Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.020.784 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
Miks schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:25:
[...]

Jouw salaris stijgt neem ik aan meer dan de inflatie. Dat je door deze stijging steeds uit het bereik van een woning blijft zou juist de geruststellende gedachte moeten opleveren dat de situatie op de huizenmarkt zich gaat herstellen.

Ga door met vermogen opbouwen en sla over een tijd je slag. Je zult je verbazen. Dat is geen glazen bol, dat is een feit: what goes up must come down. Na regen komt zonneschijn, en na jubelstemming komt mineur.

Pro tip: ga je nu dus niet vastzetten in een te hoog gewaardeerd huis, die raak je straks moeilijk kwijt.
Pro, vertel me: Waarom zou ik nu een huis kopen om die daarna weer kwijt te willen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:33:
[...]

Pro, vertel me: Waarom zou ik nu een huis kopen om die daarna weer kwijt te willen? :)
Vooral als je het huis deels gefinancieerd hebt met overwaarde (dus je eigen 'luchtbel' inwisselt voor de 'andere luchtbel') en je na XX jaar al heellll veellll hebt afgelost.

Hoeveel pijn doet het dan nog als je na XX jaar voor een lager bedrag verkoopt dan je aangekocht hebt?

Het blijft moeilijk om de nuance te zoeken:

a) Of de prijs gaat zakken is nog geen feit
b) als hij al gaat zakken weet niemand hoeveel
c) niemand weet hoe lang de daling duurt en wanneer er weer een stijging komt
d) hoe erg is het als de prijs zakt als je
d1) - je eigen overwaarde (die nu HOOG is) gebruikt voor je nieuwe aankoop; en
d2) - je na xx jaar al een flink bedrag hebt afgelost van je schuld

Nuance - vs populisme en singlemindedness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Requiem19 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Vooral als je het huis deels gefinancieerd hebt met overwaarde (dus je eigen 'luchtbel' inwisselt voor de 'andere luchtbel') en je na XX jaar al heellll veellll hebt afgelost.

Hoeveel pijn doet het dan nog als je na XX jaar voor een lager bedrag verkoopt dan je aangekocht hebt?

Inderdaad, als ik nu iets koop wil ik vooral dat het over 10 jaar (of wanneer ik dan iets anders wil) hetzelfde of meer waard is. Moet je natuurlijk wel iets kopen waar je voorlopig tevreden mee bent. En op een locatie die een hoge waarde verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:27
Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:55:
[...]

Inderdaad, als ik nu iets koop wil ik vooral dat het over 10 jaar (of wanneer ik dan iets anders wil) hetzelfde of meer waard is. Moet je natuurlijk wel iets kopen waar je voorlopig tevreden mee bent. En op een locatie die een hoge waarde verantwoord.
Heb je dat ook als je een auto of een pc koopt? Het feit dat mensen een huis als investering zien zal toch een keer op moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:06
nu.nl: Banken zijn strenger bij afsluiten van nieuwe hypotheek door coronacrisis

Wil je in het vervolg je post toelichten ipv enkel een linkje te droppen. We zijn meer geïnteresseerd in het hoe en waarom.

[ Voor 24% gewijzigd door Señor Sjon op 14-07-2020 15:56 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dane86
FireAge schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:55:
[...]

Heb je dat ook als je een auto of een pc koopt? Het feit dat mensen een huis als investering zien zal toch een keer op moeten houden.
Ik zie het ook niet zo hoor, maar ik sla mijn eerste huis eigenlijk over. Dan ben je iets meer kwijt, maar kan je er ook veel langer blijven wonen. En heb je ook geen hoge overwaarde nodig om een groter huis te kunnen kopen, ooit. Zeker als je nog regelmatig extra aflost.

Misschien bestaat de wereld wel niet meer over 10 jaar, zit je dan met je huis, uiteindelijk moet je vooral gelukkig worden van het huis waar je in woont. Daarom ga ik ook heel eigenwijs gewoon een huis kopen als ik iets vind wat ik mooi vind.

[ Voor 18% gewijzigd door Dane86 op 14-07-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:10
Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:08:
[...]

Ik zie het ook niet zo hoor, maar ik sla mijn eerste huis eigenlijk over. Dan ben je iets meer kwijt, maar kan je er ook veel langer blijven wonen. En heb je ook geen hoge overwaarde nodig om een groter huis te kunnen kopen, ooit. Zeker als je nog regelmatig extra aflost.

Misschien bestaat de wereld wel niet meer over 10 jaar, zit je dan met je huis, uiteindelijk moet je vooral gelukkig worden van het huis waar je in woont. Daarom ga ik ook heel eigenwijs gewoon een huis kopen als ik iets vind wat ik mooi vind.
Lukt het je nog wel om iets te vinden waar je tevreden mee bent? Dat is vermoedelijk niet het geval bij veel jongeren die duur huren. Zij betalen liever een hoge huur in de hoop op normalisatie (mogelijk tegen beter weten in) van woningprijzen dan zich voor altijd vastleggen met een woning waar ze eigenlijk niet tevreden mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Maahes schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:25:
[...]

Lukt het je nog wel om iets te vinden waar je tevreden mee bent? Dat is vermoedelijk niet het geval bij veel jongeren die duur huren. Zij betalen liever een hoge huur in de hoop op normalisatie (mogelijk tegen beter weten in) van woningprijzen dan zich voor altijd vastleggen met een woning waar ze eigenlijk niet tevreden mee zijn.
Dat wel, zal er alleen wel voor moeten verhuizen. Ligt er natuurlijk ook aan waar je op dit moment woont. Ik ben het toch wel bui om in een appartement op 3 hoog zonder buitenruimte te wonen. In Amsterdam binnen de ring gaan wachten op lagere prijzen of uberhaupt een acceptabele prijs voor het aantal m2 is gewoon een illusie. Er is geen ruimte om meer woningen te bouwen. Hier is alle ruimte al geoptimaliseerd. Dus of 600.000 euro voor 100 m2, of verhuizen naar een andere stad waar je nog wel een acceptabel huis krijgt voor dat bedrag. Gelukkig heb ik roots in Eindhoven, en kan je daar nog met een beetje geluk iets leuks kopen in het centrum voor datzelfde bedrag. Utrecht en den Bosch zijn eigenlijk ook al een no go als je in de stad (centrum) wil wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lemonhead
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-06 17:24
FireAge schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:55:
[...]

Die zaken zijn eigenlijk niet met elkaar vergelijkbaar; een huis heeft een veel langere levensduur en kan met renoveren weer naar een top staat gebracht worden, waar dat voor een auto en al helemaal een PC niet geldt. Daarnaast zitten de kosten van een woning voor een groot deel in de waarde van de grond, wat in principe helemaal geen waarde hoeft te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
lemonhead schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:40:
[...]

Die zaken zijn eigenlijk niet met elkaar vergelijkbaar; een huis heeft een veel langere levensduur en kan met renoveren weer naar een top staat gebracht worden, waar dat voor een auto en al helemaal een PC niet geldt. Daarnaast zitten de kosten van een woning voor een groot deel in de waarde van de grond, wat in principe helemaal geen waarde hoeft te verliezen.
Als het om de waarde van de grond gaat, waarom zijn woningen met erfpacht in Amsterdam dan ook zo duur? Of worden die verpacht voor een bedrag dat beduidend onder de marktpacht ligt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lemonhead
Maahes schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:47:
[...]

Als het om de waarde van de grond gaat, waarom zijn woningen met erfpacht in Amsterdam dan ook zo duur? Of worden die verpacht voor een bedrag dat beduidend onder de marktpacht ligt?
Ik ben niet echt bekend met erfpacht, maar volgens mij gelden de wetten van de natuur niet op de Amsterdamse huizenmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 19:49
[...]

Locatie (reistijd naar werk, buurt) = (gepercipieerde) waarde in feite. Erfpacht vormt bovendien relatief klein en stabiel risico (en kostenpost) en zal in de praktijk ingeprijsd zijn. Dat en Amsterdam is een redelijk krankzinnige markt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
BoB_HenK schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:55:
[...]

Locatie (reistijd naar werk, buurt) = (gepercipieerde) waarde in feite. Erfpacht vormt bovendien relatief klein en stabiel risico (en kostenpost) en zal in de praktijk ingeprijsd zijn. Dat en Amsterdam is een redelijk krankzinnige markt :F
Er willen meer mensen wonen dan dat er plek voor is. Dat zal ook niet snel veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

De meeste (gemeentelijke) erfpachtbedragen vallen best wel mee. Dat zijn vaak niet de prijzen die commerieële partijen zouden vragen.

Zo betaalde ik voor mijn appartement van 80m2 99 EUR per jaar (aftrekbaar in de inkomstenbelasting). Daarnaast waren er tot eind vorig jaar zeer gunstige voorwaarden om over te stappen op eeuwigdurende erfpacht etc.

Je ziet in sommige stukken van Amsterdam wel echt heftige erfpachtbedragen, zoals in Ijburg, zoals hier:

https://www.funda.nl/koop...998497-windjammerdijk-34/

EUR 7,900 per jaar. Dat tikt aardig aan. Dit ook verdisconteerd in de prijs, want in dezelfde straat staat een woning met afgekochte erfpacht (die ook nog eens kleiner is) voor 100k meer:

https://www.funda.nl/koop...904829-windjammerdijk-66/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

lemonhead schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:40:
[...]

Als een bezitter van twee auto's uit 1949 die ik met mijn huidige salaris niet eens zou kunnen veroorloven (als de taxatiewaarde de aanschafwaarde was) kan ik je zeggen dat ook daar schaarste, vraag en aanbod behoorlijk leidend zijn. Ook ten nadele van mij waarschijnlijk, want de groep mensen die een auto van 71 jaar oud nog willen hebben is wel krimpende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
De erfpacht is dus gewoon lager dan marktconform. Woningeigenaren in Amsterdam kunnen de grond ook nog eens met korting kopen. Een soort subsidie aan mensen met een huis op erfpachtgrond. Sociale woningbouw wordt afgebroken omdat de markt moet werken. Maar blijkbaar mag marktwerking alleen bij de 'have-nots' en niet bij de 'haves'. Alleen de VVD kan zoiets verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Requiem19 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Daar gaan we weer :)

a) of de prijs stijgt is nog geen feit, het is ook onzeker of we uberhaupt nog inflatie gaan krijgen. Geld bijdrukken heeft in Japan ook maar weinig gewerkt om deflatie te stoppen.
b) als de prijs al nog verder gaat stijgen weet niemand hoeveel
c) niemand weet iets, maar waarom zijn er dan zo veel economen? Om het systeem te leren begrijpen. Daarom moet je óók overwegen dat het de komende 10 a 20 jaar niet goed kan gaan op de huizenmarkt. Een pessimisme dat bijna volledig afwezig is in dit topic. Men trekt allemaal (onbewust) de lijn door van het verleden.
d) hoe erg is het om onder water komen te staan als je:
d1) vastzit in een relatie?
d2) een heel groot deel hebt afgelost maar de waarde van de woning harder daalt en je dit geld dus beter zou kunnen stoppen in iets anders?
d3) noodgedwongen je huis uit moet van de bank en nog een tig aantal jaar zit opgescheept met een lening over het bedrag onder water met een rente van zo'n 10 procent?

Ik vind het absurd dat hier een soort stemming hangt waarbij de wat meer marktpessimisten volledig worden weggezet als gare lui die te veel met een glazen bol staan te oreren.
Er zitten fundamentele steekjes los bij de huidige huizenprijzen. Er is een serieus risico op dit moment en dat moet hier zeker besproken kunnen worden. Dat is geen glazen bol, dat is marktanalyse (wel grotendeels op hobby-niveau natuurlijk).

We hebben slechts een aantal jaar geen kommer en kwel gezien op de huizenmarkt, ik heb gezien de reacties hier sterk het vermoeden dat men simpelweg is vergeten hoe erg de consequenties zijn, persoonlijk maar ook voor een hele economie, als jouw 30-jarige-long-positie niet uitpakt zoals je denkt.

Onder het mom van 'niemand die de waarheid kent' wordt marktpessimisme nu afgedaan als glazenbolkijkerij. Dat denkpatroon staat niet stil bij het feit dat de vorige crisis door enkelen werd voorspeld. Het zijn de Robert Shillings die helaas jaren moeten waarschuwen voordat de bubbel barst.
Het is precies het kuddegedrag en het blinde vertrouwen in de huizenmarkt dat ons bracht tot de 2008 en verder crisis. Ik zeg dat dit blinde vertrouwen nu al jaren misplaatst is. Wat mij natuurlijk geen expert maakt hoor.

Er wordt gezegd: als ik naar jou had geluisterd had me dit 300k overwaarde gekost. Dat betekent dat er nu ook zo'n 200k af kan. Of meer. Maar ik geloof dat de risiconemers van nu de eersten zijn die vadertje staat straks smeken om belastingkorting gezien hun benarde positie als het straks niet meer lekker loopt op de huizenmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Miks schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:14:
[...]

Daar gaan we weer :)

a) of de prijs stijgt is nog geen feit, het is ook onzeker of we uberhaupt nog inflatie gaan krijgen. Geld bijdrukken heeft in Japan ook maar weinig gewerkt om deflatie te stoppen.
c) niemand weet iets, maar waarom zijn er dan zo veel economen? Om het systeem te leren begrijpen. Daarom moet je óók overwegen dat het de komende 10 a 20 jaar niet goed kan gaan op de huizenmarkt. Een pessimisme dat bijna volledig afwezig is in dit topic. Men trekt allemaal (onbewust) de lijn door van het verleden.
d2) een heel groot deel hebt afgelost maar de waarde van de woning harder daalt en je dit geld dus beter zou kunnen stoppen in iets anders?
d3) noodgedwongen je huis uit moet van de bank en nog een tig aantal jaar zit opgescheept met een lening over het bedrag onder water met een rente van zo'n 10 procent?

Ik vind het absurd dat hier een soort stemming hangt waarbij de wat meer marktpessimisten volledig worden weggezet als gare lui die te veel met een glazen bol staan te oreren.
Er zitten fundamentele steekjes los bij de huidige huizenprijzen. Er is een serieus risico op dit moment en dat moet hier zeker besproken kunnen worden. Dat is geen glazen bol, dat is marktanalyse (wel grotendeels op hobby-niveau natuurlijk).

We hebben slechts een aantal jaar geen kommer en kwel gezien op de huizenmarkt, ik heb gezien de reacties hier sterk het vermoeden dat men simpelweg is vergeten hoe erg de consequenties zijn, persoonlijk maar ook voor een hele economie, als jouw 30-jarige-long-positie niet uitpakt zoals je denkt.

Onder het mom van 'niemand die de waarheid kent' wordt marktpessimisme nu afgedaan als glazenbolkijkerij. Dat denkpatroon staat niet stil bij het feit dat de vorige crisis door enkelen werd voorspeld. Het zijn de Robert Shillings die helaas jaren moeten waarschuwen voordat de bubbel barst.
Het is precies het kuddegedrag en het blinde vertrouwen in de huizenmarkt dat ons bracht tot de 2008 en verder crisis. Ik zeg dat dit blinde vertrouwen nu al jaren misplaatst is.

Er wordt gezegd: als ik naar jou had geluisterd had me dit 300k overwaarde gekost. Dat betekent dat er nu ook zo'n 200k af kan. Of meer. Maar ik geloof dat de risiconemers van nu de eersten zijn die vadertje staat straks smeken om belastingkorting gezien hun benarde positie.
Waar beweer ik jouw punten A tot en met D3?

Precies - nergens. Omdat ik - in tegenstelling tot jij - veel genuanceerder hierover ben en beide kanten van het spectrum belicht.

Als je constant maar 1 kant belicht, zonder enige nuance, wat voeg je dan toe?

Hoe zie jij het voor je om onder water te komen staan als je de huidige overwaarde van woning inbrengt én gedurende een langere periode aflost?

En waarom zou je 'noodgedwongen van de bank je huis uit moeten'? Daar is echt flink wat voor nodig....

Probeer nou eens die nuance te zoeken 8).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
Dit is een discussieplatform. Dan mogen meningen best botsen. Volgens mij doe ik dat op een respectvolle wijze dus ik zie het probleem niet.
Nuance voor de nuance is idioot, de neiging naar nuance zorgt er bijvoorbeeld voor dat het klimaatdebat zo'n vreemde polarisatie kent. Voor de nuance wordt er vaak ook nog een klimaatontkenner aan het woord gelaten.

Nuance... Tsja, volgens mij is er bijna niemand in Nederland die denkt dat de woningmarkt gezond is. Dus waarom die nuance zo belangrijk is, begrijp ik echt niet.

Edit: en nu ik er nog wat over nadenk vraag ik me ook sterk af wat nuance in deze discussie is. Iemand die nu zegt dat de huizenmarkt nog licht zal stijgen de komende tien jaar, is in mijn ogen al een extreme optimist. Dus nuance is alleen nuance voor degene die het hardste nuance roept ;-)

[ Voor 23% gewijzigd door Miks op 14-07-2020 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Er zitten fundamentele steekjes los bij de huidige huizenprijzen.
Ik denk dat veel mensen het hier wel mee eens zijn. Een portiekflat van 60 m2 uit 1960 kost al snel 300k in de randstad. In een relatief klein kavel kun je 50 van die woningen kwijt als je 8 verdiepingen bouwt. Je kunt mij niet wijs maken dat de grond, sloop en bouw van 50 woningen 15 miljoen euro kost. Ergens blijft veel geld hangen.

Ik denk overigens dat je analyse uit 2014 ook best plausibel was, maar niemand had de extreme politieke reactie verwacht, zowel van de regering als van de centrale banken om de bubbel weer op te blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Het is precies het kuddegedrag en het blinde vertrouwen in de huizenmarkt dat ons bracht tot de 2008 en verder crisis. Ik zeg dat dit blinde vertrouwen nu al jaren misplaatst is. Wat mij natuurlijk geen expert maakt hoor.

Er wordt gezegd: als ik naar jou had geluisterd had me dit 300k overwaarde gekost. Dat betekent dat er nu ook zo'n 200k af kan. Of meer. Maar ik geloof dat de risiconemers van nu de eersten zijn die vadertje staat straks smeken om belastingkorting gezien hun benarde positie als het straks niet meer lekker loopt op de huizenmarkt.
;)

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 14-07-2020 17:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maahes schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:27:
[...]

Ik denk overigens dat je analyse uit 2014 ook best plausibel was, maar niemand had de extreme politieke reactie verwacht, zowel van de regering als van de centrale banken om de bubbel weer op te blazen.
Eens :). Op zich is zijn mening anno 2020 ook best plausibel. Daar gaat het ook niet om. Waar het om gaat is dat hij al 6 jaar pretendeert dat de huizenprijzen (hard) gaan dalen, en in de tussentijd is er zomaar 30-50% bijgekomen in de meeste gevallen.

Als we allemaal wisten dat de huizenprijzen zouden gaan stijgen vanaf 2014 zouden we allemaal een woning willen kopen en gaat de prijs nog harder stijgen, waarna nog meer mensen een woning willen kopen en de prijs nog harder gaat stijgen waarna... oh wacht...

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 14-07-2020 17:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Miks schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:26:
Dit is een discussieplatform. Dan mogen meningen best botsen. Volgens mij doe ik dat op een respectvolle wijze dus ik zie het probleem niet.
Nuance voor de nuance is idioot, de neiging naar nuance zorgt er bijvoorbeeld voor dat het klimaatdebat zo'n vreemde polarisatie kent. Voor de nuance wordt er vaak ook nog een klimaatontkenner aan het woord gelaten.

Nuance... Tsja, volgens mij is er bijna niemand in Nederland die denkt dat de woningmarkt gezond is. Dus waarom die nuance zo belangrijk is, begrijp ik echt niet.

Edit: en nu ik er nog wat over nadenk vraag ik me ook sterk af wat nuance in deze discussie is. Iemand die nu zegt dat de huizenmarkt nog licht zal stijgen de komende tien jaar, is in mijn ogen al een extreme optimist. Dus nuance is alleen nuance voor degene die het hardste nuance roept ;-)
Het is ongenuanceerd om te roepen dat 'men gelijk onder water komt te staan bij dalingen of door de bank je huis wordt uitgezet'.

Leg nou nog eens uit hoe iemand die een flinke zak eigen geld inbrengt en bijv 5 jaar aflost onder water komt te staan.

Hoe hard moet de woningmarkt dan zakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemonhead
Requiem19 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:36:
[...]

Het is ongenuanceerd om te roepen dat 'men gelijk onder water komt te staan bij dalingen of door de bank je huis wordt uitgezet'.

Leg nou nog eens uit hoe iemand die een flinke zak eigen geld inbrengt en bijv 5 jaar aflost onder water komt te staan.

Hoe hard moet de woningmarkt dan zakken?
Minder hard dan die de afgelopen jaren is gestegen, niet waarschijnlijk maar ook niet ondenkbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
1) als je met een flinke zak geld aankomt denk ik dat je eerst een stel pittige vragen krijgt. Ik denk ook niet dat je dit zomaar kan inwisselen. ;)
2) na 10 jaar heb je al 27% afgelost, na 5 jaar 13% (annuitair). Een daling van 30% is niet ongekend. De economie krimpt dit jaar met 8%. Ik zie geen reden waarom de huizenprijzen niet zouden volgen. Zet die daling door, omdat de prijzen relatief al zeer hoog zijn, dan ga je zeker de komende 5, en iets minder zeker de komende 10 jaar op de blaren zitten.

Als je dan nu maximaal leent heb je maar weinig ruimte om extra te sparen, als je bijvoorbeeld de srudieschuld verzwijgt is je probleem nog iets groter.

[ Voor 53% gewijzigd door Miks op 14-07-2020 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Natuurlijk moet er ruimte zijn voor beide kanten van het verhaal. Maar het lijkt wel alsof de pessimisten volledig vergeten waarom de huizen prijzen zo hoog zijn. Simpelweg roepen dat het wel omlaag moet gaan omdat het nou eenmaal hoog is vind ik dan ook vrij ongenuanceerd en ook niet echt uitnodigen tot discussie.

En niet een beetje omlaag, maar apocalypse, now!!!

Vertel dan waarom het aanbod ineens sterk oploopt in de komende jaren. En waarom de vraag helemaal weg valt. Want dat zouden redenen zijn waarom de prijzen kunnen gaan zakken. Een forum is meer dan social media, hoop ik, want daar wordt vooral heel veel geroepen inderdaad, ongenuanceerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Miks schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:49:
1) als je met een flinke zak geld aankomt denk ik dat je eerst een stel pittige vragen krijgt. Ik denk ook niet dat je dit zomaar kan inwisselen. ;)
2) na 10 jaar heb je al 27% afgelost. Mocht het deflatie- en inflatiespook zich tegen elkaar wegstrepen, dan kan je dus ondanks de aflossing nog steeds onder water staan. (Een daling van 30% is niet ongekend).
Oké, laten we het dan maar eens even uitrekenen.

Persoon X woont nu in een appartement of woning in de randstad en heeft een overwaarde van EUR 200.000.

Hij koopt met die overwaarde een nieuwe woning van EUR 550.000. Komt natuurlijk wat KK bij, paar aanpassingen, laten we er EUR 600.000 van maken.

Hypotheek dus van EUR 400.000. Deze hypotheek lost hij annuïtair af. Als ik jou volg, lost hij dan binnen 10 jaar 27% af. Dat is EUR 108.000 aflossingen. Resterende hypotheekschuld, = EUR 292.000.

Om onder water te komen moet deze woning 47% van zijn waarde verliezen.

Als ik even snel zoek zijn de woningprijzen in de vorige crisis maximaal met 20% gedaald. (https://www.cbs.nl/nl-nl/...van-voor-de-kredietcrisis)

Maar weet je wat, nu denk jij misschien.. ja maar wie heeft er nu EUR 200.000 overwaarde. Oké, laten we dan even de situatie nemen dat iemand géén overwaarde heeft.

Dus EUR 600.000 totale hypotheeksom. Lekker maximaal lenen omdat het kan. Na 10 jaar is de hypotheekschuld nog EUR 438.000. Wanneer komt deze persoon onder water? Pas als de woningmarkt.. jaja.. 27% daalt (uiteraard gelijk aan het percentage dat hij afgelost heeft..).

En dan hebben we het over 27% inclusief inflatie. Want het gaat hier om de absolute waardes en geen inflatie-gecorrigeerde waardes.

Dus, ja - de boel kan dalen. Maar omdat we nu verplicht aflossen heb je een aardige buffer in het systeem ingebouwd en b) die buffer wordt nog een stukkkk groter als je eigen geld inbrengt. Je kapitaliseert dan namelijk op je eigen 'luchtbel'.

Zonde toch, om je eigen luchtbel niet te kapitaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Ik heb het ook eigenlijk bijna nooit over mensen met overwaarde. Dat maakt de boel namelijk gecompliceerder. Iemand met overwaarde vergroot ook de hefboom. Aan de andere kant zorgt die overwaarde ook voor een stukje rust, het moet wel heel bont worden wil de overwaarde van de afgelopen jaren, inclusief de aflossing, verdampen. Neemt niet weg dat veel mensen nu ook de ruimte hebben om zulke forse klappen op te kunnen vangen, en dat de politiek minder moeite hoeft te doen de huizenmarkt straks te redden omdat maar een klein deel van de achterban mogelijk in de problemen komt.

Maar je gaat er even aan voorbij dat inflatie nog maar zeer de vraag is. In een deflationair scenario is het natuurlijk al anders.
Of de inflatie-hel breekt uit waardoor de rentes gaan stijgen. Dan is een afname van de prijs groter dan 50% ook niet ondenkbaar.

En die maximale daling van 20% in de vorige crisis is op basis van het gemiddelde. Er zijn flinke uitschieters bij. Wie weet vormt de stad die nu in trek is wel een uitdaging straks, omdat het platteland opeens weer in trek is. De stemming kan in een crisis vrij snel omslaan. Dan kan de hele huizenmarkt met 2% dalen, maar zijn er grote uitschieters.

Edit: je vergeet ook de cost of capital mee te nemen in de berekening. Maakt de boel wel complex, maar is niet onbelangrijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Miks op 14-07-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Miks schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:49:
2) na 10 jaar heb je al 27% afgelost, na 5 jaar 13% (annuitair). Een daling van 30% is niet ongekend. De economie krimpt dit jaar met 8%. Ik zie geen reden waarom de huizenprijzen niet zouden volgen. Zet die daling door, omdat de prijzen relatief al zeer hoog zijn, dan ga je zeker de komende 5, en iets minder zeker de komende 10 jaar op de blaren zitten.

Als je dan nu maximaal leent heb je maar weinig ruimte om extra te sparen, als je bijvoorbeeld de srudieschuld verzwijgt is je probleem nog iets groter.
Ze zeggen toch ook dat de economie volgend jaar met 6% stijgt (niet zo heel moeilijk, want het is 8% gedaald dit jaar). Moet de huizenprijzen dan ook weer gaan stijgen? Het bizarre van de huizenmarkt in Nederland op dit moment is dat het zich weinig lijkt aan te trekken van wat er gebeurd.

Los daarvan denk ik dat het wel een beetje gaat dalen. Maar helemaal doorzakken, ik denk dat er fundamenteel andere problemen zijn op dit moment die dat niet toestaan.

Ben het met je eens dat het grootste risico zit bij 2 verdieners die maximaal lenen en weinig tot geen eigen geld achter de hand hebben. En ook geen ruimte hebben om te sparen. Je geeft de controle uit handen. Je lost dan wel heel veel af elke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:00:
Natuurlijk moet er ruimte zijn voor beide kanten van het verhaal. Maar het lijkt wel alsof de pessimisten volledig vergeten waarom de huizen prijzen zo hoog zijn. Simpelweg roepen dat het wel omlaag moet gaan omdat het nou eenmaal hoog is vind ik dan ook vrij ongenuanceerd en ook niet echt uitnodigen tot discussie.

En niet een beetje omlaag, maar apocalypse, now!!!

Vertel dan waarom het aanbod ineens sterk oploopt in de komende jaren. En waarom de vraag helemaal weg valt. Want dat zouden redenen zijn waarom de prijzen kunnen gaan zakken. Een forum is meer dan social media, hoop ik, want daar wordt vooral heel veel geroepen inderdaad, ongenuanceerd
Veel van wat ik zeg probeer ik te onderbouwen, maar het moet leuk blijven. Soms is rede an sich ook een onderbouwing.

Ik vraag me daarnaast af hoe interessant een discussie is als er alleen maar genuanceerden zijn. Dan lijkt het hier meer een facebook groep met iedereen die het met elkaar eens is.

Over het oplopende aanbod, daar wil ik nog wel even op in gaan. De woningmarkt kent geen klassieke regels van vraag en aanbod, omdat die regels zijn gefundeerd in een optimale marktconditie. De woningmarkt is verre van een optimale markt. Daarnaast heb ik in eerdere posts al vaak genoeg aangehaald dat: er geen tekort is (aantal m² woning per inwoner van NL is al tijden onveranderd), er ernstige bedenkingen zijn te plaatsen bij het uitgerekende tekort van 315k woningen en dat een toenemende bouwproductie in landen als Spanje en Ierland voor de vorige crisis ook niet hebben geleid tot lagere prijzen.
Het snelwegmodel kan je daarom ook op de huizenmarkt loslaten: meer snelweg leidt niet tot meer files, meer woningen leidt niet tot lagere prijzen. Oftewel, de huidige krapte is meer een verdelingsvraagstuk. Denk aan de toename van alleenstaande ouderen en het aantal eensgezinshuishoudens, maar geen toename van het aantal kleine woningen. Daar nog bij opgeteld de toename in de vermogensongelijkheid: een grotere onderlaag zonder middelen om een huis te krijgen en een bovenlaag met vaker meer dan 2 woningen.

[ Voor 10% gewijzigd door Miks op 14-07-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:20
Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:16:
[...]

Ze zeggen toch ook dat de economie volgend jaar met 6% stijgt (niet zo heel moeilijk, want het is 8% gedaald dit jaar). Moet de huizenprijzen dan ook weer gaan stijgen? Het bizarre van de huizenmarkt in Nederland op dit moment is dat het zich weinig lijkt aan te trekken van wat er gebeurd.

Los daarvan denk ik dat het wel een beetje gaat dalen. Maar helemaal doorzakken, ik denk dat er fundamenteel andere problemen zijn op dit moment die dat niet toestaan.

Ben het met je eens dat het grootste risico zit bij 2 verdieners die maximaal lenen en weinig tot geen eigen geld achter de hand hebben. En ook geen ruimte hebben om te sparen. Je geeft de controle uit handen. Je lost dan wel heel veel af elke maand.
Links en rechts hoor ik persoonlijk de eerste berichten van budget caps, ontslagen etc, en dan heb ik het niet over de horeca tak.

Dit icm dit bericht (zie bericht nos) is het een kwestie van tijd dat de kopers markt kleiner word.

DNB: banken nu strenger bij verlenen kredieten en hypotheken - https://nos.nl/l/2340668

Zelf heb ik een nieuwbouw huis gekocht vorige maand. Werk/inkomen wat stabiel is, en het huis zien we ons wel langere tijd in wonen. Financieel gezien misschien niet de beste tijd, persoonlijk situatie gezien was het er nu de tijd voor. Ik laat over een jaar of 10 wel weten of het slim was of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Ik denk dat veel mensen het hier wel mee eens zijn. Een portiekflat van 60 m2 uit 1960 kost al snel 300k in de randstad. In een relatief klein kavel kun je 50 van die woningen kwijt als je 8 verdiepingen bouwt. Je kunt mij niet wijs maken dat de grond, sloop en bouw van 50 woningen 15 miljoen euro kost. Ergens blijft veel geld hangen.
Het probleem is hetgeen dat je nu voorstelt vrijwel onmogelijk is. Als er iets staat dan staat het er vrijwel oneindig. Daar zit natuurlijk ook een probleem met de verduurzaming. De wederopbouwwoningen kan je potentieel beter slopen en herbouwen dan dat je het gaat pogen te herstellen. Dat is echter ontzettend lastig omdat er mensen wonen, die je ergens kwijt moet (heel oneerbiedig). Gaan ze vervolgens terug naar hun odue stek of is dat onbetaalbaar geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Miks schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:19:
[...]

Veel van wat ik zeg probeer ik te onderbouwen, maar het moet leuk blijven. Soms is rede an sich ook een onderbouwing.

Ik vraag me daarnaast af hoe interessant een discussie is als er alleen maar genuanceerden zijn. Dan lijkt het hier meer een dacebook groep met iedereen die het met elkaar eens is.

Over het oplopende aanbod, daar wil ik nog wel even op in gaan. De woningmarkt kent geen klassieke regels van vraag en aanbod, omdat die regels zijn gefundeerd in een optimale marktconditie. De woningmarkt is verre van een optimale markt. Daarnaast heb ik in eerdere posts al vaak genoeg aangehaald dat: er geen tekort is, er ernstige bedenkingen zijn te plaatsen bij het uitgerekende tekort van 315k woningen en dat een toenemende bouwproductie in landen als Spanje en Ierland voor de vorige crisis ook niet hebben geleid tot lagere prijzen.
Het snelwegmodel kan je daarom ook op de huizenmarkt loslaten: meer snelweg leidt niet tot meer files, meer eoningen leidt niet tot lagere prijzen.
Dat heb ik wel gelezen. Maar daarna zijn er ook genoeg kanttekeningen aangedragen. Mensen willen bijvoorbeeld niet een huis ongeacht waar het is. Ze willen een huis waar ze willen wonen.

Voorbeeld: ik woon al heel lang in een appartement en wil heel graag een huis in de stad. Als ik dan kijk naar nieuwbouwaanbod dan die ik alleen maar appartementen in een stad als Eindhoven. Genoeg beschikbaar, maar nieuwbouw huizen, dus met een tuin en 3 woonlagen zijn er amper. Alleen voor de hoofdprijs eigenlijk en dan 1 project in dit geval. Dus in absolute aantallen is er voor mij genoeg aanbod. Maar als ik kijk naar mijn wensen dan is er eigenlijk maar 1 optie van de misschien wel 100 beschikbare woningen.

Dus in absolute aantallen is er geen tekort. Wel als je kijkt naar de kwaliteit. Dus zolang de huizen die iedereen wil op de plek waar mensen willen wonen er niet zijn, kan je inderdaad zoveel bouwen als je wil. Het zal weinig mensen kunnen bekoren. Als je je hele leven in de stad hebt gewoond ga je niet in Schubbekutteveen wonen omdat er daar toevallig een huis staat dat je net kan betalen.

Ik ben het zeker met je eens dat heel veel extra bouwen het probleem niet gaat oplossen, als het niet hetgene is wat mensen willen en niet op de locatie waar mensen willen wonen. Ik denk ook wel dat die huizen op die ongewenste plekken wel flink in waarde kunnen gaan dalen. Maar dat kan de prijzen van de huizen op een gewilde plek alleen maar verder omhoog stuwen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Dacuuu schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:23:
[...]

Links en rechts hoor ik persoonlijk de eerste berichten van budget caps, ontslagen etc, en dan heb ik het niet over de horeca tak.

Dit icm dit bericht (zie bericht nos) is het een kwestie van tijd dat de kopers markt kleiner word.

DNB: banken nu strenger bij verlenen kredieten en hypotheken - https://nos.nl/l/2340668

Zelf heb ik een nieuwbouw huis gekocht vorige maand. Werk/inkomen wat stabiel is, en het huis zien we ons wel langere tijd in wonen. Financieel gezien misschien niet de beste tijd, persoonlijk situatie gezien was het er nu de tijd voor. Ik laat over een jaar of 10 wel weten of het slim was of niet.
Ik sta op het punt hetzelfde te doen. De tijd zal het leren. Ik heb mijn financiën goed bekeken. En wij kunnen al bijna een ton afgelost hebben als we er in gaan. Maar dat is vooral fijn voor de lage maandlasten. 20 jaar hypotheek vastzetten is genoeg tijd om er goed voor te staan tegen die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:33:
[...]

Ik ben het zeker met je eens dat heel veel extra bouwen het probleem niet gaat oplossen, als het niet hetgene is wat mensen willen en niet op de locatie waar mensen willen wonen. Ik denk ook wel dat die huizen op die ongewenste plekken wel flink in waarde kunnen gaan dalen. Maar dat kan de prijzen van de huizen op een gewilde plek alleen maar verder omhoog stuwen eigenlijk.
Maar hoe werkt dat dan? Die gewilde plek blijft maar stijgen en stijgen? Tot een huis van 20m² een modaal jaarsalaris per jaar kost?
Nee zo werkt het toch niet? De totale populatie kan slechts bieden wat ze kunnen uitgeven. De prijs is daarom niet zozeer gelinkt aan de krapte op de markt, maar veel sterker gelinkt aan de financiële ruimte. De prijs stijgt navenant men centen heeft om te kunnen bieden. Of dat woningtekort tekort nou 2, 5 of 30 procent is.

Dus niet de krapte, maar de leenregels bepalen de huizenprijzen. Eventueel aangevuld met wat beleggers de markt oppompen.

En het mooie is dat zowel de financieringsruimte (lagere rente, belastingvrij schenken) is toegenomen als dat er een tijd (tot de pandemie denk ik) een enorme sloot geld op zoek was naar rendement vanuit beleggers.
Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:33:
[...]
Dus in absolute aantallen is er geen tekort. Wel als je kijkt naar de kwaliteit. Dus zolang de huizen die iedereen wil op de plek waar mensen willen wonen er niet zijn, kan je inderdaad zoveel bouwen als je wil. Het zal weinig mensen kunnen bekoren. Als je je hele leven in de stad hebt gewoond ga je niet in Schubbekutteveen wonen omdat er daar toevallig een huis staat dat je net kan betalen.
Zie daar het waterbed. De inefficientie van de markt (lokale tekorten, lokale overschotten) zal zich met voldoende tijd oplossen. Als maar genoeg mensen 1 km opschuiven, dan kan je tekort en overschot wegwerken.

[ Voor 23% gewijzigd door Miks op 14-07-2020 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Als de financieringsruimte oneindig is maar het aanbod veel groter dan de vraag, bepaalt de financieringsruimte dan nog steeds de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Miks schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:50:
[...]

Maar hoe werkt dat dan? Die gewilde plek blijft maar stijgen en stijgen? Tot een huis van 20m² een modaal jaarsalaris per jaar kost?
Nee zo werkt het toch niet? De totale populatie kan slechts bieden wat ze kunnen uitgeven. De prijs is daarom niet zozeer gelinkt aan de krapte op de markt, maar veel sterker gelinkt aan de financiële ruimte. De prijs stijgt navenant men centen heeft om te kunnen bieden. Of dat woningtekort tekort nou 2, 5 of 30 procent is.

Dus niet de krapte, maar de leenregels bepalen de huizenprijzen. Eventueel aangevuld met wat beleggers de markt oppompen.

En het mooie is dat zowel de financieringsruimte (lagere rente, belastingvrij schenken) is toegenomen als dat er een tijd (tot de pandemie denk ik) een enorme sloot geld op zoek was naar rendement vanuit beleggers.

[...]

Zie daar het waterbed. De inefficientie van de markt (lokale tekorten, lokale overschotten) zal zich met voldoende tijd oplossen. Als maar genoeg mensen 1 km opschuiven, dan kan je tekort en overschot wegwerken.
Ik denk zeker dat er een plafond is. Maar dat is ook heel erg locatie afhankelijk. In Groningen kunnen ze toch net zo veel lenen als in amsterdam? Waarom zijn de huizenprijzen daar dan lager?

Het is gewoon niet zo simpel als jij het schetst. Daarom kan ook niemand het voorspellen. Maar ik ben het zeker met je eens dat de komende jaren wel een trendbreuk gaan zijn. En zo niet, dan heb ik mazzel :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dane86 op 14-07-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Goede vraag hoor. Amsterdam kent een grotere aanwas van kapitaal, hogere internationale kapitaalaanwas dus. En voor wat ik weet zijn de salarissen in Amsterdam wel hoger dan in Groningen. Al staat het niet in verhouding, volgens de housing price bubble index zijn de huizenprijsstijgingen in Amsterdam niet te verklaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Miks op 14-07-2020 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:02:
[...]

Ik denk zeker dat er een plafond is. Maar dat is ook heel erg locatie afhankelijk. In Groningen kunnen ze toch net zo veel lenen als in amsterdam? Waarom zijn de huizenprijzen daar dan lager?
Mensen met inkomen X kunnen in Groningen inderdaad net zoveel lenen als in Amsterdam. Maar het verschil is dat het gemiddelde inkomen in Groningen lager zal liggen dan in Amsterdam, waardoor het aantal mensen dat dure huizen kunnen betalen lager is en dat heeft logischerwijs effect op de huizenprijzen. Daarnaast is het aantal mensen wat überhaupt een woning zoekt in Groningen én bereid is een hele hoge prijs te betalen óók veel lager dan in Amsterdam, met als gevolg minder 'druk' op die markt en daarmee minder excessen qua prijsstijging. Amsterdam zwicht alleen al onder het aantal expats wat daar woningen in de vrije sector huurt tegen tarieven van 2K per maand.

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 14-07-2020 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
Hear hear. In Amsterdam zal men eerder tot een maximale hypotheek gaan dan in Groningen ivm de extra hoge vraag (die overigens in Groningen ook niet mals is).
Stel dat de inkomens voor A en G hetzelfde zijn, dan zit er dus alsnog een verschil in prijs vanwege de grote vraag.

Verklaart de vraag dan de hoge huizenprijzen? Nee. Het plafond wordt nog altijd ingegeven door de financiering.

Daarom is het bericht vandaag van de DNB zeer interessant voor de huizenmarkt. Als banken allemaal hun financiering strenger beoordelen, dan daalt - ceteris paribus en gemiddeld genomen - het financieringsplafond voor de hele markt. Oftewel dan zakken de prijzen. (Of er ontsraat gedurende langere termijn een mismatch op de woningmarkt: te dure huizen die jarenlang niet verkocht worden. Een situatie zoals we die na 2008 hadden gezien)

Dit systeem werkt natuurlijk alleen als er voor heel Nederland een tekort aan woningen is, maar zoals ik al eerder stelde: er zal altijd een tekort zijn. Hoe meer huizen er gebouwd worden hoe meer mensen een tweede huis nemen of een extra grote in-house-bios.

[ Voor 48% gewijzigd door Miks op 14-07-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:07
[...]

Wat is daar erg aan? Geen enkel product heeft een verkoopprijs gelijk aan de productiekosten. De prijs wordt bepaald door wat de markt er voor over heeft. Waarom zou dat bij huizen anders moeten zijn dan bij andere producten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het verschil met 2008 is dat kapitaal op dit moment goedkoper is dan water. Door de QE van de ECB en de overheid die Sinterklaas speelt zijn kapitaal goederen enorm aan inflatie onderhevig. Dat gaat niet veranderen zolang de rente zo laag blijft. Het enige wat achter is gebleven zijn de lonen.
Daarmee denk ik dus dat de woningmarkt op dit moment nog niet zal klappen. Ook niet als er meer werkloosheid komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09-2024
[...]

Peter Boelhouwer legt dit wel aardig uit in dit fragment. Prijzen voor nieuwbouw worden bepaald op basis van waarde in economisch verkeer, dus van bestaande bouw. Na bouwkosten en marge voor de aannemer/ontwikkelaar, is het restant de grondprijs waar de gemeente typisch van profiteert. Toevoegen van aanbod aan de markt wordt dus getoetst aan marktwaardering van bestaande bouw i.p.v. dat het prijsverlagend werkt (vraag vs. aanbod, aanbod neemt toe).

In zijn optiek is dat corrigerend mechanisme in Nederland het slechts ontwikkeld van heel Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lemonhead
Moonborne schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:37:
[...]

Peter Boelhouwer legt dit wel aardig uit in dit fragment. Prijzen voor nieuwbouw worden bepaald op basis van waarde in economisch verkeer, dus van bestaande bouw. Na bouwkosten en marge voor de aannemer/ontwikkelaar, is het restant de grondprijs waar de gemeente typisch van profiteert. Toevoegen van aanbod aan de markt wordt dus getoetst aan marktwaardering van bestaande bouw i.p.v. dat het prijsverlagend werkt (vraag vs. aanbod, aanbod neemt toe).

In zijn optiek is dat corrigerend mechanisme in Nederland het slechts ontwikkeld van heel Europa.
Maar dit is toch altijd zo? Als het niet de gemeente is die de grond duur verkoopt, dan is het wel de ontwikkelaar die probeert zoveel mogelijk winst te maken. De prijs van het huis is zo hoog als de hoogste bieder ervoor wil betalen, een prijs onder de marktwaarde gebeurt in principe alleen als het wettelijk afgedwongen wordt.

De prijzen gaan alleen omlaag als:
  • Kopers minder financiering kunnen krijgen door stijgende hypotheekrente of strengere leennormen
  • Kopers keus hebben tussen meerdere aantrekkelijke woningen waardoor ze het risico willen nemen om wat minder te bieden. Dit kan door (veel) meer aanbod of door enorme werkloosheid waardoor er minder kopers zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonborne
lemonhead schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:51:
[...]

Maar dit is toch altijd zo? Als het niet de gemeente is die de grond duur verkoopt, dan is het wel de ontwikkelaar die probeert zoveel mogelijk winst te maken. De prijs van het huis is zo hoog als de hoogste bieder ervoor wil betalen, een prijs onder de marktwaarde gebeurt in principe alleen als het wettelijk afgedwongen wordt.

• Kopers minder financiering kunnen krijgen door stijgende hypotheekrente of strengere leennormen
  • Kopers keus hebben tussen meerdere aantrekkelijke woningen waardoor ze het risico willen nemen om wat minder te bieden. Dit kan door (veel) meer aanbod of door enorme werkloosheid waardoor er minder kopers zijn.
Klopt, zegt hij ook, dat leencapaciteit een zeer belangrijke factor is. Maar grondprijzen an sich zouden in theorie toch principe moeten volgen van 'highest and best use' en niet als afgeleide van een marktprijs van bestaande bouw woningen. Ik heb een appartement gekocht in een complex en die grondprijs per woning zou even hoog zijn als er een bouwvergunning was geweest voor zeg 3 verdiepingen (i.p.v. hoogbouw van 20 verdiepingen). Of mis ik hier iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 21:12

Don Quijote

El Magnifico

Miks schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:50:
[...]

Dit klopt natuurlijk niet. Het is een combinatie van beide. In een situatie waarin het aanbod kleiner is dan de vraag, dan worden inderdaad de prijzen voor een groot deel bepaald door wat de mensen die de “vraag” kant zijn kunnen financieren. Daarom werken veel subsidies die mensen helpen om meer te kunnen lenen vaak matig of niet, ze gelden namelijk vaan voor de hele groep “vraag” en stuwen alleen de prijzen omhoog.

Dit is ook de reden dat prijzen in Limburg en Zeeland lager zijn dan de Randstad. Vraag en aanbod. Als we morgen 15 miljoen huizen binnen de ring van Amsterdam kunnen bouwen, zal je eens zien hoe snel de prijzen daar naar beneden vallen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 19:53
Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:39:
[...]

Dat is zeker een groot probleem. Alhoewel ik me wel afvraag hoeveel starters in Nederland meteen modaal verdienen. Laat staan genoeg om een huis te kopen. Je hebt ook tijd nodig om spaargeld op te bouwen. Met de huidige huurprijzen is dat best wel lastig als je net begint met werken. Het huidige systeem is er gewoon niet meer op ingericht dat je in aanmerking komt voor een koophuis als je net begint met werken. Ik merk nog steeds weinig van de noodzaak van het aanpakken van dit probleem binnen de politiek
Het effect komt mogelijk later wel ;) Misschien dat er een heel demografisch gat geslagen wordt in geboortecijfers doordat jongeren hun levensdoelen uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemonhead
Don Quijote schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:15:
[...]

Dit klopt natuurlijk niet. Het is een combinatie van beide. In een situatie waarin het aanbod kleiner is dan de vraag, dan worden inderdaad de prijzen voor een groot deel bepaald door wat de mensen die de “vraag” kant zijn kunnen financieren. Daarom werken veel subsidies die mensen helpen om meer te kunnen lenen vaak matig of niet, ze gelden namelijk vaan voor de hele groep “vraag” en stuwen alleen de prijzen omhoog.

Dit is ook de reden dat prijzen in Limburg en Zeeland lager zijn dan de Randstad. Vraag en aanbod. Als we morgen 15 miljoen huizen binnen de ring van Amsterdam kunnen bouwen, zal je eens zien hoe snel de prijzen daar naar beneden vallen ;)
Ik ben het eens dat bij een situatie van meer vraag dan aanbod de huizenprijzen door leencapaciteit bepaald worden, maar een aantal posts hier suggereert dat de huizenprijzen wel moeten doorstijgen of niet zouden kúnnen dalen door deze grotere vraag dan aanbod en dat lijkt me echt te kort door de bocht.

Ook in 2011 was er meer vraag dan aanbod, maar de schok in de economie schakelde toen een groot deel van de vraagkant uit door werkloosheid, afwachtendheid van kopers en doorstromers die eerst wilden verkopen voordat ze kopen.

Zodra huizenprijzen beginnen te dalen is het voor starters en huurders goedkoper om te (blijven) huren in plaats van kopen en gaan veel doorstromers afwachten totdat de situatie wat stabiliseert in plaats van een nieuwe hogere hypotheek aangaan. De markt raakt dan in een klap een enorm deel van de vraagkant kwijt in een zichzelf versterkend proces, een situatie die me nu ook niet ondenkbaar lijkt.

Zoals sommigen hier aangeven zullen de aangescherpte hypotheekregels een iets dempend effect hebben, al lijkt me dat ook niet heilig omdat verkopers naar mijn idee vanuit emotie liever even blijven zitten totdat de prijzen weer stijgen dan een lagere prijs accepteren dan een jaar geleden en toe moeten geven niet op het perfecte moment verkocht te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 21:12

Don Quijote

El Magnifico

lemonhead schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:46:
[...]

... maar een aantal posts hier suggereert dat de huizenprijzen wel moeten doorstijgen of niet zouden kúnnen dalen door deze grotere vraag dan aanbod en dat lijkt me echt te kort door de bocht.
Toch zie ik eigenlijk niemand hier die beweert dat het niet kan dalen. Ik in ieder geval niet. Er zijn tig scenario’s te bedenken waarom het zou dalen. Stijgende rente, verlagen loan-to-value bij aankoop nieuw huis, strengere regels rond verstrekken hypothecaire lening, economische malaise met daar uit volgende ontslagen of verdere loonmatiging, deflatie scenario’s, verschuiving van vraag van regio A naar regio B etc. Etc.

Echter het kan ook zomaar niet tot sterke dalingen op korte termijn lijden. Ook daar kan je tal van redenen voor opnoemen.

En zelfs als het gaat dalen, wil dat nog steeds niet betekenen dat het daarom per definitie nu een slecht moment is om een huis te kopen. Een huis bewonen is een primaire levensbehoefte, en in een huis wonen wat past bij je behoeften voor veel mensen essentieel in hun levensgeluk. Er puur naar kijken als een belegging doet mijn inziens geen recht aan wat een huis voor veel mensen is.

Rücksichtslos zeggen dat mensen geen huizen zouden moeten kopen, omdat ze wel eens kunnen gaan dalen is gewoon een slecht advies. Dat was het in 2014, dat is het nog steeds. Zolang je maar de risico’s goed onderkent, afweegt en kunt dragen kan je prima kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Don Quijote op 14-07-2020 22:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

De nieuwsberichten volgen elkaar nu zo snel op dat ik vooral denk dat de Amsterdamse markt ons kan gaan verbazen. Even een paar punten op een rij:

* De markt voor expatwoningen is dalende
* Onze export-economie krijgt klappen van afnemende vraag uit het buitenland
* Door Corona zijn mensen voorzichtiger en geven minder uit
* De horeca, clubs, musea en alles wat een stad interessant maakt hebben het zeer moeilijk en beginnen met grote ontslagrondes of raken failliet
* Stadsmensen herontdekken de vrijheid van het platteland en zijn hun benauwde kamertje in de stad wel beu, zeker met eventuele nieuwe coronagolven in de toekomst
* De ruimte om te lenen wordt aangescherpt door de banken
* Een langdurige wereldwijde financiële crisis ligt op de loer (we zijn nog te veel aan het navelstaren maar we zijn erg afhankelijk van ‘het buitenland’; die interne dienstensector kan ons niet drijvende houden)

Het kan nog wel eens snel om gaan slaan in die stad, beginnend in 2021…

Spannende tijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:24:
[...]

Wat is daar erg aan? Geen enkel product heeft een verkoopprijs gelijk aan de productiekosten. De prijs wordt bepaald door wat de markt er voor over heeft. Waarom zou dat bij huizen anders moeten zijn dan bij andere producten?
Er kan best een marge op zitten, maar in een efficiente markt zal concurrentie ervoor zorgen dat die marge niet de spuigaten uit loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
lemonhead schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:51:
[...]

Ik ben van mening dat de nieuwbouwprijzen VOF een grotere denk wel prijszettend effect op de woningmarkt hebben. Met name tijdens laag conjunctuur is dat zichtbaar.

De afgelopen jaren lag het aanbod op het hogere segment en daar waar men het meest kan verdienen. Het segment met een vanaf prijs van € 450.000 met minstens 10% aan meerwerk, slechts toegankelijk voor de happy few. Doorstromers met overwaarde en/of twee verdieners met bovenmodale inkomens. Waarbij de prijzen in fase 2 en daaropvolgende fases altijd een stuk hoger liggen dan in fase 1. Blijkbaar werkt het kapitalistisch systeem zo en ligt dit in lijn met de rest van de woningmarkt.

In tijden van hoogconjunctuur is het geen probleem om een groep of 30 - 60 kopers te vinden om de minimum verkooppercentages voor een project te halen. In tijden van crisis wordt dat een stuk lastiger en zullen ontwikkelaar zich richten op het segment dat nog kan/wil kopen.

In plaats van een project met VOF-prijzen vanaf € 450.000 zullen er in een lager segment gebouwd worden voor mensen die risicoloos kunnen kopen:
- Bij de vorige crises is vanuit de samenleving (bouwlobby) druk ontstaan om de bouw op gang te houden vanwege de werkgelegenheidsaspecten en om vooral (zielige) starters te helpen die nu zo veel per maand aan huur kwijt zijn...
-Aannemers die nu de opdrachten voor het kiezen hebben, die genoegen nemen met minder marge of zelf kostendekkende tarieven.
-Banken gaan strenger oordelen en de verkoopwaarde/overwaarde van de doorstromers mogen minder zwaar meetellen. In plaats van 80% wordt het misschien 60% of nog lager.

Met als gevolg dat over een paar jaar de VOF-prijzen een stuk lager zullen liggen dan nu. Dit alles gaat weer een sterk drukkend effect hebben op prijsontwikkeling van de rest van de woningmarkt.

Of deze ontwikkeling, net als bij de vorige crises uitkomst, zal afhankelijk zijn van het verloop, duur en diepte van de crisis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:56
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:24:
[...]

• Omdat 'wonen' een primaire levensbehoefte is en nota bene zelfs in de grondwet genoemd staat, in tegenstelling tot de beschikbaarheid van producten in de vrije markt.
  • Omdat de daarvoor benodigde grond altijd schaars is en de gronduitgifte politiek bepaald wordt ipv door de vrije markt, waar in principe oneindig geproduceerd kan worden.
  • Omdat de verschillen in maandlasten en de kansen op doorstroming fors verschillen afhankelijk van je instapmoment en de generatie waar je in geboren bent, in plaats van de vrije markt waar simpelweg je inkomen bepaalt of je het kan betalen. En je na verloop van tijd veelal meer/beter kan kopen voor hetzelfde geld. Huizenprijzen werken net andersom, in tegenstelling tot prijzen in de vrije markt.
Als we 'autobezit' in de grondwet verankeren, maar tegelijkertijd met allerlei regeltjes en omgekeerde incentives ervoor zorgen dat er ieder jaar minder auto's geproduceerd worden, terwijl we tegelijkertijd steeds meer geld vragen voor een steeds kleinere auto, waarna uiteindelijk het maximaal haalbare voor 40% van je inkomen een huurauto is... dan hadden we een beetje de situatie gehad van een 'vrije markt product' in de huidige staat van de woningmarkt.

[ Voor 32% gewijzigd door Richh op 15-07-2020 09:20 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• izdp
  • Laatst online: 15:51
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:46:
[...]

Ook toen waren er volgens mij in Amsterdam niet echt veel leuke appartementen voor 2 ton te krijgen, of niet echt op leuke plaatsen. Bovendien had je voor een appartement van 2 ton wel een inkomen nodig dat behoorlijk boven modaal lag. Dat lijkt mij ook als hoogopgeleide niet echt het inkomen van een startersbaan.
Dat heb je volledig mis.
Binnen de ring van Amsterdam waren volop appartementen te koop ver onder de twee ton.
Jaren 2011/2013.
Een project perfect gerenoveerde appartementen, en nee geen flatwoningen, van 45 tot 65 m2 waren niet te slijten voor prijzen tussen de 135 en 155k.
De meesten gingen de verhuur weer in.
Dezelfde appartementen beginnen nu vanaf 350k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izdp
  • Laatst online: 15:51
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:27:
Een stuk in de Gelderlander over de trek van randstedelingen naar het Oosten. Corona heeft veel werkgevers doen inzien dat thuiswerken prima kan, waardoor de werknemer verder van huis durft te wonen. Het drijft de prijzen aardig op hier in ieder geval.

[...]

https://www.gelderlander....koopwoningen-op~a073059f/
Ik betwijfel sterk of dit doorzet.
In de jaren '90 van de vorige eeuw zag je hetzelfde effect: grof incasseren en naar het oosten en noorden vanuit de randstad.
Desastreus voor vele dorpen daar, want veelal ouderen die zonder kinderen kwamen en zo de levenskracht uit die dorpen zogen.
En dus de jongeren daar trokken weer naar de steden en zo was de cirkel weer rond.
Met het gevolg vergrijsde dorpen en een qua inwonersaantal een voortdurende trek naar de steden.
Overigens een onstuitbaar wereldwijd verschijnsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
izdp schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:00:
[...]

Ik betwijfel sterk of dit doorzet.
In de jaren '90 van de vorige eeuw zag je hetzelfde effect: grof incasseren en naar het oosten en noorden vanuit de randstad.
Desastreus voor vele dorpen daar, want veelal ouderen die zonder kinderen kwamen en zo de levenskracht uit die dorpen zogen.
En dus de jongeren daar trokken weer naar de steden en zo was de cirkel weer rond.
Met het gevolg vergrijsde dorpen en een qua inwonersaantal een voortdurende trek naar de steden.
Overigens een onstuitbaar wereldwijd verschijnsel.
Nou N=1 natuurlijk, maar juist de gezinnen (30-40 jaar) die ik zie vertrekken, met ze 3/4/5en op een smal stukje grond zonder tuin/ mini tuin is juist niet van deze tijd. Door COVID19 merken ze dat het onhoudbaar is om zo dicht op elkaar te zitten en de woning heeft, nu veelal 10 jaar later, overwaarde gekregen na de laatste top. Dus extra zakje geld, meer hypotheekruimte vanwege lage rente, maar ook loonsverhogingen zorgen er voor dat, vanwege thuis werken, je ook meer naar het oosten kan.

Veelal, wat je ook her en der al leest, willen ze een goeie garage of schuur bij/aan het huis om in te richten als thuiskantoorruimte. Dat vindt je bijna zo goed als niet in de randstad, betaalbaar en nog niet verhuurd / verkocht aan een expat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edit:
edit

[ Voor 100% gewijzigd door anandus op 15-07-2020 09:25 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
lama83 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:39:
[...]

Het effect komt mogelijk later wel ;) Misschien dat er een heel demografisch gat geslagen wordt in geboortecijfers doordat jongeren hun levensdoelen uitstellen.
Ik zie in mijn omgeving inderdaad weinig haast met kinderen, en dat zijn 30+ers. Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd waarop mensen een kind krijgen al boven de 30. Dan heb je natuurlijk ook minder ruimte nodig om te wonen. Dat uitstellen zie ik door alle huidige ontwikkelingen niet snel veranderen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:09

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dane86 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:37:
[...]

Ik zie in mijn omgeving inderdaad weinig haast met kinderen, en dat zijn 30+ers. Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd waarop mensen een kind krijgen al boven de 30. Dan heb je natuurlijk ook minder ruimte nodig om te wonen. Dat uitstellen zie ik door alle huidige ontwikkelingen niet snel veranderen inderdaad.
In die orde van grootte ja.

Leeftijd eerste kind (peil 2018)

vrouwen 29,9 jaar
mannen 32,7 jaar

https://www.cbs.nl/nl-nl/...-bij-geboorte-kind-stijgt

Wel opvallend is dat die leeftijd al een flinke tijd hoog ligt (imho). De afgelopen 5 jaren steeg de gemiddelde leeftijd van ouders bij het eerste kind met 3 maanden (dus van 32,4 naar 32,7 jaar) bij mannen en 5 maanden bij vrouwen (dus van 29,4 naar 29,9 jaar).

De grootste stijging betreft dus gemiddeld 1 maand per jaar over 5 jaar.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:55:
[...]

In die orde van grootte ja.

Leeftijd eerste kind (peil 2018)

vrouwen 29,9 jaar
mannen 32,7 jaar

https://www.cbs.nl/nl-nl/...-bij-geboorte-kind-stijgt

Wel opvallend is dat die leeftijd al een flinke tijd hoog ligt (imho). De afgelopen 5 jaren steeg de gemiddelde leeftijd van ouders bij het eerste kind met 3 maanden (dus van 32,4 naar 32,7 jaar) bij mannen en 5 maanden bij vrouwen (dus van 29,4 naar 29,9 jaar).

De grootste stijging betreft dus gemiddeld 1 maand per jaar over 5 jaar.
offtopic:
Dat is ook nog afhankelijk van opleiding. Bij hoogopgeleide vrouwen ligt het nog eens 4 á 5 jaar hoger

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:09

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

anandus schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:05:
[...]

offtopic:
Dat is ook nog afhankelijk van opleiding. Bij hoogopgeleide vrouwen ligt het nog eens 4 á 5 jaar hoger
geen idee, ik heb het over het gemiddelde.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het zijn natuurlijk gevolgen van een niet passende woning. Er is altijd wel een oplossing te vinden (ja ook in het 55m2 appartementje met maar 1 slaapkamer) mocht het zo ver komen maar groepen maken dan wellicht bewust de keuze om het uit te stellen tot ze wel een passende woning hebben gevonden.

Het fundament moet goed zijn en huisvesting is daarin een cruciaal component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maahes schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:02:
[...]

Er kan best een marge op zitten, maar in een efficiente markt zal concurrentie ervoor zorgen dat die marge niet de spuigaten uit loopt.
Tenzij je een relatief 'uniek' product hebt en de kwaliteiten van de alternatieven dermate afwijken dat je een veel hogere prijs kunt vragen dan de concurrenten. En dat hoeft niet eens zo extreem afwijkend te zijn. (Simpel voorbeeld, een liter merk-frisdrank is zo'n 4 keer zo duur als eigen merk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:49:
[...]

Tenzij je een relatief 'uniek' product hebt en de kwaliteiten van de alternatieven dermate afwijken dat je een veel hogere prijs kunt vragen dan de concurrenten. En dat hoeft niet eens zo extreem afwijkend te zijn. (Simpel voorbeeld, een liter merk-frisdrank is zo'n 4 keer zo duur als eigen merk.)
Bij huizen is dat blijkbaar niet het geval omdat portiekflatjes uit 1960 ook voor de hoofdprijs weg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Napo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:18:
Het zijn natuurlijk gevolgen van een niet passende woning. Er is altijd wel een oplossing te vinden (ja ook in het 55m2 appartementje met maar 1 slaapkamer) mocht het zo ver komen maar groepen maken dan wellicht bewust de keuze om het uit te stellen tot ze wel een passende woning hebben gevonden.

Het fundament moet goed zijn en huisvesting is daarin een cruciaal component.
Volgens mij is de belangrijkste reden om later aan kinderen te beginnen dat veel vrouwen tegenwoordig al een paar stappen in hun carrière willen hebben gemaakt en daarin relatief stabiel willen zijn. Daar zit het belangrijkste fundament. Combinatie van hogere opleiding (dus later beginnen met werken) en met flexibele banen (dus later zekerheid) betekent later beginnen aan kinderen.

De woonruimte is daarbij eerder volgend
dan leidend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maahes
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:57:
[...]

Volgens mij is de belangrijkste reden om later aan kinderen te beginnen dat veel vrouwen tegenwoordig al een paar stappen in hun carrière willen hebben gemaakt en daarin relatief stabiel willen zijn. Daar zit het belangrijkste fundament. Combinatie van hogere opleiding (dus later beginnen met werken) en met flexibele banen (dus later zekerheid) betekent later beginnen aan kinderen.

De woonruimte is daarbij eerder volgend
dan leidend.
Ik denk dat die carriere ook nodig is om die woning te bemachtigen. Dus ik denk wel degelijk dat wonen leidend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
De problemen beperken zich niet tot de stad: https://nos.nl/nieuwsuur/...ertuigt-europa-rutte.html

Met hier een gevatte reactie van een twitteraar: https://twitter.com/Woningnieuws/status/1283136293938049024:
"In deel 1 van 'woningmarkt op slot' zag je dat jongeren noodgedwongen de stad uit moesten. In deel twee verlaten ze de dorpen. Eens in de zoveel tijd vertrekken starters naar mars."

Zelfs in het platteland is de gemeente totaal machteloos om te bouwen omdat de grond niet in bezit is van de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maahes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:57:
[...]

Bij huizen is dat blijkbaar niet het geval omdat portiekflatjes uit 1960 ook voor de hoofdprijs weg gaan.
Die hebben dan dus ook dermate belangrijke afwijkende kwaliteiten dan een eengezinswoning 100 km verderop dat die de meerprijs waard worden gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:01:
[...]

Die hebben dan dus ook dermate belangrijke afwijkende kwaliteiten dan een eengezinswoning 100 km verderop dat die de meerprijs waard worden gevonden.
Zoals, in het geval van Amsterdam, een te lage erfpacht bijvoorbeeld? Of het recht om als je een woning bezit tegen hoge korting de grond te kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dane86
Maahes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat die carriere ook nodig is om die woning te bemachtigen. Dus ik denk wel degelijk dat wonen leidend is.
Ik denk dat het leven dat je wil lijden leidend is. Als je net klaar bent met studeren en gaat werken dan wil je misschien ook genieten van een stad en alles wat dat te bieden heeft. Dan interesseert het je niet zo veel dat je niets kan kopen. Je wil ergens wonen en vooral je geld spenderen aan de dingen waar je in het leven gelukkig van wordt. Naarmate je ouder wordt, veranderen je prioriteiten, en wordt de kwaliteit van wonen belangrijker. En dan ga je ook iets anders naar je financien kijken, huren is dan ineens raar, je MOET iets kopen en aflossen.

In een wereld waar je goedkoop iets kan huren waar je tevreden mee bent zou dit geen probleem zijn en zou je ook niet zo'n horde mensen op de woningmarkt hebben die iets willen kopen. Maar zolang je huur even hoog of hoger is dan de maandlasten van een hypotheek van 4-5 ton dan heb je gewoon heel veel vragers naar koopwoningen. "Want je maakt toch niet elke maand al je geld over naar die huisbaas die alleen maar rijker wordt"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:57:

De woonruimte is daarbij eerder volgend dan leidend.
Dane86 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:26:
Ik denk dat het leven dat je wil lijden leidend is. Als je net klaar bent met studeren en gaat werken dan wil je misschien ook genieten van een stad en alles wat dat te bieden heeft. Dan interesseert het je niet zo veel dat je niets kan kopen. Je wil ergens wonen en vooral je geld spenderen aan de dingen waar je in het leven gelukkig van wordt. Naarmate je ouder wordt, veranderen je prioriteiten, en wordt de kwaliteit van wonen belangrijker. En dan ga je ook iets anders naar je financien kijken, huren is dan ineens raar, je MOET iets kopen en aflossen.

In een wereld waar je goedkoop iets kan huren waar je tevreden mee bent zou dit geen probleem zijn en zou je ook niet zo'n horde mensen op de woningmarkt hebben die iets willen kopen. Maar zolang je huur even hoog of hoger is dan de maandlasten van een hypotheek van 4-5 ton dan heb je gewoon heel veel vragers naar koopwoningen. "Want je maakt toch niet elke maand al je geld over naar die huisbaas die alleen maar rijker wordt"
Het leven wat je wil leiden is inderdaad leidend. Afhankelijk van je levensfase en je behoeften heb je een bepaalde woonwens. Volgens mij is het probleem waar we nu tegenaan lopen niet zozeer dat de maandlast van kopen gelijk komt te liggen met huren (natuurlijk zijn er genoeg mensen die willen kopen om die reden) maar de schaarste zorgt er voor dat mensen niet kunnen doorstromen waardoor ze dus ook niet in een volgende levensfase kunnen stappen.

Veel van die afgestudeerden die na hun studie in de stad zijn blijven wonen op een klein appartementje (gekocht of gehuurd) omdat ze daar toen behoefte aan hadden zijn inmiddels 30 (of 30+), hebben vaste verkering, wonen inmiddels samen op dat kleine appartementje en willen graag groter gaan wonen en aan kinderen beginnen. Als er niets beschikbaar is of alle woningen liggen buiten je prijsklasse, wat doe je dan? Los van het feit dat het een voordeel kan zijn om te wachten met kinderen om je eerst even goed te focussen op je carrière denk ik dat veel van die mensen wel 'klaar zijn voor de volgende stap' maar gewoon de mogelijkheden niet hebben. Dan kun je dus óf op dat kleine appartementje een baby erbij nemen of het is toch gewoon wachten tot je eindelijk een woning kunt bemachtigen met meer ruimte/tuin, etc.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Harrie_ schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:39:
[...]

[...]

[...]
Veel van die afgestudeerden die na hun studie in de stad zijn blijven wonen op een klein appartementje (gekocht of gehuurd) omdat ze daar toen behoefte aan hadden zijn inmiddels 30 (of 30+), hebben vaste verkering, wonen inmiddels samen op dat kleine appartementje en willen graag groter gaan wonen en aan kinderen beginnen. Als er niets beschikbaar is of alle woningen liggen buiten je prijsklasse, wat doe je dan? Los van het feit dat het een voordeel kan zijn om te wachten met kinderen om je eerst even goed te focussen op je carrière denk ik dat veel van die mensen wel 'klaar zijn voor de volgende stap' maar gewoon de mogelijkheden niet hebben. Dan kun je dus óf op dat kleine appartementje een baby erbij nemen of het is toch gewoon wachten tot je eindelijk een woning kunt bemachtigen met meer ruimte/tuin, etc.
Gelukkig zou die groep inmiddels een forse spaarpot kunnen hebben. Als je na 5-10 jaar ontwikkeling met twee inkomens woont in een appartementje dat je kort na je studie in je eentje kon betalen, dan zou je maandelijks heel wat geld moeten kunnen overhouden. Daarmee vergroot je je mogelijkheden flink.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moonborne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 19:49
[...]

[...]

[...]

Het leven wat je wil leiden is inderdaad leidend. Afhankelijk van je levensfase en je behoeften heb je een bepaalde woonwens. Volgens mij is het probleem waar we nu tegenaan lopen niet zozeer dat de maandlast van kopen gelijk komt te liggen met huren (natuurlijk zijn er genoeg mensen die willen kopen om die reden) maar de schaarste zorgt er voor dat mensen niet kunnen doorstromen waardoor ze dus ook niet in een volgende levensfase kunnen stappen.

Het is naast het leven dat je wilt leiden tevens de (sociale) norm die we met elkaar hebben afgesproken en/of elkaar opleggen. In veel gevallen zullen en moeten er kinderen komen (deels door wens, deels door druk, deels omdat dit als standaard wordt beschouwd), of het vanuit financieel oogpunt nu verantwoord/verstandig is of niet.
Maahes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:00:
De problemen beperken zich niet tot de stad: https://nos.nl/nieuwsuur/...ertuigt-europa-rutte.html

Met hier een gevatte reactie van een twitteraar: https://twitter.com/Woningnieuws/status/1283136293938049024:
"In deel 1 van 'woningmarkt op slot' zag je dat jongeren noodgedwongen de stad uit moesten. In deel twee verlaten ze de dorpen. Eens in de zoveel tijd vertrekken starters naar mars."

Zelfs in het platteland is de gemeente totaal machteloos om te bouwen omdat de grond niet in bezit is van de gemeente.
En als de grond wel van de gemeente is, moet er veel aan verdient worden omdat anders de begroting niet gedicht kan worden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Da's een leuk tooltje inderdaad. Bizar wat er nu gebeurt in die conjuctuurklok.

Bij de vorige crisis in 2008 ging het hele kluitje aan indicatoren geconcentreerd bij elkaar door de klok heen, met de huizenmarkt er gewoon tussen en hooguit een beetje achterlopend.
Nu zijn alle indicatoren all over the place :+ het zegt echt wel wat over de gestoordheid van de markt dat 2/3e van de indicatoren keihard tegen een van de randen is gesmeten, en dat inderdaad de woningmarkt als enige nog in het groene vakje staat. Ook dat moet al een politieke indicator zijn dat er toch iets niet klopt op die woningmarkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
[...]

Grappig - dit is mijn situatie. Stel, beide afgestudeerd, 55m2, centrum. Campuscontract maar we hebben iets nieuws gevonden (85m2, fietsafstand centrum, huurtarief nog steeds laag a 800 _/-\o_ ). In centrum particuliere huur is geen optie; veeels te duur. Het vereiste 8+ jaar wachttijd en waren 10e op de lijst. Dat viel me wel op, dat zoveel mensen het afwezen terwijl het echt heel netjes is. Komende 3 jaar sparen, dan kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dane86
BoB_HenK schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Het is naast het leven dat je wilt leiden tevens de (sociale) norm die we met elkaar hebben afgesproken en/of elkaar opleggen. In veel gevallen zullen en moeten er kinderen komen (deels door wens, deels door druk, deels omdat dit als standaard wordt beschouwd), of het vanuit financieel oogpunt nu verantwoord/verstandig is of niet.

[...]

En als de grond wel van de gemeente is, moet er veel aan verdient worden omdat anders de begroting niet gedicht kan worden |:(
Haha, klopt, als je geen kinderen wil of hoeft, ben je eigenlijk spekkoper. Je hebt minder ruimte nodig en hebt een hoop meer geld te besteden je hele leven. Alleen ik ben toch van mening dat je door niemand wijs moet laten maken dat jij kinderen moet nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Laatst online: 22-05 13:34
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:49:
[...]

Welke woningen zijn dan de "eigen merk" woningen?
Zijn dat de sociale huurwoningen, die niet iedereen zomaar in z'n boodschappenwagen mag knikkeren?

Woningen zijn uiteraard niet werkelijk met andere consumentenproducten te vergelijken, vanwege meerdere factoren. 1e levensbehoefte is er één. Het is ook geen homogeen product. En als er toevallig meerdere identiek zijn, is de prijs vaak toch verschillend (3 identieke woningen, 1x koop, 1x vrije huur, 1x sociale huur!!). Zo'n product, waar persoonlijke(/bedrijfsmatige) factoren van zowel vragers als aanbieders invloed op de prijs heeft, is wel een buitenbeentje in het economisch verkeer. En verdient om die reden een bijzondere behandeling.

Ondanks de vele aanbieders, heeft door het ingrijpen van de overheid "de huizenmarkt" behoorlijk monopolistische trekjes. Het beleid om schaarste te creëren zorgt voor een vergelijkbare "macht" bij de verkopers, als bij een echt monopolie met één aanbieder gebeurt. En ipv deze macht te breken, wat normaal beleid tegen een monopolie is, gebeurt op de woningmarkt exact het tegenovergestelde. De groep aanbieders met het monopolie wordt door verdere maatregelen eerder nog meer in staat gesteld macht over de markt uit te oefenen. De bizarre prijsstijgingen zijn het gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:06:
[...]

Gelukkig zou die groep inmiddels een forse spaarpot kunnen hebben. Als je na 5-10 jaar ontwikkeling met twee inkomens woont in een appartementje dat je kort na je studie in je eentje kon betalen, dan zou je maandelijks heel wat geld moeten kunnen overhouden. Daarmee vergroot je je mogelijkheden flink.
Nou, nee dus. De prijzen stijgen veel harder dan je kunt sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dane86
Maahes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:43:
[...]

Nou, nee dus. De prijzen stijgen veel harder dan je kunt sparen.
Dat is ook mijn ervaring. Ik kan nu echt veel sparen, maar dat komt eigenlijk omdat we een appartement delen met een huisgenoot. Die betaalt bijna de helft van onze huur. Als ik met mijn vriendin een ander appartement had moeten zoeken met zijn 2en dan betaalden we gewoon 1500-1600 kale huur, nu is dat iets meer dan de helft. 5 minuten van centraal station in Amsterdam.

Dus het feit dat wij nu mogelijkheden hebben met eigen geld komt ook grotendeels voort uit een tikkeltje geluk met dit appartement. En dan is met zijn 3en wonen eigenlijk een soort compromis, maar eentje die ons wel 800 euro per maand bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
absurdsmash schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:51:
[...]

Grappig - dit is mijn situatie. Stel, beide afgestudeerd, 55m2, centrum. Campuscontract maar we hebben iets nieuws gevonden (85m2, fietsafstand centrum, huurtarief nog steeds laag a 800 _/-\o_ ). In centrum particuliere huur is geen optie; veeels te duur. Het vereiste 8+ jaar wachttijd en waren 10e op de lijst. Dat viel me wel op, dat zoveel mensen het afwezen terwijl het echt heel netjes is. Komende 3 jaar sparen, dan kopen
Je realiseert je wel dat sparen om te kopen de afgelopen 6 jaar een slechte strategie is geweest? Het zegt natuurlijk niets over de toekomst, maar met stijgingen van gemiddeld 7% moet je alleen al 20k per jaar sparen om tegen de prijsstijgingen op te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Maahes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Je realiseert je wel dat sparen om te kopen de afgelopen 6 jaar een slechte strategie is geweest? Het zegt natuurlijk niets over de toekomst, maar met stijgingen van gemiddeld 7% moet je alleen al 20k per jaar sparen om tegen de prijsstijgingen op te kunnen.
Sparen is wel zo handig om de KK te betalen (of eigen geld in te brengen als de taxatie wat lager uitvalt).

De afgelopen 6 jaar zullen de meeste ook hun inkomen hebben zien stijgen en daarmee hun leencapaciteit. Een hoge leencapaciteit zonder eigen geld bemoeilijkt steeds meer de aankoop van een woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NNCi
  • Laatst online: 24-06-2023
Dane86 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:11:
[...]

Dat is ook mijn ervaring. Ik kan nu echt veel sparen, maar dat komt eigenlijk omdat we een appartement delen met een huisgenoot. Die betaalt bijna de helft van onze huur. Als ik met mijn vriendin een ander appartement had moeten zoeken met zijn 2en dan betaalden we gewoon 1500-1600 kale huur, nu is dat iets meer dan de helft. 5 minuten van centraal station in Amsterdam.

Dus het feit dat wij nu mogelijkheden hebben met eigen geld komt ook grotendeels voort uit een tikkeltje geluk met dit appartement. En dan is met zijn 3en wonen eigenlijk een soort compromis, maar eentje die ons wel 800 euro per maand bespaard.
In de grote steden in het buitenland is een dergelijke constructie al veel gangbaarder.
Toch vind ik dit een zorgwekkende ontwikkeling als dit de realiteit voor veel stedelingen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Requiem19 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:30:
[...]

Sparen is wel zo handig om de KK te betalen (of eigen geld in te brengen als de taxatie wat lager uitvalt).

De afgelopen 6 jaar zullen de meeste ook hun inkomen hebben zien stijgen en daarmee hun leencapaciteit. Een hoge leencapaciteit zonder eigen geld bemoeilijkt steeds meer de aankoop van een woning.
Ja, ok. Het eerste deel moet je inderdaad sparen en dat kan al een probleem zijn.

Het gebruiken van de volledige leencapaciteit komt wel neer op het voorsorteren op toekomstige loonstijgingen. Het is nog maar de vraag of die gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
NNCi schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:30:
[...]

In de grote steden in het buitenland is een dergelijke constructie al veel gangbaarder.
Toch vind ik dit een zorgwekkende ontwikkeling als dit de realiteit voor veel stedelingen wordt.
Het is blijkbaar wel wat mensen willen. Binnen de steden komen ook steeds meer appartementen van bijvoorbeeld 50 m2. Dat lijkt mij geen slechte ontwikkeling t.o.v. een groter appartement moeten delen met huisgenoten.

Het grotere probleem is dat er geen betaalbare huisvesting is op acceptabele reisafstand van het werk voor veel stedelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Maahes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:38:
[...]

Het is blijkbaar wel wat mensen willen. Binnen de steden komen ook steeds meer appartementen van bijvoorbeeld 50 m2. Dat lijkt mij geen slechte ontwikkeling t.o.v. een groter appartement moeten delen met huisgenoten.

Het grotere probleem is dat er geen betaalbare huisvesting is op acceptabele reisafstand van het werk voor veel stedelingen.
Is dat willen, of wil die bouwer/eigenaar gewoon meer verdienen door meerdere kleinere appartement te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Maahes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Jep dat realiseer ik me. Maar zoals genoemd eerst de basis bij elkaar sparen voor een koopwoning (kosten koper etc). Maar eens - misschien goed om op termijn in gesprek te gaan bij een hypotheekverstrekker om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
absurdsmash schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:51:
[...]

Jep dat realiseer ik me. Maar zoals genoemd eerst de basis bij elkaar sparen voor een koopwoning (kosten koper etc). Maar eens - misschien goed om op termijn in gesprek te gaan bij een hypotheekverstrekker om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
+1 voor procyclisch gedrag, stijgende prijzen dus snel kopen, kopen, kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Dane86 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:39:
[...]

Is dat willen, of wil die bouwer/eigenaar gewoon meer verdienen door meerdere kleinere appartement te maken?
Wat is er mis mee als die bouwer meer verdient aan kleinere appartementen?

Overigens, als de bouwer grotere (duurdere) huizen bouwt dan is het ook weer niet goed want te duur voor 'normale' mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Maahes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:05:
[...]

Wat is er mis mee als die bouwer meer verdient aan kleinere appartementen?

Overigens, als de bouwer grotere (duurdere) huizen bouwt dan is het ook weer niet goed want te duur voor 'normale' mensen.
Ik denk dat je die kleine ruimtes niet heel multifunctioneel kan inzetten en je creeert een soort nieuw normaal rondom de grootte van een appartement en wat je er mee kan doen. Leuk voor in je eentje, maar voor de rest is het snel te klein. Als die appartementjes nou voor 1,5e ton op de markt gezet zouden worden, oke, maar dat gebeurd niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Dane86 op 15-07-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Dane86 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:13:
[...]

Ik denk dat je die kleine ruimtes niet heel multifunctioneel kan inzetten en je creeert een soort nieuw normaal rondom de grootte van een appartement en wat je er mee kan doen. Leuk voor in je eentje, maar voor de rest is het snel te klein. Als die appartementjes nou voor 1,5e ton op de markt gezet zouden worden, oke, maar dat gebeurd niet.
Je kunt die marktpartijen niet kwalijk nemen dat zij produceren wat het meeste oplevert. Het is geen charitatieve instelling. Als je appartementen in het centrum voor 150k op de markt zet dan wordt het gewoon overboden. Of je krijgt wachtlijsten van 10+ jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:36
Dane86 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:11:
[...]

Tsja, 5 min. van Amsterdam CS af. Zo ken ik er nog wel een paar..
Allemaal keuzes mensen, keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
remzor schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:54:
[...]

Tsja, 5 min. van Amsterdam CS af. Zo ken ik er nog wel een paar..
Allemaal keuzes mensen, keuzes.
Haha, mijn punt is ook meer dat het puur geluk is dat we deze woning hebben. Als we de huurmarkt op hadden moeten gaan was het niet deze locatie geweest en voor veel meer geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
@Dane86 Snap ik, doelde meer op het samenwonen conpromis om te kunnen sparen. Je had ook een ander compromis kunnen sluiten (andere locatie) en dan had je niet hoeven delen. Maar als het zo goed is, is het prima natuurlijk!

In het algemeen ben ik gewoon een beetje allergisch voor mensen die ‘klagen’ over de (on)mogelijkheden en kosten (heb het nu niet over jou dus!) maar wel erg hoge eisen stellen aan bijvoorbeeld de locatie, afwerking, enz.
Alsof je in Zimbabwe gaat wonen en dan zeurt dat er geen vochtig toiletpapier aanwezig is. (Of zouden ze dat daar gewoon hebben? Hmmm..).

Familie van ons ook: per se in een bepaald (duur!) dorp, want... geen idee? Status? En dan: “Ja wel duur, en moeilijk, en weinig te koop, en dit, en dat..”. Zucht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
remzor schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:06:
@Dane86 Snap ik, doelde meer op het samenwonen conpromis om te kunnen sparen. Je had ook een ander compromis kunnen sluiten (andere locatie) en dan had je niet hoeven delen.
In Amsterdam is 1500 euro huur per maand in de vrije sector echt geen gekke prijs. Hij heeft geluk dat 'ie óók nog eens naast CS kan zitten (>2000 is dan helemaal niet gek).

Als andere locatie betekent, buiten Amsterdam; dan kan je inderdaad een keer 200-400 euro per maand besparen. Maar dan nog: hier in Zwolle moet je ook enorm geluk te hebben om in de vrije sector iets onder de 1000 euro te vinden. En da's toch wel een serieus stuk verderop.
In het algemeen ben ik gewoon een beetje allergisch voor mensen die ‘klagen’ over de (on)mogelijkheden en kosten (heb het nu niet over jou dus!) maar wel erg hoge eisen stellen aan bijvoorbeeld de locatie, afwerking, enz.
Tja, men gaat steeds vaker met z'n tweeën, met de grootste treden in de carriëreladder (en salarisstijging) al onder zich, tot het uiterste gaatje voor een woning. We hebben het over bedragen waar je zelfs als je meerdere malen een dikke prijs bij de Staatsloterij wint, nog niet aan mee kan doen he.
Ik snap wel dat men voor zo serieus veel euro's per maand, ook iets terugverwacht.

Hele generaties die wonen voor 500 euro in een kast van een huis die over een paar jaar volledig van hunzelf is. Als ik tegen mijn ouders vertel dat men tegenwoordig tekent voor een maandlast van 1500 euro per maand, dan wordt ik door al mijn familie voor gek verklaard 8)7
Zucht.
Zucht, ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
[...]

Al vijf 'thumbs up'. Voorlopige conclusie(?):
- De mensen die hun schaapjes op het droge hebben zeggen dat de focus op carriere niet leidend is
- De mensen die het betreft (?) zeggen dat het wel degelijk leidend is
Moeten we misschien luisteren naar de mensen die het betreft? ;-)

Let maar op. We gaan gewoon Japan achterna. Als je de helft van je inkomen kwijt bent aan een kleine woning (waar je niet eens tevreden mee bent) en je hebt al een goede baan, dan gaat dat echt wel impact hebben op het aantal kinderen dat geboren gaat worden (en op welke leeftijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
remzor schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:06:
@Dane86 Snap ik, doelde meer op het samenwonen conpromis om te kunnen sparen. Je had ook een ander compromis kunnen sluiten (andere locatie) en dan had je niet hoeven delen. Maar als het zo goed is, is het prima natuurlijk!

Alsof je in Zimbabwe gaat wonen en dan zeurt dat er geen vochtig toiletpapier aanwezig is. (Of zouden ze dat daar gewoon hebben? Hmmm..).

Familie van ons ook: per se in een bepaald (duur!) dorp, want... geen idee? Status? En dan: “Ja wel duur, en moeilijk, en weinig te koop, en dit, en dat..”. Zucht.
Het centrum van Amsterdam is inderdaad een ander verhaal. Dan doe je het jezelf gewoon aan. Maar je moet wel heel ver opschuiven om iets betaalbaars te vinden. Amstelveen of Almere is ook onbetaalbaar. Daar zit een echt probleem. Waar moet je dan helemaal naartoe? Hoe lang ben je dan bezig om op je werk te komen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maahes
Richh schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:24:

Tja, men gaat steeds vaker met z'n tweeën, met de grootste treden in de carriëreladder (en salarisstijging) al onder zich, tot het uiterste gaatje voor een woning.
Er is ook al een lobby bezig om het mogelijk te maken om voor jonge mensen de hypotheeknormen te verruimen zodat toekomstige salarisstijgingen alvast meegenomen mogen worden. Maar wat als die salarisstijgingen er niet komen, of als je wil switchen naar een baan met lager salaris? -O-

Iedereen zet zichzelf compleet vast aan hun hypotheek. Dat gaat goed zolang de muziek loopt, want dan smelt de schuld weg. Als de muziek stopt dan ben je de pineut. Je hebt het meestal niet in eigen hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Richh schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:24:
Als andere locatie betekent, buiten Amsterdam; dan kan je inderdaad een keer 200-400 euro per maand besparen. Maar dan nog: hier in Zwolle moet je ook enorm geluk te hebben om in de vrije sector iets onder de 1000 euro te vinden. En da's toch wel een serieus stuk verderop.
Dat bedoel ik, en met een beetje goed zoeken misschien wel meer. Deel dan een appartement en je bent al helemaal spekkoper ;)
Tja, men gaat steeds vaker met z'n tweeën, met de grootste treden in de carriëreladder (en salarisstijging) al onder zich, tot het uiterste gaatje voor een woning. We hebben het over bedragen waar je zelfs als je meerdere malen een dikke prijs bij de Staatsloterij wint, nog niet aan mee kan doen he.
Ik snap wel dat men voor zo serieus veel euro's per maand, ook iets terugverwacht.
Maar dat geldt toch ook voor mij? En voor jou, en voor iedereen? Ik noemde ook een voorbeeld waarbij ik ons vergelijk met een stel binnen de familie. Wij hebben ook pas net de 30 aangetikt hoor, dus weten echt wel hoe het zit. En wij betalen in verhouding ook veel meer dan onze ouders, grootouders en de neanderthalers. Maar vaak ligt het toch ook wel aan de eisen/wensen/houding/luiheid enz. van de zoekenden is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Wij denken steeds meer aan om deze gekte straks uit te gaan (ook al zakt de huizenmarkt ) Brabant is ook een redelijk dure markt kwa huizen.
Als wij straks over 15 jaar naar Drenthe verhuizen, dan kunnen we in plaats van een tussenwoning, een 2 onder een kap kopen, en dan ook hypotheekvrij , waardoor we in totaal gezamenlijk nog maar een 55-60 uur hoeven te werken.
Eigenlijk is dat best crux, als je goede moment, goede plek koopt kan je op een andere plaats gewoon vrij luxe leven zonder dat je extreem hard er voor moet werken.
Pagina: 1 ... 100 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.