Toon posts:

Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 2 3 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:19
Ruud schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:30:
@DjVe: klopt van dat uitgangspunt. Maar de gravelfiets moet ook op Nederlandse MTB-rondjes inzetbaar zijn vind ik. (Mickey Mouse-baantjes als Dorst en de Loonse en Drunense Duinen)
Ik heb tot nu toe de routes in
Vorden
Lochem
Marum en Papendal

Gedaan op een gravelbike...misschien niet zo snel als met een MTB...maar wel met een boel plezier :)

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:15
Nutterd schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:30:
[...]

Ik ben zelf aan het denken om 42/42 voor te doen (Pathfinders en skinwall) dus ben eventueel nog naar alternatieve aan het zoeken. is het niet handiger om voor juist bredere te doen ipv achter ivm de grip?

Heb je de velgen overigens ook bij @ElGreco besteld?
Oh, ik zie nu dat ik er niet bij had gezet dat ik aan het kijken was naar een kleinere chainring voor 8)7 dat is inderdaad nogal onduidelijk gegeven de context. Ik rijd qua banden nog op de meegeleverde 45mm Schwalbe G-one Bites, best een prima band eigenlijk. Het losse zand op de Veluwe ging redelijk goed nog, en op de weg kan hij ook best goed mee. Gravel/bospaadjes zijn er echt geweldig op.

Ja ik heb inderdaad ook bij Philippos een mooi setje besteld, ik plaats wel wat foto's van de fiets als ze binnen zijn en hij 'af' is :)

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Johlo schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Oh, ik zie nu dat ik er niet bij had gezet dat ik aan het kijken was naar een kleinere chainring voor 8)7 dat is inderdaad nogal onduidelijk gegeven de context. Ik rijd qua banden nog op de meegeleverde 45mm Schwalbe G-one Bites, best een prima band eigenlijk. Het losse zand op de Veluwe ging redelijk goed nog, en op de weg kan hij ook best goed mee. Gravel/bospaadjes zijn er echt geweldig op.

Ja ik heb inderdaad ook bij Philippos een mooi setje besteld, ik plaats wel wat foto's van de fiets als ze binnen zijn en hij 'af' is :)
ook op natte ondergrond? ik vind het lastig om echt een goeie allround band te vinden...ik rij ook veel rondjes op het asfalt maar wil ook wel eens met regen de bos in knallen...

/edit: Foto's natuurlijk ook altijd welkom!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:19
Nutterd schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:30:
[...]

Ik ben zelf aan het denken om 42/42 voor te doen (Pathfinders en skinwall) dus ben eventueel nog naar alternatieve aan het zoeken. is het niet handiger om voor juist bredere te doen ipv achter ivm de grip?
Ik heb nu een paar keer met 50 voor en 40 achter gereden. Dat gaat op zich prima, maar je merkt onder bepaalde omstandigheden wel duidelijk verschil. Als je over een stukje mul zand rijdt merk je b.v. dat het achterwiel zich ingraaft terwijl het voorwiel gewoon door rolt. Ook bij bochtjes op singletrack merk ik dat ik harder instuur door die dikke voorband, maar het achterwiel gaat dan soms even zijn eigen weg.

Nou is het verschil in mm natuurlijk ook fors en daarbij is de achterband een G-one allround en de voorband een Bite. Dat maakt het verschil nog groter. Ik ga er vandaag ook achter een 50mm op leggen.

Uit uw onvrede hier:

• klaaas
En vanmiddag dus de transformatie tot bostractor voltooid: voor en achter 50mm bandjes. Ze vallen als 48mm op mijn velgen (21mm intern).

Ik vind het er in ieder geval al aardig bruut uitzien en volgens mij gaat dit ook lekker rijden. Wellicht wat overkill voor de NL paden, maar ach. Binnenkort mag ie 2 weken mee naar Bretagne. Daar zullen ze vast wel wat bijpassend terrein hebben. Helaas gisteren wel weer eens gevallen, met als gevolg weer een paar dwarsliggende ribben. Eerste week zal wel asfalt worden.

Uit uw onvrede hier:

• McMiGHtY
Die staan bij mij ook op de shortlist

• klaaas
McMiGHtY schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:20:
Die staan bij mij ook op de shortlist
Passen die in je Nuroad? In de mijne (1e generatie) zou ik niet verder durven gaan dan 40mm.

Uit uw onvrede hier:

• McMiGHtY
Naja..in de 45mm variant :)

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 16:57
Ik heb net 50mm maxxis rambler besteld om mijn setje 45mm g-one bites te vervangen. Na rondje bikepacken op mijn canyon grizl in de jura en wat mtb trails tot S1 wil ik toch nóg breder :)

Heb ook een paar mason x hunt allroad wielen gekocht voor 35mm gravelking slicks op te leggen. Denken jullie dat 19mm intern voor 35mm banden en 22mm intern voor 50mm banden ok is? Of zou ik beter doorzoeken naar gravel wielen die wat breder zijn en de dtswiss c1850 (22mm intern breed) benutten voor de gravelking banden?

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Zijn die Hunts niet 20mm intern? Prima voor 35mm. 22mm zou nog mooier zijn.

22mm voor 50mm banden vind ik (maar wie ben ik?) te smal. Ik zou dan minimaal iets met 25mm intern gebruiken.

Dit is wel een beerput wat je nu opent. Iedereen heeft zijn eigen mening en ervaringen hierin. 50 plussers zouden zeggen, vroegah reden wij 50mm tractor banden op velgen met 18mm intern. Ging ook best.

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic! || www.instagram.com/vanspeykwheels

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:15
Zijn het Mason x Hunt 4 season wielen of Hunt 4 season all-road wielen? Ik had die eerste op mijn oude gravel bike en daar vielen 40mm banden al niet extreem lekker meer op. 35 zal dan nog wel kunnen denk ik, maar ik zou misschien (en zeker ook voor het geld) toch proberen iets breders te vinden.

• cedrix5
Hebben jullie tips voor goeie alternatieven voor iets als de dtswiss g1800 25mm wielen? (die zijn moeilijk te krijgen nu) Iets handgespaakt van philippos zou heerlijk zijn maar 4 weken lead time is wel veel…
Ik zou dan de 35mm slicks op de huidige velgen (c1850, 22mm intern) monteren en de 50mm op een nieuwe set. Alleen, voor bikepacken hoef ik niks bijzonders exclusief, zolang de naven maar duurzaam zijn en max gewicht tot 100kg lukt (weeg zelf max 80kg)

De gravel wielset van hunt met 25mm intern is ook lang wachten helaas.

[Voor 7% gewijzigd door cedrix5 op 06-08-2021 12:49]

• ElGreco
  • Nu online
cedrix5 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:49:
Hebben jullie tips voor goeie alternatieven voor iets als de dtswiss g1800 25mm wielen? (die zijn moeilijk te krijgen nu) Iets handgespaakt van philippos zou heerlijk zijn maar 4 weken lead time is wel veel…
Ik zou dan de 35mm slicks op de huidige velgen (c1850, 22mm intern) monteren en de 50mm op een nieuwe set. Alleen, voor bikepacken hoef ik niks bijzonders exclusief, zolang de naven maar duurzaam zijn en max gewicht tot 100kg lukt (weeg zelf max 80kg)

De gravel wielset van hunt met 25mm intern is ook lang wachten helaas.
4 weken wachten is niets in deze tijden. Of je moet wat geluk hebben.

Ik heb ook leensets voor de wachtenden 😉

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic! || www.instagram.com/vanspeykwheels

Acties:
  • +12Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-05 23:09
En de fiets is "klaar". Woensdag de laatste onderdelen binnen gekregen en vandaag voor het eerst wat lokale paadjes opgezocht (en een stukje mtb route).

Nog een paar kleine dingetjes afwerken en afstellen en dan volgende week beginnen met klaarmaken voor de eerste lange bikepacking tocht.

Diablo3 - Flickr - Strava

• ElGreco
  • Nu online
GWBoes schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:49:
En de fiets is "klaar". Woensdag de laatste onderdelen binnen gekregen en vandaag voor het eerst wat lokale paadjes opgezocht (en een stukje mtb route).
[Afbeelding]
Nog een paar kleine dingetjes afwerken en afstellen en dan volgende week beginnen met klaarmaken voor de eerste lange bikepacking tocht.
Er moet nu wel een bruine zadel op hé

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

Stoney3K

Flatsehats!

Nutterd schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:29:
[...]

ook op natte ondergrond? ik vind het lastig om echt een goeie allround band te vinden...ik rij ook veel rondjes op het asfalt maar wil ook wel eens met regen de bos in knallen...
Ik ga voorlopig even kijken hoe het op mijn af fabriek 32mm banden rijdt maar uiteindelijk zit ik er over te denken om een extra wielset te kopen, dus één voor weg en één voor de blubber.

Dan kan ik nog altijd kiezen om die in 650B te pakken zodat er nog wat bredere sloffen onder passen. In de Contend AR zouden 700x40 of 650x47 moeten passen.

Welke banden het precies gaan worden dan ben ik nog niet uit. Liefst iets met wat ruwer profiel en natuurlijk skinwall :Y)

[Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 08-08-2021 15:28]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ElGreco schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:06:
[...]

Always match your leathers! Dus of bruin zadel of zwart stuurlint! :+

• GWBoes
ElGreco schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:06:
[...]

Ja weet ik. Was ook de bedoeling. Maar wou ook hetzelfde zadel als op de racefiets (Prologo Dimension) en die was in het bruin nergens leverbaar. Dus nu eerst maar een zwarte er op.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:44

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik ben voorzichtig aan het oriënteren op een gravelbike.
Budget is zo'n €2500,-.

Wensenlijst:
- Carbon
- Rival etap axs (1x of 2x), maar gezien budget eerder GRX of Rival zonder etap.
- 45mm banden
- hydraulische remmen

Ik snap dat niet alle wensen binnen het budget passen. De voorkeur voor Rival is er vanwege de latere upgrade naar powermeter in de BB, maar geen must.

Fietsen die nu op m'n lijstje staan en rond het gestelde budget zijn:
Kona Libre https://konaworld.com/libre.cfm (combi mechanisch/hydraulisch remmen?)
Cube Nuroad c62 race https://www.cube.eu/nl/20...62-race-greennflashgreen/ (Helaas is de Nuroad C62 SL buiten budget)
Koga Colmaro Extreme https://www.koga.com/nl/racefietsen/colmaro-extreme?frame=H (helaas geen carbon frame)
Scott Addict Gravel 30 https://www.scott-sports....30-bike?article=286454054

Ik zoek eigenlijk een beetje een niet te alledaags merk maar ook niet te onbekend dat het nauwelijks in Nederland te krijgen is. En ik twijfel heel sterk over de 1x of 2x.
Dus tips waar ik 'ns naar moet kijken zijn welkom.

[Voor 5% gewijzigd door magic_nl op 10-08-2021 17:20]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:14

DjVe

Hatsaflats!

Met dat wensenlijstje zou ik eerder voor een jong gebruikte fiets gaan. Je wil je heel veel (begrijpelijk), maar het belangrijkste is: hoe zit je er op?

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 20:53
Ik moet eigenlijk voor m'n 2e wielset een paar waaiers hebben om mijn center lock schijf remmen goed te alignen. Nu moet ik elke keer de remklauw losdraaien en vastzetten wanneer ik de wielen wissel.
, Want anders heb ik disc rub. Heeft iemand een goede optie en gemakkelijk bestelbaar? Ali express kan ik ze niet vinden, mantel heeft ze niet, bike 24 ook niet. Ik kan ze alleen voor 6bolts vinden. Kan ook, maar dan moet ik de (hoewel meegeleverde adapters centerlock->6bolt) op de centerlock zetten en dat is vast weer minder stabiel.

[Voor 3% gewijzigd door HBSVDK op 10-08-2021 22:33]

• cedrix5
magic_nl schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:17:
Budget is zo'n €2500,-.

Wensenlijst:
- Carbon
- Rival etap axs (1x of 2x), maar gezien budget eerder GRX of Rival zonder etap.
- 45mm banden
- hydraulische remmen

Ik snap dat niet alle wensen binnen het budget passen. De voorkeur voor Rival is er vanwege de latere upgrade naar powermeter in de BB, maar geen must.

Kona Libre https://konaworld.com/libre.cfm (combi mechanisch/hydraulisch remmen?)
Cube Nuroad c62 race https://www.cube.eu/nl/20...62-race-greennflashgreen/ (Helaas is de Nuroad C62 SL buiten budget)
Koga Colmaro Extreme https://www.koga.com/nl/racefietsen/colmaro-extreme?frame=H (helaas geen carbon frame)

Ik zoek eigenlijk een beetje een niet te alledaags merk maar ook niet te onbekend dat het nauwelijks in Nederland te krijgen is. En ik twijfel heel sterk over de 1x of 2x.
Dat is wel veel voor 2500 euro. Ik heb na lang wikken en wegen een canyon grizl gekocht voor 1900 van iemand die na 100km toch weer een mountainbike wilde. Heb dus nu wel 10-speed grx ipv axs (ik wilde dat laatste als mullet build optie, of de nieuwe rival xplr axs is ook mooi). Kan eventueel later de groepset nog upgraden. Het fijne aan deze is ook de optie tot 30 voor 36 achter voor bikepacken. Bij mij was het ook moeilijk iets te vinden dat uberhaupt verkrijgbaar was. Mijn alternatief was een kona gravel fiets. Waarom wil je graag carbon over staal/alu? Ga je ermee racen? Eventueel kun je carbon kopen en later de groepset upgraden mocht het ontoereikend zijn (ik ben heel blij met grx400, kom van Ultegra).

Dikke banden zou ik zeker aanraden, afhankelijk wat je ermee wil. Ik heb 45mm en ga 50mm proberen met nog tikje meer profiel.
HBSVDK schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:33:
Ik moet eigenlijk voor m'n 2e wielset een paar waaiers hebben om mijn center lock schijf remmen goed te alignen. Nu moet ik elke keer de remklauw losdraaien en vastzetten wanneer ik de wielen wissel.
, Want anders heb ik disc rub. Heeft iemand een goede optie en gemakkelijk bestelbaar? Ali express kan ik ze niet vinden, mantel heeft ze niet, bike 24 ook niet. Ik kan ze alleen voor 6bolts vinden. Kan ook, maar dan moet ik de (hoewel meegeleverde adapters centerlock->6bolt) op de centerlock zetten en dat is vast weer minder stabiel.
Wat bedoel je met waaiers? Ik ga binnenkort ook voor 2 wielsets, ben dus wel geïnteresseerd in dit euvel, zou er zelf ook last van kunnen krijgen.

• ElGreco
  • Nu online
@cedrix5 , @HBSVDK bedoelt shims voor centerlock schijven. Daarmee kun je schijven in stappen van 0.x mm, afhankelijk van de shim, verplaatsen naar buiten.

[Voor 47% gewijzigd door ElGreco op 11-08-2021 08:24]

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-05 16:00
HBSVDK schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:33:
In de categorie 'beter-duur-dan-niet-te-koop':
https://r2-bike.com/TUNE-...-Centerlock-Hubs-4-Pieces

Of hier:
https://www.mountainbike....ewtopic.php?f=20&t=151122

Beste oplossing is nog steeds hetzelfde type naven gebruiken. Ook handig voor je reserve-onderdelen-bakje. Dat is dan niet zo vol :)

[Voor 7% gewijzigd door Ruud op 11-08-2021 08:23]

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 20:53
Ruud schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:23:
[...]

In de categorie 'beter-duur-dan-niet-te-koop':
https://r2-bike.com/TUNE-...-Centerlock-Hubs-4-Pieces

Of hier:
https://www.mountainbike....ewtopic.php?f=20&t=151122

Beste oplossing is nog steeds hetzelfde type naven gebruiken. Ook handig voor je reserve-onderdelen-bakje. Dat is dan niet zo vol :)
Klopt. Maar ik had Hunt wielen en ik wilde niet weer Hunt hubs/wielen, maar iets anders als 2e set. (hoewel ik er geen issues mee had.)

• ElGreco
  • Nu online
Wat ik wel bijzonder vind is dat je 250 pleuro mag aftikken voor een derrie die maar 2 cassettes aankan en die flattop shit van een ketting nodig heeft.

Er zijn genoeg andere xdr 12 speed cassette fabrikanten die dit soort cassettes maken (wel prijzig) en die dan prima werken met een GX Eagle derrie en een Eagle ketting (of KMC/Wipperman 12x)

• Eoghlear
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 20:13
Budget is zo'n €2500,-.

Heb de Nuroad. 2021 model in green n lime. Fijne fiets. Goede afmontage (alles grx810). Ik merk alleen dat als ik naar de start van de route over asfalt het buitenblad het nog gebruik. Bij het einde naar huis ook meestal. Heb ook voor 2x11 gekozen dit jaar omdat het mijn alles in één fiets is geworden, met gedachte op een 2e wielset voor wegbanden. Mijn wielrenfiets komt niet meer van de Wahoo af denk ik.

Maar ben ook niet meer van de gravel en bos paden weg te slaan merk ik. Voor mij is asfalt eigenlijk wel klaar.
Ik maak misschien nog de switch naar 1x11 dit najaar.

Paul

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Eoghlear schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Heb de Nuroad. 2021 model in green n lime. Fijne fiets. Goede afmontage (alles grx810). Ik merk alleen dat als ik naar de start van de route over asfalt het buitenblad het nog gebruik.
Heeft op het Nederlandse gravel die GRX set nu nog heel veel voordelen? Ik heb op mijn fiets een 105 groep zitten, maar het enige waarvoor ik GRX dan zo'n voordeel zou vinden is de clutch op de achterderailleur, ik weet alleen niet hoeveel je die in Nederland echt gaat gebruiken.

Als het nodig is kan ik altijd die R7000 nog voor een GRX800 achterderailleur wisselen.

• Eoghlear
Stoney3K schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:39:
[...]

Heeft op het Nederlandse gravel die GRX set nu nog heel veel voordelen? Ik heb op mijn fiets een 105 groep zitten, maar het enige waarvoor ik GRX dan zo'n voordeel zou vinden is de clutch op de achterderailleur, ik weet alleen niet hoeveel je die in Nederland echt gaat gebruiken.

Als het nodig is kan ik altijd die R7000 nog voor een GRX800 achterderailleur wisselen.
Ik heb de clutch 1x aangeraakt (vooruit, 2x met terug zetten naar de off stand). Verder als je nu met 105 rijdt kun je nog wel prima meekomen.
De derailleur zit iets anders gepositioneerd (meer onder de cassette) verder moet je hier prima mee verder kunnen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Eoghlear schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:56:
[...]

Ik heb de clutch 1x aangeraakt (vooruit, 2x met terug zetten naar de off stand).
Laat me raden, dat was het moment dat je het achterwiel eruit haalde? :+

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 23:54

Dennahz

Life feels like hell should.

Geen echte gravelbike, maar een cyclocrosser :)

Gaat prima, zowel op de weg als off-road!

Video is een opname van m'n beeldscherm, dus kwaliteit is minder dan het origineel :+

Twitter

• klaaas
Cool! Maar dan met een recht stuur, lijkt me geweldig 8)

Uit uw onvrede hier:

• klaaas
Stoney3K schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:39:
[...]

Als die 105 op je huidige gravelfiets zit dan mooi mee doorfietsen. Ik ben wel blij met de clutch op de GRX derrie, maar zoals je zelf al aangeeft kun je altijd de derrie vervangen. Ander voordeel van GRX is dat je er bredere banden mee kunt gebruiken. En ik vind offroad de 30 voor wel heel fijn.

Uit uw onvrede hier:

• klaaas
Budget is zo'n €2500,-.

Wensenlijst:
- Carbon
- 45mm banden
- hydraulische remmen

Giant Revolt? Ik heb de 2022 modellen nog niet gezien, maar die tikken vast een heel aantal van je boxen. Is natuurlijk wel een alledaags merk, maar aangezien je zelf een Cube noemt ..

Uit uw onvrede hier:

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

klaaas schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

Giant Revolt? Ik heb de 2022 modellen nog niet gezien, maar die tikken vast een heel aantal van je boxen. Is natuurlijk wel een alledaags merk, maar aangezien je zelf een Cube noemt ..
Is de Revolt er in carbon dan? Volgens mij was de Revolt 0 wel met GRX810 maar met een alu frame.

• klaaas
Stoney3K schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:05:
[...]

Is de Revolt er in carbon dan? Volgens mij was de Revolt 0 wel met GRX810 maar met een alu frame.
Zeker is die er in carbon. Dan heet ie Revolt Advanced.

Uit uw onvrede hier:

• Eoghlear
Stoney3K schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

Laat me raden, dat was het moment dat je het achterwiel eruit haalde? :+
Correct ;)

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-05 11:05

MetalStef

gietijzer

Ben zelf aan het rondkoekeloeren voor mijn eerste fiets, en heb mijn oog laten vallen op Giant. Alledaags merk, maar vinkt inderdaad veel boxjes af voor het geld.

Volgens Giant zijn ze er in alu (Revolt 0 en 1) en carbon (Revolt Advanced 0 en 2 en 3), maar in de praktijk is er niet aan te komen. Eigenlijk zoals alle gravel bikes.
Daarnaast krijg ik de indruk dat de Revolt Advanced zelfs nog moeilijker is, mogelijk worden ze niet meer gemaakt en is het wachten op de 2022 versie.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MetalStef schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:03:
Ben zelf aan het rondkoekeloeren voor mijn eerste fiets, en heb mijn oog laten vallen op Giant. Alledaags merk, maar vinkt inderdaad veel boxjes af voor het geld.

Volgens Giant zijn ze er in alu (Revolt 0 en 1) en carbon (Revolt Advanced 0 en 2 en 3), maar in de praktijk is er niet aan te komen. Eigenlijk zoals alle gravel bikes.
Daarnaast krijg ik de indruk dat de Revolt Advanced zelfs nog moeilijker is, mogelijk worden ze niet meer gemaakt en is het wachten op de 2022 versie.
Klopt, heeft ook met de leveringsproblemen van Shimano te maken.

De Contend AR1 was de afgelopen week wel leverbaar, en ik vond het verschil tussen de Revolt en de Contend te klein om te wachten tot ik een GRX fiets kon krijgen. Bovendien gebruik ik hem ook vaak op de weg, dus dan is een fiets met 105 een prima middenmoot.

Helpt natuurlijk niet dat wielrennen en vooral gravelen het afgelopen jaar echt achterlijk hip is geworden.

• magic_nl

magic_nl

Eoghlear schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Heb de Nuroad. 2021 model in green n lime. Fijne fiets. Goede afmontage (alles grx810). Ik merk alleen dat als ik naar de start van de route over asfalt het buitenblad het nog gebruik. Bij het einde naar huis ook meestal. Heb ook voor 2x11 gekozen dit jaar omdat het mijn alles in één fiets is geworden, met gedachte op een 2e wielset voor wegbanden. Mijn wielrenfiets komt niet meer van de Wahoo af denk ik.

Paul
Dat is ook mijn bedoeling.
Oude racefiets permanent op de tacx en gravelbike voor alles*

* en soms de MTB op de technischere rondjes

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• magic_nl

magic_nl

klaaas schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

Interessant. Volgens mij werken Giant en Scott samen als ik kijk naar de zadelpen.

Het is dat het budget het niet toelaat, anders zou ik merken als Focus, Sputnik etc. op het lijstje zetten.

Systeemspecificaties

• cedrix5
ElGreco schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:17:
Wat ik wel bijzonder vind is dat je 250 pleuro mag aftikken voor een derrie die maar 2 cassettes aankan en die flattop shit van een ketting nodig heeft.

Er zijn genoeg andere xdr 12 speed cassette fabrikanten die dit soort cassettes maken (wel prijzig) en die dan prima werken met een GX Eagle derrie en een Eagle ketting (of KMC/Wipperman 12x)
Kun je een GX eagle gebruiken met kleinere (race) cassettes? Als in, iets als een 10-36 of 11-36 ofzo. Dat zou wel leuk zijn dan om axs te gebruiken met rival etap shifters, gx eagle en 2 wielsets: 10-52 voor gravel en iets kleiners als cassette op aparte wielset met slicks. Met bikepacken zijn die mullet 1x builds wel interessant vind ik, zeker in de buurt van de Alpen.

Als bovenstaande niet kan zou dat een selling point kunnen zijn van xplr, 10-36 en 10-44 voor de 2 wielsets, net niet laag genoeg voor mij maar wel net wat meer range dan grx 1by

• klaaas
magic_nl schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:27:
[...]

Interessant. Volgens mij werken Giant en Scott samen als ik kijk naar de zadelpen.

Het is dat het budget het niet toelaat, anders zou ik merken als Focus, Sputnik etc. op het lijstje zetten.
Als je de Focus Atlas bedoelt: die heeft volgens mij wat afwijkende standaarden. MTB steekassen of MTB bottombracket of zoiets. Niet echt een alles in 1 fiets lijkt me.

Uit uw onvrede hier:

• cedrix5
klaaas schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:48:
[...]

Als je de Focus Atlas bedoelt: die heeft volgens mij wat afwijkende standaarden. MTB steekassen of MTB bottombracket of zoiets. Niet echt een alles in 1 fiets lijkt me.
Misschien een Canyon grizl? Carbon, in 1x en 2x te krijgen (nuja, met wat geduld) rond 2500 (misschien is 1by iets meer) en gewoon normale steekassen met 50mm clearance. Geometrie is tikje langer maar ook (denk ik?) tikje agressiever dan de endurace. Dus als alles in 1 fiets voldoet het ook prima met 2 wielsets, kan later ervaringen posten als mijn gravelking slicks binnen zijn.

Heb vandaag van mede tweaker een dtswiss G1800 wielset kunnen overnemen (dank!) waar nu maxxis ramblers op liggen in 50c, ben benieuwd hoe dat vergelijkt met de 45mm schwalbe bites op bikepacking trips. Heb ook nog geen echte modder gezien, dus misschien nog eens wisselen in de winter als dat tegenvalt.

• ElGreco
  • Nu online
cedrix5 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:14:
[...]

Kun je een GX eagle gebruiken met kleinere (race) cassettes? Als in, iets als een 10-36 of 11-36 ofzo. Dat zou wel leuk zijn dan om axs te gebruiken met rival etap shifters, gx eagle en 2 wielsets: 10-52 voor gravel en iets kleiners als cassette op aparte wielset met slicks. Met bikepacken zijn die mullet 1x builds wel interessant vind ik, zeker in de buurt van de Alpen.

Als bovenstaande niet kan zou dat een selling point kunnen zijn van xplr, 10-36 en 10-44 voor de 2 wielsets, net niet laag genoeg voor mij maar wel net wat meer range dan grx 1by
Mijn fiets heeft het volgende:
- Rival AXS shifters
- GX Eagle AXS derrie
- een set met xdr body en 10-50 SRAM cassette
- een set met Shimano 11 speed body en een Rotor 11-39 12 speed cassette (deze is wel erg duur maar de enige die zo "klein" is en met een 12 speed ketting anders dan de flattop om kan gaan

Kleiner dan 39 kun je niet gaan met de GX Eagle derrie. Ook op internet vind ik geen verhalen van mensen die lager dan dit kunnen gaan qua grootste cassette krans.

• cedrix5
ElGreco schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:26:
[...]

Mijn fiets heeft het volgende:
- Rival AXS shifters
- GX Eagle AXS derrie
- een set met xdr body en 10-50 SRAM cassette
- een set met Shimano 11 speed body en een Rotor 11-39 12 speed cassette (deze is wel erg duur maar de enige die zo "klein" is en met een 12 speed ketting anders dan de flattop om kan gaan

Kleiner dan 39 kun je niet gaan met de GX Eagle derrie. Ook op internet vind ik geen verhalen van mensen die lager dan dit kunnen gaan qua grootste cassette krans.
Dat is wel mooi materiaal ja, met 12 speed is 11-39 misschien ook wel wenselijk. Enige klacht is dan dat het geen 10-39 is voor mij (of misschien 9), dat zou beter gaan bij iets als een 38/40t voorblad voor lichte gravel/asfalt. Alsnog 1000+ euro's om hier te geraken denk ik incl shifters vervangen, met 2 cassettes vast 1500 als je ziet wat rotor vraagt voor hun exemplaar. Wel machtig licht, mijn 10-speed deore xt 11-36 is een stuk zwaarder denk ik met minder kransjes.

Overweeg je zelf iets van de nieuwe gravel suspension die steeds meer verschijnt of een dropper? Ben nog niet echt bekend met al die mountainbike dingen in de praktijk. Ik overweeg wel nog een redshift suspension stem en iets als de vcls post van canyon als die los te krijgen is als upgrade. De vork laat ik even rigid, ook voor makkelijk cargo cages bevestigen en voor fietsen op minder zwaar terrein.

Wat voor stuur heb je? In het canyon stuur zit weinig flare en ben wat aan het rondkijken naar iets breders, rond 46cm met flare in de drops. Salsa cowchipper, pnw coast (deze is niet hier te krijgen denk ik zonder import en kosten) zijn al op de shortlist.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Zo, op die van mij maar eens de eerste kilometers gezet.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-05 14:36
Stoney3K schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:39:
Zo, op die van mij maar eens de eerste kilometers gezet.

[Afbeelding]
Nice. Welke Giant zien we hier?

Komoot

• klaaas
cedrix5 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:14:
[...]

Als je niet daadwerkelijk gaat bikepacken vraag ik me af of de Grizl geen overkill is. Voor wat minder heftige dingen zit de Grail naar mijn idee toch veel dichter tegen een wegfiets aan? Nou maakt Canyon wel wat afwijkende keuzes, dus wellicht valt het mee. Ben wel benieuwd naar je ervaring met racewielen in vergelijking met een 'echte' racefiets.

Uit uw onvrede hier:

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MaSw85 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:37:
[...]

Nice. Welke Giant zien we hier?
Contend AR 1, dus met de 105 groepset. Af fabriek ook met 32mm tubeless banden.

• klaaas
Stoney3K schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:45:
[...]

Contend AR 1, dus met de 105 groepset. Af fabriek ook met 32mm tubeless banden.
Aardige maat ook. XL? En tot hoe breed kun je gaan met de banden?

[Voor 8% gewijzigd door klaaas op 11-08-2021 22:50]

Uit uw onvrede hier:

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

klaaas schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:49:
[...]

Aardige maat ook. XL? En tot hoe breed kun je gaan met de banden?
Is een L, XL zou voor mij (183cm) net te groot zijn. Vind deze framemaat al een behoorlijk lange reach hebben... ik heb het probleem dat ik een gemiddeld postuur heb maar wel stelten er onder. :+

Banden passen er op tot 38mm volgens de fabrikant, maar 40mm gaat er ook makkelijk onder passen. 47mm als je er 650B wielmaat onder zou zetten.

[Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 11-08-2021 22:57]

• ElGreco
  • Nu online
cedrix5 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:34:
[...]

Dat is wel mooi materiaal ja, met 12 speed is 11-39 misschien ook wel wenselijk. Enige klacht is dan dat het geen 10-39 is voor mij (of misschien 9), dat zou beter gaan bij iets als een 38/40t voorblad voor lichte gravel/asfalt. Alsnog 1000+ euro's om hier te geraken denk ik incl shifters vervangen, met 2 cassettes vast 1500 als je ziet wat rotor vraagt voor hun exemplaar. Wel machtig licht, mijn 10-speed deore xt 11-36 is een stuk zwaarder denk ik met minder kransjes.

Overweeg je zelf iets van de nieuwe gravel suspension die steeds meer verschijnt of een dropper? Ben nog niet echt bekend met al die mountainbike dingen in de praktijk. Ik overweeg wel nog een redshift suspension stem en iets als de vcls post van canyon als die los te krijgen is als upgrade. De vork laat ik even rigid, ook voor makkelijk cargo cages bevestigen en voor fietsen op minder zwaar terrein.

Wat voor stuur heb je? In het canyon stuur zit weinig flare en ben wat aan het rondkijken naar iets breders, rond 46cm met flare in de drops. Salsa cowchipper, pnw coast (deze is niet hier te krijgen denk ik zonder import en kosten) zijn al op de shortlist.
Ik heb een oude(re) vcls zadelpen van Canyon, de S13 dacht ik (een stuk, niet die gesplitste variant). Prima ding. Ooit via het forum van fiets.nl gekocht, maar ze komen ook wel eens op MP voorbij.

Stuur is een Ritchey Butano WCS. Het bevalt eigenlijk zelfs meer dan de carbon Specialized stuur van mijn racer.

Geen droppers of andere voorvork. Deze fiets doet ook soms dienst als racefiets (zoals nu op vakantie) met een tweede wielset, naast de echte racer.

Een 10 of 9 voegt weinig toe in mijn geval, zo hard ga ik niet en daar is deze fiets ook niet voor bedoeld. En dat gemopper over ik heb geen kransjes meer om mee te trappen in de afdaling; als mijn kransjes op zijn, ga ik te hard voor wat ik fijn vind.

De cassette van Rotor was even slikken maar de andere optie was een tweede derailleur, en extra flattop ketting en iedere keer de hele aandrijflijn vervangen bij een wielwissel. Dan kom je op hetzelfde uit en extra gehannes.

Daarnaast, ik leen vaak wielen uit, dan is een Shimano body minder werk voor mij (en goedkoper)

[Voor 7% gewijzigd door ElGreco op 11-08-2021 23:22]

• klaaas
Stoney3K schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:55:
[...]

Is een L, XL zou voor mij (183cm) net te groot zijn. Vind deze framemaat al een behoorlijk lange reach hebben... ik heb het probleem dat ik een gemiddeld postuur heb maar wel stelten er onder. :+

Banden passen er op tot 38mm volgens de fabrikant, maar 40mm gaat er ook makkelijk onder passen. 47mm als je er 650B wielmaat onder zou zetten.
Ah, dan vertekent de foto denk ik behoorlijk. Ik vond de eerste contend AR interessant omdat die qua geo 1:1 overeen kwam met mijn Defy. Maar die zag er een stuk meer gedrongen uit.

Anyways, met 38/40mm kun je in NL echt heel veel rijden. Lijkt me een prima fiets om weg en niet al te gek gravel te combineren.

Uit uw onvrede hier:

• cedrix5
klaaas schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:43:
[...]

Als je niet daadwerkelijk gaat bikepacken vraag ik me af of de Grizl geen overkill is. Voor wat minder heftige dingen zit de Grail naar mijn idee toch veel dichter tegen een wegfiets aan? Nou maakt Canyon wel wat afwijkende keuzes, dus wellicht valt het mee. Ben wel benieuwd naar je ervaring met racewielen in vergelijking met een 'echte' racefiets.
Ja in NL is een grail vast genoeg. Alleen, die is nieuw niet echt goedkoper als je de carbon eis stelt. Wat is dan het voordeel van een grail? De geometrie is mijn inziens redelijk vergelijkbaar. Dus je zou dan wel echt fan moeten zijn van hun hoverbar of weten dat je nooit meer dan 42mm banden wil plaatsen. Grail heeft ook mooiere kleurtjes naar mijn mening. Al verslaat weinig de metallic lak van een carbon kona libre.

• GWBoes
Stoney3K schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:55:
[...]

Ben net zo lang en heb precies hetzelfde idee op mijn normale Contend (2017 SL 1 maat L). Volgens mij zit er een redelijke offset zadelpen in wat samen met de iets scherpere zadelbuishoek voor een effectief grotere reach zorgt. Achteraf had ik beter een M/L kunnen hebben voor de Giant.
De Woho gravelbike is daarentegen officieel een maat te groot voor mij maar voelt compacter aan door een cm kortere stem en geen offset zadelpen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Kortere stem er op zetten kan ik sowieso altijd nog doen. Met een M/L frame loop ik het risico dat de zadelpen weer te kort werd ;)

Eerst maar eens zorgen dat ik er een Wahoo op krijg, want die krengen zijn voorlopig nog steeds niet leverbaar.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Als mijn nieuwe fiets wordt geleverd wil ik hem direct ombouwen naar tubeless. De wielset (Rose R-Thirty Disc Light) is geschikt, maar er wordt wel geadviseerd een tubeless velglint te plaatsen.

Naast tape, seallant en ventielen heb ik verder niets nodig toch?

Ik zit te denken aan een setje van Muc-Off (vooral omdat de sealant biologisch afbreekbaar is). Nog tips/tricks?

• GWBoes
Alleen het standaard spul. doekjes om weg te vegen wat er uit lekt, een goede pomp of compressor om de band te zetten en een beetje geduld en rust (vooral bij de eerste keer)

Ik heb de banden nog ontvet aan de binnenzijde. Las ergens dat banden met poreuze zijwanden de sealent niet wil hechten door een vettig laagje. Geen idee of het echt nodig was maar de WTB's op mijn fiets had ik in 1 keer dicht terwijl ik daar veel problemen over gelezen had. Daarna nog een paar uur vlak gelegd op beide zijde met een emmer oid.

• McMiGHtY
Sommige bandjes gaan zonder probleem...andere hebben iets meer liefde nosig

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

GWBoes schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:47:
Alleen het standaard spul. doekjes om weg te vegen wat er uit lekt, een goede pomp of compressor om de band te zetten en een beetje geduld en rust (vooral bij de eerste keer)

Ik heb de banden nog ontvet aan de binnenzijde. Las ergens dat banden met poreuze zijwanden de sealent niet wil hechten door een vettig laagje. Geen idee of het echt nodig was maar de WTB's op mijn fiets had ik in 1 keer dicht terwijl ik daar veel problemen over gelezen had. Daarna nog een paar uur vlak gelegd op beide zijde met een emmer oid.
Goede tips :)

Verwacht je dat het met een JoeBlow pomp lukt?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
DjVe schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:16:
[...]

Goede tips :)

Verwacht je dat het met een JoeBlow pomp lukt?
Ik heb een JoeBlow pomp, die is prima.

Als je de juiste banden koopt, lukt het je waarschijnlijk nog met een action pomp.

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 17:58

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Ik ben ook over op gravelbiking, toch weer wat fijner dan constant het geluid van langsrijdende auto's etc op een racefiets. Alleen heb ik denk ik toch een iets te groot frame gekocht op afstand, maarja beginner fouten had meer moeten kijken naar de specs dan alleen wat de fabrikant/winkel aangaf. Daarom ben ik nu aan het wachten op de volgende levering Canyon fietsen en dan kan ik mn Trek Checkpoint SL5 56 weer te koop zetten. :D

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

mhr-zip schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:20:
[...]

Ik heb een JoeBlow pomp, die is prima.

Als je de juiste banden koopt, lukt het je waarschijnlijk nog met een action pomp.
De banden die meegeleverd worden zijn de Continental Terra Speed ProTection. Dus dat moet goed komen :)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
DjVe schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:54:
[...]

De banden die meegeleverd worden zijn de Continental Terra Speed ProTection. Dus dat moet goed komen :)
Ik help het je hopen.

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
TweakJerommeke schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:51:
Ik ben ook over op gravelbiking, toch weer wat fijner dan constant het geluid van langsrijdende auto's etc op een racefiets. Alleen heb ik denk ik toch een iets te groot frame gekocht op afstand, maarja beginner fouten had meer moeten kijken naar de specs dan alleen wat de fabrikant/winkel aangaf. Daarom ben ik nu aan het wachten op de volgende levering Canyon fietsen en dan kan ik mn Trek Checkpoint SL5 56 weer te koop zetten. :D
Waarom denk je dat ie te groot is?

• magic_nl

magic_nl

DjVe schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:34:
Als mijn nieuwe fiets wordt geleverd wil ik hem direct ombouwen naar tubeless. De wielset (Rose R-Thirty Disc Light) is geschikt, maar er wordt wel geadviseerd een tubeless velglint te plaatsen.

Naast tape, seallant en ventielen heb ik verder niets nodig toch?

Ik zit te denken aan een setje van Muc-Off (vooral omdat de sealant biologisch afbreekbaar is). Nog tips/tricks?
Nederlands ecologisch verantwoord alternatief voor muc off:
https://www.airolube.nl/s...765-tyre-sealer-500ml-788

Systeemspecificaties

• cedrix5
Mijn maxxis ramblers kreeg ik met normale pomp op de velg vanzelf. Alleen de panaracer gravelking slicks in 35mm lukten niet met de c1850 velgen. Heb een schwalbe tyre booster gekocht nu om een stoot te kunnen geven, samen met wat nieuw velglint van dtswiss.

• GWBoes
Grootste factor hierin is toch ook wel velgbreedte icm bandbreedte. De 40mm WTB Byways op 25mm interne velgen was niet te doen zonder compressor, 2.25" MTB banden op dezelfde velgen floept er zo op met een JoeBlow pomp.
40mm op 25mm intern is ook op het randje wat kan volgens diverse fabrikanten dus heel raar is dat niet.

• cedrix5
Ja mijn combi was 35mm banden op 22 intern, maar herken het wel wat je zegt.

Wilde me net inschrijven voor Strade Bianchi achterhoek, is gewoon al 1000 man aangemeld en volzet :o
Ga nu dat weekend voor actc gaan, 2 dagen bikepacken in de champagne streek. (althans, je kan het ook in 1 dag doen aldus organisatie, maar 300/400km is dan wel heel erg veel lijkt me)

[Voor 65% gewijzigd door cedrix5 op 13-08-2021 14:22]

• ElGreco
  • Nu online
GWBoes schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:22:
40mm op 25mm intern is ook op het randje wat kan volgens diverse fabrikanten dus heel raar is dat niet.
Hoe bedoel je dat? Kan groter of kleiner dan 40mm op 25mm intern niet?

• cedrix5
Ik denk dat hij bedoelt dat 30mm banden op 25mm velgen wordt afgeraden door fabrikanten, als in, smaller dan 40mm is niet meer goed.

• GWBoes
@ElGreco idd wat @cedrix5 zegt. Bij sommige fabrikanten wordt afgeraden smaller te gaan dan 40mm banden op 25mm velgen. Of dan is het iig minder ideaal.
Buiten dat of het past ga je ook de zijwanden anders belasten lijkt mij.

• McMiGHtY
cedrix5 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:21:
Ja mijn combi was 35mm banden op 22 intern, maar herken het wel wat je zegt.

Wilde me net inschrijven voor Strade Bianchi achterhoek, is gewoon al 1000 man aangemeld en volzet :o
Ga nu dat weekend voor actc gaan, 2 dagen bikepacken in de champagne streek. (althans, je kan het ook in 1 dag doen aldus organisatie, maar 300/400km is dan wel heel erg veel lijkt me)
Gewoon een route daarmaken...geweldig mooie omgeving.

• McMiGHtY
En ik kan de omgeving rond Surhuisterveen..Marum..Opende ook aanbevelen

• cedrix5
McMiGHtY schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:55:
[...]

Gewoon een route daarmaken...geweldig mooie omgeving.
Oh ja dat gaat zeker gebeuren, ben er regelmatig. Alleen wist niet dat het zo'n groot event is, heeft ook wel wat met zoveel te starten.

• McMiGHtY
Zekers...dit jaar ook een lustrum editie dus wellicht nog leuker.

Ik had me al wel ingeschreven...en hoop er bij te zijn. ( Mits m'n ribben weer normaal aanvoelen tegen die tijd).

19september heeft de toerclub uit Vorden trouwens een gravelrit op de kalender staan...schat dat die redelijk dezelfde weggetjes pakt, daar is geen voorinschrijving mogelijk maar wel op de dag zelf ( geloof vijf euro).

En er zijn er daar in de buurt een hele rits de komende tijd.. zal binnenkort even kijken of ik een overzichtje kan vinden.

• cedrix5
Vanochtend ritje gedaan door de heide ten oosten van Eindhoven, was toch wel een uitdaging hier en daar waar mijn (internet) route door los zand ging. Lost dat zich op bij een beetje regen of in het najaar? Singletrack door het bos was wel heerlijk op 50mm banden, minder last van wortels en kleine obstakels. Alle verschillende ondergronden en de bijbehorende moeilijkheidsgraad (hoe hard moet je remmen voor een bocht) vraagt toch wel wat ervaring en kennis van je fiets vind ik.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Los zand wordt vaak (veel) beter na een (beetje) regen en op een aantal plekken is dat vooral iets van de echte zomer en wordt het in het najaar al beter. Niet overal, helaas, sommige plekken zijn gewoon echt veel te zanderig.

Maar met 50mm zou je er toch niet per de heel veel last van moeten hebben? Zijn je banden niet te hard? Volgens mij helpt het om een beetje achterop te zitten en je stuur niet te krampachtig vast te houden, maar een beetje te laten ‘zoeken’. En wennen idd. Niet te bang zijn, niet te hard gaan en indien nodig gewoon voetje aan de grond :).

Ik denk dat ik hier zo maar weer eens het bos in ga, zoveel kans heb ik (ivm vakantie) niet meer voor de boel weer dichtgaat voor de jacht van Willempie…

• McMiGHtY
Als ik het zo lees...even iets lucht uit de bandjes, heb je nog meer oppervlak

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
En het ritje zit er weer op! Was lekker rustig, ondergrond overal prima te doen en veel verschillende ondergronden gehad. De hei begint paars te worden, dus als je dat mooi vindt (wie niet) dan moet je denk ik vanaf volgend weekend hier zijn (en als je routes wil met veel hei dan geef je maar een gil).

Geen zwijnen overigens gezien vandaag, maar in plaats daarvan 4 reeën incl een kleintje zo’n 20 meter voor me op het pad…

• McMiGHtY
Routes zijn altijd welkom

• MaSw85
De routes voor Graveller -Veluwe (Noord)- zijn gedeeld, die rijd ik met twee vrienden het weekend van 28-29 augustus. Staan op Komoot. Wij gaan beide dagen voor de 100+ km optie.

Komoot

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat zijn mooie routes, beiden met hun eigen karakter! Wel hier en daar smalle(re) paden, dus kleine groepjes werkt het best.

En als het weer iets minder is, dan is er sowieso niets aan de hand :).

-edit: vet event, btw. Je hebt vast alles doorgenomen, maar de camping waar jullie slapen is echt nogal basic. Geen elektriciteit ook denk ik.

[Voor 26% gewijzigd door ZieMaar! op 16-08-2021 08:19]

• MaSw85
ZieMaar! schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:16:
Dat zijn mooie routes, beiden met hun eigen karakter! Wel hier en daar smalle(re) paden, dus kleine groepjes werkt het best.

En als het weer iets minder is, dan is er sowieso niets aan de hand :).

-edit: vet event, btw. Je hebt vast alles doorgenomen, maar de camping waar jullie slapen is echt nogal basic. Geen elektriciteit ook denk ik.
Klopt, zin in. Ga met twee vrienden, dus dat moet goed komen. Geen elektriciteit is bekend, dus powerbank ligt al klaar. Er zijn alleen basic voorzieningen qua toilet en douche inderdaad.

Veel mul zand op de route dus? :(

Komoot

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
MaSw85 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:40:
[...]

Klopt, zin in. Ga met twee vrienden, dus dat moet goed komen. Geen elektriciteit is bekend, dus powerbank ligt al klaar. Er zijn alleen basic voorzieningen qua toilet en douche inderdaad.

Veel mul zand op de route dus? :(
Mwah, dat weet ik niet hoor. De smallere paden zijn meer ten noorden van Gortel en door het bos. Ik denk dat die zelfs deels verhard zijn. Ik wil wel ff beter kijken zo, als je dat prettig vindt?

-edit: de zaterdag route kent iig langs de hei bij Hoog Soeren vrij mul zand. Daar kan je langs de kant vaak redelijk rijden, maar da's niet het fijnste stuk. Tussen punt 42 en 43 kan het, als het lang droog is, ook net iets muller zijn, maar da's meestal wel te doen (en is volgens mij een doubletrack, dus desnoods door het gras). Wel oppassen, veel wandelaars/fotograven daar. Maar al met al is het ook gewoon veel 'hard' gravel zo te zien. Ik zou me niet teveel zorgen maken :).

Voor zondag lijkt dat vergelijkbaar. Het stuk boven Epe ken ik niet en ten westen van Elspeet en Uddel zijn het vaak meer grindwegen door het boerenland of door het bos. Zo te zien zit er een pad bij over de hei, maar dat is heel compact en zelfs op de gewone racer wel te doen. Ook daar: veel wandelaars/fotograven.

Als je op de highlight tussen 50 en 51 klikt, zie je wat ik bedoel met smalle(re) paden.

Verder natuurlijk geen garanties hé ;). Ik heb niet alles zelf gefietst en als het vanaf nu droog blijft kunnen veel doubletracks ook wat muller worden, maar ik denk dat t allemaal wel mee zal vallen :).

[Voor 50% gewijzigd door ZieMaar! op 16-08-2021 10:30]

• McMiGHtY
Traveller is vol zie ik.. hetzelfde weekeinde is https://deurdonderen.cc/tickets/

Lijkt me ook wel onmeunig leuk

Maar ook in hetzelfde weekeinde als de Strade Achterhoek..

Lijkt wel of ze teveel in hetzelfde weekeinde willen stoppen... Dus het word dan of-of en niet en-en-en

• cedrix5
Strade is ook vol dus ben blij dat er alternatieven zijn 😁
ZieMaar! schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 08:11:
Maar met 50mm zou je er toch niet per de heel veel last van moeten hebben? Zijn je banden niet te hard? Volgens mij helpt het om een beetje achterop te zitten en je stuur niet te krampachtig vast te houden, maar een beetje te laten ‘zoeken’. En wennen idd. Niet te bang zijn, niet te hard gaan en indien nodig gewoon voetje aan de grond :).
Had er net geen 2 bar in gedaan, lager kan ook nog wel misschien. Vooral achterop zitten is een goeie denk ik, dat zal veel schelen. Voor voetje aan de grond zou ik nog eens durven flat pedals monteren, alleen in Nederland niet echt nodig. Met bikepacken en technische klimmetjes lijkt me dat heerlijk. Moet nu even mijn spd’s wat zachter instellen denk ik dat uitklikken sneller kan.

[Voor 87% gewijzigd door cedrix5 op 16-08-2021 10:42]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
In zacht zand val je ook zachter als het uitklikken misgaat, moet je maar denken. Maar misschien juist iets sneller voetje aan de grond doen dan, dan gaat dat klikken ook steeds beter. Beter een keer voor niets uitgeklikt dan een keer te weinig, toch ;)?

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Specifiek graveltopic, super! Hier een berijder van een Canyon Grail CF SL8. Ben er nu achter dat het gebrek aan snelheid niet aan het materiaal ligt maar toch echt aan mij.

26 juli nog een tocht Rondom Roden gemaakt (Route kwam van gravelrides.cc). Het had de dagen ervoor flink geregend dus enigszins blubberig was het wel. Ook moest ik een stuk langs akkerland, kon verderop zien dat het meer op een sloot begon te lijken dan een pad en besloot af te stappen en om te draaien. Bleek echter dat ik al een flink stuk onderweg was door licht onderwater staand land. Voetje uitgeklikt en zoeken naar de bodem ging niet zoals gepland. Heerlijk een zijwaartse douche mee kunnen pakken.

• McMiGHtY
artharpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:56:
Specifiek graveltopic, super! Hier een berijder van een Canyon Grail CF SL8. Ben er nu achter dat het gebrek aan snelheid niet aan het materiaal ligt maar toch echt aan mij.

26 juli nog een tocht Rondom Roden gemaakt (Route kwam van gravelrides.cc). Het had de dagen ervoor flink geregend dus enigszins blubberig was het wel. Ook moest ik een stuk langs akkerland, kon verderop zien dat het meer op een sloot begon te lijken dan een pad en besloot af te stappen en om te draaien. Bleek echter dat ik al een flink stuk onderweg was door licht onderwater staand land. Voetje uitgeklikt en zoeken naar de bodem ging niet zoals gepland. Heerlijk een zijwaartse douche mee kunnen pakken.
Is dat die van 86km die ook door Marum komt ?

Het was daar Idd behoorlijk nat (geweest) en de grond zat redelijk vol.

• artharpe
  • Niet online
McMiGHtY schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:06:
[...]

Is dat die van 86km die ook door Marum komt ?

Het was daar Idd behoorlijk nat (geweest) en de grond zat redelijk vol.
Dit was de 82 variant via Fochteloërveen. Volgens mij was het in die periode overal mooi nat. Gelukkig was het mooi weer en kon op een bankje mijn sokken even uitwringen :D

• McMiGHtY
Voor de geïnteresseerden

https://gravelrides.cc/roden-drenthe/

Ik zelf een stuk van de 86km versie gereden (totdat ik onderuit ging) maar ik ga zeker nog een keer terug. Auto neerzetten kan bij de 86km variant bij camping "t Strandheem en ik denk dat niemand je tegenhoud als bij terugkomst even gebruik maakt van de douches. #protip

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Is wel grotendeels verhard denk ik? Wat voor onverhard heb je daar? Schelpenpaadjes en boerenweggetjes denk ik?

• McMiGHtY
Zandweggetjes, kruipdoor-sluipdoor, paadjes waar bokken grazen. Bospaadjes

Heel anders dan de Kroondomeinen

• artharpe
  • Niet online
McMiGHtY schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:44:

Ook mijn ervaring op basis van de 82km versie, zand, akker en bospaden. Maar ook flink wat verharde delen, ik gok zo 50/50.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
McMiGHtY schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:44:

Stel dat ik één ritje ergens anders zou doen: ga ik dan richting Drenthe of toch beter de achterhoek in?

• artharpe
  • Niet online
Ik ben nog niet in de Achterhoek geweest, zou het je daarom niet kunnen vertellen. Op basis van de omschrijvingen op gravelrides.cc zou ik zelf voor de Achterhoek gaan.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
artharpe schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:10:
Ik ben nog niet in de Achterhoek geweest, zou het je daarom niet kunnen vertellen. Op basis van de omschrijvingen op gravelrides.cc zou ik zelf voor de Achterhoek gaan.
Neig ik ook naar. Maar volgens mij is @McMiGHtY wel echt bekend in de achterhoek en die weet ook goed wat ik hier vaak fiets, dus ben benieuwd naar zijn ervaringen :).
Pagina: 1 2 3 ... 34 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee