Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 733 734 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:43
Frenz64 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:48:
Is er ook een apparaat waar je tegelijkertijd je benen én je ketting kunt waxen?

Kunnen we het weer gewoon over biba's en zadeltasjes hebben, ik ben een beetje waxmoe

(ik rijd overigens al de gehele vakantie met veel plezier en zonder lek te rijden (kan ook niet natuurlijk) op de leenwielen van @ElGreco . Met name de rit rond het Fjord van Ringköbing was fraai, met veel Goois gravel door de duinen tot mooi asfalt en zelfs een kort stukje single track de epische Blaabjerg af. Doortrapt plan van die Griek, want dat gaat me geld kosten. Ik kan nu niet meer terug naar m'n stock Fulcrum wielen van 35 hoog en 19 interne breedte en veel teveel grammen)
Haha ben ik ook een keer ingetrapt ... En ook nog de leenwielen overgenomen voor de fiets van mijn vrouw🙃

Strava

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:13
KW25 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:00:
[...]

Tsja.. deze sport wordt continue gedreven door zowel materiaal als kennis over lichaam/voeding. Dat maakt deze sport oa zo mooi en geeft veel stof tot nadenken en over te praten.

Ieder z’n ding maar om dat telkens je vingertje omhoog te doen bij een onderwerp dat je niet ligt is vrij droevig
mss moet je wat beter kunnen aanvoelen tussen beleren en relativeren en humor blijft altijd een complexe zaak.

@Requiem19 je hebt nog ff hè

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:40
Ik begrijp dat chain break in en niet goed… Is dit niet een oplossing voor een nonprobleem?

Ik hotwax zelf ook en na het afkoelen is de ketting nog wat stijf. Maar is het niet zo dat al tijdens het op de fiets leggen van de ketting deze alweer soepel is? Laat staan na 3 slingers aan de crank na het leggen van de ketting.

Ik heb natuurlijk enorme plofkuiten, maar ik heb niet het gevoel dat de ketting in de eerste kms moeizaam loopt…

dus… welk probleem lossen we hier op?

https://www.strava.com/athletes/38143282

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

bwernsen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:23:
[...]

Ik begrijp dat chain break in en niet goed… Is dit niet een oplossing voor een nonprobleem?

Ik hotwax zelf ook en na het afkoelen is de ketting nog wat stijf. Maar is het niet zo dat al tijdens het op de fiets leggen van de ketting deze alweer soepel is? Laat staan na 3 slingers aan de crank na het leggen van de ketting.

Ik heb natuurlijk enorme plofkuiten, maar ik heb niet het gevoel dat de ketting in de eerste kms moeizaam loopt…

Ligt heel erg aan je wax. Die ik gebruik is ook niet zo stijf

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Frenz64 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:10:
[...]

mss moet je wat beter kunnen aanvoelen tussen beleren en relativeren en humor blijft altijd een complexe zaak.

@Requiem19 je hebt nog ff hè
Misschien geld dat ook voor mij dan maar ik lees de laatste tijd ook wel veel van dit soort reacties, en dan denk ik ook, het voegt gewoon niet zo veel toe, als het je niet interesseert kan je ook gewoon niet reageren.

Als je alleen specifieke onderwerpen wil lezen kan je beter terecht op fiets.nl forum dan op een algemeen topic als dit denk ik dan (niet dat ik je weg wil jagen natuurlijk). :>

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 16-07-2026 13:58 ]

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Predator schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Ik vind dat ergens maar een vreemd idee dat de vuiligheid in mijn nieuwe wax zit, ook al zou dat naar de bodem zinken. Dat laatste lijkt me ook niet zo met vet wat op je ketting zou geraakt zijn.

Silca heeft ook zo’n cleaning add on voor in je wax, maar zelfde idee wmb. Liever niet… :)

Ik werk liever met een propere ketting en propere wax, ook al moet ik eerst even mijn ketting cleanen.
Daarmee stond er ook dat van die doek. De mooie eigenschap van wax is namelijk dat er geen vuil indringt tot de kern. Met een doek haal je dan zowat alle vuil weg. (Tenzij je veel te lang op 1 waxbeurt rijdt)

Maar iedereen zijn ding natuurlijk, ik had moeten nuanceren dat ikzelf het de moeite niet waard vond 🙂

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

fdees

Trust me I'm an Engineer

bwernsen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:23:
[...]

Ik heb ook redelijk poten, maar heel zwaar trappen is het niet perse. Wat ik opmerk is dat een verse ketting meer geluid maakt .

Geluid is eigenlijk verlies/wrijving die je niet wilt hebben dus door de ketting wat te laten inlopen, zal het soepeler draaien. Zelf merk ik dat het een km of 10~15 duurt voordat de ketting geruisloos draait.

Wat ik ooit begrepen heb is ook dat ze voor een tijdrit niet een nieuw gewaxte ketting gebruiken, maar bij voorkeur een die 50 km heeft gelopen. Dit zou de sweetspot zijn van optimaal minimale weerstand.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
fdees schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:15:
Ik gebruik zelf een hotwaxpot dat bedoeld is voor het ontharen, was 25 euro en heeft ook een thermostaat. Echt wel ideaal daarboven een haak aan de muur gemaakt om de ketting te laten uitdruipen.

Heb van de week wel nog een mooier iets gemaakt, het breken van de ketting met de hand was ik beu. Dus paar derailleurwieltjes verzameld en wat stukken hout en het volgende in elkaar geknutseld. Het tandwiel op de boormachine is gewoon met een bout erdoorheen die volledig is vastgelijmd met secondelijm, heb gekozen om 4 tandwielen te gebruiken en niet 2 omdat dan zo de ketting beide kanten bewogen moet worden. Na montage op de fiets heb ik het gevoel dat dit veel sneller soepeler is dan breken met de hand over een tandwiel

[YouTube: Kettingbreker]
Leuk maar geheel onnodig. Als je wat lampenolie toevoegt aan je wax-badje dan wordt de wax iets zachter en minder broos, met het resultaat dat je je ketting gewoon direct op de fiets kan leggen, wax die beter blijft zitten, en nauwelijks wax residu op je fiets. Lampenolie is chemisch gezien min of meer hetzelfde als wax/paraffine (beide koolwaterstoffen met verschillende lengte koolstofketens).

Witte tafelkaarsen van de Action en een fles lampenolie en je kan voor 5,- heel lang vooruit.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Wel de lampenolie eerst ultrasoon reinigen in een apart badje en vervolgens door je olie-breaker laten lopen natuurlijk.
Pagina: 1 ... 733 734 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).