U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Ik heb dit eens gehad nadat ik mijn stuur los had gehad in verband met vervoeren op een camper. Toen ik hem weer vast had gezet, merkte ik dat ik bij 20/25km/h ineens een gevaarlijke trilling kreeg als ik de handen van het stuur haalde.justice strike schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:27:
[...]
probleem is er niet als ik mijn handen op mijn fiets heb overigens. Echt een vreemd probleem. Ik vind de geometrie overigens niet zo heel vreemd. Scheelt maar weinig van mijn racefiets (die wel gewoon strak fietst zonder handen.
Wat bleek, het stuur stond toen niet 100% recht, blijkbaar. Nadat ik het nog eens los had gehaald en kaarsrecht weer vastgezet had, was de trilling verdwenen.
ik denk dat hij recht zit. Maar ik ga dit even nakijken. Ik fiets al een tijdje, dit is echt de eerste fiets waar ik dit mee heb.Stelsol schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:31:
[...]
Ik heb dit eens gehad nadat ik mijn stuur los had gehad in verband met vervoeren op een camper. Toen ik hem weer vast had gezet, merkte ik dat ik bij 20/25km/h ineens een gevaarlijke trilling kreeg als ik de handen van het stuur haalde.
Wat bleek, het stuur stond toen niet 100% recht, blijkbaar. Nadat ik het nog eens los had gehaald en kaarsrecht weer vastgezet had, was de trilling verdwenen.
Zie bijv dit:
YouTube: This Simple Hack Transforms Your Bike Wheels
Of is je balhoofd niet goed vastgezet?
Maar bottom line is dat je fiets behoorlijk stabiel moet zijn als je zonder handen fietst.
Dat laatste ben ik met je eens. Balhoofd zit vast, maar met het stuur ga ik dat ook even nakijken.Requiem19 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:38:
[...]
Zie bijv dit:
YouTube: This Simple Hack Transforms Your Bike Wheels
Of is je balhoofd niet goed vastgezet?
Maar bottom line is dat je fiets behoorlijk stabiel moet zijn als je zonder handen fietst.
Balanceren van je fiets... zal dat een impact hebben? heb nog nooit een wiel gebalanceerd en ook nog nooit deze speed wobble gehad.
Als ik je historie teruglees over deze fiets(en) heb je inmiddels wel genoeg ervaring wat het allemaal kan zijn om een oordeel te vellen hoeveel energie je hier nog in wil steken lijkt me.
Mijn oordeel blijft in ieder geval: een nieuwe fiets zou niet dermate mogen trillen dat je je handen niet van het stuur kunt halen.
nee je hebt helemaal gelijk. Ik heb er overigens niet zoveel tijd in gestoken. Als iets niet werkt dan gaat hij terug naar de winkel Ik ga zelf niet zitten vogelen. Maar wil even checken of ik nu gewoon teveel verwachtingen heb of niet. Ik ga nog wel even het stuur en het balhoofd checken en dan toch maar weer even terug naar de winkel.GWBoes schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:04:
@justice strike ik denk dat nog nooit iemand hier z'n fietswielen heeft gebalanceerd en zou ook niet nodig moeten zijn, helemaal bij snelheden van 20km/u.
Als ik je historie teruglees over deze fiets(en) heb je inmiddels wel genoeg ervaring wat het allemaal kan zijn om een oordeel te vellen hoeveel energie je hier nog in wil steken lijkt me.
Mijn oordeel blijft in ieder geval: een nieuwe fiets zou niet dermate mogen trillen dat je je handen niet van het stuur kunt halen.
Misschien dan toch maar voor een koga world traveller gaan oid. Ik had toch eigenlijk wel wat meer verwacht moet ik eerlijk zeggen
Ik ga de wielen overigens ook even omwisselen. Ik heb wat DT Swiss wielen, en als ik mij niet vergis was het probleem met die wielen niet aanwezig.
[ Voor 6% gewijzigd door justice strike op 15-07-2025 13:39 ]
Je kunt ook voor een hardtail mtb frame kiezen. Daar passen namelijk 60mm Schwalbe Thunder Burt banden onder. Bijvoorbeeld het frame bij TanTan / Seraph FM199 29ER*2.35Tire met vaste vork en flared stuur.Requiem19 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:52:
M'n vriendin zo gek gekregen om mee te doen met de Traka volgend jaar. Dat betekent dat ik weer een fiets mag bouwen. Jeej.
Het wordt onderstaand frame, met een mix van Sram Rival/Force Xplr E1 13s. Verwacht in totaal onder de 2500 te blijven voor een strakke build met 50mm hoge velgen.
Frame heeft clearance voor 50mm banden, zou dus net 2.1 mtb banden in moeten kunnen. [Afbeelding]
Ik hem initieel opgebouwd voor beachraces. Maar gravelen gaat ook top met deze fiets met de Schwalbe Thunder Burt Addix Speed Super Ground TLE tires (29", 57mm / 2.25") met ca. 1.5 bar.
Laatst heb ik me in Vianden tijdens de UCI Eislek gravel race gekwalificeerd voor het WK gravel in oktober met deze fiets😊.
Specs:
- Frame: TanTan (Seraph) FM199 29ER*2.35Tire. Flared handlebar, seatpost and stem are also from TanTan.
- Control levers GRX ST-RX820 1x12s
- Flat mount brake calipersGRX RX820 (front Post Mount to Flat Mount adapter)
- Frontring 48t Narrow-wide (0 offset) with 10-45 (1x12speed) (https://www.themechanic-parts.com/)
- Rear derailleur GRX RX820 12s
- Crank XT 165mm
- Carbon rims: 40mm and 36mm (Elavo Carbon Ali) with Dt Swiss hubs and Sapim spokes (zelf gespaakt)
- Tyres: 60mm Schwalbe G-One Speed Evolution 60-622 and VITTORIA Tattoo II 29x2.3
:strip_exif()/f/image/KpNyr7Nurh6pcPfZS78QmDmp.jpg?f=fotoalbum_large)
Zal vanavond nog even met andere wielen fietsen en dan gaan we morgen maar weer even de fiets bij Decathlon brengen. Heb het idee dat het toch de wielen moeten zijn, dat was de vorige keer ook het geval. Misschien zijn die wielen niet geschikt voor 58mm banden oid.
Mocht je geen post naar flatmount adapters willen, mtb klauwen werken prima met grx brifters. Je moet alleen wel even kijken dat je leidingen op de klauwen passen. Anders moet je dus een andere leiding kopen.
het verschijnsel heet "shimmie" of 'shimmien". Het heeft te maken met een gebrek aan demping in de eigen frequentie van het materiaal. Er is veel informatie over te vinden.justice strike schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:34:
[...]
ik denk dat hij recht zit. Maar ik ga dit even nakijken. Ik fiets al een tijdje, dit is echt de eerste fiets waar ik dit mee heb.
Dit klopt wel idd. Als ik er een tas met 2 kg aan hang dan is er geen probleem meer.Hencksch schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:47:
[...]
het verschijnsel heet "shimmie" of 'shimmien". Het heeft te maken met een gebrek aan demping in de eigen frequentie van het materiaal. Er is veel informatie over te vinden.
Probleem is overigens opgelost. Ik had gister een ander voorwiel erin gezet en toen was het probleem weg. Ik wilde het originele wiel weer terugzetten toen ik opmerkte dat ze een reflector hebben aangebracht aan het wiel... 1 enkele reflector. Ik heb deze eraf gehaald en toen was het probleem weg.
Uiteindelijk was het dus toch een niet gebalanceerd wiel, wel vreemd dat het zoveel effect kan hebben.
Hoppa, soms kan het makkelijk zijn!justice strike schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:31:
[...]
Dit klopt wel idd. Als ik er een tas met 2 kg aan hang dan is er geen probleem meer.
Probleem is overigens opgelost. Ik had gister een ander voorwiel erin gezet en toen was het probleem weg. Ik wilde het originele wiel weer terugzetten toen ik opmerkte dat ze een reflector hebben aangebracht aan het wiel... 1 enkele reflector. Ik heb deze eraf gehaald en toen was het probleem weg.
Uiteindelijk was het dus toch een niet gebalanceerd wiel, wel vreemd dat het zoveel effect kan hebben.
nou... ik wil gewoon dat ik die fiets de eerste week gewoon gebruik zoals opgeleverd. Anders weet je niet of de fiets niet goed is of dat je zelf iets verkeerd doet.418O2 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:36:
Wel mooi dat niet iedereen de natuurlijke reflex heeft om reflectoren en dork-discs kapot te maken...
Ik moet de stem nog overigens veranderen (downward angle) en wat ringetjes weghalen. Maar ik ben wel in mijn nopjes over de fiets (over het algemeen). wel jammer dat het geen shimano groepset is... dat zet ik er tzt wel op als alles versleten is.
Welke slijtagemeter en is het flattop? De flattop sram 12 speed kettingen hebben een andere diameter roller waardoor de oude standaard meters niet meer werken.cosmos81 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:18:
Had een nieuwe (SRAM/12speed) ketting gemonteerd omdat de vorige er al zo'n 1200km op zat, maar nu trapt de nieuwe ketting door met staand accelereren dan zou je denken dat ik wat te lang ben doorgereden. Maar ik had de vorige ketting nog opgemeten: deze toonde 0.30 op de slijtagemeter, hoe kan dit ?
/f/image/qZivU1NSbqUzIJjr3gavi0cq.png?f=fotoalbum_large)
Dat wist ik nog niet, thanks ! Het was een flattop ketting om precies te zijn de SRAM Rival E1 12/13-speed Ketting (E1), de vorige was een SRAM Apex Flattop (D1), deze laatste zat standaard op mijn Grizl.Kluus schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:22:
[...]
Welke slijtagemeter en is het flattop? De flattop sram 12 speed kettingen hebben een andere diameter roller waardoor de oude standaard meters niet meer werken.
Dit is de slijtagemeter deze een jaar geleden ofzo aangeschaft.
:strip_exif()/f/image/vMi11aTF94ESsmZCvhFyYSgy.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoofdzakelijk alleen met droog weer gereden (gravel) wel veel stof en zand. Maar de ketting was goed onderhouden werd na iedere rit goed schoongemaakt met een doekje en borstel, smeerde hem iedere 100km met Boeshield T-9.r0g3r schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:33:
Je hebt voor flattop inderdaad onderstaande meter nodig, waarbij je tijdens het meten de ketting met je duim naar boven in de ronde uitsparing drukt en dan kijkt of het palletje aan het eind wel of niet tussen de rollen valt. Maar 1200km is wel erg weinig voor een ketting, tenzij je op een mtb die enkel door de modder fietst en nooit schoon maakt. [Afbeelding]
Zat eraan te denken dat dit misschien komt omdat de
nieuwe ketting een E1 is de vorige was een D1. De info van Sram hierover is imo nogal verwarrend, in de link van deze ketting schrijft men dat deze geschikt is voor: Compatible with 12-speed road and 13-speed XPLR AXS drop bar groupsets.
https://www.sram.com/en/sram/models/cn-riv-e1
In deze link staat het volgende:
https://support.sram.com/...ith-other-SRAM-components
Are SRAM XPLR eTap AXS parts compatible with other SRAM components?
Yes. SRAM XPLR eTap AXS drivetrain parts are compatible with other SRAM 1x (only) cranksets, 12 & 13-speed chainrings, road D1 & E1 Flattop chains, and AXS controllers.
1200 km. Dat is toch helemaal niets voor een ketting?cosmos81 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:18:
Had een nieuwe (SRAM/12speed) ketting gemonteerd omdat de vorige er al zo'n 1200km op zat, maar nu trapt de nieuwe ketting door met staand accelereren dan zou je denken dat ik wat te lang ben doorgereden. Maar ik had de vorige ketting nog opgemeten: deze toonde 0.30 op de slijtagemeter, hoe kan dit ?
Geen idee, is mijn eerste gravelbike alsmede ook met deze aandrijflijn. Rij hoofdzakelijk op de 4 kleinste kransjes, want het is nogal vlak rondom Eindhoven. Hoe lang gaat zo'n ketting normaliter mee dan ?La1974 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:09:
[...]
1200 km. Dat is toch helemaal niets voor een ketting?
Als je hem goed onderhoudt (of waxt) minimaal het dubbele en dat vind ik nog weinig.cosmos81 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:22:
[...]
Geen idee, is mijn eerste gravelbike alsmede ook met deze aandrijflijn. Rij hoofdzakelijk op de 4 kleinste kransjes, want het is nogal vlak rondom Eindhoven. Hoe lang gaat zo'n ketting normaliter mee dan ?
Overigens hier ook recent vervangen voor een nieuwe E1 en dat loopt als een zonnetje dus kan bevestigen dat dat werkt.
Edit: @cosmos81 de slijtage meter die je linkte ken ik trouwens niet, meestal staat het er bij de winkels wel expliciet bij dat ze geschikt zijn vor flattop, zoals deze die ik heb:
https://www.bike24.nl/pro...ScqlpfSlvBWcaAktSEALw_wcB
(Maar er zijn ook wel andere goedkopere opties, laatst nog in een van de drie fietstopics hier aan bod gekomen)Werkt met alle 5-speed tot 13-speed derailleurs (inclusief SRAM® T-Type, SRAM® Flattop™, Shimano® XTR® 12-speed en Campagnolo® Ekar™ 13-speed) en met 1-speed kettingen
Het ding is volgens mij dat ze aan een kant twee haakjes hebben zodat ze ook van die kant meten.
Ik kwam er overigens zelf achter toen ik een nieuwe flattop ketting wilde inkorten, de ouderwetse ketting pons die ik had paste niet om het schakeltje.
[ Voor 59% gewijzigd door Kluus op 16-07-2025 21:26 ]
Wel bedankt voor de heads up. Ik heb na 8.000 km een nieuwe SRAM Red E1 besteld (nog net op tijd)La1974 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:57:
[...]
Als je hem goed onderhoudt (of waxt) minimaal het dubbele en dat vind ik nog weinig.
[ Voor 3% gewijzigd door La1974 op 16-07-2025 21:43 ]
[ Voor 100% gewijzigd door La1974 op 16-07-2025 21:43 ]
Thanks, goed om te weten ivm die E1 en voor de link naar de juiste slijtagemeter. Van die kettingpons wist ik ook nog niet. Ivm met de kilometers die jullie halen, dan moet ik wel iets fout doen. Okay, een Apex ketting is wel geen Rival,Force of Red, vond het kwaliteitsverschil tussen een GX of X01 ketting voor op mijn mtb ook behoorlijk. Denk dat ik maar eens over ga op hot-wax.
Andere vraag, het kan toch niet aan de afstelling van de derailleur liggen, dat die bv de versnelling net niet goed pakt en zodoende bij volle (staande) belasting doortrapt ?
Scherp, dat zou misschien zo kunnen zijn want tegelijkertijd met die nieuwe ketting is er ook een nieuw wielset van DT Swiss ondergekomen. Ter info, deze zijn met 240 naven waar kan ik evt aan denken qua issue met die vrijloop in de naaf.Kiwi_Kevin schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:32:
Is dat niet een issue met je vrijloop in je naaf?
Zie YouTube: DT Swiss service maintenance guide for ratchet style hubs, 240, 350 ... en het beste is het rete dure vet van DT Swiss zelf te gebruiken. Gemaakt van gemalen briefjes van 50 denk ik
Die kettingpons kom je vanzelf achter, bij mij viel die niet ver genoeg erin waardoor ik de drukpen niet kon uitlijnen met de pin dus als dat bij jou wel gelukt is heb je dat probleem niet.cosmos81 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:32:
@Kluus
Thanks, goed om te weten ivm die E1 en voor de link naar de juiste slijtagemeter. Van die kettingpons wist ik ook nog niet. Ivm met de kilometers die jullie halen, dan moet ik wel iets fout doen. Okay, een Apex ketting is wel geen Rival,Force of Red, vond het kwaliteitsverschil tussen een GX of X01 ketting voor op mijn mtb ook behoorlijk. Denk dat ik maar eens over ga op hot-wax.
Andere vraag, het kan toch niet aan de afstelling van de derailleur liggen, dat die bv de versnelling net niet goed pakt en zodoende bij volle (staande) belasting doortrapt ?
Vrijloop kan inderdaad ook,maar afstelling klinkt dan waarschijnlijker met een nieuwe wielset…
[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 17-07-2025 10:27 ]
:strip_exif()/f/image/tq3oUmjcErin0VkdxCaRzmll.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wq1TgrefAm5H0VuxvBUW5XId.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F3X9dGyjEvCDlo9c5Klvyjcu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik doe al 10.000km ofzo met de eerste cassette die op mijn gravelbike kwam (Shimano 105 11-32 11spd).
Die heeft al 3 winters regen, zout, zand, bagger, dry lube, wet lube en drip wax gezien, plus rest van het jaar slechtweer woonwerkfiets of comfort-racefiets. Inmiddels al heel wat kettingen verder (ben de tel kwijt), maar schakelt nog als een zonnetje.
Echt met liefde behandelen doe ik niet, gewoon afspoelen na een rit, beetje droog vegen/blazen en nieuw smeersel er op.
Informaticus of vakkundig Googler?
:strip_exif()/f/image/VvB5hdlszLs1x86ZOBGn2pQN.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie tips? Ik gebruik het groene Shimano vet.
Raar verhaal, zo slecht ziet die casette er niet uit en voordat een ketting overslaat moet je casette behoorlijk ver heen zijn. Ik hoop dat je er dan ook meteen een nieuwe ketting omheen hebt laten leggen.cosmos81 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:31:
Finally ! Net even bij Canyon langs geweest, wel zo handig als je in Eindhoven woont. Werd gelijk geholpen, derailleur bleek er idd wat uit te staan maar na een kort testritje bleek dat het doortrappen niet verdwenen was. Nieuwe cassette gemonteerd, vind het in feite onvoorstelbaar dat deze na maar 1200km in feite al aan vervanging toe was. Zal denk ik ook wel wat met mijn smeer "kunsten" te maken hebben, zag dat Dynamic nu een leuke aanbieding heeft, ga nu eens over op hotwax.
Klinkt als een BS verhaal, m.i. gewoon een gebrek aan welwillendheid om even goed naar het probleem te kijken door de winkel en uit gemak dan maar direct tot een verkoop van nieuwe onderdelen aan te sturen. Geen enkele cassette is na 1200 km versleten, ook al smeerde hem letterlijk met modder uit een flesje.cosmos81 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:31:
Finally ! Net even bij Canyon langs geweest, wel zo handig als je in Eindhoven woont. Werd gelijk geholpen, derailleur bleek er idd wat uit te staan maar na een kort testritje bleek dat het doortrappen niet verdwenen was. Nieuwe cassette gemonteerd, vind het in feite onvoorstelbaar dat deze na maar 1200km in feite al aan vervanging toe was. Zal denk ik ook wel wat met mijn smeer "kunsten" te maken hebben, zag dat Dynamic nu een leuke aanbieding heeft, ga nu eens over op hotwax.
En ook @bwernsen , 1 cassette en 2 kettingen in 2500km, haast onmogelijk, jouw FM moet wel onderdeel van het nationaal toneel-ensemble uitmaken wil hij je hebben overtuigen dat dit het geval was. En wax vs. olie scheelt echt niet zo extreem veel in slijtage (onder normale, droge omstandigheden)
edit: de post enigszins genuanceerd en afgezwakt
[ Voor 20% gewijzigd door r0g3r op 18-07-2025 11:08 ]
Ik ben geen doorgewinterde fietser. Pas afgelopen herfst de sport ervan ingezien. Ik denk dat het wisselen wat vroeg was. Daar staat tegenover dat na de wissel van cassette en ketting het weer als een naaimachine liep.
Ik wilde alleen aangeven dat er een bandbreedte is in het vervangen van onderdelen en persoonlijke omstandigheden behoorlijk kunnen verschillen.
Wat voor de een versleten is is voor de ander net warm gedraaid.
Volgens mij zorgen dat er iets vet tussen zit (zodat het niet vast kan gaan zitten, maar vooral ook weer niet zoveel dat er een vetkraag achter de crank komt te zitten. Daar krijg je vuil in --> prachtige schuurpasta. Dus gewoon een heel dun laagje erop. Meestal kan je het gedeelte rondom de bottom bracket al bijna overslaan; tenminste bij mij schuift het vaak al een beetje mee met de crank als ik die op de as schuif.Kiwi_Kevin schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:05:
Bij gebrek aan een bikewrench topic hier.. Vanavond een powermeter (crankarm) geplaatst. Ik weet alleen nooit zo goed wat de smeer etiquette is. Alles goed invetten tegen stof en vocht of juist niet teveel omdat het vuil aantrekt/vasthoud? Gaat dus om het oppervlak van de bottom bracket en de seal tussen de BB en crankarm.
Hebben jullie tips? Ik gebruik het groene Shimano vet.
4 jaar geleden een Canyon Grizl CF SL8 gekocht als winterfiets (ik haat binnenfietsen
Toen ik de fiets kocht ooit al het idee gehad te gaan bikepacken. Het gaat er nu eindelijk van komen, vanaf 1 augustus ga ik zo'n 7 dagen in de Eifel fietsen. Ik heb geen harde deadline (want de week erna ook nog vrij) dus misschien komen er wat dagen bij. Solo omdat ik niemand kon vinden die ook zin had in zo'n avontuur
Eerst met de trein naar Maastricht en vanaf daar in etappes van 80-130 km door de Eifel van camping naar camping. Niet té veel steile klimmetjes want de fiets is echt wel zwaar. Net over de 20 kg denk ik incl 3 liter drinken. De geplande trajecten hebben wel geregeld een stuk gravel.
Qua bagage is het een Aliexpress-special geworden. Behalve de toptube tas zijn alle tassen zijn van Ali. De kwaliteit lijkt prima voor zo'n relatief beperkte trip. Klein eenpersoonstent gekocht van Vango, buitentent zit aan linkervork, binnentent met stokken en haringen rechts.
Pics or it didn't happen isn't going to happen:
:strip_exif()/f/image/W1Qi3ekq9DnqatMVv9H58o1m.jpg?f=fotoalbum_large)
en
:strip_exif()/f/image/ks0GtndsUHeuB88Z7WqxP4tn.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto's gister gemaakt tijdens een testrit van 85 km met 1/3 onverhard. Conclusies zijn dat het met een paar kleine aanpassingen wel moet gaan lukken! Wel meteen de wielen weggebracht naar de lbs ivm een losse spaak en een kleine slag in beide wielen.
Ik heb er zin an
Goede tip! Stuurtas zit mooi strak zonder sway. Zadeltas zit ook opvallend stevig met bijgeleverde beugel waardoor de tas niet zijwaarts kan bewegen. En beugel biedt montage van twee bidonhouders. Erg tevreden over deze setup!r0g3r schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:50:
Ik weet niet of je er veel waarde aan hecht, maar met name de zadeltas en de stuurtas zijn meer onderhevig aan sway en beweging, waardoor de bevestingsbandjes schade aan de zadelpen en het frame rond het balhoofd kunnen veroorzaken, misschien is aanbrengen van wat dikke beschermingstape handig.
Ik ben benieuwd naar je avontuur, veel plezier!
We zijn gestart in Wittem en hebben eerst de Zuidelijke lus gedaan. Wel zo fijn, dan houdt je op dag 2 het eenvoudige gedeelte over.
Voor de gravelset heb ik het wel een beetje onderschat, de rotsondergrond met veel grotere losse stenen zijn toch wel wat too much voor de 42mm pathfinders. Volgende keer gaan er toch maar 2.1” mtb banden op voor de vakantie denk ik, zeker als ik toch twee wielsets meesleep..

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 20-07-2025 13:36 ]
Ik vind het altijd zo mooi dat wij in Nederland gravelbikes met vering de stomste uitvinding ooit vinden.Kluus schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:08:
Hier voor het eerst dit jaar de gravel mee op vakantie naar de Ardeche. Twee wielsets mee, bevalt prima, met de wegset doet hij niet echt onder voor de racer vind ik en de 35mm slicks zijn wel lekker op de slechter onderhouden wegen (semi-gravel).
Voor de gravelset heb ik het wel een beetje onderschat, de rotsondergrond met veel grotere losse stenen zijn toch wel wat too much voor de 42mm pathfinders. Volgende keer gaan er toch maar 2.1” mtb banden op voor de vakantie denk ik, zeker als ik toch twee wielsets meesleep..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is misschien voor Nederland zo, en hier missen we de poldercassettes.
Maar als je naar de hele wereld kijkt. Dan is dat allemaal zo gek nog niet.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Heb je deze weg met je fiets gereden of staat je fiets toevallig tegen een muurtje met deze achtergrond?
Ik heb die wel stukken gereden (met fietsen had het alsnog weinig te maken), maar hele stukken ook gewandeld moet ik eerlijk toegevenHencksch schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:45:
[...]
Heb je deze weg met je fiets gereden of staat je fiets toevallig tegen een muurtje met deze achtergrond?
Vandaag ging iets beter, had nu een route gepland met de gravel heatmap van strava, die had een heel dun blauw lijntje. Dat stak alsnog een aantal keer de bedding van het stroompje l’Ibie over wat uiteraard ook zo’n stenenhoop was (logisch) maar droogstaand riviertje oversteken is nog wel acceptabel.
@mhr-zip mwah de routes forestieres hier zijn sowieso maar matig voor gravel vind ik, waarschijnlijk ook als je 80mm voorvering hebt. De beperking was naar mijn idee vooral bandbreedte, ik heb ook een paar keer moeten bijpompen haha, zonder tubeless en mijn silca gravelero framepompje was dit een groot drama geworden denk ik.
Nog twee ritjes te gaan maar dat wordt met wegbandjes, een klimritje hier lokaal en als het even mee zit hoop ik dindag een stuk de kale berg op te kunnen rijden!
Mooie plaatjes! Welke slicks gebruik je?Kluus schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:08:
Hier voor het eerst dit jaar de gravel mee op vakantie naar de Ardeche. Twee wielsets mee, bevalt prima, met de wegset doet hij niet echt onder voor de racer vind ik en de 35mm slicks zijn wel lekker op de slechter onderhouden wegen (semi-gravel).
Schwalbe Pro One 35mm, al vind ik ze redelijk smal vallen. Nu op 21mm hooked velgen, thuis ga ik ze proberen op 22mm hookless, kijken of dat mooier valt.
@DDX dat is de venen tunnel op de via Ardeche, hij was wel wat korter dan ik had gedacht dat was jammer, maar mooi verlicht, komoot highlight:
https://www.komoot.com/nl-NL/highlight/819548?ref=ihd
Die tunnel is gewoon op een goed onderhouden voie verte, wel een grindpad maar die kan gewoon ook op de racer.
Mocht je nog zo'n treinpad zoeken; https://nl.francevelotourisme.com/fietsroute/dolce-via
Ik vervang ze zelf als het profiel weg is, droogtescheuren ontstaan of ze vaak lek gaan.Duclaasie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:52:
Wanneer vervangen jullie banden qua slijtage? Rijd je door tot je (bijna) het canvas ziet, of zijn er nog andere indicatoren? In tegenstelling tot auto en motor banden hebben fietsbanden geen indicator voor slijtage
Achterband rijd ik meestal op tot ik beetje canvas zie, maar hou ook km's bij op strava dus als ik grote rit op planning heb/vakantie oid en ik al 4000km ermee gereden heb vervang ik ze uit voorzorg. (meestal red ik tussen de 4000 en 6000 km met achterband)
Voorband vervang ik bij de 2e achterband. (dus zeg 8000 a 12000km)
edit: gaat hier om gravel topic dus dan is het iets lastiger kwa km's.
reactie hierboven is voor racefiets banden.
gravel hangt echt van banden/ondergrond ook af/of nopjes bijvoorbeeld weg zijn etc.
[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 23-07-2025 10:19 ]
Zo doe ik het ook eigenlijk maar afgelopen fietsvakantie dacht ik nog even door te kunnen met de achterband en net voor de cyclo zag ik ineens dat er wat vervelende scheuren waren ontstaan dus alsnog op vakantie vervangen. Volgende keer maar preventief inderdaad.DDX schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:59:
Meeste banden hebben gewoon indicator hoor ?
Achterband rijd ik meestal op tot ik beetje canvas zie, maar hou ook km's bij op strava dus als ik grote rit op planning heb/vakantie oid en ik al 4000km ermee gereden heb vervang ik ze uit voorzorg. (meestal red ik tussen de 4000 en 6000 km met achterband)
Voorband vervang ik bij de 2e achterband. (dus zeg 8000 a 12000km)
Lek rijden met deze banden is tot op heden geen issue. Als ik het loopvlak bekijk heeft dat echt al wel geleden, maar van een lek is nog geen sprake geweest. Althans, niet zodanig dat je het kon merken en de sealant zijn werk onvoldoende zou kunnen doen. Wat dat betreft zijn deze banden een dikke aanrader.418O2 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:53:
[...]
Ik vervang ze zelf als het profiel weg is, droogtescheuren ontstaan of ze vaak lek gaan.
Ze worden geadverteerd als racefiets en lichte gravel, dus de vraag leek mij gerechtvaardigd 😝DDX schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:21:
Gelukkig ging jouw vraag ook over racefiets banden, was even bang dat ik offtopic had gereageerd
Kun je aangeven hoe oud je wielset is en met welke breedte banden je nu rijdt? Waarschijnlijk 25mm, misschien 28mm, vanwege de beperkingen van de binnenbreedte van je velgen en/of frame.pjlgt schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:01:
Wil toch de boel eens tubeless gaan maken. Had bij de wielen een set ventielen, maar daar is er 1 van verdwenen dus daar heb ik ook een nieuwe set van nodig. Nog tips? Stans, mucoff, of voldoet een aliexpress setje Bucklos of Deemount ook? En welke sealant? Rij met Vredesteijn Aventuras en Giant SR2 wielen. Die waren tubeless met de standaard Giant banden die erop zaten, maar toen eerst de Aventuras met binnenbanden gemonteerd.
Tubeless op 25mm kán wel, maar is eigenlijk niet aan te raden omdat je bij die breedte op een te hoge druk rijdt. Gevolg is dat bij een puncture eerst de latex eruit spuit totdat je band 2-3 bar bereikt en dan pas gaat pruttelen en het lek dicht. Verder is de winst in comfort nihil (je moet nog steeds op hoge druk rijden) en gewichtsbesparing ook relatief te verwaarlozen omdat je wielset behoorlijk zwaar is.
Sommige racefietsbanden hebben ook een slijtageindicator, Continental maakt er twee putjes in naast elkaar, zijn die weg dan vervangen.Duclaasie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:52:
Wanneer vervangen jullie banden qua slijtage? Rijd je door tot je (bijna) het canvas ziet, of zijn er nog andere indicatoren? In tegenstelling tot auto en motor banden hebben fietsbanden geen indicator voor slijtage
Bij gebrek aan indicator voel ik meestal hoe vierkant de achterband is geworden, en als je de band demonteert en kun je ook voelen hoe dik het loopvlak is tov een nieuwe band. Allemaal niet echt wetenschappelijk, maar hopelijk helpt het wat.
Fiets en wielset is van 2020 en kwam met 32mm Giant Gavia Fondo banden en er zitten nu 38mm Aventuras op. Binnenmaat van de velg is 18mm. Zit al tubeless velgtape in, was tubeless met de eerdere banden.r0g3r schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:59:
[...]
Kun je aangeven hoe oud je wielset is en met welke breedte banden je nu rijdt? Waarschijnlijk 25mm, misschien 28mm, vanwege de beperkingen van de binnenbreedte van je velgen en/of frame.
Tubeless op 25mm kán wel, maar is eigenlijk niet aan te raden omdat je bij die breedte op een te hoge druk rijdt. Gevolg is dat bij een puncture eerst de latex eruit spuit totdat je band 2-3 bar bereikt en dan pas gaat pruttelen en het lek dicht. Verder is de winst in comfort nihil (je moet nog steeds op hoge druk rijden) en gewichtsbesparing ook relatief te verwaarlozen omdat je wielset behoorlijk zwaar is.
Qua sealant ben ik persoonlijk tot nu toe erg tevreden over die van Motul. Niet onnozel duur en het doet zijn werk prima. Hoe het zich laat verwijderen als je de velg schoon wil maken durf ik nog niet te zeggen.pjlgt schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:01:
Wil toch de boel eens tubeless gaan maken. Had bij de wielen een set ventielen, maar daar is er 1 van verdwenen dus daar heb ik ook een nieuwe set van nodig. Nog tips? Stans, mucoff, of voldoet een aliexpress setje Bucklos of Deemount ook? En welke sealant? Rij met Vredesteijn Aventuras en Giant SR2 wielen. Die waren tubeless met de standaard Giant banden die erop zaten, maar toen eerst de Aventuras met binnenbanden gemonteerd.
Hopelijk later deze week eens kijken hoe dit bevalt qua rolweerstand en comfort.
:strip_exif()/f/image/3zmqV1TAJ6NIbW4Of4exUYJU.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij wil.
Een fotootje zou leuk zijnMelkaz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:58:
[...]
Beide de spatborden en de standaard zijn van Cube zelf, de Acid lijn. Spatborden zijn er voor de oplevering opgezet, samen met bagagedrager en inderdaad vast met schroeven. Eenmaal thuis kan ik wel een foto maken als je wilt.
Na 2 dagen aankoop fiets ben ik teruggefietst naar de fietsenboer en heb ik een Acid standaard (Acid Kickstand FM) erbij gekocht voor 29,95. Dit omdat de fiets voornamelijk gebruikt wordt voor woon-werkverkeer en ik geen zin heb in een gebogen voorwiel omdat er iemand zn dikke e-bike tussen heeft zitten proppen
Mocht ik ooit een fiets kopen voor touring dan zou ik een standaard en spatborden skippen.
Mijn fiets ziet er nu zo uit:
:strip_exif()/f/image/uWuDjwMcxq5sGg6Aox4KP2az.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewoon een standaard Cube Nuroad Pro, met SKS Speedrocker spatbordjes en Shimano PD-M324 SPD Combi pedalen omdat ik de fiets ook voor woon-werk gebruik en niet ook nog gewone schoenen wil meezeulen. Verder wat Lezyne lampjes en een zadeltasje van Decathlon met gereedschap/reparatiespul
Ik heb nu een Never2Far.com RNG fietsbel besteld: https://www.never2far.com...-bar-end-bell-road-gravel hopelijk is die ergens volgende week binnen. En voor mijn Garmin smartwatch ben ik een mount voor op het stuur aan het printen als poor man's fietscomputer.
Want ik was gisteren even wezen kijken naar wat verschillende fietscomputertjes, oa. de Wahoo Elmnt Bolt v2 en 3 en Garmins 5xx en 8xx serie. Maar 250-400 euro vindt ik wat veel voor iets wat ik alleen tijdens toertochtjes ga gebruiken, 2-3x per week, max. Zo'n mount kun je ook kopen trouwens, maar dat kost 15-20 euro, de mount die ik nu aan het printen ben kost hooguit een euro
* _Eend_ zit in de rabbithole
En de foto in mijn post herinnert mij er weer aan dat ik nog iets moet ontwerpen voor de achterste bidonhouder. Die zit op de plek waar het achterspatbord wordt bevestigd met een strapje, dus daar moet ik nog iets voor verzinnen/zoeken om te printen.
Ik heb deze mount op mijn fiets voor mijn smartwatch. Is prima hoor en 13 euro is te overzien.
Allereerst de tijd die beschikbaar is:
1. Vriendin + kinderen zijn 2 nachten weg. Eerste dag kan ik op tijd vertrekken, derde dag wordt ik toch eigenlijk wel vroeg in de middag terug verwacht.
2. Vanuit thuis naar Bussum is +/- 1,5 uur rijden.
Zelf zat ik te denken om te zorgen dat ik op tijd in Bussum ben, eerste dag een flinke rit(minstens 150 km) te maken en dan ergens een slaapplek zoek. Daarna de tweede dag doorfietsen naar Zwolle. Afhankelijk van de aankomsttijd in Zwolle met de trein naar Bussum en dan nog met de auto terug naar huis. OF op de derde dag van Zwolle -> Bussum en dan naar huis.
Waar ik over twijfel is het volgende:
1. Hoe makkelijk kan ik een slaapplek krijgen half augustus op een donderdag -> vrijdag?
2. Hoe realistisch is het om op die 2e dag al direct terug te gaan naar Bussum (en huis)
3. Vanuit Zwolle -> Bussum is alsnog 90 km en daarmee zou ik alsnog op tijd moeten vertrekken om vroeg in de middag thuis te zijn. Met andere woorden.. moet ik niet gewoon aangeven later thuis te zijn op de derde dag en het allemaal minder strak te plannen?
4. Of is het allemaal niet zo spannend en kan ik die eerste dag een pak meer fietsen en blijft er op de tweede dag minder over en is er tijd genoeg?
5. Of is er nog een alternatief plan waar ik totaal niet over nagedacht heb ;-)
/disclaimer: Ik wilde zo'n 25 km/h aanhouden qua snelheid om te rekenen.
Weet niet waar je precies woont, maar is in de trein met de fiets niet makkelijker? Dan hoef je niet terug naar je auto..la_fusion schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:31:
Over een paar weken heb ik spontaan een aantal dagen geen vriendin + kinderen om mij heen en ben ik van plan om er op uit te gaan. Nu is de green divide een mooie optie maar zit een beetje met de (logistieke) planning. Ik ga er even vanuit dat er hier wel wat ervaringsdeskundigen zijn die mij kunnen helpen.
1. Vriendin + kinderen zijn 2 nachten weg. Eerste dag kan ik op tijd vertrekken, derde dag wordt ik toch eigenlijk wel vroeg in de middag terug verwacht.
Zelf zat ik te denken om te zorgen dat ik op tijd in Bussum ben, eerste dag een flinke rit(minstens 150 km) te maken en dan ergens een slaapplek zoek. Daarna de tweede dag doorfietsen naar Zwolle. Afhankelijk van de aankomsttijd in Zwolle met de trein naar Bussum en dan nog met de auto terug naar huis. OF op de derde dag van Zwolle -> Bussum en dan naar huis.
1. Hoe makkelijk kan ik een slaapplek krijgen half augustus op een donderdag -> vrijdag?
2. Hoe realistisch is het om op die 2e dag al direct terug te gaan naar Bussum (en huis)
3. Vanuit Zwolle -> Bussum is alsnog 90 km en daarmee zou ik alsnog op tijd moeten vertrekken om vroeg in de middag thuis te zijn. Met andere woorden.. moet ik niet gewoon aangeven later thuis te zijn op de derde dag en het allemaal minder strak te plannen?
4. Of is het allemaal niet zo spannend en kan ik die eerste dag een pak meer fietsen en blijft er op de tweede dag minder over en is er tijd genoeg?
Hotel wil ik dan denk ik vooraf bespreken, er zijn in dit topic al een antal tips gegeven halverwege de route.
[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 27-07-2025 14:43 ]
Op zich een goed voorstel, als ik het gunstigste gelegen treinstation pak is dat nog zo'n 30 km fietsen. Op de heenweg geen probleem, alleen op de terugweg zal het dan al richting het duister gaan. Dat lijkt mij niet zo ideaal.Secsytime schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:36:
[...]
Weet niet waar je precies woont, maar is in de trein met de fiets niet makkelijker? Dan hoef je niet terug naar je auto..
Wel is het (tijdtechnisch) een optie om met de auto naar het treinstation te gaan, vanaf daar naar start en daarnaartoe vanaf de finish. Alleen de kosten daarvan zijn dan wel weer bizar te noemen.
[ Voor 17% gewijzigd door la_fusion op 27-07-2025 15:55 ]
Auto bij Zwolle parkeren, trein naar het startpunt?la_fusion schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:16:
[...]
Op zich een goed voorstel, als ik het gunstigste gelegen treinstation pak is dat nog zo'n 30 km fietsen. Op de heenweg geen probleem, alleen op de terugweg zal het dan al richting het duister gaan. Dat lijkt mij niet zo ideaal.
Wel is het (tijdtechnisch) een optie om met de auto naar het treinstation te gaan, vanaf daar naar start en daarnaartoe vanaf de finish. Alleen de kosten daarvan zijn dan wel weer bizar te noemen.
Ik ga op 9 september de green divide rijden. En. heb nu al voor 3 nachten slaapplekken gereserveerd. Week ervoor maar de weerberichten bestuderen of ik de hotels en B&B nog ga annuleren of niet.la_fusion schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:31:
Over een paar weken heb ik spontaan een aantal dagen geen vriendin + kinderen om mij heen en ben ik van plan om er op uit te gaan. Nu is de green divide een mooie optie maar zit een beetje met de (logistieke) planning. Ik ga er even vanuit dat er hier wel wat ervaringsdeskundigen zijn die mij kunnen helpen.
Ik kan op de fiets naar de start. Is ongeveer 35 km vanaf mijn huis. En vanaf Zwolle is het nog 50 km weer terug.(Zeewolde, mooi in het midden).
Je kunt eventueel ook alleen de helft fietsen, en dan vanaf Harderwijk weer terug naar de start fietsen. Dat wordt ook mijn escape op dag 2 mocht ik om wat voor reden dan ook het niet vol kunnen houden of slecht weer. Harderwijk-Zeewolde is nog maar 15 km.
Budget 2K-2,5K
Wat bedoel je met proefrijden? Gewoon een rondje in / buiten een winkel zoals bij Mantel of dat je er echt een rit mee kunt maken? Bij Mantel etc zou ik niet heel veel verwachten van "verstand van zaken", je kunt geluk hebben, maar ook een iemand treffen die er minder van weet dan jij.Aniki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:35:
Ik wil graag een aantal fietsen testen zonder daarvoor stad en land af te moeten rijden. Heeft iemand tips waar ik met verstand van zaken veel verschillende gravelbikes kan proefrijden? Mantel? 12go? ergens anders?
Budget 2K-2,5K
Bij Bikesuperior in Nijverdal kon ik een testfiets uitproberen voor een gravelrondje over de Holterberg, maar weet niet of dat voor verschillende merken geldt (ook hebben die niet veel merken in jouw budget). Anders eens zoeken naar testevents?
[ Voor 9% gewijzigd door GerbenBK op 28-07-2025 10:23 ]
Daarnaast is zo'n proefritje van 10m echt te kort vind ik. Je wilt dan liever een dagje fietsen op een fiets en met een gravel fiets ook gewoon echt op gravel.
Makkelijkste zijn de testevents waar @GerbenBK naar verwijst, of een dagje een fiets huren. Kun je hem gewoon degelijk lang uitproberen en weet je tenminste écht of het wat is...
Je kunt IMHO beter vooronderzoek doen en dan 1 tot 3 fietsen uitkiezen en daarmee een echte proefrit maken. Als in 30-50 km over het terrein wat jij het meeste rijd. Op zo'n rondje rond de winkel dan rijd elke fiets wel prima en kun je nauwelijks de verschillen merken.Aniki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:35:
Ik wil graag een aantal fietsen testen zonder daarvoor stad en land af te moeten rijden. Heeft iemand tips waar ik met verstand van zaken veel verschillende gravelbikes kan proefrijden? Mantel? 12go? ergens anders?
Budget 2K-2,5K
Ik zou gewoon een long list maken van alle fietsen die jij mooi vind. Dan gaan shortlisten op basis van bikefit. Welke fietsen pas ik wel op en welke niet en dan op basis van prijs, kwaliteit en uitrusting een top 3 van maken en die gericht gaan proefrijden en daarna een keuze maken.
HD4Life @ Full-HD
Maar zoek dus een plek met ruim assortiment maar dan wel met fatsoenlijke bikefit. Dat is dan idd stap 1. Huren is dan misschien een betere optie.
Wel raar dat er zo moeilijk gedaan wordt over een proefrit bij een aanschaf van zo’n dure fiets.
En test events zoeken dus.
Waar kan dit?Davidshadow13 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:28:
[...]
Je kunt IMHO beter vooronderzoek doen en dan 1 tot 3 fietsen uitkiezen en daarmee een echte proefrit maken. Als in 30-50 km over het terrein wat jij het meeste rijd. Op zo'n rondje rond de winkel dan rijd elke fiets wel prima en kun je nauwelijks de verschillen merken.
Hiervoor hebben fabrikanten vaak test events. Maar ook bij de importeurs van enkele merken is dit gewoon een standaard service:
HD4Life @ Full-HD
Aan de hand van de bikefit viel de canyon al af en bleven er 2 over die in mijn range vielen.
Daarna eigenlijk blind, zonder echte proefrit mijn fiets gekocht.
Zijn dit soort plekken ook te vinden iets dichter bij de Randstad? Amsterdam heeft een canyon center, iemand ervaring mee?Davidshadow13 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:39:
[...]
Hiervoor hebben fabrikanten vaak test events. Maar ook bij de importeurs van enkele merken is dit gewoon een standaard service:
Het model dat ik heb geprint is "lichtjes" gebaseerd op deze mount. Net even een rondje mee gefietst, hij werkt primabwernsen schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:00:
https://www.futurumshop.n...rerunner-bike-mount.phtml
Ik heb deze mount op mijn fiets voor mijn smartwatch. Is prima hoor en 13 euro is te overzien.
Laat ik het anders vragen: als je naar 1 winkel kunt om te orienteren, welke winkel (liefst randstad) heeft meeste aanbod staan aan gravelbikes?wolterious schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:05:
Als eerste stap zou ik op zoek gaan naar merken die je mooi vind en bij je budget passen. Aan de hand daarvan dealers van dat merk in de buurt zoeken en je daar verder laten voorlichten incl testritje
12go.Aniki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:06:
[...]
Laat ik het anders vragen: als je naar 1 winkel kunt om te orienteren, welke winkel (liefst randstad) heeft meeste aanbod staan aan gravelbikes?
Maar kopen zou ik hem er zo 1-2-3 niet. Of je moet heel goed weten wat je nodig hebt.
Maar voor de korting hoef je het meestal niet te doen en voor het advies ook niet.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dag 1, 165 km
Dag 2, 105 km
Dag 3, 130 km
Voor die derde dag ben ik benieuwd of de route die ik heb uitgetekend een beetje in orde is en niets over het hoofd zie:
https://www.strava.com/routes/3385348408753486320
het is niet direct de snelste route terug naar de start.la_fusion schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:50:
Om even terug te komen op mijn vragen over de green divide.. inmiddels besloten het in 3 dagen te doen en de derde dag te gebruiken om weer terug naar de start te fietsen. Op basis van beschikbaarheid van hotels en wat ik heb gelezen qua zwaarte van de route verdeeld als volgt:
Dag 1, 165 km
Dag 2, 105 km
Dag 3, 130 km
Voor die derde dag ben ik benieuwd of de route die ik heb uitgetekend een beetje in orde is en niets over het hoofd zie:
https://www.strava.com/routes/3385348408753486320