Ik weet niet of je autobanden een keer goed hebt bekeken maar daar doe je toch ook geen 3.5 bar in?FFW schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:49:
12 bar staat op de tube als max dus dat pomp ik er in (harder dan diamant!). Het komt van de oude wijsheid dat een harde band steentjes opzij drukt ipv er in. Al 2000km geen lekken.
Met een zachte band heb je dan wel weer meer risico op een stootlek (als je binnenbanden hebt) of dat de band los schiet van de velg (bij tubeless).CyberThijs schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:23:
@FFW je kan evengoed argumenteren dat een iets zachter opgepompte band toelaat dat de rubber zich iets vervormt rond het scherpe steentje ipv dat het door de band snijdt.
Mijn Vredestein Avontura's (38mm TL) reed ik altijd op een kleine 4 bar, en op de wang stond een aanbeveling van tussen de 3 en 5.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
4 bar?Stoney3K schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:40:
[...]
Met een zachte band heb je dan wel weer meer risico op een stootlek (als je binnenbanden hebt) of dat de band los schiet van de velg (bij tubeless).
Mijn Vredestein Avontura's (38mm TL) reed ik altijd op een kleine 4 bar, en op de wang stond een aanbeveling van tussen de 3 en 5.
Man wat zal dat stuiteren op een bospad. 4 bar is echt te veel vind ik, zelfs voor een 38. Op m'n racefiets rij ik met 32mm met nog minder druk(tubeless)...
Ik heb achter 45 en voor 50mm Schwalbe bandjes op de gravel en rij op 1,8 en 1,5 bar, tubeless uiteraard.
hehehe ik rijd met 2.9/3.1 op 30mm bandjes en 2.4/2.6 op 35mm bandjes (tubeless)
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
Het is grappig hoe persoonlijk een wenselijke bandenspanning is. Ik heb een heel andere bouw dan Requiem (90kg). Maar dat lijkt niet de doorslaggevende factor.Requiem19 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:54:
Het is een typische mindfuck trap. Harder voelt veel sneller voor je brein.
Het is niet anders dan met 40km/h in een kart te rijden zonder vering en daarna 150 km/h in een Mercedes met super goede vering. De kart zal een stuk sneller voeler.
Qua lek.... ik rijd mijn gravel banden (52-55mm) vaak rond de 1.0 - 1.1 bar en heb nog nóóit lek gehad (afkloppen) (65-70kg). Op de weg rijd ik 28mm vaak rond de 4 bar tubeless. 1x lek gehad in Limburg met een Enve Ses Raceday die sowieso iets te tricky zijn qua lekbestendigheid (210g voor een 28mm band is echt te weinig).
Natuurlijk hoeft niet iedereen zo zacht te rijden. Maar wat iedereen wel ECHT even zou moeten doen (gravel en weg) is gewoon af en toe een beetje experimenteren en daarbij ook wel echt de extremen op te zoeken qua hard/zacht.
op mijn 50mm gravelbanden heb ik een voorkeur voor 2,0bar. Bij een lagere spanning vind ik het te zwaar voelen en heb ik het gevoel dat bij grof stuurwerk de wang vd band instort en daarmee de fiets onbetrouwbaar gedrag vertoont.
Tegelijkertijd heb ik voor mijn 32mm wegbandjes een voorkeur voor 3 bar aan lucht.
Is niet alleen persoonlijke voorkeur, maar ook afhankelijk van je banden en velgen. Een soepele band kun je vaak zonder in te leveren aan comfort wel met wat meer druk rijden. En een bredere velg ondersteunt de zijwangen beter waardoor je met lagere druk minder snel last hebt van teveel beweging in de band in een bocht.bwernsen schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:53:
[...]
Het is grappig hoe persoonlijk een wenselijke bandenspanning is. Ik heb een heel andere bouw dan Requiem (90kg). Maar dat lijkt niet de doorslaggevende factor.
op mijn 50mm gravelbanden heb ik een voorkeur voor 2,0bar. Bij een lagere spanning vind ik het te zwaar voelen en heb ik het gevoel dat bij grof stuurwerk de wang vd band instort en daarmee de fiets onbetrouwbaar gedrag vertoont.
Tegelijkertijd heb ik voor mijn 32mm wegbandjes een voorkeur voor 3 bar aan lucht.
Verder moet iedereen gewoon lekker rijden wat ie lekker vindt rijden. Maar doe het dan omdat je dat lekker vindt. Harder is sneller is onzin en harder is minder lek is ook maar beperkt waar.
Hij wil.
Wanneer zijn jouw clinics met dat parcours waar je meerdere runs kunt doen met steeds een andere bandendruk?klaaas schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:05:
[...]
Is niet alleen persoonlijke voorkeur, maar ook afhankelijk van je banden en velgen. Een soepele band kun je vaak zonder in te leveren aan comfort wel met wat meer druk rijden. En een bredere velg ondersteunt de zijwangen beter waardoor je met lagere druk minder snel last hebt van teveel beweging in de band in een bocht.
Verder moet iedereen gewoon lekker rijden wat ie lekker vindt rijden. Maar doe het dan omdat je dat lekker vindt. Harder is sneller is onzin en harder is minder lek is ook maar beperkt waar.
3.0 bar in de ipace achterbanden. 3.3 bar of 48 psi wordt geadviseerdGWBoes schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:35:
[...]
Ik weet niet of je autobanden een keer goed hebt bekeken maar daar doe je toch ook geen 3.5 bar in?
[ Voor 6% gewijzigd door FFW op 30-06-2026 16:04 ]
Clinic band oppompen lijkt me hier niet nodig. Dat gaat al te goed.ElGreco schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:56:
[...]
Wanneer zijn jouw clinics met dat parcours waar je meerdere runs kunt doen met steeds een andere bandendruk?
Hij wil.
Nogmaals dank voor deze route, prachtige rit gemaakt vandaag met variërende ondergronden, heel vet!bwernsen schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:36:
[...]
https://www.komoot.com/nl-NL/tour/3057963697?ref=itd&share_token=a2Kdh1bgiSVb6iqXnNZP74GJa7Gc7T34MeOw14Pki5PZ1BX94R&ref=its&t_s=referral&t_cid=route_share&t_ref_username=4449029567581
Alstublieft. Fijne route van 75km op de Kroondomeinen.
P.S. met 40mm banden gereden op 2.4 bar ongeveer
Bospaden rijden er eigenlijk prima mee, ook met die hoge bandenspanning. Slecht onderhouden klinkerpaden in de stad daarentegenmartijn k. schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:17:
[...]
4 bar?
Man wat zal dat stuiteren op een bospad. 4 bar is echt te veel vind ik, zelfs voor een 38. Op m'n racefiets rij ik met 32mm met nog minder druk(tubeless)...
Ik heb achter 45 en voor 50mm Schwalbe bandjes op de gravel en rij op 1,8 en 1,5 bar, tubeless uiteraard.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Vandaag groot deel van De Green Divide gedaan. Zelf begonnen vanaf Ede-Wageningen (station) en daar de route opgepikt. Overige 4 bikkels begonnen vanmorgen rond 5.30 in Naarden (waarvan 2 nog uit Utrecht kwamen zelfs met de fiets...). Uiteindelijk zelf 203km en een mooi dagje van net geen 9 uur fietstijd. Best wat Mul zand maar dat went ook weer. Paar druppels regen maar niks hinderlijks. Enige ellendige was lege bidons en niks open in Elspeet. Zelfs de buitenkraantjes aan restaurants zijn afgesloten. Uiteindelijk aangebeld en aan water geholpen.
Route lag er alles bij elkaar prima bij. Vooral Deelerwoud en Kroondomein blijven echt genieten. Laatste stuk Zwolse Bos kan me toch matig bekoren.
Qua eten: 3x cola, 10 jellies (25 gram Decathlon), 2x Maurten 320 ( over de datum en lost niet lekker op dus benieuwd hoeveel ik effectief aan kh heb binnengekregen). Oh en 300 gram gomballen. Geschatte suikerinname dus een krappe 700 gram in 9 uur. En op 175km een dikke pannenkoek met kaas en spek tegen de honger.
Prima dagje. * Stufferdt typt dit vanuit de trein met een bus Pringles
Route lag er alles bij elkaar prima bij. Vooral Deelerwoud en Kroondomein blijven echt genieten. Laatste stuk Zwolse Bos kan me toch matig bekoren.
Qua eten: 3x cola, 10 jellies (25 gram Decathlon), 2x Maurten 320 ( over de datum en lost niet lekker op dus benieuwd hoeveel ik effectief aan kh heb binnengekregen). Oh en 300 gram gomballen. Geschatte suikerinname dus een krappe 700 gram in 9 uur. En op 175km een dikke pannenkoek met kaas en spek tegen de honger.
😀😀😀
Mooi! Ik ga vlg week. De hele route, in 2 dagen. Met overnachting net onder Apeldoorn. Zin in!Stufferdt schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:52:
Vandaag groot deel van De Green Divide gedaan. Zelf begonnen vanaf Ede-Wageningen (station) en daar de route opgepikt. Overige 4 bikkels begonnen vanmorgen rond 5.30 in Naarden (waarvan 2 nog uit Utrecht kwamen zelfs met de fiets...). Uiteindelijk zelf 203km en een mooi dagje van net geen 9 uur fietstijd. Best wat Mul zand maar dat went ook weer. Paar druppels regen maar niks hinderlijks. Enige ellendige was lege bidons en niks open in Elspeet. Zelfs de buitenkraantjes aan restaurants zijn afgesloten. Uiteindelijk aangebeld en aan water geholpen.
Nice!B-Force schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:56:
[...]
Mooi! Ik ga vlg week. De hele route, in 2 dagen. Met overnachting net onder Apeldoorn. Zin in!
Ondanks dat ik 80% ken (woon in Barneveld en pak onbewust veel dezelfde stukken toch) toch weer enorm genoten. het is echt prachtig allemaal. En grappig, zondag na 17:00 kom je vrijwel niemand meer tegen. Buiten een verdwaalde vader met moederfiets en zitje + kind MIDDEN in het Kroondomein. Ik vond het al een rotpad dus benieuwd hoe dat kindje het ervaren heeft
Tips: wees je op zondag dus bewust dat je na Apeldoorn je water tijdig moet vullen. Drinkwaterpunten helder hebben is handig. Wij zaten dus allemaal zonder water. En zondag Ruhetag is heilig op de Veluwe (Biblebelt). Verder vooral genieten en niet vergeten om je heen te kijken
Oh en mogelijk een wolf gespot vlakbij Epe. Of het was een zwijn. Of een hallucinatie. We'll never know...
😀😀😀
Staat in de bijbel he. Gij zult op zondag geen water tappen.
Helemaal akkoord! Waar is dat? Want ik ga in augustus en zoek nog wat inspiratie. Het enige nadeel is dat een rondrit soms lastig te vinden is, veel doodlopende wegen.Duclaasie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:36:
Wat kun je hier in Noorwegen waanzinnig mooi gravelbiken zeg!!
[Afbeelding]
Deze heb ik twee jaar geleden gedaan, beide prachtige route:
- https://www.strava.com/activities/11960885193
- https://www.strava.com/activities/12017918071
Dit was in de omgeving van Rjukan.
Qua rondjes kan ik het alleen maar beamen, dat valt in Noorwegen niet mee. Doordat het zo dunbevolkt is en er veel bergen zijn kom je gauw aan 100+ km en veel hoogtemeters.
Qua rondjes kan ik het alleen maar beamen, dat valt in Noorwegen niet mee. Doordat het zo dunbevolkt is en er veel bergen zijn kom je gauw aan 100+ km en veel hoogtemeters.
Aero is life
.
Moeilijk om dit frame te vergelijken met mijn andere Chinese frame omdat er (nog) bredere banden op liggen. 2.4 vs 2.2/2.1. Ik ben begonnen met dezelfde druk als op mn 2.2/2.1’s. In theorie zou dat harder moeten voelen bij een grotere breedte, maar het voelde een stukje comfortabeler. Vooral grotere hobbels worden beter geabsorbeerd.
2e grote verschil is dat deze fiets een stuk tragere stuurt. Andere fiets stuurt scherper, en iets nerveuzer. Deze wil meer rechtdoor gaan. Voor single tracks minder geschikt, maar geeft wel veel stabiliteit. Kan makkelijker aero rijden met onderarmen plat op het stuurtje zonder bang te zijn dat ik er vanaf vlieg.
Verder… is 2.4 / 61-63mm te breed? Het is niet nodig, zeker niet in NL. Maar als ik ong 29 gemiddeld doe op duur tempo met banden op 1.0 en 1.1 bar denk ik ook niet dat ik veel zou winnen met 50mm banden. Het rijdt in ieder geval als een zwevend tapijtje ^^.
Nu gaat ie mee op vakantie naar de Veluwe en kan ik er echt even op raggen. En dan in Sept The River wedstrijdje in Wallonië 🤓
:strip_exif()/f/image/yAHR4R9relQjidjlbShjlTXN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iRFA94mdsp3ZH9Igy5TsUuS2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yOq3AjtKzwm7XXGzTGSj82hL.jpg?f=fotoalbum_large)
Moeilijk om dit frame te vergelijken met mijn andere Chinese frame omdat er (nog) bredere banden op liggen. 2.4 vs 2.2/2.1. Ik ben begonnen met dezelfde druk als op mn 2.2/2.1’s. In theorie zou dat harder moeten voelen bij een grotere breedte, maar het voelde een stukje comfortabeler. Vooral grotere hobbels worden beter geabsorbeerd.
2e grote verschil is dat deze fiets een stuk tragere stuurt. Andere fiets stuurt scherper, en iets nerveuzer. Deze wil meer rechtdoor gaan. Voor single tracks minder geschikt, maar geeft wel veel stabiliteit. Kan makkelijker aero rijden met onderarmen plat op het stuurtje zonder bang te zijn dat ik er vanaf vlieg.
Verder… is 2.4 / 61-63mm te breed? Het is niet nodig, zeker niet in NL. Maar als ik ong 29 gemiddeld doe op duur tempo met banden op 1.0 en 1.1 bar denk ik ook niet dat ik veel zou winnen met 50mm banden. Het rijdt in ieder geval als een zwevend tapijtje ^^.
Nu gaat ie mee op vakantie naar de Veluwe en kan ik er echt even op raggen. En dan in Sept The River wedstrijdje in Wallonië 🤓
:strip_exif()/f/image/yAHR4R9relQjidjlbShjlTXN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iRFA94mdsp3ZH9Igy5TsUuS2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yOq3AjtKzwm7XXGzTGSj82hL.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke fiets is dit dan? Vergeleken met je TideAce Noah denk ik? Ziet er wel strak uit! Maar 2.4'' is wel een beetje veel van het goede toch?Requiem19 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:59:
Aero is life.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Teveel van het goede... strikt genomen wel. Want het is niet nodig om lekker te kunnen gravelen. Dat kan ook prima met een 40-45-50mm gravel band.
Maar de vraag is: wat is het nádeel van zo'n 2.4' band? En hoe weegt dat op tegen het voordeel (comfort)?
De 2.4 XC RH Race is een nieuwe compound en heeft min of meer dezelfde rolweerstand als een Thunderburt: https://www.bicyclerollin...relli-scorpion-xc-rh-lite
Dit rólt - op de drum van BRR - sneller dan veel G One RS banden. Voor iedere 2mm bandenbreedte is je aero penalty ongeveer 1 watt op 40-45km/h. Dus je geeft wel een paar watts op als je harder gaat.
Maar het rijdt wel echt alsof je in een Franse soepel geveerde auto stapt. Per saldo heb ik meer plezier als het allemaal een beetje comfortabel rijdt, wetende dat het niet super traag is en je over alle stenen en hobbels heerlijk heen zweeft.
Maar de vraag is: wat is het nádeel van zo'n 2.4' band? En hoe weegt dat op tegen het voordeel (comfort)?
De 2.4 XC RH Race is een nieuwe compound en heeft min of meer dezelfde rolweerstand als een Thunderburt: https://www.bicyclerollin...relli-scorpion-xc-rh-lite
Dit rólt - op de drum van BRR - sneller dan veel G One RS banden. Voor iedere 2mm bandenbreedte is je aero penalty ongeveer 1 watt op 40-45km/h. Dus je geeft wel een paar watts op als je harder gaat.
Maar het rijdt wel echt alsof je in een Franse soepel geveerde auto stapt. Per saldo heb ik meer plezier als het allemaal een beetje comfortabel rijdt, wetende dat het niet super traag is en je over alle stenen en hobbels heerlijk heen zweeft.
Past niet in het fietsenrek.Requiem19 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:04:
Hij wil.
Gewicht?
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
@Requiem19 Off-topic, want het gaat tenslotte over fietsen..Nice build btw ! Die sokken, is dat compressie of aero..
Aero en illegaal!cosmos81 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:44:
@Requiem19 Off-topic, want het gaat tenslotte over fietsen..Nice build btw ! Die sokken, is dat compressie of aero..
In antwoord op je vraag wat de nadelen zijn, is het dus een teveel aan gewicht :-)
Draaiend gewicht zelfs. Tenen overlap kan ook een ding zijn, afhankelijk van de geometrie. De beperkte keuze aan banden kan ook een reden zijn om nog even af te wachten hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Mijn 2 centen: geweldig op lange rechte grindwegen/paden, maar voor het boswielrennen in deze streek ben ik nog niet echt overtuigd. Ik lees dus graag met ervaringen/meningen!
(Ik ben net van 26" naar 700c gegaan en dat valt niet tegen.
)
Mijn 2 centen: geweldig op lange rechte grindwegen/paden, maar voor het boswielrennen in deze streek ben ik nog niet echt overtuigd. Ik lees dus graag met ervaringen/meningen!
(Ik ben net van 26" naar 700c gegaan en dat valt niet tegen.
[ Voor 16% gewijzigd door guapper op 08-07-2026 23:09 ]
Interessante discussie. Aan de ene kant is gewicht een dingetje en aan de andere kant mountainbikers rijden natuurlijk massaal op deze banden rond. Je hoort hen niet klagen… en gewoon op single tracks knallen.
Het kan niet beide tegelijk waar zijn..
Ik denk dat dit komt omdat de gemiddelde gravelaar als startpunt wegwielrennen heeft. Daar is meer gewicht in bijna elke situatie een nadeel.bwernsen schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 02:27:
Interessante discussie. Aan de ene kant is gewicht een dingetje en aan de andere kant mountainbikers rijden natuurlijk massaal op deze banden rond. Je hoort hen niet klagen… en gewoon op single tracks knallen.
Bij gravelbanden wordt er nu ook vanuit gegaan dat het automatisch een nadeel is als ze meer wegen. Grappig, want is dat zo? Zeker, van richting veranderen (op snelheid) gaat iets minder makkelijk door de hogerende roterende massa. Maar tegelijkertijd geeft dat juist meer stabiliteit. In snelle afdalingen of mul zand kan dat fijn zijn.
Daarnaast, deze zijn 730g. Een 50mm band is vaak rond de 600-650g. Een tripje naar de wc zorgt voor minder darm rotatie 😉.
Tenslotte is de witte gravelfiets 7.9kg met deze banden. Ik denk dat er redelijk wat mensen zijn met een zwaardere wegfiets 🤓.
Ten slotte 2, deze specifiek komen ook in een ‘lite’ editie. Die op de weegschaal van BRR op 637gram uitkomen.
Toch zit er in dat gewicht wel een tegenstrijdigheid. 'We' moeten een carbon gravelfiets met aero carbon wielen en voor de laatste paar grammen winst liefst ook nog carbon spaken. Maar dan gooien we er wel banden op die en minder aero en 100g per stuk zwaarder zijn...
Hij wil.
Dit vind ik altijd zo'n stom punt. Als ik met mijn lichte banden ook voor het fietsen naar de wc ga ben ik nog 200-300gr lichter en die win ik allemaal in die irritante draaiende massa.Requiem19 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:31:
[...]
de 600-650g. Een tripje naar de wc zorgt voor minder darm rotatie 😉.
Verlagen van de roterende massa (banden+velgen) is op de mtb wel de upgrade waar je het meeste van merkt. Vooral op bochtige singletracks wordt het stuurgevoel veel beter en door de vele snelheidswisselingen is lager gewicht natuurlijk beter.
Op een gravelbike met veel constantere snelheden en rechte stukken is dat minder een issue.
Dat hangt er natuurlijk helemaal van af waar je rijdt. Ga je in de Pyreneeën gravelen dan is elke gewichtsbesparing mooi meegenomen.GWBoes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:58:
[...]
Op een gravelbike met veel constantere snelheden en rechte stukken is dat minder een issue.
Omdat het een afweging is van voor- en nadelen.klaaas schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:36:
Toch zit er in dat gewicht wel een tegenstrijdigheid. 'We' moeten een carbon gravelfiets met aero carbon wielen en voor de laatste paar grammen winst liefst ook nog carbon spaken. Maar dan gooien we er wel banden op die en minder aero en 100g per stuk zwaarder zijn...
Ik vind comfort en stabiliteit belangrijk, omdat ik niet oer se een goede stuurder ben. Als je techniek beter is en je gewend bent aan smallere banden is dat ws een betere keuze.
In het stukje dat je niet quote zeg ik precies hetzelfde mbt stuurgrdrag. De vergelijking qua gewicht met een wc bezoekje gaat om de orde van grote te laten inzien.GWBoes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:58:
[...]
Dit vind ik altijd zo'n stom punt. Als ik met mijn lichte banden ook voor het fietsen naar de wc ga ben ik nog 200-300gr lichter en die win ik allemaal in die irritante draaiende massa.
Verlagen van de roterende massa (banden+velgen) is op de mtb wel de upgrade waar je het meeste van merkt. Vooral op bochtige singletracks wordt het stuurgevoel veel beter en door de vele snelheidswisselingen is lager gewicht natuurlijk beter.
Het is incrementeel meer, maar geen verdubbeling van gewicht oid wat soms geimpliceerd wordt.
Ja, wat denk je dat het effectief scheelt om 200g te besparen qua minder watts trappen?GerbenBK schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:14:
[...]
Dat hangt er natuurlijk helemaal van af waar je rijdt. Ga je in de Pyreneeën gravelen dan is elke gewichtsbesparing mooi meegenomen.
We kunnen het zo uitrekenen ;-). Ik denk dat je op een dag van 2000hm onder de 1 watt uitkomt.
Als je die 2000m in 1 uurtje weg kan trappen inderdaad 1 wattRequiem19 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:26:
[...]
Ja, wat denk je dat het effectief scheelt om 200g te besparen qua minder watts trappen?
We kunnen het zo uitrekenen ;-). Ik denk dat je op een dag van 2000hm onder de 1 watt uitkomt.
code:
Zal voor een sterveling dus meer in de richting van <0.5W liggen
1
2
| m*g*h=0.2*9.81*2000 =3924J W=J/s=3924/3600=1.09W |
Techniek leren is gratisRequiem19 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:21:
[...]
Omdat het een afweging is van voor- en nadelen.
Ik vind comfort en stabiliteit belangrijk, omdat ik niet oer se een goede stuurder ben. Als je techniek beter is en je gewend bent aan smallere banden is dat ws een betere keuze.
Maar zonder gekkigheid: met een 2.4 band op een gravelfiets zit je natuurlijk wel lang en breed in de diminishing returns zone. Ook als wat meer geoefende stuurman zie ik wel het voordeel van dikkere banden op de gravelfiets. Zeker als je er dan daadwerkelijk wat ruigere stukken mee pakt. Maar een 2.25 band heb je ook in 100g per band lichter en dat is echt meer dan voldoende op een gravelfiets. Als je breder dan dat nodig hebt dan kun je beter een clinic volgen of op de MTB stappen.
Ik snap best dat je aan het experimenteren bent en dat die 2.4 ook een gevalletje 'omdat het kan is', maar de trend op gravelgebied is momenteel heel erg bigger is better. En dat hebben we op de MTB al lang en breed gehad. De diverse plus formaat banden zijn daar een stille dood gestorven.
Hij wil.
Ik vind het geen porum, van die dikke banden op een gravelbike.
Krijg er een beetje een "dubbellucht" gevoel bij
Voor de mensen uit de randstad heb ik even een afbeelding aan toegevoegd
Voor de mensen uit de randstad heb ik even een afbeelding aan toegevoegd
Oeh.. dat zou misschien nog niet zo'n gek idee zijn op de wat ruigere ondergronden.Flipmo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:05:
Ik vind het geen porum, van die dikke banden op een gravelbike.
Voor de mensen uit de randstad heb ik even een afbeelding aan toegevoegd![]()
[Afbeelding]
Wie weet pakt een fabrikant het op een dubbele velg te maken voor 2x50mm banden achter.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Who cares hoeveel watt je bespaart. Het gaat erom hoeveel sneller je boven bent!!Requiem19 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:26:
[...]
Ik denk dat je op een dag van 2000hm onder de 1 watt uitkomt.
Daarom is elke gewichtsbesparing mooi meegenomen. Uiteraard met de nuance dat het ten koste kan gaan van andere factoren, wat voor iedereen een persoonlijk afweging is
Persoonlijk fiets ik in ieder geval liever met een lichte fiets (en lichaam) in de bergen dan met een zware. Dat wil overigens niet zeggen dat ik per se altijd mijn lichtste fiets mee neem op vakantie. Meestal is het toch de zwaardere gravel fiets omdat ik dan gewoon lekker overal kan rijden zonder na te denken.
Een cursus volgen of een MTB kopen om 100g te besparen, talk about diminishing returns!klaaas schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:04:
[...]
Techniek leren is gratis![]()
Maar zonder gekkigheid: met een 2.4 band op een gravelfiets zit je natuurlijk wel lang en breed in de diminishing returns zone. Ook als wat meer geoefende stuurman zie ik wel het voordeel van dikkere banden op de gravelfiets. Zeker als je er dan daadwerkelijk wat ruigere stukken mee pakt. Maar een 2.25 band heb je ook in 100g per band lichter en dat is echt meer dan voldoende op een gravelfiets. Als je breder dan dat nodig hebt dan kun je beter een clinic volgen of op de MTB stappen.
Ik snap best dat je aan het experimenteren bent en dat die 2.4 ook een gevalletje 'omdat het kan is', maar de trend op gravelgebied is momenteel heel erg bigger is better. En dat hebben we op de MTB al lang en breed gehad. De diverse plus formaat banden zijn daar een stille dood gestorven.
Overigens, welke 2.25 band weegt er 537g dan? Een Thunderburt 2.25 weegt 680g. Een 2.2 Dubnital weegt 609g. Een 2.4 Scorpion XC RH Lite edition weegt 637g
Verder denk ik dat iedereen zelf moet bedenken wat hij fijn vindt om wel of niet te rijden. Er is geen universele one size fits everyone solution. Er is wel veel interesse in de echt grotere banden op de gravel fiets. Zowel engineers van Canyon, Rose en Scope hebben uitgebreid met ons gesproken op Eurobike over het Gravel frame. De engineer van Scope racet ook vrij serieus (nationaal en internationaal) en wil heel graag een 2.4 passend gravel frame + 2.4 banden voor zijn tripjes naar de Alpen, zodat hij (ik parafraseer) keihard naar beneden kan bommen zonder zorgen.
Want het plaatje van @Flipmo is wel vrij treffend, het ziet er niet alleen uit als een Tractor (of trekker, ik weet nooit wat de goede spelling is), maar het rijdt ook zo over de grote stenen en hobbels.
En voor de duidelijkheid; ik denk absoluut niet dat iedereen over 3 jaar op 2.4's rijdt op een gravelfiets. Het lijkt te convergeren naar 50mm als allround gravel band, met de optie om vooral 2.2's te kunnen rijden (1 engineer verklapte off the record dat hij de Traka gereden had op een prototype 57mm clearance frame, en nee, het was niet Canyon), waarbij 2.4 clearance het nieuwe uiterste wordt.
True, 10 seconden sneller op 5 uur fietsen is essentieelGerbenBK schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:01:
[...]
Who cares hoeveel watt je bespaart. Het gaat erom hoeveel sneller je boven bent!!Ook dat kun je zo berekenen.
Daarom is elke gewichtsbesparing mooi meegenomen. Uiteraard met de nuance dat het ten koste kan gaan van andere factoren, wat voor iedereen een persoonlijk afweging is.
Persoonlijk fiets ik in ieder geval liever met een lichte fiets (en lichaam) in de bergen dan met een zware. Dat wil overigens niet zeggen dat ik per se altijd mijn lichtste fiets mee neem op vakantie. Meestal is het toch de zwaardere gravel fiets omdat ik dan gewoon lekker overal kan rijden zonder na te denken.
Lekker hoor, eindelijk weer een beetje (banden) controverse in het gravel topic, leeft het tenminste hier weer een beteje
Skills leren doe je natuurlijk niet voor die 100g, maar vooral voor je fietsmaten, zodat die niet hoeven te wachten na elke singletrackRequiem19 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:02:
[...]
Een cursus volgen of een MTB kopen om 100g te besparen, talk about diminishing returns!
Overigens, welke 2.25 band weegt er 537g dan? Een Thunderburt 2.25 weegt 680g. Een 2.2 Dubnital weegt 609g. Een 2.4 Scorpion XC RH Lite edition weegt 637g
Verder denk ik dat iedereen zelf moet bedenken wat hij fijn vindt om wel of niet te rijden. Er is geen universele one size fits everyone solution. Er is wel veel interesse in de echt grotere banden op de gravel fiets. Zowel engineers van Canyon, Rose en Scope hebben uitgebreid met ons gesproken op Eurobike over het Gravel frame. De engineer van Scope racet ook vrij serieus (nationaal en internationaal) en wil heel graag een 2.4 passend gravel frame + 2.4 banden voor zijn tripjes naar de Alpen, zodat hij (ik parafraseer) keihard naar beneden kan bommen zonder zorgen.
Want het plaatje van @Flipmo is wel vrij treffend, het ziet er niet alleen uit als een Tractor (of trekker, ik weet nooit wat de goede spelling is), maar het rijdt ook zo over de grote stenen en hobbels.
En voor de duidelijkheid; ik denk absoluut niet dat iedereen over 3 jaar op 2.4's rijdt op een gravelfiets. Het lijkt te convergeren naar 50mm als allround gravel band, met de optie om vooral 2.2's te kunnen rijden (1 engineer verklapte off the record dat hij de Traka gereden had op een prototype 57mm clearance frame, en nee, het was niet Canyon), waarbij 2.4 clearance het nieuwe uiterste wordt.
Gravelbanden zijn eigenlijk altijd een compromis en waar de balans precies ligt zal per persoon verschillen. Maar voor >95% van de mensen zal dat geen 2.4” MTB band zijn. 50mm met de mogelijkheid om 2.25” te steken als je naar het buitenland gaat lijkt me idd meer een middenweg die voor het gros van de mensen ideaal is. En dan zal er ook nog wel de nodige ontwikkeling vanuit de MTB wereld zijn die doorsijpelt naar de gravelscene. Als je een 2.4 kunt maken die 640g weegt dan is een 2.2 die pak hem beet 570g weegt ook niet ondenkbaar.
Hij wil.
En dat je niet onderuit gaat over het eerste takje die je op je verkenning tegenkomtklaaas schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:21:
[...]
Skills leren doe je natuurlijk niet voor die 100g, maar vooral voor je fietsmaten, zodat die niet hoeven te wachten na elke singletrack
sorry, die moest ik even maken @Requiem19
Ik heb voor het eerst een korte fietsvakantie gehad. 4 dagen in Freiburg en omgeving gebivakkeerd. Een aantal keer het zwarte woud in gereden en mezelf uit elkaar getrokken op steile onverharde wegen om daarna te kunnen genieten van uitzicht over de hele wereld. Het is bijna onwerkelijk om over de ruggen van die bergen te rijden en zowel links als rechts van je de wereld te overzien.
Mijn Tideace heeft zich goed gehouden. Ook raggend over type 3 en 4 gravel. Weinig andere gravelfietsers gezien. Wel veel e-mtbers. Ik begrijp het wel… Maar het blijft valsspelen. In drie dagen 225kms gefietst en 3300hms en veel geleerd over klimmen en jezelf niet omzeep rijden gedurende de klim.
Gelukkig wel een hotelkamer met airco. Wel nodig met temperaturen tussen de 32-35gr om weer af te koelen na de inspanning.
Wat foto’s:
Mijn Tideace heeft zich goed gehouden. Ook raggend over type 3 en 4 gravel. Weinig andere gravelfietsers gezien. Wel veel e-mtbers. Ik begrijp het wel… Maar het blijft valsspelen. In drie dagen 225kms gefietst en 3300hms en veel geleerd over klimmen en jezelf niet omzeep rijden gedurende de klim.
Gelukkig wel een hotelkamer met airco. Wel nodig met temperaturen tussen de 32-35gr om weer af te koelen na de inspanning.
Wat foto’s:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Hebben er wel eens mensen een RD-RX822-GS derailleur icm 46-30 geprobeerd? Dan zou je achter nat een 11-45 kunnen met alle voordelen van dien. Tot op heden red ik mij wel met de standaard groepset maar in steil terrein icm bepakking kon het wel eens lastig worden.
Het is natuurlijk allemaal maar net wat je rijd en waar je het voor doet. Of je met een andere band ook ergens over, door of beneden komt vs. op welke snelheid vs. met hoeveel plezier. Anders kunnen we natuurlijk wel stellen dat al het andere dan een hoge bie niet echt nodig is.klaaas schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:04:
[...]
Techniek leren is gratis![]()
Denk dat voor veruit de meeste een 2,4 inderdaad niet veel toe gaat voegen. Als je echter redelijk wat flink ruige dingen (voor een gravelbike) wilt rijden en het meest geniet van door knallen in de technische stukken is dat wat anders. Vooral als het gecombineerd wordt met veel weg/licht offroad in je rondes. Ook maakt wat extra marge maakt het voor sommige mensen leuker & wil niet iedereen nog een andere fiets kopen. Daarnaast, zeker nu relevant: veel mul zand, dan is breder altijd een goed idee.
Qua gewicht en maatvoering. Specialized Air Trak is met 29x2,35 en sub 600 gram ook vrij licht. Sworks Fast Trak scheelt ook niet heel veel. Buiten het officiele en daadwerkelijke gewicht (wat ook veel tussen 2 de zelfde banden fluctueert) is de daadwerkelijke breedte natuurlijk een ding. Het ene of andere merk/model valt toch een stuk smaller op de zelfde velg.
Heb überhaupt geen elektrische fiets maar echt, waarom toch altijd weer? Fietsen telt alleen als je elke Joule zelf geproduceerd hebt?bwernsen schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:09:
[...]
Mijn Tideace heeft zich goed gehouden. Ook raggend over type 3 en 4 gravel. Weinig andere gravelfietsers gezien. Wel veel e-mtbers. Ik begrijp het wel… Maar het blijft valsspelen. [...]
Verder leent de omgeving zich nog meer voor mountainbiken dan voor de gravelbike. Beide kan er uitstekend maar het zwaartepunt zit hem echt op de mountainbike. Verder zit er binnen het mountainbiken in zulke omgevingen vooral de focus op het afdalen dus kan je wel invullen waar de emtb's voor gebruikt worden.
Misschien wordt dat de echte schok: mensen die naar een plek gaan en zichzelf met fiets en al omhoog laten brengen met lift of shuttle, dat is pas valsspelen
Uiteindelijk dus volledig eens met @Requiem19 iedereen doe lekker wat je wilt maar laat lekker dat waarde oordeel of het wel of niet nodig is gaan. Heck zelfs de profesionele wielrenploegen komen maar heel moeizaam los van hun lachwekkende bijgeloof dat smalle banden bij een willekeurige wedstrijd sneller zijn. Go figure, die gasten meten zogenaamd van alles en zijn hyper gefocussed op marginal gains maar dachten 10 jaar terug nog dat je een enorme klap idioot was als je op 30mm bandjes reed.
[ Voor 35% gewijzigd door GoldenSample op 13-07-2026 15:30 ]
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Er is natuurlijk nog wel een onderscheid te maken tussen nodig hebben, voor jouw persoonlijke omstandigheden nodig hebben en persoonlijke voorkeur. Je kunt denk ik in z’n algemeenheid prima stellen dat je in NL geen 2.4 banden nodig hebt om met veel plezier te kunnen gravelen. Of de grens dan bij 40, 45 of 50mm ligt kun je over discussiëren, maar 2.4 heb je echt niet ‘nodig’. Natuurlijk kunnen je skills zo slecht zijn dat je zonder 2.4 banden niet normaal kunt gravelen. Dan zou je kunnen stellen dat die banden voor jouw persoonlijke omstandigheden nodig zijn. En het kan ook nog zo zijn dat je persoonlijke voorkeuren qua routes of comfort zodanig zijn dat je de voorkeur geeft aan hele brede banden. Alle drie zijn legitiem, maar om nou alles terug te brengen tot persoonlijke voorkeur en niet te spreken over ‘nodig zijn’ in algemene zin gaat me wat ver.GoldenSample schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:17:
[...]
Het is natuurlijk allemaal maar net wat je rijd en waar je het voor doet. Of je met een andere band ook ergens over, door of beneden komt vs. op welke snelheid vs. met hoeveel plezier. Anders kunnen we natuurlijk wel stellen dat al het andere dan een hoge bie niet echt nodig is.![]()
Denk dat voor veruit de meeste een 2,4 inderdaad niet veel toe gaat voegen. Als je echter redelijk wat flink ruige dingen (voor een gravelbike) wilt rijden en het meest geniet van door knallen in de technische stukken is dat wat anders. Vooral als het gecombineerd wordt met veel weg/licht offroad in je rondes. Ook maakt wat extra marge maakt het voor sommige mensen leuker & wil niet iedereen nog een andere fiets kopen. Daarnaast, zeker nu relevant: veel mul zand, dan is breder altijd een goed idee.
Qua gewicht en maatvoering. Specialized Air Trak is met 29x2,35 en sub 600 gram ook vrij licht. Sworks Fast Trak scheelt ook niet heel veel. Buiten het officiele en daadwerkelijke gewicht (wat ook veel tussen 2 de zelfde banden fluctueert) is de daadwerkelijke breedte natuurlijk een ding. Het ene of andere merk/model valt toch een stuk smaller op de zelfde velg.
[...]
Hij wil.
Die hoge bie niet maar met de stadsfiets kom ik alle MTB rondjes wel door in NL denk ik. Ik ga me er nog bij vermaken ook. Onder tussen zie ik mensen fietsen op een enduro fully die net aan een stoeprand af kunnen fietsen en rijd Gabriel Wibmer in een bikepark dingen op een Gravelbike die ik op een downhill fiets nog niet ga proberen/kan.klaaas schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:40:
[...]
Er is natuurlijk nog wel een onderscheid te maken tussen nodig hebben, voor jouw persoonlijke omstandigheden nodig hebben en persoonlijke voorkeur. Je kunt denk ik in z’n algemeenheid prima stellen dat je in NL geen 2.4 banden nodig hebt om met veel plezier te kunnen gravelen. Of de grens dan bij 40, 45 of 50mm ligt kun je over discussiëren, maar 2.4 heb je echt niet ‘nodig’. Natuurlijk kunnen je skills zo slecht zijn dat je zonder 2.4 banden niet normaal kunt gravelen. Dan zou je kunnen stellen dat die banden voor jouw persoonlijke omstandigheden nodig zijn. En het kan ook nog zo zijn dat je persoonlijke voorkeuren qua routes of comfort zodanig zijn dat je de voorkeur geeft aan hele brede banden. Alle drie zijn legitiem, maar om nou alles terug te brengen tot persoonlijke voorkeur en niet te spreken over ‘nodig zijn’ in algemene zin gaat me wat ver.
Punt is: het is nogal arbitrair om te roepen dat je het 'niet nodig hebt' en daarmee neem je anderen wel (impliciet) de maat. Dat maakt je, hartstikke valide punt (dat het voor veel gravenlaars in Nederland zeer waarschijnlijk weinig gaat toevoegen en alles bij elkaar waarschijnlijk niet de 'beste'/leukste keuze is voor hun gebruik), eerder zwakker dan sterker.
[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 13-07-2026 16:53 ]
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
@GoldenSample niet zo serieus reageren hoor. T was een grapje!
Dat ik met de stelling, dat je in NL geen 2.4 banden nodig hebt om met veel plezier te gravelen, anderen de maat neem is een heel bijzondere interpretatie. Wie neem ik dan precies de maat en hoe?GoldenSample schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:51:
[...]Punt is: het is nogal arbitrair om te roepen dat je het 'niet nodig hebt' en daarmee neem je anderen wel (impliciet) de maat.
Hij wil.
Iemand eigenlijk nog suggesties voor een redelijk normale flare compacte handle bar voor niet te veel geld? liefst nog onder de 70mm. Mag gewoon Alu zijn.
Door te gaan beoordelen wat wel en niet 'voldoende' zou zijn en je anders maar een cursus moet gaan volgen komt je post nogal zo over.klaaas schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:47:
[...]
Dat ik met de stelling, dat je in NL geen 2.4 banden nodig hebt om met veel plezier te gravelen, anderen de maat neem is een heel bijzondere interpretatie. Wie neem ik dan precies de maat en hoe?
Het wordt alleen nogal vermoeiend, net als wielrenners die de neiging hebben (mode) politie agent te worden of emtb-ers die suggereren dat zonder ondersteuning omhoog trappen eigenlijk gewoon stom is als je het afdalen het mooiste vind.bwernsen schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:54:
@GoldenSample niet zo serieus reageren hoor. T was een grapje!
[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 13-07-2026 18:14 ]
O, dat. Dat was gericht aan @Requiem19 . Die moet ook gewoon nodig een clinic volgen 😂GoldenSample schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:02:
Iemand eigenlijk nog suggesties voor een redelijk normale flare compacte handle bar voor niet te veel geld? liefst nog onder de 70mm. Mag gewoon Alu zijn.
[...]
Door te gaan beoordelen wat wel en niet 'voldoende' zou zijn en je anders maar een cursus moet gaan volgen komt je post nogal zo over.
[...]
(We kennen elkaar 😉)
[ Voor 5% gewijzigd door klaaas op 13-07-2026 18:34 ]
Hij wil.
@GoldenSample je haalt er een hele hoop dingen bij die ik nooit gedacht heb. Of waarvan ik het bestaan niet eens af wist…
Ik neem niemand de maat. Heus.
Ik neem niemand de maat. Heus.
Net mijn gravelbike opgehaald na grote beurt(ketting,cassette,voorblad,remblokjes,etc)
Het was weer een grote factuur
Fiets is wel weer in top-staat.
Het was weer een grote factuur
Vandaag hier in Noorwegen nog een mooi ritje gemaakt waar ik tegen de grens van mijzelf en de banden aanliep. Een klim met cat-3 / cat 4 gravel, stukken die >15% waren en Strada Bianca’s is wel over de grens. Bergop was het vooral zwaar en ploeteren, maar in de afdaling was het echt tricky. Een combinatie van losse gravel, wasborden, kuilen en haarspeldbochten maakte de afdaling een hachelijke onderneming. Gelukkig goed en veilig beneden gekomen, maar dit doe ik dus niet weer. De snelheid loopt zo snel op in de afdaling dat het eigenlijk niet veilig was met deze combinatie. De volgende keer toch maar een ander setje banden mee naar Noorwegen of een extra wielset.
Gelukkig daarna weer lange stukken met hele mooie fijne aangereden gravel, waar de fiets weer goed tot zijn recht kwam.
:strip_exif()/f/image/82DnfsfzQ7LuPb4twExLGENX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hzXNsdCbtp6tFzPRXjM94pH4.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig daarna weer lange stukken met hele mooie fijne aangereden gravel, waar de fiets weer goed tot zijn recht kwam.
:strip_exif()/f/image/82DnfsfzQ7LuPb4twExLGENX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hzXNsdCbtp6tFzPRXjM94pH4.jpg?f=fotoalbum_large)
Investeren in wat eigen gereedschap kan gauw uitWillem30 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:08:
Net mijn gravelbike opgehaald na grote beurt(ketting,cassette,voorblad,remblokjes,etc)
Het was weer een grote factuurFiets is wel weer in top-staat.
Wat vind je grote factuur ? Als je ketting, cassette en voorblad vervangen moeten worden, dan kost dat natuurlijk wat … aan materiaal.Willem30 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:08:
Het was weer een grote factuurFiets is wel weer in top-staat.
Ketting en remblokjes zijn niet zo duur. Zoals gezegd hierboven kan je sommige dingen ook zelf doen mits het nodige gereedschap. Maar op zich zal dat niet de werkuren zijn…
Omg, ik krijg al spontaan weer pijn aan mijn ribben. Dat je dat op die bandjes rijdt ?Duclaasie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:59:
Vandaag hier in Noorwegen nog een mooi ritje gemaakt waar ik tegen de grens van mijzelf en de banden aanliep. Een klim met cat-3 / cat 4 gravel, stukken die >15% waren en Strada Bianca’s is wel over de grens. Bergop was het vooral zwaar en ploeteren, maar in de afdaling was het echt tricky. Een combinatie van losse gravel, wasborden, kuilen en haarspeldbochten maakte de afdaling een hachelijke onderneming. Gelukkig goed en veilig beneden gekomen, maar dit doe ik dus niet weer. De snelheid loopt zo snel op in de afdaling dat het eigenlijk niet veilig was met deze combinatie. De volgende keer toch maar een ander setje banden mee naar Noorwegen of een extra wielset.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik ben 2 weken geleden op mijn plaat gegaan op een slechte (veel los stof) gravelbocht, met 40mm caracel race bandjes, en ik was al kwaad op mezelf dat ik daar met die banden reedt (was ook niet gepland, ik moest omrijden)
Ik wilde vanavond mijn cassette demonteren om schoon te maken en toen ik het eerste tandwiel eraf trok kwam de endcap los en trok ik de hele body van het wiel. de rest van de cassette zit echt heel vast op de body. Iemand nog tips?
Gaat om een elite wheels SLR gravel met dt Swiss achtige body met 11 speed 105.
Gaat om een elite wheels SLR gravel met dt Swiss achtige body met 11 speed 105.
Het was in de afdaling ook wel even spannend hoor!Predator schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:36:
[...]
Omg, ik krijg al spontaan weer pijn aan mijn ribben. Dat je dat op die bandjes rijdt ?![]()
ik ben 2 weken geleden op mijn plaat gegaan op een slechte (veel los stof) gravelbocht, met 40mm caracel race bandjes, en ik was al kwaad op mezelf dat ik daar met die banden reedt (was ook niet gepland, ik moest omrijden)
1,5 week geleden ben ik hier in Noorwegen over de kop gevlogen door spoorrails die de weg onder een vreemde hoek kruisten icm slecht wegdek. Gelukkig ging dat maar met 25 km per uur, maar vallen is nooit leuk. Mij vriendin reed achter mij en zag mij over de kop voorwaarts de fiets verlaten. Gelukkig alleen een paar schrammetjes en blauwe plekken en een geschaad ego. Schade aan de fiets valt gelukkig ook mee.
Vorig jaar is m'n pa overleden. Heb z'n racefiets geërfd. Dus zit ik sind ruim een jaar regelmatig op de racefiets.
Heb m'n vrouw vorig jaar eens overgehaald mee te gaan, dus een gravelbike gehuurd (iets toegankelijker/comfortabeler dan een racefiets) en ze is een rondje mee geweest. Ze vond het niks, overal pijn... maar goed, ze had ook geen bib aan.
Afgelopen vrijdag zegt ze ineens: "Eigenlijk wel leuk als we samen kunnen fietsen toch? Misschien koop ik toch een gravelbike." (en dan natuurlijk een bib)
Volgende dag spontaan een (gebruikte) Conway GRV8 (2024) gekocht bij Rebike (shop in Duitsland die gebruikte leasefietsen inkoopt, refurbished en doorverkoopt).
Maarja, toen begon het ook bij mij kriebelen. Dus onder de zinspreuk "hebben we niet nodig, willen we wel hebben" ook maar een gravelbike gekocht (gebruikt natuurlijk, eveneens bij Rebike): een Koga Colmaro Extreme uit 2023.
Morgen die fietsen ophalen en dit weekend maar even de bergen in en uitproberen. Zal nog wel even berichten hoe het bevalt en heb wellicht nog wat vraagjes!
Heb m'n vrouw vorig jaar eens overgehaald mee te gaan, dus een gravelbike gehuurd (iets toegankelijker/comfortabeler dan een racefiets) en ze is een rondje mee geweest. Ze vond het niks, overal pijn... maar goed, ze had ook geen bib aan.
Afgelopen vrijdag zegt ze ineens: "Eigenlijk wel leuk als we samen kunnen fietsen toch? Misschien koop ik toch een gravelbike." (en dan natuurlijk een bib)
Volgende dag spontaan een (gebruikte) Conway GRV8 (2024) gekocht bij Rebike (shop in Duitsland die gebruikte leasefietsen inkoopt, refurbished en doorverkoopt).
Maarja, toen begon het ook bij mij kriebelen. Dus onder de zinspreuk "hebben we niet nodig, willen we wel hebben" ook maar een gravelbike gekocht (gebruikt natuurlijk, eveneens bij Rebike): een Koga Colmaro Extreme uit 2023.
Morgen die fietsen ophalen en dit weekend maar even de bergen in en uitproberen. Zal nog wel even berichten hoe het bevalt en heb wellicht nog wat vraagjes!
[ Voor 10% gewijzigd door Malfoi op 15-07-2026 15:28 ]
@Malfoi Gefeliciteerd!
Tip: lees je even in over bandenspanning als je dat niet al gedaan hebt. De juiste bandenspanning bied optimale grip op de ondergrond, werkt comfort verhogend, en ontlast het zitvlak.
Tip: lees je even in over bandenspanning als je dat niet al gedaan hebt. De juiste bandenspanning bied optimale grip op de ondergrond, werkt comfort verhogend, en ontlast het zitvlak.
Thanks! Ja met bandenspanning loop ik ook al op de racefiets te spelen (comfort vs snelheid).guapper schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:38:
@Malfoi Gefeliciteerd!
Zeker in het begin zullen het lichte routes zijn, veel met asfalt. Het idee was ook gewoon om een lichte, sportieve fiets te hebben om langere routes te kunnen fietsen (niet per se puur performance). We hebben verder alleen stadsfietsen maar willen toch ook meer de natuur in.
@Malfoi Sorry voor de lichte social engineering maar volgens je Flickr Bio woon je in München en ik moet toch even zeggen dat je in die regio (iig tussen de stad en Oostenrijk) prachtig glooiende en knisperende gravelpaden hebt waar we in Nederland alleen maar van kunnen dromen.
Als deze info nog klopt ga je echt genieten als je eenmaal een beetje routes maken onder de knie hebt.
Als deze info nog klopt ga je echt genieten als je eenmaal een beetje routes maken onder de knie hebt.
Haha geen probleem hoor, is toch allemaal openbaar. :)GWBoes schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:04:
@Malfoi Sorry voor de lichte social engineering maar volgens je Flickr Bio woon je in München en ik moet toch even zeggen dat je in die regio (iig tussen de stad en Oostenrijk) prachtig glooiende en knisperende gravelpaden hebt waar we in Nederland alleen maar van kunnen dromen.![]()
Maar dat besef ik me maar al te goed. Ik zit één, en als het meezit ook twee keer per week op de racefiets veelal ten zuiden van München. In de zomer is er niks lekkerders dan na het werk nog even een "Feierabendrondje" te rijden, bijv. richting de Starnberger See, daar even in duiken en terug.
Ik denk dat het met de gravelbike zelfs nog wat leuker of mooier wordt, aangezien ik me dan niet aan asfalt gebonden ben. Heeeeeel erg veel zin in in ieder geval. Ga proberen ook af en toe wat mooie routes te posten (misschien leuk voor iemand hier die eens in de buurt van München op vakantie is
Wel nog één kleine "klacht" over het mooie glooiende en heuvelachtige landschap hier (ik blijf toch een Nederlander hè..): soms ben ik wel gewoon klaar met hoogtemeters rijden. Er zijn vrijwel geen routes zonder hoogtemeters. Sinds ik mijn racefiets heb, heb ik nog nooit gewoon een vlakke route kunnen rijden en dat mis ik eerlijk gezegd wel. Ben van plan deze zomer mijn fiets eens mee terug naar NL te nemen als ik op familiebezoek ga, maar dat is dan ook maar één keertje.
[ Voor 16% gewijzigd door Malfoi op 16-07-2026 10:53 ]
Traka 300 🫡.
Voor wie ook interesse heeft, inschrijving is net open. Kosten zijn weer enorm omhoog, maar denk dat het snel uitverkoopt.
Voor wie ook interesse heeft, inschrijving is net open. Kosten zijn weer enorm omhoog, maar denk dat het snel uitverkoopt.
Nog nooit zoveel betaald voor een inschrijvingRequiem19 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:58:
Dat ging hard. Geen probleem dus om de prijzen in 1x 20% te verhogen…
[Afbeelding]
De volgende GoT SR is in aantocht, over een week al. Locatie dit keer in het oosten. Het betreft een gravel rit!
Aanmelden: https://forms.office.com/r/cL90Lhnw30
Aanmelden: https://forms.office.com/r/cL90Lhnw30
De 300. Weet jij trouwens waarom het geen 360 meer is? Ik heb een cannondale topstone met sram 1x12, maar dat zal tegen die tijd wel 2x12 moeten worden denk ik. En een setje ere research tenaci ga40 hangen er in.Requiem19 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 06:23:
Vet! Welke afstand en met welke fiets?
Hele gaaf! Mooi doel lijkt me.wolterious schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 03:45:
[...]
De 300. Weet jij trouwens waarom het geen 360 meer is? Ik heb een cannondale topstone met sram 1x12, maar dat zal tegen die tijd wel 2x12 moeten worden denk ik. En een setje ere research tenaci ga40 hangen er in.
Er valt veel te doen voor en achter om je verhoudingen te veranderen. @Requiem19 reed ook met 1by volgens mij.
Heb deze wielen ook, prima update geweest tov m'n g1800. Voelen wel echt solide aan.
😀😀😀
Ja, maar @requiem19 zijn mooie bolide bekijkende is hij ook 20cm korter en zeker 20kilo lichter. Maar dat laatste wordt aan gewerkt.Stufferdt schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:37:
[...]
Hele gaaf! Mooi doel lijkt me.
Er valt veel te doen voor en achter om je verhoudingen te veranderen. @Requiem19 reed ook met 1by volgens mij.
Heb deze wielen ook, prima update geweest tov m'n g1800. Voelen wel echt solide aan.
Wielen ben ik heel erg blij mee idd
360 werd ieder jaar last minute ingekort, door regen of andere routeproblemen. Nu gelijk maar 300 gedaan denk ik.wolterious schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 03:45:
[...]
De 300. Weet jij trouwens waarom het geen 360 meer is? Ik heb een cannondale topstone met sram 1x12, maar dat zal tegen die tijd wel 2x12 moeten worden denk ik. En een setje ere research tenaci ga40 hangen er in.
+ Tot nu toe was er soort van kritiek dat het niet duidelijk was wat nu het hoofdnummer en de bijnummers waren. 200 en 360 waren min of meer even belangrijk.
Nu is besloten dat de 300 het hoofdnummer is. 60km korter om hem wat minder ‘endurance’ te maken (in het donker vertrekken + donker finishen voor velen), naar meer een race.
Over je gearing, 90% gebruikt 1x. Met zowel SRAM als Shimano kun je daar super licht mee gaan. Ik had 42voor, 52 achter dit jaar en dat was precies goed voor mij.
42-46 was te zwaar vorig jaar op de 20+% stukken.
Ok, ik dacht dat de 200 altijd het hoofdnummer was, omdat daar ook de meeste pro's aan meedoen. Maar ook dat verschuift wel wat naar de 300 dacht ik.Requiem19 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:11:
[...]
360 werd ieder jaar last minute ingekort, door regen of andere routeproblemen. Nu gelijk maar 300 gedaan denk ik.
+ Tot nu toe was er soort van kritiek dat het niet duidelijk was wat nu het hoofdnummer en de bijnummers waren. 200 en 360 waren min of meer even belangrijk.
Nu is besloten dat de 300 het hoofdnummer is. 60km korter om hem wat minder ‘endurance’ te maken (in het donker vertrekken + donker finishen voor velen), naar meer een race.
Over je gearing, 90% gebruikt 1x. Met zowel SRAM als Shimano kun je daar super licht mee gaan. Ik had 42voor, 52 achter dit jaar en dat was precies goed voor mij.
42-46 was te zwaar vorig jaar op de 20+% stukken.
Qua verzet zie ik tzt wel hoe ik er over denk. Heb nog even de tijd gelukkig
Als je die met enige structuur in een training en en een bepaald aantal herhalingen laat terugkomen dan kom je daar een heel eind mee denk ik.wolterious schreef op zondag 19 juli 2026 @ 04:10:
[...]
Zal toch wat hoogtemeters moeten opzoeken de komende tijd, want de vam bult hier in drenthe is geen goeie maatstaaf denk ik
Enige is natuurlijk dat het verhard is en dat het wel eens handig kan zijn om te testen hoe je klim techniek uitpakt op een onverharde strook.
Denk dat menigeen wel jaloers is op zo'!n bult in de achtertuin.
[ Voor 6% gewijzigd door dreameater op 19-07-2026 12:01 ]
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Je kan de VAM bult ook onverhard op hoor. Just saying 😇dreameater schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:01:
[...]
Als je die met enige structuur in een training en en een bepaald aantal herhalingen laat terugkomen dan kom je daar een heel eind mee denk ik.
Enige is natuurlijk dat het verhard is en dat het wel eens handig kan zijn om te testen hoe je klim techniek uitpakt op een onverharde strook.
Denk dat menigeen wel jaloers is op zo'!n bult in de achtertuin.
Afgelopen vrijdag richting Eupen gegaan om daar de routes voor de 3Rides van Eupen te verkennen. Mooie omgeving, mooi gravel en eigenlijk weinig technisch op de route. Bij 1 van de afdalingen wel een 3 dubbele snee in mijn achterband waar er 2 van geplugged moesten worden. Eentje zelfs met een dubbele strip. Eerste keer dat ik het deed en was taai om hem erin te krijgen maar al met al viel het best mee. Probleem was vooral dat mijn pompje(Silca Tattico) er niet zoveel zin in had en er blijkbaar nog een snee was die toch ook echt geplugged moest worden.
Enige wat mij wel weer enorm tegenviel was een enkele afdaling in de route. Ik heb het dan over een afdaling 15-20% over rotsen, dus geen los zand of stenen maar echt enorm stijl. Nu weet ik dat je moet laten rollen en doserend remmen en beetje meebewegen met het eea maar naar mijn hoort dit niet echt thuis in een gravelrit. Zeker niet als er grote groepen naar beneden gaan.. ook niet echt geschikt voor meerdere personen tegelijk. Alleen wordt het wel door de organisatie als 'technische afdaling' bestempeld.
Echter vraag ik mij vooral af hoe hier nu nog voor te trainen. Als ik mijn fiets laat rollen, gaat het al snel harder dan ik verstandig acht. Afremmen gaat maar zorgt binnen no time voor glijdende wielen(zelfs bij modulerend remmen). Ik geloof dat een groot deel te maken heeft met (onbedoeld) angst. maar toch.. iemand van hier wellicht tips?
Ter vergelijking is deze situatie hier in de buurt: https://maps.app.goo.gl/ZLn6m8Dn9PTm16gW9
Zo'n beetje op het hoogste punt is daar een paadje van het viaduct af over klinkers.
Eerder zag ik wel een post over afdalingen in de Traka met 15% maar die kan ik niet meer terugvinden.
Enige wat mij wel weer enorm tegenviel was een enkele afdaling in de route. Ik heb het dan over een afdaling 15-20% over rotsen, dus geen los zand of stenen maar echt enorm stijl. Nu weet ik dat je moet laten rollen en doserend remmen en beetje meebewegen met het eea maar naar mijn hoort dit niet echt thuis in een gravelrit. Zeker niet als er grote groepen naar beneden gaan.. ook niet echt geschikt voor meerdere personen tegelijk. Alleen wordt het wel door de organisatie als 'technische afdaling' bestempeld.
Echter vraag ik mij vooral af hoe hier nu nog voor te trainen. Als ik mijn fiets laat rollen, gaat het al snel harder dan ik verstandig acht. Afremmen gaat maar zorgt binnen no time voor glijdende wielen(zelfs bij modulerend remmen). Ik geloof dat een groot deel te maken heeft met (onbedoeld) angst. maar toch.. iemand van hier wellicht tips?
Ter vergelijking is deze situatie hier in de buurt: https://maps.app.goo.gl/ZLn6m8Dn9PTm16gW9
Zo'n beetje op het hoogste punt is daar een paadje van het viaduct af over klinkers.
Eerder zag ik wel een post over afdalingen in de Traka met 15% maar die kan ik niet meer terugvinden.
Heb je er enkel verkend?la_fusion schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:44:
Afgelopen vrijdag richting Eupen gegaan om daar de routes voor de 3Rides van Eupen te verkennen. Mooie omgeving, mooi gravel en eigenlijk weinig technisch op de route. Bij 1 van de afdalingen wel een 3 dubbele snee in mijn achterband waar er 2 van geplugged moesten worden. Eentje zelfs met een dubbele strip. Eerste keer dat ik het deed en was taai om hem erin te krijgen maar al met al viel het best mee. Probleem was vooral dat mijn pompje(Silca Tattico) er niet zoveel zin in had en er blijkbaar nog een snee was die toch ook echt geplugged moest worden.
Ik heb vandaag die uci race gereden in Winterberg. Pittig dagje was t.. 123km en 3100 hoogtemeters... Had net genoeg aan 42/46, eigenlijk waren 2 stukjes echt even stoempen. Het waren 3 rondjes van 40km. Maakt het er niet fijner op want je weet dan wat er nog komen gaat...
Bij ons zat die stenen afdaling er gelukkig niet in. Wel van de pistes af, dat was ook pittig met 60+. Stuitert flink en m'n knieën hadden het er echt moeilijk mee op die afdalingen. Mijn rug ook, maar dat ging gelukkig beter na 70km.
Heb het echt zwaar gehad, maar heb de finish gehaald, p20 van 56 deelnemers in mijn categorie (40-44). Er zijn er maar 29 gefinisht ook, veel uitstappers.
Zo, afgelopen vrijdag onze gravelbikes opgehaald. Althans, de mijne. Helaas bleek die van mijn vrouw te groot. De maatinformatie op de website klopte niet, en dus ging de koop van haar fiets niet door. Nu heeft ze een andere besteld, die hopelijk morgen geleverd wordt (Willier Jaroon).Malfoi schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:24:
Vorig jaar is m'n pa overleden. Heb z'n racefiets geërfd. Dus zit ik sind ruim een jaar regelmatig op de racefiets.
Heb m'n vrouw vorig jaar eens overgehaald mee te gaan, dus een gravelbike gehuurd (iets toegankelijker/comfortabeler dan een racefiets) en ze is een rondje mee geweest. Ze vond het niks, overal pijn... maar goed, ze had ook geen bib aan.![]()
Mijn vrouw is van zo van "geef me gewoon een fiets en we gaan". Haar boeit het niet wat voor groepset gemonteerd is, terwijl ik juist alle ins en outs van de fiets wil weten. Heb dit weekend de Colmaro dus een preciezer bekeken en getest en het volgende viel me op:
- KOGA leverde twee uitvoeringen van deze fiets: met GRX crankset en met ROTOR crankset. De ROTOR schijnt volgens wat reviewers op YouTube minder goed te zijn (hoog verslijtgehalte). Ik heb de ROTOR uitvoering en zie idd dat de tanden al wat versleten zijn.
- De cassette is van L-TWOO (nooit van gehoord eerlijk gezegd) dus die zal al eens vervangen zijn geweest. Ik heb geen idee hoeveel kilometer de fiets erop heeft zitten, maar gezien staat van de lak op het frame, de velgen en de remmen lijkt dat niet heel veel te zijn.
- De Colmaro Extreme werd dat jaar volgens KOGA standaard geleverd met RX600 remmen, maar er zitten RX400 remklauwen op. Maargoed, ze doen het uitstekend.
- Volgens het originele specsheet heeft de Colmaro een carbon vork, maar onder een diepe kras lijkt er toch om een alu vork te gaan. Hoe kan ik dit nagaan?
Sowieso de komende tijd gewoon gaan met die banaan en aanpassingen/upgrades komen dan nog wel (als die Rotor helemaal versleten is een GRX erop bijv.).
Wat nog wel op de korte-termijn verlanglijst staat:
- Bidonhouders
- Butler voor mijn Sigma Rox
- Verlichtingssetje (de fiets gaat ook als "gewone" fiets mee op vakantie)
- Misschien een ander zadel, dit zadel is er door Rebike opgezet en is het meest standaard/goedkope gravelzadel dat je maar kan krijgen.
- Als ik met handen los rij, helt (en trekt) de fiets een beetje naar rechts. De bovenkant helt naar rechts als het ware en ik moet met mijn lichaam tegenwerken. En door dit naar rechts tilten, stuurt de fiets ook wat naar rechts. Wat zou dit kunnen zijn?
- De schijfremmen liepen ietwat aan. Aan de voorkant heb ik de remklauw opnieuw afgesteld/uitgelijnd en achter ook, maar achter loopt ie nog steeds minimaal aan. Tips?
[ Voor 7% gewijzigd door Malfoi op 20-07-2026 13:36 ]
RX600 remklauwen bestaan niet. Alleen 400 en 800. Bij een GRX 600 afgemonteerde fiets worden normaal gesproken 400 remklauwen gemonteerd.Malfoi schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:31:
[...]
- De Colmaro Extreme werd dat jaar volgens KOGA standaard geleverd met RX600 remmen, maar er zitten RX400 remklauwen op. Maargoed, ze doen het uitstekend.
- Volgens het originele specsheet heeft de Colmaro een carbon vork, maar onder een diepe kras lijkt er toch om een alu vork te gaan. Hoe kan ik dit nagaan?
Of een voorvork van carbon is kun je checken door er op te tikken. Plastic klinkt anders dan alu.
Hij wil.
@Malfoi als je schijfrem na correct (!) uitlijnen van de klauw nog steeds aanloopt, dan zit er mogelijk een slag in je schijf. Je hebt er speciale tools voor om te richten, maar een bahco doet hetzelfde (wel even ontvetten!). Goed kijken waar de schijf aanloopt en naar welke kant. Bahco op de schijf en zachtjes een knikje geven. Als je hert voor de eerste keer doet beter te zacht dan teveel
Ik twijfelde al want dacht ergens zoiets gelezen te hebben, maar ik ging uit van het specsheet: https://www.koga.com/files/0/3/7/7/KOGA%20Colmaro%20Extreme%202021%20Geometrie%20%2b%20Specs.pdfklaaas schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:49:
[...]
RX600 remklauwen bestaan niet. Alleen 400 en 800. Bij een GRX 600 afgemonteerde fiets worden normaal gesproken 400 remklauwen gemonteerd.
Of een voorvork van carbon is kun je checken door er op te tikken. Plastic klinkt anders dan alu.
Maar bedankt voor de opheldering, dat is één verwarring minder. :D
Dank, ik ga vanavond nog eens kijken of het dat is.Prulleman schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:53:
@Malfoi als je schijfrem na correct (!) uitlijnen van de klauw nog steeds aanloopt, dan zit er mogelijk een slag in je schijf. Je hebt er speciale tools voor om te richten, maar een bahco doet hetzelfde (wel even ontvetten!). Goed kijken waar de schijf aanloopt en naar welke kant. Bahco op de schijf en zachtjes een knikje geven. Als je hert voor de eerste keer doet beter te zacht dan teveel
Enkel verkend inderdaad, sowieso in Eupen en niet de variant in Winterberg ;-)martijn k. schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:53:
[...]
Heb je er enkel verkend?
Ik heb vandaag die uci race gereden in Winterberg. Pittig dagje was t.. 123km en 3100 hoogtemeters... Had net genoeg aan 42/46, eigenlijk waren 2 stukjes echt even stoempen. Het waren 3 rondjes van 40km. Maakt het er niet fijner op want je weet dan wat er nog komen gaat...
Bij ons zat die stenen afdaling er gelukkig niet in. Wel van de pistes af, dat was ook pittig met 60+. Stuitert flink en m'n knieën hadden het er echt moeilijk mee op die afdalingen. Mijn rug ook, maar dat ging gelukkig beter na 70km.
Heb het echt zwaar gehad, maar heb de finish gehaald, p20 van 56 deelnemers in mijn categorie (40-44). Er zijn er maar 29 gefinisht ook, veel uitstappers.
Moet in totaal 3x die afdaling af, dat overleef ik wel maar zou fijn zijn als ik met iets meer vertrouwen naar beneden ga.
Caracal Race 50mm getest door BRR: https://www.bicyclerollin...on-caracal-race-tan-50#rr
Snel, maar verliest wel veel snelheid op lagere bandendruk, maar wel stuk lekbestendiger. Interessant - al is de band aan de zware kant tov de fabrieksspecs.
De onvolprozen John Karrasch heeft onlangs ook een Chun test gedaan met de Touareg Race en Caracal race in 50mm. De Caracal Race was de allersnelste band die hij ooit getest heeft op asfalt. De Touareg Race was maar 1 wattje langzamer. (https://www.patreon.com/M...anceTestingbyJohnKarrasch)
Nu nog even wachten op de gravel testen, maar denk dat de combi Touareg Race voorkant en Caracal Race achterkant in 50mm wel eens de meest interessante kan worden voor een snelle set-up waar je veel kanten mee op kunt.
Snel, maar verliest wel veel snelheid op lagere bandendruk, maar wel stuk lekbestendiger. Interessant - al is de band aan de zware kant tov de fabrieksspecs.
De onvolprozen John Karrasch heeft onlangs ook een Chun test gedaan met de Touareg Race en Caracal race in 50mm. De Caracal Race was de allersnelste band die hij ooit getest heeft op asfalt. De Touareg Race was maar 1 wattje langzamer. (https://www.patreon.com/M...anceTestingbyJohnKarrasch)
Nu nog even wachten op de gravel testen, maar denk dat de combi Touareg Race voorkant en Caracal Race achterkant in 50mm wel eens de meest interessante kan worden voor een snelle set-up waar je veel kanten mee op kunt.
[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 23-07-2026 12:57 ]
Ik heb een bod gedaan op een 3t racemax, ik heb al een 3t ultra maar vergeleken daarmee is de racemax net wat ranker. Kwa onderdelen is het weinig anders. De racemax heeft geen ronde zadelpen maar wel een begeerde Universal derailer hanger. Mijn fietsenverzameling liep wat uit de hand. Ik had me voorgenomen dat voor elke 2 fietsen die ik verkoop ik er 1 mag kopen, dus er kan er weer eentje bij. In september wil ik weer een meerdaagse race rijden.
Mijn 3t heeft nu een zadel met opstaande rand, ik vind dat prettig rijden want ik kan me er tegen afzetten. Ze zijn lastig te vinden. Dit in combinatie met de dropperpost.
Mijn 3t heeft nu een zadel met opstaande rand, ik vind dat prettig rijden want ik kan me er tegen afzetten. Ze zijn lastig te vinden. Dit in combinatie met de dropperpost.
Afgelopen woensdag 155km gegraveld door midden-Duitsland. Begonnen boven Frankfurt en geëindigd in de Pfalz in Neustadt an der Weinstrasse.
Aldus Komoot 100km pad wat niet gelogen is. Heb kilometers en kilometers aan enorm fijne kiezeltjes onder de wielen gehad. Lekker rustige stukken en weinig aan de hand. Route niet heel grondig bekeken en aangepast dus iets te veel midden door grote steden uiteindelijk naar mijn goesting (Offenbach, Darmstadt en Mannheim). De vele stoplichten en gebrekkige fietsinfrastructuur tov Nederland haalt dan toch de snelheid eruit. Uiteindelijk dik 6 uur bewogen en laatste uur waren handen en zitvlak op. Broek ooit gewonnen en is een maat groter (maat 3) waar ik normaal met maat 2 rij. Tot 3 uur nooit last van maar begon uiteindelijk toch te schuren en irriteren. Leermomentje
Komende dagen kijken nog even een klimmetje op te rijden.
Oh en linkje naar de rit
Aldus Komoot 100km pad wat niet gelogen is. Heb kilometers en kilometers aan enorm fijne kiezeltjes onder de wielen gehad. Lekker rustige stukken en weinig aan de hand. Route niet heel grondig bekeken en aangepast dus iets te veel midden door grote steden uiteindelijk naar mijn goesting (Offenbach, Darmstadt en Mannheim). De vele stoplichten en gebrekkige fietsinfrastructuur tov Nederland haalt dan toch de snelheid eruit. Uiteindelijk dik 6 uur bewogen en laatste uur waren handen en zitvlak op. Broek ooit gewonnen en is een maat groter (maat 3) waar ik normaal met maat 2 rij. Tot 3 uur nooit last van maar begon uiteindelijk toch te schuren en irriteren. Leermomentje
Komende dagen kijken nog even een klimmetje op te rijden.
Oh en linkje naar de rit
😀😀😀
FFW schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:40:
Dan zet je dit zadel toch over op je nieuwe fiets? 🤷
Hij wil.
Het was tijd voor een nieuwe fiets. Ik heb al 10 jaar een Canyon Endurace CF met Ultegra mechanische groep. Goede fiets voor mijn lange benen en korte romp (181cm, bbl 90cm).
Daar komt nu een Cube Nuroad SLX bij in de gave kleur Molotov/black!
Heeft een nog wat hogere stack dus dat is prettig voor mij.
Laat het gravelen maar beginnen!
Daar komt nu een Cube Nuroad SLX bij in de gave kleur Molotov/black!
Laat het gravelen maar beginnen!
11.455 Wp PV | 48,2 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Mooie kleurLuPo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 06:45:
Het was tijd voor een nieuwe fiets. Ik heb al 10 jaar een Canyon Endurace CF met Ultegra mechanische groep. Goede fiets voor mijn lange benen en korte romp (181cm, bbl 90cm).
Daar komt nu een Cube Nuroad SLX bij in de gave kleur Molotov/black!Heeft een nog wat hogere stack dus dat is prettig voor mij.
Laat het gravelen maar beginnen!![]()
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoeveel je nu de gravelbike gaat gebruiken dan racefiets. Ik rij bijna alleen nog gravel.
Heeft iemand hier ervaring met gravelrijden in IJsland? Must do’s of juist plekken die te ruig zijn.
Ik had de content op komoot van fatpigeon al gevonden en we zijn zeker van plan om naar Landmannalaugur te gaan. Westfjords is super maar gaan we waarschijnlijk overslaan omdat we aan de oostkant aankomen en zuid/noord + highlands willen doen. We gaan met een 4x4 camper, met als idee om de gravelbikes ook te gebruiken op stukken waar de f-roads te ruig worden. Bv. F249 naar Þórsmörk is een weg die we graag als dagtrip met de fietsen willen doen.
Ik had de content op komoot van fatpigeon al gevonden en we zijn zeker van plan om naar Landmannalaugur te gaan. Westfjords is super maar gaan we waarschijnlijk overslaan omdat we aan de oostkant aankomen en zuid/noord + highlands willen doen. We gaan met een 4x4 camper, met als idee om de gravelbikes ook te gebruiken op stukken waar de f-roads te ruig worden. Bv. F249 naar Þórsmörk is een weg die we graag als dagtrip met de fietsen willen doen.
@cedrix5 In 2015 o.a. de F35 gedaan: bij bewoont gebied nog met asfalt, maar via gravel gaat het al snel over naar vulkanische as. Advies: zo breed mogelijk met weinig lucht. Zeker als je wat later in de zomer gaat is er veel corrugation. En vergeet niet: het midden van het (ei)land ligt een stuk hoger dan de kust! Met onze 40 mm banden haalden we totdat we op hoogte waren ca. 10 km/u.
Wel fantastisch om daar te rijden!!
Yes, we hebben 50mm banden (g-one rx voor mijn vrouw en zelf een super ground overland). Meer past niet, kan eventueel nog xc mountainbikes meenemen als dat echt nodig is maar gravel heeft voorkeur. F35 gaan we overheen rijden met de bus, kunnen stukje ook met de fiets doen. We willen naar kerlingarfjor (f347), maar dat is meer een wandelgebied. Wil vooral rond landmannalaugur de route van fatpigeon proberen en f208 south met de fiets, south schijnt landschappelijk mooier te zijn dan f208 north (river crossings zijn echter net te diep daar voor de camper denk ik).Nutsky schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:06:
@cedrix5 In 2015 o.a. de F35 gedaan: bij bewoont gebied nog met asfalt, maar via gravel gaat het al snel over naar vulkanische as. Advies: zo breed mogelijk met weinig lucht. Zeker als je wat later in de zomer gaat is er veel corrugation. En vergeet niet: het midden van het (ei)land ligt een stuk hoger dan de kust! Met onze 40 mm banden haalden we totdat we op hoogte waren ca. 10 km/u.
:strip_exif()/f/image/AOAG8eNiA3erEuL2S0xiHBTN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5MiQRH3ciGPyqdWRWMJT2Ji5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Obs8aIuDCqYXjrkZ2LcAZtx7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/K43yirDsZrhxGAci96WyZ5Pp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/u4AAjushS2Yzi3PsfZCoERnK.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WAxs2ox2Jezk5DbgRbp2ngQm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/AC5Akmj3aEzot7ncxT8xPM9x.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OTrQP0eu4vYYnQ7KCuhkmey2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4xm6Q89XrzSmRw7Lar031hvl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/o7Dxv4a9i9i20e9eOpjoASpc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/32vLB0nY5x4j1oa7iGMTsLyZ.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/MvUhIg1IUK6221PBPmy92gEY.png?f=fotoalbum_large)