Recentelijk over gegaan van een Elemnt 1ste generatie naar een 3e generatie, oftewel van
Elemnt app naar
Wahoo app, op mijn Motorola toestel met android 16. Ik gebruikte de livetrack functie en dat ging in de Elemnt app uitstekend en afgelopen maanden feilloos, mits je de Elemnt app maar opende ergens in
het uurtje voor je rit.
Met de Wahoo app merkte ik dat dit lang niet zo soepel ging; ik had de Wahoo app al meteen de nodige batterij rechten gegeven zoals de Elemnt app, zodat deze altijd in achtergrond aan mag en niet gekilled mag worden. Desondanks ervaring: vaker geen link verstuurd, dan wel naar de ontvangers.
Zelf even wat testen gedaan, wat blijkt: de verbinding tussen de Roam3 en de app stopt na
exact 10min nadat de app niet meer op de voorgrond staat. Of dat je een andere app 10min on-screen laat, of dat je toestel lockt met scherm uit maakt daarin geen verschil. Ook Spotify laten afspelen naar een BT device tegelijkertijd al die tijd op datzelfde toestel, maakt geen verschil; na 10 minuten in achtergrond is het over.
Ook maakt dat geen verschil of je daadwerkelijke v3 Elemnt device verbonden is of niet: na 10min achtergrond is het finito.
De app start daarna ook 'clean' op, in ieder geval duidelijk geen resume state, zoals dat in de eerste 10 minuten wél overduidelijk gebeurt (je komt terecht waar je was gebleven, instant). Ook proef op de som met andere apps tegelijk starten met de Wahoo app en die in background gelaten en die resumen (zoals de Elemnt app) nog netjes nadat die 10min in background waren, ook op de momenten dat ik zag dat de Wahoo de verbinding kwijt raakte en die app nog langer in background stond, zonder te hebben geopend.
Google AI hulp blijft volhouden naar een android background killer. Maar ik draai andere apps, zoals dus de Elemnt app, Strava app en nog een GPS recording app en ken de normale (android/Motorola) opties om het achtergrond killen te voorkomen en dat werkt altijd bij elke app waarbij ik dat instel.... behalve bij deze Wahoo app uit de Play Store, uiteraard up to date.
Nu hint AI ook naar een andere methode van Bluetooth gebruik t.o.v. de Elemnt app en daar is wat voor te zeggen, dat is visueel ook echt anders en kennelijk is Android 16 weer strenger. Maar voordat ik ga rommelen in de BT stack etc zoals gesuggereerd.. anderen moeten hier toch ook tegenaan zijn gelopen en hoe dan gefixt? En waar anders dan hier zouden deze mensen te vinden kunnen zijn.
Voordat ik mijn eigen smartphone 'sloop' met aanpassingen.. wellicht mensen met raad? Of herkenning waar die 10min background stop vandaan komen, welke de ene app wel killen en de andere niet?
Verder prima ervaring op zich, van 1ste gen naar 3th gen Roams. Met mijn slechte ogen voor dichtbij zonder bril is het toch nét weer beter leesbaarder dan de oude Roam.