Sport_Life schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:53:
[...]
Nee, wat jij aangeeft is van iedere tijd.
Twee jaar geleden riep men al dat de huizenprijzen niet verder konden stijgen. Mijn zus kocht 2 jaar geleden een woning niet omdat ze zeker wist dat er teveel lucht in de huizenmarkt zat. Inmiddels is die woning die zij op het oog had 80k duurder geworden. Als de huizenprijzen de komende 2 jaar blijven stijgen, kun je jouw reactie kopiëren en weer opnieuw plaatsen in 2022. Maar dan met de mededeling dat de kopers in 2020 zoveel geluk hadden. Terugkijkend naar de afgelopen 10 jaar zijn er enkele jaren geweest waarin het een zeer goed moment was om in te stappen: vanaf 2013 tot heden, waarbij geldt hoe dichter bij 2013 hoe hoger het rendement, maar ook hoe hoger het risico (!). Namelijk: hogere rente en er was nog geen sprake van een stabiele stijging. Maar ook starters die juni 2019 een woning kochten van 335k hebben inmiddels zo'n 10-20k overwaarde.
Ik heb nog even wat reacties uit deze topicreeks gehaald van het jaar dat ik mijn eerste appartement kocht - overigens nog met 6% overdrachtsbelasting (mei 2011). Het grappige is dat sommige reacties nu 9 jaar later letterlijk worden herhaald .
Ik had 2 dingen kunnen doen: 1) gefrustreerd reageren op jouw manier en blijven zitten in de (prima) huurwoning of 2) niks van het sentiment aantrekken en een mooi appartement kopen
om in te wonen zonder winstoogmerk. Ik koos natuurlijk voor het tweede

. Ik had ook gefrustreerd kunnen raken dat ik in 2013 50k minder zou betalen voor hetzelfde appartement, maar wat boeit dat toch, ik woonde er met heel veel plezier! (kom nog steeds regelmatig in de stamkroeg op de hoek

tot corona dan

) Dat zou ook mijn advies zijn aan jou: kan me niet voorstellen dat je alleen maar gelukkig wordt van een woning uit het hogere segment. Als dat het geval is dat is er wat anders aan de hand
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]

Dit is niet van iedere tijd, gezien de 4 punten die ik noem. Deze 4 punten zitten allemaal op een redelijk kritiek level op dit moment. Hoe mogelijk acht jij een hypotheekrente van
-4% binnen 5 jaar?

oke, niks is onmogelijk, maar in jouw tijd achtte je het zelf al vrij onmogelijk dat je er nog flink op kon gaan verdienen. Dat is big-time gebeurd. Hoe groot acht je de kans nu nog? Die kans wordt iedere 2 jaar kleiner.
Feit is dat je een behoorlijk risico hebt gelopen en dat heeft voor jou
toevallig goed uitgepakt. Dat risico's goed uitpakken is echter verre van een garantie.
Zoals ik al eerder zei, je hebt geluk gehad

niks meer en niks minder, zeker nu je zelf ook aangeeft iets te hebben gekocht om in te wonen.
Dat nu instappen óók een risico is, maakt het zeker geen gegeven dat het nu ook goed kan uitpakken. En dat instappen in een risicotijd op termijn kan resulteren in grote overwaardes, dat hoeft helemaal niet.
Ik geloof niet dat 'tegen de stroom inzwemmen'
altijd goed uitpakt. Op dezelfde pagina als waar jouw citaten vandaan komen, kan je exact die scenario's ook gewoon vinden. Laten we die nou niet vergeten.
Ik ga in ieder geval niet gelukkig worden van een woning van 80m2 met 1 werkkamer/kinderkamer, en da's ongeveer wat nu haalbaar is met >1.5x modaal. Daarop instappen is gewoon echt geen optie, zeker gezien wij op korte termijn wel de mogelijkheid hebben om in een duurder segment te shoppen. Dan maar duurder, waar we no matter what een toekomst in op kunnen bouwen.
Ik heb echter niet de illusie dat we ooit gaan verdienen aan dat toekomstige huis, buiten dat je over 30 jaar hypotheekvrij bent waar huur altijd door blijft stijgen. Dus dan kopen wij het ook gewoon om in te wonen, net als jij destijds

en ik heb er overigens ook vrede mee als het totaal niet in waarde stijgt dan.
Om het om te draaien: stel dat de stijging wel doorzet, en we moeten over 2 jaar 50k meer betalen voor dezelfde woning waar we nu naar kijken, dan raken we daar ook niet gefrustreerd over, net als over die paar duizend euro aan huur. Want onze leenruimte stijgt straks met ongeveer een modaal inkomen, dus hebben we nog altijd méér keuze en kunnen we op z'n minst voor een woning met toekomstmogelijkheden kiezen. Waar dat nu niet mogelijk is. Terwijl we al wel de maandlasten betalen. Maargoed.
Maar los van mijn persoonlijke situatie, gaat het vooral om het grote plaatje.
Want ik heb vooral te doen met voor wie die 80m2 woning nu echt het maximaal haalbare is. Als de boel dan instort, dan heb je een life changing problem. Dat risico's voor hem/haar ook misschien wel goed kunnen uitpakken, vind ik een erg slecht advies.
En ik blijf er simpelweg bij dat ik het nergens voor nodig vind dat de ene generatie heel veel geluk heeft met het aankoopmoment en de andere generatie pech heeft, puur omdat de rente en wereldeconomie eventjes gek doen.
Er zijn er maar weinig die er van profiteren (en die hebben er veelal niet eens om gevraagd / tijd in geïnvesteerd / bewust voor het ondernemersrisico gekozen) (en zij profiteren er big time van) terwijl er velen volledig buiten de boot vallen en de hele kans om überhaupt op het treintje te springen wordt ontnomen.
Wat is daar goed aan?