Voor een R is wel fijn, achter maakt het een stuk minder uit zolang het niet nat is / modder. Gaat goedkomen ^^.Cloclo100 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:58:
Ik ga in september de Green Divide rijden over de Veluwe en Utrechtse Heuvelrug. De vraag is; ik rijd vanvoor met Schwalbe G-One R Pro en achteraan de RS Pro. Ga ik met die laatste vlot overweg kunnen of is it too slippery? Ik rijd ook nog een heel stuk asfalt tijdens die bikepack trip dus in dubio.
Gisteren de 62mm Scorpions getest tegen de 50mm Touareg Race voor en 50mm Caracal race achter mbv de Gibli aero sensor. Die meet de windsnelheid en koppelt met je power meter om dan je CdA te meten.
0.373 CdA vs 0.345 CdA. De 62mm banden zijn op asfalt effectief 15 watt langzamer bij 35 km/h. Ook geprobeerd te meten op een stukje gravel, maar dan zijn de waardes all over the place, dus kan dat helaas niet goed vergelijken.
0.373 CdA vs 0.345 CdA. De 62mm banden zijn op asfalt effectief 15 watt langzamer bij 35 km/h. Ook geprobeerd te meten op een stukje gravel, maar dan zijn de waardes all over the place, dus kan dat helaas niet goed vergelijken.
ok top, bedankt voor de input allemaal! Beetje weerbericht in de gaten houden dus.. maar als het zo droog blijft als nu dan ga ik wel overweg kunnen met de RS, desnoods tijdelijk wat druk verlagen op moeilijke stukken.GWBoes schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:12:
Ik heb afgelopen weekend op 45mm Hutchinson Caracal Race gereden welke eigenlijk slicks zijn. Gravel social ride in de achterhoek met veel mul zand en aansluitend nog een paar dagen bikepacken en heb nooit het gevoel gehad grip tekort te komen, hooguit achter bij remmen op losse ondergrond.
Denk dat je met die Schwalbes wel goed zit, of de hemelpoorten moet tegen die tijd openbreken waardoor het één grote modderpoel wordt.
Per paar banden.bwernsen schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:44:
@Requiem19 die verschillen in watts dat is per paar banden? Wel mooi om te zien dat je zo ook de luchtweerstand meeneemt.
Hoe was de verhouding tussen de weg-gravel-mtb bandjes?
Verhoudingen op het asfalt:
Wegbanden (28c P Zero SLR)+ 65mm wegwielen = 200w @ 35km/h
50mm Touareg/Caracal race = 224w @35km/h
2.4 Scorpions = 239w @35km/h
Ik woon op Utrechtse Heuvelrug en rij het hele jaar door (nat en droog) met Bontrager girona rsl gr 42mm. Met je banden is het prima mogelijk. Spelen met de bandendruk heeft misschien wel groter effect.Cloclo100 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:22:
[...]
ok top, bedankt voor de input allemaal! Beetje weerbericht in de gaten houden dus.. maar als het zo droog blijft als nu dan ga ik wel overweg kunnen met de RS, desnoods tijdelijk wat druk verlagen op moeilijke stukken.
Er zijn weinig banden met meer rolweerstand dan de Bontrager girona rsl gr. Goed voor de kuitjes!
Is dat zo?bwernsen schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:59:
Er zijn weinig banden met meer rolweerstand dan de Bontrager girona rsl gr. Goed voor de kuitjes!
Ze zaten standaard op mijn nieuwe Trek gravelbike
Ja :-).Willem30 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:44:
[...]
Is dat zo?![]()
Die zijn per band - op asfalt - zo’ 10-15 watt per stuk trager dan een Tufo, Cinturato of G one R.
https://www.bicyclerollin...s/bontrager-girona-rsl-gr
Vorig jaar de green divide met deze combi (in 45mm) gereden en kampeer bepakking. Ging prima. Het was toen wel droog ook.Cloclo100 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:58:
Ik ga in september de Green Divide rijden over de Veluwe en Utrechtse Heuvelrug. De vraag is; ik rijd vanvoor met Schwalbe G-One R Pro en achteraan de RS Pro. Ga ik met die laatste vlot overweg kunnen of is it too slippery? Ik rijd ook nog een heel stuk asfalt tijdens die bikepack trip dus in dubio.
Ik heb zelf nog niet met andere gravelbanden gereden maar lig hier niet zo wakker van.Requiem19 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:45:
[...]
Ja :-).
Die zijn per band - op asfalt - zo’ 10-15 watt per stuk trager dan een Tufo, Cinturato of G one R.
Vorig jaar gereden op 42mm bandjes. Hoewel het niet in te schatten is hoe mul sommige stukken zijn vanwege de droogte, had ik het idee dat het grootste gedeelte ook gewoon op de stadsfiets had gekund. Paar stukjes mul zand of wat ruwere ondergrond.Cloclo100 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:58:
Goed gevoelben vertrouwen is belangrijker. Maar als je met anderen rijdt is het soms wel prettig om iets te hebben dat goed rolt.Willem30 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:30:
[...]
Ik heb zelf nog niet met andere gravelbanden gereden maar lig hier niet zo wakker van.Vind het verder fijne banden en nog niet mee lek gereden op groffe gravelpaden.
De mensen die zich het meeste druk maken over materiaal zijn vaak de minst getalenteerde fietsers (ik kijk even naar mezelf 😉).
Bontrager is van Trek. Vandaar.Willem30 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:44:
[...]
Is dat zo?![]()
Omg 😳 32 watt op 2.3 bar, voor een band met op zich weinig profiel…Requiem19 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:45:
[...]
Ja :-).
Giant geeft op veel frames ook zijn eigen banden mee, en dat is ook niet veel soeps. Op mijn partner haar Liv lagen 38mm banden die een pak boven de 600gr per stuk wegen. Ik dacht zelfs 650gr of zo.
Ik heb ze vervangen door 44mm tufo thundero’s en de fiets was meteen bijna 400gr lichter
Daarboven reed die veel comfortabeler en sneller.
Waarom vragen ze niet gewoon 50 euro extra en leggen ze er een band op van een gereputeerd merk … zonde. Die worden vaak toch meteen vervangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Predator op 31-07-2026 20:30 ]
Joh, meen je dat nou?
Ik rij de bandjes eerst wel ff op en dan maar eens kijken wat ik erop leg.
Omdat iedereen een eigen voorkeur heeft. Dan maar een goedkope band zodat je niet betaald voor een dure band die je misschien niet wil.Predator schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:29:
[...]
Omg 😳 32 watt op 2.3 bar, voor een band met op zich weinig profiel…
Giant geeft op veel frames ook zijn eigen banden mee, en dat is ook niet veel soeps. Op mijn partner haar Liv lagen 38mm banden die een pak boven de 600gr per stuk wegen. Ik dacht zelfs 650gr of zo.
Ik heb ze vervangen door 44mm tufo thundero’s en de fiets was meteen bijna 400gr lichter
Daarboven reed die veel comfortabeler en sneller.
Waarom vragen ze niet gewoon 50 euro extra en leggen ze er een band op van een gereputeerd merk … zonde. Die worden vaak toch meteen vervangen.
Net als met pedalen op mtbs bijvoorbeeld. Beter gewoon goedkope meuk zodat je een eigen keus kan maken
[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 31-07-2026 21:01 ]
Het lijkt hier wel het grote banden en luchtdruktopic 😅 tenzij jullie allemaal pro's zijn denk ik dat het op papier een leuke discussie is, maar voor de gemiddelde gravelaar het verschil amper waarneembaar is. Maar dit is mijn bescheiden mening...
Op je fiets, en zeker op je gravelfiets zijn je banden juist de belangrijkste component !wolterious schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 04:31:
Het lijkt hier wel het grote banden en luchtdruktopic 😅 tenzij jullie allemaal pro's zijn denk ik dat het op papier een leuke discussie is, maar voor de gemiddelde gravelaar het verschil amper waarneembaar is. Maar dit is mijn bescheiden mening...
Ze zorgen voor grip offroad, en hebben veel impact op je snelheid op de weg. Het ging hier niet of 1-2 watt verschil. Maar over bijna 15 watt per band. Dat zorgt ervoor dat je op de weg makkelijk meer dan 2 km/u sneller rijdt met dezelfde energie.
Ik vind dat veel verschil
ik ben 4 weken geleden ook pijnlijk gecrashed toen ik onverwachts moest omrijden en een stuk lastige slechte gravel deed op mijn wielset met caracal race 40mm banden. De voorband pakte niet (en de kleine zijnopjes ook niet) in de bocht en ik knalde hard en pijnlijk tegen de grond
Dus grip en druk maakt wel veel verschil
[ Voor 21% gewijzigd door Predator op 01-08-2026 08:38 ]
Tja, misschien wel aardig om dan te vermelden waar je bescheiden mening op gebaseerd is?wolterious schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 04:31:
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Rolweerstand valt misschien minder direct op, maar merk jij het verschil op gravel niet tussen veel of weinig luchtdruk in je banden?wolterious schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 04:31:
Hoe harder de band hoe harder het gaat, toch?Requiem19 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:57:
[...]
Rolweerstand valt misschien minder direct op, maar merk jij het verschil op gravel niet tussen veel of weinig luchtdruk in je banden?
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
Ik begrijp dit niet, je merkt dit in de bochten toch vrij snel? Ook als niet-pro.wolterious schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 04:31:
Hier 3 weken geleden Ede-Zwolle van de Green Divide gedaan op 40mm Pirelli cinturato H achter en 40mm Schwalbe RS Pro voor. Valt of staat met hoe droog het is maar ik kwam eigenlijk overal prima doorheen hoor.Cloclo100 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:58:
Edit: Oh en vorige week nog een ritje in het Pfälzer wald gedaan. Heb een route genomen van PfalzGraveller op Komoot. Veel was brede boswegen maar toch goede prima vermaakt.
Qua fiets regio overigens ook niet verkeerd lijkt het. Je zit aan de uitlopers van de Vogezen.
[ Voor 24% gewijzigd door Stufferdt op 01-08-2026 21:30 ]
😀😀😀
Geen gelul, 8 bar.ElGreco schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:26:
[...]
Hoe harder de band hoe harder het gaat, toch?
Voor het eerst bezig met remhendels te monteren, op een stuur van Deda. Kom er nu pas achter dat de instelmogelijkheden ten opzichte van andere merken vrij beperkt zijn. Vind de remhendels vrij goed staan zo maar ik zit wel 1cm ofzo onder het minimum van Deda aangeeft, kan ze dan wel met max 8Nm vastdraaien. Wat zouden jullie doen ?
@cosmos81 waar heb je de informatie vandaan dat je ze onder het minimum mag aandraaien tot 8 nM? Dat haal ik niet uit de illustratie. Minimum en maximum aanduidingen zijn er niet voor een reden?
edit:
Overigens lijkt dit te worden veroorzaakt doordat je het stuur te ver naar boven draait; als je de onderkant van de drops horizontaal zet zoals in de afbeelding van de fabrikant, komen je grepen waarschijnlijk wel op de bedoelde plaats terecht
Overigens lijkt dit te worden veroorzaakt doordat je het stuur te ver naar boven draait; als je de onderkant van de drops horizontaal zet zoals in de afbeelding van de fabrikant, komen je grepen waarschijnlijk wel op de bedoelde plaats terecht
[ Voor 40% gewijzigd door guapper op 02-08-2026 22:06 ]
@guapper misschien heb ik het wat ongelukkig geformuleerd, het was enkel een vraag, geen stelling. Dacht alleen dat als je het met max 8Nm vast kan draaien, dat het dan wel behoorlijk vast zit. Maar goed minimum is nu eenmaal minium..het staat er idd niet voor niks op.
Het maakt niet uit, ik heb geen momentsleutel, te strak en je kan ze niet finetunen, te los en dan bewegen ze tijdens het rijden en ben je de afstelling kwijt. Als ze niet meer bewegen is het strak genoeg, en niet te strak.
Edit: dat is dus het probleem van bijv. een momentsleutel, je weet niet hoe het voelt en waarom iets strakker/losser moet of kan. Men denkt gewoon de nummertjes volgen... tja
Edit: dat is dus het probleem van bijv. een momentsleutel, je weet niet hoe het voelt en waarom iets strakker/losser moet of kan. Men denkt gewoon de nummertjes volgen... tja
[ Voor 27% gewijzigd door KleineJoop op 02-08-2026 22:34 ]
Fietsenmakers hebben het druk blijkt maar weer. Ik heb een knikje in een spaak, tegen beter weten in heb ik even wat FM's in de omgeving gebeld, maar die hebben geen plek voor mij. En ik heb er de ervaring en het gereedschap niet voor, en ik ben ook niet thuis.
Is er iemand hier in Almere die ervaring heeft met het vervangen van spaken en het richten van wielen en die mij kan helpen? Uiteraard tegen een vergoeding
Ik heb een Cube Nuroad Pro 2025 met de standaard Acid Pro GR 2.5 wielen
Stuur gerust een PM
Is er iemand hier in Almere die ervaring heeft met het vervangen van spaken en het richten van wielen en die mij kan helpen? Uiteraard tegen een vergoeding
Ik heb een Cube Nuroad Pro 2025 met de standaard Acid Pro GR 2.5 wielen
Stuur gerust een PM
[ Voor 9% gewijzigd door _Eend_ op 04-08-2026 10:55 ]
Gisteren een eerste echte gravel rit met de Caracal Race en Touareg Race.
Touareg is een fijne band, stuurt lekker in vooral en is redelijk voorspelbaar. Als ik hem zou moeten raten is hij net een tandje meer weggericht dan bijv een G One R, met iets kleinere nopjes en wat minder ruimte ertussen.
Wat mij wel opviel was dat zowel de Caracal als Touareg best wel 'hard' aanvoelden tov de 2.4 banden die ik hiervoor erop had. Ja... verwend door de grote breedte van de 2.4s denk ik. Uiteindelijk een paar keer wat lucht eruit gelaten en toen voelde het wel ok.
Na de rit de bandenspanning gecheckt, reed ik op 0.8 voor en 0.9 achter. Dat is a) wel heel laag en b) ook wel vreemd dat ik met smallere banden (53mm vs 63mm) een lagere bandendruk nodig heb om het goede comfort level te behalen?
Theorie: de Hutchinsons hebben een wat rechtere wang. Ze zijn iets minder mushroomie en door de hogere wang deflecteren ze wat minder?
@klaaas wat denk jij ervan? Of moet je uiteindelijk gewoon echt laag in de druk gaan op smallere banden om te compenseren voor het volume verlies?
Touareg is een fijne band, stuurt lekker in vooral en is redelijk voorspelbaar. Als ik hem zou moeten raten is hij net een tandje meer weggericht dan bijv een G One R, met iets kleinere nopjes en wat minder ruimte ertussen.
Wat mij wel opviel was dat zowel de Caracal als Touareg best wel 'hard' aanvoelden tov de 2.4 banden die ik hiervoor erop had. Ja... verwend door de grote breedte van de 2.4s denk ik. Uiteindelijk een paar keer wat lucht eruit gelaten en toen voelde het wel ok.
Na de rit de bandenspanning gecheckt, reed ik op 0.8 voor en 0.9 achter. Dat is a) wel heel laag en b) ook wel vreemd dat ik met smallere banden (53mm vs 63mm) een lagere bandendruk nodig heb om het goede comfort level te behalen?
Theorie: de Hutchinsons hebben een wat rechtere wang. Ze zijn iets minder mushroomie en door de hogere wang deflecteren ze wat minder?
@klaaas wat denk jij ervan? Of moet je uiteindelijk gewoon echt laag in de druk gaan op smallere banden om te compenseren voor het volume verlies?
Jij bent een stuk lichter dan ik met ook een lichtere fiets en ik fiets ook rond de 0.8 - 1.0 range. Op 50mm Lijkt me dus qua vergelijking wel redelijk in lijn te liggen.Requiem19 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:41:
Gisteren een eerste echte gravel rit met de Caracal Race en Touareg Race.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Hmm, dan had ik die 2.4 Pirelli's van 63mm relatief hard staan op 1.0 / 1.1?dreameater schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:50:
[...]
Jij bent een stuk lichter dan ik met ook een lichtere fiets en ik fiets ook rond de 0.8 - 1.0 range. Op 50mm Lijkt me dus qua vergelijking wel redelijk in lijn te liggen.
Want met 63mm zou je verwachten dat die een stuk zachter zouden moeten staan dan de 50mm bandjes.
Zit ook echt wel verschil in hoe stijf de zijwang van de band is. 45mm Pirelli cinturato RC op 1.2bar voelde nog steeds stugger dan de 40mm Kenda Booster pro die ik altijd op 2,5 bar reed. Lager durfde ik niet te gaan met de Pirellis omdat ze met wortels en stenen alsnog veel meegaven.
Zijwang van de Kendas voelden ook veel meer als die van een XC mtb band.
Zijwang van de Kendas voelden ook veel meer als die van een XC mtb band.
[ Voor 11% gewijzigd door GWBoes op 04-08-2026 12:08 ]
Het karkas van een XC band is idd ook echt anders dan een gravelband. Daardoor is druk ook lastig te vergelijken. Ik rijd met 2.25 banden op de mtb op ongeveer dezelfde druk als mijn 45mm gravelbanden. Iets meer in de gravel denk ik, maar beide zo ongeveer op 1bar.
Ben wel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Voor XC banden is een 30mm velg een beetje de norm. Bij gravel worden er 40mm banden op zulke velgen ontwikkeld omwille van aero. Het kan niet anders of dat moeten heel verschillende banden zijn. En dan niet alleen de breedte.
Ben wel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Voor XC banden is een 30mm velg een beetje de norm. Bij gravel worden er 40mm banden op zulke velgen ontwikkeld omwille van aero. Het kan niet anders of dat moeten heel verschillende banden zijn. En dan niet alleen de breedte.
Hij wil.
Nou dan haak ik ook aan : ik rijd op 28" 45mm aventuras tubeless voor en acher, met interne vittoria 42mm liners. De velg is 30mm hoog.
ik had een lekkage waardoor mijn voorband zo goed als leeg was en ik dus op de liner reed. Mijn achterband bleef op 2.5 bar. Op de bospaden reed dat heerlijk. Op asfalt rijdt het klote.
over twee weken krijg ik een 3t racemax binnen met 28" 40mm hoge velgen waarop 50mm cinturatos zitten, ik voorzie die ook van liners en kan dan de wielen uitwisselen. 50mm voor, 45 achter.
ik had een lekkage waardoor mijn voorband zo goed als leeg was en ik dus op de liner reed. Mijn achterband bleef op 2.5 bar. Op de bospaden reed dat heerlijk. Op asfalt rijdt het klote.
over twee weken krijg ik een 3t racemax binnen met 28" 40mm hoge velgen waarop 50mm cinturatos zitten, ik voorzie die ook van liners en kan dan de wielen uitwisselen. 50mm voor, 45 achter.
Ik had voor de vakantieritjes op asfalt mijn 45mm bandjes ook op 2,5 bar gezet. Dat rijdt op asfalt idd aardig kloten. Je stuitert alle kanten op. Bospaden heb ik maar niet geprobeerd. Zo masochistisch ben ik niet.FFW schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:31:
Mijn achterband bleef op 2.5 bar. Op de bospaden reed dat heerlijk. Op asfalt rijdt het klote.
Hij wil.
Vandaag voor het eerst met Schwalbe Racing Ralph en Ray 29" 57mm op de gravel gereden. Heerlijk voor het losse droge zand op de Veluwe.
Afgelopen weekend in de Bayerischer Wald (Beierse Woud) geweest. Het was na aankoop de eerste echte rit op de gravelbike. Ze is nog steeds niet helemaal van overtuigd of ze het wel zo leuk vind.
Maar ze geeft gelukkig nog niet op dus komend weekend de fietsen weer mee als we rond Kempten (Allgäu) zitten.
Dit tourtje gemaakt: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/3180789354
Wederom een paar dingetjes die me opvielen:
- Mijn Koga schakelt niet heel soepel, moet ik nog eens naar kijken
- Mijn vrouw heeft last van toe-overlap, maar ja... de rest van de fiets is eigenlijk prima qua grootte. Zal niet veel aan de veranderen zijn vrees ik.
- Mijn vrouw heeft last van toe-overlap, maar ja... de rest van de fiets is eigenlijk prima qua grootte. Zal niet veel aan de veranderen zijn vrees ik.
[ Voor 22% gewijzigd door Malfoi op 11-08-2026 12:44 ]
Lijkt mij een behoorlijk klein frame, vroeger kregen die niet voor niks kleinere 650B wielen. Helaas wordt dit door het gebrek aan goede 650B banden bijna niet meer gedaan.Malfoi schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:42:
Bedoel je wielen of banden? PIrelli Cinturato bijvoorbeeld is een top band en toch prima te krijgen in 650b?GWBoes schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:13:
[...]
Lijkt mij een behoorlijk klein frame, vroeger kregen die niet voor niks kleinere 650B wielen. Helaas wordt dit door het gebrek aan goede 650B banden bijna niet meer gedaan.
Toe overlap heb je al vrij snel bij kleinere maten. Vooral voor beginnende fietsers / gravelaars is dat irritant, maar los van op/af stappen en een 180 graden bochtje op een parkeerplaats heb je er tijdens een rit in principe minder last van. Beetje vertrouwen op doen en dan gaat dat wennen.Malfoi schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:42:
Afgelopen weekend in de Bayerischer Wald (Beierse Woud) geweest. Het was na aankoop de eerste echte rit op de gravelbike. Ze is nog steeds niet helemaal van overtuigd of ze het wel zo leuk vind.Maar ze geeft gelukkig nog niet op dus komend weekend de fietsen weer mee als we rond Kempten (Allgäu) zitten.
[Afbeelding]
Denk dat het lastig wordt om een frame in die maat te vinden zonder toe-overlap. Je kunt ook gaan pielen met schoenplaatjes of kleinere banden, maar dat gaat meer impact hebben dan de toe overlap.
Klikpedalen t.o.v. de flat pedals die nu op de fiets zitten kan ook veel schelen. Op flat pedals hebben veel mensen de neiging hun voet te ver naar voren te plaatsen. Zadel op de goede hoogte plaatsen kan daar iets bij helpen.
Hij wil.
Is een XS frame, wat volgens de calculator op de Willier website eigenlijk goed zou moeten passen (ze is 163 groot).GWBoes schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:13:
[...]
Lijkt mij een behoorlijk klein frame, vroeger kregen die niet voor niks kleinere 650B wielen. Helaas wordt dit door het gebrek aan goede 650B banden bijna niet meer gedaan.
Het "grappige" is, is dat mijn Koga 650b velgen heeft, dus kleiner dan de 700c van mijn vrouw's Willier. Ik zat erover te denken om ze eens te wisselen en te kijken wat voor effect dat heeft voor zowel mij als voor haar.
[ Voor 78% gewijzigd door Malfoi op 11-08-2026 14:16 ]
Ik heb ook al gezien dat 650b banden lastiger te krijgen zijn. Zat namelijk al te kijken naar vervangers van de 650-47 WTBs die ik nu heb voor wat smallere (40 tot max 45) maar vond vrij weinig (wat dan ook nog een bruine/beige wang heeft).GerbenBK schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:41:
[...]
Bedoel je wielen of banden? PIrelli Cinturato bijvoorbeeld is een top band en toch prima te krijgen in 650b?
Op mn standaard rondje ging het gisteren opeens sneller dan normaal. Ik verdenk de aero- en kettingupgrade ;-).
:strip_exif()/f/image/XjnqpFLl5bXTfbBr3YTrdhFz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XjnqpFLl5bXTfbBr3YTrdhFz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door Requiem19 op 11-08-2026 14:15 ]
Dat heb ik haar ook verteld en ze gaf ook wel toe dat het bij het "gewone" rijden eigenlijk geen probleem is. Ze moet er gewoon aan wennen dat ze bij het opstappen/afstappen extra moet opletten.Requiem19 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:42:
[...]
Toe overlap heb je al vrij snel bij kleinere maten. Vooral voor beginnende fietsers / gravelaars is dat irritant, maar los van op/af stappen en een 180 graden bochtje op een parkeerplaats heb je er tijdens een rit in principe minder last van. Beetje vertrouwen op doen en dan gaat dat wennen.
Denk dat het lastig wordt om een frame in die maat te vinden zonder toe-overlap. Je kunt ook gaan pielen met schoenplaatjes of kleinere banden, maar dat gaat meer impact hebben dan de toe overlap.
Haha, ze zit zonder kliks al te schelden. Aan kliks en de daaraan klevende "risico's" ga ik me niet wagen.klaaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:51:
Klikpedalen t.o.v. de flat pedals die nu op de fiets zitten kan ook veel schelen. Op flat pedals hebben veel mensen de neiging hun voet te ver naar voren te plaatsen. Zadel op de goede hoogte plaatsen kan daar iets bij helpen.
Nog wel te krijgen ja, maar de keuze is een stuk minder dan bij 700C. 2 types vs 11 en dan ook nog minder keuze in maten, compounds, en sidewalls. Schwalbe idem, 3 types 650B en 10 voor 700C.GerbenBK schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:41:
[...]
Bedoel je wielen of banden? PIrelli Cinturato bijvoorbeeld is een top band en toch prima te krijgen in 650b?
nou zal ik (nog) niet gaan adverteren hier dat 32" de toekomst is, maar het feit dat dit uberhaubt een optie is, zegt al wel wat over de bruikbare verhoudingen tussen wiel en frame maat. (en de voordelen van grotere wielen.. zie ook de 29" revolutie bij de MTB en ook hier de komst van 32).GWBoes schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:13:
[...]
Mijn punt is.. voor kleine racefietsen moet 28" prima kunnen, zolang de rest van de geo maar goed doordacht is en dat is mogelijk ingewikkelder dan x% van de zitbuis en y% van de reach, punt. Voor kleine gravel fietsen is 28" zelfs een voordeel, je rolt gewoon beter over oneffenheden heen.
(wat mij meer opvalt is de omhoogstekende shifters.. dat maakt het volgens mij niet comfortabeler..)
[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 11-08-2026 14:45 ]
Ik zou juist denken dat je met grotere wielen juist beter over oneffenheden heen rolt?
Mbt de shifters, gebruiken mensen dat soms om een te lage stack inefficiënt te compenseren.
Mbt de shifters, gebruiken mensen dat soms om een te lage stack inefficiënt te compenseren.
Ik rijd met zowel 650b als 700c, en de mate van het roll-over verschil wordt nogal overdreven m.i. Sowieso is het ook nog afhankelijk van de band die je kiest. De omtrek van een 650b met een 50mm band komt behoorlijk in de buurt vam een 700c met 38mm ofzo.
Geen ervaring met 32” nog.
Geen ervaring met 32” nog.
Denk je echt dat die aero chainring veel doet? Meer dan 1/2 watt kan dat toch niet zijn? Wellicht een goed gewaxte ketting nog 3/4 watt erbij?Requiem19 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:14:
Op mn standaard rondje ging het gisteren opeens sneller dan normaal. Ik verdenk de aero- en kettingupgrade ;-).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Die chain ring zat er al op. Nieuw (op dit frame), zijn het aero frame tasje en de YBN ketting.KW25 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:08:
[...]
Denk je echt dat die aero chainring veel doet? Meer dan 1/2 watt kan dat toch niet zijn? Wellicht een goed gewaxte ketting nog 3/4 watt erbij?
Allemaal in de marge qua impact. Deze YBN zou vlgs ZFS 2-3 watt sneller kunnen zijn. Aero frame tasje is ook weer een paar watt sneller - in theorie.
Allemaal in de marge, was ook niet serieus bedoeld. Mental gains mostly ^^.
Vind zo'n aeroblad qua looks wel een enorme upgrade dus neigt naar mental doping.
😀😀😀
Dit beneden dus:Prulleman schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:44:
[...]
(wat mij meer opvalt is de omhoogstekende shifters.. dat maakt het volgens mij niet comfortabeler..)
Is inderdaad om te compenseren. Heb na aankoop het stuur wat omhoog gekantelt (en zodoende steken de shifters verder uit) omdat ze klaagde over te veel druk op haar polsen, ergo een te lage zit.Requiem19 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:57:
[...]
Na de aanpassing zit ze veel beter, maar nu moet ik over een permanente oplossing nadenken:
- Dropbar met verhoging (riser stuur)
- Stuurpen met verhoging/stijlere hoek
- Extra spacers geen optie want vorkbuis te kort.
Iemand ervaring met hoe steil de gravel klimmetjes in dit gebied in de Zuidelijke ardennen? 'Maar' 2500 HM, maar wel constant op en af. Als ik het profiel beetje volg met de muis op Ride with gps lijkt het allemaal redelijk onder de 10% te zijn.
Heb nu 44T voor, maar moet even bedenken of dat gaat werken.
https://therivergravel.com/the-river-160-queen-race/
Heb nu 44T voor, maar moet even bedenken of dat gaat werken.
https://therivergravel.com/the-river-160-queen-race/
Ben ik blij dat ik 75km lekker door kan rijden, zie ik dit en dan voel ik me echt weer zo'n prutser
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
Ghe, dat is echt nergennssss voor nodig. Nooit teveel met anderen vergelijken. Ik word er regelmatig snoeihard afgereden door mensen en er zijn mensen die veel langer en verder dan ik kunnen fietsen.hamsteg schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:38:
Ben ik blij dat ik 75km lekker door kan rijden, zie ik dit en dan voel ik me echt weer zo'n prutser
Ik zou vooral naar jezelf kijken. Ik denk niet dat jij 75km kon fietsen toen je begon met gravelen? Ik niet iig. Je bouwt het langzaam op en het is vooral mooi om je eigen progressie te zien.
Mbt klimmen heb ik het geluk dat ik een lichtgewicht ben en me daar dus vaak wat minder druk om maak dan anderen.
Verwacht dat ze vooral de brede bosbouwpaden kiezen gezien de omschrijven van "smooth gravel" als ondergrond. Aangezien die ook vaak met vrachtwagens opgereden worden kan je geen hele zware beklimmingen verwachten.
Laatste keer dat ik daar (iets noordelijker bij La Roche) op de gravelbike zat vond ik het wel heftig. van onbegaanbare modderstromen tot downhill MTB paden. Maar dat lag vooral aan de routebouw skills en weersomstandigheden.
Laatste keer dat ik daar (iets noordelijker bij La Roche) op de gravelbike zat vond ik het wel heftig. van onbegaanbare modderstromen tot downhill MTB paden. Maar dat lag vooral aan de routebouw skills en weersomstandigheden.
onderhoudsvraagje. Ik heb een 2dehands Scott Addict Gravel gekocht. Fijne fiets, alleen versnellingen gaan niet lekker meer. Zag dat de buitenkabel ingescheurd is. Ik wil dus een nieuwe binnen- en buitenkabel trekken. Alleen de kabel loopt volledige intern via het balhoofd. Kun je de oude binnenkabel als geleider gebruiken voor de nieuwe buitenkabel of is het slimmer om zo'n koppelstukje te gebruiken zodat ik de nieuwe kabel aan de oude vastmaak en er direct doorheen trek.
Zo'n dingetje:
https://www.mantel.com/rock-shox-barb-connector-reverb-reverb-stealth-zadelpen
Vraag me af of dit blijft zitten als je er kracht op zet.
Zo'n dingetje:
https://www.mantel.com/rock-shox-barb-connector-reverb-reverb-stealth-zadelpen
Vraag me af of dit blijft zitten als je er kracht op zet.
Thanks, hopen op bospaden dan maarGWBoes schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:15:
Verwacht dat ze vooral de brede bosbouwpaden kiezen gezien de omschrijven van "smooth gravel" als ondergrond. Aangezien die ook vaak met vrachtwagens opgereden worden kan je geen hele zware beklimmingen verwachten.
Is een overweging, maar aardig duur. Beetje kip-ei verhaal:Duclaasie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:41:
Of een bikefit laten doen..
Ga je 200 euro uitgeven voor een bikefitting en dan hopen dat je de sport leuk gaat vinden)
Of ga je eerst kijken de sport je na een tijdje nog steeds bevalt (met wat klachten) en geeft daarna dat geld pas uit.
Als je niet goed zit ga je het sowieso niet leuk vinden….
Tijdje terug was er iemand met een opmerking over banden en bandendruk waarom voor deze persoon een beetje geneuzel leek. Ik kon mij helemaal vinden in zijn reactie aangezien ik tot dat moment op standaard Schwalbe G-One Allround, Kevlar, 40-622 reed met 2.0-3,5 bar. Heerlijk door de bossen en gravel in Overijssel en Gelderland.
Maar toen, een vakantie in omgeving Alkmaar. Iets met veel rul-duinzand. Ik ging helemaal kapot en na 150 meter ploeteren naar boven op de bijna laagste versnelling afgestapt. Een MTB-er moest lachen en we kwamen in gesprek en ik mocht op zijn bike de 'berg' nogmaals proberen. >5cm banden en 0.8 bar druk. Dat was een wereld van verschil en het lukte zowaar
Nu weer thuis in mijn directe omgeving, zie ik geen noodzaak en rij ik weer 2.x voor en 3.x achter maar ik overweeg meer richting Veluwe en vaker in duinengebied te gaan fietsen (weekendje weg) en dus beginnen banden nu een serieus topic te worden. Ervaring is nieuwe kennis
.
Maar toen, een vakantie in omgeving Alkmaar. Iets met veel rul-duinzand. Ik ging helemaal kapot en na 150 meter ploeteren naar boven op de bijna laagste versnelling afgestapt. Een MTB-er moest lachen en we kwamen in gesprek en ik mocht op zijn bike de 'berg' nogmaals proberen. >5cm banden en 0.8 bar druk. Dat was een wereld van verschil en het lukte zowaar
Nu weer thuis in mijn directe omgeving, zie ik geen noodzaak en rij ik weer 2.x voor en 3.x achter maar ik overweeg meer richting Veluwe en vaker in duinengebied te gaan fietsen (weekendje weg) en dus beginnen banden nu een serieus topic te worden. Ervaring is nieuwe kennis
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
Dat zou ik niet doen. Maak een afspraak bij een dealer, goede zaak en laat je supergoed voorlichten. Zeker bij "de eerste keer" maak gebruik van de kennis van ervaren mensen. Koop de fiets dan maar €150/€200 duurden dan op internet maar als je dan vragen hebt of kleine klachten krijgt kunnen en willen ze je helpen - ze voelen zich dan ook verantwoordelijk. Zadel- en stuurhoogte en hoek (afstand heup - bovenlichaam - stuur) als ook de specifieke positie van de klicks onder de bal van je voet bepalen je lichamelijke gezondheid. Dit varieert per fiets, per systeem en zij kunnen je vaak laten 'passen'. Je zit straks wel een aantal uur in een bepaalde houding op je fiets, dat moet niet geforceerd zijn.Malfoi schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:49:
[...]
Is een overweging, maar aardig duur. Beetje kip-ei verhaal:
Ga je 200 euro uitgeven voor een bikefitting en dan hopen dat je de sport leuk gaat vinden)
Of ga je eerst kijken de sport je na een tijdje nog steeds bevalt (met wat klachten) en geeft daarna dat geld pas uit.
Mijn ervaring N=1 is so-wie-so dat als je je koppelt aan een vaste fysieke partij dat je vaak er meer uit haalt als je niet Handige Harry bent of niet de tijd hebt/neemt voor eigen onderhoud. Je hebt een vraagbaak, ik onderhoud mijn fiets op veel buitenonderdelen zelf (ketting, schakelaars, "tandwielen") maar eens in de zoveel tijd vraag ik om een onderhoudsbeurt met focus op "diepere" onderdelen en laat ik wat dingen vervangen.
[ Voor 16% gewijzigd door hamsteg op 13-08-2026 14:22 ]
Maar als je nu thuis eens een keer met bijv 1.8 voor rijdt en 2.0 achter? Gewoon even proberen en vergelijken. Proberen is gratis ^^.hamsteg schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:55:
Tijdje terug was er iemand met een opmerking over banden en bandendruk waarom voor deze persoon een beetje geneuzel leek. Ik kon mij helemaal vinden in zijn reactie aangezien ik tot dat moment op standaard Schwalbe G-One Allround, Kevlar, 40-622 reed met 2.0-3,5 bar. Heerlijk door de bossen en gravel in Overijssel en Gelderland.
Maar toen, een vakantie in omgeving Alkmaar. Iets met veel rul-duinzand. Ik ging helemaal kapot en na 150 meter ploeteren naar boven op de bijna laagste versnelling afgestapt. Een MTB-er moest lachen en we kwamen in gesprek en ik mocht op zijn bike de 'berg' nogmaals proberen. >5cm banden en 0.8 bar druk. Dat was een wereld van verschil en het lukte zowaar![]()
Nu weer thuis in mijn directe omgeving, zie ik geen noodzaak en rij ik weer 2.x voor en 3.x achter maar ik overweeg meer richting Veluwe en vaker in duinengebied te gaan fietsen (weekendje weg) en dus beginnen banden nu een serieus topic te worden. Ervaring is nieuwe kennis.
En misschien is 1.8 wel te zacht, dan probeer je vlg keer 2.0 voor.
Bandendruk heeft een ENORME impact op hoe het voelt op je fiets. De enige manier is gewoon proberen en in je telefoon in notes even twee zinnen opschrijven hoe het voelde. Er is een ouderwetse gedachte - uit de tijd dat je op je gare fiets naar school reed - dat te zachte banden je veel harder moet trappen.
Dat is op zich waar, maar zodra het een beetje hobbelt op gravel verlies je nog veel meer energie. Eigenlijk zie je dat banden met lagere druk weinig energieverlies hebben, totdat je op een heel lage druk komt, dan gaat het ineens hard. Zie deze lab test van Cyclingnews:
Ter indicatie: 50 psi = 3.4 bar, 30 psi = 2,0 bar, 20 psi = 1.37 bar.
Check ff of je via je zorgverzekering budget hebt voor sport medisch advies, zo ja, zoek een sma en bikefitten kost je niks extraMalfoi schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:49:
[...]
Is een overweging, maar aardig duur. Beetje kip-ei verhaal:
Zo heb ik het ook gedaan, vanuit aanvullende verzekering ging dat (VGZ)Bobermo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:48:
[...]
Check ff of je via je zorgverzekering budget hebt voor sport medisch advies, zo ja, zoek een sma en bikefitten kost je niks extra
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Sma?Bobermo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:48:
[...]
Check ff of je via je zorgverzekering budget hebt voor sport medisch advies, zo ja, zoek een sma en bikefitten kost je niks extra
Sportmedisch Adviescentrum
https://smamiddennederland.nl (Hier heb ik het laten doen)
[ Voor 6% gewijzigd door amphora op 13-08-2026 17:54 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
In theorie een goed advies, ware het niet dat veel fietsenzaken niet serieus naar die punten kijken. Op basis van totale lichaamslengte wordt een framemaat bepaald en vervolgens wordt alles incl. schoenplaatjes een beetje neutraal afgesteld. Ik ben maandag nog bij een bikefitter geweest die vertelde dat hij wekelijks mensen over de vloer krijgt met slecht afgestelde fietsen, ook rechtstreeks van dealers. Verkeerde framematen of een zadel 3 cm te hoog is echt niet uitzonderlijk volgens hem.hamsteg schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:04:
[...]
Dat zou ik niet doen. Maak een afspraak bij een dealer, goede zaak en laat je supergoed voorlichten. Zeker bij "de eerste keer" maak gebruik van de kennis van ervaren mensen. Koop de fiets dan maar €150/€200 duurden dan op internet maar als je dan vragen hebt of kleine klachten krijgt kunnen en willen ze je helpen - ze voelen zich dan ook verantwoordelijk. Zadel- en stuurhoogte en hoek (afstand heup - bovenlichaam - stuur) als ook de specifieke positie van de klicks onder de bal van je voet bepalen je lichamelijke gezondheid.
Mijn vrouw heeft laatst een nieuwe Bianchi gekocht bij een gerenommeerde zaak, maar daar werd echt niet naar hoeken of specifieke afstellingen gekeken.
Er zijn natuurlijk ook wel goede zaken. Bijvoorbeeld Woest in Borculo waar ze bij iedere fiets een bikefit aanbieden en gratis onderdelen aanpassen om het passend te maken, maar dat is echt uitzonderlijk. Ik ben er laatst voor het eerst geweest. Echt een top zaak.
@Requiem19 Ik zou even kijken of je de gpx in Komoot kunt laden en dan even de hellingen checken. Mijn ervaring met die regio is dat het soms tering steil kan zijn. Stukjes 15-20% is niet uitzonderlijk. Gelukkig wel vaak alleen kort en steil. Met een 44 of 52 achter kom je denk ik best een eind met jouw voorblad, al zul je af en toe best moeten harken. De route ken ik zo niet. Ik ben twee jaar geleden iets meer ten westen geweest. Meer omgeving Dinant.
Zeker aan het eind van z'n rondje is op macht naar boven moeten ploffen ook voor een kort stukje niet altijd een gegeven. Al helemaal als er een paar boomwortels doorheen liggen.Casual Ruud schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:16:
[...]
In theorie een goed advies, ware het niet dat veel fietsenzaken niet serieus naar die punten kijken. Op basis van totale lichaamslengte wordt een framemaat bepaald en vervolgens wordt alles incl. schoenplaatjes een beetje neutraal afgesteld. Ik ben maandag nog bij een bikefitter geweest die vertelde dat hij wekelijks mensen over de vloer krijgt met slecht afgestelde fietsen, ook rechtstreeks van dealers. Verkeerde framematen of een zadel 3 cm te hoog is echt niet uitzonderlijk volgens hem.
Mijn vrouw heeft laatst een nieuwe Bianchi gekocht bij een gerenommeerde zaak, maar daar werd echt niet naar hoeken of specifieke afstellingen gekeken.
Er zijn natuurlijk ook wel goede zaken. Bijvoorbeeld Woest in Borculo waar ze bij iedere fiets een bikefit aanbieden en gratis onderdelen aanpassen om het passend te maken, maar dat is echt uitzonderlijk. Ik ben er laatst voor het eerst geweest. Echt een top zaak.
@Requiem19 Ik zou even kijken of je de gpx in Komoot kunt laden en dan even de hellingen checken. Mijn ervaring met die regio is dat het soms tering steil kan zijn. Stukjes 15-20% is niet uitzonderlijk. Gelukkig wel vaak alleen kort en steil. Met een 44 of 52 achter kom je denk ik best een eind met jouw voorblad, al zul je af en toe best moeten harken. De route ken ik zo niet. Ik ben twee jaar geleden iets meer ten westen geweest. Meer omgeving Dinant.
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Mijn ervaring met Komoot is dat de indicatie qua helling ook niet altijd even goed is. Voor gravel minder relevant, maar bijvoorbeeld tunnels trekt hij het tracé over de berg, in plaats van de feitelijke tunnel route. In onbekend gebied schrik je dan een ongeluk van een route qua hellingen, maar blijkt het in de praktijk wel mee te vallen. Altijd zelf de route even nalopen op de topografische kaart verklaart vaak een hoop.
Zeker niet, maar ik schat Requiem19 hoog in.GoldenSample schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:21:
[...]
Zeker aan het eind van z'n rondje is op macht naar boven moeten ploffen ook voor een kort stukje niet altijd een gegeven. Al helemaal als er een paar boomwortels doorheen liggen.
Hou rekening met korte smalle stukjes taffes stijl omhoog. Ik ben in het voorjaar daar de route deels wezen fietsen. Ik ga er de week voor de traka weer heen. Maar ik fiets de traka niet.
They who buy the dip, deserves the rip.
Dit is niet de Traka he? Maar in BE (van de Traka organisatie). Traka parcours ken ik vrij goedDanjel schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:10:
[...]
Hou rekening met korte smalle stukjes taffes stijl omhoog. Ik ben in het voorjaar daar de route deels wezen fietsen. Ik ga er de week voor de traka weer heen. Maar ik fiets de traka niet.
Niet zo heel uitzonderlijk hoor maar je moet niet beginnen bij koopjesaanbieders.En ja, in elke normaalverdeling zijn rotte appels en lekkere peren. Ik heb hier N=2 bedrijven die beiden tijd en nazorg leveren maar ik begon met zoeken naar advies, niet de goedkoopste oplossing en neem een middagje vrij, ga niet op zaterdag..Casual Ruud schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:16:
[...]
In theorie een goed advies, ware het niet dat veel fietsenzaken niet serieus naar die punten kijken. [...] Er zijn natuurlijk ook wel goede zaken. Bijvoorbeeld Woest in Borculo waar ze bij iedere fiets een bikefit aanbieden en gratis onderdelen aanpassen om het passend te maken, maar dat is echt uitzonderlijk. Ik ben er laatst voor het eerst geweest. Echt een top zaak.
[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 14-08-2026 01:12 ]
De fiets is al gekocht (via een tweedehandsdealer). Heb mijn eigen racefiets vorig jaar heel secuur en zo goed mogelijk zelf afgesteld. Zelf zij-foto's gemaakt, alles ingesteld, aangepast en ook een andere stuurpen gekocht. Zit er nu voor mijn gevoel perfect op.hamsteg schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:04:
[...]
Dat zou ik niet doen. Maak een afspraak bij een dealer, goede zaak en laat je supergoed voorlichten. Zeker bij "de eerste keer" maak gebruik van de kennis van ervaren mensen. Koop de fiets dan maar €150/€200 duurden dan op internet maar als je dan vragen hebt of kleine klachten krijgt kunnen en willen ze je helpen - ze voelen zich dan ook verantwoordelijk. Zadel- en stuurhoogte en hoek (afstand heup - bovenlichaam - stuur) als ook de specifieke positie van de klicks onder de bal van je voet bepalen je lichamelijke gezondheid. Dit varieert per fiets, per systeem en zij kunnen je vaak laten 'passen'. Je zit straks wel een aantal uur in een bepaalde houding op je fiets, dat moet niet geforceerd zijn.
Mijn ervaring N=1 is so-wie-so dat als je je koppelt aan een vaste fysieke partij dat je vaak er meer uit haalt als je niet Handige Harry bent of niet de tijd hebt/neemt voor eigen onderhoud. Je hebt een vraagbaak, ik onderhoud mijn fiets op veel buitenonderdelen zelf (ketting, schakelaars, "tandwielen") maar eens in de zoveel tijd vraag ik om een onderhoudsbeurt met focus op "diepere" onderdelen en laat ik wat dingen vervangen.
Hetzelfde kan ik ook doen met mijn vrouw, moet er dan alleen de tijd voor nemen.
Zeker is dat niet hetzelfde als een professionele bikefitting maar het scheelt in ieder geval een hoop geld zo aan het begin.
Onderhoud doe ik grotendeels ook zelf. Beetje zoals jij aan "de buitekant". Wil komende winter eens beginnen met wat interne onderdelen zoals lagers. Heb sowieso nog een retro racefiets (Bianchi Rekord uit '74) die ik half uit elkaar gehaald heb maar nog niet in elkaar gezet heb. Hoop daar ook van te leren.
Net even nagegaan, maar helaas niet. Woon in Duitsland en heb een Duitse zorgverzekering en wordt niet gedekt, althans niet bij mijn zv. Toch bedankt voor de tip!Bobermo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:48:
[...]
Zo was het ook bij de fiets van m'n vrouw. Ze had eigenlijk een andere besteld en toen die kwam was die veel te groot. Koop ontbonden en dan de huidige gekocht.Casual Ruud schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:16:
[...]
In theorie een goed advies, ware het niet dat veel fietsenzaken niet serieus naar die punten kijken. Op basis van totale lichaamslengte wordt een framemaat bepaald en vervolgens wordt alles incl. schoenplaatjes een beetje neutraal afgesteld. Ik ben maandag nog bij een bikefitter geweest die vertelde dat hij wekelijks mensen over de vloer krijgt met slecht afgestelde fietsen, ook rechtstreeks van dealers. Verkeerde framematen of een zadel 3 cm te hoog is echt niet uitzonderlijk volgens hem.
De verkoper was echter overtuigd "dat het had moeten passen". Hoe dan?? Dan heb je blijkbaar geen know-how van de modellen die je verkoopt.
ik heb een ook een Duitse verzekering, maar ik meende dat een sportmedizinische untersuchung vaak gedeeltelijk vergoed word (ca 80% bij AOK) denk dat het dan wel een Duits onderzoek moet zijn
Een vriend van mij is aan het kijken naar een nieuwe gravel fiets. Kwam bij een fietsenzaak, mocht zowaar op asfalt een rondje rijden en had een praatje met de verkoper. Hij noemde het hoge gewicht van de wielen in een bepaalde uitvoering.
Reactie verkoper: ja, we verkopen alleen met zwaardere wielen omdat lichtere wielen vaak kapot bij ons terugkomen.
Right.... een beetje standaard fietsenzaak heeft toch wel heel veel 'creatieve' antwoorden en creatieve service.
Krijg toch af en toe wat keukenwinkel vibes bij veel fietsenwinkels.
Reactie verkoper: ja, we verkopen alleen met zwaardere wielen omdat lichtere wielen vaak kapot bij ons terugkomen.
Right.... een beetje standaard fietsenzaak heeft toch wel heel veel 'creatieve' antwoorden en creatieve service.
Er zijn ook niet echt veel fietsenwinkels die echt alleen racefietsen (inclusief gravel e/o MTB) als specialisme hebben. Dat zou ik toch wel zoeken als je ook op zoek bent naar advies / proefrijden ed en niet naar 'fietsenwinkels' die ook wat racespul erbij hebben.Requiem19 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:01:
Als je wel precies weet wat je wil, kun je net zo goed naar 12go achtige winkels gaan of online bestellen.
Dit was bij een vrij grote speciaalzaak die in race/gravel gespecialiseerd is though.GerbenBK schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:23:
[...]
Er zijn ook niet echt veel fietsenwinkels die echt alleen racefietsen (inclusief gravel e/o MTB) als specialisme hebben. Dat zou ik toch wel zoeken als je ook op zoek bent naar advies / proefrijden ed en niet naar 'fietsenwinkels' die ook wat racespul erbij hebben.
Als je wel precies weet wat je wil, kun je net zo goed naar 12go achtige winkels gaan of online bestellen.
Oh dat is wel handig om te weten. Zit zelf bij de TK en vind inderdaad wel wat als ik ernaar Google. Moet dat dan nog even uitvogelen. Thanks!Rickbhs schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:02:
ik heb een ook een Duitse verzekering, maar ik meende dat een sportmedizinische untersuchung vaak gedeeltelijk vergoed word (ca 80% bij AOK) denk dat het dan wel een Duits onderzoek moet zijn
Traka by the lake heb ik het ook over. Jij ook, toch?Requiem19 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:49:
[...]
Dit is niet de Traka he? Maar in BE (van de Traka organisatie). Traka parcours ken ik vrij goed.
Oostelijk vanaf Mortehan heb ik gefietst.
[ Voor 8% gewijzigd door Danjel op 14-08-2026 18:16 ]
They who buy the dip, deserves the rip.
Het eerlijke antwoord was natuurlijk geweest: veel merken zien de wielen als mogelijkheid om de prijs laag/lager te kunnen houden en daarom is het vaak de eerste updatemogelijkheid. Heb je meteen een ander gesprek ("een mooie update is dit setje blabla"). Maargoed, daarmee kraak je indirect een fiets natuurlijk wel enigzins af. Dus kan misschien ook weer niet elke (beginnende) koper plaatsen of waarderen.Requiem19 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:31:
[...]
Dit was bij een vrij grote speciaalzaak die in race/gravel gespecialiseerd is though.
😀😀😀
Morgen het midden gedeelte van de Green Divide rijden. (Arnhem-Apeldoorn). Nu zit ik dubbio om met 57mm mtb banden of 45mm gravel banden te rijden. Veluwe is erg droog en veel mul zand. Iemand recent nog daar gereden?
Wiel draait nog, dus het pastRequiem19 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:08:
Altijd groter gaan als het past ^^ 😉
Ok, maar als het modder of regen is wordt dat wel te krap.
Gaan het zien morgen, laat wel even weten hoe het is gegaan.Requiem19 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:10:
Ok, maar als het modder of regen is wordt dat wel te krap.
Juiste druk/spanning is vanaf 45mm meer van belang dan per se nog breder denk ik. Licht ook aan je vertrouwen en stuurkunsten. 57mm gaan en alsnog te hard zetten heeft niet zoveel nut 😉Mastasjoerd schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:27:
Morgen het midden gedeelte van de Green Divide rijden. (Arnhem-Apeldoorn). Nu zit ik dubbio om met 57mm mtb banden of 45mm gravel banden te rijden. Veluwe is erg droog en veel mul zand. Iemand recent nog daar gereden?
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Was een mooie rit, 95% kon gemakkelijk met 45mm de overige 5% was mul zand en goed te doen met 57mm. Clearance was geen probleem, alles was kurkdroog.Mastasjoerd schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:56:
[...]
Gaan het zien morgen, laat wel even weten hoe het is gegaan.
Pssst
Inschrijven voor de SR Salland van eind augustus, is nu mogelijk op het GoT Social Rides topic! (asfalt)
Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Inschrijven voor de SR Salland van eind augustus, is nu mogelijk op het GoT Social Rides topic! (asfalt)
Komt ie even in het graveltopic vertellen, ketter!ElGreco schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:26:
Pssst
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
dreameater schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:59:
[...]
Komt ie even in het graveltopic vertellen, ketter!
Waar post hij het niet?
Het viel mij alles mee dat ik geen cool down ban heb gekregen!