De maandlasten zijn het probleem nog niet eens zo zeer, het probleem is dat je met een bovengemiddeld inkomen überhaupt de huizenmarkt niet op kan. Geen koop, geen sociale huur, geen vrije sector huur.Len020 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:24:
[...]
Vroegah waren alle woningen aflossingsvrij tot de max en stonden huizen onder water; nu moet je verplicht aflossen mét als gevolg dat maandlasten inderdaad toenemen.
De maandlasten van koop zijn juist erg laag imho.
Dat klopt, en dat vind ik nogal onwenselijk. Ik vind dat je met een modaal inkomen en een afgeloste studieschuld een eigen onderdak zou moeten kunnen financieren, of dat nou koop of huur is.Daarbij is er schaarste wat betekend dat prijzen omhoog gaan. Als je alleen bent en 30k verdient valt er inderdaad weinig te kopen; ben je echter met z'n 2e en verdien je allebei 30k dan is er opeens wel e.e.a. mogelijk.
Immers; dat lukt degene zonder opleiding, met een ondermodaal inkomen en >10 jaar wachtlijsttijd wél, dat is best oneerlijk.
Je kan makkelijk een situatie schetsen van een starter in 2020 die (zelfs inflatiegecorrigeerd) een stuk meer verdient dan een starter in 2015. De starter in 2015 kon eigenlijk gewoon kopen en heeft nu een ton overwaarde zonder daar iets voor te doen. De starter in 2020 moet noodgedwongen bij z'n ouders wonen en betaalt straks met z'n vriendin die ton overwaarde aan de starter van 2015. Dat is gewoon oneerlijk en immoreel.
Er speelt trouwens veel meer dan alleen schaarste. Ik deel niet voor niks zoveel nieuwsartikelen in dit topic.
First of all: daarvan zijn er 12 beschikbaar. Makelaars hebben de neiging verkochte woningen een paar maanden op Funda te laten for whatever reason.Als ik kijk naar bijv. lelystad; daar staan op dit moment 41 woningen te koop onder de (vraagprijs) van 175.000; nee ik hoef daar niet te wonen en ja naar utrecht reizen duurt minimaal een uur; maar niet iedereen hoeft naar utrecht of daar te wonen. Punt is dat als je bereid ent concessies te doen er onder de 2ton weldegelijk wat te koop is.
5 daarvan kosten >170.000 en betreft het een 'bieden vanaf' prijs, al geldt dat eigenlijk ook voor de rest van de woningen als je kans wil maken.
3 worden aangeboden met een Duokoop-constructie. De grond is dan niet van jou, hierover betaal je erfpacht. Dat is niet erg, alleen wordt die erfpacht-aflossing ook meegerekend in je lasten. Hierdoor mag je een lagere hypotheek afsluiten. Om die woningen te kopen heb je dus een hoger inkomen nodig (+30% is het grofweg).
Er blijft écht weinig over voor de 335.000 woningzoekenden in Nederland.
Natuurlijk hoeft niet iedereen in Utrecht of Amsterdam te wonen. Maar ik denk dat je je ook moet realiseren dat je de huidige golf afstudeerders ook niet massaal in Lelystad kan gaan vestigen.
Nee, daarvoor pleiten werkt totaal averechts! Als je mensen meer laat lenen gáán ze meer lenen, want er is maximale schaarste dus men gaat tot het gaatje. Daardoor stijgen de prijzen alleen maar verder en krijgt niemand meer kans.Punt is ook dat je zou kunnen pleiten voor hogere hypotheken, maar hoe reëel is het dat iemand die 35k bruto verdient (2700 bruto per maand) dat is volgens berekenhet 1400 netto; een hypotheek van 800 per maand heeft. Dan zou hij meer kunnen kopen maar dat kan hij helemaal niet betalen.
Dat is overigens ook wat er de afgelopen jaren is gebeurd: het tweede inkomen is steeds zwaarder mee gaan tellen waardoor je met 2 inkomens meer mag lenen.
Met ~2700 bruto zit je trouwens op ~2000 netto geloof ik, en daarop mag je gewoon een huur van >800 euro per maand afsluiten. Dat is zelfs extreem gebruikelijk nu, want deze middenhuur is de enige uitweg voor de alleenstaande starter waar we het over hebben. Echter: er zijn vrijwel geen huurwoningen tussen de 700 en 1000 euro.
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat dat trouwens wel te betalen is hoor
[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 17-06-2020 12:16 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW