Nvm
[ Voor 99% gewijzigd door Kluus op 17-05-2026 22:54 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Kluus op 17-05-2026 22:54 ]
Alles hangt denk ik af van je use case.Mistraller schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:27:
[...]
Los van het eventuele stroomverbruik van MIPS ben ik het op dit punt helemaal met je eens, maar waarom doen nieuwe devices het dan zo ontzettend veel korter op een batterij? Ik vond dat bij Garmins jarenlang een unique selling point.
Naast het feit dat je je apparaat veel vaker moet opladen, ben je ook veel eerder door je battery cycles heen en danken veel mensen een apparaat af. Bij een OLED scherm zal er naarmate er meer zonlicht is, meer stroom verbruikt worden, en daarom vind ik juist voor een fietscomputer, deze beweging naar oled jammer.
Zeker ben je met MIPS beperkter in resolutie, contrast etc en dat merk ik ook wel. Maar het scherm was bij Garmin voor velen nooit een reden om dan maar een ander merk te kopen. Terwijl de accuduur nu wel voor afhakers zorgt. Maar goed. Ik snap soms wel meer keuzes niet.
Ik ken alleen persoonlijk de ervaring van iemand hier die mij na de Traka vertelde dat hij het laatste stuk (vlgs mij 1 of 2 uur?) niet gelogd had, omdat z'n 850 uitging door een lege batterij.Kluus schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:53:
Al wijzen gebruikservaringen van de x50 series uit dat die batterij duur in praktijk echt een stuk hoger ligt, zoals ook bij mijn 1050. Die is een stuk beter dan de 840 solar die ik hiervoor had (OK, dat is ook een upgrade naar 10xx wat ook meespeelt natuurlijk, maar ook naar het betere scherm en non-solar). Gebruikservaringen van de 850 wijzen volgens mij hetzelfde uit.
Verder is de scherm kwaliteit nog niet eens de belangrijkste upgrade voor mij maar vooral dat ze eindelijk een goed werkende en responsief touch screen hebben weten te maken.
Als je zoals hier eerder aangehaald de helderheid op auto zet, kom je met een 1050 alleszins gemakkelijk op 20 a 24u. (Dat is dan eigen ervaring en hoogste GPS nauwkeurigheid) Bij de batterij bespaarmodus ga je dit minstens verdubbelen. Over de 850 kan ik niet mee praten maar ik dacht dat daar verhoudingsgewijs een minder grote batterij in zit. Ik zit helaas nogal in het ecosysteem van Garmin , anders zou ik ook wel voor de Hammerhead gegaan zijn!Requiem19 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:41:
[...]
Ik ken alleen persoonlijk de ervaring van iemand hier die mij na de Traka vertelde dat hij het laatste stuk (vlgs mij 1 of 2 uur?) niet gelogd had, omdat z'n 850 uitging door een lege batterij.
Maar volgens mij was hij vrij nieuw, wellicht kan je met wat settings tweaken er meer batterijduur uit halen.
[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 18-05-2026 14:25 ]
Ik verwacht dat het inderdaad te maken heeft met zoiets en ga eens aan de slag met de koers aanpassen in Connect naar een koerspunt ipv waypoints. Een soortgelijk heb ik namelijk wel ook al gemerkt bij de analyse van beklimmingen die niet werkt als je direct vanuit Strava -> Connect synced maar wel als je vanuit Strava een gpx exporteert en in Connect importeert.JaVaWa schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:06:
Op de Edge werkt het iets anders. Je krijgt geen waarschuwing voor waypoints, maar wel voor koerspunten. Een waypoint is een losstaand punt, een koerspunt is onderdeel van de koers. In de Connect app (of de Connect website) kun je een koerspunt toevoegen aan een koers en er passend symbool aan geven.
In Connect kun je geen waypoints maken of overzenden naar je Edge (al wordt op sommige plekken in de Connect app wel over waypoints gesproken om de verwarring te vergroten).
De Connect API (die gebruikt wordt door Strava om de koers in Connect te krijgen) biedt ook de mogelijkheid om koerspunten toe te voegen. Nu ben ik niet bekend met Strava, maar er kunnen twee redenen zijn waarom je geen melding krijgt:N.B. De Edge zelf ondersteunt wel waypoints, maar die kun je dus niet met Connect overzetten. Het kan wel bedraad, door een GPX-bestand met waypoints in de map Garmin\NewFiles te zetten.
- De Strava-synchronisatie zet de waypoints niet om naar koerspunten, waardoor de waypoints dus niet gesynchroniseerd worden.
- In Strava wordt er onderscheid gemaakt tussen koerspunten en waypoints, en heb jij het verkeerde type item gekozen.
Je kunt de kleuren voor de Garmin wijzigen:Requiem19 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:23:
...
Verder is de UI van de HH echt wel stukken prettiger/intuitiever. Maar bij Garmin wen je ook wel weer aan waar alle functies verstopt zitten... En op het routeren na, doet Garmin - zeker qua data - ook wel echt enorm veel goed (/beter).
En het scherm lijkt iets contrastvoller?
[Afbeelding]
Nice! Ik loop hier ook tegenaan en zet daarom altijd de populairity maps (wat ik overigens echt een hele fijne feature vind als ik geen route op heb staan) uit wanneer ik ga navigeren. Op zich is dat ook niet zo'n probleem, maar misschien ga ik deze dan ook eens toepassen, al blijft het jammer dat dit niet gewoon configureerbaar is.sir_huxley schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:02:
[...]
Je kunt de kleuren voor de Garmin wijzigen:
Garmin tip: making the route easier to see - CTC Cambridge
Putverdurrie, had me misschien een aankoop gescheeld! ;-)sir_huxley schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:02:
[...]
Voor zover ik weet kan dat alleen op de Edge x40 serie of ouder, niet op de Edge x50. De Edge x50 gebruikt ander bestanden voor de kaartthema's en daarvan is (nog) niet bekend hoe die precies werken.sir_huxley schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:02:
[...]
Bedoel je dan de Climbpro die dan de beklimmingen heel summier weergeeft?la_fusion schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:43:
[...]
Ik verwacht dat het inderdaad te maken heeft met zoiets en ga eens aan de slag met de koers aanpassen in Connect naar een koerspunt ipv waypoints. Een soortgelijk heb ik namelijk wel ook al gemerkt bij de analyse van beklimmingen die niet werkt als je direct vanuit Strava -> Connect synced maar wel als je vanuit Strava een gpx exporteert en in Connect importeert.
/offtopic, bedankt voor je GPS tools! Veelvuldig gebruiker ervan!
Ja, erg handig tijdens een langere rit om zo wat meer vooruit te kunnen kijken qua beklimmingen. Echter, omdat die functie automatisch ook gegenereerd wordt tijdens het rijden op de Edge niet zo nodig. Alleen die functie wordt niet toegepast in Connect(als je dus niet de route laat berekenen door de Edge..)Cloclo100 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:51:
[...]
Bedoel je dan de Climbpro die dan de beklimmingen heel summier weergeeft?
Ik weet niet of je exact hetzelfde bedoelt maar Ik heb het hier al eens gemeld. Bij mijn 1050 worden die klimmen niet (meer) gedetailleerd weergegeven. Of ik nu een gpx upload in GC, sync via Strava of Komoot .. ik krijg in GC en tijdens de rit altijd een heel vaag klimprofiel, vaak in één kleur, en na de klim krijg ik dan een pop-up van de klim die er dan heel gedetailleerd(en vaak veel zwaarder) uitziet. Alles staat correct ingesteld en de klantendienst kon/wou me niet verder helpen of het toestel vervangen. Best sneu voor het vlaggenschip, op mijn 840 en 1040 werkte dit prima.la_fusion schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:29:
[...]
Ja, erg handig tijdens een langere rit om zo wat meer vooruit te kunnen kijken qua beklimmingen. Echter, omdat die functie automatisch ook gegenereerd wordt tijdens het rijden op de Edge niet zo nodig. Alleen die functie wordt niet toegepast in Connect(als je dus niet de route laat berekenen door de Edge..)
@JaVaWa @pdukers Probleem was een stuk eenvoudiger.. blijkbaar had ik de aangepaste waypoints in Strava niet opgeslagen en had de route in Connect en dus ook de Garmin geen extra koerspunten. Eenmaal een route opgeslagen incl opgeslagen aangepaste waypoint en alles kwam tevoorschijn in Connect en de Garmin..
Dit is bij mijn 840 niet het geval en ik kan mij voorstellen dat je daar van baalt op een x50 model.Cloclo100 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:07:
[...]
Ik weet niet of je exact hetzelfde bedoelt maar Ik heb het hier al eens gemeld. Bij mijn 1050 worden die klimmen niet (meer) gedetailleerd weergegeven. Of ik nu een gpx upload in GC, sync via Strava of Komoot .. ik krijg in GC en tijdens de rit altijd een heel vaag klimprofiel, vaak in één kleur, en na de klim krijg ik dan een pop-up van de klim die er dan heel gedetailleerd(en vaak veel zwaarder) uitziet. Alles staat correct ingesteld en de klantendienst kon/wou me niet verder helpen of het toestel vervangen. Best sneu voor het vlaggenschip, op mijn 840 en 1040 werkte dit prima.
Sorry, geen echt antwoord op je verhaal, maar alleen op deze quote. Dit werkt uitstekend:orange.x schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:41:
En bij Garmin kan je maar 2 datavelden zichtbaar hebben bij de kaart.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Mijn 1040 heeft er inmiddels 4. Weet niet hoe dat bij andere modellen zit. Mapdashbord werkt overigens primaSherlock schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:47:
[...]
Sorry, geen echt antwoord op je verhaal, maar alleen op deze quote. Dit werkt uitstekend:
https://apps.garmin.com/apps/97f56207-1d78-4b5a-8bd7-59a573fbd587
[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 20-05-2026 15:52 ]
Het grote voordeel van Garmin, Karoo en Wahoo is dat je hier en op vele andere fora vragen kunt stellen, maar ook via Google kan je makkelijk info vinden en je vindt héél veel reviews op Youtube. Denk zeker eens goed na alvorens je een toestel aanschaft wat niet bij de grote 3 behoort, anders wordt goedkoop een duurkoop.orange.x schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:41:
Momenteel gebruik ik een Garmin Edge 530 en ben er opzich tevreden mee maar het begint een beetje een outdated apparaat te worden. Is niet su-per snel meer, doet beetje moeilijk met routes downloaden en anders syncen met Garmin Connect (bij thuiskomst eigenlijk eerst ff 5m uitzetten en dan aan en dan krijg ik eerst meldingen van download failed en uiteindelijk upload ie het wel). De batterijduur is ook niet meer wat het in het begin was, kortom! Eigenlijk wel tijd voor wat anders.
Ik zit verder niet per se vast aan Garmin, bijna elk ander merk synct wel met Strava en Garmin Connect gebruik ik soms, maar echt een noodzaak is het verder niet. Als ik kijk naar de opties bij Garmin zou je voor een x50 serie kunnen gaan welke ik best wel aan de prijs vind, maar ook de batterijduur is niet je-van-het. Tenzij je wellicht een 1050 neemt maar dan met 30u batterij voor richting de €600,- is mij echt wel een beetje overdreven.
Wat voordelen die Garmin nu heeft is dat het dan "bekend terrein" is, en ze hebben een interne bel. Iets waar ik mijn bonusbuttons op mijn SRAM Force E1 mee kan gebruiken om te bellen. Geen ramp, ik heb op 1 van de 2 fietsen nu gewoon een bel zitten en kan die ook op de andere nog gewoon mooi wegwerken, was ik nog niet aan toegekomen.
Wat voor mij denk ik de belangrijkste punten zijn:
- Goede batterijduur, ik vind 20u+ toch wel echt een minimum omdat ik een hekel heb aan alles dat constant opgeladen moet worden.
- Overzichtelijk scherm met zelf in te stellen datavelden (dat hebben alle merken wel denk ik)
- Genoeg datavelden zichtbaar tijdens navigeren. Ik rij toch geregeld ook bekendere stukken alsnog met route omdat ik dan goed in kan schatten hoever ik al ben en hoever ik nog moet. Routes die ik al tig x gereden heb is dat niet meer nodig, dat weet ik ondertussen wel, maar ik vind dat soort zaken wel heel handig. En bij Garmin kan je maar 2 datavelden zichtbaar hebben bij de kaart.
- Evt met bonusbuttons kunnen bladeren tussen verschillende schermen op de headunit
- Verder niet teveel poespas.
Mijn oog viel nu een beetje op iGPSPORT en dan met name de Binavi Air (https://www.igpsport.com/product/binavi-air). Ongeveer de grootte (iets hoger) van een Garmin 840 (en dus 530) en behoorlijk vol met zeer vergelijkbare eigenschappen die ik al ken van Garmin. En de prijs is ook echt heel vriendelijk, nieuw voor zo rond de €170,-. Zijn er gebruikers hier die dit merk gebruiken of gebruikt hebben, of mensen kennen die dit merk gebruiken en wat zijn dan een beetje de ervaringen?
Ik moet nog even uitzoeken in hoeverre die bonusbuttons te gebruiken zijn richting die BiNavi Air, maar wat bijv ook al wel een leuke feature is is dat vanaf de unit bijv een insta360 aangestuurd kan worden. Ik heb er momenteel geen een maar dat is nog wel iets dat op de wish-list staat.
Beetje de standaard dingen, Strava account koppelen, ANT+ sensoren koppelen, BeNeLux kaarten downloaden, lanyard monteren, profieletje in elkaar sleutelen met de velden die je wil zien, en lekker gaan fietsenSjenker schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:37:
ik kan als goed is vanavond mijn Karoo 3 oppikken. Mensen nog tips of dingen die handig zijn om gelijk te doen als ik het in gebruik neem? Heb er voor gekozen omdat ik de maps mooist uit vond zien, en de navigatie en herberekenen beste leek te zijn. Het sideloaden vond ik mooi aspect geen idee hoeveel gebruik van ga maken maar de nerd in mij kan het in iedergeval waarderen
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Je kan de animatie schaal minder zetten voor een vlotter scherm, standaard Android - developer settings.Sjenker schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:37:
ik kan als goed is vanavond mijn Karoo 3 oppikken. Mensen nog tips of dingen die handig zijn om gelijk te doen als ik het in gebruik neem? Heb er voor gekozen omdat ik de maps mooist uit vond zien, en de navigatie en herberekenen beste leek te zijn. Het sideloaden vond ik mooi aspect geen idee hoeveel gebruik van ga maken maar de nerd in mij kan het in iedergeval waarderen
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
met die afwegingen kan je het wel proberen inderdaadorange.x schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:31:
Bedankt voor de verdere reacties. Ik wacht nog even de reactie af van ze via de mail mbt de bonusknoppen van de shifters en dan bestaat de kans best dat ik daar een gokje ga wagen.
@Prulleman momenteel gebruik ik dat soort verbindingen met andere platforms niet, en voorzie ook niet dat ik dat in de toekomst ga doen. Als ik ook kijk naar het pure gebruik dan is het eigenlijk vrij simpel: weergeven van 1 of 2 schermpjes en het uploaden van de data naar Strava. Dus als het inladen van een route makkelijk gaat, via Komoot (wat goed ondersteund moet zijn als ik het begrijp) of desnoods via een GPX en ik kan het makkelijk volgen op de unit met wat extra velden dan ben ik eigenlijk al wel voorzien.
In de fietsgroep rijden we nu allemaal met Garmin's maar zelfs die groepfeature van het elkaar kunnen volgen op de kaart hebben we eigenlijk nooit gebruikt in tochten in het buitenland. Maar voor die paar dagen in het jaar is dat ook de moeite niet.
De keuze is dan nu €160 uitgeven en een gokje wagen maar wat niet een extreem risicovolle gok lijkt, of 300-400 uitgeven en gaan voor het iets bekendere. Waarbij ik dan met een 840 bijvoorbeeld vergelijkbare batterijtijd zit als de BiNavi Air en ik daar wel met de bonusknoppen pagina's kan scrollen op de unit. Maargoed, dat scrollen is al minder noodzakelijk als ik in 1 scherm zowel de kaart als de data kan zien die ik zou willen zien (wat ook kan op de 840 met de toevoeging gelinkt door @Sherlock). En de 850 zou dan nog als toevoeging hebben een digitale bel, maar levert ook weer batterijtijd in. Wordt dus in ieder geval tijd dat ik binnenkort even een bel installeerDe extra besparing op de Garmin, als alles zou doorgaan en bevallen kan ik dan mooi steken in het kijken naar een aanschaf voor een insta360 X4 Air.
Ik zou die digitale bel alleszins niet meenemen in je beslissing, dat is echt een slechte grap bij Garmin.orange.x schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:31:
Bedankt voor de verdere reacties. Ik wacht nog even de reactie af van ze via de mail mbt de bonusknoppen van de shifters en dan bestaat de kans best dat ik daar een gokje ga wagen.
@Prulleman momenteel gebruik ik dat soort verbindingen met andere platforms niet, en voorzie ook niet dat ik dat in de toekomst ga doen. Als ik ook kijk naar het pure gebruik dan is het eigenlijk vrij simpel: weergeven van 1 of 2 schermpjes en het uploaden van de data naar Strava. Dus als het inladen van een route makkelijk gaat, via Komoot (wat goed ondersteund moet zijn als ik het begrijp) of desnoods via een GPX en ik kan het makkelijk volgen op de unit met wat extra velden dan ben ik eigenlijk al wel voorzien.
In de fietsgroep rijden we nu allemaal met Garmin's maar zelfs die groepfeature van het elkaar kunnen volgen op de kaart hebben we eigenlijk nooit gebruikt in tochten in het buitenland. Maar voor die paar dagen in het jaar is dat ook de moeite niet.
De keuze is dan nu €160 uitgeven en een gokje wagen maar wat niet een extreem risicovolle gok lijkt, of 300-400 uitgeven en gaan voor het iets bekendere. Waarbij ik dan met een 840 bijvoorbeeld vergelijkbare batterijtijd zit als de BiNavi Air en ik daar wel met de bonusknoppen pagina's kan scrollen op de unit. Maargoed, dat scrollen is al minder noodzakelijk als ik in 1 scherm zowel de kaart als de data kan zien die ik zou willen zien (wat ook kan op de 840 met de toevoeging gelinkt door @Sherlock). En de 850 zou dan nog als toevoeging hebben een digitale bel, maar levert ook weer batterijtijd in. Wordt dus in ieder geval tijd dat ik binnenkort even een bel installeerDe extra besparing op de Garmin, als alles zou doorgaan en bevallen kan ik dan mooi steken in het kijken naar een aanschaf voor een insta360 X4 Air.
Daar ben ik het niet mee eens, vind het eigenlijk prima werken. In hoeverre je überhaupt een bel mee moet nemen in je overweging welke fietscomputer te kopen mag je uiteraard helemaal zelf weten.Cloclo100 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:19:
[...]
Ik zou die digitale bel alleszins niet meenemen in je beslissing, dat is echt een slechte grap bij Garmin.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
De mount van Garmin en Wahoo zijn zo goed als identique, alleen 90° gedraaid tov elkaar. GEOID is identique als Magene, het is een budget merk van Magene. Ik rijd al meer dan een jaar met de C606 van Magene en ben daar behalve van de navigatie kaarten (OSM) zeer tevreden over.Raznov schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:45:
Ik zoek ook rustig aan vervanging voor een Bolt v1, heeft het jaren goed gedaan, maar merk dat hij nu met de batterij niet heel lang meer mee gaat (mogelijk ook omdat ik er een power meter aan heb hangen). Ben niet weg van een gokje, dus de iGPSport Magene of GEOID zijn wat mij betreft opties. Wat ik vooral mis zijn de reviews en daarmee ook de opzet van de achterkant. Ik heb op mijn fiets een hidemybell zitten voor wahoo aansluiting, en wil eigenlijk die ook niet vervangen. iGPSport en Magene lijken beide een Garmin-lock /mount te hebben, maar op de GEOID lijkt het er op dat je hem kan draaien. Iemand die hier kan valideren dat dit zo is (voor alle 3)?
[ Voor 9% gewijzigd door orlok op 21-05-2026 18:24 ]
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 21-05-2026 20:21 ]
Nagenoeg niemand hoort die bel en ik heb echt veeeel geprobeerd.Sherlock schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:33:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens, vind het eigenlijk prima werken. In hoeverre je überhaupt een bel mee moet nemen in je overweging welke fietscomputer te kopen mag je uiteraard helemaal zelf weten.
Yes dat GEOID en Magene redelijk overeen komen ken ik. Ik heb meerdere GEOID en Magene sensors liggen, en ook 2 GEOID PM500 Spider Power meters (waar ik heel tevreden over ben). Het enige nadeel op de CC700 Pro is volgens mij dat ze geen ClimbPro (of iets identieks) hebben, even als de Strava Live Segment functie. Die eerste ben ik wel van plan te gebruiken (met hopelijk de Ventoux dit jaar) en die tweede gebruik ik heel regelmatig voor segmenten hier in de buurt. De Magene C606 heeft deze 2 opties wel voor zover ik kon vinden, maar hiervan is de navigatie veel minder (die is weer beter op de CC700 Pro). Voor beide functies zeggen de "developers" \ "marketeers" op Facebook dat ze er mee bezig zijn (wat zou kunnen, het is ook werkende gekregen op de C606), maar het is er nog niet.orlok schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:21:
[...]
De mount van Garmin en Wahoo zijn zo goed als identique, alleen 90° gedraaid tov elkaar. GEOID is identique als Magene, het is een budget merk van Magene. Ik rijd al meer dan een jaar met de C606 van Magene en ben daar behalve van de navigatie kaarten (OSM) zeer tevreden over.
Het probleem overigens van de navigatie bij de C606 van Magene is trouwens de onderliggende OSM wegenkaart die geen aparte fietspaden kent waardoor de navigatie je dus via de autowegen kan sturen. Voor wat betreft de software zelf is er wat mij betreft geen verbetering nodig want hij stuurt bij afslag gemist na een paar tellen met waarschuwing om terug te keren gewoon door naar de volgende om de route te vervolgen.Raznov schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:08:
[...]
Yes dat GEOID en Magene redelijk overeen komen ken ik. Ik heb meerdere GEOID en Magene sensors liggen, en ook 2 GEOID PM500 Spider Power meters (waar ik heel tevreden over ben). Het enige nadeel op de CC700 Pro is volgens mij dat ze geen ClimbPro (of iets identieks) hebben, even als de Strava Live Segment functie. Die eerste ben ik wel van plan te gebruiken (met hopelijk de Ventoux dit jaar) en die tweede gebruik ik heel regelmatig voor segmenten hier in de buurt. De Magene C606 heeft deze 2 opties wel voor zover ik kon vinden, maar hiervan is de navigatie veel minder (die is weer beter op de CC700 Pro). Voor beide functies zeggen de "developers" \ "marketeers" op Facebook dat ze er mee bezig zijn (wat zou kunnen, het is ook werkende gekregen op de C606), maar het is er nog niet.
Het prijsverschil is op dit moment 85 euro vs 170 euro (op Amazon, iets goedkoper te krijgen voor beide op Aliexpress). Ik ben overigens tevreden over Wahoo en in het verleden Garmin, maar vind gewoonweg de prijzen uit de hand lopen voor wat ze te bieden hebben tegenover de Magene, GEOID en iGPSport modellen. Natuurlijk is het ook een gok, want Chinees en ondersteuning.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Als dat mogelijk zou zijn had ik dat allang gedaan, maar helaas kan je alleen de aangeboden kaarten downloade/installeren.pdukers schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:27:
@orlok kun je wellicht handmatig openfietmap kaarten installeren?
[ Voor 26% gewijzigd door orlok op 22-05-2026 14:19 ]
Uiteindelijk ook voor de C606 gegaan van Magene. De GEOID lijkt vrijwel het zelfde apparaat te zijn, echter lijken de kaarten beter - maar zijn er nog een Strava (live) segmenten en zit er nog geen ClimbPro (of ietse dergelijks) op. Beide vond ik zelf wel fijn om te hebben, dus de Magene aangeschaft. Gisteren de eflstedentocht gereden er mee, en qua batterij gelijk al gelukkig mee, de wahoo bolt had deze rit niet getrokken zonder power bank. Het was wel gelijk de vuurdoop, want ik heb geen tijd gehad om de Magene voor die tijd te testen, dus snel instellen en gaan. Het apparaat voelt degelijk aan, navigatie nog niet gebruikt. Overige functies, zoals een strava segment, werkt allemaal prima. Ik moet nog een beetje tunen met alle functies en hoe lang het scherm actief is om te kijken wat het beste werkt. Al met al zeer tevreden, maar mocht er binnen een x aantal dagen voor de GEOID deze 2 functies alsnog beschikbaar komen, zal de Magene alsnog terug gaan (verwacht ik).orlok schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:19:
[...]
Het probleem overigens van de navigatie bij de C606 van Magene is trouwens de onderliggende OSM wegenkaart die geen aparte fietspaden kent waardoor de navigatie je dus via de autowegen kan sturen. Voor wat betreft de software zelf is er wat mij betreft geen verbetering nodig want hij stuurt bij afslag gemist na een paar tellen met waarschuwing om terug te keren gewoon door naar de volgende om de route te vervolgen.
Navigatie in geheel nog niet gebruikt, dus ook niets ingeladen van een gpx of iets dergelijks (geen tijd voor gehad). Ik heb kaarten van Nederland wel ingeladen.orange.x schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:02:
@Raznov Je hebt neem ik aan die elfstedentocht qua route wel ingeladen op je Magene dan toch? Bedoel je met navigeren erop iets anders dan?
Hoeveel uur heb je het apparaat aangehad en hoeveel % had je nog over na de rit?
[ Voor 26% gewijzigd door orange.x op 27-05-2026 09:46 ]
Klopt, dat ging ook inderdaad best snel, maar daar moet ik dus nog even naar kijken. Een enkele rit met het apparaat geeft voor mij nog iets te weinig beeld wat het precies kan. Het voordeel is dat hij het op deze manier in ieder geval netjes voor 10+ uur heeft bijgehouden. De komende ritten zal ik hopelijk iets meer inzicht hebben hoe de batterij zich houdt tegenover de Bolt V1.orange.x schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:39:
@Raznov Ah, maar die 20% van de rit is dan uiteindelijk een paar uur geweest en dan is de batterij van 70+ naar 40+ gegaan? Dat is nog best rap gegaan dan zou ik zeggen. Ik moet nog steeds even kijken op welke helderheid mijn 530 nu ingesteld staat. Dat is dan ook een beetje om te kunnen inschatten of die BiNavi Air helder genoeg zou kunnen zijn, lees daar ook nog wel wat over. Gisteren een YT filmpje gezien waarbij de 530 en een gewone BiNavi beide op 100% stonden en daar zag ik weinig verschil. Heb zelf geen problemen met het aflezen van de 530 in welke weersomstandigheid dan ook, dus dat euvel zou er niet moeten zijn.
Dank, nog nooit van gehoord dat je een batterij kan calibreren
Hij weet nu weer wat 100% is, en kan hij terug nauwkeuriger zakken in procentage. Als de batterij al wat ouder is zal hij sneller zakken dan wanneer hij spiksplinter nieuw is.Palomar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:51:
[...]
Dank, nog nooit van gehoord dat je een batterij kan calibrerenIk heb eerst maar eens de tip opgevolgd om de aan/uit knop 10 seconden in te drukken. Dan gaat ie herstarten en staat de batterij opeens op 100% (terwijl die daarvoor op 45% oid stond). Ik vraag me dan even af of dat wel klopt. Ik heb hem daarom nu maar gewoon op 'rit opnemen' gezet en weggelegd totdat de batterij leeg is. Daarna weer opladen en kijken of ie tot 100% wil komen.
[ Voor 28% gewijzigd door RigolleM op 27-05-2026 12:39 ]
Bedankt voor de 'tip' dat je de kaart van Nederland hebt ingeladen. Het was mij niet bekend dat dat mogelijk was want tot heden had ik de kaart van Europa A (met dus tot voor kort Nederland) ingeladen. Niemand heeft mij gewaarschuwd dat dat dus was veranderd. Enfin, meteen vandaag de kaart met navigatie getest. In ieder geval staan daar dus ook fietspaden op, helaas niet allemaal. Bij het herberekenen van de route maakt hij nu wel gebruik van de 'beschikbare' fietspaden. Alleen heb je daar dus wel een internet verbinding van je telefoon app OneLapFit voor nodig, dus geen off-line werking.Raznov schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:04:
[...]
Navigatie in geheel nog niet gebruikt, dus ook niets ingeladen van een gpx of iets dergelijks (geen tijd voor gehad). Ik heb kaarten van Nederland wel ingeladen.
Uiteindelijk heb ik de battery-save (Long Battery Life) stand aangezet, 15 sec scherm aan en dan auto backlight uit. Op 80% (ergens 200km) van de tocht stond de batterij nog op 79%. Toen eens de backlight aangelaten en verder gereden, toen ging het een stuk sneller, uiteindelijk had hij eind van de rit 43% over. Het is dus een beetje zoeken naar de beste instelling, maar ik vind het ook niet erg dat het scherm niet altijd aan staat.
Ik heb dan de Garmin RTL515 radar en dat is toch na de fiets en na de fietscomputer een van de beste aankopen geweest. Het maakt denk ik ook wel uit waar je fietst (en op wat voor wegen). Ik woon in Drenthe en fiets voornamelijk in Drenthe en Groningen en dat rijdt wel heel fijn met zo'n radar, zeker op 60 en 80 wegen waar je zelf ook op mag/moet fietsen. Los van het feit dat je zelf veel eerder zichtbaarder bent, weet je ook al wat er tot zo'n 125 meter achter je rijdt en hoe hard het er aan komt (oranje is normaal, rood is snel). Zeker met WK4 of harder tegen hoor je echt niet wat er achterop komt. Enige nadeel vind ik dat je bij een los fietspad langs een autoweg ook de signalen/alerts krijgt terwijl dat dus niet uitmaakt.orange.x schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:48:
@sapphire Ja, dan zou het voor het buitenland nog kunnen maar ook daar tja. In het slechtste geval ziet iemand je niet, en dan merk je op via de radar dat er iemand van achteren komt (die je evt ook hoort dan) en ja die radar gaat volgens mij niet er voor zorgen dat je dan de keuze maakt om in de berg te sturen om een aanrijding te voorkomen? Lijkt mij.... Maar misschien kan iemand anders daar wat zinnigs over zeggenWant het enige verschil zou dan zijn dat je weet dat je evt aangereden wordt vs dat je het niet weet.. Maargoed, als de eindconclusie dan is dat je hoe dan ook aangereden wordt dan ja
Wat helpt het dan!?
Ik heb hem gisteren dus herstart door de powerknop heel lang in te drukken. Toen stond het batterijpercentage opeens op 100%. Toen een activiteit gestart en de Edge gewoon weggelegd. Na een uur of 10 was de batterij leeg en ging ie uit. Vanochtend weer opgeladen vanaf 0% en nu staat ie weer op 100%. Denk dat het zo dus weer goed isRigolleM schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:32:
[...]
Hij weet nu weer wat 100% is, en kan hij terug nauwkeuriger zakken in procentage. Als de batterij al wat ouder is zal hij sneller zakken dan wanneer hij spiksplinter nieuw is.
Laadt je hem altijd op tot 100%? En ontlaadt je hem soms volledig? Dit zorgt ook voor dat BMS (batterijbeheersysteem) terug accuraat is.
/f/image/SoQjzD0WtYCS9OqMYWnMvzJg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 67% gewijzigd door esphome op 29-05-2026 14:51 ]
Ik zag dat je uiteindelijk voor een iGPSport bent gegaan, maar om dan voor de anderen nog even er op terug te komen:orange.x schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:39:
@sapphire Ik zou dan eerder voor een andere headunit gaan als je ook daarbij weet dat die het probleem oplost. Ik herken je probleem ook wel met mijn Garmin 530 dus. Die is ook de snelste niet meer en dan maakt ook wel dat je eens verkeerd fietst. Geen complete ramp natuurlijk maar als het niet hoef!
Zo'n radar, ik fiets eigenlijk altijd met 1 oortje in (rechts), als ik solo rij, en heb nog nooit een probleem gehad met verkeer dat ik niet hoorde of graag had willen opmerken dat achter me zat etc. Daar kan je toch voor omkijken?
Gisteren reed ik door Doorn heen en zat gewoon op mijn helft en was een bocht naar rechts aan het maken toen er ineens een auto vol door die binnenbocht kwam zetten, ook niet zachtjes ofzo... Het ging allemaal gelukkig goed, maar je hebt er mensen bijzitten... Goed, heb je aan zo'n radar in die situatie ook niets
@Raznov Ah, maar die 20% van de rit is dan uiteindelijk een paar uur geweest en dan is de batterij van 70+ naar 40+ gegaan? Dat is nog best rap gegaan dan zou ik zeggen. Ik moet nog steeds even kijken op welke helderheid mijn 530 nu ingesteld staat. Dat is dan ook een beetje om te kunnen inschatten of die BiNavi Air helder genoeg zou kunnen zijn, lees daar ook nog wel wat over. Gisteren een YT filmpje gezien waarbij de 530 en een gewone BiNavi beide op 100% stonden en daar zag ik weinig verschil. Heb zelf geen problemen met het aflezen van de 530 in welke weersomstandigheid dan ook, dus dat euvel zou er niet moeten zijn.
Ik had dat laatst ook. Ook een reset van de edge gedaan en sindsdien is het goed.arvidbeheerder schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:18:
Ik heb de laatste tijd veel problemen met het verbinden van sensoren en/of wegvallende rtl515 radar op mijn Garmin Edge 530. Ik heb vandaag maar eens een factory reset gedaan om te kijken of dat wil helpen. Stiekem kijk ik ook al naar de Edge 850🤫
Zijn er meer mensen die de connectie problemen ervaren de laatste weken?
Ik zou wachten op de x70.418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:27:
[...]
Ik had dat laatst ook. Ook een reset van de edge gedaan en sindsdien is het goed.
Er gaan geruchten over een x60 serie die komen gaat, dus nu upgraden is niet zo handig
Daar gaat het niet eens om, de oudere series worden dan goedkoperbwernsen schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:08:
Dat is zonde. De x80, die is pas écht goed.
Er wordt gesproken over een 850. Als er een x60 komt is dat (tot nu toe) altijd eerst de grotere 1060 en vele maanden later een 5 en 860.418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:10:
[...]
Hihaho
Zou binnen een maand of 2 zijn. Dan is het mi wel de moeite om even te wachten
Dat zal inderdaad. Maar misschien komen ze (eindelijk) met handige nieuwe features die je wel graag wil en niet gebackport worden.La1974 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:32:
[...]
Er wordt gesproken over een 850. Als er een x60 komt is dat (tot nu toe) altijd eerst de grotere 1060 en vele maanden later een 5 en 860.
Dus dat zou nog heel lang wachten zijn.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Het probleem werd toch veroorzaakt door de update van de topoactive map 2026.10?Maarten_E schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:10:
Heb recent een 840 Solar aangeschaft, net rond de periode dat er een Garmin update was die verschillende apparaten kon bricken. Nu komt er net een update langs voor firmware 30.21, is die wel veilig?
ik heb de 840 solar nog niet echt zien dalen geloof ik.418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:10:
[...]
Daar gaat het niet eens om, de oudere series worden dan goedkoper
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
[ Voor 42% gewijzigd door esphome op 14-06-2026 20:16 ]
Hij was 399 bij Decathlon, heb hem een paar weken geleden gekocht, zie dat de prijs nu gestegen is naar 450.Mistraller schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:39:
[...]
ik heb de 840 solar nog niet echt zien dalen geloof ik.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Die ervaring had ik recent ook toen ik mijn Edge 810 met pensioen stuurde. Heb de waarschuwingen tijdens het rijden overigens wel uitgezet, want ik vond dat er wel heel veel meldingen kwamen.Maarten_E schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:26:
[...]
Hij was 399 bij Decathlon, heb hem een paar weken geleden gekocht, zie dat de prijs nu gestegen is naar 450.
Wat een verschil als je van een Edge 820 afkomt. Kocht hem vooral voor de batterijduur, de rest kon mij niet veel schelen. Maar wat ben ik onder de indruk. Ben aan het fietsen, krijg waarschuwingen voor putdeksels en dieren(!!). Goed afleesbaar scherm, en veel meer biometrische gegevens die worden bijgehouden door het apparaat, en die ook worden doorgegeven aan Garmin Connect. Heel erg onder de indruk.
Om hier op terug te komen:Swaard schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:12:
Ik verkoop zelf fiets gerelateerde accessoires waaronder Igpsport. In principe verkoop ik alleen artikelen waarvan ik zeker weet dat ze goed zijn en ik ze zelf getest heb. Ik had er een aantal op voorraad (binavi en binavi air) maar waren helaas al uitverkocht voor ik ze zelf kon testen. Bij een klant navraag gedaan en die was dik tevreden.
Over +- 2 weken komt er weer een paar binnen. Wanneer het lukt om hem te testen zal ik wat laten weten mbt pro’s en con’s. (Vergelijkingsmateriaal Garmin 1040 en Karoo 3)

De Garmin x50 serie heeft bij het navigeren een handigheidje dat links en rechts verschillende geluiden hebben. Heeft de igsport dat ook? En heb je toevallig de app met trainingpeaks gekoppeld? Komt alle relevante data mee? Ik ben een beetje huiverig om het betrouwbare "Garmin nest" te verlaten😅.Swaard schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:38:
[...]
Om hier op terug te komen:
- Leesbaarheid: gelijkwaardig aan Garmin 1040 (Garmin is net iets meer helder), beide op foto met screenprotector, denk met een matte screenprotector dat de leesbaarheid om hoog gaat. Nu zie je dat de screenprotector nogal reflecteert.
- GPS ontvangst: Goed, zeer accuraat en snel een fix.
- Navigeren: Duidelijke instructie en opvolgende instructie in het beeld, wanneer je je telefoon op zak hebt krijg je ook nog een audio instructie, gravel rit gereden van 55km, geen enkele slechte instructie gehad.
Rerouten wanneer je verkeerd rijd iets minder betrouwbaar dan bijvoorbeeld mijn Karoo. Vond het niet persee beter of slechter dan mijn Garmin 530. Stuurt je in het begin voornamelijk terug naar het punt waar je de route verlaten hebt. Wat later stuurt hij je wel naar het dichtstbijzijnde punt op je route.
Activiteiten synchroniseren moeiteloos naar strava en gpx van de app naar het apparaat. (Hier heb ik bij Garmin vaker moeite mee)
Eigenlijk niets op aan te merken. Software werkt ook snel en is responsief, ook getest met meerdere radar achterlichten (coospo tr70, IGP sport SR mini, Garmin rtl151.
Mocht jullie specifieke vragen hebben, schroom je niet.[Afbeelding: in de doos]
[Afbeelding]

[ Voor 5% gewijzigd door orange.x op 22-06-2026 14:05 ]
Dat is stand alone bij de binavi toestellenm0ridin schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:25:
@Swaard Werkt navigeren en herberekenen ed standalone op dat apparaatje? Of moet je daarvoor een connectie hebben met je telefoon die het eigenlijke werk doet...
Nee, dat heeft hij niet. Maar voor mij is het vaker een probleem wanneer af te slaan dan welke richting. Dus persoonlijk mis ik dat niet.arvidbeheerder schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:04:
[...]
De Garmin x50 serie heeft bij het navigeren een handigheidje dat links en rechts verschillende geluiden hebben. Heeft de igsport dat ook? En heb je toevallig de app met trainingpeaks gekoppeld? Komt alle relevante data mee? Ik ben een beetje huiverig om het betrouwbare "Garmin nest" te verlaten😅.
In de navigatie settings kan je een instelling aanpassen om alleen een notificatie te krijgen voor scherpe bochten, misschien dat dat het op lost. (zelf niet geprobeerd)orange.x schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:32:
@Swaard Jij hebt misschien nog net een groter scherm, maar ik merkte wel op met navigeren dat bovenin een labeltje getoond wordt met over hoeveel m er een afslag is en welke kant op. Bij mij valt dat labeltje dus eigenlijk een beetje over de route heen. Dus als ik een bepaalde schaal gebruik en hij geeft met het labeltje aan over 200m naar rechts, dan hangt dat labeltje OVER de plek waar op de kaart staat HOE je naar rechts moet. Dus als je bijv een rotonde hebt met meer dan 4 afslagen dan kan je dus eigenlijk net niet goed zien welke afslag je moet hebben tot je nog dichterbij bent. Die ga ik nog wel teruggeven aan ze. Wat me wel opviel toen ik een route ingeladen had dat hij op een klimmetje een climbpro over de snelheidsbalk weer ging geven, prima, en toen het afslaglabeltje kwam werd die weer wel weergegeven nog over het climb pro veld... Eigenlijk zou ik ook liever hebben dat dat labeltje gewoon onderin de kaart weergegeven wordt omdat je toch graag "vooruit" wil kijken en niet per se dat boeiend is wat "achter je pijltje" ligt zogezegd.
Daarnaast is die richting soms wel wat verwarrend, omdat soms ook een knik in de weg als "richtingwijziging" gezien wordt. Zo reed ik op een voor mij bekend stuk (beste manier om te testen) en daar zat net voor een afslag naar links een knikje naar rechts en werd er aangegeven over 200m naar rechts. Dan onderin dat ballonnetje werd ook gelijk na 10m het pijltje naar links aangegeven dus dat is dan wel weer netjes maar ik had het als "ga over 211m naar links" gezien denk ik. Of, zo had een Garmin dat dan gedaan.