Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-02 15:59
3x heb ik nog op mn indoor fiets! Ook geen problemen mee :)

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• McMiGHtY
klaaas schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Had je met 2x wel problemen dan?
Ook niet..

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-02 12:58

nrg

Vandaag was het prachtig weer om een stukje te fietsen, dus dat heb ik gedaan! Was genieten, totdat ik op een restant stukje ijs onderuit ging. Schaafwond op m’n arm en lekker beurs (en butsen in m’n helm), maar dat komt wel weer goed.

Qua fiets: shifters stonden scheef en ik zie op het oog dat er een kras op het rubber van een shifter zit en dat er een gat in m’n bartape zit. Verder zie ik nu (nog) niks en ben ik ook weer zonder problemen naar huis gefietst. Zouden jullie nog bepaalde dingen extra (laten) checken? Heb gelukkig weinig ervaring met vallen.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-02 19:06
Sowieso een nieuwe helm scoren, daar zou ik geen risico mee willen lopen. Vrij veel merken hebben een crash replacement service, mogelijk verzacht dat de pijn nog wat.

• nrg

nrg

Thanks! Had al direct een nieuwe helm besteld, maar POC toch ook maar even gemaild of ze iets van korting kunnen geven. Eventueel stuur ik die reeds bestelde dan maar weer terug.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-02 00:50

Appie

F1RST Racing

nrg schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:48:
Vandaag was het prachtig weer om een stukje te fietsen, dus dat heb ik gedaan! Was genieten, totdat ik op een restant stukje ijs onderuit ging. Schaafwond op m’n arm en lekker beurs (en butsen in m’n helm), maar dat komt wel weer goed.

Qua fiets: shifters stonden scheef en ik zie op het oog dat er een kras op het rubber van een shifter zit en dat er een gat in m’n bartape zit. Verder zie ik nu (nog) niks en ben ik ook weer zonder problemen naar huis gefietst. Zouden jullie nog bepaalde dingen extra (laten) checken? Heb gelukkig weinig ervaring met vallen.
Genoeg ervaring met vallen (heb nu nog wat gekneuste/gebrokken ribben, maar blijf lekker rijden); maar standard checlist:
1. Welke kant ben je gevallen? Aan de drivetrain kant, ervoor zorgen dat je der-hanger niet verbogen is (als je een direct mount (i.e. transmission/xplr 13spd) dit is niet echt het geval
2. Kijken naar je frame, krassen is geen probleem, maar met name kijken naar waar je een druk punt hebt (meestal te zien waar de verf weg is). Als je een carbon frame hebt, even checken met het (voorzichtig) tikken van het frame en luisteren naar als het geluid verandert (dof) dat is meestal een goede indicatie date het material compromised is. Alloy meestal kijken voor deuken en flex.
3. Verder standard check; wielen true, remmen die niet lekker, shifter alignment etc.

Uiteindelijk is het een gebruiksvoorwerp, en worden de krassen een herinnering van een mooi verhaal.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• nrg

nrg

Thanks @Appie! Ik ga de fiets morgen even afspuiten (gisteren geen zin in gehad, wel even laten drogen in de bijkeuken), en loop alles dan ook even na. Ben na de val nog naar huis gefietst en merkte niets vreemds qua speling, rammels, aanlopen oid (los van megaherrie van de remmen, maar denk dat schijven nat zijn geworden), dus heb goede hoop dat het meevalt.

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-02 15:51

fstieger99

www.Isaia.it

Blijft toch heerlijk nu het ijs weg is na het werk nog ff knallen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qfZHQ5pBa53CyY7FnzBkAp9h18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EP5IfuQbtwjMhkaZkjSz6s4g.jpg?f=fotoalbum_large

The Sartorialist

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

Hoe zit men hier eigenlijk in de wedstrijd met de huidige ontwikkelingen.

Stelling:
1: ik ga voor design, maw integrated handlebar en alles elektrisch want wil met de tijd meegaan. de hogere onderhoudskosten neem ik voor lief
2: ik ben oldschool tweak liefste zelf en houd van mechanisch waarbij ik lekker alles zelf doe.

ik heb gekozen voor een gravelbike met het oog op mijn gebruik bikepack, casual gravel en houd van sleutelen dus geen integrated kabels niet door de headset en GRX 810 mechanisch 1x.
Qua uiterlijk ziet het minder strak uit dan de labo fietsen die ik op de fietsclub zie, 100% maar als ik dan het geklaag hoor over de rekening van setje balhoofdlagers vervangen bij integrated of een kapotte achter derrie SRAM red xplr lach ik toch stiekem in me vuistje want dat zijn geen grapjes vaak .
Ook dingen als batterij shifter leeg of stranden op een bikepack met niet makkelijk zelf te fixxen shit denk ik ben blij dat ik mijn keuze destijds op ratio heb gemaakt. Van de andere kant ben ik wel weer gevoelig voor dingen als Pas Normal Studios etc. Hoe zit de gravel tweaker hierin.

The Sartorialist

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diZIzW5tAxI_Ox84ob43fTyv8c8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLwLYSJHG40oHO35wxFZHEff.jpg?f=fotoalbum_large

The Sartorialist

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:01
Geen gravel bike, maar wel een racefiets en mtb, beide met Di2 en integrated bars.
ik heb al lang geleden geaccepteerd dat het een dure hobby is :)

Tot nu toe nog geen headset lagers hoeven vervangen, maar als dat voorbij komt, dan moet dat ook wel zelf lukken. Alleen wat meer gekloot met je remleidingen.

Wat betreft batterijen.. garmin geeft netjes meldingen als de boel leeg raakt, ook voor je PM, HR strap, ...
ook af en toe even kijken of je nog een groen lichtje hebt als je op de function button drukt, of op de 2 shift knoppen tegelijk kan ook geen kwaad.

en qua stukken onderweg.. heb jij een reserve kabel bij? Als er wat afbreekt, maakt het geen reet uit of het mechanisch of elektronisch is.. (afgezien van de vervangings kosten uiteraard), dat ga je niet onderweg fixen.

Belangrijkste argument tegen elektronisch zijn de kosten, zowel voor aanschaf als voor schade, maar of je het die kosten waard vind kan je alleen voor jezelf beslissen.
(en als je echt buiten de westerse wereld gaan fietsen, dan is beschikbaarheid van spares misschien nog een ding)

@fstieger99 maar ondanks de kabels een erg mooie fiets ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 16-01-2026 11:08 ]

Strava

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:34

Kluus

Gang is alles

@fstieger99 mooie fiets. Ik ben ook bewust gegaan voor externe kabels met als reden dat mijn gravelbike ook mijn winter do-it-all bike is, bij het vervangen van balhoofdlagers wil ik dus niet ook nog aan de remmen hoeven klussen.

Gaat wel alleen om remmen want ik heb wel bewust gekozen voor elektronisch (maar wel Rival, geen RED). Ik heb daar geen extra onderhoudskosten aan en alles werkt altijd perfect, ook aan mijn elektronische groepen kan ik alles prima zelf doen. Al mijn fietsen zijn nu elektronisch en nog nooit gedoe gehad.

Degenen die inderdaad wel eens met een lege accu hebben gestaan zijn meestal de technisch wat minder onderlegde mensen in mijn ervaring want zoals @Prulleman al zegt krijg je keurig op tijd waarschuwingen. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 16-01-2026 10:54 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:40
@fstieger99 Ik heb mijn gravelbike in eerste instantie zelfs opgebouwd met mechanische schijfremmen omdat het makkelijker te repareren is. Inmiddels wel over op een GRX limited groep met hydraulische remmen maar de TRP Spyre remmen waar ik uiteindelijk op uitkwam remden prima en minder gedoe dan hydraulisch.

Ik bouw echter de fietsen voornamelijk zelf op en doe ook het onderhoud dus volledig interne kabels is niet een heel groot probleem voor mij, ga je lange periode achter elkaar in afgelegen gebieden fietsen wordt dat echter anders. Daarnaast zijn interne kabels wel ideaal als je vanalles aan je fiets hangt, vooral met de stuurtas zit ik vaak te kloten met de kabels.

Wel een heerlijke fiets zo'n King Zydeco O+

[ Voor 3% gewijzigd door GWBoes op 16-01-2026 11:33 ]

Flickr - Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dat laatste is ook maar hoe je ze routeerd. Bij mijn Grizl lopen ze langs de onderkant van het stuur en heb ik ook al een bikepacking met (onder andere) stuurtas gedaan en geen probleem met de kabels. Al zijn dat bij mij dus slechts twee remleidingen want elektronisch.

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-02 14:08
2 jaar geleden bij aanschaf van mijn cannondale topstone nog op het laatste moment geswitcht naar electrische Sram Apex. Daar heb ik best vaak spijt van, zeker met het koude weer van afgelopen weken kreeg ik continu melding dat de batterij van de Apex leeg was. Dan zit ik niet lekker rustig op de fiets. Van het voorjaar weer wat bikepack tripjes gepland staan, dan moet ik dus extra accu en lader enz mee.
Verder bekabeling extern, hou ik van. Ik fiets al m'n hele leven, misschien ben ik daarom wat van de oude school maar het oude spul vind ik toch vaak het mooiste.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-02 19:00
beslist Type 2, dus alles mechanisch en DHZ.

• DDX
  • Laatst online: 17:17
Ik heb meer problemen gehad (en gezien) met mechanisch schakelen dan electronisch schakelen.
Kabels die uitrekken/afbreken in shifter.
Palletjes die in shfiter abreken etc.
Tegenwoordig zijn frames ook helemaal niet meer ontworpen voor mechanisch schakelen met kabelloop.
En batterij leeg tja, op tijd opladen.
Sram gaat wat minder lang mee dan Shimano, voordeel van sram dat je makkelijk 2e batterij kan meenemen.

Volledig intern bij stuur is wel een dingetje ivm balhoofd lagers idd.
Gravelbike frame daarom bewust uitgezocht zodat kabels daar nog lekker buiten stuur/balhoofd om lopen.
Recente aanschaf van factor racefiets frame heeft wel alles volledig intern lopen, die heeft ceramicspeed slt lagers en zou geen onderhoud/slijtage nodig hebben we gaan het merken....

https://www.strava.com/athletes/2323035

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

Leuk die reacties!

ben het wel weer eens dat voor handlabar tas mijn kabels soms lelijk in de weg zitten. ook met de green divide trip van vorig jaar voorste logo toch beschadigd door de wrijving van de kabels waar ik dus pas later achter kwam.
Moet ik zeggen dat ik een diehard campa fan ben en mentaal zou er eigenlijk Ekar op mijn cinelli moeten, maar ben na een aantal maanden toch best onder de indruk hoe goed grx werkt en rijdt.
mijn campa Super R 2009 groep op mijn racefiets vereist toch echt wel finetuning. GRX is in mijn gevoel wat vergevingsgezinder.

The Sartorialist

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:16
Ik heb een paar maanden geleden mijn eigen fiets opgebouwd en ben toen juist vanwege de eenvoud voor electronisch gegaan. Ik heb dus alles geïntegreerd en ik doe alles zelf. Ik denk overigens dat de verschillen ook wel wat overdreven worden. You win some, you lose some.

• bwernsen
Een vraagje ☝️ hoe zit het met de vocht bestendigheid van electronische derailleurs?

Kunnen ze bijvoorbeeld tegen een onderdompeling bij het oversteken van een rivier(tje)?

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:30
Ik zit toevallig ook te twijfelen om mijn “oude” diverge 2018 om te bouwen naar elektrisch. Mijn kabel van de shifter is waarschijnlijk ergens in het frame gebroken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmtQciQqny8_ub0yCzcuXhdWG2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeV0RwDmKrcNpD61ebmOfuZn.jpg?f=fotoalbum_large

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-02 10:57
YouTube: TEST SCOTT SCALE GRAVEL C’ERA DAVVERO BISOGNO DI QUESTA BICICLETTA?

Deze komt binnenkort thuis ;) Perfecte afwisseling met de Genius :-D

9950x3d+4090+64DDR

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ik heb volgens mij een hele simpele vraag met en simpel "ja/nee" antwoord, waar ik met Shimano compatibility charts, YouTube, Reddit, GoT en meer maar geen eenduidig antwoord op kan vinden |:(

Ik heb een 2x11 GRX groepset met FD-RX810 voorderailleur en FC-RX600 46/30 crankset in een SM-BBR60 trapas. Achter een RD-RX810 met variërend 11-30 t/m 11-34, maar daar verander ik niets aan.

Die 46/30 bladen wil ik vervangen door een enkel voorblad. En ja ik ben bewust van alle voors en tegens van 1by :+
Kan ik daar gewoon een 110BCD voorblad zoals GRX 40 of 42 op doen, of welk aantal dan ook (aftermarket)? Hoe zit dat met chainlines, Q-factors etc.?

En uiteraard de voorderailleur er afhalen (daar heb ik samen met de 46/30 al een doel voor).

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft en/of een antwoord heeft. d:)b

Informaticus of vakkundig Googler?

• TheTinusNL
  • Niet online
Ohja, beetje valsspelen... :+ maar tevens dezelfde vraag voor een oude hybride die ik aan het opknappen ben. Ergens uit het jaar 1995-2000 ofzo... wellicht dat iemand daar ook ervaring mee heeft? Toevallig is een maatje van mij bezig met een vergelijkbaar project en heeft hij precies dezelfde vraag, zij het (waarschijnlijk) iets andere onderdelen.

Zit een 24-34-42 5-bolt FC-MC14 (Shimano link) op die erg gaar is. Gebruik in de praktijk bijna alleen maar het 42 buitenblad en zou deze triple dus graag vervangen door een enkel voorblad. Stuk simpeler en praktisch net zo makkelijk.

Volgens mij heeft het frame daar wel genoeg ruimte voor. Midden op de 34 is nog best wat ruimte. Zeker als ik een 40 of 38 ofzo kan vinden dan past dat volgens mij wel.

Helaas gaan de Shimano compatibility charts maar terug t/m 2004 en daar staat deze groepset al niet meer in. :-(

• nrg

nrg

@TheTinusNL je eerste vraag heb ik integraal in Gemini gegooid, daar komt dit uit:

Het korte antwoord is: Ja, het kan, maar met een belangrijke kanttekening over de montage en de kettinglijn.

Omdat je een FC-RX600 crankstel hebt, zijn er een paar technische details waar je op moet letten om te voorkomen dat je de verkeerde onderdelen koopt.

1. De BCD en de pasvorm
Hoewel de steek (BCD) van het buitenblad inderdaad 110mm is, is het een asymmetrische 4-arm verbinding (Shimano-stijl).
* Let op: Een standaard "Road" 110 BCD kettingblad past meestal niet zonder meer. De armen van een GRX-crankstel hebben een specifieke vorm (tabs) die anders is dan die van bijvoorbeeld een Ultegra of 105 crankstel.
* Oplossing: Zoek specifiek naar een kettingblad dat geschikt is voor GRX (FC-RX810 / FC-RX600). Merken als Wolf Tooth, Garbaruk, of AbsoluteBlack maken bladen die speciaal voor jouw crank zijn gefreesd, zodat de bouten netjes wegvallen en de kettinglijn klopt.

2. Kettinglijn en Q-factor
* Q-factor: Deze verandert niet. De afstand tussen de pedalen blijft exact hetzelfde omdat je de crankarmen behoudt.
* Kettinglijn: Bij een GRX 2x-groep is de kettinglijn 46,9 mm. Bij een officiële 1x-groep is dit 49,7 mm.
* Als je een aftermarket 1x-blad op de buitenste positie van je huidige crank monteert, komt het blad iets verder naar buiten te staan dan ideaal is.
* Goede 1x-bladen (zoals die van Wolf Tooth) hebben echter ingebouwde "spacers" of een offset die het blad weer iets naar binnen halen richting de 49,7 mm, wat zorgt voor minder slijtage in de grootste kransjes achter.

3. De achterderailleur (RD-RX810)
Je geeft aan dat je de cassette (11-30 t/m 11-34) niet verandert. Dat is gunstig.
* De RD-RX810 (jouw huidige derailleur) is ontworpen voor 2x-systemen. Het heeft een kortere kooi dan de RD-RX812 (de 1x-versie).
* Zolang je bij een 11-34 cassette blijft, werkt de RX810 perfect als 1x derailleur (vergeet de clutch niet aan te zetten!).
* Wil je in de toekomst toch groter (bijv. 11-40 of 11-42), dan zul je de achterderailleur moeten vervangen door een RD-RX812.
Belangrijke tips voor de ombouw:
* Narrow-Wide: Zorg dat je een Narrow-Wide voorblad koopt. Dit is essentieel bij 1x om te voorkomen dat je ketting eraf loopt nu je geen voorderailleur meer hebt die de ketting op zijn plek houdt.
* Kettingboutjes: De boutjes van je 2x-set zijn waarschijnlijk te lang omdat ze door twee bladen heen moeten. Koop bij je nieuwe blad ook een setje kortere 1x-specifieke kettingbladboutjes.

Samenvattend: Zoek niet naar een generiek 110 BCD blad, maar zoek specifiek op "GRX compatible 1x chainring". Dan is het een kwestie van oude bladen eraf, nieuwe blad erop, voorderailleur verwijderen en rijden.

Zal ik eens voor je opzoeken welke specifieke aftermarket bladen momenteel goed leverbaar zijn voor jouw FC-RX600 crank?

• McMiGHtY
Ik heb een tijdje een shimano 5800 met een 42tands erop als voor gehad, Tijdje terug vervangen voor de originele grx 1x crank en een blad van STONE (Ali). Als je iets uit Nederland wil:

https://themechanic-parts...-single-aero-kettingblad/

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:22

Stufferdt

doet ook maar wat.

Is er hier nog consensus bereikt over de beste versie van de Geile Strecke? Ik wil 'm in twee dagen doen. Heb een bevriende slaapplek langs de route vlakbij Roermond. Idee is dag 1 Nijmegen - Roermond. En dag 2 (of 3) Retourtje Roermond - Maastricht - Roermond om zo het laatste stuk te doen beide richtingen op. Maar ik ben even kwijt wat volgens de goegemeente hier de juiste route is :)

Zit geen haast achter, Mik op april/mei. Ben er toevallig aankomend weekend maar ze voorspellen kou O-)

Edit: toch nog geen reacties :)
Ik rij momenteel een vol jaar op WTB Raddler 44mm. Ze kwamen met de fiets en wisselen naar iets nieuws uitgesteld tot het weer praktisch winter was en de moeite niet. Voor de winter op de Veluwe voldoen ze opzich prima, maar ze rollen matig. Vooral asfalt voelt als enorm sloom en log.

Nu heb ik via marktplaats afgelopen week een setje nieuwe Schwalbe G-One RX 45mm (non-PRO) voor 50 euro gekocht ersie maar de twijfel slaat weer toe eigenlijk.

Idee was om zomer een snelle band te pakken en winter lekker door te ploegen op de WTB. Heb nog een reserveset liggen van iemand gekregen, dus kan voorlopig vooruit. Maar ben bang dat de afwisseling/het verschil met de non-PRO RX niet groot genoeg is. Het zijn toch ook weer banden voor het grovere werk.

Dus mijn vraag concreet: is het nodig te wisselen tussen wtb raddler 44mm(oktober - maart) en Schwalbe G-One RX 45mm (non-PRO) of kan ik beter alles inruilen tegen een setje allround voor het hele jaar rond?

Frame is overigens een BMC URS waar tot 45mm/effectief 47mm in zou moeten passen.

[ Voor 53% gewijzigd door Stufferdt op 19-01-2026 23:59 ]

😀😀😀

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-02 00:50

Appie

F1RST Racing

Stufferdt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:17:
Is er hier nog consensus bereikt over de beste versie van de Geile Strecke? Ik wil 'm in twee dagen doen. Heb een bevriende slaapplek langs de route vlakbij Roermond. Idee is dag 1 Nijmegen - Roermond. En dag 2 (of 3) Retourtje Roermond - Maastricht - Roermond om zo het laatste stuk te doen beide richtingen op. Maar ik ben even kwijt wat volgens de goegemeente hier de juiste route is :)

Zit geen haast achter, Mik op april/mei. Ben er toevallig aankomend weekend maar ze voorspellen kou O-)

Ik rij momenteel een vol jaar op WTB Raddler 44mm. Ze kwamen met de fiets en wisselen naar iets nieuws uitgesteld tot het weer praktisch winter was en de moeite niet. Voor de winter op de Veluwe voldoen ze opzich prima, maar ze rollen matig. Vooral asfalt voelt als enorm sloom en log.

Nu heb ik via marktplaats afgelopen week een setje nieuwe Schwalbe G-One RX 45mm (non-PRO) voor 50 euro gekocht ersie maar de twijfel slaat weer toe eigenlijk.

Idee was om zomer een snelle band te pakken en winter lekker door te ploegen op de WTB. Heb nog een reserveset liggen van iemand gekregen, dus kan voorlopig vooruit. Maar ben bang dat de afwisseling/het verschil met de non-PRO RX niet groot genoeg is. Het zijn toch ook weer banden voor het grovere werk.

Dus mijn vraag concreet: is het nodig te wisselen tussen wtb raddler 44mm(oktober - maart) en Schwalbe G-One RX 45mm (non-PRO) of kan ik beter alles inruilen tegen een setje allround voor het hele jaar rond?

Frame is overigens een BMC URS waar tot 45mm/effectief 47mm in zou moeten passen.
Toch een beetje een verhaal van wat je zelf wilt: je hebt immers beiden.

Vanuit mijn eigen ervaring en een paar containers vol met banden (~20 sets - maar is gravel,road,mtb (xc/enduro) gecombineerd):

1. Banden op wielen is makkelijker te swappen dan losse banden. Ikzelf heb meerdere wielen incl cassette & disks dat makkelijk te swappen zijn
2. Rij je banden 'op' met het trainen en hou je goede banden/wielen voor de races (als je wedstrijden rijdt).
3. Altijd heb een goede set van een type(s) banden die je prefeert achter de rug (ikzelf gebruik coupons of gewoon op z'n nederlands op jacht naar koopjes), mocht je een lekke band hebben en je liever je race begint met een niet-geplugde band.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:50
@Stufferdt De originele route van Leandra loopt van Nijmegen naar Maastricht (zie komoot) Maar er zijn genoeg mensen die hem andersom rijden.

Zelf wil ik deze in juni gaan rijden en kijk vooralsnog om deze vanuit huis, Maastricht, te rijden.

• Sosua

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5iVdwzZnKBeNNZE5nkoKy-gl7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ji3CdRuTQ027hhJqQ6chYn4n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udwJLCbjazRDu4XjKkenwFCVHsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kXDLUk4pBFLHLYE8gKExMI3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TS4_zW2OeBqRSyLsRgYic7aWD4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cw3GEPESjgl1LDT0uDj4uZa1.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijk komt er bij mij geen g one rx 45mm meer in. Hierboven zie je de band na een km of 4 a 500 gravel in Spanje. Voor het boswielrennen in Nederland zullen ze prima zijn. Ik ben weer voor nu terug bij de Pathfinder TLR.

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:31
Sosua schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Persoonlijk komt er bij mij geen g one rx 45mm meer in. Hierboven zie je de band na een km of 4 a 500 gravel in Spanje. Voor het boswielrennen in Nederland zullen ze prima zijn. Ik ben weer voor nu terug bij de Pathfinder TLR.
De Pathfinder TLR hebben ook niet al te beste reviews als ik op Bike24 kijk? Jammer, want de Pathfinder Pro's waren echt onverwoestbaar.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:45
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is natuurlijk ook wel een heel licht bandje. Dat deze het niet lang uithouden op scherpe stenen verbaast me niet. Zoals je al zegt, voor NL in de zomer zijn ze prima.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Sosua
sheepdog schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:39:
[...]

De Pathfinder TLR hebben ook niet al te beste reviews als ik op Bike24 kijk? Jammer, want de Pathfinder Pro's waren echt onverwoestbaar.
Tot nu toe stevige (rots)ritten doorstaan in Millau - Frankrijk. En voor op de weg vind ik ze vooralsnog erg fijn. Les van afgelopen jaar is wel dat voor gravel cat3 en 4 noppen gewoon eerder noodzaak zijn dan luxe.

• Hencksch
Hulpvraag van de Dag.
Momenteel rijd ik een All Road Endurance fiets waar ik met veel plezier zowel op de weg (met slicks) als in het veld (met noppen) kan rijden. De "Reifenfreiheit" van deze fiets is 40mm. Voor mij de ideale sweetspot voor mijn gebruiksdoelen.
De fiets zoekt een opvolger, maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Je komt of een cyclocrosser tegen met max 33mm banden in een vork waar niet veel meer ruimte is voor breder. Of je komt gravelbikes tegen met dikke sloffen die ik niet zoek. Vaak 45mm of nog meer

Wie kan mij op weg helpen?

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

Flipmo

OMG !!

ik rijd al een paar jaar op die WTB's
Vind het prima bandjes voor weinig geld..
Merk weinig van meer weerstand op het asfalt. Gemiddeldes liggen ook hoog zat *D

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:55
Hencksch schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:11:
Hulpvraag van de Dag.
Momenteel rijd ik een All Road Endurance fiets waar ik met veel plezier zowel op de weg (met slicks) als in het veld (met noppen) kan rijden. De "Reifenfreiheit" van deze fiets is 40mm. Voor mij de ideale sweetspot voor mijn gebruiksdoelen.
De fiets zoekt een opvolger, maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Je komt of een cyclocrosser tegen met max 33mm banden in een vork waar niet veel meer ruimte is voor breder. Of je komt gravelbikes tegen met dikke sloffen die ik niet zoek. Vaak 45mm of nog meer

Misschien iets als een Canyon Grail? 42mm. Of zoek je meer een endurance racefiets?

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

Ik heb vorig jaar de originele route gereden. Er waren hier wat suggesties voor mooiere delen, maar daardoor werd de route me net wat te lang (ik reed hem in 1 dag). Ik vond de route prima. Zal vast nog mooier kunnen als je de weg kent, maar ik kan me geen stukken herinneren die me heel erg tegen stonden.

Hij wil.

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:54
Hulpvraag van de Dag.

Als je meer een endurance racefiets zoekt is de Cannondale Synapse misschien een interessante optie. Deze wordt ook neergezet als "all road" en heeft ruimte voor banden tot 48 mm voor en 42 mm achter.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:42
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn G One RS banden en niet de RX banden. Overigens ben ik zelf heel erg te spreken over de RS Pro banden. Bollen erg snel en ja ze slijten wat meer maar heb ook in de modder vooralsnog genoeg grip gehad. Ga je wat meer de limiet opzoeken zal een RX beter zijn maar voor de normale gravel in Nederland meer dan prima. Enkel in afdalingen met grote losse stenen in zuid Limburg wil je wellicht wat meer noppen.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:22

Stufferdt

doet ook maar wat.

Appie schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:03:
[...]
Toch een beetje een verhaal van wat je zelf wilt: je hebt immers beiden.

Vanuit mijn eigen ervaring en een paar containers vol met banden (~20 sets - maar is gravel,road,mtb (xc/enduro) gecombineerd):

1. Banden op wielen is makkelijker te swappen dan losse banden. Ikzelf heb meerdere wielen incl cassette & disks dat makkelijk te swappen zijn
2. Rij je banden 'op' met het trainen en hou je goede banden/wielen voor de races (als je wedstrijden rijdt).
3. Altijd heb een goede set van een type(s) banden die je prefeert achter de rug (ikzelf gebruik coupons of gewoon op z'n nederlands op jacht naar koopjes), mocht je een lekke band hebben en je liever je race begint met een niet-geplugde band.
Nog eens een setje extra aanschaffen wel overwogen ja. Heb immers banden zat. Ik rij geen wedstrijden en zou qua banden hooguit verschil maken tussen thuisgravel (Veluwe) en vreemd terrein. Maar Verviers op onbegaanbare paadjes met sneeuw ging ook wel weer met de wtb. Dus wellicht is een combinatie raddler en dan nog een setje soepel lopend wel een prima optie.
[...]
Ik las ergens dat ze wel snel slijten inderdaad. Ik voorzie helaas niet deze omstandigheden mee te gaan maken komend jaar :-(
Flipmo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:44:
ik rijd al een paar jaar op die WTB's
Vind het prima bandjes voor weinig geld..
Merk weinig van meer weerstand op het asfalt. Gemiddeldes liggen ook hoog zat *D
Ik heb dus juist het gevoel dat het niet rolt. Heb al moeite met 28 gemiddeld op asfalt aanhouden (waar dit op de weg zonder problemen is). Als ik om me heen kijk rijden mensen moeiteloos kruissnelheid 30+ waar ik die zeker niet red. Ik ben overigens geen andere banden gewend op de gravel, dus wellicht is dit gewoon het gevoel. Maar om me heen rijdt iedereen toch een stuk soepeler op asfalt lijkt het.
klaaas schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:51:
[...]

Ik heb vorig jaar de originele route gereden. Er waren hier wat suggesties voor mooiere delen, maar daardoor werd de route me net wat te lang (ik reed hem in 1 dag). Ik vond de route prima. Zal vast nog mooier kunnen als je de weg kent, maar ik kan me geen stukken herinneren die me heel erg tegen stonden.
Prima conclusie dan opzich! Thanks. Dan is de route rijden 'as is' wellicht niet verkeerd. Ik vond bijvoorbeeld de Green Divide eerste stuk minder en laatste stuk (mtb bos en Zwolle in) weinig aan. DIe zou ik zelf sowieso skippen.
loyske schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:49:
@Stufferdt De originele route van Leandra loopt van Nijmegen naar Maastricht (zie komoot) Maar er zijn genoeg mensen die hem andersom rijden.

Zelf wil ik deze in juni gaan rijden en kijk vooralsnog om deze vanuit huis, Maastricht, te rijden.
Dan is het laatste stuk vanaf Roermond "heen-en-weer" rijden wel leuk denk ik. Kom nooit in die regio en zeker niet met de gravel.

Tot zover, iedereen bedankt :) Ik ga nog even in dubio wat te doen met de bandjes. Geile Strecke ga ik gewoon lekker fiesten sowieso (ongeacht de bandjes).

😀😀😀

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:40
Hulpvraag van de Dag.

In de richting van een Enve Fray?

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

Hier zelf zeer tevreden gebruiker van Tufo thundero 48mm heb de 40 ook gehad zeer snelle band ook op asfalt met verrassend veel grip. Erg slijtvast ook.
Ook getest via rolling resistance.

The Sartorialist

• klaaas
  • Nu online
@Stufferdt : als je het stuk Roermond heen en weer fietst met het idee dat je dan veel Zuid Limburg ziet dan valt dat denk ik tegen. Alleen het laatste stuk is echt in het heuvelland. Als je dat zoekt kun je beter een rondje in Zuid Limburg doen of een extra lus ipv heen en weer.

Hij wil.

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

Flipmo

OMG !!

Stufferdt schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:07:
[...]

Ik heb dus juist het gevoel dat het niet rolt. Heb al moeite met 28 gemiddeld op asfalt aanhouden (waar dit op de weg zonder problemen is). Als ik om me heen kijk rijden mensen moeiteloos kruissnelheid 30+ waar ik die zeker niet red. Ik ben overigens geen andere banden gewend op de gravel, dus wellicht is dit gewoon het gevoel. Maar om me heen rijdt iedereen toch een stuk soepeler op asfalt lijkt het.
ik rijd regelmatig (met wat beter weer) 27 gemiddeld op gravel, en hoef daar voor mijn gevoel niet echt hard mijn best voor te doen :)
Op de weg fiets ik 30 met gemak.

Maar het kan ook aan het nieuwe fiets effect liggen..
Op mijn Cannondale topstone met WTB banden had ik al moeite zat om met 26 gemiddeld thuis te komen.
Met de nieuwe lichtere Elves gaat dat met 2 vingers in de neus (fiets lichter, wielen lichter, elektronisch schakelen, meer aero)

• Requiem19
@Stufferdt ik zie die WTB’s helaas niet op BRR, zie wel andere WTB’s en die zijn allemaal wel wat traag.

Een band is de makkelijkste manier om je fiets anders te laten voelen. Dus ik zou gewoon eens wisselen, 30m werk toch?

Mooie allround optie zou 2x 45mm R Pro zijn voor het hele jaar. Of 2x bovengenoemde Tufo.

• Requiem19
Ik rijd nu uit luiheid een 55mm voor en 52mm achter op m’n gravel.

Vrijdag een rustig rondje op de weg: 26 gemiddeld met 155 watt, wat voor mij niet gek langzaam is. Op snelle 28mm bandjes zou dit 28 gemiddd zijn zo’n beetje.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:43
Hulpvraag van de Dag.

Ik heb een gravel-/allroad bike van Superior, die kwam met 40 mm standaard. Dus wellicht zit daar iets tussen voor je?

Komoot

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:37
Hulpvraag van de Dag.

Een passende vraag hierbij is wat is budget?

Ik kan je wel een Biachni Impulso Pro aanbevelen welke is uitgerust met 40mm banden. Maar ik weet niet of dat het prijsbereik is waar je in zoekt? Is wel een vrij racy Gravelbike qua geometrie

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• Hencksch
EdwinC schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:55:
[...]

Een passende vraag hierbij is wat is budget?

Ik kan je wel een Biachni Impulso Pro aanbevelen welke is uitgerust met 40mm banden. Maar ik weet niet of dat het prijsbereik is waar je in zoekt? Is wel een vrij racy Gravelbike qua geometrie
Mijn budget eindigt bij 3k. Dank voor het meedenken tot nu toe, allemaal.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Hencksch schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Mijn budget eindigt bij 3k. Dank voor het meedenken tot nu toe, allemaal.
https://www.cubestores.nl/collections/nuroad
https://www.merida.nl/gravelbike
Die hebben leuk spul voor je budget

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:52
Canyon Grail zou ook wel passen, mechanische groep althans. Die is vrij racey met 42 mm clearance.

• Sosua
Vandaag naar de Bianchi gravel gekeken. Gaaf ding hoor.

https://www.bianchi.com/s...l-xplr-axs-e1-12sp-1.html

Echt een beetje Gravel+.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:18
Sosua schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:40:
Vandaag naar de Bianchi gravel gekeken. Gaaf ding hoor.

https://www.bianchi.com/s...l-xplr-axs-e1-12sp-1.html

Echt een beetje Gravel+.
Mooie fiets! Maar wat is er precies + aan?

• Sosua
La1974 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:05:
[...]

Mooie fiets! Maar wat is er precies + aan?
Voorvering, forse cassette, behoorlijke maat banden die erin kunnen. Dat hebben er wel meer tegenwoordig, maar hij heeft echt beetje mtb hardtail feel. Net als de grail/grizl.

• TheTinusNL
  • Niet online
nrg schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:33:
@TheTinusNL je eerste vraag heb ik integraal in Gemini gegooid, daar komt dit uit:

Het korte antwoord is: Ja, het kan, maar met een belangrijke kanttekening over de montage en de kettinglijn.

Omdat je een FC-RX600 crankstel hebt, zijn er een paar technische details waar je op moet letten om te voorkomen dat je de verkeerde onderdelen koopt.

1. De BCD en de pasvorm
Hoewel de steek (BCD) van het buitenblad inderdaad 110mm is, is het een asymmetrische 4-arm verbinding (Shimano-stijl).
* Let op: Een standaard "Road" 110 BCD kettingblad past meestal niet zonder meer. De armen van een GRX-crankstel hebben een specifieke vorm (tabs) die anders is dan die van bijvoorbeeld een Ultegra of 105 crankstel.
* Oplossing: Zoek specifiek naar een kettingblad dat geschikt is voor GRX (FC-RX810 / FC-RX600). Merken als Wolf Tooth, Garbaruk, of AbsoluteBlack maken bladen die speciaal voor jouw crank zijn gefreesd, zodat de bouten netjes wegvallen en de kettinglijn klopt.

2. Kettinglijn en Q-factor
* Q-factor: Deze verandert niet. De afstand tussen de pedalen blijft exact hetzelfde omdat je de crankarmen behoudt.
* Kettinglijn: Bij een GRX 2x-groep is de kettinglijn 46,9 mm. Bij een officiële 1x-groep is dit 49,7 mm.
* Als je een aftermarket 1x-blad op de buitenste positie van je huidige crank monteert, komt het blad iets verder naar buiten te staan dan ideaal is.
* Goede 1x-bladen (zoals die van Wolf Tooth) hebben echter ingebouwde "spacers" of een offset die het blad weer iets naar binnen halen richting de 49,7 mm, wat zorgt voor minder slijtage in de grootste kransjes achter.

3. De achterderailleur (RD-RX810)
Je geeft aan dat je de cassette (11-30 t/m 11-34) niet verandert. Dat is gunstig.
* De RD-RX810 (jouw huidige derailleur) is ontworpen voor 2x-systemen. Het heeft een kortere kooi dan de RD-RX812 (de 1x-versie).
* Zolang je bij een 11-34 cassette blijft, werkt de RX810 perfect als 1x derailleur (vergeet de clutch niet aan te zetten!).
* Wil je in de toekomst toch groter (bijv. 11-40 of 11-42), dan zul je de achterderailleur moeten vervangen door een RD-RX812.
Belangrijke tips voor de ombouw:
* Narrow-Wide: Zorg dat je een Narrow-Wide voorblad koopt. Dit is essentieel bij 1x om te voorkomen dat je ketting eraf loopt nu je geen voorderailleur meer hebt die de ketting op zijn plek houdt.
* Kettingboutjes: De boutjes van je 2x-set zijn waarschijnlijk te lang omdat ze door twee bladen heen moeten. Koop bij je nieuwe blad ook een setje kortere 1x-specifieke kettingbladboutjes.

Samenvattend: Zoek niet naar een generiek 110 BCD blad, maar zoek specifiek op "GRX compatible 1x chainring". Dan is het een kwestie van oude bladen eraf, nieuwe blad erop, voorderailleur verwijderen en rijden.

Zal ik eens voor je opzoeken welke specifieke aftermarket bladen momenteel goed leverbaar zijn voor jouw FC-RX600 crank?
Ik had neef ChatGPT ook al eens gevraagd, maar die was heel erg braaf binnen de officiële Shimano lijntjes aan het antwoorden, terwijl ik stiekem op niet-Shimano opties zocht wegens grotere bladen.

Uiteindelijk afgelopen week een 40T GRX 12 speed kettingblad op de kop weten te tikken. Gewoon kijken hoe en wat.
Passing zoals verwacht goed (gewoon GRX 110 asymmetrische BCD).
Staat wel ver naar buiten, dus denk dat ik nog wat spacers ergens vandaan moet toveren wil ik ook mijn grootste krans op de cassette (30/32/34) gebruiken. Staat nu wel erg scheef.
McMiGHtY schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:59:
Ik heb een tijdje een shimano 5800 met een 42tands erop als voor gehad, Tijdje terug vervangen voor de originele grx 1x crank en een blad van STONE (Ali). Als je iets uit Nederland wil:

https://themechanic-parts...-single-aero-kettingblad/
Deze gaat op de langetermijnplanning 8)

• bwernsen
Ik heb twee sets wielen. Op de ene set heb ik Schwalbe G-One R en Rx in de maat 50mm liggen. Voor het smerige werk in het bos. Daarnaast gebruik ik de fiets ook voor op de weg en 'Gooisch smooth gravel.' Voor dat werk zijn de Schwalbes overkill.

Gewoon een lekkere snelle gravelband van 35-40mm is zat. Nu heb ik voor het snelle werk op m'n andere wielen 40mm Hutchinson Caracal Race bandjes gelegd. Deze rollen snel en hebben van de snelle bandjes, volgens bicyclerollingresistance.com, ook aardige puncture resistance.

Daar blijkt in de praktijk helaas niet zoveel van. Ik heb in 3 verschillende banden nu al punctures. In een band houdt de sealent het redelijk (afentoe spuit het er weer even uit), in de andere 2 heb ik een plug moeten duwen. Bij alledrie de banden traden deze punctures al binnen 150km fietsen op. Een dure hobby zo. Welke ervaringen hebben jullie met de Caracal Race? Heb ik gewoon pech?

En welke semi slick gravelbanden raden jullie me aan? Ik heb geen moeite om geld uit te geven. Maar liever niet elke week..

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-02 19:06
Ik rijd voor het snelle werk met plezier met Challenge Strada Bianca Pro TLR in 40mm. Achterband hield het ongeveer 8K uit voor er een gat in zat wat ook met een prop niet meer dicht ging. Voorband kan nog wel een keer diezelfde afstand mee denk ik.

• Guusjee
  • Laatst online: 10:54

Guusjee

Omdat ik groot ben..

bwernsen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:44:
Daar blijkt in de praktijk helaas niet zoveel van. Ik heb in 3 verschillende banden nu al punctures. In een band houdt de sealent het redelijk (afentoe spuit het er weer even uit), in de andere 2 heb ik een plug moeten duwen. Bij alledrie de banden traden deze punctures al binnen 150km fietsen op. Een dure hobby zo.
Waarom plak je de banden niet? Hiermee kan je je tubeless banden prima plakken en verder gebruiken. Zelf ook laatst gebruikt bij een gaatje in het loopvlak, werkt prima en houdt het in ieder geval al 300km uit.

• bwernsen
Guusjee schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:08:
[...]

Waarom plak je de banden niet? Hiermee kan je je tubeless banden prima plakken en verder gebruiken. Zelf ook laatst gebruikt bij een gaatje in het loopvlak, werkt prima en houdt het in ieder geval al 300km uit.
Ik heb het plakken bij 1 band geprobeerd. Leverde geen goed resultaat op... Lekte alsnog lucht en de band was vervormd. Waar het gat zat stulpte de band naar buiten..

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:39
bwernsen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:44:
Ik heb twee sets wielen. Op de ene set heb ik Schwalbe G-One R en Rx in de maat 50mm liggen. Voor het smerige werk in het bos. Daarnaast gebruik ik de fiets ook voor op de weg en 'Gooisch smooth gravel.' Voor dat werk zijn de Schwalbes overkill.

Gewoon een lekkere snelle gravelband van 35-40mm is zat. Nu heb ik voor het snelle werk op m'n andere wielen 40mm Hutchinson Caracal Race bandjes gelegd. Deze rollen snel en hebben van de snelle bandjes, volgens bicyclerollingresistance.com, ook aardige puncture resistance.

Daar blijkt in de praktijk helaas niet zoveel van. Ik heb in 3 verschillende banden nu al punctures. In een band houdt de sealent het redelijk (afentoe spuit het er weer even uit), in de andere 2 heb ik een plug moeten duwen. Bij alledrie de banden traden deze punctures al binnen 150km fietsen op. Een dure hobby zo. Welke ervaringen hebben jullie met de Caracal Race? Heb ik gewoon pech?

En welke semi slick gravelbanden raden jullie me aan? Ik heb geen moeite om geld uit te geven. Maar liever niet elke week..
Ik rij op de 45mm versie van de Caracal Race, tubeless uiteraard. Nog geen problemen mee gehad, vandaag zelfs een volledige mtb route gepakt met deze banden. Ik denk dat ik er nu 500km mee gereden heb.

Vind het topbanden, in de modder heb je geen grip uiteraard maar op zandpaden, gravel en de weg zijn ze erg snel.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:04
Prima bandjes die Caracal Race, ook voor op de weg inderdaad. Al zijn ze best wel lekgevoelig, na 2 ritjes had ik al lek.

Maar zou voor een wat gravelrace geen Caracal Race gebruiken denk ik...

• Requiem19
Waarom niet de G One RS proberen?

@bwernsen ben trouwens wel benieuwd of je vooral voor of achter lek had, of allebei?

[ Voor 57% gewijzigd door Requiem19 op 02-02-2026 11:26 ]

• bwernsen
Requiem19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:
Waarom niet de G One RS proberen?
Schwalbe is altijd een optie. De G-One RS komt een stuk minder goed uit de puncture test dan de Caracal Race (40mm). Als ik met de caracal race op de weg al na 2 ritjes tegen punctures aanloop, hoe is het dan met de G-One RS gesteld..

Dus vandaar mijn vraag naar ervaringen alhier.

Ik heb 2x achter een gat gehad dat het sealant niet kon dichten. Beide achterbanden heb ik vervangen..In de voorband heb ik 3 kleinere gaten geteld die allen door sealant gedicht zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door bwernsen op 02-02-2026 11:34 ]

• Requiem19
Poeh dat is wel heel veel gaatjes idd. Ik heb nog nul problemen gehad met mijn Caracal Race 40mm (tan wall). Maar alleen echt licht gravel gereden.

Gewicht, bandendruk, en je stuurgedrag hebben allemaal invloed. Persoonlijk heb ik weinig grote problemen gelezen over de G One RS, maar had ook niet al te veel issues met de Caracal gelezen (wel ietsje minder anekdotisch).

PS: de puncture data van BRR zou ik overigens niet al te veel op varen. Er zijn een paar bekende voorbeelden van banden met een aardige score op deze test, terwijl ze in de echte wereld zo fragiel als het maar kan zijn. Voorbeeld is de Enve SES Race Day. Daar rijdt je al lek op als je er naar kijkt, maar in de BRR test scoort deze vrij aardig.

[ Voor 31% gewijzigd door Requiem19 op 02-02-2026 12:09 ]

• GWBoes
Requiem19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:57:
Gewicht, bandendruk, en je stuurgedrag hebben allemaal invloed.
En waar je rijdt. In sommige gebieden in Nederland staan van nature (en cultuur) meer doornstruiken dan in andere.

Flickr - Strava

• bwernsen
Ik heb op de Caracal alleen maar licht gravel en op de weg gereden. En dat allemaal behoorlijk rustig Z2 werk.
Ik ben 90 kilo, met de bandjes op 2,8 Bar.

• nickdew
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-02 22:15
Ik heb een canyon grail cf sl 8 1by. Hier wil ik een race set voor aanschaffen. Ik kwam zelf op de zipp 303s of firecrest uit. Beide zijn te krijgen met Shimano hg of xdr body. Ik heb zelf Shimano spline. Zijn er nog meer opties? Bijna geen enkele wielset voor race is compatible met deze body namelijk.

• klaaas
  • Nu online
bwernsen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:25:
Ik heb op de Caracal alleen maar licht gravel en op de weg gereden. En dat allemaal behoorlijk rustig Z2 werk.
Ik ben 90 kilo, met de bandjes op 2,8 Bar.
Ik zou er dan gewoon een slick opleggen.

Hij wil.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:29
nickdew schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:34:
Ik heb een canyon grail cf sl 8 1by. Hier wil ik een race set voor aanschaffen. Ik kwam zelf op de zipp 303s of firecrest uit. Beide zijn te krijgen met Shimano hg of xdr body. Ik heb zelf Shimano spline. Zijn er nog meer opties? Bijna geen enkele wielset voor race is compatible met deze body namelijk.
Bedoel je dan dat je Micro Spline hebt? Want HG heet eigenlijk HG spline. https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-731

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-02 19:02

joker1977

Tweakert

Het "probleem" wat je nu noemt komt doordat je schijnbaar een "MTB-achtige cassette" op een wegwiel wilt zetten. Die Shimano Micro Spline bodies zijn gemaakt voor de MTB-cassettes met 10-45 of 10-51 tanden, iets wat je niet vaak op een wegwiel wilt.

Ik heb geen ervaring met die GRX rear-derailleur of die een beetje wil schakelen met een 11-34T road-cassette; maar als dat wel wil kun je een Shimano HG body gebruiken. Shimano heeft geen vinkje bij de compatibility staan (zie: https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-254 ) maar ik vermoed dat het probleemloos gaat werken.

• nickdew
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-02 22:15
MrAngry schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:49:
[...]

Bedoel je dan dat je Micro Spline hebt? Want HG heet eigenlijk HG spline. https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-731
Dit is inderdaad micro spline.

• GWBoes
Ik zou wat laten bouwen. Ik weet niet wat je onder "wegwielen" verstaat maar ik neem aan lichter, hoger en smaller. Dit icm met microspline waar alleen maar grote (mtb) cassettes op kunnen is wel een bijzonder combinatie.
Zover ik kan vinden kan je de 303SW of 303 EXPL SW wel ombouwen naar microspline (pin me hier niet op vast :+ ) maar die zijn direct ook 25mm intern. Niet dat dat heel raar is met moderne >30mm wegbanden.

Flickr - Strava

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:35
@bwernsen
Zelf zo'n 1200km met de Caracal race (45mm) gereden, bandenspanning 2.2 voor, 2.35 achter, hoofdzakelijk op asfalt, een keer lek gereden (achter) kwam ik thuis pas achter. Gebruik Orange Seal, dit is volgens een (banden) topic op een Duits forum het beste voor deze set-up.

Rij nu wat meer off-road met een setje RS Pro (50mm) mede omdat deze versie een wat betere lekbescherming zou hebben (volgens BRR) dan de 40 en 45 versies. Maar nog te weinig mee gereden om hier een mening over te kunnen geven.

[ Voor 4% gewijzigd door cosmos81 op 02-02-2026 20:17 ]

• bwernsen
Ik zie 2 goede opties:
1) Bij @Requiem19 een mooi setje oppikken. https://www.xmcs.nl
2) Elitwheels Gravel Aero+ setje halen: https://nl.aliexpress.com/item/1005008334221628.html

• bwernsen
cosmos81 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:45:
@bwernsen
Zelf zo'n 1200km met de Caracal race (45mm) gereden, bandenspanning 2.2 voor, 2.35 achter, hoofdzakelijk op asfalt, een keer lek gereden (achter) kwam ik pas thuis achter. Gebruik Orange Seal, dit is volgens een topic op een Duits forum het beste voor deze set-up.

Rij nu wat meer off-road met een setje RS Pro (50mm) mede omdat deze versie een wat betere lekbescherming zou hebben (volgens BRR) dan de 40 en 45 versies. Maar nog te weinig mee gereden om hier een mening over te kunnen geven.
Experimenteren met sealant is ook nog een optie. Ik gebruik nu de Schwalbe. Wat bij alle andere merken banden tot op heden voldoende was (3000km).
My Experience:
Conti Revoseal: Useless. Did nothing whatsoever.
Stan's/Schwalbe: Barely managed to seal porous sidewalls and had close to no effect on punctures.
Panaracer Seal Smart: Extremely sticky, seals everything including the valve stem. Literally impossible to remove from the tire afterwards. But does work well on sealing sidewalls. Had no punctures to test on.
Orange Seal: Instantly sealed up sidewalls and did decent on punctures. Favorite so far.
Weer een nieuwe rabbit hole!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

nickdew schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:08:
[...]

Dit is inderdaad micro spline.
Weet je zeker dat het micro spline is en inderdaad niet HG spline? Die laatste ziet er in de shimano hubs ook uit zoals microspline maar het voordeel is dat de cassettes ook compatibel zijn met de normale ouderwetse HG met bredere "splines".

Daarbij welke derailleur heb je? Als die ook overweg kan met weg cassettes (Dura Ace, Ultegra, 105) zou ik op een wegsetje alsnog een normale HG body overwegen, want je wil op de weg wellicht ook geen MTB cassette rijden...

• la_fusion
Bijna ieder jaar probeer ik een mooi sportief doel voor mezelf te bepalen en daar naar toe te werken. Dat geeft nog wat meer focus op de ritten gedurende het jaar. Zo heb ik vorig jaar volle bak mij gericht op een officieel UCI gravel event(in Luxemburg in mijn geval). Daar kwam ik erachter dat ondanks dat ik echt wel fit was uiteindelijk met een 90/120e plek in mijn agegroup toch niet echt zo direct thuis hoor in een wedstrijd. Echter heb ik ook gemerkt dat een flinke toertocht(grenspalenklassieker 150 km bijv) of een meerdaagse tocht(green divide), eigenlijk te 'makkelijk' zijn en niet direct iets zijn waar ik naar toe kan leven.

Paar jaar geleden heb ik op de weg meegedaan aan Riderman, een 3 daagse etappekoers en daar in de middenmoot geeindigd. Niet om te winnen meegedaan maar wel fijn dat je een beetje kunt sparren met mensen van je eigen niveau.

Nu zoek ik dus eigenlijk iets wat wel iets is om naar toe te leven en trainen maar niet direct een kansloze missie is. Voor mij vallen daarbij dus met bovenstaande best wel al wat zaken af.. ik zag daarnaast wel de 3 Rides gravel etappe koers in Winterberg of Flanders Fields Epic af ivm de data dat deze plaatsvinden maar wellicht weet iemand van jullie nog een mooi graveldoel voor mij voor dit jaar.

Voorkeur gaat overigens wel uit naar een korter event(max 5 uur) omdat dat de gemiddelde trainingsduur beperkt. In tegenstelling tot bijv een 400-500 km rit :+

[ Voor 6% gewijzigd door la_fusion op 03-02-2026 11:21 ]

• DDX
la_fusion schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:12:
Bijna ieder jaar probeer ik een mooi sportief doel voor mezelf te bepalen en daar naar toe te werken. Dat geeft nog wat meer focus op de ritten gedurende het jaar. Zo heb ik vorig jaar volle bak mij gericht op een officieel UCI gravel event(in Luxemburg in mijn geval). Daar kwam ik erachter dat ondanks dat ik echt wel fit was uiteindelijk met een 90/120e plek in mijn agegroup toch niet echt zo direct thuis hoor in een wedstrijd. Echter heb ik ook gemerkt dat een flinke toertocht(grenspalenklassieker 150 km bijv) of een meerdaagse tocht(green divide), eigenlijk te 'makkelijk' zijn en niet direct iets zijn waar ik naar toe kan leven.
Probeer de Grenspalen Xtreme, Borderride dit jaar eens.
Maargoed botst met je max 5 uur, alleen als je een 150km grenspalen te makkelijk vindt moet je misschien die grens wat oprekken 8)

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 03-02-2026 11:34 ]

• Noutie
11.2028.061.006 dit onderdeelnr. is een Microsplinebody voor de ZR1 naaf. Deze naaf zit in de 303 firecrest. Voor de 303s is bij mijn weten geen microsplinebody te krijgen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Noutie
Ik zou overigens naar een andere wielset dan Zipp kijken. Er is genoeg met Microspline te krijgen.

• la_fusion
DDX schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:33:
[...]

Probeer de Grenspalen Xtreme, Borderride dit jaar eens.
Maargoed botst met je max 5 uur, alleen als je een 150km grenspalen te makkelijk vindt moet je misschien die grens wat oprekken 8)
Ja daar heb ik ook naar zitten kijken en zeker een mooie uitdaging, zeker als ze dit jaar daadwerkelijk 5 landen afvinken maar het zit hem vooral in de voorbereiding. Je wil toch vaker langere ritten maken en met de UCI race van dit jaar was een stuk minder lang al genoeg.

• DDX
Wat is lang, gewoon aantal keer 150-200 ofzo, dan kom je er wel.
Er reden vorig jaar mensen mee die dat als hun langste rit afvinkten.

En als j 150km kan fietsen is langer gewoon meer van hetzelfde en blijven eten.
Tuurlijk is het prettig als je vaker 300-400km ritten heb gemaakt als in dat je weet waar je tegenaan gaat lopen.
Maar perse nodig is het niet.

• Requiem19
Vanuit de Traka organisatie organiseren ze dit jaar ook een race in België in September:

https://therivergravel.com/

70-120-160km.

Organisatie in Spanje ervaarde ik als behoorlijk goed. Geen idee uiteraard hoe dat zich vertaalt als ze dit uitrollen naar andere landen...

160km route hier: https://ridewithgps.com/routes/53353131

Wallonië, tegen de Franse grens aan. 72% onverhard.

Ik ben van plan de 160km te rijden.

[ Voor 21% gewijzigd door Requiem19 op 03-02-2026 13:51 ]

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:52
Toch verwarrend dat Belgie ook een provincie heeft wat Luxembourg heet. Leuke vooruitzicht @Requiem19

www.vanspeykwheels.nl

• Requiem19
ElGreco schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:06:
Toch verwarrend dat Belgie ook een provincie heeft wat Luxembourg heet. Leuke vooruitzicht @Requiem19
Ga je mee?

• McMiGHtY
Gravel BRM'tje anders?

[ Voor 62% gewijzigd door McMiGHtY op 03-02-2026 14:38 ]

• Requiem19
Dat trekt mij dan totaal weer niet aan. Maar ik kan niet uitleggen waarom.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Is wel een leuk ritje hoor, maar bij een brm is er weinig reden om dat per se op de dag zelf te doen. Heb hem een keer met @wisselwerking gereden. Was wel interessant, want het was 32c geloof ik.

• McMiGHtY
Requiem19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Omdat er geen wedstrijd element in zit?

• Requiem19
McMiGHtY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:48:
[...]

Omdat er geen wedstrijd element in zit?
Ik zie vooral een ander type fietser voor me. Wat meer het type jaren 90 fietser. Niet zeuren over eten op de fiets, of een lichte cassette, maar gewoon doorfietsen.

Niet het type fietser dat jij straks in Girona gaat zien ;-). Maar ik heb wel eens last van vooroordelen, dus zet me gerust op m’n plek.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Requiem19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Ik zie vooral een ander type fietser voor me. Wat meer het type jaren 90 fietser. Niet zeuren over eten op de fiets, of een lichte cassette, maar gewoon doorfietsen.

Niet het type fietser dat jij straks in Girona gaat zien ;-). Maar ik heb wel eens last van vooroordelen, dus zet me gerust op m’n plek.
De gravel BRM's die ik heb meegefietst waren wel afwijkend ten opzichte van de normale BRM's. Ja, er doen nog steeds mannen van een respectabele leeftijd aan mee, maar er er doet ook zeker een groep aan hardrijdende gravelmannen (en vrouwen) aan mee. Ik geloof dat ik bij de eerste gravel BRM iets van 30km/u gemiddeld op de teller had staan. Dat is voor gravel, met zandstroken, wel prima hoor.

• Requiem19
Hard fietsen is niet per se wat voor mij van belang is, maar meer het sfeertje.

Maar goed, wellicht moet ik het gewoon eens proberen. De Traka is op 2 mei het eerste grote doel van het jaar. Zou daarna iedere maand wel ergens een mooie rit willen doen.

• Sosua
Requiem19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:12:

Maar goed, wellicht moet ik het gewoon eens proberen. De Traka is op 2 mei het eerste grote doel van het jaar. Zou daarna iedere maand wel ergens een mooie rit willen doen.
Heb je al een kaartje? Anders mag je die van mij overnemen. Ik kan helaas niet meer. Ben er echt goed ziek van. Was fantastisch vorig jaar. Het is wel de 360km versie. Alles of niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Sosua op 03-02-2026 15:19 ]

• Requiem19
Sosua schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:18:
[...]

Heb je al een kaartje? Anders mag je die van mij overnemen. Ik kan helaas niet meer. Ben er echt goed ziek van. Was fantastisch vorig jaar. Het is wel de 360km versie. Alles of niets.
Yes, heb al een ticket voor de 200km.

Maar denk dat je die 360km ook zo slijt. Anders even de organisatie mailen..? Die zijn ook wel behulpzaam.

• DDX
Ik denk dat je die redelijk kan vergelijken met een grenspalen rit van 150km.
Kleinschalig en vaak bekende gezichten.

Al heb ik zelf enkel de xtreme edities gereden, dus geen directe ervaring met de korte tochten.

• McMiGHtY
Requiem19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Mand

Iets langer:
De deelnemer aan een BRM is zeer divers, zo heb je fietsers waarvan je denkt als je ze ziet dat ze een wereldreis gaan maken en niet maar 200km onder de wielen gaan laten zoeven. Daarnaast heb je deelnemers op het laatste aeromodel racefiets voorzien van alle toeters en bellen die je kunt verzinnen/

De een komt 5min voor sluitingstijd binnen en de ander komt na een paar uurtjes binnen met een gemiddelde van 35..

(En ook bij een BRM 300 heb je mensen die met 30+ gemiddeld terugkomen..en anderen 15min voor sluitingstijd)

• DDX
BRM is de afgelopen 10 jaar erg anders geworden.
Voorheen was het idd standaard oudere mannetjes die gewoon op langzaamste doorkomstijden reden (ok overdreven)
Tegenwoordig komen mensen sneller door dan de snelste tijden.
En rijden een 300km in februari zonder lampjes want niet nodig want ik ben toch om 17u binnen. (ik denk dan wat als je pech hebt, neem dan voor zekerheid toch een lampje mee)

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:40
Requiem19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:12:

Je zou ook eens naar de gulpense graveltocht kunnen kijken. Ze hebben een x-treme van 160km met best wel wat hoogtemeters. Ik heb verleden jaar mee gedaan, en was een prachtige rit en ook goede organisatie

• McMiGHtY
DDX schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:48:
Voorheen was het idd standaard oudere mannetjes die gewoon op langzaamste doorkomstijden reden (ok overdreven)
En rijden een 300km in februari zonder lampjes want niet nodig want ik ben toch om 17u binnen. (ik denk dan wat als je pech hebt, neem dan voor zekerheid toch een lampje mee)
Ik vond een 200 binnenkomen voordat het echt donker was al fijn :)

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
DDX schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:48:
Mee eens. Veiligheidshalve in deze periode zeker een lamp meenemen. Een lamp zit ook niet in weg. Dus waarom zou je die dan thuis laten.
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste