Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 733 ... 739 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:51
ElGreco schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:47:
[...]

Lijkt wel een voetballer op een fiets. Zijn er ook regels voor de lengte van de mouwtjes?
Ja, alleen voor jou, jij moet in de winter ook met korte mouwen rijden 8)7

Strava

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Kaspers schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:28:
. Toevallig een tweaker in de buurt van Leeuwarden die een stuurbuiszaaggeleider heeft liggen, voor deze eenmalige actie?:

[Afbeelding]
Oude stuurpen op de vork zetten -> in bankschroef en dan daar langs op zagen. Werkt ook prima.

Mooi project!

Hij wil.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-08 14:42
@Kaspers Let er wel op dat je voor carbon eigenlijk een speciaal zaagblad wil gebruiken. Zal meestal ook wel goed gaan met een normale ijzerzaag maar neem dat wel één met fijne vertanding (min 32tpi).

Ik heb zaag en geleider beide wel maar niet echt in de buurt van Leeuwarden, wel 9km van de A32 bij Steenwijk mocht je daar regelmatig langskomen.

Flickr - Strava

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-08 11:24
Ik wil alvast wat meters gaan fietsen op de rollerbank en kijken of de stuurhoogte prettig is.

De handleiding geeft aan dat ik nog een 'expander' heb te monteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wD8qtmJfWoxqKEjxd_ldsxEgi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MiRGWqAcJVuBYdnkWCVvbxul.png?f=fotoalbum_large

Echter is die expander pas goed te plaatsen wanneer ik de stuurbuis afzaag. Huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cjs1a4ySNNox1UXFuVJmxgaE_eU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXL3hO01hTZ5066ajLJCHLuR.jpg?f=fotoalbum_large

Neem ik een groot risico door de expander nog niet te plaatsen en er al wel mee te gaan fietsen op de rollerbank? (en dan doel ik vooral op een risico van het aantasten van de carbon stuurbuis terwijl hier nog geen expander in zit).

Ik tast nog een beetje in het duister betreffende de functie van dit onderdeel, maar zo te zien is hij nodig om de speling in het balhoofd eruit te halen. Al vind ik de boel nu ook al behoorlijk goed zitten.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:28
Gisteren was het zover, een 2e opvolgingsscan en de breuken waren geconsolideerd. Omdat de revalidatie ook redelijk goed gaat (behalve wat protesterende adductoren) ben ik gisteren voor de eerste keer in 3 maanden op de fiets gekropen. Voorlopig wel op de gravel vanwege het makkelijker uit klikken, de racert krijgt ondertussen trouwens nieuwe shifters). Het eerste ritje ging eigenlijk best goed , ik zat ook al bijna 3 weken elke dag een uurtje op de rollen. Happy kiddo!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ngn0AGn-_vEbPwcxefQx2YTpJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujc9XMjVXetfxLvQTdJVYsv8.jpg?f=fotoalbum_large

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Kaspers schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:59:
Ik wil alvast wat meters gaan fietsen op de rollerbank en kijken of de stuurhoogte prettig is.

[Afbeelding]

Echter is die expander pas goed te plaatsen wanneer ik de stuurbuis afzaag. Huidige situatie:

[Afbeelding]

Neem ik een groot risico door de expander nog niet te plaatsen en er al wel mee te gaan fietsen op de rollerbank? (en dan doel ik vooral op een risico van het aantasten van de carbon stuurbuis terwijl hier nog geen expander in zit).

Ik tast nog een beetje in het duister betreffende de functie van dit onderdeel, maar zo te zien is hij nodig om de speling in het balhoofd eruit te halen. Al vind ik de boel nu ook al behoorlijk goed zitten.
Een expanderplug geeft tegendruk voor het vastzetten van je stuurpen. zodat je je vork niet plet, daarnaast zorgt ie icm de topcap dat je stuur niet aan de bovenkant van je vork kan afschuiven, en inderdaad druk naar beneden toe tegen de speling.
Als je voorzichtig doet kan het denk ik wel. Ik zou er in ieder geval niet mee naar buiten gaan. Zorg ook dat je je stuurpen niet te hard aandraait.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:43
En met niet te hard is normaal niet meer dan max moment wat aangegeven staat, maar dat moet je nu lezen als ruim onder de max moment wat aangegeven staat.
Hangt ook van je vorkbuis af hoe sterk die is, bij canyon grizl (en vast andere modellen) hebben ze de vorkbuis bijvoorbeeld verstevigd en hebben ze geen echte expander.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Prulleman
@Kaspers op de rollen zou ik het wel aandurven, op de weg zou ik dit niet doen, waarschijnlijk zitten je lagers toch niet helemaal op druk en dan kan de boel beschadigen met schokken en trillen. Daarnaast inderdaad de stuurpen losser dan aangegeven vast zetten.

Strava

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:19

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Kaspers schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je zou ook de vorkbuis zover kunnen inkorten zodat je in elk geval alle spacers en de expander kunt monteren. Dan is alles in ieder geval juist gemonteerd en kun je de juiste maat op de rollers bepalen.

If it aint fixed, it's broken.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:58

sapphire

Die-hard pruts0r

@Cloclo100 Dat was wel afzien zeker, op een Specialized rijden :+

Vanmorgen vroeg, voor mijn doen, op de fiets want enige gaatje dit weekend. Rondje Haarlemmer ringvaart en ging lekker! Lekker temperatuurtje nog, rustig op de weg en veel mensen die terug groeten! Denk dat 75%+ teruggroeten.
Afgelopen maandagavond was het percentage teruggroeters ook 80%+ en zelfs een aantal die me voor waren :)

Voor herhaling vatbaar zo s’morgens vroeg, lekker stil op de weg met een vers ge(drip)waxte ketting zodat je alleen de vogels, je wielen op het asfalt, en de landende vliegtuigen van Schiphol hoort :+

Gabriël AM5

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-08 22:45
Afgelopen tijd gefietst op Rügen (Dld), Zweden en Denemarken, groet% tegen de 100%

Wat een zaligheid hier in Denemarken (Fyn) trouwens, fietsen zonder e-bike-stelletjes, asociale auto's (sowieso heel weinig verkeer), mooi asfalt en nergens vlak.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:47
Nieuwe klim in Brabant met een stuk(je) tot 17%.

Heeft iemand het al geprobeerd?

https://www.omroepbrabant...-klaar-het-is-iets-unieks
De klim is 700 meter lang, stijgt gemiddeld met 4,3 procent en loopt op de steilste honderd meter op tot 13,3 procent, met een piek van maar liefst 17,5 procent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M2hqJGiZD0x1C-a8Ooy28MfxiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Z732JkqvgrOfYTb425XQx4X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLduPXNWxqax4NnyYJ9jNKGQNy0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q4Naa86cWNDr4NiuP29Gq2Ib.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Requiem19 op 13-07-2026 08:50 ]

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:47

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:30:

Nog niet, wel toen het nog gravel was, het is een leuk bultje maar ook niet spectaculair. Wel benieuwd wat ze er nu van gemaakt heeben ik denk dat ik er van de week in de avond wel een keer heen rij nog.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 13-07-2026 08:52 ]

• Requiem19
Lijkt me wel een hele gave toevoeging in een vlakke provincie. Leuk voor de afwisseling, ideaal als je blokjes wilt trainen.

En kennelijk is er ook nog een soort wielercafé.

Well done Brabant 🫡

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08 16:17

Gisterochtend lag het op mijn route, ben een stukje omhoog gefietst over het gravel maar heb niet de hele ronde gereden. Asfalt heb ik links latenliggen. Het terrein ligt er netjes bij, ben wel afgehaakt bij de rock garden... ;) Zeker leuk om langs te rijden wanneer je in de buurt bent.

Ligt vlak bij een koerscafe: Village Départ - Estaminee De Koers

Of je plakt 'm vast aan deze toertocht: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/3017153949

[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 13-07-2026 11:49 ]

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-08 16:52
Eerde ligt redelijk in de buurt voor mij, misschien deze week eens de fiets er naartoe pakken.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:52:
Lijkt me wel een hele gave toevoeging in een vlakke provincie. Leuk voor de afwisseling, ideaal als je blokjes wilt trainen.

Well done Brabant 🫡
Ja klopt, voor mij is het alleen ongeveer net zo ver als de heuvels rond Nijmegen is dus daar zal wel de voorkeur blijven liggen in mijn geval. Wel top voor de mensen uit meer zuid/west deel van Brabant inderdaad!

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 13-07-2026 09:15 ]

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:35

Polariteit

Fietsende fotografeur

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me een mooie om te combineren met de VAM-berg in Drenthe :D

BRM400 - Rondje vuilnisbelten :+

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:03

PeaceNlove

Deugleuter

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor het delen, lijkt me wel leuk voor de MTB, ik organiseer af en toe een MTB voor de collega’s en de route die daarbij ligt ziet er niet al te moeilijk en afsnijbaar uit (niet iedereen heeft veel conditie), en dan met deze nieuwe berg er bij ook lekker wat extra uitdaging voor de collega’s die wat meer uitdaging willen.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:10
Kluus schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:09:
[...]

Ja klopt, voor mij is het alleen ongeveer net zo ver als de heuvels rond Nijmegen is dus daar zal wel de voorkeur blijven liggen in mijn geval. Wel top voor de mensen uit meer zuid/west deel van Brabant inderdaad!
Blijft vergeleken met de regio Nijmegen toch een puistje... Wat dat betreft is het qua mooiheid in Nijmegen toch wel stukken beter. Maar zo wordt een vuinisbelt in elk geval nog nuttig in elk geval.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
Polariteit schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Er zijn natuurlijk heel veel "vuilniscols". Ik ken er sowieso al 4, maar niet allemaal met asfalt.
En volgens mij zijn sommige (zoals de Nedereindse Berg bij Nieuwegein) niet altijd vrij toegankelijk.

Hier een verzameling met een kaartje: https://www.defietsjournalist.nl/vuilniscols/
Grootste deel is echter wel MTB / Onverhard.

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 13-07-2026 12:30 ]

---------------

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:29:
[...]

Er zijn natuurlijk heel veel "vuilniscols". Ik ken er sowieso al 4, maar niet allemaal met asfalt.
En volgens mij zijn sommige (zoals de Nedereindse Berg bij Nieuwegein) niet altijd vrij toegankelijk.

Hier een verzameling met een kaartje: https://www.defietsjournalist.nl/vuilniscols/
Grootste deel is echter wel MTB / Onverhard.
Vuilniscols, wat een geweldig woord _O-

Gabriël AM5

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-08 22:43
Mistraller schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:29:
[...]

Zie hier wanneer de NEB wel en niet gereserveerd is: Activiteiten - Wieler en Skeelercentrum De Nedereindse Berg.

• Mistraller
I know, maar als je dus een "BRM" wilt organiseren dan is dat wel een puzzeltje.

---------------

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-08 22:43
Mistraller schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:47:
[...]

I know, maar als je dus een "BRM" wilt organiseren dan is dat wel een puzzeltje.
Ja absoluut, bedoelde het ook meer ter info mocht iemand er in het weekend eens een rondje over wil maken.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:43
Polariteit schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Neem het groene schip dan ook even mee bij Spaarnwoude.
Leuke gravel klim :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/XNtz3vfQAAJu3ySADciVAzNlfGvlXKNIPLPFhKosuPs-2048x1152.jpg

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:25

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Muur van Emmen kan er dan ook nog bij :P

https://climbfinder.com/n...n-emmen-emmer-ondereinden

• Mistraller
We gaan ze niet allemaal apart opnoemen toch? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkZqCp3Qms_HHkTCIc_1T1tKmlQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1XEyKbOecZBTI4ZlOohKsKFF.png?f=user_large

---------------

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:07

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben er afgelopen weekend naartoe gefietst, net terug van een vakantie uit zwitserland (o.a. Furkapass en Grimselpass) was dit toch wel even iets anders :+

Ik vond het geheel er erg netjes bij liggen, ook met de verplichte rijrichtingen is het goed georganiseerd. Het is leuk om even een paar korte sprintjes aan te trekken, want echt klimmen kun je het natuurlijk niet noemen.

Al met al wel heel leuk om het in de route op te nemen in de verder biljartvlakke omgeving

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:59
Zijn er ook mensen met ervaring qua aanpassen casette en crankstel bij een 11speed Ultegra? Mij vriendin heeft het in de bergen behoorlijk zwaar met haar 50-34 en 11-34 groepset. Kun je bijvoorbeeld nog straffeloos naar 11-36 achter bijvoorbeeld, zijn er nog andere mogelijkheden?

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

11-36 kan prima. Als je nu al een 34 hebt dan hoef je geen derailleur te vervangen omdat je al een lange variant hebt. Dan is het simpel: grotere cassette monteren.

Weet niet wat de optimale lengte van de ketting dan moet zijn maar mijn aanname ia dat je er wel mee wegkomt.

Zelf een 11-28 en die wissel ik in de zomer om voor een 11-34 en rij met dezelfde ketting. Nu wel een nieuwe ketting trouwens voor dit jaar dus die wordt wat langer dan de oude, specifiek voor de grote cassette

Edit: volgens https://bike-size.com/calculators/chain-length maakt een 34 t.o.v. een 36 voor het aantal schakels niet uit. Beide gevallen 56 schakels. Ter vergelijking een 28 komt neer op 54 schakels. Berekend met tandwiel voor 50t

[ Voor 19% gewijzigd door Shadow_Agent op 13-07-2026 15:18 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:26:
[...]

Blijft vergeleken met de regio Nijmegen toch een puistje... Wat dat betreft is het qua mooiheid in Nijmegen toch wel stukken beter. Maar zo wordt een vuinisbelt in elk geval nog nuttig in elk geval.
Mja wat dat betreft was deze al nuttig want er liep al best een mooi gravel pad (net zoiets als wat @DDX hierboven post van Spaarnwoude) en het was verder aangeplant met wat heide spul en er liepen ook regelmatig wat schapen. Wat dat betreft was het voor de gravelbike al best een leuk ding eigenlijk.

Er stond ook een oorlogsmonument op de top ter nagedachtenis van het geallieerde noodvliegveld wat er was in `44-`45, voordat er een vuilnisbelt was dus. Dus wat dat betreft was het al geen kale ongebruikte bult.

Hopelijk hebben ze het verder dus ook een beetje in ere gehouden na het toevoegen van asfalt klimmen. Binnenkort maar eens kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 13-07-2026 15:32 ]

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08 16:17
@Duclaasie Heb je al eens nagedacht over een kleiner voorblad?

(Zonder te weten wat er nu op ligt, en hoe hard de persoon in kwestie trapt; persoonlijk gebruik ik een stuk meer van mijn cassette sinds ik voor geen 50t meer heb).

Hou wel rekening met evt. verplaatsen van de derailleur indien nodig. Check ook even op ritzelrechner.de hoe de verhoudingen zijn ten opzichte van de huidige aandrijflijn.

• Duclaasie
@guapper er zit nu een 50-34 Ultegra op, maar ik kan zo geen alternatieven vinden die drop-in replacement zijn. De cranks moeten namelijk behouden blijven vanwege de powermeter.

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:57
Duclaasie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:01:
Zijn er ook mensen met ervaring qua aanpassen casette en crankstel bij een 11speed Ultegra? Mij vriendin heeft het in de bergen behoorlijk zwaar met haar 50-34 en 11-34 groepset. Kun je bijvoorbeeld nog straffeloos naar 11-36 achter bijvoorbeeld, zijn er nog andere mogelijkheden?
Weet je zeker dat ze niet wat meer km's/trainen moet? want als je met 34x34 het al zwaar hebt dan kan je m.i. anders beter voor een e-bike gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door orlok op 13-07-2026 15:57 ]

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• Duclaasie
orlok schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:53:
[...]

Weet je zeker dat ze niet wat meer km's/trainen moet? want als je met 34x34 het al zwaar hebt dan kan je m.i. anders beter voor een e-bike gaan.
Ik snap je gedachte, maar ze maakt meer dan 5000 km per jaar er heeft er veel plezier in. Op vakantie in Frankrijk en Noorwegen op helingen vanaf 7-8% die langer doorlopen houdt ze het alleen nog niet vol. Daarnaast speelt ziekte ook nog een rol, maar daar zal ik verder niet over uitweiden. Gister nog samen een rit gemaakt van 67 km met >700 hoogtemeters, dus ongetraind is ze niet meer.

• Duclaasie
En die ebike opmerking zal ik maar even als een slip of the tong beschouwen, want dat slaat natuurlijk nergens op.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Even over rewaxen van een ketting: mijn gewaxte ketting is behoorlijk vies en vuil geworden en ik wil hem rewaxen. De kookpot met de wax staat te pruttelen bij wijze van. Maarrrrr hoe maken jullie een reeds gewaxte ketting schoon zonder de wax te bevuilen?

Ketting is behoorlijk plakkerig van squirt lube en oude wax

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 12:05
Shadow_Agent schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:11:
Even over rewaxen van een ketting: mijn gewaxte ketting is behoorlijk vies en vuil geworden en ik wil hem rewaxen. De kookpot met de wax staat te pruttelen bij wijze van. Maarrrrr hoe maken jullie een reeds gewaxte ketting schoon zonder de wax te bevuilen?

Bij rewaxen kook ik de ketting eerst in een apart pannetje met een scheut dasty ontvetter erbij. Soms moet hij even 2x er doorheen als ie heel goor is. Maar dat maakt de ketting behoorlijk schoon. Je kan ook weer andere middeltjes ervoor gebruiken die speciaal ervoor zijn, maar dasty werkt prima en is zeer betaalbaar.

• Requiem19
orlok schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:53:
[...]

Ik vind dat we dat niet (meer) moeten zeggen.

De beste versnelling is die waarop je leuk fietst. Niet een versnelling die je moet kunnen fietsen om een berg op te mogen rijden.

Ik heb veel plezier van mijn 42x52 bergop op gravel. Ik kan bevestigen dat je niet omvalt met 42x52 bij 65rpm. Als je minder fit bent kan dat op de weg ook een uitkomst zijn. Veel fijner om lekker te spinnen ipv grinden.

Op 8 km/h is dat toch het verschil tussen 63 of 78 rpm.

Having said that.. 34x34 vs 34x36 scheelt 3rpm bij 8 km/h. Zou je dan niet een 11-40 kunnen doen? Ik ben geen Shimano kenner, maar begrijp dat redelijk wat mensen dat werkend hebben gekregen op een 105 GS derailleur.

• orlok
Duclaasie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:07:
En die ebike opmerking zal ik maar even als een slip of the tong beschouwen, want dat slaat natuurlijk nergens op.
Het was een wel gemeend advies, veel wielrenners die te kort komen in hun krachten bij het fietsen in het hooggebergte en dan vooral op langere en stijle bekimmingen nemen een e-bike, zowel de AdeH en/of MV worden door vele e-bikers beklommen, dus . . . . niets mis mee lijkt mij. 😉

• Duclaasie
Requiem19 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:00:
[...]

Ik vind dat we dat niet (meer) moeten zeggen.

De beste versnelling is die waarop je leuk fietst. Niet een versnelling die je moet kunnen fietsen om een berg op te mogen rijden.

Ik heb veel plezier van mijn 42x52 bergop op gravel. Ik kan bevestigen dat je niet omvalt met 42x52 bij 65rpm. Als je minder fit bent kan dat op de weg ook een uitkomst zijn. Veel fijner om lekker te spinnen ipv grinden.

Op 8 km/h is dat toch het verschil tussen 63 of 78 rpm.

Having said that.. 34x34 vs 34x36 scheelt 3rpm bij 8 km/h. Zou je dan niet een 11-40 kunnen doen? Ik ben geen Shimano kenner, maar begrijp dat redelijk wat mensen dat werkend hebben gekregen op een 105 GS derailleur.
En is dat met verdere aanpassingen, of alleen een andere casette? En is de 105 derailleur qua mogelijkheden gelijk aan de Ultegra?

Overigens vind ik het idee van een groter voorblad ook interessant, omdat je daar in alle verzetten wat aan hebt.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

orange.x schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:31:
[...]

Bij rewaxen kook ik de ketting eerst in een apart pannetje met een scheut dasty ontvetter erbij. Soms moet hij even 2x er doorheen als ie heel goor is. Maar dat maakt de ketting behoorlijk schoon. Je kan ook weer andere middeltjes ervoor gebruiken die speciaal ervoor zijn, maar dasty werkt prima en is zeer betaalbaar.
Morgen maar even langs de kringloop voor een pan. Geloof niet dat mn vrouw ermee akkoord is dat ik een pan uit de keukenlade ontvreem hiervoor :+

• Duclaasie
orlok schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:16:
[...]

Het was een wel gemeend advies, veel wielrenners die te kort komen in hun krachten bij het fietsen in het hooggebergte en dan vooral op langere en stijle bekimmingen nemen een e-bike, zowel de AdeH en/of MV worden door vele e-bikers beklommen, dus . . . . niets mis mee lijkt mij. 😉
Ik denk dat ik alleen al bij het opperen van een E-bike een week alleen moet slapen bij wijze van spreken.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Duclaasie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:28:
[...]

En is dat met verdere aanpassingen, of alleen een andere casette? En is de 105 derailleur qua mogelijkheden gelijk aan de Ultegra?

Overigens vind ik het idee van een groter voorblad ook interessant, omdat je daar in alle verzetten wat aan hebt.
geen idee of de 105/ultegra derailleur een 40 "aan kan". Je hebt van de 105 een lange en korte versie, zal voor Ultrega ool wel zo zijn. Maar die heb je al dus daar hoef je niets aan te veranderen. Scheelt weer

Lijkt mij zoals hierboven aangegeven een betere optie om een 11-40 te monteren. Als een 34 al niet lukt dan zal een 36 het verschil niet gaan maken ben ik bang.

Oh ja, voor wil je kleiner, niet groter ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow_Agent op 13-07-2026 18:34 ]

• orlok
Duclaasie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:30:
[...]

Ik denk dat ik alleen al bij het opperen van een E-bike een week alleen moet slapen bij wijze van spreken.
Als één week alleen slapen het probleem niet oplost blijft er nog over om een GRX-group te monteren, zie: https://racefietsblog.nl/waar-staat-shimano-grx-tussen-de-andere-groepen-van-shimano/

Ook kan je het bereik van de achterderailleur vergroten met een Wolftooth roadlink waarbij cassettes tot 40t geen problemen zijn.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:16
Bij een helling van 12-16% vond ik de 42*52 op mijn fiets echt nog te weinig… er is niks lekkerswe dan een koffiemolentje op 90rpm zodat je je inspanning goed kan pacen.

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:13

Predator

Suffers from split brain

Ik doe er eerst wat bio ketting ontvetter bij in een bolaal, en goed schudden. Dat is voor de vetten die er aan hangen. Daarna even in kokend water. Dat hoeft niet lang, de wax komt snel los en gaat boven drijven. Daarna gooi ik die nog even in de ultrasoon met wat dasty onvetter.

Daar schud ik die nog even in een bokaal met isopropanol. Dan is ie sneller droog.

Dan weer in de wax pot.

Ik heb 3 kettingen en doe er meestal 2 per keer.

De grootste hekel heb ik aan een nieuwe ketting, daar zit altijd van die fabrieks bewaar olie op en die krijg je moeilijk eraf. Zeker die van sram was laatst een dingetje … 8)7

Ps: Zo’n ultrasoon kost trouwens niet zoveel. 40 euro

[ Voor 3% gewijzigd door Predator op 13-07-2026 21:31 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:52:

Well done Brabant 🫡
Net even langs geweest en het is best een leuk ding geworden, met 3-4 verschillende klimmetjes. Het is allemaal niet hoog dus de blokjes zijn niet lang maar als je een paar rondjes rijdt kun je best lekker stuk gaan denk ik.

Spitfire klimmetje (ook nog de steilste) hebben we nog wel gemist dus we kunnen nog een keertje terug.

Was ook gezellig druk met andere fietsers, maarja dat is wel logisch omdat het net nieuw is natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 13-07-2026 22:40 ]

• Requiem19
Kluus schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:23:
[...]

Net even langs geweest en het is best een leuk ding geworden, met 3-4 verschillende klimmetjes. Het is allemaal niet hoog dus de blokjes zijn niet lang maar als je een paar rondjes rijdt kun je best lekker stuk gaan denk ik.

Spitfire klimmetje (ook nog de steilste) hebben we nog wel gemist dus we kunnen nog een keertje terug.

Was ook gezellig druk met andere fietsers, maarja dat is wel logisch omdat het net nieuw is natuurlijk.
Maar heb je het nu over de weg of gravel klimmetjes?

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Weet iemand een mooie route rondom die 'berg' van 60 ~ 80 km? Misschien dat ik deze een keertje mee neem tijdens een duur rit :) Heb al wel het een en ander gevonden via Komoot, echter ben ik niet heel bekend met de omgeving. Dus als Komoot zegt dat er een onbegaanbaar pad is dan ga ik er vanuit dat dat zo is.

[ Voor 41% gewijzigd door Webgnome op 14-07-2026 07:06 ]

Strava | AP | IP | AW | SM

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:17:
[...]

Maar heb je het nu over de weg of gravel klimmetjes?
Asfalt, de gravelweg die er lag is volgens mij weg helaas, er is wel een mtb route, die heb ik nog niet gezien. Er zijn wel nieuwe gravelpaden maar die zijn geloof ik bedoeld voor wandelaars.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 20:18
Heeft er iemand ervaring met de Shokz OpenRun Pro 2? Is deze op de fiets merkbaar beter dan de vorige versie (1)? :)

BlaBlaBla

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Webgnome schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 06:27:
Weet iemand een mooie route rondom die 'berg' van 60 ~ 80 km? Misschien dat ik deze een keertje mee neem tijdens een duur rit :) Heb al wel het een en ander gevonden via Komoot, echter ben ik niet heel bekend met de omgeving. Dus als Komoot zegt dat er een onbegaanbaar pad is dan ga ik er vanuit dat dat zo is.
Vanaf welk startpunt, of maakt dat niet uit?

• GWBoes
@Duclaasie 11s 11-36 moet je sowieso naar een sram cassette die niet altijd makkelijk te krijgen is. Niet dat dat niet werkt, heb die combinatie op m'n gravelbike ook gebruikt en dat schakelt perfect.

Als ze nu ook al een lange kooi heeft moet het wel gaan werken, maar zoals al gezegd vraag ik me af of het veel zoden aan de dijk zet. Alles is mooi meegenomen natuurlijk en dit vereist minimale aanpassingen maar een 11-40 zal pas echt het verschil maken.

Mijn vriendin moet het deze vakantie naar de bergen ook met een 34/36 als kleinste verzet doen. Maar ik denk dat ik m'n reserve gravelcrank (30-46) voor de zekerheid maar in de gereedschapskoffer gooi :9

Flickr - Strava

• Webgnome
  • Nu online
Kluus schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:18:
[...]

Vanaf welk startpunt, of maakt dat niet uit?
lieshout / beek en donk die kant.

• Prulleman
hebben jullie ook zoveel omleidingen... mijn commute is inmiddels ook al bijna 5km langer. Zondag een ritje met ruim 15 km omleidingen (waarvan 5 gepland, want die was ik al eerder tegengekomen..)

Strava

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-08 15:29
Strider schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:05:
Heeft er iemand ervaring met de Shokz OpenRun Pro 2? Is deze op de fiets merkbaar beter dan de vorige versie (1)? :)
Ik heb dit model. Ik weet niet hoe de vorige was maar mij bevalt het wel. Moet wel zeggen dat ik met wind tegen op maximaal volume nog altijd moeite heb dingen te verstaan, en liever podcasts luister dan muziek met dit ding. Maar ook muziek is niet heel onaardig, best lekker voor de stemming op de fiets.

Uiteindelijk is het toch niet te vergelijken met in een stille omgeving rustig muziek luisteren, maar het is een mooi alternatief voor op de fiets.

• Duclaasie
GWBoes schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:23:
@Duclaasie 11s 11-36 moet je sowieso naar een sram cassette die niet altijd makkelijk te krijgen is. Niet dat dat niet werkt, heb die combinatie op m'n gravelbike ook gebruikt en dat schakelt perfect.

Als ze nu ook al een lange kooi heeft moet het wel gaan werken, maar zoals al gezegd vraag ik me af of het veel zoden aan de dijk zet. Alles is mooi meegenomen natuurlijk en dit vereist minimale aanpassingen maar een 11-40 zal pas echt het verschil maken.

Mijn vriendin moet het deze vakantie naar de bergen ook met een 34/36 als kleinste verzet doen. Maar ik denk dat ik m'n reserve gravelcrank (30-46) voor de zekerheid maar in de gereedschapskoffer gooi :9
11-40 met een RoadLink of een 30-46 crank zijn met de kennis van nu denk ik de meest logische opties. Gezien de Shimano Ultegra powermeter, zal het waarschijnlijk optie 1 worden.

Moet je met een 11-40 met roadlink ook nog opletten dat je niet naar 50-40 schakelt, of is dat ook gewoon safe?

Aangezien er nu 11-34 op zit ga ik ervan uit dat het een lange kooi derailleur is.

• Mistraller

Ik laat altijd de ketting een nachtje / tijdje in een bakje wasbenzine staan. Daar lost het prima in op. Bij drogen vervliegt het volledig dus ook geen restjes water die ergens achterblijven. Maar dan is die dus wel gewoon shiny new, er zit dan niks meer op van wax of lube.
Nadien giet ik de wasbenzine in een pot, groffe vuil en dikkere smurrie bezinkt, en restant kan je nogmaals gebruiken.

---------------

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-08 14:03
Ik heb alleen de 2 en heb wel vergeleken met de 1 van iemand anders maar dat was niet op de fiets. Geluid is veel voller en beter door de extra speakertjes. Met bass boosted setting via de app insteld klinkt het best aardig. Wat hierboven ook gezegd wordt als je veel wind hebt dan moet je of volume hoger. Tip vergeet daarna niet lager te zetten voor eigen veiligheid. Had laatst keer een gefrusteerde scooter rijder achter mij die niet langs kon omdat ik zn toetertje niet hoorde.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 13:10

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik had een openRun 1 en toen ging ik wakeboarden... die ligt dus nu op de bodem van het meer. Omdat ik een skere Nederlander ben ging ik voor een goedkoop alternatief. Shokz. Nou dat was echt een aanfluiting. Muziek via m'n horloge aan m'n linkerpols ging niet want de ontvanger in de headset was gewoon te goedkoop... Moet m'n horloge aan m'n rechterpols hebben om het te laten werken.

Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer.

blup

• GWBoes
Sjenker schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:27:
[...]

Tip vergeet daarna niet lager te zetten voor eigen veiligheid. Had laatst keer een gefrusteerde scooter rijder achter mij die niet langs kon omdat ik zn toetertje niet hoorde.
Dan verlies je toch sowieso het voordeel van de shockz?

Afgelopen vrijdag met wo-we verkeer ook in eerste instantie de openrun 1 op met muziek. Maar met 11-25km/h tegenwind en gemiddeld 30km/h eigen snelheid was het windgeruis zo hoog dat ik hem maar uit heb gezet. Als ik hem zo hard moet zetten dat ik vervolgens alsnog niks meer van de omgeving hoor dan liever niks.

Radarmelding van achteropkomend verkeer komt gelukkig nog wel boven de wind uit :)

Flickr - Strava

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 12:05
Ik ken iemand die er een heeft en hij vindt het voor hardlopen beter werken dan voor fietsen gezien de rijwind.
Zelf gebruik ik nu een inear dopje van Rolfstone, en dat werkt helemaal prima. Maar ik ben een van de gelukkigen die uitgekozen is voor het testen van die Shokz Open Dots 2. Ben ik heel benieuwd naar! Dus als ik die binnenheb zal ik ze testen en ook hier wel even naar mn review verwijzen of alvast wat info delen als dat nodig is.

Ben zelf in ieder geval iemand die bij solo ritten altijd muziek luistert. Wel dus altijd maar in 1 oor (rechts ook) om genoeg van de omgeving mee te kunnen krijgen. Ben dus zelf ook wel benieuwd naar hoe goed of dat gaat werken.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:44
Ik heb de Shokz 2 en gebruik die met hardlopen en fietsen. Voor muziek werkt het in ieder geval prima. Voor podcasts weet ik niet

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:57:
hebben jullie ook zoveel omleidingen... mijn commute is inmiddels ook al bijna 5km langer. Zondag een ritje met ruim 15 km omleidingen (waarvan 5 gepland, want die was ik al eerder tegengekomen..)
Niet specifiek op dit moment maar langere tijd wel. Ik heb vrijwel geen enkele van mijn vaste routes waar niet minimaal één omleiding in zit. En het meest irritante soms is dat ze totaal niet gecoördineerd lijken dus dan kom je een nieuwe tegen, volg je de omleiding kom je weer op de route om na 200m wéér een omleiding te hebben :+

Record staat nog op gemiddeld elke 10km een omleiding, dat was 8 omleidingen op een 80km ritje ofzo :(

@Mistraller Wasbenzine voor wax? Ik heb laatst kokend water gebruikt en alles verdween als sneeuw voor de zon :)

Ik ben stiekem aan het ogen naar dat nieuwe apparaat van Cyclowax, best een bak geld maar het gemak is me best wat waard :9

Gabriël AM5

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-08 14:03
GWBoes schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:36:
[...]

Dan verlies je toch sowieso het voordeel van de shockz?
Klopt daarom ook dat je volume weer lager zetten als je rijwind af neemt. Met genoeg rijwind maakt toch niet uit dan hoor je toetertje ook niet goed.
Radarmelding van achteropkomend verkeer komt gelukkig nog wel boven de wind uit :)
Ja tegenwoordig heb ik ook radar die piep komt door alles heen. Werkt af en toe ook onbedoeld als bel voor andere fietsers merk ik.

• Mistraller
sapphire schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:06:

@Mistraller Wasbenzine voor wax? Ik heb laatst kokend water gebruikt en alles verdween als sneeuw voor de zon :)
Met heet water smelt het, in wasbenzine lost het op. Als je opnieuw wilt waxen denk ik dat heet water ook prima werkt, maar zorg wel voor goede droging voor je verder gaat.

---------------

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Webgnome schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:36:
[...]

lieshout / beek en donk die kant.
Ik ken dat gebied redelijk vanwege woon/werk naar Eindhoven, maar het is vooral veel boeren weggetjes. Ik denk dat zoiets misschien wel aardig is:

https://www.strava.com/routes/3512160415757675714

Zoals je kan zien kan je er ook wel in veel kortere afstand naartoe vanuit daar als je puur daar wat rond zou willen rijden, maar ik heb me voor nu even aan de 60km gehouden :).

Moet je terplekke bij de vlagheide even kijken welke klimmetjes er allemaal zijn. Vooral de noordkant (spitfire) niet vergeten, dat is de stijlste maar die ligt wat verscholen. Wij hebben die over het hoofd gezien gisteren, maar ik kom er waarschijnlijk nog vaak genoeg. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 14-07-2026 20:20 ]

• ElGreco
  • Laatst online: 28-08 22:39
Duclaasie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:01:
@mhr-zip wat had jij ook alweer er op geschroefd op dat eiland?

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

sapphire schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:06:

Ik ben stiekem aan het ogen naar dat nieuwe apparaat van Cyclowax, best een bak geld maar het gemak is me best wat waard :9
Ik heb zelf deze voor aanzienlijk minder geld :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIMikaSyHI3PfoUH8380gHZt3i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ohs7NuAT79EZb09JZYbicUMC.jpg?f=fotoalbum_large

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Shadow_Agent schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:52:
[...]

Ik heb zelf deze voor aanzienlijk minder geld :P

~[Afbeelding]
Dat ken ik uiteraard maar dat vind ik dus gedoe :+
(en ik heb de ruimte er niet voor).

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 15-07-2026 08:57 ]

Gabriël AM5

• mhr-zip
  • Laatst online: 27-08 17:46
ElGreco schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:29:
[...]

@mhr-zip wat had jij ook alweer er op geschroefd op dat eiland?
50-34 voor
11-42 achter (met GRX derailleur)

Verder 11 speed Ultegra DI2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TPJ1CbOnhqsEbuPaKqoT4OzfzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aq8YhhYlxXVTLEhTvTsp5lEE.jpg?f=fotoalbum_large

Met 11 speed kan je lekker rommelen, met 12 speed niet echt meer. Je kan ook even op Weightweenies forum en Reddit kijken, daar staan wel meer gekke combo’s.

[ Voor 12% gewijzigd door mhr-zip op 15-07-2026 09:10 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:55

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik gebruik zelf een hotwaxpot dat bedoeld is voor het ontharen, was 25 euro en heeft ook een thermostaat. Echt wel ideaal daarboven een haak aan de muur gemaakt om de ketting te laten uitdruipen.

Heb van de week wel nog een mooier iets gemaakt, het breken van de ketting met de hand was ik beu. Dus paar derailleurwieltjes verzameld en wat stukken hout en het volgende in elkaar geknutseld. Het tandwiel op de boormachine is gewoon met een bout erdoorheen die volledig is vastgelijmd met secondelijm, heb gekozen om 4 tandwielen te gebruiken en niet 2 omdat dan zo de ketting beide kanten bewogen moet worden. Na montage op de fiets heb ik het gevoel dat dit veel sneller soepeler is dan breken met de hand over een tandwiel

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@fdees nice! Dit zou ik ook wel eens kunnen maken want net als jij vind ik dat handbreken van de ketting ook irritant ;) Heb nog wel wat oude tandwieltjes liggen maar helaas niet vier ;(

Denk alleen dat ik de accuboormachine zou willen vastzetten op één of andere manier.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Zoek eens op "Waxkiss", die worden ook gebruikt door Silca en consorten. Heeft een digitale instelmogelijkheid tot 125 graden Celsius. Zet hem op MAX voor het opwarmen dan smelt de wax sneller en dan weer terug naar de temperatuur van 75 graden voor het waxen zelf.

Het breken van de wax na het dompelen gebruik mijn eigen eerder getoonde constructie met lagers om een schroef en houten balkje. De ketting is zo stijf na het dompelen dat de getoonde oplossing met drie tandwielen en een boormachine nog steeds eerst handmatig breken zou vereisen.

Ik leg de ketting eerst een nachtje in wasbenzine en daarna nog een tijdje in spiritus voor het waxen.

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:55

fdees

Trust me I'm an Engineer

esphome schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:37:
Zoek eens op "Waxkiss", die worden ook gebruikt door Silca en consorten. Heeft een digitale instelmogelijkheid tot 125 graden Celsius. Zet hem op MAX voor het opwarmen dan smelt de wax sneller en dan weer terug naar de temperatuur van 75 graden voor het waxen zelf.

Het breken van de wax na het dompelen gebruik mijn eigen eerder getoonde constructie met lagers om een schroef en houten balkje. De ketting is zo stijf na het dompelen dat de getoonde oplossing met drie tandwielen en een boormachine nog steeds eerst handmatig breken zou vereisen.

Ik leg de ketting eerst een nachtje in wasbenzine en daarna nog een tijdje in spiritus voor het waxen.
Ik heb zo een waxsmelter. Althans een die er exact hetzelfde uitziet, maar een ander logo heeft.

maar dat handmatig breken is voor mij eigenlijk alleen nodig tot het punt om te zorgen dat de quicklink er door kan en hem hierop kan monteren. Gebruik zelf ook de wax van Silca.

Ik reinig mijn ketting voor de eerste keer een tweetal keer in een ultrasone reiniger met een scheut dasty, daarna droog ik hem met een compressor volledig. Dan gaat die mij mij in de hete wax. Heb het idee dat de ketting na dit reinigen eigenlijk niet meer vettig is.
Shadow_Agent schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:09:
@fdees nice! Dit zou ik ook wel eens kunnen maken want net als jij vind ik dat handbreken van de ketting ook irritant ;) Heb nog wel wat oude tandwieltjes liggen maar helaas niet vier ;(

Denk alleen dat ik de accuboormachine zou willen vastzetten op één of andere manier.
Thanks, ik had er ook geen 4 liggen, maar online kan je die wel voor paar euro vinden ;) .

Heb er ook over gedacht om de as van het tandwiel in een geleider te laten zitten, maar vond dat uiteindelijke overdreven complex en als je meerdere fietsen hebt met verschillende kettinglengtes moet je hier ook weer rekening mee gaan houden.

Ik heb wel een extra gat gemaakt nog in het frame waar ik het losse tandwiel in kan doen, dan heeft het een plek erbij en raak ik het niet kwijt.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:28
In de handleiding van Cyclowax staat nergens dat je de ketting volledig moet strippen voor te herwaxen. Enkel bij de eerste ingebruikname wordt dit vereist. Met een doek het grootste vuil wegnemen is genoeg, de nieuwste cooker van cyclowax is trouwens ook ultrasoon, het vuil zinkt naar de bodem. Dat bespaart alleszins een hoop gedoe..

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:07
Ik zoek een traditioneel race frame: voor velgremmen en BSA bracket. Ik heb her en der al gezocht (ook bij Ali), maar ik kan nog niets vinden. Heeft iets te maken met ouder worden en een kortere reach nodig hebben.
Reach circa 375, stack 590

Groep (puntgave Campagonolo Super Record 11speed) en wielen (Fulcrum Racing 1) zijn aanwezig.

Iemand tips waar ik nog iets kan vinden tegen een redelijke prijs (nieuw)

[ Voor 3% gewijzigd door Stillekracht op 15-07-2026 16:43 ]

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-08 19:52
fdees schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:15:
Ik gebruik zelf een hotwaxpot dat bedoeld is voor het ontharen, was 25 euro en heeft ook een thermostaat. Echt wel ideaal daarboven een haak aan de muur gemaakt om de ketting te laten uitdruipen.
Daar had ik er ook van, maar er zat vrijwel geen relatie tussen de aangegeven temperatuur van het thermostaatje en wat een losse thermometer aangaf. Stond dat ding nog door te verwarmen terwijl hij 15C boven de warmte op het display was. Die goedkope waxpotjesthermostaten zou ik dus niet te veel waarde aan hechten...

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
De Silca etc. zijn ook ontharing wax pot en ik gebruik dan een temperatuurmeter, voor koken en braden, die ik in gesmolten wax hou. Het vraagt eenmaal tijd voordat alle wax ook warm is en ik kan dan niet echt een afwijking van de ingestelde temperatuur zien.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:07
Dank!

Ik had Velobuild al de vraag gesteld: velgremmen en BSA: hebben ze niet.

Ik zie nu dat je cups hebt voor Ultra Torque die voor T47 zijn.

Dit kan wel een oplossing worden. Ik moet mij nog ff beter verdiepen in de benodigde geometrie.

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-08 19:52
esphome schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:18:
De Silca etc. zijn ook ontharing wax pot en ik gebruik dan een temperatuurmeter, voor koken en braden, die ik in gesmolten wax hou. Het vraagt eenmaal tijd voordat alle wax ook warm is en ik kan dan niet echt een afwijking van de ingestelde temperatuur zien.
Maar wellicht zijn dus niet alle waxpotjes even goed / betrouwbaar in de thermoregulatie.

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-08 22:48
Cloclo100 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:11:
In de handleiding van Cyclowax staat nergens dat je de ketting volledig moet strippen voor te herwaxen. Enkel bij de eerste ingebruikname wordt dit vereist. Met een doek het grootste vuil wegnemen is genoeg, de nieuwste cooker van cyclowax is trouwens ook ultrasoon, het vuil zinkt naar de bodem. Dat bespaart alleszins een hoop gedoe..
Let op! De nieuwste cooker van cyclowax vibreert maar hij is niet ultrasoon YouTube: Chain Wax Special | GCN Tech Clinic

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

sir_huxley schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:37:
[...]

Let op! De nieuwste cooker van cyclowax vibreert maar hij is niet ultrasoon YouTube: Chain Wax Special | GCN Tech Clinic
GCN is gewoon een infomercial kanaal voor nu Cyclowax. Eerder was het Silca. Als volgende week MegaSuperWaxSupreme nog meer betaald is dat opeens het beste van het beste :')

Laatst ook een filmpje over Cyclowax en hoe verschrikkelijk handig die ketting houder was en hoe ongelooflijk kut de methode van o.a. Silca was met een spaak of stukje kabel door de ketting rijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Shadow_Agent op 15-07-2026 22:57 ]

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:01

Stufferdt

doet ook maar wat.

Shadow_Agent schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:54:
[...]

GCN is gewoon een infomercial kanaal voor nu Cyclowax. Eerder was het Silca. Als volgende week MegaSuperWaxSupreme nog meer betaald is dat opeens het beste van het beste :')
Er was een tijd dat WD-40 werd geadviseerd als prima smeermiddel. Kacheltje moet ook roken natuurlijk daar :)

😀😀😀

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-08 22:48
Shadow_Agent schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:54:
[...]

Laatst ook een filmpje over Cyclowax en hoe verschrikkelijk handig die ketting houder was en hoe ongelooflijk kut de methode van o.a. Silca was met een spaak of stukje kabel door de ketting rijgen.
Kan allemaal wel zo zijn, maar het ging meer over het feit dat er over ultrasoon werd gesproken i.p.v. normale vibratie.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Stufferdt schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:58:
[...]

Er was een tijd dat WD-40 werd geadviseerd als prima smeermiddel. Kacheltje moet ook roken natuurlijk daar :)
WD40 maakt ook een ketting olie ;)

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:01

Stufferdt

doet ook maar wat.

418O2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:14:
[...]

WD40 maakt ook een ketting olie ;)
Klopt. Maar Simon gebruikte (11 jaar geleden, toen ze minder commercieel waren) naar eigen zeggen naar volle tevredenheid de gewone WD40 :) klikkerdeklik. Blijkbaar werkte het dus ik vind het prima verder.

Hier overigens een piep ergens in pedaal/schoen. Vermoed dat m'n schoenplaatje op is.

😀😀😀

• Webgnome
  • Nu online
Ach ze zijn commerciëler geworden, echter nog steeds een erg leuk / interessant kanaal om informatie en dingen over 'onze hobby' te kunnen zien. En als ik sommigen hier in de stad mag geloven hoef je je ketting helemaal niet te smeren.. zolang het maar draait :+

• Predator
  • Laatst online: 08:13

Predator

Suffers from split brain

Cloclo100 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:11:
Ik vind dat ergens maar een vreemd idee dat de vuiligheid in mijn nieuwe wax zit, ook al zou dat naar de bodem zinken. Dat laatste lijkt me ook niet zo met vet wat op je ketting zou geraakt zijn.

Silca heeft ook zo’n cleaning add on voor in je wax, maar zelfde idee wmb. Liever niet… :)

Ik werk liever met een propere ketting en propere wax, ook al moet ik eerst even mijn ketting cleanen.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Frenz64
Is er ook een apparaat waar je tegelijkertijd je benen én je ketting kunt waxen?

Kunnen we het weer gewoon over biba's en zadeltasjes hebben, ik ben een beetje waxmoe

(ik rijd overigens al de gehele vakantie met veel plezier en zonder lek te rijden (kan ook niet natuurlijk) op de leenwielen van @ElGreco . Met name de rit rond het Fjord van Ringköbing was fraai, met veel Goois gravel door de duinen tot mooi asfalt en zelfs een kort stukje single track de epische Blaabjerg af. Doortrapt plan van die Griek, want dat gaat me geld kosten. Ik kan nu niet meer terug naar m'n stock Fulcrum wielen van 35 hoog en 19 interne breedte en veel teveel grammen)

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:27
Frenz64 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:48:
Is er ook een apparaat waar je tegelijkertijd je benen én je ketting kunt waxen?

Kunnen we het weer gewoon over biba's en zadeltasjes hebben, ik ben een beetje waxmoe

(ik rijd overigens al de gehele vakantie met veel plezier en zonder lek te rijden (kan ook niet natuurlijk) op de leenwielen van @ElGreco . Met name de rit rond het Fjord van Ringköbing was fraai, met veel Goois gravel door de duinen tot mooi asfalt en zelfs een kort stukje single track de epische Blaabjerg af. Doortrapt plan van die Griek, want dat gaat me geld kosten. Ik kan nu niet meer terug naar m'n stock Fulcrum wielen van 35 hoog en 19 interne breedte en veel teveel grammen)
Wat is er mis met praten over wax?

Juist mooi dat er wat innovatie is, anders reed iedereen nog steeds metalen hoepels met 19 IW.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Remco87
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-07 16:36
fdees schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:15:

Heb van de week wel nog een mooier iets gemaakt, het breken van de ketting met de hand was ik beu. Dus paar derailleurwieltjes verzameld en wat stukken hout en het volgende in elkaar geknutseld. Het tandwiel op de boormachine is gewoon met een bout erdoorheen die volledig is vastgelijmd met secondelijm, heb gekozen om 4 tandwielen te gebruiken en niet 2 omdat dan zo de ketting beide kanten bewogen moet worden. Na montage op de fiets heb ik het gevoel dat dit veel sneller soepeler is dan breken met de hand over een tandwiel

[YouTube: Kettingbreker]
Mooie oplossing, gebruik zelf deze!

https://makerworld.com/nl/models/2595580-ergonomic-waxed-bicycle-chain-break-in-tool?from=search#profileId-2864242

• Kluus

Kluus

Gang is alles

KW25 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:56:
[...]

Wat is er mis met praten over wax?

Juist mooi dat er wat innovatie is, anders reed iedereen nog steeds metalen hoepels met 19 IW.
Poh er zijn tegenwoordig nog maar weinig onderwerpen die @Frenz64 goedkeuring kunnen verdragen. Gen-Z heeft er een standaard antwoord voor die hier ook wel van toepassing is: “OK Boomer…”. ;)

• Frenz64
Ho ho ho ho, @Kluus het gaat er niet om wat je zegt, maar wat je doet!

Ik heb schijfremmen (!), ik dripwax én ik rijd nu tubeless (!!) Weet nog niet of ik dat met mijn jaarkm's blijf doen als ik nieuwe wielen heb overigens.

En ik maak formeel bezwaar tegen mijn vermeende boomerschap (@KW25 , ik ben van '64 (vorige eeuw idd) en dus Nix generatie :+ .

Waar ik graag tegen ageer is het grammenfetisjisme en het door-het-spectrum-gedreven doordraven in technologische oplossingen. Members die met droge ogen beweren dat 13 speed écht een meerwaarde is boven 12 speed, want ik mis het kransje 17 tussen de 16 en de 18. Of dat wattage geneuzel over rolweerstand en aero frames (no offence @Requiem19 )

Beetje tegenwicht kan geen kwaad toch? Uiteindelijk leidt vaak het tot de aanschaf van nog meer spullen en dat trekt mijn duurzame hart heel slecht. En ja, ik ga ook nieuwe wielen aanschaffen, maar eerst gaan de Fulcrums op MP.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mijn kinderen noemen zelfs mij een Boomer en ik ben van ‘83. Gen-Z heeft geen idee waar de term oorspronkelijk vandaan komt. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 16-07-2026 12:02 ]

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:27
Frenz64 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:36:
Ho ho ho ho, @Kluus het gaat er niet om wat je zegt, maar wat je doet!

Ik heb schijfremmen (!), ik dripwax én ik rijd nu tubeless (!!) Weet nog niet of ik dat met mijn jaarkm's blijf doen als ik nieuwe wielen heb overigens.

En ik maak formeel bezwaar tegen mijn vermeende boomerschap (@KW25 , ik ben van '64 (vorige eeuw idd) en dus Nix generatie :+ .

Waar ik graag tegen ageer is het grammenfetisjisme en het door-het-spectrum-gedreven doordraven in technologische oplossingen. Members die met droge ogen beweren dat 13 speed écht een meerwaarde is boven 12 speed, want ik mis het kransje 17 tussen de 16 en de 18. Of dat wattage geneuzel over rolweerstand en aero frames (no offence @Requiem19 )

Beetje tegenwicht kan geen kwaad toch? Uiteindelijk leidt vaak het tot de aanschaf van nog meer spullen en dat trekt mijn duurzame hart heel slecht. En ja, ik ga ook nieuwe wielen aanschaffen, maar eerst gaan de Fulcrums op MP.
Tsja.. deze sport wordt continue gedreven door zowel materiaal als kennis over lichaam/voeding. Dat maakt deze sport oa zo mooi en geeft veel stof tot nadenken en over te praten.

Ieder z’n ding maar om dat telkens je vingertje omhoog te doen bij een onderwerp dat je niet ligt is vrij droevig

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Requiem19
Persoonlijk denk ik dat het mooie van wielrennen is dat je er op duizend manieren lol uit kunt halen. Van simpelweg lekker buiten zijn, wedstrijdjes rijden, tegeltjes verzamelen tot materieel geeken.

Geen enkele vorm is beter of slechter, zolang je er zélf maar lol in hebt en niemand anders tot last bent. Belangrijkste is dat je er blii van wordt en met plezier beweegt (goed voor de volksgezondheid, fysiek en mentaal ;-).

Leef en laat leven en neem niemand anders de maat zou ik denken. Vive et vivas.

Maar goed, ik ben van 1984, wellicht heb ik nog wat levenslessen nodig voor ik tot @Frenz64
inzichten kom.
Pagina: 1 ... 733 ... 739 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).