Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:07
la_fusion schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:46:
Nu het toch weer over banden gaat.. ik twijfel enorm of ik van 40mm Schwalbe G-One RS Pro naar de 45mm variant zal gaan. Voor het overgrote deel in Nederland totaal niet nodig, ik ben een lichte rijder en trap ook geen wereldwattages weg. Wel zijn er natuurlijk 1001 filmpjes die aangeven dat breder minstens zo snel zou moeten zijn.. Waar ik zelf vooral bang voor ben is dat de hype gewoon niet van toepassing is voor mijn inzet icm mij als rijder. Hoe denken jullie daarover?

PS, natuurlijk kan ik ook weer terug naar 40 mm maar om nu 2x 2 nieuwe banden te kopen + tubeless te maken etc.. dat hoeft voor mij nou ook weer niet.
Volgens BRR is de 40mm best wat sneller en heeft ie meer grip. https://www.bicyclerollin...-schwalbe-g-one-rs-pro-45

Het blijft de theorie vs de praktijk maar als 40mm nu goed is voor wat je ermee wilt doen, zou ik dat lekker zo laten.

Persoonlijk vond ik de 35mm normale versie wat tegenvallen. Prima voor een harde ondergrond, maar bij een beetje modder of zand direct glibberen. Bredere RS heb ik niet geprobeerd.

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:03
Wow, is het een vervorming van de camera of lijkt je voorwiel groter dan het achterwiel? Ik dacht dat dat alleen bestont in de oerperiode van de fietsgeschiedenis! :)

9950x3d+4090+64DDR

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:22
la_fusion schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:46:
Nu het toch weer over banden gaat.. ik twijfel enorm of ik van 40mm Schwalbe G-One RS Pro naar de 45mm variant zal gaan. Voor het overgrote deel in Nederland totaal niet nodig, ik ben een lichte rijder en trap ook geen wereldwattages weg. Wel zijn er natuurlijk 1001 filmpjes die aangeven dat breder minstens zo snel zou moeten zijn.. Waar ik zelf vooral bang voor ben is dat de hype gewoon niet van toepassing is voor mijn inzet icm mij als rijder. Hoe denken jullie daarover?

PS, natuurlijk kan ik ook weer terug naar 40 mm maar om nu 2x 2 nieuwe banden te kopen + tubeless te maken etc.. dat hoeft voor mij nou ook weer niet.
45mm voor en 40mm achter? :).

40 naar 45mm geeft wel iets meer comfort iig. En voor fijn als je wat meer grip hebt vind ik zelf.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:25
Casual Ruud schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:56:
[...]

Volgens BRR is de 40mm best wat sneller en heeft ie meer grip. https://www.bicyclerollin...-schwalbe-g-one-rs-pro-45

Het blijft de theorie vs de praktijk maar als 40mm nu goed is voor wat je ermee wilt doen, zou ik dat lekker zo laten.

Persoonlijk vond ik de 35mm normale versie wat tegenvallen. Prima voor een harde ondergrond, maar bij een beetje modder of zand direct glibberen. Bredere RS heb ik niet geprobeerd.
Nou, in het verleden vond ik de g-one R ook prima maar met de RS pro zoveel extra snelheid erbij gekregen dat het wel fijn is om eens verder te kijken dan wat nu prima is ;)

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:24
Ik vond het verschil van 40 naar 45mm groter dan van 35 naar 40mm qua comfort. En in het bos, op de hei scheelt dat toch flink in snelheid en qua grip.

En als je een snelle 45mm band hebt dan is het verschil in wattages op de weg kleiner dan de winst in het ruige.

• Casual Ruud
la_fusion schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:42:
[...]

Nou, in het verleden vond ik de g-one R ook prima maar met de RS pro zoveel extra snelheid erbij gekregen dat het wel fijn is om eens verder te kijken dan wat nu prima is ;)
Dat is natuurlijk niet vreemd omdat de g one R een band met behoorlijk veel rolweerstand is. Kijk maar op BRR.

https://www.bicyclerollin...-schwalbe-g-one-rs-pro-45

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32

Kluus

Gang is alles

Casual Ruud schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:00:
[...]

Dat is natuurlijk niet vreemd omdat de g one R een band met behoorlijk veel rolweerstand is. Kijk maar op BRR.

De oude G-One R dan, de huidige G-One R pro scoort merkwaardig genoeg juist nog beter dan de RS pro:

• Casual Ruud
Kluus schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:06:
[...]

De oude G-One R dan, de huidige G-One R pro scoort merkwaardig genoeg juist nog beter dan de RS pro:

Ja, de oude / non-pro zoals in mijn link.

De nieuwe / pro scoort beter inderdaad. Die nieuwe compound bij die pro lijn is veel beter. Blijkt uit bijna alle tests. Uit de review van de RS Pro 45 maak ik op dat de resultaten nogal tegenvallen. Misschien dat de tanwall versie veel beter / sneller is. Die is nog niet getest.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Casual Ruud schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:27:
[...]

Ja, de oude / non-pro zoals in mijn link.

De nieuwe / pro scoort beter inderdaad. Die nieuwe compound bij die pro lijn is veel beter. Blijkt uit bijna alle tests. Uit de review van de RS Pro 45 maak ik op dat de resultaten nogal tegenvallen. Misschien dat de tanwall versie veel beter / sneller is. Die is nog niet getest.
Ja klopt, ik had ook gezien dat je de oude versie in je link had en met het ook op de ervaring van @la_fusion is dat ook terrecht. Maar in het kader van zijn toekomstige bandenkeuze wellicht ook handig om te zien dat de huidige R pro dus ondanks meer noppen toch nog iets beter testen (voor de niet tanwall vooralsnog dan). :)

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:22

nrg

Maulet schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:02:
[...]

Wow, is het een vervorming van de camera of lijkt je voorwiel groter dan het achterwiel? Ik dacht dat dat alleen bestont in de oerperiode van de fietsgeschiedenis! :)
Haha ja, beetje vreemd maar zal vervorming zijn. De wielen zijn even groot 😅

• la_fusion
Kluus schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:34:
[...]

Ja klopt, ik had ook gezien dat je de oude versie in je link had en met het ook op de ervaring van @la_fusion is dat ook terrecht. Maar in het kader van zijn toekomstige bandenkeuze wellicht ook handig om te zien dat de huidige R pro dus ondanks meer noppen toch nog iets beter testen (voor de niet tanwall vooralsnog dan). :)
Dit en @Casual Ruud ik bedoelde met mijn opmerking vooral dat ik niet perse bij het oude wil blijven als er iets anders te krijgen is wat beter/sneller/comfortabeler is.

Jammer dat Schwalbe mij niet sponsort, anders zou ik de verschillende banden wel willen testen :+

• Requiem19
Tan walls bij veel gravelbanden lijken sneller te rollen. Bij Schwalbe, maar ook Hutchinson:
After testing all four versions of the Caracal Race TLR, we think it's safe to conclude that the tan sidewall versions roll a bit faster, as our tan 45 mm version was slightly heavier yet still rolled faster than the black version. Another confirmation of this is found in the sidewall puncture tests, where both tan walls perform a bit worse than the black wall versions, and it means you trade some sidewall strength for a lower rolling resistance.
Hangt ook af van het type tan wall, bijv bij Conti GP5K is het vlgs mij gewoon een likje verf ipv andere rubbersamenstelling.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

De oude tanwall-Schwalbe's hadden ook gewoon gele verf op de bestaande band (geelwall?), nu heet het "natural rubber" oid...

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Voor de MTB banden van Schwalbe is het al een tijd zo dat de tan wall een andere samenstelling is dan de volleding zwarte. Maar daar hebben ze de lijn ook echt anders genoemd (bijvoorbeeld respectievelijk Super Race vs Super Ground (en dan ook nog eens verschillende "addix" namen voor de samenstelling van het loopvlak)).

Beetje ingewikkelder en het levert ze daar ook commentaar op (al die namen) maar het maakt het ook wel weer duidelijk dat de banden verschillende eigenschappen hebben behalve alleen de kleur.

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 08-12-2025 11:38 ]

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Maulet schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:02:
[...]

Bij mountainbikes niet heel zeldzaam, een mullet setup, 27,5" achter, 29" voor.

Ik zit naar de nieuwe Cube Nuroad's te kijken, nu geven ze bij de aluminium frames bij 2x12 een maximum bandbreedte van 50mm op, bij 1x12 45mm. Is (volgens mij) hetzelfde frame, zou niet weten waarom je daarin zou differentiëren, maar ik snap niet waar dit verschil wegkomt. Bij 1x zit het blad verder naar buiten dan het binnenblad bij 2x. Dus op de grootste krans achter zou er toch meer ruimte moeten zijn ipv. minder ruimte? Of mis ik nu wat?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Requiem19
Kluus schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:36:
Voor de MTB banden van Schwalbe is het al een tijd zo dat de tan wall een andere samenstelling is dan de volleding zwarte. Maar daar hebben ze de lijn ook echt anders genoemd (bijvoorbeeld respectievelijk Super Race vs Super Ground (en dan ook nog eens verschillende "addix" namen voor de samenstelling van het loopvlak)).

Beetje ingewikkelder en het levert ze daar ook commentaar op (al die namen) maar het maakt het ook wel weer duidelijk dat de banden verschillende eigenschappen hebben behalve alleen de kleur.
Voor de gravel serie is het dan weer 1 lijn, maar lijken de tan walls ook consequent iets sneller te testen.

• NLEnigma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-01 11:54
Na een tijdje dubben en verlekkerd kijken naar Chinese carbon frames heb ik toch besloten om het eerst "safe" te spelen en bij de lokale CUBE dealer een nieuwe alu Nuroad race te kopen. Afgelopen vrijdag kwam het telefoontje dat ie binnen was dus zaterdag direct opgehaald.

Ik vind het een heel mooie en complete fiets voor de prijs. GRX 2x12, netjes glad gemaakte lassen en een kek "cappucino" kleurtje :D

Zondag ook maar direct een ritje gemaakt, een beetje de lokale gravel, zand, en ruiterpaden opgezocht. Vooral de ruiterpaden waren op plekken aardig vochtig en modderig dus de fiets heeft direct kennis kunnen maken met de harde wereld >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHMKlPyg2k8hZnnxdPJ-7VvI7-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0ZFKz3vtmnGV2XgwHwOlmNj.jpg?f=fotoalbum_large
Wel leuk detailtje :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1g63qfIhroBnvWDdr53B-1RBp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvFK3vKR0hN4g0XDKypDTwtK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAj9_i1CFhYLs4jgzKYG0o9Klfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1uMUkXFKjQ6U9ZKxHiVRPft.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZKXbX02VkMlOhRFZKyBGIBwGOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhOIAJLlWakoJMYKZkbHbv2H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQzULSUbYV5NTPdWUL75EJebF_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJ8W50P7E1WU0GrnXnND5hx7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop komende jaren lekker wat kilometers er mee te maken! Beetje bikepacken zit denk ik ook wel in de opties. Enige waar ik nu nog een beetje over twijfel is de banden die er op zitten dus hou die discussie goed in de gaten :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001

Predator

Suffers from split brain

Die banden zijn prima als je vaak gravel/dirt opzoekt hoor. daar kan je zeker wel blijven mee rondrijden.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• bwernsen
@NLEnigma Die alu cube nuroad is echt een killer deal. Vriend van me ook net gekocht. Mooi afgewerkt frame en goed afgemonteerd.

De Schwalbe bandjes gewoon laten zitten, die zijn prima. Misschien nog even tubeless maken 😁

• tinker23
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12-2025
De BRR testen zijn toch vrij beperkt, aangezien ze maar met 1 type ondergrond rekening houden en dat is ook nog eens een ondergrond waarop je vrijwel nooit zult rijden: traanplaat. Ook meten ze alleen de band + wiel combo en niet het hele afgeveerde object incl fiets en berijder.

Deze meneer test vrijwel alle brede gravel en MTB banden volgens de Chung methode op 3 verschillende type ondergrond, en heeft een Gdoc met alle testresultaten. Daarin zie je op de eerste sheet ook de BRR resultaten; die liggen niet veel hoger dan smooth pavement.

TL;DR - Schwalbe Thunder Burt is nog steeds een vd snelste banden voor zowel fijne als grove ondergrond. Mits het droog is en je vooral niet al te stijl omhoog of omlaag gaat :D

[ Voor 9% gewijzigd door tinker23 op 11-12-2025 20:45 ]

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:47

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Requiem19
tinker23 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:38:
De BRR testen zijn toch vrij beperkt, aangezien ze maar met 1 type ondergrond rekening houden en dat is ook nog eens een ondergrond waarop je vrijwel nooit zult rijden: traanplaat. Ook meten ze alleen de band + wiel combo en niet het hele afgeveerde object incl fiets en berijder.

Deze meneer test vrijwel alle brede gravel en MTB banden volgens de Chung methode op 3 verschillende type ondergrond, en heeft een Gdoc met alle testresultaten. Daarin zie je op de eerste sheet ook de BRR resultaten; die liggen niet veel hoger dan smooth pavement.

TL;DR - Schwalbe Thunder Burt is nog steeds een vd snelste banden voor zowel fijne als grove ondergrond. Mits het droog is en je vooral niet al te stijl omhoog of omlaag gaat :D
Context: TB 2.1 is per paar 4watt sneller dan een 50mm RX Pro op Cat 1 gravel.

Dan is de keuze qua voorband wel snel gemaakt denk ik :-). Voor een achterband prima. Maar zou hem voor niet meer willen.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-01 18:22

TommyGun

Stik er maar in!

Ik overweeg een nieuwe gravelbike.

Momenteel heb ik een Kona Rove LTD (uit 2023), maar wil toch graag een lichtere fiets en elektronisch schakelen (lichte voorkeur voor SRAM ondanks dat ik altijd Shimano gehad heb). Echter wil ik er wel mee blijven bikepacken, dus het moet zeker geen racer worden. Qua geometry moet ik eea nog checken met mijn bikefitter, maar ik twijfel op het moment tussen 2 modellen;

Grizl CF 8 w/ RIFT
https://www.canyon.com/nl...-cf-8-w%2F-rift/4145.html

CUBE NUROAD C:62 SLX
https://www.cubestores.nl...c-62-slx-reedbeige-chrome

Qua afmontage wint de NUROAD het, qua "comfort-opties" (verende voorvork en zadelpen) de Grizl.

Met mijn Kona kom ik qua klimmen wel wat te kort merk ik, en dan heb ik het over ritten van 100km en 2000 tot 3000 hm (2x11, achter 11-34 en voor 46-30). Dus een 1x12 (wat wel de voorkeur heeft omdat ik vaak zit te prutsen met de voorderailleur en cross chaining) moet qua ratio wel minstens hetzelfde en bij voorkeur beter zijn voor dergelijke ritten. Volgens mij zit de NUROAD qua ratio beter, maar op de Grizl zal ongetwijfeld een ander voorblad kunnen.

Wat denken jullie? Wat mis ik / zie ik over het hoofd? Bedankt :)

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 13-12-2025 00:02 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:30
Orbea terra? Ik zou zelf juist niet voor elektronisch gaan, mocht je wat overkomen dan is mechanisch een minder groot risico. Geveerde voorvork is m.i. in Nederland overbodig. Je voorblad kan je evt vervangen voor 38T of zelfs 36T (wolftooth).

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:43
Koenbr schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:23:
mocht je wat overkomen dan is mechanisch een minder groot risico.
Wat maakt het voor jou een minder groot risico?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Koenbr schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:23:
Geveerde voorvork is m.i. in Nederland overbodig. Je voorblad kan je evt vervangen voor 38T of zelfs 36T (wolftooth).
Volgens jouw definitie is een mountainbike dan in Nederland ook overbodig ? ;)

Ik denk dat het er vooral vanaf hangt waar je wilt rijden. Een geveerde voorvork icm 2.1 MTB banden geeft je wel opties om de wat meer MTB gerichte paden te gaan doen. Je kan natuurljik ook zeggen, koop dan een MTB.... Maar volgens die definitie heb je ook geen gravelbike nodig. Koop dan een wegfiets en een MTB. :P

Maar inderdaad, als je echt eerder weg & gravel gaat doen ... Echt grove slechte gravel is er wel minder hier.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

TommyGun schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:27:
Grizl CF 8 w/ RIFT
https://www.canyon.com/nl...-cf-8-w%2F-rift/4145.html

CUBE NUROAD C:62 SLX
https://www.cubestores.nl...c-62-slx-reedbeige-chrome
Wat denken jullie? Wat mis ik / zie ik over het hoofd? Bedankt :)
Die cube heeft 40T/10-52T voor het kleinste verzet. Dat is echt wel klein.
Ik heb een GRX 12sp 40T-10/51T en dat is echt wel heel klein. Daar rij je 25% mee bergop aan 90prm.

De wielen op de Cube zijn ook wel veel beter dan de Grizl (die heeft Alu wielen tov de Cube met carbon zipp). De keuze valt vooral op de verende voorvork of niet vind ik. Die Grizl heeft ook een hoger gewicht daardoor, en de voorvork heeft vaker en meer onderhoud nodig. Maar het geeft mogelijkheden. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Predator op 13-12-2025 10:41 ]

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:02
En laat niemand je in deze tijden nog van elektrisch schakelen af praten, dat is zo'n onzin. Het spul wordt al 15 jaar lang doorontwikkeld en is allang uit de kinderziekten-fase.
Enkel als je er mee van Nederland naar China gaat bikepacken, zou het argument voor mechanisch nog hout snijden, want dan is de kans dat de lokale FM in Kazachstan je fiets kan maken wat groter.

Het enige dat me in 20k km met m'n sram axs setup tot nu toe is overkomen, is dat m'n voorderrie een keer niet reageerde, toen moest ik hem handmatig even wakker maken met het knopje. Verder waarschuwt m'n wahoo als de batterijtjes dreigen leeg te gaan en heb ik een extra reserve bij me. Met een powerbank laad je ze in je tentje binnen het uur weer vol.
Wat ik meer voor de Cube vind spreken zijn de powermeter (sws force vs rival) en de bredere velgen (24 vs 32cm intern) waarmee je op nog lagere druk kunt rijden. Veel van het comfort komt toch ook daar vandaan. Verder heeft de cube ook al een carbon zadelpen.
Een voorvorkvering zou ik niet snel missen, mits je echt MTB-werk zou gaan doen, wat uit je verhaal niet echt blijkt.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-01 18:22

TommyGun

Stik er maar in!

Heel erg bedankt oa @Predator en @r0g3r .

Ik ben wel erg weg van de Cube ja, qua afmontage, wielen en gear ratio. Alleen begreep ik dat de garantie op het frame "maar" 3 jaar is itt 6 bij Canyon, maar heel eerlijk maak ik me daar niet zo druk om.

Heb alleen nog geen zaak kunnen vinden die 'm heeft. Fietsenwinkel Gelderland heeft alleen de PRO en EX, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.

Ik wil er wel even op fietsen namelijk, maar ik wacht ook nog op mijn bikefitter qua maten en dergelijke.

Trails fiets ik niet veel. De verende voorvork zou leuk zijn qua comfort, maar is echt geen breekpunt - ondanks dat ik wel regelmatig richting België of Duitsland ga.

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 13-12-2025 11:07 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:30
GerbenBK schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:57:
[...]

Wat maakt het voor jou een minder groot risico?
Mocht je schakelproblemen krijgen is het met een mechanische derrie soms nog op te lossen onderweg. Als elektronica ermee stopt kan het herstellen onderweg wat lastiger zijn.
Predator [b]schreef[/b] op zaterdag 13 december 2025 @ 10:34:
[...]

Volgens jouw definitie is een mountainbike dan in Nederland ook overbodig ? ;)
Haha. Voor gravelritjes wel ja! ;)

• nrg

nrg

Dank nog voor de adviezen mbt de banden! Vandaag eerste rondje gemaakt met nieuwe wielen+banden. Ik ben zelf absoluut niet fit maar die fiets vloooog echt voor m’n gevoel. En wat een topweer om te fietsen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5vVAYeME3KFeAQp1smrGxVWLdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTCvFqUxsTahPApcS1YxI1RB.jpg?f=fotoalbum_large

• la_fusion
nrg schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:28:
Dank nog voor de adviezen mbt de banden! Vandaag eerste rondje gemaakt met nieuwe wielen+banden. Ik ben zelf absoluut niet fit maar die fiets vloooog echt voor m’n gevoel. En wat een topweer om te fietsen :)

[Afbeelding]
Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

• bwernsen
Ik ben gisteren ontmaagd.

Ik heb voor het eerst een toertocht gefietst! De 90km gravel variant van de oudejaarstocht van de veluwerijders. Een heel weiland stond vol met auto’s (veel mannen, veelal middelbare leeftijd), alles goed georganiseerd met een leuke afwisselende route. Complimenten voor de organisatie! Zeker voor herhaling vatbaar.

Ik fiets bijna altijd alleen. Het aanhaken en meedraaien in een groep fietsers is me ook wel goed bevallen. Misschien ga ik wel een fietsclub opsnorren id buurt.

Alleen jammer dat mijn 4iiiiiiii powermeter van nog geen half jaar oud gisteren overleden is. Tot de eerste stop deed ie het nog gewoon en daarna niet meer. Batterijtjes wisselen hielp niks. Tijd voor een garantieclaim.

• Casual Ruud
bwernsen schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:06:

Alleen jammer dat mijn 4iiiiiiii powermeter van nog geen half jaar oud gisteren overleden is. Tot de eerste stop deed ie het nog gewoon en daarna niet meer. Batterijtjes wisselen hielp niks. Tijd voor een garantieclaim.
Het ligt mogelijk aan de clip/lipje of hoe dat dan ook heet, die ervoor zorgt dat de batterij aan beide kanten contact maakt. Bij mij viel de power steeds weg na de eerste battery wissel, voor zover ie het al deed. Door de clip/lip iets naar buiten te drukken deed alles het weer feilloos. Uiteraard wel voorzichtig doen zodat het niet afbreekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4obKM7i0fKlnfROvnEehdcYAPoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1PPWJ41lHHYuTMa3Yv6CPne.jpg?f=fotoalbum_large

• nrg

nrg

la_fusion schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:59:
[...]

Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?
Schwalbe G-One R Pro voor en Schwalbe G-One RS Pro achter. Zou zelf nooit op het idee zijn gekomen om verschillende banden te monteren, maar vond het wel een slimme combinatie. Van de zijkant zien ze er hetzelfde uit dus esthetisch gezien kan het ook prima.

De wielen zijn Elitewheels SLR Gravel 45mm (voor €370 incl shipping echt een belachelijk goede deal).

Enige issue nog is dat ze vrij snel druk verliezen, maar m’n hoop is dat als de latex een beetje voldoende is rondgeslingerd dat ze dicht zitten.

• bwernsen
Casual Ruud schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:03:
[...]

Het ligt mogelijk aan de clip/lipje of hoe dat dan ook heet, die ervoor zorgt dat de batterij aan beide kanten contact maakt. Bij mij viel de power steeds weg na de eerste battery wissel, voor zover ie het al deed. Door de clip/lip iets naar buiten te drukken deed alles het weer feilloos. Uiteraard wel voorzichtig doen zodat het niet afbreekt.

[Afbeelding]
Problem solved. Thanks! Had ik zelf uiteraard ook kunnen bedenken..

Ik heb bij Mantel toch een claim op garantie gedaan. Naast het geneuzel met de contactjes, blijft het dekseltje ook niet zitten. Ze blijken met (grote) regelmaat gezeur hebben met dit type van 4iiiiiiiii. Ik heb t geld teruggekregen en eentje van Inpeak meegenomen. Die ene met USB lader.

We gaan zien hoe fool proof deze zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door bwernsen op 14-12-2025 16:17 ]

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:10
@nrg
Zelf ook met RS Pro's gereden, had geen last van drukverlies, misschien ligt het aan de latex en/of aan de hoeveelheid. Gebruik zelf Orange Seal of Joe No Flats, 90ml per band. Na het vullen laat ik ze even goed stuiteren, dan wat horizontaal "draaien"/bewegen zodat de latex wat meer op de zijwanden terecht kan komen. Succes !

[ Voor 19% gewijzigd door cosmos81 op 14-12-2025 15:06 ]

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:23
@nrg leg ze een uurtje plat op een emmer, draai ze dan om. Zo komt de latex ook goed aan de zijkanten
(y)

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-01 08:47

Galois

1811 - 1832

nrg schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:57:
[...]

Enige issue nog is dat ze vrij snel druk verliezen, maar m’n hoop is dat als de latex een beetje voldoende is rondgeslingerd dat ze dicht zitten.
Ja, dat heb ik ook altijd met nieuwe banden. Gewoon een paar keer mee fietsen en het wordt zeker minder. De latex is nog niet goed overal gekomen. Een band is vaak ook wat poreus en gaat 'zweten'. Dat “zweten” is meestal sealant dat door poriën naar buiten komt. Op mijn racefiets (bij dus hogere druk) gaat het nooit helemaal perfect. Op de gravel (met max 2,5 bar) verlies ik na enige tijd nauwelijks nog drukverlies.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• la_fusion
nrg schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:57:
[...]

Schwalbe G-One R Pro voor en Schwalbe G-One RS Pro achter. Zou zelf nooit op het idee zijn gekomen om verschillende banden te monteren, maar vond het wel een slimme combinatie. Van de zijkant zien ze er hetzelfde uit dus esthetisch gezien kan het ook prima.

De wielen zijn Elitewheels SLR Gravel 45mm (voor €370 incl shipping echt een belachelijk goede deal).

Voor welke breedte ben je gegaan?

Zelf overigens ook last van 'zwetende' RS Pro's gehad. Daarna nog een lekkend ventiel.. wat water/zeepsop kan je in ieder geval helpen om te bepalen waar het lekt.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:23
... En niet alleen bij de voet van het ventiel, maar ook bij de ontluchtings gaatjes die in de zijkant van de velg zitten. (Dat is de weg van de minste weerstand.)

[ Voor 14% gewijzigd door guapper op 15-12-2025 09:01 ]

• nrg

nrg

Ben voor 45mm gegaan. Heb er wel vertrouwen in dat het na verloop van tijd dicht gaat zitten idd. Op m’n originele wielen heeft de fietsenmaker Vittoria Terreno’s gemonteerd, die verliezen echt 0 druk vanaf moment 0. Weet niet of dat dan door de banden, velgen, tape, latex of gewoon kunde komt 😅

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-01 08:23
Welk model is dit ook al weer?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• nrg

nrg

@McMiGHtY Áspero (non-5) van dit jaar (dus met meer tyre clearance dan 22/23 model)

• erikver
  • Laatst online: 23-12-2025

erikver

Ik zeg...

Excuses voor de zoveelste bandenvraag maar..

Ik rijd op dit moment met Pirelli Cinturato Gravel H 45mm banden maar die bieden bijzonder weinig grip in de modder. Ik wil deze dan ook vervangen door banden met wat meer grip. Op dit moment kijk ik naar de Schwalbe G-ONE RX Pro 50mm of de Schwalbe Thunder Burt 2.1.

Ik rijd voornamelijk rondom Den Bosch op de weg, MTB routes, en alles wat daar tussen ligt. De gemiddelde MTB route hier is zo plat als een pannenkoek en niet heel spannend maar over het algemeen wel veel modder en matig onderhouden.

Het plan is ook om in begin Mei de Liberation Divide te fietsen op deze banden. Ik verwacht dan juist weer veel los zacht zand als het langere tijd warmer weer is geweest.

Ik rijd een 2025 Ridley Kanzo Adventure Alu met volgens de specificaties ruimte voor 52mm banden. Een Thunder Burt zou dan eigenlijk net wel/niet passen. Maar wellicht overkill voor het beoogde gebruik. Wat zouden jullie adviseren?

Life's not a Krentenbol

• Predator

Predator

Suffers from split brain

erikver schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:01:
Ik rijd een 2025 Ridley Kanzo Adventure Alu met volgens de specificaties ruimte voor 52mm banden. Een Thunder Burt zou dan eigenlijk net wel/niet passen. Maar wellicht overkill voor het beoogde gebruik. Wat zouden jullie adviseren?
Heb je zelf al eens gemeten aan het frame ? Probleem met clearance is dat als je banden vol dikke plakmodder hangen dat ook op je frame gaat wrijven. Als het droog is heb je dat niet.
Dus bij modder is je clearance eigenlijk lager...

• erikver

erikver

Ik zeg...

Predator schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:12:
[...]

Heb je zelf al eens gemeten aan het frame ? Probleem met clearance is dat als je banden vol dikke plakmodder hangen dat ook op je frame gaat wrijven. Als het droog is heb je dat niet.
Dus bij modder is je clearance eigenlijk lager...
Daar heb je precies het punt waar ik ook aan dacht. Maar ik zal het vanavond eens opmeten. Zijn Thunder Burts eigenlijk klein aan de maat of zijn ze echt 54mm? Op een velg met 24mm interne breedte.

Life's not a Krentenbol

• Kluus

Kluus

Gang is alles

erikver schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:16:
[...]

Daar heb je precies het punt waar ik ook aan dacht. Maar ik zal het vanavond eens opmeten. Zijn Thunder Burts eigenlijk klein aan de maat of zijn ze echt 54mm? Op een velg met 24mm interne breedte.
Thunder Burts geven ook zeer weinig grip hoor, dan kan je beter kijken naar de g-one r of rx pro in 50mm, meer grip dan de thunderburts en in het geval van de r niet langzamer en je weet zeker dat het past.

• Requiem19
erikver schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:16:
[...]

Bij mij valt de TB 2.1 op 51.5mm op 28mm intern.

Ik zou voor nooit een TB nemen. Te weinig grip, en al heeeelllemaal als het beetje modderig oid wordt.

RX Pro is juist dan weer precies voor wat lossere ondergrond / modder. Beetje tegengestelden.

Plus, RX Pro is op nat asfalt niet echt super.

Ik zou eerder de R Pro voor nemen en dan bijv TB achter (als je geen modder rijdt). Wel modder:

- of 2x R Pro
- of voor RX Pro, achter R Pro

• erikver

erikver

Ik zeg...

Bedankt voor jullie ervaringen. Altijd gedacht dat de TB juist wel grip in de modder had. Combinatie van RX pro voor en R pro achter is ook wel interessant.

Life's not a Krentenbol

• Remco87
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:54
Ik ben me aan het oriënteren op een Cube Nuroad C:62 EXC, maar ik twijfel nog enorm over de juiste framemaat.

Ik ben 1,84 m lang met een binnenbeenlengte van 90–91 cm. Voor mijn racefiets heb ik een Canyon Aeroad CF SLX maat M, met een zadelhoogte van 80 cm.

Wanneer ik de geometrie van de frames vergelijk, lijkt een maat M voor de Nuroad in principe te passen. Echter, tijdens een bezoek aan de LBS stond het zadel op de M wel erg hoog.

Mijn vraag is dus: Zou maat L in dit geval ook een goede optie kunnen zijn?
De reach van de drie vergeleken modellen komt vrijwel overeen, maar de stack van de Nuroad in maat L is ongeveer 4 cm hoger dan bij de Canyon.

Hier is de vergelijking die ik gebruik:
https://geometrygeeks.bike/compare/cube ... i2-2024-m/

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Ik rijdt zelf op een cube nuroad ex M (HPA), maar die maten schelen niet zoveel met de c62 reeks. Ik ben 1m77 met 83cm binnenbeen lengte.
Afgaande daarop lijk je toch een L nodig te hebben ? De cube site adviseert zelf L or XL voor jouw maten. Wellicht door je lange beenlengte.

[ Voor 3% gewijzigd door Predator op 24-12-2025 07:33 ]

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:32
Welke fiets heb je nu en wat zijn daarvan de geometriewaarden?

Zet de huidige waarden naast de waarden van twee fietsen waar je tussen twijfelt. De fiets die daar het dichtste bijkomt is waarschijnlijk de juiste. Alles minder dan 0,5 á 1,0cm kun je negeren, want dat los je op met een iets andere lichaamshouding.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:27
Wat je kunt doen @Remco87 hier om advies vragen, en je krijgt uiteenlopende adviezen. Ik zou mooi de maat aanhouden van wat je momenteel hebt (als je hier naar tevredenheid mee fietst), alles even opmeten van je huidige fiets, reach, stack etc. En vervolgens kijken wat er op de Cube mogelijk is.

Ik heb zelf onlangs een Cube Nuroad aangeschaft, CUBE NUROAD C:62 EX OLDGREY/PRISM maat L. Ik ben zelf 1.87 meter, zelf rij ik al jaren op een 58cm frame, Canyon Aeroad, Trek Emonda en zelfs op mn Supercaliber heb ik gewoon een L.

Kortom, de Cube Nuroad maat L kwam ook nagenoeg overeen met mn Emonda etc. Kortom even rolmaat thuis alles opmeten daarna, rolmaat mee en alles opmeten bij de lokale Cubestore om te kijken of het wat in de buurt komt.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:46
Een Aeroad en een Nuroad zijn 2 heel verschillende fietsen met een behoorlijk verschillende geometrie. Als je de maten van de ene 1:1 overzet op de andere dan is ws 1 van beiden niet de goede maat. Althans, je zit dan niet zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Kan natuurlijk wel, maar de vraag is of dat het fijnst is

Hij wil.

• nrg

nrg

Iemand ervaring met gravelroutes rondom Wassenaar? Ben bij schoonouders en heb fiets mee. Wilde morgen ~40km fietsen maar zie vooral verharde paden hier.

• DDX
  • Laatst online: 23:34
Daar is weinig gravel volgens mij, tenzij je illegaal dingen gaat doen in de duinen.
Of het strand op want dat is ook soort van gravel in Nederland.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Hencksch
nrg schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:44:
Iemand ervaring met gravelroutes rondom Wassenaar? Ben bij schoonouders en heb fiets mee. Wilde morgen ~40km fietsen maar zie vooral verharde paden hier.
In de winter mag je op het strand. Ik heb wel eens het lange fietspad door de duinen gefietst tussen IJmuiden en Hoek van Holland. Soms een beetje slalommen, maar het is te doen.

• nrg

nrg

Yes, het is een rondje (grotendeels) door de duinen geworden. Wel taai met die wind 😬😅

• Hencksch
Wind mee over het strand en dan terug door de duinen met wind tegen.

• bwernsen
Ik heb dat laatst op Texel ook geprobeerd. Ik vond de duinen toen toch behoorlijk tochtig.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:51
Remco87 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:59:
Ik ben me aan het oriënteren op een Cube Nuroad C:62 EXC, maar ik twijfel nog enorm over de juiste framemaat.

Ik ben 1,84 m lang met een binnenbeenlengte van 90–91 cm. Voor mijn racefiets heb ik een Canyon Aeroad CF SLX maat M, met een zadelhoogte van 80 cm.

Wanneer ik de geometrie van de frames vergelijk, lijkt een maat M voor de Nuroad in principe te passen. Echter, tijdens een bezoek aan de LBS stond het zadel op de M wel erg hoog.

Mijn vraag is dus: Zou maat L in dit geval ook een goede optie kunnen zijn?
De reach van de drie vergeleken modellen komt vrijwel overeen, maar de stack van de Nuroad in maat L is ongeveer 4 cm hoger dan bij de Canyon.

Hier is de vergelijking die ik gebruik:
https://geometrygeeks.bike/compare/cube ... i2-2024-m/
Hogere stack is normaal bij een gravelframe. Je zit iets rechter dan op een racefiets. Gevoelmatig zou ik voor de L gaan. Maar ik ken je verhoudingen natuurlijk niet.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Requiem19
Ook even goed kijken naar de effective TT length.

Aeroad maat M zit rond de 560 uit m’n hoofd.

Qua stack: liever iets te hoog dan te laag.

Qua zadelpen: hoe meer zadelpen, hoe meer comfort. Daar zit stiekem best veel absorptie in.

• DDX
Noutie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:42:
[...]

Hogere stack is normaal bij een gravelframe. Je zit iets rechter dan op een racefiets.
Dat is dus echt persoonlijk.
Ik zit gewoon zelfde houding als mijn racefietsen.

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 26-12-2025 22:58 ]

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:51
@DDX Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. MvdP heeft veel gravelkoersen op een Canyon Ultimate gereden. In de regel is een gravelframe iets hoger aan de voorzijde. De snelheden zijn wat lager, aerodynamica is wat minder belangrijk. Iemand die wat minder lenig is zit ook lekkerder op een frame met een iets hogere stack.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Hencksch
DDX schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:58:
[...]

Dat is dus echt persoonlijk.
Ik zit gewoon zelfde houding als mijn racefietsen.
Met 40.000km/jr rijd jij in een andere categorie dan gewone stervelingen, Stefan.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Er is ook een gigantisch verschil in gravelbikes. De meer racey frames hebben een zeer vergelijkbare geometrie met racefietsen.
Dat een gravelbike altijd een meer relaxe zitpositie heeft is klopt zeker niet.

• klaaas
De discussie begon bij een Cube Nuroad hè...

Hij wil.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:27
Klopt daar begon de discussie mee, maar volgens mij is @Remco87 alweer gevlogen...

• Remco87
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:54
Nee hoor, lees nog steeds mee, denk toch echt dat maat L het beste bij me aansluit!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:27

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

De eerste sneeuw in Lokeren-België.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7QSb6UkfPoJ6TWJollZ5eLtV0k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0wW9QSl3sQBxaEca12sVZOnO.jpg?f=user_large

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-01 13:57
Dag fietsvrienden

Ik ben op zoek naar een alleskunner-gravelfiets. Ik was eigenlijk eerst naar een 1x aan het kijken voor de eenvoud, ook omdat ik vooral voor ogen had om de paadjes op te zoeken in Vlaanderen (glooiend landschap) en de fiets te gebruiken op vakanties (voornamelijk Slovenië, Kroatië).

Ga nu binnenkort ander werk starten waar ik vaker op kantoor verwacht wordt (3x per week), op 25 km van huis met een heel goede fietsverbinding. Ik wil daarom inzetten op iets meer commuten (bagagedrager, verlichting...) en denk dat 2x logischer kan zijn als ik langere afstanden op vlak zal rijden.

Ik ben aan het kijken naar een Cube Nuroad C:62 Pro FE. Zou dat een goede kandidaat zijn of ben ik wat aan het overdrijven hiermee? Ik zou met een aluminium frame Nuroad FE waarschijnlijk even goed uit de voeten komen, maar kan die nergens op voorraad vinden in mijn maat. De prijs maakt mij niet veel uit, als ik ook effectief op lange termijn hier meer plezier aan zal hebben.

Als context - ik ben 33 en heb eigenlijk nog nooit een serieuzere fiets gehad. We hebben thuis een stalen mountainbike uit de jaren 90 en een iets modernere normale damesfiets.
De voorovergebogen houding gaat waarschijnlijk wennen worden in het begin, heb er enkel ervaring mee van het binnen fietsen op een Tacx Neo Bike.

Alle advies welkom. :)

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:32
Als alternatief zou je kunnen kijken naar een andere gravelbike en een Ortlieb Quickrack overwegen. Als je dan zonder rack wil rijden kun je hem makkelijk verwijderen, wat bij de Cube niet het geval lijk te zijn. Deze setup bevalt mij in ieder geval uitstekend op de Grizl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtEaFQHyDu6Aw-wT7rICCLHHGLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t67bNukjedRop4Q7fI6XdVmr.jpg?f=fotoalbum_large

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:10
Th1x4nG schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:22:
Dag fietsvrienden

Ik ben op zoek naar een alleskunner-gravelfiets. Ik was eigenlijk eerst naar een 1x aan het kijken voor de eenvoud, ook omdat ik vooral voor ogen had om de paadjes op te zoeken in Vlaanderen (glooiend landschap) en de fiets te gebruiken op vakanties (voornamelijk Slovenië, Kroatië).

Ga nu binnenkort ander werk starten waar ik vaker op kantoor verwacht wordt (3x per week), op 25 km van huis met een heel goede fietsverbinding. Ik wil daarom inzetten op iets meer commuten (bagagedrager, verlichting...) en denk dat 2x logischer kan zijn als ik langere afstanden op vlak zal rijden.

Ik ben aan het kijken naar een Cube Nuroad C:62 Pro FE. Zou dat een goede kandidaat zijn of ben ik wat aan het overdrijven hiermee? Ik zou met een aluminium frame Nuroad FE waarschijnlijk even goed uit de voeten komen, maar kan die nergens op voorraad vinden in mijn maat. De prijs maakt mij niet veel uit, als ik ook effectief op lange termijn hier meer plezier aan zal hebben.

Als context - ik ben 33 en heb eigenlijk nog nooit een serieuzere fiets gehad. We hebben thuis een stalen mountainbike uit de jaren 90 en een iets modernere normale damesfiets.
De voorovergebogen houding gaat waarschijnlijk wennen worden in het begin, heb er enkel ervaring mee van het binnen fietsen op een Tacx Neo Bike.

Alle advies welkom. :)
Zelf rij ik semi-dagelijks woon-werk om een aluminium NuRoad FE race, en met enorm veel plezier. De fiets rijdt heerlijk en de geintegreerde verlichting is echt een must voor elke volgende fiets die ik overweeg. (nooit meer opladen, heerlijk!). Ook zijn de dragers i.c.m. de Acid fietstassen super. Qua fietshoudig vond ik het ook nét wat lekkerder rijden dan een echte racefiets (daarvoor zo'n 8 jaar gebruikt als ww).

Alleen zie je er natuurlijk niet helemaal superprofi uit wanneer je 4-5x per jaar meedoet aan een fietstocht. Want ja, die bel (!!!) is natuurlijk schandalig om op je fiets te hebben :+

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-01 13:57
Taedium schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:07:
[...]

Zelf rij ik semi-dagelijks woon-werk om een aluminium NuRoad FE race, en met enorm veel plezier. De fiets rijdt heerlijk en de geintegreerde verlichting is echt een must voor elke volgende fiets die ik overweeg. (nooit meer opladen, heerlijk!). Ook zijn de dragers i.c.m. de Acid fietstassen super. Qua fietshoudig vond ik het ook nét wat lekkerder rijden dan een echte racefiets (daarvoor zo'n 8 jaar gebruikt als ww).

Alleen zie je er natuurlijk niet helemaal superprofi uit wanneer je 4-5x per jaar meedoet aan een fietstocht. Want ja, die bel (!!!) is natuurlijk schandalig om op je fiets te hebben :+
Zijn er bepaalde zaken die je mist? Ga ik plezier hebben van carbon frame en carbon handlebars of eigenlijk alleen miserie? Van wat ik gelezen heb is er niet zoveel verschil in hoe 'kwestbaar' carbon tegenwoordig is ten opzichte van aluminium, maar ga ik wel nog plezier halen uit de toegevoegde wendbaarheid.
Ik zie de alu bij Bike-Discount.de eigenlijk opnieuw in stock in mijn maat. Zit op 1.599 dan tegenover 2.391 voor de C:62 (die adviesprijs 2.599 heeft).

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:38
Juist op mijn ritjes naar werk kom ik heel goed uit met een 1x. Dan wel een relatief kleine cassette(11-28) in combinatie met een 42 tands voorblad. Dat geeft meer dan voldoende lage en hoge versnellingen. Gravel wielsetje heeft een andere cassette waarmee ik praktisch alle NL gravel prima aankan. Met een 11-46 cassette gaan de lokale vuilnisbelt MTB routes ook, maar dat rijdt vlak wel matig door de grote stappen.

Juist het enkele voorblad vind ik top voor woonwerk fietsen. Lekker eenvoudig en goedkoop.

En, plus 1 voor het ortlieb quickrack!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:44
Duclaasie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:53:
Als alternatief zou je kunnen kijken naar een andere gravelbike en een Ortlieb Quickrack overwegen. Als je dan zonder rack wil rijden kun je hem makkelijk verwijderen, wat bij de Cube niet het geval lijk te zijn. Deze setup bevalt mij in ieder geval uitstekend op de Grizl.

[Afbeelding]
Mooi achter rekje! Welke is dit?

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:55
chielmi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:05:
[...]

Qua design moet het of de "reguliere versie" of de "L" zijn. Volgensmij is alleen de "L" geschikt voor montage met een steekas (althans dat werkt zeg ik uit eigen ervaring ;) ), dus ik gok zo dat het de "L" is.

• Duclaasie
chielmi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:05:
[...]

Gewoon de normale Ortlieb Quickrack

• Hencksch
Zoek eens wat breder, bijvoorbeeld op 'allroad' en 'tyre clearence 40mm'

• bwernsen
We moeten wel uitkijken dat niet iedereen op Cube fietst.

Ik heb gisteravond de auto opgeladen, tas ingepakt, boterhammen gesmeerd en alle accu’s op de fiets aan de stekker gehangen. Vanochtend voordat de zon op kwam 100km op de A1 naar het oosten gereden met de fiets achterop het fietsrek.

Aldaar de 65km graveltocht Beemd en Bergtoer gefietst. Het was er echt prachtig. De Sallandse Heuvelrug is echt de moeite waard. Voor de rest sneeuw en zon. Organisatie van de toer heel vriendelijk en goed.

De tocht zelf toch wel ploeteren. Een dikke laag sneeuw met zacht wordende modderlaag. Ouderwets harken en stoempen. De 50mm Schwalbe Pro One bandjes een dikke aanrader.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34jOeLZHX5ab5xcgq3cOhbRtAGU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxyKoDeCTEpKGClBU9PcZe2Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6GDxIPpAzcmElGcvEvaxH6LM_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHoiI8N2x1Zx1HwCQHvr5k1v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6G75StWTK2CfwX8lZG7WrVmiFdk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0tkES2YrWFOXH5C8BlWOXFy.jpg?f=fotoalbum_tile

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:54
bwernsen schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:50:
We moeten wel uitkijken dat niet iedereen op Cube fietst.

Ik heb gisteravond de auto opgeladen, tas ingepakt, boterhammen gesmeerd en alle accu’s op de fiets aan de stekker gehangen. Vanochtend voordat de zon op kwam 100km op de A1 naar het oosten gereden met de fiets achterop het fietsrek.

Aldaar de 65km graveltocht Beemd en Bergtoer gefietst. Het was er echt prachtig. De Sallandse Heuvelrug is echt de moeite waard. Voor de rest sneeuw en zon. Organisatie van de toer heel vriendelijk en goed.

De tocht zelf toch wel ploeteren. Een dikke laag sneeuw met zacht wordende modderlaag. Ouderwets harken en stoempen. De 50mm Schwalbe Pro One bandjes een dikke aanrader.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Voor mij om de hoek, ik was er ook maar dan de 65 mtb route gefietst. 97km totaal met heen en terugreis >:) ...

Maar het was prachtig zo met dit landschap, en de route kwam op plekken waar je normaal niet komt of mag komen, dat was wel heel leuk.

• bwernsen
martijn k. schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:11:
[...]

Voor mij om de hoek, ik was er ook maar dan de 65 mtb route gefietst. 97km totaal met heen en terugreis >:) ...

Maar het was prachtig zo met dit landschap, en de route kwam op plekken waar je normaal niet komt of mag komen, dat was wel heel leuk.
De mountainbikers waren goed vertegenwoordigd! Ik denk dat 90% vd deelnemers op een ATB reed. Ik ben in 65km slechts 4 andere gravelaars tegengekomen. Dat was wel jammer.

Maar de omgeving maakte veel goed. Ook leuk om door een stal geleid te worden. De koeien schrokken wel aardig van mijn piepende remmen 😁.

• Hencksch
Remmen is Angst, dus dat klopt wel qua koeien.

• Taedium
Th1x4nG schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Zijn er bepaalde zaken die je mist? Ga ik plezier hebben van carbon frame en carbon handlebars of eigenlijk alleen miserie? Van wat ik gelezen heb is er niet zoveel verschil in hoe 'kwestbaar' carbon tegenwoordig is ten opzichte van aluminium, maar ga ik wel nog plezier halen uit de toegevoegde wendbaarheid.
Ik zie de alu bij Bike-Discount.de eigenlijk opnieuw in stock in mijn maat. Zit op 1.599 dan tegenover 2.391 voor de C:62 (die adviesprijs 2.599 heeft).
Weinig echt te klagen. Hij fiets heerlijk en voelt echt degelijk aan. Wel/niet carbon kan ik weinig over zeggen, ik vind het persoonlijk vaak overkill, ik ben gewoon een 'normale' fietser, dus van mij hoeft het zo 123 niet.

Eventueel, zou ik wel een iets groter/ander bereik willen hebben qua cassette (2x11). Welke precies, geen idee, maar vooral met flinke wind merk ik dat ik nét tussen het 1e en 2e (voor)blad blijf schakelen en dan nét niet lekker fiets.
En, als ik dan toch bezig ben, een íets fellere lamp zou ook fijn zijn. Ik fiets rond 5:30 door de polder, dan wil het toch wel echt donker zijn haha.

• Hencksch
Taedium schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:27:
[...]
En, als ik dan toch bezig ben, een íets fellere lamp zou ook fijn zijn. Ik fiets rond 5:30 door de polder, dat wil toch wel een echt donker zijn haha.
Daarvoor heb je voorwielen met een naafdynamo en daarop aangesloten een goeie LED-lamp die 100Lux levert recht voor je voorwiel. Die is uitgevoerd met goed afgestelde inwendige lenzen en een spiegel.

• Taedium
Hencksch schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Daarvoor heb je voorwielen met een naafdynamo en daarop aangesloten een goeie LED-lamp die 100Lux levert recht voor je voorwiel. Die is uitgevoerd met goed afgestelde inwendige lenzen en een spiegel.
Klopt, en deze is prima.
Alleen, in het kader van 'Zijn er bepaalde zaken die je mist?', iets feller zou fijner zijn.
Overigens, er zit een 205 lm, 70 lx lamp op

• Hencksch
Taedium schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Klopt, en deze is prima.
Alleen, in het kader van 'Zijn er bepaalde zaken die je mist?', iets feller zou fijner zijn.
Overigens, er zit een 205 lm, 70 lx lamp op
Daar is winst te halen. Bij mijn nachttochten is het ook altijd donker. Een lamp die 100lux kan leveren, zorgt voor een goeie lichtbundel op het wegdek voor je. Ik heb een B&M Lumotec IQ-X 100Lux. Bij een kruissnelheid van ca. 30kmh wil je voldoende reactietijd hebben als er een obstakel in je lichtbundel uitgelicht wordt en jij iets moet doen.

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:16
En nu is de vraag of je morgen met die code oranje wel de gravelfiets op kan in de sneeuw. Twijfel aan een tocht in de Veluwe (kroondomeinen of loenemark), met heen en terugreis.

Windje zal wel flink zijn en is eigenlijk de grootste twijfel. Met 44mm zou ik toch een eind moeten komen denk ik.

Iemand anders nog plannen morgen?

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:51
Giku schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:30:
En nu is de vraag of je morgen met die code oranje wel de gravelfiets op kan in de sneeuw. Twijfel aan een tocht in de Veluwe (kroondomeinen of loenemark), met heen en terugreis.

Windje zal wel flink zijn en is eigenlijk de grootste twijfel. Met 44mm zou ik toch een eind moeten komen denk ik.

Iemand anders nog plannen morgen?
Ik denk dat morgen de wind je minste probleem is....

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Giku schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:30:
En nu is de vraag of je morgen met die code oranje wel de gravelfiets op kan in de sneeuw.
Sneeuw?
Zou een wonder zijn als morgen niet alles is opgevroren tot een schaatsbaan.
Dan maakt 44mm of 23mm ook niet zo veel meer uit. :+

Informaticus of vakkundig Googler?

• Giku
Op (verse) sneeuw valt het reuze mee, vooral asfalt, stenen (beide ook slecht voor je gear door het zout) en platgereden paden zijn gevaarlijk. Nee, bij zandpaden op de Veluwe geloof ik die gladheid wel.

Wind met sneeuw belemmert je zicht nogal en trekt je gevoelstemperatuur ook naar beneden, vandaar de twijfel.

• klaaas
De zandpaden op de Veluwe hebben een mooie laag sneeuw. Vaak lekker aangelopen of -gereden. Van zand is echt geen sprake meer.

Dit geldt overigens ook voor de andere paden. Je zult veel harde en dus gladde stukken tegenkomen. Hoe erg dat is hangt af van je heldhaftigheid. Ik zou persoonlijk de MTB nemen.

Hij wil.

• Giku
klaaas schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:44:
De zandpaden op de Veluwe hebben een mooie laag sneeuw. Vaak lekker aangelopen of -gereden. Van zand is echt geen sprake meer.
Haha ja dat laatste begrijp ik ook. Hoop(te?) eigenlijk dat de mate dat het aangelopen of gereden is wel meevalt. Bovendien is het met verse toplaag sneeuw direct een stuk minder gevaarlijk.
Dit geldt overigens ook voor de andere paden. Je zult veel harde en dus gladde stukken tegenkomen. Hoe erg dat is hangt af van je heldhaftigheid. Ik zou persoonlijk de MTB nemen.
Ik weet iets wat een MTB anders gaat doen met gladheid, dat ben ik wel met Tinus eens.

• klaaas
Giku schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:08:
[...]

Haha ja dat laatste begrijp ik ook. Hoop(te?) eigenlijk dat de mate dat het aangelopen of gereden is wel meevalt. Bovendien is het met verse toplaag sneeuw direct een stuk minder gevaarlijk.
Verse toplaag scheelt veel en in de KD en Loenermark heb je ook stukken die verder van de gebaande paden liggen en er ws minder aangelopen bij liggen. Maar het viel mij vandaag in het bos (Veluwe) op hoeveel paden er behoorlijk glad waren.
Ik weet iets wat een MTB anders gaat doen met gladheid, dat ben ik wel met Tinus eens.
Die tekst volg ik niet helemaal. Een bredere noppenband op 100% ijs gaat idd geen verschil maken, maar op stukken die half aangereden zijn wel degelijk. Daarbij heeft de gemiddelde MTB band meer noppen dan de gemiddelde gravelband en die lopen ook nog eens minder snel vol. Met MTB banden of gravelbanden door het bos met sneeuw maakt echt wel verschil Been there, done that.

Hij wil.

• Duclaasie
Tijd voor banden met spikes

• DDX
Werkt niet echt op gesmolten zooi waar allemaal sporen in staan.
Dan gaat het misschien zelfs tegenwerken.

Maar werkt wel prima op schoongeveegde paden waar dan opgevroren laagje op komt.
Afgelopen 2 dagen blij met m'n spikebanden :)

• cosmos81
Was net mijn ketting aan het wisselen, ontdekte dat het bovenste derailleurwieltje vrij stroef draait cq spint, terwijl de onderste behoorlijk goed spint na er een draai aan te hebben gegeven. Er is zo'n 3000km mee gereden, geen haaientanden of andere uitwendige slijtage te zien. Moet ik ze vervangen of hoort dit zo, dat het bovenste wieltje wat stroever draait dan het onderste derailleurwieltje..zoals ik ergens op Google las. Aandrijving is: SRAM APEX XPLR.

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:02
cosmos81 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:26:
Was net mijn ketting aan het wisselen, ontdekte dat het bovenste derailleurwieltje vrij stroef draait cq spint, terwijl de onderste behoorlijk goed spint na er een draai aan te hebben gegeven. Er is zo'n 3000km mee gereden, geen haaientanden of andere uitwendige slijtage te zien. Moet ik ze vervangen of hoort dit zo, dat het bovenste wieltje wat stroever draait dan het onderste derailleurwieltje..zoals ik ergens op Google las. Aandrijving is: SRAM APEX XPLR.
Er kan altijd wat verschil bestaan tussen hoe soepel de wieltjes t.o.v. elkaar draaien. Dat het wieltje niet 10 seconden lang blijft draaien als je er aan spint hoeft geen ramp te zijn, de weerstand tussen 5 of 10 seconden is in het totale geheel van weerstand in de drivetrain te verwaarlozen.
Ik zou de wieltjes eens losschroeven, demonteren van de derailleur en goed schoonmaken. Dan leg je de lagertjes ook bloot en kun je ze tussen duim en wijsvinger rondspinnen en zo voelen of ze korrelig of met weerstand ronddraaien.

• cosmos81
@r0g3r Bedankt voor deze uitleg ! De bovenste draait amper rond zodra ik eraan spin, net nog even gechekt hij voelt ook wat korelig aan, ga ze morgen demonteren en goed schoonmaken.
Pagina: 1 ... 90 91 Laatste