Mezelf maar even quoten
Zondag meegedaan met
ready2race op het parcours van ARC Ulysses.
Vorige week op Sloten stond ik ook ingeschreven, maar door een killing spierpijn ben ik die dag niet verder gekomen dan de bank, dus toen een DNS achter mijn naam. Gisteren gelukkig wel redelijk fit. Afgelopen week m'n uren gedraaid en benen voelden niet optimaal, maar trap wel prima waardes dus had er wel vertrouwen in opzich. Zoals gezegd, ingeschreven in klasse 4, wat het laagste niveau is na de instapklasse. Had geen idee wat te verwachten, aangezien je met soloritjes a 32-34 en sprintsnelheid tussen de 50 en 55 in klasse 4 terecht komt als je het vragenlijstje invult.
Het koersje was in Amsterdam Noord, op het terrein van ARC Ulyssus. Een mooi rondje, volgens ready2race zelf best nog technisch. Door een weekje oppassen in Purmerend kon ik zelf nog op de fiets, dus helemaal mooi. Ik heb een collega overtuigd mee te doen, dus had wat aanspraak en op voorhand waren er wilde plannen om een dikke leadout te doen voor hem. Uiteindelijk elkaar na de neutralisatie niet meer gezien tot 300m voor de finish, maargoed.
Wedstrijd zelf begon met 10 minuten neutralisatie, zodat iedereen kon wennen aan het groepsrijden, het parcours en het met 5 door een bocht heen. Dit was voor veel mensen wennen en er werd niet heel strak gestuurd. De meerijdende coaches gaven tips en advies onderweg, maar hielden het naar mijn mening best algemeen. Als iemand iets raars deed, werd het advies in het algemeen rondgeslingerd, dus ik vroeg me weleens af in welke mate die persoon zich aangesproken voelde. Tijdens de neutralisatie mezelf koest gehouden en zo efficient mogelijk naar voren gereden. Bij het begin van de koers zat ik rond plek 10 en daar heb ik mezelf ook de hele rit gehouden. Geprobeerd zo efficient mogelijk te rijden, wat redelijk lukte. Na 5 rondes werd de neutralisatie afgevlagt en begonnen we aan 30 minuten koers
Er werd behoorlijk slordig gereden, lijnen werden weinig gehouden en er werd in gaatjes gedoken die er niet waren. Het was een soort jonge roedel met wolven op testosteron

. Heftig, maar niks gebeurt en het werd steeds beter. Hier en daar nog wat tips gegeven en die leken mensen wel echt op te pikken. Al sje gedubbeld werd kreeg je een blauwe vlag en moest je het parcours verlaten. Begreep dat er wel wat mensen zijn gedubbeld, maar dat zij met hulp van een trainer wel nog mochten doorfietsen.
Gemiddelde lag zo rond de 40km/u, dus voor iedereen met wat conditie en bochtentechniek prima te doen. Ondanks mijn belabberde bochten toch nog wat kudos gehad van trainers dat ik er prima doorheen ging en vooral netjes m'n lijn hield. Uiteindelijk relatief easy meegepeddeld rond plek 10, geen kopbeurten gedaan en geen gaten dicht hoeven rijden, dus kon me vrij fris op gaan maken voor het laatste rondje. De laatste ronde uiteindelijk met 52,8 gemiddeld en 328w afgewerkt (1,85km per rondje in 2m12) dus er werd toen wel redelijk doorgereden. Door het gedrang in de laatste bocht kwam ik ingesloten te zitten dus halfbakken gesprint voor uiteindelijk plek 15 van de 38. Collega werd 8ste, hele wedstrijd niet gezien en zat ineens voor me
De eerste 3 kregen nog een prijsje (bidon, applaus en wat goodies denk ik). Terechte winnaars overig, veel kopwerk gedaan en duidelijk sterk.
TL;DR
-Aanrader, zeker doen!
-er werd slordig gereden maar niet ongevaarlijk.
-er waren veeel dikke fietsen en gesoigneerde renners. Sommigen leken op voorhand wat te laag ingeschaald.
-ARC Ulyssus heeft in Amsterdam-Noord een hele mooie baan. Het zijn vlotte bochten en je leert er goed bochten rijden.
Powerdata:
Zoals te zien niet heel diep hoeven gaan, er werd niet heel hard gereden maar toch kwam niemand weg.