Jopie035 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:54:
Vroeg me zo ineens af, of mensen hun kijk op de economie en huizenmarkt al aan het bijstellen zijn nu de economische data mee lijkt te vallen (niet goed, maar wel wat beter dan gevreesd.) En de lock down sneller versoepeld is dan de meeste voorzien hadden.
Ik zag de 'economic surpirise index' na een enorme val (alles viel tegen) nu toch aardig omhoog spuiten... Inde US staat deze index gek genoeg alweer op een alltime high (ondanks dat het daar m.i. iets minder goed gaat met covid)
[
Afbeelding]
De lockdown in Nederland, ja. In Azie starten op verschillende plekken een nieuwe golf en in de USA en Brazilië gaat het nog steeds niet zo erg lekker
$1200 helikoptergeld per Amerikaan + de beursapp RobinHood hebben voor een stockmarket gezorgd die losgezogen is van de realiteit, die je ook in Nederland terugziet aan de enorme wachtlijst voor DeGiro. Iedereen wou 'de dip' komen, zonder te weten of het ook echt DE dip was. Dat is (imho) het ingrediënt voor een bulltrap.
En dan heb ik het nog niet gehad over de geldproductie van de ECB en de FED. Ookal maak je geld lenen gratis, en de rentes lichtelijk negatief, ooit moet het toch wel terugbetaald worden.
Werkloosheid is hoog, besteding is lager, vertrouwen is lager. Zelfs bij een vlot herstel van alle drie, wat me sterk lijkt (de weg omhoog is lastiger dan die omlaag) - zie ik niet gebeuren dat de huizenmarkt direct weer terug bij af is. Het is een vertrouwensmarkt, waarin vrijwel iedereen die er voor geleerd heeft (DNB + letterlijk alle banken) een daling verwacht vanaf Q3 in alle scenario's. Dat is niet zomaar om te keren.
Bovenal, ook zonder de katalysator Corona was er natuurlijk structureel het een en ander aan de hand met de huizenmarkt

ook in de wereldeconomie speelt er nog meer dan voldoende (VS/China verhoudingen, uittreding VK) die wellicht nu even in de vergetelheid zijn geraakt, maar wel degelijk effect hebben.
Maargoed dat zijn mijn 2 centjes.
Een paar jaar stilstaande prijzen en/of 2 jaar een lichte daling van een procentje of 6 zoals de ECB voorziet en mij een realistisch scenario lijkt, noem ik ook geen crash.
De 8% per jaar stijging daarentegen, zoals de afgelopen jaren, zie ik in 2021 niet gebeuren. Zelfs als het Coronavirus morgen volledig verdwenen was.
[
Voor 11% gewijzigd door
Richh op 24-06-2020 16:32
]