Vragen mbt sport-apps (Strava, Komoot, Runkeeper, ...)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:50

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Zoals velen van ons die regelmatig sport apps gebruiken als Komoot/Strava/etc lopen we af en toe tegen problemen aan. In overleg met mod Prulleman start ik dit topic waar we dit soort vragen aan elkaar kunnen stellen. Maar ook (ongevraagde) tips zijn hier van harte welkom.

Mijn vraag:

Al een tijdje gebruik ik Komoot om routes mee te maken. Ik ben er erg tevreden over. Ik maak de route vaak op mijn laptop en stuur via BT (en mijn telefoon) de route naar mijn Garmin Edge 1000.

Op mijn Garmin Edge 1000 volg ik de route zonder routeaanwijzingen. Dat vind ik namelijk erg irritant. Ik kijk gewoon op mijn scherm waar ik naar toe moet en volg dus het spoor zonder navigatieaanwijzingen.

Dit werkte tot voorheen goed, maar sinds kort krijg ik toch 'aanwijzingen' als ik van de route afga: mijn Garmin herberekend de route dan en wijst mij terug om de route weer op te pakken. Als ik op de route blijf, dan krijg ik geen aanwijzingen en werkt alles naar wens.

Dit wil ik echter niet, ik wil zelf op het kaartje kijken. Soms beslis ik namelijk zelf om van de route af te wijken (omdat ik een betere route ken bv) en zie dan dat ik over zoveel meter weer naar rechts/links kan. Of maak ik zelf een fout en kies er dan liever voor om door te rijden en later weer naar rechts/links te gaan dan terug te gaan. Helaas blijft de Garmin in dit soort gevallen piepen en herberekenen.

Helaas is er iets veranderd, waardoor dit nu gebeurt. Dat was eerst namelijk niet zo. Dan bleef de kaart in beeld, het te volgen spoor en ik moest maar zelf zien hoe ik terug kwam bij het spoor. Of het een update van Komoot betreft of Garmin, weet ik niet. Ik kan namelijk niets vinden. Heb (uiteraard) herberekenen uit staan op mijn Garmin in het juiste activiteitenprofiel.

Iemand een idee?

Een tweede vraag:
Als tevreden gebruiker van Komoot, help ik graag mee om de app te verbeteren. Nu is het zo dat Komoot soms aangeeft dat een stuk weg 'unpaved' is, terwijl dat niet zo is. Kan ik dan op een eenvoudige manier doorgeven dat het niet zo is?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:04
Is er in een software update niet iets gewijzigd waardoor je Garmin alsnog aanwijzingen is gaan geven?

2de vraag: al contact opgenomen met de ontwikkelaar van komoot?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
koentjuh1987 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:23:
Is er in een software update niet iets gewijzigd waardoor je Garmin alsnog aanwijzingen is gaan geven?
Dat weet ik dus niet... Kennelijk wel of ik doe iets anders dan anders... Maar ik weet dus niet wat en al helemaal niet wat ik daaraan kan veranderen.
koentjuh1987 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:23:
2de vraag: al contact opgenomen met de ontwikkelaar van komoot?
Nee... (ga ik nu doen!)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Zojuist een ritje op de MTB gedaan. Ik heb een Garmin apparaat en die is gekoppeld met Strava. Bij thuiskomst, wordt de activiteit opgeslagen en zowel op Garmin als op Strava gezet (automatisch dus).

Nu werd de activiteit wel op Garmin opgeslagen, maar niet naar Strava geupload. Nieuwsgierig als een echte tweaker betaamt, ging ik op onderzoek uit...

Wat blijkt: het GPS bestand die mijn Garmin Edge 1000 gemaakt heeft (heb ik gedownload van Garmin Connect en op de pc geopend en bekeken), heeft tijdfouten: hij springt opeens naar 22 mei 2038 :D
Zie onderstaand screenshotje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7qtLh9mqcPqmgqstwB9piEBT/full.png

Hoe is dit mogelijk? Nog nooit eerder zoiets meegemaakt.

Wat mij wel opviel is dat tijdens het fietsen na 7 minuten (exact op het moment van deze tijdfout) het apparaat begon te piepen en aangaf 'satellieten verloren'. Wat overigens niet zo bleek te zijn, maar er was dus kennelijk wel iets aan de hand...

Heeft iemand eerder zoiets meegemaakt? En hoe is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Het zou toch mooi zijn als deze topic levendig wordt. Ik merk dat ik toch wel zo'n topic mis. Soms heb ik kleine vraagjes over zo'n app, maar zijn ze te klein om daar een apart topic voor te openen. Dan is zo'n centraal topic (zoals er meerdere van zijn) toch ideaal?

Ik probeer het dan nog een keer :)

Komoot
En gelijk met een vraag (want dat is de aanleiding dat ik hier kom :)).
Sinds kort, of misschien al wel sinds langer, maar ik loop er sinds kort tegenaan, dan houdt Komoot rekening met éénrichtingsverkeer. Dan wil je een fietsroute plannen en dan mag je van Komoot niet in een straat wat volgens hem eenrichtingsverkeer is. Terwijl dat niet zo is.

Is het mogelijk om deze instelling van Komoot te overrulen? Ik kan 'm op 'wandelen' zetten en dan kan het wel natuurlijk, maar ik wil het toch graag op 'fietsen' houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Galois schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:57:
Is het mogelijk om deze instelling van Komoot te overrulen? Ik kan 'm op 'wandelen' zetten en dan kan het wel natuurlijk, maar ik wil het toch graag op 'fietsen' houden.
Komoot gebruikt OpenStreetMap, dus corrigeer het daar zelf :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Komoot gebruikt OpenStreetMap, dus corrigeer het daar zelf :)
Dat is een vervolgstap inderdaad, maar lost het probleem NU niet op :)

(ik kan voor dat deel 'follow ways' uitzetten, maar dat vind ik een onbevredigende oplossing :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

NU is het gewoon zelf doorfietsen, dan wordt het na die straat wel weer gecorrigeerd :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1