Doen we dat dan niet al? Nu heeft Japan ook andere problemen w.b. cultuur en is Japan een stuk moeilijker om naar te verhuizen dan Nederland. Lijkt me dat zonder die verschillen we al lang net zo erg, zo niet erger waren dan Japan.Maahes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:28:
[...]
Let maar op. We gaan gewoon Japan achterna. Als je de helft van je inkomen kwijt bent aan een kleine woning (waar je niet eens tevreden mee bent) en je hebt al een goede baan, dan gaat dat echt wel impact hebben op het aantal kinderen dat geboren gaat worden (en op welke leeftijd).
Of andersom, je loonsstijgingen zijn vooral gebonden aan jobhoppen, als we loon topics binnen Persoonlijke Financiën moeten geloven. Dan mogen ze rekening gaan houden met stijgingen van meer dan 50% in een korte 3 jaar. Worden ze vast blij van.Maahes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:37:
[...]
Er is ook al een lobby bezig om het mogelijk te maken om voor jonge mensen de hypotheeknormen te verruimen zodat toekomstige salarisstijgingen alvast meegenomen mogen worden. Maar wat als die salarisstijgingen er niet komen, of als je wil switchen naar een baan met lager salaris?]
Sowieso nogal link met alle glazen plafonds en gesjoemel dat op het moment speelt w.b. loon. Ik zie mezelf als starter nog wel veeeeel meer verdienen dan nu in aanstaande 5 jaar en kan maandlasten voor een klein gezinsappartement vandaag al makkelijk dragen, maar de zeepbel nog verder opblazen heb ik persoonlijk geen zin in. Dat gaat een keer verkeerd.