Oude stuurpen op de vork zetten -> in bankschroef en dan daar langs op zagen. Werkt ook prima.Kaspers schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:28:
. Toevallig een tweaker in de buurt van Leeuwarden die een stuurbuiszaaggeleider heeft liggen, voor deze eenmalige actie?:
[Afbeelding]
Mooi project!
Hij wil.
@Kaspers Let er wel op dat je voor carbon eigenlijk een speciaal zaagblad wil gebruiken. Zal meestal ook wel goed gaan met een normale ijzerzaag maar neem dat wel één met fijne vertanding (min 32tpi).
Ik heb zaag en geleider beide wel maar niet echt in de buurt van Leeuwarden, wel 9km van de A32 bij Steenwijk mocht je daar regelmatig langskomen.
Ik heb zaag en geleider beide wel maar niet echt in de buurt van Leeuwarden, wel 9km van de A32 bij Steenwijk mocht je daar regelmatig langskomen.
Ik wil alvast wat meters gaan fietsen op de rollerbank en kijken of de stuurhoogte prettig is.
De handleiding geeft aan dat ik nog een 'expander' heb te monteren:
/f/image/MiRGWqAcJVuBYdnkWCVvbxul.png?f=fotoalbum_large)
Echter is die expander pas goed te plaatsen wanneer ik de stuurbuis afzaag. Huidige situatie:
:strip_exif()/f/image/bXL3hO01hTZ5066ajLJCHLuR.jpg?f=fotoalbum_large)
Neem ik een groot risico door de expander nog niet te plaatsen en er al wel mee te gaan fietsen op de rollerbank? (en dan doel ik vooral op een risico van het aantasten van de carbon stuurbuis terwijl hier nog geen expander in zit).
Ik tast nog een beetje in het duister betreffende de functie van dit onderdeel, maar zo te zien is hij nodig om de speling in het balhoofd eruit te halen. Al vind ik de boel nu ook al behoorlijk goed zitten.
/f/image/MiRGWqAcJVuBYdnkWCVvbxul.png?f=fotoalbum_large)
Echter is die expander pas goed te plaatsen wanneer ik de stuurbuis afzaag. Huidige situatie:
:strip_exif()/f/image/bXL3hO01hTZ5066ajLJCHLuR.jpg?f=fotoalbum_large)
Neem ik een groot risico door de expander nog niet te plaatsen en er al wel mee te gaan fietsen op de rollerbank? (en dan doel ik vooral op een risico van het aantasten van de carbon stuurbuis terwijl hier nog geen expander in zit).
Ik tast nog een beetje in het duister betreffende de functie van dit onderdeel, maar zo te zien is hij nodig om de speling in het balhoofd eruit te halen. Al vind ik de boel nu ook al behoorlijk goed zitten.
Gisteren was het zover, een 2e opvolgingsscan en de breuken waren geconsolideerd. Omdat de revalidatie ook redelijk goed gaat (behalve wat protesterende adductoren) ben ik gisteren voor de eerste keer in 3 maanden op de fiets gekropen. Voorlopig wel op de gravel vanwege het makkelijker uit klikken, de racert krijgt ondertussen trouwens nieuwe shifters). Het eerste ritje ging eigenlijk best goed , ik zat ook al bijna 3 weken elke dag een uurtje op de rollen. Happy kiddo!
Een expanderplug geeft tegendruk voor het vastzetten van je stuurpen. zodat je je vork niet plet, daarnaast zorgt ie icm de topcap dat je stuur niet aan de bovenkant van je vork kan afschuiven, en inderdaad druk naar beneden toe tegen de speling.Kaspers schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:59:
Ik wil alvast wat meters gaan fietsen op de rollerbank en kijken of de stuurhoogte prettig is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je voorzichtig doet kan het denk ik wel. Ik zou er in ieder geval niet mee naar buiten gaan. Zorg ook dat je je stuurpen niet te hard aandraait.
En met niet te hard is normaal niet meer dan max moment wat aangegeven staat, maar dat moet je nu lezen als ruim onder de max moment wat aangegeven staat.
Hangt ook van je vorkbuis af hoe sterk die is, bij canyon grizl (en vast andere modellen) hebben ze de vorkbuis bijvoorbeeld verstevigd en hebben ze geen echte expander.
Hangt ook van je vorkbuis af hoe sterk die is, bij canyon grizl (en vast andere modellen) hebben ze de vorkbuis bijvoorbeeld verstevigd en hebben ze geen echte expander.
Je zou ook de vorkbuis zover kunnen inkorten zodat je in elk geval alle spacers en de expander kunt monteren. Dan is alles in ieder geval juist gemonteerd en kun je de juiste maat op de rollers bepalen.Kaspers schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
If it aint fixed, it's broken.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic