Momenteel gebruik ik een Garmin Edge 530 en ben er opzich tevreden mee maar het begint een beetje een outdated apparaat te worden. Is niet su-per snel meer, doet beetje moeilijk met routes downloaden en anders syncen met Garmin Connect (bij thuiskomst eigenlijk eerst ff 5m uitzetten en dan aan en dan krijg ik eerst meldingen van download failed en uiteindelijk upload ie het wel). De batterijduur is ook niet meer wat het in het begin was, kortom! Eigenlijk wel tijd voor wat anders.
Ik zit verder niet per se vast aan Garmin, bijna elk ander merk synct wel met Strava en Garmin Connect gebruik ik soms, maar echt een noodzaak is het verder niet. Als ik kijk naar de opties bij Garmin zou je voor een x50 serie kunnen gaan welke ik best wel aan de prijs vind, maar ook de batterijduur is niet je-van-het. Tenzij je wellicht een 1050 neemt maar dan met 30u batterij voor richting de €600,- is mij echt wel een beetje overdreven.
Wat voordelen die Garmin nu heeft is dat het dan "bekend terrein" is, en ze hebben een interne bel. Iets waar ik mijn bonusbuttons op mijn SRAM Force E1 mee kan gebruiken om te bellen. Geen ramp, ik heb op 1 van de 2 fietsen nu gewoon een bel zitten en kan die ook op de andere nog gewoon mooi wegwerken, was ik nog niet aan toegekomen.
Wat voor mij denk ik de belangrijkste punten zijn:
- Goede batterijduur, ik vind 20u+ toch wel echt een minimum omdat ik een hekel heb aan alles dat constant opgeladen moet worden.
- Overzichtelijk scherm met zelf in te stellen datavelden (dat hebben alle merken wel denk ik)
- Genoeg datavelden zichtbaar tijdens navigeren. Ik rij toch geregeld ook bekendere stukken alsnog met route omdat ik dan goed in kan schatten hoever ik al ben en hoever ik nog moet. Routes die ik al tig x gereden heb is dat niet meer nodig, dat weet ik ondertussen wel, maar ik vind dat soort zaken wel heel handig. En bij Garmin kan je maar 2 datavelden zichtbaar hebben bij de kaart.
- Evt met bonusbuttons kunnen bladeren tussen verschillende schermen op de headunit
- Verder niet teveel poespas.
Mijn oog viel nu een beetje op iGPSPORT en dan met name de Binavi Air (
https://www.igpsport.com/product/binavi-air). Ongeveer de grootte (iets hoger) van een Garmin 840 (en dus 530) en behoorlijk vol met zeer vergelijkbare eigenschappen die ik al ken van Garmin. En de prijs is ook echt heel vriendelijk, nieuw voor zo rond de €170,-. Zijn er gebruikers hier die dit merk gebruiken of gebruikt hebben, of mensen kennen die dit merk gebruiken en wat zijn dan een beetje de ervaringen?
Ik moet nog even uitzoeken in hoeverre die bonusbuttons te gebruiken zijn richting die BiNavi Air, maar wat bijv ook al wel een leuke feature is is dat vanaf de unit bijv een insta360 aangestuurd kan worden. Ik heb er momenteel geen een maar dat is nog wel iets dat op de wish-list staat.