Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11 22:43
rodiee schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:46:
Ziet er inderaad erg goed uit voor een XXL. Hoe lang ben je? Ik verwacht zelf ook een XXL nodig te hebben.
1m96 hier, binnenbeenlengte 94cm.

• Cloclo100
B-Force schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:37:
[...]

ik weet niet of jij mij net voorbij reed, maar ik zag de fiets net in het echt. Wat een plaatje! _/-\o_
Brengt mij wel weer aan het twijfelen of ik toch ook niet voor wat exclusievers moet gaan kijken dan de geijkte Cube, Canyon, Specialized fietsen...
Ik heb er nog niet op gereden dus denk of hoop niet dat het mijn fiets was. Thanks, ben er heel blij mee. Mijn vrouw vindt em zelfs mooi, dat wilt toch al iets zeggen :).

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:58
begintmeta schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:01:
Dat is wel wat hoger geprijsd dan ik had gehoopt... ik heb in het verleden erg tevreden Campagnolo Chorus gebruikt, en was van plan binnenkort een "Europese" allroadfiets op te bouwen (met een Campa groep dan natuurlijk), maar ik weet niet of ik het kan verantwoorden...
Als ik het nieuwsbericht op Bikeradar lees hinten ze dat er een goedkopere versie komt dus misschien nog even geduld hebben.
En anders, wat is er mis met de huidige Chorus of Ekar? Beide niet elektronisch schakelen maar ik vraag me sterk af of dat ooit betaalbaar gaat zijn met een Campag logo.

Flickr - Strava

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-11 17:30
rodiee schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:46:
Ziet er inderaad erg goed uit voor een XXL. Hoe lang ben je? Ik verwacht zelf ook een XXL nodig te hebben.
Mijn 61cm Diverge heeft 4cm meer stack, dus deze is wel behoorlijk racey

• Cloclo100
sheepdog schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:05:
[...]

Mijn 61cm Diverge heeft 4cm meer stack, dus deze is wel behoorlijk racey
Als ik die spacers er op laat zitten kom ik exact een cm hoger uit dan de bikefit van mijn Giant Defy(endurance fit), met nagenoeg dezelfde reach. Daar zit ik tot 10u comfortabel in de hoods, dus dit zou wel moeten lukken.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:05

Kluus

Gang is alles

Cloclo100 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Als ik die spacers er op laat zitten kom ik exact een cm hoger uit dan de bikefit van mijn Giant Defy(endurance fit), met nagenoeg dezelfde reach. Daar zit ik tot 10u comfortabel in de hoods, dus dit zou wel moeten lukken.
Zat ook te kijken, mijn Grizl XL is maar een centimeter hoger kwa stack maar ook 2cm meer reach dus volgens mij valt het wel mee inderdaad. Diverge lijkt inderdaad behoorlijk hoog te zijn vwb stack.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:57
Is jullie stuurpen dan ook korter, om te compenseren voor de lange reach?

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07:27
guapper schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:01:
Het valt me op dat stock veel gravelfietsen met een enorme stuurpen worden geleverd. Ik heb ze voor beide fietsen teruggebracht naar 8cm. Anders voel ik zit je permanent id superman houding..

• bwernsen
.

[ Voor 99% gewijzigd door bwernsen op 29-10-2025 23:34 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GWBoes schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:05:
...
Als ik het nieuwsbericht op Bikeradar lees hinten ze dat er een goedkopere versie komt dus misschien nog even geduld hebben.
En anders, wat is er mis met de huidige Chorus of Ekar? Beide niet elektronisch schakelen maar ik vraag me sterk af of dat ooit betaalbaar gaat zijn met een Campag logo.
Ja, wachten is een optie... maar inmiddels heb ik zowat een fiets aan onderdelen bij elkaar gesprokkeld, uit aanbiedingen... dus het begint te jeuken om er iets van te maken. Mijn huidige gravelfiets kan ik dan een echte offroadgravelfiets maken (misschien tzt met een bladveervork), terwijl de nieuwe dan voor het normale gravelwerk en de weg is.

Ekar is inderdaad ook een optie, maar het schijnt een beetje gevoelig te zijn (regelmatig afstellen), en ik vind het elektronisch schakelen bij mijn huidige SRAM Force wel erg comfortabel... Een groot pluspunt van ekar is dan weer wel dat beschikbaarheid van elektriciteit niet uitmaakt.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

guapper schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:01:
Waarschijnlijk, volgens mij heeft mijn Grizl een stuurpen van 90mm standaard. Ik heb een tijdje met 100mm gereden omdat ik dan ongeveer hetzelfde uit kwam als mijn tarmac met 110mm maar dat vond ik niet prettig voor de gravel dus weer terug naar de standaard 90mm.

Op de tarmac kan ik die houding wel prima aan maar ik denk dat (naast het duidelijke verschil tussen offroad en road) het compactere stuur op mijn tarmac daarbij ook een rol speelt. Het blijft een beetje appels en peren, uiteindelijk kom ik op al mijn fietsen (ook indoor) toch op een net andere afstelling uit.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik ben zelf eerst 1cm korter gegaan op m'n gravel en daarna weer 1cm langer gegaan. Naast hoe comfortabel het zit, voelt het voor mij net iets stabieler.

• Requiem19
  • Nu online
begintmeta schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:31:
[...]

Ja, wachten is een optie... maar inmiddels heb ik zowat een fiets aan onderdelen bij elkaar gesprokkeld, uit aanviedingen... dus het begint te jeuken om er iets van te maken. Mijn huidige gravelfiets kan ik dan een echte offroadgravelfiets maken (misschien tzt met een bladveervork), terwijl de nieuwe dan voor het normale gravelwerk en de weg is.

Ekar is inderdaad ook een optie, maar het schijnt een beetje gevoelig te zijn (regelmatig afstemmen), en ik vind het elektronisch schakelen bij mijn huidige SRAM Force wel erg comfortabel... Een groot pluspunt van ekar is dan weer wel dat beschikbaarheid van elektriciteit niet uitmaakt.
Je kan eeuwig blijven wachten... ben wel benieuwd naar hoe het rijdt, dus ga ervoor en deel je ervaringen :D.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:17:
Ik ben zelf eerst 1cm korter gegaan op m'n gravel en daarna weer 1cm langer gegaan. Naast hoe comfortabel het zit, voelt het voor mij net iets stabieler.
Wat voor stuur heb je op je gravel? Ik heb bewust een breder stuur (wel minder breed dan de standaard, want die was echt bizar breed bij de Grizl) dan op mijn tarmac bijvoorbeeld, dit draagt ook bij aan de stabiliteit (en werkt dus samen met de lengte van je stuurpen). Ik heb deze stuurbreedte sowieso nodig voor bikepacking maar in mijn hoofd ook voor controle offroad, als ik net zo smal als de race zou gaan kon ik misschien ook af met een cm langere stuurpen.

Het blijft een samenspel van verschillende factoren vwb rijgedrag.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 30-10-2025 13:23 ]

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Wat voor stuur heb je op je gravel? Ik heb bewust een breder stuur (wel minder breed dan de standaard, want die was echt bizar breed bij de Grizl) dan op mijn tarmac bijvoorbeeld, dit draagt ook bij aan de stabiliteit (en werkt dus samen met de lengte van je stuurpen). Ik heb deze stuurbreedte sowieso nodig voor bikepacking maar in mijn hoofd ook voor controle offroad, als ik net zo smal als de race zou gaan kon ik misschien ook af met een cm langere stuurpen.

Het blijft een samenspel van verschillende factoren vwb rijgedrag.
Had 380/90, nu 380/100. M'n Aeroad is 370/100.

Had ook wel 400 kunnen doen wellicht, maar ik heb niet zulke brede schouders :).

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:25:
[...]

Had 380/90, nu 380/100. M'n Aeroad is 370/100.

Had ook wel 400 kunnen doen wellicht, maar ik heb niet zulke brede schouders :).
Poeh lekker smal ;). Mijne is 420/90 (met wat flare, Deda Gravel 100) Grizl en 400/110 Tarmac. Destijds gedaan voor controle offroad, mijn MTB stuur is namelijk nog veeeel breder ;).

Achteraf sowieso wel blij met die 420 want nu past mijn stuurtas voor bikepacking er nog precies tussen, zonder dat het mijn handposities in de weg zit, 2cm smaller was dat wel lastiger geworden denk ik.

Op mijn Grizl zat standaard een 460 stuur overigens... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 30-10-2025 13:44 ]

• GWBoes
380 is natuurlijk voor een gravelbike wel super smal. Leuk dat dat de hype op wegfietsen is maar bij MTB's zijn ze ook niet voor niks zo breed geworden en gravelbikes gaan steeds meer richting MTB geometrie.

Ik heb 440 met een joekel van een flare (Ritchey Venturemax) terwijl ik op de racefiets 400 heb, extra controle is wel lekker als je een stukje mtb-route of echt slecht pad tegenkomt en een breder stuur heeft ook marginaal meer flex. Bijkomend voordeel is ook meer ruimte voor een stuurtas bij bikepacken :9

Flickr - Strava

• Requiem19
  • Nu online
Ik denk dat bij een volgende fiets een stapje breder voor mij ook niet gek is idd.. Bij die roadies duurt het allemaal even voordat ze mee gaan he ;-).

Was op de MTB stukjes op de Veluwe met 2 mede-forummers ook niet bepaald snel. Dacht dat het vooral aan de berijder ligt, maar wellicht kan ik beter het 380 stuurtje de schuld geven. :-).

Overigens viel me wel op dat het plaatsen van je shifers al snel meer uitmaak dan een cm breder of smaller stuurtje. Je shifters naar binnen kantelen scheelt op het uiteinde van je shifter zo 2 cm tov volledig rechte plaatsing. Dat laatste heb ik nu gedaan en dat rijdt voorlopig wel OK voor mij.

• bwernsen
Ik heb zelf de 40cm bij 8cm. Wat voor mij echt prima is. Ik vind de vergelijking met een mtb stuur niet helemaal lekker opgaan. De grip op je stuur en je positie op je fiets is zo anders..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUmyYHg6u1QW4q2wdSdGQRu4SyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myCTpM7UdwsaGT3f4nsGeYUN.jpg?f=fotoalbum_large

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 20:10
Iemand van hier trouwens ervaring met de Cube spatborden voor de Nuroad (C:62) >= 2024 (https://www.cube.eu/nl-nl...-57-28-bb-mount-2.0/93738) in vergelijking met een setje universele spatborden (SKS bijv)? Lees over de Cube variant nogal wat problemen over moeilijke montage maar volgens mij is dat een enkele keer monteren en dan zit het wel goed en dus niet zo'n probleem maar wellicht zie ik wat over het hoofd.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:26

Predator

Suffers from split brain

la_fusion schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:50:
Iemand van hier trouwens ervaring met de Cube spatborden voor de Nuroad (C:62) >= 2024 (https://www.cube.eu/nl-nl...rd-set-57-28-bb-mount-2.0) in vergelijking met een setje universele spatborden (SKS bijv)? Lees over de Cube variant nogal wat problemen over moeilijke montage maar volgens mij is dat een enkele keer monteren en dan zit het wel goed en dus niet zo'n probleem maar wellicht zie ik wat over het hoofd.
Ik vraag me dat ook af. Voor een cube Nuroad HPA EX. Maar ik zit al met de maximum bandenbreedte.
Voor de voorband met de SKS speedrocker XL zou het wel op moeten zijn. Die zit in 2 delen, dus die gaat niet veel hinderen. Maar voor de achterband gaat het een probleem geven met de clearance denk ik.

Cube geeft zelf aan dat met spatborden er maximum 40mm op kan, maar dat is met hun eigen spatborden.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• XboxFreak36
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-11 19:10
la_fusion schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:50:
Iemand van hier trouwens ervaring met de Cube spatborden voor de Nuroad (C:62) >= 2024 (https://www.cube.eu/nl-nl...-57-28-bb-mount-2.0/93738) in vergelijking met een setje universele spatborden (SKS bijv)? Lees over de Cube variant nogal wat problemen over moeilijke montage maar volgens mij is dat een enkele keer monteren en dan zit het wel goed en dus niet zo'n probleem maar wellicht zie ik wat over het hoofd.
Cube komt met nieuwe afneembare spatborden die wellicht ook het overwegen waard zijn; https://www.cube.eu/nl-nl/acid-mudguard-set-gravel-28/93434, ik heb hier al achteraan gebeld omdat deze nog niet op de NL-websites staan of te bestellen zijn.

• la_fusion
XboxFreak36 schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:45:
[...]

Cube komt met nieuwe afneembare spatborden die wellicht ook het overwegen waard zijn; https://www.cube.eu/nl-nl/acid-mudguard-set-gravel-28/93434, ik heb hier al achteraan gebeld omdat deze nog niet op de NL-websites staan of te bestellen zijn.
Die zien er qua ontwerp meer uit zoals de SKS varianten. Laat maar weten als je meer weet!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:44

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Predator schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:33:
[...]

Ik vraag me dat ook af. Voor een cube Nuroad HPA EX. Maar ik zit al met de maximum bandenbreedte.
Voor de voorband met de SKS speedrocker XL zou het wel op moeten zijn. Die zit in 2 delen, dus die gaat niet veel hinderen. Maar voor de achterband gaat het een probleem geven met de clearance denk ik.

Cube geeft zelf aan dat met spatborden er maximum 40mm op kan, maar dat is met hun eigen spatborden.
Ik heb op de racefiets van mijn vrouw waarbij de clearance van de seatstays ook niet groot genoeg was voor de Speedrocker (niet de XL) gewoon een stukje uit het achterspatbord geknipt zodat dit passend werd.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-11 18:25
la_fusion schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:50:
[...]

Die zien er qua ontwerp meer uit zoals de SKS varianten. Laat maar weten als je meer weet!
Precies geen verschil met de SKS. Kies gewoon de goedkoopste.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Maar zijn sks ook zo lang, dat ze onder de voorvork door en bijna tot aan de bracket toe, komen?
Welk sks model is dat dan?

www.vanspeykwheels.nl

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-11 18:57
Ik zou graag een soort monster gravel / strandfiets willen bouwen en zoek hiervoor een redelijk specifiek carbon frame voor.

- Liefst geschikt voor 29 inch mtb wielen met 148x12 steekas. (Heb nog een zelfbouw wielset)
- Geometrie die meer richting een endurance racefiets gaat
- minimaal 60mm banden moeten passen ivm strandrace.

Perfecte voorbeeld is een Storm Makai: https://stormsports.nl/co...akai-beachbike-gravelbike

Helaas verkopen zij geen framesets en wil het ook beetje betaalbaar houden.
Tot nu toe kom ik voor veel xc mtb frames tegen, maar daar is de reach vaak te groot en het balhoofd/headtube erg kort. Dit laatste kan ik nog wel opvangen met een lange carbon voorvork, maar die reach evt met een frame maat kleiner, maar daar wordt het allemaal optisch niet veel mooier van.

Zelf al wat op aliexpress gespeurd, maar kon niet echt iets geschikts vinden, iemand nog meer ideën aan leveranciers/webshops?

Of een mtb frame met een opvallend korte reach? Maar heb geen idee hoe ik die zou kunnen vinden.

• bwernsen
.

[ Voor 100% gewijzigd door bwernsen op 03-11-2025 22:58 ]

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:53
ElGreco schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:36:
Maar zijn sks ook zo lang, dat ze onder de voorvork door en bijna tot aan de bracket toe, komen?
Afneembaar of vast? Voor die laatste: good old Bluemels.

Hij wil.

• ElGreco
  • Nu online
klaaas schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:11:
[...]

Afneembaar of vast? Voor die laatste: good old Bluemels.
Even het draadje terug volgen. Het gaat om deze post (XboxFreak36 in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)") waar sprake is van afneembare spatborden van Cube. Op de foto's zie je dat deze veel langer zijn dan de afneembare van sks.
Of ik heb een model van sks over het hoofd gezien. Daar ging mijn vraag over.

www.vanspeykwheels.nl

• klaaas
ElGreco schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:23:
[...]

Even het draadje terug volgen. Het gaat om deze post (XboxFreak36 in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)") waar sprake is van afneembare spatborden van Cube. Op de foto's zie je dat deze veel langer zijn dan de afneembare van sks.
Of ik heb een model van sks over het hoofd gezien. Daar ging mijn vraag over.
En daarvoor ging het over vaste, vandaar mijn vraag 😉

Maar de genoemde speedrockers zijn toch wel ongeveer net zo lang? Ze gaan alleen niet onder de vork door.

Hij wil.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:44

blitzkrieg

Whoop Whoop!

klaaas schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:32:
[...]

Maar de genoemde speedrockers zijn toch wel ongeveer net zo lang? Ze gaan alleen niet onder de vork door.
Die zijn inderdaad net zo lang. (Kan vanavond wel even een foto schieten)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• ElGreco
  • Nu online
klaaas schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:32:
[...]

Klopt over de speedrockers. Maar idealiter gaan spatborden ook onder je vork door zodat je lagers niet alle shit hoeven op te vangen.

Maar ieder spatbordje dat je zadeltasje droog houdt, is winst! :+

www.vanspeykwheels.nl

• klaaas
ElGreco schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:15:
[...]

Klopt over de speedrockers. Maar idealiter gaan spatborden ook onder je vork door zodat je lagers niet alle shit hoeven op te vangen.
Daarom moet je ook niet gaan k*tten met afneembare spatborden. Als je fiets de mogelijkheid geeft om gewone vaste spatborden te monteren dan zou ik dat altijd doen. Dan maar een slag dunnere banden er in.

Hij wil.

• bwernsen
Dan had die lager maar geen lager moeten worden!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:22
Zolang je kabel buitenom lopen geen grote ramp nee, maar tegenwoordig.....

https://www.strava.com/athletes/2323035

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 11:12

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

klaaas schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:41:
[...]

Daarom moet je ook niet gaan k*tten met afneembare spatborden. Als je fiets de mogelijkheid geeft om gewone vaste spatborden te monteren dan zou ik dat altijd doen. Dan maar een slag dunnere banden er in.
Dit is ook mijn ervaring... heb trouwens al aardig wat SKS-setjes gemonteerd door de jaren heen, en zeker bij de vork of chainstays kun je ze makkelijk wat vervormen met een verfbrander als het allemaal net wat te krap is.

• klaaas
MartijnGizmo schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:47:
[...]

Dit is ook mijn ervaring... heb trouwens al aardig wat SKS-setjes gemonteerd door de jaren heen, en zeker bij de vork of chainstays kun je ze makkelijk wat vervormen met een verfbrander als het allemaal net wat te krap is.
En als je Bluemels neemt, neem dan de ronde variant. Die past overal makkelijker tussen dan de platte (Style heet die platte dacht ik).

Hij wil.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-11 20:13

_Eend_

🌻🇺🇦

ElGreco schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:36:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpXVWfTwO_iUFfa1xRXrum35R-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWuDjwMcxq5sGg6Aox4KP2az.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is dit setje: https://www.mantel.com/sks-speedrocker-spatborden

• XboxFreak36
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-11 19:10
XboxFreak36 schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:45:
[...]

Even terugkomend op m'n eigen post; Cube Store Almelo heeft contact gehad met Cube Europe en deze spatborden (https://www.cube.eu/nl-nl/acid-mudguard-set-gravel-28/93434) zullen in Nederland pas in week 10 (2026) leverbaar zijn! 8)7

Even kijken of die via Duitsland wel leverbaar zijn.. 8)

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
XboxFreak36 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:50:
[...]

Even terugkomend op m'n eigen post; Cube Store Almelo heeft contact gehad met Cube Europe en deze spatborden (https://www.cube.eu/nl-nl/acid-mudguard-set-gravel-28/93434) zullen in Nederland pas in week 10 (2026) leverbaar zijn! 8)7

Worden ze in ieder geval niet vies in de natste periode van het jaar 🤣 wat een slechte planning zeg

• la_fusion
XboxFreak36 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:50:
[...]

Klinkt als wel meer accessoires van Cube. Blij met de fiets maar als bijv nieuwe spatborden (of vorig jaar een Garmin mount) pas een half jaar na introductie ook daadwerkelijk beschikbaar zijn, dan gaat het toch niet echt de goede kant op vanuit de klant gezien.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:42

Appie

F1RST Racing

user_tweakers schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:51:
Ik zou graag een soort monster gravel / strandfiets willen bouwen en zoek hiervoor een redelijk specifiek carbon frame voor.

- Liefst geschikt voor 29 inch mtb wielen met 148x12 steekas. (Heb nog een zelfbouw wielset)
- Geometrie die meer richting een endurance racefiets gaat
- minimaal 60mm banden moeten passen ivm strandrace.

Perfecte voorbeeld is een Storm Makai: https://stormsports.nl/co...akai-beachbike-gravelbike

Helaas verkopen zij geen framesets en wil het ook beetje betaalbaar houden.
Tot nu toe kom ik voor veel xc mtb frames tegen, maar daar is de reach vaak te groot en het balhoofd/headtube erg kort. Dit laatste kan ik nog wel opvangen met een lange carbon voorvork, maar die reach evt met een frame maat kleiner, maar daar wordt het allemaal optisch niet veel mooier van.

Zelf al wat op aliexpress gespeurd, maar kon niet echt iets geschikts vinden, iemand nog meer ideën aan leveranciers/webshops?

Of een mtb frame met een opvallend korte reach? Maar heb geen idee hoe ik die zou kunnen vinden.
Grappig, ik ben hier zelf ook mee bezig. Ik heb een BMC Twotone hardtail die ik aan het ombouwen ben naar een aggressive MTB voor met name 'Rule of Three' type races. Momenteel met een Xo1 drive train en fox 32 SC.

1e iteratie: Ombouwen naar een aggresieve drop bar MTB
  • Nieuwe drop bar
  • Red/Force/Rival shifter & calipers (mogelijk herbruik ik mtb calipers)
2e iteratie: optimaliseren met Flight Attendant (FA)
  • Groupset vervangen voor een quarq powermeter - huidige PM werkt niet met FA
  • Fork vervangen voor een FA Rockshocks variant.
Mijn main XC MTB is een Allied BC40 met Flight attendant en ik vervang waarschijnlijk de fork met een 130mm Pike FA en dan herbruik de SID FA voor dit project. Andere optie is om de SID SL te gebruiken voor deze build.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xT4uYsakIW6oP82GEfQN8iqElqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5bhJgLGTKl14zxnZsL3Qqfv.jpg?f=fotoalbum_large

Simon Pellaud had hetzelfde frame en opgebouwd met FA wat ik als uitgangspunt neem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aV79tbZk-jeVUQGe5bMWMn1cMdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7lU6tejHjERLEMytOlgNXnQ.jpg?f=fotoalbum_large

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nice, als ik dit soort dingen zie krijg ik toch keer op keer weer spijt dat ik mijn Exceed verpatst heb in plaats van daar een drop bar MTB te bouwen..

[ Voor 36% gewijzigd door Kluus op 05-11-2025 10:08 ]

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:50
De afgelopen week in Granada geweest en daar een aantal ritjes gedaan. Erg toffe omgeving voor gravel. Al viel de keuze op Granada mede door Badlands, dus was conform verwachting;) Vooral in de Sierra de Huétor & La Vega geweest, rest zat iets te ver weg vanaf Granada (rekening houdend met het max. aantal km’s we per rit voor ogen hadden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KB1Me0j2DSikCJTttU1TPGOGOgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Wpetvq8nItdJQ522Q7iptB4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjS3YQ_mIz177peu3RNFZe1MMOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKJVxCallv9RKMNCQ5XQqcWm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcgnIYqjcH5yNJwqXoTP5S5dm0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIPaD2LFuwzZousM29Oi263f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PBC1osv19OfM1aRVaYvnRW_SGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AxIOEzjlpM8Mz5IVud9Hnwt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6CL7ozcDk6F9aAPgrmAN3uXrNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSwf5xknDIc30bJ3gDzBCvRg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/febSE83AZKrN-zFxkCOYvV7Gga0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i144hG5IFEQUVbkvc4c9gHxs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpJGf51e-uG9bjv6wo_q0pRNxqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCxV8vDkq5az8FBzE32VZ22J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mK7braNsFe94OLsrV-9ZnyEaOsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4SFku5TDGmSB61YdVJcVnMD.jpg?f=fotoalbum_large

• Requiem19
  • Nu online
Geweldige foto’s.

Hoe verhoudt dat gebied zich tot andere gebieden waar je gereden hebt?

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:50
O.a. Eifel, Hautes Fagnes, Girona, Algarve in het verleden bezocht. Ik vond het mooier dan de Algarve en Girona. Net iets spectaculairder qua uitzichten. Al geldt dat dan ook voor het aantal hm’s wat je bij elkaar harkt. 1000hm in 50km is eerder regel dan uitzondering.

• bwernsen
1000hm heb ik vandaag niet gered.

Ik heb sinds vorige week een (voor mij) nieuwe auto met trekhaak. Dat geeft mogelijkheden! Dus voor 50 euro een fietsendrager gescoord op marktplaats en vandaag richting Doorn gereden om dat stukje Utrechtse Heuvelrug te verkennen. Dat stuk is net te ver fietsen om direct vanuit huis te bezoeken. Ik heb me laten inspireren door een route op de fietssport website: 54km 300hm en lekker glooiend. Een goede afstand om 2u lekker hoog in de hartslag te stoempen.

Ik raad het rondje ten zeerste aan! Voldoende kuitenbijters, lekker afwisselende ondergrond en met dit herfstweer echt schitterend. En voldoende wielrenners om steeds naar toe te rijden 😈en mezelf uit te dagen.

Ik was erg bevoorrecht om vandaag daar op de fiets te zitten. November is tot heden echt perfect.

Even de link naar strava:
https://strava.app.link/AG0HSM8O9Xb

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-11 21:50
bwernsen schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:51:
1000hm heb ik vandaag niet gered.

Ik heb sinds vorige week een (voor mij) nieuwe auto met trekhaak. Dat geeft mogelijkheden! Dus voor 50 euro een fietsendrager gescoord op marktplaats en vandaag richting Doorn gereden om dat stukje Utrechtse Heuvelrug te verkennen. Dat stuk is net te ver fietsen om direct vanuit huis te bezoeken. Ik heb me laten inspireren door een route op de fietssport website: 54km 300hm en lekker glooiend. Een goede afstand om 2u lekker hoog in de hartslag te stoempen.

Ik raad het rondje ten zeerste aan! Voldoende kuitenbijters, lekker afwisselende ondergrond en met dit herfstweer echt schitterend. En voldoende wielrenners om steeds naar toe te rijden 😈en mezelf uit te dagen.

Ik was erg bevoorrecht om vandaag daar op de fiets te zitten. November is tot heden echt perfect.

Even de link naar strava:
https://strava.app.link/AG0HSM8O9Xb
Dan zou t zo maar kunnen dat we elkaar zijn tegengekomen. Ik was daar ook. Top weertje. Ik had alleen de pech dat m’n quadlock brak en m’n telefoon dus ergens was gevallen tussen de bladeren. Ik kwam daar niet meteen achter, maar na een uur heen en weer fietsen had ik de mazzel dat twee meiden m hadden gevonden. Lekker gevoel van opluchting

PSN ID Binloading_nl

• bwernsen
Mooi dat je m terug gevonden hebt! Die bladeren verstoppen een hoop... ook gaten in het wegdek..

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06:48
Hoe lang gaat een trapaslager normaliter ongeveer mee? De trapaslagers van mijn Grizl zijn nu al hoorbaar na dik 7,5K km. En dat is niet omdat ik heel veel off road en in de bagger rijd.

• Hencksch
Ik vervang hem elke 1 á 2 winters bij ca. 10.000km.
Als je de ketting er even naastlegt en het crankstel ronddraait, draait het crankstel dan nog soepel rond? Of voelt het gruizig/korrelig? Voelen doe je ook in dit geval met je vingers.

• Duclaasie
Ik controleer het altijd als ik de ketting er af haal om deze te reinigen, zo ook vandaag. Hij loopt nog wel soepel, maar je hoort de lagers enigszins. Nog niet heftig grommen en kraken, maar het beste is er wel af. Ik kwam ook een filmpje van Token tegen waarbij ze de seal uit het lager wippen en ze opnieuw smeren. Mogelijk kan de levensduur zo nog een beetje worden gerekt.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
@Duclaasie 7,5K km vindt ik nog veel voor die Token prul. Bij mij was ie al na dik 1300km aan gort. Toen meteen vervangen door een Shimano.

• Duclaasie
loyske schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:43:
@Duclaasie 7,5K km vindt ik nog veel voor die Token prul. Bij mij was ie al na dik 1300km aan gort. Toen meteen vervangen door een Shimano.
De hele bottom bracket vervangen? Je zou denken dat een paar nieuwe goede kwaliteit lagers voldoende zou zijn. Die bracket heeft verder niet zoveel te lijden..

• loyske
  • Nu online
Duclaasie schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:06:
[...]

De hele bottom bracket vervangen? Je zou denken dat een paar nieuwe goede kwaliteit lagers voldoende zou zijn. Die bracket heeft verder niet zoveel te lijden..
Yes helemaal vervangen, was niet onder de indruk van de kwaliteit. Vond nogal veel reviews met dezelfde ervaring. Maar mooi dat ie bij jou zolang mee is gegaan :)

• GWBoes
Duclaasie schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:06:
[...]
Ik weet niet over wat voor BB het hier gaat, maar bij een standaard plastic PF BB zoals de Shimano's en de normale (niet Ninja) Token is het een behoorlijke kansloze onderneming deze los te vervangen als je de lagers er überhaupt al uit krijgt zonder de shell kapot te maken.

Flickr - Strava

• Duclaasie
GWBoes schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:25:
[...]

Ik weet niet over wat voor BB het hier gaat, maar bij een standaard plastic PF BB zoals de Shimano's en de normale (niet Ninja) Token is het een behoorlijke kansloze onderneming deze los te vervangen als je de lagers er überhaupt al uit krijgt zonder de shell kapot te maken.
Het gaat om een Token Ninja Lite BB4124 bracket.

• Hencksch
Duclaasie schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:48:
[...]

Het gaat om een Token Ninja Lite BB4124 bracket.
Mag je gewoon vervangen door iets goeds. Dat mag gewoon Shimano zijn. Je kunt het zelf doen, zeker als je de Sint zo gek krijgt je een lagerpers cadeau te doen. BB lagers zijn tegenwoordig vervangingsonderdelen. Daar doe je weinig tegen.

• Duclaasie
Maar wat is goed… Ik zal me er eens op beraden en tot die tijd sta ik zeker open voor suggesties.

• Hencksch
Duclaasie schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:32:
Maar wat is goed… Ik zal me er eens op beraden en tot die tijd sta ik zeker open voor suggesties.
Aan een Shimano onderdeel heeft nog nooit iemand zich een buil gevallen.
Er zijn ook heel dure keramische lagers. Die kosten drie keer zoveel en gaan drie keer zolang mee. Kwa prijs/pret verhouding levert dat dus niets op.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:04
Hencksch schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:20:
[...]

Er zijn ook heel dure keramische lagers. Die kosten drie keer zoveel en gaan drie keer zolang mee. Kwa prijs/pret verhouding levert dat dus niets op.
Wat het oplevert is minder arbeid.

• Duclaasie
deejeebv schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:10:
[...]

Wat het oplevert is minder arbeid.
Bij keramische lagers lees ik just dat je ze regelmatig moet smeren. Dat levert een hoop extra werk op.

• chielmi
  • Laatst online: 25-11 21:51
Duclaasie schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:07:
Hoe lang gaat een trapaslager normaliter ongeveer mee? De trapaslagers van mijn Grizl zijn nu al hoorbaar na dik 7,5K km. En dat is niet omdat ik heel veel off road en in de bagger rijd.
Bij mijn Grizl waren ze na 1108 km al versleten. Wel met flink veel bagger en rotzooi. Lagers vervangen door:
Enduro MR2437, 5.000 km later zijn ze nog steeds prima.
Dit was nog in de naweeën van Covid, ik kon toen nergens kwalitatief betere lagers vinden...

[ Voor 9% gewijzigd door chielmi op 10-11-2025 19:24 ]

• Duclaasie
De gewone Enduro lagers, of RVS?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:22
Duclaasie schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:07:
Bij mij zit nu 3e setje er net in bij de Grizl met 50k km.
Sram dub pressfit, eigenlijk net te kleine lager .(https://www.hambini.com/b...0mm-or-sram-dub-crankset/)
En als je bottombracket niet lekker uitgelijnd is kan het ook sneller slijten.
Heb andere fietsen (ok die zien minder slechtweer) waarvan bottombracket als ruim over de 50k km zit.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• GWBoes
DDX schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:00:
[...]
Sram dub pressfit, eigenlijk net te kleine lager .(https://www.hambini.com/b...0mm-or-sram-dub-crankset/)
En als je bottombracket niet lekker uitgelijnd is kan het ook sneller slijten.
Zoals mijn MTB, PF41/BB92 haal ik met 24mm shimano cranks ca.1500km op een set, 30mm Rotor crank met bijpassende lagers haal ik de 1000km nog niet eens :|

Flickr - Strava

• loyske
  • Nu online
Duclaasie schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:32:
Heb de Token in mijn Grizl vervangen met een Shimano Ultegra. Inmiddels 3000km geleden 8)

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
PT heeft er ook een mening over:

• chielmi
  • Laatst online: 25-11 21:51
De gewone!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 15:14
Ik heb een gravel-bike gekocht, beetje op de gok, met Shimano Cues 1 x 11 met road-shifters, ook bedoeld als woon-werk bike in deze bladerige maanden of wellicht ook hele jaar door. Nu zit daar standaard dus zo'n 11-50 Cues cassette op, waar ik in ieder geval niets aan heb.... 11-13-15-17...-50 met een 40 blad. Ik werd eerste rit al helemaal gek op het asfalt, ik mis de stapjes van 1 tandje énorm, vooral de 14 en bij tegenwind de 16. (vanaf 2009 gewend aan 10s 11-21 en vanaf 11s gewend aan 11-23 cassettes)

Dus net mijn race wiel erin gestoken met een CS-6800 11-23 cassette... b-tension helemaal uitdraaien en karamba!!! Dat schakelt als een malle en butter-smooth!!

Het hele link-glide vs hyper-glide gebeuren niet compatibel zijn.... voor groot deel gewoon de prullenbak in... ik las al dat Cues gewoon normale 11 speed kettingen gebruikt, dus ja, dan moest het alleen de cassette zijn met aanpassingen dacht ik, dus ik was bang dat Cues zijn eigen spacing had, tand tot tand, niet compitbale met wat we gewend waren. Niet dus! Gewoon normaal 11 speed Sram/Shimano.

Ok, ik moet er nog een rit op rijden, maar even die 200m buiten en op de werkbank, probleemloos schakelen, zowel naar de 11 als naar de 23 en alles daartussen. Oftewel, de spacing tussen kransjes hart-op-hart van Cues is identiek aan 11 speed road (en dus MTB?). Oftewel alle 11s cassettes gaan er gewoon op van sram en shimano, als zelfs een 11-23 al prima werkt, kan alles ertussenin ook prima.

Vooral omdat de derailleur ontworpen is voor die enorme range naar 50 tands cassette, was ik bang dat het schakelen naar een 23 al grootste tandje, niet best zou zijn. Vooralsnog... smooth en direct.

Alleen de cable-pull is anders, dus Cues shifter moet met Cues derailleur en andersom zoals ik het nu zie/lees. That's it!

Nu nog even een 42t (of 44t) scoren voor Shimano cranks en dan ben ik helemaal tevreden. En dan een 11-12-13-14-15-16-........-39 ofzo11s cassette (maar die bestaan regulier niet) voor normaal gravel werk in NL en ik ben toch happy met deze spotgoedkope groep. :)

De Cues 11s road shifter voelt identiek aan mijn ST-R8020 Ultegra 11s shifter overigens. Ik ben ervan overtuigd dat dat gewoon een ghergebruik is, met een iets andere cable-pull intern (en wellicht goedkopere materialen), maar de look and feel is eigenlijk identiek; de linker shifter heeft bij 1x natuurlijk geen shift hendel.

NB: beetje overbodig, maar Cues 9 en 10 speed gebruikt idem dito spacing tussen de tandjes als 11s Cues. Je kunt dus prima een 9s of 10s Cues cassette gooien op een 11-speed Cues fiets, mits je de limits van de derailleur flink inperkt. Niet dat je dat normaliter ooit wil, maar het kan. Net als je 11s cassettes op een 10 of 9 speed Cues fiets.

Cues blijkt tóch erg veelzijdig en goedkoop! Wellicht opent dat meer deuren voor twijfelaars voor een goedkoper gravel fietsje, die ook nog een 11s racefiets hebben staan.

[ Voor 4% gewijzigd door dinkelover op 12-11-2025 15:39 ]

pepernooot

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:56

amphora

Websites & Fotografie

dinkelover schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:55:
Ik werd eerste rit al helemaal gek op het asfalt, ik mis de stapjes van 1 tandje énorm, vooral de 14 en bij tegenwind de 16. (vanaf 2009 gewend aan 10s 11-21 en vanaf 11s gewend aan 11-23 cassettes)
Precies daarom heb ik gekozen voor een fiets met ook voor een extra blad. 1x12 en zelfs 1x13 leek me niet prettig. Blij met m'n 2x12 nu.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 09:16
Vandaag was het zover! New Bike Day!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rU4tN7Vv1Q0SqIOz1Z2AwcdVo0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stf5DkBnKpkfvQUKvWrNPfrV.jpg?f=fotoalbum_large

Een echte motivator na mijn ongeluk! Echt enorm blij mee. Nog getwijfeld over de kleur, maar de zwarte vond ik toch wat te gewoon.

• Requiem19
  • Nu online
Dat is me er wel eentje.

Hoe fietst ie?

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06:02
Plaatje hoor!

Enige juiste kleur op deze fiets als je het mij vraagt. Ik veronderstel dat ze voorlopig in de woonkamer mag staan?

• la_fusion
RR46 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:44:
Plaatje hoor!

Enige juiste kleur op deze fiets als je het mij vraagt. Ik veronderstel dat ze voorlopig in de woonkamer mag staan?
Aan de foto te zien staat ie alweer op straat of hij heeft wel erg industriële woonkamer.

• MartijnMartijn
Requiem19 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:23:
Dat is me er wel eentje.

Hoe fietst ie?
Kort rondje gefietst, maar hij fietst super. Wat een verschil met de Giant Revolt (die ik al prima vond fietsen). Dit komt dichterbij mijn Canyon Aeroad, alleen dan een stuk comfortabeler.
RR46 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:44:
Plaatje hoor!

Zeker, hij staat netjes binnen zodat ik er naar kan kijken _/-\o_

• Roy78G
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:03
mooie fiets.
Zelf ook een new bike day gehad afgelopen week

• Cloclo100
Roy78G schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:05:
mooie fiets.
Zelf ook een new bike day gehad afgelopen week
Pics or it didn't happen!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:20
MartijnMartijn schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:15:
Vandaag was het zover! New Bike Day!

[Afbeelding]

Een echte motivator na mijn ongeluk! Echt enorm blij mee. Nog getwijfeld over de kleur, maar de zwarte vond ik toch wat te gewoon.
Erg dikke bak! Mooie kleur, denk dat hij zonder tanwalls nog wat dikker lijkt.

Wel erg korte stem of lijkt dat zo?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Roy78G
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:03
Het is een Orbea Terra M30Team geworden met BikeWheels wielset in de kleur Caramel carbon view. Eind van de middag opgehaald dus het licht was niet super om er een mooie foto van te maken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8gCEAc41pT3I_fdmxEqsd04SgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmSjbqnnp5PxoADApmLEmuQc.jpg?f=fotoalbum_large

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-11 10:40
Roy78G schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:07:
[...]

Het is een Orbea Terra M30Team geworden met BikeWheels wielset in de kleur Caramel carbon view. Eind van de middag opgehaald dus het licht was niet super om er een mooie foto van te maken.[Afbeelding]
Prachtige fiets! mooie kleur en bijpassende wielen. Heb een groot zwak voor de Orbea frames en geometrie enz. Geniet ervan!

• MartijnMartijn
KW25 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:10:
[...]

Erg dikke bak! Mooie kleur, denk dat hij zonder tanwalls nog wat dikker lijkt.

Wel erg korte stem of lijkt dat zo?
Ik vind tanwalls altijd wel mooi, maar die Vittoria zijn aanwezig inderdaad. Heb ze vervangen voor Schwables met meer grip voor in dit seizoen.

Met het excuus om nog even een foto te kunnen posten natuurlijk O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjPpVR2tu_Cn5WrcMtQ8Cfkpc6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFamK4vrKWgjxc6YgXrlJE71.jpg?f=fotoalbum_large

(Let niet op het wielershirt, die moet nog opnieuw worden ingelijst.)

• Duclaasie
En meteen de ventielen op de juiste plaats.

• Duclaasie
Hencksch schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:20:
[...]

Volgende week gaat er een Shimano BB worden gemonteerd.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Voor de geïnteresseerden, er is een convenant tussen een hoop partijen gemaakt voor verdere ontwikkeling van buitensport in de omgeving Sallandse Heuvelrug en Twents Reggedal. Onderdeel daarvan zal de ontwikkeling van een (zo lijkt het) erg uitgebreide gravelroute met overnachtingsopties voor meerdaagse gravelbike arrangementen.

Afgelopen weekend is het convenant getekend tijdens de Dutch Masters of MTB. M'n voorgevoel (versterkt door een deel van de aangesloten belangengroepen) zeggen me dat 'MTB' in het convenant is omgewisseld met 'Gravel' om zo natuurliefhebbers minder tegen de schenen te schoppen. Dit vanwege de routeafsluiting van de MTB route Holten. De omschrijvingen van de gravelroute lijken zo af en toe op aanleg van single tracks te wijzen.

Persbericht: https://www.sallandseheuv...euvelrug-twents-reggedal/
Inhoud convenant: https://www.touristserver...l+excl+handtekeningen.pdf

Het is m'n woonomgeving dus ik ben benieuwd wat het gaat worden. Des te meer routes en fiets opties, des te beter.

• Hencksch
Insert12 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:04:
Voor de geïnteresseerden, er is een convenant tussen een hoop partijen gemaakt voor verdere ontwikkeling van buitensport in de omgeving Sallandse Heuvelrug en Twents Reggedal. Onderdeel daarvan zal de ontwikkeling van een (zo lijkt het) erg uitgebreide gravelroute met overnachtingsopties voor meerdaagse gravelbike arrangementen.

Afgelopen weekend is het convenant getekend tijdens de Dutch Masters of MTB. M'n voorgevoel (versterkt door een deel van de aangesloten belangengroepen) zeggen me dat 'MTB' in het convenant is omgewisseld met 'Gravel' om zo natuurliefhebbers minder tegen de schenen te schoppen. Dit vanwege de routeafsluiting van de MTB route Holten. De omschrijvingen van de gravelroute lijken zo af en toe op aanleg van single tracks te wijzen.

Persbericht: https://www.sallandseheuv...euvelrug-twents-reggedal/
Inhoud convenant: https://www.touristserver...l+excl+handtekeningen.pdf

Het is m'n woonomgeving dus ik ben benieuwd wat het gaat worden. Des te meer routes en fiets opties, des te beter.
Hamvraag is na dit goede nieuws wat de RAVON en de lokale fanaticus (enkelvoud opzettelijk) ermee gaan doen. Het verzet tegen de mtb-route is afkomstig van één man die als enige massa doodgereden reptielen vond op de mtb-route.
Als hij de RAVON (de reptielenvereniging) achter zich krijgt, dan kan er nog steeds verzet aangetekend worden.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Mantel heeft weer een paar Dynaplug Racer Pro op voorraad:
https://www.mantel.com/dy...-tubeless-tyre-repair-kit

Geen BlackFriday prijs helaas.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Guusjee
  • Laatst online: 08:02

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Na een jaar of 5 vertoeven op een racefiets ben ik door mijn fietsvriendjes ook aangestoken met het gravelvirus. Van het weekend was het daarom new bike day! Aangezien ik nog herstellende ben van een handblessure nog niet echt ermee gegraveld, maar dat komt nog wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooxo_THa8ArkF1afIzlBjLJh8D0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3ZTgKNVGjvjJ09SDn6E2GAe.jpg?f=fotoalbum_large

• Requiem19
  • Nu online
55mm G One RS komt niet schitterend uit de bekende BRR test.

Als je die orde van breedte wilt, ben je (op de lekbestendigheid na) op veel vlakken nog beter af met een Thunderburt imo.

https://www.bicyclerollin...-one-rs-pro-55#conclusion

Rolweerstand is niet mega en hij weegt ook enorm veel (710g).

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:07

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Requiem19 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:36:
55mm G One RS komt niet schitterend uit de bekende BRR test.

Als je die orde van breedte wilt, ben je (op de lekbestendigheid na) op veel vlakken nog beter af met een Thunderburt imo.

https://www.bicyclerollin...-one-rs-pro-55#conclusion

Rolweerstand is niet mega en hij weegt ook enorm veel (710g).
Dat of Race Kings. Die heb ik gebruikt op m'n mountainbike voordat ik een gravelbike kocht. Maar dat zijn 2.2s, ze zijn er ook in 2.0.

Iemand een idee of die 2.0 ook op een Orbea Terra passen?

No news is bad news.

• Requiem19
  • Nu online
De 2.0's zijn de langzamere Race Kings (gek genoeg met de naam 'Performance'), dat scheelt zoveel dat het niet echt interessant is als je op zoek bent naar een snelle band.

De Race King Protection is de snellere variant en die is vanaf 2.2.

Die heb ik voor ook gehad, viel niet mega breed en rijdt prettig. Al vind ik de Rick XC voor nog iets lekkerder rijden.

Yes - overkill voor in Nederland. Maar op een tapijtje gravelen vind ik als 40+'er wel lekker ;-).

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-11 20:56
Bro..Rule #5

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mja ik heb dat ook geroepen maar ik weet nog niet of ik nog vind dat brede banden té zijn in NL. Juist hier heb je vaak niet al te lange stukken echt gravel dus dat betekend óf meer asfalt óf juist meer “slechtere” wortelpaden en singletrack tussendoor. Aan die laatste kant ban het spectrum is breed gewoon erg fijn, zeker als de snelheid aan de andere kant van dat spectrum er niet onder lijdt, wat met de moderne banden erg blijkt mee te vallen.

Ik zit nu op Schwalbe R pro 50mm en dat bevalt eigenlijk wel erg goed.

• bwernsen
Waar kan ik die heilige regels ook alweer vinden?

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:45
bwernsen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:17:
[...]

Waar kan ik die heilige regels ook alweer vinden?
https://www.velominati.com/

Ik rijd nu al een tijdje met de Hutchinson Caracal Race 45. Erg tevreden over. Snel voor woon-werk over asfalt en prima voor gravel en zand/bospaden, zolang het niet te gek wordt.

Bij BRR is ie vorige week ook getest. https://www.bicyclerollin...inson-caracal-race-tan-45

• klaaas
Kluus schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:54:
Mja ik heb dat ook geroepen maar ik weet nog niet of ik nog vind dat brede banden té zijn in NL. Juist hier heb je vaak niet al te lange stukken echt gravel dus dat betekend óf meer asfalt óf juist meer “slechtere” wortelpaden en singletrack tussendoor. Aan die laatste kant ban het spectrum is breed gewoon erg fijn, zeker als de snelheid aan de andere kant van dat spectrum er niet onder lijdt, wat met de moderne banden erg blijkt mee te vallen.

Ik zit nu op Schwalbe R pro 50mm en dat bevalt eigenlijk wel erg goed.
Ook al lijdt de snelheid er niet onder, dikke banden voelen nog steeds anders, toch? Al valt 50mm t.o.v. 45mm natuurlijk wel mee.

Hij wil.

• Requiem19
  • Nu online
Casual Ruud schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:34:
[...]

https://www.velominati.com/

Ik rijd nu al een tijdje met de Hutchinson Caracal Race 45. Erg tevreden over. Snel voor woon-werk over asfalt en prima voor gravel en zand/bospaden, zolang het niet te gek wordt.

Bij BRR is ie vorige week ook getest. https://www.bicyclerollin...inson-caracal-race-tan-45
De 40’s heb ik ook veel gereden en die zijn top.

Mooie combi voor als je weg/gravel doet en je vindt snel rollen fijn, lijkt me 45mm / 50mm R Pro voor en 45mm Caracal Race achter. Wel de tanwall nemen, die test elke keer iets sneller.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:56:
[...]

Ook al lijdt de snelheid er niet onder, dikke banden voelen nog steeds anders, toch? Al valt 50mm t.o.v. 45mm natuurlijk wel mee.
Ja dat klopt wel inderdaad, met de TB's vond ik dat sowieso, maar ik had daarvan ook de "verkeerde" versie, namelijk de Super Race en je eigenlijk de Super Ground hebben toch? Kan me voorstellen dat de Super Race ook slapper aanvoelen want dat verschil heb ik op de MTB ook tussen de SR/SG RaRa combis.

Nu met de 50mm G-One R Pro valt het me in ieder geval wel mee, al moet ik zeggen dat ik vooral veel MTB paden ermee heb gereden de afgelopen tijd. :+

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:56
Existentialistische kwestie: Als ik met m'n MTB meestal (99%) op straten, wegen en paden fiets, is het dan een gravel-fiets? Zal het antwoord veranderen in de MTB-groep?
Goede morgen! ☕

9950x3d+4090+64DDR

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste