Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:21
Waarom wil je een fietscomputer?

Als je hoofdreden navigatie is, dan zou ik ze allebei laten liggen.

Op de Edge 25 kan je geen kaarten inladen, dus navigatie daarom beperkt tot het inladen van een.GPX bestand. Dat zijn houdt in dat je alleen maar een lijntje te zien krijgt waar je overheen fietst, verder niks. Handig als een geheugensteuntje, maar verder niet echt mee te tellen als volwaardige navigatie.

Op de Edge 520 kan je wel kaarten inladen en dus (tot op zekere hoogte) turn-by-turn routegeleiding. Echter, zoals al uitvoerig in dit topic is besproken, is dat slechts in beperkte mate, door het (niet uit te breiden) kleine interne geheugen van de device, je kan er ongeveer één provincie op kwijt. Zonder kaartmateriaal is de navigatie vergelijkbaar met die van de edge 25, gewoon simpel lijntje met een gps cursor.

Als fietscomputer, trainings-hulpmiddel en activity logger zijn beide devices heel prima, maar als je vooral een GPS-unit wil om te navigeren dan zou ik zeker verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Dank je. Nee de belangrijkste (in deze volgorde) eigenschappen zijn voor mij:
- GPS loggen
- Snelheidsmeter
- Hartslag / kadans
- navigatie
- uiterlijk (clean, minimalistisch)

De edge 520 is veel duurder en zou me alleen over de streep kunnen halen als de navigatie echt heel veel beter was. Ik rijd meestal gewoon in de buurt, dus echt nodig heb ik het niet. De andere zaken heeft de 25 al aan boord.

Powermeter heb ik niet en de prijs van de modellen boven de 520 vind ik te hoog worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Dan zou ik gewoon de Edge25 kopen, alleen dan zou ik er nog wel de nieuwe speed/cadence sensorset bij bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:47
Heeft iemand hier ervaring met de Polar V650, en dan met name met de laatste firmware versie met navigatie/Open streetmaps integratie? Ik ben benieuwd naar de ervaringen en of het navigeren een beetje werkt? Ik heb inmiddels 2 fietsen en een nieuwe houder + sensor voor mijn 2e fiets kost al tegen de 70 euro. Voor 100 euro meer heb ik een volledige gps computer met HR functionaliteit.

Ik heb namelijk al een polar H7 HR band en de Garmins werken alleen met ANT+ terwijl de Polar wel met smart bluetooth HR bands werkt. Garmins ken ik van mijn fietsmaten, maar vind die vooral behoorlijk aan de prijs incl. ANT+ HR band.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:29
Goodfellas schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:28:
Dank je. Nee de belangrijkste (in deze volgorde) eigenschappen zijn voor mij:
- GPS loggen
- Snelheidsmeter
- Hartslag / kadans
- navigatie
- uiterlijk (clean, minimalistisch)

De edge 520 is veel duurder en zou me alleen over de streep kunnen halen als de navigatie echt heel veel beter was. Ik rijd meestal gewoon in de buurt, dus echt nodig heb ik het niet. De andere zaken heeft de 25 al aan boord.

Powermeter heb ik niet en de prijs van de modellen boven de 520 vind ik te hoog worden.
Even over navigeren op een zwart lijntje.

Ik heb de edge 500 en ben er redelijk tevreden mee, maar nu na 2 jaar in de polder gereden te hebben, wil ik ook in het buitenland gaan rijden (klimmen in de vakantie). Om die rede zit ik eraan te denken om te upgraden naar een apparaat waar ik mee kan navigeren ipv een zwart lijntje volgen.

Als je afwijkt van de route ben je met een zwart lijntje de pineut. Ook is een afslag snel gemist, omdat het soms gewoonweg niet duidelijk is.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Wahoo Elemnt :9, ik hou de ontwikkelingen in de gaten.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 12:35

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Kan je in garmin connect een fiets activiteit veranderen in hardlopen of kan dat zelfs op een garmin edge 520? Ik ben van plan om een 520 aan te schaffen, primair voor het wielrennen, echter wil ik af en toe dat ding in mijn zak kunnen steken bij het hardlopen, zodat ik de gps trail, afstand en hartslag kan opnemen.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:23
djlinsen schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:09:
Kan je in garmin connect een fiets activiteit veranderen in hardlopen of kan dat zelfs op een garmin edge 520? Ik ben van plan om een 520 aan te schaffen, primair voor het wielrennen, echter wil ik af en toe dat ding in mijn zak kunnen steken bij het hardlopen, zodat ik de gps trail, afstand en hartslag kan opnemen.
Dat kun je in Connect gewoon wijzigen. Volgens mij kan het niet op de Edge zelf. Er zijn wel horloges die bedoeld zijn voor multisport-toepassingen, maar bij de fietscomputers gaan ze er toch van uit dat je die gebruikt om mee te fietsen. Op mijn Edge 510 kan het in ieder geval niet.

Ik heb tot vorig jaar ook mijn Edge gebruikt bij het hardlopen. Dat werkt best goed.

Tip: scoor er een Quick release kit voor de Forerunner 910 bij, dan heb je meteen een polsbandje waar je de Edge op kunt monteren. Zo heb ik ook een hele tijd rondgelopen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Sjoewe schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:47:
Dan zou ik gewoon de Edge25 kopen, alleen dan zou ik er nog wel de nieuwe speed/cadence sensorset bij bestellen.
Dan neem ik de 25, kan deze bestellen in een 'cadence bundle' maar dan zit de speed sensor er nog niet bij.

Maakt niet uit verder want ik gebruik de fiets toch alleen buiten en dan heb ik GPS.

Misschien in de toekomst nog eens een ander merk/model als het navigeren iets volwassener is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 23:05

ratz

Gadgetgeek

De Wahoo ELEMNT is vandaag bezorgd (levertijd staat op "will ship in April" maar is gewoon op voorraad bij Europees distributiecentrum). Zal laten weten hoe de batterij het houdt en wat de eerste gebruikservaring is.

De volgende versie van de firmware gaat Shimano Di2 ondersteunen en SRAM eTap staat ook in de planning

[ Voor 19% gewijzigd door ratz op 21-03-2016 16:26 ]

Fujifilm X100VI ||| iMac 27" 3.4GHz i7 (2012) ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
ratz schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:25:
De Wahoo ELEMNT is vandaag bezorgd (levertijd staat op "will ship in April" maar is gewoon op voorraad bij Europees distributiecentrum). Zal laten weten hoe de batterij het houdt en wat de eerste gebruikservaring is.

De volgende versie van de firmware gaat Shimano Di2 ondersteunen en SRAM eTap staat ook in de planning
Ik ben benieuwd naar de user review *O*

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

Gisterenavond unboxing van de Wahoo ELEMNT.
Eerste indruk:
  • goede bouwkwaliteit, goed leesbaar scherm met redelijke resolutie. Makkelijk instelbaar via smartphone app, veel opties om te kiezen. Strava routes makkelijk gesynchroniseerd, Open Maps kaarten zien er in zwart-wit wat archaisch uit, maar begrijp de keuze ivm leesbaarheid.
  • Aflezen Shimano Di2 al aanwezig, maar firmware update later deze week gaat functie pas activeren (Shimano D-Fly wireless adapter nodig).
  • 3 mounts bijgeleverd (voor 31.8mm stuurbochten), maar heb een 35 mm stuur dus voor mij is de stem mount enige optie. Ga waarschijnlijk nog een K-Edge mount kopen.
Gebruikers review volgt na een aantal ritten.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/whrkQmG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/U8tR04Z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9DoOerJ.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4OzHKuI.jpg

Fujifilm X100VI ||| iMac 27" 3.4GHz i7 (2012) ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-05 13:47

DjVe

Hatsaflats!

Ziet er goed uit. Ik ben zelf nog steeds erg tevreden over de RFLK+. Werkt deze via dezelfde Wahoo app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

DjVe schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 13:05:
Ziet er goed uit. Ik ben zelf nog steeds erg tevreden over de RFLK+. Werkt deze via dezelfde Wahoo app?
Nee, er is een aparte app voor de Wahoo ELEMNT. De app is voor instellingen/layout veranderingen en gedetailleerd overzicht van ritten. Er is een iOS en Android versie.
Had overigens hiervoor zelf ook een RFLKT.

[ Voor 14% gewijzigd door ratz op 22-03-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

ratz schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 13:17:
[...]

Nee, er is een aparte app voor de Wahoo ELEMNT. De app is voor instellingen/layout veranderingen en gedetailleerd overzicht van ritten. Er is een iOS en Android versie.
Had overigens hiervoor zelf ook een RFLKT.
Hij lijkt overigens wel behoorlijk groot. Ik denk dat ik nog even wacht tot Canyon met haar android fietscomputer op de markt komt. Dat ziet er iets beter uit (en is waarschijnlijk ook iets betaalbaarder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

DjVe schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:32:
[...]

Hij lijkt overigens wel behoorlijk groot. Ik denk dat ik nog even wacht tot Canyon met haar android fietscomputer op de markt komt. Dat ziet er iets beter uit (en is waarschijnlijk ook iets betaalbaarder).
Grootte valt wat mij betreft wel mee - maar dat is een persoonlijke keuze.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TmwRr7g.jpg

Ter vergelijk nog even side-by-side met de RFLKT. Je kunt het verschil in helderheid en leesbaarheid in vergelijking met de RFLKT goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 11:55

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Heb afgelopen avond ook de ELEMNT besteld. Is gewoon op voorraad bij Coolblue dus komt over een halve dag binnen. ;) Hopelijk morgen meteen de eerste testrit!

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gday schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 03:04:
Heb afgelopen avond ook de ELEMNT besteld. Is gewoon op voorraad bij Coolblue dus komt over een halve dag binnen. ;) Hopelijk morgen meteen de eerste testrit!
Vandaag lijkt niet meer dan? Tijdelijk uitverkocht en Leverdatum onbekend
http://www.fietscomputers.../672190/wahoo-elemnt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik zie het. Ik was dus precies op tijd blijkbaar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

In Europa nog beperkte voorraad, de officiele release in Europa is begin April. Kan dus kloppen dat sommige winkels beperkte levering hebben gehad. Het Europese distributiecentrum van Wahoo staat in Zwijndrecht. Ik heb direct bij Wahoo besteld (als pre-order voor April), maar werd gelijk uitgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Laatst online: 20-07-2021
Aan de ELEMNT gebruikers ... ik twijfel enorm! Ben al een WAHOO gebruiker (HRM, CADANS, RFLKT, ...).

Aan de ene kant zie ik een MIO 505 wel zitten omwille van : surprise me, mogelijkheid tot ingeven van een adres op de unit zelf.

Maar de ELEMNT spreekt me meer aan omwille van zijn integraties met andere platformen en oa live tracking features maar jammer genoeg : geen surprise me en geen mogelijkheid tot ingeven van een adres op de unit zelf.

Ik heb de app ELEMNT gedownload op de iPhone, maar kan niet bekijken of het volgende mogelijk is omdat die pas wil starten wanneer je een ELEMNT koppelt :

- Kan je via de iPhone "on the go" een adres ingeven om een route te laten berekenen ?
- Bestaat er een website/tool de de surprise me functies van bv MIO imiteert en omvormt naar een GPX ? dan komt het ongeveer op hetzelfde neer enkel dat je dit niet van op de unit kan uitvoeren.
- Kan je ook navigeren naar "het begin" van een route ?

[ Voor 4% gewijzigd door Dieter op 23-03-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Dieter schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:17:
Aan de ELEMNT gebruikers ... ik twijfel enorm! Ben al een WAHOO gebruiker (HRM, CADANS, RFLKT, ...).

Aan de ene kant zie ik een MIO 505 wel zitten omwille van : surprise me, mogelijkheid tot ingeven van een adres op de unit zelf.

Maar de ELEMNT spreekt me meer aan omwille van zijn integraties met andere platformen en oa live tracking features maar jammer genoeg : geen surprise me en geen mogelijkheid tot ingeven van een adres op de unit zelf.

Ik heb de app ELEMNT gedownload op de iPhone, maar kan niet bekijken of het volgende mogelijk is omdat die pas wil starten wanneer je een ELEMNT koppelt :

- Kan je via de iPhone "on the go" een adres ingeven om een route te laten berekenen ?
- Bestaat er een website/tool de de surprise me functies van bv MIO imiteert en omvormt naar een GPX ? dan komt het ongeveer op hetzelfde neer enkel dat je dit niet van op de unit kan uitvoeren.
- Kan je ook navigeren naar "het begin" van een route ?
Misschien vind je hier een antwoord:
https://groups.google.com/forum/m/#!forum/wahoo-elemnt-users
Of de vraag dat stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Ik heb inmiddels de edge 25 een weekje in bezit en hij bevalt prima!

Wat is eigenlijk de reden dat er niet meer goedkope fietscomputers met volledige navigatie zijn? Als je al voor een paar tientjes een android phone koopt, met google maps navigatie, wat houdt de prijs dan zo hoog? Ook sensors uitlezen in een app en in een grid op het scherm zetten klinkt triviaal.

Is het een gebrek aan vraag of houden producenten de prijs kunstmatig hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Mogelijk een kwestie van vraag en aanbod en een specifieke doelgroep.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:33
Hallo,

Ook ik heb gisteren mijn elemnt ontvangen... Mooi speelgoed...

Wat ik eigenlijk nog zoek voor ons fietsclubje zijn een paar apparaten die ik aan de teamcaptains mee kan geven.
Hierin hebben we dan een stuk of wat route's staan die de captain kan na fietsen....

Aangezien er nogal wat digibeten bij zitten, moet t niet al te moeilijk zijn.
Ofwel: welk apparaat raden jullie aan voor het na fietsen van een gpx (op de mtb) met wat basis informatie over de snelheid op het scherm?

(en niet al te duur)

SJ

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 23:45

Pelle

🚴‍♂️

Ik heb na bijna 4 jaar met de Garmin Edge 500 rondgereden te hebben, vorige week een Edge 810 gekocht. Voornaamste reden is dat ik de 500 te beperkt vond in het volgen van vooraf gedefinieerde tracks: geen referentiepunten bij het volgen van de routelijn, en de nog immer niet opgeloste 'wegvallende routelijn bug'.

Afgelopen zaterdag een proefritje gemaakt met een zelfgemaakte route (via Strava Routemaker). Deze heb ik als TCX gedownload en op m'n 810 gezet. Ook heb ik een aantal kaarten via Openfietsmap op een SD-kaartje geladen.
Ik kreeg het volgen van de route echter niet ingesteld zoals ik zou willen, dus ik was nog niet onverdeeld enthousiast. Ik heb het echter ook niet uit de handleiding kunnen halen, dus ik hoop dat er hier iemand zit die er raad mee weet :)

In principe hoef ik niet te navigeren, ik wil alleen een routelijn volgen. Daarvoor zou ik gewoon een kaartje willen zien, met daarop duidelijk de routelijn aangegeven, en mijn eigen positie.
Op de een of andere manier lukte me dat niet; ik kon wel een scherm met kaart oproepen, waar ook de routelijn op stond, maar ik kreeg ook continu aanwijzingen (linksaf slaan, rechts aanhouden, enz). Dat wil ik eigenlijk gewoon uit kunnen zetten.
De voornaamste reden waarom ik die aanwijzingen vervelend vond, was dat ze alleen maar verwarrend werkten. In de eerste plaats werd er soms een alternatieve route gekozen (euhm, ik volg niet voor niets mijn eigen route), maar vervelender nog vond ik dat de route-aanwijzingen er voor zorgen dat mijn eigen positie niet meer op de kaart staat. Daarmee werd het opeens heel lastig om te interpreteren hoe een bepaalde aanwijzing werd bedoeld.

Is het uberhaupt wel mogelijk, wat ik wil? Dus alleen een lijn tonen, en geen aanwijzingen?
En kan ik de velden die op het kaart-scherm staan nog aanpassen? Bijv. door hartslag, cadans, tijd enz daar te tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:25
Bij mijn Edge 800 is het een kwestie van route openen en dan kiezen voor optie always display on map.
Verder niet route starten, dan heb ik op kaartscherm een zwart (of andere kleur die je kiest) lijntje die je zelf kan volgen.

En bij de edge 800 kan je 2 datavelden tonen boven de kaart. (op zelfde plek in te stellen als waar je datavelden van andere schermen kan instelen)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-05 14:55
Zeker mogelijk! Heeft veel protest gekost maar Garmin heeft 't uiteindelijk in willen bouwen.

Waar het precies zit, durf ik niet te zeggen want ik had zelf een 800 maar het is zoiets als

Settings > GPS > routing > guidance off

en dan onder hetzelfde menu ook nog recalculate off.

[ Voor 75% gewijzigd door havana op 30-03-2016 08:29 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Dat ga ik eens proberen dan, dank :)
(het aanpassen van de 2 datavelden was inmiddels al wel gelukt overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Als we het dan toch over settings hebben, ik heb vorige week een hard reset van de edge 800 moeten doen.
settings.fit teruggezet (tip, maak daar backup van) maar 1 setting staat daar niet in en ik kan hem ook niet meer vinden in de settings menu.
De straatnamen op de kaart uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Aan de Elemnt gebruikers, ik lees dat de navigatie / map nogal slecht is. Ook met het uitkiezen / erop zetten van routes, kan iemand daar meer over vertellen?

Ook ben ik benieuwd naar de ervaring van de navigatie tijdens het fietsen, is erop te zien hoe de weg loopt? En welke afslag je moet nemen?

En kan je navigeren als je van de route afwijkt? Ik las dat dat niet mogelijk was.

[ Voor 12% gewijzigd door joint_me op 30-03-2016 09:59 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 16:32
Pelle schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:55:
Ik heb na bijna 4 jaar met de Garmin Edge 500 rondgereden te hebben, vorige week een Edge 810 gekocht. Voornaamste reden is dat ik de 500 te beperkt vond in het volgen van vooraf gedefinieerde tracks: geen referentiepunten bij het volgen van de routelijn, en de nog immer niet opgeloste 'wegvallende routelijn bug'.

Afgelopen zaterdag een proefritje gemaakt met een zelfgemaakte route (via Strava Routemaker). Deze heb ik als TCX gedownload en op m'n 810 gezet. Ook heb ik een aantal kaarten via Openfietsmap op een SD-kaartje geladen.
Ik kreeg het volgen van de route echter niet ingesteld zoals ik zou willen, dus ik was nog niet onverdeeld enthousiast. Ik heb het echter ook niet uit de handleiding kunnen halen, dus ik hoop dat er hier iemand zit die er raad mee weet :)

In principe hoef ik niet te navigeren, ik wil alleen een routelijn volgen. Daarvoor zou ik gewoon een kaartje willen zien, met daarop duidelijk de routelijn aangegeven, en mijn eigen positie.
Op de een of andere manier lukte me dat niet; ik kon wel een scherm met kaart oproepen, waar ook de routelijn op stond, maar ik kreeg ook continu aanwijzingen (linksaf slaan, rechts aanhouden, enz). Dat wil ik eigenlijk gewoon uit kunnen zetten.
De voornaamste reden waarom ik die aanwijzingen vervelend vond, was dat ze alleen maar verwarrend werkten. In de eerste plaats werd er soms een alternatieve route gekozen (euhm, ik volg niet voor niets mijn eigen route), maar vervelender nog vond ik dat de route-aanwijzingen er voor zorgen dat mijn eigen positie niet meer op de kaart staat. Daarmee werd het opeens heel lastig om te interpreteren hoe een bepaalde aanwijzing werd bedoeld.

Is het uberhaupt wel mogelijk, wat ik wil? Dus alleen een lijn tonen, en geen aanwijzingen?
En kan ik de velden die op het kaart-scherm staan nog aanpassen? Bijv. door hartslag, cadans, tijd enz daar te tonen?
Sowieso niet de TCX downloaden maar gewoon de GCX, je kan het navigatie gebeuren (turn by turn) uitzetten (in het algemeen via activities of per rit via de opties in de kaart) en dan zie je gewoon een lijntje. Enige manier hoe ik navigeer overigens, turn by turn is kut.

Qua maps zie http://www.dcrainmaker.co...oad-garmin-705800810.html

Jup alle velden zijn aan te passen via activities of direct door langere tijd het veld aan te drukken en meteen aan te passen.

[ Voor 69% gewijzigd door Graham op 30-03-2016 10:24 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
TCX kan ook gewoon zonder TBT hoor. Voordeel van TCX is dat je een hoogteprofiel kunt inbakken.

[ Voor 46% gewijzigd door havana op 30-03-2016 10:58 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Ah dat wist ik niet. Doet Strava dat inmiddels out of the box via export?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Volgens mij sinds kort ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Dit weekend zag ik dat er voor het eerst een hoogteprofiel zat ingebakken bij Strava ja. Dat deed ik voorheen altijd nog via een omweg (export naar TCX, converteren op gpsies.com en daarbij hoogtemeters toevoegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

joint_me schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 09:56:
Aan de Elemnt gebruikers, ik lees dat de navigatie / map nogal slecht is. Ook met het uitkiezen / erop zetten van routes, kan iemand daar meer over vertellen?

Ook ben ik benieuwd naar de ervaring van de navigatie tijdens het fietsen, is erop te zien hoe de weg loopt? En welke afslag je moet nemen?

En kan je navigeren als je van de route afwijkt? Ik las dat dat niet mogelijk was.
Wat mij betreft is de navigatie niet slecht, hoor. Het is maar net wat je gewend bent. Er is namelijk (nog) geen turn-by-turn navigation.
De kaarten zijn prima, iemand die zegt dat er te weinig detail is, is gewoon vergeten in te zoomen. De navigatie werkt met breadcrumbs, dus pijltjes die op de kaart je route aangeven waarbij de rij-richting naar boven is gericht. Dit werkt in de 3 ritten die ik tot nu toe gemaakt heb (met zowel bekende als onbekende routes) prima.

Het laden van de routes is geen probleem als je Strava gebruikt: Strava wordt automatisch gesynchroniseerd een een route selecteren is een fluitje van een cent.

Tijdens het navigeren is prima te zien hoe de weg loopt, alleen je moet wel op de kaart blijven kijken hoe te fietsen. Als je van de route afwijkt geven de bovenste LEDs een rood signaal dat je een verkeerde afslag hebt genomen. De functionaliteit op dit moment is ongeveer hetzelfde als je Strava op je smartphone als navigatie zou gebruiken, met de verbetering dat de kaart gedraaid is naar de rij-richting en niet naar het noorden is gericht. Net zoals in Strava kun je geen routes direct op het device laten genereren, dus ook niet als je van je route bent afgeweken. Je kunt niet tijdens de rit een adres of plaats intypen. Nogmaals, vergelijkbaar wat de Strava app had.

Ik denk dat in de toekomst er turn-by-turn navigatie gaat komen mbv van de bovenste LEDs, deze zijn extreem geschikt om bv 50 mtr voor een afslag een signaal naar links of rechts te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Wahoo ELEMNT GPS Bike Computer In-Depth Review

[ Voor 25% gewijzigd door Graham op 31-03-2016 18:16 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Wat een uitgebreide review!
Helaas niet onverdeeld positief, dus nog wel twijfel of ik voor de Elemnt of de Garmin 520 ga. Prijsverschil is nog best groot tussen de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb afgelopen week contact opgenomen met Wahoo over de turn-by-turn cues:
Thank you for using the Wahoo Fitness products! The turn by turn navigation with cues on the ELEMNT is still under development. We hope to have it released as soon as possible but I don't have an exact ETA. For now the route navigation will let you know when you are off route by the LEDs on the unit turning red. They will go back to normal once you are back on route. We appreciate your patience while we work on the turn by turn navigation on the unit!
Het gaat dus nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Volgens mij kun je met een Garmin Edge 810 het beste de route als gpx file downloaden. Dan krijg je een lijntje die over de weg loopt, super handig.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Zijn er ook mensen met een Polar V650?

http://www.thehappyathlet...s-gear/polar-v650-review/

Belangrijkste nadelen zijn de grootte van het apparaat en geen ant+ sensor ondersteuning.
Maar voor die prijs wel een zeer complete fietscomputer.
Na de laatste paar updates nu ook route ondersteuning. Je kunt er OSM maps opzetten van 450 km x 450 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Exocet schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:11:
[...]

Wat een uitgebreide review!
Helaas niet onverdeeld positief, dus nog wel twijfel of ik voor de Elemnt of de Garmin 520 ga. Prijsverschil is nog best groot tussen de twee.
Ik zit te twijfelen tussen de Wahoo Elemnt en Garmin 810, na het lezen van de review van Rainmaker neig ik meer naar de Garmin.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
joint_me schreef op maandag 04 april 2016 @ 09:43:
[...]

Ik zit te twijfelen tussen de Wahoo Elemnt en Garmin 810, na het lezen van de review van Rainmaker neig ik meer naar de Garmin.
Ik wil graag voor de Elemnt gaan, zoveel potentieel, maar gezien de toch nog wel hoge prijs en de vele bugs neig ik nu ook naar de Garmin (520 of 810). De 810 is al flink wat ouder natuurlijk en de 520 heeft het grote nadeel van een zeer beperkte opslagruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:27
Ik ben sinds kort ook aan het racefietsen en zit in hetzelfde schuitje als de meeste hier.
Het is kiezen tussen diverse modellen die allemaal leuke dingen kunnen maar allemaal hebben ze ook nadelen.
Ik denk dat ik het voorlopig bij mijn supergrote Oregon 600 hou en wacht op de nieuwe 820.
Ik ken mezelf en ik weet dat ik niet kan leven met het opslaggebrek van de 520, die er verder wel het beste uit komt van alle modellen. De elemnt ziet er ook leuk uit, maar ik ben zelf niet zo van het zwart wit. Misschien als ik het model in het echt zie ik overstag ga.

Is de mio trouwens de enige die de "suprise me" optie heeft? Zo'n random route generator lijkt me ook wel wat...

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef123
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-12-2024

Steef123

Luchtfotograafje

rockhopper schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:35:
Ik denk dat ik het voorlopig bij mijn supergrote Oregon 600 hou en wacht op de nieuwe 820.
Heb je enige indicatie dat die eraan komt? Kan toch ook zijn dat Garmin de 8xx-lijn überhaupt niet meer gaat updaten, gezien de 520 en 1000?

Ik heb precies dezelfde twijfels als jullie. Ik wilde eerst een 810 kopen, maar dacht nog even te wachten op de Elemnt reviews. De bugs en beperkte functionaliteit vind ik niet zo erg (zal wel worden opgelost), maar de tegenvallende accuduur is voor mij een dealbreaker. Op zich is de (door Rainmaker geschatte) 9 uur praktische duur prima, maar accu's gaan nu eenmaal achteruit en ik vraag me dan ook af hoe lang 'ie het volhoudt na een of twee jaar gebruik.

De 520 heeft die zeer beperkte opslagcapaciteit, en de 810 is alweer redelijk oud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Pure speculatie, de meeste toestellen worden eens per 3 jaar vernieuwd al gaat dit ook niet altijd op voor alle modellen. Je kan er zeker van zijn dat er nieuwe modellen gaan komen, maar welke types dat zijn en wat ze wel of niet kunnen is afwachten. De belangrijkste update ieder jaar is de CES, begin januari waar de meeste nieuwe dingen aangekondigd worden. Maar juist bij de fietsmodellen worden er ook weer aankondigingen gedaan midden in het jaar "out of the blue". De 800 aug 2010, de 810 jan 2013 (3 jaar), de 500 sep 2009, 510 jan 2013 (iets over 3 jaar) de 520 juli 2015 (2½ jaar). Kijkend naar dit patroon zou ik dit najaar een eventuele opvolger van de 810 verwachten

Garmin is momenteel vooral druk bezig met smart-functies toe te voegen en zal ook wel doorhebben dat de kaartverkoop niet een optie is met alle OSM die nu beschikbaar zijn. Of dat de reden is dat er zo weinig opslag is weet ik niet.

Kijk ik heb een toestel dat redelijk goed werkt voor alle navigatie functies die ik nodig heb in de Oregon 600. Daarnaast heb ik ook de fenix 3 voor de sportieve functies en trainingsdoeleinden. In een ideale wereld zet ik ze samen in de 520 maar vanwege de opslag beperking kan ik daar voor mezelf niet het geld voor verantwoorden.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

Nu het mooie weer voor de deur staat ben ik aan het kijken naar een goede oplossing voor navigatie & strava op mijn racefiets. Ik neig nu naar de nieuwe iPhone SE icm Qualock case + mount. Toevallig iemand hier ervaring mee? Of alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Pro tip: koop gewoon een fietscomputer, want je telefoon is geen serieus alternatief in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:02
murphsy schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:18:
Nu het mooie weer voor de deur staat ben ik aan het kijken naar een goede oplossing voor navigatie & strava op mijn racefiets. Ik neig nu naar de nieuwe iPhone SE icm Qualock case + mount. Toevallig iemand hier ervaring mee? Of alternatieven?
Kijk naar gewoon fietscomputer. Of evt een instap model zoals Garmin Edge 520 (kun je vanuit garmin connect naar Strava koppelen).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

NielsTn schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:29:
[...]

Kijk naar gewoon fietscomputer. Of evt een instap model zoals Garmin Edge 520 (kun je vanuit garmin connect naar Strava koppelen).
Maar ik wil graag ook als navigatie gebruiken, en een iPhone heb ik toch al bij me. Liever minder devices dan meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Je iPhone is binnen 2-3 uur leeg als je 'm laat navigeren met het scherm aan, dat is gewoon te weinig als je echt er op uit wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:02
murphsy schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:45:
[...]

Maar ik wil graag ook als navigatie gebruiken, en een iPhone heb ik toch al bij me. Liever minder devices dan meer ;)
Stel je niet te veel voor van navigatie. Een valpartij overleeft de fietscomputer... Je iphone niet ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

[...]

Uit mijn eigen ervaring: Navigatieapps (op Android & IOS) die ook ondersteuning zeggen te bieden voor fietsroutes (zeker bij apps zoals TomTom) presteren bijzonder slecht. Je wordt zo de snelweg of provinciale weg op gestuurd, of je hebt geen mogelijkheid om een route (b.v. GPX) te importeren of dit werkt zo omslachtig dat je veel tijd kwijt bent om de routes op je device te krijgen, en je je daarna afvraagt of die route uiteindelijk nog klopt als je 'm gaat fietsen.

Verder ziet een smartphone er op een racefiets ontzettend lomp uit (heb zelf een tijdje gereden met een HTC One M7), en als je het scherm een beetje wil kunnen lezen dan moet je de brightness behoorlijk omhoog gooien (=accu binnen no-time leeg).

Plus dat wanneer je een keer crasht de kans groot is dat gelijk je dure telefoon ook in de kreukels ligt...

Geloof me, een losse (eenvoudige) fietscomputer maakt het leven zoveel makkelijker en maakt je minder afhankelijk van welke telefoon je hebt en welke software/apps daar wel of niet op kunnen draaien :)

Heb zelf de MIO Cyclo 505 waar ik qua gebruiksgemak (intuïtief en overzichtelijk) erg tevreden over ben. De lagere range modellen zijn ook best aantrekkelijk qua mogelijkheden.

http://www.futurumshop.nl/zoeken/?q=mio+cyclo

Maargoed, zie hiervoor apart fietscomputer topic (mocht dat niet al genoemd zijn) :)
Het grote fietscomputer topic

[ Voor 1% gewijzigd door JorisM op 04-04-2016 23:10 . Reden: Iets leesbaarder gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
[...]

Ik heb een tijdje mijn smartphone gebruikt voor navigatie. Adhv osmand onder Android, gaat dat prima. Daar kan je ook .gpx files op inladen om een voorafbepaalde route te volgen. Ook het grotere, scherpere en heldere scherm in vgl met een fietscomputer, is top! Batterijduur viel best wel mee, ik haalde zeker 3 uur continu scherm aan of 4 uur of meer als je het scherm uitzet op lange rechte stukken. Dit kon ik uitbreiden door tijdens pauzes (of evt op de fiets), de smartphone aan te sluiten op een externe batterij.

Voor racefietsen werkt dit prima, zolang je niet valt. Ik mtb ook en vooral technische afdalingen, waarbij ik dan ook af en toe val. Bij één van die vallen is mijn smartphone toen kapot gegaan (scherm). Toen heb ik besloten om een Garmin te kopen (edge 1000). In gebruik vind ik de smartphone nog altijd handiger, maar het is een onnodig groot en duur toestel op je stuur. Een garmin (en dergelijke), zijn veel steviger.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Als ik de weg kwijt ben of snel naar huis moet, dan zet ik google maps aan met een route voor de fietsl. Oortje in en gewoon op gesproken opdrachten fietsen. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dat is leuk voor een keertje, maar voor de fanatieke fietsers is dat gewoon geen optie. Als je 150 km gaat trainen in onbekend terrein voldoet een smartphone gewoon niet. En natuurlijk, met een aantal dure batterypacks, houders enzo kom je best een eindje maar dan had je voor dat geld net zo goed een Garmin/Mio kunnen kopen. En dan heb je als bijkomend voordeel dat je de smartphone achter de hand houdt voor als het apparaat uitvalt.

[ Voor 43% gewijzigd door havana op 05-04-2016 08:14 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:38

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wat de rest zegt. Ga naar een Garmin of een Mio kijken :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
Tjebakka schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:20:
Wat de rest zegt. Ga naar een Garmin of een Mio kijken :)
En als je dan toch voor het dedicated spul gaat, zoals de meesten aangeven. Geef dan een paar tientjes extra uit voor een cadans/snelheidsmeter en hrm-meter. Dat maakt het echt een stuk leuker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:05
Exocet schreef op maandag 04 april 2016 @ 09:32:
Zijn er ook mensen met een Polar V650?

http://www.thehappyathlet...s-gear/polar-v650-review/

Belangrijkste nadelen zijn de grootte van het apparaat en geen ant+ sensor ondersteuning.
Maar voor die prijs wel een zeer complete fietscomputer.
Na de laatste paar updates nu ook route ondersteuning. Je kunt er OSM maps opzetten van 450 km x 450 km.
Ik heb een V650. Zeer compleet apparaat met een paar voor- en nadelen. Daarnaast is er geen app waarop je je activiteiten even snel kan inzien (op een of andere rare manier krijg ik mijn activiteiten in ieder geval niet zichtbaar in de Polar Flow app). Ik lees net dat die koppeling binnenkort komt Grootste nadeel is dat je geen vooraf geprogrammeerde routes er op kan zetten. Alleen eigen routes die je eerder hebt gereden of routes van anderen, maar geen import van gpx files mogelijk. De kaarten vind ik overigens lastig in en uitzoomen tijdens het fietsen (of in mijn geval handbiken).

Voordelen zijn er natuurlijk ook! Zeer compleet apparaat wat het gewoon goed doet en een zeer nauwkeurige GPS heeft die altijd snel een fix heeft. Heb nog geen rare afwijkingen in snelheid enzo meegemaakt, prima batterijduur en alle schermen handmatig in te stellen. Soms wat moeite om gekoppelde sensoren te vinden, maar door hem even opnieuw te laten zoeken binnen no time klaar om te gaan. Al met al zeker een apparaat wat ik anderen aan zou raden. De software is na een andere inspectie trouwens wel goed. Je kan heel veel info vinden over je trainingen en mooie overzichten maken.

Ik ben alleen vanuit het hardlopen meer gewend. Mijn Garmin FR350 van tig jaar oud bijvoorbeeld heeft wel turn by turn navigatie na importeren van gpx files, wat ik in de Polar toch echt mis (ook omdat fietsen nieuw voor mij is en ik de routes hier in de buurt nog lang niet allemaal goed ken).

[ Voor 8% gewijzigd door donleone83 op 05-04-2016 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-04 12:00
wienesroa schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:37:
[...]

En als je dan toch voor het dedicated spul gaat, zoals de meesten aangeven. Geef dan een paar tientjes extra uit voor een cadans/snelheidsmeter en hrm-meter. Dat maakt het echt een stuk leuker ;)
Een stuk leuker en je kan beter gericht trainen op hartslag zones en cadans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef123
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-12-2024

Steef123

Luchtfotograafje

rockhopper schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:05:
Pure speculatie, de meeste toestellen worden eens per 3 jaar vernieuwd al gaat dit ook niet altijd op voor alle modellen. Je kan er zeker van zijn dat er nieuwe modellen gaan komen, maar welke types dat zijn en wat ze wel of niet kunnen is afwachten. De belangrijkste update ieder jaar is de CES, begin januari waar de meeste nieuwe dingen aangekondigd worden. Maar juist bij de fietsmodellen worden er ook weer aankondigingen gedaan midden in het jaar "out of the blue". De 800 aug 2010, de 810 jan 2013 (3 jaar), de 500 sep 2009, 510 jan 2013 (iets over 3 jaar) de 520 juli 2015 (2½ jaar). Kijkend naar dit patroon zou ik dit najaar een eventuele opvolger van de 810 verwachten
Ik snap de redenering, maar ik kan me ook zo voorstellen dat Garmin de 8xx-lijn laat doodbloeden. Qua prijs is er nog wel ruimte voor een model tussen de 520 en 1000; maar qua functionaliteit vraag ik het me af. Hoe ziet een Garmin eruit die meer functionaliteit biedt dan de 520, maar minder dan de 1000? (los van de gebrekkige opslagruimte van de 520)

edit: http://gpsrumors.com/garmin-edge-820 Kennelijk toch nog een lijstje.

[ Voor 3% gewijzigd door Steef123 op 05-04-2016 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 15:22
Om er dan ook nog even op door te gaan:)

Ik ben heel er enthousiast over de Suprise me functie van mijn Mio 305HC.
Ideaal, je bent namelijk(of althans ik) al gauw vastgeroest aan de standaard routen en als je de weg niet weet al helemaal. met deze optie word je lekker over alle binnenwegen geleid, en heb je altijd wel een variabele route:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Swaxie schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:08:
Om er dan ook nog even op door te gaan:)

Ik ben heel er enthousiast over de Suprise me functie van mijn Mio 305HC.
Ideaal, je bent namelijk(of althans ik) al gauw vastgeroest aan de standaard routen en als je de weg niet weet al helemaal. met deze optie word je lekker over alle binnenwegen geleid, en heb je altijd wel een variabele route:)
Die heb ik nog nooit gebruikt (ook 305HC), toch eens doen dan :)

Welke firmware gebruik jij trouwens voor de 305HC? Ik zit nog op 3.xx, en de 4.xx heeft volgens mij best wel goede nieuwe functies (oa odometer ook als je niet opneemt), maar ik lees heel veel verhalen van mensen die na die upgrade grote problemen hebben gekregen, en ondersteuning vanuit Mio schijnt er niet/nauwelijks te zijn... :(

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 15:22
nare man schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:38:
[...]

Die heb ik nog nooit gebruikt (ook 305HC), toch eens doen dan :)

Welke firmware gebruik jij trouwens voor de 305HC? Ik zit nog op 3.xx, en de 4.xx heeft volgens mij best wel goede nieuwe functies (oa odometer ook als je niet opneemt), maar ik lees heel veel verhalen van mensen die na die upgrade grote problemen hebben gekregen, en ondersteuning vanuit Mio schijnt er niet/nauwelijks te zijn... :(
Ik heb gisteren mijn MIO voor het eerst aan de PC gehangen(afgelopen winter aangeschaft). En volgens de software(Mioshare ofzo?) was mijn MIO up to date. zal dan wel de 4.xx hebben toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:14
havana schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:13:
En dan heb je als bijkomend voordeel dat je de smartphone achter de hand houdt voor als het apparaat uitvalt.
En dan misschien een nog wel crucialer voordeel is dat je je smartphone achter de hand houdt om te doen waar die eigenlijk voor gemaakt is. Je vriendin bellen als je te lui bent om je band te plakken 45 km van huis. (of een ambulance na een valpartij)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Of vast een pizza bestellen als je 5 km van huis een mega hongerklop hebt :P

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Totaal niet het antwoord waar ik naar op zoek was, maar daarom des te waardevoller advies. Ik ga op zoek naar iets van een Mio met navigatie. Wil wel graag routes kunnen inladen en fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:21
murphsy schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:32:
Totaal niet het antwoord waar ik naar op zoek was, maar daarom des te waardevoller advies. Ik ga op zoek naar iets van een Mio met navigatie. Wil wel graag routes kunnen inladen en fietsen.
algehele conclusie is meer dat het wordt afgeraden om je telefoon als fietsnavigator te gebruiken.
Maar een basic garmin of mio kom je al een heel eind. (kost je nu alleen wat, zie het als investering) die je er later door het plezier en gemak wel mee terugverdiend.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Klopt het dat de Mio Cyclo 315 HC alleen Windows ondersteund? Dat lijkt me toch een hindernis! De prijs (de helft van een Garmin) spreekt me erg aan, maar ik ben wel een beetje huiverig voor een miskoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Ik ben zelf niet zo bekend met mio, maar ik zie dat de huidige modellen allemaal uit de 500 serie komen. Dus ik weet niet goed of de meerprijs verantwoord is of niet. Vreemd genoeg heeft Dcrainmaker geen mio cyclo reviews, terwijl hij wel de edge serie van garmin behandeld.
Weet iemand hier een (aantal?) goede review of overzicht site(s) die de edge en cyclo serie uitgebreid behandelen?

Vanuit de info van gps.nl en de 505 HC beschrijving:
Ontdek de Mio Cyclo 505: het lichtgewicht, gebruiksvriendelijke fietsnavigatiesysteem, ontworpen met een stijlvol plat scherm en ingebouwde WIFI. De fiets- en wegenkaarten zijn standaard geïnstalleerd, zodat je meteen van start kunt. En dankzij de geïntegreerde WIFI-sensor, hoef je niet eens meer handmatig een verbinding met uw PC te maken. Druk gewoon op de knop "WIFI sync" en je vindt al je routes uit MioShare terug op je toestel.
Klinkt dus alsof er gewoon data (de gps data dus) linksom of rechtsom op mioshare/strava/jouw platform naar keuze moet komen en dat zal toch wel op alle OS moeten kunnen. Al ben ik niet erg bekend met drivers en issues daarmee buiten windows om.

[ Voor 49% gewijzigd door rockhopper op 05-04-2016 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-05 14:56
Ik ben toevallig sinds kort op zoek naar een GPS. Mijn oog is gevallen op de MIO 315HC. Ik zie dat hier een paar mensen de 305/305HC hebben.
Is het een puik ding? Voor zover ik heb kunnen vinden is het een goed apparaat.
Is de 315 de nieuwe versie van de 305? En waar staat de HC voor? Bedoelen ze dan dat er een hartslagmeter bij zit?

Veel vragen, excuses daarvoor:). Ik fiets nog niet zo lang en met een GPS is het denk ik makkelijker om ook lange afstanden te gaan fietsen, omdat ik in de Randstad woon.

Bij voorbaat dank!

Je kan je er maar druk om maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Je kan gelukkig overal in Nederland prima fietsen, er zijn altijd wel leuke fietspaden in de buurt. Je kan zelf al een blik werpen op de OFM (open street fiets map) die de nadruk legt op leuke fietspaden.
Wat ik begrepen heb is dat de HC versies de bundels zijn met cadans en snelheidsmeter en ook een hartslagband. Zeg maar het totaal pakket voor starters die nog niks hebben. Qua toestel zelf zijn ze identiek aan elkaar.
Ik denk dat de 305 (en de 310) beide al 'end of life' zijn en dus niet meer nieuw aangeschaft kunnen worden. Waarschijnlijk nog wel in outlets en op marktplaats.

Waarom ben je zelf uitgekomen op de mio 315 hc en niet op een ander model van bv garmin of wahoo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
Vooral door datgene dat men krijgt voor de prijs. Garmins zijn ook top volgens mij, maar betaal je gelijk meer voor. Daarnaast wil ik ook serieuzer gaan fietsen en dacht ik dat die bijkomende zaken bij de HC wel handig zijn.
Ook die Surprise Me functie lijkt me tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-05 13:42
donleone83 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:47:
[...]

Ik heb een V650. Zeer compleet apparaat met een paar voor- en nadelen. Daarnaast is er geen app waarop je je activiteiten even snel kan inzien (op een of andere rare manier krijg ik mijn activiteiten in ieder geval niet zichtbaar in de Polar Flow app). Ik lees net dat die koppeling binnenkort komt Grootste nadeel is dat je geen vooraf geprogrammeerde routes er op kan zetten. Alleen eigen routes die je eerder hebt gereden of routes van anderen, maar geen import van gpx files mogelijk. De kaarten vind ik overigens lastig in en uitzoomen tijdens het fietsen (of in mijn geval handbiken).

Voordelen zijn er natuurlijk ook! Zeer compleet apparaat wat het gewoon goed doet en een zeer nauwkeurige GPS heeft die altijd snel een fix heeft. Heb nog geen rare afwijkingen in snelheid enzo meegemaakt, prima batterijduur en alle schermen handmatig in te stellen. Soms wat moeite om gekoppelde sensoren te vinden, maar door hem even opnieuw te laten zoeken binnen no time klaar om te gaan. Al met al zeker een apparaat wat ik anderen aan zou raden. De software is na een andere inspectie trouwens wel goed. Je kan heel veel info vinden over je trainingen en mooie overzichten maken.

Ik ben alleen vanuit het hardlopen meer gewend. Mijn Garmin FR350 van tig jaar oud bijvoorbeeld heeft wel turn by turn navigatie na importeren van gpx files, wat ik in de Polar toch echt mis (ook omdat fietsen nieuw voor mij is en ik de routes hier in de buurt nog lang niet allemaal goed ken).
Ik heb zelf dit weekend ook een v650 aangeschaft en hij komt vandaag binnen. In de review op mantel.com kwam ik deze app tegen om gpx bestanden te importen in Polar Flow:
YouTube: Polar V800 - Import GPX route
http://syncmytracks.com/

Ik ga het in ieder geval proberen als ik de v650 binnen heb en hoop dat je hier wat aan hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Precies. En goed speuren naar koopjes, opruimingen, dagdeals etc. Zo heb ik mijn Mio Cyclo 305 HC gekocht voor 109 euro via dealdonkey, terwijl hij destijds overal 200+ was. Daar kun je overigens gewoon .gpx files inladen, dus bijv. tracks van fietssites of zelf gemaakt.

[ Voor 22% gewijzigd door nare man op 05-04-2016 12:31 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:57
Gnosis schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:10:
Ik ben toevallig sinds kort op zoek naar een GPS. Mijn oog is gevallen op de MIO 315HC. Ik zie dat hier een paar mensen de 305/305HC hebben.
Is het een puik ding? Voor zover ik heb kunnen vinden is het een goed apparaat.
Is de 315 de nieuwe versie van de 305? En waar staat de HC voor? Bedoelen ze dan dat er een hartslagmeter bij zit?

Veel vragen, excuses daarvoor:). Ik fiets nog niet zo lang en met een GPS is het denk ik makkelijker om ook lange afstanden te gaan fietsen, omdat ik in de Randstad woon.

Bij voorbaat dank!
De 315HC bevalt bij mij en mijn vriendin uitstekend! Navigeren gaat prima en ook onderweg op "naar huis" rammen werkt prima!
HC staat inderdaad voor de hartslag en cadansmeter die erbij zitten.

Mocht je wat inhoudelijke vragen hebben stel ze gerust!

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:38

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik moet nog even een geheugenkaart in mijn Garmin hebben. Zeker omdat ik de weg niet ken. Iemand suggesties?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
Fanatix schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:31:
[...]

De 315HC bevalt bij mij en mijn vriendin uitstekend! Navigeren gaat prima en ook onderweg op "naar huis" rammen werkt prima!
HC staat inderdaad voor de hartslag en cadansmeter die erbij zitten.

Mocht je wat inhoudelijke vragen hebben stel ze gerust!
Fijn om te horen! Ik zag op de site niet staan of je makkelijk andere kaarten toe kan voegen. Niet dat ik snel buiten West-Europa ga fietsen, maar toch.

Voor de rest lijkt het me een goed werkend apparaat. Kan zo snel niets bijzonders verzinnen als vraag.

Edit: zie dat de 315hc in de aanbieding is bij 12gobiking voor 279,-.

[ Voor 5% gewijzigd door Gnosis op 05-04-2016 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:57
Gnosis schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:40:
[...]

Fijn om te horen! Ik zag op de site niet staan of je makkelijk andere kaarten toe kan voegen. Niet dat ik snel buiten West-Europa ga fietsen, maar toch.

Voor de rest lijkt het me een goed werkend apparaat. Kan zo snel niets bijzonders verzinnen als vraag.
Oef, daar durf ik eigenlijk geen antwoord op te geven. Ik val nog in de categorie beginnend fietser (voor het tweede jaar) en zal voorlopig ook niet gauw buiten de Benelux met de fiets komen.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Cheapest you can find. Snelheid boeit niet en min 4 GB.

Bij een Edge 1000 is de interne opslag groot zat en heb je geen microSD nodig.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:05
maxietheboss schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:28:
[...]

Ik heb zelf dit weekend ook een v650 aangeschaft en hij komt vandaag binnen. In de review op mantel.com kwam ik deze app tegen om gpx bestanden te importen in Polar Flow:
YouTube: Polar V800 - Import GPX route
http://syncmytracks.com/

Ik ga het in ieder geval proberen als ik de v650 binnen heb en hoop dat je hier wat aan hebt!
Thanks! Dat ga ik zeker uitproberen! Via afstandmeten.nl kan je mooie .gpx bestanden maken.

Oh en voor jouw beeldvorming: syncen met Strava kan tegenwoordig vol automatisch.

[ Voor 6% gewijzigd door donleone83 op 05-04-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
nare man schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:30:
Precies. En goed speuren naar koopjes, opruimingen, dagdeals etc. Zo heb ik mijn Mio Cyclo 305 HC gekocht voor 109 euro via dealdonkey, terwijl hij destijds overal 200+ was. Daar kun je overigens gewoon .gpx files inladen, dus bijv. tracks van fietssites of zelf gemaakt.
Mijn gevoel is dat je Garmins niet zo veel vind in de dagdeals, de Mio's inderdaad zeker wel.

Wat Surprise me betreft, ik gebruik de "Surprise myself" functie in mijn hoofd. Ik wil perse elke rit minstens 1 nieuw weggetje rijden. Dat lukt me nu al 1,5 jaar zonder uitzondering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Garmins vind je zelden echt goedkoop, daarvoor zijn ze nog veel te gewild. Ongelofelijk hoe weinig je afschrijft op die dingen, verkocht mijn 5 jaar oude Edge 800 ook gewoon nog voor 200 euro...

Het is hopen dat de concurrentie nu eens echt stappen gaat zetten. Wahoo is aardig bezig maar een Garmin-killer is het voorlopig nog niet.

[ Voor 26% gewijzigd door havana op 05-04-2016 13:32 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Mag ik dan concluderen dat een Garmin Edge touring een solide keuze is? Voornaamste doel is navigatie onder het wielrennen & tracking voor Strava. Qua functies ziet de Mio Cyclo 315 HC er interessanter uit, maar Mio als merk zegt mij niks. Reviews zijn wisselend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Prima keuze, kun je geen buil aan vallen. Houd er wel rekening mee dat je er behalve hartslag geen andere sensoren aan kunt koppelen, i.t.t. de 810.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
BreadFan schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:19:
[...]

Mijn gevoel is dat je Garmins niet zo veel vind in de dagdeals, de Mio's inderdaad zeker wel.

Wat Surprise me betreft, ik gebruik de "Surprise myself" functie in mijn hoofd. Ik wil perse elke rit minstens 1 nieuw weggetje rijden. Dat lukt me nu al 1,5 jaar zonder uitzondering :)
Op zich goed haalbaar bij langere ritten (40km en meer) maar ik wil toch vooral door de weeks een paar keer 's avonds een ritje doen en dan wil ik toch echt niet meer dan een uur of anderhalf kwijt zijn. En dan zijn op een gegeven moment de nieuwe weggetjes wel op.
Dat gezegd hebbende denk ik dat de 'surprise me' functie dan ook niet heel veel toevoegt voor mij rond mijn huis.

Voor de koopjesjagers voor garmin producten. Coolblue heeft vaak tweedekansjes voor een kortingspercentage. Niet echt een 'dagdeal' maar het kan soms toch leuk uitpakken. Bever heeft soms ook leuke bundles in de aanbieding, momenteel zelfs de 520 HC en verder is mantel fietsenwinkel vaak scherp geprijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

havana schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:46:
Prima keuze, kun je geen buil aan vallen. Houd er wel rekening mee dat je er behalve hartslag geen andere sensoren aan kunt koppelen, i.t.t. de 810.
Had ik gezien in de specs inderdaad, maar het prijsverschil tussen de Edge Touring (€169) en de Edge 810 (€419 voor de set) is echt fors. Er is ook nog de Touring Plus, maar ik zie niet echt wat die extra biedt over de Touring.

Net het weerbericht bekeken, voor mij als goed weer fietser ziet het er slecht uit helaas. Veel regen en bewolking komende dagen. Ga wel alvast de fiets klaarmaken mocht een momentje zich voordoen. :P heb sinds eind september niet meer gefietst, 's winters ga ik altijd over op hardlopen. Ben benieuwd hoe fors de schade is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
rockhopper schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:57:
[...]

Op zich goed haalbaar bij langere ritten (40km en meer) maar ik wil toch vooral door de weeks een paar keer 's avonds een ritje doen en dan wil ik toch echt niet meer dan een uur of anderhalf kwijt zijn. En dan zijn op een gegeven moment de nieuwe weggetjes wel op.
Dat gezegd hebbende denk ik dat de 'surprise me' functie dan ook niet heel veel toevoegt voor mij rond mijn huis.
Het zal je verbazen. Ik rij meestal ook rond de 40km per ritje, en toch lukt het nog steeds. Wat ook helpt is deze pagina: http://www.jonathanokeeffe.com/strava/map.php (uberhaupt leuk voor Strava gebruikers!) icm de Strava Heatmap: http://labs.strava.com/heatmap/#8/5.29541/51.95950/blue/bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
murphsy schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:59:
[...]
Had ik gezien in de specs inderdaad, maar het prijsverschil tussen de Edge Touring (€169) en de Edge 810 (€419 voor de set) is echt fors. Er is ook nog de Touring Plus, maar ik zie niet echt wat die extra biedt over de Touring.

Net het weerbericht bekeken, voor mij als goed weer fietser ziet het er slecht uit helaas. Veel regen en bewolking komende dagen. Ga wel alvast de fiets klaarmaken mocht een momentje zich voordoen. :P heb sinds eind september niet meer gefietst, 's winters ga ik altijd over op hardlopen. Ben benieuwd hoe fors de schade is.
De plus versie heeft een drukmeter (barometrische sensor) als extra om zo je hoogte beter te registreren. In een vlak land als Nederland nauwelijks meerwaarde.

Ik ben zelf ook geen regen fan, maar je hebt voor een leuk kort ritje maar een uurtje of 2 droog weer nodig. Dat is bijna iedere dag wel te doen. De bewolkingsvrije dagen echter zou je zomaar nog wel eens een maand of twee mogen wachten. Ik denk dat we die sowieso niet meer dan een stuk of 20 per jaar krijgen ;)
BreadFan schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:08:
[...]Het zal je verbazen. Ik rij meestal ook rond de 40km per ritje, en toch lukt het nog steeds. Wat ook helpt is deze pagina: http://www.jonathanokeeffe.com/strava/map.php (uberhaupt leuk voor Strava gebruikers!) icm de Strava Heatmap: http://labs.strava.com/heatmap/#8/5.29541/51.95950/blue/bike
Ik fiets al een jaar of 5 met de gewone trekkingsfiets/vakantiefiets/dikke banden fiets/vul hier je naam in voor zo'n beest rondom het huis. Het racefietsen is voor mij eigenlijk pas sinds begin dit jaar een optie geworden door aanhoudende blessures met m'n voeten. Hardlopen is daarom niet echt een optie meer momenteel. De heatmap van keeffe kende ik al, erg leuke gratis optie voor de heatmap.
Ik woon zelf in een stad, en ja ik kan wel een willekeurige woonwijk gaan doorbanjeren met 2 bochten iedere 50 meter maar dat is het ook niet helemaal. Desalniettemin toch goed om te lezen dat ik niet alleen ben in het vermijden van het "gebruikelijke rondje om de kerk".
Wat ik zelf veel doe is voor de langere tourtochtjes (op die dikke banden fiets) is wat provisorische routes maken op mapsource (de makkelijke variante van basecamp) zo zie je vanzelf wel wat leukere stukken zijn/lijken en welke niet. Overigens gebruik ik daar dus de OFM voor.

[ Voor 37% gewijzigd door rockhopper op 05-04-2016 15:17 . Reden: reactie op breadfan toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-04 12:31
murphsy schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:18:
Ik gebruik mijn Xperia Z3 compact met een cheape ebay case + quadlock mount voor de navigatie op de fiets, en dat werkt uitstekend. Ik fiets geen enorme tochten zoals sommigen hier, maar tot een km of 100 lukt makkelijk. Ik weet niet hoe de accu van de iphone zich verhoudt, maar dat zal ws. ook best kunnen.

Best ideaal dat je altijd een goed en groot touchscreen hebt, en je kan ook nog eens je mail lezen, snel een fototje maken of de telefoon opnemen ;) En mocht je snel naar huis willen even google navigatie aan.

Ik mail altijd de gpx route naar mezelf, kan ik m zo in osmand openen, werkt prima, en hoef geen apparaat steeds aan de PC te hangen. Osmand heeft wel zijn nukken, loopt nog wel eens vast of herlaadt de gpx. Maargoed, voor een gratis programma kan je moeilijk klagen.

Desalniettemin wil ik nog wel eens een Garmin, maar tot nu toe red ik het prima zonder, en echt goedkoop is zo'n apparaat niet, dus ik heb er geen enorme haast mee.

Oja, ben ook een keer gevallen, toen zat m'n telefoon nog gewoon aan m'n stuur vast. Daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Bovendien zit er nog een case omheen mocht je echt raar vallen (over de kop vliegen ofzo).

[ Voor 7% gewijzigd door Azrael op 05-04-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 19:25

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hmm, ik ben 2 jaar in het bezit van een garmin oregon 650. Voor fietsers niet zo'n frequent gekozen model, maar bij de afweging 2 jaar terug kwam deze voor mij het beste uit de bus (relatief hoge resolutie wat handig is voor navigatie, zelf een OSM kaart erop kunnen zetten, fototoestel, 2 verwisselbare AA batterijen EN op te laden via USB, etc).

Nu wil ik binnenkort een vermogensmeter (power2max) aanschaffen en helaas pindakaas biedt mijn huidige garmin daar geen ondersteuning voor. Op zo'n moment baal ik eigenlijk verschrikkelijk, daar het een kunstmatige softwarematige beperking is. Het toevoegen van een veldje op het scherm en een stukje in de xml van een gpx/fit bestand en het is gebeurd ;).

Navigatie (en het bewaren van ritgegevens in een gpx/fit) vind ik nog steeds het belangrijkste aan een GPS, met op de 2e plaats pas alle leuke realtime cijfertjes (zeker binnenkort met een vermogensmeter om gericht te trainen).

Even overwoog ik een edge 1000, maar toen ik per toeval ontdekte dat mijn telefoon ook ant+ praat ga ik toch de komende dagen tijdens een 3-daagse tocht eens kijken hoe de combinatie van smartphone (met ant+ hrm) en een externe accu bevalt. Het zal de eerste rit zijn met de smartphone als boordcomputer, de garmin gps gaat zeker nog als backup mee ;).

Voor mij zijn de "enorme tochten" (brevetten, fietsweekends en fietsvakanties) wel een belangrijk punt, maar na een uur of 15 hangt je edge evenzeer aan een externe accu en zal je smartphone ook wat stroom kunnen gebruiken. Ben echt benieuwd of het in praktijk goed zal meevallen (en dat ik die 450E van een edge 1000 in mijn zak kan laten zitten!).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
murphsy schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:47:
Klopt het dat de Mio Cyclo 315 HC alleen Windows ondersteund? Dat lijkt me toch een hindernis! De prijs (de helft van een Garmin) spreekt me erg aan, maar ik ben wel een beetje huiverig voor een miskoop.
Nee. Ik heb de 315HC en hij werkt zowel op Windows als op Mac :) (ik had Windows, en nu Mac, en gebruik de 315HC dus nog steeds met volle tevredenheid)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
DeadLock schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:03:
Hmm, ik ben 2 jaar in het bezit van een garmin oregon 650. Voor fietsers niet zo'n frequent gekozen model, maar bij de afweging 2 jaar terug kwam deze voor mij het beste uit de bus (relatief hoge resolutie wat handig is voor navigatie, zelf een OSM kaart erop kunnen zetten, fototoestel, 2 verwisselbare AA batterijen EN op te laden via USB, etc).

Nu wil ik binnenkort een vermogensmeter (power2max) aanschaffen en helaas pindakaas biedt mijn huidige garmin daar geen ondersteuning voor. Op zo'n moment baal ik eigenlijk verschrikkelijk, daar het een kunstmatige softwarematige beperking is. Het toevoegen van een veldje op het scherm en een stukje in de xml van een gpx/fit bestand en het is gebeurd ;).
Ik herken het wel, het zijn fijne apparaten de 600 serie. Het zijn alleen nogal lompe / grote dingen. Maar ik gebruik ze ook steevast. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de smartphone. Ik zou er zelf niet lekker mee rijden al is het alleen al vanwege robuustheid, snelle drain en niet waterdicht zijn.
Maar goed ik ben dan ook een beetje accident prone. Het "onkrasbare scherm" van de 600 had ik ook binnen een week al een krasje in. Gelukkig is het tot nu toe daar bij gebleven.

Ik denk dat jij ook meer 'vakantiefietser' bent / was dan racefietser tot nu toe omdat je nu pas de powermeter overweegt (waar ik zelf nog geeneens aan denk) en daar lijkt me de 600 ook veel idealer voor. Groot scherm, veel velden met info, veel ruimte voor kaartopslag en navigatie is echt een core-taak van die serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
DeadLock schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:03:

Navigatie (en het bewaren van ritgegevens in een gpx/fit) vind ik nog steeds het belangrijkste aan een GPS, met op de 2e plaats pas alle leuke realtime cijfertjes (zeker binnenkort met een vermogensmeter om gericht te trainen).

Even overwoog ik een edge 1000, maar toen ik per toeval ontdekte dat mijn telefoon ook ant+ praat ga ik toch de komende dagen tijdens een 3-daagse tocht eens kijken hoe de combinatie van smartphone (met ant+ hrm) en een externe accu bevalt. Het zal de eerste rit zijn met de smartphone als boordcomputer, de garmin gps gaat zeker nog als backup mee ;).

Voor mij zijn de "enorme tochten" (brevetten, fietsweekends en fietsvakanties) wel een belangrijk punt, maar na een uur of 15 hangt je edge evenzeer aan een externe accu en zal je smartphone ook wat stroom kunnen gebruiken. Ben echt benieuwd of het in praktijk goed zal meevallen (en dat ik die 450E van een edge 1000 in mijn zak kan laten zitten!).
Ik zou zelf nooit kiezen voor een mobiele telefoon hiervoor, batterij is toch te beperkt naar mijn mening. En dan nog los van het feit dat een telefoon een stuk breekbaarder is dan een Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Blik1984 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:43:
[...]
Ik zou zelf nooit kiezen voor een mobiele telefoon hiervoor, batterij is toch te beperkt naar mijn mening. En dan nog los van het feit dat een telefoon een stuk breekbaarder is dan een Garmin.
Eensch ^^^. Mijn Mio 315HC gaat gewoon 8 uur mee op de fiets, en die is wind en waterdicht. Daar ga ik geen dure iPhone 6s voor gebruiken (die ook nog eens groter is).

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Microkid schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:25:
[...]

Eensch ^^^. Mijn Mio 315HC gaat gewoon 8 uur mee op de fiets, en die is wind en waterdicht. Daar ga ik geen dure iPhone 6s voor gebruiken (die ook nog eens groter is).
Syncing naar Strava en voorgeplande routes laden is wel een beetje handig met de Mio? Ik twijfel nu tussen de Garmin Touring Plus en de Mio 315HC. De Garmin kan wat minder qua sportstracking, maar hartslag en cadans doe ik eigenlijk toch niks mee. De Mio kan wat meer, maar de Garmin is volgens mij wat steviger en gebruiksvriendelijker. Ook zijn er leuke aftermarket houders voor de Garmin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
De 315HC is erg stevig hoor. Voelt echt degelijk aan (en ik ben erg kritisch over dat soort zaken). Synchen naar Stava gaat vanzelf: je start de bijgeleverde tool CycloAgent en dan koppel je de 315HC via USB aan je pc. De tool ziet dan de 315HC en doet dan een upload van alle nieuwe tracks die je gereden hebt naar MioShare. Ook wordt dan meteen gecheckt of er nieuwe firmware is of kaarten zijn. Indien ingesteld worden de tracks ook geupload naar Strava of andere sites (trainingspeaks, Endomondo, Todays Plan) . Met name de combinatie van gegevens (snelheid, hartslag, candans) e.d. vind ik erg waardevol. Hiermee kan ik zien of ik er qua conditie op vooruit ga.
Uploaden van tracks gaat netzoals een USB drive: de Mio 315HC is gewoon zichtbaar als removable disk. Je kopieert eenvoudig je GPX bestanden er naar toe, klaar :)
Voor de Mio's zijn ook stuurhouders te krijgen, erg handig.

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets-navigatie-shop.nl/wp-content/uploads/Mio-Cyclo-fiets-houder-300x202.png

[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 06-04-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Snelle tip voor wie een goede en wat goedkopere (maar wel stevig en robuuste) stuurhouder voor Garmin/Mio zoekt, SRAM heeft hier een goed alternatief voor:

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets-navigatie-shop.nl/wp-content/uploads/SRAM-Garmin-Edge-fietssteun-mounts.jpg

https://www.fiets-navigat...m-stuursteun-garmin-edge/

Je hebt zowel een korte als een wat langere variant, en je hebt de keus om de fietscomputer op het stuur (stuurpen) te laten rusten, of boven je stuur uit te laten komen. Past op zowel racefietsen als mountainbikes en is in hoogte verstelbaar (je kan 'm dus ook met een schuine kijhoek gebruiken).

Heb deze houder nu ongeveer een jaar in gebruik en ik moet zeggen dat m'n fietscomputer er nog erg stevig inklikt en er nog niet uitgevallen is tijdens het rijden op hobbelige wegen of kasseien e.d.

De houder van Garmin zelf is overigens net iets steviger en geeft een zekerder gevoel bij het in klikken van de computer, maar echt veel verschil vind ik hier niet in zitten :)

Gebruik 'm zelf overigens met een Mio Cyclo 505.

[ Voor 35% gewijzigd door JorisM op 06-04-2016 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Er is qua houders ook een variant verkrijgbaar met bel. Dit voor de puristen onder ons die zo'n ding stiekem zouden willen zonder er tegenaan te kijken.
Nederlands ontwerp komt via kickstarter maar inmiddels al verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Is de aansluiting / houder voor Mio en Garmin gelijk?
Pagina: 1 2 ... 97 Laatste