WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:27

FFW

als je aanleg voor rugpijn hebt krijg je die. je kunt beter met je fysio overleggen.

ik voel vaak een heet gevoel in mijn onderrug, alsof er een pokerbank in de fik vliegt. dat komt meestal door het Si gewricht. de fysio doet dan een dry needling of kraakt mijn nek. beide helpen maar kort. ik heb al wat bike fits laten uitvoeren en dat vermindert de klachten niet (ben van 51 frame naar 54 gegaan, zadel naar voren etc) , al heeft het me wel meer geleerd over de foutjes in mijn lichaam. Ik rende tot een half jaar geleden 3 x per week en heb die sport vervangen door fietsen ivm minder impact op gewrichten. edit : Ik experimenteer nu ook wat met een pull up bar om mijn rug te versterken.

[ Voor 10% gewijzigd door FFW op 15-05-2026 09:22 ]


  • Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:58
Mijn advies zou ook zijn om het onderliggende probleem te achterhalen. Sowieso is het een goed advies om wekelijks de sportschool te bezoeken, met name als je een kantoorbaan hebt en/of alleen hardloopt of fietst. Je rug en schouders train je dan nauwelijks, terwijl we tegenwoordig ook bijna nooit meer met de handen boven ons hoofd werken. Hierdoor worden de rugspieren en schouderspieren strakker en korter, wat klachten kan veroorzaken.

Helaas zelf veel te veel geld uitgegeven aan de fysio (met de bijbehorende thuisoefeningen), daarna bij een goede osteopaat gelopen die echt veel over het lichaam kon vertellen. Uiteindelijk was de oplossing de sportschool. (mijn n=1)

Succes met de zoektocht iig :)

  • Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-06 11:43
Er is (eindelijk) mooi weer op komst, dus ik overweeg komend weekend een paar (max. 4) dagen te gaan gravelen/bikepacken. Ik kom graag in de Hoge Venen/Ardennen/Eifel, want dat is dicht bij huis en erg mooi.

Heeft er iemand tips voor nieuwe routes? Ik heb al 2x iets van PlugPlug gedaan (hun PlugPlug300 bikepacker en hun 2-daagse gravel fest) en een groot deel van de Reservoir Loop route; zo ziet mijn (gravel-)heatmap er nu uit. Welke highlights moet ik nog ontdekken?

  • GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:39

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.


  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:47
De Stuwmeren tocht is ook een aanrader.

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 16:14

Flipmo

OMG !!

DDX schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:30:
De Stuwmeren tocht is ook een aanrader.
Ik ga aankomende donderdag naar de Eifel, gaan daar 4 dagen gravellen met 2 vrienden.
We zitten bij Roetgen, net boven Simmerath.

Ik heb idd de stuwmeren tocht gebruikt als onderlegger voor een paar ritten.
Grote stukken van Bram, en terugweg naar appartement van mijzelf :)

Ben echt benieuwd, vooral het rondje om de Rursee lijkt me erg mooi
(maar ook zwaar :P)

  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:02

Predator

Suffers from split brain

Ik merkte vorige week dat mijn cranks heel stroef draaien. Na wat heen en weer en wat vuil te verwijderen ging het weer beter. Maar ik merkte ook wat speling op de cranks ... :(

Mijn lagers lijken dus al kapot te zijn.

Het zijn shimano BB-RS500-PB (pressfit). Maar kapot na 4000KM, dat lijkt me wel snel toch ? Ze krijgen wel veel te verduren op gravel, maar dan nog ....

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 15:21
Predator schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:49:
Ik merkte vorige week dat mijn cranks heel stroef draaien. Na wat heen en weer en wat vuil te verwijderen ging het weer beter. Maar ik merkte ook wat speling op de cranks ... :(

Mijn lagers lijken dus al kapot te zijn.

Het zijn shimano BB-RS500-PB (pressfit). Maar kapot na 4000KM, dat lijkt me wel snel toch ? Ze krijgen wel veel te verduren op gravel, maar dan nog ....
Dit kan prima. De afdichting van lagers is minimaal. Hiernaast wordt af fabriek weinig vet gebruikt bij de montage. Wat helpt is om eens per jaar de trapas los te halen en alles schoon te maken. Hierna met nieuw vet monteren. Je balhoofd zal ook wel aan vervanging toe zijn, ook dit regelmatig invetten. "waar vet zit, zit geen vocht".

N.B. Bij mijn MTB ging de trapas vroeger 1 winter mee. Nu doe ik er iets langer mee, maar het is echt een slijtageartikel.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh


  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:02

Predator

Suffers from split brain

Noutie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:56:
[...]

Dit kan prima. De afdichting van lagers is minimaal. Hiernaast wordt af fabriek weinig vet gebruikt bij de montage. Wat helpt is om eens per jaar de trapas los te halen en alles schoon te maken. Hierna met nieuw vet monteren. Je balhoofd zal ook wel aan vervanging toe zijn, ook dit regelmatig invetten. "waar vet zit, zit geen vocht".

N.B. Bij mijn MTB ging de trapas vroeger 1 winter mee. Nu doe ik er iets langer mee, maar het is echt een slijtageartikel.
Met nieuw vet monteren bedoel je tussen de trapas en de lagers zelf dan toch ?

Die lagers zijn pressfit, blijkbaar is dat niet zo simpel om die zelf te vervangen, dus de fiets staat momenteel bij de LBS. Die shimano trapas lagers zouden onderhoudsvrij zijn, maar ik dacht niet dat die zo snel slijten. :'( Maar ok, ik rij wel best veel gravel, ook in de modder. Die fiets ziet wel af :+


Bedankt voor de tip ivm het ballhoofd. Ik had daar nog niks gemerkt, maar inderdaad best ook even checken.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 15:21
Predator schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Met nieuw vet monteren bedoel je tussen de trapas en de lagers zelf dan toch ?

Die lagers zijn pressfit, blijkbaar is dat niet zo simpel om die zelf te vervangen, dus de fiets staat momenteel bij de LBS. Die shimano trapas lagers zouden onderhoudsvrij zijn, maar ik dacht niet dat die zo snel slijten. :'( Maar ok, ik rij wel best veel gravel, ook in de modder. Die fiets ziet wel af :+


Bedankt voor de tip ivm het ballhoofd. Ik had daar nog niks gemerkt, maar inderdaad best ook even checken.
Ja, tussen trapas en lagers. Voorkomt ook dat de as gaat roesten. Die is bij Shimano van staal.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
Makkelijker om een frame te kiezen met een threaded BB. Die kun je zo zelf vervangen.

Veel gravelaars gebruiken goedkope BBs en verbangen die ieder jaar (of vaker 😉). Ik heb nu een dure Ceramicspeed gemonteerd… kijken of dat daadwerkelijk langer soepel blijft.

Voor mn volgende projectje een Bikone gekocht met stalen lagers. Die zijj ook niet super duur en worden her en der hoog aangeschreven.

  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:32
Hier ook BB geneuzel. Binnen 3000km helemaal naar de galemiezen! Nu ZTTO BB van 30 euro gemonteerd.

Ik had overigens overal netjes vet gesmeerd om het water eruit te houden. Hielp niks.

Ik ga kijken of ik de andere kan reviseren. Waar kan ik een beetje prijsbewust vervangende lagers vinden? Bij BB infinite kosten ze 60 euro per paar…

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 15:21
bwernsen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:39:
Hier ook BB geneuzel. Binnen 3000km helemaal naar de galemiezen! Nu ZTTO BB van 30 euro gemonteerd.

Ik had overigens overal netjes vet gesmeerd om het water eruit te houden. Hielp niks.

Ik ga kijken of ik de andere kan reviseren. Waar kan ik een beetje prijsbewust vervangende lagers vinden? Bij BB infinite kosten ze 60 euro per paar…
Als je het nummer hebt, dan kan je dat gewoon in Google gooien. Het nummer van het lager staat er vaak wel op.

Ik vraag me overigens af of reviseren lonend is. De prijzen van ZTTO zijn zo laag. Daar kan je niks voor doen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh


  • Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 16:14

Flipmo

OMG !!

stelt me toch wat gerust.. al jullie problemen met het BB..
Bij mijn Chinees liep mijn BB ook kneiter stroef.. hoop gekraak. Echt niet normaal.
Dat met maar 3000km op de teller, en keramische lagers.
Deze vorige week vervangen door een nieuwe, en hij loopt weer als een zonnetje.
De oude lagers waren overigens nog wel goed, diegene die me geholpen heeft met plaatsen van nieuwe BB heeft ze goed schoongemaakt (want zat hoop vuil tussen de lagers) en weer voorzien van nieuw vet.
Nu heb ik dus een BB achter de hand, mocht het weer gebeuren :)

T47 BB, makkelijk te vervangen gelukkig

[ Voor 3% gewijzigd door Flipmo op 18-05-2026 11:25 ]


  • GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-06 15:39
Levensduur van BB lagers is lastig te vergelijken zonder alle achterliggende informatie. Maar zou van een T47 wel meer verwachten door de fysiek grotere lagers, helemaal bij externe(?) T47.

30mm/DUB as in PF42/BB86/BB92 is namelijk sowieso al vragen om problemen. Bij mijn MTB geeft dit vaak binnen 500km al problemen (ondanks dat het een mooi weer fiets is), mede door slechte afwatering frame en waarschijnlijk een verre van perfecte uitlijning.

BSA Dura-ace met 24mm as in mijn stalen frame gaat op de gravelbike echt langer mee. ca 8000km, ondanks veel slecht weer ritten.

Flickr - Strava


  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:32
Noutie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:13:
[...]

Als je het nummer hebt, dan kan je dat gewoon in Google gooien. Het nummer van het lager staat er vaak wel op.

Ik vraag me overigens af of reviseren lonend is. De prijzen van ZTTO zijn zo laag. Daar kan je niks voor doen.
De BBinfinite BB was inclusief transport en inklaringskosten dik boven de 200e. Als ik lagers daar bestel heb ik een setje lagers voor 100 euro…

het zijn 8605 lagers. En die kan ik hier in enduro variant voor 40 euro kopen (een setje). Dan kan ik de mooie alu BB van BBinfinite hergebruiken.

ik kan ook de fietsenmaker vragen om ze te reviseren dan wel nieuwe lagers te plaatsen.

Of gewoon een lagerpers vd Ali kopen en zelf doen..

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:16
bwernsen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:39:
Ik ga kijken of ik de andere kan reviseren. Waar kan ik een beetje prijsbewust vervangende lagers vinden? Bij BB infinite kosten ze 60 euro per paar…
Bijv. https://www.lagerboer.nl

Probleem is alleen of ze een beetje gangbare lager afmetingen toegepast hebben.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots


  • mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:16
bwernsen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:45:
[...]


De BBinfinite BB was inclusief transport en inklaringskosten dik boven de 200e. Als ik lagers daar bestel heb ik een setje lagers voor 100 euro…

het zijn 8605 lagers. En die kan ik hier in enduro variant voor 40 euro kopen (een setje). Dan kan ik de mooie alu BB van BBinfinite hergebruiken.

ik kan ook de fietsenmaker vragen om ze te reviseren dan wel nieuwe lagers te plaatsen.

Of gewoon een lagerpers vd Ali kopen en zelf doen..
Een lager kan je iedere naampje geven wat je wil.
Er zit wel een soort van standaardisering in, maar niemand die je dwingt om die te hanteren.

Het mooiste is (als het lukt) om de afmetingen van de lagers te herleiden naar een gangbare variant. (Dus even binnen/buitenkant en breedte op meten)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots


  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:47
Requiem19 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:21:
Makkelijker om een frame te kiezen met een threaded BB. Die kun je zo zelf vervangen.

Veel gravelaars gebruiken goedkope BBs en verbangen die ieder jaar (of vaker 😉). Ik heb nu een dure Ceramicspeed gemonteerd… kijken of dat daadwerkelijk langer soepel blijft.
Ik zie niet helemaal in waarom een threaded bb beter/handiger zou zijn, je hebt nogsteeds tools nodig.
En pressfit is tooltje met hamer en tikken en daarna presstooltje nieuwer lagers erin.
threaded (en zeker t47) heb je minimale ruimte voor tool om erop te zetten en moet je ook best wel goed vast zetten dus weer momentsleutel nodig.

Bij mijn factor ls gravelbike was de sram dub t47a na ruim 13 duizend km nog prima alleen kwam de shell (of hoe je dit noemt) los vanuit het frame....
Netjes gerepareerd en daarna voor volledigheid andere kant ook maar voorzien van nieuwe sram bottombracket.

Heb ook een trek emonda racefiets met bb90 shimano 24mm pressfit (c-bear) die al ruim 100 duizend km meegaat.
En bij m'n canyon grizl heb ik met 65 duizend km volgens mij de 4e pressfit dub erin zitten. (ook weer gewoon goedkope sram van paar tientjes)
En die grizl ziet flink wat regen....

Oude gravelbike velobuild at wel sram pf gxp bottom brackets (als in max paar duizend km soms), ik hou het op uitlijning van frame wat niet helemaal lekker was daarvan.
Terwijl ik weer een velobuild wegfiets heb met volgens mij pf bb386 c-bear die al weer bijna 80 duizend km meegaat.

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 18-05-2026 21:09 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
DDX schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:03:
[...]


Ik zie niet helemaal in waarom een threaded bb beter/handiger zou zijn, je hebt nogsteeds tools nodig.
En pressfit is tooltje met hamer en tikken en daarna presstooltje nieuwer lagers erin.
threaded (en zeker t47) heb je minimale ruimte voor tool om erop te zetten en moet je ook best wel goed vast zetten dus weer momentsleutel nodig.
Tripje naar de bouwmarkt om de smalle flens rand te Macgyveren:
Of uiteraard de ParkTool BBT RS en het kost je letterlijk 1 minuut.

  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:47
ParkTool BBT RS heb ik hier liggen, niet nodig gehad voor de factor ls trouwens.
Wel voor m'n strandfiets toen ik rotor bottombracket moest vervangen.

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11

_Eend_

🌻🇺🇦

Flipmo schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:30:
[...]

Ik ga aankomende donderdag naar de Eifel, gaan daar 4 dagen gravellen met 2 vrienden.
We zitten bij Roetgen, net boven Simmerath.

Ik heb idd de stuwmeren tocht gebruikt als onderlegger voor een paar ritten.
Grote stukken van Bram, en terugweg naar appartement van mijzelf :)

Ben echt benieuwd, vooral het rondje om de Rursee lijkt me erg mooi
(maar ook zwaar :P)
Sta je op de camping daar?

  • 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-05 08:03
Ik ga as. weekend een rondje doen over de Veluwe en Kroondomein. Tussendoor moet ik wel mijn water bijvullen dus keek op Drinkwaterkaart.nl. Ik zie dat er in Elspeet bij het pannenkoeken restaurant een waterpunt zou moeten zijn bij de fietsenstalling. Echter, op G**gle maps kan ik deze niet vinden: https://maps.app.goo.gl/RnzNorEcUnGhg27F8 Iemand die weet waar die zit? Alvast bedankt!

  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 21:52
3dav0d3 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:03:
Ik ga as. weekend een rondje doen over de Veluwe en Kroondomein. Tussendoor moet ik wel mijn water bijvullen dus keek op Drinkwaterkaart.nl. Ik zie dat er in Elspeet bij het pannenkoeken restaurant een waterpunt zou moeten zijn bij de fietsenstalling. Echter, op G**gle maps kan ik deze niet vinden: https://maps.app.goo.gl/RnzNorEcUnGhg27F8 Iemand die weet waar die zit? Alvast bedankt!
Volgens mij zit die bij de overgang van voorhuis naar achterhuis. Ongeveer bij de fiets met de bordeauxrode fietstas. Niet recent geweest, dus ik weet niet of ie werkt.

Hij wil.


  • Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 16:14

Flipmo

OMG !!

_Eend_ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:48:
[...]

Sta je op de camping daar?
Nope, zitten in een AirBnB in Roetgen.
kilometertje van de camping, aan de rand van het dorp/stad

  • guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:18
klaaas schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:06:
[...]

Volgens mij zit die bij de overgang van voorhuis naar achterhuis. Ongeveer bij de fiets met de bordeauxrode fietstas. Niet recent geweest, dus ik weet niet of ie werkt.
Onder 'COFFEE" zit een kraan op de gevel, lijkt het. Valt een stukje weg achter de paal met het spandoek.

  • MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:21
Ik ben daar recent nog geweest, het is geen pannenkoekenhuis meer en de fietsenstalling is nu veel kleiner. Ik kan me geen kraan herinneren, maar ik heb ook niet gezocht. Ze zijn net opnieuw open en nog erg vriendelijk en klantgericht, dus mocht je de kraan niet treffen dan zou ik gewoon even naar binnen lopen. De bar is naast de deur, ze vullen je bidonnen achter de bar, en anders loop je door naar het toilet links voorbij de bar daar zit ook een kraantje.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef


  • _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11

_Eend_

🌻🇺🇦

Flipmo schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:10:
[...]

Nope, zitten in een AirBnB in Roetgen.
kilometertje van de camping, aan de rand van het dorp/stad
Ah, ik sta wel eens op de camping daar. Leuke omgeving, maar alle winkels zijn potdicht op zondag. Maar in Raeren (paar km verderop, in België) zit een Proxy Delhaize die wel open is op zondag. En bij Edeka Holland kun je behalve op zondag altijd terecht voor een belegd broodje.

  • Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 16:14

Flipmo

OMG !!

_Eend_ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:39:
[...]

Ah, ik sta wel eens op de camping daar. Leuke omgeving, maar alle winkels zijn potdicht op zondag. Maar in Raeren (paar km verderop, in België) zit een Proxy Delhaize die wel open is op zondag. En bij Edeka Holland kun je behalve op zondag altijd terecht voor een belegd broodje.
Dat is wel gebruikelijk in Duitsland, zondagen en Duitse feestdagen is echt zo goed als alles dicht.
We gaan morgen die kant op, en zondag na een kort ochtend ritje weer terug.
Afbakbroodjes etc hebben we bij ons, dus gaat helemaal goedkomen :)

  • la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:37
MrAngry schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:38:
Ik ben daar recent nog geweest, het is geen pannenkoekenhuis meer en de fietsenstalling is nu veel kleiner. Ik kan me geen kraan herinneren, maar ik heb ook niet gezocht. Ze zijn net opnieuw open en nog erg vriendelijk en klantgericht, dus mocht je de kraan niet treffen dan zou ik gewoon even naar binnen lopen. De bar is naast de deur, ze vullen je bidonnen achter de bar, en anders loop je door naar het toilet links voorbij de bar daar zit ook een kraantje.
Ik weet niet hoe recent jij er bent geweest maar afgelopen augustus was het ook al geen pannenkoekenhuis meer maar was de fietsenstalling nog even groot. Het personeel was toen in ieder geval supervriendelijk en vond het prima om mijn bidons bij te vullen.

  • MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:21
Drie Vier weken geleden was ik er. Het terras is nu helemaal uitgebreid tot de grens tussen voor en achterhuis en je kan ook niet meer doorlopen tussen stalling en terras. Beetje irritant als fietser. Er zijn nu wel meer tafeltjes waarbij je op je fiets kan uitkijken, dat scheelt weer iets.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef


  • wari42
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-05 03:11
3dav0d3 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:03:
Ik ga as. weekend een rondje doen over de Veluwe en Kroondomein. Tussendoor moet ik wel mijn water bijvullen dus keek op Drinkwaterkaart.nl. Ik zie dat er in Elspeet bij het pannenkoeken restaurant een waterpunt zou moeten zijn bij de fietsenstalling. Echter, op G**gle maps kan ik deze niet vinden: https://maps.app.goo.gl/RnzNorEcUnGhg27F8 Iemand die weet waar die zit? Alvast bedankt!
Heb je een mooie route? Wil over week of 2 daarheen mss

  • tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:43
Vandaag voor het eerst naar Kroondomein geweest, lekker rustig en schitterende omgeving. Ben de Heuvelrug gewend maar dit smaakt wel naar meer. Ook aardig wat hm’s gemaakt voor mijn doen, echt top

Nadat ik mijn fiets van de fietsendrager had gehaald besefte ik dat iets in de auto was vergeten. Helaas is mijn fiets op wat losliggende stenen gevallen. Op de terugweg merkte ik dat er behoorlijke schade zat aan de bovenhuis. Zonde want ik heb hem net een jaar. Voor de kenners en ervaringsdeskundigen… kan (of moet) ik hier nog iets aan doen? Het betreft een merida silex 4000


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUo8Y39Rc4TfqblB7YxREqkcZWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stZQnPUm4LkKtyAhktUilv3H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QL-U4tQEZBPe8Nh6eXCQMWGKpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuMlcMUdW8f6CVezSABbdYHL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door tjubbie op 22-05-2026 17:10 ]


  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:18
tjubbie schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:19:
Vandaag voor het eerst naar Kroondomein geweest, lekker rustig en schitterende omgeving. Ben de Heuvelrug gewend maar dit smaakt wel naar meer. Ook aardig wat hm’s gemaakt voor mijn doen, echt top

Nadat ik mijn fiets van de fietsendrager had gehaald besefte ik dat iets in de auto was vergeten. Helaas is mijn fiets op wat losliggende stenen gevallen. Op de terugweg merkte ik dat er behoorlijke schade zat aan de bovenhuis. Zonde want ik heb hem net een jaar. Voor de kenners en ervaringsdeskundigen… kan (of moet) ik hier nog iets aan doen? Het betreft een merida silex 4000

[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/f67686c0-2312-4c76-888e-4a83e2c1400b"]Afbeelding[/url]]

[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/53f06e44-ba30-4be3-b310-afa8b3b938d8"]Afbeelding[/url]]
Je plaatjes doen het niet..
ik zie dat het wel een carbon frame is, dat moet je wel even goed (laten...?) inspecteren als de schade groot is/lijkt.
Wat je zelf kan doen is met een muntje rond de schade tikken en luisteren of het geluid dichtbij de schade anders klinkt dan verder weg (een doffer geluid is meestal geen goed teken).
Een professionele check is vrij kostbaar, maar reparatie is vaak wel prima mogelijk, ken genoeg mensen die een carbon herstel hebben laten doen, waar niks meer zichtbaar van is.

Strava


  • tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:43
Prulleman schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:30:
[...]

Je plaatjes doen het niet..
ik zie dat het wel een carbon frame is, dat moet je wel even goed (laten...?) inspecteren als de schade groot is/lijkt.
Wat je zelf kan doen is met een muntje rond de schade tikken en luisteren of het geluid dichtbij de schade anders klinkt dan verder weg (een doffer geluid is meestal geen goed teken).
Een professionele check is vrij kostbaar, maar reparatie is vaak wel prima mogelijk, ken genoeg mensen die een carbon herstel hebben laten doen, waar niks meer zichtbaar van is.
Fixed! Als het goed is 🙂

Het is vooral oppervlakkig volgens mij maar zo groot! Ik zal eens rondkijken voor reparatie, bedankt in ieder geval

  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:32
Op het oog lijkt het vnl de toplaag waar een chip afgesprongen is. Voor de zekerheid even met een muntje tikken.

Patina en karakter!

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:20
Hoe zijn de ervaringen met het van binnenuit plakken van een band? Ik heb een gaatje wat met latex niet helemaal dicht gaat, en mijn vriendin ook. Haar band is 50km oud, dus die gaan we echt niet zomaar weggooien. Zijn er bepaalde systemen die bewezen betrouwbaar zijn?

  • dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:23

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Duclaasie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:23:
Hoe zijn de ervaringen met het van binnenuit plakken van een band? Ik heb een gaatje wat met latex niet helemaal dicht gaat, en mijn vriendin ook. Haar band is 50km oud, dus die gaan we echt niet zomaar weggooien. Zijn er bepaalde systemen die bewezen betrouwbaar zijn?
In mijn destijds vrij nieuwe semi slicks zat al vrij snel een stukje glas. Ik had dit niet opgemerkt maar de local bike shop wel. Die hebben er toen een druppeltje Loctite in gedaan. Banden doen het nu (2 jaar later, ik rij niet zoveel op die banden) nog steeds tubeless.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ


  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:20
Welk type Loctite, want het assortiment is enorm.

  • dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:23

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Duclaasie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:45:
Welk type Loctite, want het assortiment is enorm.
https://next.henkel-adhesives.com/nl/nl/products/industrial-adhesives/central-pdp.html/loctite-4902/Loctite4902.html

Ik zou deze proberen op basis van omschrijving. Garantie tot aan de deur.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ


  • silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-06 16:23
Duclaasie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:23:
Hoe zijn de ervaringen met het van binnenuit plakken van een band? Ik heb een gaatje wat met latex niet helemaal dicht gaat, en mijn vriendin ook. Haar band is 50km oud, dus die gaan we echt niet zomaar weggooien. Zijn er bepaalde systemen die bewezen betrouwbaar zijn?
Waarom niet gewoon een plug erin?

Gaat bij mij vaak lang goed en als die weer gaat lukken nieuwe plug erin of erbij. Heb wel eens een band gehad met een stuk of 6 pluggen op verschillende plekken, gewoon helemaal opgereden die band.

  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:20
Plug heb ik al eens geprobeerd, maar dat ging toen elke keer weer los. Morgen eerst maar eens een plug en dan later een wat meer permanente oplossing in de vorm van een paraplutje van Lezyne.

Overigens zijn de plutjes voor auto’s en motoren wel interessant, die zijn ten minste normaal geprijsd.

https://www.wielmontageshop.nl/contents/nl/d12_Schrader_Paraplu_reparatie.html

  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:20
Ik denk dat deze het meest geschikt is. Wel een interessante denkrichting, gewoon lijmen. Onderstaand is bedoeld voor rubber

https://next.henkel-adhesives.com/nl/nl/products/industrial-adhesives/central-pdp.html/loctite-438/BP000000204085.html

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:53
https://www.mantel.com/park-tool-tb-2-banden-reparatieset

Deze schijnen ook goed te zijn. Sleep ze al heel lang mee maar rij nooit lek

  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:20
Die heb ik ook, maar daar staat op dat het voor nood is en geen permanente oplossing.

  • DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-06 22:14
Duclaasie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:23:
Hoe zijn de ervaringen met het van binnenuit plakken van een band? Ik heb een gaatje wat met latex niet helemaal dicht gaat, en mijn vriendin ook. Haar band is 50km oud, dus die gaan we echt niet zomaar weggooien. Zijn er bepaalde systemen die bewezen betrouwbaar zijn?
Ik heb met tubeless 28mm (racefiets) meerdere keren gebruikt: Tip Top TT 13 Tubeless Repair Kit.

  • r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-06 09:44
418O2 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:53:
https://www.mantel.com/park-tool-tb-2-banden-reparatieset

Deze schijnen ook goed te zijn. Sleep ze al heel lang mee maar rij nooit lek
Deze zijn ongeveer net zo goed als de wikkel van een gelletje / koekreep. Ik had er ook 1 bij me tijdens m'n tour naar de Noordkaap, maar hoe kan zo'n product op het moment van lekrijden ooit hechting vinden in een met latex besmeurde binnenkant van een band? Het praktijk-antwoord was: niet, tenzij je ook een keukenrol bij je hebt waarmee je het oppervlak van het lek aan de binnenzijde volledig kunt schoonmaken.

  • Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:19
Rema tiptop TT13 speciaal voor tubeless

  • martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:20
Duclaasie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:23:
Hoe zijn de ervaringen met het van binnenuit plakken van een band? Ik heb een gaatje wat met latex niet helemaal dicht gaat, en mijn vriendin ook. Haar band is 50km oud, dus die gaan we echt niet zomaar weggooien. Zijn er bepaalde systemen die bewezen betrouwbaar zijn?
Ik heb het eens gedaan met een ouderwetse binnenband plakker. (had er ook stukje glas in zitten)

Schuren
Lijm erop
Plakker erop

En vervolgens paar honderd km met die band gefietst zonder problemen.

  • dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:23

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

r0g3r schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:02:
[...]

Deze zijn ongeveer net zo goed als de wikkel van een gelletje / koekreep. Ik had er ook 1 bij me tijdens m'n tour naar de Noordkaap, maar hoe kan zo'n product op het moment van lekrijden ooit hechting vinden in een met latex besmeurde binnenkant van een band? Het praktijk-antwoord was: niet, tenzij je ook een keukenrol bij je hebt waarmee je het oppervlak van het lek aan de binnenzijde volledig kunt schoonmaken.
Elk product met een plakstrip oid heeft een schone ondergrond nodig. Dus vind het niet helemaal fair dat je het hierom afkraakt. Als je wat langere tochten fietst is het toch sowieso meer dan handig om 'een oude poetsdoek' of een microvezeldoek mee te nemen?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ


  • Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:38
Ik reed vorige week lek. Sealant heeft het netjes afgedicht. De band was echter echt wel aan vervanging toe.

Ik heb nog nooit tijdens een rit echt hoeven te reparerenb. Dus thuis.......PRIEM erin gedrukt om een groter gat te maken en eens kijken of het repareren werkt.

Ik heb al jaren een plug repair kit van tante Ali bij mij. Daar zitten van die plakkerige rubberen strips bij.
@Duclaasie wellicht voor jou ook een oplossing.

Deze erin geduwd met bijbehorende tooltje. Zo waar..... hij was direct goed dicht! Enige nadeel van deze test is dat ik niet meer met deze band ben gaan rijden.

Voorbeeld van zo een kitje:

https://nl.aliexpress.com...91911%7C_p_origin_prod%3A

  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:20
Ik heb er voor nu een prop in gedrukt ( Peaty’s in die van mijn vriendin en Mucoff in mijn eigen) en Lezyne Pro Plugs besteld. Houdt het niet dan gaat die Pro Plug er alsnog in. Wel voor de zekerheid een stukje prop door het lusje gehaald en het geheel naar buiten getrokken. Het lijkt mij dan ook sterk dat dit zomaar loskomt, maar dat gaan we meemaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfmXxf4zIuPsnu1nibaUiOrMaW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFUoa9ymTzWAIEHilVGMFLMS.jpg?f=fotoalbum_large

  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:27

FFW

mijn auto is geleverd met een luchtpomp met een latex vloeistof om thuis te komen na een lek...maar dat verwoest de band en dan kost het 150 euro om de band te vervangen.

in plaats daarvan rijd ik met een set propjes en een plugger (10,- startset, daarna 0,02 euro per prop) ik steek een prop in de band en vul hem met de pomp in de auto. zo kan ik duizenden km's rijden na een lekkage.

hetzelfde systeem heb ik voor mijn fiets. een set propjes en een plugger. na een lek steek ik een propje in de band en dan rijd ik er duizenden km's mee. Het is een beproefd systeem en hoort weinig te kosten.

  • Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-06 13:35
martijn k. schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:00:
[...]


Ik heb het eens gedaan met een ouderwetse binnenband plakker. (had er ook stukje glas in zitten)

Schuren
Lijm erop
Plakker erop

En vervolgens paar honderd km met die band gefietst zonder problemen.
Idem, gewoon goedkoop bandenplaksetje en even plakker erop lijmen aan de binnenkant.
Zelfs als latex het wel heeft gedicht fix ik het zo even (mits ik door heb gehad dat ik lek had...)
100% betrouwbaarheidsscore tot nu hiermee, en idd zonde om hierom een verse band weg te gooien.

  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:02

Predator

Suffers from split brain

Met al dat bandenplakken gepraat hier hebben jullie blijkbaar mijn rit zondag gejinxed 8)7

Ik was dit weekend op vakantie in Lommel, en wilde zondag de plugplug Groote Heide route doen (114K). Solo, want vrouwlief zat met kind nog in het vakantiehuis. Dus ook geen call of shame beschikbaar.

Alles ging superlekker, wat een prachtige route ook.... :9 :9 :9 Helemaal top. Tot na 60K ... een knalletje en heel veel pssssftttt. Mijn sealant er allemaal uitgespoten. Serieus gat in de achterband. Nu ja, geen probleem. Ik heb zo'n dynaplug tool. Plugje erin en voor en op pompen. Deed niks. Gat was te groot. Nog een 2de plug erbij. Weer op pompen. Dat ging beter maar bij het losdraaien van mijn handpompje ... ventielkern los. 2x gebeurd. Ik had ook mijn electrische pomp niet bij 8)7

Uiteindelijk toch weer vertrokkken, maar hij bleef langzaam leeglopen.Ook nog eens een nieuwe ventielkern mogen steken. Ik ben nog even doorgereden, maar dan toch maar de GPS opnieuw ingesteld richting auto. Ik had ook nog wel een binnenband bij, maar ik vond het risico te groot, en moest ik weer mijn plugs eruit trekken. ;( :'( Maar wel weer aan de auto geraakt :P

Ik heb em thuis eraf gehaald en goed gekeken. Het blijkt geen gat te zijn, maar echt een scheur. Langs de binnenkant is mijn karkas minstens een 1cm doorgesneden. Dat lijkt me wel veel voor te plakken ? Nee ?Die band heeft me ook al 10 euro aan dynaplugs gekost, nog eens 15 euro plakset tubeless en ik zit al aan de helft van een nieuwe... en de band heeft al iets van een 2000K denk ik.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
Welke band was het?

  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:02

Predator

Suffers from split brain

Tufo thundero 44mm in HD versie.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
Oh joh, die zouden wel vrij sterk moeten zijn.

Dat is wel echt pech dan. Zag je ook wat je geraakt had? Moet wel iets flink scherps zijn geweest.

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
Overigens; in het nooit-stoppende-avontuur-van-banden heb ik dit weekend de nieuwe Hutchinson Touareg Race in 50mm besteld (voorkant) en de Caracal Race 50mm (achterkant).

Dat wordt de zomerband voor gravelritjes rondom Oss (m'n werk), Veluwe (tripjes) en Noord Holland (vooral op de weg). Ik denk dat dit iets meer all-round is dan de MTB banden die ik nu gebruik, al gaat dat eigenlijk ook gewoon prima.

Op de MTB banden is een duurrondje van 3 uur met ong 180watt gemiddeld nog steeds 29.5 km/h gemiddeld - en rijdt het goed comfortabel.

  • MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:21
In scheur in je wang is wel een beetje de achilleshiel van tubeless inderdaad, dan kan je de pluggen wel in de tas houden en gelijk een biba steken, met iets ertussen om die scheur af te dekken. Ik heb zelf ook het idee dat die mooie tanwall wangetjes wat sneller scheuren dan zwart rubber, maar dat kan volledig in mijn onderbuik zitten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef


  • B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 14:19
Predator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:09:
Met al dat bandenplakken gepraat hier hebben jullie blijkbaar mijn rit zondag gejinxed 8)7

Ik was dit weekend op vakantie in Lommel, en wilde zondag de plugplug Groote Heide route doen (114K). Solo, want vrouwlief zat met kind nog in het vakantiehuis. Dus ook geen call of shame beschikbaar.

Alles ging superlekker, wat een prachtige route ook.... :9 :9 :9 Helemaal top. Tot na 60K ... een knalletje en heel veel pssssftttt. Mijn sealant er allemaal uitgespoten. Serieus gat in de achterband. Nu ja, geen probleem. Ik heb zo'n dynaplug tool. Plugje erin en voor en op pompen. Deed niks. Gat was te groot. Nog een 2de plug erbij. Weer op pompen. Dat ging beter maar bij het losdraaien van mijn handpompje ... ventielkern los. 2x gebeurd. Ik had ook mijn electrische pomp niet bij 8)7

Uiteindelijk toch weer vertrokkken, maar hij bleef langzaam leeglopen.Ook nog eens een nieuwe ventielkern mogen steken. Ik ben nog even doorgereden, maar dan toch maar de GPS opnieuw ingesteld richting auto. Ik had ook nog wel een binnenband bij, maar ik vond het risico te groot, en moest ik weer mijn plugs eruit trekken. ;( :'( Maar wel weer aan de auto geraakt :P

Ik heb em thuis eraf gehaald en goed gekeken. Het blijkt geen gat te zijn, maar echt een scheur. Langs de binnenkant is mijn karkas minstens een 1cm doorgesneden. Dat lijkt me wel veel voor te plakken ? Nee ?Die band heeft me ook al 10 euro aan dynaplugs gekost, nog eens 15 euro plakset tubeless en ik zit al aan de helft van een nieuwe... en de band heeft al iets van een 2000K denk ik.
kleine tip: BB Cycling heeft nu Core Cap Valve Caps voor 15 euro. Ik vind ze echt geweldig, werken met iedere standaard pomp en geen last meer van die priegelige ventielkernen: CoreCap - Remove the pains of Presta - BBB Cycling


Heb je dat probleem in ieder geval niet meer. Die scheur, daar heb ik geen oplossing voor :P

  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:02

Predator

Suffers from split brain

Requiem19 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:15:
Oh joh, die zouden wel vrij sterk moeten zijn.

Dat is wel echt pech dan. Zag je ook wat je geraakt had? Moet wel iets flink scherps zijn geweest.
Ik heb me dat later gerealiseerd dat ik moest teruggaan en gaan zoeken naar wat het was. Ook om het weg te gooien zodat er niemand anders over zou rijden. |:(

Ik was ook al een beetje verder want mijn eerste reflex was, die sealant fixed het wel 8)7 Absoluut niet dus. Ik vermoed een groot stuk scherp glas of metaal, of een vulanische puntige steen of zo. Zeker geen nagel of schroef. En ik was vooral bezig met het fixen van het probleem.


Ps: de scheur zit wel in het loopvlak, niet in de zijwand. Maar het blijft total loss denk ik,

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:02

Predator

Suffers from split brain

B-Force schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:59:
[...]

kleine tip: BB Cycling heeft nu Core Cap Valve Caps voor 15 euro. Ik vind ze echt geweldig, werken met iedere standaard pomp en geen last meer van die priegelige ventielkernen: CoreCap - Remove the pains of Presta - BBB Cycling


Heb je dat probleem in ieder geval niet meer. Die scheur, daar heb ik geen oplossing voor :P
Ik zag dat toevallig voorbijkomen vanmorgen in mijn Insta feed. Leek me interessanter dan de clickvalve. Maar ik vroeg me wel af of die er wel weer makkelijk uit te draaien is onderweg als je toch een binnenband moet steken. Want je valve stem met die kop gaat niet door je gat van je velg denk ik ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:30
nog een nieuw ventiel? welke is beter Clik Valve of Core Cap.

mijn gevoel is dat Clik Valve toch nog beter is, maar ja daar heb ik wel ervaring mee

  • B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 14:19
Predator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:03:
[...]

Ik zag dat toevallig voorbijkomen vanmorgen in mijn Insta feed. Leek me interessanter dan de clickvalve. Maar ik vroeg me wel af of die er wel weer makkelijk uit te draaien is onderweg als je toch een binnenband moet steken. Want je valve stem met die kop gaat niet door je gat van je velg denk ik ?
Deze draai je op je valve stem. Als je een binnenband wil steken, draai je hem er zo weer af en draai je hem op de volgende. Hij zit dus niet ergens in. Super simpel.

Voordeel is ook dat als je iets minder druk wil, je gewoon met je vinger het balletje indrukt en wat lucht laat ontsnappen 👍🏻

De click valve heb ik ook naar gekeken, maar daar heb je een adapter voor nodig. Dat was voor mij een nogo.

[ Voor 17% gewijzigd door B-Force op 26-05-2026 12:02 ]


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
Ik hoor dat je met een clickvale ook een gewone presta aansluiting kunt gebruiken, maar dat je 0.4 bar moet optellen bij de waarde die je ziet op je pomp.

Toch @ElGreco ?

  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:02

Predator

Suffers from split brain

B-Force schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Deze draai je op je valve stem. Als je een binnenband wil steken, draai je hem er zo weer af en draai je hem op de volgende. Hij zit dus niet ergens in. Super simpel.

Voordeel is ook dat als je iets minder druk wil, je gewoon met je vinger het balletje indrukt en wat lucht laat ontsnappen 👍🏻

De click valve heb ik ook naar gekeken, maar daar heb je een adapter voor nodig. Dat was voor mij een nogo.
Het lijkt me wel interessant. Het enige wat ik bedenk is dat ik mijn handpompjes moet weer wisselen voor schrader, en weer naar presta als ik een binnenband moet steken onderweg. Ik gebruik TPU spares tubes, en daar draai je die corecap niet op denk ik (geen buitendraad). Of ik moet nieuwe kopen met schrader op. Op zich is wisselen geen ramp. De meeste kunnen beide, gewoon opendraaien en een insert omdraaien.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:30
B-Force schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Deze draai je op je valve stem. Als je een binnenband wil steken, draai je hem er zo weer af en draai je hem op de volgende. Hij zit dus niet ergens in. Super simpel.

Voordeel is ook dat als je iets minder druk wil, je gewoon met je vinger het balletje indrukt en wat lucht laat ontsnappen 👍🏻

De click valve heb ik ook naar gekeken, maar daar heb je een adapter voor nodig. Dat was voor mij een nogo.
dat is iets wat vaak wordt aangehaald voor de click valve dat je een adapter of andere pomp kop nodig hebt, maar dat is niet zo.

ja om hem er op te kunnen click'en maar de rest niet

  • Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:29
Rickbhs schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:44:
[...]

dat is iets wat vaak wordt aangehaald voor de click valve dat je een adapter of andere pomp kop nodig hebt, maar dat is niet zo.

ja om hem er op te kunnen click'en maar de rest niet
maar waarom verkopen ze dan een aparte pompkop erbij? Dan heb je die toch nodig, tenminste zo interpreteer ik het.

Hi Ha Hopjesvla


  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:02

Predator

Suffers from split brain

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:07:
[...]

maar waarom verkopen ze dan een aparte pompkop erbij? Dan heb je die toch nodig, tenminste zo interpreteer ik het.
Dan klopt de druk (anders zit er 0.4bar verschil op, zoals @Requiem19 zei). En dan "click"-ed je ventiel er ook op. Anders heb je nog altijd hetzelfde als voorheen. Waarom heb je dan een clickvalve ? Het voordeel heb je pas met de nieuwe kop. Het is gewoon "backwards compatible".

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:29
Predator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:10:
[...]

Dan klopt de druk (anders zit er 0.4bar verschil op, zoals @Requiem19 zei). En dan "click"-ed je ventiel er ook op. Anders heb je nog altijd hetzelfde als voorheen. Waarom heb je dan een clickvalve ? Het voordeel heb je pas met de nieuwe kop. Het is gewoon "backwards compatible".
duidelijk !

Hi Ha Hopjesvla


  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:04
Requiem19 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:06:
Ik hoor dat je met een clickvale ook een gewone presta aansluiting kunt gebruiken, maar dat je 0.4 bar moet optellen bij de waarde die je ziet op je pomp.

Toch @ElGreco ?
Klopt!

Je kunt ook dat kleine adaptertje in je zadeltasje stoppen. Dan ben je helemaal 100% compatible.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-06 22:17
Requiem19 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:17:
Overigens; in het nooit-stoppende-avontuur-van-banden heb ik dit weekend de nieuwe Hutchinson Touareg Race in 50mm besteld (voorkant) en de Caracal Race 50mm (achterkant).

Wat gaaf, waar heb je ze besteld ? Erg benieuwd hoe deze combi jou gaat bevallen, tevens ook benieuwd of dat deze ook breder gaan uitvallen net zoals dat bij de Caracal Race 45mm het geval is, die meten bij mij 48mm op een velg met 25 intern.

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
De Caracal bij Futurumshop en de Touareg Race bij Bikeinn.

Review komt zodra ik er echt even goed mee gereden heb. Ik heb er wel veel vertrouwen in, is een hele fijne compound qua gevoel in ieder geval. Vraag is vooral hoe de Touareg stuurt en hoe goed de lekbestendigheid is.

Ik klop even af, maar ik heb nog NUL keer lek gereden op gravel op iets van 3-4 verschillende banden types.

  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:27

FFW

Ik heb nu twee wielsets, niks bijzonders maar ik wilde die voor limburgs mooiste nog even aanpassen zodat ik het weg-en gravelparcours met andere banden kan rijden. 50mm schwalbe pro r en 30mm schwalbe pro r. Die vlieger gaat niet op omdat bike24 er al 3 weken over doet om dat pakket te bezorgen. Dus het ziet er naar uit dat ik beide parcours (150km weg, de dag daarna 120km gravel) met dezelfde banden rijd.


In de tussentijd een kabelloze 100mm dropper gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOJ1HWBjTVeGg7ahU3MiPsUGzdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glvk5dWb903pjHDs5A9pH3lV.jpg?f=fotoalbum_large

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
https://www.cyclingnews.c...ave-lauf-seigla-and-more/

Voor wie geen abbo heeft:

Al het onderstaande bij 35 km/h:

- Er zit best wat verschil tussen de frames
- Nieuwe Crux is erg snel, evenals de Rave id2
- van 45mm banden naar 61mm kost je 5 watt aero, maar je wint 15-20 watt qua rolweerstand terug (dit lijkt ook te liggen aan de compounds… daar stappen ze dan weer overheen 😉).
- Nieuwe super brede Enve wielen doen het erg goed (maar is wel gesponsord door Enve…)
- ze proberen te herleiden wat het verschil is met weg fietsen: de Crux+rijder zou ong 25watt langzamer zijn dan een SL8

  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 21:52
25 watt tussen een SL8 en een een Crux is best veel. Zit hem dan met name in de banden? De verschillen in frames zoals die door Canyon geclaimd worden voor de nieuwe (gewone) Endurace zijn zodanig klein dat die 25 wel heel veel lijkt.

Hij wil.


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
Ja, het lijkt mij ook best veel. Het is een meting van fiets+rijder. Hun eigen hypothese is dat het een combinatie is van banden + rijder positie.
when you extrapolate that comparison back against the superbikes, you can infer that a gravel bike is between 19 watts (fastest gravel vs slowest road) and 58 watts (slowest gravel vs fastest road bike) slower.

When you then chuck a rider on top, the data gets muddier because the positions differ. The road bike is set up in a racy road position, and even though the gravel bikes are set up racily too, they are shorter in reach and taller in stack by default, so their positions reflect this. Specifically, it worked out 30mm longer in reach, and 30mm lower in stack.

The Emonda sits between 15 and 27 watts slower than the aero road bikes we've tested, whereas here, it's between 3 and 18 watts faster than the gravel bikes. That tells us that the deficit between gravel bikes and road bikes is - roughly - between 18 and 45 watts.
t also tells us that the S-Works Tarmac SL8, at 22.67 watts faster than the Emonda, and the new Specialized Crux at 3.86 watts slower, are around 26.5 watts apart from each other (when tested in these respective positions and setups). That seems like a lot, but I would be very interested to see how that gap closes if we fitted road tyres to the Crux. Likewise, if we hacked about with the cockpits to get the Crux to match the road position.

  • GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-06 15:39
Ik vind vooral die 19W tussen snelste gravel en langzaamste racefiets best heftig. Helemaal omdat mijn gravelbike (en wat ik zoek in een gravelbike) verre van de snelste setup is.

Mooi excuus om gewoon meer fietsen in de schuur te houden. :)

Flickr - Strava


  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:27

FFW

ik kreeg zojuist de GPX van de Migration Gravel Race binnen , die is Leopard (zwaar) en Zebra (minder zwaar), en wat mij verbaast is dat de geadverteerde afstanden veel korter zijn dan de eigenlijke routes. Geen idee waarom alles zo kort is. Dus even de organisatie om opheldering gevraagd. En of het mogelijk is om zelf te bepalen of je die dag mee doet met Zebra of Leopard

ik heb een vergelijking gemaakt :
StageTourAdvertisedActualDistance ΔClimbing Δ
1Leopard134 km / 660 m132.7 km / 827 m-1.3 km (-1%)+167 m (+25%)
1Zebra81 km / 460 m91.5 km / 602 m+10.5 km (+13%)+142 m (+31%)
2Leopard144 km / 1690 m141.5 km / 1668 m-2.5 km (-2%)-22 m (-1%)
2Zebra111 km / 970 m80.1 km / 1125 m-30.9 km (-28%)+155 m (+16%)
3Leopard158 km / 2490 m134 km / 1931 m-24 km (-15%)-559 m (-22%)
3Zebra132 km / 1880 m90.5 km / 1138 m-41.5 km (-31%)-742 m (-39%)
4Leopard181 km / 1980 m138.7 km / 1559 m-42.3 km (-23%)-421 m (-21%)
4Zebra120 km / 1260 m89.6 km / 1044 m-30.4 km (-25%)-216 m (-17%)

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
GWBoes schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:28:
Ik vind vooral die 19W tussen snelste gravel en langzaamste racefiets best heftig. Helemaal omdat mijn gravelbike (en wat ik zoek in een gravelbike) verre van de snelste setup is.

Mooi excuus om gewoon meer fietsen in de schuur te houden. :)
Of meer setjes wielen? :). Van een 50mm band naar een 28mm band wint je ws zo al 10 watt bij 35km/h. De rest is dan vooral positie op de fiets.

Modulair stuurtje op je gravel fiets dat je breder kunt maken en korter/langer en je bent er wel...?

  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 21:52
Requiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:49:
[...]


Of meer setjes wielen? :). Van een 50mm band naar een 28mm band wint je ws zo al 10 watt bij 35km/h. De rest is dan vooral positie op de fiets.

Modulair stuurtje op je gravel fiets dat je breder kunt maken en korter/langer en je bent er wel...?
Als een frame aero geoptimaliseerd is voor 50mm banden, dan is het maar de vraag hoeveel je wint als je naar 28mm banden gaat. Je kunt kleine verschillen niet extrapoleren. Of er klopt niks van het hele aero-geoptimaliseerd verhaal ;)

Hij wil.


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
klaaas schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Als een frame aero geoptimaliseerd is voor 50mm banden, dan is het maar de vraag hoeveel je wint als je naar 28mm banden gaat. Je kunt kleine verschillen niet extrapoleren. Of er klopt niks van het hele aero-geoptimaliseerd verhaal ;)
Zolang ze de Nathan Barry yaw distributie volgen is het vooral frontaal oppervlak dat telt. Aero optimalisatie specifiek voor banden zie ik weinig van in frames (vergelijk een S5 voorvork met een Factor One bijv). In wielen maakt dit wel veel uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 29-05-2026 11:02 ]


  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 21:52
Requiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:57:
[...]


Zolang ze de Nathan Barry yaw distributie volgen is het vooral frontaal oppervlak dat telt. Aero optimalisatie specifiek voor banden zie ik weinig van (vergelijk een S5 voorvork met een Factor One bijv).
We zien tegenwoordig velgen waarbij de externe breedte zo dicht mogelijk bij die van de band ligt omdat die paar mm verschil blijkbaar een meetbaar verschil opleveren. Dan moet de overgang van een 28mm band op een brede onderbuis toch ook een meetbaar verschil opleveren met een 50mm en diezelfde onderbuis?


Maar goed, ik doe 36 per uur op de gravelbike alleen bergaf, dus ik hoef me nergens zorgen over te maken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door klaaas op 29-05-2026 11:06 ]

Hij wil.


  • Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:00

Stufferdt

doet ook maar wat.

Begin me langzaam af te vragen of we het cirkeltje niet langzaam rond hebben. Jaar of 5? geleden werden "one-bike-for-all" nog best wel gepusht (Lau had een gesponsorde Giant die overal top voor was). Maar toen kwamen de specifieke fietsen weer. En nu lijkt de gemiddelde high-end gravelfiets ook wel verdacht veel qua uiterlijk en aero op een dikke wegfiets.

Dik gravelframe met 2 mooie wielsetjes en je kan overal wel mee. Koersen is dan wellicht een ander verhaal of een lange cyclo, maar gemiddeld rondje Nederland moet je toch wel een eindje raken.

😀😀😀


  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:02

Predator

Suffers from split brain

Requiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:49:
[...]


Of meer setjes wielen? :). Van een 50mm band naar een 28mm band wint je ws zo al 10 watt bij 35km/h. De rest is dan vooral positie op de fiets.
Ja, ik vind het wel meevallen als het 20-30W is. Als je ziet dat de snelste wegbandjes dik onder de 10W rolweerstand zitten, en de gravelbanden al snel op 20W zitten. Dan zit je puur met de banden al op 20W verschil. Dat de rest van aero en gewicht komt, dat lijkt me wel normaal.


Ik heb gisteren aardig wat racefietsjes ingehaald op mijn gravelfiets, met gravelbanden (waren wel de caracal race :P ). Dus ik vind het prima...

[ Voor 12% gewijzigd door Predator op 29-05-2026 11:15 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
Stufferdt schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:12:
Begin me langzaam af te vragen of we het cirkeltje niet langzaam rond hebben. Jaar of 5? geleden werden "one-bike-for-all" nog best wel gepusht (Lau had een gesponsorde Giant die overal top voor was). Maar toen kwamen de specifieke fietsen weer. En nu lijkt de gemiddelde high-end gravelfiets ook wel verdacht veel qua uiterlijk en aero op een dikke wegfiets.

Dik gravelframe met 2 mooie wielsetjes en je kan overal wel mee. Koersen is dan wellicht een ander verhaal of een lange cyclo, maar gemiddeld rondje Nederland moet je toch wel een eindje raken.
En straks komen ze weer met de one fiets to rule them all en daarna weer 2 fietsen en daarna... het is ook een commerciële machine :).

Op Weightweenies gaan ze nu bijvoorbeeld helemaal hard op de 32" frames, met een aantal mensen die hier heilig in gelooft als de nieuwe holy grail voor gravel. Tot op het niveau dat een paar mensen zeiden: 'elke 29" fiets die nu uitkomt is bij voorbaat al achterhaald en moet je niet meer kopen' :D

Zo blijven we consumeren :-).

[ Voor 6% gewijzigd door Requiem19 op 29-05-2026 11:20 ]


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
Predator schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:14:
[...]

Ja, ik vind het wel meevallen als het 20-30W is. Als je ziet dat de snelste wegbandjes dik onder de 10W rolweerstand zitten, en de gravelbanden al snel op 20W zitten. Dan zit je puur met de banden al op 20W verschil. Dat de rest van aero en gewicht komt, dat lijkt me wel normaal.


Ik heb gisteren aardig wat racefietsjes ingehaald op mijn gravelfiets, met gravelbanden (waren wel de caracal race :P ). Dus ik vind het prima...
Ik heb gisteren 100km wegritje gedaan, oa rondom Nijmegen, met mijn Rick XC 2.25 en TB 2.1. Extra grappig als je dan racefieters inhaalt inderdaad.

Maar ik kreeg wel zin in een paar 30mm banden... op die super brede banden voelt alles een beetje loom en niet reactief.

  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:32
@Requiem19 heb je niet twee sets wielen voor de søkkel?

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
bwernsen schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:31:
@Requiem19 heb je niet twee sets wielen voor de søkkel?
Jazeker, maar ik heb nu op de gravel nog de 10-52 cassette erop. Moet ik dus ook een ketting wisselen als ik wegwielen wil gebruiken. Wordt het net even een gedoetje, zeker als ik volgende keer weer wil gravelen.

Binnenkort de cassette weer even terugwisselen, dan wordt het makkelijker om weer de wegwielen snel erop te gooien.

Having said that... een wegritje op een wegfiets blijft toch iets leuker vind ik. Niet per se sneller of beter, maar er zit wel een verschil in hoe het voelt op de fiets. Een wegfiets is wat snappier en speelser, een gravelfiets wat luier.

  • sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 14:39
Requiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:16:
[...]


En straks komen ze weer met de one fiets to rule them all en daarna weer 2 fietsen en daarna... het is ook een commerciële machine :).

Op Weightweenies gaan ze nu bijvoorbeeld helemaal hard op de 32" frames, met een aantal mensen die hier heilig in gelooft als de nieuwe holy grail voor gravel. Tot op het niveau dat een paar mensen zeiden: 'elke 29" fiets die nu uitkomt is bij voorbaat al achterhaald en moet je niet meer kopen' :D

Zo blijven we consumeren :-).
Ik kan als lang persoon met framemaat klimrek anders niet wachten tot 32" door de grote merken wordt omarmd. Eindelijk een fiets met de juiste verhoudingen. Nederland is waarschijnlijk ook de beste afzetmarkt hiervoor.

Maar verder eens, ze zetten niet voor niets Robin Gemperle op zo'n fiets voor Unbound XL, die had op 700c ook gewonnen.

[ Voor 3% gewijzigd door sheepdog op 01-06-2026 16:46 ]


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:53
sheepdog schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Ik kan als lang persoon met framemaat klimrek anders niet wachten tot 32" door de grote merken wordt omarmd. Eindelijk een fiets met de juiste verhoudingen. Nederland is waarschijnlijk ook de beste afzetmarkt hiervoor.
Same.

https://www.reddit.com/r/gravelcycling/s/zmqlMtjkvz

Iets om op te letten, bij modderige gravelritten worden mensen blijkbaar wel eens ziek door de modder en alle zooi die daarin kan spoelen (mest e.d.).

  • Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:51

Reginas

Queen of Core Stability

Ik heb het een paar jaar geleden meegemaakt bij een gravelevent in periode van extreme regenval. Ben zo goed als zeker dat er opspattende mest op de tuit van mijn bidon terecht is gekomen (en in mijn gezicht). Ontstoken ogen en in de nacht na het evenement lag ik opgekruld naast het toilet met extreme gastro-intestinale klachten.

Grote les? Bij fietsen in vies weer altijd kiezen voor een bidon met een beschermkap om de tuit schoon te houden, zoals deze van Elite.

  • dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:23

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Als je dit leest is dat toch een bijkomend voordeel van een race/ nutrition vest. Nooit aan gedacht

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ


  • Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 08:49
Stufferdt schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:12:
Begin me langzaam af te vragen of we het cirkeltje niet langzaam rond hebben. Jaar of 5? geleden werden "one-bike-for-all" nog best wel gepusht (Lau had een gesponsorde Giant die overal top voor was). Maar toen kwamen de specifieke fietsen weer. En nu lijkt de gemiddelde high-end gravelfiets ook wel verdacht veel qua uiterlijk en aero op een dikke wegfiets.
Denk dat full circle nog één stap te maken heeft. Een lichte XC hardtail mountainbike met snellere offroad banden als ultieme gravelfiets.

Heb vorig jaar een nieuwe XC-hardtail gekocht die ik fijner vind rijden als mijn 10 jaar oude stalen gravelfiets en dus ook voor gravelritten gebruik. Zodra het parcours iets ruiger wordt dan een schelpenpad, zie ik om me heen veelal gestuntel waar je met een XC fiets fluitend overheen of omhoog rijdt. Op asfalt verlies je 2 km/u, maar daar heb je als gravellaar toch een hekel aan lijkt me.

Voor op de weg dan gewoon een aerofiets.

  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 21:52
Ypuh schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:53:
[...]

Denk dat full circle nog één stap te maken heeft. Een lichte XC hardtail mountainbike met snellere offroad banden als ultieme gravelfiets.

Heb vorig jaar een nieuwe XC-hardtail gekocht die ik fijner vind rijden als mijn 10 jaar oude stalen gravelfiets en dus ook voor gravelritten gebruik. Zodra het parcours iets ruiger wordt dan een schelpenpad, zie ik om me heen veelal gestuntel waar je met een XC fiets fluitend overheen of omhoog rijdt. Op asfalt verlies je 2 km/u, maar daar heb je als gravellaar toch een hekel aan lijkt me.

Voor op de weg dan gewoon een aerofiets.
Mwah.... Ik ben op het lokale MTB rondje (Ede) sneller op de gravelfiets dan op de MTB. De winst zit hem uiteraard met name in de rechte paden, maar ik verlies op de singletracks bijzonder weinig tot niets. En dan heb je het toch echt wel over wat anders dan een schelpenpad. Het moet wel echt richting UHR niveau gaan qua trails dat de MTB sneller is.


Dat gestuntel dat je ziet zullen wel roadies zijn. Dat is geen goede referentie :P

Hij wil.


  • GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:39
dreameater schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:06:
Als je dit leest is dat toch een bijkomend voordeel van een race/ nutrition vest. Nooit aan gedacht
Niet helemaal. In een race krijg je waarschijnlijk ook een hoop troep in je gezicht van je voorgangers.

Doet me denken aan het boek van Peter Winnen (van Santander naat Santander?) dat hij op lange trainingsdagen in gedachten verzeilt raakte en bedacht dat er in Spanje altijd zo veel platgereden honden op de weg liggen en als het dan regent werden die zacht en als ze er dan met het peloton overheen gingen dat je dat dan in je mond kreeg l…😅🤢

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:53
klaaas schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Mwah.... Ik ben op het lokale MTB rondje (Ede) sneller op de gravelfiets dan op de MTB. De winst zit hem uiteraard met name in de rechte paden, maar ik verlies op de singletracks bijzonder weinig tot niets. En dan heb je het toch echt wel over wat anders dan een schelpenpad. Het moet wel echt richting UHR niveau gaan qua trails dat de MTB sneller is.


Dat gestuntel dat je ziet zullen wel roadies zijn. Dat is geen goede referentie :P
Weet je wat @Ypuh van huis uit is?

  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:04
GerbenBK schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:58:
[...]

Niet helemaal. In een race krijg je waarschijnlijk ook een hoop troep in je gezicht van je voorgangers.

Doet me denken aan het boek van Peter Winnen (van Santander naat Santander?) dat hij op lange trainingsdagen in gedachten verzeilt raakte en bedacht dat er in Spanje altijd zo veel platgereden honden op de weg liggen en als het dan regent werden die zacht en als ze er dan met het peloton overheen gingen dat je dat dan in je mond kreeg l…😅🤢
Bedankt he

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 21:52
418O2 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:59:
[...]

Weet je wat @Ypuh van huis uit is?
Nee, maar ik kan het wel raden 8)

Hij wil.

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste