit veel sneller soepeler is dan breken met de hand over een tandwiel

[YouTube: Kettingbreker]
Leuk maar geheel onnodig. Als je wat lampenolie toevoegt aan je wax-badje dan wordt de wax iets zachter en minder broos, met het resultaat dat je je ketting gewoon direct op de fiets kan leggen, wax die beter blijft zitten, en nauwelijks wax residu op je fiets. Lampenolie is chemisch gezien min of meer hetzelfde als wax/paraffine (beide koolwaterstoffen met verschillende lengte koolstofketens).

Witte tafelkaarsen van de Action en een fles lampenolie en je kan voor 5,- heel lang vooruit.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:17
Wel de lampenolie eerst ultrasoon reinigen in een apart badje en vervolgens door je olie-breaker laten lopen natuurlijk.

• fdees
  • Laatst online: 21:03

fdees

Trust me I'm an Engineer

EkkeHH schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:00:
[...]

Leuk maar geheel onnodig. Als je wat lampenolie toevoegt aan je wax-badje dan wordt de wax iets zachter en minder broos, met het resultaat dat je je ketting gewoon direct op de fiets kan leggen, wax die beter blijft zitten, en nauwelijks wax residu op je fiets. Lampenolie is chemisch gezien min of meer hetzelfde als wax/paraffine (beide koolwaterstoffen met verschillende lengte koolstofketens).

Witte tafelkaarsen van de Action en een fles lampenolie en je kan voor 5,- heel lang vooruit.
Waarom wordt dit dan niet toegepast in de waxen?

Want de meeste merken die ik ken zijn juist stijf, ik zou ook het idee hebben dat een zachtere wax ook makkelijker tussen de rollers wordt uitgedrukt.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-08 15:29
fdees schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:59:
[...]

Wat ik ooit begrepen heb is ook dat ze voor een tijdrit niet een nieuw gewaxte ketting gebruiken, maar bij voorkeur een die 50 km heeft gelopen. Dit zou de sweetspot zijn van optimaal minimale weerstand.
Klopt (exacte afstand weet ik niet zeker, maar wel dat ze ingelopen zijn) en ze testen ook nog eens alle kettingen die ze in een batch binnenkrijgen om de allersnelst lopende kettingen te bewaren voor tijdritten. Ben toch blij dat we dat als amateurs niet hoeven te doen.

Bron: eigenaar van Dynamic Bike Care in de BTK podcast enkele weken terug.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:20
Grootste ‘fout’ van mezelf met hotwaxen:

Denken dat meer beter is. Als je hem iets laat afkoelen en dan eruit haalt blijft er meer wax op de buitenkant zitten en ziet het eruit alsof je meer wax op je ketting hebt (dus goed).

Die externe wax heeft nul toegevoegde waarde en zorgt er juist voor dat er stof/vuil aan blijft plakken die in je pulley wheels etc komen.

Beter om gewoon met 90 graden je ketting eruit te halen en met doekje aan de buitenkant de overtollige wax eraf te halen.

Overigens: squirt hotwax heeft geen break in periode en is een stuk zachter. Door ZFS ook getest: gaat stukken langer mee dan alle concurrenten.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Ik heb zon hanger bij de Dynamic set en er zit weinig meer op na het uitlekken. Is echt nergens voor nodig.

Snap dat geklooi met kaarsen zelf niet zo. Per saldo gebruik je echt weinig wax, die besparing is minimaal tov het geklooi imo

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-08 12:14

joker1977

Tweakert

fdees schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:59:
[...]

Ik heb ook redelijk poten, maar heel zwaar trappen is het niet perse. Wat ik opmerk is dat een verse ketting meer geluid maakt .

Geluid is eigenlijk verlies/wrijving die je niet wilt hebben dus door de ketting wat te laten inlopen, zal het soepeler draaien. Zelf merk ik dat het een km of 10~15 duurt voordat de ketting geruisloos draait.
Maar wat is het probleem om dat op de fiets te doen? Kun je toch net zo goed die eerste 10~15 (km? minuten?) gewoon op de fiets doen in plaats van die 10~15 op een apart apparaatje ?
Dat is een wedstrijd, daar wil je inderdaad niet de eerste 10~15 min/km. een nadeel hebben tov. de concurrentie.

Maar waarom zou een amateur niet gewoon de ketting op zijn fiets leggen en dan het eerste stukje waar ie de stad uit rijdt, of een warm-up doet even de boel "laten inlopen" (zoals jullie dat noemen).

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:10

sapphire

Die-hard pruts0r

Requiem19 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:11:

Leef en laat leven en neem niemand anders de maat zou ik denken. Vive et vivas.

Maar goed, ik ben van 1984, wellicht heb ik nog wat levenslessen nodig voor ik tot @Frenz64
inzichten kom.
Neuh dat is karakter denk ik, ik heb het met elke hobby waar ik aan begin ;)

Ik zeg niet dat ik alles overneem maar de dingen die gedeeld worden over waxen en tubeless vind ik vaak wel waardevol en handig dus ga vooral door :)

Overigens zit ik volgende week in de omgeving van Putten (die bij Harderwijk), als er nog mensen zijn die bv van die geprinte Di2 knopjes nodig hebben of die geprinte waxbreaker oid geef een gil dan kan ik het morgen printen :p

Leuke route in die omgeving mag ook, ken de weg aardig maar een verassende route is altijd welkom :)

Gabriël AM5

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:13
Waarschijnlijk een grote beginnersvraag maar wat mij tegenhouden bij waxen is toch wel echt het af en opleggen van de ketting. Voor zover ik begrepen had is zo'n quicklink toch niet gemaakt om vaak open en dicht te gaan. Als je dan om de (paar) 100 km moet vervangen...? Zijn er andere merken/tools... of negeren alle wax gebruikers gewoon de richtlijnen van de fabrikant?

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

thunderfury schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:19:
Waarschijnlijk een grote beginnersvraag maar wat mij tegenhouden bij waxen is toch wel echt het af en opleggen van de ketting. Voor zover ik begrepen had is zo'n quicklink toch niet gemaakt om vaak open en dicht te gaan. Als je dan om de (paar) 100 km moet vervangen...? Zijn er andere merken/tools... of negeren alle wax gebruikers gewoon de richtlijnen van de fabrikant?
Wax kan 800-1200km mee gaan. En een quick link kan je echt wel een paar keer gebruiken.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:21

Phydomir

Dennis

Ik heb zowel bij 10sp als nu bij 12sp de quicklink gewoon iedere keer na grondig reinigen hergebruikt en dat gaat prima (eens per maand gaat de ketting er wel af). Is wat mij betreft weer typisch zo'n fabrikanten die zichzelf indekken dingetje.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:15

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

"Onslijtbare" quicklink = Wipperman connex

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-08 14:03
Misschien meer voor fietskleding topic. Paar weken terug vroeg ik naar flat pedals en ervaring met bij passende schoenen die niet gericht waren op mtb.

Sindsdien geen tijd gehad om verder te verdiepen. Maar kwam zonet deze tegen met toeval https://santic.com/collections/mens-lock-free-cycling-shoes. Dacht deel het voor als iemand anders die ook op zoek is. Verder nog niet kwaliteit verdiept en of het werkt met de pins in sommige flats voor grip.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:23
Wipperman Connex quick link! Werkt (helaas) niet met Sram flattop.

Komoot

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:38

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@thunderfury ik heb mijn Shimano quicklink al meermalen opnieuw gebruikt. Nog steeds een tang nodig om hem los te halen.

Kan prima om die QL meermalen te gebruiken :)

• Requiem19
Ik gebruik een quick link 5-6x opnieuw. Dat is ong 3000-5000km (afh van welke wax and bij drippen). Kosten 3 euro…

[ Voor 22% gewijzigd door Requiem19 op 16-07-2026 23:12 ]

• Frenz64
Shadow_Agent schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:57:
@thunderfury ik heb mijn Shimano quicklink al meermalen opnieuw gebruikt. Nog steeds een tang nodig om hem los te halen.

Kan prima om die QL meermalen te gebruiken :)
Zo'n tang vind ik toch een beetje gepruts, deze truc is is eenvoudig en er is geen (nieuw) gereedschap voor nodig: YouTube: How to Remove a Quick Link without the Tool #shorts #mtb

• Webgnome
  • Laatst online: 21:47
Frenz64 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:42:
[...]

Zo'n tang vind ik toch een beetje gepruts, deze truc is is eenvoudig en er is geen (nieuw) gereedschap voor nodig: YouTube: How to Remove a Quick Link without the Tool #shorts #mtb
ja maar dan komen er deukjes in je ketting door de hamer |:(

Strava | AP | IP | AW | SM

• joker1977

joker1977

Tweakert

Frenz64 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:42:
Als je een quicklink-tang "een beetje gepruts vindt" maar met een (rubberen) hamer een quicklink lostikken niet, dan begin ik een beetje te denken dat je vooral een "andersdenkende" bent, niet omdat het handiger is, maar omdat je vooral anders wilt zijn ?

Zo'n tooltje kost 3-4 euro en doet precies wat het moet doen en gaat een mensenleven mee. Vanuit praktisch standpunt is er geen enkele reden om het niet te gebruiken als je je ketting zelf wilt verwisselen e.d.

• Frenz64
pfff, ik denk ik geef een tip hoe het ook makkelijk kan, krijg ik gelijk het label "andersdenkende".

Overigens ben ik weldegelijk andersdenkend tov de meesten hier om er wat serieuzer op in te gaan. Ik verbaas me regelmatig over het ongebreidelde consumentisme en blind achter de volgende grondstoffen en energievretende hype aan te lopen (ja, ik chargeer voor de duidelijkheid).

Iedereen (althans de meeste) denkt dat als ik m'n huis maar isoleer, zonnepanelen en een WP aanschaf, dan ben ik goed bezig toch? Zeker, je gaat alleen voorbij aan het feit dat je footprint voor een groter deel bepaald wordt door o.a. de aanschaf van spullen. Verborgen impact van Babette Porcelijn geeft daar een goed inzicht in.

Ja, het is prediken. Maar niet met een opgeheven vingertje, ook al ervaart menigeen dat hier zo, is niet mijn probleem. Ik gun ieder z'n hobby en respecteer ieders keuze daarin, maar weet tenminste wel een beetje wat de impact is.

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Nou, als je een specifieke tool "gepruts" vind en met een hammer op je quicklink slaan een goede oplossing vindt. Dan is het niet zo gek dat je daar commentaar op terug krijgt.
Je mag best wel kritisch zijn op wat we allemaal wel niet kopen en of dat niet beter kan. Maar ik denk dat de aanschaf van een kettingtang nog niet eens een druppel op een gloeiende plaat genoemd mag worden.

Wel helemaal eens dat er qua fietsen veel te veel tools nodig zijn die echt maar voor één onderdeel gebruikt kunnen worden.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Frenz64
Nee, natuurlijk gaat het niet over een tangetje. Mijn reactie is ook meer gedreven door de eerdere discussie en kritiek die ik heb/had over de mores hier.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

PeaceNlove

Deugleuter

Frenz64 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:29:
Nee, natuurlijk gaat het niet over een tangetje. Mijn reactie is ook meer gedreven door de eerdere discussie en kritiek die ik heb/had over de mores hier.
Als je met de mores hier bedoelt dat er tweakers op de fiets zitten die eindeloos met hun fiets lopen te knutselen / tweaken en dat hier delen.... dan denk ik dat je hier voor de verkeerde parochie preekt, het zit in de aard van deze beestjes dat we blijkbaar graag de nieuwste plug / fietscomputer en silca pomp soms nodig hebben. \Wees liever blij dat we niet van die motormuizen zijn ;)

• Webgnome
@PeaceNlove there are always bigger fish?

[ Voor 19% gewijzigd door Webgnome op 17-07-2026 08:37 ]

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:57
Frenz64 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:29:
Misschien eens tijd om in de spiegel te kijken? Of wellicht is dit topic niet voor jou?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

joker1977 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:52:
[...]

Als je een quicklink-tang "een beetje gepruts vindt" maar met een (rubberen) hamer een quicklink lostikken niet, dan begin ik een beetje te denken dat je vooral een "andersdenkende" bent, niet omdat het handiger is, maar omdat je vooral anders wilt zijn ?

Zo'n tooltje kost 3-4 euro en doet precies wat het moet doen en gaat een mensenleven mee. Vanuit praktisch standpunt is er geen enkele reden om het niet te gebruiken als je je ketting zelf wilt verwisselen e.d.
Voor 3/4 euro koop je geen missing link tang ;) Verder mee eens hoor, zo'n tang gaat normaal gesproken niet kapot en beter alternatief dan een hamer gebruiken

@Frenz64 ik ben het wel met je eens dat " we" veeel en veeeel te veel zooi produceren en consumeren. Zojuist eens in de badkamer gekeken en als ik zie wat voor zooi daar allemaal alleen al staat aan tubes en flacons.... Zelfde voor fietsen en toebehoren. Kijk eens naar het Park Tools assortiment. Bizar gewoon!

Dingen worden ook gemaakt om niet meer gerepareerd te kunnen worden. Alles moet max 2 jaar meegaan en daarna is het "kapot" en zullen iets nieuws moeten kopen. Onlangs nog met een warmtepomp wasmachine. Paar jaar oud; kapot. Niet meer te repareren tegen normale kosten. Hier kan ik heel slecht tegen! Ik repareer altijd alles wat mogelijk is en zolang het werkt werkt het is mijn motto :) Vond onlangs dit op YouTube: YouTube: “Only Pakistani Mechanics Can Fix a Broken Axle Like This 💪” Nu moeten ze in Pakistan ook wel ivm de armoede maar toch mooi dat ze daar nog kennis en kunde in huis hebben om zaken te repareren.

En inhoudelijk: geneuzel over 2 watt meer of minder boeit mij ook totaal niet en als het daar 10 posts over gaat ben ik er ook wel klaar mee maar dan lees ik het gewoon niet en wacht op iets wat mij wel boeit ;) Waxen van een ketting bijvoorbeeld of de nut en noodzaak van een quick link tang :P

• Frenz64
KW25 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:39:
[...]

Misschien eens tijd om in de spiegel te kijken? Of wellicht is dit topic niet voor jou?
Wees eens concreet, waarom zou ik in de spiegel moeten kijken. Mijn intentie is juist dat dat hier wat meer gedaan wordt. Opvallend hoe men zich hier 'aangevallen' voelt.

Het hele planned obsolance in onze westerse maakindustrie is natuurlijk vreselijk pervers, daar heb je gelijk in @Shadow_Agent en daar komt dan nog eens een marketing machine overheen waar iedereen (ook ik) gevoelig voor is. Ook ik verving mijn nog prima functionerende Garmin Fenix 6 voor een Enduro 3 (en recent m'n tweedehands Cube uit het jaar kruik voor een nieuwe tita fiets en nee. die nieuwe wielen zijn niet écht nodig)

De mores @PeaceNlove van het knutselen/tweaken waardeer ik ook en is zelfs de reden dat ik hier rondhang. Het gaat mij meer om "het zit in het aard van het beestje" om altijd het nieuwste van het nieuwste te moeten hebben, daar waar het huidige meer dan ruim voldoet. Het sterke argument is vaak: 'Omdat het kan'

• guapper
  • Laatst online: 23:56
Shadow_Agent schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Voor 3/4 euro koop je geen missing link tang ;) [...]
vanaf € 5,99

[ Voor 11% gewijzigd door guapper op 17-07-2026 09:56 ]

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

6 euro is al twee keer zoveel als 3 euro

Netherlands:

Versandkosten
6,99 €

komt er sowieso ook nog bij

Hoe je het ook wendt of keert: voor 3 euro (of 4) koop je geen tang :) Of misschien via AliExpress met een vervuilend schip deze kant op laten komen. Maar uit principe overwegingen doe ik dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Agent op 17-07-2026 10:02 ]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:02:
[...]

6 euro is al twee keer zoveel als 3 euro

Netherlands:

Versandkosten
6,99 €

komt er sowieso ook nog bij

Hoe je het ook wendt of keert: voor 3 euro (of 4) koop je geen tang :) Of misschien via AliExpress met een vervuilend schip deze kant op laten komen. Maar uit principe overwegingen doe ik dat niet.
5 euro inclusief op Amazon

https://amzn.eu/d/0779BQ86

Parktool rangen worden voornamelijk geproduceerd in de VS, maar die komen ook niet met een zeilboot deze kant op. Ik denk dat 99% van de tangen uit China deze kant op komt, ongeacht hoe duur ze zijn.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Okee okee, ik geef het toe: het kan wel voor 5 euro dan ;) Geen idee wat de kwaliteit is van deze tang verder maar incidenteel vast beter dan met een hamer op de QL slaan :P

Mjah verder Amazon.... Ook al zo'n verderfelijk bedrijf waar ik principieel niets koop.

Maar goed; het gaat wel heel erg offtopic nu :) Laten we ophouden over de prijs van een tang.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Shadow_Agent schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:02:
*knip*
Je mag het ook oneens zijn.. op de man laten we .

Geen normaal-denkend mens gaat met een hamer een quicklink loshalen, tenzij een nood-geval.

Ik vind het verder prima dat "jullie" dat verspilling vinden, maar ondertussen is dat helemaal niet waar het jullie om gaat: Het gaat jullie om de discussie. Als de norm was dat je het met een hamer deed, hadden jullie een tangetje gekocht (van 3-4 euro).

*knip*

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 17-07-2026 11:45 ]

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03:02
joker1977 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:49:
[...]
Geen normaal-denkend mens gaat met een hamer een quicklink loshalen, tenzij een nood-geval.
Het lijkt zo net alsof we in een onvrij land leven: dit moet op een bepaalde manier, want anders denk je niet normaal. Laat mensen gewoon zelf beslissen hoe ze iets willen doen, zonder een oordeel te geven.

• zacht
  • Niet online
Ik gebruik een tang van de Decathlon trouwens (€10), dat ding voldoet prima. Zat daarvoor te klooien met een punttang, totdat mijn buurman me zijn dedicated quicklink-tang leende (Parktool), en dat werkt toch wel even een stuk handiger.

[ Voor 10% gewijzigd door zacht op 17-07-2026 11:02 ]

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

joker1977 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:49:
[...]

*knip*

Ik vind het verder prima dat "jullie" dat verspilling vinden, maar ondertussen is dat helemaal niet waar het jullie om gaat: Het gaat jullie om de discussie. Als de norm was dat je het met een hamer deed, hadden jullie een tangetje gekocht (van 3-4 euro).

Zinloze discussie verder - maar ga eens bedenken waarom je zo actief tegendraads wilt en moet zijn.
*knip*
Ik geeft toch duidelijk aan dat het slaan met een hamer op een QL geen goed idee is? Jij zegt voor 3 euro heb je een tang. Dat is zoals gebleken is pertinent onjuist. Voor 5 euro heb je er een van Amazon ja. Maar niet iedereen wil via Aamzon of Alibabba wat kopen. Misschien kent iemand dit niet eens koopt alles lokaal bij de FM. Daar ga je niet voor 3 euro een tang kopen. Die tang kost daar 10 a 15 euro waarschijnlijk.

Ik heb gewoon een tang hoor, geen zorgen. En nu ben ik er echt helemaal klaar mee

*knip*

Maak een tr aub, dit is ook niet nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 17-07-2026 11:47 ]

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 12:05
Om nog even olie op het vuur te gooien >:)
Moet je dan ook een tang hebben om de QL weer vast te klikken op zijn plek of? Want dat kan hè, daar heb je ook een tang voor. Sommige tangen zijn 2 kanten op zelfs.

• zacht
  • Niet online
orange.x schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:17:
Moet je dan ook een tang hebben om de QL weer vast te klikken op zijn plek of? Want dat kan hè, daar heb je ook een tang voor. Sommige tangen zijn 2 kanten op zelfs.
Mijn 10-euro-made-in-China-Decathlon-tang kan zowel los- als vastklikken.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

orange.x schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:17:
Met de tang (van Mantel) die ik heb kon dat niet omdat er een palletje op zat die ervoor zorgde dat de tang niet te ver uit elkaar kon. Heb die er met een slijptol vanaf geslepen zodat dat wel kon :+ Ideaal!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-08 09:42
Zorgen dat de quicklink bovenaan staat, rem indrukken en een klap op de trapper werkt ook prima :)

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:34
Gaat het nog steeds over quicklinks 😛?

Vandaag lekker een rondje fietsen jongens!

https://www.strava.com/athletes/38143282

• borft
  • Laatst online: 28-08 16:18
r0g3r schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:27:
Zorgen dat de quicklink bovenaan staat, rem indrukken en een klap op de trapper werkt ook prima :)
wel een klap met een hamer dan?

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

bwernsen schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:33:
Gaat het nog steeds over quicklinks 😛?

Vandaag lekker een rondje fietsen jongens!
Nee doodsbang om de man met de hamer tegen te komen })

• ElGreco
  • Laatst online: 20:25
Ook hier een cross post. De volgende GoT SR is in aantocht, over een week al. Locatie dit keer in het oosten. Het betreft een gravel rit!
Aanmelden: https://forms.office.com/r/cL90Lhnw30

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• joker1977

joker1977

Tweakert

AMD1800 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:52:
Het lijkt zo net alsof we in een onvrij land leven: dit moet op een bepaalde manier, want anders denk je niet normaal. Laat mensen gewoon zelf beslissen hoe ze iets willen doen, zonder een oordeel te geven.
Dan begrijp je dus pertinent de discussie niet: Van mij mag iedereen zelf bepalen hoe ze een quicklink loshalen. Vrij land.

Dat neemt echter niet weg dat er een "normale methodiek" is en een methodiek die valt in de categorie "bij gebrek aan het juiste gereedschap".

Daar gaat het om, niet om wat je wel of niet zou mogen, van mij of anderen of whatever.

• Frenz64
Hahaha, sorry, dat was precies de zoekopdracht toen ik m'n ketting los wilde maken (omdat ik (nog) geen tang heb).

We zijn het gewoon eens hoor @joker1977 natuurlijk is het een truc en is dedicated gereedschap the way to go. Sowieso is gereedschap the way to go, ik doe al het onderhoud aan m'n fietsen zelf, alleen heb ik nog niet al het gereedschap O-)

Het enige waar ik tegenop zie is, is het vervangen van blokjes en bleeden van de remmerij. Maar zoals een groot filosoof ooit zei: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan (Pipi Langkous)

(voor degenen die zich afvragen hoe ik froegah dan een ketting schoonmaakte of verving: de kettingpons!)

[ Voor 8% gewijzigd door Frenz64 op 17-07-2026 14:38 ]

• Webgnome
spoiler:
en pipi langkous heeft dat nooit gezegd..

• Frenz64
I stand corrected (alweer, 't is niet mijn dag vandaag)

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:00
Word waarschijnlijk met pek en veren het topic uitgestuurd, maar een grotere kans hier dan in het wandeltopic;

Zijn er mensen die hun Garmin fietscomputer weleens als wandelnavigatie hebben gebruikt? Mijn smartwatch kan geen gpx inladen vziw, de Garmin Edge kan het wel. Zou zeggen dat het voor navigatie min of meer hetzelfde werkt als op de fiets.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

• guapper
  • Laatst online: 23:56
Webgnome schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:38:
spoiler:
en pipi langkous heeft dat nooit gezegd..
spoiler:

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:15

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Maarten_E schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:28:
Zijn er mensen die hun Garmin fietscomputer weleens als wandelnavigatie hebben gebruikt? Mijn smartwatch kan geen gpx inladen vziw, de Garmin Edge kan het wel. Zou zeggen dat het voor navigatie min of meer hetzelfde werkt als op de fiets.
Ik doe dat af en toe. Heb dat met veel trial and error werkend gekregen dankzij instructies die ik na veel zoeken op Google vond. Je moet dan een apart profiel aanmaken voor wandelen op je Garmin en er moeten bepaalde instellingen gewijzigd worden (snelheid, ...).

[ Voor 9% gewijzigd door jorrefunk op 17-07-2026 16:17 ]

• Koenbr
Word waarschijnlijk met pek en veren het topic uitgestuurd, maar een grotere kans hier dan in het wandeltopic;

Moet volgens mij wel lukken. Zie bijvoorbeeld: https://www.reddit.com/r/Garmin/comments/1dbyshw/use_your_garmin_edge_for_hiking_even_though/?show=original en https://www.gps.nl/overig/blog/wandelen-met-garmin-edge

• ElGreco
Frenz64 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:57:
I stand corrected (alweer, 't is niet mijn dag vandaag)
Misschien moet je gewoon gaan fietsen

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

M'n partner doet dat soms. En dan zo'n houdertje met elastiekjes voor om je stuur aan een schouderband vastmaken. Zij vond het super handig tijdens wat meerdaagse hikes in onbekend gebied.

Mocht je een specifieke vraag hebben, mag je DMen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stevie-P op 17-07-2026 17:38 ]

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:57

Ik heb het heel veel gedaan, vooral in het hooggebergte. Wat mij betreft een ideale tool. Zowel met een Edge 800, 830 als 840. Scherm locken als je hem ff in je zak doet.

• Strider
  • Laatst online: 28-08 20:18
Hoeveel bar rijden jullie in een 28 mm tubeless band?

Ik pomp er meestal zo'n 5 bar in, maar ik heb het idee dat dat eigenlijk te veel is voor de sealant. Kleine gaatjes lijken dan wel te dichten, maar gaan later vaak spontaan weer open.

Op mijn MTB heb ik eigenlijk nooit problemen met mijn tubeless setup, maar op de racefiets lijkt het een stuk minder betrouwbaar. Herkennen jullie dit? En met welke bandenspanning rijden jullie?

*Heeft er nog iemand tips voor een handzame elektrische minipomp?

BlaBlaBla

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

5.1/5.4 bar. Maar ik ben ook zwaar.

Ik heb een cycplus pompje van Ali (met de laatste maatregelen waarschijnlijk goedkoper op amazon). Maar zou deze nu kopen als ik iets moest kopen
https://dynamicbikecare.com/products/turblo
Of
https://dynamicbikecare.c...os=2&_sid=bd12cccfc&_ss=r (heeft wat extra features)

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@Strider 4.5 meestal.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 09:20
Strider schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:00:

Ik pomp er meestal zo'n 5 bar in, maar ik heb het idee dat dat eigenlijk te veel is voor de sealant. Kleine gaatjes lijken dan wel te dichten, maar gaan later vaak spontaan weer open.

Op mijn MTB heb ik eigenlijk nooit problemen met mijn tubeless setup, maar op de racefiets lijkt het een stuk minder betrouwbaar. Herkennen jullie dit? En met welke bandenspanning rijden jullie?

*Heeft er nog iemand tips voor een handzame elektrische minipomp?
Er zijn veel tools om de optimale druk van je banden in te schatten. Vittoria heeft er bijvoorbeeld 1: Link Druk is afhankelijk van je gewicht, totaalgewicht (fiets+persoon), soort gebruik, breedte band en soort velg.

• Strider
Welke sealant gebruiken jullie, No Stans werkt bij mij echt niet goed. De race editie lijkt mij nog wel interessant maar die kan weer niet door het ventiel, wat toch wel een must is.

BlaBlaBla

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:02
Strider schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:57:
Welke sealant gebruiken jullie, No Stans werkt bij mij echt niet goed. De race editie lijkt mij nog wel interessant maar die kan weer niet door het ventiel, wat toch wel een must is.
@mhr-zip raadde mij destijds Orange seal endurance aan en die gebruik ik nog steeds.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001

Predator

Suffers from split brain

Strider schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:57:
Hier ook orange seal. De gewone no stans is eerder voor race banden en kleine gaatjes. Ook minder goeie ervaring mee.

Ik gebruik de gewone orange seal in mijn gravelbanden, en de endurance versie in die van mijn vriendin en mijn wielset die ik vooral op de weg gebruik. De endurance gaat langer mee, dus je hoeft die minder te verversen, maar de gewone dicht beter.

De kleine flesjes (240ml) hebben een handig slangetje om het via je ventiel te doen. Je kan dan een grotere fles kopen om de kleine weer bij te vullen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Predator op 19-07-2026 12:40 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Old school doc blue op alles en dat werkt prima.

• Requiem19
1x OS kopen en niet meer over nadenken.

• Strider
Kiezen jullie voor de Orange Seal Regular of de Endurance uitvoering?

BlaBlaBla

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

418O2 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:14:
5.1/5.4 bar. Maar ik ben ook zwaar.

Ik heb een cycplus pompje van Ali (met de laatste maatregelen waarschijnlijk goedkoper op amazon). Maar zou deze nu kopen als ik iets moest kopen
https://dynamicbikecare.com/products/turblo
Of
https://dynamicbikecare.c...os=2&_sid=bd12cccfc&_ss=r (heeft wat extra features)
Met 5 bar heeft de sealant nogal wat moeite om grotere gaten te dichten vanwege de hoge druk lijkt mij?

Daarom werkt het op mountainbike beter dan op de racefiets. Heb zelf wel positieve ervaringen met tubeless op de racefiets door een gedicht gaatje maar geen idee hoe dat is met grotere gaten. Wel weet ik dat als een groter lek heb onderweg die niet gesealed is het een behoorlijk gedoe is om een reserve band erin te krijgen...

Als ik toe ben aan nieuwe banden nog maar eens overwegen of ik bij tubeless blijf of toch weer terug ga naar een biba. Er zijn mijns inziens redenen om terug naar een TPU band. Nog nooit gebruikt maar klinkt als een prima alternatief voor tubeless :)

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Shadow_Agent schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:07:
[...]

Met 5 bar heeft de sealant nogal wat moeite om grotere gaten te dichten vanwege de hoge druk lijkt mij?

Daarom werkt het op mountainbike beter dan op de racefiets. Heb zelf wel positieve ervaringen met tubeless op de racefiets door een gedicht gaatje maar geen idee hoe dat is met grotere gaten. Wel weet ik dat als een groter lek heb onderweg die niet gesealed is het een behoorlijk gedoe is om een reserve band erin te krijgen...

Als ik toe ben aan nieuwe banden nog maar eens overwegen of ik bij tubeless blijf of toch weer terug ga naar een biba. Er zijn mijns inziens redenen om terug naar een TPU band. Nog nooit gebruikt maar klinkt als een prima alternatief voor tubeless :)
Het klinkt wat flauw, maar ik rij eigenlijk nooit lek en de keren dat ik lek had werd het gedicht. Heb 1x een dikke snee gehad en dat had een Biba zelfs niet op kunnen lossen

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Shadow_Agent schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:07:
[...]

TPU heb ik alleen het probleem dat de grote merken tandjes duur zijn en de alternatieve merken in mijn ervaring nogal eens last hebben van ghost punctures.
Je komt er met gemak mee thuis maar irritant is het wel als je bandje langzaam leegloopt en van ter voren kunnen dat niet checken.
En geen ventielkern dus overstap naar click kan dan niet wat handig zou zijn aangezien het sneller leegloopt dus je vaker moet pompen :+

Gabriël AM5

• Phydomir

Phydomir

Dennis

4 bar (76kg). Met orangeseal erin, werkt als een trein tot nu toe.
Las een ander comment dat het nogal een gedoe is om een biba te plaatsen als het gat niet gedicht wordt, maar met een setje fatsoenlijke pluggen (Dynaplug Racer Pro Repair Kit Black) is dat ook nog nooit aan de orde geweest. Een biba steken is echt een laatste redmiddel.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Oh ja die plugs heb ik ook mee inderdaad :D ook nog nooit nodig gehad gelukkig.

* Shadow_Agent klopt snel af

• kwet
  • Laatst online: 23:32
Vandaag lekker rondje gefietst. En meer geluk gehad dan enkele verhalen van mensen onlangs op het forum. Op de heenweg alleen getorpedeerd door een snorscooter die ineens naar links ging, zonder signaal, zonder knipperlicht en zonder te kijken dan zijn neus lang was. Kon gelukkig ook snel naar links sturen en er zat gelukkig vergevingsgezinde opsluitband. Stukje de lucht in op me voorwiel met mijn zijkant van mijn lichaam gebalanceerd tegen de snorscooter (die met twee personen) genoeg gewicht had om overeind te blijven en snel gedacht uit klikken!!! En goed gegaan. In de adrenaline even checken jullie ok? Ja. Vervolgens allemaal dingen dat het wel meeviel, etc. Me fiets leek geen schade te hebben en weg waren ze nadat ze zeiden niets aan de hand, mooi. Was zelf nog even aan het bijkomen en voordat ik er erg in had waren ze weg, bijzonder. Nog wel even snel kentekenplaat kunnen onthouden.

Lang verhaal kort, zover ik kan beoordelen niets met mijn fiets aan de hand, klein blauw plekje op mijn been en daarna nog 60 km lekker gefietst. Zouden er nog dingen zijn waar ik specifiek nog naar zou moeten kijken die je snel over het hoofd ziet?

• Webgnome
@Kwek Dat is balen. Gelukkig heb je het nummerbord en hopelijk hoef je er geen gebruik van te maken. Verder zou ik gewoon even je fiets controleren? En verder even kijken of al je gewrichten nog doen wat ze moeten doen. En aangezien nog 60km gefietst hebt denk ik eerlijk gezegd dat het wel mee valt ?

Vandaag ook weer even een rondje over de posbank. We gingen ook de Emma (pyramide) doen. Goed begonnen en we hadden een groepje achter ons, die wilde ik ook al ben ik handbiker en dus veel lager vermogen zo lang mogelijk achter mij houden.. schakel ik verkeerd vliegt mijn ketting er af.. :(

[ Voor 35% gewijzigd door Webgnome op 19-07-2026 14:43 ]

• kwet
  • Laatst online: 23:32
Zag onderweg en bij thuiskomst helemaal niets. Geen gekke krassen of iets in de lak en geen slag in de wielen en remschijven ook goed. Denk heel erg geluk gehad.

Ik heb je niet gespot bij de Emma pyramide 😉

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vanmiddag even een rondje regio Veluwe gepakt :)

Laatste 10km zat ik er aardig doorheen en eenmaal thuis heb ik echt wel even zitten uitpuffen :+
Dat je dan denkt ‘ligt het nou aan mij of was dat best een pittig ritje?’ En dan zie je op Strava nieuwe vermogens PR’s voor 3, 5, 8, 10, 15 en 20min en 3e hoogste voor 2min en 30min……
En na 61km een lichte hongerklop ondanks dat ik al 2x gegeten had maar komt denk door bovenstaande, gelukkig genoeg eten mee :)

Gabriël AM5

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Help: wie o wie heeft nog een (gouden) tip voor een racefiets met goed dekkende, opgeschroefde spatborden? *O*

Dit ter vervanging van mijn alu gravelbike met strap-on SKS Speedrockers.
Die Speedrockers zijn het voor mij toch nét niet. Veel krassen, lastig om écht goed af te stellen, maar indien gelukt zakken ze dan alsnog vaak af.
Alu gravelbike heeft wel bevestigingspunten, maar ben vooral ook toe aan een upgrade...

Gebruiksdoelen: woonwerk, slechtweer/winter ragbak, vakantiefiets. Ook in die volgorde als je kijkt naar aantal uren :+
(heb al een Aeroad voor mooiweer, niet-woonwerk, maar met 36-28 niet geschikt voor bergen :+)

Harde eisen:
- Shimano 11 of 12 speed
- carbon frame
- goed dekkende spatborden
- ruimte voor (minstens) 32mm banden met spatborden
- endurance/comfort geometrie
- schijfremmen (indirect al geïmpliceerd door bandenruimte)

Zachte eisen:
- optie voor tassendrager ter vervanging van laptoprugzak á 7kg; gaat al 2 jaar prima, maar zou leuk zijn om die tas aan de fiets te kunnen hangen; is weer een hele nieuwe uitzoek-wereld (Ortlieb, Tailfin, ...) :+
- kabels van stuur via onderbuis wegewerkt, niet geïntegreerd door de headsetlagers
- wat ouder modelletje voor tweedehandsmarkt is prima om de prijs te drukken; hoef niet het allernieuwste
- (zag al wat voorbij komen) geen mono-cockpit (stuur en stuurpen in 1)

Budget is wat lastig vast te stellen, zeker rekening houdend met tweedehands. Maar zeg ongeveer het budget van mechanische 105 / Ultegra.
Di2: onderhoudstechnisch "yay or nay" voor ragbak? Leuk op die Aeroad, maar absoluut onnodige luxe.

Vandaag een dagje uitzoekwerk gedaan, met tegenvallend resultaat. -O-
Bewust beperkt door (voor nu) alleen te kijken naar spatbordenopties van het merk zelf, dus geen andere partijen zoals SKS o.i.d.
BMC Roadmachinegeen setje spatborden van BMC
Cannondale uhhh niet serieus bekeken... had naar mijn idee altijd te veel proprietary/non-Shimano onderdelen
Canyon Endurace nieuwe generatiepas net 2 maanden uit, begint (leverbaar) bij €3300 Ultegra Di2...
Canyon Endurace vorige generatiegeen spatbordbevestigingen
Cube Agree / Attain C:62alleen setje met rubber strap-on
Giant Defyteleurstellende "Speedshield RGX" spatborden
Merida Scultura Endurancegeen setje van Merida
Orbea Avantalleen alu
Ridley Fenixmax 28mm banden
Specialized Roubaixzit niet te wachten op die proprietary Futureshock vork
Pinarello, Colnago, Cervélo, ....prijs
Zoals mijn spreadsheet er nu voor staat, lijkt er maar 1 optie te zijn, of misschien 2: Trek Domane en Ridley Grifn Road?
- Grifn Road lijkt wel wat korte spatborden te hebben [1] [2]
- Trek Domane SL(R) natuurlijk zeer bekend, Trek/Bontrager "NCS spatbordenset" ziet er oké uit en past op gen 2, 3 en 4

Of moet ik toch uitwijken naar een gravelbike (en Het grote gravelbike topic (Deel 1) :+)? Vanwege het stuurgedrag en de groepset zou ik graag bij een racefiets blijven.

Alle input wordt zeer gewaardeerd d:)b

Informaticus of vakkundig Googler?

• ElGreco
In principe is een frame met montage ogen voor spatborden fijn. Dan kun je SKS of een andere merk gebruiken die helemaal doorlopen in alle richtingen.

Gemiddelde carbon racer heeft dit niet. Ik denk dat je de grootste kans hebt met een gravel frame of een frame van alu of staal (bijvoorbeeld Fairlight)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:04
Ik heb de canyon grizl voor dit doel.
Ja het is een gravelbike, maar met 30mm racebanden op prima racefiets

Je zou ook naar trek domane kunnen kijken, die had ik ooit ook gekocht voor dit doel maar toch beetje zonde om hem voor slechtweer ritten in te zetten.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• 3Stone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-08 10:15
Al een aan een (tweedehands) LOOK 765 gedacht? Volgens mij precies wat je zoekt….

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:53
Strider schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:57:
Kiezen jullie voor de Orange Seal Regular of de Endurance uitvoering?
Die @rinslll zegt.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-08 22:06
Hi! Zijn hier ook aanwezigen die persoonlijke ervaring hebben met bike fitters in de regio Leeuwarden/Drachten?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Die van dynamic cycling zijn ook een bende oplichters :/

Ultrasoon voor 119 eur

https://dynamicbikecare.com/products/super-sonic

En dat is schaamteloos de vevor met een ander stickertje op die je koopt voor 37 eur

https://www.vevor.nl/ultrasone-reiniger-c_11064/vevor-ultrasoonreiniger-ultrasoon-reinigingsapparaat-verwarmingstimer-60w-p_010182419300

-O-

Met hun wax spullen hetzelfde wellicht

Ik ga ook een startup beginnen voor fietsspullen.

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:33
Dat had ik ook ontdekt.

Ik heb uiteindelijk de 3L vevor versie gekocht voor € 40 (was in de aanbieding).

https://www.vevor.nl/ultrasone-reiniger-c_11064/3l-3-l-ultrasonic-cleaner-brushed-tank-stainless-steel-cleaning-basket-updated-p_010844498084

Deze heeft 2 transducers en een hoger verwarmingsvermogen.

ik heb er nu 6 kettingen en meerdere tandwielen/cassettes en kettingwielen (iets verdraaien telkens en dan is elke zijde schoon) in gedaan. Gaat perfect, geen gepoets/geschrob en schudden in potten meer.

Dus goede koop.

mountainbiker

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:47
Gisteren een mooie maar pittige rit gereden van 77km vanuit Utrecht richting rivier de Waver en weer terug, met flink wat tegenwind onderweg. Ik rijd tegenwoordig in groepsverband bij Maximus Stampers Utrecht, waar ik elke zondag een 70+km rondje meedraai. Ondanks alle tegenwind toch nog een gemiddelde van 29,8 km/h weten neer te zetten, dus daar ben ik wel tevreden over.

Waar ik wel benieuwd naar ben: ik rijd sinds 3 weken een Giant Propel Advance Pro 1 met SRAM Rival, en gisteren merkte ik dat het schakelen af en toe niet lekker reageerde. Het voelde alsof de boel even "in slaap was gevallen", na wat op- en neer schakelen loste het probleem zich op. Halverwege de rit ontstond er ook een ratelend geluidje, maar ook dat verdween na wat op- en neerschakelen.

Herkennen meer mensen dit bij SRAM Rival? Is dit een bekend fenomeen (bijvoorbeeld met de derailleur-afstelling of iets met de batterij/mechaniek) of zou ik toch even langs de fietsenmaker moeten voor een check?

Tweede vraag, ben aan het orienteren om een fietstrainer voor de wintermaanden te gaan aanschaffen. Ik neig sterk naar een Kickr Core met Zwift Cog. Scheelt een Casette, en lijkt mij een mooie oplossing. Hoe zijn de ervaringen? En is bijv. een kickr Core V1 (tweedehands) een goede optie om mee te beginnen? Of liever direct een V2 aanschaffen?

[ Voor 15% gewijzigd door Wicked-Game op 20-07-2026 09:27 ]

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:35
Phydomir schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:42:
[...]

4 bar (76kg). Met orangeseal erin, werkt als een trein tot nu toe.
Las een ander comment dat het nogal een gedoe is om een biba te plaatsen als het gat niet gedicht wordt, maar met een setje fatsoenlijke pluggen (Dynaplug Racer Pro Repair Kit Black) is dat ook nog nooit aan de orde geweest. Een biba steken is echt een laatste redmiddel.
Precies dit👌🏻

Strava

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-08 14:42
Predator schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:30:
Als je dit oplichting noemt kan je elk europees bedrijf die made in china spullen verkoopt oplichters noemen. Die Vevor is voor zover ik kan vinden ook gewoon een chinese dropshipper. Dan geef ik toch liever m'n geld aan een nederlands/europees bedrijf die hetzelfde verkoopt, misschien wel niet die van Dynamic maar HBM heeft een goed alternatief die nauwelijks duurder is dan die van Vevor en die zelf garant staan voor het CE keur ipv een duitse katvanger.

Flickr - Strava

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:35
TheTinusNL schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:06:
Help: wie o wie heeft nog een (gouden) tip voor een racefiets met goed dekkende, opgeschroefde spatborden? *O*

Dit ter vervanging van mijn alu gravelbike met strap-on SKS Speedrockers.
Die Speedrockers zijn het voor mij toch nét niet. Veel krassen, lastig om écht goed af te stellen, maar indien gelukt zakken ze dan alsnog vaak af.
Alu gravelbike heeft wel bevestigingspunten, maar ben vooral ook toe aan een upgrade...

Gebruiksdoelen: woonwerk, slechtweer/winter ragbak, vakantiefiets. Ook in die volgorde als je kijkt naar aantal uren :+
(heb al een Aeroad voor mooiweer, niet-woonwerk, maar met 36-28 niet geschikt voor bergen :+)

Harde eisen:
- Shimano 11 of 12 speed
- carbon frame
- goed dekkende spatborden
- ruimte voor (minstens) 32mm banden met spatborden
- endurance/comfort geometrie
- schijfremmen (indirect al geïmpliceerd door bandenruimte)

Zachte eisen:
- optie voor tassendrager ter vervanging van laptoprugzak á 7kg; gaat al 2 jaar prima, maar zou leuk zijn om die tas aan de fiets te kunnen hangen; is weer een hele nieuwe uitzoek-wereld (Ortlieb, Tailfin, ...) :+
- kabels van stuur via onderbuis wegewerkt, niet geïntegreerd door de headsetlagers
- wat ouder modelletje voor tweedehandsmarkt is prima om de prijs te drukken; hoef niet het allernieuwste
- (zag al wat voorbij komen) geen mono-cockpit (stuur en stuurpen in 1)

Budget is wat lastig vast te stellen, zeker rekening houdend met tweedehands. Maar zeg ongeveer het budget van mechanische 105 / Ultegra.
Di2: onderhoudstechnisch "yay or nay" voor ragbak? Leuk op die Aeroad, maar absoluut onnodige luxe.

Vandaag een dagje uitzoekwerk gedaan, met tegenvallend resultaat. -O-
Bewust beperkt door (voor nu) alleen te kijken naar spatbordenopties van het merk zelf, dus geen andere partijen zoals SKS o.i.d.
BMC Roadmachinegeen setje spatborden van BMC
Cannondale uhhh niet serieus bekeken... had naar mijn idee altijd te veel proprietary/non-Shimano onderdelen
Canyon Endurace nieuwe generatiepas net 2 maanden uit, begint (leverbaar) bij €3300 Ultegra Di2...
Canyon Endurace vorige generatiegeen spatbordbevestigingen
Cube Agree / Attain C:62alleen setje met rubber strap-on
Giant Defyteleurstellende "Speedshield RGX" spatborden
Merida Scultura Endurancegeen setje van Merida
Orbea Avantalleen alu
Ridley Fenixmax 28mm banden
Specialized Roubaixzit niet te wachten op die proprietary Futureshock vork
Pinarello, Colnago, Cervélo, ....prijs
Zoals mijn spreadsheet er nu voor staat, lijkt er maar 1 optie te zijn, of misschien 2: Trek Domane en Ridley Grifn Road?
- Grifn Road lijkt wel wat korte spatborden te hebben [1] [2]
- Trek Domane SL(R) natuurlijk zeer bekend, Trek/Bontrager "NCS spatbordenset" ziet er oké uit en past op gen 2, 3 en 4

Of moet ik toch uitwijken naar een gravelbike (en Het grote gravelbike topic (Deel 1) :+)? Vanwege het stuurgedrag en de groepset zou ik graag bij een racefiets blijven.

Agree heb ik juist als de zomerfiets, Attain vond ik wel een heel iel voorvorkje hebben ....
Gekozen voor de Nuroad (Race 2x12 GRX), passen volledige ACID spatboarden op, een tailfin en er is ook een carbon versie.
Afgelopen winter gefietst met 40mm gravel en nu omgebouwd naar 35mm GP5000 S TR op 3,35bar (alles volledig TR, alleen even de juiste sealent kiezen :+ )
Zodra onze forum dealer eea geregeld heeft komen er mooie Duke wielen onder met nieuwe gravel banden d:)b

Voor mij persoonlijk is de combinatie van Agree en Nuroad echt prima.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:40
@TheTinusNL ik heb op mijn racefiets de snel bevestigbare/wegneembare SKS Raceblade Pro spatborden en op mijn gravelfiets de "vaste" SKS Bluemels die ik via de voorziene bevestigpunten kan monteren. Ik heb dus ervaring met de twee systemen. In realiteit vind ik de raceblades handiger: die kan je werkelijk met een minuutje werk wegnemen/bevestigen. De vaste spatborden op mijn gravelfiets is een ander paar mouwen: daarvoor moet je de wielen uithalen en ben je snel meer dan een kwartier bezig. In de praktijk plaats ik die aan het begin van het winterseizoen en neem ik die pas weg na een paar droge weken in de lente.

Dus als je plant de spatborden permanent op je fiets te laten: prima plan. Maar wil je de flexibiliteit, dan neem je beter de Raceblades.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:40
3,5 ~ 3,75

(Bij 69kg)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Koenbr
Predator schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:30:

Ultrasoon voor 119 eur

https://dynamicbikecare.com/products/super-sonic

En dat is schaamteloos de vevor met een ander stickertje op die je koopt voor 37 eur

https://www.vevor.nl/ultrasone-reiniger-c_11064/vevor-ultrasoonreiniger-ultrasoon-reinigingsapparaat-verwarmingstimer-60w-p_010182419300

-O-

Met hun wax spullen hetzelfde wellicht

Ik ga ook een startup beginnen voor fietsspullen.
Dit soort type OEM producten worden aangeboden door vele aanbieders. Ik neem Dynamic wat dat betreft niks kwalijk. Of ze dit ook doen met onderhoudsmiddelen e.d. is mij onbekend, maar zal mij niks verbazen. De basis zal altijd hetzelfde zijn, waar bijvoorbeeld muc-off er altijd een zoete geur erin verwerkt.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 12:05
Zelf rij ik met mijn critbak tubeless op 28mm en doe er met zo'n 84-85kg voor rond de 4 en achter 4,2 in ofzo. Maar komt ook wel eens voor dat het 3,8 voor en 4 achter is. 5 bar lijkt me erg veel. Dan doe je eigenlijk een beetje de voordelen van tubeless teniet. Comfort en ook efficientie kan je dus juist halen uit lagere druk. Zou het dus zeker eens proberen met wat minder druk. Zelf gebruik ik overigens wel altijd Stan's Notubes. Maar heb eigenlijk nog zelden problemen gehad met tubeless. Wel eens gehad dat een gaatje niet dichtging maar kan ook gelegen hebben aan het al te lang niet ververst hebben van de sealant. Al met al is mijn ervaring met Stan's en tubeless dus zeer positief.

Rij nu met TPU binnenbandjes op wat goedkopere Vittoria bandjes op mijn gewone wegfiets. Geen idee of ik die rolweerstand, die ongetwijfeld meer zal zijn dan mijn tubeless banden op de critbak, echt voel. Gaat vooralsnog prima en mijn normale wegfiets is ook ietsje meer voor het genieten en wat rustigere tochtjes.

Afgelopen zaterdag een vriend verrast met een bezoekje. We hadden dit jaar door omstandigheden gewoon nog niet samengereden behalve ergens begin van het jaar virtueel. Dus ik dacht: ik fiets naar hem toe (Amersfoort > Groesbeek) en dan doen we daar gewoon een rondje fietsen en ga ik weer terug. Grote kans namelijk dat ik dit jaar niet zo heel veel samen ga fietsen met hem behalve weer virtueel denk ik in het naseizoen. Had ook een route gemaakt rond Groesbeek met daarin het getal 42 getekend, hij is die dag 42 geworden. Even een taartje gegeten, lunch genoten en weer terug naar huis. Bleek dat hij, ondanks dat hij zeker 2 racefietsen heeft, geen enkele racefiets echt fietsklaar had ook haha. Gelukkig wel zijn MTB, anders was het ook nog eens "voor nop" geweest :)
Al met al dus wel weer een prima km-stand overgehouden aan die dag (225km). Heb op zowel de heen als terugweg nog even de moeite genomen om hier en daar om te fietsen voor het afvinken van wat blokjes die ik nog niet had. Wat me nog wel opviel aan de statistieken bij terugkomst is dat ik heen (licht wind in de rug) gemiddeld 33,3km/h, 237W, 150HR en 92cad gereden had. Het samenrijrondje skippende op de terugweg gemiddeld 31,1km/h, 239W, 150HR en 91cad had. Ik wist dat ik best wel "steady" kan rijden maar ZO steady haha.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

GWBoes schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:41:
[...]

Als je dit oplichting noemt kan je elk europees bedrijf die made in china spullen verkoopt oplichters noemen. Die Vevor is voor zover ik kan vinden ook gewoon een chinese dropshipper. Dan geef ik toch liever m'n geld aan een nederlands/europees bedrijf die hetzelfde verkoopt, misschien wel niet die van Dynamic maar HBM heeft een goed alternatief die nauwelijks duurder is dan die van Vevor en die zelf garant staan voor het CE keur ipv een duitse katvanger.
Er is wel een groot verschil tussen iets rebranden en met wat winst doorverkopen, dan er 119 eur (zonder korting) voor te vragen. Die HBM is de grotere versie en kost ook minder dan de helft ….

Ik zou me serieus genaaid voelen als ik daar pas na aankoop achter kwam.

[ Voor 4% gewijzigd door Predator op 20-07-2026 13:54 ]

• joker1977

joker1977

Tweakert

Predator schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:53:
[...]

Er is wel een groot verschil tussen iets rebranden en met wat winst doorverkopen, dan er 119 eur (zonder korting) voor te vragen. Die HBM is de grotere versie en kost ook minder dan de helft ….

Ik zou me serieus genaaid voelen als ik daar pas na aankoop achter kwam.
Ze doen toch ook niks anders dan rebranden en met wat winst doorverkopen ? Als je bij aanschaf er EUR 119 voor over hebt, waarom zou je je dan ineens genaaid voelen na aanschaf ?

Die mooie racefiets die je gekocht hebt is ongetwijfeld ook (bijna) een rebranded fiets die je elders veel goedkoper kunt krijgen.

Van die mindset word je diep-ongelukkig, niet doen man.

• JuanChispa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-08 08:19
JL-IP(!) schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:50:
Hi! Zijn hier ook aanwezigen die persoonlijke ervaring hebben met bike fitters in de regio Leeuwarden/Drachten?
Iets buiten je regio, maar persoonlijke goede ervaring met Giao Bikes uit Roden

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
DDX schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:38:
Ik heb de canyon grizl voor dit doel.
Ja het is een gravelbike, maar met 30mm racebanden op prima racefiets

Je zou ook naar trek domane kunnen kijken, die had ik ooit ook gekocht voor dit doel maar toch beetje zonde om hem voor slechtweer ritten in te zetten.
Welke andere redenen had je eventueel nog om van Domane naar Grizl te gaan - anders dan "beetje zonde" van de Domane?

Dat laatste heb ik in ieder geval weinig tot geen moeite mee. Het is een gebruiksvoorwerp dat wat extra liefde nodig heeft in de schoonmaak <3

Informaticus of vakkundig Googler?

Pagina: 1 ... 734 ... 739 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).