Zijn er nog tips die de ervaren rijders kunnen geven die je graag had geweten toen je begon met fietsen?
Via via hoorde ik dat een bike fit en een goede bips stlim is om in te investeren.
Bikefit idd, een iets te kleine fiets krijg je verder makkelijker groot dan een wat te grote fiets. Verder Bedenk hoe veel weg/offroad en heftig offroad je wilt fietsen + of je ook steile beklimmingen op het asfalt wilt doen (op vakantie bijvoorbeeld). Voor een single track is 1x super, als je ook lang constant door de polder gaat rijden kan de grotere stappen tussen versnellingen je wat tegen gaan vallen, idem met zware beklimmingen in de Alpen over asfalt (en het wat verder beperkte bereik). Zou zelf als Minimum eis wel hydraulische schijfremmen aanhouden. Voelt veel fijner zeker offroad of op een berg.KraveN schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:01:
Ik ben in de markt voor een gravelbike. Dit stond al wat langer op de planning, maar aangezien ik door een blessure een tijdje niet kan hardlopen en wel mag fietsen wordt het iets eerder dan verwacht. Ik heb al heel wat gelezen en gevonden. Je kant het zo duur maken als jezelf wil maar ik denk dat ik gewoon kijk naar één van de instappers van de verschillende merken of een 2e hands fiets. Hoewel ik misschien niet genoeg kennis heb om te bepalen of de fiets goed of niet goed is. Mijn doel is gewoon rondjes verhard en onverhard te rijden en af een toe een eenvoudig stukje bos, Focus in het begin zal gaan liggen om conditie op te bouwen met fietsen en te blijven bewegen.Mocht het echt bevallen dan kan ik altijd investeren in een duurdere fiets, maar het meeste moet toch uit de benen komen en een paar kilo meer of minder zal voor mij niet zo heel veel verschil maken.
Zijn er nog tips die de ervaren rijders kunnen geven die je graag had geweten toen je begon met fietsen?
Via via hoorde ik dat een bike fit en een goede bips stlim is om in te investeren.
Een Bips ook persoonlijk en een (imho) typisch geval waar nog wel eens wielren snobisme om de hoek komt. Begin met iets goeds zittends (dus niet lubberende goedkoopste Decathlon grabbelbak) gekocht in de uitverkoop. Niet met een door elfen gemaakte bib van 130+ euro die kunnen perfect voor je zijn maar dat weet je nog niet helemaal. Heb spul van 30 euro dat beter zit dan iets dat, niet in de uitverkoop, 3x zo veel moest kosten.
Valt en staat bij waar je het ding natuurlijk gaat stallen. Als het er vochtig genoeg is hoef je niet eens eerst rond te rijden.bwernsen schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:06:
Vraagje voor de kettingwaxers. Hoe voorkomen jullie roest op de ketting en (cassette) na een natte rit?
Ik neem altijd de ketting en cassette af met een doek en zet er een straalkacheltje op. Draai afentoe de ketting een stukje verder. Maar ik heb toch altijd wat roestvorming. Vooral op het deel dat op de cassette en in het achterderailleur zit.
In mijn geval (mountianbike en gravelbike van mijn vriendin); voor dat ze naar binnen gaan even paar keer laten stuiteren zodat druppels er af vliegen. Dan gaan ze binnen in een verwarmde berging waar ik na een uurtje of 1 a 2 even een paar versnellingen omhoog of omlaag schakel.
In het geval van mijn pa (koude schuur) is er deels geen ontkomen aan (wetlube helpt voor de ketting maar voor de Kassette natuurlijk maar beperkt) de lucht luchtigheid is gewoonweg te hoog op sommige momenten. Zie overigens geen probleem met het met lucht afspuiten (zolang je niet 10 bar direct dicht op je lagers zet). Wat ook nog wat verschil maakt; andere harde oppervlakte coatings/plating op de kettingen en cassettes bij duurdere modellen.
[ Voor 47% gewijzigd door GoldenSample op 24-02-2026 13:37 ]
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Mij ook gelukt!McMiGHtY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:59:
[...]
Ik vond een 200 binnenkomen voordat het echt donker was al fijn
In juli
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik zou vooral proberen om meerdere broeken te passen (in een winkel) om te kijken wat goed aanvoelt. De pasvorm per broek en per zeem verschilt behoorlijk. Als de verkoper aanbiedt dat je de broek een paar keer mag testen kan daarin een uitkomst zijn. Ik heb zelf al de nodige broeken in de verkoop kunnen doen omdat ze op de fiets toch niet top zaten (gold zowel voor goedkope als middensegment broeken). Blijft helaas tot op zekere hoogte trial & error.GoldenSample schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:26:
[...]
Een Bips ook persoonlijk en een (imho) typisch geval waar nog wel eens wielren snobisme om de hoek komt. Begin met iets goeds zittends (dus niet lubberende goedkoopste Decathlon grabbelbak) gekocht in de uitverkoop. Niet met een door elfen gemaakte bib van 130+ euro die kunnen perfect voor je zijn maar dat weet je nog niet helemaal. Heb spul van 30 euro dat beter zit dan iets dat, niet in de uitverkoop, 3x zo veel moest kosten.
In principe kan ik toch alleen de lagers vervangen? Of is het beter om de hele bottombracket te vervangen?
:strip_exif()/f/image/n0qmcuihDAWaRq7Im4uSSmzb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nooit fan geweest van bijtventielen (kost te veel moeite om het water op te zuigen) dus ik heb mijn 4 liter bidon van een waterpomp voorzien. Ik experimenteer nog met de juiste slanglengtes maar dit werkt stukken beter dan de standaard slang. De balg kan worden omgedraaid om water in de bidon te pompen.
[ Voor 18% gewijzigd door FFW op 06-03-2026 09:48 ]
Dorst?KW25 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:57:
Voor welk probleem is dit een oplossing?
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Lijkt me voor een rondje Dorst een beetje overdreven.
Hij wil.
Hangt ervan af...als je het rondje start bij de Hunger-berg.klaaas schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:53:
[...]
Lijkt me voor een rondje Dorst een beetje overdreven.
Maar on a serious note. Ik zie verder niet echt nokken om dingen op aan je frame e/o vork te hangen. Anders zou ik denken verdeel het water wat meer. Hoe snel ga je door 4 liter heen en hoe lekker / fris zijn die laatste ~2,5 dan nog?
Ik keek toevallig gister naar een video van een youtuber die al een paar jaar de wereld rond fietst en die gaf aan 7 liter (11 met bladder) kwijt te kunnen in verschillende flessen. Lijkt me prettiger en flexibiler dan zo een grote jerrycan.
[ Voor 82% gewijzigd door FFW op 06-03-2026 14:11 ]
Had een prima route, met dank aan iemand van hier, maar moest hem flink aanpassen omdat m’n fietsbuddy iets minder ver wilde. Dat ging dus ‘mis’. Nouja, ik vond het genieten, maar zij vond de zanderige ruiterpaden ‘geen gravel’ en werd wat boos op m’n route-bouw kwaliteiten 😉).
Uiteindelijk heeft zij een stuk afgestoken, moesten we over het asfalt terug om op tijd weer in de auto te zitten, maar wat een geweldige dag weer 😃.
https://strava.app.link/XrGp1XFRp1b
:strip_exif()/f/image/XgNCSuNC1HjjmDCOJ08SFgOR.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarbij de bovenste lus (tot het spoor) van een vriendin komt en de onderste lus van een bekend lid hier. Wil z’n naam niet noemen omdat hij dan allemaal routebouw verzoekjes krijgt ;-).
Route overigens opgeslagen, thanks. Met lusje vanaf huis 105 dus prima om eens te proberen
Hier overigens na m'n vraag laatst voor nieuwe banden (huidig: WTB Raddler 44mm) maar meteen stappen gezet. Had een setje Pirelli Cinturato RH in 45mm gekocht na overleg met een vriend bij de LBS. Rij toch best veel soepel gravel en asfalt hier in de buurt (probeer alles lokaal aan te fietsen dus dan pak je onbewust veel asfalt). Maar hij verkocht zelf toevallig z'n setje wedstrijdwielen. Dus die maar gekocht
Dus ik ben sinds gisteren eigenaar van een setje Ere Research Tenaci GA40. Op wat steenslag na behoorlijk gaaf nog en weet dat de verkoper zuinig is op z'n spullen
Oh en powermeter leftcrank is onderweg
Foto's volgen nog!
😀😀😀
Helpt ook niet als je kleurenblind bent overigens. Voor mij lijken veel van die lijntjes en kleurtjes op elkaar.
Ik kan me voorstellen dat dat een extra uitdaging is jaRequiem19 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:32:
Ja ik kan denk ik sws nog wel een cursus Komoot gebruiken.
Helpt ook niet als je kleurenblind bent overigens. Voor mij lijken veel van die lijntjes en kleurtjes op elkaar.
Ik snap overigens ook bar weinig van Komoot. Voel me atlijd een digibeet met excel, ik gebruik 2% van de functionaliteit. Verder dan handmatig klikken kom ik ook niet. Maar meest gebruikte functionaliteit in Komoot is bij mij ook gejatten GPX inladen en opslaan
Strava routebuilder is nog erger, daar heb ik nog nooit een route uit weten te persen.
Oh en terugkomend op mijn vorige bericht: XDR cassette erop of body aanpassen? Ik zie niet direct meerwaarde voor XDR buiten de financiële penalty?
😀😀😀
Da's toch ook gewoon 4x klikken en klaar?Stufferdt schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:35:
[...]
Strava routebuilder is nog erger, daar heb ik nog nooit een route uit weten te persen.
Route heeft overigens een stop in Elspeet. Dat is voor het koffietentje daar.Requiem19 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:12:
Deze: https://www.komoot.com/to...zgeo4i21Mis9yuoK3&ref=its
Waarbij de bovenste lus (tot het spoor) van een vriendin komt en de onderste lus van een bekend lid hier. Wil z’n naam niet noemen omdat hij dan allemaal routebouw verzoekjes krijgt ;-).
Scones met cream zijn een dikke aanrader. Bak koffie is ook 2x zo groot als bij ons in de randstad voor dezelfde prijs ^^.
Hij wil.
Het is een kwestie van wennen denk ik. Ik kan ook niet omgaan met Strava route builder.
Ik kan alles prima doen op RideWithGPS, maar dat is dan weer voor anderen veel te ingewikkeld - en het is ook ingewikkelder dan Strava (echt heel veel opties, ook om routes of delen van routes te combineren)
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
Dat is inderdaad wel een hele nette en hippe bakkerij! Aan te bevelen.klaaas schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:03:
Koffiestop in Elspeet moet eigenlijk bij Bakker Piet!
https://maps.app.goo.gl/otUH9bPUtvYd4Z2w5
Met een 4.9 op Google, die overeen kwam met mijn ervaring. Ze verdienen een shout out iig.
Bakker Piet wil ik vlg keer best proberen. Maar de verwachtingen zijn nu hoog.
Ik vind komoot net heel handig om mee te werken.Stufferdt schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:35:
[...]
Ik kan me voorstellen dat dat een extra uitdaging is ja![]()
Ik snap overigens ook bar weinig van Komoot. Voel me atlijd een digibeet met excel, ik gebruik 2% van de functionaliteit. Verder dan handmatig klikken kom ik ook niet. Maar meest gebruikte functionaliteit in Komoot is bij mij ook gejatten GPX inladen en opslaan![]()
Oh en terugkomend op mijn vorige bericht: XDR cassette erop of body aanpassen? Ik zie niet direct meerwaarde voor XDR buiten de financiële penalty?
Je ziet ondergronden, je kan cafés, bezienswaardigheden, parkings, routeopties kiezen waar ik in strava niet in de buurt mee kom.
Als je de volgende keer gaat heb ik wel routes voor je. Ik ben trouwens een poldergenoot van je :-)Requiem19 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:52:
Ik zat voor de 2e keer binnen 5 dagen bij het onvolprezen 'Chaffé'
Met een 4.9 op Google, die overeen kwam met mijn ervaring. Ze verdienen een shout out iig.
Ziet er ook goed uit. Ook maar eens proberen als ik in de buurt ben.Requiem19 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:52:
Ik zat voor de 2e keer binnen 5 dagen bij het onvolprezen 'Chaffé'
Hij wil.
:strip_exif()/f/image/9CPmOPFSMOMz3RWyuZFw7QYZ.png?f=user_large)
Strava dus veel beter in dit geval!Cloclo100 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:49:
178km in Strava waarvan 77km onverhard tov 154km via Komoot met slechts 30km onverhard.
De officiële SRAM Chain Size Chart voor 13s XPLR voorziet natuurlijk niet in andere cassettes dan 10-46. Dus er is geen officiële guidance voor de chain length.
Vanuit jullie ervaring, 6 meer tandjes op je cassette: hoeveel linkjes erbij op de ketting? 2?
Ik ben trots op je!Requiem19 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:16:
Ik durf het bijna niet te vertellen, maar heb de 10-52 xplr cassette besteld van Garbaruk (comments incoming).
De officiële SRAM Chain Size Chart voor 13s XPLR voorziet natuurlijk niet in andere cassettes dan 10-46. Dus er is geen officiële guidance voor de chain length.
Vanuit jullie ervaring, 6 meer tandjes op je cassette: hoeveel linkjes erbij op de ketting? 2?
Kan je niet de rule of thumb aanhouden van Shimano..?
Ik heb op mijn gravelbike 2 cassettes 45 en 51. Het verschil tussen beide cassettes is 2 extra links. Dat zal bij SRAM niet veel verschillen.
[ Voor 11% gewijzigd door bwernsen op 11-03-2026 21:14 ]
Ja en toch nee. Loop er altijd mee te klooien. En vooral, mijn routes zijn toch altijd minder dan die van anderen. Maar kan ook FOMO en tactische foto's zijn natuurlijk op strava
Hier nog wachtende op de 10-44 cassette. Vandaag was een mooie dag geweest om de nieuwe wielen uit te testen. Maar wordt nu zaterdag of zondag pas.
😀😀😀
Ligt ook wel aan de definitie van wat je mooi vindt. Ik vind een stukje meer mtb-actig echt prima en wel leuk voor de afwisseling. M’n vriendin gaat op zo’n stuk gelijk klagen (‘Dit is toch geen gravel!’).DDX schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:16:
Voor echt 'mooie' routes moet je lokale kennis hebben of heel veel streetview gaan kijken (al is dat bij echte gravel lastiger)
In frankrijk opeens bospad wat stijl omhoog gaat en je moet klauteren.
Maargoed wil je lekker doorfietsen is lokale kennis wel handig.
Je kunt ook als je Komoot in de webbrowser opent Trail View aanzetten. Dan zie je van bijna alle paadjes (iig wel van hier op de Veluwe) foto's van de paadjes erbij staan.DDX schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:16:
Voor echt 'mooie' routes moet je lokale kennis hebben of heel veel streetview gaan kijken (al is dat bij echte gravel lastiger)
*rommelt weer wat singletracks in de route van de 29eRequiem19 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:21:
[...]
Ligt ook wel aan de definitie van wat je mooi vindt. Ik vind een stukje meer mtb-actig echt prima en wel leuk voor de afwisseling. M’n vriendin gaat op zo’n stuk gelijk klagen (‘Dit is toch geen gravel!’).
Hij wil.
Dat Trailview is idd erg handig omdat je dan ook de wandelpaden kunt zien. Ik gebruik meestal Judise. Daar kun je met een druk op de knop de Streetview van die lokatie zien. Is ook erg handig, maar niet voor wandelpaden.rodiee schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Je kunt ook als je Komoot in de webbrowser opent Trail View aanzetten. Dan zie je van bijna alle paadjes (iig wel van hier op de Veluwe) foto's van de paadjes erbij staan.
Nadeel van Komoot is dat je ook routes kunt plannen over illegale paden. Als je m.b.v. Trailview een goed berijdbaar wandelpad gevonden hebt kun je die gewoon aanklikken. Als je er niet mag fietsen krijg je alleen een opmerking ergens aan de zijkant van je scherm. Je moet dat dan maar net zien. Judise vertikt het in zo'n geval om er een route naar toe te tekenen.
Hij wil.
In combinatie met Brouter is bovenstaande niet te verslaan.DDX schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:16:
*ik edit even m'n post ^^klaaas schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:16:
[...]
*rommelt weer wat singletracks in de route van de 29e
De 29e?klaaas schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:16:
[...]
*rommelt weer wat singletracks in de route van de 29e
Dan gaat @Requiem19 een rondje hoogtemeters rammen als training voor de Traka.
Hij wil.
Dat heb ik in oktober al geprobeerd en dat vond mijn bottom bracket niet zo leuk.
Nu al excuses zoeken. Dat is weinig hoopgevend.Requiem19 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:26:
Mits het niet (hard) regent.
Dat heb ik in oktober al geprobeerd en dat vond mijn bottom bracket niet zo leuk.
Vraag : wat gebeurt er met de overbrenging als ik hier toch een axs voorderailleur op besluit te zetten ? Voor zou ik dan bijvoorbeeld 40+46 hebben.
De verhalen die ik hoor is dat je die als 2x slecht aan het schakelen krijgt..alles loopt net niet lekker.
Op Reddit zijn een aantal threads te vinden van mensen die een 1x12 XPLR hebben omgebouwd naar 2x12. Dat lijkt me met Eagle ook te moeten kunnen, zolang je niet te gek gaat doen met het grootste blad voor. Als je al een extra crankstel en voorderailleur hebt, kun je het zelf testen zonder direct extra geld uit te geven. Sommige combinaties zoals groot/groot zullen mogelijk niet echt ideaal schakelen, voor zover je die überhaupt gebruikt.
Je moet je denk ik wel afvragen welke verzetten je wilt gebruiken/mist en welke je niet met de 40 x 10/52 hebt.
Mijn ervaring met 1by is dat ik 90% van de tijd tussen 3 of 4 bladen schakel en de rest nauwelijks gebruik. Uiteindelijk heb ik de 10/44 daarom vervangen voor een 10/28 in plaats van een wissel naar 2x. Dat was de simpelste oplossing. Het ligt natuurlijk vooral aan waar je fietst.
Je kan dan 2 dingen doen: ofwel berusten in je keuze en proberen te wennen, wat waarschijnlijk geleid had naar de fiets nog amper gebruiken. Ofwel actie ondernemen; Ik heb geprobeerd een oplossing te zoeken en ben op zoek naar een fiets die wel alle boxes aftikte met dan een meer relaxte geometrie. Deze fietsen zouden natuurlijk de(het)zelfde afmontage, gewicht, kwaliteit etc moeten hebben en liefst in dezelfde prijsklasse. Eens ik daar kandidaten voor had, ben ik beginnen kijken welke tweedehandse prijs ik voor mijn Wilier(via Buycycle) kon krijgen, en of ik mij gewenste fiets voor ongeveer dezelfde prijs kon kopen. Als ik geen goede deal vond, zou ik geen kapitaalvernietiging doen en gewoon doorgaan op de Wilier.
Er zijn zo bijna 2 maanden overeen gegaan maar uiteindelijk heb ik iemand gevonden die hetzelfde probleem als mij had, maar dan omgekeerd. Hij wou net een racemonster en had bij zijn nieuwe Specialized Diverge 4 pro het gevoel dat hij over het gravel zweefde. We hadden zelfs ongeveer dezelfde kilometers gereden en we hebben via buycycle toch een manier gevonden om elkaars gegevens te vinden. (zijn fiets stond nl. ook op marktplaats)
Uiteindelijk hebben we gewoon van fiets gewisseld en ja er zal altijd wel een discussie zijn welke fiets echt het meest zijn geld waard is ze hebben uiteindelijk dezelfde afmontage etc, maar bij de Diverge heb ik dan een hoop comforteigenschappen en nog een bizar grote opbergruimte in de onderbuis. Ik ben erg tevreden en de Diverge rijdt inderdaad alsof je lekker in een salon door de natuur rijdt. Dit was uiteindelijk toch wat ik graag wou en ben blij dat ik mijn fout heb kunnen rechtzetten. En tot slot; net omdat de Diverge zoveel trillingen en bultjes uitvlakt heb ik net het gevoel sneller te zijn als ik echt wil. Het enige nadeel is natuurlijk dat de Wilier veel en veel mooier/sexy was, maar daar heb ik me al snel overheen gezet!
Nog een kleine silver lining om af te sluiten; Net omdat het balhoofd van een Diverge in maat 61 wat kleiner door het future shock systeem, past mijn Tailfin frametas precies in de hoek die zich vormt met onder -en bovenbuis. Was it meant to be after all?
De obligate foto's;
:strip_exif()/f/image/QKRk0qPZaOIp2xflwNXZxwzr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vond die Willier echt mega gaaf, maar begrijp na je uitleg de wissel.Cloclo100 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:31:
Een half jaar geleden toonde ik hier vol trots mijn nieuwe Wilier Rave ID2. Een kalverliefde o.b.v. foto's en een paar reviews en oh jongens, wat was ik verliefd! Na een aantal wittebroodsweken viel er toch een masker af.. de fiets was zó stijf en oncomfortabel (voor mijn gestel alvast) dat de lol er snel vanaf ging. Ik rammelde en denderde door het landschap en stapte vaak gestresst van de fiets af. Ik had het natuurlijk kunnen weten vanwege de racy geometrie maar mijn gedacht dat de 50mm banden het allemaal zouden oplossen was volledig fout. Dit was mijn eerste dedicated gravel bike en ik zou de fiets vooral gebruiken voor plezier en bikepacking-avonturen door de mooie natuur .. waar ik natuurlijk ook flink wat mee kon racen indien nodig. (bij ons in het fietsgroepje is het standaard knallen op onze gravelritjes)
Je kan dan 2 dingen doen: ofwel berusten in je keuze en proberen te wennen, wat waarschijnlijk geleid had naar de fiets nog amper gebruiken. Ofwel actie ondernemen; Ik heb geprobeerd een oplossing te zoeken en ben op zoek naar een fiets die wel alle boxes aftikte met dan een meer relaxte geometrie. Deze fietsen zouden natuurlijk de(het)zelfde afmontage, gewicht, kwaliteit etc moeten hebben en liefst in dezelfde prijsklasse. Eens ik daar kandidaten voor had, ben ik beginnen kijken welke tweedehandse prijs ik voor mijn Wilier(via Buycycle) kon krijgen, en of ik mij gewenste fiets voor ongeveer dezelfde prijs kon kopen. Als ik geen goede deal vond, zou ik geen kapitaalvernietiging doen en gewoon doorgaan op de Wilier.
Er zijn zo bijna 2 maanden overeen gegaan maar uiteindelijk heb ik iemand gevonden die hetzelfde probleem als mij had, maar dan omgekeerd. Hij wou net een racemonster en had bij zijn nieuwe Specialized Diverge 4 pro het gevoel dat hij over het gravel zweefde. We hadden zelfs ongeveer dezelfde kilometers gereden en we hebben via buycycle toch een manier gevonden om elkaars gegevens te vinden. (zijn fiets stond nl. ook op marktplaats)
Uiteindelijk hebben we gewoon van fiets gewisseld en ja er zal altijd wel een discussie zijn welke fiets echt het meest zijn geld waard is ze hebben uiteindelijk dezelfde afmontage etc, maar bij de Diverge heb ik dan een hoop comforteigenschappen en nog een bizar grote opbergruimte in de onderbuis. Ik ben erg tevreden en de Diverge rijdt inderdaad alsof je lekker in een salon door de natuur rijdt. Dit was uiteindelijk toch wat ik graag wou en ben blij dat ik mijn fout heb kunnen rechtzetten. En tot slot; net omdat de Diverge zoveel trillingen en bultjes uitvlakt heb ik net het gevoel sneller te zijn als ik echt wil. Het enige nadeel is natuurlijk dat de Wilier veel en veel mooier/sexy was, maar daar heb ik me al snel overheen gezet!
Nog een kleine silver lining om af te sluiten; Net omdat het balhoofd van een Diverge in maat 61 wat kleiner door het future shock systeem, past mijn Tailfin frametas precies in de hoek die zich vormt met onder -en bovenbuis. Was it meant to be after all?
De obligate foto's;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is ook een prachtige fiets (enige minnetjes vind ik dat de kabels niet intern lopen, maar maakt het onderhoud wel vele malen eenvoudiger...)
Klopt maar dat is technisch niet mogelijk vanwege die future shock..martijn k. schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:58:
[...]
Ik vond die Willier echt mega gaaf, maar begrijp na je uitleg de wissel.
Dit is ook een prachtige fiets (enige minnetjes vind ik dat de kabels niet intern lopen, maar maakt het onderhoud wel vele malen eenvoudiger...)
Ik heb het idd al eens gejoetoept en dat moet nog wel lukken jaMcMiGHtY schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:04:
Zorg dat je die futureshok onderhoud, en niet een of andere lbs die hem niet snapt aan laat prutsen. Vervangen is prijzig..
ps. Welke maat Tailfin frametas past er zo mooi in die fiets?
Thanks, dat zou de 4.5L Half Frame Bag zijn!GerbenBK schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:47:
Leuk! Geen partnerruil maar fietsenruil! Geniet ervan, mooi kleurtje!
ps. Welke maat Tailfin frametas past er zo mooi in die fiets?
Een avondje puzzelen met twee beeldschermen. Eentje met Brouter erop en de andere met Streetview erop. En dan maar klikken, knippen en plakken en vast ook een keer opnieuw beginnen.la_fusion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:38:
Over lokale kennis gesproken mbt het bouwen van routes.. we zitten komende zomer in de buurt van Roanne in een huisje en helaas zijn er wat minder bergen dan normaal in de buurt. Daarom alvast eens aan het kijken naar gravelroutes/paden maar zie maar weinig 'onverharde' segmenten in Strava. Nu wil ik eens met Komoot aan de slag maar de gemiddelde route waar Komoot mee komt levert zo'n 80% verhard op. Zijn er hier die-hard komoot gebruikers die mij het makkelijk kunnen maken?
Het is niet de Willier, maar ook dit is best sexy!Cloclo100 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:54:
[...]
Thanks, dat zou de 4.5L Half Frame Bag zijn!
[Afbeelding]
Gefeliciteerd!
[ Voor 95% gewijzigd door FFW op 14-03-2026 20:23 ]
Knap! Meeste mensen (mezelf incluis) hebben toch een cognitive bias om hun eigen keuzes te betedeneren als juist.Cloclo100 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:31:
Een half jaar geleden toonde ik hier vol trots mijn nieuwe Wilier Rave ID2. Een kalverliefde o.b.v. foto's en een paar reviews en oh jongens, wat was ik verliefd! Na een aantal wittebroodsweken viel er toch een masker af.. de fiets was zó stijf en oncomfortabel (voor mijn gestel alvast) dat de lol er snel vanaf ging. Ik rammelde en denderde door het landschap en stapte vaak gestresst van de fiets af. Ik had het natuurlijk kunnen weten vanwege de racy geometrie maar mijn gedacht dat de 50mm banden het allemaal zouden oplossen was volledig fout. Dit was mijn eerste dedicated gravel bike en ik zou de fiets vooral gebruiken voor plezier en bikepacking-avonturen door de mooie natuur .. waar ik natuurlijk ook flink wat mee kon racen indien nodig. (bij ons in het fietsgroepje is het standaard knallen op onze gravelritjes)
De obligate foto's;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Had ook niet gedacht dat de Wilier zo stijf zou zijn met 50mm banden overigens. Good to know.
Veel plezier met een beter matchende fiets 🫡.
:strip_exif()/f/image/C6PFMQBgwhkdNJNX86Dw9UEW.jpg?f=fotoalbum_large)
Banden overigens 2.25 voor en 2.1 achter. Frame zelf is ook niet comfortabel. Maar met deze mega banden kun je dat aardig compenserren. Voor 1.0 bar (55mm WAM en achter 1.2 bar (52mm WAM) met ong 70kg lichaamsgewicht. En nee, dat is zelfs op asfalt niet super traag.
[ Voor 20% gewijzigd door Requiem19 op 14-03-2026 11:26 ]
@Requiem19 kennende zal hij een blaas in zijn shirt hebben zitten. Of is dat te 2025?McMiGHtY schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:12:
1 bidonnetje?
2 b(l)azen bij me altijd.ElPaco schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:41:
[...]
@Requiem19 kennende zal hij een blaas in zijn shirt hebben zitten. Of is dat te 2025?
Vandaag heb ik dan toch de 7 jr oude WTB Byways eraf gegooid en vervangen door de Vittoria's en die gelijk tubeless gemaakt.
Toen moest er natuurlijk ook gereden worden, maar dat werd door de regenval van de laatste tijd nog best een pittig rondje.
Hele stukken waren eerder MTB waardig dan gravel:
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Echter kom ik niet uit twee vragen. Vaak wordt aangeraden pedalen met spd i.p.v. spd-sl, omdat je dan makkelijker af kan stappen, door de modder kan lopen en beter in kan klikken. Nu denk ik niet dat ik zo ga gravelen dus twijfel over niet gewoon met spd-sl. Gelet op mijn beoogd gebruik, wat is handig? Zag op de foto’s in dit topic dat beide combi’s gebruikt worden.
Ik twijfel ook over tubeless of met tube. Twijfel zit hem vooral in het feit dat ik niet zo zin heb in geklooi met de vloeistof en bijvullen en schoonmaken daarvan (en is bij mij verder ook onbekend, race ook nog met tubes). Echter is het vanuit stootlek rijden en comfort misschien een no-brainer? Is het makkelijker om van tube naar tubeless te gaan, als het met tube echt niet bevalt of vaak lek rijd? Of maakt dat niet zoveel uit? Wat zouden jullie doen?
qua SPD/SPD-SL: ik zou gaan voor full SPD als je toch klikpedalen hebt. ik heb nog nooit problemen gehad met in- en uitklikken. En als je ook met gewone schoenen wil fietsen, dan een SPD-vlak trapper.kwet schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:33:
Ik vrees dat dit vloeken in de kerk wordt, maar heb bedacht dat ik mijn oude slecht weerfiets wil vervangen door een gravelbike. Maximale bandmaat is 45 mm en fiets is tubeless ready. Lijkt me sowieso leuke afwisseling met de racefiets. Nu is mijn idee om voornamelijk te fietsen met deze gravelbike als ik geen zin heb in de rotzooi en glijen met mijn reserve racefiets (op 23 mm banden). Mijn idee was dus om vooral in vroege voorjaar en herfst er mee te rijden op asfalt, schelpenpaden en harde zandgrond.
Echter kom ik niet uit twee vragen. Vaak wordt aangeraden pedalen met spd i.p.v. spd-sl, omdat je dan makkelijker af kan stappen, door de modder kan lopen en beter in kan klikken. Nu denk ik niet dat ik zo ga gravelen dus twijfel over niet gewoon met spd-sl. Gelet op mijn beoogd gebruik, wat is handig? Zag op de foto’s in dit topic dat beide combi’s gebruikt worden.
Ik twijfel ook over tubeless of met tube. Twijfel zit hem vooral in het feit dat ik niet zo zin heb in geklooi met de vloeistof en bijvullen en schoonmaken daarvan (en is bij mij verder ook onbekend, race ook nog met tubes). Echter is het vanuit stootlek rijden en comfort misschien een no-brainer? Is het makkelijker om van tube naar tubeless te gaan, als het met tube echt niet bevalt of vaak lek rijd? Of maakt dat niet zoveel uit? Wat zouden jullie doen?
qua tubeless: ik zou altijd gaan voor tubeless. Heb een jaar met tubes gereden en geregeld lek en nu 2 jaar tubeless en nooit lek (of nouja, nooit leeg
Ik gebruik beide pedaalsoorten door elkaar op verschillende fietsen (of Crankbrothers en SPD-SL dan), qua fietsen maakt het me niet heel veel uit tot het echt op mountainbiken gaat lijken, maar de plekken waar je stopt doen er wat meer toe. Tijdens een onverharde rit is de kans wat groter dat als je stopt dat op een onverharde plek is, en met SPD-SL-cleats door zand en gras banjeren betekent daarna al snel lastiger inklikken (en uitklikken!) in je pedalen.kwet schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:33:
Ik vrees dat dit vloeken in de kerk wordt, maar heb bedacht dat ik mijn oude slecht weerfiets wil vervangen door een gravelbike. Maximale bandmaat is 45 mm en fiets is tubeless ready. Lijkt me sowieso leuke afwisseling met de racefiets. Nu is mijn idee om voornamelijk te fietsen met deze gravelbike als ik geen zin heb in de rotzooi en glijen met mijn reserve racefiets (op 23 mm banden). Mijn idee was dus om vooral in vroege voorjaar en herfst er mee te rijden op asfalt, schelpenpaden en harde zandgrond.
Tubeless voelt altijd als meer gedoe, maar dat is meestal wel gedoe op je gemak thuis ipv in de regen op je hurken langs een tochtig fietspad...
Spd vs Spd-sl: je geeft aan dat je niet 'echt' gaat gravelen. Heb je al spd-sl? Lekker houden. Kan je nog kiezen? Dan spd kiezen.
Heb nu op de racefiets SPD-SL. Fiets nog niet gekocht, dus kan nog kiezen hoe ik de pedalen wil laten afmonteren. Betekent alleen extra schoenen erbij kopen, maar dat is denk ik sowieso niet onverstandig.Requiem19 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:17:
Tubeless: yes, sws doen.
Spd vs Spd-sl: je geeft aan dat je niet 'echt' gaat gravelen. Heb je al spd-sl? Lekker houden. Kan je nog kiezen? Dan spd kiezen.
Meestal stop ik niet tijdens het fietsen, maar geen idee hoe dat is als ik op de gravel fiets ga. Goede tip in elk geval.MartijnGizmo schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:14:
[...]
Ik gebruik beide pedaalsoorten door elkaar op verschillende fietsen (of Crankbrothers en SPD-SL dan), qua fietsen maakt het me niet heel veel uit tot het echt op mountainbiken gaat lijken, maar de plekken waar je stopt doen er wat meer toe. Tijdens een onverharde rit is de kans wat groter dat als je stopt dat op een onverharde plek is, en met SPD-SL-cleats door zand en gras banjeren betekent daarna al snel lastiger inklikken (en uitklikken!) in je pedalen.
Tubeless voelt altijd als meer gedoe, maar dat is meestal wel gedoe op je gemak thuis ipv in de regen op je hurken langs een tochtig fietspad...
En hoe zit dat met tubeless en het hard worden van de sealant, valt dat ook mee? Daar last ik namelijk ook wisselende verhalen over.
Je zou sws gewoon kunnen beginnen met SPD-SL. Pedalen even overzetten op de racefiets en een paar keer mee rijden. Bevalt het wel, koop je 2e setje SPD-SL pedalen. Bevalt het niet, ga je voor de gravel over op SPD.kwet schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Heb nu op de racefiets SPD-SL. Fiets nog niet gekocht, dus kan nog kiezen hoe ik de pedalen wil laten afmonteren. Betekent alleen extra schoenen erbij kopen, maar dat is denk ik sowieso niet onverstandig.
Dit soort dingen kun je vooraf niet goed uitdenken. Er is hier ook geen waarheid in. De enige waarheid is wat jou persoonlijk beter bevalt
Opdrogen van sealant kan een ding zijn, ookal rij ik op sommige fietsen al een paar jaar zonder de sealant te verversen of bij te vullen
Grappig. Toevallig laatst, met mijn racefiets waar ik met binnenbandjes en spd-sl rijd, een milde gravelroute gereden.kwet schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:33:
Ik heb toen lek gereden en moest mijn binnenband vervangen. Daarbij zijn ook met spd-sl schoenplaatjes helemaal vol zand gekomen. Toen ik weer weg wou rijden kreeg ik mn schoenen amper nog ingeklikt. Dus moest ik die eerst ook nog schoonmaken voordat ik weer verder kon.
Conclusie: voor een gravelbike zou ik voor SPD en voor tubeless kiezen.
Een setje SHIMANO SM-SH45 cleat covers is overigens ook een aanrader bij SPD-SL, die klik je er zo overheen als je gaat lopen, scheelt slijtage en loopt ook nog eens wat stabieler.rodiee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:47:
[...]
Grappig. Toevallig laatst, met mijn racefiets waar ik met binnenbandjes en spd-sl rijd, een milde gravelroute gereden.
Ik heb toen lek gereden en moest mijn binnenband vervangen. Daarbij zijn ook met spd-sl schoenplaatjes helemaal vol zand gekomen. Toen ik weer weg wou rijden kreeg ik mn schoenen amper nog ingeklikt. Dus moest ik die eerst ook nog schoonmaken voordat ik weer verder kon.
Conclusie: voor een gravelbike zou ik voor SPD en voor tubeless kiezen.
Persoonlijk heb ik zelf enkel SPD op zowel mijn racefiets als gravelbike. Ik vind het veel handiger om 1 systeem te hebben, en dan kies ik SPD. Ik kan daar ook gewoon makkelijk mee rondlopen, geen slijtage op de cleats, geen probleem met modder, en 2 zijdige pedalen.kwet schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:33:
Maar rij vooral waar je je comfortable mee voelt. Als je weinig gaat afstappen, en niet veel gravel doet ... dan maakt het niet zoveel uit.
Als je geen zin hebt in het extra werk en onderhoud om je wielset tubeless te maken en houden, blijf dan gewoon met binnenbanden rijden. Zorg gewoon dat je zowel je wielset als je banden tubeless ready zijn.
Het is dan niet zo'n issue om ze later nog tubeless te maken. Al mijn gravel wielsets zijn tubeless, maar zelf vind ik het niet erg om aan mijn fietsen te prutsen
Als je wel commit op tubeless, zorg dan dat je het ook correct doet, en niet met expired sealant rondrijdt.
Het is niet omdat je nog iets hoort klotsen in je band, dat je sealant echt nog niet goed is. Sommige sealant droogt op, maar ik heb er ook al gezien die heel vloeibaar bleef maar niet niks meer stolt. Zeker op tijd wisselen.
Ik heb spd op gravel omdat je wel eens wilt afstappen en tja zand in spd-sl is al lastig inklikken/pedalen slijten harder.
En in de winter wissel ik wel eens spd-sl om naar spd op mijn slechtweer fiets als er sneeuw/ijsreseten liggen om zelfde reden.
Lopen spd vs spd-sl tja hangt ook van schoenen af.
Soms wil je ergens ook niet lopen met spd, moet je schoenen uitdoen omdat die anders vloer beschadigen....
En vergeet ook niet dat bij spd de zool slijtage meespeelt, heb wel eens een paar schoenen moeten wegdoen omdat zool op plek waar je inklikt wat weggesleten was en teveel speling gaf.
Er zit inderdaad ook wel veel verschil tussen SPD schoenen. Ik heb een paar SPD "goretex boots" voor in de koudere maanden. Die hebben meer een wandelschoen zool en lopen echt heel makkelijk.DDX schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:25:
Lopen spd vs spd-sl tja hangt ook van schoenen af.
Soms wil je ergens ook niet lopen met spd, moet je schoenen uitdoen omdat die anders vloer beschadigen....
En vergeet ook niet dat bij spd de zool slijtage meespeelt, heb wel eens een paar schoenen moeten wegdoen omdat zool op plek waar je inklikt wat weggesleten was en teveel speling gaf.
Maar een ander paar lage gravelschoenen hebben echt een zeer uitgesproken profiel, en die lopen heel wat minder vlot. Zeker die met een harde carbonplaat in
Trouwens, mijn lake schoenen met carbon zool lopen veel beter dan mijn sidi met carbon zool.
Toch maar naar je geluisterd. Influencert.McMiGHtY schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:12:
1 bidonnetje?
Die bidonhouder valt sws laag. Heb de normale punten gebruikt. Zijn ‘aero’ bidons, dus bedoeling is ook om de driehoek onderin zo dicht mogelijk te krijgen om 0,1 watt te winnen 😉.bwernsen schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 03:33:
@Requiem19 Hoe heb je de verticale bidonhouder zo laag gepositioneerd gekregen? Naar mijn weten zitten het montage punt een stuk hoger..
[ Voor 38% gewijzigd door GerbenBK op 19-03-2026 08:56 ]
Nee, het blijft een gebruiksvoorwerp voor mij. Op m’n wegfiets zit ik daar wel anders in.GerbenBK schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:55:
Zit idd heel dicht op de onderbuis, ben je niet bang voor slijtage als daar vuil tussen schuren?
Mooie fiets zo!Requiem19 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:42:
[...]
Toch maar naar je geluisterd. Influencert.[Afbeelding]
Aerobottles, je schept nu wel verwachtingen richting Traka ;-)
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Al dat getrut… Als je portemonnee schade niet aankan, dan moet je een goedkopere fiets kopen….
Ik heb weinig talent, dus compenseer maar met 40€ Ali aero bottles.KW25 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:27:
[...]
Mooie fiets zo!
Aerobottles, je schept nu wel verwachtingen richting Traka ;-)
Het echte - conditionele - talent zit bij de vriendin die meegaat naar de Traka. Lichtgewicht dame, maar wel veel absoluut vermogen. Zij was gisteren - samen met mijn vriendin - dagje afdalen oefenen in Schoorl met de eigenaar van de MTB school.
Hij stuurde achteraf dit naar me
Heb je toevallig een link van die bottles?Requiem19 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:35:
[...]
Ik heb weinig talent, dus compenseer maar met 40€ Ali aero bottles.
Het echte - conditionele - talent zit bij de vriendin die meegaat naar de Traka. Lichtgewicht dame, maar wel veel absoluut vermogen. Zij was gisteren - samen met mijn vriendin - dagje afdalen oefenen in Schoorl met de eigenaar van de MTB school.
Hij stuurde achteraf dit naar me[Afbeelding]
Ach, je kunt het getrut noemen, maar er is toch niets mis met proberen schade te vermijden of te minimaliseren? Als ik tassen aan mijn fiets hang kijk ik ook even of er misschien wat tape op moet. Ook bij remkabels etc gebruik ik frame protection.bwernsen schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:29:
Patina rules! Als het niet slijt heb je het niet gebruikt!
Al dat getrut… Als je portemonnee schade niet aankan, dan moet je een goedkopere fiets kopen….
Verder eens. Al doet de eerste kras toch altijd (een beetje) pijn.
Daarnaast is het niet altijd alleen cosmetisch