Het ging goed bedankt dat je het vraagt.
Na alle voorbereidingen kwam ik een dag voor vertrek er achter dat de 10-52 cassette op mijn nieuwe 28” wiel niet goed werkte met mijn sram eagle derailleur, de ketting ging tijdens het rijden zoeken en dan schakelt hij niet nauwkeurig genoeg. Ik heb via een plaatselijke fietswinkel nog snel een andere cassette kunnen kopen. Ook de geleende gopro8 gaf problemen, hij kon de geheugenkaart niet beschrijven en een van de twee batterijen was opgeblazen en onbruikbaar. Ik kocht daarom een nieuwe gopro met wat accessoires om tijdens het fietsen te kunnen filmen.
Tijdens het inpakken van de fietskoffer (een tweedehandsje van marktplaats) merkte ik dat het geheel niet goed paste, want de derailleur paste er niet in. Die moest ik losmaken, verder paste alles wel.
Na een vlucht van negen uur vond ik de koffer gelukkig terug bij de bijzondere bagage (want dat kan mis gaan, als ik er over nadenk : eigenlijk kan er
heel veel mis gaan). Ik heb een taxi genomen naar het hotel en ben ingecheckt, om daar een douche te nemen en daarna heb ik de fiets in elkaar gezet om de theeplantages rond Nairobi te bekijken. I can sleep when I'm dead.
:strip_exif()/f/image/7vOp9QEucUI0HEos7ulmIMyI.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn hele hebben en houwen uitgestort in de hotelkamer van het 2rivers hotel.
Toen merkte ik al dat de derailleur niet goed paste ivm gebogen hanger. Na wat klooien lukt het wel om een nieuwe vast te maken. Tijdens de proefrit merkte ik dat de remmen aan liepen en dat de derailleur niet goed schakelde. Ik heb tijdens het rijden de derailleur afgesteld. Maar de voorrem bleef aanlopen. Met behulp van een YouTube dacht ik een oplossing te hebben gevonden maar bij het losmaken viel de zuiger eruit omdat ik niet oplette en in de hendel kneep

(bedenk hier een vloek) (tip : ga niet repareren als je gaar bent) Ik heb de zaterdagavond besteed met het vinden van een goede fietsenshop die op zondag open was.
Nb. Je moet weten dat in Kenia de fietsen echt van speelgoedkwaliteit zijn. Het meeste is echt rommel en een winkel met hoge kwaliteit merkfietsen zoals wij dat kennen is dan ook zeldzaam.
ik heb met behulp van mijn taxichauffeur wat adressen gebeld en er bleken er twee open te zijn. Zuzu was de beste. Ik belandde alleen niet daar maar bij een superklein fietsenwinkeltje waarvan de eigenaar (in fietskleding!) net op zijn eigen racefiets stapte.
:strip_exif()/f/image/y16gINtGGfDj3uPcdCloUOEl.jpg?f=fotoalbum_large)
Kleine fietsenwinkel, de eigenaar wilde net aan een rit van 200km beginnen.
Hij vertelde dat hij mijn rem kon bleeden maar dat hij niet de juiste dot5,1 had. Hij wist een winkel die dat verkocht en stapte in onze taxi om een flesje te kopen. Alle winkels hadden de verkeerde DOT dus ik begon me zorgen te maken tot ik ineens werd gebeld door Zuzu bikeshop. Ik was die dag welkom en ze hadden de juiste spullen voor mijn SRAM rem. Hoera, ik heb de andere fietsenmaker betaald voor zijn tijd en ben naar Zuzu gereden. Het opgegeven adres bleek echter van de Giant dealer te zijn. Geen probleem : die had ook de juiste spullen en begon gelijk aan de fiets. Ik ben gaan lunchen bij een Ethiopisch restaurant en na 20 minuten zag ik mijn fietsenmaker langsrijden op mijn 3t exploro

superleuk, en goed nieuws want de fiets remde weer. Hijhad ook de sram groep van nieuwe firmware voorzien, en mijn remblokjes van een nieuwe veer voorzien. Alles voor 2500 kes (17 euro)
:strip_exif()/f/image/43tmb1DE2yJHxENIHKm6YnII.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de Giant dealer, geweldige service :)
Ik ben op maandag naar de Masaal Mara gereden en na het in elkaar zetten van de fiets kon iedereen meedoen aan een testrit in de omgeving. Tijdens die korte rit vielen er al mensen van hun fiets. Ik pikte die gezellige avond wel wat maffe verhalen op, zo was er een Pool die vertelde dat hij thuis al een paar weken in een zuurstoftent sliep om aan de hoogte te kunnen wennen.

...waarom.
Nb. De MGR is een race van 4 dagen, je kunt kiezen uit het Zebra of Luipaard parcours. Zebra is dagelijks ongeveer 90km en Luipaard 130. Alleen Luipaard geldt voor de UCI competitie. Luipaard is de zebra route met een extra loop. Ik deed zebra omdat ik geen intentie had om competitief te rijden, en dagelijks 90km in de hitte mooi genoeg vind.
Op dinsdag begon de eerste ronde, vanuit mijn tentje reed ik naar de start en welja : ik sloeg over de kop en bezeerde mijn ringvinger. Niet gebroken, wel dik en pijnlijk..dus daar aan de start was ik al mijn zelfvertrouwen verloren omdat ik over zo een klein bultje was gevallen

Ook kon ik mijn Hammerhead niet van een GPX voorzien omdat SRAM zojuist hun authenticatie methode had veranderd (wat een timing) , dus ik reed noodgedwongen achter anderen aan. Ik heb de rest van de ritten last van mijn hand gehad zodat ik mijn linker remgreep niet goed kon vasthouden. Maar goed, de eerste dag was 90km waarvan ik de laatste 20km echt kapot ging ivm de sterke zon en de hoogte (2500meter). na de finish bleken anderen soms wel 5 x gevallen te zijn, ongelooflijk. Er zijn daarom op dat moment wat leopard rijders geswitched naar zebra.
:strip_exif()/f/image/j2qTwwgEZteThBM373iE8fnY.jpg?f=fotoalbum_large)
De wachtrij voor de wasstraat
Hoewel het mogelijk was koos ik er voor om mijn fiets 's avonds niet te laten reinigen. Ik reed dus met de meest stoffige en doorleefde fiets rond. Ik vond dat meer passend bij de omgeving. Ik heb ook drie dagen in dezelfde kleding gereden, die even rood en stoffig werd.
Mijn fiets blendde mooi in met het landschap. Bijkomend voordeel van het stof was dat ik punctures makkelijk kon vinden, want die waren nat.
:strip_exif()/f/image/cNRrOSdXABeQRQV9yDjFqu3g.jpg?f=fotoalbum_large)
De finish op basecamp.
De tweede dag ging een stuk beter omdat ik via Karoo connect de gpx'en kon importeren . Verder kon ik de rest goed kon bijhouden. de afstand was ook wat korter (81) al waren er wel veel meer hoogtemeters (1000) , Je moet de wegen zien als karrensporen waarop een dumptruck rotsen heeft geloosd. Het lijkt helemaal niet op wegen en als je je aandacht even verslapt dan raak je een steen of rijd je in een pothole. Om in de analogie van een karrenspoor te blijven, de ene track leidt naar veiligheid en de andere leidt naar een harde crash. Vaak zitten er in de weg geulen van een meter diep, met een berg zand die je in die geul leidt. Andere keren rijd je over bergen rotsblokken die zo belachelijk onstabiel zijn dat je beter tien meter naast dat pad rijdt.
:strip_exif()/f/image/l6zfOI4ETesgi5jCmnMBQzcx.jpg?f=fotoalbum_large)
Brug met geiten
Dag 3 waren er 1181 hoogtemeters en was pittig. Geen bijzonderheden. Wel mooie uitzichten..
Dag 4 was behoorlijk brutal. 90km en 1200hm's. Het begon met een klim van 510 meter over iets dat op een steile, drooggevallen rivier leek. Voor het eerst een vreemde gewaarwording ; naar een lichtere versnelling schakelen om er achter komen dat die er niet meer is. Klik klik klik . Ik ben na de splitsing zebra/luipaard (32km) fukin hard op mijn bek gegaan omdat mijn voorwiel bij een snelle afdaling werd gegrepen door zand in een pothole. Mijn rechterarm en been bloedden flink en mijn stuur was behoorlijk gemangeld, mijn remgrepen wezen naar binnen . In mijn verdwazing dacht ik dat er bloed uit mijn helm stroomde maar dat was gelukkig donkerbruin zand. Na een paar minuten kwam er een andere Nederlander aangereden die op mijn verzoek een paar foto's van me maakte en daarop vervolgde ik mijn weg weer. later op de dag bleken er meer mensen op hetzelfde stuk te zijn gevallen.
Bij het waterpunt. Fiets staat tegen de ambulance terwijl wonden worden verzorgd.
De rest van de rit was bijzonder mooi. Ik was wel erg blij dat de race er op zat, want mijn fiets schakelde niet goed meer en mijn magped gravel trappers waren kapot (tip aan fabrikant : maak graveltrappers niet van plastic) Na afloop van de rit was er een ceremonie van de winnaars , werd de fiets schoongespoten, en dat was dan mijn Migration Gravel race.
[
Voor 29% gewijzigd door
FFW op 23-06-2026 21:17
]