Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-12 07:16

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Requiem19 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:36:
55mm G One RS komt niet schitterend uit de bekende BRR test.

Als je die orde van breedte wilt, ben je (op de lekbestendigheid na) op veel vlakken nog beter af met een Thunderburt imo.

https://www.bicyclerollin...-one-rs-pro-55#conclusion

Rolweerstand is niet mega en hij weegt ook enorm veel (710g).
Dat of Race Kings. Die heb ik gebruikt op m'n mountainbike voordat ik een gravelbike kocht. Maar dat zijn 2.2s, ze zijn er ook in 2.0.

Iemand een idee of die 2.0 ook op een Orbea Terra passen?

No news is bad news.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:21
De 2.0's zijn de langzamere Race Kings (gek genoeg met de naam 'Performance'), dat scheelt zoveel dat het niet echt interessant is als je op zoek bent naar een snelle band.

De Race King Protection is de snellere variant en die is vanaf 2.2.

Die heb ik voor ook gehad, viel niet mega breed en rijdt prettig. Al vind ik de Rick XC voor nog iets lekkerder rijden.

Yes - overkill voor in Nederland. Maar op een tapijtje gravelen vind ik als 40+'er wel lekker ;-).

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 17:13
Bro..Rule #5

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:18

Kluus

Gang is alles

Mja ik heb dat ook geroepen maar ik weet nog niet of ik nog vind dat brede banden té zijn in NL. Juist hier heb je vaak niet al te lange stukken echt gravel dus dat betekend óf meer asfalt óf juist meer “slechtere” wortelpaden en singletrack tussendoor. Aan die laatste kant ban het spectrum is breed gewoon erg fijn, zeker als de snelheid aan de andere kant van dat spectrum er niet onder lijdt, wat met de moderne banden erg blijkt mee te vallen.

Ik zit nu op Schwalbe R pro 50mm en dat bevalt eigenlijk wel erg goed.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:04
Waar kan ik die heilige regels ook alweer vinden?

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
bwernsen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:17:
[...]

Waar kan ik die heilige regels ook alweer vinden?
https://www.velominati.com/

Ik rijd nu al een tijdje met de Hutchinson Caracal Race 45. Erg tevreden over. Snel voor woon-werk over asfalt en prima voor gravel en zand/bospaden, zolang het niet te gek wordt.

Bij BRR is ie vorige week ook getest. https://www.bicyclerollin...inson-caracal-race-tan-45

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:57
Kluus schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:54:
Mja ik heb dat ook geroepen maar ik weet nog niet of ik nog vind dat brede banden té zijn in NL. Juist hier heb je vaak niet al te lange stukken echt gravel dus dat betekend óf meer asfalt óf juist meer “slechtere” wortelpaden en singletrack tussendoor. Aan die laatste kant ban het spectrum is breed gewoon erg fijn, zeker als de snelheid aan de andere kant van dat spectrum er niet onder lijdt, wat met de moderne banden erg blijkt mee te vallen.

Ik zit nu op Schwalbe R pro 50mm en dat bevalt eigenlijk wel erg goed.
Ook al lijdt de snelheid er niet onder, dikke banden voelen nog steeds anders, toch? Al valt 50mm t.o.v. 45mm natuurlijk wel mee.

Hij wil.

• Requiem19
Casual Ruud schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:34:
[...]

https://www.velominati.com/

Ik rijd nu al een tijdje met de Hutchinson Caracal Race 45. Erg tevreden over. Snel voor woon-werk over asfalt en prima voor gravel en zand/bospaden, zolang het niet te gek wordt.

Bij BRR is ie vorige week ook getest. https://www.bicyclerollin...inson-caracal-race-tan-45
De 40’s heb ik ook veel gereden en die zijn top.

Mooie combi voor als je weg/gravel doet en je vindt snel rollen fijn, lijkt me 45mm / 50mm R Pro voor en 45mm Caracal Race achter. Wel de tanwall nemen, die test elke keer iets sneller.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:56:
[...]

Ook al lijdt de snelheid er niet onder, dikke banden voelen nog steeds anders, toch? Al valt 50mm t.o.v. 45mm natuurlijk wel mee.
Ja dat klopt wel inderdaad, met de TB's vond ik dat sowieso, maar ik had daarvan ook de "verkeerde" versie, namelijk de Super Race en je eigenlijk de Super Ground hebben toch? Kan me voorstellen dat de Super Race ook slapper aanvoelen want dat verschil heb ik op de MTB ook tussen de SR/SG RaRa combis.

Nu met de 50mm G-One R Pro valt het me in ieder geval wel mee, al moet ik zeggen dat ik vooral veel MTB paden ermee heb gereden de afgelopen tijd. :+

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:46
Existentialistische kwestie: Als ik met m'n MTB meestal (99%) op straten, wegen en paden fiets, is het dan een gravel-fiets? Zal het antwoord veranderen in de MTB-groep?
Goede morgen! ☕

9950x3d+4090+64DDR

• Requiem19
Maulet schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:56:
Existentialistische kwestie: Als ik met m'n MTB meestal (99%) op straten, wegen en paden fiets, is het dan een gravel-fiets? Zal het antwoord veranderen in de MTB-groep?
Goede morgen! ☕
Existentieel antwoord: nee. En nee.

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:00
mr.DJ95 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:11:
Scheelt inderdaad wel geld met een setje van een Europees/Amerikaans merk dat Elitewheels. Door diverse docu's ben ik ook wel overtuigd van de opkomst van de chinese merken in de wielersport. Kijk alleen al hoeveel fietsfluencers rijden met Yoeloe.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Aero+ voor €469,74. praktisch de helft van Zipp XPLR 303 S en ze zijn ook nog eens hooked. Voor dat geld het proberen waard denk ik.

https://nl.aliexpress.com...51911%7C_p_origin_prod%3A
Heb je deze uiteindelijk gekocht? Hoe bevallen ze?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:31:
... Ja, wachten is een optie... ...
Wachten was uiteindelijk toch wat minder een optie... maar ik moet nog wachten op een aantal onderdelen, voordat ik de extra, allroad-gerichte, gravelbike kan gaan opbouwen...

De Super Record 13 X derailleur heb ik inmiddels, eerder had ik al twee Super Record 13 rem/schakelgrapen weten te kopen, die zijn nu gekoppeld.

De derailleur weegt inclusief batterij 353 gram (dus ~33g zwaarder dan een SRAM Red XPLR), en heeft een nogal industriële vibe over zich...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIAZioKehTi0J2jx-cMeanda3ps=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/087DMrgRF163oqjnegMGAKBL.jpg?f=fotoalbum_medium

De hendels heb ik nu min of meer zo ingesteld als ik mijn SRAM Force heb: linker hendel naar binnen verplaatst de ketting naar de kleinere tandwielen, rechter hendel naar binnen verplaatst de ketting naar de grotere tandwielen ("duw de ketting die kant op" vind ik makkelijk te onthouden). De duimhendels zijn er natuurlijk niet bij SRAM, die heb ik maar de geïnverteerde functie gegeven. De extra "smart buttons" die nog op de ErgoPowers zitten wilde ik eigenlijk aan de Wahoo Bolt v2 koppelen, maar dat lijkt niet helemaal te werken....

Nu hoop ik dat de ontbrekende onderdelen niet te lang op zich laten wachten.... en vooral dat ik z.s.m aan fietsen toekom (op de oude of nieuwe fiets)... want daar is dit jaar weinig van gekomen :|

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:32

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:33
Een hobby mag geld kosten zeggen ze dan; waar is de tijd gebleven dat een cassette nog 50euro kostte. Ik was toe aan nieuwe ketting en cassette. Nieuwe ketting en cassette 200+ Euro ;(
Maar het was hard nodig na het modder/gravel van de laatste weken. :+

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Daarom gewoon lekker 10 speed of 11 speed blijven rijden...
cs-6700 cassette is nogsteeds 40 euro.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Requiem19
Waar is die regel ook alweer dat je alleen dit soort dingen mag zeggen als je zelf ook wel eens op gravel rijdt? :P

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:02
Ik ben vooral blij dat ik nu met mijn dedicated gravelbike fiets met 12s GRX afmontage ipv 12s Ultegra; dan doet het ook al minder pijn :+

• DDX
  • Nu online
Zo heb ik nogsteeds beetje spijt dat ik mijn slechtweer racefiets heb voorzien van sram axs ipv shimano di2.
Uiteindelijk betaal ik nu de goedkopere groep terug in vervangonderdelen die stuk duurder zijn.
Remblokken bij sram zijn bijvoorbeeld al x2

• Willem30
DDX schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:03:
Daarom gewoon lekker 10 speed of 11 speed blijven rijden...
cs-6700 cassette is nogsteeds 40 euro.
Gaat beetje lastig bij nieuwe gravelbikes. De mijne is net 3 maanden oud. :+

• 418O2
  • Nu online
Willem30 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:45:
[...]

Wat goed werkt is gewoon een beetje in de gaten houden of er ergens goeie deals te scoren zijn. Ik heb bijvoorbeeld voor 30 euro red kettingen gekocht een tijdje terug. En cassettes zijn ook wel eens goed te scoren

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:28
@Willem30 Hoeveel km heb je op de fiets gemaakt? Het kan snel gaan met met slecht weer maar na 3 maand zou je wel echt je best moeten doen om een moderne groepset te verslijten.

Flickr - Strava

• Requiem19
Hotwaxen.... ;-).

• DDX
  • Nu online
Willem30 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:45:
[...]

Gaat prima als je hem zelf opbouwt :)
Mijn factor ostro (ok geen gravel) die ik in juli heb opgebouwd heb ik gewoon dura ace 11 speed groep op gezet, ik zag totaal geen meerwaarde in (draadloos) 12 speed.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:23:
Zo heb ik nogsteeds beetje spijt dat ik mijn slechtweer racefiets heb voorzien van sram axs ipv shimano di2.
Uiteindelijk betaal ik nu de goedkopere groep terug in vervangonderdelen die stuk duurder zijn.
Remblokken bij sram zijn bijvoorbeeld al x2
Hier ook AXS rival op de winter racefiets/gravel bike en een grote pre voor SRAM AXS op een winterfiets vind ik dan weer wel dat de shifters veel makkelijker te bedienen zijn met dikke handschoenen ten opzichte van de kleinere knopjes op Shimano Di2. :)

Voor de zomerfiets blijf ik ook pro-shimano, niet alleen voor de kosten maar het schakelt echt zo veel beter vind ik, telkens weer een genot als ik weer op de Di2 fiets kan...

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 28-11-2025 15:06 ]

• Willem30
GWBoes schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:23:
@Willem30 Hoeveel km heb je op de fiets gemaakt? Het kan snel gaan met met slecht weer maar na 3 maand zou je wel echt je best moeten doen om een moderne groepset te verslijten.
Ongeveer 2700km. Groepset is SRAM XPLR AXS 1x12. Ik gebruik het waar het voor gemaakt is en poets&smeer de fiets netjes na elke modder/gravel rit. :) Hotwaxen doe ik (nog) niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Willem30 op 28-11-2025 17:35 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Willem30 was een nieuwe cassette echt nodig dan trouwens? Ik doe hier meerdere kettingen op een cassette en haal echt een veelvoud van die kilometers op de cassette (ketting wil ik wel geloven na 2700 km. Moet je wel tijdig je ketting vervangen.

Hier ook geen hot wax en wel voldoende modder overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 28-11-2025 17:43 ]

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:09
Ik vervang alleen kransjes. Ik zie het nut er niet van in om een hele cassette te vervangen als er maar twee of drie kransjes versleten zijn. We moeten zuinig zijn op de grondstoffen en....de spaarpot.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Stillekracht schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:06:
Ik vervang alleen kransjes. Ik zie het nut er niet van in om een hele cassette te vervangen als er maar twee of drie kransjes versleten zijn. We moeten zuinig zijn op de grondstoffen en....de spaarpot.
Met SRAM gaat dat alleen niet, die cassettes bestaan uit een geheel. Dat is inderdaad ook een groot nadeel van SRAM.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
Inmho niet een groot nadeel aangezien ze in mijn geval echt heel lang mee gaan. Ook bij mn shimano fietsen wissel ik uiteindelijk gewoon een cassette en geen losse kransjes

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GerbenBK schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 00:26:
Inmho niet een groot nadeel aangezien ze in mijn geval echt heel lang mee gaan. Ook bij mn shimano fietsen wissel ik uiteindelijk gewoon een cassette en geen losse kransjes
Ja eens bij mij ook verder hoor.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:42

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:30:
[...]

Met SRAM gaat dat alleen niet, die cassettes bestaan uit een geheel. Dat is inderdaad ook een groot nadeel van SRAM.
Groot? Ik durf wel te stellen dat bij 75% van de mensen die zijn cassette "moet" vervangen (vaak van de fietsenmaker) het volgende speelt:

a) De fietsenmaker vervangt cassette, ketting (en voorbladen) want heeft geen zin in zeurende klanten als hij enkel ketting vervangt en de cassette / bladen zijn al ingesleten en gaan dus overslaan met enkel nieuwe ketting.

b) Vervangen hun ketting (veel) te laat waardoor de cassette ook teveel is gaan slijten.

Als je (zelf) de ketting op tijd vervangt is het niet uitzonderlijk om 20.000 km. te rijden met een cassette. De besparing van Shimano 3 kransjes vervangen tov. de cassette is dan wat, 50 euro per 2-3 jaar?

Dat is toch geen groot nadeel?

en het grondstoffen-argument: Het is 250 gr (vernikkeld) staal, dat is 100% te recyclen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@joker1977 Ja eens ik had geen groot moeten schrijven want ik nuanceerde mezelf hierboven ook al. Ik doe dat inderdaad zelf ook niet, kansjes vervangen, ook niet op mijn shimano fiets.

• Hencksch
Bij mijn duurtest over de afgelopen 25 jaar bleek elke keer weer dat de beste truc voor een lang leven van je tandwielen het tijdig vervangen van je ketting ⛓️‍💥 is.

• Willem30
Kluus schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:43:
@Willem30 was een nieuwe cassette echt nodig dan trouwens? Ik doe hier meerdere kettingen op een cassette en haal echt een veelvoud van die kilometers op de cassette (ketting wil ik wel geloven na 2700 km. Moet je wel tijdig je ketting vervangen.

Hier ook geen hot wax en wel voldoende modder overigens.
Ketting was al 1.0 gerekt. Misschien ietsje te lang door gereden deze keer en van de 12 tandjes achter gebruik ik (bij normale ritjes) er slechts 4 a 5. Die waren wel redelijk versleten. SRAM cassettes zijn inderdaad uit 1 stuk.

20000km op een cassette heb ik nog nooit gehaald met intensief door gravel/modder/zand fietsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Willem30 op 01-12-2025 08:48 ]

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 08:19

Appie

F1RST Racing

Appie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:17:
[...]

Grappig, ik ben hier zelf ook mee bezig. Ik heb een BMC Twotone hardtail die ik aan het ombouwen ben naar een aggressive MTB voor met name 'Rule of Three' type races. Momenteel met een Xo1 drive train en fox 32 SC.

1e iteratie: Ombouwen naar een aggresieve drop bar MTB
  • Nieuwe drop bar
  • Red/Force/Rival shifter & calipers (mogelijk herbruik ik mtb calipers)
2e iteratie: optimaliseren met Flight Attendant (FA)
  • Groupset vervangen voor een quarq powermeter - huidige PM werkt niet met FA
  • Fork vervangen voor een FA Rockshocks variant.
Mijn main XC MTB is een Allied BC40 met Flight attendant en ik vervang waarschijnlijk de fork met een 130mm Pike FA en dan herbruik de SID FA voor dit project. Andere optie is om de SID SL te gebruiken voor deze build.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvJ-OOXXsXgjs9_kUr1voOBauFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j77YF6VDu189lbGGfAmSY2tf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0E5rc8XD0OUw1SZX9sEVC2SFzSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWaKo0Rp1qs5zXSitqG7PzEf.jpg?f=fotoalbum_large

Ombouwen naar een aggresieve drop bar MTB - Voltooid
  • Nieuwe drop bar; - no name carbon bar van Aliexpress - RXL SL 38mm met 45.8cm flare
  • SRAM Rival shifter & Level calipers
  • 38T Oval - cheap van Amazon
  • 2* Continental Race King 2.2's (nog niet geinstalleerd)
  • Wolf Tooth Remote Drop Bar - heb nog een AXS dropper liggen maar dat is max 75mm (voor 27.2 diameter), nu kan ik de huidige 125mm herbruiken
  • pedalen nog omwisselen voor crankbrother candy's
Zit nu een 38T Oval (40 effective) met een 9-52T cassette. Het frame kan nog makkelijk naar een chainring met meer tanden. Mogelijk dat ik dat nog wat verander, maar rij met mijn lauf gravel bike met een 44T Oval en het type races waar ik hiermee wil rijden zal met een lagere gemiddelde snelheid gaan (maar met hoge klimpercentages (20-25%).

Overige spec list:
  • BMC TwoTone MTB
  • SRAM X01 groupset met Rival AXS Shifters
  • SRAM X01 cranks met een Sigeyi AXO Power Meter
  • Specialized Roval Traverse - 25mm internal wielset met DT350 (54T) hubs
  • Fox 32 SC terug naar een manual lockout
  • Huidige banden - Vitorria Barzo/Mescal 2.25
  • SRAM HS2 rotors (180/160) - beetje overkill

[ Voor 9% gewijzigd door Appie op 02-12-2025 00:58 ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:32
Cool! Welk soort races ga je hiermee rijden?

Benieuwd naar je ervaringen (en iteratie 2).

• gravelstrook.cc
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 10-12 05:45
magic_nl schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

[...]

Ik vermoed dat dit opstartkuren zijn die alleen maar beter kunnen worden.
Kijk naar sites als wielervrienden.nl, die waren ook niet in 1 dag op het punt waar ze nu staan.
Bedankt voor het vernoemen hier :)
En voor de feedback. Het waren inderdaad wat opstartproblemen: In alle eerlijkheid begon dit als een persoonlijke postzegelverzameling maar is het natuurlijk leuk om deze te delen met andere gravelaars.

Inmiddels heb ik de problemen met de vaslopers op Iphones verholpen door de oude techniek (Leaflet) te vervangen voor Maplibre. Als het goed is zijn er nu geen technische problemen meer en is met het gebruik van Maplibre de site ook "Opschaal-Ready"

Een ander terecht punt was dat de site nog nagenoeg leeg was. Dit valt of staat inderdaad bij de input van de bezoekers.

Opbouwend kritische feedback is altijd welkom.

Ik heb nog tal van ideeën voor verdere ontwikkeling maar zal deze stapje voor stapje blijven uitwerken.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 08:19

Appie

F1RST Racing

RR46 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:09:
Cool! Welk soort races ga je hiermee rijden?

Benieuwd naar je ervaringen (en iteratie 2).
Thanks!
Deze is met name voor Rule of Three - https://www.ruleofthree.bike/ en ingeschreven voor leadville - https://www.leadvilleraceseries.com/. Dit zijn meer races die aggresiever zijn qua terrein (neigt meer naar MTB) en waar ik hoop dat op de gravel stukken ik wat aero voordelen haal, terwijl ik aggresief kan blijven rijden op de singletrack stukken. Qua setup gebruik ik de AXS app om te tracken hoe ik mijn voorblad + cassette gebruik om voor de best combinatie te installeren.

Voor de normale gravel races zal ik de lauf gebruiken (i.e. Big Sugar Gravel, Back yard Bash etc - https://www.bigsugarclassic.com/) met 50mm voor en 45mm achter (nu raceking 2.0 (50mm) voor en een conti terra trail achter, al zal ik wanneer het seizoen start wel weer expirimenteren.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• nrg
  • Laatst online: 20:18

nrg

Heeft iemand hier nog aanraders voor goede allround gravelbanden? Op mijn Cervelo Aspero zitten vanaf aflevering Vittoria Terreno T50 45mm banden op de Reserve 30 AL velgen. Ik heb via Ali EliteWheels carbon wielen gekocht waar ik nu banden voor nodig heb. Requirements zijn 45mm, tubeless ready en goede balans tussen duurzaamheid en snelheid.

Ik had Pirelli Cinturato Adventures gekocht met tanwall, maar vind die wel erg bruin. Kan ze omruilen voor zwarte maar vind tanwalls eigenlijk wel mooi. En misschien heeft iemand hier nog betere alternatieven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hq_1PPY_wjhV8N-cV9PhvtrKswY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOho2OOhscX31T4XF9FwYtVP.jpg?f=fotoalbum_large

• Requiem19
nrg schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:57:
Heeft iemand hier nog aanraders voor goede allround gravelbanden?
Gevaarlijkste vraag die er is!

• nrg

nrg

Weet ik, maar we zitten toch allemaal op de bank met een pakjesavondkater en hebben allemaal wel behoefte aan wat debat en entertainment?! :+

• bwernsen
Schwalbe pro-one RS achter en pro-one R voor. Ik weet even niet zeker of ze beide in 45mm met tan wall verkrijgbaar zijn.

Ik heb trouwens een setje vredestein adventura in 45mm en ik ben toch wel onder de hoeveelheid grip die ze in verschillende omstandigheden hebben. Enige nadeel is wmb dat ze wat meer loopweerstand hebben dan de Schwalbes.

• Hencksch
nrg schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:57:
Weet ik, maar we zitten toch allemaal op de bank met een pakjesavondkater en hebben allemaal wel behoefte aan wat debat en entertainment?! :+
Als het over kleurtjes van banden gaat, moet ik altijd aan vragen over make-up denken. "Past deze kleur lippenstift beter bij mijn nagellak dan deze kleur." :+ :+
Ga gewoon fietsen en let op de weg en de natuur.

• 418O2
  • Nu online
Pathfinder Pro is het allerbeste dat de mensheid ooit is overkomen!

• Requiem19
Ik vind de G one Pro serie van Schwalbe nu wel de mooiste optie. Alles in tan wall te krijgen ook (behalve 55mm en die wil je toch niet).

Vooral dat je goed kunt mix & matchen. Voor iets meer grip, achter minder rolweerstand. Wat @bwernsen zegt: voor bijv de R en achter de RS.

Afbeeldingslocatie: https://www.schwalbe.com/media/45/58/4c/1726820841/New_Dimensions_final_transparent.png

Mooie van de Schwalbe range is dat ze allemaal echt snel rollen en prima grip hebben. Lekbestendigheid tikkie minder.

Daarnaast blijft Tufo Thundero een mooi alternatief als allround gravel band. Rolt ook snel (iets minder snel dan G One Pro series) en voelt vooral soepel:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.deporvillage.com/cdn-cgi/image/h=605,w=484,dpr=1,f=auto,q=75,fit=contain,background=white/product-vertical/tuf-tf09thu03d400c4p40_001.jpg

Ten slotte nog de Hutchinson Caracal Race als je veel weg doet en maar beetje gravel. Die rolt by far het snelste (in tan walk), maar heeft voor een voorband wel wat weinig grip. Je zou bijv ook G one R Pro voor kunnen doen in 50mm en dan achter de Caracal Race in 45mm.

Afbeeldingslocatie: https://cycling.hutchinson.com/wp-content/uploads/2024/05/hutchinson-gravel-caracal-1.png

[ Voor 15% gewijzigd door Requiem19 op 06-12-2025 11:07 ]

• Requiem19
418O2 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:33:
Pathfinder Pro is het allerbeste dat de mensheid ooit is overkomen!
Mhmjah, ingehaald door de tijd :).

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:27

Predator

Suffers from split brain

Tufo thundero HD gebruiker hier (44mm). Grote fan. Wil je echt meer zachte ondergrond grip kan je ook een swampero vooraan aan thundero achteraan doen.

Maar voor een echte allround band zijn de thundero’s echt ideaal. O+

Ps: ik heb ze in tanwall, maar om eerlijk te zijn vind ik het bruin van schwalbe mooier. Die zijn wat donkerder.

[ Voor 20% gewijzigd door Predator op 06-12-2025 12:07 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• nrg

nrg

Het zijn de Schwalbes geworden! In de combinatie R+RS, dat vond ik een mooi idee. Dank!
Hencksch schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:28:
[...]

Als het over kleurtjes van banden gaat, moet ik altijd aan vragen over make-up denken. "Past deze kleur lippenstift beter bij mijn nagellak dan deze kleur." :+ :+
Ga gewoon fietsen en let op de weg en de natuur.
Voor de entertainmentwaarde laat ik me toch even een klein beetje op de kast jagen :p

Ik vind fietsen fantastisch leuk en doe het graag zoveel mogelijk, maar er zijn ook momenten dat ik thuis moet blijven met kinderen, en dan vind ik het een leuke alternatieve activiteit om voor m’n fietsen te zorgen ;) bovendien scheelt het watts als je je fiets er mooi uit vindt zien.

Neemt niet weg dat ik me er volledig van bewust ben (en erom kan lachen) dat ik er (in de bergen met name) meer dan eens met m’n fancy fiets uit ben gefietst door mensen van 25 jaar ouder op fietsen van 25 jaar ouder :+ en dat materiaal dus lang niet alles is.

• la_fusion
Nu het toch weer over banden gaat.. ik twijfel enorm of ik van 40mm Schwalbe G-One RS Pro naar de 45mm variant zal gaan. Voor het overgrote deel in Nederland totaal niet nodig, ik ben een lichte rijder en trap ook geen wereldwattages weg. Wel zijn er natuurlijk 1001 filmpjes die aangeven dat breder minstens zo snel zou moeten zijn.. Waar ik zelf vooral bang voor ben is dat de hype gewoon niet van toepassing is voor mijn inzet icm mij als rijder. Hoe denken jullie daarover?

PS, natuurlijk kan ik ook weer terug naar 40 mm maar om nu 2x 2 nieuwe banden te kopen + tubeless te maken etc.. dat hoeft voor mij nou ook weer niet.

• Casual Ruud
la_fusion schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:46:
Nu het toch weer over banden gaat.. ik twijfel enorm of ik van 40mm Schwalbe G-One RS Pro naar de 45mm variant zal gaan. Voor het overgrote deel in Nederland totaal niet nodig, ik ben een lichte rijder en trap ook geen wereldwattages weg. Wel zijn er natuurlijk 1001 filmpjes die aangeven dat breder minstens zo snel zou moeten zijn.. Waar ik zelf vooral bang voor ben is dat de hype gewoon niet van toepassing is voor mijn inzet icm mij als rijder. Hoe denken jullie daarover?

PS, natuurlijk kan ik ook weer terug naar 40 mm maar om nu 2x 2 nieuwe banden te kopen + tubeless te maken etc.. dat hoeft voor mij nou ook weer niet.
Volgens BRR is de 40mm best wat sneller en heeft ie meer grip. https://www.bicyclerollin...-schwalbe-g-one-rs-pro-45

Het blijft de theorie vs de praktijk maar als 40mm nu goed is voor wat je ermee wilt doen, zou ik dat lekker zo laten.

Persoonlijk vond ik de 35mm normale versie wat tegenvallen. Prima voor een harde ondergrond, maar bij een beetje modder of zand direct glibberen. Bredere RS heb ik niet geprobeerd.

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:46
Wow, is het een vervorming van de camera of lijkt je voorwiel groter dan het achterwiel? Ik dacht dat dat alleen bestont in de oerperiode van de fietsgeschiedenis! :)

9950x3d+4090+64DDR

• Requiem19
la_fusion schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:46:

45mm voor en 40mm achter? :).

40 naar 45mm geeft wel iets meer comfort iig. En voor fijn als je wat meer grip hebt vind ik zelf.

• la_fusion
Casual Ruud schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:56:
[...]

Volgens BRR is de 40mm best wat sneller en heeft ie meer grip. https://www.bicyclerollin...-schwalbe-g-one-rs-pro-45

Het blijft de theorie vs de praktijk maar als 40mm nu goed is voor wat je ermee wilt doen, zou ik dat lekker zo laten.

Persoonlijk vond ik de 35mm normale versie wat tegenvallen. Prima voor een harde ondergrond, maar bij een beetje modder of zand direct glibberen. Bredere RS heb ik niet geprobeerd.
Nou, in het verleden vond ik de g-one R ook prima maar met de RS pro zoveel extra snelheid erbij gekregen dat het wel fijn is om eens verder te kijken dan wat nu prima is ;)

• bwernsen
Ik vond het verschil van 40 naar 45mm groter dan van 35 naar 40mm qua comfort. En in het bos, op de hei scheelt dat toch flink in snelheid en qua grip.

En als je een snelle 45mm band hebt dan is het verschil in wattages op de weg kleiner dan de winst in het ruige.

• Casual Ruud
la_fusion schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:42:
[...]

Nou, in het verleden vond ik de g-one R ook prima maar met de RS pro zoveel extra snelheid erbij gekregen dat het wel fijn is om eens verder te kijken dan wat nu prima is ;)
Dat is natuurlijk niet vreemd omdat de g one R een band met behoorlijk veel rolweerstand is. Kijk maar op BRR.

https://www.bicyclerollin...-schwalbe-g-one-rs-pro-45

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Casual Ruud schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:00:
[...]

Dat is natuurlijk niet vreemd omdat de g one R een band met behoorlijk veel rolweerstand is. Kijk maar op BRR.

De oude G-One R dan, de huidige G-One R pro scoort merkwaardig genoeg juist nog beter dan de RS pro:

• Casual Ruud
Kluus schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:06:
[...]

De oude G-One R dan, de huidige G-One R pro scoort merkwaardig genoeg juist nog beter dan de RS pro:

Ja, de oude / non-pro zoals in mijn link.

De nieuwe / pro scoort beter inderdaad. Die nieuwe compound bij die pro lijn is veel beter. Blijkt uit bijna alle tests. Uit de review van de RS Pro 45 maak ik op dat de resultaten nogal tegenvallen. Misschien dat de tanwall versie veel beter / sneller is. Die is nog niet getest.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Casual Ruud schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:27:
[...]

Ja, de oude / non-pro zoals in mijn link.

De nieuwe / pro scoort beter inderdaad. Die nieuwe compound bij die pro lijn is veel beter. Blijkt uit bijna alle tests. Uit de review van de RS Pro 45 maak ik op dat de resultaten nogal tegenvallen. Misschien dat de tanwall versie veel beter / sneller is. Die is nog niet getest.
Ja klopt, ik had ook gezien dat je de oude versie in je link had en met het ook op de ervaring van @la_fusion is dat ook terrecht. Maar in het kader van zijn toekomstige bandenkeuze wellicht ook handig om te zien dat de huidige R pro dus ondanks meer noppen toch nog iets beter testen (voor de niet tanwall vooralsnog dan). :)

• nrg

nrg

Maulet schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:02:
[...]

Wow, is het een vervorming van de camera of lijkt je voorwiel groter dan het achterwiel? Ik dacht dat dat alleen bestont in de oerperiode van de fietsgeschiedenis! :)
Haha ja, beetje vreemd maar zal vervorming zijn. De wielen zijn even groot 😅

• la_fusion
Kluus schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:34:
[...]

Ja klopt, ik had ook gezien dat je de oude versie in je link had en met het ook op de ervaring van @la_fusion is dat ook terrecht. Maar in het kader van zijn toekomstige bandenkeuze wellicht ook handig om te zien dat de huidige R pro dus ondanks meer noppen toch nog iets beter testen (voor de niet tanwall vooralsnog dan). :)
Dit en @Casual Ruud ik bedoelde met mijn opmerking vooral dat ik niet perse bij het oude wil blijven als er iets anders te krijgen is wat beter/sneller/comfortabeler is.

Jammer dat Schwalbe mij niet sponsort, anders zou ik de verschillende banden wel willen testen :+

• Requiem19
Tan walls bij veel gravelbanden lijken sneller te rollen. Bij Schwalbe, maar ook Hutchinson:
After testing all four versions of the Caracal Race TLR, we think it's safe to conclude that the tan sidewall versions roll a bit faster, as our tan 45 mm version was slightly heavier yet still rolled faster than the black version. Another confirmation of this is found in the sidewall puncture tests, where both tan walls perform a bit worse than the black wall versions, and it means you trade some sidewall strength for a lower rolling resistance.
Hangt ook af van het type tan wall, bijv bij Conti GP5K is het vlgs mij gewoon een likje verf ipv andere rubbersamenstelling.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 13:48

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

De oude tanwall-Schwalbe's hadden ook gewoon gele verf op de bestaande band (geelwall?), nu heet het "natural rubber" oid...

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Voor de MTB banden van Schwalbe is het al een tijd zo dat de tan wall een andere samenstelling is dan de volleding zwarte. Maar daar hebben ze de lijn ook echt anders genoemd (bijvoorbeeld respectievelijk Super Race vs Super Ground (en dan ook nog eens verschillende "addix" namen voor de samenstelling van het loopvlak)).

Beetje ingewikkelder en het levert ze daar ook commentaar op (al die namen) maar het maakt het ook wel weer duidelijk dat de banden verschillende eigenschappen hebben behalve alleen de kleur.

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 08-12-2025 11:38 ]

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Maulet schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:02:
[...]

Bij mountainbikes niet heel zeldzaam, een mullet setup, 27,5" achter, 29" voor.

Ik zit naar de nieuwe Cube Nuroad's te kijken, nu geven ze bij de aluminium frames bij 2x12 een maximum bandbreedte van 50mm op, bij 1x12 45mm. Is (volgens mij) hetzelfde frame, zou niet weten waarom je daarin zou differentiëren, maar ik snap niet waar dit verschil wegkomt. Bij 1x zit het blad verder naar buiten dan het binnenblad bij 2x. Dus op de grootste krans achter zou er toch meer ruimte moeten zijn ipv. minder ruimte? Of mis ik nu wat?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Requiem19
Kluus schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:36:
Voor de MTB banden van Schwalbe is het al een tijd zo dat de tan wall een andere samenstelling is dan de volleding zwarte. Maar daar hebben ze de lijn ook echt anders genoemd (bijvoorbeeld respectievelijk Super Race vs Super Ground (en dan ook nog eens verschillende "addix" namen voor de samenstelling van het loopvlak)).

Beetje ingewikkelder en het levert ze daar ook commentaar op (al die namen) maar het maakt het ook wel weer duidelijk dat de banden verschillende eigenschappen hebben behalve alleen de kleur.
Voor de gravel serie is het dan weer 1 lijn, maar lijken de tan walls ook consequent iets sneller te testen.

• NLEnigma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-12 09:35
Na een tijdje dubben en verlekkerd kijken naar Chinese carbon frames heb ik toch besloten om het eerst "safe" te spelen en bij de lokale CUBE dealer een nieuwe alu Nuroad race te kopen. Afgelopen vrijdag kwam het telefoontje dat ie binnen was dus zaterdag direct opgehaald.

Ik vind het een heel mooie en complete fiets voor de prijs. GRX 2x12, netjes glad gemaakte lassen en een kek "cappucino" kleurtje :D

Zondag ook maar direct een ritje gemaakt, een beetje de lokale gravel, zand, en ruiterpaden opgezocht. Vooral de ruiterpaden waren op plekken aardig vochtig en modderig dus de fiets heeft direct kennis kunnen maken met de harde wereld >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHMKlPyg2k8hZnnxdPJ-7VvI7-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0ZFKz3vtmnGV2XgwHwOlmNj.jpg?f=fotoalbum_large
Wel leuk detailtje :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1g63qfIhroBnvWDdr53B-1RBp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvFK3vKR0hN4g0XDKypDTwtK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAj9_i1CFhYLs4jgzKYG0o9Klfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1uMUkXFKjQ6U9ZKxHiVRPft.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZKXbX02VkMlOhRFZKyBGIBwGOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhOIAJLlWakoJMYKZkbHbv2H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQzULSUbYV5NTPdWUL75EJebF_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJ8W50P7E1WU0GrnXnND5hx7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop komende jaren lekker wat kilometers er mee te maken! Beetje bikepacken zit denk ik ook wel in de opties. Enige waar ik nu nog een beetje over twijfel is de banden die er op zitten dus hou die discussie goed in de gaten :)

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Die banden zijn prima als je vaak gravel/dirt opzoekt hoor. daar kan je zeker wel blijven mee rondrijden.

• bwernsen
@NLEnigma Die alu cube nuroad is echt een killer deal. Vriend van me ook net gekocht. Mooi afgewerkt frame en goed afgemonteerd.

De Schwalbe bandjes gewoon laten zitten, die zijn prima. Misschien nog even tubeless maken 😁

• tinker23
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-12 20:45
De BRR testen zijn toch vrij beperkt, aangezien ze maar met 1 type ondergrond rekening houden en dat is ook nog eens een ondergrond waarop je vrijwel nooit zult rijden: traanplaat. Ook meten ze alleen de band + wiel combo en niet het hele afgeveerde object incl fiets en berijder.

Deze meneer test vrijwel alle brede gravel en MTB banden volgens de Chung methode op 3 verschillende type ondergrond, en heeft een Gdoc met alle testresultaten. Daarin zie je op de eerste sheet ook de BRR resultaten; die liggen niet veel hoger dan smooth pavement.

TL;DR - Schwalbe Thunder Burt is nog steeds een vd snelste banden voor zowel fijne als grove ondergrond. Mits het droog is en je vooral niet al te stijl omhoog of omlaag gaat :D

[ Voor 9% gewijzigd door tinker23 op 11-12-2025 20:45 ]

• mhr-zip
  • Laatst online: 22:04

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Requiem19
tinker23 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:38:
De BRR testen zijn toch vrij beperkt, aangezien ze maar met 1 type ondergrond rekening houden en dat is ook nog eens een ondergrond waarop je vrijwel nooit zult rijden: traanplaat. Ook meten ze alleen de band + wiel combo en niet het hele afgeveerde object incl fiets en berijder.

Deze meneer test vrijwel alle brede gravel en MTB banden volgens de Chung methode op 3 verschillende type ondergrond, en heeft een Gdoc met alle testresultaten. Daarin zie je op de eerste sheet ook de BRR resultaten; die liggen niet veel hoger dan smooth pavement.

TL;DR - Schwalbe Thunder Burt is nog steeds een vd snelste banden voor zowel fijne als grove ondergrond. Mits het droog is en je vooral niet al te stijl omhoog of omlaag gaat :D
Context: TB 2.1 is per paar 4watt sneller dan een 50mm RX Pro op Cat 1 gravel.

Dan is de keuze qua voorband wel snel gemaakt denk ik :-). Voor een achterband prima. Maar zou hem voor niet meer willen.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-12 14:19

TommyGun

Stik er maar in!

Ik overweeg een nieuwe gravelbike.

Momenteel heb ik een Kona Rove LTD (uit 2023), maar wil toch graag een lichtere fiets en elektronisch schakelen (lichte voorkeur voor SRAM ondanks dat ik altijd Shimano gehad heb). Echter wil ik er wel mee blijven bikepacken, dus het moet zeker geen racer worden. Qua geometry moet ik eea nog checken met mijn bikefitter, maar ik twijfel op het moment tussen 2 modellen;

Grizl CF 8 w/ RIFT
https://www.canyon.com/nl...-cf-8-w%2F-rift/4145.html

CUBE NUROAD C:62 SLX
https://www.cubestores.nl...c-62-slx-reedbeige-chrome

Qua afmontage wint de NUROAD het, qua "comfort-opties" (verende voorvork en zadelpen) de Grizl.

Met mijn Kona kom ik qua klimmen wel wat te kort merk ik, en dan heb ik het over ritten van 100km en 2000 tot 3000 hm (2x11, achter 11-34 en voor 46-30). Dus een 1x12 (wat wel de voorkeur heeft omdat ik vaak zit te prutsen met de voorderailleur en cross chaining) moet qua ratio wel minstens hetzelfde en bij voorkeur beter zijn voor dergelijke ritten. Volgens mij zit de NUROAD qua ratio beter, maar op de Grizl zal ongetwijfeld een ander voorblad kunnen.

Wat denken jullie? Wat mis ik / zie ik over het hoofd? Bedankt :)

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 13-12-2025 00:02 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:22
Orbea terra? Ik zou zelf juist niet voor elektronisch gaan, mocht je wat overkomen dan is mechanisch een minder groot risico. Geveerde voorvork is m.i. in Nederland overbodig. Je voorblad kan je evt vervangen voor 38T of zelfs 36T (wolftooth).

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
Koenbr schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:23:
mocht je wat overkomen dan is mechanisch een minder groot risico.
Wat maakt het voor jou een minder groot risico?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Koenbr schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:23:
Geveerde voorvork is m.i. in Nederland overbodig. Je voorblad kan je evt vervangen voor 38T of zelfs 36T (wolftooth).
Volgens jouw definitie is een mountainbike dan in Nederland ook overbodig ? ;)

Ik denk dat het er vooral vanaf hangt waar je wilt rijden. Een geveerde voorvork icm 2.1 MTB banden geeft je wel opties om de wat meer MTB gerichte paden te gaan doen. Je kan natuurljik ook zeggen, koop dan een MTB.... Maar volgens die definitie heb je ook geen gravelbike nodig. Koop dan een wegfiets en een MTB. :P

Maar inderdaad, als je echt eerder weg & gravel gaat doen ... Echt grove slechte gravel is er wel minder hier.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

TommyGun schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:27:
Grizl CF 8 w/ RIFT
https://www.canyon.com/nl...-cf-8-w%2F-rift/4145.html

CUBE NUROAD C:62 SLX
https://www.cubestores.nl...c-62-slx-reedbeige-chrome
Wat denken jullie? Wat mis ik / zie ik over het hoofd? Bedankt :)
Die cube heeft 40T/10-52T voor het kleinste verzet. Dat is echt wel klein.
Ik heb een GRX 12sp 40T-10/51T en dat is echt wel heel klein. Daar rij je 25% mee bergop aan 90prm.

De wielen op de Cube zijn ook wel veel beter dan de Grizl (die heeft Alu wielen tov de Cube met carbon zipp). De keuze valt vooral op de verende voorvork of niet vind ik. Die Grizl heeft ook een hoger gewicht daardoor, en de voorvork heeft vaker en meer onderhoud nodig. Maar het geeft mogelijkheden. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Predator op 13-12-2025 10:41 ]

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:27
En laat niemand je in deze tijden nog van elektrisch schakelen af praten, dat is zo'n onzin. Het spul wordt al 15 jaar lang doorontwikkeld en is allang uit de kinderziekten-fase.
Enkel als je er mee van Nederland naar China gaat bikepacken, zou het argument voor mechanisch nog hout snijden, want dan is de kans dat de lokale FM in Kazachstan je fiets kan maken wat groter.

Het enige dat me in 20k km met m'n sram axs setup tot nu toe is overkomen, is dat m'n voorderrie een keer niet reageerde, toen moest ik hem handmatig even wakker maken met het knopje. Verder waarschuwt m'n wahoo als de batterijtjes dreigen leeg te gaan en heb ik een extra reserve bij me. Met een powerbank laad je ze in je tentje binnen het uur weer vol.
Wat ik meer voor de Cube vind spreken zijn de powermeter (sws force vs rival) en de bredere velgen (24 vs 32cm intern) waarmee je op nog lagere druk kunt rijden. Veel van het comfort komt toch ook daar vandaan. Verder heeft de cube ook al een carbon zadelpen.
Een voorvorkvering zou ik niet snel missen, mits je echt MTB-werk zou gaan doen, wat uit je verhaal niet echt blijkt.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-12 14:19

TommyGun

Stik er maar in!

Heel erg bedankt oa @Predator en @r0g3r .

Ik ben wel erg weg van de Cube ja, qua afmontage, wielen en gear ratio. Alleen begreep ik dat de garantie op het frame "maar" 3 jaar is itt 6 bij Canyon, maar heel eerlijk maak ik me daar niet zo druk om.

Heb alleen nog geen zaak kunnen vinden die 'm heeft. Fietsenwinkel Gelderland heeft alleen de PRO en EX, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.

Ik wil er wel even op fietsen namelijk, maar ik wacht ook nog op mijn bikefitter qua maten en dergelijke.

Trails fiets ik niet veel. De verende voorvork zou leuk zijn qua comfort, maar is echt geen breekpunt - ondanks dat ik wel regelmatig richting België of Duitsland ga.

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 13-12-2025 11:07 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:22
GerbenBK schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:57:
[...]

Wat maakt het voor jou een minder groot risico?
Mocht je schakelproblemen krijgen is het met een mechanische derrie soms nog op te lossen onderweg. Als elektronica ermee stopt kan het herstellen onderweg wat lastiger zijn.
Predator [b]schreef[/b] op zaterdag 13 december 2025 @ 10:34:
[...]

Volgens jouw definitie is een mountainbike dan in Nederland ook overbodig ? ;)
Haha. Voor gravelritjes wel ja! ;)

• nrg

nrg

Dank nog voor de adviezen mbt de banden! Vandaag eerste rondje gemaakt met nieuwe wielen+banden. Ik ben zelf absoluut niet fit maar die fiets vloooog echt voor m’n gevoel. En wat een topweer om te fietsen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5vVAYeME3KFeAQp1smrGxVWLdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTCvFqUxsTahPApcS1YxI1RB.jpg?f=fotoalbum_large

• la_fusion
nrg schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:28:
Dank nog voor de adviezen mbt de banden! Vandaag eerste rondje gemaakt met nieuwe wielen+banden. Ik ben zelf absoluut niet fit maar die fiets vloooog echt voor m’n gevoel. En wat een topweer om te fietsen :)

[Afbeelding]
Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

• bwernsen
Ik ben gisteren ontmaagd.

Ik heb voor het eerst een toertocht gefietst! De 90km gravel variant van de oudejaarstocht van de veluwerijders. Een heel weiland stond vol met auto’s (veel mannen, veelal middelbare leeftijd), alles goed georganiseerd met een leuke afwisselende route. Complimenten voor de organisatie! Zeker voor herhaling vatbaar.

Ik fiets bijna altijd alleen. Het aanhaken en meedraaien in een groep fietsers is me ook wel goed bevallen. Misschien ga ik wel een fietsclub opsnorren id buurt.

Alleen jammer dat mijn 4iiiiiiii powermeter van nog geen half jaar oud gisteren overleden is. Tot de eerste stop deed ie het nog gewoon en daarna niet meer. Batterijtjes wisselen hielp niks. Tijd voor een garantieclaim.

• Casual Ruud
bwernsen schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:06:

Alleen jammer dat mijn 4iiiiiiii powermeter van nog geen half jaar oud gisteren overleden is. Tot de eerste stop deed ie het nog gewoon en daarna niet meer. Batterijtjes wisselen hielp niks. Tijd voor een garantieclaim.
Het ligt mogelijk aan de clip/lipje of hoe dat dan ook heet, die ervoor zorgt dat de batterij aan beide kanten contact maakt. Bij mij viel de power steeds weg na de eerste battery wissel, voor zover ie het al deed. Door de clip/lip iets naar buiten te drukken deed alles het weer feilloos. Uiteraard wel voorzichtig doen zodat het niet afbreekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4obKM7i0fKlnfROvnEehdcYAPoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1PPWJ41lHHYuTMa3Yv6CPne.jpg?f=fotoalbum_large

• nrg

nrg

la_fusion schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:59:
[...]

Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?
Schwalbe G-One R Pro voor en Schwalbe G-One RS Pro achter. Zou zelf nooit op het idee zijn gekomen om verschillende banden te monteren, maar vond het wel een slimme combinatie. Van de zijkant zien ze er hetzelfde uit dus esthetisch gezien kan het ook prima.

De wielen zijn Elitewheels SLR Gravel 45mm (voor €370 incl shipping echt een belachelijk goede deal).

Enige issue nog is dat ze vrij snel druk verliezen, maar m’n hoop is dat als de latex een beetje voldoende is rondgeslingerd dat ze dicht zitten.

• bwernsen
Casual Ruud schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:03:
[...]

Het ligt mogelijk aan de clip/lipje of hoe dat dan ook heet, die ervoor zorgt dat de batterij aan beide kanten contact maakt. Bij mij viel de power steeds weg na de eerste battery wissel, voor zover ie het al deed. Door de clip/lip iets naar buiten te drukken deed alles het weer feilloos. Uiteraard wel voorzichtig doen zodat het niet afbreekt.

[Afbeelding]
Problem solved. Thanks! Had ik zelf uiteraard ook kunnen bedenken..

Ik heb bij Mantel toch een claim op garantie gedaan. Naast het geneuzel met de contactjes, blijft het dekseltje ook niet zitten. Ze blijken met (grote) regelmaat gezeur hebben met dit type van 4iiiiiiiii. Ik heb t geld teruggekregen en eentje van Inpeak meegenomen. Die ene met USB lader.

We gaan zien hoe fool proof deze zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door bwernsen op 14-12-2025 16:17 ]

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-12 10:28
@nrg
Zelf ook met RS Pro's gereden, had geen last van drukverlies, misschien ligt het aan de latex en/of aan de hoeveelheid. Gebruik zelf Orange Seal of Joe No Flats, 90ml per band. Na het vullen laat ik ze even goed stuiteren, dan wat horizontaal "draaien"/bewegen zodat de latex wat meer op de zijwanden terecht kan komen. Succes !

[ Voor 19% gewijzigd door cosmos81 op 14-12-2025 15:06 ]

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:19
@nrg leg ze een uurtje plat op een emmer, draai ze dan om. Zo komt de latex ook goed aan de zijkanten
(y)

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:28

Galois

1811 - 1832

nrg schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:57:
[...]

Enige issue nog is dat ze vrij snel druk verliezen, maar m’n hoop is dat als de latex een beetje voldoende is rondgeslingerd dat ze dicht zitten.
Ja, dat heb ik ook altijd met nieuwe banden. Gewoon een paar keer mee fietsen en het wordt zeker minder. De latex is nog niet goed overal gekomen. Een band is vaak ook wat poreus en gaat 'zweten'. Dat “zweten” is meestal sealant dat door poriën naar buiten komt. Op mijn racefiets (bij dus hogere druk) gaat het nooit helemaal perfect. Op de gravel (met max 2,5 bar) verlies ik na enige tijd nauwelijks nog drukverlies.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• la_fusion
nrg schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:57:
[...]

Schwalbe G-One R Pro voor en Schwalbe G-One RS Pro achter. Zou zelf nooit op het idee zijn gekomen om verschillende banden te monteren, maar vond het wel een slimme combinatie. Van de zijkant zien ze er hetzelfde uit dus esthetisch gezien kan het ook prima.

De wielen zijn Elitewheels SLR Gravel 45mm (voor €370 incl shipping echt een belachelijk goede deal).

Voor welke breedte ben je gegaan?

Zelf overigens ook last van 'zwetende' RS Pro's gehad. Daarna nog een lekkend ventiel.. wat water/zeepsop kan je in ieder geval helpen om te bepalen waar het lekt.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:19
... En niet alleen bij de voet van het ventiel, maar ook bij de ontluchtings gaatjes die in de zijkant van de velg zitten. (Dat is de weg van de minste weerstand.)

[ Voor 14% gewijzigd door guapper op 15-12-2025 09:01 ]

• nrg

nrg

Ben voor 45mm gegaan. Heb er wel vertrouwen in dat het na verloop van tijd dicht gaat zitten idd. Op m’n originele wielen heeft de fietsenmaker Vittoria Terreno’s gemonteerd, die verliezen echt 0 druk vanaf moment 0. Weet niet of dat dan door de banden, velgen, tape, latex of gewoon kunde komt 😅

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 17:13
Welk model is dit ook al weer?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• nrg

nrg

@McMiGHtY Áspero (non-5) van dit jaar (dus met meer tyre clearance dan 22/23 model)

• erikver
  • Laatst online: 19-12 13:30

erikver

Ik zeg...

Excuses voor de zoveelste bandenvraag maar..

Ik rijd op dit moment met Pirelli Cinturato Gravel H 45mm banden maar die bieden bijzonder weinig grip in de modder. Ik wil deze dan ook vervangen door banden met wat meer grip. Op dit moment kijk ik naar de Schwalbe G-ONE RX Pro 50mm of de Schwalbe Thunder Burt 2.1.

Ik rijd voornamelijk rondom Den Bosch op de weg, MTB routes, en alles wat daar tussen ligt. De gemiddelde MTB route hier is zo plat als een pannenkoek en niet heel spannend maar over het algemeen wel veel modder en matig onderhouden.

Het plan is ook om in begin Mei de Liberation Divide te fietsen op deze banden. Ik verwacht dan juist weer veel los zacht zand als het langere tijd warmer weer is geweest.

Ik rijd een 2025 Ridley Kanzo Adventure Alu met volgens de specificaties ruimte voor 52mm banden. Een Thunder Burt zou dan eigenlijk net wel/niet passen. Maar wellicht overkill voor het beoogde gebruik. Wat zouden jullie adviseren?

Life's not a Krentenbol

• Predator

Predator

Suffers from split brain

erikver schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:01:
Ik rijd een 2025 Ridley Kanzo Adventure Alu met volgens de specificaties ruimte voor 52mm banden. Een Thunder Burt zou dan eigenlijk net wel/niet passen. Maar wellicht overkill voor het beoogde gebruik. Wat zouden jullie adviseren?
Heb je zelf al eens gemeten aan het frame ? Probleem met clearance is dat als je banden vol dikke plakmodder hangen dat ook op je frame gaat wrijven. Als het droog is heb je dat niet.
Dus bij modder is je clearance eigenlijk lager...

• erikver

erikver

Ik zeg...

Predator schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:12:
[...]

Heb je zelf al eens gemeten aan het frame ? Probleem met clearance is dat als je banden vol dikke plakmodder hangen dat ook op je frame gaat wrijven. Als het droog is heb je dat niet.
Dus bij modder is je clearance eigenlijk lager...
Daar heb je precies het punt waar ik ook aan dacht. Maar ik zal het vanavond eens opmeten. Zijn Thunder Burts eigenlijk klein aan de maat of zijn ze echt 54mm? Op een velg met 24mm interne breedte.

Life's not a Krentenbol

• Kluus

Kluus

Gang is alles

erikver schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:16:
[...]

Daar heb je precies het punt waar ik ook aan dacht. Maar ik zal het vanavond eens opmeten. Zijn Thunder Burts eigenlijk klein aan de maat of zijn ze echt 54mm? Op een velg met 24mm interne breedte.
Thunder Burts geven ook zeer weinig grip hoor, dan kan je beter kijken naar de g-one r of rx pro in 50mm, meer grip dan de thunderburts en in het geval van de r niet langzamer en je weet zeker dat het past.

• Requiem19
erikver schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:16:
[...]

Bij mij valt de TB 2.1 op 51.5mm op 28mm intern.

Ik zou voor nooit een TB nemen. Te weinig grip, en al heeeelllemaal als het beetje modderig oid wordt.

RX Pro is juist dan weer precies voor wat lossere ondergrond / modder. Beetje tegengestelden.

Plus, RX Pro is op nat asfalt niet echt super.

Ik zou eerder de R Pro voor nemen en dan bijv TB achter (als je geen modder rijdt). Wel modder:

- of 2x R Pro
- of voor RX Pro, achter R Pro

• erikver

erikver

Ik zeg...

Bedankt voor jullie ervaringen. Altijd gedacht dat de TB juist wel grip in de modder had. Combinatie van RX pro voor en R pro achter is ook wel interessant.

Life's not a Krentenbol

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste