Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:40
@Kluus Als je een fiets wilt kopen om serieus te gravelen en op basis daarvan de fietsen in de allroad categorie kunt wegstrepen, dan is het eigenlijk toch een heel handige marketingterm? ;)

Voor wat betreft 1x only: het ligt ws een beetje aan waar je interesse ligt, maar ik zie ze legio voorbij komen. De koppeling die je maakt met boost zie ik dan weer niet. Een Allied Able b.v. heeft bij mijn weten geen boost spacing. En een superbrede wielset als de Zipp XPLR is ook geen boost. Boost is (op dit moment iig) toch vooral een MTB dingetje. Ik weet zo uit m'n hoofd maar 1 model gravelbike met boost wielen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:44

Kluus

Gang is alles

@klaaas ja ik dacht gewoon dat dat de reden zou zijn dat 1-by technisch niet mogelijk is (afgezien van pure onwil om een mount puntje te maken ;) ). Ik zie nu echter in dat het bijvoorbeeld ook aan de chain-stay lengte kan liggen (zie ook de Aspero die met 1by meer bandbreedte kan dan met 2-by omdat anders de derailleur in de weg komt).

Maar verder inderdaad ieder zijn ding, mijn voornaamste punt is eigenlijk alleen dat je een iets capabelere gravelbike wel sneller kan maken maar een pure racer geen ruimte kan maken voor bredere banden mocht je dat willen. Maakt verder niet heel veel uit of je dat allroad of gravel noemt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 16-10-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Mijn Grizl is voorzien van Sram Apex remmen, met OEM (organic) remblokjes die functioneren op zich goed maar k'zou liever nog wat meer remkracht willen hebben. Ligt misschien aan mijn gewicht 95 kg en/of dat ik XT van mijn MTB gewend ben, deze remmen veel directer, Sram heeft weer meer modulatie.

Voor wat ik ervan gelezen heb, spreken deze van DT-Swiss spreken mij aan, kostte wel wat. https://www.bike-discount...c-belaege?number=20082590

Maar het kan nog duurder en misschien ook (nog) beter ? Met deze van Trickstuff. https://www.bike-componen...ds-for-Trickstuff-p59308/

Tenslotte deze van Sram, zijn sintered, stukken goedkoper. Met sintered had ik op zich goede ervaring mee met Shimano, geen idee hoe dat met Sram is. https://www.bike24.com/p29968.html?sku=27869

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:13
Die van Swisstop heb ik ook liggen voor de GRX remmen van mijn Grizl, alleen liggen ze nog op de plank tot de originele versleten zijn. Ben dus ook wel benieuwd maarde ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:32

MJV

cosmos81 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:04:
Mijn Grizl is voorzien van Sram Apex remmen, met OEM (organic) remblokjes die functioneren op zich goed maar k'zou liever nog wat meer remkracht willen hebben. Ligt misschien aan mijn gewicht 95 kg en/of dat ik XT van mijn MTB gewend ben, deze remmen veel directer, Sram heeft weer meer modulatie.

Voor wat ik ervan gelezen heb, spreken deze van DT-Swiss spreken mij aan, kostte wel wat. https://www.bike-discount...c-belaege?number=20082590

Maar het kan nog duurder en misschien ook (nog) beter ? Met deze van Trickstuff. https://www.bike-componen...ds-for-Trickstuff-p59308/

Tenslotte deze van Sram, zijn sintered, stukken goedkoper. Met sintered had ik op zich goede ervaring mee met Shimano, geen idee hoe dat met Sram is. https://www.bike24.com/p29968.html?sku=27869
Ik had op mijn full-suspension MTB ook SRAM remmen, Guides in dat geval met uiteindelijk meer dan genoeg power. Ik kon er met mijn Shimano-referentiekader echter niet aan wennen dat die SRAMs geen duidelijke bite-point hebben. Dus die heb ik toen vervangen door een Shimano SLX-setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Voor wie een uurtje over heeft:

[ Voor 41% gewijzigd door Requiem19 op 16-10-2025 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:14
Dr is echt niet doorheen te komen… t is wel knap om een uur lang niks concreets te zeggen.

Wel 3 mooie fietsen overigens. Gods gift aan de mensheid als ik ze mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

MJV schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Ik had op mijn full-suspension MTB ook SRAM remmen, Guides in dat geval met uiteindelijk meer dan genoeg power. Ik kon er met mijn Shimano-referentiekader echter niet aan wennen dat die SRAMs geen duidelijke bite-point hebben. Dus die heb ik toen vervangen door een Shimano SLX-setje.
Soortgelijke ervaring hier met sram remmen, ook op de MTB, Level TL. Tot ik op een gegeven moment blokjes vervangen had achter en ik daar ineens wel weer een duidelijk aangrijppunt had. Maar dat was wel irritant omdat get nu ongelijk was.

Uiteindelijk de voorkant goed gekregen door ze voor een eind uit te laten komen zonder blokjes, schoonmaken en weer terug duwen. Mijn theorie is dat ze een soort van vast zaten en niet stelden naar gelang de slijtage. Nu voelen ze wel goed aan.

Al blijft Shimano ook mijn voorkeur kwa remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:04
cosmos81 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:04:

Hier ook SRAM Apex, maar geen ervaring met de door jou gewenste blokken. Ik vond de originele blokken van Sram ook minder dan Shimano. Gebruik nu een setje van Elvedes en die remmen al veel beter/directer. Elvedes maakt alle remblokken in 3 soorten; zacht medium en hard. Ik heb de medium en dat bevalt goed. Heb overigens zelfde gewicht als jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
bwernsen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:22:
Dr is echt niet doorheen te komen… t is wel knap om een uur lang niks concreets te zeggen.

Wel 3 mooie fietsen overigens. Gods gift aan de mensheid als ik ze mag geloven.
Oh, ik vond het juist wel interessant.

Alles moet snel snel tegenwoordig, chill om dan even te slow watchen.

Juist die kleine subjectieve impressies kan ik altijd wel waarderen. Zoals dat de Able niet bepaald comfortabel is en eig alleen goed werkt op écht brede banden, terwijl de Mog het meest comfortabel is, ook goed geschikt is als wegfiets en eig maar een paar tellen langzamer dan de Able in hun testje.

Zou bijna denken dat @MartijnMartijn hem toch maar op z’n shortlist moet zetten ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
YouTube: The HOTTEST Gravel Bike Tech | World Championships 2025

New bike day inspiratie! De Pinarello Dogma F GR van Pidcock is om te smullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:18:
[...]

Oh, ik vond het juist wel interessant.

Alles moet snel snel tegenwoordig, chill om dan even te slow watchen.

Juist die kleine subjectieve impressies kan ik altijd wel waarderen. Zoals dat de Able niet bepaald comfortabel is en eig alleen goed werkt op écht brede banden, terwijl de Mog het meest comfortabel is, ook goed geschikt is als wegfiets en eig maar een paar tellen langzamer dan de Able in hun testje.

Zou bijna denken dat @MartijnMartijn hem toch maar op z’n shortlist moet zetten ;-).
Zo zag ik gisteren een video waarin gesteld werd dat de Revolt met 40mm bandjes net zo comfortabel is als een Willier Rave met 50mm. Ik denk dat @MartijnMartijn die Giant gewoon moet houden! 8)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
bwernsen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:23:
YouTube: The HOTTEST Gravel Bike Tech | World Championships 2025

New bike day inspiratie! De Pinarello Dogma F GR van Pidcock is om te smullen!
Niet gekeken, maar het zou voor het eerst zijn dan een Pina er goed uitziet ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
klaaas schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Zo zag ik gisteren een video waarin gesteld werd dat de Revolt met 40mm bandjes net zo comfortabel is als een Willier Rave met 50mm. Ik denk dat @MartijnMartijn die Giant gewoon moet houden! 8)
Die Wiliers zijn wel echt stijve jongens vaak volgens mij.

Ik ben persoonlijk een beetje paranoïde over stijve jongens nu mijn Chinese frame ook zo'n knakker is. Tuurlijk los je veel op met lekker brande banden, maar ik zie voor gravel eigenlijk gewoon heel weinig voordelen van een stijf frame. Jij wel?

Die Pina van Pidcock vond ik zelf ook niet echt moeders mooiste, maar smaken verschillen gelukkig en blij dat niet iedereen op hetzelfde frame rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:17
Die Revolt is prima te voorzien van een groepset die electrisch schakelt. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
Ik ben persoonlijk een beetje paranoïde over stijve jongens nu mijn Chinese frame ook zo'n knakker is. Tuurlijk los je veel op met lekker brande banden, maar ik zie voor gravel eigenlijk gewoon heel weinig voordelen van een stijf frame. Jij wel?
Ik denk niet dat ik de poweroutput heb om de nadelen van een 'slap' frame te voelen...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Heeft er iemand in dit topic eig wel eens op een MOG gereden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:03
klaaas schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Nee ik ben het met @GerbenBK eens… YOLO! Of misschien in mijn geval YOLT (you only live twice)!
Daarbij is fietsen mijn hobby, dus dat mag geld kosten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:21:
Zat ook al te kijken, best een leuke fiets he :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:54
Requiem19 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:21:
Helaas niet. Ik heb er naast gestaan in Nijverdal, telt dat ook? :P

Gelukig was ie volgens mij nog niet uit toen ik mijn gravelbike daar kocht. Dan was ik wellicht nog in de verleiding gekomen....Maar dat soort prijzen kan ik mezelf niet verantwoorden.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

Zat ook al te kijken, best een leuke fiets he :9
Ja, eigenlijk wel. Springt er niet per se uit qua looks, maar:

- bikepacking kan
- comfortabel frame
- 50mm cl, maar 2.2 past ook (?)
- niet veel langzamer dan racey gravel fietsen.

Is ook al even uit, dus mss mogelijk om een leuke korting te krijgen ergens ;-). Begreep dat Bikesuperior iig niet scheutig is met kortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
Zijn er beelden van comfortabele carbon frames? Waar je t comfort (beweging) echt kan zien? Ik ben heel eerlijk gezegd een beetje sceptisch. Dus ik zie graag bewijs.

Ik heb omdat ik een polyester boot heb waar regelmatig aan geklust moet worden behoorlijk wat ervaring met weefsel en carbon. En weet vanuit die ervaring dat flex niet een eigenschap is van weefsel en carbon.. Weefsel en carbon matten zijn gevangen in epoxy. Epoxy wordt keihard. Ik heb achterop mijn boot een carbon buis met daarop een zonnepaneel. Hoewel de wand van die buis 1mm is zit in die hele buis geen enkele flex.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:06
bwernsen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:02:
Zijn er beelden van comfortabele carbon frames? Waar je t comfort (beweging) echt kan zien? Ik ben heel eerlijk gezegd een beetje sceptisch. Dus ik zie graag bewijs.

Ik heb omdat ik een polyester boot heb waar regelmatig aan geklust moet worden behoorlijk wat ervaring met weefsel en carbon. En weet vanuit die ervaring dat flex niet een eigenschap is van weefsel en carbon.. Weefsel en carbon matten zijn gevangen in epoxy. Epoxy wordt keihard. Ik heb achterop mijn boot een carbon buis met daarop een zonnepaneel. Hoewel de wand van die buis 1mm is zit in die hele buis geen enkele flex.
Mijn Giant Defy heeft D-shaped stuur en zadelpen en daar zit zeker wat sway op. Hier vind je uitleg over de technologie. Het absorbeert trillingen en ook bv. lage seatstays kunnen voor wat sway in de zadelbuis zorgen.

Toch denk ik dat het meeste voordeel uit bandendruk te halen is. Als je met 1,5 bar op 50mm banden rijdt, dan wordt zowat alles door die band geabsorbeerd denk ik. Heb net een mail gehad dat mijn ID2 onderweg is vanuit Italië, ik zal het je volgend weekend weten te zeggen 🙃.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Alleen al beetje duwen op je voorvork zonder banden laat zien hoeveel flex er in carbon zit toch?

Hier kan je mooi zien hoe een luxer frame verschil in carbon lay up heeft op plekken waar meer kracht op komt en juist minder op plekken waar je flex wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12liqp0skh7aNOcCWTGZ4KIUX5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLlqpZ0u1zvkwbPlDepGvGlm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgORZUK0gU0Gf9WGw3_HF3voYZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEByx1EAzXNmlaIZSnX53dLt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk zelf ook écht veel verschil tussen frames. In Spanje in 1 week op 4 verschillende fietsen gereden en bijv een Aurum is harder dan een Enve Melee bij dezelfde banden en bandendruk.

Sure, brede banden en bandendruk kunnen alles compenseren. Voor wie dat filmpje van een uur gekeken heeft was dat ook duidelijk mbt de Allied Able, die vlgs die gast alleen lekker rijdt op hele brede banden op lage druk.

Datzelfde komt over de Allied Able hier terug:
https://www.cyclingnews.c...liant-on-its-party-trick/

Dus dan is het bijna geen toeval meer zou ik zeggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja ik merk het ook duidelijk, ook tov aluminium heb ik echt veel verschil gemerkt. En je ziet het ook al bijvoorbeeld als je achterderailleur aantrekt. Carbon zadelpennen is inderdaad ook een goed voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
Jullie hebben ook wel gelijk… bij mij zwaait de carbon zadelpen en bovendeel vh frame ook alle kanten op als ik stevig aanzet.

Hetzelfde frame als Requiem19 heeft overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
Even een vraagje. Ik heb nieuwe boutjes nodig. Er is waf losgetrild (locktite volgende keer) en er begint wat te roesten…

Hebben jullie een go to plek waar ik the good stuff kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Hoe meer zadelpen zichtbaar, hoe meer comfort hoor ik ook vaak. Sizing up is in dat opzicht nadelig.

[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 18-10-2025 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
De front derrie van mijn fiets was dood en die heb ik vervangen, van rival naar force. Ik heb gek genoeg het idee dat hij strakker schakelt terwijl het in principe dezelfde motor is. Misschien scheelt goede afstelling oid...
bwernsen schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:27:
Even een vraagje. Ik heb nieuwe boutjes nodig. Er is waf losgetrild (locktite volgende keer) en er begint wat te roesten…

Hebben jullie een go to plek waar ik the good stuff kan kopen?
Er zijn veel goeie titanium houten op Ali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:59
Ik zoek voor op mijn gravel een voor- en achterlicht. Welke zouden jullie aanraden? Ik rij overal een beetje , is toch ook de bedoeling van gravel rijden.

Zijn jullie ervaring met deze drinkhouder en drinkfles van merk Fidlock, denk voor de 800ml te gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door MiAnVaSa op 18-10-2025 17:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
MiAnVaSa schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:23:
Ik zoek voor op mijn gravel een voor- en achterlicht. Welke zouden jullie aanraden? Ik rij overal een beetje , is toch ook de bedoeling van gravel rijden.

Zijn jullie ervaring met deze drinkhouder en drinkfles van merk Fidlock, denk voor de 800ml te gaan.
Lezyne voor, Garmin radar achter, keego.at voor bidons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:02
MiAnVaSa schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:23:
Wat is je gebruiksdoel?
Zichtbaar zijn voor anderen is op de onverharde weg niet heel belangrijk. Je kunt zonder. In principe.

Ga je in het donker fietsen? Dan is een goede ‘bouwlamp’ belangrijk, want je wilt kuilen op tijd zien.
Volgende vraag: accu, batterij of naafdynamo? Hoe lang ga je onverhard in het donker fietsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
En vergeet niet dat je lang niet overal in het donker mag fietsen op onverharde wegen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:59
Hencksch schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:32:
[...]

Wat is je gebruiksdoel?
Zichtbaar zijn voor anderen is op de onverharde weg niet heel belangrijk. Je kunt zonder. In principe.

Ga je in het donker fietsen? Dan is een goede ‘bouwlamp’ belangrijk, want je wilt kuilen op tijd zien.
Volgende vraag: accu, batterij of naafdynamo? Hoe lang ga je onverhard in het donker fietsen?
Is ook een beetje afhankelijk van privé, 2 a 3 uur
accu zou het gemakkelijkste?
onverhard is nog eenbeetje zoeken welke leuke baantjes er hier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
MiAnVaSa schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

Is ook een beetje afhankelijk van privé, 2 a 3 uur
accu zou het gemakkelijkste?
onverhard is nog eenbeetje zoeken welke leuke baantjes er hier zijn.
Dan zou ik zelf die baantjes eerst bij daglicht gaan verkennen tot ik ze in de vingers heb en daarna een factor moeilijk toevoegen en ze in donker gaan rijden.
Dan heb je al snel een lamp van 100lux/1000lm nodig om tijdig de oneffenheden te zien. Beetje afhankelijk van het type pad of weg. Merk maakt niet uit. Meeste merknamen zijn marketing namen.

let ook nog even op de woorden van Klaaas. Je mag na zonsondergang niet overal komen: de dieren hebben ook rust nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:07
Hencksch schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

Dan zou ik zelf die baantjes eerst bij daglicht gaan verkennen tot ik ze in de vingers heb en daarna een factor moeilijk toevoegen en ze in donker gaan rijden.
Dan heb je al snel een lamp van 100lux/1000lm nodig om tijdig de oneffenheden te zien. Beetje afhankelijk van het type pad of weg. Merk maakt niet uit. Meeste merknamen zijn marketing namen.

let ook nog even op de woorden van Klaaas. Je mag na zonsondergang niet overal komen: de dieren hebben ook rust nodig.
Let op dat je, als je verlichting aan gaat schaffen, je snapt wat lux en lumen betekenen. Zoals het hier genoemd is klopt het niet.

100 lux is niet hetzelfde als 1000 lumen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Voor wie nog eens aan het nadenken is over z'n banden... ;-).

https://www.cyclingweekly...ough-12-months-of-testing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Benieuwd naar zijn ervaringen met die Conti Dubtinal's (met eigen geld gekocht dus hij zal een stuk kritischer zijn)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
In de meeste fietsen gaan die banden niet passen. En ik ben wel benieuwd naar een meer op NL toegespitste test. Weinig high desert hier ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
La1974 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 21:01:
[...]

Let op dat je, als je verlichting aan gaat schaffen, je snapt wat lux en lumen betekenen. Zoals het hier genoemd is klopt het niet.

100 lux is niet hetzelfde als 1000 lumen.
precies. En dat staat hier heel eenvoudig uitgelegd:
https://www.mantel.com/blog/fietsverlichting-koopgids

Waarmee maar gezegd is dat als je naar de winkel gaat en zegt "Lamp, Merk X" je zomaar van je geld afgeholpen wordt en zonder de juiste lamp thuiskomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwernsen
klaaas schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:36:
[...]

In de meeste fietsen gaan die banden niet passen. En ik ben wel benieuwd naar een meer op NL toegespitste test. Weinig high desert hier ;)
Voor die banden moet je hier zijn:
https://www.cyclingweekly...our-off-road-rides-462338

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:36:
[...]

Ja eens, MTB banden is heel leuk (zelf ook mee getest) als je ritten met 100% offroad kan doen, maar in NL ontkom je er meestal niet aan om wat verhard mee te nemen in je route en dan rijden de gravelbandjes wel lekkerder vind ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 20-10-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ik denk dat die idd relevanter is voor de meeste gravelaars. Ik mis wel een aantal opties die in NL geregeld voorbij komen. Niet getest of niet goed genoeg? (Ik gok het eerste).

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik ben in de minderheid, maar ik vind 2.1's / 2.2's ook perfect voor de Veluwe en zelfs in Noord-Brabant prima. Een snelle 2.1 band is op asfalt ook niet veel langzamer dan een snelle 45mm band. Maar het voelt allemaal wel wat logger.

Blijft persoonlijk, maar moest even denken aan de discussie dat 45mm clearance genoeg was. Lijkt me toch irritant als je dan een fiets koopt en net niet de optie hebt om breder te gaan. Al past voor natuurlijk vaak wel wat breder gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Die 2.1 is alleen een soort fantoombandje. Nergens te krijgen ;)

Wel mee eens dat 45mm clearance onnodig krap is. Gravelbikes waarin >50mm past zijn nog zeldzaam, maar clearance t/m 50mm is toch wel breed verkrijgbaar, ook in race-georiënteerde fietsen. En met 50mm clearance kun je in de winter 45+spatborden rijden. Ideaal.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Futurum heeft wel voorrraad.

En Mantel af en toe ook wel voorraad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Ja, nu net een keer. Ik heb het een maand of 2 in de gaten gehouden en toen waren ze er nooit. Besides, die band schijnt heel slecht de bocht om te gaan. Zou ik niet willen. O-)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:33:
Ik ben in de minderheid, maar ik vind 2.1's / 2.2's ook perfect voor de Veluwe en zelfs in Noord-Brabant prima. Een snelle 2.1 band is op asfalt ook niet veel langzamer dan een snelle 45mm band. Maar het voelt allemaal wel wat logger.

Blijft persoonlijk, maar moest even denken aan de discussie dat 45mm clearance genoeg was. Lijkt me toch irritant als je dan een fiets koopt en net niet de optie hebt om breder te gaan. Al past voor natuurlijk vaak wel wat breder gelukkig.
Je bent niet in de minderheid maar het gaat om dit stukje uit je tekst:
Maar het voelt allemaal wel wat logger.
Dit heb heb ik ook zo ervaren (met 2.1) en op onverhard vind ik het niet storend maar op de meer verharde stukken wel dus dan gaat mijn voorkeur in NL naar een 45mm gravelband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:10:
Ja, nu net een keer. Ik heb het een maand of 2 in de gaten gehouden en toen waren ze er nooit. Besides, die band schijnt heel slecht de bocht om te gaan. Zou ik niet willen. O-)
Ja mijn 2.1 is ook TB en inderdaad, wel wat spannende bochtjes mee gemaakt, ze geven veel gevoel van vertrouwen door de breedte maar ze zijn nogal verradelijk. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 20-10-2025 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
De TB's voelen idd beetje vaag in de bochten. Daarom nu dus Rick XC 2.25 voor (past echt net, kan alleen als het kurkdroog is). Dat rijdt wel zalig ^^.

Ik vind het zelf op asfalt niet storend, maar je moet idd niet even gaan staan voor een sprintje. Maar op de routes die jij mij gegeven hebt rond Oss @Kluus is de ratio asfalt-gravel voor mij nog wel OK.

Rond mijn huis in NH is die ratio andersom, op 50km met geluk 5km gravel. Dan ga ik ook niet op 2.2s rijden uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
klaaas schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:10:
Welke 2.1's zou je dan willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Hencksch schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

precies. En dat staat hier heel eenvoudig uitgelegd:
https://www.mantel.com/blog/fietsverlichting-koopgids

Waarmee maar gezegd is dat als je naar de winkel gaat en zegt "Lamp, Merk X" je zomaar van je geld afgeholpen wordt en zonder de juiste lamp thuiskomt.
Het is maar een lamp he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Welke 2.1's zou je dan willen?
Ik wilde ooit de 2.1 TB proberen. Bij mijn weten is dat ook zo ongeveer de enige snelle 2.0/2.1 MTB band.
Ms volgend zomer nog eens een TB achter en een Rick voor proberen. Maar wellicht dat er tegen die tijd ook wel andere opties zijn. 55mm RS Pro lijkt me ook wel interessant.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Die lijkt me ook wel interessant, maar dan de 55mm R Pro.

Moeten ze die alleen nog even in een tan side wall maken. Het oog wil ook wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
  • Nu online
Zelf nog niet zo ervaren met gravel rijden, technisch ook wat minder, pas in januari hier mee begonnen. In de eerste instantie, een paar Tufo Thundero 44 gemonteerd vond die op zich best goed totdat het hier in NB nogal droog en mul werd, voelde in mij in mulle zand net bambi op glad ijs hiermee. Vervolgens een paar TB 2.1 gemonteerd, dat was voor mij een wereld van verschil, want veel stabieler/rustiger dan de Tufo's.

Fijne aan de TB's vind ik onder meer ook dat je niet meer zo op goede lijnkeuze hoeft te letten, ze denderen overal wel doorheen. Nadeel vind ik ook, dat ze nogal log aanvoelen op asfalt, moest laatst na een rit van 60km (onverhard) nog zo'n 10 à 15 km over asfalt om thuis te geraken..dat was harken. Mede daarom een elektrische minipomp aangeschaft, zodat ik in het vervolg bij zo'n lap asfalt wat meer druk erin kan zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Hier is je oplossing @cosmos81 ;-).

https://gravaa.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Haha, ik vind juist een MTB band in mul zand veel meer Bambi op ijs aanvoelen. Op een goede manier, dat wel. Maar met de Thundero's zak je verder in het mulle zand waardoor je er juist niet overheen glijdt.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
  • Nu online
Leuke erg prijzige optie, scheelt weer afstappen, wat natuurlijk weer beter is voor je gemiddelde ;) maar hou het liever bij mijn cheapass Ali pompje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
  • Nu online
klaaas schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:37:
Haha, ik vind juist een MTB band in mul zand veel meer Bambi op ijs aanvoelen. Op een goede manier, dat wel. Maar met de Thundero's zak je verder in het mulle zand waardoor je er juist niet overheen glijdt.
Nu je het zegt, dat zal het voor mij met de Thundero's geweest zijn _O- Het klopt wel wat je zegt ! Alleen dat gevoel van verder wegzakken kende ik nog niet, ik ben gezien mijn mtb ervaring gewend om eroverheen te "surfen" zoals de TB's dat ook doen. Noem het zelf sand-surfing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik moet wel zeggen, ik zei hierboven ook dat ik de TB's logger aan vond voelen op verhard maar daarmee bedoel ik dan gewoon door minder gevoel met de weg (meer gedempt) minder scherp gevoel in bochten. Gewoon droog kwa snelheid moet ik zeggen dat ik ze puur op de data niet onder vind doen, zoals @Requiem19 en de diverse onderzoeken ook al aangeven.

Het gaat bij mij dus vooral om het rijgedrag bij sturen en het weggevoel, dat is uiteraard ook gewoon persoonlijke voorkeur.

Daarbij moet je ook rekenen dat ik ook zeer regelmatig op de MTB zit en ook op de racer zit dus wat ik zoek in een gravelbike is echt iets daar tussen in. Ik kan me goed voorstellen dat je een van die twee disciplines niet doet dat je dan de gravel sowieso meer de ene of de andere kant op schuift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hencksch
418O2 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:26:
[...]

Het is maar een lamp he...
Precies. Het is maar een lamp. Tot je er eentje koopt die de berm keurig verlicht, maar voor je voorband wazig is, waardoor jij in dat gat in de zandweg dondert. Met een beetje pech breek je alleen je ego.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Hencksch schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:56:
[...]

Precies. Het is maar een lamp. Tot je er eentje koopt die de berm keurig verlicht, maar voor je voorband wazig is, waardoor jij in dat gat in de zandweg dondert. Met een beetje pech breek je alleen je ego.
Welke lbs verkoopt zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hencksch
418O2 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:33:
[...]

Welke lbs verkoopt zoiets?
De LBS die alleen naar een hoge waarde in Lumen kijkt en de lamp verkoopt met het argument 'deze geeft wel 1.200 Lumen. Als er vervolgens op spiegels en lenzen bespaard is, dan kan de lamp prima geschikt zijn voor verharde fietspaden langs een provinciale weg, maar ongeschikt voor de graffelaar die een bospad inrijdt en lichtbundel vóór de fiets wil hebben om reden van zijn eigen veiligheid.

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• Cloclo100
Hier dan new bike day vandaag 😍.. beetje uit mijn comfort zone gestapt met de kleur maar ben er heel blij mee. Helaas is het buiten al een paar dagen een zondvloed dus vrees dat er pas volgende week op gefietst gaat worden. Wilier Rave ID2 maatje Dranghek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jlcON54isnaf_cgVLbaeQn1ysg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhAG2atLhs4J0F66AN87SLHY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iV9SFlBz3zf3-zf_0M6cwe2Tkj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kgPQJpHepZUCijQSbkL9TCH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Heel gaaf @Cloclo100. Leuk om eens wat anders te zien.

Ben benieuwd hoe je hem vindt rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Cloclo100 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:00:
Hier dan new bike day vandaag 😍.. beetje uit mijn comfort zone gestapt met de kleur maar ben er heel blij mee. Helaas is het buiten al een paar dagen een zondvloed dus vrees dat er pas volgende week op gefietst gaat worden. Wilier Rave ID2 maatje Dranghek.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super vette fiets geworden, zeker ook met die kleur! Veel plezier ervan
Welke breedte banden / velg

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
dreameater schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:14:
[...]

Super vette fiets geworden, zeker ook met die kleur! Veel plezier ervan
Welke breedte banden / velg
50mm brede Vittoria Terreno's, Velgen zijn intern 27mm breed en minimale breedte banden zou 35mm zijn volgens fietsenmaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Wow schitterende fiets @Cloclo100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:31
Supervette kleur 😍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:19

Reginas

Queen of Core Stability

Prachtige fiets @Cloclo100 . Heerlijke kleur ook. Welke kleur/finish hebben de logo’s van Miche op de wielen eigenlijk? Detailfoto misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-10 19:40
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben jij dat Ivar Slik?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cloclo100
Reginas schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:17:
Prachtige fiets @Cloclo100 . Heerlijke kleur ook. Welke kleur/finish hebben de logo’s van Miche op de wielen eigenlijk? Detailfoto misschien?
Thanks! Het is een soort mettalic goud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nk0oJx4TbQQZ-wlmOkfVjru2Ass=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOkpjJZjdlZ60E47OOZw9Zkk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cloclo100
Haha die moest ik even Googlen. Ivar Slik van de Aldi misschien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:19
Hele gave fiets! Welke maat is dit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cloclo100
rodiee schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:18:
[...]

Hele gave fiets! Welke maat is dit?
Maatje Jan Koller, XXL..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zag net dat Campagnolo de verwachte all-road en gravel versies van de elektronische groep heeft uitgebracht.
Super Record 2x13 All Road, met een adviesprijs van €4370
Super Record 13 X met een adviesprijs van €3375

Dat is wel wat hoger geprijsd dan ik had gehoopt... ik heb in het verleden erg tevreden Campagnolo Chorus gebruikt, en was van plan binnenkort een "Europese" allroadfiets op te bouwen (met een Campa groep dan natuurlijk), maar ik weet niet of ik het kan verantwoorden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:46
voor een XXL vind ik hem dan wel super, vaak lijkt dat helemaal nergens op, dit is echt een plaatje! Of het is gelijk aan een italiaanse kleding XXL :+

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
GWBoes schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

voor een XXL vind ik hem dan wel super, vaak lijkt dat helemaal nergens op, dit is echt een plaatje! Of het is gelijk aan een italiaanse kleding XXL :+
Ja ik was aangenaam verrast toen ik de showroom binnen stapte :). Bij mijn racert had ik een heel ander gevoel, die vond ik veel minder dan op de foto's van kleinere framematen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:19
Ziet er inderaad erg goed uit voor een XXL. Hoe lang ben je? Ik verwacht zelf ook een XXL nodig te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:31
[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik weet niet of jij mij net voorbij reed, maar ik zag de fiets net in het echt. Wat een plaatje! _/-\o_
Brengt mij wel weer aan het twijfelen of ik toch ook niet voor wat exclusievers moet gaan kijken dan de geijkte Cube, Canyon, Specialized fietsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
B-Force schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:37:
[...]

ik weet niet of jij mij net voorbij reed, maar ik zag de fiets net in het echt. Wat een plaatje! _/-\o_
Brengt mij wel weer aan het twijfelen of ik toch ook niet voor wat exclusievers moet gaan kijken dan de geijkte Cube, Canyon, Specialized fietsen...
Jaaaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
rodiee schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:46:
Ziet er inderaad erg goed uit voor een XXL. Hoe lang ben je? Ik verwacht zelf ook een XXL nodig te hebben.
1m96 hier, binnenbeenlengte 94cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
B-Force schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:37:
[...]

Ik heb er nog niet op gereden dus denk of hoop niet dat het mijn fiets was. Thanks, ben er heel blij mee. Mijn vrouw vindt em zelfs mooi, dat wilt toch al iets zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
begintmeta schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:01:
Dat is wel wat hoger geprijsd dan ik had gehoopt... ik heb in het verleden erg tevreden Campagnolo Chorus gebruikt, en was van plan binnenkort een "Europese" allroadfiets op te bouwen (met een Campa groep dan natuurlijk), maar ik weet niet of ik het kan verantwoorden...
Als ik het nieuwsbericht op Bikeradar lees hinten ze dat er een goedkopere versie komt dus misschien nog even geduld hebben.
En anders, wat is er mis met de huidige Chorus of Ekar? Beide niet elektronisch schakelen maar ik vraag me sterk af of dat ooit betaalbaar gaat zijn met een Campag logo.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:58
rodiee schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:46:
Mijn 61cm Diverge heeft 4cm meer stack, dus deze is wel behoorlijk racey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
sheepdog schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:05:
[...]

Mijn 61cm Diverge heeft 4cm meer stack, dus deze is wel behoorlijk racey
Als ik die spacers er op laat zitten kom ik exact een cm hoger uit dan de bikefit van mijn Giant Defy(endurance fit), met nagenoeg dezelfde reach. Daar zit ik tot 10u comfortabel in de hoods, dus dit zou wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Cloclo100 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Als ik die spacers er op laat zitten kom ik exact een cm hoger uit dan de bikefit van mijn Giant Defy(endurance fit), met nagenoeg dezelfde reach. Daar zit ik tot 10u comfortabel in de hoods, dus dit zou wel moeten lukken.
Zat ook te kijken, mijn Grizl XL is maar een centimeter hoger kwa stack maar ook 2cm meer reach dus volgens mij valt het wel mee inderdaad. Diverge lijkt inderdaad behoorlijk hoog te zijn vwb stack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:17
Is jullie stuurpen dan ook korter, om te compenseren voor de lange reach?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
guapper schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:01:
Het valt me op dat stock veel gravelfietsen met een enorme stuurpen worden geleverd. Ik heb ze voor beide fietsen teruggebracht naar 8cm. Anders voel ik zit je permanent id superman houding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
.

[ Voor 99% gewijzigd door bwernsen op 29-10-2025 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GWBoes schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:05:
...
Als ik het nieuwsbericht op Bikeradar lees hinten ze dat er een goedkopere versie komt dus misschien nog even geduld hebben.
En anders, wat is er mis met de huidige Chorus of Ekar? Beide niet elektronisch schakelen maar ik vraag me sterk af of dat ooit betaalbaar gaat zijn met een Campag logo.
Ja, wachten is een optie... maar inmiddels heb ik zowat een fiets aan onderdelen bij elkaar gesprokkeld, uit aanbiedingen... dus het begint te jeuken om er iets van te maken. Mijn huidige gravelfiets kan ik dan een echte offroadgravelfiets maken (misschien tzt met een bladveervork), terwijl de nieuwe dan voor het normale gravelwerk en de weg is.

Ekar is inderdaad ook een optie, maar het schijnt een beetje gevoelig te zijn (regelmatig afstellen), en ik vind het elektronisch schakelen bij mijn huidige SRAM Force wel erg comfortabel... Een groot pluspunt van ekar is dan weer wel dat beschikbaarheid van elektriciteit niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

guapper schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:01:
Waarschijnlijk, volgens mij heeft mijn Grizl een stuurpen van 90mm standaard. Ik heb een tijdje met 100mm gereden omdat ik dan ongeveer hetzelfde uit kwam als mijn tarmac met 110mm maar dat vond ik niet prettig voor de gravel dus weer terug naar de standaard 90mm.

Op de tarmac kan ik die houding wel prima aan maar ik denk dat (naast het duidelijke verschil tussen offroad en road) het compactere stuur op mijn tarmac daarbij ook een rol speelt. Het blijft een beetje appels en peren, uiteindelijk kom ik op al mijn fietsen (ook indoor) toch op een net andere afstelling uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik ben zelf eerst 1cm korter gegaan op m'n gravel en daarna weer 1cm langer gegaan. Naast hoe comfortabel het zit, voelt het voor mij net iets stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
begintmeta schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:31:
[...]

Ja, wachten is een optie... maar inmiddels heb ik zowat een fiets aan onderdelen bij elkaar gesprokkeld, uit aanviedingen... dus het begint te jeuken om er iets van te maken. Mijn huidige gravelfiets kan ik dan een echte offroadgravelfiets maken (misschien tzt met een bladveervork), terwijl de nieuwe dan voor het normale gravelwerk en de weg is.

Ekar is inderdaad ook een optie, maar het schijnt een beetje gevoelig te zijn (regelmatig afstemmen), en ik vind het elektronisch schakelen bij mijn huidige SRAM Force wel erg comfortabel... Een groot pluspunt van ekar is dan weer wel dat beschikbaarheid van elektriciteit niet uitmaakt.
Je kan eeuwig blijven wachten... ben wel benieuwd naar hoe het rijdt, dus ga ervoor en deel je ervaringen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:17:
Ik ben zelf eerst 1cm korter gegaan op m'n gravel en daarna weer 1cm langer gegaan. Naast hoe comfortabel het zit, voelt het voor mij net iets stabieler.
Wat voor stuur heb je op je gravel? Ik heb bewust een breder stuur (wel minder breed dan de standaard, want die was echt bizar breed bij de Grizl) dan op mijn tarmac bijvoorbeeld, dit draagt ook bij aan de stabiliteit (en werkt dus samen met de lengte van je stuurpen). Ik heb deze stuurbreedte sowieso nodig voor bikepacking maar in mijn hoofd ook voor controle offroad, als ik net zo smal als de race zou gaan kon ik misschien ook af met een cm langere stuurpen.

Het blijft een samenspel van verschillende factoren vwb rijgedrag.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 30-10-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Wat voor stuur heb je op je gravel? Ik heb bewust een breder stuur (wel minder breed dan de standaard, want die was echt bizar breed bij de Grizl) dan op mijn tarmac bijvoorbeeld, dit draagt ook bij aan de stabiliteit (en werkt dus samen met de lengte van je stuurpen). Ik heb deze stuurbreedte sowieso nodig voor bikepacking maar in mijn hoofd ook voor controle offroad, als ik net zo smal als de race zou gaan kon ik misschien ook af met een cm langere stuurpen.

Het blijft een samenspel van verschillende factoren vwb rijgedrag.
Had 380/90, nu 380/100. M'n Aeroad is 370/100.

Had ook wel 400 kunnen doen wellicht, maar ik heb niet zulke brede schouders :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:25:
[...]

Had 380/90, nu 380/100. M'n Aeroad is 370/100.

Had ook wel 400 kunnen doen wellicht, maar ik heb niet zulke brede schouders :).
Poeh lekker smal ;). Mijne is 420/90 (met wat flare, Deda Gravel 100) Grizl en 400/110 Tarmac. Destijds gedaan voor controle offroad, mijn MTB stuur is namelijk nog veeeel breder ;).

Achteraf sowieso wel blij met die 420 want nu past mijn stuurtas voor bikepacking er nog precies tussen, zonder dat het mijn handposities in de weg zit, 2cm smaller was dat wel lastiger geworden denk ik.

Op mijn Grizl zat standaard een 460 stuur overigens... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 30-10-2025 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
380 is natuurlijk voor een gravelbike wel super smal. Leuk dat dat de hype op wegfietsen is maar bij MTB's zijn ze ook niet voor niks zo breed geworden en gravelbikes gaan steeds meer richting MTB geometrie.

Ik heb 440 met een joekel van een flare (Ritchey Venturemax) terwijl ik op de racefiets 400 heb, extra controle is wel lekker als je een stukje mtb-route of echt slecht pad tegenkomt en een breder stuur heeft ook marginaal meer flex. Bijkomend voordeel is ook meer ruimte voor een stuurtas bij bikepacken :9

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik denk dat bij een volgende fiets een stapje breder voor mij ook niet gek is idd.. Bij die roadies duurt het allemaal even voordat ze mee gaan he ;-).

Was op de MTB stukjes op de Veluwe met 2 mede-forummers ook niet bepaald snel. Dacht dat het vooral aan de berijder ligt, maar wellicht kan ik beter het 380 stuurtje de schuld geven. :-).

Overigens viel me wel op dat het plaatsen van je shifers al snel meer uitmaak dan een cm breder of smaller stuurtje. Je shifters naar binnen kantelen scheelt op het uiteinde van je shifter zo 2 cm tov volledig rechte plaatsing. Dat laatste heb ik nu gedaan en dat rijdt voorlopig wel OK voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
Ik heb zelf de 40cm bij 8cm. Wat voor mij echt prima is. Ik vind de vergelijking met een mtb stuur niet helemaal lekker opgaan. De grip op je stuur en je positie op je fiets is zo anders..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUmyYHg6u1QW4q2wdSdGQRu4SyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myCTpM7UdwsaGT3f4nsGeYUN.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 87 88 Laatste