Ik heb nog een theorie, en die mag men best bekritiseren. Leer ik weer van mijn foute analyse.
Vroeger, als ik kijk naar de opa & oma van mijn opa en oma. Kregen ze vaak een erfenis van niks. Men was gewoon arm, en had geen pensioen opgebouwd etc.
Resultaat: Kleine tot geen erfenis.
We gaan even na de oorlog, enorm veel kinderen geboren welke we nu de "baby boomers" noemen. De ouders van deze baby boomers zijn nu denk ik haast allemaal overleden.
Deze "baby boomers" generatie hebben vaak ouders met een afbetaalde afgeloste woning van lang geleden. Krijgen een behoorlijke erfenis.
Relatief gezien niet, want de kleine groep ouders van de baby boomers zijn met "minder" mensen dan de "baby boomers".
Het is wel de eerste generatie met een leuke erfenis vaak, ik heb mensen gezien die hierdoor uit een normale gezinswoningwijk naar de "luxe" vrijstaande nieuwbouw wijk zijn gaan wonen. (Met dezelfde maandlasten)
Voor deze groep betekend: Ze hebben geen hoge inkomen, wel de vraag naar zulke woningen is toegenomen in de hoge sector. (Bevolkingsgroei neemt ook toe)
Door al deze erfenis cycles bij voornamelijk rijke gezinnen met niet al te veel kinderen zullen we dus in de toekomst een grotere verschil krijgen tussen arm en rijk. Tevens gaan rijke mensen beter om met hun geld, wat meedraagt aan het grote verschil. (Samengestelde rente wordt hier goed aangeleerd)
Ik ben 34 jaar, en volgens de toekomstige CBS cijfers groeit? deze groep naarmate we richting de pensioen gerechtigde leeftijd gaan? (immigratie?) Het lijkt wel de volgende babyboom generatie maar dan zonder veel baby's.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/bevolkingspiramide
Erfenissen vloeien voort naar de groep die al "aanwezig was" met familie en dus ook weer erfenis krijgen, het is tegenwoordig zo dat familie heel makkelijk schenkingen kan doen voor vastgoed.(sleutelwoord is dat het
belastingvrij is) Zelfs de OMA naar de kinderen van net iets meer dan 100k euro. Deze erfenis gaat dan automatisch in steen, en pusht dus de markt weer verder omhoog.
Je zult dus 2 groepen krijgen. 1 waarbij de stijgende prijzen wel minder prettig zijn maar ze wel de financiële middelen hebben ook al hebben ze hetzelfde inkomen als groep 2... welke geen erfenis heeft.
Tevens heb ik geleerd dat financiële keuzes grote impact kunnen hebben op je vermogensopbouw. Ouderen die goed met geld om kunnen gaan hebben aan het einde vaak ook een behoorlijke erfenis klaar staan voor hun kinderen.
In 2060 hebben we bevolking van 20 miljoen. We hebben nu 17.5, en in 2025 18 miljoen.
Ik heb het niet goed kunnen vinden maar, ongeveer 2.2 mensen per huishouden. Betekend dit ook woning?
Tussen 2020 en 2025 zal dus 227k woningen bijgebouwd moeten worden voor 2025. (En dan behouden we dezelfde prijs niveau als nu. Wil je de woningprijs omlaag drukken zul je dus zeker. (46k woningen per jaar bijbouwen)
We hebben nog meer factoren. Steeds meer mensen gaan "alleen" wonen. (Daar val ik ook onder.) Waardoor het aantal mensen per woning zal dalen.(lager dan 2.2) Ik woon immers in een woning waar een compleet gezin in kan wonen. 4 slaapkamers en een Zolder. Iets van 150m2 in totale woon oppervlakte.
Ik kon het betalen, en elke persoon die het kan zou dat doen.
Ik ken tevens een collega van mij die net van school af komt en zelf in zijn eentje ook een complete gezinswoning kocht met een deel erfenis van boven de 250k. Terwijl hij een normaal salaris heeft, net als ik.
Waarom? Omdat hij opgegroeid is in een grote woning met veel ruimte en rijke familie, en waarom zou je voor een appartement kiezen als dat niet hoeft?
Conclusie: Minder als 45k woningen per jaar bijgebouwd betekend krimp. En dat getal moet omhoog omdat steeds meer mensen alleen in woningen gaan wonen. Prijzen gaan stijgen omdat er steeds meer opgebouwd vermogen bijkomt. accumulatief vermogen wat harder stijgt dan het aantal nieuwe woningen zal ook mede de markt omhoog pushen. Omdat dat geld gewoon niet uitgegeven zal worden in andere sectoren. Erfenissen gaan vaak direct weer in steen, om de simpele reden dat dit financieel aantrekkelijk is gemaakt.
Je krijgt daardoor een tweestrijd tussen mensen zonder accumulatief vermogen in de gezinnen, en mensen waarbij in de familie geen tot nauwelijks vermogen op te bouwen is. En dus steeds meer van hun salaris aan leningen moeten uitgeven om überhaupt een dak boven het hoofd te krijgen.
Dus de regel om 100k erfenis belastingvrij te schenken aan kinderen, om hun woning te betalen zal op lange termijn alleen maar een tweestrijd vormen tussen arm en rijk. Heb ik dit goed of fout?