• wari42
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:02
In oktober ga ik een week fietsen in Mallorca en heb daar een fiets gehuurd. Nu heeft deze natuurlijk niet de sensors (snelheid, vermogen) en een andere electronische groepset dan m'n eigen fiets. Kan ik het beste op m'n edge 1040 al die sensors uitschakelen en evt een nieuw activiteitenprofiel aanmaken? Blijft de Edge anders steeds zoeken naar ontbrekende sensors (met mss piepjes en hoger batterij verbruik)? Hoe is jullie ervaring met verschil tussen snelheid met en zonder losse snelheidssensor op de Garmin, heb zelf nooit zonder gereden. Anders kan ik die evt meenemen en op huurfiets monteren.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
@Ktenolix daarvoor heb je de lap button. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFqhgltFs33jvDr7f11H-pfxQ1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMb04AdOxc3QnJpmuiLhXtNQ.jpg?f=fotoalbum_large
Ronde 1 van huis naar Dorst, ronde 2 Dorst, ronde 3 weer naar huis.

(Daarnaast kan je ook achteraf op Strava kijken wat je segment tijd was van de route. Met Strava premium kan je ook al je pogingen vergelijken)

Strava

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:30
wari42 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:18:
In oktober ga ik een week fietsen in Mallorca en heb daar een fiets gehuurd. Nu heeft deze natuurlijk niet de sensors (snelheid, vermogen) en een andere electronische groepset dan m'n eigen fiets. Kan ik het beste op m'n edge 1040 al die sensors uitschakelen en evt een nieuw activiteitenprofiel aanmaken? Blijft de Edge anders steeds zoeken naar ontbrekende sensors (met mss piepjes en hoger batterij verbruik)? Hoe is jullie ervaring met verschil tussen snelheid met en zonder losse snelheidssensor op de Garmin, heb zelf nooit zonder gereden. Anders kan ik die evt meenemen en op huurfiets monteren.
Als de Edge ze niet kan vinden stopt die vanzelf na een tijdje met zoeken. Geen piepjes, geen hoger batterijverbruik. De snelheid- en cadanssensors zitten met rubber elastiekjes vast (tenzij je nog de GSC10 gebruikt), die kun je heel eenvoudig overzetten (niet vergeten als je weer naar huis gaat!). De pedalen met vermogensensor bevestigen is wat meer werk, maar goed te doen.

Mijn GPS-collectie

• Prulleman
  • Nu online
uitzetten, zeker met een touch screen, is ook niet zoveel werk, al heb ik ook nooit problemen tussen 2 fietsen, ik zet alleen de radar weleens uit als ik op de MTB zonder fiets, anders blijft er een icoontje rechts bovenin knipperen.
(op de MTB kan mijn 840 ook geen ultegra di2, en assioma's vinden, en andersom op de racefiets geen XTR Di2, maar nooit gemerkt dat dit voor extra drain zorgt. en de Kickr wordt meestal nog net geconnect als ik de deur uit ga, maar die connectie is dan ook weer gelijk weg, ook geen probleem)

ik rijd zonder losse speed sensor en op de racefiets doet de power meter ook cadans, maar daar kijk ik eigenlijk nooit naar.
op de weg is GPS voor snelheid / afstand wat mij betreft prima. In het terrein mis je soms een paar meter, zeker bij veel korte bochten neemt de GPS weleens een shortcut, maar storend vind ik het niet. Voor een vakantie zou ik echt die speed en cadans thuis laten.

Als je power pedalen hebt, zou ik die meenemen. eigen pedalen is altijd fijn en power ook. Maar een crank is al weer een stuk lastiger.

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 27-08-2026 12:55 ]

Strava

• wari42
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:02
Prulleman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:54:
uitzetten, zeker met een touch screen, is ook niet zoveel werk, al heb ik ook nooit problemen tussen 2 fietsen, ik zet alleen de radar weleens uit als ik op de MTB zonder fiets, anders blijft er een icoontje rechts bovenin knipperen.
(op de MTB kan mijn 840 ook geen ultegra di2, en assioma's vinden, en andersom op de racefiets geen XTR Di2, maar nooit gemerkt dat dit voor extra drain zorgt. en de Kickr wordt meestal nog net geconnect als ik de deur uit ga, maar die connectie is dan ook weer gelijk weg, ook geen probleem)

ik rijd zonder losse speed sensor en op de racefiets doet de power meter ook cadans, maar daar kijk ik eigenlijk nooit naar.
op de weg is GPS voor snelheid / afstand wat mij betreft prima. In het terrein mis je soms een paar meter, zeker bij veel korte bochten neemt de GPS weleens een shortcut, maar storend vind ik het niet. Voor een vakantie zou ik echt die speed en cadans thuis laten.

Als je power pedalen hebt, zou ik die meenemen. eigen pedalen is altijd fijn en power ook. Maar een crank is al weer een stuk lastiger.
Oké, dank jullie voor de info.... vermogensmeter zit in crank (Sram) dus die gaat sws niet mee..speedsensor ook maar thuislaten dan ik hem ook niet vergeten mee terug te nemen. Maak wel ff nieuw profiel aan dan hoef ik schermen niet aan te passen ivm ontbrekende data (haat kijken naar vakjes zonder info).... Radar gaat wel mee..safety first

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:20
Prulleman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:54:
ik zet alleen de radar weleens uit als ik op de MTB zonder fiets, anders blijft er een icoontje rechts bovenin knipperen.
Dat is toch helemaal niet nodig als je garmin uitzet eind van de dag ?
Iig niet met mijn 840.
Als je hem dan aanzet en er is geen radar in de buurt gaat er ook geen connectie gemaakt worden/geen knipperend icoontje.
Zet je hem in standby ja dan blijf je knipperend icoontje houden.

Maar uitzetten eind dag is vaak wel handig, anders krijg je soms ook issues met favero die niet gevonden wordt (bug in garmin ? op weightweenies forum recent meer mensen gelezen die hier last van hadden)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Prulleman
  • Nu online
DDX schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Dat is toch helemaal niet nodig als je garmin uitzet eind van de dag ?
Iig niet met mijn 840.
Als je hem dan aanzet en er is geen radar in de buurt gaat er ook geen connectie gemaakt worden/geen knipperend icoontje.
Zet je hem in standby ja dan blijf je knipperend icoontje houden.

Maar uitzetten eind dag is vaak wel handig, anders krijg je soms ook issues met favero die niet gevonden wordt (bug in garmin ? op weightweenies forum recent meer mensen gelezen die hier last van hadden)
ah, ik zet em meestal in standby inderdaad, maar soms is een reboot wel nodig helaas... (heb af en toe dat de radar niet gevonden kan worden, ook niet met radar uit/aan, sensor uit/inschakelen in settings, of zelfs opnieuw pairen.. enige optie is dan een reboot, en dat kan weer niet zonder de activiteit af te sluiten.. (is me denk ik nu 3 keer overkomen laatste half jaar)..

favero's worden altijd gevonden hier... Di2 ook, hartslag ook, alleen als ik mijn fenix gebruik voor hartslag gaat dat vaak ook wat moeizamer.

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 27-08-2026 15:33 ]

Strava

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:02
Ik gebruik mijn edge op verschillende fietsen en ik heb ook meerdere wielsets (met elk wiel een eigen speedsensor omdat ik lui ben om te wisselen).
Ik heb wel meerdere profielen, maar de Edge "zoekt" niet actief, als er niks komt dan is het prima. BT/ANT zender/ontvanger staat toch wel aan. Met name ANT+ is broadcast dus de edge stuurt daar niet eens een ACK oid naar terug.
Speedsensor is vooral leuk bij slechte GPS reception. Uiteindelijk wordt de speedsensor toch wel door GPS gekalibreerd; de edge meet bij goede ontvangst regelmatig de GPS distance, kijkt dan naar het aantal omwentelingen van het wiel, en zo bepaalt ie de wiel omtrek. Daarom hoef je normaliter nooit meer met je meetlint in de weer. De edge valt altijd automatisch terug op GPS als er geen speedsensor gevonden wordt.

TL:DR Je edge gaat niet piepen en ook niet meer stroom verbruiken. Vermogen zal een vertekend beeld geven want strava gaat het dan inschatten. Speed en distance zal vrij accuraat zijn zoals je gewend bent.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:20
Dacht dat ik de logica begreep, als het bij de start 20 graden+ is ofzo dan wen je aan de warmte.
Vanmiddag bij vertrek was het 28 graden :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/nFksCn84KSsYsJW7lSZVd5Dp2l4BafiBYgddjk2YF7E-1151x2048.jpg

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Te langzaam gefietst ;)

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:18
Ik doe dit wel vaker (weliswaar met een Wahoo), en dat gaat prima, snelheidssensor neem ik niet mee, dus snelheid gaat op de gps. Ik neem meestal wel mijn eigen pedaaltjes mee, en dan heb ik wel vermogen. Protip: vergeet niet de mount mee te nemen (of erbij te huren), zodat je je Garmin wel op het stuur kan bevestigen ;)

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik heb wel eens zonder wielsensor gefietst en ook wel eens vergeten in te schakelen, ik schakel ze wel elke keer uit als ik de sensor niet gebruik, maar in een bomenrijke omgeving was de snelheid niet echt accuraat. Maar dat was met de 830. Met de huidige 1050 nog niet gehad.

Met de 830 wel gehad dat ik mijn "normale" snelheid helemaal niet haalde. Maar dat was omdat ik hem op mijlen had gezet, maar dan leg je het af.
mike123 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:37:
[...]

Ik heb wel eens zonder wielsensor gefietst en ook wel eens vergeten in te schakelen, ik schakel ze wel elke keer uit als ik de sensor niet gebruik, maar in een bomenrijke omgeving was de snelheid niet echt accuraat. Maar dat was met de 830. Met de huidige 1050 nog niet gehad.

Met de 830 wel gehad dat ik mijn "normale" snelheid helemaal niet haalde. Maar dat was omdat ik hem op mijlen had gezet, maar dan leg je het af.
Mijn fietsbuddy rijdt zonder wielsensor en hij rijdt meestal hetzelfde aantal km's als ik als we de afstanden vergelijken. Ik heb ook al vaak met een speed sensor gereden waarvan de batterij plat was, en ik zag geen verschil qua snelheid/afstand met mijn ritten met een speed sensor.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb een speedsensor op de MTB later toegevoegd, mijn rit was opeens 5% langer in het bos op een uitgepeilde route. Het kan dus wel verschil maken
Pagina: 1 ... 105 106 Laatste