Tsurany schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:13:
Een vraag aan jullie ervaren rijders, merk je veel verschil in prestaties op de weg met een gravelbike versus een normale racefiets?
Ik ben namelijk rustig aan het rondkijken naar een nieuwe fiets om mijn MBT te vervangen, geen haast want er is toch niks op voorraad. Hier in de buurt is het voornamelijk asfalt en hier en daar wat klinkers maar ik zou graag een fiets willen waarmee ik op elk terrein uit de voeten kan zodat ik rustig een bosroute kan maken in het weekend zonder beperkt te zijn qua fiets.
Korte antwoord:
Als je een 2de wielset aanschaft, merkt waarschijnlijk 80% van de rijders niets.
Lang antwoord:
Dat ligt aan welke racefiets je vergelijkt met welke gravelbike.
Op veel vlakken komen een gravelbike en racefiets overeen.
Toch kunnen ze op diverse punten verschillen die het rij gedrag beïnvloeden, ik noem er hier een paar:
- 2 bladen voor, of 1 blad met een pizza cassette
- Wielbasis
- Balhoofdhoek
- Vork offset
- Stack/reach
Dus als je goed weet wat je wilt, kan je in mijn ogen prima één fiets kopen. (en als je wensen niet te verenigen zijn, dan wordt het N+1). Maar als je de eerste de beste gravelbike koopt, dan kun je tegen tekortkomingen aanlopen. Al merkt waarschijnlijk 80% van de fietsers het niet eens.
correct me if i am wrong
Als ik even mijzelf als voorbeeld neem en over zou gaan naar één fiets voor alles:
- Ik zou zelf 2 voorbladen nemen.
- Een langere wielbasis is wat stabieler, een korte wielbasis beter voor een criterium. Dus langer is voor mij prima.
- Balhoofdhoek is volgens mij veelal hetzelfde (maar je hebt ook fietsen waarbij het verschilt!).
- Een vork met meer offset fietst stabieler en rustiger (maar minder geschikt voor korte snelle bochten).
- Stack/reach. Ik heb nu een endurance fiets, dus dat komt prima uit bij de meeste gravelfietsen (wil je een meer racepositie dan is een crossfiets een optie).
- 2 wielsets, en dan even goed kijken welke cassette je er op zet (wil je een 11/23 of 11/50 of iets dat er tussen zit)
- Gewicht. Daar ben jezelf bij bij aanschaf, voor alle fietsen geldt. Hoe lichter, hoe duurder. Voor mij persoonlijk is een lichte fiets niet zo belangrijk, maar wil je alle cols van Europa gaan rijden, kan het wel belangrijker voor iemand zijn.