Ik denk dat iedereen wel aanvoelt dat 371.000 euro voor 66 vierkante meter aan een appartement, op de (voorlopige) top van de markt, als startersstel niet zo'n strak plan is. Nu is dat natuurlijk net zo'n N=1 uitzondering als dat je onderin je post probeert te maken, maar ik denk dat gemiddeldes juist veel zeggen.
Het punt is: hoe ga je ooit doorstromen?
Juist het standaard 'eerst klein wonen' en later tegen lagere rentes met je overwaarde de kosten koper financieren om door te stromen, wat men vroegah deed (of heel vroegah, de leennormen versoepelen), is niet meer met deze extreem lage rentes en extreem hoge koopprijzen en het tweede inkomen telt al voor 90% mee.
Het probleem is dat dat 'kleine wonen' helemaal niet meer zo goedkoop is. Groot wonen is qua maandlasten gezien door de lage rente, relatief gezien weer wel goedkoop.
De vierkantemeterprijzen in het segment 300-400k liggen heel snel 1000-2000 per m2 lager tov het segment 150k-250k. Voor 20% meer geld (qua aflossing scheelt het helemaal niks) koop je regelmatig 30% meer oppervlakte en een tuin ipv een balkon. Want de starters concurreren elkaar de tent uit in het lagere segment.
Daar zit een essentieel verschil tov vroeger.
Dat de ouderwetse generatie het normaal vind dat je tot het gaatje gaat voor een woning waar vanalles aan mankeert omdat 'huizenprijzen alleen kunnen stijgen' geeft alleen maar aan dat die advocado-millenial bij de starbucks op wereldreis, nét ietsje beter nadenkt over de grootste schuld die 'ie in zijn leven aan gaat.
Sparen; je zal flappen moeten kunnen neerleggen voor bijv. k.k.
Da's best lastig als je >1000 euro per maand aan huur moet betalen, want nogmaals: het goedkope kleine wonen bestaat niet meer. Ja, bij paps en mams waar mogelijk (boomerangkinderen noemen we dat, gebeurt steeds vaker) of je studentenkamer blijven bezetten terwijl je al een paar jaar fulltime werkt (hence tekort studentenwoningen en huren >500/maand voor 10m2, en dat gebeurt ook buiten Amsterdam).
Overigens moest je alleen al 1000 euro per maand sparen als je de woningwaardestijging van een 200k woning de afgelopen 3 jaren wou volgen

en dan is je modale inkomen op. Succes met boodschappen doen!
een dikke studielening is natuurlijk niet handig; nu ken ik het huidige stelsel niet dus ben beetje behoudend daarmee; maar in mijn tijd had je er genoeg die volle bak leende bij DUO.
Ja, dat is natuurlijk niet zo handig. Tegelijkertijd is het soms nodig om op kamers te gaan (niet iedereen z'n ouders wonen in de stad), en een uitwonende beurs bestaat niet meer. In combinatie met de studentenkamerprijzen van hierboven is dat een dure onderneming.
Gelukkig doen heel veel jongeren dat ook niet

Maarja, die denken nu massaal: "hmm waarom heb ik zo braaf rustig aan gedaan? Ik kan nu óók geen woning kopen of huren."

Alle andere vormen van krediet etc is nu nog weer makkelijker dan vroeger; en een privelease auto helpt niet bij je hyptheek.
Klopt natuurlijk, helpt ook niet voor je huurwoning van 1000/maand trouwens, gelden die eisen net zo hard voor.
Ik denk echter dat je enorme klont boter op je hoofd hebt als je denkt dat de startende generatie massaal in private lease bakken rijdt.
Dan de woning zelf; 'iedereen' wil in de steden wonen maar steden als A'dam en Utrecht zijn praktisch onbetaalbaar voor de gemiddelde starter; je kan ook in de so-called suburbs van deze steden gaan wonen. Scheelt je veel.
Edit: het kan zelfs vrijstaand:
https://www.funda.nl/koop...-41868850-de-bruinlaan-2/
De "Suburbs" van Amsterdam lopen inmiddels door tot aan Zwolle

Alles wat interessant is werd tot voor kort met overbiedingen van >50k binnen 2 weken verkocht.
Je N=1 voorbeeld zal daar wel een uitzondering op zijn omdat er schijnbaar wat op te merken valt over de technische staat van de woning en het vermelden van een asbestclausule zegt ook wel iets. De kadastrale situatie rond de tuin is ook een aandachtspunt.
Nu wil ik niet gelijk klinken als zo'n verwende millenial en de specifieke details staan (natuurlijk) niet in de Funda ad - maar hier mankeert vanalles aan en dat weet je zelf ook wel.
[
Voor 7% gewijzigd door
Richh op 16-06-2020 16:26
]