Hopelijk was het muc-off sealant, dan keek je door een roze brilMastasjoerd schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:26:
[...]
Paar maanden terug hetzelfde gedaan, alleen dan eerst de sealant en toen met de compressor. Gaf wel een bende toen er wat sealant via ventiel weer naar buiten kwam. Gelukkig had ik een bril op
Voor dezelfde reden vind ik ook dat je sealant erin gieten langs de zijkant (met een stukje band nog van de velg) wel eens een smosboel kan zijn als je daarna met compressor of booster wilt je band erin laten ploffen.
Gewoon erin langs het ventiel nadat je band netjes zit is zoveel handiger imho. Dat hoef je dan ook niet buiten te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Predator op 30-03-2026 21:05 ]
Daarmee dat je de band ploft vóór je sealant gebruikt 🥲. Daarna is het gewoon oppompen met eender welke pomp en al zeker niet met een compressor.Predator schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:03:
[...]
Hopelijk was het muc-off sealant, dan keek je door een roze bril![]()
Voor dezelfde reden vind ik ook dat je sealant erin gieten langs de zijkant (met een stukje band nog van de velg) wel eens een smosboel kan zijn als je daarna met compressor of booster wilt je band erin laten ploffen.
Gewoon erin langs het ventiel nadat je band netjes zit is zoveel handiger imho. Dat hoef je dan ook niet buiten te doen.
Niet bekend in die omgeving, wel noordelijker nabij Forbach. Kwaliteit van de bospaden is zo goed dat ik best fijne routes heb gefietst door zonder voorkennis wat Komoot highlights aan elkaar te knopen. Echt heerlijk fietsen daar.bwernsen schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:34:
Zo. Ik heb mijn eerste fietsvakantie geboekt. Ik zit in juli 4 nachten in een hotel in Freiburg im Breisgard om de wijde omgeving en het zwarte woud te verkennen op de gravelbike. Ik hou me aanbevolen voor tips en mooie routes!
Ik ga met de auto naar Freiburg, ik kan dus naar de mooiste plekken toe rijden.
Tot ik zag dat ik in het gravelbike topic zat
Heb er paar ritten op de weg gemaakt, prachtige omgeving overigens!
tip op de tip op de tip:Noutie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:59:
[...]
tip op de tip:
De kern gaat niet dichtzitten als je de band vult als het ventiel naar beneden gericht staat. Dus op zes uur. Dan komt er geen sealant mee is mijn ervaring, ook niet als je wat druk aflaat (YMMV).
De Schwalbe Clikvalve heeft hier veel minder last van is mijn ervaring. Echt aanrader, ook sneller klaar en er lekt minder lucht weg bij het loshalen van de pompkop.
Dit was het probleem. De band ging er (te) gemakkelijk over. Ik heb de methode met de spanband gebruikt en deze werkte. Bij het leeg laten lopen van de band plopte deze ook weer. Dat lijkt me ook niet helemaal ok. Ik kijk het even aan maar hij is nu opgepompt en gevuld met sealant.Requiem19 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:29:
Zijn veel youtube filmpjes over. Even zoeken op 'tubeless tire will not inflate'. Gebeurt mij vaak met banden die te makkelijk over de velg gaan. Als je die met booster op druk zet ontsnapt de lucht onder de randjes door omdat hij te los op de velg zit.
Zijn allemaal trucjes voor, zoals de ene kant 50% met bandenlichter onder de velgrand te brengen, wiel kantelen en dan andere 50%, of eerst oppompen met binnenband erin, of spanbanden etc etc...
Even werk, maar dit is bijna altijd oplosbaar.
Voor eenieder die mee heeft gedacht… hartelijk dank! 🙌
Goed doorgezet. Vaak bekruipt je het gevoel dat er iets mis is en dat het gewoon niet gaat lukken. Maar deze specifieke situatie is altijd op te lossen.tjubbie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:11:
[...]
Dit was het probleem. De band ging er (te) gemakkelijk over. Ik heb de methode met de spanband gebruikt en deze werkte. Bij het leeg laten lopen van de band plopte deze ook weer. Dat lijkt me ook niet helemaal ok. Ik kijk het even aan maar hij is nu opgepompt en gevuld met sealant.
Voor eenieder die mee heeft gedacht… hartelijk dank! 🙌
Door het eigen gewicht van het wiel werd de band steeds weer van het randje weg geduwd. Dit gebeurde ook na het ploppen, wanneer ik de ventielkern er uit draaide om sealant te injecteren.
Bij mij was de truc om de druk/gewicht van de band te halen, door het wiel op te hangen aan de velg, of de hele fiets op de montage standaard te hangen: zo lang het wiel maar niet op de grond staat.
Ik neem ook een set wegwielen mee, dus ik sta ook open voor tips voor mooie wegroutes!Flipmo schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:39:
Zat al naar routes te kijken, want ook in die buurt op vakantie geweest en mooi gefietst daar.
Tot ik zag dat ik in het gravelbike topic zat
Heb er paar ritten op de weg gemaakt, prachtige omgeving overigens!
We zaten aan de andere kant van de berg in het dorpje Munstertallbwernsen schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:46:
[...]
Ik neem ook een set wegwielen mee, dus ik sta ook open voor tips voor mooie wegroutes!
Vanaf daar heb ik 3 kortere routes van zo'n 40 a 50km gefietst.
https://www.strava.com/activities/9551195068
https://www.strava.com/activities/9574674153
https://www.strava.com/activities/9556466469
Waar ga je logeren?bwernsen schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:34:
Zo. Ik heb mijn eerste fietsvakantie geboekt. Ik zit in juli 4 nachten in een hotel in Freiburg im Breisgard om de wijde omgeving en het zwarte woud te verkennen op de gravelbike. Ik hou me aanbevolen voor tips en mooie routes!
Ik ga met de auto naar Freiburg, ik kan dus naar de mooiste plekken toe rijden.
Ik ben een keer of vier in en rond Freiburg im Breisgau geweest. Maar mijn ritten waren altijd over de weg. Vanuit de Vogezen naar het Zwarte Woud, vanuit het Zwarte Woud naar Zwitserland, het Rijndal door van noord naar zuid. Dat soort werk. Feldberg, Luisenhöhe beklommen.
Qua gravel en overharde wegen zou je eens rond het stadteil Günterstal kunnen kijken. Daar hebben we vorige maand een leuke wandelingen gemaakt.
Dat was hier: https://brouter.de/broute...5/47.9680/7.8603/standard
Alle bruine lijntjes zijn onverharde boswegen. Ik weet niets over toegangsregels.
We hebben we heel veel fietsers gezien. 's Ochtends veel fietsers die richting Feldberg gaan en op zondag veel groepjes die in het centrum verzamelen bij een koffietent. Volgens mij is het een echte fietsstad.
:strip_exif()/f/image/l91h1dOxJg4zF3G61oJVcsRH.jpg?f=fotoalbum_large)
Klein probleempje met mijn nieuwe 3t racemax die ik via BC bestelde (4500,-) Ik ontdekte in de kartonnen verzenddoos een groot gat dat iemand heeft afgeplakt met plakband. Bij nadere inspectie vond ik wat carbonschade op de trappers en de downtube. De downtube heeft echt een scheurtje dat hoorbaar is wanneer ik het aantik met een muntje. De verkoper zegt dat die schade nieuw is en wijst naar BC. BC wil het onderzoeken en eventueel schade vergoeden. De reparatie is begroot op 500,- voor enkel de tube. Nu lijkt mij dat een frame met dit soort schade in theorie onverkoopbaar is dus ik wil afzien van reparatie en de fiets 'as is' terug sturen. Zo kan BC het met de verkoper afhandelen.
Wat zouden jullie doen?
Ik vind op beide crankarmen wel verdacht? Dan moet die crank, en dus ook het wiel. Gedraaid zijn. Of zaten er meerdere gaten in de doos?FFW schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:37:
[Afbeelding]
Klein probleempje met mijn nieuwe 3t racemax die ik via BC bestelde (4500,-) Ik ontdekte in de kartonnen verzenddoos een groot gat dat iemand heeft afgeplakt met plakband. Bij nadere inspectie vond ik wat carbonschade op de trappers en de downtube. De downtube heeft echt een scheurtje dat hoorbaar is wanneer ik het aantik met een muntje. De verkoper zegt dat die schade nieuw is en wijst naar BC. BC wil het onderzoeken en eventueel schade vergoeden. De reparatie is begroot op 500,- voor enkel de tube. Nu lijkt mij dat een frame met dit soort schade in theorie onverkoopbaar is dus ik wil afzien van reparatie en de fiets 'as is' terug sturen. Zo kan BC het met de verkoper afhandelen.
Wat zouden jullie doen?
Gat in frame matcht plaats gat in doos.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh
[ Voor 57% gewijzigd door cosmos81 op 02-04-2026 21:30 ]
[ Voor 7% gewijzigd door FFW op 02-04-2026 21:00 ]
Afhankelijk van de kwalificatie van de schade krijg je ofwel 10% korting ofwel vergoeding van de herstelkosten, begrijp ik eruit. Heel duidelijk vind ik de tekst niet.
De voorwaarden waarmee je als koper contracteert komen behoorlijk nadelig over. Eigenlijk zijn de voorwaarden alleen voor Buycycle heel gunstig. Dit is wel een beetje de keerzijde van op afstand kopen zonder consumentenbescherming, althans tot de verkoper.
Heel vervelend hoe dit loopt, maar het lijkt me een lastig verhaal te worden. Ieder geval om de koop ongedaan te maken. Kun je via de betaaldienst niet iets forceren? Terugboeken of een PayPal geschil openen bijvoorbeeld?
Veel sterkte/succes.
Garantie is binnen de EU overal en altijd een zaak tussen koper (jij) en de verkoper (BC = Bike Components?). Hoe BC dat verder met de fabrikant regelt is niet jouw probleem.FFW schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:37:
[Afbeelding]
Wat zouden jullie doen?
Ik zou de fiets gewoon terugsturen en vragen om identieke vervanging of annulering van de koop.
In noodgevallen komt er een advocaat aan te passen.
Ik weet wel vrij zeker dat het hier over BuyCyle gaat. Dat maakt het wel wat ingewikkelder aangezien die als een tussenpersoon handelt. Jij betaalt Buycyle dus is dat de verkopende partij en heb je met hun voorwaarde van doen.
Het is wel repareerbare schade alleen met een bare carbon frame is dat esthetisch wel een flinke teruggang. Als de andere schades op de foto's niet zichtbare zou je volgens de voorwaarde daar ook compensatie voor moeten krijgen.
Helemaal met de historie van onderdelen die hij last minute niet wou bijleveren (zo'n lader hoort toch gewoon bij de fiets of ben ik gek?) denk ik dat je wel een goede zaak hebt tegen deze verkoper.
Buycycle zegt dat ze de carbon reparatie willen betalen maar thats it. op een kaal carbon frame zal de reparatie zichtbaar blijven, een verflaag had dat kunnen verhullen. ik heb daarom gevraagd om fiets te mogen retourneren naar verkoper.
Als buycycle niet akkoord gaat dan moet ik de fiets accepteren maar tegelijkertijd zo veel mogelijk geld van ze proberen te krijgen om de aankoopprijs te verlagen. De fiets kostte in 2023 10.000 euro. ik kocht hem in 2026 voor 4500. behoorlijke afschrijving
Ik rijd maandag een gravelrit van 100km, had leuk geweest om deze te kunnen gebruiken.
[ Voor 32% gewijzigd door FFW op 03-04-2026 14:29 ]
Oei. BuyCyle dus.GWBoes schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:14:
[...]Ik weet wel vrij zeker dat het hier over BuyCyle gaat. Dat maakt het wel wat ingewikkelder aangezien die als een tussenpersoon handelt. Jij betaalt Buycyle dus is dat de verkopende partij en heb je met hun voorwaarde van doen.
In mijn boek gaan Wetsregels boven Algemene Voorwaarden. Een fiets van 4.500 euro is geen 'poezenurine'. Voor zo'n bedrag zou ik wel een advo willen inschakelen.
"Product is niet zoals beschreven en heeft verborgen mankementen"
Het probleem is dat niet BuyCycle de verkoper is, dat is de bemiddelaar. Het consumentenrecht is niet van toepassing bij transacties tussen particulieren. @FFW ik hoop dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt.Hencksch schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:19:
[...]
Oei. BuyCyle dus.
In mijn boek gaan Wetsregels boven Algemene Voorwaarden. Een fiets van 4.500 euro is geen 'poezenurine'. Voor zo'n bedrag zou ik wel een advo willen inschakelen.
Terug naar fietsen ;
Heeft iemand ervaring met silca fietspompen ? Ze zijn stervensduur maar zijn ze ook stervensgoed ?
Sinds de koop nog niet hoeven gebruiken, dus hij is goed.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Ik ben reuze benieuwd welke "Wetsregels" je bedoelt. Het Nederlands recht of het Belgisch recht of het recht van het land van de verkoper of het Duits recht van de rechtskeuze in de algemene voorwaarden van Buycycle? Of een combinatie daarvan?Hencksch schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:19:
[...]
Oei. BuyCyle dus.
Daarnaast is het nog maar de vraag in hoeverre jouw "Wetsregels" gaan boven de overeengekomen algemene voorwaarden tussen verkoper en koper hier omdat van regelgevend recht gewoon contractueel kan worden afgeweken.
Dit is echt nog niet zo eenvoudig.
Daarnaast is het ook nog maar de vraag of het gaat om "verborgen gebreken" of om transport schade.
Les geleerd ;
1. Maak lijst met onderdelen en accessoires voor je de betaling doet
2. de verpakking zoals door bc gestuurd is of niet sterk genoeg .. of de verkoper gebruikt het niet goed. Ik zou als verkoper de doos versterken tegen scherpe voorwerpen.
3. Vraag om foto's van alle krassen.hoe klein ook, na verkoop is daar dan geen discussie over en maakt positie van verkoper en koper sterker.
In bijna alle rechtssystemen mogen alg vw niet in strijd zijn met dwingend recht.Zo is het recht op retour binnen X dagen bij een internetaankoop prevalerend boven alg vw met y dagen.Casual Ruud schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:10:
[...]
Ik ben reuze benieuwd welke "Wetsregels" je bedoelt. Het Nederlands recht of het Belgisch recht of het recht van het land van de verkoper of het Duits recht van de rechtskeuze in de algemene voorwaarden van Buycycle? Of een combinatie daarvan?
Daarnaast is het nog maar de vraag in hoeverre jouw "Wetsregels" gaan boven de overeengekomen algemene voorwaarden tussen verkoper en koper hier omdat van regelgevend recht gewoon contractueel kan worden afgeweken.
Dit is echt nog niet zo eenvoudig.
Daarnaast is het ook nog maar de vraag of het gaat om "verborgen gebreken" of om transport schade.
Verder ben ik wel benieuwd hoe de titel over gaat via buycycle. Ik zou verwachten dat buycycle niet op enig moment eigenaar wordt van het product, maar dat zij slechts partijen bij elkaar brengen, waarvoor zij een commissie ontvangt. In dat geval is er sprake van een verkoop van een DE consument aan een NL consument en zou in beginsel wmb het Duits recht van toepassing zijn.
Long story short, wellicht goed om je te verdiepen in BC’s set-up voordat je via hen een grote aankoop doet.
Als je iets inpakt zul je zelf moeten zorgen voor versteviging tegen schuiven en prikbescherming.
Ik moet nu de fiets terugsturen en gebruik oa een oude fietstransportkoffer samen met stukken matras om er voor te zorgen dat niks verschuift. De wielen gaan in oude wieltassen. Dat hele proces zet ik op foto.
Ik vermoed namelijk dat de verkoper niet happy is en elke kans zal aangrijpen om schade op mij te kunnen verhalen.
Mijn volgende fiets koop ik ook via bc. Wat ik zoek staat gewoon niet op mp.
[ Voor 18% gewijzigd door FFW op 04-04-2026 12:23 ]
Ik heb het niet over dwingend recht, maar over regelend recht. Dat staat er letterlijk. Het gaat hier ook niet over dwingend recht. Het herroepingsrecht is overigens helemaal niet van toepassing tussen verkoper en koper. Even voor de duidelijkheid, dit is geen consumentenovereenkomst tussen verkoper en koper. Dat is ook deels het probleem. Ontbinding kun je weg exonereren en dat is hier ook bijna volledig gedaan. Dat is het andere deel van het probleem. Ook is de schadevergoeding behoorlijk beperkt. Er staan nog veel meer voor de koper nadelige bepalingen in de algemene voorwaarden, tussen verkoper en koper. Zelf zou ik daarom niet via Buycycle kopen, in ieder geval nooit een fiets.Requiem19 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:18:
[...]
In bijna alle rechtssystemen mogen alg vw niet in strijd zijn met dwingend recht.Zo is het recht op retour binnen X dagen bij een internetaankoop prevalerend boven alg vw met y dagen.
Gelukkig is het opgelost. Super fijn. Moet een opluchting zijn.
Ik snap Buycycle overigens wel want als het daadwerkelijk transport schade is, lijkt het zo te zijn dat Buycycle die dient vergoeden. Dan kunnen ze beter meewerken aan ontbinding van de koopovereenkomst en tegen de verkoper zeggen dat de schade er al was of dat het door verkeerd inpakken is gebeurd. In dat geval hoeven ze niet uit te keren.
Ik zou bij het inpakken overal goede foto's van maken om te voorkomen dat er straks weer een nieuwe discussie ontstaat.
Ik heb van deze route een pussy versie gemaakt; alleen het zuidelijke deel (75Km)Requiem19 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:12:
Deze: https://www.komoot.com/to...zgeo4i21Mis9yuoK3&ref=its
Waarbij de bovenste lus (tot het spoor) van een vriendin komt en de onderste lus van een bekend lid hier. Wil z’n naam niet noemen omdat hij dan allemaal routebouw verzoekjes krijgt ;-).
Zaterdag met mevr Stillekracht gereden. Zij heeft wat meer hersencellen en stapte op de hele mulle zandstukken af. Ik ben niet zo'n loper en .....ben dus twee keer op mijn snavel gegaan
Zondag de route iets aangepast (mulle zandstukken eruit) en hem gisteren andersom gereden. Vooral de lussen op de Loenermark zijn erg fraai.
Het is absoluut een hele mooie route. 520 hoogtemeters.
@Requiem19 Dank voor de route / inspiratie!
https://connect.garmin.com/app/course/445508883
Mooi, zal jouw route ook opslaan.Stillekracht schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:07:
[...]
Ik heb van deze route een pussy versie gemaakt; alleen het zuidelijke deel (75Km)
Zaterdag met mevr Stillekracht gereden. Zij heeft wat meer hersencellen en stapte op de hele mulle zandstukken af. Ik ben niet zo'n loper en .....ben dus twee keer op mijn snavel gegaan![]()
Zondag de route iets aangepast (mulle zandstukken eruit) en hem gisteren andersom gereden. Vooral de lussen op de Loenermark zijn erg fraai.
Het is absoluut een hele mooie route. 520 hoogtemeters.
@Requiem19 Dank voor de route / inspiratie!
https://connect.garmin.com/app/course/445508883
Ik verdien weinig eer voor deze route. Bovenste deel van een vriendin en onderste deel van de routekoning in dit topic ;-).
FTFYStillekracht schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:07:
[...]
Ik heb van deze route een Stillekracht versie gemaakt; alleen het zuidelijke deel (75Km)
https://achterhoek.nl/gravelbikepacktour-XL
Geen verslag ofzo, maar was een prachtige route dus wilde hem jullie ook niet onthouden. Enige jammere was dat ik ongeveer 75% van de tijd wind tegen had. Maar voor een toegankelijke meerdaagse route is dit zeker een aanrader.
Lijkt wel beetje op deze tour, erg leuk en toegankelijk: https://www.stradebiancheachterhoek.comwolterious schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:51:
Afgelopen weekend deze route gefietst:
Geen verslag ofzo, maar was een prachtige route dus wilde hem jullie ook niet onthouden. Enige jammere was dat ik ongeveer 75% van de tijd wind tegen had. Maar voor een toegankelijke meerdaagse route is dit zeker een aanrader.
Website ziet er sfeervol uit idd. Maar ik raak ook in de war. Is het 2 dagen fietsen of 1? En hoeveel kilometers dan?Mastasjoerd schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:31:
[...]
Lijkt wel beetje op deze tour, erg leuk en toegankelijk: https://www.stradebiancheachterhoek.com
https://www.fietssport.nl...strade-bianche-achterhoekwolterious schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:42:
[...]
Website ziet er sfeervol uit idd. Maar ik raak ook in de war. Is het 2 dagen fietsen of 1? En hoeveel kilometers dan?
1 dag fietsen, op zondag 27 september
65 / 110 / 150km
Al een paar keer meegedaan, erg mooi evenement
Leuk te horen! Deze route staat al tijdje in mijn komoot klaar (de 243km variant dan).wolterious schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:51:
Afgelopen weekend deze route gefietst:
Hoe was de verhouding asfalt/gravel?
kan helaas niet; zit dan in Limburg. ook op de 27ste;Flipmo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:58:
[...]
https://www.fietssport.nl...strade-bianche-achterhoek
1 dag fietsen, op zondag 27 september
65 / 110 / 150km
Al een paar keer meegedaan, erg mooi evenement
https://www.fietssport.nl...026-end-of-summer-edition
Vorig jaar de 110km gereden, daar zat 30km asfalt in de route. De rest was zand / gravel etc.Jwlb schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:45:
[...]
Leuk te horen! Deze route staat al tijdje in mijn komoot klaar (de 243km variant dan).
In de Achterhoek kan je de stroken best makkelijk aan elkaar lussen, hele lange stukken asfalt zal je zelden pakken.
Zondag is het event maar zaterdag is er een social-ride om alvast in te komen.wolterious schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:42:
[...]
Website ziet er sfeervol uit idd. Maar ik raak ook in de war. Is het 2 dagen fietsen of 1? En hoeveel kilometers dan?
Top evenement! Nu de LCMT er niet meer is dit de enige tocht die ik elk jaar sowieso doe.
No news is bad news.
Vooral eind van de eerste dag langere stukken asfalt achter elkaar gezien, maar dat kwam ivm de wind mij wel goed uit op dat moment, want ik zat aardig stuk. Dat is op de kaart het stuk rechtsonder, onder lichtenvoorde en winterswijk langs. Verder wel wat verbindingsstukken van asfalt maar vaak kortere stukken. Vooral heel veel mooie gravelstukken, een zeer aangename afwisseling tov de zandpaden hier in drenthe.Jwlb schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:45:
[...]
Leuk te horen! Deze route staat al tijdje in mijn komoot klaar (de 243km variant dan).
Ik heb de route even over mijn Statshunters-data gelegd en daaruit kan ik concluderen dat ik ong. 90% van de route ooit al eens op mijn racefiets met 28 tot 32mm banden heb afgelegd, dus singletrack zal er sws niet tussen zitten, alles zal met een gravelfiets (mits bij mooi weer) dus vermoedelijk zeer makkelijk te doen zijn.Duclaasie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:22:
Ik ga binnenkort een rondje ergens op de Veluwe doen. Nu kwam ik deze route tegen. Zijn er mensen bekend met deze route en zitten hier ook (veel) zandpaden en technische single tracks in?
Ook als 90% goed te rijden is, kan het op de resterende 10% het behoorlijk lastig zijn. Een route die in de winter goed te rijden is, kan na lange droogte in de zomer zeer lastig zijn.Duclaasie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:22:
Ik ga binnenkort een rondje ergens op de Veluwe doen. Nu kwam ik deze route tegen. Zijn er mensen bekend met deze route en zitten hier ook (veel) zandpaden en technische single tracks in?
Ik heb vorige week twee keer onderstaande route gereden. Daar zijn nu de ergste stukken zand uit gehaald (waar ik ook onderuit ben gegaan).
Stillekracht in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)"
Ik heb de route gereden op 40mm. Met de aangepaste versie gaat dat prima.
[ Voor 3% gewijzigd door Stillekracht op 11-04-2026 07:23 ]
Daar zit geen singletrack in. Wel meer km asfalt dan nodig en soms een stukje zandweg waar je op het (gravel) fietspad wilt blijven. Zal iig niet te technisch zijn.Duclaasie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:22:
Hij wil.
Hij wil.
De zadelpen dikte is 27.2mm, travel is maar 5cm, is dat dan nog de moeite waard?
In NL niet, lijkt me. 50mm is net genoeg om je gewicht op een steile afdaling wat meer naar achteren te kunnen brengen om het otb gevoel te verminderen. Als je een dropper wilt gebruiken zoals je dat op een mtb doet dan is 50mm veel te weinig.FFW schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:07:
Een vraag over dropper posts op gravelbikes ; ik overweeg dit en de prijs van deze AXS geschikte dropper is 350
De zadelpen dikte is 27.2mm, travel is maar 5cm, is dat dan nog de moeite waard?
Hij wil.
Hij wil.
Ik gebruik de fiets voor buitenlandse trips, afdalingen en technische stukken zijn er volop
@FFW Droppers zijn helaas nogal kwetsbaar / onderhevig aan slijtage in real life, dus negatieve reviews zijn er helaas genoeg te vinden. Als het qua reviews allemaal toch weinig verschil maakt zou ik iets kiezen met zoveel mogelijk drop. Zoiets: https://www.bike24.com/p2379639.html b.v.?
Hij wil.
Ik heb inmiddels door samenloop omstandigheden mijn vierde gravelbike besteld in twee maanden tijd. Een 3t ultra dit keer, die was 2000 goedkoper dan de extrema en heeft ook 1x12, ronde zadelpen en niet aero stuur. Daar kan makkelijk een dropper op.
Staan ze misschien op privé? Ik kan ze niet openen. Startpunt wordt waarschijnlijk in de buurt van afslag Hoenderloo, aangezien we vanuit het noorden komen.klaaas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:53:
@Duclaasie https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2880101866 dit is een gefatsoeneerde versie van de route die je linkte. Als je niet vast zit aan Velp als startpunt zou ik eerder deze doen: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2880102808
@FFW Droppers zijn helaas nogal kwetsbaar / onderhevig aan slijtage in real life, dus negatieve reviews zijn er helaas genoeg te vinden. Als het qua reviews allemaal toch weinig verschil maakt zou ik iets kiezen met zoveel mogelijk drop. Zoiets: https://www.bike24.com/p2379639.html b.v.?
Ze stonden idd niet op openbaar. Ik heb V2 nu op openbaar gezet. Die andere versie is niet logisch als je niet in Velp begint.Duclaasie schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:45:
[...]
Staan ze misschien op privé? Ik kan ze niet openen. Startpunt wordt waarschijnlijk in de buurt van afslag Hoenderloo, aangezien we vanuit het noorden komen.
Hij wil.
Ik zit even naar de verschillen te kijken en Velp had ik er zelf ook al uit gehaald. Aan de noordzijde zie ik dat je de route ook iets hebt verlegd. Ik zal vanavond het startpunt nog even aanpassen en dan komen we er wel uit. Dank voor het meedenken! 👌🏼klaaas schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:31:
[...]
Ze stonden idd op openbaar. Ik heb V2 nu op openbaar gezet. Die andere versie is niet logisch als je niet in Velp begint.
G..l. fiets! Heb je ze alle vier via buycycle gekocht? (En verkocht?)FFW schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:30:
Bedankt voor de tip, ik ga zo'n axs loze dropper proberenhet kabeltje werk ik weg onder frametas.
Ik heb inmiddels door samenloop omstandigheden mijn vierde gravelbike besteld in twee maanden tijd. Een 3t ultra dit keer, die was 2000 goedkoper dan de extrema en heeft ook 1x12, ronde zadelpen en niet aero stuur. Daar kan makkelijk een dropper op. [Afbeelding]
Het liet allemaal nogal op zich wachten, een hoop complicaties ook, maar het eerste testrondje is gefietst op de "Europese fiets"*.begintmeta schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:51:
...
Nu hoop ik dat de ontbrekende onderdelen niet te lang op zich laten wachten.... en vooral dat ik z.s.m aan fietsen toekom (op de oude of nieuwe fiets)... want daar is dit jaar weinig van gekomen
:strip_exif()/f/image/ANSDesIHm27EDp9qLueQqdrD.jpg?f=fotoalbum_medium)
Er zat wel wat lichte gravel in het testrondje (o.a. de Snauwenberg met uitloop, hardpack tussen Mechelen en Gulpen, en nog een aantal dergelijke stukjes), wat op zich prima ging, maar aangezien er nu 32mm slicks op liggen, gaat de fiets denk ik toch eerder in Het grote wielrenervaringtopic thuishoren... Ik denk echter dat ik er uiteindelijk misschien toch 35mm lichte gravelbanden (b.v. Continental Terra Competition) op zal leggen.
Eerst maar weer wat meer gaan fietsen, ongeacht de ondergrond.
*Volgende stuurlint wordt wel Europees fabrikaat, deze had ik snel nog ff liggen. Helemaal aan made in Taiwan was niet te ontkomen, ook al zijn merken Europees.
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 13-04-2026 12:09 ]
[ Voor 56% gewijzigd door FFW op 16-04-2026 14:55 ]
Zou een stuurllintje niet meer extra grip bieden?FFW schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:24:extra grip.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
als je op zoek bent naar meer stuurposities voor lange ritten dan is een duimgrip je ding.
[ Voor 21% gewijzigd door FFW op 16-04-2026 22:51 ]
Maar afgelopen jaar een bikefit gehad, deze had de cleats wat meer naar achteren gezet, zo'n 2 a 2.5 cm achter de bal van mijn voet, ik had hiervoor ze min of meer onder de bal van mijn voet ingesteld, (heb vrij korte tenen dus de bal van mijn voet zit al wat meer naar voren toe) middels de TP1-cleat tool van Ergon Bike dit reed voor mij prima. Nu reed deze bikefit cleats verder naar achteren "positie" voor mij echt niet fijn, kan zijn dat mijn lichaam hier nog aan moet wennen omdat ik eerst meer naar voren trapte en nu meer rond. Op internet gekeken, meer naar voren schijnt echt een no-go te zijn, hoe hebben jullie deze afgesteld ?
Giro en dmt kan verder naar achteren dan mavic en northwave.
Maar in principe zou je zadelhoogte ook moeten aanpassen als je plaatjes verplaatst.
[ Voor 23% gewijzigd door DDX op 20-04-2026 15:47 ]
Thanks ! Is blijkbaar een kwestie van wennen dus voor mij, zal er wel aan liggen dat ik vrij lang met flatpedals heb gereden. Maar ook de zadelhoogte zou nu een rol mee kunnen spelen, meer naar achteren is het zadel wat hoger of lager ? Schoenen zijn de Shimano S-Phyre XC901.DDX schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:46:
Zo ver mogelijk naar achteren, dat wisselt dus per schoen/merk hoever dat kan.
Giro en dmt kan verder naar achteren dan mavic en northwave.
Maar in principe zou je zadelhoogte ook moeten aanpassen als je plaatjes verplaatst.
Hangt een beetje van de hoek die je met je voet maakt (onderin de pedaal slag, wijzen je tenen naar boven, beneden of horizontaal) af maar meestal lager gezien de meeste mensen wat met de tenen naar beneden rijden & je interactie met je trapas zorgt dat je onderbenen iets meer voor je komen.cosmos81 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:55:
[...]
Thanks ! Is blijkbaar een kwestie van wennen dus voor mij, zal er wel aan liggen dat ik vrij lang met flatpedals heb gereden. Maar ook de zadelhoogte zou nu een rol mee kunnen spelen, meer naar achteren is het zadel wat hoger of lager ? Schoenen zijn de Shimano S-Phyre XC901.
Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!
Vanouds stonden de plaatjes onder de bal van de voet, maar dat is tegenwoordig 'old skool'.cosmos81 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:42:
Nu reed deze bikefit cleats verder naar achteren "positie" voor mij echt niet fijn, kan zijn dat mijn lichaam hier nog aan moet wennen omdat ik eerst meer naar voren trapte en nu meer rond. Op internet gekeken, meer naar voren schijnt echt een no-go te zijn, hoe hebben jullie deze afgesteld ?
Ik was er binnen een paar keer rijden aan gewend en weet nu niet beter.
@Requiem19 Stevige concurrentie volgende week op de Traka..
MvdP staat al 1-0 achter, kan geen 13s gebruiken.bwernsen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:29:
https://www.wielerflits.n...-spaanse-gravelwedstrijd/
@Requiem19 Stevige concurrentie volgende week op de Traka..
En nu ik 13s 10-52 heb, is hij helemaal kansloos ;-).
Schakelt verrassend goed, beter dan stock zelfs.
Met een Red Xplr derailleur moet je de Garbaruk kooi erbij nemen (even inzoomen op de foto om het te zien).bwernsen schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:11:
@Requiem19 Past dat zo, of moet je aanpassingen doen aan de achterderailleur?
M’n vriendin’s fiets heeft een Rival Xplr 13s derailleur. Daar hoef je alleen twee schroefjes te vervangen.
De kooi zit echt heel dicht tegen het 1 na grootste tandwiel aan en daar is net wat meer ruimte voor nodig.
Nu beginnen we toch wel verwachtingen te krijgen over je wedstrijd. Je kijkt alleen maar "Recon" filmpjes neem ik aan?Requiem19 schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:18:
[...]
Met een Red Xplr derailleur moet je de Garbaruk kooi erbij nemen (even inzoomen op de foto om het te zien).
M’n vriendin’s fiets heeft een Rival Xplr 13s derailleur. Daar hoef je alleen twee schroefjes te vervangen.
De kooi zit echt heel dicht tegen het 1 na grootste tandwiel aan en daar is net wat meer ruimte voor nodig.
Vanwege veiligheidsredenen mag ik de route alleen lopen en niet fietsen dit jaar.McMiGHtY schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:09:
[...]
Nu beginnen we toch wel verwachtingen te krijgen over je wedstrijd. Je kijkt alleen maar "Recon" filmpjes neem ik aan?
- Rick XC Pro Evo speed 2.25 voor.
- Thuderburt 2.1 Super Race Addix Speed achter
- Garbaruk 10-52 cassette + Garbaruk cage and pulley wheels
- Bbinfinite bottom bracket vervangem voor een Ceramic Speed BB Alpha
- Ketting: pre-waxed race ketting. Na de Traka gaat die mooi mee in de wax rotatie. Vanwege de 10-52 zit ik nu op 124 links. SRAM calculator raadde 122 links aan, maar dat was echt tekort. Altijd even goed zelf proberen dus…
Banden: staar mooier met tan wall en is weer ietsje sneller. Mental gains 😉. Bandendruk die ik verwacht te rijden (ong 69.5 kg): 1.0 voor en 1.1/1.2. Achter.
Gearing: zat m’n Strava vorig jaar te kijken en zag op de pittige klimmen stukken tot 26% (gravel. Nu iets meer dan 10% lichtere laagste versnelling. Dus pak hem beet 10% hogere cadans op de steile stukken. Verwacht dat dit de grootste game changer gaat zijn tov vorig jaar.
BB: de BBi viel tegen. 1 regenrit en hij zat gewoon echt vast. Reactie v/h bedrijf (dit was letterlijk na 6 maanden gebruik: vervang de bearings maar, volle mep betalen vanuit de US… geen BBi meet voor mij.
Gewicht: 8.5kg, zonder ketting, maar verder alles erop incl pedalen.
Nu dus maar hopelijk gelijk goed gedaan met een CS met levenslange garantie en hopelijk beter bestand tegen de invloeden van buitenaf.
Vorm is prima, dus laat zaterdag maar komen ;-).
[ Voor 12% gewijzigd door Requiem19 op 27-04-2026 16:41 ]
Nice gaat vast dikke fun worden op deze bike en vorm!👊🔥Requiem19 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:31:
Paar laatste upgrades voor de Traka 200 zaterdag:
- Rick XC Pro Evo speed 2.25 voor.
- Thuderburt 2.1 Super Race Addix Speed achter
- Garbaruk 10-52 cassette + Garbaruk cage and pulley wheels
- Bbinfinite bottom bracket vervangem voor een Ceramic Speed BB Alpha
- Ketting: pre-waxed race ketting. Na de Traka gaat die mooi mee in de wax rotatie. Vanwege de 10-52 zit ik nu op 124 links. SRAM calculator raadde 122 links aan, maar dat was echt tekort. Altijd even goed zelf proberen dus…
Banden: staar mooier met tan wall en is weer ietsje sneller. Mental gains 😉. Bandendruk die ik verwacht te rijden (ong 69.5 kg): 1.0 voor en 1.1/1.2. Achter.
Gearing: zat m’n Strava vorig jaar te kijken en zag op de pittige klimmen stukken tot 26% (gravel. Nu iets meer dan 10% lichtere laagste versnelling. Dus pak hem beet 10% hogere cadans op de steile stukken. Verwacht dat dit de grootste game changer gaat zijn tov vorig jaar.
BB: de BBi viel tegen. 1 regenrit en hij zat gewoon echt vast. Reactie v/h bedrijf (dit was letterlijk na 6 maanden gebruik: vervang de bearings maar, volle mep betalen vanuit de US… geen BBi meet voor mij.
Gewicht: 8.5kg, zonder ketting, maar verder alles erop incl pedalen.
Nu dus maar hopelijk gelijk goed gedaan met een CS met levenslange garantie en hopelijk beter bestand tegen de invloeden van buitenaf.
Vorm is prima, dus laat zaterdag maar komen ;-).
[Afbeelding]
Nooit gedacht aan een chain guide gezien je daar toch een plekje hebt zitten voor een front derrie? Ik heb met mn dual wide 1x chainrings van zowel SRAM als Wolftooth nog nooit een chaindrop gehad. Maar als je er toch ruimte voor hebt. Nu maar om dikke stenen en boomstammen heen sturen dan 😌
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Ik klop dit even HEEL hard af, maar ik heb nog nul chain drops gehad, ook niet rondom Girona met flink wat gerag. Maar nu met een iets slackere ketting zou het wellicht geen gek idee zijn. Voor de zekerheid gisteren getest op het meest hobbelige boerenlandweggetje hier, en al stuiterend LtD’s tijd verbeterd met 1 seconde ;-).dreameater schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:07:
[...]
Nice gaat vast dikke fun worden op deze bike en vorm!👊🔥
Nooit gedacht aan een chain guide gezien je daar toch een plekje hebt zitten voor een front derrie? Ik heb met mn dual wide 1x chainrings van zowel SRAM als Wolftooth nog nooit een chaindrop gehad. Maar als je er toch ruimte voor hebt. Nu maar om dikke stenen en boomstammen heen sturen dan 😌
Ga jij jouw fiets en prep ook nog delen en wat is jouw richttijd? Sub 6?
Legends say:Requiem19 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:31:
Verwacht dat dit de grootste game changer gaat zijn tov vorig jaar.
Niet op je giechel gaan een paar dagen van te voren, schijnt dus een echte game changer te zijn.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Twee verschillen:Reginas schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:00:
@Requiem19 Heb je qua kleding/persoonlijke uitrusting nog speciale keuzes gemaakt voor Traka?
1) de Apidura top tube frame bag. Wel heel praktisch om offroad daar je gels uit te halen.
2) ipv de aero camelbak pouch nu een hydration pack, van Velocio. Wisselt sneller, maar vooral de opbergruimte EN de borstzakjes (om je lege gelletjes in te doen bijv) zijn gewoon handiger.
:strip_exif()/f/image/NjSPSgKgIRCfYKx6NLUHP3WS.jpg?f=fotoalbum_large)
Die derrie clutch op XPLR spul is natuurlijk (vooral in het hogere segment) ook wel erg goed. Dat icm narrow wide is een goede combo.Requiem19 schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:08:
[...]
Ik klop dit even HEEL hard af, maar ik heb nog nul chain drops gehad, ook niet rondom Girona met flink wat gerag. Maar nu met een iets slackere ketting zou het wellicht geen gek idee zijn. Voor de zekerheid gisteren getest op het meest hobbelige boerenlandweggetje hier, en al stuiterend LtD’s tijd verbeterd met 1 seconde ;-).
Ga jij jouw fiets en prep ook nog delen en wat is jouw richttijd? Sub 6?
Ik had plannen om dit jaar op een nieuw aero gravelbike (zelfbouw met Chinees frame) te verschijnen. Niet gelukt ivm nieuw huis, verbouwing etc. Ik race liever op spul wat ik ken. Dus gewoon op de stalen Kona rove. Wel met wat upgrades:
- CSC carbon wielset 29mm internal / 45mm hoog.
- SRAM centerline disc rotors
- G-one RX pro 50mm voor
- G-one En pro 45mm achter (50mm ging toch niet op lagere druk en bochten 😂)
- nieuw standaard SRAM dub wide BB
- nieuw extra dik stuurlint Lizard Skins 3.5mm
- Stans sealant vervangen voor OrangeSeal Endurance
- 42t wolftooth front kettingblad vervangen voor een 38t
- xplr 10/36 - vervangen voor een 10/44
- Rival ketting set (Silca Endurance wax) vervangen voor Force E1
- brake pads vervangen, sintered naar orginele organic (betere modulatie) ( bij twijfelachtig of regenachtig weer wissel ik naar sintered terug)
Ik fiets ook met een apidura top tube en frame bag (halve). Die van mij is minder aero maar zal toch iets doen vooral ook bij schuine rugwind. Verder ook graag zelf alles kunnen meenemen.
Race vest van mij is van USWE. heeft geen zakjes etc. Maar de fit is heel fijn. Zit heel snug en banden laag onder je oksels. Tijdens de Hel van Kasterlee 120km mtb was dit een life Saver.
Van de week maar paar verkennings ritjes doen 🎉
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
De Søkkel blijft een mooie fiets. De garbaruk upgrade maakt het af. Welke velgen heb je op je fiets?
Op zijn zuster fiets, mijn donkergroene gravelunit heb ik een shimano 10-52 cassette achter en 42T voor en ook een 124 links ketting. Voor de 9-45 cassette had ik een ketting met 122 links, maar het geheel schakelt beter met 124 links. Ongeacht de 52 of 45 cassette.
Ik heb dezelfde bottom bracket, maar ik heb gisteren bij het onderhoud gisteravond aan de fiets geen problemen aan de lagers kunnen ontdekken. Ik zal ze eens openmaken bij het volgende onderhoud voor het fietsen rondom Freiburg in juli.
OK, komt deze dagen nog wel
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Plaatje bij het praatjedreameater schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:41:
[...]
Die derrie clutch op XPLR spul is natuurlijk (vooral in het hogere segment) ook wel erg goed. Dat icm narrow wide is een goede combo.
Ik had plannen om dit jaar op een nieuw aero gravelbike (zelfbouw met Chinees frame) te verschijnen. Niet gelukt ivm nieuw huis, verbouwing etc. Ik race liever op spul wat ik ken. Dus gewoon op de stalen Kona rove. Wel met wat upgrades:
- CSC carbon wielset 29mm internal / 45mm hoog.
- SRAM centerline disc rotors
- G-one RX pro 50mm voor
- G-one En pro 45mm achter (50mm ging toch niet op lagere druk en bochten 😂)
- nieuw standaard SRAM dub wide BB
- nieuw extra dik stuurlint Lizard Skins 3.5mm
- Stans sealant vervangen voor OrangeSeal Endurance
- 42t wolftooth front kettingblad vervangen voor een 38t
- xplr 10/36 - vervangen voor een 10/44
- Rival ketting set (Silca Endurance wax) vervangen voor Force E1
- brake pads vervangen, sintered naar orginele organic (betere modulatie) ( bij twijfelachtig of regenachtig weer wissel ik naar sintered terug)
Ik fiets ook met een apidura top tube en frame bag (halve). Die van mij is minder aero maar zal toch iets doen vooral ook bij schuine rugwind. Verder ook graag zelf alles kunnen meenemen.
Race vest van mij is van USWE. heeft geen zakjes etc. Maar de fit is heel fijn. Zit heel snug en banden laag onder je oksels. Tijdens de Hel van Kasterlee 120km mtb was dit een life Saver.
Van de week maar paar verkennings ritjes doen 🎉
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
/f/image/rPUD7NXFo7g3u0EO9qfEyeCB.png?f=fotoalbum_large)
Overigens mijn Cannondale SuperX in maat dranghek voorzien van nieuwe wielen, nieuwe hot wax op de ketting en meteen even een wasbeurt gegeven wat ook wel nodig was.
Dat was een goede tip, ik heb dit vest vandaag ook geprobeerd en merk niet eens dat ik hem draag. Door de rode slang lijkt het op een soort bloedzak maar de functionaliteit en kwaliteit is echt goed.dreameater schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:41:
[...]
Race vest van mij is van USWE. .. een life Saver.
:strip_exif()/f/image/GHRd1zewaBhjDSwCciwnEQPs.jpg?f=fotoalbum_large)