Hier reed ik in 2 jaar tijd bijna 14.000km mee, maar toen ontdekte ik vorig jaar helaas dat het frame toch begon te scheuren op de plek waar ik een gaatje voor de dropperkabel had gemaakt. Kreeg onlangs van een framebouwer de tip om dat volgende keer meer aan de zijkant ipv in het midden te doen, nou ja, die onthouden we dan maar. Nog overwogen om het frame te laten repareren, maar met de kosten daarvan + nieuwe spuiten of coaten zit je ook al op nieuw-frame-prijzen.
Dus weer hele zoektocht naar fietsen, de combo beetje slack, ruimte voor dikke banden en horizontale dropouts (voor Rohloff-naaf) is toch een lastige. Ook nog gekeken naar hardtail MTB-frames, maar die zijn tegenwoordig natuurlijk allemaal suspension-corrected, en dan moet er een hele lange vork in of eindig je met korte headtube en lage BB als je qua balhoofdhoek wegkomt met een kortere vork.
Uiteindelijk uitgekomen op een Surly Grappler... beetje quirky (net als de berijder), verkrijgbaar in paars en bijna al mijn onderdelen kon ik zo overzetten. M'n MTB (Karate Monkey) tijdje terug omgebouwd naar derailleur en eerder al naar carbon voorwiel, dus daar had ik een hele wielset van over, met nog een Rohloff-naaf én dynamo die zo in dit frame passen. Met WTB KOM i40 velgen, beetje breed voor een 2.25 band, maar dat schijnt helemaal de trend te zijn, dus ook maar meteen eens proberen.
Ik was bijna klaar met de dry-build, moest alleen nog even langere remleidingen erop maken:
Helaas sloeg nog geen 24 uur na het maken van deze ^^ foto het noodlot toe: ik deed op een andere fiets rustig rondje in de buurt van huis ivm gevoelige knie, toen een tegemoetkomende scooter de stoeprand raakte, onderuit ging en mij omver maaide.

Schaafwonden, gekneusde ribben, gekneusde middelvinger en een gebroken sleutelbeen...
Weekje later aan geopereerd, plaat erop met 10 schroeven (bij sportieve mensen zetten ze het liever meteen goed vast) en 8 dagen daarna moest ik al op controle komen. Nou heb ik 7 jaar geleden hetzelfde traject al eens meegemaakt (daar is die dwarse schroef helemaal rechts een overblijfsel van), en toen liep ik echt een hele tijd met m'n arm ingesnoerd. Dit keer niet, de chirurg was helemaal blij met zijn inspanningen, en kreeg van em te horen dat ik alles weer mag.
- "Ohja, maar ik fiets graag, dan ga ik voorlopig wel wandelen"
- "Je kunt gewoon weer fietsen hoor, wel op je stadsfiets dan, voorlopig even niet op de racefiets"
MAAR IK HEB HELEMAAL GEEN STADSFIETS!!!!111 Wel heb ik een bijna complete Grappler, en bakken vol met onderdelen...

Dus een paar Shimano Alfine remmen en een Jones H-Bar Bend 660 (niet te breed en behoorlijk wat backsweep om m'n schouder te ontzien) opgeduikeld, moest alleen ff paar handvatten en langere schakelkabels scoren.
Taadaa, mijn stadsfiets:
En zo zat ik nog geen twee weken na mijn operatie alweer op de fiets...

Lekker rechtop, niet te snel/ruig en een beetje voorzichtig, maar echt oneindig veel beter dan binnen zitten!

Komende periode maar ff zo rondfietsen, daarna weer lekker bukstuur erop en ook m'n andere fietsen weer pakken.