Tijd voor wat écht staal tussen al die bierblikjes en plasticdingen hier in het grote Canyon-topic!
(doe ik het zo goed als staal-snob? nee zeker?)
Aangezien het toch enorm lekker weer is, de spatborden weer van m'n Surly Straggler afgehaald. Prima oplossing om in de wintermaanden lekker door te fietsen zónder na iedere rit je modderige kleding van je lijf te hoeven pellen in de douche. Maar toch blijft het een soort noodzakelijk kwaad, fiets voelt wat slomer, meer gerammel, takjes erin, etc.
Omdat ik toch al aan het strippen was, ook maar meteen m'n bagagerekje en lampen eraf. Ook de achterste Pirelli Cinturato Gravel M (van mixed) vervangen door dezelfde band als Cinturato Gravel H (van hard). Zelfde maat, zelfde kleur, vrijwel hetzelfde gewicht, maar kleinere nopjes.
Ook de fiets wee eens gewogen, dankzij de carbon velgen en carbon voorvork komt ie op slechts 14,5 kg...

Wel inclusief Rohloff-naaf, gereedschapjes, grote pomp, dropperpost, Cushcore in de banden, etc. Zou beter kunnen, maar ik ben 92kg en liefhebber van het ruigere werk, dus dan liever maar een beetje steviger en gewoon wat harder trappen.
Zonder rekje leek de fiets ineens een beetje kaal, en aangezien er toch een dynamo op zit, maar een B&M IQ-X gemonteerd die ik nog had liggen. Is een koplamp met sensor, met DRL waardoor automobilisten je beter zouden moeten zien. Nou rij ik gelukkig bijzonder weinig op wegen die met auto's gedeeld worden, maar het e-boomers-naast-elkaar-door-een-blinde-bocht-seizoen is ook weer begonnen.

Net lekker rondje weggetrapt door Het Gooi, en had inderdaad de indruk dat tegenliggers wat eerder reageren.
Nou weet ik niet of het door de ontbrekende spatborden, de snellere achterband of mijn fanatieke trainen van de laatste tijd komt, maar poah, wat ging dat lekker vlot. Lange stukken gravel met 31-32 km/u gaan erg lekker, en ergens onderweg wist ik een heuse KOM te scoren op een populair segment.
Paar plaatjes bij het praatje:

Irby schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:05:
Jazeker, conform het boekje. Maar het zijn organische pads van Campa, remt geweldig, maar schijnt wat sneller te slijten. In ieder geval hou ik het nu wat beter in de gaten zodat ik ze op tijd wissel 😇
Kan hard gaan hoor, zelf ook wel eens in 1 rit over de Heuvelrug een set blokjes compleet opgereden (100km met regen/natte sneeuw/modder/pekel).

Toen uit frustratie de goedkoopste blokjes gekocht die ik kon vinden, geloof bij Wielerkoopjes.nl, en die doen het best prima in zulke omstandigheden. Staat verder geen omschrijving op, maar de hoeveelheid glitter doet me vermoeden dat er wat meer metaal in de resin-mix zit.