Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 346 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:24
Salteh schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:41:

Ohja, klik op de spoiler hieronder als je de verwondingen (BLOED) wil zien.
Auwww, succes met schade aan lijf en fiets.
Schaafwonden zijn knap lastig! Ik doe er zelfklevende compressen op, twee dagen laten zitten. In mijn ervaring gaat dat het snelst, ondanks dat je bij vervangen wel eens een stukje nieuwe huid mee eraf haalt. Zijn speciale compressen voor die niet aan de wond plakken, grijze matjes liggen erin.
Slechtste idee is om het open te laten, vroeger was dat de voorkeur. Dan droogt het sneller. Met de moderne verbanden werkt dat veel beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon 73 op 05-09-2021 21:58 ]

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-01 17:34
Oh ja, mijn vrouw had dus de huisartsenpost gebeld, want zo is ze.

Op een gegeven moment mocht ik ook met de huisartsenpost bellen.. want ze wou mij ook even spreken. Mijn vrouw had namelijk gezegd "mijn man is van de fiets gevallen".

Nu vroeg de dame aan de telefoon iets als "Vertel eens hoe het ging. Wat gebeurde er?".
Dus ik zeg "ja, ik was aan het drinken en toen reed ik over een grote hobbel of scheur en raakte ik m'n stuur kwijt".

Vraagt die dame:

"U zegt dat u aan het drinken was. HEEFT U ALCOHOL GEDRONKEN???" 8)7

Ik heb toen maar gezegd dat ik op de racefiets was. Vraagt ze:

"Was het een elektrische of een normale racefiets?"
Klink ik zo oud dat ik een elektrische racefiets nodig zou hebben? O-). Toch al weer ruim 38!

BetterShifting.com | Strava

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 15:18
Salteh schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:57:

Op een gegeven moment mocht ik ook met de huisartsenpost bellen.. want ze wou mij ook even spreken. Mijn vrouw had namelijk gezegd "mijn man is van de fiets gevallen".

Nu vroeg de dame aan de telefoon iets als "Vertel eens hoe het ging. Wat gebeurde er?".
Dus ik zeg "ja, ik was aan het drinken en toen reed ik over een grote hobbel of scheur en raakte ik m'n stuur kwijt".

Vraagt die dame:

Klink ik zo oud dat ik een elektrische racefiets nodig zou hebben? O-). Toch al weer ruim 38!
Had jij Grey Goose in je Bidons zitten? Gelukkig is het belangrijkste nog heel :)

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 20:35
Ik overweeg om een powermeter aan te schaffen voor mijn gebruik (wielertoerist) opdzt ik mij hard irriteer aan het feit dat ik op m’n Garmin 830 geen trainingsstatus te zien krijg omdat dit enkel werkt icm hartslagmeter + powermeter. Jammer als ik dan aan het sporten ben en de effecten er niet kan van zien.

Eerst viel mijn oog op de 4iii maar krijg na het lezen van enkele reviews een gemengd gevoel. De Stages variant is dan wel weer top en kost +-420€ voor de enkele zijde maar op diverse webshops staat de dual side Garmin Vector 3 aan 605€.... Dit lijkt mij die meerprijs wel waard.

Of hou ik beter m’n geld op zak 8)7 :+

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:30

Vraagt die dame:

De e-bike en alcohol vraag is onderdeel van het "script". Er wordt intensief bijgehouden bij triage of het een normale of electrische fiets betreft, alcohol of niet. Het maakt niet uit wat voor type fiets het is (stads/mtb/race/bakfiets), als er maar een accu in zit gaat de registratie die kant op. Die gegevens moeten maandelijks opgehoest worden richting IGJ.

Voel je je dus vooral niet beledigd en oud :)

www.vanspeykwheels.nl

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:54
Ik dacht dus goede schoenen gekocht te hebben, maar de "BOA" text is er nu al vanaf. Daarnaast zit er ook al een gat in m'n schoenen.

[Afbeelding]

Maar eigenlijk had ik wel genoeg van m'n 11 speed Di2, dus probeerde ik wat 12 speed vrij te spelen.. 8)7
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Vandaag een stukje gaan rijden, besloot om wat te drinken. Sommige mensen zouden daar natuurlijk voor stoppen, maar dat is pauze en dat mag niet O-) . Maar goed, op het moment dat ik wat drink raak ik ook een redelijk gecamoufleerde megahobbeldebobbel / gat / scheur in het fietspad / geen idee.- en toen was ik m'n stuur kwijt. Toen kwam de grond dus heeeeeeeeel dichtbij.

Nu ben ik twee keer gevallen met fietsen, maar de eerste keer was nogal zacht.. in het gras. Deze was iets harder.. bloedende ellebogen en een knie.. daarnaast een klein wondje op m'n pols.
Gaat verder allemaal goed, dus het valt ook wel weer mee, maar ja. leuk is anders :).

Ik heb ook wel weer geluk - op de Cinelli zelf zit helemaal niets. Nog geen enkel krasje.
Wel op de shifter, stuur en thru-axle. Oh en die schoenen dus.

Nu ga ik over 2 weken in Girona fietsen en daarna op vakantie, dus ik kan lekker rustig nieuwe onderdelen zoeken. Was sowieso niet van plan om m'n eigen fiets mee te nemen.

Ik dacht inderdaad meteen; NEE NIET JE MOOIE CINELLI! Blij te horen dat het bij schaafwonden en vervangbare onderdelen is gebleven. Sterkte! Schaafwonden zijn stiekem toch altijd lastig inderdaad.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
Stancke schreef op zondag 5 september 2021 @ 22:38:
Ik overweeg om een powermeter aan te schaffen voor mijn gebruik (wielertoerist) opdzt ik mij hard irriteer aan het feit dat ik op m’n Garmin 830 geen trainingsstatus te zien krijg omdat dit enkel werkt icm hartslagmeter + powermeter. Jammer als ik dan aan het sporten ben en de effecten er niet kan van zien.

Eerst viel mijn oog op de 4iii maar krijg na het lezen van enkele reviews een gemengd gevoel. De Stages variant is dan wel weer top en kost +-420€ voor de enkele zijde maar op diverse webshops staat de dual side Garmin Vector 3 aan 605€.... Dit lijkt mij die meerprijs wel waard.

Ik heb een 4iiii (left), vorig jaar met goeie deal gekocht. Verbruikt wel af en toe een batterijtje, maar dan kan ook komen omdat ik de Chipolo tracking geactiveerd heb. Gebruik overigens niet echt heel actief de data, maar gewoon leuk om te vergelijken, en zien dat je gebuffeld hebt met wind tegen en zo. Waardes lijken goed overeen te komen met mijn Tacx in elk geval.

---------------

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

aerofreak

Steve Jobs

De 4iiii is prima hoor. Geeft je genoeg input om mee te gaan trainen imo:)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Ramon 73

Ik heb ook de Vector 3, bevalt prima. Ook vanwege dezelfde reden gekocht.
€650 is een hele goede prijs! Zelfs Favero Duo is nog duurder/net zo duur.

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-01 23:22

Cis

Ik denk dat ze wilde vragen:
Ging je 25km/u, of ging je op Salteh-speed?

:) Sterkte btw. Hopelijk herstel je snel genoeg

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:27
Hoort erbij @Salteh, ik hoop altijd maar dat het niet met m'n mooie spulletjes gebeurd en als het gebeurd dat de schade meevalt (begin dit jaar een vergelijkbare val gemaakt, maar dan een koprol i.p.v. schuiver = meer blauwe plekken, minder schade). Zo te zien ga je het wel overleven, maar nieuwe shifter+nieuwe schoen is wel een zure.

Beterschap en goed herstel gewenst aan de Cinelli!

[ Voor 20% gewijzigd door Ypuh op 06-09-2021 08:06 ]

• RvA91
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik dacht dus goede schoenen gekocht te hebben, maar de "BOA" text is er nu al vanaf. Daarnaast zit er ook al een gat in m'n schoenen.

[Afbeelding]

Maar eigenlijk had ik wel genoeg van m'n 11 speed Di2, dus probeerde ik wat 12 speed vrij te spelen.. 8)7
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Vandaag een stukje gaan rijden, besloot om wat te drinken. Sommige mensen zouden daar natuurlijk voor stoppen, maar dat is pauze en dat mag niet O-) . Maar goed, op het moment dat ik wat drink raak ik ook een redelijk gecamoufleerde megahobbeldebobbel / gat / scheur in het fietspad / geen idee.- en toen was ik m'n stuur kwijt. Toen kwam de grond dus heeeeeeeeel dichtbij.

Nu ben ik twee keer gevallen met fietsen, maar de eerste keer was nogal zacht.. in het gras. Deze was iets harder.. bloedende ellebogen en een knie.. daarnaast een klein wondje op m'n pols.
Gaat verder allemaal goed, dus het valt ook wel weer mee, maar ja. leuk is anders :).

Ik heb ook wel weer geluk - op de Cinelli zelf zit helemaal niets. Nog geen enkel krasje.
Wel op de shifter, stuur en thru-axle. Oh en die schoenen dus.

Nu ga ik over 2 weken in Girona fietsen en daarna op vakantie, dus ik kan lekker rustig nieuwe onderdelen zoeken. Was sowieso niet van plan om m'n eigen fiets mee te nemen.

Ouch, toevallig een knwu lidmaatschap? Dan kan je eventueel nog e.e.a. via de bijbehorende verzekering claimen. (Ik heb de voorwaarden niet helemaal meer op m'n netvlies, maar in 2017 kon je zaken als schade aan kleding ook meenemen tot een maximum bedrag van €1000,-).

• Salteh
RvA91 schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:00:
[...]

Ouch, toevallig een knwu lidmaatschap? Dan kan je eventueel nog e.e.a. via de bijbehorende verzekering claimen. (Ik heb de voorwaarden niet helemaal meer op m'n netvlies, maar in 2017 kon je zaken als schade aan kleding ook meenemen tot een maximum bedrag van €1000,-).
Bedankt! Yep, heb ik 4-5 jaar geleden ook al een keer gedaan, dat ging toen super makkelijk :)

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-01 11:14
Omdat er volgens mij geen 'groot Strava-topic' is, stel ik hier maar de vraag of ik de enige ben die sinds een aantal dagen geen automatisch ladende feed in Strava heeft op de computer. De pagina blijft leeg als ik de website open, met alleen een knop MEER. Als ik daarop klik, dan opent de feed wel, echter na het kijken van details van een ride en het weer terug gaan naar de vorige pagina gebeurt weer exact hetzelfde. Hoe irritant!

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Prulleman
  • Laatst online: 13:52
coelho schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:20:
Omdat er volgens mij geen 'groot Strava-topic' is, stel ik hier maar de vraag of ik de enige ben die sinds een aantal dagen geen automatisch ladende feed in Strava heeft op de computer. De pagina blijft leeg als ik de website open, met alleen een knop MEER. Als ik daarop klik, dan opent de feed wel, echter na het kijken van details van een ride en het weer terug gaan naar de vorige pagina gebeurt weer exact hetzelfde. Hoe irritant!
andere computer en of browser geprobeerd? cache / cookies leeg gegooid ?
Heb je gekke plugins toegevoegd?

(hier geen problemen)

Strava

• rolandos582
Salteh schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:11:
[...]

Bedankt! Yep, heb ik 4-5 jaar geleden ook al een keer gedaan, dat ging toen super makkelijk :)
Wel weer Lake's hé! Wat een topschoenen zijn dat joh, ik wil nooit meer anders. Doet mijn hart pijn om ze zo te zien :(

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

Oef, balen man, hopelijk herstel je snel! Ongeluk kan in een klein hoekje zitten. Vorige jaar december had ik iets vergelijkbaars: was aan het drinken, knal op een randje bij een bruggetje, verlies mijn stuur en knalde met 35 op de brugleuning: schouder uit de kom! Schoot gelukkig vanzelf terug, maar duurde wel even voordat dat weer hersteld was!

Wel relax dat je fiets het redelijk overleefd heeft!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-01 17:12
Nou, vandaag moest het maar gebeuren. Fietsje gepakt en de Tourmalet bedwongen. Uiteindelijk in 2:28 boven, viel niet mee het laatste stuk, ijle lucht en het was knap warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2uXCQr9BnMmhQpewutAVGayMxE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hWjCKciKTABn1c3k9ejsSMIg.jpg?f=user_large

https://strava.app.link/h1OvNxewkjb

Had het sneller gekund? Wellicht, paar keer gestopt voor een slokje water. Maar het was flink buffelen tussen alle graatjes en botjes door. :P geschat vermogen van 170 watt is wel laag tov wat ik op de Tacx trap. Wellicht die laatste nog eens kalibreren. Of van strava klopt gewoon geen reet. :+

Als laatste nog dank voor eenieders input van laatst.

[ Voor 3% gewijzigd door NoepZor op 06-09-2021 13:57 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Gravel (en comfort) vraagje :D

Gisteren eindelijk mijn eerste 200(+1) km rit gedaan op een racert. Heerlijk solo cruisen door de Veluwe. In een van mijn eerdere posts zei ik al dat ik keek naar een gravel-upgrade, maar nu al helemaal (een nieuwe fiets kan nog wel even wachten tot na de schaarste). Mijn 25mm's zijn sowieso zo goed als op en bovendien maken dit soort ritjes mijn onderste duidelijk dat meer comfort altijd welkom is. :+

Ik probeer uit te vinden of ik 28mm of zelfs 32mm bandjes kan gebruiken om mijn inmiddels aan vervanging toezijnde 25mm's te vervangen. Dat is alleen nogal lastig met een tweedehands fiets.

Van de wielset (Shimano WH-R500) is makkelijk iets te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TULyq88voE_rY_sQk2JQns7EePM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ukUY6LnSaINh64IIcSFMBqiw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jABciAoDsuUzSpM8N4hbwMwoyUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W82frBaoUnVXKrW3l8y3X6xJ.jpg?f=fotoalbum_tile
(al is de specificatie van Mantel volgens mij gebaseerd op diezelfde ETRTO-tabel)

Het is een Sensa Romagna Tiagra Matt, 2019 model die ik eind 2019 tweedehands ergens heb gescoord. Ik kreeg er een boekje bij, maar dat is dezelfde algemene handleiding als op de website van Sensa waar ik niets wijzer van word.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVIHbgAgyqDdu6FpRfHm6AXU-s8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYiyoEldKYTDpq8RF7ugZc8k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTyygRr0hUgXTV3eg40_bmUKpUE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRhJHPl959na33Pg4Zk6BkCL.jpg?f=fotoalbum_tile
(achter, voor)
Qua remmen geen probleem dus, maar heb effe zitten meten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-5G7_MqCXvtC0hueNjpHogBi0k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSkn7VjnVEHH2pleFhOqgj36.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsWLEabcJp3Pd8WQb_uHZfccbdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tID53FPPMDHLel2tdXXqWlN5.jpg?f=fotoalbum_tile
(achter, voor)
Lastig om te fotografen voor perspectief, maar achter lijkt er 52 - 17 = 35mm vrij.
Voor lijkt nog 4 à 5 mm vrij, dus (25+2*4=) 33 of (25+2*5=) 35.
Maar hoe zit dat met vorming, lagere druk, benodige vrije ruimte, etc.?

Ik heb eventueel nog een reserve 25mm liggen en zou bijvoorbeeld ook voor 25 en achter 28 kunnen doen. Iemand die daar gravel-ervaring mee heeft? Of 28-28, of 28-32, of 32-32. Zoveel mogelijkheden, maar hoe kom ik er achter wat past, zonder van alle maten wat te bestellen en daarna met nutteloze niet-retourneerbare banden te zitten? :+

Informaticus of vakkundig Googler?

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:53

Stufferdt

doet ook maar wat.

Stufferdt schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:55:
Edit: oeps, verkeerde topic. Please don't hurt me... O-)

Zondag eerste koersje via ready2race. Ik kreeg via de website het advies om in klasse 4 te starten, dus we gaan zien hoe het loopt :)
Mezelf maar even quoten :)

Zondag meegedaan met ready2race op het parcours van ARC Ulysses.

Vorige week op Sloten stond ik ook ingeschreven, maar door een killing spierpijn ben ik die dag niet verder gekomen dan de bank, dus toen een DNS achter mijn naam. Gisteren gelukkig wel redelijk fit. Afgelopen week m'n uren gedraaid en benen voelden niet optimaal, maar trap wel prima waardes dus had er wel vertrouwen in opzich. Zoals gezegd, ingeschreven in klasse 4, wat het laagste niveau is na de instapklasse. Had geen idee wat te verwachten, aangezien je met soloritjes a 32-34 en sprintsnelheid tussen de 50 en 55 in klasse 4 terecht komt als je het vragenlijstje invult.

Het koersje was in Amsterdam Noord, op het terrein van ARC Ulyssus. Een mooi rondje, volgens ready2race zelf best nog technisch. Door een weekje oppassen in Purmerend kon ik zelf nog op de fiets, dus helemaal mooi. Ik heb een collega overtuigd mee te doen, dus had wat aanspraak en op voorhand waren er wilde plannen om een dikke leadout te doen voor hem. Uiteindelijk elkaar na de neutralisatie niet meer gezien tot 300m voor de finish, maargoed.

Wedstrijd zelf begon met 10 minuten neutralisatie, zodat iedereen kon wennen aan het groepsrijden, het parcours en het met 5 door een bocht heen. Dit was voor veel mensen wennen en er werd niet heel strak gestuurd. De meerijdende coaches gaven tips en advies onderweg, maar hielden het naar mijn mening best algemeen. Als iemand iets raars deed, werd het advies in het algemeen rondgeslingerd, dus ik vroeg me weleens af in welke mate die persoon zich aangesproken voelde. Tijdens de neutralisatie mezelf koest gehouden en zo efficient mogelijk naar voren gereden. Bij het begin van de koers zat ik rond plek 10 en daar heb ik mezelf ook de hele rit gehouden. Geprobeerd zo efficient mogelijk te rijden, wat redelijk lukte. Na 5 rondes werd de neutralisatie afgevlagt en begonnen we aan 30 minuten koers :D

Er werd behoorlijk slordig gereden, lijnen werden weinig gehouden en er werd in gaatjes gedoken die er niet waren. Het was een soort jonge roedel met wolven op testosteron :+ . Heftig, maar niks gebeurt en het werd steeds beter. Hier en daar nog wat tips gegeven en die leken mensen wel echt op te pikken. Al sje gedubbeld werd kreeg je een blauwe vlag en moest je het parcours verlaten. Begreep dat er wel wat mensen zijn gedubbeld, maar dat zij met hulp van een trainer wel nog mochten doorfietsen.

Gemiddelde lag zo rond de 40km/u, dus voor iedereen met wat conditie en bochtentechniek prima te doen. Ondanks mijn belabberde bochten toch nog wat kudos gehad van trainers dat ik er prima doorheen ging en vooral netjes m'n lijn hield. Uiteindelijk relatief easy meegepeddeld rond plek 10, geen kopbeurten gedaan en geen gaten dicht hoeven rijden, dus kon me vrij fris op gaan maken voor het laatste rondje. De laatste ronde uiteindelijk met 52,8 gemiddeld en 328w afgewerkt (1,85km per rondje in 2m12) dus er werd toen wel redelijk doorgereden. Door het gedrang in de laatste bocht kwam ik ingesloten te zitten dus halfbakken gesprint voor uiteindelijk plek 15 van de 38. Collega werd 8ste, hele wedstrijd niet gezien en zat ineens voor me :D

De eerste 3 kregen nog een prijsje (bidon, applaus en wat goodies denk ik). Terechte winnaars overig, veel kopwerk gedaan en duidelijk sterk.

TL;DR
-Aanrader, zeker doen!
-er werd slordig gereden maar niet ongevaarlijk.
-er waren veeel dikke fietsen en gesoigneerde renners. Sommigen leken op voorhand wat te laag ingeschaald.
-ARC Ulyssus heeft in Amsterdam-Noord een hele mooie baan. Het zijn vlotte bochten en je leert er goed bochten rijden.

Powerdata:
Zoals te zien niet heel diep hoeven gaan, er werd niet heel hard gereden maar toch kwam niemand weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbl2EVZ5d7appvLKSZ_5F5GRZ6w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ODsih26kleBScXc0IrWR0Tjs.png?f=user_large

😀😀😀

• rolandos582
Stufferdt schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:45:
[...]

Mezelf maar even quoten :)

Zondag meegedaan met ready2race op het parcours van ARC Ulysses.

Vorige week op Sloten stond ik ook ingeschreven, maar door een killing spierpijn ben ik die dag niet verder gekomen dan de bank, dus toen een DNS achter mijn naam. Gisteren gelukkig wel redelijk fit. Afgelopen week m'n uren gedraaid en benen voelden niet optimaal, maar trap wel prima waardes dus had er wel vertrouwen in opzich. Zoals gezegd, ingeschreven in klasse 4, wat het laagste niveau is na de instapklasse. Had geen idee wat te verwachten, aangezien je met soloritjes a 32-34 en sprintsnelheid tussen de 50 en 55 in klasse 4 terecht komt als je het vragenlijstje invult.

Het koersje was in Amsterdam Noord, op het terrein van ARC Ulyssus. Een mooi rondje, volgens ready2race zelf best nog technisch. Door een weekje oppassen in Purmerend kon ik zelf nog op de fiets, dus helemaal mooi. Ik heb een collega overtuigd mee te doen, dus had wat aanspraak en op voorhand waren er wilde plannen om een dikke leadout te doen voor hem. Uiteindelijk elkaar na de neutralisatie niet meer gezien tot 300m voor de finish, maargoed.

Wedstrijd zelf begon met 10 minuten neutralisatie, zodat iedereen kon wennen aan het groepsrijden, het parcours en het met 5 door een bocht heen. Dit was voor veel mensen wennen en er werd niet heel strak gestuurd. De meerijdende coaches gaven tips en advies onderweg, maar hielden het naar mijn mening best algemeen. Als iemand iets raars deed, werd het advies in het algemeen rondgeslingerd, dus ik vroeg me weleens af in welke mate die persoon zich aangesproken voelde. Tijdens de neutralisatie mezelf koest gehouden en zo efficient mogelijk naar voren gereden. Bij het begin van de koers zat ik rond plek 10 en daar heb ik mezelf ook de hele rit gehouden. Geprobeerd zo efficient mogelijk te rijden, wat redelijk lukte. Na 5 rondes werd de neutralisatie afgevlagt en begonnen we aan 30 minuten koers :D

Er werd behoorlijk slordig gereden, lijnen werden weinig gehouden en er werd in gaatjes gedoken die er niet waren. Het was een soort jonge roedel met wolven op testosteron :+ . Heftig, maar niks gebeurt en het werd steeds beter. Hier en daar nog wat tips gegeven en die leken mensen wel echt op te pikken. Al sje gedubbeld werd kreeg je een blauwe vlag en moest je het parcours verlaten. Begreep dat er wel wat mensen zijn gedubbeld, maar dat zij met hulp van een trainer wel nog mochten doorfietsen.

Gemiddelde lag zo rond de 40km/u, dus voor iedereen met wat conditie en bochtentechniek prima te doen. Ondanks mijn belabberde bochten toch nog wat kudos gehad van trainers dat ik er prima doorheen ging en vooral netjes m'n lijn hield. Uiteindelijk relatief easy meegepeddeld rond plek 10, geen kopbeurten gedaan en geen gaten dicht hoeven rijden, dus kon me vrij fris op gaan maken voor het laatste rondje. De laatste ronde uiteindelijk met 52,8 gemiddeld en 328w afgewerkt (1,85km per rondje in 2m12) dus er werd toen wel redelijk doorgereden. Door het gedrang in de laatste bocht kwam ik ingesloten te zitten dus halfbakken gesprint voor uiteindelijk plek 15 van de 38. Collega werd 8ste, hele wedstrijd niet gezien en zat ineens voor me :D

De eerste 3 kregen nog een prijsje (bidon, applaus en wat goodies denk ik). Terechte winnaars overig, veel kopwerk gedaan en duidelijk sterk.

TL;DR
-Aanrader, zeker doen!
-er werd slordig gereden maar niet ongevaarlijk.
-er waren veeel dikke fietsen en gesoigneerde renners. Sommigen leken op voorhand wat te laag ingeschaald.
-ARC Ulyssus heeft in Amsterdam-Noord een hele mooie baan. Het zijn vlotte bochten en je leert er goed bochten rijden.

Powerdata:
Zoals te zien niet heel diep hoeven gaan, er werd niet heel hard gereden maar toch kwam niemand weg.
[Afbeelding]
Kan ik beamen. Bij ons krijgt de winnaar ook een bikefit. Als je die al hebt gewonnen, gaat hij naar 2 en zo verder. Laatst won de nummer 4 hem want de top 3 had hem al gehad. Maar zeker prima koers en goed om te doen. Ik was op Corpus in Groningen. Geblocked in de laatste bocht dus sprint laten lopen. Werd wel koers gemaakt en constant wegrijden en terugpakken.

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

rolandos582 schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:54:
[...]

Kan ik beamen. Bij ons krijgt de winnaar ook een bikefit. Als je die al hebt gewonnen, gaat hij naar 2 en zo verder. Laatst won de nummer 4 hem want de top 3 had hem al gehad. Maar zeker prima koers en goed om te doen. Ik was op Corpus in Groningen. Geblocked in de laatste bocht dus sprint laten lopen. Werd wel koers gemaakt en constant wegrijden en terugpakken.
Wow, mooie prijs! Ik heb geen idee wat hier de prijzen waren hoor, werd ook niet verteld denk ik. Zat niet in de buurt van het podium :+

Maar concept is leuk en ik denk/hoop dat het veel mensen kennis leert maken met koersjes rijden. Zelf al wat trainingskoersjes gereden en die gingen ook beter dan verwacht, dus zo tank je gaandeweg wel vertrouwen. Een poging wagen bij de sportklasse is iets voor volgend jaar, maar daar kom ik nog wel wat pure power tekort vrees ik. Funklasse is lastig te vinden momenteel, dus probeer trainingskoersjes mee te pakken.

😀😀😀

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 12:00
Leuk om te lezen! Vind het echt super goed dat er meer van dit soort laagdrempelige wedstrijden komen.
Las dat ze voor volgend jaar het aantal locaties willen uitbreiden dus dat is wel erg fijn! Ga dan zeker de agenda in de gaten houden en wat racejes meepakken!

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• rolandos582
Heb nu 3 koersen in Klasse 3 gereden. Power heb ik wel, voor mij is het puur positioneren en werken aan bochten bij sommige parcours. Is zeker leuk en aan te raden! Goed georganiseerd, parcours afgezet en goede begeleiding etc.

Zonder dat je gelijk een KNWU licentie etc. nodig bent.

• Salteh
The day after:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5seykzwyOwr7LwRLSEU41vPzpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJDfMiIxmMxY6CQF3KOfIuhg.jpg?f=fotoalbum_large

Wel geluk gehad, denk ik dan :)

Kwam wel dit plekje nog tegen, verder alleen stuur/shifter, schoen en thru-axle. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLCAUoPScx3KAl1XIKx34cG78Z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0a0c02FiTHr1gzLynJAEipa.jpg?f=fotoalbum_large

• rolandos582
Salteh schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:28:
The day after:

[Afbeelding]

Wel geluk gehad, denk ik dan :)

Kwam wel dit plekje nog tegen, verder alleen stuur/shifter, schoen en thru-axle. _/-\o_

[Afbeelding]
@Ypuh Mooi zadel heeft Salteh hé ? O-) Tijd voor een nog mooie zadel!

• Salteh
Haha, daar heeft Ypuh al ooit iets over gezegd, maar ja. Voor mij werkt 'ie wel :).
Ik heb eerst een maand gereden op de chinese kopie en daarna de echte besteld.

(had meerdere chinese zadels in huis, maar deze beviel het best)

• Prulleman
TheTinusNL schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:25:

Gisteren eindelijk mijn eerste 200(+1) km rit gedaan op een racert. Heerlijk solo cruisen door de Veluwe. In een van mijn eerdere posts zei ik al dat ik keek naar een gravel-upgrade, maar nu al helemaal (een nieuwe fiets kan nog wel even wachten tot na de schaarste). Mijn 25mm's zijn sowieso zo goed als op en bovendien maken dit soort ritjes mijn onderste duidelijk dat meer comfort altijd welkom is. :+

Ik probeer uit te vinden of ik 28mm of zelfs 32mm bandjes kan gebruiken om mijn inmiddels aan vervanging toezijnde 25mm's te vervangen. Dat is alleen nogal lastig met een tweedehands fiets.

[Afbeelding][Afbeelding]
(al is de specificatie van Mantel volgens mij gebaseerd op diezelfde ETRTO-tabel)

Het is een Sensa Romagna Tiagra Matt, 2019 model die ik eind 2019 tweedehands ergens heb gescoord. Ik kreeg er een boekje bij, maar dat is dezelfde algemene handleiding als op de website van Sensa waar ik niets wijzer van word.
[Afbeelding][Afbeelding]
(achter, voor)
[Afbeelding][Afbeelding]
(achter, voor)
Lastig om te fotografen voor perspectief, maar achter lijkt er 52 - 17 = 35mm vrij.

Ik heb eventueel nog een reserve 25mm liggen en zou bijvoorbeeld ook voor 25 en achter 28 kunnen doen. Iemand die daar gravel-ervaring mee heeft? Of 28-28, of 28-32, of 32-32. Zoveel mogelijkheden, maar hoe kom ik er achter wat past, zonder van alle maten wat te bestellen en daarna met nutteloze niet-retourneerbare banden te zitten? :+
ik denk dat 28mm wel gaat passen, volgens mij is dat ook wel de optimale breedte op dit moment, 30-32 als je nog meer comfort wilt en enkel 25 als je op perfecte wegen rijdt.

FWIW, mijn 28mm gp5000 meten ook echt 28mm op mijn stock wielen (fulcrum 77, 24mm externe breedte, intern geen idee)

Strava

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

rolandos582 schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:26:
Heb nu 3 koersen in Klasse 3 gereden. Power heb ik wel, voor mij is het puur positioneren en werken aan bochten bij sommige parcours. Is zeker leuk en aan te raden! Goed georganiseerd, parcours afgezet en goede begeleiding etc.

Zonder dat je gelijk een KNWU licentie etc. nodig bent.
Klasse 3 was hier zondag maar 12 man, dus blij dat ik daar niet voor had ingeschreven. Dan is het toch veel meer zelf elk gat dichtrijden, dat had ik niet gered denk ik. Maar met een grote groep gaat 2/3km harder ook weer een stuk eenvoudiger al.

En eens. Ik heb een startlicentie gekocht in juni, omdat ik dacht ook Funklasse te gaan rijden, maar was achteraf helemaal niet nodig.

Gek vraagje trouwens: iemand nog leuke routes vanuit Purmerend? Probeer een rondje voor vanavond te plannen van 2,5 a 3 uur, maar Komoot en Strava hebben weinig inspiratie lijkt het.

😀😀😀

• rolandos582
Stufferdt schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:39:
[...]

Klasse 3 was hier zondag maar 12 man, dus blij dat ik daar niet voor had ingeschreven. Dan is het toch veel meer zelf elk gat dichtrijden, dat had ik niet gered denk ik. Maar met een grote groep gaat 2/3km harder ook weer een stuk eenvoudiger al.

En eens. Ik heb een startlicentie gekocht in juni, omdat ik dacht ook Funklasse te gaan rijden, maar was achteraf helemaal niet nodig.

Gek vraagje trouwens: iemand nog leuke routes vanuit Purmerend? Probeer een rondje voor vanavond te plannen van 2,5 a 3 uur, maar Komoot en Strava hebben weinig inspiratie lijkt het.
Klasse 3 had 36 man en klasse 2,1 en hoofdklasse peloton van 76 man. Lekker druk altijd wel hier in het noorden. Meestal wel 30+ man aan de startlijn. Volgende week Assen, ben benieuwd! Ook 1e koers met mijn 55mm carbon wielen.

• Galois
  • Laatst online: 13:13

Galois

1811 - 1832

coelho schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:20:
Die heb ik ooit geprobeerd op te starten! Maar zoals je ziet, niet echt een succes geworden :)
(lijkt mij overigens nog steeds erg handig!)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Stufferdt schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:39:
[...]

Een 'driehoekje' klikken in Komoot en dan krijg je wel een mooi rondje hoor... Dus naast je startpunt, nog twee of drie andere punten. Komoot kiest dan wel op basis van heatmaps de mooiste/beste route.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:51
[b]

Dit is een van mijn vaste rondjes. Een mooie route door rustig gebied. Meestal hoeven de voeten geen een keer uit de pedalen.

https://connect.garmin.com/modern/course/50774773

(In 't Veld hoef je niet linksaf. Gewoon rechtdoor blijven rijden, dan pikt de route het wel weer op. Er zit een kaartvaut in ofm waardoor ik hem niet goed getekend krijg. Route volgen kan ook...)

Have fun!

[ Voor 19% gewijzigd door Stillekracht op 06-09-2021 16:48 ]

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

Stillekracht schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:44:
[...]

Dit is een van mijn vaste rondjes. Een mooie route door rustig gebied. Meestal hoeven de voeten geen een keer uit de pedalen.

https://connect.garmin.com/modern/course/50774773

(In 't Veld hoef je niet linksaf. Gewoon rechtdoor blijven rijden, dan pikt de route het wel weer op. Er zit een kaartvaut in ofm waardoor ik hem niet goed getekend krijg. Route volgen kan ook...)

Have fun!
Thank you!
Heb er even 2 routes uitgehaald (70 en 93km), even zien hoelaat ik onderweg ben en hoeveel tempo er in de benen zit. Dit is toch weer een hele andere route dan strava/Komoot me wilden laten rijden.

😀😀😀

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:06
Ready2Race is gewoon een prachtig concept, je hoort het veel om je heen. Toerfietsers die wekelijks veel uren maken maar verder dan een bordjes sprint komen ze niet of vaak durven ze niet doordat de stap naar een wedstrijd best groot is.

Ready2Race is daar mooi op ingesprongen, maar goed veel wielerclubs organiseren ook op een door de weekse avond een trainingskoers. Dit is eigenlijk wat hetzelfde verhaal, behalve dat je daar maar 1 klasse hebt ipv bij ready2race 4 of 5 klassen.

Wat mij betreft breiden ze het uit en zetten ze de KNWU buiten spel.

• rolandos582
pier87 schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:01:
Ready2Race is gewoon een prachtig concept, je hoort het veel om je heen. Toerfietsers die wekelijks veel uren maken maar verder dan een bordjes sprint komen ze niet of vaak durven ze niet doordat de stap naar een wedstrijd best groot is.

Ready2Race is daar mooi op ingesprongen, maar goed veel wielerclubs organiseren ook op een door de weekse avond een trainingskoers. Dit is eigenlijk wat hetzelfde verhaal, behalve dat je daar maar 1 klasse hebt ipv bij ready2race 4 of 5 klassen.

Wat mij betreft breiden ze het uit en zetten ze de KNWU buiten spel.
Absoluut, je ziet ook steeds meer mensen. Dik/dun/elite/amateur. Ik vind het helemaal geweldig, toen ik vorig jaar begon met fietsen, was ik helemaal niet fanatiek en helemaal niet met het idee om te gaan koersen. Langzaam word je beter en dacht ik, ach fkit. Toch maar eens proberen en nu ben ik hooked. Het zit gewoon goed in elkaar, de animo is groot en het is allemaal op fiets afstand. KNWU koersen zitten door het hele lange en toch op redelijke afstanden. Nu is het allemaal voor mij <20km fietsen. Als je dan om 1030 moet koersen, kun je nog een beetje uitslapen en dan rustig warmfietsen. I want more! O-)

Vandaag fiets weggebracht, hopelijk morgen met DI2 terug fietsen. Ik ben heel benieuwd en voornamelijk erg hyped O-)

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 10:16
Ik heb eventueel nog een reserve 25mm liggen en zou bijvoorbeeld ook voor 25 en achter 28 kunnen doen. Iemand die daar gravel-ervaring mee heeft? Of 28-28, of 28-32, of 32-32. Zoveel mogelijkheden, maar hoe kom ik er achter wat past, zonder van alle maten wat te bestellen en daarna met nutteloze niet-retourneerbare banden te zitten?
"gravel ervaring" is een rekbaar begrip. Ik vind 28mm op een vlak gravel pad prima maar ik mijd de meer hobbelige of zanderige paden. Daarbij ligt het er ook maar net aan hoe zwaar je bent. Wanneer je 60kg weegt kun je op dezelfde bandenmaat met een veel lagere druk rijden dan wanneer je 100kg weegt.
Wat qua banden past zou ik eerste keer naar de lokale fietsenmaker gaan om daar de banden te kopen. Je betaald mogelijk wat meer maar hebt daar dan de service van het overleg over de bandenmaat voor.

• Ramon 73
[Knip]
Of 28-28, of 28-32, of 32-32. Zoveel mogelijkheden, maar hoe kom ik er achter wat past, zonder van alle maten wat te bestellen en daarna met nutteloze niet-retourneerbare banden te zitten? :+
Proberen om gebruikte banden te kopen, en als het écht niet bevalt snel verkopen?
Verder, qua comfort maakt het zadel natuurlijk ook heel veel uit. Jarenlang op mijn oude, vertrouwde, Selle Royal gereden. Op een gegeven moment toch last gekregen van zitpijn, slapende zak etc.
Doordat ik een mede wielrenner zag met een vreemdsoortig zadel gesprekje aangeknoopt. Had ongeveer hetzelfde meegemaakt en geswitcht naar ISM zadel. Dat heb ik toen ook gedaan, met testperiode.

Op de gravelbike rij ik zelfs met 37mm, soms nét iets te smal op zware stukken. Race is 25mm.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 06-09-2021 19:31 ]

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Dank voor de reacties :D
Prulleman schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:38:
[...]

ik denk dat 28mm wel gaat passen, volgens mij is dat ook wel de optimale breedte op dit moment, 30-32 als je nog meer comfort wilt en enkel 25 als je op perfecte wegen rijdt.

FWIW, mijn 28mm gp5000 meten ook echt 28mm op mijn stock wielen (fulcrum 77, 24mm externe breedte, intern geen idee)
De bandjes die ik er nu op heb zitten meten ook exact 25mm. Ik denk inderdaad dat 28 past. Als het past is 30 of misschien zelfs 32 ook het overwegen waard. Dat verschil in snelheid interesseert mij minder dan de lol die ik er voor terug krijg. :D
BartNL schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:21:
[...]

"gravel ervaring" is een rekbaar begrip. Ik vind 28mm op een vlak gravel pad prima maar ik mijd de meer hobbelige of zanderige paden. Daarbij ligt het er ook maar net aan hoe zwaar je bent. Wanneer je 60kg weegt kun je op dezelfde bandenmaat met een veel lagere druk rijden dan wanneer je 100kg weegt.
Wat qua banden past zou ik eerste keer naar de lokale fietsenmaker gaan om daar de banden te kopen. Je betaald mogelijk wat meer maar hebt daar dan de service van het overleg over de bandenmaat voor.
Inderdaad een rekbaar begrip, maar sowieso worden het racebanden en geen gravelbanden (krijg ik anders slaag van de stijlpolitie?), het wordt meer voor de bospaadjes waar ik nu af en toe doorheen wordt gestuurd en wie weet wat er verder nog mogelijk wordt (dat wordt gewoon proberen). Echte offroad tot aan de grens van mountainbike mag wachten voor de soonooit™ nieuwe fiets.

Binnenkort eens langs bij fietsboeren of ze niet wat test wielensetjes hebben die ik ter plekke er even in kan douwen om te kijken of het past.
Ramon 73 schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:29:
Proberen om gebruikte banden te kopen, en als het écht niet bevalt snel verkopen?

...
Buitenbanden is nou niets iets dat ik snel tweedehands zou kopen, maar inderdaad ook het overwegen waard.
Ramon 73 schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:29:
...

Verder, qua comfort maakt het zadel natuurlijk ook heel veel uit. Jarenlang op mijn oude, vertrouwde, Selle Royal gereden. Op een gegeven moment toch last gekregen van zitpijn, slapende zak etc.
Doordat ik een mede wielrenner zag met een vreemdsoortig zadel gesprekje aangeknoopt. Had ongeveer hetzelfde meegemaakt en geswitcht naar ISM zadel. Dat heb ik toen ook gedaan, met testperiode.

Op de gravelbike rij ik zelfs met 37mm, soms nét iets te smal op zware stukken. Race is 25mm.
Het is inderdaad het gevoelloos worden dat het meest vervelend is (zeker als het straks weer kouder wordt). Zat laatst al wat de kijken naar zadels, maar was ISM nog niet tegengekomen. Eerst nog maar wat experimenteren met geometrie/afstelling, daar zit denk ik ook nog veel verbetering.

Informaticus of vakkundig Googler?

• BartNL
TheTinusNL schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:52:
Inderdaad een rekbaar begrip, maar sowieso worden het racebanden en geen gravelbanden (krijg ik anders slaag van de stijlpolitie?), het wordt meer voor de bospaadjes waar ik nu af en toe doorheen wordt gestuurd en wie weet wat er verder nog mogelijk wordt (dat wordt gewoon proberen). Echte offroad tot aan de grens van mountainbike mag wachten voor de soonooit™ nieuwe fiets.
volgens mij doe ik dat probleemloos op 28mm banden met 6.0-6.5 barg bandendruk.
Binnenkort eens langs bij fietsboeren of ze niet wat test wielensetjes hebben die ik ter plekke er even in kan douwen om te kijken of het past[...]
of gewoon op een rustig moment met je fiets er heen en vragen wat past? Een band opleggen doet een fietsenmaker in paar minuten of mag je misschien ter plekke ook zelf wel doen om te kijken of het past (een ander velg zou mogelijk wat verschil kunnen maken qua breedte)?

[ Voor 3% gewijzigd door BartNL op 06-09-2021 22:36 ]

• Stancke
Mistraller schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:42:
[...]

Ik heb een 4iiii (left), vorig jaar met goeie deal gekocht. Verbruikt wel af en toe een batterijtje, maar dan kan ook komen omdat ik de Chipolo tracking geactiveerd heb. Gebruik overigens niet echt heel actief de data, maar gewoon leuk om te vergelijken, en zien dat je gebuffeld hebt met wind tegen en zo. Waardes lijken goed overeen te komen met mijn Tacx in elk geval.
aerofreak schreef op maandag 6 september 2021 @ 07:27:
[...]

De 4iiii is prima hoor. Geeft je genoeg input om mee te gaan trainen imo:)
Thanks, het enthousiasme kunnen onderdrukken en gisteren 4iiii besteld. Denk ook niet dat ik de data actief zal gebruiken dus geen nood aan uitgebreide analyses etc., basis is wat ik nodig heb.

Ben benieuwd naar de eerste ervaringen :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Stancke schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:13:
[...]

[...]

Thanks, het enthousiasme kunnen onderdrukken en gisteren 4iiii besteld. Denk ook niet dat ik de data actief zal gebruiken dus geen nood aan uitgebreide analyses etc., basis is wat ik nodig heb.

3 of 5s als dataveld is wel leuk. Kan je gebruiken als je jezelf wil pacen. En aan het eind van de rit even je avg power zien is al een leuk begin

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:09

Phydomir

Dennis

Stancke schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:13:

Als je die data niet actief gaat gebruiken, waarom dan een powermeter?

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• pier87
Phydomir schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:56:
[...]

om in de juiste zone te trainen lijkt me?

• 418O2
  • Nu online
[...]

;)

@Stancke wel een FTP test doen hoor, anders wordt je met pek en kippenveren het topic uitgebonjourd ;)

• ElGreco
  • Laatst online: 12:30

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
(achter, voor)
[Afbeelding][Afbeelding]
(achter, voor)

Ik mis een opname: bij de trapas. Hoeveel ruimte heb je daar? Daar moet je band ook passen namelijk. Veel mensen vergeten dat en kijken alleen bij de remmen.

Als je 28mm er in krijgt voorin, en jouw metingen kloppen, houd je dus straks 2,5mm over per kant en de afstand tussen band en vorkkroon heb je niet eens gemeten.

Dat is serieus weinig. Er hoeft maar een slag in jouw wiel te komen, op hoge snelheid doorrijden omdat je het niet door hebt, en je vork is beschadigd. Ik heb fietsen gezien waarbij de liggende achterbrug of carbon vork letterlijk weg geschuurd is door een band die er tegen aan liep. Gewoon een gat in het carbon. Volgens mij zijn de poten van jouw voorvork wel van carbon.

Ander, niet ondenkbare, scenario: jouw band pikt een steen/tak mee en loopt aan tegen je vork. Je hele band ligt dan open. Grote kans op een valpartij. Als er iets anders tussen komt (bij een onverhard pad of een takje wat je meeneemt van het wegdek), en het hoeft dus maar iets te zijn van een mm of 3-4, heb je kans op een geblokkeerd voorwiel en een head first lancering.

Denk dus goed na vóór dat je de grenzen gaat opzoeken van wat past. Als je meer comfort wilt, kun je ook beginnen met een halve bar uit je banden laten lopen. Ik las bij een reactie op jouw post (dacht ik) dat iemand 6 bar op 28mm pompt. Dat is echt teveel. Verwar niet het stuiteren over de weg op te hard opgepompte banden met snelheid.

Ik ga niet beginnen over het weggedrag van een wiel, waarbij de band eigenlijk te breed is voor de velg, waardoor deze de vorm van een gloeilamp krijgt. Want dan krijg ik standaard zinnen terug als "vroeguh reed ik MTB op 15mm velgen". De mode is bredere banden, maar daar horen ook bredere velgen bij.

www.vanspeykwheels.nl

• Stancke
[...]

Omdat dan net Strava // Garmin Connect mij kan vertellen hoe of wat :+

Zonder powermeter krijg je dit te zien in Garmin Connect, ben je uiteraard ook niets mee als je toch min of meer je progressie wenst bij te houden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kPLb6y1.jpg

• 418O2
  • Nu online
Je moet je bij die trainingsstatus ook niet al te veel voorstellen hoor :) Als ik 1,5km onderweg ben dan weet dat ding al te vertellen hoe mijn fitheid is, vind ik bijzonder

• Mistraller
[...]

Omdat het kan, en omdat grafiekjes en cijfertjes :9~ :Y
Het is altijd fijn om na een ritje waarbij je huisgenoot zegt: "Hoezo harde wind" te zien dat je toch echt gebuffeld hebt ondanks avg 25 of zo. En ook al bekijk je niet ieder ritje, over langere periode kan het toch leuk zijn om je progressie te zien. Zeker als je indoor ook fietst want dan heb je meestal ook powerdata.

---------------

• Prulleman
418O2 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:18:
Je moet je bij die trainingsstatus ook niet al te veel voorstellen hoor :) Als ik 1,5km onderweg ben dan weet dat ding al te vertellen hoe mijn fitheid is, vind ik bijzonder
HRV :) hoe betrouwbaar het is, kan je in twijfel trekken, maar in theorie kan een garmin best wat interessante zaken uit je hartslag variatie halen. die melding na +/- 10 minuten is overigens geen training status, maar performance condition, je garmin ziet dan hoe je hartslag reageert op de intensiteit, als je fit / uitgerust bent, dat reageer je sneller, als je vermoeid bent, dan reageert je hart langzamer, dat is prima vooraan in een workout te meten. In de meeste gevallen klopt het ook wel redelijk hier.

Strava

• 418O2
  • Nu online
Prulleman schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:30:
[...]

HRV :) hoe betrouwbaar het is, kan je in twijfel trekken, maar in theorie kan een garmin best wat interessante zaken uit je hartslag variatie halen. die melding na +/- 10 minuten is overigens geen training status, maar performance condition, je garmin ziet dan hoe je hartslag reageert op de intensiteit, als je fit / uitgerust bent, dat reageer je sneller, als je vermoeid bent, dan reageert je hart langzamer, dat is prima vooraan in een workout te meten. In de meeste gevallen klopt het ook wel redelijk hier.
Dat komt bij mij op een punt dan ik net voorbij 2 rotondes ben, lastig om te geloven dat er dan al wat te zeggen is.

Interessant en leuk is het ook wel, maar echt niet zaligmakend. En of je er een PM voor zou moeten kopen...

• Prulleman
418O2 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:37:
[...]

Dat komt bij mij op een punt dan ik net voorbij 2 rotondes ben, lastig om te geloven dat er dan al wat te zeggen is.

Interessant en leuk is het ook wel, maar echt niet zaligmakend. En of je er een PM voor zou moeten kopen...
met HRV kan je in principe in de ochtend al zien hoe fit je ie dag bent...
check maar eens what je bv met een whoop tracker kan

Strava

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Gebruik nu een tijdje een Garmin Vivoactive 4 en die houd dat ook bij. Moet zeggen dat het wel vrij goed overeen komt met hoe ik me voel. Wel leuke extra data.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• 418O2
  • Nu online
Prulleman schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:40:
[...]

met HRV kan je in principe in de ochtend al zien hoe fit je ie dag bent...
check maar eens what je bv met een whoop tracker kan
Dan zal het aan mij liggen :)

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
418O2 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:48:
[...]

Dan zal het aan mij liggen :)
De HRV zoals Garmin die meet is niet zo betrouwbaar. Whoop is al wat beter. HRV kan je vooral gebruiken om je herstel inzichtelijk te krijgen (en daarmee dus bepalen of je trainingload passend is).

Dus het ligt niet aan jou. Daarnaast: gevoel is vrijwel atijd belangrijker dan nummertjes.

iRacing Profiel

• 418O2
  • Nu online
MrBarBarian schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:53:
[...]

De HRV zoals Garmin die meet is niet zo betrouwbaar. Whoop is al wat beter. HRV kan je vooral gebruiken om je herstel inzichtelijk te krijgen (en daarmee dus bepalen of je trainingload passend is).

Dus het ligt niet aan jou. Daarnaast: gevoel is vrijwel atijd belangrijker dan nummertjes.
Ik heb wel een Fenix om mijn pols, misschien helpt dat nog. Maar ik fiets ook op gevoel hoor, ga me niet inhouden omdat Garmin vindt dat dat moet

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 07-09-2021 14:03 ]

• MrBarBarian
418O2 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:03:
[...]

Ik heb wel een Fenix om mijn pols, misschien helpt dat nog. Maar ik fiets ook op gevoel hoor, ga me niet inhouden omdat Garmin vindt dat dat moet
Ik ook (een 'oude' 5x weliswaar). Maar nope, die kan geen HRV meten ;)

Om de vinger van mijn andere hand heb ik een Oura. Die is dan wel weer betrouwbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door MrBarBarian op 07-09-2021 14:06 ]

iRacing Profiel

• 418O2
  • Nu online
MrBarBarian schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:04:
[...]

Ik ook (een 'oude' 5x weliswaar). Maar nope, die kan geen HRV meten ;)
Ik heb een 6x, die zou het moeten kunnen. Heb met fietsen overigens wel een band om :)

• DeVliegendeNLer
  • Laatst online: 14-01 19:27
(Dacht dat ik had gepost, maar zie 'm niet staan)

Ben net begonnen met Strava. Iemand enig idee wat die grijze grafiek op de achtergrond inhoudt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yz2Pw_8cX8yZ1vlCqwOmDcQmtqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ra83F0QocKxVGCgeBqKZR7H.jpg?f=fotoalbum_large

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:15:

Ben net begonnen met Strava. Iemand enig idee wat die grijze grafiek op de achtergrond inhoudt?
Hoogteprofiel

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-01 10:29
DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:15:

[Afbeelding]
Grijs is hoogteverschil.

Strava & Untappd - Do not combine!

• DeVliegendeNLer
Spreekt voor zich, je moet het alleen nét even weten. Thanks heren! _/-\o_
-------------------------
Ik heb mijn zadel trouwens omhoog gezet, volgens de metingen nu perfect uitgelijnd met mijn bbl, maar het voelt een beetje aan dat de trappers lastig te bereiken zijn.

Wanneer ik fiets, geniet mijn voorkeur nu om met de voorvoet te op pedalen te zitten, wat goed is, en wanneer ik mijn hakken op de pedalen houd, crank omlaag, is mijn been nét niet gestrekt.

Ik heb ook gelezen dat wanneer je met je hakken net aan zou kunnen trappen dat de hoogte van je zadel goed zou moeten zijn, in theorie. Die is overigens erg lastig met deze zadelhoogte.

Kan het zijn dat ik gewoonweg moet wennen dat mijn zadel hoger staat dan ik gebruikelijk heb daar ik inflexibel ben, of zit mijn zadel echt te hoog?

[ Voor 50% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 07-09-2021 16:55 ]

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-01 22:17

Fisico

by Fabian

MrBarBarian schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:04:
Om de vinger van mijn andere hand heb ik een Oura. Die is dan wel weer betrouwbaar.
My sleep is better then yours ;)

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-01 16:29

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:50:
[...]

[...]

Spreekt voor zich, je moet het alleen nét even weten. Thanks heren! _/-\o_
-------------------------
Ik heb mijn zadel trouwens omhoog gezet, volgens de metingen nu perfect uitgelijnd met mijn bbl, maar het voelt een beetje aan dat de trappers lastig te bereiken zijn.

Wanneer ik fiets, geniet mijn voorkeur nu om met de voorvoet te op pedalen te zitten, wat goed is, en wanneer ik mijn hakken op de pedalen houd, crank omlaag, is mijn been nét niet gestrekt.

Ik heb ook gelezen dat wanneer je met je hakken net aan zou kunnen trappen dat de hoogte van je zadel goed zou moeten zijn, in theorie. Die is overigens erg lastig met deze zadelhoogte.

Kan het zijn dat ik gewoonweg moet wennen dat mijn zadel hoger staat dan ik gebruikelijk heb daar ik inflexibel ben, of zit mijn zadel echt te hoog?
Als je de hoek van je voet moet veranderen om het rondje op “het laagste punt” vol te maken staat je zadel te hoog.
Op den duur ga je dat wel merken aan de pezen aan de achterkant van je knie.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Phydomir

Phydomir

Dennis

@DeVliegendeNLer Recht op je fiets zittend, pedaal omlaag zou je je hak op je pedaal moeten kunnen zetten en dan net niet een gestrekt been hebben. Mocht dit voor je gevoel nog te hoog zijn, zet dan gerust je zadel iets lager.
Een iets te laag zadel kan minder kwaad dan een te hoog zadel.

• DeVliegendeNLer
Chiron schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:29:
[...]

Als je de hoek van je voet moet veranderen om het rondje op “het laagste punt” vol te maken staat je zadel te hoog.
Op den duur ga je dat wel merken aan de pezen aan de achterkant van je knie.
Phydomir schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:35:
@DeVliegendeNLer Recht op je fiets zittend, pedaal omlaag zou je je hak op je pedaal moeten kunnen zetten en dan net niet een gestrekt been hebben. Mocht dit voor je gevoel nog te hoog zijn, zet dan gerust je zadel iets lager.
Een iets te laag zadel kan minder kwaad dan een te hoog zadel.
Thanks. Ik moet wel zeggen dat ik nergens last van heb bij of rond mijn knieën of hamstrings wat dat betreft.

• 418O2
  • Nu online
DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:39:
[...]

[...]

Thanks. Ik moet wel zeggen dat ik nergens last van heb bij of rond mijn knieën of hamstrings wat dat betreft.
Dan ben je nog op tijd ;)

• Phydomir

Phydomir

Dennis

DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:39:
[...]

[...]

Zoals @418O2 ook zegt. Als je het voelt, dan ben je eigenlijk al te laat.

• Reigeer
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-01 12:02
Fiets gepoetst vandaag, werd ook eens tijd😅
Maar van m'n ketting (12 speed sram force axs ketting), zakt na 4000km de 0,5% op m'n kettingmeter er net in.
Is het al tijd om te vervangen of is dat een wel erg voorzichtige waarde van de fabrikant?
Cassette ziet er verder nog wel goed uit toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtVTXdTC3Yjliu__3wp6Uq2zZ0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0o8Vst6pwiV2K9QmSrZawrG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UotZk-KBP1ill6Gdf6Sf1iNGb4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5hKR8khOBs6QTUw2MHo9HVd.jpg?f=fotoalbum_tile

• BartNL
ElGreco schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:01:
[...]
Ik las bij een reactie op jouw post (dacht ik) dat iemand 6 bar op 28mm pompt. Dat is echt teveel.
aangezien ik dat postte wil ik wel herhalen dat dit voor mij echt niet "echt teveel" is en volgens https://press.pirelli.com...ro-race-tlr-amp-sl-en.pdf zelfs aan de lage kant voor mijn 95kg ;)

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:40
@Reigeer Zo doe ik het ook met een 11s Shimano ketting, ik vervang hem net na 0,5%. Ik meet met een digitale schuifmaat, als deze 0,6% aangeeft vervang ik de ketting.
Als ik veel met mooi weer heb gereden is dat zo tussen de 4.000 en 5.000 km, in de herfst/winter ongeveer de helft.

Cassette en voorblad zijn bij mij na 15.000 km nog in uitstekende staat. Jouw cassette ziet er gebaseerd op deze foto ook nog prima uit! Lekker mee doorrijden tot je merkt dat een nieuwe ketting blijft doorslaan over de cassette (en dat na 100 km blijft doen).

• BartNL
Reigeer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:34:
Maar van m'n ketting (12 speed sram force axs ketting), zakt na 4000km de 0,5% op m'n kettingmeter er net in.
Is het al tijd om te vervangen of is dat een wel erg voorzichtige waarde van de fabrikant?
je kunt dat niet zo algemeen zeggen en ik zie het als voorzichtige waarde. Je moet voor jezelf de afweging maken of de kosten van een mogelijk te vroeg vervangen ketting opwegen tegen het risico dat je je cassette vernielt. De cassette van SRAM Red is duurder dan die van jouw SRAM Force die weer duurder is als een SRAM Rival cassette. Idee is hoe duurder de cassette hoe voorzichtiger je zou moeten zijn met kettingslijtage.

• Reigeer
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-01 12:02
@chielmi en @BartNL Merci voor de input, ga hem binnenkort maar vervangen dan👌

• DeVliegendeNLer
Doe ik hem voor mijn volgende rit een centimetertje omlaag.

• 418O2
  • Nu online
DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:28:
[...]

Doe ik hem voor mijn volgende rit een centimetertje omlaag.
Let er wel op dat je je hak goed mee trapt. Ik had nogal de neiging om met mijn tenen te trappen en mijn hak hoger te houden, dan trap je minder vermogen en strek je je been minder

• DeVliegendeNLer
418O2 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:31:
[...]

Let er wel op dat je je hak goed mee trapt. Ik had nogal de neiging om met mijn tenen te trappen en mijn hak hoger te houden, dan trap je minder vermogen en strek je je been minder
Ja, zelfs nu kan ik mijn voet horizontaal houden wanneer ik trap.

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

Damn, in een half uurtje helemaal naar de vaantjes.

Na zondag vrij prima mee te kunnen, dacht ik vandaag ook mee te kunnen doen aan de dinsdagavondrit bij ARC Ulyssus in Amsterdam-Noord. Het is een snel parcours, met 5, behoorlijk snelle bochten maar ook best lange stukken rechtdoor. Hier een filmpje van het parcours :)

Ik was al wat laat dus in 2 rondjes warmgereden. Hartslag ging al redelijk snel omhoog dus beloofde weinig goeds, wellicht wat last van de warmte?

Uiteindelijk na een half uurtje gestopt. Werd na een keer gedubbeld en weer aansluiten weer gelost na een bijna valpartij voor me en ik vond het wel snor. Er werd best hard gereden en in de bochten verloor ik constant 2 meter die ik op het rechte gewoon niet dicht kreeg. Weer wat geleerd, moet toch écht eens aan m'n bochten gaan werken :+ Kan het niet meer ontkennen.

Helaas het eerste kwartier vergeten m'n wahoo aan te zetten, gok dat ik anders een nieuw FTP had nu :+

Maar wel leuk en gaaf om te zien hoe hard sommige gasten gaan en hoe plat je door een bocht kan. Motiveert toch weer om komende winter stug door te trappen op de indoortrainer :)

😀😀😀

• rolandos582
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNckSF3xgttUVdhKu_7OI3i8Gb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTgp0v792sZHBjxw1DCTAerl.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren fiets gebracht, vandaag opgehaald! Upgrade naar R8070 DI2 + ZIPP SL70 Aero carbon stuurtje. Carbon wielen ook weer terug en gemonteerd met mavic yksion pro ust ii 28mm tubeless banden die ik nog had liggen. Damn, dit schakelt een partij soepel. Heb hem nu op synchronised shifting, nog even kijken wat ik fijn vind. Het stuurt ook echt heerlijk strak. Enorm blij mee.

Verschil met mijn oude R7000 groep is toch wel erg groot. Nu even kijken wat ik fijn vind qua houding en dan een OSPW + andere stuurpennetje erbij :)

Ohja en huge shoutout naar @418O2 voor het brengen en halen natuurlijk _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door rolandos582 op 07-09-2021 22:27 ]

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:54
Vet apparaat geworden zo @rolandos582!

Mijn cadeautje is vandaag binnengekomen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVjt8aHmIs5M3RGqpOwegEwFXRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8qdPnOBK2ATpbN4qGjlzu02.jpg?f=fotoalbum_large

Maar helaas moet het nog even wachten want ik ga morgen mijn fiets afleveren om donderdag naar de Pyreneeën te vertrekken :) vandaag nog een laatste ritje gedaan en de benen voelen prima. Ben benieuwd hoe het me af gaat daar, eerste keer serieus klimmen, maar heb er enorm veel zin in!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pDxM_tmHuchdzyhMmqEA_W6SAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTdlpNhDFLh2zGePLnqPKC9t.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was ook wel een leuke uitdaging om een keer gedaan te hebben. Hopelijk blijft alles heel :D

• rolandos582
Johlo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:33:

Mijn cadeautje is vandaag binnengekomen: [Afbeelding]

Maar helaas moet het nog even wachten want ik ga morgen mijn fiets afleveren om donderdag naar de Pyreneeën te vertrekken :) vandaag nog een laatste ritje gedaan en de benen voelen prima. Ben benieuwd hoe het me af gaat daar, eerste keer serieus klimmen, maar heb er enorm veel zin in!

[Afbeelding]

Dit was ook wel een leuke uitdaging om een keer gedaan te hebben. Hopelijk blijft alles heel :D
Zeg had jij geld teveel ofzo? Was een Ceramicspeed OSPW niet goed genoeg? O-) Ben erg fan van AB maar €600 voor zo'n OSPW komt er bij mij niet in.

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:54
rolandos582 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:36:
[...]

Zeg had jij geld teveel ofzo? Was een Ceramicspeed OSPW niet goed genoeg? O-) Ben erg fan van AB maar €600 voor zo'n OSPW komt er bij mij niet in.
Ik snap niet wie hier zo veel geld uit aan zou geven, gelukkig had ik hem gewonnen in die road.cc giveaway die een tijdje geleden gepost was ;) geinige gimmick maar het geld zeker niet waard.

• rolandos582
Johlo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:38:
[...]

Ik snap niet wie hier zo veel geld uit aan zou geven, gelukkig had ik hem gewonnen in die road.cc giveaway die een tijdje geleden gepost was ;) geinige gimmick maar het geld zeker niet waard.
Ohja dat was jij, dat is ook zo. Ja ik wil wel zo'n Ceramicspeed OSPW. Daar ga ik wel goed op. Maar full retail zou ik er nooit voor betalen! :)

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
@rolandos582 Er zijn ook goedkopere OSPW alternatieven, waarbij je de lagers alleen hoeft te vervangen voor gesealde exemplaren en dan zijn die volgens mij even goed/betrouwbaar als die van Ceramicspeed.
Alleen staat er geen Ceramicspeed op. :+

Trace Velo heeft er een leuk filmpje over.

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

Johlo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:33:

Mijn cadeautje is vandaag binnengekomen: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Ha, nu weet ik weer wie dezelfde fiets heeft!
Veel plezier op vakantie!

😀😀😀

• rolandos582
NewbieNeo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:52:
@rolandos582 Er zijn ook goedkopere OSPW alternatieven, waarbij je de lagers alleen hoeft te vervangen voor gesealde exemplaren en dan zijn die volgens mij even goed/betrouwbaar als die van Ceramicspeed.

Nee nee die chinese troep wil ik niet. Ik wil zo'n Ceramicspeed want die is koel. Koel factor = cruciaal hier want voor de wattages hoef je het niet te doen. Had er laatst bijna 1 gekocht van een Paralympische spelen goud winnares maar die was voor 10 speed. Was wel veel mooi verhaal geweest

• Michaelg
418O2 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:31:
[...]

Dit is gewoon persoonlijke voorkeur hoor en heeft niks met goed/beter te maken.

Leuk leesvoer :
https://www.stevehoggbike...g-technique-what-is-best/

Kan helaas niet copy pasten, maar onder het kopje "so which technique is best? " vergelijkt hij de pedaal techniek van 3 5-voudig tour winnaars en wat blijkt....ze trappen allemaal verschillend.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• 418O2
  • Nu online
Michaelg schreef op woensdag 8 september 2021 @ 07:25:
[...]

Dit is gewoon persoonlijke voorkeur hoor en heeft niks met goed/beter te maken.

Leuk leesvoer :
https://www.stevehoggbike...g-technique-what-is-best/

Kan helaas niet copy pasten, maar onder het kopje "so which technique is best? " vergelijkt hij de pedaal techniek van 3 5-voudig tour winnaars en wat blijkt....ze trappen allemaal verschillend.
Nou, dat is toch niet helemaal zo denk ik. Ik weet de redenatie niet helemaal meer, maar volgens mij is het oa niet goed voor je achillespees.

• Galois

Galois

1811 - 1832

chielmi schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:59:
@Reigeer Zo doe ik het ook met een 11s Shimano ketting, ik vervang hem net na 0,5%. Ik meet met een digitale schuifmaat, als deze 0,6% aangeeft vervang ik de ketting.
Als ik veel met mooi weer heb gereden is dat zo tussen de 4.000 en 5.000 km, in de herfst/winter ongeveer de helft.

Cassette en voorblad zijn bij mij na 15.000 km nog in uitstekende staat. Jouw cassette ziet er gebaseerd op deze foto ook nog prima uit! Lekker mee doorrijden tot je merkt dat een nieuwe ketting blijft doorslaan over de cassette (en dat na 100 km blijft doen).
Inderdaad, ook ik zou @Reigeer aanraden om 'm te vervangen. Doe ik ook als de 0,5% erdoor valt.

Alleen of ik ben niet zo sterk, of ik schakel gewoon supergoed... want aan het schoonhouden van mijn drivetrain kan het niet liggen :F ...maar ik heb nu 6000 km met deze ketting gefietst (met dank aan Strava voor het bijhouden ;)) en de 0,5% valt er nog (lang?) niet door.

Als ik zo vergelijk met anderen, is 6000 km wel (erg) veel en ik schat dat het nog wel even duurt voor de kettingslijtagemeter erdoor valt.

Hoe meet jij @chielmi met een digitale schuifmaat? Ik heb die van Parktool en kan het ook eens proberen... (ik heb een 11s).
rolandos582 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:57:
[Afbeelding]

Gisteren fiets gebracht, vandaag opgehaald! Upgrade naar R8070 DI2 + ZIPP SL70 Aero carbon stuurtje. Carbon wielen ook weer terug en gemonteerd met mavic yksion pro ust ii 28mm tubeless banden die ik nog had liggen. Damn, dit schakelt een partij soepel. Heb hem nu op synchronised shifting, nog even kijken wat ik fijn vind. Het stuurt ook echt heerlijk strak. Enorm blij mee.

Verschil met mijn oude R7000 groep is toch wel erg groot. Nu even kijken wat ik fijn vind qua houding en dan een OSPW + andere stuurpennetje erbij :)

Flinke upgrade! Heb je alles vervangen? Of alleen derailleurs en shifters (rest is compatible?). Mag ik vragen wat dit grapje gekost heeft?

• RvA91
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05-2025
418O2 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:03:
[...]

Nou, dat is toch niet helemaal zo denk ik. Ik weet de redenatie niet helemaal meer, maar volgens mij is het oa niet goed voor je achillespees.
Ik had/heb ook de neiging om mijn voet naar voren te kantelen bij het trappen, bij mijn bikefit gaf de fitter ook aan om toch te proberen meer horizontaal te trappen. Zijn uitleg was dat als je je voet naar voren kantelt het qua belasting eigenlijk hetzelfde is alsof je de hele tijd op je tenen loopt. Je zet dan inderdaad meer spanning op je pezen (achilles, knie).

• pier87
Stufferdt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:43:
Damn, in een half uurtje helemaal naar de vaantjes.

Na zondag vrij prima mee te kunnen, dacht ik vandaag ook mee te kunnen doen aan de dinsdagavondrit bij ARC Ulyssus in Amsterdam-Noord. Het is een snel parcours, met 5, behoorlijk snelle bochten maar ook best lange stukken rechtdoor. Hier een filmpje van het parcours :)

Ik was al wat laat dus in 2 rondjes warmgereden. Hartslag ging al redelijk snel omhoog dus beloofde weinig goeds, wellicht wat last van de warmte?

Uiteindelijk na een half uurtje gestopt. Werd na een keer gedubbeld en weer aansluiten weer gelost na een bijna valpartij voor me en ik vond het wel snor. Er werd best hard gereden en in de bochten verloor ik constant 2 meter die ik op het rechte gewoon niet dicht kreeg. Weer wat geleerd, moet toch écht eens aan m'n bochten gaan werken :+ Kan het niet meer ontkennen.

Helaas het eerste kwartier vergeten m'n wahoo aan te zetten, gok dat ik anders een nieuw FTP had nu :+

Maar wel leuk en gaaf om te zien hoe hard sommige gasten gaan en hoe plat je door een bocht kan. Motiveert toch weer om komende winter stug door te trappen op de indoortrainer :)
Komt vanzelf, vergeet niet dat het seizoen momenteel al over de helft is. Iedereen is behoorlijk getraind dus er wordt op zulke trainingskoersjes hard gereden. Wanneer je in het voorjaar zou gaan starten ligt het niveau vaak een stukje lager, uiteraard moet je zelf dan wel zorgen dat je in redelijke conditie bent. Daarom kun je ook het beste in het voorjaar gaan aanpikken bij deze wedstrijdjes.

Die bochtjes gaat ook vanzelf komen, is vaak wat onkunde. Je zou iemand kunnen uitzoeken in het peloton en proberen de gehele wedstrijd in zijn wiel te blijven... uiteraard moet je dan wel de juiste persoon uitzoeken, straks zit ie in een ontsnapping en rijdt je in de kopgroep :*)

• Michaelg
418O2 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:03:
[...]

Oke. Kun je ook op zoek gaan naar bronnen die dit verhaal bevestigen ? Want als je een rondje gaat googlen op heel dropper vs toe dipper, dan lees je overal dat dit echt niks met prestaties te maken heeft, of met overbelasting, maar puur met persoonlijke voorkeur icm bouw.

• 418O2
  • Nu online
Michaelg schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:51:
[...]

Oke. Kun je ook op zoek gaan naar bronnen die dit verhaal bevestigen ? Want als je een rondje gaat googlen op heel dropper vs toe dipper, dan lees je overal dat dit echt niks met prestaties te maken heeft, of met overbelasting, maar puur met persoonlijke voorkeur icm bouw.
Mijn bikefitter zei het. En als je het beredeneert is het ook wel logisch natuurlijk, als je op je tenen loopt krijg je ook rare dingen. Zoek bijvoorbeeld maar eens op het effect van het lopen op hoge hakken voor langere tijdt.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:03
NewbieNeo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:52:

Het enige "voordeel" van zo'n ding is de looks/pats-factor omdat zo'n ding duur is. Als je dan een nep variant neemt, is het net of je je auto pimpt met auto-style onderdelen. Of te wel, doe het dan gewoon niet.

Zo'n ding is alleen voor tandartsen :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• MrBarBarian
mhr-zip schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:56:
[...]

Het enige "voordeel" van zo'n ding is de looks/pats-factor omdat zo'n ding duur is.
Dat is ook het enige voordeel van een origenele OSPW ;)

Voordelen heeft ie niet. Het staat gewoon gaaf. (wat zeker niet onderschat mag worden)

iRacing Profiel

• rolandos582
Mentaal voordeel heeft het, en wieltjes gaan langer mee en grotere cassette mogelijk. Maar ach, als je hem net als @Ypuh voor een leuke prijs kan kopen. Prima!

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

pier87 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:45:
[...]

Komt vanzelf, vergeet niet dat het seizoen momenteel al over de helft is. Iedereen is behoorlijk getraind dus er wordt op zulke trainingskoersjes hard gereden. Wanneer je in het voorjaar zou gaan starten ligt het niveau vaak een stukje lager, uiteraard moet je zelf dan wel zorgen dat je in redelijke conditie bent. Daarom kun je ook het beste in het voorjaar gaan aanpikken bij deze wedstrijdjes.

Die bochtjes gaat ook vanzelf komen, is vaak wat onkunde. Je zou iemand kunnen uitzoeken in het peloton en proberen de gehele wedstrijd in zijn wiel te blijven... uiteraard moet je dan wel de juiste persoon uitzoeken, straks zit ie in een ontsnapping en rijdt je in de kopgroep :*)
Ja is ook zo. Er waaiden gaandeweg meer mensen af en las ook op strava dat het wel fors hard ging. Logisch inderdaad omdat het einde seizoen is. Gemiddelde uiteingelijk lag rond de 45 over zo'n 70 minuten zag ik, dat is sowieso al wat te hard voor mij. En bochten gingen opzich niet heel slecht, maar gewoon niet hard genoeg vergeleken met de rest. Maar tweede keer hier tov van wellicht tientallen keren rijden daar, dus was al niet in het voordeel :P Vanaf begin oktober de kickr maar weer aanslingeren en zo toewerken naar het voorjaar inderdaad. Vind koersjes rijden wel heel leuk, daar ligt het in ieder geval niet aan :)

😀😀😀

• Michaelg
418O2 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:28:
[...]

Mijn bikefitter zei het. En als je het beredeneert is het ook wel logisch natuurlijk, als je op je tenen loopt krijg je ook rare dingen. Zoek bijvoorbeeld maar eens op het effect van het lopen op hoge hakken voor langere tijdt.
ja want lopen = fietsen.....
Sorry maar nogmaals, je geeft een advies hier over dat iemand in zijn pedal stroke moet opletten dat ie met zijn hak voldoende naar beneden trapt. Dit advies is alleen gebaseerd op iets wat je fitter heeft gezegd. Terwijl als je gaat kijken naar de info die over dit onderwerp te vinden is, is dat er geen goed of fout is, maar dat mensen van nature wel de juiste manier van trappen gaan vinden.

Top natuurlijk om mensen van een advies te voorzien, maar een advies geven obv iets wat iemand ooit tegen je gezegd heeft, vind ik zelf een beetje kort door te bocht. Verifieer de info die je krijgt van iemand, voordat je dit direct als waarheid aanneemt. (dit is overigens geen persoonlijk iets he, maar puur in zijn algemeenheid.)

• 418O2
  • Nu online
Michaelg schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:20:
[...]

ja want lopen = fietsen.....
Sorry maar nogmaals, je geeft een advies hier over dat iemand in zijn pedal stroke moet opletten dat ie met zijn hak voldoende naar beneden trapt. Dit advies is alleen gebaseerd op iets wat je fitter heeft gezegd. Terwijl als je gaat kijken naar de info die over dit onderwerp te vinden is, is dat er geen goed of fout is, maar dat mensen van nature wel de juiste manier van trappen gaan vinden.

Top natuurlijk om mensen van een advies te voorzien, maar een advies geven obv iets wat iemand ooit tegen je gezegd heeft, vind ik zelf een beetje kort door te bocht. Verifieer de info die je krijgt van iemand, voordat je dit direct als waarheid aanneemt. (dit is overigens geen persoonlijk iets he, maar puur in zijn algemeenheid.)
Ik vind het logisch genoeg om met de kennis die ik heb aan te nemen dat het beter is. Jij niet. Prima. Enige wat ik tegen anderen wil zeggen is dat ze dan zelf moeten nadenken over wat voor hun werkt.

Als je met je tenen naar beneden trapt en je benen dan ook strekt zit je ook raar lijkt me, het hele plaatje klopt voor mij gewoon niet dan. Maar fiets vooral zoals je zelf wil

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0825/8393/t/47/assets/FA-Bike-Fitting-Bike-Vector.png?v=10299657313730617116
115-180 graden zie je vaak, lijkt mij wel een zinnige range

[ Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 08-09-2021 10:25 ]

• Salteh
rolandos582 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:57:
[Afbeelding]

Nice! Mooi dat het nu op je fiets zit :).
Mijn pro-tip is nog om het kabeltje van de achterderailleur aan de derailleurhanger vast te maken met een tie-wrap (maar plet het kabeltje niet :)).

• pier87
Tsja @418O2 en @Michaelg

Ik loop van nature ook iets op mn tenen, merk dat ik tijdens het fietsen ook meer met mn tenen werk. Maar als je logisch nadenkt en de trapbeweging bekijkt, dan werkt dat het beste met je hakken naar beneden.

Op die manier worden je hamstrings immers meer aan het werk gezet, het duwen trekken principe. Wanneer je met de hak omhoog fietst werken je hamstrings minder, tenminste dat is hoe ik het ervaar. Nu heb ik ook vrij korte hamstrings, wanneer ik vroeger op een teamfoto stond gehurkt, kreeg ik de hakken niet op de grond in tegenstelling tot sommige teamgenoten die met platte voet gehurkt konden staan.
Pagina: 1 ... 346 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).