• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als iemand die nog nooit een Wahoo heeft gebruikt: Maar je hoeft die IQ apps toch niet te gebruiken? Ik heb er eentje, maar in principe is het verder voor mij ook: selecteer route die ik wil rijden, druk op starten, klaar. En dan kan ik handmatig tussen scherm switchen die ik wil zien.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:44

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:37:
Hier tevreden met de trek carback, en die kost nu 95 euro.
Deze heeft USB-C en is goed te monteren op een bontrager zadel. (zie foto)
Verder gaat ie automatisch aan en uit als ik een rit start en stop.
Autodetectie is ook prima.

Hij heeft helaas geen "remlicht"

[Afbeelding]
Remlicht (en andere handigheidjes zoals het automatisch aanzetten van vriendelijkere lichtmodussen nav situatie) zijn eenvoudig zelf te configureren met het IQ veld smartbikelights! Als je een Garmin hebt dan… ;)

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:55
dreameater schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:31:
[...]
Fiets je ook met een power of HR meter? Ik kwam tijdens het testen van de Wahoo van mn vriendin erachter dat je blijkbaar geen data velden kunt toevoegen aan de kaart/navigatie pagina.
Ik rij al jaren met HR en afstand bovenaan mijn navigatie kaart (Roam v2).

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:20
FFW schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:23:
Ik hoop dat alle voor-en achterlichten zonder gedempt led-licht verboden worden.

Ik heb de 1040 gps nu een maand en die is veel ingewikkelder dan een Roam, ik heb de apps en coaching niet nodig dus ik denk dat ik dus weer terug ga naar wahoo.
Je kunt ook een Hammerhead Karoo 3 overwegen. Laatste model heeft goede accuduur. Instellen gaat makkelijk, navigatie is erg duidelijk. Goed scherm.

Minpunten zijn wat mij betreft dat de Karoo geen deel uitmaakt van een ecosysteem (zoals Garmin met allerlei devices die vrij goed met elkaar integreren) en de rerouting vind ik slecht (al weet ik niet zeker of de concurrentie dit echt veel beter doet)

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-12 09:09
dreameater schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:31:
[...]

Fiets je ook met een power of HR meter? Ik kwam tijdens het testen van de Wahoo van mn vriendin erachter dat je blijkbaar geen data velden kunt toevoegen aan de kaart/navigatie pagina.
Lijkt mij toch wel een groot voordeel van een Garmin.
Data toevoegen aan de pagina met de kaart kan gewoon op de Wahoo.

Komoot

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar verschillende fietscomputers en ik heb nu een Sigma ROX 11.1 en die heeft alleen een kruimelspoor navigatie

Als ik nu kijk naar een ander merk zie de APP en dan het eerste wat je krijgt als je die opstart dat je moet aanmelden voordat überhaupt wat kunt doen. Dat is bij Sigma niet zo.

Welke merken staan toe dat je de gegevens uit de fietscomputer ophaalt en aanpassingen doet via de APP zonder dat je ook meteen ingelogd moet zijn? Dus geschikt voor offline gebruik.

Ik vind dat wel zo veilig want als de firma het voor het gezien houdt dan heb je een nutteloze fietscomputer die niet meer kunt benaderen.

De merken die ik op het oog heb zijn Garmin, Hammerhead en Wahoo.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:07
Een Garmin kan je prima zonder telefoon gebruiken. De meeste instellingen doe je niet eens eens via de app, die is er eigenlijk alleen voor het synchroniseren en wat basis instellingen die ook op het apparaat kunnen. Je moet dan alleen ritten up- en downloaden met een kabeltje.

Ik zou bij de 3 genoemde merken echter niet bang zijn dat die op korte termijn ondersteuning stoppen als je een recent product koopt. Wahoo had recent wel financiële moeilijkheden maar Garmin en Hammerhead (tegenwoordig van Sram) vallen onder zulke grote, stabiele merken dat die nog wel even doorkabbelen.

Flickr - Strava

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wil je een Garmin via de app gebruiken dan moet je ingelogd zijn. Maar dat is inderdaad optioneel. Primaire reden dat ik de app wel gebruik is voor Strava synchronisatie. Maar via USB bestandssysteem kan je koersen erop doen, kaartmateriaal updaten, gereden ritten er weer afhalen, etc.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Zelf nooit getest (wel ingesteld) of het werkt maar de Garmin heeft ook nog een wifi connectie dus werkt de sync via wifi ook niet? Verder inderdaad is het voordeel van Garmin dat je via USB nog gewoon bestanden kan benaderen op het device. Met Garmin kun je dus inderdaad gewoon nog alles (ritten eraf halen, routes er op zetten, kaarten updaten) via een pc zelfs als heel Garmin Connect plat ligt of niet meer bestaat.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:40
Kluus schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:38:
Zelf nooit getest (wel ingesteld) of het werkt maar de Garmin heeft ook nog een wifi connectie dus werkt de sync via wifi ook niet? Verder inderdaad is het voordeel van Garmin dat je via USB nog gewoon bestanden kan benaderen op het device. Met Garmin kun je dus inderdaad gewoon nog alles (ritten eraf halen, routes er op zetten, kaarten updaten) via een pc zelfs als heel Garmin Connect plat ligt of niet meer bestaat.
De sync met wifi, synct uiteindelijk ook met je garmin account, en is dus afhankelijk van de garmin servers, dus als die eruit liggen, dan heb je ook weinig meer aan de wifi. zonder account kan je (denk ik) nog wel via wifi updates binnenhalen, als zijn de kaart updates via wifi echt veeeeeel te traag.

Anyway, een garmin is nog redelijk functioneel offline, maar als je niet helemaal paranoia bent zou ik gewoon lekker een account aanmaken en gebruiken, maakt je leven een stuk makkelijker

Strava

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:33
Kluus schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:38:
Zelf nooit getest (wel ingesteld) of het werkt maar de Garmin heeft ook nog een wifi connectie dus werkt de sync via wifi ook niet?
Toen ik wi-fi probeerde op mijn Garmin 1030 werkte synchen van activiteiten wel. Maar firmware en kaart updaten mislukten, soms na 10-20 uur.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Delay schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:20:
[...]

Toen ik wi-fi probeerde op mijn Garmin 1030 werkte synchen van activiteiten wel. Maar firmware en kaart updaten mislukten, soms na 10-20 uur.
Ja klopt, die functie werkt echt te traag (als ie al werkt). Maar het is zoals @Prulleman al zei, voor wifi sync is nog steeds Garmin Connect nodig, maar met Garmin zou je theoretisch ook zelfs helemaal zonder Garmin Connect kunnen door je Garmin aan de PC te hangen en hem als een file device te benaderen.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:17

PeaceNlove

Deugleuter

Wel grappig, had tot nu toe geen speed sensor op mijn MTB, dus mijn Garmin 530 moest het puur van de GPS hebben voor de afgelegde afstand. Vandaag een speedsensor er op gezet en een bekend rondje gaan fietsen. Krijg ik opeens 5% extra afgelegde afstand er bij. Wel logisch ook met al die rare bochtjes in het bos :+ GPS snijdt ze voortdurend af

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Aangezien de Garmin hoger is gepositioneerd is op de fiets en omdat je ook scheef hangt in de bochten legt de Garmin minder afstand af dan het wiel, die een ruimere bocht neemt. Dat is vast wel een half procent in de afwijkende afstand. ;)
esphome schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:21:
Aangezien de Garmin hoger is gepositioneerd is op de fiets en omdat je ook scheef hangt in de bochten legt de Garmin minder afstand af dan het wiel, die een ruimere bocht neemt. Dat is vast wel een half procent in de afwijkende afstand. ;)
Die uitleg over “ruimere bochten omdat de Garmin hoger staat” klopt eigenlijk niet – dat effect bestaat theoretisch wel, maar is verwaarloosbaar klein (minder dan 0,02%). Daarmee verklaar je nooit het typische verschil van 1–5% bij MTB-ritten.

De echte reden is simpel: GPS verliest nauwkeurigheid in het bos door zwakkere satellietontvangst onder het bladerdek. Daardoor krijg je GPS drift en wordt je gereden spoor door de GPS rechtgetrokken tussen onnauwkeurige meetpunten. Ook op 1s recording gaat de GPS nooit elke kleine kronkel van een singletrack meevolgen.

Een wielsensor meet elke omwenteling perfect, onafhankelijk van ontvangst of bochtenwerk. Daarom zal de afstand van de wielsensor bijna altijd correcter én langer zijn dan de GPS-afstand.

Strava gebruikt alleen GPS-data voor afstand, niet de wielsensor, dus daar blijft het kortere GPS-cijfer staan.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:27
RigolleM schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:21:
[...]

Die uitleg over “ruimere bochten omdat de Garmin hoger staat” klopt eigenlijk niet – dat effect bestaat theoretisch wel, maar is verwaarloosbaar klein (minder dan 0,02%). Daarmee verklaar je nooit het typische verschil van 1–5% bij MTB-ritten.

De echte reden is simpel: GPS verliest nauwkeurigheid in het bos door zwakkere satellietontvangst onder het bladerdek. Daardoor krijg je GPS drift en wordt je gereden spoor door de GPS rechtgetrokken tussen onnauwkeurige meetpunten. Ook op 1s recording gaat de GPS nooit elke kleine kronkel van een singletrack meevolgen.

Een wielsensor meet elke omwenteling perfect, onafhankelijk van ontvangst of bochtenwerk. Daarom zal de afstand van de wielsensor bijna altijd correcter én langer zijn dan de GPS-afstand.

Strava gebruikt alleen GPS-data voor afstand, niet de wielsensor, dus daar blijft het kortere GPS-cijfer staan.
Ik heb altijd al een speedsensor, ik vind het zooo irritant als ik bij slechtere GPS reception geen goede snelheid zie; vooral op de race eigenlijk. Garmin doet ook hercalibratie van je speedsensor, als de GPS optimaal is, zodat je wielmaat altijd klopt, ook al heb je een andere druk, slijtage oid.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Mistraller schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:46:
[...]

Ik heb altijd al een speedsensor, ik vind het zooo irritant als ik bij slechtere GPS reception geen goede snelheid zie; vooral op de race eigenlijk. Garmin doet ook hercalibratie van je speedsensor, als de GPS optimaal is, zodat je wielmaat altijd klopt, ook al heb je een andere druk, slijtage oid.
Ik rij al sinds 2009 met een Garmin GSC 10 speedsensor om die redenen, en toen waren de GPS sensors ook minder accuraat als die van vandaag.

En het is vooral bij MTB'en dat het mij stoorde, op de racer had ik er minder last van en omdat je vaak rechtdoor rijdt maakt het voor de data-analyse niet zoveel uit, enkel de weergave van snelheid kan er soms belabberd uitzien, maar ik focus mij al lang niet meer op snelheid, maar op het genieten van het fietsen :+

Alsnog heb ik een speedsensor op de racer, maar als ik de afstand vergelijk tussen mijn copain die geen speedsensor heeft, is dat nooit een zeer groot verschil.

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hammerhead stopt met software updates voor de Karoo 2 in januari. Ze zullen meer Karoo 3 computertjes willen verkopen.

De kortingsactie van Hammerhead (voor Karoo 1 of 2 bezitters) heb je overigens niks aan, bij hen kost ie na 30% korting 350 euro en bij Futurum is ie nu 319...

[ Voor 6% gewijzigd door Bananeman op 04-12-2025 13:53 ]

Motor-forum.nl

• Prulleman
(ik stoor me meer aan een lelijke extra sensor op mijn fiets dan een kleine afwijking :X ....)

op de racer is het amper van toepassing, en op de MTB kijk ik meer naar rondetijden op de lokale tracks dan naar de afstand of snelheid, dus maakt het voor het resultaat (voor mij) niet uit

[ Voor 52% gewijzigd door Prulleman op 04-12-2025 14:58 ]

Strava

• Mistraller
Prulleman schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:56:
(ik stoor me meer aan een lelijke extra sensor op mijn fiets dan een kleine afwijking :X ....)

op de racer is het amper van toepassing, en op de MTB kijk ik meer naar rondetijden op de lokale tracks dan naar de afstand of snelheid, dus maakt het voor het resultaat (voor mij) niet uit
Zie je toch amper, en een magene sensor kost je de kop niet. Echt nodig is het niet, maar ik ben een cijfertjesfetisjist.

---------------

• Prulleman
Mistraller schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:54:
[...]

Zie je toch amper, en een magene sensor kost je de kop niet. Echt nodig is het niet, maar ik ben een cijfertjesfetisjist.
Gaat niet om de kosten.. er komt gewoon niks met ty-raps of stiekjes aan mijn fietsen..

ik vind dit zo lelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nMujvdBXQ8xp_9HYnP-hm9FK_0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Nl8qMIdFsBp5gbKTlew0OSwO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1XTyifWJAcjOrN94g0vdickphk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r4t7hmVdtYWwp1BtKuUFlYpz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEJJXPVZLDUzeYoNXFmJmV88j24=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Cyt3A5j6OvVjPVpEmbsyp8wW.png?f=user_large

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:54:
[...]

Ja maar je ziet van die cijfertjes niets terug op Strava want die gaat gewoon uit van je gps data.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Afstand wordt toch echt overgenomen van Garmin Connect.

Moving time, en dus gemiddelde snelheid, wordt door Strava wel met een eigen alogritme berekend (vandaag 30 seconden verschil op 2 uur). Maar bij mij is de afwijking in gemiddelde snelheid meestal maar 0.1 km/h lager dan Garmin..
pdukers schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:32:
Afstand wordt toch echt overgenomen van Garmin Connect.

Moving time, en dus gemiddelde snelheid, wordt door Strava wel met een eigen alogritme berekend (vandaag 30 seconden verschil op 2 uur). Maar bij mij is de afwijking in gemiddelde snelheid meestal maar 0.1 km/h lager dan Garmin..
Onjuist, zie Strava: Hoe wordt afstand berekend?. Maar zoals ik eerder al schreef, merk ik weinig verschil bij een wegrit tussen MIJN wielsensor meting en de GPS meting van mijn companion. Als ik mijn activiteiten bekijk Connect <-> Strava is de afstand nooit gelijk, maar het gaat meestal maar om een paar 100m.

[ Voor 3% gewijzigd door RigolleM op 04-12-2025 17:20 ]

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:24
Prulleman schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:56:

Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/trekbikes/image/upload/b_rgb:FFFFFF,c_pad,dpr_2.0,f_auto,h_337,q_auto,w_600/c_pad,h_337,w_600/BontragerDuoTrapSDigitalSensor_12319_A_Alt2?pgw=1

Op m'n trek fiets best netjes weggewerkt al zeg ik het zelf, maar volgens mij pakt Strava gewoon de sensor data, en als je dan op de afstand corrigeer knop drukt gaat die over naar GPS data.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@RigolleM Stand correct Het is dus afhankelijk of je een snehlheidssensor gebruikt of niet. Ik gebruik een sensor, vandaar dat mijn afstand altijd overeenkomt met Garmin connect.

Als test met fitfile tools de distance data uit een fit file verwijdered en daarna geupload naar Strava. Dat geeft dan inderdaad een verschil in afstand. Strava neemt dus 1-op-1 de afstand op basis van een speed sensor icm een Garmin over.

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Kluus schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:01:
[...]

Ja maar je ziet van die cijfertjes niets terug op Strava want die gaat gewoon uit van je gps data.
Scheelt dat ik niet op strava zit, heb ik daar ook geen last van.
En ik heb eigenlijk al moeite genoeg in het bos om naar de Garmin te kijken, laat staan dat ik me ook nog eens ga lopen ergeren aan een snelheid sensor :)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

PeaceNlove schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:57:
[...]

Scheelt dat ik niet op strava zit, heb ik daar ook geen last van.
En ik heb eigenlijk al moeite genoeg in het bos om naar de Garmin te kijken, laat staan dat ik me ook nog eens ga lopen ergeren aan een snelheid sensor :)
Dus dan ben jij ook geen cijferfetisjist… ;)

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Kluus schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:31:
[...]

Dus dan ben jij ook geen cijferfetisjist… ;)
Nee Garmin badge hoarder, cijfers zijn daartoe een middel })

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:08
RigolleM schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:19:
[...]

Onjuist, zie Strava: Hoe wordt afstand berekend?. Maar zoals ik eerder al schreef, merk ik weinig verschil bij een wegrit tussen MIJN wielsensor meting en de GPS meting van mijn companion. Als ik mijn activiteiten bekijk Connect <-> Strava is de afstand nooit gelijk, maar het gaat meestal maar om een paar 100m.
GPS kan afwijken en om stroom te besparen worden er vaak maar een paar sats gebruikt.

Voor mijn andere hobby is elke cm er 1, ik heb een eigen PCB ontwikkeld wat in China word gemaakt en waarbij ik zelf de software schrijf.
Ik kan op een rotonde zien welke GNSS unit aan de binnenkant van de bocht lag en welke aan de buitenkant.
Op een rechte weg is de afstand tot op enkele CM gelijk

Dat wij met fietsen accepteren dat er enkele honderden meters verschil inzit.... prima...
Het is meer een navigatie unit dan een afstand recorder d:)b

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Mistraller
Kluus schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:01:
[...]

Als mijn garmin niet mijn werkelijke speed aangeeft ben ik al van slag :+ Ik ga al zo langzaam lol

Een (4iiii) powermeter is niet veel anders/lelijker/opvallender dan een cadans sensor vind ik. Een magene is overigens helemaal zwart en mijn naaf ook, en dan zit er ook nog een remschijf. Ik ben er door de stijlpolitie nog nooit staande voor gehouden. Ook niet voor mijn ZADELTASJE trouwens 8)

---------------

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:14
Sinds de laatste update op mijn Edge 840 last van een irritant probleem met betrekking tot navigatie. Op het moment dat ik ook maar minimaal van de route afwijk, verdwijnt de route en moet ik een keer op het scherm tikken en 'hervat' navigatie drukken om de route(+ instructies) weer in beeld te krijgen.

Eerder kreeg je een melding dat je van de route af was en kon kiezen tussen pauzeer of stop navigatie. Bij pauzeer liet hij de route gewoon zien op de kaart en gaf hij ook weer instructies als je weer op de route zat.

Ik heb bij de activiteitenprofielen bij navigatie gekeken maar zag zo 1-2-3 niets wat hiermee van doen heeft. Meer Tweakers hier last van en wellicht een oplossing voor?

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:03
kadooosh schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:59:
[...]

Nou vanbon-sport blijft mij emails te negeren. Telkens moet ik ze vragen voor een herinnering in opvolging van wat Garmin zegt. Garmin zegt in een van de bericht zelf ook dat het terug lopen van de batterij terwijl ie uit staat niet normaal is.
Ga kijken of ik direct met Garmin hulp kan krijgen.
En volgende keer maar weer bij Futurumshop kopen.........

Jammer dit.
Garmin heeft het apparaat zonder moeilijk te doen direct omgeruild voor een refurbished unit, die gewoon nieuw eruit ziet.

Jammer dat vanbon-sport zo moeilijk doet. ZIjn in elk geval een klant kwijt.

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:17
Kennen jullie Activityfix al? Dit heb ik van de week ontdekt toen ik op zoek was naar een manier om makkelijker mijn Strava activiteiten automatisch op de juiste gear te zetten. Op mijn nieuwe Garmin Venu 4 kan ik fietsritten onderverdelen in woon-werk, wielrennen, mtb etc, maar als ik op Strava dan ook de juiste categorie hier aan wil hangen moet ik nog handmatig de activiteit bewerken.
Via Activityfix kan je met een paar if-this-then-that regels de activiteiten automatisch bijwerken. Heb nu ingesteld dat een MTB rit automatisch een 'dirt' kaart krijgt en dat ie mijn MTB als gebruikte fiets registreert. Woon-werk neem ik soms ook op, en dat koppelt ie nu aan m'n sportfietsje en hij maakt de activiteit onzichtbaar in de feed van mijn volgers :)
Werkt top!

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:11
Ja gebruik ik om ritten automatisch aan juiste fiets te hangen.
Woon werk ritten te renamen en gravelrit op gravel te zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 11-12-2025 14:08 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:07
Gebruik het ook al jaren. juiste fiets op basis van welke sensor gebruikt wordt, indoor en bepaalde andere activiteiten standaard op "niet publiceren" en woon werk gaat standaard naar wo-we of we-wo met datum op basis van start en eind locatie.

Flickr - Strava

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste