Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.020.796 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-06 07:23
Ivow85 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:53:
[...]

Juist vanaf de jaren 50/60 is het zonder al te ingrijpende maatregelen prima naar label B te krijgen (met gas, zonder zonnepanelen).

HR++ of triple glas (2500 euro indien kozijnen goed zijn)
Vloerisolatie (1500 euro)
Spouwisolatie (1500-2000 euro)
Alleen goede dakisolatie is ofwel ingrijpend voor de binnenzijde (kapverdieping moet dan opnieuw afgetimmerd en afgewerkt worden), ofwel redelijk kostbaar middels de warm-dak methode waarvoor dus een nieuw dak nodig is.

Als bovenstaande is toegepast, dan kan het huis wat eerst met radiatoren van 80 graden verwarmd werd wel warm gestookt worden met water van 50-60 graden in de radiatoren. En dan komt het al heel dicht bij wat met een 'gewone' warmtepomp haalbaar is. Weliswaar tegen een lager rendement dan bij stoken op echt lage temperatuur, maar het huis wordt wel gewoon warm.

Indien kozijnen al slecht zijn, kun je dat niet tot de kosten voor verduurzamen rekenen. Die zouden dan immers toch al vervangen moeten worden en dan is de stap van enkel naar HR++ of drielaags glas financieel geen onoverkomelijke stap.

Probleem is alleen dat in deze onderkant van de huizenmarkt veel mensen wonen die moeite zullen hebben met zelfs maar de 1500 euro voor vloerisolatie bijeen te sparen, laat staan dat ze geld bij elkaar kunnen leggen voor het hele pakket. Dat is dan echter geen eigenschap van de woning die het verduurzamen onmogelijk maakt. En dat is ook niet iets wat opgelost wordt met het sloop+nieuwbouw. Want de nieuwbouw zal duurder zijn dan wat de bewoners als uitkoopsom voor het oude huis zullen ontvangen, waarmee de nieuwbouw dus óók onbetaalbaar is voor de groep bewoners van deze woningen.
Okay, ben ik duidelijk verkeerd geïnformeerd geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-06 11:40
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Ik denk dat dit wel in een lagere koopprijs voor oudere woningen verdisconteerd zit, maar dat veel kopers vooral kijken naar de lagere prijs. En niet naar de reden waarom die prijs zo lager is.
Dus vooral meer m2 voor het zelfde geld zien. En dat veel kopers van nieuwere woningen er onterecht vanuit gaan dat ze niet/weinig voor onderhoud hoeven te reserveren, "want ze hebben toch een nieuwbouwwoning".
Als dat energielabel nu echt zoden aan de dijk zou zetten..

Stel je koopt een huis en in de maandlasten staat het zo letterlijk omschreven:

huis 1 - maandlasten 800 + energie 200 = 1000 per maand
huis 2 - maandlasten 900 + energie 0 = 900 per maand

Welk huis zou je kiezen?

Juist! Het huis van 800 euro per maand, want die is goedkoper. Zelf je leencapaciteit wordt hier op afgemeten. Bovendien vraagt nog steeds zo ongeveer niemand naar de energierekening, of energie capaciteit van een woning.

Ondertussen betalen wij al 7 jaar minder en 3 jaar geen energie meer. Ik verdien zelfs aan het opladen van de auto voor de deur.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-07-2020 11:44 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-06 19:41

JustDutch

was ambtenaar :)

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:30:
[...]
En om tot die betere toekomstige oplossingen te komen, zul je 'als samenleving' wel tussenstappen moeten maken. Om die stappen te maken zullen er toch voldoende mensen moeten zijn die al "dit jaar die computer kopen". Anders komt die betere 'computer' er volgend jaar alsnog niet. Daarom zijn bepaalde stimuleringen of regelgeving nodig.
Wat je hier schrijft is helemaal in lijn met de manier van denken die wij in Nederland en Duitsland kennen. Maar er zijn ook wel andere modellen. In Amerika zit men veel meer op, als er een probleem ontstaat, dan is er een markt en komt er wel een oplossing. De corona crisis is hier een mooi voorbeeld van. Daar hebben we niet de afgelopen jaren stapjes gemaakt om tot een oplossing te komen, nee er is een acuut probleem en daarvoor zoeken we op dat moment een oplossing.

Kijk, ik ben het helemaal met je eens. Het probleem zit hem in de producten die wij als brandstof gebruiken om energie op te wekken. Het is zonde om olie te verbranden als je er zoveel andere, meer zinvolle dingen mee kunt doen (medicijnen maken om maar eens een dwarsstraat te noemen). Maar dat is meer een gevoel gevoed door mijn achtergrond, dan een waarheid, want ook daar kunt je prima de redenatie als hierboven op loslaten. Als de olie op is, dan vinden we wel iets anders....

Forza Mucca

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

gorgi_19 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 06:45:
[...]

Even een andere theorie samenvatten.

Waarde is wat de gek er voor geeft. Niet alleen bij huizen, dat is ook bij aandelen, auto's, brood, melk, vlees, groente en arbeid. Kan of wil je het niet betalen, dan neem je het niet, of neem je een alternatief. Daar is de huizenmarkt niets vreemds in.
[...]
Volgens mij ga je in de eerste alinea al mank. Je kunt een woning niet zomaar vergelijken met allerlei consumentenproducten met de disclaimer "Kan of wil je het niet betalen, dan neem je het niet, of neem je een alternatief". De huizenmarkt is altijd nog zeer inelastisch qua prijs. De vergelijking met allerlei consumentenproducten gaat absoluut niet op. Mensen hebben onderdak nodig, dat is een van je primaire basisbehoeften (naast kleding en voedsel)...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:32
NiGeLaToR schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:42:
[...]

Als dat energielabel nu echt zoden aan de dijk zou zetten..

Stel je koopt een huis en in de maandlasten staat het zo letterlijk omschreven:

huis 1 - maandlasten 800 + energie 200 = 1000 per maand
huis 2 - maandlasten 900 + energie 0 = 900 per maand

Welk huis zou je kiezen?

Juist! Het huis van 800 euro per maand, want die is goedkoper. Zelf je leencapaciteit wordt hier op afgemeten.
Bij een energiezuinige woning mag je juist wel meer lenen (tot 25k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Misschien een stomme vraag maar ik zie vaak de suggestie (niet per se hier) om een klushuis te kopen. Maar hoe doen jullie dat? Stel je koopt een klushuis, waar haal je dan het geld vandaan om te gaan verbouwen? En de tijd, aannememde dat je gewoon een fulltime baan hebt? De luxe dat je een huis hebt waar je zo pats boem gaat wonen is er niet, dat snap ik ook. Maar ik begrijp niet helemaal hoe de rest van Nederland de tijd en het geld kan vinden om hun woning helemaal om te bouwen. 1000 euro voor een keuken okay, maar de rest van je spaargeld is toch op aan Kosten koper en weet ik wat er nog bij komt? Een modaal huishouden spaart zo'n 10% van hun netto inkomen, á 200 of 250 euro per maand conform de Nibud normen, dan kan je toch never nooit even 10.000 euro neergooien voor vebo
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:38:
Als je een goed verbouwplan hebt, dan kun je het deels extra lenen met een bouwdepot. Maar de meeste mensen zullen het toch uit spaargeld of uit overwaarde van een vorige woning doen. (Via een overbruggingshypotheek)
Ik heb meermaals met een hypotheekadviseur gesproken en dit kwam nooit ter sprake. Spaargeld á 10% van je nettoinkomen (10% conform nibudnormen) maakt zo'n 250 euro spaargeld per maan voor een normaal huishouden, dan kan je toch nooit even 10k euro ophoesten? Hoe werkt zo'n bouwdepot? Overwaarde heb ik niet als starter bijvoorbeeld, maar juist de starter moet toch juist een kluswoning betrekken? Overbruggingshypotheek, bouwdepot, allemaal termen die mij onbekend voorkomen. Ik hoor dat ik zelfs niet mag overbieden omdat het risico bestaat dat de woning niet wordt getaxeerd op die waarde en dat ik dan de lening niet rond krijg. Hoe kan je dan geld uit de hoge hoed toveren?

[ Voor 60% gewijzigd door Michael_OsGroot op 11-07-2020 12:41 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Als je een goed verbouwplan hebt, dan kun je het deels extra lenen met een bouwdepot. Maar de meeste mensen zullen het toch uit spaargeld of uit overwaarde van een vorige woning doen. (Via een overbruggingshypotheek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-06 11:40
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:28:
[...]

Bij een energiezuinige woning mag je juist wel meer lenen (tot 25k).
Ah! En bij energie onzuinig dit bedrag als je het huis dan energiezuinig maakt? Dan is dat inmiddels beter geregeld dan mijn kennis toe liet te denken :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:43
JustDutch schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:19:
[...]
Als we meer energie opwekken dan dat we gebruiken, dan wordt energie gratis (is nu al vaak het geval). En als energie gratis is, waarom zou je dan nog schaarse middelen/ materialen verspillen aan het isoleren van je woning, complexe installaties e.d.
Energie zal nooit gratis worden. Immers, de installaties om energie op te wekken en de infrastructuur kosten geld.

Energie is nu slechts op beperkte momenten gratis: de momenten dat de gemiddelde Nederlander bijna geen energie nodig heeft. De momenten dat we de grootste energiebehoefte hebben, is de energie het duurst.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ivow85 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:03:
[...]

Energie zal nooit gratis worden. Immers, de installaties om energie op te wekken en de infrastructuur kosten geld.
Maar het zal wel zo kunnen zijn dat je op een gegeven moment vooral voor die infrastructuur gaat betalen en minder per kWh. Beetje vergelijkbaar met water: kost per liter nauwelijks wat, maar je betaalt toch een behoorlijk bedrag per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Laatst online: 18-06 19:41

JustDutch

was ambtenaar :)

Je kunt je hypotheek gebruiken om je woning te kopen (je hypotheekverstrekker betaalt de makelaar), of je kunt je hypotheek gebruiken om rekeningen van aannemers te betalen (bouwdepot). Bij een bouwdepot kun je facturen van aannemers naar je hypotheekverstrekker sturen en deze betaalt ze dan uit het bouwdepot. Als je de som van je facturen gelijk is aan je hypotheek, dan is je bouwdepot leeg.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Miks schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:08:
Wat dus meteen het punt onderschrijft dat de huidige prijzen geen rekening houden met toekomstige happenings zoals de onafwendbare verduurzamingsslag.
Dat is grotendeels, maar niet helemaal, correct.

Het gevolg van de schaarste aan goede, duurzame betaalbare woonruimte in veel regio's, maakt dat er een grote groep is aangewezen op de minder goede en iets voordeligere woningen. Echter is het bij die (energie)technisch verouderde woningen aan de onderkant van de markt dusdanig 'dringen' dat het prijsverschil met de duurzame woning slechts gering is. Eigenlijk te klein om het verschil in duurzaamheid en wooncomfort te rechtvaardigen.

In de periode 2010-2015 raakte men de kluswoningen aan de straatstenen niet kwijt, want de volledige verbouwing mee financieren is/was vaak niet mogelijk, er moe(s)t ook nog eigen geld ingestoken worden om een huis wat schreeuwt "HET IS 1970" naar het niveau van 2020 te trekken. Handige mensen konden toen leuke koopjes scoren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Michael_OsGroot schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:34:

Ik heb meermaals met een hypotheekadviseur gesproken en dit kwam nooit ter sprake. Spaargeld á 10% van je nettoinkomen (10% conform nibudnormen) maakt zo'n 250 euro spaargeld per maan voor een normaal huishouden, dan kan je toch nooit even 10k euro ophoesten?
Zo'n 20% van de mensen tussen 20-45 heeft tussen de 10k en 25k een ongeveer 20% heeft meer dan 25k.
https://www.ad.nl/economi...einig-spaargeld~a3ca1746/
Er zijn dus best wel wat mensen die van eigen spaargeld wat kunnen doen.

Bovendien is ook niet iedere kluswoning een bouwval. Er zijn regelmatig woningen waar je op zich prima zou kunnen wonen, maar waar je toch wel aanpassingen zou willen doen om het bij de tijd te krijgen. Dat kan eventueel ook geleidelijk, als je er al woont. Of eventueel met een paar weekends of vakantiedagen klussen voordat je er in trekt.
Ik hoor dat ik zelfs niet mag overbieden omdat het risico bestaat dat de woning niet wordt getaxeerd op die waarde en dat ik dan de lening niet rond krijg. Hoe kan je dan geld uit de hoge hoed toveren?
Het is veel te kort door de bocht dat je niet zou mogen overbieden. De vraagprijs zegt namelijk niets over de taxatiewaarde. Je kunt dus zeker wel overbieden, maar je moet dan wel een taxatie voor de verkoopprijs kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:06
Ik vertelde tijdens de bezichtigingen van ons te koop staande huis (tot afgrijzen van mijn vrouw) te pas en te onpas dat die panelen op het dak 5 tientjes per maand op je energierekening scheelden. Ik weet echter niet of het geholpen heeft haha. Zoals terecht opgemerkt, hikken heel veel mensen aan tegen de initiële kosten van verduurzaming. Omdat het niet op de plank ligt en/of omdat ze de opbrengsten niet kunnen visualiseren. Met name zonnepanelen waren in de periode van zeg vanaf 2015 en eigenlijk nu ook nog een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Magpie schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:32:
Ik vertelde tijdens de bezichtigingen van ons te koop staande huis (tot afgrijzen van mijn vrouw) te pas en te onpas dat die panelen op het dak 5 tientjes per maand op je energierekening scheelden. Ik weet echter niet of het geholpen heeft haha. Zoals terecht opgemerkt, hikken heel veel mensen aan tegen de initiële kosten van verduurzaming. Omdat het niet op de plank ligt en/of omdat ze de opbrengsten niet kunnen visualiseren. Met name zonnepanelen waren in de periode van zeg vanaf 2015 en eigenlijk nu ook nog een no-brainer.
Het is vooral dat de besparing van een hoop maatregelen moeilijk in euro's uit te drukken is. Bij PV panelen kun je nog redelijk eenvoudig de opbrengst schatten, maar ik heb geen idee hoeveel besparing bv HR++ glas geeft.Terwijl je voor 10.000 euro meer of minder koopsom tot op de cent kunt bepalen wat het je in maandlasten scheelt. Dus ik zou ook niet weten wat ik voor bv HR++ glas extra zou willen betalen. Dan ga je dus maar heel veilig zitten en zul je waarschijnlijk veel minder ervoor over hebben dan wat het werkelijk waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Magpie schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:32:
[...] dat die panelen op het dak 5 tientjes per maand op je energierekening scheelden. [...] Met name zonnepanelen waren in de periode van zeg vanaf 2015 en eigenlijk nu ook nog een no-brainer.
Het lastige van zonnepanelen vind ik altijd dat, hoewel je er op de lange termijn flink mee bespaart, het op de korte termijn juist een hoop geld kost terwijl je er maandelijks weinig van merkt. De ROI van zonnepanelen duurt toch wel heel wat jaren en als ik kijk wat er maandelijks wordt afgeschreven aan vaste lasten (Hypotheek, GWE, Verzekeringen, etc.) dan merk ik 5 tientjes meer of minder niet eens terwijl ik wel NU een paar duizend euro moet uitgeven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Harrie_ schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:55:
[...]

Het lastige van zonnepanelen vind ik altijd dat, hoewel je er op de lange termijn flink mee bespaart, het op de korte termijn juist een hoop geld kost terwijl je er maandelijks weinig van merkt. De ROI van zonnepanelen duurt toch wel heel wat jaren en als ik kijk wat er maandelijks wordt afgeschreven aan vaste lasten (Hypotheek, GWE, Verzekeringen, etc.) dan merk ik 5 tientjes meer of minder niet eens terwijl ik wel NU een paar duizend euro moet uitgeven...
Zeker, het is dan ook een investering.
Maar aan de andere kant, 7 jaar is ook wel weer zo voorbij. En vanaf dan is het gratis geld.
Ook al is het een onmerkbare 5 tientjes in de maand ;)

Maarja, het is een afweging die je moet maken in het grotere plaatje.
Soms is isolatie weer waardevoller (tel daar ook het extra beetje woongenot bij), etc, etc

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 11-07-2020 15:03 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

anandus schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:00:
[...]

Zeker, het is dan ook een investering.
Maar aan de andere kant, 7 jaar is ook wel weer zo voorbij. En vanaf dan is het gratis geld.
Ook al is het een onmerkbare 5 tientjes in de maand ;)
Nee dat klopt ook zeker, maar wat ik aangeef: dat is wat het lastig maakt. Ik kan dat geld voor de zonnepanelen aan een hoop dingen besteden waar ik nu heel veel plezier van heb terwijl die zonnepanelen eigenlijk over 7 jaar pas echt 'plezier' opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:59

krvabo

MATERIALISE!

Misschien een stomme vraag maar ik zie vaak de suggestie (niet per se hier) om een klushuis te kopen. Maar hoe doen jullie dat? Stel je koopt een klushuis, waar haal je dan het geld vandaan om te gaan verbouwen? En de tijd, aannememde dat je gewoon een fulltime baan hebt?
Hoe ik het heb gedaan als starter:
Op het moment dat de huizenmarkt weer een beetje begon aan te trekken na de crisis een huis gekocht dat al 2 jaar te koop stond. Al 30 jaar niets aan gedaan, maar op zich degelijk huisje op een prima plaats.

Begonnen met klussen naast m'n 40-urige baan: elke avond tot 9-10 uur, douchen, bed. Elk weekend van 9 tot 1800, en zaterdagavond ook. Zondagavond had ik vrij. Dit heb ik een half jaar volgehouden. Daarna werd het 4 avonden in de week + weekenden, en een half jaar later ben ik 36 uur gaan werken ipv 40. Daardoor had ik 1 vrije dag per 2 weken. Na anderhalf jaar zat ik tegen een burn-out aan en heb ik ontslag genomen. Toen heb ik 3 maanden fulltime geklust in m'n huis (geleefd van spaargeld), maar had ik m'n weekenden weer vrij. Daarna een stuk rustiger gedaan, en dat merkte je ook wel in wat ik gedaan kreeg.

Uiteindelijk kon ik na 3 jaar parttime klussen, zonder op vakantie te gaan en geen andere grote uitgaven, het huis in. Het is nog niet klaar, maar het ziet er uit als een 'thuis'. Elke maand zo'n 500-800 euro sparen (voor uitgaves aan het huis) en alle vrije tijd kwijt.

Zou ik het nog een keer doen? Nee. Is het doenbaar? Ja.
Als je zelf niet kunt klussen ben je gebonden aan een bouwdepot, maar als je zelf niet bang bent wat te proberen kun je eigenlijk zo goed als alles wel zelf doen.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Harrie_ schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:03:
[...]

Nee dat klopt ook zeker, maar wat ik aangeef: dat is wat het lastig maakt. Ik kan dat geld voor de zonnepanelen aan een hoop dingen besteden waar ik nu heel veel plezier van heb terwijl die zonnepanelen eigenlijk over 7 jaar pas echt 'plezier' opleveren...
Tja, dat kan je ook zeggen over sparen, aandelen, etc :)

Carpe Diem of Memento mori?

Daarom noemde ik isolatie ook (in mijn edit), want daar heb je óók gelijk plezier van.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 11-07-2020 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Harrie_ schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:03:
[...]

Wat dat betreft zijn de duurzaamheidsleningen dus wel handig. Dan zie je die paar duizend euro niet van je spaargeld af gaan. Je ziet alleen dat je energierekening een paar tientjes lager wordt en dat je een aantal jaar lang een paar tientjes voor die lening betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Misschien een stomme vraag maar ik zie vaak de suggestie (niet per se hier) om een klushuis te kopen. Maar hoe doen jullie dat? Stel je koopt een klushuis, waar haal je dan het geld vandaan om te gaan verbouwen? En de tijd, aannememde dat je gewoon een fulltime baan hebt?
Ik heb mijn klushuis gekocht in 2015. Ongeveer 0 euro spaargeld over.
Maar het casco was goed, en het huis was bewoonbaar. Vanaf dat moment begonnen met stap voor stap verbouwen. Eerst boven in fases. Daarna een kleine twee jaar kluspauze gehad om ook weer te sparen en nu, beneden begonnen.

Naast zuinig leven en zo veel mogelijk voor de verbouwing opzij zetten, komt deel van het klusbudget komt uit een Duurzaamheidslening en een persoonlijke lening bij de bank. Het huis uit 1902 is al dik 3 jaar gasloos en de energierekening is nu zo'n 50 euro per maand. Eind dit jaar is beneden ook alles geïsoleerd, en verwacht ik dat de energiekosten tussen de 20 en 30 euro per maand uitkomen.

De tijd naast een fulltime baan? ATV en een deel van de vakantiedagen inzetten om te klussen. Weekenden klussen. Wanneer er bijvoorbeeld iemand uit de familie/vriendenkring zijn verjaardag viert op zondag, dan gaan we daar pas in de loop van de middag of in de avond naartoe. Zodat er in de ochtend en (een deel van) de middag gewoon geklust kan worden.
Kleinere klusjes bewaren voor doordeweekse avonden. En ook het halen van klusspullen zo veel mogelijk op doordeweekse avonden doen. Zodat je op klusdagen in het weekend (of op ATV dagen) een dag goed aan de slag kunt.

Bij de grootste klussen is het natuurlijk zaak om hulp in te schakelen. Zo hebben we twee maanden terug toen we beneden begonnen in één weekend met 4 man de hele benedenverdieping gestript. Tegelvloer+beton eruit, plafonds er uit, muren kaal gemaakt, oude elektra eruit etc. De 10-kuub afvalcontainer was te klein.
Nu zijn we stapsgewijs weer aan het opbouwen. De voorzetwanden met isolatie staan tegen de zijgevel. Volgende stap is een muurtje doorbreken, leidingen toilet voorbereiden en de elektra aanleggen. Dat doe ik allemaal alleen. Daarna hopen we half augustus de vloerverwarming aan te kunnen leggen en nieuwe betonvloer te kunnen storten (op Lewisplaten).
Daarna de nieuwe keuken opbouwen, gipsplafonds ophangen, toilet afbouwen, vloer betegelen, elektra afmonteren etc.

Of we dit jaar klaar zijn? Geen idee.

Of het de moeite waard is? Zeer zeker. Dit huis gaat veel meer aan onze eigen wensen voldoen dan wanneer we een huis hadden gekocht waar je zonder veel kluswerk in zou kunnen.
Of het uiteindelijk voordeliger is? Door het zelf te doen misschien. Tel je de uren mee, dan is het zeker niet voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Op dit moment vertaalt een duurzamere woning niet in een betere verkoopprijs.

Stel twee vergelijkbare rijtjeswoning in dezelfde straat worden te koop gezet. 1 heeft een uitbouw - energielabel C. In de andere woning is voor een vergelijkbaar investeringsbedrag als de uitbouw geïnvesteerd in verduurzaming van de woning met H++ glas, overal isolatie en zonnepanelen - energielabel B.

Ik weet wel welke woning het snelst verkocht wordt...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19
Allebij in de huidige markt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NNCi schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:26:

Stel twee vergelijkbare rijtjeswoning in dezelfde straat worden te koop gezet. 1 heeft een uitbouw - energielabel C. In de andere woning is voor een vergelijkbaar investeringsbedrag als de uitbouw geïnvesteerd in verduurzaming van de woning met H++ glas, overal isolatie en zonnepanelen - energielabel B.

Niet alle kopers geven om een uitbouw en niet alle kopers geven om verduurzaming, maar... als ik het plat uiteenzet....met fictieve koopprijzen.

Of je geeft 20000+ uit aan een uitbouw en alles is al verduurzaamd. (je koopt een huis meestal per m2 woonoppervlakte)
Woningprijs 210000

27500 investeren (nieuwe vloer + uitbouw)
8400 kosten koper
35900 euro aan kosten bij aanschaf.

======

Of je geeft die max 9000 euro uit je verduurzaming-budget bij je hypotheek met een beetje extra uit je spaarrekening/overwaarde uit aan zonnepanelen voor wat lagere maandlasten qua stroomverbruik / nieuw HR++ ketel en je uitbouw staat er al.
Woningprijs 225000 (uitbouw van 5x2 geeft ongeveer 15k meerwaarde gemiddeld)

9000 kosten koper
9000 depot
2500 euro nieuwe vloer / schilderen
11500 aan kosten bij aanschaf.

Je hebt dan nog 20000 euro om uit te geven aan hr++ glas, wat isolatie en weet ik het.
En dat is best veel, gezien je ongeveer 3000 euro kwijt ben aan hr++ glas bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ja logisch, als het eenzelfde soort huis is, dan is een uitbouw een veel ingrijpender verbouwing dan isoleren en kozijnen vervangen. Label C is al best prima hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:35

Metro2002

Memento mori

Degene waar het laminaat en de badkamer en keuken de potentiele koper het meeste aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemonhead
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-06 17:24
https://www.nu.nl/geldzak...rder-dan-voor-corona.html

Volgens iemand die baat heeft bij het verkopen van verhuurhypotheken, is het aantal particuliere beleggers op de woningmarkt even afgenomen maar nu weer terug op het oude niveau. Het komt wel overeen met mijn ervaring dat in mijn kenniskring een aantal starters de afgelopen maanden een woning heeft kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
lemonhead schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:15:

Volgens iemand die baat heeft bij het verkopen van verhuurhypotheken, is het aantal particuliere beleggers op de woningmarkt even afgenomen maar nu weer terug op het oude niveau. Het komt wel overeen met mijn ervaring dat in mijn kenniskring een aantal starters de afgelopen maanden een woning heeft kunnen kopen.
Met de huidige rentestanden lijkt het ook erg aanlokkelijk om een deel van je vermogen met een hefboompje in een verhuur-pand te stoppen. Maar ik heb dan toch ook een beetje het zelfde gevoel als bij de mensen die eind jaren 90 in aandelen stapten omdat dat ook alleen maar winst leek te kunnen opleveren. Dat ze (te) laat instappen, op een moment dat de professionele kopers de koopjes al uit de markt hebben gevist.

Desalniettemin kan ik het mij heel goed voorstellen. Naast de mensen met weinig vermogen zijn er ook best veel mensen met een behoorlijk vermogen, die eigenlijk van gekkigheid niet weten wat ze ermee moeten doen. Sparen levert niets op, aandelen zijn erg volatiel en staan hoog en vanwege de lage rente zijn hypotheken goedkoop. Dus aflossen is zonde en je kunt beter extra lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Metro2002 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:43:
[...]

Degene waar het laminaat en de badkamer en keuken de potentiele koper het meeste aanspreekt.
Let met rephrase that for you: degene met vissengraat-laminaat, een witte keuken, een witte badkamer badkamer en een (imitiatie-)taatsdeur tussen woonkamer en hal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 21:39
Harrie_ schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:36:
[...]

Let met rephrase that for you: degene met vissengraat-laminaat, een witte keuken, een witte badkamer badkamer en een (imitiatie-)taatsdeur tussen woonkamer en hal ;)
Zo heeft elke tijd/generatie zijn input natuurlijk :)
Sommige elementen vindt je zelf minder mooi naarmate de tijd verstrijkt en sommige elementen blijf je mooi vinden hoe oud ook.
Vrienden van ons zijn gek op glas in lood en jaren 30 authentiek met gietvloeren of die kleine tegeltjes letterlijk overal. Daar krijg ik jeuk van :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Vers van de pers: - en in het kader van "ontwikkelingen op de huizenmarkt :X

Ook dit jaar zijn de huizenprijzen in onze regio weer flink gestegen. Huizen zijn nu gemiddeld 7,2 procent duurder ten opzichte van een jaar eerder. Dat de prijzen zo kunnen stijgen komt onder meer door de krapte op de woningmarkt. Er staan – afgezet tegen het aantal woningzoekers – weinig huizen te koop.

Volgens Utrechtse makelaar Lindy Hendriks zijn er op dit moment 39000 huizenzoekers en slechts 1400 beschikbare woningen.

Bron: https://indebuurt.nl/utre...dit-moment-voor-2~155466/

De gemiddelde verkoopprijs van een woning in Utrecht is 380 duizend euro. Even ter illustratie: als stel met beiden een modaal inkomen, kun je een hypotheek krijgen van zo’n 285.000 euro, berekende de Hypotheker vorig jaar. Singles hebben het nog lastiger: als eenverdiener met een modaal inkomen stopt je budget bij €163.000. In Utrecht staan er op dit moment twee huizen te koop in die prijscategorie.

Idioot eigenlijk, 380k voor een gemiddelde woning in Utrecht 8)7

En ook in andere gemeentes:
Overbieden of misgrijpen? Gekte slaat ook toe op Deurnese huizenmarkt: https://www.ed.nl/de-peel...ese-huizenmarkt~ad6421c4/

[ Voor 15% gewijzigd door MaStar op 13-07-2020 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43
Wanneer kunnen we nu goed de impact zien van de lockdown / het Corona hoogtepunt?

Moeten we dan kijken naar de prijzen zoals ze passeren bij de notaris 8-9 weken later?

Want dat zou dan ongeveer nu zo'n beetje zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Requiem19 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:40:
Wanneer kunnen we nu goed de impact zien van de lockdown / het Corona hoogtepunt?

Moeten we dan kijken naar de prijzen zoals ze passeren bij de notaris 8-9 weken later?

Na 3 - 6 maanden zou ik zeggen. Dus pas in het najaar ;)

Maar reken maar niet op een daling. Je ziet dat het momenteel nog gewoon keihard stijgt - en niet is afgekoeld. Zie bovenstaande berichten.

[ Voor 15% gewijzigd door MaStar op 13-07-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MaStar schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:36:

Idioot eigenlijk, 380k voor een gemiddelde woning in Utrecht 8)7
Idioot veel of idioot weinig...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 15:48

Comgenie

Soms heb je dat

[..]

De gemiddelde verkoopprijs van een woning in Utrecht is 380 duizend euro. Even ter illustratie: als stel met beiden een modaal inkomen,kun je een hypotheek krijgen van zo’n 285.000 euro, berekende de Hypotheker vorig jaar.

[..]
Wel jammer dat de illustratie getallen gebruikt van vorig jaar. Het modaal inkomen is hoger geworden en het partner-inkomen telt sinds dit jaar voor een hoger percentage mee voor het bepalen van de max. hypotheek. Daarnaast is de rente natuurlijk ook omlaag gegaan.

Ik heb net de ING hypotheek bereken site voor 2 modale inkomens ingevuld en ik kom uit op een max van € 372.580 (10 jaar rentevast).

Het blijven natuurlijk wel belachelijk hoge bedragen die alleen maar meer omhoog vliegen wanneer mensen meer kunnen lenen.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:09

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

lemonhead schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:15:

Ik denk dat er ook een "nieuwe"markt aan huurders is ontstaan, iedereen die achter het net vist op de koopmarkt en de biedingstrijd verliest maar wel per sé moet/wil wonen.

Exit expats, enter de starters die gaan huren.?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
Fraggert schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:18:
[...]

Ik denk dat er ook een "nieuwe"markt aan huurders is ontstaan, iedereen die achter het net vist op de koopmarkt en de biedingstrijd verliest maar wel per sé moet/wil wonen.

Huren starters niet al? Waar wonen die anders nu op dit moment?

[ Voor 5% gewijzigd door Dane86 op 13-07-2020 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:33
Dane86 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:35:
[...]

Bij de ouders, nog tijdelijk in een studentenflat, met anderen in een huurhuis, in een kleinere huurhuis, antikraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

GeeMoney schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:24:
[...]

Zo heeft elke tijd/generatie zijn input natuurlijk :)
Sommige elementen vindt je zelf minder mooi naarmate de tijd verstrijkt en sommige elementen blijf je mooi vinden hoe oud ook.
Vrienden van ons zijn gek op glas in lood en jaren 30 authentiek met gietvloeren of die kleine tegeltjes letterlijk overal. Daar krijg ik jeuk van :+ .
Dat was niet mijn punt. Niet iedereen is even trendgevoelig natuurlijk maar de 'trend' op dit moment is de bekende vissengraatvloer, taatsdeur, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dane86 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:35:
[...]

er zijn genoeg starters die niet terecht kunnen in de sociale huur vanwege wachttijde en/of te hoge inkomens.

Dit zijn de lui die bijv nog thuiswonen of op (studenten)kamers.

Daar wil je wel weg als je de route huisje, boompje, labrador wilt volgen.

@FastFox91 snelle henkie was me voor d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 13-07-2020 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:32
Harrie_ schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:46:
[...]

Dat was niet mijn punt. Niet iedereen is even trendgevoelig natuurlijk maar de 'trend' op dit moment is de bekende vissengraatvloer, taatsdeur, etc.
En ik maar denken dat het nog steeds om die Ikea Funda lamp gaat :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Fraggert schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:48:
[...]

er zijn genoeg starters die niet terecht kunnen in de sociale huur vanwege wachttijde en/of te hoge inkomens.

Dit zijn de lui die bijv nog thuiswonen of op (studenten)kamers.

Daar wil je wel weg als je de route huisje, boompje, labrador wilt volgen.

@FastFox91 snelle henkie was me voor d:)b
Ja dat klopt, maar als je ziet wat er voor een huur gevraagd wordt voor een beetje leuk appartement moet je toch al gauw een riant salaris laten zien voordat je het appartement mag huren. Misschien dat de prijzen nu iets dalen, maar als je alleen moet huren en 800 euro per maand moet opbrengen is dat nog steeds heel duur. De prijzen die men voorheen kon vragen aan expats worden nu misschien tijdelijk wat lager, maar is voor de gemiddelde starter nog steeds achterlijk veel geld. Je zou eigenlijk nooit meer uit moeten geven dan 1/3e van je inkomen aan huur.

Maar sinds mijn eerste baan heb ik nooit minder dan 700 euro per maand betaald aan huur en dan moest ik daarvoor ook nog een appartement delen met een huisgenoot anders was het niet mogelijk. Dat was in het begin bijna de helft van het inkomen. Dit was wel in een grote stad, ik weet niet wat ervaringen zijn daar buiten... Dit was overigens 7 jaar geleden al zo, dus in 2013.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
MaStar schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Na 3 - 6 maanden zou ik zeggen. Dus pas in het najaar ;)

Maar reken maar niet op een daling. Je ziet dat het momenteel nog gewoon keihard stijgt - en niet is afgekoeld. Zie bovenstaande berichten.
Weinig nieuws, 'indebuurt' is nou niet echt een AAA-nieuwsbron die nieuwe dingen zegt.

En ook verwacht. De hoogste huizenprijs in de vorige conjuctuurgolf ontstond ook ná de bankencrisis.
Requiem19 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:40:

Klopt.

Het meest duidelijke vind ik nog altijd het volgende plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxSKcIJ_eO6VMc98jRPiG8ZWqD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJ6tGkargGRyUaJv2gaCH7KR.jpg?f=fotoalbum_large

De jaar-op-jaar stijging gaat afnemen maar blijft het hele jaar boven nul, de kwartaal-op-kwartaal stijging zal volgens Rabobank eind dit jaar omslaan (maar dan zal NVM gaan roepen dat je niet kwartaal-op-kwartaal mag vergelijken).

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 13-07-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dane86 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:56:
[...]

Ja dat klopt, maar als je ziet wat er voor een huur gevraagd wordt voor een beetje leuk appartement moet je toch al gauw een riant salaris laten zien voordat je het appartement mag huren. Misschien dat de prijzen nu iets dalen, maar als je alleen moet huren en 800 euro per maand moet opbrengen is dat nog steeds heel duur. De prijzen die men voorheen kon vragen aan expats worden nu misschien tijdelijk wat lager, maar is voor de gemiddelde starter nog steeds achterlijk veel geld. Je zou eigenlijk nooit meer uit moeten geven dan 1/3e van je inkomen aan huur.

Maar sinds mijn eerste baan heb ik nooit minder dan 700 euro per maand betaald aan huur en dan moest ik daarvoor ook nog een appartement delen met een huisgenoot anders was het niet mogelijk. Dat was in het begin bijna de helft van het inkomen. Dit was wel in een grote stad, ik weet niet wat ervaringen zijn daar buiten... Dit was overigens 7 jaar geleden al zo, dus in 2013.
ja klopt, maar ja, dan gaan mensen dus samen huren als stel. Alleen kopen is tegenwoordig nagenoeg kansloos.

Er zal op zo'n markt natuurlijk ook een verschuiving moeten plaatsvinden. Als je door de markt met je dikke schaal 14 vroeger haast meteen naar je vrijstaande villa kon, heb je daar nu een partner voor nodig, of je moet in een andere segment gaan zitten zoeken.

Die verschuiving wordt nu al gefaciliteerd (koopmarkt) door ruimere regels om 2de inkomens zwaarder te laten tellen.

je krijgt nu gewoon voor je geld een ander product haast.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 13-07-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik wist niet dat de Rabobank een glazen bol had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Richh schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:06:

Klopt.

[Afbeelding]

De jaar-op-jaar stijging gaat afnemen maar blijft het hele jaar boven nul, de kwartaal-op-kwartaal stijging zal volgens Rabobank eind dit jaar omslaan (maar dan zal NVM gaan roepen dat je niet kwartaal-op-kwartaal mag vergelijken).
er is maar 1 rem die hier de boel kan laten stoppen, en dat is als gevolg van Corona alsnog volgend jaar een hele zwik bedrijven (groot en klein) hun hoofd niet boven water blijken te kunnen houden.

Overal waar mensen aanwezig moeten zijn wordt je beperkt door, grofweg, de helft van je klanten. Kijk naar de horeca, vervoersbedrijven, noem maar op.

Maar voorlopig heeft het er geen hele grote schijn van:

https://www.businessinsid...ailliet-corona-juni-2020/

leeswijzer: ja, er zijn meer faillissementen, maar véél minder dan ik tot nu verwacht had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Skyaero schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:12:
Ik wist niet dat de Rabobank een glazen bol had.
Iedere grootbank en de DNB heeft een glazen bol, en die zal het vast beter doen dan het exemplaar van het plebs dat er op een forum over discussieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:04
Er staat toch ook raming? = onnauwkeurige berekening vooraf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Richh schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:17:
[...]

Iedere grootbank en de DNB heeft een glazen bol, en die zal het vast beter doen dan het exemplaar van het plebs dat er op een forum over discussieert.
hear, hear d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Zo te zien hebben we ons huis dan mooi op een piek verkocht. Alleen jammer dat het aangekochte huis net zo gestegen is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Weinig nieuws, 'indebuurt' is nou niet echt een AAA-nieuwsbron die nieuwe dingen zegt.

En ook verwacht. De hoogste huizenprijs in de vorige conjuctuurgolf ontstond ook ná de bankencrisis.

[...]

Klopt.

[Afbeelding]

Fascinerende van dat plaatje is dat effecten op de woningmarkt in 2020 nagenoeg alleen bestaan uit aflvlakking van de prijssteiging en dat in 2021 er echt een daling zal zijn.

Wat is dan de reden voor die daling in 2021? Hangt dat samen met de verwachting dat de economische malaise in 2021 pas echt zich zal manifesteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Fraggert schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:16:
[...]

er is maar 1 rem die hier de boel kan laten stoppen, en dat is als gevolg van Corona alsnog volgend jaar een hele zwik bedrijven (groot en klein) hun hoofd niet boven water blijken te kunnen houden.

Overal waar mensen aanwezig moeten zijn wordt je beperkt door, grofweg, de helft van je klanten. Kijk naar de horeca, vervoersbedrijven, noem maar op.

Maar voorlopig heeft het er geen hele grote schijn van:

leeswijzer: ja, er zijn meer faillissementen, maar véél minder dan ik tot nu verwacht had.
Komt omdat we er nu tientallen miljarden tegenaan smijten om alles heel te houden :P dat betekent niet dat bedrijven nu gezond zijn. En zelfs al komen we er in Nederland goed door, dan zit je nog met een van onze grootste exportmarkten (USA) die er nog wel eventjes mee zit.

Los daarvan zat de conjuctuur-economie sowieso al op het toppunt van de golf (lage werkloosheid, hard stijgende economie) met een indirect gevolg naar de woningmarkt.

Duidelijk is wel dat we de echte klap nog niet hebben gehad, en dat de woningmarkt daar weer traagcyclisch op reageert.
Requiem19 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:19:
[...]

Fascinerende van dat plaatje is dat effecten op de woningmarkt in 2020 nagenoeg alleen bestaan uit aflvlakking van de prijssteiging en dat in 2021 er echt een daling zal zijn.
Opzich is dat niet heel fascinerend, toch? Toegegeven, een paar maanden geleden dacht ik dat de woningmarkt wel eventjes van het ene op het andere kwartaal van +8 naar -8 zou kunnen gaan als de poep de ventilator raakt :P maar tegelijkertijd is dat nog nooit gebeurd. De woningmarkt (en trouwens zelfs de wereldeconomie) slaan niet in 1x om; die hebben een jaartje 'stilstand' nodig om tot een bear market te gaan. Mocht dat gebeuren.

Edit: zoals Fraggert hieronder zegt: veerkracht inderdaad :P
Wat is dan de reden voor die daling in 2021? Hangt dat samen met de verwachting dat de economische malaise in 2021 pas echt zich zal manifesteren?
Onder andere, ja.

Maar interessanter is denk ik dan de toelichting van Rabobank zelf, die vindje hier: https://economie.rabobank...e-huizenprijzen-verwacht/ en je kan gelijkwaardige voorspellingen bij DNB, ABN etc vinden.

[ Voor 32% gewijzigd door Richh op 13-07-2020 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Richh schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Komt omdat we er nu tientallen miljarden tegenaan smijten om alles heel te houden :P dat betekent niet dat bedrijven nu gezond zijn. En zelfs al komen we er in Nederland goed door, dan zit je nog met een van onze grootste exportmarkten (USA) die er nog wel eventjes mee zit.

Los daarvan zat de conjuctuur-economie sowieso al op het toppunt van de golf (lage werkloosheid, hard stijgende economie) met een indirect gevolg naar de woningmarkt.

Duidelijk is wel dat we de echte klap nog niet hebben gehad, en dat de woningmarkt daar weer traagcyclisch op reageert.
Abosluut, niks doen kan catastrofaal zijn, maar je ziet nu ook dat ingrijpen toch ook een nadelige invloed kan hebben. De woningmarkt is er een die niet heeft kunnen uitkomen op een hoognodige prijsdaling, aan allke kanten zijn er nog schepjes bijgedaan m.b.t. de betaalbaarheid (lees hier niet de vraagpijs, maar de lage rente en leennormen) van woningen.

Er ziin heel veel bedrijven/bedrijfjes die inderdaad in zeer zwaar weer zitten en (haast wonder boven wonder) nog steeds niet leiden tot straten vol dichtgetimmerde deuren en leegstaande bedrijfspanden.

Ik merkte hier eerder al op dat onze economie een heel stuk veerkrachtiger is dan gedacht wordt.

Het zal mij straks benieuwen waar onze totaalcijfers voor 2020 op uitkomen qua economie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Requiem19 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:19:
[...]

ja, lees hier maar , dat zijn wel angstaanjagende cijfers hoor

"In 2021 wordt een grote faillissementsgolf verwacht, dan zullen tussen de 6.500 en 10.000 bedrijven failliet gaan, 1,5 tot 2,5 procent van het totaal."

[ Voor 12% gewijzigd door Fraggert op 13-07-2020 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik weet niet welk model ze bij de Rabo gebruiken, maar dat betekent dat ze nu al op -8% zitten van 'top naar dal'. In 2008 ging de huizenmarkt op slot en dan zie je in 2012 & 2013 een JoJ daling van >-6%. In 2009, 2010 en 2011 was dat respectievelijk -3,4%, -2,2% & -2,4%.

Volgens mij is die glazenbol een beetje vies, want dan zou de Corona crisis de markt sneller/harder raken de crisis op de huizenmarkt. Terwijl de Corona crisis volgens mij vooral de onderkant van de arbeidsmarkt hard heeft geraakt. Helemaal als de economie in 2021 alweer opveert, dan gaan er weinig mensen de noodzaak voelen om fors te zakken.

We gaan het zien, maar eerst moet de markt nog om van verkopersmarkt naar kopersmarkt. En dat is nu misschien bezig, maar dat moet eerst nog wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
TheGhostInc schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:36:
[...]

Ik weet niet welk model ze bij de Rabo gebruiken, maar dat betekent dat ze nu al op -8% zitten van 'top naar dal'. In 2008 ging de huizenmarkt op slot en dan zie je in 2012 & 2013 een JoJ daling van >-6%. In 2009, 2010 en 2011 was dat respectievelijk -3,4%, -2,2% & -2,4%.

Volgens mij is die glazenbol een beetje vies, want dan zou de Corona crisis de markt sneller/harder raken de crisis op de huizenmarkt. Terwijl de Corona crisis volgens mij vooral de onderkant van de arbeidsmarkt hard heeft geraakt. Helemaal als de economie in 2021 alweer opveert, dan gaan er weinig mensen de noodzaak voelen om fors te zakken.
Eens, de daling is erg sterk binnen 1 jaar tijd als die voorspelling klopt. Overigens is ABN met geloof ik 2% daling in 2021 ook een heel stuk milder dan Rabo die inderdaad iets van 8% stelt. Die hebben alleen niet zo'n mooi kwartaal-op-kwartaal plaatje gemaakt :+

Je zou het kunnen verklaren omdat er nu vrij veel lucht in de markt is, omdat doorstroming met forse overwaarde nu volgens mij een veel groter ding is dan in 2008, en vastgoed door de lage rente veel meer beleggers kent (gevoeliger voor speculatie). Tegelijkertijd denk ik dat je gelijk hebt en dat de daling minder sterk zal zijn dan wat hier staat.
We gaan het zien, maar eerst moet de markt nog om van verkopersmarkt naar kopersmarkt. En dat is nu misschien bezig, maar dat moet eerst nog wel gebeuren.
Inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:18:
[...]

"Onze" expats huren tussen de 2k-4k per maand gemeubileerd. Dat lijkt me niet 1:1 te vervangen voor huurders uit de startersmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Z___Z schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:45:
[...]

"Onze" expats huren tussen de 2k-4k per maand gemeubileerd. Dat lijkt me niet 1:1 te vervangen voor huurders uit de startersmarkt.
Ja, en? Die woningen staan leeg, denk je echt dat als daar geen expats voor staan de eigenaar denkt, fuckit...komt over 2 jaar wel iemand een keer voor?

Die moeten met lagere huren andere klandizie trekken, of de boel op de markt gooien, en dat laatste hebben we dus al zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
TheGhostInc schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:36:
[...]

Interessante

Zelfs zelf als datzelfde zou gebeuren de komende jaren, dan kom je volgens mij nog steeds uit op woningprijzen die nog steeds de gemiddelde modaalverdiener niet kan betalen. De enorme groei van 2019 en 2020 is al bijna meer dan die percentages bij elkaar opgeteld. Kom je op het pijl uit van begin 2019 ongeveer.

Zeg ik even zonder heel erg goed te rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:25
[...]

Inderdaad, dat zijn niet echt 2 vergelijkbare huurders. Het zal misschien wel helpen omdat als de prijzen aan de bovenkant omlaag gaan, dit doorwerkt naar beneden en dus ook voor de starters de prijzen omlaag zullen gaan. Maar dat is iets dat wel even tijd nodig heeft, en als tegen die tijd de expats weer welkom zijn (en dat is wel de verwachting) komt die daling niet eens tot de starters.
Fraggert schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:47:
[...]

Ja, en? Die woningen staan leeg, denk je echt dat als daar geen expats voor staan de eigenaar denkt, fuckit...komt over 2 jaar wel iemand een keer voor?

Die moeten met lagere huren andere klandizie trekken, of de boel op de markt gooien, en dat laatste hebben we dus al zien gebeuren.
Die verschillen in prijs zijn te groot. Zulke huizen moet je dan voor de helft van de prijs op de markt zetten. Oftewel dan krijg je 1 jaar leeg staan en dan 1 jaar expats vs. huurders die er misschien wel lang in blijven zitten. Prijsdalingen geloof ik wel, maar voordat die richting startersprijzen gaan moet er nog wel wat meer gebeuren.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

redwing schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:51:
Die verschillen in prijs zijn te groot. Zulke huizen moet je dan voor de helft van de prijs op de markt zetten. Oftewel dan krijg je 1 jaar leeg staan en dan 1 jaar expats vs. huurders die er misschien wel lang in blijven zitten. Prijsdalingen geloof ik wel, maar voordat die richting startersprijzen gaan moet er nog wel wat meer gebeuren.
ergo, die gaan dus de verkoop in wat we ook al hebben gezien. Genoeg die het te heet onder de voeten vonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Denk zelf ook dat expat verhuur eerder in de verkoop gaat, dan naar de starter huurmarkt. Als je die woningen gaat verhuren aan starters, moet je van de meubels af, huis leeg maken, tegen veel lagere huur verhuren en met grote kans dat de huurder lang blijft zitten. Met als kers op de taart, kans dat de huurder de huur niet meer kan betalen en je in een uitzettingsprocedure terecht komt dat maanden kan duren. Het zijn vaak courante woningen op gewilde locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Laatst online: 16-05-2023
Fraggert schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:53:
[...]

ergo, die gaan dus de verkoop in wat we ook al hebben gezien. Genoeg die het te heet onder de voeten vonden worden.
Verkoop hangt ook sterk af van het moment waarop ingekocht is. Iemand die gekocht heeft ergens 3-5 jaar geleden verkoopt nu mogelijk. Aan de andere kant zal diegene ook de gedachten hebben dat geld dat vrijkomt ook weer ergens in moet anders kost het immers geld. Kan dus ook zomaar dat zo iemand genoegen neemt met een tijdje 2% i.p.v. 5% rendement bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:48

Aidix

Geluidspietlut

[...]

Dure expats heb je dan. Als ik kijk bij mijn IT collega's uit zuid europa en india dan zitten ze eerder tussen 1300-1600 want meer wil de werkgever niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Beanie schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:10:
[...]

Verkoop hangt ook sterk af van het moment waarop ingekocht is. Iemand die gekocht heeft ergens 3-5 jaar geleden verkoopt nu mogelijk. Aan de andere kant zal diegene ook de gedachten hebben dat geld dat vrijkomt ook weer ergens in moet anders kost het immers geld. Kan dus ook zomaar dat zo iemand genoegen neemt met een tijdje 2% i.p.v. 5% rendement bijvoorbeeld.
Het punt is dat een hele brede discussie dan weer toegespits wordt op een paar voorbeeldjes onder het motto "N = nietzoveel".

We zagen gewoon dat veel woningen in deze markt verkocht werden, dat mag duidelijk zijn. Er zullen er ook tussen zitten die die keus, for whatever reason, niet gaan of kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Aidix schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:16:
[...]

Dure expats heb je dan. Als ik kijk bij mijn IT collega's uit zuid europa en india dan zitten ze eerder tussen 1300-1600 want meer wil de werkgever niet betalen.
Ja, ze zeggen dat er niks te vinden is voor minder voor 6-12 maanden. Ik bemoei me er verder niet mee. Ze zoeken ook wel de dure locaties uit. Zeker de expats uit de VS. Die kennen alleen Amsterdam. Ze zitten dan in de Pijp of ergens op loopafstand van Amsterdam CS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Aidix schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:16:
[...]

Je hebt veel verschillende type expats. Het zijn niet alleen groepen uit 'lagere lonen' landen.

Als je kijkt in de zakelijke dienstverlening zullen het ook redelijk wat expats zijn die een flink bruto salaris hebben. Als je daar de 30% voor krijgt, is je netto positie op z'n zachtst gezegd behoorlijk lekker.

(zo hadden wij ooit een beginnende collega uit Estland die netto meer over hield dan Nederlandse collega's die al 4 jaar in het bedrijf werkten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Z___Z schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:02:
Denk zelf ook dat expat verhuur eerder in de verkoop gaat, dan naar de starter huurmarkt. Als je die woningen gaat verhuren aan starters, moet je van de meubels af, huis leeg maken, tegen veel lagere huur verhuren en met grote kans dat de huurder lang blijft zitten. Met als kers op de taart, kans dat de huurder de huur niet meer kan betalen en je in een uitzettingsprocedure terecht komt dat maanden kan duren. Het zijn vaak courante woningen op gewilde locaties.
Een particulier gooit het misschien in de verkoop. Maar een investeerder koopt een huis om het voor lange termijn te verhuren, niet om het weer zo snel mogelijk te verkopen als zijn huurder er uit gaat. Ze zullen gewoon wat water bij de wijn moeten doen en niet 2000 euro per maand moeten vragen maar 1700-1800. Dan nog steeds is er voldoende rendement te behalen met een beleggingspand. Wat moet een belegger immers met het geld wat hij opstrijkt met de verkoop van het pand. Hij heeft nou juist het pand om er geld aan te verdienen en om zijn geld in vast te zettten.

Ik heb het gevoel dat iedereen hier allerlei scenario's opschrijft vanuit zijn eigen hoop dat het gebeurd, maar als er geen 2e lockdown gaat komen, dan denk ik toch dat de effecten tijdelijk zijn. Een kleine correctie de komende tijd op de oververhitting is helemaal niet erg. De vraag is niet lager op dit moment, en het aanbod niet groter. Dus wat zijn we er uiteindelijk nou mee opgeschoten?

Wat je vooral nu hoort is dat er veel jongeren en starters hun baan kwijt zijn of gaan raken en dat zijn nou net de mensen die al niet in de markt zitten voor een koophuis.

Dit plaatje vertelt wel een beetje het verhaal van dit moment, hoe het zich gaat ontwikkelen is natuurlijk nog onduidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TPxfRI9xECsSszbnom2JxxQ4j4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VG9tAE1ZVQaeXI762LqtBoj4.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Dane86 op 13-07-2020 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lemonhead
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-06 17:24
Vers van de pers: - en in het kader van "ontwikkelingen op de huizenmarkt :X

Ook dit jaar zijn de huizenprijzen in onze regio weer flink gestegen. Huizen zijn nu gemiddeld 7,2 procent duurder ten opzichte van een jaar eerder. Dat de prijzen zo kunnen stijgen komt onder meer door de krapte op de woningmarkt. Er staan – afgezet tegen het aantal woningzoekers – weinig huizen te koop.

Volgens Utrechtse makelaar Lindy Hendriks zijn er op dit moment 39000 huizenzoekers en slechts 1400 beschikbare woningen.

Zolang je vergelijkt met een jaar eerder zul je vrijwel altijd een stijging hebben, ook als er al een daling ingezet zou zijn (wat waarschijnlijk niet is gebeurd). Dit soort berichten zegt dus weinig over de huidige stand van zaken op de huizenmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Dane86 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:25:
[...]

Een particulier gooit het misschien in de verkoop. Maar een investeerder koopt een huis om het voor lange termijn te verhuren, niet om het weer zo snel mogelijk te verkopen als zijn huurder er uit gaat. Ze zullen gewoon wat water bij de wijn moeten doen en niet 2000 euro per maand moeten vragen maar 1700-1800. Dan nog steeds is er voldoende rendement te behalen met een beleggingspand. Wat moet een belegger immers met het geld wat hij opstrijkt met de verkoop van het pand. Hij heeft nou juist het pand om er geld aan te verdienen en om zijn geld in vast te zettten.

Ik heb het gevoel dat iedereen hier allerlei scenario's opschrijft vanuit zijn eigen hoop dat het gebeurd, maar als er geen 2e lockdown gaat komen, dan denk ik toch dat de effecten tijdelijk zijn. Een kleine correctie de komende tijd op de oververhitting is helemaal niet erg. De vraag is niet lager op dit moment, en het aanbod niet groter. Dus wat zijn we er uiteindelijk nou mee opgeschoten?

Wat je vooral nu hoort is dat er veel jongeren en starters hun baan kwijt zijn of gaan raken en dat zijn nou net de mensen die al niet in de markt zitten voor een koophuis.

Dit plaatje vertelt wel een beetje het verhaal van dit moment, hoe het zich gaat ontwikkelen is natuurlijk nog onduidelijk:
[Afbeelding]
De professionele belegger gaat eerder het pand leeg laten staan dan de huur verlagen. Kijk maar naar commerciele panden. Het probleem van huur verlagen is namelijk dat je zittende huurders ook een lagere huur willen. Zeker voor de expat markt, die gemeubileerd huren. Als er opeens keus is in dezelfde wijk voor minder, is het voor hun een kwestie van hun koffer inpakken en verhuizen naar de lagere huur. Expat markt is ook meer een long-stay hotel. Huur verlagen is gewoon een slechte lange termijnstrategie en probeer je als verhuurder dus zo lang mogelijk uit te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Z___Z schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:13:
[...]

De professionele belegger gaat eerder het pand leeg laten staan dan de huur verlagen. Kijk maar naar commerciele panden. Het probleem van huur verlagen is namelijk dat je zittende huurders ook een lagere huur willen. Zeker voor de expat markt, die gemeubileerd huren. Als er opeens keus is in dezelfde wijk voor minder, is het voor hun een kwestie van hun koffer inpakken en verhuizen naar de lagere huur. Expat markt is ook meer een long-stay hotel. Huur verlagen is gewoon een slechte lange termijnstrategie en probeer je als verhuurder dus zo lang mogelijk uit te stellen.
Wat doet een belegger in dit geval dan? Een reële inschatting maken van hoe lang het leeg staat en verlies pakken? Verkopen is dan toch een extreme korte termijn gedachte

Die expat contracten zijn vaak wel voor een specifieke termijn vastgelegd, volgens mij kunnen ze die niet zomaar opzeggen halverwege.

[ Voor 10% gewijzigd door Dane86 op 13-07-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09-2024
Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:18:
Zo te zien hebben we ons huis dan mooi op een piek verkocht. Alleen jammer dat het aangekochte huis net zo gestegen is :+
Dit is inderdaad de crux... zolang je in de markt zit maakt het allemaal vrij weinig uit. Ontwikkelingen op de markt zijn voornamelijk van belang voor starters en degene die hun eigen vermogen willen verzilveren. Regionale verschillen daar gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
Dane86 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:20:
[...]

Verkopen is dan toch een extreme korte termijn gedachte
Dat zou toch wat zijn. Al die zenuwachtige beleggers, die de markt verpest hebben, en nu bij het eerste hobbeltje hun vastgoed verkopen om dat laatste beetje verkoopwinst mee te pakken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09-2024
Dane86 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:20:
[...]

Wat doet een belegger in dit geval dan? Een reële inschatting maken van hoe lang het leeg staat en verlies pakken? Verkopen is dan toch een extreme korte termijn gedachte

Die expat contracten zijn vaak wel voor een specifieke termijn vastgelegd, volgens mij kunnen ze die niet zomaar opzeggen halverwege.
Institutionele beleggers als pensioenfondsen doen zelf vrijwel nooit iets. Is veelal allemaal uitbesteed aan vastgoedfondsen die de selectie van panden en operations doen. Waar dat in de praktijk op neerkomt is dat de beleggingen worden aangehouden en conform reguliere proces periodiek worden gewaardeerd. Die waardering zal dan afnemen. Beleggen dus inderdaad voor de lange termijn en nemen tijdelijk verlies. Wat er hoogstens gebeurt is dat nieuwe investeringen tijdelijk uitblijven. Dat is meer een gedragsaspect dan rationeel denken, bij afwaarderingen is het toekomstig rendement juist hoger.

Wat in de retail sector wel voorkomt is dat bijv. nieuwe huurders een aantal maanden gratis huren om bezetting vol te krijgen. Er worden dus concessies gedaan en niet verkocht. Ze zouden überhaupt eerst een koper moeten vinden, en daar staan dan hoge discounts tegenover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:38
Als er nu weer een bull run komt op aandelen en vastgoed/woningen dan heeft dat mogelijk te maken met het narratief dat geld waardeloos wordt omdat de centrale banken heel veel geld bijdrukken. De afgelopen 10 jaar hebben we gezien dat 'de economie' (reele economie) er niet veel beter op geworden is maar dat er vooral sprake is van asset price inflation. Niemand lijkt er rekening mee te houden dat er na de corona crisis een periode van langdurige deflatie net zo waarschijnlijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Maahes op 13-07-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
Maahes schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:00:
Als er nu weer een bull run komt op aandelen en vastgoed/woningen dan heeft dat mogelijk te maken met het narratief dat geld waardeloos wordt omdat de centrale banken heel veel geld bijdrukken. De afgelopen 10 jaar hebben we gezien dat 'de economie' (reele economie) er niet veel beter op geworden is maar dat er vooral sprake is van asset price inflation. Niemand lijkt er rekening mee te houden dat er na de corona crisis een periode van langdurige deflatie net zo waarschijnlijk is.
Dan gaan we Japan achter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

[Afbeelding]
Heb je ook een plaatje met de situatie in andere jaren? Het lijkt mij namelijk niet heel bijzonder dat er bij jongeren een piek in de werkloosheid is aan het eind van het schooljaar/collegejaar.

Wat expat-verhuur betreft, ik ken de situatie/voorwaarden van de expats niet, maar ik kan mij voorstellen dat het vaak zal voorkomen dat een woning gehuurd wordt door het bedrijf (of dat die de huur 1 op 1 vergoeden) en dat je als (al zittende) werknemer dus niet heel veel te maken hebt met wat de huurprijs is. Dan blijf je gewoon in je woning zitten, ook als de huur van de buren lager is. Bij deze korte-termijn verhuur, waarbij je weet dat de huurder op relatief korte termijn weer vertrekt, kan ik mij dus best voorstellen dat je als verhuurder de huur voor een vrijkomende woning fors lager maakt.

Voor langere verhuurperiodes zou ik dat niet doen en ook als je met een bepaalde werkgever meerdere contracten hebt zou ik daar voorzichtig in zijn. Anders wil dat bedrijf waarschijnlijk ook dat de huur van de andere expats lager wordt. Dan is een tijdje zonder bewoning soms beter dan de huur verlagen. (Ook verkoop is natuurlijk een optie, aangezien de prijzen de laatste jaren wel heel veel gestegen zijn kun je je winst nemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 07:27:
[...]

Heb je ook een plaatje met de situatie in andere jaren? Het lijkt mij namelijk niet heel bijzonder dat er bij jongeren een piek in de werkloosheid is aan het eind van het schooljaar/collegejaar.

Wat expat-verhuur betreft, ik ken de situatie/voorwaarden van de expats niet, maar ik kan mij voorstellen dat het vaak zal voorkomen dat een woning gehuurd wordt door het bedrijf (of dat die de huur 1 op 1 vergoeden) en dat je als (al zittende) werknemer dus niet heel veel te maken hebt met wat de huurprijs is. Dan blijf je gewoon in je woning zitten, ook als de huur van de buren lager is. Bij deze korte-termijn verhuur, waarbij je weet dat de huurder op relatief korte termijn weer vertrekt, kan ik mij dus best voorstellen dat je als verhuurder de huur voor een vrijkomende woning fors lager maakt.

Voor langere verhuurperiodes zou ik dat niet doen en ook als je met een bepaalde werkgever meerdere contracten hebt zou ik daar voorzichtig in zijn. Anders wil dat bedrijf waarschijnlijk ook dat de huur van de andere expats lager wordt. Dan is een tijdje zonder bewoning soms beter dan de huur verlagen. (Ook verkoop is natuurlijk een optie, aangezien de prijzen de laatste jaren wel heel veel gestegen zijn kun je je winst nemen.)
Ik heb geen plaatje van voorgaande jaren. Maar ik kan wel inschatten dat een groot deel van de mensen tussen de 15 en de 25 in de horeca werkt. Dus daar komt waarschijnlijk ook die piek vandaan. Daar heb je voorlopig wel blijvend minder vacatures.

Je kan hem ook omdraaien he. Het kan ook zijn dat normaal gesproken juist veel jongeren nu een baantje krijgen omdat ze vakantie hebben en of geslaagd zijn en 3 maanden te overbruggen hebben.

Vond het plaatje vooral interessant omdat je ziet dat het in de hogere leeftijdscategorieën minder impact lijkt te hebben. En dat is voor de huizenmarkt belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:15:
Vond het plaatje vooral interessant omdat je ziet dat het in de hogere leeftijdscategorieën minder impact lijkt te hebben. En dat is voor de huizenmarkt belangrijker.
DIe starters (niet die van 15 maar wel die van iets ouder) zullen echter hun eerste baantje hard nodig hebben omdat ze nu niet meer de overdrachtskosten van hun eerste huis mogen hypotheken. Die zul je toch echt van je spaargeld moeten ophoesten.

Dat is hier inmiddels al meer dan eens besproken en dat gaat toch echt wel een groot probleem worden als de jongere starters hiermee een financiele achterstand gaan oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Een stuk in de Gelderlander over de trek van randstedelingen naar het Oosten. Corona heeft veel werkgevers doen inzien dat thuiswerken prima kan, waardoor de werknemer verder van huis durft te wonen. Het drijft de prijzen aardig op hier in ieder geval.
Concrete aantallen kan hij niet noemen, maar in de praktijk van alle dag is die ontwikkeling klip en klaar. ,,Als je werkt in Den Haag of Amsterdam en je hoeft daar maar één of twee keer per week echt heen, dan scheelt dat heel veel reizen.”

De trek naar het oosten zorgt voor een nog krappere woningmarkt in de Gelderse hoofdstad, waar volgens NVM-cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar 58 procent van de huizen meer opbracht dan de vraagprijs. Coronacrisis? ,,Daar is op de huizenmarkt geen sprake van”, zegt Kranen. ,,Integendeel zelfs”, verwijst hij naar onder meer de belangstelling vanuit het Westen.
https://www.gelderlander....koopwoningen-op~a073059f/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Fraggert schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:25:
[...]

DIe starters (niet die van 15 maar wel die van iets ouder) zullen echter hun eerste baantje hard nodig hebben omdat ze nu niet meer de overdrachtskosten van hun eerste huis mogen hypotheken. Die zul je toch echt van je spaargeld moeten ophoesten.

Dat is hier inmiddels al meer dan eens besproken en dat gaat toch echt wel een groot probleem worden als de jongere starters hiermee een financiele achterstand gaan oplopen.
Dat is zeker een groot probleem. Alhoewel ik me wel afvraag hoeveel starters in Nederland meteen modaal verdienen. Laat staan genoeg om een huis te kopen. Je hebt ook tijd nodig om spaargeld op te bouwen. Met de huidige huurprijzen is dat best wel lastig als je net begint met werken. Het huidige systeem is er gewoon niet meer op ingericht dat je in aanmerking komt voor een koophuis als je net begint met werken. Ik merk nog steeds weinig van de noodzaak van het aanpakken van dit probleem binnen de politiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:39:
[...]

Dat is zeker een groot probleem. Alhoewel ik me wel afvraag hoeveel starters in Nederland meteen modaal verdienen. Laat staan genoeg om een huis te kopen. Je hebt ook tijd nodig om spaargeld op te bouwen. Met de huidige huurprijzen is dat best wel lastig als je net begint met werken. Het huidige systeem is er gewoon niet meer op ingericht dat je in aanmerking komt voor een koophuis als je net begint met werken. Ik merk nog steeds weinig van de noodzaak van het aanpakken van dit probleem binnen de politiek
Je hoeft niet meteen modaal te verdienen, maar een potje opbouwen voor een rondje IKEA, Leenbakker en een tripje naar de bouwmarkt voor verf en behang nadat je de sleutels hebt gekregen is wel wenselijk.

En tegenwoordig komen je overdrachtkosten daarbij dus bovenop.

Erg lullig als straks een groot deel van onze jongeren/starters domweg (grofweg) een achterstand krijgen geserveerd van zo'n 0-10 jaar vermogensopbouw.

Hoe ga je die studieschuld afbetalen? Die telt wel minder mee, maar verdwijnt dus pas veel later.

Jouw post somt aardig op wat er allemaal mis is op de woningmarkt. Een krap aanbod, torenhoge prijzen, historisch lage rentes en een steeds verder gemanipuleerde betaalbaarheid vanuit de overheid (2de inkomen ruimer tellen, minder invloed studieschuld etc).

recipe for diaster, als we daar nú al niet van kunnen spreken ;)

Ik heb al eerder vermeld dat ik, in deze periode, het corona-effect op de bedrijven verbazingwekkend beperkt vind. De geschetste scenario's van de RABO en ABN vind ik persoon nog zelfs erg rooskleurig. Ik verwacht dat het in 2021 er nog een heel stuk minder goed voor zal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]
[Afbeelding]
Ik weet niet of je uit dat plaatje veel kan halen met betrekking tot de woningmarkt.

Van de 15-25-jarigen zullen een handvol procenten/promillen op zoek zijn naar een woning. Het zijn vooral scholieren en studenten. Veel werken in de horeca of via uitzendbureau's en dat is waar de ontslagen vallen. Dat zie je ook in die grafiek. Maar dat zijn niet degenen die een huis kopen, bijna allemaal zullen ze ofwel thuis ofwel op kamers wonen.

Degenen die wel op zoek zijn naar een woning zullen een vaste baan hebben en maar beperkt in de 'golf' ontslagen zitten. Daar zal het meer een beeld zoals de rest zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 14-07-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:27:
Een stuk in de Gelderlander over de trek van randstedelingen naar het Oosten. Corona heeft veel werkgevers doen inzien dat thuiswerken prima kan, waardoor de werknemer verder van huis durft te wonen. Het drijft de prijzen aardig op hier in ieder geval.

[...]

https://www.gelderlander....koopwoningen-op~a073059f/
Precies wat ik al een beetje verwachtte. Ik verwacht ook, dat huizen die mogelijkheden bieden tot ongestoord thuiswerken een heel stuk populairder gaan worden.

Ik denk dat wij er gelukkig wel op tijd bij waren. Deze week een groter huis gekocht in een uithoek (werk toch 4 dagen per week thuis tegenwoordig) met een dubbele, verwarmde en geïsoleerde schuur met stromend water. "Hello office." Ik wil geen kantoor in huis meer, ik wil een kantoor bij huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Anoniem: 39993 dat denk ik ook. Grappig trouwens, je tweede alinea. Hier exact dezelfde situatie. Er zijn een hoop beroepen waarbij thuiswerken niet kan, maar mensen die dit wel kunnen zullen tijdens deze corona crisis wel meer prikkels krijgen om eens wat verder te kijken dan het standaard gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:06:
@Anoniem: 39993 dat denk ik ook. Grappig trouwens, je tweede alinea. Hier exact dezelfde situatie. Er zijn een hoop beroepen waarbij thuiswerken niet kan, maar mensen die dit wel kunnen zullen tijdens deze corona crisis wel meer prikkels krijgen om eens wat verder te kijken dan het standaard gebied.
In ons geval is de gelijktijdigheid met Corona puur toeval overigens. We overwegen deze verhuizing al een paar jaar en hebben dit jaar in februari zelfs een maand een AirBNB gehuurd in onze beoogde nieuwe woonplaats om ons goed te oriënteren. Toen we na die maand weer thuiskwamen, volgde de lockdown heel snel....

We zagen echt een buitenkansje in dit huis, dus hebben we nu doorgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:39:
[...]

Het huidige systeem is er gewoon niet meer op ingericht dat je in aanmerking komt voor een koophuis als je net begint met werken.
Hoezo 'niet meer'? Het systeem was er nooit op ingericht dat je meteen in aanmerking zou komen voor een koopwoning als je net begint met werken. En dat lijkt mij ook een prima uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:57
@Dane86 Ik sluit me volledig aan bij @Rubbergrover1 . Wat is er mis met een aantal jaren huren/kamers/ouders als je, pakweg, 19-25 jaar bent?

Alleen maar goed voor je ontwikkeling denk ik. Ik heb ook eerst een aantal jaar gehuurd samen met mijn partner voor we een huis kochten.
Als je alleen bent is het een stuk lastiger, dat klopt zeker. Dan is sparen érg lastig, tenzij je erg goedkoop kunt wonen. En nee, dan kun je niet huren in het centrum van een grote stad, dat klopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:21:
[...]

Hoezo 'niet meer'? Het systeem was er nooit op ingericht dat je meteen in aanmerking zou komen voor een koopwoning als je net begint met werken. En dat lijkt mij ook een prima uitgangspunt.
Zolang je tenminste wel een huurhuisje kunt bemachtigen om je eerste stapjes te maken in de grote-mensen-wereld.

Beetje knullig verwoord misschien, maar ik kom nog uit de tijd (krap hoor, want de huurmalaise bestond uit ellenaglange wachtlijsten) dat je na school je eerste baantje kreeg, en zo'n beetje in aanmerking kwam voor een leuk huurplekje (ik had een leuk flatje, maar geen toplocatie in Huizen zo vlak tegen de KOstmand aan voor de insiders :+ )
Daarna ga je eens flink deel uitmaken van de werkende wereld en kom je je partner tegen en na een tijdje proefwonen verlaat je je huurhuis en verkoop je haar (in ons geval) koopflatje en ga je naar je eerste (voor mij starters)woning.

maar goed, allicht een wat te romanstisch/idealistisch wereldbeeld van me, naief he ;)

verhip zeg, @remzor is me net voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Fraggert schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:34:
[...]

Zolang je tenminste wel een huurhuisje kunt bemachtigen om je eerste stapjes te maken in de grote-mensen-wereld.
Uiteraard. Vandaar dat ik aangeeft dat dit een prima uitgangspunt is. Dat de praktijk met betrekking tot de beschikbaarheid van huurwoningen weerbarstig is, is zeker waar. Ik zie de grootste uitdagingen wat betreft de huizenmarkt dan ook vooral in de huurmarkt. Terwijl een heleboel mensen in dit topic volgens mij vooral met de koopmarkt bezig zijn en er soms proefballonnetjes voorbij komen die misschien iets beter voor de koopmarkt zijn, maar rampzalig voor de huurmarkt zouden zijn.

Zeker voor mensen die net beginnen met werken zou een verbetering van het huuraanbod m.i. veel meer gewenst zijn dan verbeteringen van de koopmarkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 14-07-2020 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 19:49
[...]

We zijn van Premiewoningen naar een systeem waar je aflossingsvrij meer dan 100% kon lenen gegaan, naar 100% nu. Systeem was er wellicht niet specifiek op ingericht, maar bij-effect was wel degelijk dat het als jonge start veel makkelijker was om aan een woning te komen dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:47:
[...]

Uiteraard. Vandaar dat ik aangeeft dat dit een prima uitgangspunt is. Dat de praktijk met betrekking tot de beschikbaarheid van huurwoningen weerbarstig is, is zeker waar. Ik zie de grootste uitdagingen wat betreft de huizenmarkt dan ook vooral in de huurmarkt. Terwijl een heleboel mensen in dit topic volgens mij vooral met de koopmarkt bezig zijn en er soms proefballonnetjes voorbij komen die misschien iets beter voor de koopmarkt zijn, maar rampzalig voor de huurmarkt zouden zijn.

Zeker voor mensen die net beginnen met werken zou een verbetering van het huuraanbod m.i. veel meer gewenst zijn dan verbeteringen van de koopmarkt.
ik bedoelde het ook als aanvulling op jouw post, roerende mee eensch namelijk.

True that, de rampzalige huurmarkt (en vooral de woningstichtingen die met allesbehalve woningbouw bezig zijn) zijn van grote invloed op de koopmarkt omdat er geen sprake (meer) is van een natuurlijk verloop zoals eigenlijk sociaal ideaal zou zijn qua algemene ontwikkeling, heel breed gezien, zowel sociaal als economisch.

Een verbetering van de huurmarkt betekent ook een veel gezondere koopmarkt.

Natuurlijk zul je nog een premium/meerprijs dan gaan betalen voor toplocaties maar niet automatisch tot 10% over de vraagprijs omdat er uberhaupt maar één woning te koop staat ongeacht de locatie. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:38
De meeste mensen tussen de 20 en 25 jaar beginnen pas net met werken en zijn zo groen als gras. Het is dan goed om je vrij te voelen om te veranderen van werk, woonlocatie en manier van leven. Zo ontdek je meer over je behoeftes, waar je talenten liggen en wat de mogelijkheden zijn in je werk en in je leven. Dat is niet alleen goed op micro/individueel niveau, maar resulteert ook voor de samenleving (macro niveau) een efficientere allocatie van arbeid en productie. Wat je daarvoor nodig hebt zijn goedkope huurwoningen. Daar zou de overheid best wat meer op mogen aansturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dane86
remzor schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:34:
@Dane86 Ik sluit me volledig aan bij @Rubbergrover1 . Wat is er mis met een aantal jaren huren/kamers/ouders als je, pakweg, 19-25 jaar bent?

Alleen maar goed voor je ontwikkeling denk ik. Ik heb ook eerst een aantal jaar gehuurd samen met mijn partner voor we een huis kochten.
Als je alleen bent is het een stuk lastiger, dat klopt zeker. Dan is sparen érg lastig, tenzij je erg goedkoop kunt wonen. En nee, dan kun je niet huren in het centrum van een grote stad, dat klopt ;)
Volgens mij wordt ik helemaal verkeerd begrepen. Wat ik eigenlijk probeer aan te tonen is dat het effect van corona eigenlijk vooral iets is wat mensen raakt die toch al niet in aanmerking komt voor een veel te dure koopwoning. En dat ik daarom ook denk dat de impact op de huizenmarkt beperkt zal blijven.

Ik ben zelf 34 en heb na mijn studie altijd gehuurd. Zit nu in een positie om iets te kopen omdat ik eindelijk flink wat eigen geld heb en een salaris dat ruim toereikend is. Daarnaast een partner die ook goed verdiend. Maar voor mij is kopen nu pas een reeele optie in de huidige markt. Dus ik claim helemaal niet dat er iets mis is met een paar jaartjes huren en vermogen opbouwen. Ik heb het zelf meegemaakt. Mijn salaris steeg precies mee met de huizenprijzen en bleef netjes out of reach van een starterswoning in de stad. Was ik 3 jaar eerder afgestudeerd dan had ik nu een huis met een overwaarde van 1,5e ton.

Probleem is vooral dat als je nu als starter last krijgt van corona de komende jaren omdat er minder werk is, je EN niets kan kopen EN een appartement huren te duur is. Dus die paar jaartjes sparen wordt zo 10-15 jaar sparen. Want ik zie niet in dat over een paar jaar de huizenprijzen ineens zijn gehalveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
[...]

Als je rond 2010, 2011 in amsterdam begon met werken en je had een leuke startersbaan (universitair opgeleid) dan kon je voor 2 ton een leuk appartementje op de kop tikken. Kijk wat die nu waard zijn. Dat was natuurlijk ook een uitzondering op de regel, maar toch.

Ik kon overigens wel afdingen op de huurprijs van een leuk appartementje van 1300 naar 1250. Samen met mijn huisgenoot kwam dat neer op 625 pp. Mijn zus kwam 4 jaar later in amsterdam. Die mag een appartement delen voor 850 exclusief.

[ Voor 17% gewijzigd door Dane86 op 14-07-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:32:
[...]

Als je rond 2010, 2011 in amsterdam begon met werken en je had een leuke startersbaan (universitair opgeleid) dan kon je voor 2 ton een leuk appartementje op de kop tikken. Kijk wat die nu waard zijn. Dat was natuurlijk ook een uitzondering op de regel, maar toch.
Ook toen waren er volgens mij in Amsterdam niet echt veel leuke appartementen voor 2 ton te krijgen, of niet echt op leuke plaatsen. Bovendien had je voor een appartement van 2 ton wel een inkomen nodig dat behoorlijk boven modaal lag. Dat lijkt mij ook als hoogopgeleide niet echt het inkomen van een startersbaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dane86
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:46:
[...]

Ook toen waren er volgens mij in Amsterdam niet echt veel leuke appartementen voor 2 ton te krijgen, of niet echt op leuke plaatsen. Bovendien had je voor een appartement van 2 ton wel een inkomen nodig dat behoorlijk boven modaal lag. Dat lijkt mij ook als hoogopgeleide niet echt het inkomen van een startersbaan.
Je moet als starter ook niet te kritisch zijn he. Alleen kopen was toen ook lastig. Maar met 2 inkomens viel er toen echt wel wat te halen. Achteraf gezien had ik het na 2 jaar moeten proberen, maarja, achteraf is het mooi wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:13
Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:52:
[...]

Je moet als starter ook niet te kritisch zijn he. Alleen kopen was toen ook lastig. Maar met 2 inkomens viel er toen echt wel wat te halen. Achteraf gezien had ik het na 2 jaar moeten proberen, maarja, achteraf is het mooi wonen.
Achteraf kijk je een koe in de kont, wel tegen meer betaalbare prijzen. Ookal is het in mijn regio ook steeds slechter op te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Dane86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:28:
[...]
Mijn salaris steeg precies mee met de huizenprijzen en bleef netjes out of reach van een starterswoning in de stad. Was ik 3 jaar eerder afgestudeerd dan had ik nu een huis met een overwaarde van 1,5e ton.
Jouw salaris stijgt neem ik aan meer dan de inflatie. Dat je door deze stijging steeds uit het bereik van een woning blijft zou juist de geruststellende gedachte moeten opleveren dat de situatie op de huizenmarkt zich gaat herstellen.

Ga door met vermogen opbouwen en sla over een tijd je slag. Je zult je verbazen. Dat is geen glazen bol, dat is een feit: what goes up must come down. Na regen komt zonneschijn, en na jubelstemming komt mineur.

Pro tip: ga je nu dus niet vastzetten in een te hoog gewaardeerd huis, die raak je straks moeilijk kwijt.
Pagina: 1 ... 99 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.