Draai het eens om. Ondanks Corona hoor ik nog steeds vrij positieve geluiden uit de huizenmarkt, er worden nog steeds woningen in alle prijsklasses boven de taxatiewaarde verkocht.Miks schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:47:
Ik zal er wat dieper op ingaan. Helemaal mee eens dat je UK niet 1 op 1 kan vergelijken met NL.
Mijn punt:
Dat in een land waar sneller dan in Nederland gereageerd wordt op economische omstandigheden een daling is gezien.
Dat is geen open deur. De NVM stelt dat er niks aan de hand is vanwege Corona. Dat is in mijn ogen slechts tijdelijk omdat de Nederlandse huizenmarkt (geen idee waarom eigenlijk) later reageert dan in andere landen. Dit zag je ook bij de kredietcrisis.
Mijn stelling: Corona is de aanleiding maar het gaat al een tijd niet goed met de economie en Corona is de crisis die dit inzicht levert. Toegegeven: Corona zal er vanwege de lockdowns wel een flinke schep boven op doen.
Of anders gesteld: er was al een hoop ongefundeerde groei van de huizenmarkt, de coronacrisis zet de spiraal van moeilijk te stoppen groei om in een spiraal van moeilijk te stoppen verval.
Don Quijote schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:19:
[...]
Ja. Gaat sneller dan gedacht. In Den Haag.
etc..deejeebv schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:21:
Vandaag liep de termijn voor biedingen op ons huis af. Uiteindelijk 3 biedingen, allen boven de vraagprijs. Alledrie gaven ze ons tot juni volgend jaar de tijd.
Dit geeft ons zekerheid wat we kunnen investeren in ons nieuwbouw huis.
Daarmee kun je ook concluderen dat de huidige prijzen blijkbaar nog steeds te rechtvaardigen zijn door heel veel mensen.
Er moet dus wel iets met veel impact zijn (extreem hoge werkloosheid, stijgende rente, etc), wil de huizenmarkt op een kantelpunt komen.
Ik denk dat als de huizenmarkt echt zwaar overrated was, Corona wel meteen impact had gehad.
[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 08-07-2020 14:20 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1