Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19

Makkelijk

Je kan op een fiets stappen en gewoon gaan fietsen. Hier is niets mis mee maar je wilt wellicht wel weten hoeveel je gefietst hebt, met welke snelheid en hoelang je er over gedaan hebt.
Gelukkig zijn er veel hulpjes op de markt, niet alleen voor tijdens het fietsen maar ook voor het onderhoud ervan.
Hieronder staat wat korte info over wat er allemaal is.

Merken

Voordat we beginnen met de verschillende meters even kort wat merken opsommen waar je naar kan kijken (in willekeurige volgorde).
  • Sigma
  • Garmin
  • Polar
  • VDO
  • Mio Cyclo
  • Teasi
  • Cateye
Het is niet zo dat een merk beter of slechter is als een andere, maar sommige betaal je wat meer voor. Ga goed op onderzoek uit dat je krijgt wat je wilt voor wat je ervoor wilt betalen. Kijk goed of je zelf de batterijen van de sensoren kunt vervangen, bij Polar kan dat bijvoorbeeld niet altijd (dit is ook niet het geval bij de Garmin Edge modellen).

Welke meters zijn er allemaal

Snelheidsmeter
Een snelheidsmeter is één van de meest basis maar belangrijkste apparatuur die je maar kan hebben. In principe heb je voor een paar tientjes een basis computer hebben die een paar aspecten voor je bijhoudt.
Er zijn simpele meters die de tijd, huidige snelheid, gemiddelde snelheid en je afstand bijhouden. Er zijn ook wat uitgebreidere versies die meerdere apparaten combineren zoals een ingebouwde hartslagmeter.
Hartslagmeter
Gewoon op gevoel fietsen is iets van vroeger en met de huidige technologieën eigenlijk niet verstandig. Het gebeurt nog wel veel maar vooral als je vaker traint en je wilt houden aan een D1/D2/D3/H training is het van belang dat je je hartslag in de gaten kan houden. Want niets is zo funest dat je een hersteltraining aan het doen bent en dat je jezelf 'laat gaan'. Want zonder dat je het vaak door hebt fiets je toch harder, en dus een hogere hartslag hebt, dan dat je eigenlijk wilt.
Cadansmeter
De cadansmeter meet, zoals de naam doet vermoedt, het aantal pedaalomwentelingen dat je op het moment maakt. Deze meters zie je iets minder vaak maar als je intensiever wilt gaat fietsen dan is een cadansmeter een goed punt om te beginnen om je trapbeweging/frequentie te 'fine-tunen'.
Losse cadansmeters zijn er vast wel, maar die wil je niet. Dit betekent namelijk weer een schermpje op je stuur. Het makkelijkste is als je weet wat je wilt een goede fietscomputer te kopen die een cadansmeter heeft, of de mogelijkheid heeft om de cadansmeter later aan te schaffen als uitbreiding.
Hoogtemeter
Een hoogtemeter meet hoeveel je geklommen hebt tijdens je rit. Losse hoogtemeters zijn er vast wel, maar die wil je niet. Net als bij de cadansmeter wil je iets hebben die in een bestaand apparaat zit. De hoogte kan op 2 manieren gemeten worden: via de GPS, of via een barometer. Omdat het berekenen van de hoogte op basis van GPS lastiger is kan de gemeten hoogte afwijken. Via een barometrische meter is het nauwkeuriger, maar ook weer duurder.
Powermeter
Een powermeter meet hoeveel kracht (in Watt) je op je pedalen zet. Dit is vooral handig bij beklimmingen om te zorgen dat je niet te veel kracht levert en je jezelf niet over de kop fietst waardoor je te snel vermoeid raakt. Het helpt je ook om te leren on je traptechniek te verbeteren, zodat je zo efficient mogelijk duwt en trekt aan je pedalen. Dergelijke systemen zijn niet goedkoop, denk aan een vanaf prijs van 800 euro. Powermeters kunnen op drie manieren geplaatst worden:
  • In de crank. De crank is dan voorzien van electronica die precies kan berekenen hoeveel vermogen je levert. Afhankelijk van het merk beschik je dan over enkelzijdige of dubbelzijdige meting. Merken zijn o.a. Powertap, Rotor, SRM, Stages, Pioneer.
  • In het pedaal. Het pedaal is voorzien van electronica die berekent hoeveel vermogen je levert. Je hebt hierbij altijd dubbelzijdige meting. Merken o.a. Polar Keo, Garmin Vector.
  • In de achternaaf. Deze naaf meet in het achterwiel de totale hoeveelheid geleverd vermogen. Merken zijn o.a. Powertap.

Sensor meting

Voor sensoren als snelheid en cadans bestaan er een aantal manieren om deze te meten:
  • Magneetsensor. Hierbij monteer je een magneetje in je wiel (op een spaak) of op je trapper, en zit er ergens een sensor die moet worden uitgelijnd met het magneetje. Elke keer als het magneetje voorbij de sensor komt wordt er een impuls gegeven waardoor de fietscomputer weet hoe snel het magneetje in de rondte draait. Bij magneetsensors kan het soms lastig zijn een geschikte lokatie voor zowel magneet als sensor te vinden, aangezien deze wel uitgelijnd moeten worden.
  • Magneetloze sensor. Hierbij monteer je de sensor op een spaak of op je pedaal. De sensor is voorzien van een versnellingssensor en kan zelf detecteren dat hij rond gaat. Bij elke omwenteling zal dit doorgegeven worden aan de fietscomputer. Voordeel is dat je niets hoeft uit te lijnen en dat je minder spullen of je fiets hebt.

Extra opties

Veel fietscomputers bieden, afhankelijk van het model en prijs, additionele opties die voor jou mogelijk handig kunnen zijn. Een aantal veel voorkomende opties zijn:
  • Hartslag zone's. Hiermee kan je je eigen zones in de fietscomputer zetten, zodat je daar later specifiek op kan trainen.
  • Trainings-schema's. Hiermee kan je bijvoorbeeld trainen op calorieën, afstand, tijd of hartslagzone (H, D1, D2 enz)
  • Route opties. Hiermee kan de fietscomputer zelf een route van een bepaalde lengte of tijd verzinnen. Bij sommige fietscomputers kan je aangeven dat je bijvoorbeeld 2 uur wilt fietsen met een gemiddelde van 27, dan rekent hij een route van 54km uit. Of je geeft aan dat je een rondje van 60km wilt fietsen, waarna je 3 voorbeeld voorgeschoteld krijgt.
  • Di2 integratie. Sommige fietscomputers kunnen gekoppeld worden aan je Di2 schakelsysteem zodat je achteraf exact kan zien in welke versnelling je gereden hebt.
  • Activiteit upload. Diverse fietscomputers bieden de mogelijk je activiteiten te uploaden. Dit kan zijn naar de site van de fabrikant van de fietscomputer, of naar andere sites, zoals Facebook of Strava. Strava is toch wel (een van) de populairste gratis sites om je activiteiten te uploaden. Alle informatie van je rit, zoals snelheid, afstand, gemiddelden, hoogte, hartslag, cadans enz kan geupload worden, zodat je een mooi overzicht hebt van al je prestaties. Tegen betaling kan je een Premium abonnement afsluiten waarmee meer gegevens zichtbaar worden, zoals o.a. de Suffer Score en een Heat Map van alle plekjes waar je veel fietst.

Communicatie

De fietscomputer moet natuurlijk met externe apparaten zoals een hartslagsensor, cadansmeter of pokermeter kunnen communiceren. Ruwweg zijn hier de volgende protocollen voor beschikbaar:
  • ANT+
  • Bluetooth
  • Bluetooth Smart
In het algemeen wordt ANT+ als meer efficiënt en energiezuinig beschouwd. Je kan het echter niet altijd koppelen aan je smartphone, soms heb je er een extra module voor nodig. Sommige toestellen (Samsung Galaxy S4/5 en Note3 bijvoorbeeld) beschikken wel over een ingebouwde ANT+ verbinding. Bluetooth is op de meeste smartphones wel te koppelen.
Als je wilt trainen met je smartphone is een sensor met Bluetooth koppeling handig. Als je alles via je fietscomputer doet is ANT+ de meest handige keuze.

Daarnaast moet de fietscomputer natuurlijk met je pc kunnen communiceren. In veel gevallen zal dit via een USB kabel gaan. Sommige duurdere fietscomputers bieden de mogelijkheid om via WiFi een verbinding te maken. Functioneel maakt het niets uit, maar je hoeft niet meer met kabels te klieren. Garmin heeft twee fietscomputers (Edge 510/810) die als piggy back via je telefoon met Garmin Connect communiceren.

Sommige duurdere merken, zoals Garmin, maken het zelfs mogelijk om je huidige prestaties te vergelijken met die van andere wielrenners tijdens bijvoorbeeld een klim. Denk ook aan opties zoal live tracking, integratie met weersinformatie en live koppeling met social media. Zulke opties komen wel met een meerprijs.

Navigatie:

Nu komen we bij de 'crème de la crème'. Eigenlijk heb je het niet nodig maar o wat is het vet/handig. De meeste fietsers die je voorbij ziet komen zullen geen navigatie op de fiets hebben zitten.
Soorten navigatie
Er zijn verschillende soorten.
  • Broodkruimeltjesspoor: Dit zijn versies die alleen een van te voren uitgestippelde route kunnen tonen, en dus zelf geen route kan plannen. In dit geval volg je vaak een soort "broodkruimeldtjesspoor" op je schermpje. Rij je fout, dan moet je zelf weer naar de route terugrijden.
  • Turn-by-turn. Hierbij volg je een route die de fietscomputer heeft uitgestippeld of die je zelf ingeladen hebt. Rij je fout (bijvoorbeeld door een wegopbreking) dan zal het systeem je weer terug brengen op de route. Dergelijke systemen kunnen je ook makkelijk naar huis brengen als je verdwaald bent, omdat ze zelfstandig een route kunnen plannen. Je hebt ook versies die beide kunnen.
Kaarten
Dan heb je ook nog de kaarten. Sommige modellen hebben een kaart die eenmalig meegeleverd wordt en niet bij te werken is. Andere merken, zoals Garmin, Mio bieden de mogelijkheid om regelmatig je fietscomputer van nieuwe kaarten te voorzien.
Het kaartmateriaal zelf is ook belangrijk. Veel fietscomputers gebruiken de kaarten van OpenStreetMaps als bron, mede omdat deze gratis zijn. De nauwkeurigheid van de kaarten is goed, al worden deze wel door vrijwilligers onderhouden. Andere leveranciers gebruiken bijvoorbeeld kaarten van TeleAtlas. Over het algemeen zijn de kaarten van TeleAtlas prima voor straten, dus bij uitstek geschikt voor auto navigatie. Kaarten op basis van OSM kunnen uitgebreid worden met extra's zoals fietspaden, tracks e.d.
Software
Eveneens afhankelijk van het merk en model wordt je de mogelijkheid geboden om de ingebouwde software/firmware te updaten. Sommige merken zijn niet te updaten, andere worden automatisch geupdate zodra je de fietscomputer aan je pc hangt.
Navigatie opties
Voor het kunnen navigeren kan het handig zijn als je fietscomputer een aantal opties ondersteund:
  • Opnemen van de gereden route
  • Importeren van GPX of KMI bestanden
  • Exporteren van GPX of KMI bestanden
  • Opslaan van favorieten en huislocatie
  • Zelf routes berekenen
  • Automatisch herrekenen bij fout rijden
Het mag duidelijk zijn dat hoe meer opties je fietscomputer ondersteund, des te duurder hij vaak is.
Merken
Voor navigatie zijn er een aantal merken, Mio, Garmin, Teasi en Bryton. Bryton is wat goedkoper maar ook iets minder in kwaliteit. Garmin is de duurste maar de navigatie is niet altijd erg geraffineerd. Mio is een betaalbare fietscomputer en heeft prima navigatie aan boord. De Teasi fietscomputers (o.a te krijgen bij de Aldi) komen uit Duitsland en zitten erg gunstig qua prijs (je moet de hartslagsensor en cadanssensor er wel los bij kopen).

Wat kost het?

Ruwweg kan je de fietscomputers in 3 klassen verdelen:
Het laag segment.
Dit zijn de eenvoudige fietscomputers die alleen informatie weergeven. Denk aan je snelheid, afstand e.d. Sommige modellen kunnen hartslag en/of cadans weergeven. Er zit geen GPS in dus routes fietsen kan je vergeten. Het scherm is vaak klein, zwart/wit en de bediening gaat vaak via knopjes. Deze computertjes heb je tussen de 20 en 150 euro.
  • Cateye (20-155 euro)
  • Sigma (22-125 euro)
  • VDO (22-99 euro)
Het midden segment.
Dit zijn de fietscomputers die zowel uitgebreide informatie weergeven en een GPS aan boord hebben voor routes. Het scherm is vaak in kleur en de bediening gaat vaak via een touch-screen, soms via knopjes. Een vreemde eend in de bijt is de Wahoo. Dit is feitelijk geen fietscomputer maar een unit die gekoppeld wordt aan je smartphone en via een schermpje alle informatie toont die door je smartphone wordt verzameld (je moet je smartphone dus koppelen aan externe hartslag/cadans sensors). Qua prijs gaan deze fietscomputers verder waar het laag-segment ophoudt: tussen de 150 en zo'n 250 euro. Soms heb je complete kits met extra's, zoals stuurbeugel, hartslag/cadanssensors e.d. waardoor de prijs wat hoger is.
  • Sigma (147-216 euro)
  • Mio (179-379 euro)
  • Polar (GPS nog zonder navigatie, 115-240 euro)
  • Teasi (149-170 euro)
  • Wahoo RFLKT (100-130 euro, smartphone nodig)
Mio Cyclo 315
Afbeeldingslocatie: https://eu.mio.com/media/overview/Cyclo315-angled_nav.png

Polar V650
Afbeeldingslocatie: http://www.cardioblog.de/wp-content/uploads/POLAR-ISPO-2014-07.jpg

Wahoo RFLKT
Afbeeldingslocatie: https://www.wahoofitness.com/media/wysiwyg/cms/rflkt/FRONT_01.png

Teasi Pro
Afbeeldingslocatie: https://www.teasi.eu/uploads/tx_absolutebild/teasi-pro_2_03.png
Het hoog segment.
Dit zijn de fietscomputers met alles aan boord: informatie, GPS, koppeling met andere fietscomputers, live tracking enz. Het scherm is in kleur en de bediening gaat via het touch-screen. Prijzen tussen de 120 en 500 euro.
  • Garmin (114-479 euro)
Garmin 520 Edge
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0035/1282/products/garmin_trio.png

Karoo Hammerhead
Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/app/uploads/hammerhead_navigatie-640x421.png

Tabel van fietscomputers

Garmin Edge 25Garmin Edge TouringGarmin Edge 520Garmin Edge 1000Mio Cyclo 315HCMio Cyclo 505Sigma Rox 10.0Wahoo ElemntKaroo Hammerhead
adviesprijs (incl hartslagband en cadans)€139€199€329€480€280€330€180€450$499
schermgrootte1.3"2.6"2.3"3.0"3.0"3.5"1.8"2.7"3.5"
pixels128x60160x240200x265240x400240x400240x400128x60240x400640x480
RAM8MB (SD)105MB(SD)128MB128MB192KB-16GB
ROM8GB4GB4GB512KB4GB2GB
navigatieneejaneejajajaneejaja
surprise meneejaneejajajaneeneeja
routes zelf maken en inladenneejajajajajaneejaja
kaartweergave op schermneejajajajajaneejaja
ANT+ signaaljaneejajajajajajaja
cadans/snelheidssensor koppelbaarjaneejajajajajajaja
hartslagband koppelbaarjaneejajajajajajaja
uitleesbaar pc/appjajajajajajajajaja
uitgebreide trainingsmogelijkhedenbeperktneejajabeperktbeperktneeneeja
SMS en omroepweergave smartphonejaneejajaneejaneejaja
Strava koppelingjajajajajaja
Strava Live Segmentsneeneejajajajaneejaja

[ Voor 255% gewijzigd door Microkid op 03-08-2017 21:59 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb ooit eens een review geschreven voor Het is Koers over de Teasi One v2.
http://hetiskoers.nl/teasi-one-v2-pro-fietsnavigatie/
Wat mij betreft de beste "bang-for-the-bucks"

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

AZ -> WNO

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:37

sapphire

Die-hard pruts0r

degroot schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:20:
Ik heb ooit eens een review geschreven voor Het is Koers over de Teasi One v2.
http://hetiskoers.nl/teasi-one-v2-pro-fietsnavigatie/
Wat mij betreft de beste "bang-for-the-bucks"
Al zo vaak over dat ding gehoord, en nu pas bedenk ik me dat dit misschien wel ideaal is voor mijn vader.

Die hoeft geen cadans/HRM/ect. maar gewoon navigatie en eventueel snelheid op de racert en hij is blij. Een Edge 800 vond hij te duur dus een Teasi is misschien wel wat.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even wat vragen over de Garmin Edge :

1. Kijkend naar de verschillen tussen de 520 en de 810, waarom zou je nu voor de 520 kiezen?
http://www.dcrainmaker.co...&ids=46993%2C5900#results
Op dit moment voor de zelfde prijs te koop, maar de 810 heeft ook routerings optie. De 520 heeft dan wel GLONASS support.

2. Over de sensoren. Ik zit eraan te denken om de Wahoo hartslagmeter en cadans/snelheidssensor te kopen ipv de Garmin (uit de bundel). Dit omdat de Wahoo zowel Bluetooth als Ant+ ondersteund. Ik zie wel dat de Garmin magneetloos is, wat is daar het voordeel van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Exocet schreef op woensdag 02 september 2015 @ 06:07:
Even wat vragen over de Garmin Edge :

1. Kijkend naar de verschillen tussen de 520 en de 810, waarom zou je nu voor de 520 kiezen?
http://www.dcrainmaker.co...&ids=46993%2C5900#results
Op dit moment voor de zelfde prijs te koop, maar de 810 heeft ook routerings optie. De 520 heeft dan wel GLONASS support.
Ik zie ook niet echt veel verschil. De 810 is een model uit 2013 en de 520 uit 2015. Voor hetzelfde geld lijkt mij de 520 op dit moment het meest interessant.
2. Over de sensoren. Ik zit eraan te denken om de Wahoo hartslagmeter en cadans/snelheidssensor te kopen ipv de Garmin (uit de bundel). Dit omdat de Wahoo zowel Bluetooth als Ant+ ondersteund. Ik zie wel dat de Garmin magneetloos is, wat is daar het voordeel van?
Bij een magneetsensor moet je deze uitlijnen tegenover de ontvanger. Dat kan wel eens lastig zijn om de juiste locatie voor zowel sensor als ontvanger te vinden. Magneetloze sensors hoeven niet uitgelijnd te worden en je hebt minder onderdelen op je fiets.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Microkid schreef op woensdag 02 september 2015 @ 07:03:
[...]

Ik zie ook niet echt veel verschil. De 810 is een model uit 2013 en de 520 uit 2015. Voor hetzelfde geld lijkt mij de 520 op dit moment het meest interessant.
520 heeft beperkt intern geheugen (54mb) en niet uitbreidbaar met sd kaart.
Dus als bijna geen met ruimte om een kaart erop te zetten, je zou misschien net 1 of 2 provincies kunnen doen. (heel nederland is 270mb)

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 02-09-2015 07:56 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:04

DjVe

Hatsaflats!

Ik mis Wahoo in de OP (met de RFLKT/RFLKT+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
sapphire schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:21:
[...]

Al zo vaak over dat ding gehoord, en nu pas bedenk ik me dat dit misschien wel ideaal is voor mijn vader.

Die hoeft geen cadans/HRM/ect. maar gewoon navigatie en eventueel snelheid op de racert en hij is blij. Een Edge 800 vond hij te duur dus een Teasi is misschien wel wat.
Daarom heb ik ook de Teasi. Ik train niet op hartslag en cadans. Ik fiets gewoon met een groepje mee voor de fun , of ik laad routes in en ga een stukje rijden.
Dan is de Teasi echt de beste koop.

De nieuwe V2 Pro heeft wel cadans en hartslag.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:40
Straks mijn Edge 510 maar eens updaten, volgens mij is er een hoop veranderd. Ik heb hem meer dan een jaar geleden voor het laatst bijgewerkt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Leuk topic, toevallig ben ik net op zoek naar een soort fietscomputer. Al jaren hou ik m'n ritten bij met Endomondo, het nut van een fietscomputer tegenwoordig ontgaat mij dan ook een beetje. Toegegeven, een sensor ipv gps is wel een stukkie nauwkeuriger.

Daarnaast is wat ik mis de continue weergave van m'n hartslag. M'n telefoon houdt het namelijk niet een hele rit vol met het scherm aan. Wat ik zoek is dus een hartslagmeter die zowel via bluetooth verbinding maakt met m'n telefoon als een zuinig schermpje die de hartslag laat zien. Dat mag natuurlijk een fietscomputer zijn.

Momenteel rij ik met een fietscomputer voor de hartslag en m'n telefoon voor de rest, maar het zou gaaf zijn als ik later kan kijken hoe m'n hartslag in relatie met de route/snelheid was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Aikon schreef op woensdag 02 september 2015 @ 12:35:
Leuk topic, toevallig ben ik net op zoek naar een soort fietscomputer. Al jaren hou ik m'n ritten bij met Endomondo, het nut van een fietscomputer tegenwoordig ontgaat mij dan ook een beetje. Toegegeven, een sensor ipv gps is wel een stukkie nauwkeuriger.

Daarnaast is wat ik mis de continue weergave van m'n hartslag. M'n telefoon houdt het namelijk niet een hele rit vol met het scherm aan. Wat ik zoek is dus een hartslagmeter die zowel via bluetooth verbinding maakt met m'n telefoon als een zuinig schermpje die de hartslag laat zien. Dat mag natuurlijk een fietscomputer zijn.

Momenteel rij ik met een fietscomputer voor de hartslag en m'n telefoon voor de rest, maar het zou gaaf zijn als ik later kan kijken hoe m'n hartslag in relatie met de route/snelheid was.
Wahoo rflkt misschien interessant?
http://eu.wahoofitness.co...owered-bike-computer.html

[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 02-09-2015 12:45 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Aikon schreef op woensdag 02 september 2015 @ 12:35:

Je zou kunnen beginnen met een Wahoo TICKR hartslagmeter. Werkt ook prima met Endomondo zodat je na je rit je hartslag kan analyseren (ik kan in dat geval ook de Wahoo Fitness app adviseren, aangezien je daarmee veel meer kan terugvinden over je hartslag). Als daarnaast ook wat op je stuur wilt zien, zou een RFLKT(+) een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zat er idd net naar te kijken, stond ook in de OP zag ik net. Op zich wel een mooi ding, wat prijzig wellicht. Maar zie ook dat de app niet compatible is met m'n telefoon (android 4.1.1)...

Is er geen goedkoop fietscomputertje die via bluetooth werkt ofzo? :)
ik kan in dat geval ook de Wahoo Fitness app adviseren, aangezien je daarmee veel meer kan terugvinden over je hartslag
Wat kan je nog meer vinden dan je hartslag in relatie met de tijd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Aikon schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:00:
Zat er idd net naar te kijken, stond ook in de OP zag ik net. Op zich wel een mooi ding, wat prijzig wellicht. Maar zie ook dat de app niet compatible is met m'n telefoon (android 4.1.1)...

Is er geen goedkoop fietscomputertje die via bluetooth werkt ofzo? :)

[...]

Wat kan je nog meer vinden dan je hartslag in relatie met de tijd dan?
In welke hartzones je hebt gefietst, hoeveel calorieën, afstand, hoogte, teperatuur, snelheid etc. Je kan je rit met die app vervolgens direct op Strava zetten.

Mijn telefoon draait op Android 5, maar of die het goed doet op 4.1.1 weet ik niet.

Je zou ook een sporthorloge kunnen overwegen met hartslagmeter. Ik weet allen niet of die ook direct met je telefoon (en je app) samen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een hoogtemeter meet hoeveel je geklommen hebt tijdens je rit. Losse hoogtemeters zijn er vast wel, maar die wil je niet. Net als bij de cadansmeter wil je iets hebben die in een bestaand apparaat zit. De hoogte kan op 2 manieren gemeten worden: via de GPS, of via een barometer. Omdat het berekenen van de hoogte op basis van GPS lastiger is kan de gemeten hoogte afwijken. Via een barometrische meter is het nauwkeuriger, maar ook weer duurder.
Dat lijkt me enkel als het gaat over een navigatie systeem, die toch GPS aan boord heeft. Een simpele fietscomputer met barometrische hoogtemeter zal een stuk goedkoper zijn dan eentje met GPS puur voor de hoogtemeting. (Om het nog niet te hebben over energieverbruik).

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:47
DDX schreef op woensdag 02 september 2015 @ 07:52:
[...]

520 heeft beperkt intern geheugen (54mb) en niet uitbreidbaar met sd kaart.
Dus als bijna geen met ruimte om een kaart erop te zetten, je zou misschien net 1 of 2 provincies kunnen doen. (heel nederland is 270mb)
Je kunt de oorspronkelijke kaarten van Garmin verwijderen en dan heb je een whooping (!!!) 100MB vrij.
Ik heb het zelf nog niet gedaan. Ik dacht wel af te kunnen met de kaarten van Garmin aangezien ik niet zoveel detail nodig heb, maar wat een drama die kaarten. Hij geeft weer dat je aan de andere kant van de snelweg zit e.d. Of dat komt door de kaarten of de 520 zelf weet ik nog niet.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ook al voorbij gekomen in het grote wielrentopic:

Canyon Smart Bike Computer

YouTube: Canyon - Smart Bike Computer

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:45
Weet iemand hoe je de odometer van de Edge 1000 kan aanpassen? Ik weet dat het met Fitrepairtool kan maar een licentie kost 39 euro en dat vind ik wat veel van het goede.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:47
havana schreef op donderdag 03 september 2015 @ 08:35:
Weet iemand hoe je de odometer van de Edge 1000 kan aanpassen? Ik weet dat het met Fitrepairtool kan maar een licentie kost 39 euro en dat vind ik wat veel van het goede.
Ik heb met de FIT sdk gewoon zelf wat geschreven in C# (een programmeertaal). Als je wilt, dan kan ik een applicatie maken waarmee je een FIT file kan aanwijzen en dan een nieuwe ODO waarde kunt invullen. Of is er nog meer wat je aan wilt passen? Ik heb het een keer gedaan omdat Garmin het interessant vond opeens mij 100+km/h te laten rijden, terwijl dat niet het geval was. Dat heb ik er toen zelf via wat programmeerwerk uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dank voor je moeite. Het is inmiddels al gelukt met Fitfilerepairtool. Ik vond 39 euro voor een licentie daarop een beetje te gortig dus ik heb iemand kunnen vinden via het Fietsforum die een licentie had en die heeft het voor me gedaan.

Je moet overigens zowel totals.fit als settings.fit aanpassen.

[ Voor 10% gewijzigd door havana op 14-09-2015 14:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
Momenteel heb ik op mijn normale / trekking fiets een Sigma 8.12. Hiermee fiets ik zo'n 6k km per jaar, ik vind het weten van de snelheid fijn en ik laat de dagteller altijd tot 1k oplopen om hem dan te resetten. Om de 5k km moet er nieuwe olie in de achternaaf en dan weet ik wanneer het zover is of er onderhoud aan zit te komen. Ook motiveert het wel om de fiets te pakken, nog even die 100km er bij zetten en dat soort dingen. Dat niet door plezierritjes te maken maar meer door de auto te laten staan.

Op mijn mountainbike heb ik een Cateye Velo 5 fietscomputer. Het ding voldoet op zich wel, maar hier zou ik misschien toch een keer een cadansmeter erbij willen hebben, gewoon voor een beetje gerichter te kunnen trainen. Na wat ervaringen met blesures door mountainbiken en hardlopen te combineren ben ik er ervaringerwijs achter gekomen dat ik met een hogere cadans moet fietsen om problemen aan knieën te voorkomen, dat nu ik dus ook maar hoe hoog die cadans is: geen idee. Echter, op de mountainbike maak ik maar dik 1k per jaar. Voor de niet-fietsende medemens klinkt dat als veel maar ik vind het niet veel. Voor mij rechtvaardigt dit geen dure fietscomputer.

Op mijn oude fiets welke ik neem als ik naar een kroeg ga of iets dergelijks zit een fietscomputer van de Action. Het ding doet het verassend goed eigenlijk. Is volgens mij wel een stukje minder nauwkeurig maar voor snelheid, tijd en ritafstand prima.

Baseline, ik wil altijd wel kunnen zien hoe hard ik fiets. Op mijn goede fiets en mountainbike heb ik tevens een stuurhouder voor mijn Garmin e-Trex 30 GPS. Die GPS is niet echt gericht op fietsgebruik maar voor een rit vast te leggen of een route te volgen is het prima. Voordeel vind ik dan weer dat deze GPS ook voor andere doeleinden te gebruiken is en om enkel de snelheid te kunnen zien hoef ik geen duur en diefstal gevoelig apparaat te monteren.

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 16:32
Nieuwe fiets computer van Wahoo, Elemnt.

grahamofthewheels.com

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
En natuurlijk heeft Ray er al een enorm verhaal over geschreven:
http://www.dcrainmaker.co...computerelemnt-first.html

Wel fijn, bij deze lees ik het in ieder geval meteen als 'element'. Bij de RFLKT zie ik pas in tweede insantie 'reflect' en denk ik eerst aan iets met ROFL. Wat KT dan doet, dat vullen jullie zelf maar aan...

Punctuality is the politeness of kings

• Exocet
  • Niet online
dreamscape schreef op woensdag 16 september 2015 @ 13:57:
En natuurlijk heeft Ray er al een enorm verhaal over geschreven:
http://www.dcrainmaker.co...computerelemnt-first.html

Wel fijn, bij deze lees ik het in ieder geval meteen als 'element'. Bij de RFLKT zie ik pas in tweede insantie 'reflect' en denk ik eerst aan iets met ROFL. Wat KT dan doet, dat vullen jullie zelf maar aan...
Veel belovend!
Ook qua mapping:
The Wahoo ELEMNT includes the ability to display maps, routes, and even where your friends are currently riding. The mapping uses OpenStreetMap (OSM), and the unit comes pre-loaded with the entire world.
Enige nadeel qua mapping is dat er geen soort van "Surprise-me " functie op zit die je een willekeurige route voorschotelt.

• dreamscape
  • Nu online
Bij de introductie van de Edge 520 dacht ik "mwoah, hier hoef ik mijn 510 niet voor weg te doen". Daar denk ik nu bij die ELEMNT wel een beetje anders over... :)

Punctuality is the politeness of kings

• Exocet
  • Niet online
Vind die LEDs ook erg mooi en handig, en nog te configureren ook.
Ook de diverse schermindelingen die je via je smartphone kunt indelen en als profiel opslaan.

• havana
Ding is behoorlijk lomp, net zo groot als een Edge 800/810. Geen surprise me of adres intikken is toch wel heel onhandig.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Graham
havana schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:07:
Ding is behoorlijk lomp, net zo groot als een Edge 800/810. Geen surprise me of adres intikken is toch wel heel onhandig.
Beetje groter lijkt het zelfs, jammer dat Ray geen foto heeft gemaakt van de zijkant.

grahamofthewheels.com

• Vos
  • Registratie: Juni 2000

Vos

AFCA

Dit is toch de zijkant?

http://www.dcrainmaker.com/images/2015/09/IMG_8167.jpg

Of bedoel je gemonteerd?

[ Voor 55% gewijzigd door Vos op 16-09-2015 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-05 20:52
Ik ben deze week eens op zoek gegaan naar een leuk verjaardags cadeau.

Nu wou ik toch wel graag een fiets gps, maar de reviews geven mij ook geen eenduidig antwoord. Dus hopelijk hebben jullie wat ervaring.

Wat ga ik er mee doen

Hij gaat voornamelijk gebruikt worden als logging/navigatie op de facefiets.
Daarnaast is 1 op de 4 ritten bij mij een mbt rit, waardoor ofroad ook mogelijk moet zijn.

Daarnaast ben ik sinds kort begonnen met hardlopen, omdat ik graag een keer een halve marathon gelopen wil hebben. Weet nog niet hoe lang ik dit volhoud, maar ondersteuning hiervoor kan handig zijn.

Momenteel zou ik vooral een goed apparaat en goede ondersteuning voor kaarten. Ant+ ga ik voorlopig niet gebruiken

Waar twijfel ik tussen?

De garmin edge 520
+ groot scherm voor de kleine behuizing
+ geen touch dus ook te gebruiken met handschoenen
+ smartphone communicatie
+ glonass voor snelle fix
+ mooi uiterlijk
+ goede strava intergratie

- geen touch dus kan omslachtig zijn?
- 54mb geheugen. Kan er bijv. geen volledige OSM van NL erop zetten
- voornamelijk voor racen bedoeld

Mijn ervaring met de 810 is niet super geweldig, niet heel vlot, touch is niet geweldig en helderheid is wat laag. Is dat bij de 520 beter?

Falk pantera 32(+)
+ voorgeinstalleerde outdoor maps
+ geschikt voor hardlopen/fiets/mbt
+ schijnt goede batterijduur te hebben
+ leuke trainings mogelijkheden

- relatief klein scherm
- geen auto start
- slechte pc software

Bryton rider 60t
+ zowel knoppen als touch
+ leuke optie tot gesproken navi via bluetooth
+ leuke trainingsmogelijkheden

- matige strava intergratie
- lage helderheid
- niet geweldig voor race EN mtb

Mio cyclo 505
+ goede helderheid
+ prima strava intergratie
+ supprise me is een leuke toevoeging

- gevoellig voor regen
- wisselende verhalen over de software
- veelal wifi verplichting om je rit voor te bereiden

Dat is ongeveer wasr ik momenteel tussen twijfel.

Iemand andere voor of nadelen gevonden? Misschien wel tips voor andere apparaten? Ik hoor het graag

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:50
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma. Heb ongeveer 300 EUR (+/- 50) te besteden aan m'n eerste echte GPS-unit.

Zit zelf te twijfelen om nu een Garmin EDGE 520 bundel te bestellen of nog heel even te wachten op de Wahoo ELEMNT die ergens komende maand uit zou moeten komen. Die ziet er namelijk ook wel echt heel goed uit, en heeft bijvoorbeeld wel volwaardige navigatie mogelijkheden ten opzichte van dan 520.

Al vind ik vooral de trainingsmogelijkheden wel belangrijker, en is voor navi een lijntje tussen GPS waypoints volgen ook wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Hier ook hetzelfde :)
Voor zijn de sensoren wel belangrijk, heb al Wahoo hartslagmeter en snelheids+ cadanssensor.

De Polar V650 staat ook hoog op de lijst alleen is beloofde navigatie update er nog niet, die zou in augustus komen. Dus zolang die er niet is, valt deze af.

De Element is misschien wel de mooiste , maar de prijs ligt wel erg hoog tov de Polar bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
De prijs van de Polar is inderdaad wel lekker, plus ik kan mijn huidige Bluetooth sensors behouden. Aan de andere kant, vind ik de touch-screen van de Polar wer een behoorlijk grote drawback. Dat werkt nooit helemaal lekker als je een beetje zweet op je vingers hebt bijvoorbeeld. Ik heb toch liever knoppen dan.

Van de Wahoo is nu alleen nog de voorgestelde retailprijs bekend, maar goed je ziet de EDGE 520 bundel nu ook al voor 300 euro gaan, dus dat wil ik eerst nog wel even aanzien.

De 520 spreekt me wel het meeste aan kwa trainingsmgelijkheden, plus die nieuwe ANT+ sensors zien er ook gewoon goed uit, maar dat je er geeneens een complete OSM van Nederland op kan zetten is wel echt enorm debiel. Zelfs een 10 jaar oude mp3-speler heeft meer opslag capaciteit dan dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Sjoewe schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:11:

De 520 spreekt me wel het meeste aan kwa trainingsmgelijkheden, plus die nieuwe ANT+ sensors zien er ook gewoon goed uit, maar dat je er geeneens een complete OSM van Nederland op kan zetten is wel echt enorm debiel. Zelfs een 10 jaar oude mp3-speler heeft meer opslag capaciteit dan dat ding.
Dat weerhoud mij er ook een beetje van om blind voor de 520 te gaan.

Eerst maar even kijken voor welke prijs ik die machines kan krijgen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Die opslag van de 520 maakt eigenlijk dat ik 'm niet wil. Ik weet nu al dat ik me ga ergeren aan elke keer nieuwe maps erop zetten als je een keer ergens anders wil fietsen.

Op de site van DC rainmaker kun je trouwens erg mooi diverse fietscomputers vergelijken:
http://www.dcrainmaker.co...0%2C27060%2C49932#results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:16
Bryton 60T kan ik sowieso afraden. Ik heb op dit moment een 50T maar heb er vrij weinig plezier van. De snelheidsmeting is niet accuraat, accuduur valt tegen (is pas 1,5 jaar oud) en de website en software van Bryton zijn helemaal brak.

Heb vandaag zelf een Garmin Edge 520 besteld. Eerst zeker ook nog zitten kijken naar de ELEMNT en RFLKT+ maar waarschijnlijk laat de ELEMNT nog wel even op zich wachten.

Heb overigens de Edge 520 zonder bundel besteld, heb op dit moment als een Speed/Cadence ANT+ sensor geintegreerd in mijn frame zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
s0ulmaster schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:06:
Mio cyclo 505
+ goede helderheid
+ prima strava intergratie
+ supprise me is een leuke toevoeging
- gevoellig voor regen
- wisselende verhalen over de software
- veelal wifi verplichting om je rit voor te bereiden
+ goede turn-by-turn navigatie
En de software is prima hoor, zeker met de laatste 4.2 update.

En als je geen wifi wilt, neem dan de 315HC. Identiek aan de 505 alleen zonder wifi, dus routes up/downloaden doe je met een USB kabeltje. Drukt de prijs ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
kreeg net van mijn persoonlijke fm te horen dat hij veel negatieve ervaringen had met mio wat betreft degelijkheid.
Veel uitvallers en behuizingen die afbreken blijkbaar?
toch maar even heroverwegen...

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Dat lees je ook op internet bij de gebruikersreviews.

Een andere optie in dezelfde prijsklasse in de Garmin Edge 810. Kan eigenlijk alles wat de 520 ook kan, heeft alleen geen GLONASS support. Wel wat groter en is natuurlijk al wat ouder. De schermen van de nieuwere fietscomputers lijken er wat beter uit te zien. Misschien dat er nog een Edge 820 komt?

Ik hoop nu eigenlijk op een snelle prijsdaling van de Wahoo Element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
s0ulmaster schreef op woensdag 04 november 2015 @ 00:09:
kreeg net van mijn persoonlijke fm te horen dat hij veel negatieve ervaringen had met mio wat betreft degelijkheid.
Vreemd, toen ik op zoek was naar een fietscomputer heb ik veel gelezen maar dit nergens tegengekomen. Zelf heb ik een Mio. Al eens laten vallen, wordt mee gedaan en verdwijnt in zakken en tassen, door de regen mee gereden, en tot nu toe oerdegelijk.
Exocet schreef op woensdag 04 november 2015 @ 06:22:
Dat lees je ook op internet bij de gebruikersreviews.
Waar? Hier zie ik ze niet. 293 reviews, 83% score.
http://www.fietscomputers...295/mio-cyclo-305-hc.html

[ Voor 28% gewijzigd door Microkid op 04-11-2015 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Hier bijvoorbeeld:
http://www.futurumshop.nl...-hc-gps-west-europa.phtml

Vind zelf de Mio in principe interessant, maar dit soort verhalen.

Hoe werkt de suprise me functie eigenlijk? Lijkt me ook een plus voor de Mio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Mja, ik zie 2 reacties inzake de bevestiging. Op het totaal aantal reviews is dat amper relevant. Zie ook alle overige reviews op internet. Mogelijk was het gewoon user error? ;)

Inzake surprise: Het toestel zal je huidige locatie als start- en eindpunt instellen en de Surprise Me functie zal drie willekeurige routes berekenen, gebaseerd op een in te stellen tijd of afstand. Vind je het niets, dan laat je gewoon 3 nieuwe routes berekenen. Als je al een route hebt gereden vanaf dezelfde locatie, zal de Cyclo je alternatieve routes aanbieden zodat je altijd een nieuwe route krijgt. Ik gebruik het regelmatig en het werkt goed, ik kom nog eens op plaatsen waar ik nog nooit geweest was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:47
Voor de mensen die een 520 niet zouden willen vanwege de storage: als je de bestaande mappen er vanaf gooit heb je iets meer dan 100MB ruimte (natuurlijk nog steeds absurd laag), maar dan kan je er heel wat meer maps op kwijt. De maps van Garmin zijn sowieso een drama. Ik heb me daarmee momenteel nog makkelijk kunnen redden en het is ook super makkelijk om snel even maps te wisselen dus dat moet niet echt een beperking zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:41
Fijn dit topic :) Ben binnenkort ook jarig en had mezelf voorgenomen een (bijdrage aan een) fietscomputer te vragen. Die ELEMNT lijkt me echt een topding, maar is wel aan de prijs zeg.. Ben benieuwd of dat nog wat lager wordt de komende tijd, het nieuwe fietsseizoen duurt natuurlijk ook nog even. Even in de gaten houden :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Dag iedereen!
Ik heb een vraagje in verband met mijn (nieuwe) Garmin Edge 1000.

Ik maak mijn routes op ride with gps en dan zet ik ze op mijn garmin om te navigeren. Dat werkt prima.

Nu wil ik echter een 'waypoint' toevoegen aan de track, meer bepaald op de top van de berg. Zo kan ik zien hoeveel km ik nog moet voor ik de top bereik (zit nu in de Elzas). Echter slaag ik daar niet in. Op ride with gps is dit blijkbaar een betalende functie. Heb dan in gpx editor een waypoint toegevoegd (maar daar kan ik blijkbaar geen naam kiezen ervoor?). Als ik naar mijn koers kijken, zie ik inderdaad 'waypoint 1' staan op het kaartje.

Echter lijkt het niet mogelijk om weer te geven hoever het nog is tot waypoint 1? Zowel 'afstand tot koerspunt' als 'afstand tot volgende' geven te afstand tot de aankomst weer in plaats van tot het waypoint 1 in het midden. Help?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Kan ik je momenteel geen antwoord op geven.

Heb gister mn 520 trouwens besteld! Hopelijk is het wat. Krijg hem volgend weekend binnen (mijn fm zit aan de andere kant van de wereld :p )

Dan kan ik het iig even voor je uitproberen of t mij wel lukt

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb net een 810 performance bundle besteld bij Wiggle. Voor 330 euro is dat toch wel de beste deal met mijn eigen vereisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
s0ulmaster schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 13:16:
Kan ik je momenteel geen antwoord op geven.

Heb gister mn 520 trouwens besteld! Hopelijk is het wat. Krijg hem volgend weekend binnen (mijn fm zit aan de andere kant van de wereld :p )

Dan kan ik het iig even voor je uitproberen of t mij wel lukt
Ik heb hem nu 2x gebruikt afgelopen week en heb er erg veel plezier van. Goed display, erg duidelijk af te lezen tijdens het fietsen en ook behoorlijk nauwkeurig volgens mij.

Gefeliciteerd trouwens! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
CFC-Mathijs schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 18:22:
[...]

Ik heb hem nu 2x gebruikt afgelopen week en heb er erg veel plezier van. Goed display, erg duidelijk af te lezen tijdens het fietsen en ook behoorlijk nauwkeurig volgens mij.

Gefeliciteerd trouwens! *O*
Danku :)

Lang getwijfeld tussen deze en de mio, maar omdat mn broer (mijn fm dus) er al verschillende klanten mee terug heeft gehad, toch voor de 520 gegaan.

Ik zal tzt mijn bevindingen even posten

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:28

Fiber

Beaches are for storming.

Net een Mio Cyclo 305 meegenomen bij de Albert Hein in Amersfoort. Ze liggen daar nu voor 80 Euro in de afprijs bakken bij de kassa. Let wel op, dit is dus de versie zonder hartslagband en cadans meter. Leek me toch wel een mooie aanbieding om eens te kijken hoe het bevalt op mijn woon/werk/boodschappen/weekend fiets. Is bij mij vooral bedoeld voor navigatie en het uitvinden van leuke nieuwe routes. Hartslag en snelheid en zo boeit me niet zo. Hangt nu aan de lader, morgen eens uittesten.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Fiber schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:45:
Net een Mio Cyclo 305 meegenomen bij de Albert Hein in Amersfoort. Ze liggen daar nu voor 80 Euro in de afprijs bakken bij de kassa. Let wel op, dit is dus de versie zonder hartslagband en cadans meter. Leek me toch wel een mooie aanbieding om eens te kijken hoe het bevalt op mijn woon/werk/boodschappen/weekend fiets. Is bij mij vooral bedoeld voor navigatie en het uitvinden van leuke nieuwe routes. Hartslag en snelheid en zo boeit me niet zo. Hangt nu aan de lader, morgen eens uittesten.
Dat is wel een hele mooie aanbieding! Ben benieuwd naar je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 17:19

LGU

In het kader van 'black friday' is de RLFKT op de website van Wahoo met 50% korting te verkrijgen.

Helaas alleen het standaard model en niet de + versie.

Voor de geïnteresseerden:
http://eu.wahoofitness.co...aign=Black_Friday_Morning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
Vandaag in de aanbieding bij de webshop van Canyon. De Garmin Edge 520 voor 224,95

https://www.canyon.com/nl...ials&subcat=T011&id=59282

Erg goede prijs volgens mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
CFC-Mathijs schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:44:
Vandaag in de aanbieding bij de webshop van Canyon. De Garmin Edge 520 voor 224,95

Twijfel twijfel... dat intern geheugen is zo klein.

Zijn er tweakers die 'm al hebben en er iets over kunnen zeggen?
Ben ook wel benieuwd naar de trainingsmogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs14
Exocet schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:39:
[...]

Twijfel twijfel... dat intern geheugen is zo klein.

Zijn er tweakers die 'm al hebben en er iets over kunnen zeggen?
Ben ook wel benieuwd naar de trainingsmogelijkheden.
Ik gebruik hem zelf ook sinds enkele weken. Nog niet echt uitgebreid gebruik op het opnemen van m'n ritjes na maar ik moet zeggen dat hij mij tot nu toe erg goed bevalt. Goed/duidelijk display, erg blij met de knoppen ipv touchscreen. intern geheugen is inderdaad wel een heikel puntje, maar als je de standaard kaarten eraf gooit kan je er nog redelijk wat op kwijt. Ik heb al wel de regio waar ik het meest in fiets op gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
CFC-Mathijs schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:44:

Let wel op dat het zonder sensoren is. Althans het staat niet bij "In the box".

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Voor diegene die geïnteresseerd zijn in de Wahoo Elemnt, een reeks korte filmpjes:
YouTube: Pair ELEMNT with iPhone - #InMyELEMNT Series

Staat nu toch wel op nummer 1 bij mij. Super aanpasbaar , geweldig scherm en integratie met zowat alle bekende apps.

[ Voor 18% gewijzigd door Exocet op 05-12-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die Elemnt ziet er geweldig uit, ik vind alleen navigatie met zwart/wit kaartjes niet meer van deze tijd en het feit dat je geen adres in kunt voeren op het apparaat lijkt me ook erg onhandig.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Grrrrrene schreef op zondag 06 december 2015 @ 20:14:
Die Elemnt ziet er geweldig uit, ik vind alleen navigatie met zwart/wit kaartjes niet meer van deze tijd en het feit dat je geen adres in kunt voeren op het apparaat lijkt me ook erg onhandig.
Inderdaad, beter kleurtjes met een laag contrast welke je niet af kunt lezen in de felle zon, dan zwart/wit met hoog contrast wat je wel uit kunt lezen. Ik weet het in ieder geval wel, mijn Edge 800 gaat de deur uit.

Er zijn andere nadelen die ik wel belangrijk vind, zoals je al zegt het invoeren van een adres of, heel simpel, kunnen 'pannen' op de kaart. Soms heb je een wegversperring en moet je er omheen, dan wil je even in de omgeving kunnen kijken hoe je er makkelijk omheen kan. Dat zou ik wel gaan missen denk ik, maar er wordt aan gewerkt. Wahoo communiceert zeer goed met (en luistert naar!) de klant, itt Garmin.

[ Voor 28% gewijzigd door Roet op 07-12-2015 09:11 ]

• Samiej6
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Weet iemand misschien de release date van de wahoo elemnt? Ik kan er helaas nergens iets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 23:05

ratz

Gadgetgeek

Samiej6 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 21:05:
Weet iemand misschien de release date van de wahoo elemnt? Ik kan er helaas nergens iets over vinden.
In de review van DCRainmaker is het volgende toegevoegd:
"[Update note: Nov 20, 2015 – Wahoo has announced delayed shipping until January 2016]"

Hoop zelf op een snelle release.

Heb een Wahoo RFLKT met TICKR/BlueSC sensoren - erg tevreden, maar zoek naar een mogelijkheid om strava routes te gebruiken. Heb nu m'n iPhone op m'n stuur in een Seidio Obex case, alleen is de accu van m'n iPhone bij gebruik van de strava app met voorbereide route na 60 km echt wel leeg en moet ik een powerbank met snoeren gebruiken.
Ik hoop met de ELEMNT op een betere oplossing. Ben wel benieuwd naar de helderheid van het display, de Di2 integratie (wordt volgens mij pas na de release via firmware upgrade toegevoegd) en de bruikbaarheid van de navigatie/maps. De plaatjes suggereren in ieder geval dat je met de fietsrichting omhoog een route voorgeschoteld krijgt (dit is mijn grootste irritatie van de strava navigatie waar noord altijd de kaart-orientatie is).

Fujifilm X100VI ||| iMac 27" 3.4GHz i7 (2012) ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Voor zover ik weet kan je dat kiezen, dat kan bij de Garmin ook namelijk. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen, en met name de afleesbaarheid van de display bij het tonen van een kaart. Dat is namelijk mijn inziens het grootste pijnpunt van de Edge 800.

De ELEMNT heeft 17hr battery life opgegeven door de fabrikant. Maar over het algemeen vind ik 10 tot 12 al voldoende, en ik denk dat hij dat wel haalt. Met mijn Garmin kan ik ritjes van 15 uur doen zonder dat hij leeg gaat en dat is voor mij voldoende. Die paar langere ritten pak ik dan wel een powerbank die ik onder de stuurpen tape. Het ligt trouwens wel enorm aan wat je met de unit doet. Laat ik hem continu op het kaart staan dan is hij wel een paar uur eerder leeg dan wanneer ik gewoon wat cijfertjes laat tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

De release date van de Wahoo ELEMNT staat op de U.S. versie van de Wahoo website op "early March" (nieuwe bestellingen).
Mogelijk wordt al eerder de eerste batch vrijgegeven aan mensen die pre-orders geplaatst hebben bij Wahoo in de afgelopen maanden, zo blijkt uit navraag van mensen die al een ELEMNT besteld hadden bij Wahoo. Op de internationale websites van Wahoo (inclusief de EU variant) staat de ELEMNT nog als "coming soon".

Fujifilm X100VI ||| iMac 27" 3.4GHz i7 (2012) ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Twijfel heel erg tussen de Edge 810 en Edge 1000 bundel. De 1000 is ongeveer 100€ duurder, maar heeft niet heel veel meer functies dan de 810. Iemand die ze (allebei) heeft gebruikt en zijn ervaringen kan delen?

Wilde eerst eigenlijk een Edge 520, maar die heeft maar 54mb geheugen. Ik hoef niet perse een kaart van heel Nederland, maar wil wel ritten van max 150km kunnen inladen.

[ Voor 29% gewijzigd door peakrever op 17-01-2016 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb een 810 gekocht, fiets er nu zo'n 3 maanden mee en ik ben heel erg tevreden.
Navigatie is even wennen en je moet beslist niet proberen om op de unit zelf routes in te plannen, maar het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Heb net de 810 bundel bij Mantel besteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 20:41
Firmware 5.0 voor Garmin Edge 510/810 vrijgegeven, met support van de rearview Varia radar!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 12:20
NielsTn schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 00:00:
Firmware 5.0 voor Garmin Edge 510/810 vrijgegeven, met support van de rearview Varia radar!
Nu de segments nog eens fixen haha....

het is nu al 3 maanden offline.
Ze moeten zich schamen.
Het is de enige reden om een garmin te gebruiken...

[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 04-02-2016 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:56
Ik heb een vraagje.
Ik ben opzoek naar een fietscomputer.
Ik wil er geen 300 of 400 euro aan uitgeven.
Mij lijkt strava erg leuk. Ook een gps functie moet erbij zitten.
Hartslagmeter, cadans, e.d zijn geen vereiste.
Wat is een leuke optie voor mij tegen een leuke prijs??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 20:41
computerjunky schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 01:27:
[...]

Nu de segments nog eens fixen haha....

het is nu al 3 maanden offline.
Ze moeten zich schamen.
Het is de enige reden om een garmin te gebruiken...
Segmenten werken hier op de edge 810 vanafversie 4.30 prima. Misschien eens een gehele reset doen na installatie van firmware?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 30-04 13:44
Rick13 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 03:28:
Ik heb een vraagje.
Alle Garmins, beginnend bij de Garmin Edge 20 voor 114 euro tot en met de Garmin Edge 1000 voor 469 euro.
Ze hebben allemaal GPS en kunnen allemaal heel makkelijk aan Strava gekoppeld worden.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:55
Ik heb een vraagje.
Je kunt ook gaan voor een simpele fietscomputer (ik heb zelf de O-synce mini pc free) en daarnaast voor het loggen (voor Strava) mijn telefoon. Telefoon gaat toch mee, dus dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Ik heb een vraagje.
Het grote fietscomputer topic
Voor een leuk prijsje is de Teasie One v2 prima GPS fietscomputer

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 19:04
Ik heb een vraagje.
Je zou kunnen kijken naar de Wahoo RFLKT

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 12:20
NielsTn schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 07:42:
[...]

Segmenten werken hier op de edge 810 vanafversie 4.30 prima. Misschien eens een gehele reset doen na installatie van firmware?
Het is de garmin connect software die defect is niet de edge.

Op het garmin forum zijn veel meer mensen met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Bedankt voor de reacties.
Ik ga toch voor voor een duurder exemplaar, anders krijg ik achteraf wellicht spijt.
Wat is het verschil tussen de 810 en 1000 behalve de scherm?
Is de 1000 zijn prijs waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Uitstekende reviews van beide waarmee je ze uitstekend vergelijken op basis van wat voor jou belangrijk is:

http://www.dcrainmaker.co...-810-in-depth-review.html
http://www.dcrainmaker.co...in-1000-depth-review.html

[ Voor 18% gewijzigd door pdukers op 05-02-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Bedankt voor de hulp.
Het gaat waarschijnlijk de mio Cyclo 315 worden voor 242 euro.
Lijkt mij een leuk apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Als je schrijft, "mij lijkt Strava erg leuk", dan zou ik het eerst eens een tijdje uitproberen met een smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Dan heeft een mio nog steeds de voordeel van de surprise me functie.
Navigeren is sowieso waar ik gebruik van ga maken. Een smartphone is niet ideaal. Alleen al omdat hij niet waterdicht is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Even vanuit het wielrentopic:
Jwlb schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 05:59:
Vandaag een GPS fietscomputer in de aanbieding. Lijkt best een scherpe prijs te zijn:

http://www.ibood.com/nl/n...tter&utm_campaign=date_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-04 21:35
BreadFan schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:43:
Even vanuit het wielrentopic:

[...]
Dank, ik dacht ik post deze aanbieding even in het drukkere wielrentopic, maar goed dat je hem even herpost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Ik zou persoonlijk niets bij iBood kopen, regelmatig refurbsished spullen en daarnaast is de retourafhandeling ook een drama. Vaak te mooi om waar te zijn dus. Heb momenteel ook een retour lopen waarbij ik al bijna 60 dagen op mijn geld wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:55
Zag net bij de Aldi outlet bij mij in het dorp de Teasi Pro liggen voor € 100,- liggen. Zijn er mensen die ervaring met de Teasi hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Herrick schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:47:
Zag net bij de Aldi outlet bij mij in het dorp de Teasi Pro liggen voor € 100,- liggen. Zijn er mensen die ervaring met de Teasi hebben?
Dat is een prima prijs voor wat je krijgt. Let wel dat hij wat traag is en daardoor bijna niet te bedienen is tijdens het fietsen. Daarnaast is het scherm slecht af te lezen in de zon. Ook zou ik een Polar of Garmin HRM strap kopen, ivm accurater meten en draagcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Herrick schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:47:
Ik heb er 1. Ben er dik tevreden over. Zeker voor de prijs tov andere GPS apparaten.
In de zon is ie inderdaad slecht af te lezen. Verder vind ik die van mij niet echt traag. Hij is wel heel duidelijk in richting aangeven. Routes inladen en volgen gaat ook perfect.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002

sapphire

Die-hard pruts0r

Bij de MediaMarkt een edge 810 gekocht met de btw actie. Door een fout met betalen wacht ik daar al 2,5week op en ben er intussen helemaal klaar mee met hun niet bestaande klantenservice.
Daarom denk ik er aan een tweedehands 810 te kopen. Nou heb ik er één op het oog maar zijn er nog dingen waar je echt op moet letten bij zoiets ? Ja nette staat enzo maar verder ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef123
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-12-2024

Steef123

Luchtfotograafje

Weet iemand hoe het intussen met de Wahoo Elemnt zit? Is deze al geleverd? Zijn er al ervaringen? Het zou toch wel tijd moeten worden nu dat de eerste reviews binnenkomen, maar heb nog niets gezien (behalve DCRainmaker's hands-on first look).

(Ik ben zelf geïnteresseerd in een goede GPS-unit voor op de fiets, maar hoor toch wel gemixte ervaringen van de Garmin 810 en vind de opslagruimte op de 520 echt een dealbreaker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Steef123 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 10:13:
Weet iemand hoe het intussen met de Wahoo Elemnt zit? Is deze al geleverd? Zijn er al ervaringen? Het zou toch wel tijd moeten worden nu dat de eerste reviews binnenkomen, maar heb nog niets gezien (behalve DCRainmaker's hands-on first look).

(Ik ben zelf geïnteresseerd in een goede GPS-unit voor op de fiets, maar hoor toch wel gemixte ervaringen van de Garmin 810 en vind de opslagruimte op de 520 echt een dealbreaker)
Volgens mij was er een flinke vertraging door wat bugs die opgelost moesten worden.
Vind net wel een review:
http://www.cyclist.co.uk/wahoo/889/wahoo-elemnt-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
De volgende fietscomputer is volgende week te koop bij kruidvat voor 129 euro: http://www.navman.com/nl/bike-1000.htm

Ze hebben veel bij mio afgekeken...

Is dit wat voor de geboden prijs??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Ik ga toch voor de teasi one 2.
Of hij moet niet geschikt zijn voor de racefiets??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

De eerste batch van de stand alone GPS fietscomputer Wahoo ELEMNT is in de US uitgeleverd na enige vertraging; eerste gebruikersreviews zijn positief. Kon uit een van de Nederlandse wegshops afleiden dat de ELEMNT mogelijk over 2 weken ook in Nederland beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Rick13 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 23:17:
Ik ga toch voor de teasi one 2.
Of hij moet niet geschikt zijn voor de racefiets??
Prima geschikt voor de racefiets

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
ratz schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:50:
De eerste batch van de stand alone GPS fietscomputer Wahoo ELEMNT is in de US uitgeleverd na enige vertraging; eerste gebruikersreviews zijn positief. Kon uit een van de Nederlandse wegshops afleiden dat de ELEMNT mogelijk over 2 weken ook in Nederland beschikbaar is.
Ik word anders niet bepaald vrolijk van de batterij-duur meldingen die gemaakt worden. Echter wacht ik liever een review van een competente reviewer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Er is ondertussen ook een google discussiegroep met oa een battery life thread: https://groups.google.com...-elemnt-users/JtKHHuwtgYs

Mijns inziens een flinke plus voor Wahoo, ondersteuning. Wahoo reageert nu al in die groep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Exocet schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 06:39:
Er is ondertussen ook een google discussiegroep met oa een battery life thread: https://groups.google.com...-elemnt-users/JtKHHuwtgYs

Mijns inziens een flinke plus voor Wahoo, ondersteuning. Wahoo reageert nu al in die groep!
Dat van de batterij-calibratie klopt inderdaad wel. Tegenwoordig zijn batterijen en hun bijbehorende firmware best complex en het kan goed zijn dat de batterijen even moeten 'acclimatiseren'. Laten we het hopen. Zoals hij noemt is de 12-15 real world battery life, wat mij betreft prima. Zó vaak doe ik nou ook weer niet ritjes van 12h+. En daarnaast kan ik dan altijd een batterypack meenemen. Tegenwoordig heb je al best compacte units die het ding compleet kunnen opladen.

De service van Wahoo, en vooral de belabberde service van Garmin, zijn voor mijn al redenen genoeg om over te stappen naar deze Wahoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Bedankt voor alle hulp.
Ik heb nu een nieuwe mio 500 gekocht voor 224 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 30-04 13:44
Ik zag dat er een update voor de Garmin was uitgekomen waarbij bepaalde modellen nu ook gebruik kunnen maken van Connect IQ.. Dt maakt ze een stuk uitgebreider..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:39
Ik ben op zoek naar een nieuwe fietscomputer en twijfwel tussen een Garmin edge 520 en 25.

Als ik het goed lees kunnen beiden een route begeleiden maar moet je deze wel eerst inladen. Beide gevallen is het niet zoals google maps: voer een bestemming in en toon me de route. Klopt dat?

In dat geval ga ik denk ik voor de 25, die vind ik een stuk mooier omdat deze zo compact is.
Pagina: 1 2 ... 96 Laatste