izdp schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:56:
[...]
Beetje flauw om te zeggen dat het een aanname is van mij.
Al tig-keer hebben ze op dit punt de aanval ingezet, optrekkend met het IMF.
En zeker trek ik hun verwachting over bijbouwen en de invloed op de prijzen zwaar in twijfel.
Dat is ook mijn antwoord op wat je zegt over DNB en politieke keuze.
Hoezo is dat flauw? In het hele artikel staat nergens dat ze naar een 80% LTI streven en/of dat dat de reden is waarom ze dit zeggen. Dat je dat denkt, is gewoon een aanname van je.
DNB is niet de politiek, nogmaals. De politiek zal altijd uit verschillende belangenpartijen hun mening vragen, en daarop tezamen sturen. Verschillende belangenpartijen zullen verschillende belangen hebben. Dat DNB de belangen van DNB aantoont, is helemaal niks mis mee. Sterker nog: dit is gewenst. Dat jij het niet met de mening van DNB eens bent, is prima, maar maakt het onderzoek niet invalide.
Persoonlijke schulden met onderpand en een betaalbare financiering is niets mis mee.
Dan moet het wel gegarandeerd betaalbaar blijven. En die garantie kan niet gegeven worden. Hoe klein de kans ook zou zijn: er is een risico bij de kopers van nu. Er is geen vangnet voor dat risico. Dat risico wordt groter als de rente verder daalt. Het is logisch dat de DNB zegt dat er meer risico ontstaat.
Wat betreft risico's: je moet boomers eens zeggen dat hun pensioen niet gegarandeerd is, dan duurt je hervorming ook 10 jaar
Dat je meer en meer mag lenen door de lagere rente kan wel in het rapport staan, maar de markt bericht anders.
Zoveel maal je inkomen en klaar. (Uitzonderingen daargelaten zoals het tweede inkomen wat meer mag meetellen, de groene paragraaf en borgstellingen door een derde)
En zo simpel is het dus niet.
Bij een inkomen van 40k mag je met 1% rente, 176k euro lenen. Bij een rente van 5% is dit meer dan 10.000 euro minder.
Groene paragraaf? Borgstellingen door een derde? Volgens mij leven we in een ander tijdperk.
Het tweede inkomen is inderdaad een reden wat voor hogere prijzen zorgde, hogere lasten, zonder meer woongenot.
Daarnaast zat hier en daar wel wat beweging in (bewijs van al jaren een hoge huur te kunnen betalen), maar dat zal nu weer moeilijker zijn geworden.
En dat is dus EXACT de hele catch. Ollongren is van plan om juist nu dat bewijs van hogere huren door te voeren naar de hypotheekmarkt. Wat er voor gaat zorgen dat mensen meer mogen lenen. En zie het artikel van DNB: dat mensen meer gaan uitgeven en dezelfde huizen dus alleen maar duurder worden.
Trouwens hogere prijzen zijn voor een stuk ook logisch: de huizen zijn in doorsnee van hogere kwaliteit geworden.
Toch raar dat een woning uit 1960 waar geen drol aan gebeurt is sindsdien, net zoveel in waarde stijgt en alleen maar onbetaalbaarder is geworden voor starters.
Dit argument is in dit topic wel zo extreem vaak debunked... nog los van het feit dat als ik nu een auto koop, ik wél meer luxe heb voor dezelfde betaalbaarheid. In een vrije markt waarin de wereld vooruit gaat is dat heel normaal.
Behalve bij huizen.
Zeker persoonlijk wat je een crisis vindt.
Als ik de jaren '30/40 had meegemaakt waren het daarna maar rimpeltjes.
Maar qua huizen was het echt bal.
Ver, heel ver onder de kostprijs kon er pas een prijs worden opgemaakt en ja daar ligt de oorsprong wat nu tot de grote tekorten heeft geleid.
Bouwvakkers werden massaal gedumpt en het bouwen lag op zijn gat.
Heel wat projecten zo meegemaakt.
Overigens zo kan je ook stellen dat de US geen huizencrisis had, maar puur door financieel bedrog in een crisis belandde.
Dat laatste is dan ook waar als je het mij vraagt.
Met hoge grondprijzen is op zich niks mis mee, want schaars en gewild goed moet je voor de gemeenschap niet versjacheren. Met de woco's weer in handen van de gemeenschap kunnen de belangen veel beter worden afgewogen.
Klopt, het moet ook niet zo zijn dat degene die een starterswoning bouwt, deze na een jaar met een ton winst kan verkopen. Ik snap dan ook wel dat de regel is ingevoerd. Maar zoals ik in mijn vorige post uitlegde, zorgt het precies ook voor een marktverstoring; een vicieuze cirkel omhoog wat betreft grondprijzen, waardoor er geen aanbod ontstaat terwijl de vraag hoog is. In een gezonde vrije markt zou dat juist precies wel moeten gebeuren.
Er moet toch gekeken worden of die balans te verbeteren valt.
Verder eens; woningcoorperaties die in handen zijn van de staat kunnen exact er voor zorgen dat mensen betaalbaar kunnen blijven huren, want de schaarse grond blijft in handen van de staad/woco; er is geen particulier die zo aan de woningnood verdient. Dan stabiliseert de markt en verdwijnt het belang naar stijgende prijzen.
Kortom jij mag het anders zien, maar ik herken het aloude verhaal van DNB in een nieuw jasje met de voor hun gewenste uitkomst: de totale hypotheeksom moet naar beneden ongeacht.
Kortom, je bashed het volledige artikel op basis van een eigen aanname. En nogmaals: er wordt gewoon een feitelijke constatering gedaan. Je kan het niet eens zijn met wáárom het onderzoek is uitgevoerd, maar de uitkomst van het onderzoek is niet te ontkrachten door de standpunten van de bron.
Beetje niveau alsof De Telegraaf een onderzoek doet en de conclusies publiceert. Het onderzoek en de conclusietrekking is daadwerkelijk te volgen. Maar jij wil het in de prullenbak gooien, omdat De Telegraaf het heeft onderzocht.
Als je een onderzoek de prullenbak wil ingooien, dan mag je met steekhoudende argumenten komen ipv 'ja maar De Telegraaf is een kutkrant'. Of dat waar is of niet; het gaat om de inhoud.