Een statische bikefit laten doen om het best passende frame te vinden…justice strike schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:25:
Ik ga een nieuwe fiets kopen (eerder moest ik de andere gravelbike terugsturen omdat die kuren had, de maat was ook net an).
Ik heb natuurlijk al een racefiets die redelijk agresoef is ingesteld (90mm saddle to steer drop). Ik weet alleen niet hoe ik die maten van stack en reach nu makkelijk kan omzetten naar een gravelbike met een breder stuur.
Ik heb nu een stuur van 420mm (recht stuur) dat word een flared 620mm stuur
Nu kan je mooi kijken naar de stack en reach, maar ik weet niet hoe je de breedte van het stuur mee moet nemen in de stack en reach voor de fit. (als je ook de stem en de reach van het stuur meeneemt in deze berekening)
Iemand die wat stelregels heeft? bv elke 2cm breder is 1 cm extra bij de reach?
Dan ook nog een andere vraag, mijn racefiets heeft een stem length van 110mm. Mijn mountain bike had een veel korte stem length van 60mm (maar dan ook een veel breder stuur van 720mm) zou het goed zijn om een kortere stem te hebben op mijn gravel bike? of moet ik hem juist dicht bij de racefiets houden (en dus het frame ook hetzelfde te houden met de racefiets).
Ik denk dat het ook een beetje een gevoel is, maar zijn er stelregels hiervoor?
Op Komoot gevonden, soms werkt vaak genoeg prima. Nu wat minder;)klaaas schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:22:
@steefje : had je die route trouwens zelf gemaakt of ergens vandaan geplukt? Ik zou zelf andere keuzes maken met ws minder mul zand.
PSN ID Binloading_nl
500MM in de hoodsklaaas schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:00:
[...]
Die 620 zal in de drops zijn. Je moet uitgaan van de breedte op de hoods, die gebruik je het meest.
Dat klinkt ook net als het verschil tussen een maatjes m (bijna de maat die ik heb voor de racefiets, maar dan met een korte stem)[...]
Er zijn verschillende manieren waarop fabrikanten de geometrie van gravelfietsen benaderen. Er zijn er die dicht tegen de geometrie van een (endurance) racefiets aanzitten. Daar hoort dan ook een stuurpen bij die veelal in de buurt zit van die van een racefiets. Er zijn echter ook fabrikanten die een meer op MTB gebaseerde geometrie hanteren (met een langere bovenbuis). Daar zit dan over het algemeen ook een stuurpen op die een stuk korter is. Je kunt zo'n lange stuurpen vervangen door een korte of andersom, maar dan vernaggel je wel het rijgedrag zoals de fabrikant dat bedoeld heeft.
En l ( hogere stack en langere stem, schijnbaar voor mijn maat)
Heel eerlijk. Ik denk dat een Kortere stem met zullen brede sturen in feite op hetzelfde neerkoken als een langere stem met minder breede stuurtjes. Alleen minder aerodynamisch
[ Voor 9% gewijzigd door justice strike op 12-05-2025 19:49 ]
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Als iemand nog in de markt is voor een nieuwe gravelfiets, ik heb wel zin om komende tijd weer een nieuwe fiets te bouwen (kan zelf even minder fietsen door ‘omstandigheden’ 😉) op basis van een mix van Chinese en main stream onderdelen.
M’n inbox staat open.
M’n inbox staat open.
Dat is een enorm stuur. Wil je dat specifiek om bikepacking spullen tussen te krijgen? Anders zou ik een smaller stuur adviseren.
Juist niet dus. Dat bedoelde ik aan te geven met het mogelijk vernaggelen van de rij-eigenschappen. Maar je lijkt je zinnen al gezet te hebben op de M, dus ik zal daar verder maar geen woorden aan vuil maken.Dat klinkt ook net als het verschil tussen een maatjes m (bijna de maat die ik heb voor de racefiets, maar dan met een korte stem)
Hij wil.
Ik heb op mijn fiets de stem vervangen van 11cm naar ik geloof 8cm. Ik moet zeggen dat ik geen dramatische verandering van rij eigenschappen heb ervaren…
Wat houdt het vernaggelen van de rij-eigenschappen precies in?
Ach ja, zo te zien kan die route prima bij wat natter weer. En soms is pacourskennis ook erg handig. Ik denk dat je de 'G50' bv als behoorlijk mul ervaren hebt terwijl die prima te rijden is. Maar dan moet je wel de ene keer in het linker spoor en de andere keer in het rechter en soms op het kantje fietsen.steefje schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:24:
[...]
Op Komoot gevonden, soms werkt vaak genoeg prima. Nu wat minder;)
Maar goed, anders gewoon de volgende keer even vragen hier. Er zijn (blijkbaar) meerdere locals die vast wel willen helpen
Hij wil.
Racefiets neem ik aan? Daar speelt het al minder. Maar je fiets zal nu wat directer sturen dan voorheen. Als je al een redelijk nerveuze fiets had dan kan een nog directer stuurgedrag ook te nerveus uitpakken.bwernsen schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:05:
Ik heb op mijn fiets de stem vervangen van 11cm naar ik geloof 8cm. Ik moet zeggen dat ik geen dramatische verandering van rij eigenschappen heb ervaren…
Hij wil.
Maatje M is kwa stack and reach(+stem+dropbar reach) nagenoeg hetzelfde als mijn racefiets. (maar zou voor een lengte van 1.60 tot 1.77cm zijn)klaaas schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:01:
[...]
Dat is een enorm stuur. Wil je dat specifiek om bikepacking spullen tussen te krijgen? Anders zou ik een smaller stuur adviseren.
[...]
Juist niet dus. Dat bedoelde ik aan te geven met het mogelijk vernaggelen van de rij-eigenschappen. Maar je lijkt je zinnen al gezet te hebben op de M, dus ik zal daar verder maar geen woorden aan vuil maken.
Voor maatje L geld +2cm stack, +2cm reach en +1cm stem (geschikt voor lengte 178cm tot 189cm)
Ik ben zelf 1.86cm overigens, maar mijn racefiets heeft een stack die binnen 1mm hetzelfde is als maatje M en een reach (+stem+dropbar reach) die ook binnen 1 mm hetzelfde is.
Tja, ik begrijp niet hoe ze van de maat naar de geschikte lengte komen (racefiets en gravel bike zijn van dezelfde fabrikant overigens).
zoals ik eerder zei, lijkt dat M het zou moeten zijn, maar knaagt wel dat L voor mijn lengte zou zijn volgens de fabrikant.
XL is overigens wel echt te groot. Daar moest de Stem echt significant korter. L hebben ze helaas niet om te testen, dat had ik anders wel gedaan.
Idd even merk en modellen geven. Dan kunnen mensen met vergelijkbare lengte ook iets over hun stack en reach zeggen. Wie weet is je racefiets ook wel te klein. Zonder meer info is er verder niet veel zinnigs over te zeggen.
Hij wil.
Gravelbike is de riverside 920klaaas schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:18:
Idd even merk en modellen geven. Dan kunnen mensen met vergelijkbare lengte ook iets over hun stack en reach zeggen. Wie weet is je racefiets ook wel te klein. Zonder meer info is er verder niet veel zinnigs over te zeggen.
Racefiets is triban rc520 105 groep
Gister exact hetzelfde gedaan. Tevens mijn remklauwen iets hoger gezet. Ik kreeg iets last van de schouders en heb de reach gelijk gemaakt aan m'n racefiets. Morgen eerste ritje met de nieuwe teach, maar denk dat het nu veel beter is.bwernsen schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:05:
De G50 lag er zondag inderdaad nog prima bij, behalve de 2 'gebruikelijke' plekken. Scheelt wel als je bekend bent en weet waar ze zitten (vooral die ene na de bocht onder aan de helling (om het zo maar even te noemen)) En vooral blijven wisselen van links naar rechts en soms door het middenklaaas schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:05:
[...]
Ach ja, zo te zien kan die route prima bij wat natter weer. En soms is pacourskennis ook erg handig. Ik denk dat je de 'G50' bv als behoorlijk mul ervaren hebt terwijl die prima te rijden is. Maar dan moet je wel de ene keer in het linker spoor en de andere keer in het rechter en soms op het kantje fietsen.
Maar goed, anders gewoon de volgende keer even vragen hier. Er zijn (blijkbaar) meerdere locals die vast wel willen helpen
Ik pak hem vaak als ik een eigen variant (klein beetje aangepast om niet door Loenen te gaan) van deze route van Erwin Sikkens pak:
https://www.komoot.nl/tour/283387965?ref=atd
Hi Ha Hopjesvla
Je remklauwen vallen om je remschijven heen, ik neem aan dat je de remgrepen bedoeltmartijn k. schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:48:
[...]
Gister exact hetzelfde gedaan. Tevens mijn remklauwen iets hoger gezet. Ik kreeg iets last van de schouders en heb de reach gelijk gemaakt aan m'n racefiets. Morgen eerste ritje met de nieuwe teach, maar denk dat het nu veel beter is.
Je remklauwen gaan over je remhendels/grepenDuclaasie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:24:
[...]
Je remklauwen vallen om je remschijven heen, ik neem aan dat je de remgrepen bedoelt
@justice strike Volgens mij hebben we de vorige keer ook al geconcludeerd dat die riverside nogal bijzondere geo heeft, meer een drop bar mtb maar wel de vork- en zadelbuishoek van een racefiets. Zou daar dus niet te veel naar kijken als je nu een "echte" gravelbike zoekt.
Ik zou vooral kijken naar iets wat op je huidige racefiets lijkt als je daar goed op zit en dan met een paar cm meer stack. Ookal is die Triban ook al behoorlijk relaxed/endurance/hoog dus waarschijnlijk zal je iets vinden dat daar in de buurt van komt.
Ik ben ongeveer even lang, mijn racefiets is eigenlijk een maatje te groot voor mijn gevoel (maat L Giant, ML was mogelijk beter geweest) terwijl de gravelbike een maat te groot is volgens de tabel (XL/60) maar alsnog compacter voelt dan de Giant. Niet te veel naar die geadviseerde lengtes kijken en gewoon wat goed voelt, als je zo'n grote drop op de Triban hebt zou ik wel vermoeden dat je relatief lange benen hebt en gaan die lengtes sowieso niet echt op.
Ik zou vooral kijken naar iets wat op je huidige racefiets lijkt als je daar goed op zit en dan met een paar cm meer stack. Ookal is die Triban ook al behoorlijk relaxed/endurance/hoog dus waarschijnlijk zal je iets vinden dat daar in de buurt van komt.
Ik ben ongeveer even lang, mijn racefiets is eigenlijk een maatje te groot voor mijn gevoel (maat L Giant, ML was mogelijk beter geweest) terwijl de gravelbike een maat te groot is volgens de tabel (XL/60) maar alsnog compacter voelt dan de Giant. Niet te veel naar die geadviseerde lengtes kijken en gewoon wat goed voelt, als je zo'n grote drop op de Triban hebt zou ik wel vermoeden dat je relatief lange benen hebt en gaan die lengtes sowieso niet echt op.
Nee dat zijn de hoodsjustice strike schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:41:
[...]
Je remklauwen gaan over je remhendels/grepen
...
[ Voor 97% gewijzigd door justice strike op 13-05-2025 08:54 . Reden: niet nodig ]
Zijn dat dan tevens je schakelklauwen?justice strike schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:41:
[...]
Je remklauwen gaan over je remhendels/grepen
jij vat hem
Dat verklaart een hoop. Zoals @GWBoes ook al aangeeft is de geo van de Riverside nogal afwijkend t.o.v. een normale gravelfiets. De fiets is ontworpen voor een recht stuur en heeft nagenoeg een nineties MTB geometrie. De basis voor de 920 is de 520 maar dan met krom stuur. Toevallig komt dat dan overeen met de geo van je racefiets, maar of het als geheel goed werkt? De fiets is eigenlijk bedoeld om redelijk rechtop rustig te toeren, maar door een krom stuur te monteren en een maat kleiner te kiezen kom je er dan in een soort racepositie op te zitten. Dat kan werken, maar of dat in de praktijk echt lekker is? Ik gok dat de fiets van achteren erg stabiel aanvoelt en van voren relatief beweeglijk. Groot kans dat het dan een gevalletje 'net niet' is.justice strike schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 01:13:
[...]
Gravelbike is de riverside 920
Racefiets is triban rc520 105 groep
Ik zou persoonlijk dan liever kijken naar een fiets die echt ontworpen is als gravelfiets. Voor €1700 moet er vast wel iets te vinden zijn bij Cube oid.
Hij wil.
Vandaag is de laatste kans om in te schrijven voor GoT SR Breda van aanstaande zaterdag!
Het wordt top weer!
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Het wordt top weer!
Gaan we gravelen? Leuk!ElGreco schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:05:
Vandaag is de laatste kans om in te schrijven voor GoT SR Breda van aanstaande zaterdag!
Het wordt top weer!
Hij wil.
JIj pakt gewoon het strookje er naast. Ook prima!
Zoiets was denk ik een leukere route geweest met minder mul zand. Meer Loenermark en het Deelerwoud erbij. What's not to like?Hopjesvla79 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:16:
[...]
De G50 lag er zondag inderdaad nog prima bij, behalve de 2 'gebruikelijke' plekken. Scheelt wel als je bekend bent en weet waar ze zitten (vooral die ene na de bocht onder aan de helling (om het zo maar even te noemen)) En vooral blijven wisselen van links naar rechts en soms door het midden.
Ik pak hem vaak als ik een eigen variant (klein beetje aangepast om niet door Loenen te gaan) van deze route van Erwin Sikkens pak:
https://www.komoot.nl/tour/283387965?ref=atd
De G50 is voor mij een stuk dat ik bijna altijd rij als ik richting de Loenermark ga. Alleen ga ik dan halverwege het viaduct over en rijd ik via de heide naar het fietspad richting brandtoren. Terug vanaf de Loenermark, stukje G50 en dan gravelpad rechtsaf richting het kronkelende fietspad. Ik krijg er spontaan zin in
Hij wil.
Helaas heb ik niet veel keuze. Ik moet een fiets hebben die wat gewicht kan dragen (150 kg +) want mijn zoontje gaat achterop zitten. Het is of dit of een koga word traveller, maar dat is een hele andere fiets. Deze komt in iedergeval in de buurt van wat ik normaal rij.klaaas schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:59:
[...]
Dat verklaart een hoop. Zoals @GWBoes ook al aangeeft is de geo van de Riverside nogal afwijkend t.o.v. een normale gravelfiets. De fiets is ontworpen voor een recht stuur en heeft nagenoeg een nineties MTB geometrie. De basis voor de 920 is de 520 maar dan met krom stuur. Toevallig komt dat dan overeen met de geo van je racefiets, maar of het als geheel goed werkt? De fiets is eigenlijk bedoeld om redelijk rechtop rustig te toeren, maar door een krom stuur te monteren en een maat kleiner te kiezen kom je er dan in een soort racepositie op te zitten. Dat kan werken, maar of dat in de praktijk echt lekker is? Ik gok dat de fiets van achteren erg stabiel aanvoelt en van voren relatief beweeglijk. Groot kans dat het dan een gevalletje 'net niet' is.
Ik zou persoonlijk dan liever kijken naar een fiets die echt ontworpen is als gravelfiets. Voor €1700 moet er vast wel iets te vinden zijn bij Cube oid.
Overigens, met een maat groter is de effective reach 3 cm meer (en de stack 2 cm meer). Dat zou juist meer uitgestrekt (and racey) zijn dan een maatje m of laat mijn logica me in de steek?
Ik kan ook een maatje S nemen en dan de stem naar een 110mm veranderen. Stack is wat minder, maar dan zet ik de stem gewoon naar boven (nu staat hij naar beneden).
stuur is dan ook wat minder breed, en de stem is wat meer als een traditionele racefiets. Maar, dan ga ik echt veel afwijken van de adviezen.
Als ik me wil laten enablen voor dure aankopen die ik niet nodig heb, dan app ik altijd even naar @Ypuh.Requiem19 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:51:
Als iemand nog in de markt is voor een nieuwe gravelfiets, ik heb wel zin om komende tijd weer een nieuwe fiets te bouwen (kan zelf even minder fietsen door ‘omstandigheden’ 😉) op basis van een mix van Chinese en main stream onderdelen.
M’n inbox staat open.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
haha nogal wat reacties op mijn remklauwen foutje, ik bedoelde inderdaad de hoods of remhendels
Ok, een kind achterop is wel weer een heel specifieke eis. Voordeel is dat je dan ook niet de meest verfijnde geo nodig hebt of de meest aero positiejustice strike schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:20:
[...]
Helaas heb ik niet veel keuze. Ik moet een fiets hebben die wat gewicht kan dragen (150 kg +) want mijn zoontje gaat achterop zitten. Het is of dit of een koga word traveller, maar dat is een hele andere fiets. Deze komt in iedergeval in de buurt van wat ik normaal rij.
Overigens, met een maat groter is de effective reach 3 cm meer (en de stack 2 cm meer). Dat zou juist meer uitgestrekt (and racey) zijn dan een maatje m of laat mijn logica me in de steek?
Ik kan ook een maatje S nemen en dan de stem naar een 110mm veranderen. Stack is wat minder, maar dan zet ik de stem gewoon naar boven (nu staat hij naar beneden).
stuur is dan ook wat minder breed, en de stem is wat meer als een traditionele racefiets. Maar, dan ga ik echt veel afwijken van de adviezen.
Maar hoe zie je het gebruik van de fiets dan voor je? Je gaat iets heel anders doen, maar je wilt wel de positie van een racefiets? Waarom? Is het met een kind achterop niet prettiger om wat rechtop te zitten? En heb je dan niet liever iets wat nog wat meer stabiliteit geeft (breed plat stuur bv)?
Het is jammer dat de Riverside 520 niet goed is afgemonteerd, anders zou zoiets toch ook prima zijn? Of kijk eens bij Surly, die hebben ook wel fietsen die wat gewicht kunnen hebben, maar niet direct zo'n degelijke World Traveller zijn.
Hij wil.
Het word een werkpaard. Waar af en toe ook een kind of moet kunnen. Maar 90% van de tijd is het hard fietsen en bikepacken.klaaas schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:52:
[...]
Ok, een kind achterop is wel weer een heel specifieke eis. Voordeel is dat je dan ook niet de meest verfijnde geo nodig hebt of de meest aero positie![]()
Maar hoe zie je het gebruik van de fiets dan voor je? Je gaat iets heel anders doen, maar je wilt wel de positie van een racefiets? Waarom? Is het met een kind achterop niet prettiger om wat rechtop te zitten? En heb je dan niet liever iets wat nog wat meer stabiliteit geeft (breed plat stuur bv)?
Het is jammer dat de Riverside 520 niet goed is afgemonteerd, anders zou zoiets toch ook prima zijn? Of kijk eens bij Surly, die hebben ook wel fietsen die wat gewicht kunnen hebben, maar niet direct zo'n degelijke World Traveller zijn.
Ja de 520 is slecht afgemonteerd. Zelfs de 900 is maar matig met een deore xt trekking en mechanische remmen.
Ik zoek een oplossing om mijn cross-chaining tegen te gaan. Voornamelijk om slijtage van ketting en bladen tegen te gaan, en de herrie natuurlijk.
Gemiddeld genomen ben een redelijk langzame tourfietser qua gravelen, vaak bikepacking tassen mee enz.
22km/h of 25km/h vind ik relaxed fietsen.
Daardoor fiets ik vaak met een gekruisde ketting merk ik. Als ik een fijne cadans wil houden, tussen de 80 en 90 bijvoorbeeld, fiets ik met het buitenblad voor, en ergens richting grootste blad achter.
Als ik op mijn binnenblad ga rijden dan moet ik juist weer naar kleinere blad achter, dus dan ontstaat zelfde probleem.
Ik heb nu volgens mij 46/30 voor en 11-34 achter erop zitten. (Standaar op deze Grizl uitvoering)
Harder fietsen is helaas niet altijd een optie voor mij, dus wat kan ik veranderen aan mijn cassette of voorbladen om dit probleem tegen te gaan? Ik zie dat buitenbladen niet echt kleiner zijn dan 46t als ik het goed heb.
Ik zou natuurlijk naar 1-by kunnen gaan, maar dan verlies ik wel wat range om door mul zand te fietsen ben ik bang, of een flinke klim op te komen met bepakking.
Tips?
Gemiddeld genomen ben een redelijk langzame tourfietser qua gravelen, vaak bikepacking tassen mee enz.
Daardoor fiets ik vaak met een gekruisde ketting merk ik. Als ik een fijne cadans wil houden, tussen de 80 en 90 bijvoorbeeld, fiets ik met het buitenblad voor, en ergens richting grootste blad achter.
Als ik op mijn binnenblad ga rijden dan moet ik juist weer naar kleinere blad achter, dus dan ontstaat zelfde probleem.
Ik heb nu volgens mij 46/30 voor en 11-34 achter erop zitten. (Standaar op deze Grizl uitvoering)
Harder fietsen is helaas niet altijd een optie voor mij, dus wat kan ik veranderen aan mijn cassette of voorbladen om dit probleem tegen te gaan? Ik zie dat buitenbladen niet echt kleiner zijn dan 46t als ik het goed heb.
Ik zou natuurlijk naar 1-by kunnen gaan, maar dan verlies ik wel wat range om door mul zand te fietsen ben ik bang, of een flinke klim op te komen met bepakking.
Tips?
Een kind achterop en hard fietsen zijn eisen die dusdanig ver uit elkaar liggen dat de meeste mensen dat met 2 fietsen doen. Ga je dat combineren in 1 fiets dan ga zul je compromissen moeten sluiten met het risico dat beide toepassingen tegenvallen.justice strike schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:51:
[...]
Het word een werkpaard. Waar af en toe ook een kind of moet kunnen. Maar 90% van de tijd is het hard fietsen en bikepacken.
Ja de 520 is slecht afgemonteerd. Zelfs de 900 is maar matig met een deore xt trekking en mechanische remmen.
Hij wil.
Op welke tandjes vsn de cassette fiets je het meest?Impstoker schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:28:
Ik zoek een oplossing om mijn cross-chaining tegen te gaan. Voornamelijk om slijtage van ketting en bladen tegen te gaan, en de herrie natuurlijk.
Tips?
Hiermee kun je naar 44Impstoker schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:28:
Tips?
Hij wil.
Dankjewel voor de tip. Ik ga even wat bereken met deze handige tool: https://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/
Zo rond de 20 of 22 denk ik.Requiem19 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:38:
[...]
Op welke tandjes vsn de cassette fiets je het meest?
Ik zou deze gebruikenImpstoker schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:46:
[...]
Dankjewel voor de tip. Ik ga even wat bereken met deze handige tool: https://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/
[...]
Zo rond de 20 of 22 denk ik.
https://www.ritzelrechner.de/
Lijkt mij helemaal niks mis mee. zolang je niet constant in de 34 of 30 fietst met het grote blad zou ik dat geen cross chainen noemen. Op Ritzelrechner kom je idd ook tussen de 25 en 21 bij die snelheden, helemaal prima en er is geen standaard cassette waarbij je meer stapjes in dit bereik gaat krijgen.
Makkelijkste oplossing is Di2 nemen en instellen dat hij automatisch naar het kleine blad gaat als je in de grootste kransen komt, maar dat is niet de goedkoopste oplossing
Dankjewel, ik heb de Ritzelrechner even in gevuld en dan zie ik idd dat het best prima is zo.GWBoes schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:07:
[...]
Lijkt mij helemaal niks mis mee. zolang je niet constant in de 34 of 30 fietst met het grote blad zou ik dat geen cross chainen noemen. Op Ritzelrechner kom je idd ook tussen de 25 en 21 bij die snelheden, helemaal prima en er is geen standaard cassette waarbij je meer stapjes in dit bereik gaat krijgen.
Makkelijkste oplossing is Di2 nemen en instellen dat hij automatisch naar het kleine blad gaat als je in de grootste kransen komt, maar dat is niet de goedkoopste oplossing
Dan maak ik me gewoon minder druk over de drivetrain geluiden die ik hoor.
En ja Di2.
Eerst even paar duizend km op de teller zetten, wat weken bikepacken, en dan wil ik dat wel verantwoorden tegenover mezelf (en mijn partner

Je weet dat je kunt trimmen?Impstoker schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:22:
[...]
Hij wil.
https://www.themechanic-p...sch-shimano-grx-12-speed/Impstoker schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:46:
[...]
[...]
Zo rond de 20 of 22 denk ik.
42-26 is ook een optie ipv 46-30
(En andere combinaties werken vaak ook wel, ik heb 50-38).
Welke ketting gebruik je? In mijn ervaring zit daar namelijk ook best wel verschil in. Ik heb zowel KMC als Shimano en geef qua geluid en schakelen de voorkeur aan de Shimano CN-901 ketting.Impstoker schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:22:
[...]
Dankjewel, ik heb de Ritzelrechner even in gevuld en dan zie ik idd dat het best prima is zo.
En ja Di2.![]()
Eerst even paar duizend km op de teller zetten, wat weken bikepacken, en dan wil ik dat wel verantwoorden tegenover mezelf (en mijn partner) Maar dan heb ik nog wel een wensenlijstje: carbon frame, lichtere wielen, enz.
KMC heeft voor mij inderdaad redelijk afgedaan. Bij 10 speed was het nog prima.Duclaasie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:12:
[...]
Welke ketting gebruik je? In mijn ervaring zit daar namelijk ook best wel verschil in. Ik heb zowel KMC als Shimano en geef qua geluid en schakelen de voorkeur aan de Shimano CN-901 ketting.
Ik wil deze Zondag de Gooische 200 gaan rijden, deze route: https://www.komoot.com/tour/1394563137
Nu begrijp ik dat vliegbasis Soest gesloten is deze maanden. Weet iemand welk gedeelte precies, en wat het beste alternatief is om de route aan te passen?
Nu begrijp ik dat vliegbasis Soest gesloten is deze maanden. Weet iemand welk gedeelte precies, en wat het beste alternatief is om de route aan te passen?
En dat is prima. daarom ben ik op deze fiets uitgekomen. Het is nu dus alleen de vraag welke maat nu het beste is. Een maat kleiner dan aangeraden (met stack en eff reach hetzelfde als de racefiets) of de suggestie van de fabrikant aanhouden. Ik denk dat ik voor de M ga, die had ik geprobeerd en dat voelt goed aan. Helaas is er geen maatjes l om te proberen.klaaas schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:32:
[...]
Een kind achterop en hard fietsen zijn eisen die dusdanig ver uit elkaar liggen dat de meeste mensen dat met 2 fietsen doen. Ga je dat combineren in 1 fiets dan ga zul je compromissen moeten sluiten met het risico dat beide toepassingen tegenvallen.
Je kan niet over het vliegveld rijden. Zeg maar over het lange gedeelte. Ivm broedende vogels. De rest is gewoon open.YLMOSE schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:57:
Ik wil deze Zondag de Gooische 200 gaan rijden, deze route: https://www.komoot.com/tour/1394563137
Je kan niet over dat stuk bij 146 fietsen maar wel bijvoorbeeld van 140 oversteken naar 147.
:strip_exif()/f/image/bxuEpS8RnMW36fDIhMQmlzJM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door bwernsen op 14-05-2025 12:20 ]
Ik was daar laatst vanaf 198 binnengekomen en moest naar 140.bwernsen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:15:
[...]
Je kan niet over het vliegveld rijden. Zeg maar over het lange gedeelte. Ivm broedende vogels. De rest is gewoon open.
Je kan niet over dat stuk bij 146 fietsen maar wel bijvoorbeeld van 140 oversteken naar 147.
[Afbeelding]
Tijdje in de richting van 200 gereden, maar geen idee hoe ik naar 140 kon.
Omgedraaid en via 197 en 147 gereden.
Had ik maar geweten dat er wel een pad was, maar dat kon ik niet goed zien op Komoot op m'n telefoon.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik ga 31 mei rebound rijden en heb een route gemaakt. Zitten flinke stukken bij waar ik nog nooit gereden heb, is er iemand die eens z’n blik op de route zou willen werpen?
Uitgangspunt is 320km en ontkom er helaas niet aan dat m’n woonplaats Zoetermeer tot bij Utrecht weinig gravel bevat.
https://www.komoot.com/nl...OsbYqPVWbBqx1ZJ7o&ref=its
Uitgangspunt is 320km en ontkom er helaas niet aan dat m’n woonplaats Zoetermeer tot bij Utrecht weinig gravel bevat.
Zou het ook tellen als je om 6:00 de trein pakt naar het oosten?jasperz89 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:13:
ontkom er helaas niet aan dat m’n woonplaats Zoetermeer tot bij Utrecht weinig gravel bevat.
Ik zal er nog eens wat meer in detail naar kijken, maar je weet dat de route nu door park Hoge Veluwe gaat? Betaald dus?jasperz89 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:13:
Ik ga 31 mei rebound rijden en heb een route gemaakt. Zitten flinke stukken bij waar ik nog nooit gereden heb, is er iemand die eens z’n blik op de route zou willen werpen?
Hij wil.
Ik wist dat hij over de Veluwe ging, maar niet perse door het betaalde gedeelte. Is opzich geen probleem zolang ik er gewoon mag fietsen. Een kaartje van +-13 euro kan er best nog vanaf.klaaas schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:14:
[...]
Ik zal er nog eens wat meer in detail naar kijken, maar je weet dat de route nu door park Hoge Veluwe gaat? Betaald dus?
Ik fiets er nooit, maar ik gok dat je op de fietspaden moet blijven.jasperz89 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:37:
[...]
Ik wist dat hij over de Veluwe ging, maar niet perse door het betaalde gedeelte. Is opzich geen probleem zolang ik er gewoon mag fietsen. Een kaartje van +-13 euro kan er best nog vanaf.
Hij wil.
@jasperz89 ik zou de route op de heen of terugweg langs Haastrecht/Schoonhoven leggen, daar heb je nog wat gravelpaadjes.
Heten Tiendwegen.
En rondje is altijd leuker dan heen en terug langs zelfde weg.
Hoonaardpad bijvoorbeeld die ik afgelopen weekend nog heb meegenomen op mijn route:

Maar er liggen daar in de buurt ook wat echt onverhard paadjes. (dit was gewoon racefiets gravel)
Zat even te googlen en denk dat je hier wel wat info uit kan halen :
https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=149517
Heten Tiendwegen.
Hoonaardpad bijvoorbeeld die ik afgelopen weekend nog heb meegenomen op mijn route:

Maar er liggen daar in de buurt ook wat echt onverhard paadjes. (dit was gewoon racefiets gravel)
[ Voor 53% gewijzigd door DDX op 14-05-2025 20:08 ]
Er zijn rond het betaalde gedeelte (wat op een zaterdag erg druk zal zijn, zeker met mooi weer) genoeg alternatieven te vinden om aan je km te komen. Kijk bijv. naar de Ginkelse heide, Planken Wambuis of nog een stukje doorrijden en over de Veluwezoom omhoog.jasperz89 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:37:
[...]
Ik wist dat hij over de Veluwe ging, maar niet perse door het betaalde gedeelte. Is opzich geen probleem zolang ik er gewoon mag fietsen. Een kaartje van +-13 euro kan er best nog vanaf.
Zijn er nog mensen die ook de hessenwegen haul gaan rijden 30-31 mei?
https://www.tabraz.nl/hessenwegen/hessenweg-heritage-haul
https://www.tabraz.nl/hessenwegen/hessenweg-heritage-haul
Even een n00b vraag tussendoor.
Ik ben bezig mijn nieuwe Orbea Terra h30 in te regelen en ik loop tegen iets irritants aan. Als ik de ketting op het grote voorblad leg komt de crank net tegen de achterkant van de derailleurkooi aan. Hij staat net niet mooi in lijn. Echter zie ik geen mogelijkheid om de kooi iets te draaien. Hij zit fysiek in die hoek geforceerd zodra ik de montageschroef aandraai. De hoogte kan ik wel stellen, maar niet de ‘hoek’. Zie ik als totale n00b iets over het hoofd? Voordat ik naar de fietsenzaak ga wil ik deze (wellicht domme) vraag toch even stellen hier..
:strip_exif()/f/image/JtAukSCQGdUirSh0sOBbhWi8.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: rtfm.. straks even aan t afstellen slaan.
Ik ben bezig mijn nieuwe Orbea Terra h30 in te regelen en ik loop tegen iets irritants aan. Als ik de ketting op het grote voorblad leg komt de crank net tegen de achterkant van de derailleurkooi aan. Hij staat net niet mooi in lijn. Echter zie ik geen mogelijkheid om de kooi iets te draaien. Hij zit fysiek in die hoek geforceerd zodra ik de montageschroef aandraai. De hoogte kan ik wel stellen, maar niet de ‘hoek’. Zie ik als totale n00b iets over het hoofd? Voordat ik naar de fietsenzaak ga wil ik deze (wellicht domme) vraag toch even stellen hier..
:strip_exif()/f/image/JtAukSCQGdUirSh0sOBbhWi8.jpg?f=fotoalbum_large)
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Fijne tip, ik fiets regelmatig rondom haastrecht etc, maar ben helemaal vergeten om de route daarlangs te leggen. Nu zo aangepast dat ik maar een heel klein stukje in m'n woonplaats dubbel rij en de rest allemaal uniek is.DDX schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:03:
@jasperz89 ik zou de route op de heen of terugweg langs Haastrecht/Schoonhoven leggen, daar heb je nog wat gravelpaadjes.
Heten Tiendwegen.
[Afbeelding]
Heb jij enig idee of ik in komoot kan zien of het ''het betaalde stuk'' bevat, of is dat een stukje kennis van het gebied en is dat uitzoekwerk?r0g3r schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:37:
[...]
Er zijn rond het betaalde gedeelte (wat op een zaterdag erg druk zal zijn, zeker met mooi weer) genoeg alternatieven te vinden om aan je km te komen. Kijk bijv. naar de Ginkelse heide, Planken Wambuis of nog een stukje doorrijden en over de Veluwezoom omhoog.
N00b antwoord: Het lijkt alsof je hele voor derailleur te hoog zit?Japie.G schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:31:
Even een n00b vraag tussendoor.
[Afbeelding]
Het gekke is dat Komoot daar helemaal niks van aan lijkt te geven. Zelfs niet als 'segments with temporary access restrictions'. Maar het betreft het deel tussen Hoenderloo Houtkampweg en Schaarsbergen Koningsweg.jasperz89 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:53:
[...]
Heb jij enig idee of ik in komoot kan zien of het ''het betaalde stuk'' bevat, of is dat een stukje kennis van het gebied en is dat uitzoekwerk?
Hij wil.
Gisteren voor het eerst aan de gang gegaan met tubeless.. wielen(Newmen G34 Advanced) + banden(Schwalbe G One RS) + sealant (Peaty's) en tot mijn verbazing is het allemaal uiteindelijk prima gelukt. Banden goed kunnen zetten met een gewone vloerpomp, sealant via het ventiel, wat ronddraaien, op spanning brengen, even ronde gefietst(10 min) en het leek nergens te lekken.
Vanmorgen stonden echter de banden weer slap maar nergens sealant te zien, is dit normaal voor een eerste keer? Heb ze nu weer op spanning gebracht en ga in de loop van de dag even bezien wat de band doet.
Vanmorgen stonden echter de banden weer slap maar nergens sealant te zien, is dit normaal voor een eerste keer? Heb ze nu weer op spanning gebracht en ga in de loop van de dag even bezien wat de band doet.
Nee. Is je velglint oke?la_fusion schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:08:
Dat velgen tubeless geschikt zijn, en dat er tubeless tape al in je velgen zit betekend niet dat het gaat werken.
Vaker meegemaakt dat vanuit de fabriek gewoon ruk zit. Zelfs sommige merken tape, dat als tubeless tape verkocht word is soms al slecht.
Let ook even op. Als sealant in je velg lekt, dan kan het je velg gaan afsluiten. Komt de druk die in je band staat ook in je velg te slaan, en is het mogelijk om je velg op te blazen.
Er zijn meerdere merken goed, maar deze is goed. (en zo'n rol is ook veel langer, dus kan je mooi paar keer oefenen als het niet in 1x lukt).
Breedte die je moet bestellen: Interne velg breedte + 3-5mm
Bedankt voor de reacties, klinkt alleen niet zo hoopgevend helaas. Ik ga even afwachten hoe het er later vandaag bij staat.
@mhr-zip zo op het eerste oog leek het velglint best netjes aan te sluiten overal en ook zoals ik het zou verwachten wat betreft overlap.
@mhr-zip zo op het eerste oog leek het velglint best netjes aan te sluiten overal en ook zoals ik het zou verwachten wat betreft overlap.
Ik zou het niet zo snel opgeven, ik heb zelf andere ervaringen dan @mhr-zip met velglint die af-fabriek zit, eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Om zeker te weten dat er niets naar je velg lekt: in veel velgen zit een gaatje, als dit er is is dat risico al bijna nul. Anders kan je checken met wat sop of er niets via de spaken lekt.la_fusion schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:50:
Bedankt voor de reacties, klinkt alleen niet zo hoopgevend helaas. Ik ga even afwachten hoe het er later vandaag bij staat.
Verder, hoe veel sealant heb je gebruikt? Initieel kan er best wat nodig zijn om de band goed luchtdicht te krijgen, sommige banden zijn uit de fabriek nog vrij poreus. Beetje extra sealant toevoegen en eventueel de banden even op de zij laten liggen helpt dan vaak.
[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 15-05-2025 10:00 ]
Ik heb het stuk tussen Radio Kootwijk en Rhenen aangepast zodat je niet door de Hoge Veluwe komt en je de leukste (imo) stukken meepakt op dat gedeelte:jasperz89 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:13:
Ietsie langere Rebound draft
Hij wil.
@la_fusion heb je de banden wel goed kunnen laten ploppen? Heb je dat duidelijk gehoord?
Het is zeker niet onmogelijk met een gewone vloerpomp, maar mijn ervaring is dat dit vaak te weinig kracht heeft.
Het is zeker niet onmogelijk met een gewone vloerpomp, maar mijn ervaring is dat dit vaak te weinig kracht heeft.
Yes, zeer duidelijk. Dat zit zeker goed.RR46 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:10:
@la_fusion heb je de banden wel goed kunnen laten ploppen? Heb je dat duidelijk gehoord?
Zit inderdaad een gaatje in de velgen, initieel kwam daar ook lucht uit, bij het ventiel opnieuw velglint geplakt en daarna was dat verholpen. Zie daar ook verder niets lopen maar zal later vandaag nog even kijken.Kluus schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:56:
[...]
Ik zou het niet zo snel opgeven, ik heb zelf andere ervaringen dan @mhr-zip met velglint die af-fabriek zit, eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Om zeker te weten dat er niets naar je velg lekt: in veel velgen zit een gaatje, als dit er is is dat risico al bijna nul. Anders kan je checken met wat sop of er niets via de spaken lekt.
Verder, hoe veel sealant heb je gebruikt? Initieel kan er best wat nodig zijn om de band goed luchtdicht te krijgen, sommige banden zijn uit de fabriek nog vrij poreus. Beetje extra sealant toevoegen en eventueel de banden even op de zij laten liggen helpt dan vaak.
Heb bewust ook wat meer sealant gebruikt (+/- 100 ml) om inderdaad voor de eerste keer wat zekerder van de zaak te zijn.
Het gaat om onderstaand gebied. Op Komoot zie je op de toegangsweg zelf wel een symbooltje van een hekje staan wat een afsluiting betekent. Dat hele gebied is omheind met hoog hekwerk. De kruizen zijn de officiële toegangspoorten.Heb jij enig idee of ik in komoot kan zien of het ''het betaalde stuk'' bevat, of is dat een stukje kennis van het gebied en is dat uitzoekwerk?
/f/image/t54lyvFrDdbFtZZUfYuXayjp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door r0g3r op 15-05-2025 10:24 ]
Ok, 100ml is inderdaad meer dan genoeg voor de gravel.la_fusion schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:15:
[...]
Yes, zeer duidelijk. Dat zit zeker goed.
[...]
Zit inderdaad een gaatje in de velgen, initieel kwam daar ook lucht uit, bij het ventiel opnieuw velglint geplakt en daarna was dat verholpen. Zie daar ook verder niets lopen maar zal later vandaag nog even kijken.
Heb bewust ook wat meer sealant gebruikt (+/- 100 ml) om inderdaad voor de eerste keer wat zekerder van de zaak te zijn.
Je hebt gelijk.Kluus schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:56:
[...]
Ik zou het niet zo snel opgeven, ik heb zelf andere ervaringen dan @mhr-zip met velglint die af-fabriek zit, eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Om zeker te weten dat er niets naar je velg lekt: in veel velgen zit een gaatje, als dit er is is dat risico al bijna nul. Anders kan je checken met wat sop of er niets via de spaken lekt.
Lek bij ventiel is ook mogelijk, en makkelijker te controleren.
Sealant inderdaad ook ff controleren met zo'n spuitje: https://nl.aliexpress.com/item/32960668917.html
@la_fusion heb je toevallig niet een bad of een grote teil, kan je zien waar het bubbelt.
Ventiel alleen kan nog wel met een beetje spuug. Anders een plantenspuit met water en beetje dreft.
@la_fusion tubeless ready banden (ik gok dat dit het geval is hier), zijn niet luchtdicht van zichzelf. Het is de bedoeling dat jouw latex het laatste stukje luchtdichtheid verzorgt. Lekker makkelijk voor de fabrikant. Dat lukt de ene keer beter dan de andere.
Afhankelijk van de band, is het soms zelfs nodig om nog een scheut latex erbij te doen omdat de band alles al heeft opgeslokt. Bij andere banden moet je gewoon wat kilometers rijden totdat de latex echt alle poriën goed dicht heeft gemaakt.
Ook binnen dezelfde merk en type band zie ik verschillen. Van de laatste 4 banden die ik om mijn eigen wielen heb gelegd bleef maar een echt goed op spanning. De andere 3 hadden uiteindelijk wat extra latex nodig en pas een paar 100km later bleven ze alle 4 heel lang op spanning.
Als je echt wilt weten waar het lekt. Kuip met water.
Afhankelijk van de band, is het soms zelfs nodig om nog een scheut latex erbij te doen omdat de band alles al heeft opgeslokt. Bij andere banden moet je gewoon wat kilometers rijden totdat de latex echt alle poriën goed dicht heeft gemaakt.
Ook binnen dezelfde merk en type band zie ik verschillen. Van de laatste 4 banden die ik om mijn eigen wielen heb gelegd bleef maar een echt goed op spanning. De andere 3 hadden uiteindelijk wat extra latex nodig en pas een paar 100km later bleven ze alle 4 heel lang op spanning.
Als je echt wilt weten waar het lekt. Kuip met water.
Thanks voor de moeite! Klopt het dat ik de wijziging niet zie?klaaas schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:59:
[...]
Ik heb het stuk tussen Radio Kootwijk en Rhenen aangepast zodat je niet door de Hoge Veluwe komt en je de leukste (imo) stukken meepakt op dat gedeelte:
Ietsie langere Rebound draft
Banden net even wat bijgepompt, bij het voorwiel leek de kern toch niet helemaal aangedraaid, die nog wat bijgedraaid, hoorde lucht ontsnappen, wiel rond gedraaid en op beide zijkanten gekanteld en dat leek wat te helpen. Vervolgens de kern nog wat meer willen aandraaien en waarschijnlijk draaide daardoor het ventiel binnen in want daardoor ontsnapte nog meer lucht. Daar nog wat mee gepielt en dat lijkt nu beter. Ik blijf hoop houden
Verkeerde link geplaktjasperz89 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:01:
[...]
Thanks voor de moeite! Klopt het dat ik de wijziging niet zie?

Nieuwe poging
Hij wil.
Wat ik doe om de ventielen strak in de velg te draaien is van af de band kant het ventiel hard in de velg duwen terwijl ik hem aan draai.
Vaak kun je er aan de binnenkant een inbussleutel of schroevendraaier in stoppen om het goed aan te kunnen draaien. Maar hier geldt: vast is vast. Te strak aandraaien is ook niet goed.
Hij wil.
Nee dat is ook exact de reden dat ik er erg voorzichtig mee ben en in het verleden al meermaals iets stuk heb gedraaid.klaaas schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:32:
Vaak kun je er aan de binnenkant een inbussleutel of schroevendraaier in stoppen om het goed aan te kunnen draaien. Maar hier geldt: vast is vast. Te strak aandraaien is ook niet goed.
Inmiddels de banden in bad gedaan en zie bij beide banden op de wangen allemaal kleine gaatjes waar lucht door ontsnapt. Toevallig genoeg eigenlijk alleen aan de kant van de schijven.
Wat is nu wijsheid? Beetje ronddraaien terwijl ik zo op hun zijkant houdt en dan laten liggen. Dit natuurlijk voor beide zijdes
Beetje rondschudden/“basketballen”, op de zij laten liggen, nog eens mee fietsen. Meer sealant zou ik ook niet snel doen nu. In het begin kan het gewoon dat je af en toe bij moet pompen, zolang dit maar niet binnen een rit is, wordt vanzelf minder.
Ik heb recentelijk ook een setje velgen tubeless van banden voorzien en die stonden ook flink te zweten via de wangen. Na een paar keer ronddraaien en opnieuw op druk zetten houden ze nu hun druk goed vast. Ik heb daarvoor Motul tyre Sealant gebruikt en dat lijkt uitstekend te werken
Ik laat ze vaak ongeveer een nacht op een kant liggen (op een emmer). Halverwege keren.
Hij wil.
@la_fusion overigens vind ik de keuze voor peaty's ook wel interessant. Niet dat ik er iets van vind maar ik kom deze sealant nog niet veel in het wild tegen (kan ook aan mij liggen). Als "veilige" keuze voor iemand die begint met tubeless denk ik dan eerder aan Stan's, Doc Blue of (misschien) Orange Seal.
Maar nogmaals, dat kan ook aan mij liggen, ik heb verder totaal geen waarde-oordeel over Peaty's en ik heb er ook geen ervaring mee, ik vind het juist wel interessant.
Maar nogmaals, dat kan ook aan mij liggen, ik heb verder totaal geen waarde-oordeel over Peaty's en ik heb er ook geen ervaring mee, ik vind het juist wel interessant.
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 15-05-2025 13:19 ]
Zet je hiervoor je wekker? #askingforafriendklaaas schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:08:
Ik laat ze vaak ongeveer een nacht op een kant liggen (op een emmer). Halverwege keren.
Ja ik ben ook wel benieuwd, allemaal Orange Seal Endurance is ook zo'n veilige keuze.Kluus schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:18:
@la_fusion overigens vind ik de keuze voor peaty's ook wel interessant. Niet dat ik er iets van vind maar ik kom deze sealant nog niet veel in het wild tegen (kan ook aan mij liggen). Als "veilige" keuze voor iemand die begint met tubeless denk ik dan eerder aan Stan's, Doc Blue of (misschien) Orange Seal.
Ken Peaty's als merk wel, want daar heb ik ventielen van. Maar die zijn ge-rebrand van een ander merk.
Ik wil absoluut geen waarde oordeel geven over Peaty's want N=0 en ook nooit wat over tegen gekomen op interwebs.
Maar met Tubeless kan het zo zijn dat je een handeling doet met Merk X-Y-Z en dan werkt het niet, en met merk A-B-C doe je hetzelfde en werkt het op eens wel goed

Wellicht een slechte argumentatie maar op basis van de beschikbaarheid van een plug tool gekozen voor Peaty. De plug tool van hun lijkt mij het meest geschikt en eenvoudigste in gebruik(dynaplug niet beschikbaar..). Bij 1 van de weinige webshops waar die snel beschikbaar was, was de keuze beperkt qua sealants en een korte zoektocht leerde mij dat de sealant van Peaty ook erg goed scoort en andere die beschikbaar waren bij de webshop een stuk minder.mhr-zip schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:43:
[...]
Ja ik ben ook wel benieuwd, allemaal Orange Seal Endurance is ook zo'n veilige keuze.
Ken Peaty's als merk wel, want daar heb ik ventielen van. Maar die zijn ge-rebrand van een ander merk.
Ik wil absoluut geen waarde oordeel geven over Peaty's want N=0 en ook nooit wat over tegen gekomen op interwebs.
Maar met Tubeless kan het zo zijn dat je een handeling doet met Merk X-Y-Z en dan werkt het niet, en met merk A-B-C doe je hetzelfde en werkt het op eens wel goed
Al met al dus niet direct een goede reden maar hij scoort prima in testen en inmiddels lijkt alles dicht te zitten. Benieuwd hoe het allemaal gaat bevallen.
In ieder geval niet de Silca sealant gebruiken (zowel de oude als de vernieuwde). Lees daar niet veel positiefs over
.
Orange sealant doet het goed bij mij en Stans (endurance en race) ook prima.
Orange sealant doet het goed bij mij en Stans (endurance en race) ook prima.
Ook muc-off heb ik slechte ervaringen mee ondanks dat die regelmatig goed wordt aangeprezen. De consistentie ervan is veel anders, het is meer yoghurt achtig en vloeit minder. Hierdoor heb je meer nodig om het goed te laten werken is mijn ervaring, bovendien vind ik het lastig om mee te werken omdat het zo'n drap is, je kan het niet, zoals andere sealants even uit de band die half los is in een bekertje overgieten of laten lopen zeg maar...
Mijn LBS heeft de neiging om die rotzooi overal in te douwen. Laatste keer toen ze (ongevraagd) een band hadden vervangen voelde ik de bui alweer hangen, en ja hoor...
Mijn LBS heeft de neiging om die rotzooi overal in te douwen. Laatste keer toen ze (ongevraagd) een band hadden vervangen voelde ik de bui alweer hangen, en ja hoor...
Wat is goed scoren? Bij influencers? Bij webshops waar een review meestal ingevuld wordt binnen 2 weken na spullen bestellen? Of heb je heel weightweenies en reddit 3 keer doorgespit waarbij je bij iedere opmerking heb afgewogen hoeveel waarde die opmerking heeft (is het een ervaren gebruiker, is het goed toegepast etc.)la_fusion schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:22:
[...]
Wellicht een slechte argumentatie maar op basis van de beschikbaarheid van een plug tool gekozen voor Peaty. De plug tool van hun lijkt mij het meest geschikt en eenvoudigste in gebruik(dynaplug niet beschikbaar..). Bij 1 van de weinige webshops waar die snel beschikbaar was, was de keuze beperkt qua sealants en een korte zoektocht leerde mij dat de sealant van Peaty ook erg goed scoort en andere die beschikbaar waren bij de webshop een stuk minder.
Al met al dus niet direct een goede reden maar hij scoort prima in testen en inmiddels lijkt alles dicht te zitten. Benieuwd hoe het allemaal gaat bevallen.
Voor pluggen is het handig als er een concurrent komt voor Dynaplug.
Dus iemand moet het gaan vinden.
In een gravel of mtb band is meer ruimte en gaat zo'n dit soort pluggen vast minder problemen opleveren.
Ik vind het leuk dat je tubeless probeert. En dat je alles precies buiten de gebaande paden gaat doen:
:gifsicle():strip_exif()/f/image/PLuzHSB0kQZQGvPp3MzeRT7u.gif?f=user_large)
Maar ik zou wel goed in mijn oren knopen. Als je tegen een probleem aanloopt, ligt het dan aan het:
- Materiaal
- User
- Tubeless
Uiteraard. Anders begint @mhr-zip te zeuren over user error en zo.ElGreco schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:27:
[...]
Zet je hiervoor je wekker? #askingforafriend
Hij wil.
Hier wel goede ervaringen met muc-off. Alleen de smaak is een stuk minder dan aardbeienyoghurt.Kluus schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:42:
Ook muc-off heb ik slechte ervaringen mee ondanks dat die regelmatig goed wordt aangeprezen. De consistentie ervan is veel anders, het is meer yoghurt achtig en vloeit minder. Hierdoor heb je meer nodig om het goed te laten werken is mijn ervaring, bovendien vind ik het lastig om mee te werken omdat het zo'n drap is, je kan het niet, zoals andere sealants even uit de band die half los is in een bekertje overgieten of laten lopen zeg maar...
Hij wil.
Zelf nogal content van Joe's No Flat super sealant. Met deze sealant kwam er geen latex meer door de zijwanden van de Vittorias Peyote (2.4/Tan Wall), wat voorheen met de normale Stan's wel het geval was, bleven daarmee ook slecht op druk. Viel mij tevens ook op, dat er aardig wat vibers in Joe's zitten. Over het dichten van een lek kan ik niks zeggen want gelukkig nog niet gehad, althans niet dat ik weet.
Ik vind zelf de stans race sealant een van de beste. Maar ik gebruik over het het algemeen peatys omdat die redelijk ok is voor het milieu, ok werkt en het tast je nippels minder aan doordat er geen ammoniak in zit. Alleen als ik een serieuze bikepacking race heb mik ik er stans race in.
Ik gebruik de normale en race stans.
Wordt wel weer tijd trouwens dat dynaplug weer eens normaal beschikbaar wordt. heb er nog 3 'over' (en 2 tools vol met pluggen) maar zou voor veiligheid wel weet setje van 5 willen kopen.
Wordt wel weer tijd trouwens dat dynaplug weer eens normaal beschikbaar wordt. heb er nog 3 'over' (en 2 tools vol met pluggen) maar zou voor veiligheid wel weet setje van 5 willen kopen.
Online is het meestal overal uitverkocht.DDX schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:51:
Ik gebruik de normale en race stans.
Maar links en rechts hoor ik nog wel eens dat het fysiek in winkels ligt (waar het niet online staat).
Dus Wheelrunner, Piet de Wit etc.
Gewoon ff een rondje van 300 km fietsen en je hebt er vast een paar gevonden.
Ik heb nog nooit een plug hoeven gebruiken en dus ook geen idee of de pluggen die ik heb werken (alleen kleine gaten of sneeën die niet te dichten zijn). Maar ik ben nu wel benieuwd wat Dynaplugs zo goed maakt tegen over de "gewone" duw ze er dubbelgevouwen door heen pluggen. Dichten ze beter of is het het gemak van toepassen of beide?
[ Voor 9% gewijzigd door kaaas op 15-05-2025 17:09 ]
Dit kaartje is gewoon Kröller-Müller domein/parkr0g3r schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:17:
[...]
Het gaat om onderstaand gebied. Op Komoot zie je op de toegangsweg zelf wel een symbooltje van een hekje staan wat een afsluiting betekent. Dat hele gebied is omheind met hoog hekwerk. De kruizen zijn de officiële toegangspoorten.
[Afbeelding]
Staat los van MTB licenties in de Veluwe zelf
(Correct me if i'm wrong)
Tweakers en Reddit gebruikers icm testen van Cycling about en fiets.nlmhr-zip schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:54:
[...]
Wat is goed scoren? Bij influencers? Bij webshops waar een review meestal ingevuld wordt binnen 2 weken na spullen bestellen? Of heb je heel weightweenies en reddit 3 keer doorgespit waarbij je bij iedere opmerking heb afgewogen hoeveel waarde die opmerking heeft (is het een ervaren gebruiker, is het goed toegepast etc.)
Ik ben echt niet het wiel opnieuw uit aan het vinden maar wel buiten de standaard oplossingen aan het kijken als dat zo uitkomt.
Het ging ook over de betaalde toegang tot het park en niet over MTB vignetten ed.PaulC schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:07:
[...]
Dit kaartje is gewoon Kröller-Müller domein/park
Hij wil.
dat heet dus de Hoge Veluwe. Daar moet je entree voor betalen. Wil je trouwens Kröller Müller in dan moet daarbij nog extra entree betalen bovenop de entree van het park. MTB vergunning* (goed punt trouwens) is nodig voor de Veluwezoom zeg maar het gebied rechts van de A50 (Loenermark/Posbank) (er zijn ook dag vergunningen te krijgen)PaulC schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:07:
[...]
Dit kaartje is gewoon Kröller-Müller domein/park
Extra tip: op Hemelvaartsdag mag je gratis naar binnen bij de Hoge Veluwe tussen 6:00-8:00 om te dauwtrappen
*de groene mtb route is zeer goed met de gravelbike te doen, laat je niet afschrikken door 'mtb'
[ Voor 10% gewijzigd door Hopjesvla79 op 15-05-2025 19:24 ]
Hi Ha Hopjesvla