Ik ga as. weekend een rondje doen over de Veluwe en Kroondomein. Tussendoor moet ik wel mijn water bijvullen dus keek op Drinkwaterkaart.nl. Ik zie dat er in Elspeet bij het pannenkoeken restaurant een waterpunt zou moeten zijn bij de fietsenstalling. Echter, op G**gle maps kan ik deze niet vinden: https://maps.app.goo.gl/RnzNorEcUnGhg27F8 Iemand die weet waar die zit? Alvast bedankt!
Volgens mij zit die bij de overgang van voorhuis naar achterhuis. Ongeveer bij de fiets met de bordeauxrode fietstas. Niet recent geweest, dus ik weet niet of ie werkt.3dav0d3 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:03:
Ik ga as. weekend een rondje doen over de Veluwe en Kroondomein. Tussendoor moet ik wel mijn water bijvullen dus keek op Drinkwaterkaart.nl. Ik zie dat er in Elspeet bij het pannenkoeken restaurant een waterpunt zou moeten zijn bij de fietsenstalling. Echter, op G**gle maps kan ik deze niet vinden: https://maps.app.goo.gl/RnzNorEcUnGhg27F8 Iemand die weet waar die zit? Alvast bedankt!
Hij wil.
Nope, zitten in een AirBnB in Roetgen.
kilometertje van de camping, aan de rand van het dorp/stad
Onder 'COFFEE" zit een kraan op de gevel, lijkt het. Valt een stukje weg achter de paal met het spandoek.klaaas schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:06:
[...]
Volgens mij zit die bij de overgang van voorhuis naar achterhuis. Ongeveer bij de fiets met de bordeauxrode fietstas. Niet recent geweest, dus ik weet niet of ie werkt.
Ik ben daar recent nog geweest, het is geen pannenkoekenhuis meer en de fietsenstalling is nu veel kleiner. Ik kan me geen kraan herinneren, maar ik heb ook niet gezocht. Ze zijn net opnieuw open en nog erg vriendelijk en klantgericht, dus mocht je de kraan niet treffen dan zou ik gewoon even naar binnen lopen. De bar is naast de deur, ze vullen je bidonnen achter de bar, en anders loop je door naar het toilet links voorbij de bar daar zit ook een kraantje.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ah, ik sta wel eens op de camping daar. Leuke omgeving, maar alle winkels zijn potdicht op zondag. Maar in Raeren (paar km verderop, in België) zit een Proxy Delhaize die wel open is op zondag. En bij Edeka Holland kun je behalve op zondag altijd terecht voor een belegd broodje.Flipmo schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:10:
[...]
Nope, zitten in een AirBnB in Roetgen.
kilometertje van de camping, aan de rand van het dorp/stad
Dat is wel gebruikelijk in Duitsland, zondagen en Duitse feestdagen is echt zo goed als alles dicht._Eend_ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:39:
[...]
Ah, ik sta wel eens op de camping daar. Leuke omgeving, maar alle winkels zijn potdicht op zondag. Maar in Raeren (paar km verderop, in België) zit een Proxy Delhaize die wel open is op zondag. En bij Edeka Holland kun je behalve op zondag altijd terecht voor een belegd broodje.
We gaan morgen die kant op, en zondag na een kort ochtend ritje weer terug.
Afbakbroodjes etc hebben we bij ons, dus gaat helemaal goedkomen
Ik weet niet hoe recent jij er bent geweest maar afgelopen augustus was het ook al geen pannenkoekenhuis meer maar was de fietsenstalling nog even groot. Het personeel was toen in ieder geval supervriendelijk en vond het prima om mijn bidons bij te vullen.MrAngry schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:38:
Ik ben daar recent nog geweest, het is geen pannenkoekenhuis meer en de fietsenstalling is nu veel kleiner. Ik kan me geen kraan herinneren, maar ik heb ook niet gezocht. Ze zijn net opnieuw open en nog erg vriendelijk en klantgericht, dus mocht je de kraan niet treffen dan zou ik gewoon even naar binnen lopen. De bar is naast de deur, ze vullen je bidonnen achter de bar, en anders loop je door naar het toilet links voorbij de bar daar zit ook een kraantje.
Drie Vier weken geleden was ik er. Het terras is nu helemaal uitgebreid tot de grens tussen voor en achterhuis en je kan ook niet meer doorlopen tussen stalling en terras. Beetje irritant als fietser. Er zijn nu wel meer tafeltjes waarbij je op je fiets kan uitkijken, dat scheelt weer iets.
Heb je een mooie route? Wil over week of 2 daarheen mss3dav0d3 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:03:
Vandaag voor het eerst naar Kroondomein geweest, lekker rustig en schitterende omgeving. Ben de Heuvelrug gewend maar dit smaakt wel naar meer. Ook aardig wat hm’s gemaakt voor mijn doen, echt top
Nadat ik mijn fiets van de fietsendrager had gehaald besefte ik dat iets in de auto was vergeten. Helaas is mijn fiets op wat losliggende stenen gevallen. Op de terugweg merkte ik dat er behoorlijke schade zat aan de bovenhuis. Zonde want ik heb hem net een jaar. Voor de kenners en ervaringsdeskundigen… kan (of moet) ik hier nog iets aan doen? Het betreft een merida silex 4000
:strip_exif()/f/image/stZQnPUm4LkKtyAhktUilv3H.jpg?f=fotoalbum_large)
Nadat ik mijn fiets van de fietsendrager had gehaald besefte ik dat iets in de auto was vergeten. Helaas is mijn fiets op wat losliggende stenen gevallen. Op de terugweg merkte ik dat er behoorlijke schade zat aan de bovenhuis. Zonde want ik heb hem net een jaar. Voor de kenners en ervaringsdeskundigen… kan (of moet) ik hier nog iets aan doen? Het betreft een merida silex 4000
:strip_exif()/f/image/stZQnPUm4LkKtyAhktUilv3H.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door tjubbie op 22-05-2026 17:10 ]
Je plaatjes doen het niet..tjubbie schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:19:
Vandaag voor het eerst naar Kroondomein geweest, lekker rustig en schitterende omgeving. Ben de Heuvelrug gewend maar dit smaakt wel naar meer. Ook aardig wat hm’s gemaakt voor mijn doen, echt top
[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/f67686c0-2312-4c76-888e-4a83e2c1400b"]Afbeelding[/url]]
[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/53f06e44-ba30-4be3-b310-afa8b3b938d8"]Afbeelding[/url]]
ik zie dat het wel een carbon frame is, dat moet je wel even goed (laten...?) inspecteren als de schade groot is/lijkt.
Wat je zelf kan doen is met een muntje rond de schade tikken en luisteren of het geluid dichtbij de schade anders klinkt dan verder weg (een doffer geluid is meestal geen goed teken).
Een professionele check is vrij kostbaar, maar reparatie is vaak wel prima mogelijk, ken genoeg mensen die een carbon herstel hebben laten doen, waar niks meer zichtbaar van is.
Fixed! Als het goed is 🙂Prulleman schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:30:
[...]
Je plaatjes doen het niet..
ik zie dat het wel een carbon frame is, dat moet je wel even goed (laten...?) inspecteren als de schade groot is/lijkt.
Wat je zelf kan doen is met een muntje rond de schade tikken en luisteren of het geluid dichtbij de schade anders klinkt dan verder weg (een doffer geluid is meestal geen goed teken).
Een professionele check is vrij kostbaar, maar reparatie is vaak wel prima mogelijk, ken genoeg mensen die een carbon herstel hebben laten doen, waar niks meer zichtbaar van is.
Het is vooral oppervlakkig volgens mij maar zo groot! Ik zal eens rondkijken voor reparatie, bedankt in ieder geval
Op het oog lijkt het vnl de toplaag waar een chip afgesprongen is. Voor de zekerheid even met een muntje tikken.
Patina en karakter!
Patina en karakter!
Hoe zijn de ervaringen met het van binnenuit plakken van een band? Ik heb een gaatje wat met latex niet helemaal dicht gaat, en mijn vriendin ook. Haar band is 50km oud, dus die gaan we echt niet zomaar weggooien. Zijn er bepaalde systemen die bewezen betrouwbaar zijn?
In mijn destijds vrij nieuwe semi slicks zat al vrij snel een stukje glas. Ik had dit niet opgemerkt maar de local bike shop wel. Die hebben er toen een druppeltje Loctite in gedaan. Banden doen het nu (2 jaar later, ik rij niet zoveel op die banden) nog steeds tubeless.Duclaasie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:23:
Hoe zijn de ervaringen met het van binnenuit plakken van een band? Ik heb een gaatje wat met latex niet helemaal dicht gaat, en mijn vriendin ook. Haar band is 50km oud, dus die gaan we echt niet zomaar weggooien. Zijn er bepaalde systemen die bewezen betrouwbaar zijn?
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Welk type Loctite, want het assortiment is enorm.
https://next.henkel-adhesives.com/nl/nl/products/industrial-adhesives/central-pdp.html/loctite-4902/Loctite4902.htmlDuclaasie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:45:
Welk type Loctite, want het assortiment is enorm.
Ik zou deze proberen op basis van omschrijving. Garantie tot aan de deur.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Waarom niet gewoon een plug erin?Duclaasie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:23:
Gaat bij mij vaak lang goed en als die weer gaat lukken nieuwe plug erin of erbij. Heb wel eens een band gehad met een stuk of 6 pluggen op verschillende plekken, gewoon helemaal opgereden die band.
Plug heb ik al eens geprobeerd, maar dat ging toen elke keer weer los. Morgen eerst maar eens een plug en dan later een wat meer permanente oplossing in de vorm van een paraplutje van Lezyne.
Overigens zijn de plutjes voor auto’s en motoren wel interessant, die zijn ten minste normaal geprijsd.
https://www.wielmontageshop.nl/contents/nl/d12_Schrader_Paraplu_reparatie.html
Overigens zijn de plutjes voor auto’s en motoren wel interessant, die zijn ten minste normaal geprijsd.
https://www.wielmontageshop.nl/contents/nl/d12_Schrader_Paraplu_reparatie.html
Ik denk dat deze het meest geschikt is. Wel een interessante denkrichting, gewoon lijmen. Onderstaand is bedoeld voor rubberdreameater schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:03:
[...]
https://next.henkel-adhesives.com/nl/nl/products/industrial-adhesives/central-pdp.html/loctite-4902/Loctite4902.html
Ik zou deze proberen op basis van omschrijving. Garantie tot aan de deur.
https://next.henkel-adhesives.com/nl/nl/products/industrial-adhesives/central-pdp.html/loctite-438/BP000000204085.html
https://www.mantel.com/park-tool-tb-2-banden-reparatieset
Deze schijnen ook goed te zijn. Sleep ze al heel lang mee maar rij nooit lek
Die heb ik ook, maar daar staat op dat het voor nood is en geen permanente oplossing.
Ik heb met tubeless 28mm (racefiets) meerdere keren gebruikt: Tip Top TT 13 Tubeless Repair Kit.Duclaasie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:23:
Deze zijn ongeveer net zo goed als de wikkel van een gelletje / koekreep. Ik had er ook 1 bij me tijdens m'n tour naar de Noordkaap, maar hoe kan zo'n product op het moment van lekrijden ooit hechting vinden in een met latex besmeurde binnenkant van een band? Het praktijk-antwoord was: niet, tenzij je ook een keukenrol bij je hebt waarmee je het oppervlak van het lek aan de binnenzijde volledig kunt schoonmaken.418O2 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:53:
https://www.mantel.com/park-tool-tb-2-banden-reparatieset
Rema tiptop TT13 speciaal voor tubeless
Ik heb het eens gedaan met een ouderwetse binnenband plakker. (had er ook stukje glas in zitten)Duclaasie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:23:
Schuren
Lijm erop
Plakker erop
En vervolgens paar honderd km met die band gefietst zonder problemen.
Elk product met een plakstrip oid heeft een schone ondergrond nodig. Dus vind het niet helemaal fair dat je het hierom afkraakt. Als je wat langere tochten fietst is het toch sowieso meer dan handig om 'een oude poetsdoek' of een microvezeldoek mee te nemen?r0g3r schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:02:
[...]
Deze zijn ongeveer net zo goed als de wikkel van een gelletje / koekreep. Ik had er ook 1 bij me tijdens m'n tour naar de Noordkaap, maar hoe kan zo'n product op het moment van lekrijden ooit hechting vinden in een met latex besmeurde binnenkant van een band? Het praktijk-antwoord was: niet, tenzij je ook een keukenrol bij je hebt waarmee je het oppervlak van het lek aan de binnenzijde volledig kunt schoonmaken.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Ik reed vorige week lek. Sealant heeft het netjes afgedicht. De band was echter echt wel aan vervanging toe.
Ik heb nog nooit tijdens een rit echt hoeven te reparerenb. Dus thuis.......PRIEM erin gedrukt om een groter gat te maken en eens kijken of het repareren werkt.
Ik heb al jaren een plug repair kit van tante Ali bij mij. Daar zitten van die plakkerige rubberen strips bij.
@Duclaasie wellicht voor jou ook een oplossing.
Deze erin geduwd met bijbehorende tooltje. Zo waar..... hij was direct goed dicht! Enige nadeel van deze test is dat ik niet meer met deze band ben gaan rijden.
Voorbeeld van zo een kitje:
https://nl.aliexpress.com...91911%7C_p_origin_prod%3A
Ik heb nog nooit tijdens een rit echt hoeven te reparerenb. Dus thuis.......PRIEM erin gedrukt om een groter gat te maken en eens kijken of het repareren werkt.
Ik heb al jaren een plug repair kit van tante Ali bij mij. Daar zitten van die plakkerige rubberen strips bij.
@Duclaasie wellicht voor jou ook een oplossing.
Deze erin geduwd met bijbehorende tooltje. Zo waar..... hij was direct goed dicht! Enige nadeel van deze test is dat ik niet meer met deze band ben gaan rijden.
Voorbeeld van zo een kitje:
https://nl.aliexpress.com...91911%7C_p_origin_prod%3A
Ik heb er voor nu een prop in gedrukt ( Peaty’s in die van mijn vriendin en Mucoff in mijn eigen) en Lezyne Pro Plugs besteld. Houdt het niet dan gaat die Pro Plug er alsnog in. Wel voor de zekerheid een stukje prop door het lusje gehaald en het geheel naar buiten getrokken. Het lijkt mij dan ook sterk dat dit zomaar loskomt, maar dat gaan we meemaken.
mijn auto is geleverd met een luchtpomp met een latex vloeistof om thuis te komen na een lek...maar dat verwoest de band en dan kost het 150 euro om de band te vervangen.
in plaats daarvan rijd ik met een set propjes en een plugger (10,- startset, daarna 0,02 euro per prop) ik steek een prop in de band en vul hem met de pomp in de auto. zo kan ik duizenden km's rijden na een lekkage.
hetzelfde systeem heb ik voor mijn fiets. een set propjes en een plugger. na een lek steek ik een propje in de band en dan rijd ik er duizenden km's mee. Het is een beproefd systeem en hoort weinig te kosten.
in plaats daarvan rijd ik met een set propjes en een plugger (10,- startset, daarna 0,02 euro per prop) ik steek een prop in de band en vul hem met de pomp in de auto. zo kan ik duizenden km's rijden na een lekkage.
hetzelfde systeem heb ik voor mijn fiets. een set propjes en een plugger. na een lek steek ik een propje in de band en dan rijd ik er duizenden km's mee. Het is een beproefd systeem en hoort weinig te kosten.
Idem, gewoon goedkoop bandenplaksetje en even plakker erop lijmen aan de binnenkant.martijn k. schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:00:
[...]
Ik heb het eens gedaan met een ouderwetse binnenband plakker. (had er ook stukje glas in zitten)
Schuren
Lijm erop
Plakker erop
En vervolgens paar honderd km met die band gefietst zonder problemen.
Zelfs als latex het wel heeft gedicht fix ik het zo even (mits ik door heb gehad dat ik lek had...)
100% betrouwbaarheidsscore tot nu hiermee, en idd zonde om hierom een verse band weg te gooien.
Met al dat bandenplakken gepraat hier hebben jullie blijkbaar mijn rit zondag gejinxed
Ik was dit weekend op vakantie in Lommel, en wilde zondag de plugplug Groote Heide route doen (114K). Solo, want vrouwlief zat met kind nog in het vakantiehuis. Dus ook geen call of shame beschikbaar.
Alles ging superlekker, wat een prachtige route ook....
Helemaal top. Tot na 60K ... een knalletje en heel veel pssssftttt. Mijn sealant er allemaal uitgespoten. Serieus gat in de achterband. Nu ja, geen probleem. Ik heb zo'n dynaplug tool. Plugje erin en voor en op pompen. Deed niks. Gat was te groot. Nog een 2de plug erbij. Weer op pompen. Dat ging beter maar bij het losdraaien van mijn handpompje ... ventielkern los. 2x gebeurd. Ik had ook mijn electrische pomp niet bij
Uiteindelijk toch weer vertrokkken, maar hij bleef langzaam leeglopen.Ook nog eens een nieuwe ventielkern mogen steken. Ik ben nog even doorgereden, maar dan toch maar de GPS opnieuw ingesteld richting auto. Ik had ook nog wel een binnenband bij, maar ik vond het risico te groot, en moest ik weer mijn plugs eruit trekken.
Maar wel weer aan de auto geraakt
Ik heb em thuis eraf gehaald en goed gekeken. Het blijkt geen gat te zijn, maar echt een scheur. Langs de binnenkant is mijn karkas minstens een 1cm doorgesneden. Dat lijkt me wel veel voor te plakken ? Nee ?Die band heeft me ook al 10 euro aan dynaplugs gekost, nog eens 15 euro plakset tubeless en ik zit al aan de helft van een nieuwe... en de band heeft al iets van een 2000K denk ik.
Ik was dit weekend op vakantie in Lommel, en wilde zondag de plugplug Groote Heide route doen (114K). Solo, want vrouwlief zat met kind nog in het vakantiehuis. Dus ook geen call of shame beschikbaar.
Alles ging superlekker, wat een prachtige route ook....
Uiteindelijk toch weer vertrokkken, maar hij bleef langzaam leeglopen.Ook nog eens een nieuwe ventielkern mogen steken. Ik ben nog even doorgereden, maar dan toch maar de GPS opnieuw ingesteld richting auto. Ik had ook nog wel een binnenband bij, maar ik vond het risico te groot, en moest ik weer mijn plugs eruit trekken.
Ik heb em thuis eraf gehaald en goed gekeken. Het blijkt geen gat te zijn, maar echt een scheur. Langs de binnenkant is mijn karkas minstens een 1cm doorgesneden. Dat lijkt me wel veel voor te plakken ? Nee ?Die band heeft me ook al 10 euro aan dynaplugs gekost, nog eens 15 euro plakset tubeless en ik zit al aan de helft van een nieuwe... en de band heeft al iets van een 2000K denk ik.
Tufo thundero 44mm in HD versie.Requiem19 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:10:
Welke band was het?
Oh joh, die zouden wel vrij sterk moeten zijn.
Dat is wel echt pech dan. Zag je ook wat je geraakt had? Moet wel iets flink scherps zijn geweest.
Dat is wel echt pech dan. Zag je ook wat je geraakt had? Moet wel iets flink scherps zijn geweest.
Overigens; in het nooit-stoppende-avontuur-van-banden heb ik dit weekend de nieuwe Hutchinson Touareg Race in 50mm besteld (voorkant) en de Caracal Race 50mm (achterkant).
Dat wordt de zomerband voor gravelritjes rondom Oss (m'n werk), Veluwe (tripjes) en Noord Holland (vooral op de weg). Ik denk dat dit iets meer all-round is dan de MTB banden die ik nu gebruik, al gaat dat eigenlijk ook gewoon prima.
Op de MTB banden is een duurrondje van 3 uur met ong 180watt gemiddeld nog steeds 29.5 km/h gemiddeld - en rijdt het goed comfortabel.
Dat wordt de zomerband voor gravelritjes rondom Oss (m'n werk), Veluwe (tripjes) en Noord Holland (vooral op de weg). Ik denk dat dit iets meer all-round is dan de MTB banden die ik nu gebruik, al gaat dat eigenlijk ook gewoon prima.
Op de MTB banden is een duurrondje van 3 uur met ong 180watt gemiddeld nog steeds 29.5 km/h gemiddeld - en rijdt het goed comfortabel.
In scheur in je wang is wel een beetje de achilleshiel van tubeless inderdaad, dan kan je de pluggen wel in de tas houden en gelijk een biba steken, met iets ertussen om die scheur af te dekken. Ik heb zelf ook het idee dat die mooie tanwall wangetjes wat sneller scheuren dan zwart rubber, maar dat kan volledig in mijn onderbuik zitten.
kleine tip: BB Cycling heeft nu Core Cap Valve Caps voor 15 euro. Ik vind ze echt geweldig, werken met iedere standaard pomp en geen last meer van die priegelige ventielkernen: CoreCap - Remove the pains of Presta - BBB CyclingPredator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:09:
Met al dat bandenplakken gepraat hier hebben jullie blijkbaar mijn rit zondag gejinxed![]()
Alles ging superlekker, wat een prachtige route ook....![]()
![]()
Helemaal top. Tot na 60K ... een knalletje en heel veel pssssftttt. Mijn sealant er allemaal uitgespoten. Serieus gat in de achterband. Nu ja, geen probleem. Ik heb zo'n dynaplug tool. Plugje erin en voor en op pompen. Deed niks. Gat was te groot. Nog een 2de plug erbij. Weer op pompen. Dat ging beter maar bij het losdraaien van mijn handpompje ... ventielkern los. 2x gebeurd. Ik had ook mijn electrische pomp niet bij
![]()
Uiteindelijk toch weer vertrokkken, maar hij bleef langzaam leeglopen.Ook nog eens een nieuwe ventielkern mogen steken. Ik ben nog even doorgereden, maar dan toch maar de GPS opnieuw ingesteld richting auto. Ik had ook nog wel een binnenband bij, maar ik vond het risico te groot, en moest ik weer mijn plugs eruit trekken.![]()
Maar wel weer aan de auto geraakt
![]()
Heb je dat probleem in ieder geval niet meer. Die scheur, daar heb ik geen oplossing voor
Ik heb me dat later gerealiseerd dat ik moest teruggaan en gaan zoeken naar wat het was. Ook om het weg te gooien zodat er niemand anders over zou rijden.Requiem19 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:15:
Oh joh, die zouden wel vrij sterk moeten zijn.
Ik was ook al een beetje verder want mijn eerste reflex was, die sealant fixed het wel
Ps: de scheur zit wel in het loopvlak, niet in de zijwand. Maar het blijft total loss denk ik,
Ik zag dat toevallig voorbijkomen vanmorgen in mijn Insta feed. Leek me interessanter dan de clickvalve. Maar ik vroeg me wel af of die er wel weer makkelijk uit te draaien is onderweg als je toch een binnenband moet steken. Want je valve stem met die kop gaat niet door je gat van je velg denk ik ?B-Force schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:59:
[...]
kleine tip: BB Cycling heeft nu Core Cap Valve Caps voor 15 euro. Ik vind ze echt geweldig, werken met iedere standaard pomp en geen last meer van die priegelige ventielkernen: CoreCap - Remove the pains of Presta - BBB Cycling
Heb je dat probleem in ieder geval niet meer. Die scheur, daar heb ik geen oplossing voor
nog een nieuw ventiel? welke is beter Clik Valve of Core Cap.
mijn gevoel is dat Clik Valve toch nog beter is, maar ja daar heb ik wel ervaring mee
mijn gevoel is dat Clik Valve toch nog beter is, maar ja daar heb ik wel ervaring mee
Deze draai je op je valve stem. Als je een binnenband wil steken, draai je hem er zo weer af en draai je hem op de volgende. Hij zit dus niet ergens in. Super simpel.Predator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:03:
[...]
Ik zag dat toevallig voorbijkomen vanmorgen in mijn Insta feed. Leek me interessanter dan de clickvalve. Maar ik vroeg me wel af of die er wel weer makkelijk uit te draaien is onderweg als je toch een binnenband moet steken. Want je valve stem met die kop gaat niet door je gat van je velg denk ik ?
Voordeel is ook dat als je iets minder druk wil, je gewoon met je vinger het balletje indrukt en wat lucht laat ontsnappen 👍🏻
De click valve heb ik ook naar gekeken, maar daar heb je een adapter voor nodig. Dat was voor mij een nogo.
[ Voor 17% gewijzigd door B-Force op 26-05-2026 12:02 ]
Ik hoor dat je met een clickvale ook een gewone presta aansluiting kunt gebruiken, maar dat je 0.4 bar moet optellen bij de waarde die je ziet op je pomp.
Toch @ElGreco ?
Toch @ElGreco ?
Het lijkt me wel interessant. Het enige wat ik bedenk is dat ik mijn handpompjes moet weer wisselen voor schrader, en weer naar presta als ik een binnenband moet steken onderweg. Ik gebruik TPU spares tubes, en daar draai je die corecap niet op denk ik (geen buitendraad). Of ik moet nieuwe kopen met schrader op. Op zich is wisselen geen ramp. De meeste kunnen beide, gewoon opendraaien en een insert omdraaien.B-Force schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:01:
[...]
Deze draai je op je valve stem. Als je een binnenband wil steken, draai je hem er zo weer af en draai je hem op de volgende. Hij zit dus niet ergens in. Super simpel.
Voordeel is ook dat als je iets minder druk wil, je gewoon met je vinger het balletje indrukt en wat lucht laat ontsnappen 👍🏻
De click valve heb ik ook naar gekeken, maar daar heb je een adapter voor nodig. Dat was voor mij een nogo.
dat is iets wat vaak wordt aangehaald voor de click valve dat je een adapter of andere pomp kop nodig hebt, maar dat is niet zo.B-Force schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:01:
[...]
Deze draai je op je valve stem. Als je een binnenband wil steken, draai je hem er zo weer af en draai je hem op de volgende. Hij zit dus niet ergens in. Super simpel.
ja om hem er op te kunnen click'en maar de rest niet
maar waarom verkopen ze dan een aparte pompkop erbij? Dan heb je die toch nodig, tenminste zo interpreteer ik het.Rickbhs schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:44:
[...]
dat is iets wat vaak wordt aangehaald voor de click valve dat je een adapter of andere pomp kop nodig hebt, maar dat is niet zo.
ja om hem er op te kunnen click'en maar de rest niet
Hi Ha Hopjesvla
Dan klopt de druk (anders zit er 0.4bar verschil op, zoals @Requiem19 zei). En dan "click"-ed je ventiel er ook op. Anders heb je nog altijd hetzelfde als voorheen. Waarom heb je dan een clickvalve ? Het voordeel heb je pas met de nieuwe kop. Het is gewoon "backwards compatible".Hopjesvla79 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:07:
[...]
maar waarom verkopen ze dan een aparte pompkop erbij? Dan heb je die toch nodig, tenminste zo interpreteer ik het.
duidelijk !Predator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:10:
[...]
Dan klopt de druk (anders zit er 0.4bar verschil op, zoals @Requiem19 zei). En dan "click"-ed je ventiel er ook op. Anders heb je nog altijd hetzelfde als voorheen. Waarom heb je dan een clickvalve ? Het voordeel heb je pas met de nieuwe kop. Het is gewoon "backwards compatible".
Hi Ha Hopjesvla
Klopt!Requiem19 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:06:
Ik hoor dat je met een clickvale ook een gewone presta aansluiting kunt gebruiken, maar dat je 0.4 bar moet optellen bij de waarde die je ziet op je pomp.
Toch @ElGreco ?
Je kunt ook dat kleine adaptertje in je zadeltasje stoppen. Dan ben je helemaal 100% compatible.
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
Requiem19 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:17:
Overigens; in het nooit-stoppende-avontuur-van-banden heb ik dit weekend de nieuwe Hutchinson Touareg Race in 50mm besteld (voorkant) en de Caracal Race 50mm (achterkant).
Wat gaaf, waar heb je ze besteld ? Erg benieuwd hoe deze combi jou gaat bevallen, tevens ook benieuwd of dat deze ook breder gaan uitvallen net zoals dat bij de Caracal Race 45mm het geval is, die meten bij mij 48mm op een velg met 25 intern.
De Caracal bij Futurumshop en de Touareg Race bij Bikeinn.
Review komt zodra ik er echt even goed mee gereden heb. Ik heb er wel veel vertrouwen in, is een hele fijne compound qua gevoel in ieder geval. Vraag is vooral hoe de Touareg stuurt en hoe goed de lekbestendigheid is.
Ik klop even af, maar ik heb nog NUL keer lek gereden op gravel op iets van 3-4 verschillende banden types.
Ik heb nu twee wielsets, niks bijzonders maar ik wilde die voor limburgs mooiste nog even aanpassen zodat ik het weg-en gravelparcours met andere banden kan rijden. 50mm schwalbe pro r en 30mm schwalbe pro r. Die vlieger gaat niet op omdat bike24 er al 3 weken over doet om dat pakket te bezorgen. Dus het ziet er naar uit dat ik beide parcours (150km weg, de dag daarna 120km gravel) met dezelfde banden rijd.
In de tussentijd een kabelloze 100mm dropper gemonteerd.
In de tussentijd een kabelloze 100mm dropper gemonteerd.
https://www.cyclingnews.c...ave-lauf-seigla-and-more/
Voor wie geen abbo heeft:
Al het onderstaande bij 35 km/h:
- Er zit best wat verschil tussen de frames
- Nieuwe Crux is erg snel, evenals de Rave id2
- van 45mm banden naar 61mm kost je 5 watt aero, maar je wint 15-20 watt qua rolweerstand terug (dit lijkt ook te liggen aan de compounds… daar stappen ze dan weer overheen 😉).
- Nieuwe super brede Enve wielen doen het erg goed (maar is wel gesponsord door Enve…)
- ze proberen te herleiden wat het verschil is met weg fietsen: de Crux+rijder zou ong 25watt langzamer zijn dan een SL8
Voor wie geen abbo heeft:
Al het onderstaande bij 35 km/h:
- Er zit best wat verschil tussen de frames
- Nieuwe Crux is erg snel, evenals de Rave id2
- van 45mm banden naar 61mm kost je 5 watt aero, maar je wint 15-20 watt qua rolweerstand terug (dit lijkt ook te liggen aan de compounds… daar stappen ze dan weer overheen 😉).
- Nieuwe super brede Enve wielen doen het erg goed (maar is wel gesponsord door Enve…)
- ze proberen te herleiden wat het verschil is met weg fietsen: de Crux+rijder zou ong 25watt langzamer zijn dan een SL8
25 watt tussen een SL8 en een een Crux is best veel. Zit hem dan met name in de banden? De verschillen in frames zoals die door Canyon geclaimd worden voor de nieuwe (gewone) Endurace zijn zodanig klein dat die 25 wel heel veel lijkt.
Hij wil.
Ja, het lijkt mij ook best veel. Het is een meting van fiets+rijder. Hun eigen hypothese is dat het een combinatie is van banden + rijder positie.
when you extrapolate that comparison back against the superbikes, you can infer that a gravel bike is between 19 watts (fastest gravel vs slowest road) and 58 watts (slowest gravel vs fastest road bike) slower.
When you then chuck a rider on top, the data gets muddier because the positions differ. The road bike is set up in a racy road position, and even though the gravel bikes are set up racily too, they are shorter in reach and taller in stack by default, so their positions reflect this. Specifically, it worked out 30mm longer in reach, and 30mm lower in stack.
The Emonda sits between 15 and 27 watts slower than the aero road bikes we've tested, whereas here, it's between 3 and 18 watts faster than the gravel bikes. That tells us that the deficit between gravel bikes and road bikes is - roughly - between 18 and 45 watts.
t also tells us that the S-Works Tarmac SL8, at 22.67 watts faster than the Emonda, and the new Specialized Crux at 3.86 watts slower, are around 26.5 watts apart from each other (when tested in these respective positions and setups). That seems like a lot, but I would be very interested to see how that gap closes if we fitted road tyres to the Crux. Likewise, if we hacked about with the cockpits to get the Crux to match the road position.
ik heb een vergelijking gemaakt :
| Stage | Tour | Advertised | Actual | Distance Δ | Climbing Δ | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Leopard | 134 km / 660 m | 132.7 km / 827 m | -1.3 km (-1%) | +167 m (+25%) | |
| 1 | Zebra | 81 km / 460 m | 91.5 km / 602 m | +10.5 km (+13%) | +142 m (+31%) | |
| 2 | Leopard | 144 km / 1690 m | 141.5 km / 1668 m | -2.5 km (-2%) | -22 m (-1%) | |
| 2 | Zebra | 111 km / 970 m | 80.1 km / 1125 m | -30.9 km (-28%) | +155 m (+16%) | |
| 3 | Leopard | 158 km / 2490 m | 134 km / 1931 m | -24 km (-15%) | -559 m (-22%) | |
| 3 | Zebra | 132 km / 1880 m | 90.5 km / 1138 m | -41.5 km (-31%) | -742 m (-39%) | |
| 4 | Leopard | 181 km / 1980 m | 138.7 km / 1559 m | -42.3 km (-23%) | -421 m (-21%) | |
| 4 | Zebra | 120 km / 1260 m | 89.6 km / 1044 m | -30.4 km (-25%) | -216 m (-17%) |
Of meer setjes wielen?GWBoes schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:28:
Ik vind vooral die 19W tussen snelste gravel en langzaamste racefiets best heftig. Helemaal omdat mijn gravelbike (en wat ik zoek in een gravelbike) verre van de snelste setup is.
Mooi excuus om gewoon meer fietsen in de schuur te houden.
Modulair stuurtje op je gravel fiets dat je breder kunt maken en korter/langer en je bent er wel...?
Als een frame aero geoptimaliseerd is voor 50mm banden, dan is het maar de vraag hoeveel je wint als je naar 28mm banden gaat. Je kunt kleine verschillen niet extrapoleren. Of er klopt niks van het hele aero-geoptimaliseerd verhaalRequiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:49:
[...]
Of meer setjes wielen?. Van een 50mm band naar een 28mm band wint je ws zo al 10 watt bij 35km/h. De rest is dan vooral positie op de fiets.
Modulair stuurtje op je gravel fiets dat je breder kunt maken en korter/langer en je bent er wel...?
Hij wil.
Zolang ze de Nathan Barry yaw distributie volgen is het vooral frontaal oppervlak dat telt. Aero optimalisatie specifiek voor banden zie ik weinig van in frames (vergelijk een S5 voorvork met een Factor One bijv). In wielen maakt dit wel veel uit.klaaas schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:52:
[...]
Als een frame aero geoptimaliseerd is voor 50mm banden, dan is het maar de vraag hoeveel je wint als je naar 28mm banden gaat. Je kunt kleine verschillen niet extrapoleren. Of er klopt niks van het hele aero-geoptimaliseerd verhaal
[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 29-05-2026 11:02 ]
We zien tegenwoordig velgen waarbij de externe breedte zo dicht mogelijk bij die van de band ligt omdat die paar mm verschil blijkbaar een meetbaar verschil opleveren. Dan moet de overgang van een 28mm band op een brede onderbuis toch ook een meetbaar verschil opleveren met een 50mm en diezelfde onderbuis?Requiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:57:
[...]
Zolang ze de Nathan Barry yaw distributie volgen is het vooral frontaal oppervlak dat telt. Aero optimalisatie specifiek voor banden zie ik weinig van (vergelijk een S5 voorvork met een Factor One bijv).
Maar goed, ik doe 36 per uur op de gravelbike alleen bergaf, dus ik hoef me nergens zorgen over te maken
[ Voor 8% gewijzigd door klaaas op 29-05-2026 11:06 ]
Hij wil.
Begin me langzaam af te vragen of we het cirkeltje niet langzaam rond hebben. Jaar of 5? geleden werden "one-bike-for-all" nog best wel gepusht (Lau had een gesponsorde Giant die overal top voor was). Maar toen kwamen de specifieke fietsen weer. En nu lijkt de gemiddelde high-end gravelfiets ook wel verdacht veel qua uiterlijk en aero op een dikke wegfiets.
Dik gravelframe met 2 mooie wielsetjes en je kan overal wel mee. Koersen is dan wellicht een ander verhaal of een lange cyclo, maar gemiddeld rondje Nederland moet je toch wel een eindje raken.
Dik gravelframe met 2 mooie wielsetjes en je kan overal wel mee. Koersen is dan wellicht een ander verhaal of een lange cyclo, maar gemiddeld rondje Nederland moet je toch wel een eindje raken.
😀😀😀
Ja, ik vind het wel meevallen als het 20-30W is. Als je ziet dat de snelste wegbandjes dik onder de 10W rolweerstand zitten, en de gravelbanden al snel op 20W zitten. Dan zit je puur met de banden al op 20W verschil. Dat de rest van aero en gewicht komt, dat lijkt me wel normaal.Requiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:49:
[...]
Of meer setjes wielen?. Van een 50mm band naar een 28mm band wint je ws zo al 10 watt bij 35km/h. De rest is dan vooral positie op de fiets.
Ik heb gisteren aardig wat racefietsjes ingehaald op mijn gravelfiets, met gravelbanden (waren wel de caracal race
[ Voor 12% gewijzigd door Predator op 29-05-2026 11:15 ]
En straks komen ze weer met de one fiets to rule them all en daarna weer 2 fietsen en daarna... het is ook een commerciële machineStufferdt schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:12:
Begin me langzaam af te vragen of we het cirkeltje niet langzaam rond hebben. Jaar of 5? geleden werden "one-bike-for-all" nog best wel gepusht (Lau had een gesponsorde Giant die overal top voor was). Maar toen kwamen de specifieke fietsen weer. En nu lijkt de gemiddelde high-end gravelfiets ook wel verdacht veel qua uiterlijk en aero op een dikke wegfiets.
Op Weightweenies gaan ze nu bijvoorbeeld helemaal hard op de 32" frames, met een aantal mensen die hier heilig in gelooft als de nieuwe holy grail voor gravel. Tot op het niveau dat een paar mensen zeiden: 'elke 29" fiets die nu uitkomt is bij voorbaat al achterhaald en moet je niet meer kopen'
Zo blijven we consumeren :-).
[ Voor 6% gewijzigd door Requiem19 op 29-05-2026 11:20 ]
Ik heb gisteren 100km wegritje gedaan, oa rondom Nijmegen, met mijn Rick XC 2.25 en TB 2.1. Extra grappig als je dan racefieters inhaalt inderdaad.Predator schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:14:
[...]
Ja, ik vind het wel meevallen als het 20-30W is. Als je ziet dat de snelste wegbandjes dik onder de 10W rolweerstand zitten, en de gravelbanden al snel op 20W zitten. Dan zit je puur met de banden al op 20W verschil. Dat de rest van aero en gewicht komt, dat lijkt me wel normaal.
Ik heb gisteren aardig wat racefietsjes ingehaald op mijn gravelfiets, met gravelbanden (waren wel de caracal race). Dus ik vind het prima...
Maar ik kreeg wel zin in een paar 30mm banden... op die super brede banden voelt alles een beetje loom en niet reactief.
@Requiem19 heb je niet twee sets wielen voor de søkkel?
Jazeker, maar ik heb nu op de gravel nog de 10-52 cassette erop. Moet ik dus ook een ketting wisselen als ik wegwielen wil gebruiken. Wordt het net even een gedoetje, zeker als ik volgende keer weer wil gravelen.bwernsen schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:31:
@Requiem19 heb je niet twee sets wielen voor de søkkel?
Binnenkort de cassette weer even terugwisselen, dan wordt het makkelijker om weer de wegwielen snel erop te gooien.
Having said that... een wegritje op een wegfiets blijft toch iets leuker vind ik. Niet per se sneller of beter, maar er zit wel een verschil in hoe het voelt op de fiets. Een wegfiets is wat snappier en speelser, een gravelfiets wat luier.
Ik kan als lang persoon met framemaat klimrek anders niet wachten tot 32" door de grote merken wordt omarmd. Eindelijk een fiets met de juiste verhoudingen. Nederland is waarschijnlijk ook de beste afzetmarkt hiervoor.Requiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:16:
[...]
En straks komen ze weer met de one fiets to rule them all en daarna weer 2 fietsen en daarna... het is ook een commerciële machine.
Op Weightweenies gaan ze nu bijvoorbeeld helemaal hard op de 32" frames, met een aantal mensen die hier heilig in gelooft als de nieuwe holy grail voor gravel. Tot op het niveau dat een paar mensen zeiden: 'elke 29" fiets die nu uitkomt is bij voorbaat al achterhaald en moet je niet meer kopen'
Zo blijven we consumeren :-).
Maar verder eens, ze zetten niet voor niets Robin Gemperle op zo'n fiets voor Unbound XL, die had op 700c ook gewonnen.
[ Voor 3% gewijzigd door sheepdog op 01-06-2026 16:46 ]
Same.sheepdog schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:09:
[...]
Ik kan als lang persoon met framemaat klimrek anders niet wachten tot 32" door de grote merken wordt omarmd. Eindelijk een fiets met de juiste verhoudingen. Nederland is waarschijnlijk ook de beste afzetmarkt hiervoor.
https://www.reddit.com/r/gravelcycling/s/zmqlMtjkvz
Iets om op te letten, bij modderige gravelritten worden mensen blijkbaar wel eens ziek door de modder en alle zooi die daarin kan spoelen (mest e.d.).
Ik heb het een paar jaar geleden meegemaakt bij een gravelevent in periode van extreme regenval. Ben zo goed als zeker dat er opspattende mest op de tuit van mijn bidon terecht is gekomen (en in mijn gezicht). Ontstoken ogen en in de nacht na het evenement lag ik opgekruld naast het toilet met extreme gastro-intestinale klachten.
Grote les? Bij fietsen in vies weer altijd kiezen voor een bidon met een beschermkap om de tuit schoon te houden, zoals deze van Elite.
Grote les? Bij fietsen in vies weer altijd kiezen voor een bidon met een beschermkap om de tuit schoon te houden, zoals deze van Elite.
Als je dit leest is dat toch een bijkomend voordeel van een race/ nutrition vest. Nooit aan gedacht
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Denk dat full circle nog één stap te maken heeft. Een lichte XC hardtail mountainbike met snellere offroad banden als ultieme gravelfiets.Stufferdt schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:12:
Heb vorig jaar een nieuwe XC-hardtail gekocht die ik fijner vind rijden als mijn 10 jaar oude stalen gravelfiets en dus ook voor gravelritten gebruik. Zodra het parcours iets ruiger wordt dan een schelpenpad, zie ik om me heen veelal gestuntel waar je met een XC fiets fluitend overheen of omhoog rijdt. Op asfalt verlies je 2 km/u, maar daar heb je als gravellaar toch een hekel aan lijkt me.
Voor op de weg dan gewoon een aerofiets.
Mwah.... Ik ben op het lokale MTB rondje (Ede) sneller op de gravelfiets dan op de MTB. De winst zit hem uiteraard met name in de rechte paden, maar ik verlies op de singletracks bijzonder weinig tot niets. En dan heb je het toch echt wel over wat anders dan een schelpenpad. Het moet wel echt richting UHR niveau gaan qua trails dat de MTB sneller is.Ypuh schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:53:
[...]
Denk dat full circle nog één stap te maken heeft. Een lichte XC hardtail mountainbike met snellere offroad banden als ultieme gravelfiets.
Heb vorig jaar een nieuwe XC-hardtail gekocht die ik fijner vind rijden als mijn 10 jaar oude stalen gravelfiets en dus ook voor gravelritten gebruik. Zodra het parcours iets ruiger wordt dan een schelpenpad, zie ik om me heen veelal gestuntel waar je met een XC fiets fluitend overheen of omhoog rijdt. Op asfalt verlies je 2 km/u, maar daar heb je als gravellaar toch een hekel aan lijkt me.
Voor op de weg dan gewoon een aerofiets.
Dat gestuntel dat je ziet zullen wel roadies zijn. Dat is geen goede referentie
Hij wil.
Niet helemaal. In een race krijg je waarschijnlijk ook een hoop troep in je gezicht van je voorgangers.dreameater schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:06:
Als je dit leest is dat toch een bijkomend voordeel van een race/ nutrition vest. Nooit aan gedacht
Doet me denken aan het boek van Peter Winnen (van Santander naat Santander?) dat hij op lange trainingsdagen in gedachten verzeilt raakte en bedacht dat er in Spanje altijd zo veel platgereden honden op de weg liggen en als het dan regent werden die zacht en als ze er dan met het peloton overheen gingen dat je dat dan in je mond kreeg l…😅🤢
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Weet je wat @Ypuh van huis uit is?klaaas schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:16:
[...]
Mwah.... Ik ben op het lokale MTB rondje (Ede) sneller op de gravelfiets dan op de MTB. De winst zit hem uiteraard met name in de rechte paden, maar ik verlies op de singletracks bijzonder weinig tot niets. En dan heb je het toch echt wel over wat anders dan een schelpenpad. Het moet wel echt richting UHR niveau gaan qua trails dat de MTB sneller is.
Dat gestuntel dat je ziet zullen wel roadies zijn. Dat is geen goede referentie
Bedankt heGerbenBK schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:58:
[...]
Niet helemaal. In een race krijg je waarschijnlijk ook een hoop troep in je gezicht van je voorgangers.
Doet me denken aan het boek van Peter Winnen (van Santander naat Santander?) dat hij op lange trainingsdagen in gedachten verzeilt raakte en bedacht dat er in Spanje altijd zo veel platgereden honden op de weg liggen en als het dan regent werden die zacht en als ze er dan met het peloton overheen gingen dat je dat dan in je mond kreeg l…😅🤢
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
nog een week en dan begint mijn 4+1 dagen door kenia. Ik train al een paar dagen niet meer omdat ik mijn lopersknie rust moet geven, daar baal ik van maar als ik nu ga fietsen dan geneest het zeker niet, ik zie een balans tussen trainen en blessures bij mijn fietsmaatjes : trainen ze te veel dan rijden ze hun ultras niet uit door een blessure en trainen ze te weinig dan is de race gewoon zwaarder. Mijn 3t fiets is nu goed al moet ik nog steeds de gravelbanden van inserts voorzien. Ik wilde eerst schwalbes 45mm maar heb uiteindelijk vredesteins 45mm gekocht vanwege het profiel. De vittoria 42mm inserts zijn echt suuuperlastig om er in te krijgen. Ik heb er al twee speciale bandenlichters ( a 10,-) mee gebroken. Voor de zekerheid neem ik 40 proppen mee in allerlei maten. En dan nog wat extra ventielen, extra derailleurhanger, tie wraps, klittenband,anker powerbank,wereldkompas, sram batterijtjes, cr2032, eerste hulpkit en een mes voor noodgevallen.
Banden die ik de afgelopen maanden probeerde zijn : schwalbe pro r 30mm, schwalbe pro r 40mm, vittoria terreno 50mm, en dan nog een '40mm wtb' set op mijn oude fiets. Ik heb 4 zadels geprobeerd en vier sturen.
Via decathlon heb ik zes co2 patronen laten bezorgen bij mijn hotel in nairobi. Ik wilde ook knalvuurwerk bestellen om dieren te verdrijven maar kon dat niet ter plaatse kopen. Chemische road flares hebben een levertijd van 10 dagen.
Mijn strategie is om me niet te laten verleiden tot een startsprint en mijn energie te sparen voor dag twee waarop veel geklommen moet worden.
Banden die ik de afgelopen maanden probeerde zijn : schwalbe pro r 30mm, schwalbe pro r 40mm, vittoria terreno 50mm, en dan nog een '40mm wtb' set op mijn oude fiets. Ik heb 4 zadels geprobeerd en vier sturen.
Via decathlon heb ik zes co2 patronen laten bezorgen bij mijn hotel in nairobi. Ik wilde ook knalvuurwerk bestellen om dieren te verdrijven maar kon dat niet ter plaatse kopen. Chemische road flares hebben een levertijd van 10 dagen.
Mijn strategie is om me niet te laten verleiden tot een startsprint en mijn energie te sparen voor dag twee waarop veel geklommen moet worden.
[ Voor 9% gewijzigd door FFW op 06-06-2026 15:27 ]
Blijft een supergaaf avontuur dwars door Kenia rauzen op je fiets. Ik kijk uit naar het verslag!
Heb je de nieuwe vredesteins gekocht? Ik ben super benieuwd hoe die rollen. Ik heb een oudere set gehad en die waren bombproof maar liepen wel een stuk zwaarder dan de Schwalbes R en RX 50mm doe ik nu gebruik.
Waarom ben je niet voor zo wijd mogelijk gegaan? In geval van los zand, stenen, snake bites en ander ongemak is 50mm toch te prefereren boven 45 of zelfs 40mm. En dan heb ik het nog niet over comfort gehad.
Heb je de nieuwe vredesteins gekocht? Ik ben super benieuwd hoe die rollen. Ik heb een oudere set gehad en die waren bombproof maar liepen wel een stuk zwaarder dan de Schwalbes R en RX 50mm doe ik nu gebruik.
Waarom ben je niet voor zo wijd mogelijk gegaan? In geval van los zand, stenen, snake bites en ander ongemak is 50mm toch te prefereren boven 45 of zelfs 40mm. En dan heb ik het nog niet over comfort gehad.
Omtrent de keuze van je smallere banden; dat je dit aflaat hangen van hoeveel regen en modder er ligt vind ik wel bijzonder en wellicht ook beetje tegenstrijdig. Als er juist heel veel modder zou zijn. Zou je eerdere switchen naar smaller om 'clogging' te voorkomen. En om beter door modder te kunnen 'snijden'. In veel gevallen heb ik ervaren; hoe breder, hoe sneller en vooral comfortabeler. Iets wat je op dergelijke lange ritten niet moet onderschatten.FFW schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:24:
dank je. waarom ik geen 50mm koos, mijn gok is dat het weinig tot niet gaat regenen, er zullen misschien soms modderachtige plekken zijn maar een zachte 45mm moet bijna zo goed zijn als een 50mm. met de inserts is het risico op snakebite erg klein
[Afbeelding]
Ik ben nu in Kenia met mijn vriendin en heb toevallig gisteren 20km door Hells gate gefietst op een jaren 90 mtb. Dit was voor mij wel een eye opener dat je soms dingen ook niet teveel moet overdenken haha. 0 x lek 🤓😉
:strip_exif()/f/image/HtohpsYeoikHv6kibMZ6eRHO.jpg?f=fotoalbum_large)
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Leuk, dan rijd ik in je sporen 
Als het niet te veel gevraagd is schrijf dan ergens een aanmoedigende kreet op de weg
Als het niet te veel gevraagd is schrijf dan ergens een aanmoedigende kreet op de weg
[ Voor 59% gewijzigd door FFW op 07-06-2026 12:07 ]
Hells gate kom jij als het goed is niet. Maar we vertrekken morgen naar de Masai. Wellicht krijgen we nog wat te zien van de voorbereidingen of iig deelnemers die al langer aan het acclimatiseren zijn. Hoelang heb jij hiervoor want de hoogte is hier echt wel voelbaar. Ik heb van de week een hardlooptraining (weet ik vloeken in dit topic) meegelopen in Iten met de pro's dat was flink sterven na slechts twee dagen op hoogte. Houd er rekening mee dat je wellicht de eerste etappes wat voorzichtiger start want je gaat snel je drempel over 😮💨😉FFW schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:31:
Leuk, dan rijd ik in je sporen
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Ik land dit weekend dus hooguit 3 dagen om te acclimatiseren, ik weet hoe funest zuurstofgebrek is voor prestaties maar het is niet anders. De inserts zitten eindelijk in de vredesteins ( lukt met twee personen) en ik start zo het vullen van mijn bikebox. Knie lijkt goed te gaan 
Hoe bevalt het eten, is de ugali een goede bron van koolhydraten ?
Hoe bevalt het eten, is de ugali een goede bron van koolhydraten ?
[ Voor 11% gewijzigd door FFW op 09-06-2026 11:02 ]
Interessant.Heb nog een setje G1800's over. Wellicht ga ik die voorzien van dit soort type banden om hardpack en asfalt ritjes te kunnen doen.Requiem19 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:49:
Weer mooie nieuwe (achter?) band:
https://www.bicyclerollin...competition-race-rapid-45
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Met name de lage rolweerstand in combinatie met de lekbestendigheid maakt hem interessant. Blijft natuurlijk wel een band met een beperkt inzetbereik. Neem je iets als een Thundero dan scheelt dat 2 Watt rolweerstand, maar je hebt wel een beduidend breder inzetbaar profiel.Requiem19 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:49:
Weer mooie nieuwe (achter?) band:
https://www.bicyclerollin...competition-race-rapid-45
Maar meer keuze is altijd goed!
Hij wil.
Lijkt mij wel een goed alternatief voor een Caracal Race als achterband. Even snel, maar lekbestendiger en 100g lichter. Met roterende massa is dat toch best wel wat.
Vraag me alleen af wat je dan voor moet rijden als je het er netjes uit wilt laten zien en dus met hetzelfde merk. 50mm Dubnital?
Vraag me alleen af wat je dan voor moet rijden als je het er netjes uit wilt laten zien en dus met hetzelfde merk. 50mm Dubnital?
De Dubnital MTB viel een beetje tegen, maar ik zie wel aardig positieve praktijkervaringen van de 50mm voorbij komen. Even wachten op de BRR test
Hij wil.
Interessant bandje die Conti! Qua rolweerstand komt hij zelfs in de buurt van mijn Strada Bianca’s en qua lekbestendigheid ziet het er ook veelbelovend uit. Dat is wel een potentiële kanshebber!
Hij zit nog wel 2 watt hoger dan de caracal race tanwall 40mm. Natuurlijk is ook die ook smaller.Requiem19 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:21:
Lijkt mij wel een goed alternatief voor een Caracal Race als achterband. Even snel, maar lekbestendiger en 100g lichter. Met roterende massa is dat toch best wel wat.
Maar ik gebruik zelf de caracal race als ik grotendeels op de weg rij met de gravelbike (voor & achter). Ik zou deze wel durven ruilen in de toekomst voor deze nieuwe conti banden. Het profiel lijkt me wel interessant, zeker in de regen op de weg.
Laat ik nu net ook vorige woensdag "plancha" gegaan zijn met mijn racefiets op 28mm slicks, nadat het beginnen regenen was ... met hele pijnlijke ribben als gevolg
Al veel gezegd dat ik met m'n gravelbike niet gevallen zou zijn. Zo'n V profiel lijkt me kwa afwatering/anti-aquaplaning wel goed. Zelfs beter dan de semi-slicks met randnoppen van de caracal race.
Ik heb vanavond de olie vervangen van mijn grx600 remsysteem nadat ik deze los moest halen om de balhoofdlagers te vervangen. Na het testen blijven de blokken tegen mijn schijf aanlopen en trekken ze niet meer goed in. Zit er dan teveel olie in het systeem? Of is er wat anders aan de hand? Ik heb de stappen van de Shimano dealer manual gevolgd.
En wat een verschrikkelijke klus is het geworden om je balhoofdlagers te vervangen. Was ik vroeger in 15 minuten klaar mee.
En wat een verschrikkelijke klus is het geworden om je balhoofdlagers te vervangen. Was ik vroeger in 15 minuten klaar mee.
De grip op een nat oppervlak wordt met name bepaald door de rubber compound. Een slick heeft op nat asfalt meer grip dan een band met profiel (zie ook de testen van BRR). Voor aquaplaning-achtige toestanden is het oppervlak van een fietsband te klein en de snelheid te laag.Predator schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:36:
[...]
Hij zit nog wel 2 watt hoger dan de caracal race tanwall 40mm. Natuurlijk is ook die ook smaller.
Maar ik gebruik zelf de caracal race als ik grotendeels op de weg rij met de gravelbike (voor & achter). Ik zou deze wel durven ruilen in de toekomst voor deze nieuwe conti banden. Het profiel lijkt me wel interessant, zeker in de regen op de weg.
Laat ik nu net ook vorige woensdag "plancha" gegaan zijn met mijn racefiets op 28mm slicks, nadat het beginnen regenen was ... met hele pijnlijke ribben als gevolg![]()
![]()
Al veel gezegd dat ik met m'n gravelbike niet gevallen zou zijn. Zo'n V profiel lijkt me kwa afwatering/anti-aquaplaning wel goed. Zelfs beter dan de semi-slicks met randnoppen van de caracal race.
Hij wil.
Heb je je zuigers schoongemaakt?Owios schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:25:
Ik heb vanavond de olie vervangen van mijn grx600 remsysteem nadat ik deze los moest halen om de balhoofdlagers te vervangen. Na het testen blijven de blokken tegen mijn schijf aanlopen en trekken ze niet meer goed in. Zit er dan teveel olie in het systeem? Of is er wat anders aan de hand? Ik heb de stappen van de Shimano dealer manual gevolgd.
Knikje in de remleiding kan dit ook veroorzaken (had mijn vorige gravel af fabriek...)Owios schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:25:
Ik had tot voor kort altijd een hutchinson caracal race achter liggen in 45mm, doordat ik een nieuwe brede wielset heb, nu gekozen om een Schwalbe g-One rs achter te leggen(ook ivm daadwerkelijke breedte op een 32,5mm internal wiel) . Maar de remkracht achter op nat is een stuk beter van de caracal race heb ik gister ervaren.klaaas schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:31:
[...]
De grip op een nat oppervlak wordt met name bepaald door de rubber compound. Een slick heeft op nat asfalt meer grip dan een band met profiel (zie ook de testen van BRR). Voor aquaplaning-achtige toestanden is het oppervlak van een fietsband te klein en de snelheid te laag.
Nu een XMCS wielset met titanium spaken, 1297gram en onder de 8kg nu incl pedalen 😁😁
Ik dacht van wel, maar voor de zekerheid nog een keer gedaan met behulp van: YouTube: How To Clean Hydraulic Brake Pistons - Tech Tuesday #104
Ik zie nu dat de zuiger aan de buitenkant minder snel naar buiten komt dan de zuiger aan de binnenkant, maar krijg het nog niet echt beter. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? De pistons lijken nu wel gewoon in te trekken.
@martijn k. Volgens mij zit er geen knikje. En mooie fiets hoor!
Ik had dat ook eens, 1 remblok sleet keihard en de ander niet. Was bij m'n vorige fiets met grx. Heb toen wat vet om de zuiger heen gedaan (speciaal daarvoor bedoeld, ate remmenvet, voor auto's eigenlijk) en daarmee was het opgelost.Owios schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:42:
[...]
Ik dacht van wel, maar voor de zekerheid nog een keer gedaan met behulp van: YouTube: How To Clean Hydraulic Brake Pistons - Tech Tuesday #104
Ik zie nu dat de zuiger aan de buitenkant minder snel naar buiten komt dan de zuiger aan de binnenkant, maar krijg het nog niet echt beter. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? De pistons lijken nu wel gewoon in te trekken.
martijn k. schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:22:
[...]
Ik had tot voor kort altijd een hutchinson caracal race achter liggen in 45mm, doordat ik een nieuwe brede wielset heb, nu gekozen om een Schwalbe g-One rs achter te leggen(ook ivm daadwerkelijke breedte op een 32,5mm internal wiel) . Maar de remkracht achter op nat is een stuk beter van de caracal race heb ik gister ervaren.
Ik heb geen ervaring met beide banden, maar het kan idd prima dat een band met net ietsje meer nop beter aanvoelt bij het remmen. Mijn punt was vooral dat je profiel op een fietsband qua waterafvoer niets (of amper) wat doet.
Setje wielen ziet er netjes uit!
Hij wil.
Klinkt mij als lucht in de leiding of je hebt gaandeweg ergens olie verloren waardoor er nu te weinig olie in zit. Dit had ik laatst zelf ook namelijk. olie verversd en toen was het probleem opgelost.Owios schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:42:
[...]
:strip_exif()/f/image/unndoFI8wA3W2EF375T5SyPe.jpg?f=fotoalbum_large)