Ik denk dat gravelen wel echt z'n eigen plekje gevonden heeft in de wereld van fietsen.pier87 schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:00:
Tweakers,
zijn er meer forum-leden die afgelopen zaterdag de veldslag om Norg hebben gereden? Ik heb @rolandos582 nog zien prutsen met zijn ketting in de laatste km's![]()
Wat me vooral opvalt, Gravelbikes, Gravelbikes, Gravelbikes.... dit is natuurlijk ook een evenement waarbij je net iets beter uit de voeten kunt met een Gravelbike, maar waar je 2 jaar gelden nog (naar mijn idee) 85% mtb's zag, zie je nu toch echt wel een verschuiving.
Ikzelf zit ook in dubio, in het Noorden waar ik woon heb je vrijwel geen MTB-Routes, dan zou ik al richting Appelscha moeten. Ik neig ook steeds meer richting een gravelbike te gaan, mn MTB eruit en een dikke gravel terugkopen... ?
Afgelopen zomervakantie in Denemarken hetzelfde verhaal, daar heb ik alleen maar gravelbikes gezien, gezien de fietspaden in Denemarken niet zo gek, deze gaan van perfect asfalt naar vrij grove stenen.
Nu had ik het vermoeden dat de gravelhype wel over zou waaien... maar ik merk dat er van een hype al geen sprake meer is
Mooie mix tussen het wegfietsen het MTB'en. Ik heb nu een 2.2mtb band voor (55mm) en 2.1 achter (52mm) en daarmee kan je de makkelijkere MTB routes ook wel prima fietsen. Kan me wel voorstellen dat het een stuk leuker is met een MTB.
Maarrrr... naast de MTB routes kun je natuurlijk ook gewoon lekker op de weg fietsen en op de makkelijkere gravelpaden lijkt een gravelfiets me wel leuker dan een MTB?
Die flexibiliteit en range waarin je hem kunt gebruiken is best groot. Zeker als je een extra setje wielen hebt met wegbanden.