Toon posts:

Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 2 3 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +9Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-03 22:26
Mede-auteur:
  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:02

klaaas

Welkom in het 1ste deel van het "Het grote Gravel Topic" hier op GoT, vanuit diverse hoeken werd de vraag gesteld om er een apart topic voor op te starten omdat het net niet overal tussen paste en wat een ondergeschoven kindje werd.

Dus, welkom!

Tips en zaken die je in de topicstart zou willen zien, laat het ons weten.

Routes
Gravelrides
Stoopendaal
graveritten
Gravelmap

[Voor 13% gewijzigd door McMiGHtY op 28-07-2021 10:47]

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McMiGHtY
wisselwerking schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:33:
Data is overrated. Gewoon lekker fietsen en genieten. Ik snap daarom die gravelhype ook wel. Dat is meer gericht op genieten.

Ik heb de fietscomputer eigenlijk maar voor 2 dingen, route tracken en navigatie.
Van het weekeinde over de zandpaden van de Achterhoek wezen rijden..stukje mtb route erbij gepakt.. gemiddeld ..19km/u.

Maar wel heerlijk een paar uur buiten geweest, toch die steile afdaling gepakt..en een redelijk lekker broodje gezond gegeten onderweg met een goed bakkie koffie.

Helemaal goed..en heerlijk relaxed. Ik begin dat steeds meer te waarderen. (Al is 150km stoempen op de racefiets ook nog steeds leuk)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik ben toevallig ook een rondje geweest zaterdag.

Nu is er thuis sowieso niet veel te beleven maar op het vaste vakantie adres heb ik alle korte strookjes aan elkaar geplakt.

Was toch nog een leuk ritje geworden:

https://www.komoot.nl/tour/430112576

Wat wel stom is van Komoot, dat hij niet alle highlights heeft meegenomen die ik heb gereden.

[Voor 49% gewijzigd door mhr-zip op 26-07-2021 09:55]

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-03 20:36
Bookmarked! Leuk topic. Heb sinds 2016 afscheid genomen van achtereenvolgens 2 hardtails, een fully en een long travel stalen hardtail te hebben gereden. Sinds '17 overgestapt naar een On One Dirty-Disco. Hebben hier in de omgeving Sittard (LI) genoeg km's gravelstroken liggen en met een beetje skills kom je ook op de lokale MTB-trails weg. In de driehoek Sittard/Meerssen/Nuth kun je je lol vaak genoeg op :)

En eerlijk? Nog nooit zoveel lol sinds de overstap gehad. Als papa is de tijd om te trainen beperkt, en met deze bike voelt het alsof je continue rocketeert! In de winter staat ie op een Tacx Smart trainer, in het voorjaar wordt ie buiten uitgelaten.

Specs:
- Een On One Dirty Disco Carbon mt 54,
- Gouden Hope Pro 2 op Pacenti voor, DT achter.
- Middleburn RS7 vierkant as crank, 40t blad
- 10sp setup, met X9 derailleur
- Force handles, Avid calipers
- Salsa stuur, Speci zadel.
- WTB CrossBoss banden, en die passen nét!

Upgrade plannen zitten wel in de pijplijn, maar da's zwaar afhankelijk van voorraad & pricing. De aandrijflijn gaat richting slijtage en dan zal het een 1x11 setup worden inclusief hydraulic brakes. Intussen hebben de lagers in de voornaaf ook wel een update nodig :)

[Voor 3% gewijzigd door dnhelle op 26-07-2021 09:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klaaas
@McMiGHtY : mooi topic :) Achterhoek is idd heerlijk gravelen. En relaxed is zeker leuk!
@mhr-zip : nice, ik heb een vakantieadresje in Brouwershaven. Volgende keer de fiets toch maar mee! Bij mij neemt Komoot trouwens helemaal geen highlights mee die ik fiets?
@dnhelle ik vind gravelen heerlijk, maar afscheid nemen van m'n MTB zou ik niet kunnen. De wildgroei aan nieuwe leuke routes hier in de buurt is geweldig.

Ik roep ook maar wat

• McMiGHtY
klaaas schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:52:
@McMiGHtY : mooi topic :) Achterhoek is idd heerlijk gravelen. En relaxed is zeker leuk!
Blijkt dus dat op 19 september (een dag na de T.Net social ride), de lokale toerclub een gravelrit organiseert die als ik het zo zie best veel overeenkomsten heeft met de Strade Bianche Achterhoek., ik heb al een optie op een logeerplekje genomen :D

• McMiGHtY
mhr-zip schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:45:
Ik ben toevallig ook een rondje geweest zaterdag.

Nu is er thuis sowieso niet veel te beleven maar op het vaste vakantie adres heb ik alle korte strookjes aan elkaar geplakt.

Was toch nog een leuk ritje geworden:

https://www.komoot.nl/tour/430112576

[Afbeelding]

Wat wel stom is van Komoot, dat hij niet alle highlights heeft meegenomen die ik heb gereden.
Is dit de rit die toegevoegd is aan je Komoot profiel? Als in "completed" ? Dat doet die bij mij ook niet, als je de rit weer gebruikt om opnieuw te plannen kun je wel vrij makkelijk de highlights toevoegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McMiGHtY
Iemand een leuk adresje voor helicopter tape?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:38

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hoewel ik niets te klagen heb hier qua gravel, vind ik het ook leuk om eens ergens anders te gravellen. Rondom Arnhem is voor de hand liggend, net als de Achterhoek, maar zijn er nog meer tips?

Daarnaast denk ik dat op vakantie ga naar Oostenrijk. Ik wil eigenlijk geen fiets meeslepen, maar heb tot nu toe vaak moeite gehad om een rennrad te kunnen huren of vinden. Iemand ervaring hoe dat met gravelbikes is? Zijn er bepaalde regio’s enorm aan te raden (waar je dan ook mooie via feratta’s hebt)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McMiGHtY
Oostenrijk geen idee.. ik volg op Youtube wel ROADBIKE Party..die gravelt heel veel in Duitsland..maar Oostenrijk moet vast ook heel veel zijn.. denk ik

https://www.outdooractive...-in-mittersill/183281009/

https://ridersguide.nl/ro...n-in-kufstein-oostenrijk/

[Voor 33% gewijzigd door McMiGHtY op 26-07-2021 19:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat denk ik ook wel, maar de ene regio vast meer dan de ander :).

Saalbach adverteert er fanatiek mee, maar da’s dan net niet de allerbeste plek voor klettersteigen. Ook wil ik rondjes rijden, dat is leuker. Dan zijn dingen als Skiwelt goed geschikt, denk ik. Maar ik zal de linkjes eens kijken :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:17
McMiGHtY schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:01:
Oostenrijk geen idee.. ik volg op Youtube wel ROADBIKE Party..die gravelt heel veel in Duitsland..maar Oostenrijk moet vast ook heel veel zijn.. denk ik

https://www.outdooractive...-in-mittersill/183281009/

https://ridersguide.nl/ro...n-in-kufstein-oostenrijk/
Dank voor de tips. #2 van Kufstein is in de buurt van mijn verblijf. Met de auto naar Söll en daar opstappen.

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic! || www.instagram.com/vanspeykwheels

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klaaas
Ik heb me dit voorjaar wat georiënteerd op Zwitserland en het is idd heel verschillend hoe ze zich op gravel richten. In veel regio's is het enkel MTB en racefiets wat de klok slaat. Mijn ervaring is wel dat als je niet zoekt naar echte MTB-trails, maar naar 'MTB-touren' je best leuke routes kunt vinden. Dat werkte in Italië en Duitsland in ieder geval aardig goed.

Ik ga zelf naar Bretagne en daar is ook bijzonder weinig te vinden op gravelgebied. Ik ga ook maar wat MTB-routes checken en ander ter plekke improviseren.

Ik roep ook maar wat

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:06
Misschien een leuke voor in het lijstje met links in de TS: gravelmap.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@klaaas ik heb in Oostenrijk ook vaak mtb touren gedaan, die zijn vaak prima op de gravelbike te doen. Trails moet je echt vermijden, dat dan wel weer :).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• klaaas
Fransen zijn daar helaas iets minder duidelijk in. Ik heb al geregeld meegemaakt dat je op een heel simpel rondje ineens bij een stuk komt waarvan je denkt: "waar is het plankje???"

Ik roep ook maar wat

Acties:
  • +2Henk 'm!

• McMiGHtY
Regul schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 06:20:
Misschien een leuke voor in het lijstje met links in de TS: gravelmap.com
Toegevoegd, dankjewel

Acties:
  • +6Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-03 13:35
Had dit topic even gemist. Er was wel een topic over een Tweakers gravelrit dacht ik, maar dit is nog beter. Voor de TS is inderdaad gravelmap.com een goede aanvulling zoals @Regul al zei. Daarnaast kan Komoot niet ontbreken voor het plannen van je rit (met daarnaast gravelmap.com :) )

@ZieMaar! Drenthe kent ook veel mooie gravel (en kasseiwegen (flinten), veelal door de bossen. In Twente is ook veel moois volgens mij, heb daar een rit van Ellen Brunninkhuis voor opgeslagen. Zij organiseert bijvoorbeeld Graveller op de Veluwe, waar ik met twee vrienden naar toe gaan het laatste weekend van augustus. Ook zijn er meer mensen die je op Komoot kunt volgen voor mooie routes, zoals Erwin Sikkens en Gijs Bruinsma.

Zelf heb ik sinds een paar maanden een gravelbike. Een Superior X-Road GR Team Comp. Hierbij heb ik een vergelijkbare wielset voor op de weg gekocht. Foto van de rit van afgelopen zaterdag in het bos bij Gieten:

Die rit van zaterdag was een ruime 100 km vanuit Groningen (stad) door Drenthe met de nodige gravel. Helaas ook een stuk door metershoge brandnetels, distels, etc. moeten lopen (alles voor dat Statshunters vakje) waar ik niet verwacht had dat het zo drama was :+

Laatst ook al zo'n actie gehad. Foto's op Komoot tonen een kale dijk langs een riviertje, maar nu metershoge grassen, distels, etc. Niet leuk in het hoogseizoen voor hooikoorts als je daar zelf veel last van hebt :+

Op mijn Komoot (zie signature) staan ook al een aantal gravel ritten in de omgeving hier. Sommige staan nog op privé omdat ik die gebruik als inspiratie voor nog te rijden ritten.

Komoot

• McMiGHtY
Mooie fiets die SUP..

Ik zie Groningen staan..heb je toevallig ook iets van een route vanaf Opende (en dan eigenlijk vanaf Camping Strandheem?) #vraagditvooreenvakantieganger

• MaSw85
McMiGHtY schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:34:
Mooie fiets die SUP..

Ik zie Groningen staan..heb je toevallig ook iets van een route vanaf Opende (en dan eigenlijk vanaf Camping Strandheem?) #vraagditvooreenvakantieganger
Thanks, ben er ook erg blij mee!

Qua routes: Graveller heeft deze rit en Gravelrides heeft deze collectie op Komoot staan.

Verder zou ik naast Komoot highlights vooral ook kijken op gravelmap.com voor inspiratie, want richting zuidoosten (achter Marum richting/rond Roden, Zevenhuizen, Norg en Veenhuizen is er genoeg te vinden. Zie ook deze collectie, waarvan de 86 km zelfs langs de camping komt. Vanaf camping Strandheem knal je via deze gravelstrook al naar Marum :)

Zelf heb ik ook nog wel een rit rondom het Eastermar en Alde Feanen in de planning maar nog geen route gemaakt. Heb daarvoor de bovenstaande dingen al opgeslagen als inspiratie, maar nog geen route gemaakt.

Als je ook 100+ ritjes doet, is de omgeving rondom de Drentse Aa ook aan te raden! Dus als je echt zin hebt, hier twee Unbound Rebound routes ter inspiratie:
Rit 1
Rit 2

[Voor 32% gewijzigd door MaSw85 op 29-07-2021 10:49]

Komoot

• McMiGHtY
Da's toevallig, die gravelstrook naar Marum had ik ook gevonden, route is wat moeilijk info over te vinden, maar inderdaad is vanaf Strandheem een verbindingsstrook die kant op (en heel technisch is Marum niet zo te zien).

Deze ook gevonden: https://www.komoot.com/tour/287080702 Komt ook langs de camping

Thanks voor de tips!

• MaSw85
McMiGHtY schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:54:
Da's toevallig, die gravelstrook naar Marum had ik ook gevonden, route is wat moeilijk info over te vinden, maar inderdaad is vanaf Strandheem een verbindingsstrook die kant op (en heel technisch is Marum niet zo te zien).

Deze ook gevonden: https://www.komoot.com/tour/287080702 Komt ook langs de camping

Thanks voor de tips!
NP! Die strook van de camping naar Marum heb ik al enkele keren op 25 mm wegbanden gedaan :) Zo lang het geen mul zand is vind ik het vaak wel prima qua gravellen. Mijn rit van vorige week donderdag (met wielset voor op de weg, dus 25 mm) ging toevallig die kant op omdat ik daar nog twintig Statshunters vakjes kon scoren. Het stuk rondom Hoogzand (boven Eastermar) vond ik verrassend mooi. (Het blijft wel Friesland :P)

[Voor 20% gewijzigd door MaSw85 op 29-07-2021 11:45]

Komoot

• McMiGHtY
Ik denk dat ik mtb marum maar is een paar keer ga rijden. Heb me ingeschreven voor Veldslag om Norg dus nu nog even tijd om te "oefenen" :)

• MaSw85
McMiGHtY schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:59:
Ik denk dat ik mtb marum maar is een paar keer ga rijden. Heb me ingeschreven voor Veldslag om Norg dus nu nog even tijd om te "oefenen" :)
Rondom Roden zelf is ook genoeg te rijden qua MTB dacht ik. En de MTB route van Gieten schijnt een aanrader te zijn maar dat is iets verder weg.

[Voor 3% gewijzigd door MaSw85 op 29-07-2021 15:02]

Komoot

Acties:
  • +13Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:50
Ik kan me binnenkort ook officieel melden in dit topic. Na 2 maand te hebben gewacht op een Surly Straggler om vervolgens nog met 2 maand uitgesteld te worden marktplaats maar weer aangesligerd. Daar kwam ik deze Woho Wildcard tegen. Merk ken ik niet maar bouw en spuit kwaliteit valt mij niks tegen. Grootste voordeel is dat bijna alle onderdelen die ik voor de Surly klaar had liggen hier op passen.

Nu beginnen met opbouwen. Aandrijflijn wordt mix van 105 en GRX-800 met mechanische schijfremmen en WTB KOM light wielen met 40mm WTB ByWay banden.
Daarnaast nog een Shutter Precision naafdynamo met Cinq5 plus lader en achter drager voor de meerdaagse/weekse tochten.

Diablo3 - Flickr - Strava

Acties:
  • +2Henk 'm!

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03 20:18
GWBoes schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:27:
Ik kan me binnenkort ook officieel melden in dit topic. Na 2 maand te hebben gewacht op een Surly Straggler om vervolgens nog met 2 maand uitgesteld te worden marktplaats maar weer aangesligerd. Daar kwam ik deze Woho Wildcard tegen. Merk ken ik niet maar bouw en spuit kwaliteit valt mij niks tegen. Grootste voordeel is dat bijna alle onderdelen die ik voor de Surly klaar had liggen hier op passen.
[Afbeelding]
Nu beginnen met opbouwen. Aandrijflijn wordt mix van 105 en GRX-800 met mechanische schijfremmen en WTB KOM light wielen met 40mm WTB ByWay banden.
Daarnaast nog een Shutter Precision naafdynamo met Cinq5 plus lader en achter drager voor de meerdaagse/weekse tochten.
Gaaf project, misschien leuk om hier de voortgang te tonen? 8)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• McMiGHtY
iRinze schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:36:
[...]

Gaaf project, misschien leuk om hier de voortgang te tonen? 8)
Ik stem voor!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een vraag aan jullie ervaren rijders, merk je veel verschil in prestaties op de weg met een gravelbike versus een normale racefiets?

Ik ben namelijk rustig aan het rondkijken naar een nieuwe fiets om mijn MBT te vervangen, geen haast want er is toch niks op voorraad. Hier in de buurt is het voornamelijk asfalt en hier en daar wat klinkers maar ik zou graag een fiets willen waarmee ik op elk terrein uit de voeten kan zodat ik rustig een bosroute kan maken in het weekend zonder beperkt te zijn qua fiets.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• iRinze
Tsurany schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:13:
Een vraag aan jullie ervaren rijders, merk je veel verschil in prestaties op de weg met een gravelbike versus een normale racefiets?

Ik ben namelijk rustig aan het rondkijken naar een nieuwe fiets om mijn MBT te vervangen, geen haast want er is toch niks op voorraad. Hier in de buurt is het voornamelijk asfalt en hier en daar wat klinkers maar ik zou graag een fiets willen waarmee ik op elk terrein uit de voeten kan zodat ik rustig een bosroute kan maken in het weekend zonder beperkt te zijn qua fiets.
Wat ik vanuit mijn eigen ervaring kan delen is het volgende. Ik had een MTB en racefiets In de schuur staan. Reed voornamelijk op de weg en zo nu en dan off-road. Deels vanwege ruimte gebrek heb ik beide fietsen verkocht en ingeruild voor een gravelbike. Tot op heden erg blij met deze beslissing. De gravelbike is wel wat minder snel op de weg, maar dat hangt natuurlijk ook helemaal van je configuratie en banden af. Het feit dat ik nu overal kan fietsen (op de echte MTB parcours na) is heel erg fijn. Daarnaast fietst het met iets dikkere bandjes ook gewoon lekker.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb mijn wegfiets ingeruild voor een gravelbike en heb twee setjes wielen, wegwielen (28mm) en gravelwielen (nu nog 38mm, wordt iets breder). Met de wegwielen heb ik niet het idee dat ik minder snel ben dan met mijn oude fiets, maar ik ben van een instap aluminium frame naar een hoogwaardiger carbonframe gegaan, met mooie Carbon wielen, dus in die zin is het een beetje appels en peren.

Maar sinds ik gravel is de snelheid voor mij (ook op de weg) minder relevant geworden. Daarnaast heb ik ook powermeter, die me meer vertelt dan de snelheid.

Korte antwoord: nee, eigenlijk niet. Maar let op: da’s dus met een setje wegwielen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Snelheid is niet het belangrijkste maar wil wel mee kunnen komen met anderen als zij op de racefiets zitten en ik een gravel bike mee neem. Zullen geen high performance ritten worden maar gewoon op een goed tempo toeren. Met een MBT merk ik wel dat je redelijk achter blijft qua snelheid, dat gaat met een racefiets geen match zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MaSw85
Tsurany schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:00:
Snelheid is niet het belangrijkste maar wil wel mee kunnen komen met anderen als zij op de racefiets zitten en ik een gravel bike mee neem. Zullen geen high performance ritten worden maar gewoon op een goed tempo toeren. Met een MBT merk ik wel dat je redelijk achter blijft qua snelheid, dat gaat met een racefiets geen match zijn.
Ik sluit me aan bij @ZieMaar!. Ik heb mijn carbon endurance racer (Specialized Roubaix) ingeruild voor een carbon gravelbike. Enige wat er anders is, is dat ik nu een 1x11 heb ipv 2x11. Met de extra wielset voor op de weg kom ik prima mee met dezelfde groep als waar ik met mijn vorige fiets ook mee fietste. In de praktijk nog geen issues gehad met 1x, maar hier in het noorden is dan ook alles vlak.

Er zijn overigens ook wel een aantal endurance racefietsen waar je gravelbanden in kan steken. Vriend van me heeft bijv. een Trek Domane gekocht met standaard 32mm banden en hij heeft bijv. 35mm gravelbanden gekocht. Zelf heb ik 40mm gravelbanden trouwens, waarmee ik op de weg ook prima uit de voeten kan (Schwalbe G-One Allround).

Edit: Mijn huidige fiets (zie eerste pagina) is een gravel uitvoering van de standaard racefiets van Superior, dus keuze is reuze. Als je frame maar bredere banden aan kan.

[Voor 6% gewijzigd door MaSw85 op 30-07-2021 13:07]

Komoot

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat klinkt goed, dan ga ik eens rustig rondkijken naar een leuke gravelbike. Verwacht niks op korte termijn want de voorraden zijn minimaal zie ik. Af en toe een product op voorraad maar vaak uit het duurdere segment.

• MaSw85
Tsurany schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:34:
Dat klinkt goed, dan ga ik eens rustig rondkijken naar een leuke gravelbike. Verwacht niks op korte termijn want de voorraden zijn minimaal zie ik. Af en toe een product op voorraad maar vaak uit het duurdere segment.
Ja, het is vooral kijken wat er op voorraad is. Mijn gravelbike heb ik nabij Eindhoven gekocht, maar woon in Groningen :+

Komoot

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McMiGHtY
Ik heb een racefiets...die goed gebruikt word bij de snellere ritten. Net even een kilootje lichter en iets meer race ingesteld.

En een gravelbike met twee wielsets:

1x 40mm gravelbandjes
1x 32mm slicks

Gravelbandjes merk ik dat ik iets op snelheid inboet.

Met de slicks kom ik gewoon mee met de mensen waarmee ik normaal rijd, en het rijd nog een klein beetje comfortabeler.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ElGreco
Ik heb sinds kort een gravelding. Een set met 650b / 47mm en een set met 700c / 28mm weg banden. Met die tweede set zijn mijn tijden/snelheid/power zowat gelijk aan mijn titanium racer met carbon wielen en 25mm banden. Let wel op dat beide fietsen qua zit exact hetzelfde zijn afgesteld (bij de meeste graveldingen zit je meer rechtop).

Fiets is wel 1.5kg zwaarder in totaal. Maar alles is in NH vlak, dat maakt dan niet zoveel uit.

Wat ik wel lastig vond was om een kettingblad/cassette combi te vinden in een 1x12 setup die op de weg qua verhoudingen binnen mijn comfort zone zat (vergelijkbaar met 2x11 van de racer)

Lang verhaal kort, bij de juiste banden en zit, maakt het geen drol uit.

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic! || www.instagram.com/vanspeykwheels

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klaaas
Even een heel andere kant op dan wielrenners bijhouden: volgens de makers van mijn frame zouden er 50mm banden in moeten passen. Voor de vork leek me dat op basis van de schuifmaat wel aannemelijk, maar over het achterwiel had ik mijn twijfels. Dus eerst maar eens 1 bestellen en proberen. Blijkt dat ie achter ook prima past (8mm ruimte aan weerszijden) dus direct een 2e besteld.

Voor zat ruimte. Kan denk ik wel 60mm in.

En achter ook geen probleem.

Ben benieuwd hoe het met 2 van deze semi-MTB sloffen rijdt!

Ik roep ook maar wat

Acties:
  • +4Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Tsurany schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:13:

Korte antwoord:

Als je een 2de wielset aanschaft, merkt waarschijnlijk 80% van de rijders niets.

Lang antwoord:

Dat ligt aan welke racefiets je vergelijkt met welke gravelbike.
Op veel vlakken komen een gravelbike en racefiets overeen.

Toch kunnen ze op diverse punten verschillen die het rij gedrag beïnvloeden, ik noem er hier een paar:

- 2 bladen voor, of 1 blad met een pizza cassette
- Wielbasis
- Balhoofdhoek
- Vork offset
- Stack/reach

Dus als je goed weet wat je wilt, kan je in mijn ogen prima één fiets kopen. (en als je wensen niet te verenigen zijn, dan wordt het N+1). Maar als je de eerste de beste gravelbike koopt, dan kun je tegen tekortkomingen aanlopen. Al merkt waarschijnlijk 80% van de fietsers het niet eens.
correct me if i am wrong

Als ik even mijzelf als voorbeeld neem en over zou gaan naar één fiets voor alles:

- Ik zou zelf 2 voorbladen nemen.
- Een langere wielbasis is wat stabieler, een korte wielbasis beter voor een criterium. Dus langer is voor mij prima.
- Balhoofdhoek is volgens mij veelal hetzelfde (maar je hebt ook fietsen waarbij het verschilt!).
- Een vork met meer offset fietst stabieler en rustiger (maar minder geschikt voor korte snelle bochten).
- Stack/reach. Ik heb nu een endurance fiets, dus dat komt prima uit bij de meeste gravelfietsen (wil je een meer racepositie dan is een crossfiets een optie).
- 2 wielsets, en dan even goed kijken welke cassette je er op zet (wil je een 11/23 of 11/50 of iets dat er tussen zit)
- Gewicht. Daar ben jezelf bij bij aanschaf, voor alle fietsen geldt. Hoe lichter, hoe duurder. Voor mij persoonlijk is een lichte fiets niet zo belangrijk, maar wil je alle cols van Europa gaan rijden, kan het wel belangrijker voor iemand zijn.

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:36
Ja, mooi antwoord @mhr-zip. Als je een endurance frame rijdt zal je geen verschil merken. Rijd je echt koersjes dan natuurlijk wel. Het zijn allemaal open deuren, maar wel goed om even over na te denken. Bij all-road (gravel) offer je toch specialisme op. Vind je specialisme belangrijk, dan moet je dus niet je he;le stal vervangen met 1 gravelbike.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:20
En bij 1 fiets kun je niet even snel opstappen als de verkeerde wielen eronder zitten maar mag je ze eerst wisselen. Prima te doen maar moet wel weer even. Gaat alleen niet zo snel als bij velgremmen. Daarnaast kan de uitlijning van je schijfrem net anders zijn waar je dan de remklauw mag afstellen of je moet een paar "shims" plaatsen bij de remschijf. In de winter heb je niet een racefiets die je op de Tacx kan laten staan en zul je na een buitenrit mogelijk eerst ook moeten poetsen.

Ik zou een gravelbike kopen met idd 2x wielset en de oude racefiets houden voor de Tacx en wanneer het even zo uit komt. Velgremmen zijn soms best praktisch om even snel achter in de auto te gooien.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik wissel mijn wielen zonder velgremmen inmiddels echt in 2 minuten ofzo :). SRAM heeft zo’n lock bij de derailleur, dat scheelt iets.

Ik rij inmiddels met 1 blad voor en heb nog geen enkele keer dat als een gemis ervaren. Dat was overigens wel op voorhand waar ik me het meest zorgen over maakte, ten onrechte dus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MaSw85
Mijn wielen wissel ik ook binnen vijf minuten als het moet. Steekas, en uitlijnen van de remblokken. Vaak weet ik al een dag of paar dagen van tevoren wat voor rit ik ga maken dus dan kan je op.je dooie gemak wisselen.

Ik heb het voordeel dat de fiets met wielen erin gewoon prima achterin de station past; zonder problemen al twee gravelbikes achterin gehad met wielen erin :)

Ik rijd ook met 1x11 en een 12-25 op de weg wielset. Alleen met dikke wind mee en/of hoog tempo heb ik al eens gehad dat ik niet verder kon schakelen bij 38+ km/u. Met een hogere cadans tot ongeveer 110/115 kom ik nog wel tot een 42-44 km/u.

[Voor 24% gewijzigd door MaSw85 op 31-07-2021 10:50]

Komoot

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
MaSw85 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:49:
Mijn wielen wissel ik ook binnen vijf minuten als het moet. Steekas, en uitlijnen van de remblokken. Vaak weet ik al een dag of paar dagen van tevoren wat voor rit ik ga maken dus dan kan je op.je dooie gemak wisselen.

Ik heb het voordeel dat de fiets met wielen erin gewoon prima achterin de station past; zonder problemen al twee gravelbikes achterin gehad met wielen erin :)

Ik rijd ook met 1x11 en een 12-25 op de weg wielset. Alleen met dikke wind mee en/of hoog tempo heb ik al eens gehad dat ik niet verder kon schakelen bij 38+ km/u. Met een hogere cadans tot ongeveer 110/115 kom ik nog wel tot een 42-44 km/u.
Wat heb je dan voor? 42? Echt klimmen wordt dan wel lastig denk ik? Maar herkenbaar, als t ver boven de 40 wordt, dan zit daar wel een grens. Nooit echt last van gehad dus :+ .

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:06
Heb sinds mei vorig jaar ook een gravelbike, een Canyon Grail CF SL 8.0 ETAP. Fiets bevalt prima. Gebruik hem vooral voor ritjes in de buurt waar ik woon (Assen) waarin ik verharde en onverharde paadjes afwissel.

Elektrisch schakelen met 1x12 bevalt ook goed in de praktijk.

Afgelopen winter de bijbehorende originele Canyon spatbordjes gemonteerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben net gewezen op bidons met doppen. Ik heb al een ass-saver. Wat zijn nog meer echte onmisbare gravel items? Ff los van bandje en al die dingen die je op de weg ook bij je hebt?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• klaaas
Een baard?

Ik roep ook maar wat

Acties:
  • +2Henk 'm!

• McMiGHtY
Maar daarnaast, ik denk dat je met een gravelbike als je als voorbeeld een tochtje in de Kroondomeinen maakt..de kans dat je bij echte pech iemand tegenkomt..een stuk kleiner is als dan wanneer je in dezelfde omgeving over de fietspaden rijd.

- Tireboot
- Noodgelletje (?)
- En iets van een windjackje
- Dynaplugachtig iets

Denk ik dan, en als het toch wat kouder begint te worden misschien iets van zo'n reddingsdekentje? Kost een eurootje (of 2) bij de decathlon maar als je van je fiets afstuiterd en er moet een of ander redddingsteam op je af komen dan is zo'n dekentje misschien niet eens een heel slecht idee, en is het niet voor jezelf, als je daar een wandelaar tegenkomt die z'n enkel gebroken heeft..

Vriendin van me wandelt/hiked redelijk veel en die heeft bijvoorbeeld als ze in de Ardennen of in de Alpen rondloopt eigenlijk altijd iets mee om water op te warmen en er een cup a soup in te douwen en een mini slaapzak en reddingsdekentje. Dus het ligt er ook nog weer aan waar je rijd, denk ik.

[Voor 4% gewijzigd door McMiGHtY op 31-07-2021 14:38]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• McMiGHtY
En..als ik af en toe mensen een stukje gravel zie fietsen:

- Een hele grote zadeltas (van Apidura)
- Gasstelletje
- Koffie(filter) per stuk met een apart smaakje koffie
- Cliff bars
- Een buff
- Een puffer jacket
- Een camera (aan een moeilijke/dure sling op je rug)
- 17 Insta filters
- Een GoPro
- Een houthakkers shirt. (van flanel).

Opzich red je het dan wel 50km mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MaSw85
ZieMaar! schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:43:
[...]

Wat heb je dan voor? 42? Echt klimmen wordt dan wel lastig denk ik? Maar herkenbaar, als t ver boven de 40 wordt, dan zit daar wel een grens. Nooit echt last van gehad dus :+ .
Ik heb een 40t GRX voorblad. Bij de fiets kwam een 11-42 cassette, maar voor gravellen heb ik een 11-28 nu. Als ik meer wil klimmen zal ik de 11-42 wel weer monteren maar hier in het noorden is 11-28 veel prettiger. Op m'n weg wielset zit dus een 12-25. 99% van de tijd fiets ik tussen pak 'm beet 26-33 km/u dus dan is dat gewoon sweetspot. Heb de 2x dus nog niet gemist, behalve met windkracht 4 in de rug op een lange rechte gladde asfaltweg :+ En ook dat is geen ramp, dan ligt de hartslag ook mooi wat lager :P

Komoot

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ElGreco
Iets met gravel op vakantie. 38 kettingblad met 10-50 achter en nog steeds kom ik tekort. Aan mijn talent ligt het niet :+ :N :F

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eoghlear
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-03 11:11
@ElGreco Super vette kleur fiets man!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McMiGHtY
Ik vind het een hele mooie fiets!

• MaSw85
Ja, lekker fietsje @ElGreco! Is dat de nieuwe Wahoo Bolt trouwens?

Komoot

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ElGreco
MaSw85 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:49:
Ja, lekker fietsje @ElGreco! Is dat de nieuwe Wahoo Bolt trouwens?
Klopt.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:43

DjVe

Hatsaflats!

Ik ga mij hier ook melden. MTB is de deur uit, racefiets staat te koop en ik heb gisteren een Rose Backroad besteld.

Nu ben ik wel een sukkel voor mooie techniek, dus ik ben gegaan voor de combinatie Di2 en een Classified speedhub naaf. Daar zat ook maar 8 weken levertijden op (in tegenstelling tot alle modellen met SRAM montage).

Het gaat mij niet zozeer om snelheid, meer het gevoel dat ik overal kan komen is fijn. Met mijn racefiets pakte ik ook al geregeld wat gravel secties, maar met 28mm GP bandjes op 6/7 bar, is dat vaak wel spannend.

Nu ben ik nog wel aan het bedenken welke pedalen ik wil monteren. Ik rij op de racefiets met Time Xpresso en op de MTB met Crankbrothers Eggbeaters. Ik neig uiteindelijk wel naar MBT pedalen wegens beter beloopbare schoenen en snelheid/gemak van in/uit klikken. Hoe hebben jullie dat gedaan?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb een rondje op spd sl gefietst en toen ben ik direct overgestapt naar spd.

Ik denk dat t afhangt van waar je fiets, is het af en toe een gravelpad maar verder verhard, dan maakt het niet uit, als je echt kilometers achter elkaar onverhard fietst dan wens je na de eerste keer even stoppen en modder dat je spd had :).

• McMiGHtY
SPD Hiero, beetje fatsoenlijk door het zand kunnen lopen is wel fijn...

• ElGreco
Ik heb ook SPD, op alle fietsen. Icm met de Fizik Terra X4. Niet van die dikke mtb noppen onder je schoen waardoor deze er een beetje slank blijft uitzien en er normaal mee kunnen lopen omdat de clits verzonken zijn.

• klaaas
Dan mag je door voor de knot! :)

@DjVe : hier ook team SPD. Met niet al te lompe schoenen omdat het oog ook wat wil.

@ElGreco : mooie omgeving om te gravelen! Ik heb ook nog een Sonder overwogen, maar losse frames lijken ze niet meer naar NL te verschepen?

[Voor 44% gewijzigd door klaaas op 01-08-2021 13:38]

Ik roep ook maar wat

• McMiGHtY
klaaas schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:03:
[...]

Dan mag je door voor de knot! :)
Working on that :)

Qua schoenen heb ik Lake MX238, met een carbon en zool is die niet echt flexibel maar wel erg stijf wat voor mij lekker fietst.

Lopen gaat opzich goed, maar natuurlijk niet zo prettig als een schoen met een flexibeler zooi.

• iRinze
DjVe schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 07:12:
Ik ga mij hier ook melden. MTB is de deur uit, racefiets staat te koop en ik heb gisteren een Rose Backroad besteld.

Nu ben ik wel een sukkel voor mooie techniek, dus ik ben gegaan voor de combinatie Di2 en een Classified speedhub naaf. Daar zat ook maar 8 weken levertijden op (in tegenstelling tot alle modellen met SRAM montage).

Het gaat mij niet zozeer om snelheid, meer het gevoel dat ik overal kan komen is fijn. Met mijn racefiets pakte ik ook al geregeld wat gravel secties, maar met 28mm GP bandjes op 6/7 bar, is dat vaak wel spannend.

Nu ben ik nog wel aan het bedenken welke pedalen ik wil monteren. Ik rij op de racefiets met Time Xpresso en op de MTB met Crankbrothers Eggbeaters. Ik neig uiteindelijk wel naar MBT pedalen wegens beter beloopbare schoenen en snelheid/gemak van in/uit klikken. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Nice :-) ik heb nu een aantal maanden een BACKROAD AL GRX RX400 in de kleur fog grey. Vorige week een 110mm stem gemonteerd en binnenkort bandjes met een zwarte wang zoals het er nu naar uit ziet.

• ElGreco
klaaas schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:03:
[...]

@ElGreco : mooie omgeving om te gravelen! Ik heb ook nog een Zonder overwogen, maar losse frames lijken ze niet meer naar NL te verschepen?
Pre Brexit gekocht. Frames waren toen al beperkt beschikbaar. Na een melding dat ze beschikbaar waren voor een preorder, binnen een paar dagen uitverkocht.

Je zou ze altijd een mail kunnen sturen als je nog interesse hebt, misschien dat ze alsnog willen opsturen, zal wel niet goedkoop zijn.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:29

Stoney3K

Flatsehats!

GWBoes schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:27:
[Afbeelding]
Gave frameset! Ik zit zelf nog altijd te wachten tot mijn Giant Contend AR leverbaar is, maar zelf bouwen zit ik ook nog altijd aan te denken als optie.

* Stoney3K woont in het zuiden van Brabant dus er valt hier op de hei genoeg te gravelen. En anders ga ik naar mijn moeder in Zuid-Limburg op loopafstand van de Brunsummerheide ;)

[Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 01-08-2021 13:05]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• klaaas
ElGreco schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:58:
[...]

Pre Brexit gekocht. Frames waren toen al beperkt beschikbaar. Na een melding dat ze beschikbaar waren voor een preorder, binnen een paar dagen uitverkocht.

Je zou ze altijd een mail kunnen sturen als je nog interesse hebt, misschien dat ze alsnog willen opsturen, zal wel niet goedkoop zijn.
Ik ben inmiddels voorzien. Stalen frame uit Duitsland besteld. Dat krijgen die Britten met hun afscheidingsbehoefte >:)

Ik roep ook maar wat

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Dank voor de reacties. Dan ga ik het gewoon proberen met een setje eggbeaters (Shimano SPD vind ik niet prettig). Qua schoenen heb ik nog wel mijn "oude" MTB schoenen van Mavic, dus ik zal wel een eind komen.
iRinze schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:24:
[...]

Nice :-) ik heb nu een aantal maanden een BACKROAD AL GRX RX400 in de kleur fog grey. Vorige week een 110mm stem gemonteerd en binnenkort bandjes met een zwarte wang zoals het er nu naar uit ziet.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Voor mij is de standaard 70mm stuurpen wel prima (heb ik nu ook op mijn endurance racer). Heb je met die 110 niet het idee minder wendbaar te zijn? Ik vind de skinwall bandjes er eigenlijk wel goed onder staan. Ben je er niet tevreden over?

Overigens kan je de stuurpen van de carbon versie niet zomaar vervangen voor iets anders. De kabels/leidingen lopen namelijk door de stuurpen en door het stuur naar binnen (dus niet eronder). Maar het ziet er wel mooi clean uit ;)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:18
ElGreco schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:32:
Iets met gravel op vakantie. 38 kettingblad met 10-50 achter en nog steeds kom ik tekort. Aan mijn talent ligt het niet :+ :N :F

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Waar is dat? Lijkt me een mooie omgeving :)

• ElGreco
hoi1234 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:18:
[...]

Waar is dat? Lijkt me een mooie omgeving :)
Brixental in Oostenrijk

• hoi1234
Ik wil dus de green devide gaan rijden als ik m'n gravelbike heb. Ik ben nu een beetje aan het kijken hoe ik de route kan opsplitsen in meerdere dagen.

Is er een makkelijke manier om een bestaande route te splitsen, zodat ik deze over meerdere dagen kan rijden? Kan ik gewoon telkens het startpunt en het eindpunt aanpassen, heb ik Komoot Premium nodig, of kan ik gewoon één grote route pakken, die ik de volgende dag weer oppak?

Belangrijk is dat ik sowieso 1x in Apeldoorn wil overnachten. Daar kan ik vast wel bij een vriend blijven slapen. Is weer een gratis slaapplek ;)

• McMiGHtY
Geen ervaring met beide tools.

Zit er wel aan te denken om een jaartje Komoot premium te nemen voor dit soort dingen. Green Divide is trouwens al in twee stukken te downloaden...je kan natuurlijk gewoon de route starten en niet bij het begin beginnen.

• McMiGHtY
En om collections te maken zodat al m'n routes netjes te krijgen en niet alles onder "gepland" te hebben staan... Soms lastig met de sync naar m'n Wahoo en zoeken naar de juiste route

• hoi1234
McMiGHtY schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:13:
Geen ervaring met beide tools.

Zit er wel aan te denken om een jaartje Komoot premium te nemen voor dit soort dingen. Green Divide is trouwens al in twee stukken te downloaden...je kan natuurlijk gewoon de route starten en niet bij het begin beginnen.
Klopt dat green devide in 2 delen te downloaden is. Alleen als je goed kijkt, zie je dat ze niet hetzelfde zijn als de route van 300km+. Tussen Ede en Arnhem heb je geen route als je de 2 losse routes gebruikt. Anders had ik allang beide routes gebruikt.

Maar als ik de route op een ander punt op de route start, gaat de Garmin dan niet moeilijk doen? Het is verschrikkelijk als de Garmin eenmaal denkt dat je uit koers gaat. Dan lukt niks meer. Ik beëindig uiteraard de rit als ik klaar ben en start de volgende dag een nieuwe rit. Ik vind het niet kunnen dat je totale tijd niet klopt en anders gaat je accu sneller leeg. Dus ik vraag me een beetje af of de Garmin je de goede richting op gaat sturen en als je het zelf moet doen, of het dan na een tijdje toch weer de koers vindt. Ik heb geen. Garmin, zodat ik alsnog zelf moet navigeren. Maar als het gewoon werkt, prima. Waarom moeilijk doen, als het ook zo kan.

Op zich vind ik het niet erg om premium te moeten nemen. Wel vind ik het jammer dat je geen maandabonnement kunt nemen. Maar dat is helaas niet anders en doe je dus niks aan. En voordat ik 30 euro betaal, wil ik wel zeker weten dat het noodzakelijk is die 30 euro uit te geven. Op zich zit er volgens mij ook pechhulp bij en verschillende andere voordelen. Pechhulp is altijd handig. Je zal maar een keer vaker lek rijden of echt een serieus defect aan je fiets hebben.

[Voor 20% gewijzigd door hoi1234 op 01-08-2021 20:36]

• McMiGHtY
Mijn ervaring met Garmin is 0.

Ik heb een Wahoo Roam..en als ik route halverwege de rit start dan vraagt die keurig netj s of die me naar de start moet brengen, als ik dan voor "Nee" kies dan zit ik vervolgens gewoon op de route.

• McMiGHtY
Je kan ook even kijken of je iets met afstandmeter.nl kunt doen qua knippen ( en dan zou ik niet knippen maar waypoints verwijderen) en dan opnieuw in Komoot laden

• klaaas
hoi1234 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:35:
Ik wil dus de green devide gaan rijden als ik m'n gravelbike heb. Ik ben nu een beetje aan het kijken hoe ik de route kan opsplitsen in meerdere dagen.

Is er een makkelijke manier om een bestaande route te splitsen, zodat ik deze over meerdere dagen kan rijden? Kan ik gewoon telkens het startpunt en het eindpunt aanpassen, heb ik Komoot Premium nodig, of kan ik gewoon één grote route pakken, die ik de volgende dag weer oppak?

Belangrijk is dat ik sowieso 1x in Apeldoorn wil overnachten. Daar kan ik vast wel bij een vriend blijven slapen. Is weer een gratis slaapplek ;)
Met judise.nl kun je naar hartenlust gpx-en splitsen, knippen en plakken, wat je maar wilt. En het is nog gratis ook.

Ik roep ook maar wat

• mhr-zip
  • Nu online
klaaas schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:25:
[...]

Met judise.nl kun je naar hartenlust gpx-en splitsen, knippen en plakken, wat je maar wilt. En het is nog gratis ook.
Judise is echt fijn inderdaad.

Je kan je gpx-en ook opslaan in mapjes, dat is ideaal als je overzicht wil bewaren.

Het is ff wennen om mee te werken, maar dat was met komoot ook.

• hoi1234
Bedankt voor de tips allemaal. Ik denk dat ik er wel uitkom zo.

Ik zag net ook dat je fiets verzekerd is tegen diefstal en schade. Weliswaar tot 1500 euro, maar voor 30 EUR/jaar echt een no-brainer. Maar premium aanschaffen kan nog altijd. De fiets is er toch nog niet. De meeste verzekeringen hebben een betere dekking, maar zijn dan ook veel duurder. Het is juist het totaalpakket wat premium zo handig maakt. Allemaal dingen die je niet per se nodig hebt, maar als ze voor dit bedrag gebundeld zijn, dan laat je het toch niet liggen.

• MaSw85
hoi1234 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:23:
Bedankt voor de tips allemaal. Ik denk dat ik er wel uitkom zo.

Ik zag net ook dat je fiets verzekerd is tegen diefstal en schade. Weliswaar tot 1500 euro, maar voor 30 EUR/jaar echt een no-brainer. Maar premium aanschaffen kan nog altijd. De fiets is er toch nog niet. De meeste verzekeringen hebben een betere dekking, maar zijn dan ook veel duurder. Het is juist het totaalpakket wat premium zo handig maakt. Allemaal dingen die je niet per se nodig hebt, maar als ze voor dit bedrag gebundeld zijn, dan laat je het toch niet liggen.
Je haalt twee dingen door elkaar. Je hebt het Komoot wereldpakket voor €30 (wat sowieso een no-brainer zou moeten zijn) en Komoot Premium wat een extra maandabonnement is van €2,49 per maand.

Ik heb dat Wereldpakket, en ik kan als ik de Green Divide tour open rechts een kopie van de tour maken. Vervolgens kan je deze zelf aanpassen naar een etappe. Als je dit vervolgens een paar keer doet, dan kan je je eigen etappes indelen toch?

Edit: Daar heb je volgens mij niet eens het Wereldpakket voor nodig, maar alleen de regio's (in NL de provincies). Alleen is een Wereldpakket een koopje, wanneer je dat vergelijkt met losse regio's aanschaffen. Daarnaast is Komoot zo'n mooi platform dat ze die drie tientjes echt wel verdienen!

[Voor 11% gewijzigd door MaSw85 op 01-08-2021 22:56]

Komoot

• hoi1234
MaSw85 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:55:
[...]

Je haalt twee dingen door elkaar. Je hebt het Komoot wereldpakket voor €30 (wat sowieso een no-brainer zou moeten zijn) en Komoot Premium wat een extra maandabonnement is van €2,49 per maand.

Ik heb dat Wereldpakket, en ik kan als ik de Green Divide tour open rechts een kopie van de tour maken. Vervolgens kan je deze zelf aanpassen naar een etappe. Als je dit vervolgens een paar keer doet, dan kan je je eigen etappes indelen toch?

Edit: Daar heb je volgens mij niet eens het Wereldpakket voor nodig, maar alleen de regio's (in NL de provincies). Alleen is een Wereldpakket een koopje, wanneer je dat vergelijkt met losse regio's aanschaffen. Daarnaast is Komoot zo'n mooi platform dat ze die drie tientjes echt wel verdienen!
Oh, wat ik wil kan dus ook zonder premium. Dan bedoelen ze dus iets anders met meerdaagse tochten.

• MaSw85
hoi1234 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:57:
[...]

Oh, wat ik wil kan dus ook zonder premium. Dan bedoelen ze dus iets anders met meerdaagse tochten.
Misschien dat het met Premium makkelijker op te knippen is, maar als je bijvoorbeeldvier etappes wilt dan maak je gewoon vier keer een kopie van die Green Divide en ga je ze zo aanpassen (door punten te verwijderen en/of verplaatsen) zodat je vier aansluitende routes hebt. Dan hoef je alleen maar te syncen met je Garmin en kan je elke dag een andere route inladen.

Komoot

• klaaas
Ik ga gewoon Judise toch nog een keer pluggen. Als je de GD route exporteert als GPX en importeert in Judise knip je hem met 4 muiskliks op in 4 segmenten. Dan nog even de 4 routes exporteren als gpx en importeren in Komoot om ze te kunnen synchroniseren. Met dat exporteren en importeren kom je wellicht in totaal op meer muiskliks, maar het is zo veel simpeler dan in Komoot. En dan laat ik het feit dat Komoot in mijn browser zeer traag is ook nog eens buiten beschouwing.

Ik roep ook maar wat

• MaSw85
klaaas schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:13:
Ik ga gewoon Judise toch nog een keer pluggen. Als je de GD route exporteert als GPX en importeert in Judise knip je hem met 4 muiskliks op in 4 segmenten. Dan nog even de 4 routes exporteren als gpx en importeren in Komoot om ze te kunnen synchroniseren. Met dat exporteren en importeren kom je wellicht in totaal op meer muiskliks, maar het is zo veel simpeler dan in Komoot. En dan laat ik het feit dat Komoot in mijn browser zeer traag is ook nog eens buiten beschouwing.
Klinkt inderdaad erg handig, ik ken het verder niet. Ik wilde gewoon voorkomen dat iemand voor niets een Komoot Premium gaat aanschaffen :)

Komoot

• klaaas
MaSw85 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:15:
[...]

Klinkt inderdaad erg handig, ik ken het verder niet. Ik wilde gewoon voorkomen dat iemand voor niets een Komoot Premium gaat aanschaffen :)
Wat dat betreft zitten we zeker op 1 lijn ;)

Ik roep ook maar wat

• McMiGHtY
Ik ga ook is naar Judise kijken...klinkt wel makkelijk!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:20
Ik heb wel eens een route van 1000 km in m'n edge 830 ingeladen. Vervolgens dit in 6 dagen gefietst en elke dag vroeg die bij het opstarten van de route of ik wil beginnen aan het begin. Kies je daar niet voor pakt hij de toets op wanneer je voor het eerst op de route ergens halverwege komt en gaat je vanaf daar begeleiden.

• GWBoes
@DjVe Cool, ben benieuwd hoe die Classified hub je bevalt, mooi stukje techniek.
Ik heb op de MTB ook eggbeaters (op de race SPD-SL) en heb voor de gravel fiets nu Crankbrothers double shot klaar liggen zodat ik eventueel ook met normale schoenen wat lekkerder op de fiets zit.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 15:45
Ik zit te twijfelen of ik mijn gravelbike meeneem op vakantie naar Italië, wil graag de Kaiserjägerweg gaan beklimmen maar twijfel of mijn 1x 11-42 40t setup hier toereikend voor is ? Het gaat om deze beklimming https://www.strava.com/segments/18182803 over de weg

http://www.valsugana.nl/p...an%20de%20kaiserjager.pdf

Verder staan we op de camping dus het droog houden van de fiets wordt ook een uitdaging (dat ie in ieder geval niet steeds in de regen staat) vandaar dat ik twijfel.

[Voor 8% gewijzigd door GrooV op 02-08-2021 15:43]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Is dat deze: https://climbfinder.com/n...ezzena-kaiserjagerstrasse?

12% is het steilste? Met 40 voor en 42 achter heb je volgens mij wel echt een verzet waarmee dat moet kunnen.

Qua snelheid/cadans: https://ritzelrechner.de/

Qua vermogen: https://www.bergfreunde.nl/wattage-wielrennen-calculator/

Met een cadans van 70 moet je dus 8,86 km/u fietsen, wat ca 2W/kg betekent als je ergens rond de 80 kg weegt. Bij een cadans van 90 (en dus zo'n 12km/u) gaat dat al naar 3W/kg lichaamsgewicht.

Als ik alles goed interpreteer iig. Ik zou 't wel aandurven (maar weet ook niet of je veel kleiner voor of groter achter kan).

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 15:45
ZieMaar! schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:58:
Is dat deze: https://climbfinder.com/n...ezzena-kaiserjagerstrasse?

12% is het steilste? Met 40 voor en 42 achter heb je volgens mij wel echt een verzet waarmee dat moet kunnen.

Qua snelheid/cadans: https://ritzelrechner.de/

Qua vermogen: https://www.bergfreunde.nl/wattage-wielrennen-calculator/

Met een cadans van 70 moet je dus 8,86 km/u fietsen, wat ca 2W/kg betekent als je ergens rond de 80 kg weegt. Bij een cadans van 90 (en dus zo'n 12km/u) gaat dat al naar 3W/kg lichaamsgewicht.

Als ik alles goed interpreteer iig. Ik zou 't wel aandurven (maar weet ook niet of je veel kleiner voor of groter achter kan).
Ja dat is hem, met 95kg zal het wel wat zwaarder zijn dan met 80kg :)

Andere cassette of blad is volgens mij niet mogelijk met SRAM Apex, de kleinste is al 40t en er is nu niks op voorraad

• GWBoes
Inmiddels zijn de eerste onderdelen aan het frame gemonteerd. Dura ace BB, RS-500 crankstel (uit de partsbin) met 48t groot blad en de R7000 voor derailleur. Ook gelijk maar wat beschermende folie op donwtube en seat stays geplakt.

De wielen met banden staan al een paar weken op druk op hun nieuwe bestemming te wachten. Heb nog wel ergens een aanvraag gedaan voor oranje stickers want Bianchi Celeste kleurt niet echt lekker bij het frame.

Donderdag komen al het goed is de dropouts en zadelpenklem binnen en dan kan hij waarschijnlijk helemaal in elkaar. Dit weekend hopelijk het eerste ritje.

• ElGreco
GWBoes schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:52:
Inmiddels zijn de eerste onderdelen aan het frame gemonteerd. Dura ace BB, RS-500 crankstel (uit de partsbin) met 48t groot blad en de R7000 voor derailleur. Ook gelijk maar wat beschermende folie op donwtube en seat stays geplakt.
[Afbeelding]
De wielen met banden staan al een paar weken op druk op hun nieuwe bestemming te wachten. Heb nog wel ergens een aanvraag gedaan voor oranje stickers want Bianchi Celeste kleurt niet echt lekker bij het frame.
[Afbeelding]
Donderdag komen al het goed is de dropouts en zadelpenklem binnen en dan kan hij waarschijnlijk helemaal in elkaar. Dit weekend hopelijk het eerste ritje.
Leuke frame! De opbouw is het halve plezier van een nieuwe fiets.

Loop de velgen zo af en toe even goed na, WTB's zijn berucht op het vertonen van scheurtjes bij de spaakgaten.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 25-03 16:41
Hoe moet ik het verschil in zithouding wegen tussen een MTB/gravel/racefiets?

Van de eerste en de laatste weet ik perfect wat ik wil/nodig heb voor mijn gebruik, maar een gravelfiets? Ik neig naar een houding richting het endurance-spectrum? Een gravelbike wijkt natuurlijk niet heel veel af van een racefiets volgens mijn beperkte kennis. Of zit ik er daar naast?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ruud schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:51:
Hoe moet ik het verschil in zithouding wegen tussen een MTB/gravel/racefiets?

Van de eerste en de laatste weet ik perfect wat ik wil/nodig heb voor mijn gebruik, maar een gravelfiets? Ik neig naar een houding richting het endurance-spectrum? Een gravelbike wijkt natuurlijk niet heel veel af van een racefiets volgens mijn beperkte kennis. Of zit ik er daar naast?
Een gravelbike neigt het meest naar een endurance racer inderdaad, maar er is zoveel te krijgen, dat daar natuurlijk ook genoeg afwijkingen in zitten. Ik heb nu nog een Cannondale Synapse Disc en die is qua zit nagenoeg gelijk aan een Rose Backroad, maar een Ridley Kanzo Fast zit bijvoorbeeld weer een stuk dieper dan de Synapse. Een gravelbike voelt wel een stukje meer wendbaar en stabieler, dat heeft natuurlijk ook te maken met het smalle stuurtje met shifters ingedraaid, korte stuurpen en bredere banden.

Als je nu op een bepaalde racefiets goed zit, dan zou je dat wel als referentie kunnen gebruiken natuurlijk.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 25-03 16:41
@DjVe: klopt van dat uitgangspunt. Maar de gravelfiets moet ook op Nederlandse MTB-rondjes inzetbaar zijn vind ik. (Mickey Mouse-baantjes als Dorst en de Loonse en Drunense Duinen)

Mijn racefietshouding komt dan niet helemaal uit. Die is toch vrij diep (1m92 lengte) en dat moet wel een tandje minder om de korte afdalingen die er toch ook in Nederland zijn ook met een zeker gevoel te nemen. En natuurlijk de algehele controle op zo'n fiets die je nodig hebt om grip te zoeken. Dat werkt niet met een starre racefietshouding.

Maar ook dat is weer een aanname. Dus ik lees graag ervaringen en overpeinzingen en leer zo gaandeweg ;)

• GWBoes
ElGreco schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:48:
[...]
Loop de velgen zo af en toe even goed na, WTB's zijn berucht op het vertonen van scheurtjes bij de spaakgaten.
Bedankt voor de tip, zal ik doen.
Deze wielset is ook vooral voor bikepacken/vakantie bedoeld met de naafdynamo en XT achternaaf voor grotere cassettes (en kon niet echt andere naven vinden voor 135mm disc).
Dit frame kan ook steekassen achter hebben dus wil voor "normaal" gebruik nog een lichter setje spaken met een 11s road freehub.

@Ruud Geometrie komt idd dicht bij endurance race fietsen met vaak een 0.5-1 graden kleinere balhoofdhoek voor extra stabiliteit. Ook al vallen de meeste frames die ik heb gevonden nog iets sportiever uit dan mijn Giant Contend.
Kennis van me doet de Nederlandse (tot een bepaald niveau) MTB routes gewoon op de Kuota cyclocross fiets dus met een iets relaxtere geometrie moet dat ook wel te doen zijn afhankelijk van je eigen kunnen.

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:32

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik heb vandaag ook een leuke upgrade besteld voor mijn gravelmonster bij een bepaalde forum member :+ hij gaat er in ieder geval meer geluid van maken als ik stop met trappen!

@ElGreco hier ook nogmaals bedankt voor de goeie hulp en duidelijke communicatie! ik ben heel benieuwd naar het resultaat!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:02
Nutterd schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:04:
Ik heb vandaag ook een leuke upgrade besteld voor mijn gravelmonster bij een bepaalde forum member :+ hij gaat er in ieder geval meer geluid van maken als ik stop met trappen!

@ElGreco hier ook nogmaals bedankt voor de goeie hulp en duidelijke communicatie! ik ben heel benieuwd naar het resultaat!
Nice, ik ben hopelijk snel ook aan de beurt! Dan kan ik ze misschien nog net op tijd inrijden en meenemen naar The Ride Gravel :)

Ben op het moment nog wat aan het spelen met bandenspanning, de Grizl rijdt toch wel een stuk zekerder met wat lagere spanning. Allemaal proberen en wennen, gelukkig draagt dat ook bij aan kilometers maken en een beetje conditie opbouwen. Ben nog aan het overwegen om misschien een 38 voor te zoeken ipv 40, maar met 40 voor/42 achter moet het eigenlijk ook wel gewoon lukken denk ik.

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:32

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Johlo schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:33:
[...]

Nice, ik ben hopelijk snel ook aan de beurt! Dan kan ik ze misschien nog net op tijd inrijden en meenemen naar The Ride Gravel :)

Ben op het moment nog wat aan het spelen met bandenspanning, de Grizl rijdt toch wel een stuk zekerder met wat lagere spanning. Allemaal proberen en wennen, gelukkig draagt dat ook bij aan kilometers maken en een beetje conditie opbouwen. Ben nog aan het overwegen om misschien een 38 voor te zoeken ipv 40, maar met 40 voor/42 achter moet het eigenlijk ook wel gewoon lukken denk ik.
Ik ben zelf aan het denken om 42/42 voor te doen (Pathfinders en skinwall) dus ben eventueel nog naar alternatieve aan het zoeken. is het niet handiger om voor juist bredere te doen ipv achter ivm de grip?

Heb je de velgen overigens ook bij @ElGreco besteld?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Pagina: 1 2 3 ... 31 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee