Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.793 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39
FunkyTrip schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:13:
[...]

Zo heb ik het ook altijd gezien. Er is een periode geweest dat je woonde terwijl je geld toekreeg (de huizenprijzen stijgen harder dan je jaarlijkse lasten). Ik heb het allemaal net gemist...
Gaan huren in 2000 toen ik had moeten kopen
Gaan kopen in 2008 op het hoogtepunt

Met als gevolg dat ik nu weliswaar ga verhuizen naar een huis van 'slechts' 350k en het droomhuis een paar honderd meter verder aan het water voor 550k niet kan aanschaffen. Terwijl dat wel het huis is waar ik altijd al had willen wonen.
Zo is er altijd wel iets natuurlijk. Ik had ook liever iets gekocht in 2013 t.o.v 2015. Ik had ook liever alleen gekocht, omdat ik toen mijn relatie uit ging 75k in kon leven aan overwaarde ( :'( )

Ik kan daardoor ook mijn droomhuis niet kopen t.o.v. een vriend die dat wel kan en geen relatie had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
ONTOPIC:

https://www.geotrendlines...gd-koninkrijk-sinds-2009/

Interessant: sterkte daling in de huizenprijzen in de UK.

'De huizenprijzen in Groot-Brittannië zijn in mei in het sterkste tempo gedaald in ruim elf jaar door de coronacrisis, waardoor de Britse huizenmarkt vrijwel op slot ging. Dat meldde hypotheekverstrekker Nationwide. De gemiddelde prijs van een huis daalde met 1,7 procent in vergelijking met april. Dat is de grootste daling op maandbasis sinds februari 2009. Ten opzichte van een jaar eerder was wel een stijging van de prijs te zien, maar die was minder sterk dan in april.'

Is er enige vergelijking te maken met de NL'se markt?=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:19

FunkyTrip

Funky vidi vici!

MaStar schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:58:
[...]

Zo is er altijd wel iets natuurlijk. Ik had ook liever iets gekocht in 2013 t.o.v 2015. Ik had ook liever alleen gekocht, omdat ik toen mijn relatie uit ging 75k in kon leven aan overwaarde ( :'( )

Ik kan daardoor ook mijn droomhuis niet kopen t.o.v. een vriend die dat wel kan en geen relatie had.
Dat klopt en dat wilde ik dus aangeven: bepaalde beslissingen die je neemt m.b.t. wonen schelen zo een paar ton.

Dat ik mijn magickaartjes verkocht in '95 voor 1500 gulden ipv de huidige waarde: 30.000 euro of in 2010 verzuimde toch die bitcoins te gaan minen wat me wel grappig leek zijn ook van die dingen ;)

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:54
MaStar schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:01:
ONTOPIC:

https://www.geotrendlines...gd-koninkrijk-sinds-2009/

Interessant: sterkte daling in de huizenprijzen in de UK.

'De huizenprijzen in Groot-Brittannië zijn in mei in het sterkste tempo gedaald in ruim elf jaar door de coronacrisis, waardoor de Britse huizenmarkt vrijwel op slot ging. Dat meldde hypotheekverstrekker Nationwide. De gemiddelde prijs van een huis daalde met 1,7 procent in vergelijking met april. Dat is de grootste daling op maandbasis sinds februari 2009. Ten opzichte van een jaar eerder was wel een stijging van de prijs te zien, maar die was minder sterk dan in april.'

Is er enige vergelijking te maken met de NL'se markt?=
Da's over heel GB, in Londen zelf is de daling een stuk groter.
Dit zie je in veel meer gebieden, in San Francisco zijn de prijzen 9% lager dan een jaar geleden https://www.zumper.com/blog/rental-price-data/ en 2,6% lager dan de vorige meting.
Wereldwijd zie je dit in alle steden :P behalve in... jawel... Amsterdam! :+

Geeft enkel nogmaals aan hoe gigantisch groot het woningtekort in Nederland is. We hebben nog een enorme buffer aan starters die wel wil kopen :P

In 2008 deed de woningmarkt in USA er ook eerder aan dan de woningmarkt in NL.
MaStar schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:51:
[...]

Kunnen.... maar ook durven ;) Dat is ook een stuk risico durven nemen. Tuurlijk kan dat negatief uitpakken, maar aan de andere kant betaal je wel een hypotheek af. Als je eigen huis daalt, dalen prijzen van andere huizen ook.

Ik heb vrienden die het nu wel kunnen, maar bewust niet doen. Die moeten m.i. niet klagen als het over 5 - 10 jaar nog 2 keer zo duur is geworden. Die nemen dat 'risico' niet - wat hun goed recht is overigens.
Mensen hebben alle recht te klagen als ze (als jouw 5-10 jaar => 2x duurder uit zou komen) >50% van hun dubbel modale inkomen kwijt zijn aan woonlasten in een sub-modale woning als je het mij vraagt :P dat is niet normaal. Om die reden denk ik niet dat huizen ontzettend veel duurder kúnnen worden op korte termijn.

Het risico gaat hier wel genomen worden, als het maar een woning is die bij ons past. Mijn vriendin studeert nog, dus daar wachten we eerst op :P ik ga het risico nu niet nemen met een woning die het allemaal net niet heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Richh op 03-06-2020 17:37 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:47
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:11:
[...]

Zegt helemaal niets over de scheefgroei. Geeft vooral aan dat die mensen niet (meer) in een starterswoning of starterssituatie zitten.

Ik blijf het bijzonder vinden, als je als huurder in een goedkope woning woont ben je een scheefwoner en wordt je vriendelijk verzocht om 'door te schuiven'. Zodat je in een woning komt met maandlasten die beter bij je inkomen 'past'. Als je daar in een te goedkope woning woont, kijken ze je met scheve ogen aan. Maar als koper is het precies andersom, dan is het ineens scheef als als je bent doorgegroeid naar een woning met maandlasten die bij je inkomen passen. Want dat is wat er vaak gebeurt. Maar nee, dan is het ineens een veel te dure woning, die je puur op basis van je inkomen nooit zou kunnen kopen.
Natuurlijk zegt het niet kunnen kopen van de woning waar je woont, ondanks hetzelfde (inflatiegecorrigeerde) salaris veel over de scheefgroei aan prijzen op de woningmarkt. Het maakt juist klip en klaar dat zonder door volgende generaties betaalde overwaarde en/of zonder de inleg van grote hoeveelheden spaargeld de huidige prijzen volstrekt onbetaalbaar zouden zijn voor de meeste bewoners van de betreffende woningen. En de scheefgroei heeft helemaal niets te maken met het scheefhuren wat je aanhaalt.
Requiem19 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:27:
[...]

Geldt dat laatste niet voor heel veel producten in de wereld?

Volgens mij wordt economisch gezien een prijs niet (alleen) bepaald door de uiteindelijke kostprijs, maar door vele andere factoren.

Zo is de kostprijs van de laatste iphone ook niet 1000 bijv. De prijs van commodities schommelt ook constant, omdat het niet alleen de investering van de boer is qua tijd / producten, maar het is marktwerking. Vraag, aanbod, schaarste.

Dus je laatste opmerking houdt imo niet echt verband met het probleem van de woningmarkt. Dat probleem is veel simpeler: er zijn te weinig woningen.
Dat geldt slechts voor een beperkt aantal producten, waarbij er vrij weinig concurrentie op de markt is. Voor alle producten waarbij sprake is van een gezonde concurrentie, liggen de verkoopprijzen niet heel ver boven de kostprijs om het product te maken en te verkopen. De meeste ondernemingen hebben structureel geen winstpercentages in de dubbele cijfers.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Richh schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:28:
[...]

Da's over heel GB, in Londen zelf is de daling een stuk groter.
Dit zie je in veel meer gebieden, in San Francisco zijn de prijzen 9% lager dan een jaar geleden https://www.zumper.com/blog/rental-price-data/ en 2,6% lager dan de vorige meting.
Wereldwijd zie je dit in alle steden :P behalve in... jawel... Amsterdam! :+

Geeft enkel nogmaals aan hoe gigantisch groot het woningtekort in Nederland is. We hebben nog een enorme buffer aan starters die wel wil kopen :P

In 2008 deed de woningmarkt in USA er ook eerder aan dan de woningmarkt in NL.

[...]

Mensen hebben alle recht te klagen als ze (als jouw 5-10 jaar => 2x duurder uit zou komen) >50% van hun dubbel modale inkomen kwijt zijn aan woonlasten in een sub-modale woning als je het mij vraagt :P dat is niet normaal. Om die reden denk ik niet dat huizen ontzettend veel duurder kúnnen worden op korte termijn.

Het risico gaat hier wel genomen worden, als het maar een woning is die bij ons past. Mijn vriendin studeert nog, dus daar wachten we eerst op :P ik ga het risico nu niet nemen met een woning die het allemaal net niet heeft.
Voor een woning van 400.000 euro betaal je 1400 hypotheek. Dat is makkelijk te doen met met 2 personen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
MaStar schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:13:
[...]

Voor een woning van 400.000 euro betaal je 1400 hypotheek. Dat is makkelijk te doen met met 2 personen...
En huren in Amsterdam/Utrecht/Rotterdam in een prima woning op een prima locatie is voor dat geld ook nog eens nagenoeg onmogelijk.

Zeker stelletjes met beiden een baan op HBO+ niveau, ook starters, kunnen dit bedrag aan hypotheeklasten makkelijk ophoesten. Zo enorm overpriced is het allemaal niet, zolang je het maar niet vergelijkt met de 2013 prijzen..

[ Voor 24% gewijzigd door Mesque op 03-06-2020 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ja en een huis kopen in die steden op een leuke locatie voor dat geld ook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
Gijsje22 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:35:
Ja en een huis kopen in die steden op een leuke locatie voor dat geld ook...
Voor dat bedrag heb je zelfs in Amsterdam prima appartementjes op prima locaties, ik heb er tijdens onze woningzoektocht in ieder geval meer dan voldoende voorbij zien komen in de categorie 400-450k (incl overbieden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Requiem19 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:27:
[...]

Geldt dat laatste niet voor heel veel producten in de wereld?

Volgens mij wordt economisch gezien een prijs niet (alleen) bepaald door de uiteindelijke kostprijs, maar door vele andere factoren.
Klopt. Alleen voor heel veel andere producten heeft de overheid niet de grondwettelijke taak om zich ervoor in te spannen, en het is juist de overheid die woningen duur en schaars maakt.

Er zijn ook niet eens veel producten waarbij de overheid verantwoordelijk is voor een verdubbeling van de consumentenprijs. Je kan zelfs zeggen dat er meer belasting op woningen zit dan op bier of televisies. En dat is best vreemd, net zoals het best vreemd is dat huizen niet in het lage BTW tarief vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 03-06-2020 18:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:14
Het probleem is gewoon dat er totaal geen wil is om dit te veranderen vanuit onze gekozen bestuur.

Als we willen kan dit probleem in vijf jaar opgelost zijn (bij wijze van). Ik woon nu in Amerika, en hier worden hele dorpen uit de grond gestampt. Met HSB, bouwen ze een huis in 3 maanden, waar je direct in kan wonen. Het is weliswaar niet dezelfde kwaliteit maar iedereen kan wel een huis kopen, dan wel appartement.

Waarom dit nog niet uit handen van de gemeente is gehaald is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Mesque schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:33:
[...]
Zeker stelletjes met beiden een baan op HBO+ niveau, ook starters, kunnen dit bedrag aan hypotheeklasten makkelijk ophoesten. Zo enorm overpriced is het allemaal niet, zolang je het maar niet vergelijkt met de 2013 prijzen..
Helemaal eens. En dat maakt de vraag hoger dan aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
[...]

'
Er is meer dan hypotheek, denk aan zorgverzekering, gas , water , licht, eten , drinken, en dat zijn dan nog alleen maar de basisbehoeftes.
Dan heb je nog Internet, TV, telefoon etc...
En dan heb je nog kosten wat je aan je huis hebt om dingen te repareren aangezien het huis ook gewoon dingen in gedaan moeten worden.
En dan vind je een hypotheek van 1400 euro per maand weinig??..
Wij betalen netto de helft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
https://www.woonbond.nl/n...r-wil-toch-huurbevriezing

De Eerste Kamer gaat Ollongren opnieuw oproepen om een bestaande motie toch eens uit te voeren. Gaat om de huurverhoging die dit jaar gewoon is doorgegaan en door Ollongren 'wordt onderzocht' en 'over nadenkt', terwijl er feitelijk een motie is aangenomen dat het in deze tijd niet met 5,1% omhoog zou mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Mark31 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:20:
[...]

'
Er is meer dan hypotheek, denk aan zorgverzekering, gas , water , licht, eten , drinken, en dat zijn dan nog alleen maar de basisbehoeftes.
En dan heb je nog kosten wat je aan je huis hebt om dingen te repareren aangezien het huis ook gewoon dingen in gedaan moeten worden.
Genoeg mensen die beide 3000 euro netto verdienen per maand. Of rond het af naar 2500 euro. Kom je op 5000 euro.

Ja, dan vind ik 1400 hypotheek een schijntje. Rond de kosten af naar 2000 euro en je spaart nog 3k per maand ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mark31
MaStar schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:22:
[...]

Genoeg mensen die beide 3000 euro netto verdienen per maand. Of rond het af naar 2500 euro. Kom je op 5000 euro.

Ja, dan vind ik 1400 hypotheek een schijntje. Rond de kosten af naar 2000 euro en je spaart nog 3k per maand ;)
Genoeg mensen, ik denk dat het meerendeel dat niet verdiend, 2500 euro netto is echt heel erg veel geld.
Eerder meer mensen verdienen minder dan meer dan 2500 euro netto... maar ik hoef ook geen huis van 4 ton, veels te duur..
600 euro buiten de hypotheek om??
Dat is echt heel erg weinig ....,
Als je al bedenkt dat 2 x Zorgeverzekering al een slordige 220 euro netto is.. houd je 380 euro over voor eten,drinken, leuke dingen doen , etc etc..
Wij betalen 800 euro bruto Hypotheek, vaste lasten totaal per maand met verzekeringen erbij , 120 euro boodschappen per week, komen wij op 2500 euro netto per maand..

2000 euro , als je hypotheek 1400 euro bedraagt haal je nooit, als je zuinig aan doen haal je misschien met 3000 euro...

[ Voor 30% gewijzigd door Mark31 op 03-06-2020 19:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Richh schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:21:
https://www.woonbond.nl/n...r-wil-toch-huurbevriezing

De Eerste Kamer gaat Ollongren opnieuw oproepen om een bestaande motie toch eens uit te voeren. Gaat om de huurverhoging die dit jaar gewoon is doorgegaan en door Ollongren 'wordt onderzocht' en 'over nadenkt', terwijl er feitelijk een motie is aangenomen dat het in deze tijd niet met 5,1% omhoog zou mogen.
Diezelfde overheid is verantwoordelijk voor het grootste deel (CPI 2019) van deze stijging... iets met boter en hoofd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
[...]

Klopt, en dat is dan ook wat we over een jaartje waarschijnlijk gaan doen.

Desalniettemin is dat wel ontzettend veel geld voor een modale rijtjeswoning, toch? En ergens is het best raar dat je dan woont naast buren die een maandlast van 1000 kennen omdat ze hebben kunnen doorstromen, en tegenover sociale huurders in gelijkwaardige woningen die huren voor de helft. Ben er ook vrij zeker dat mijn (schoon)ouders schrikken van een dergelijke maandlast :P
@Sport_Life woont in een woning van 700k voor de helft van dat geld he :P

We gaan dan bovendien puur voor zo'n woning kiezen omdat 'eventjes goedkoop wonen en sparen' vrijwel niks goedkoper is en bovendien een risico is mochten de prijzen zakken.

Ik vind dat gewoon raar: met een hoger inkomen en hogere lasten in een gelijkwaardige woning mogen wonen, maargoed.

Ook stap je in op een punt dat de rente amper lager kan op de top van de betaalbaarheid - 'succesvol' doorstromen zoals de rest is wel een heel stuk lastiger, de kansen die mensen 5 jaar geleden hadden waren fors groter. Zeker als onze overheid voor QE kiest en Europa straks Japan achterna gaat met jarenlange stilstand (geen groei) en enorme schulden.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 03-06-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Wat te denken van kdv (subsidie is veel lager dan bij modaal inkomen), ik vind 1400 euro hypotheek geen schijntje :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Mark31 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:20:
[...]

'
Vertel mij wat, ik weet echt wel dat die kosten er ook allemaal zijn een hypotheeklast van €1400/maand hoeft daarbij echt niet exorbitant hoog te zijn. Zoals MaStar ook al zegt, een stelletje dat samen €5000/netto is echt niet zo vreemd/bizar hoog.

Mooi overigens dat jouw hypotheeklast <700€/maand is, goed voor elkaar maar dat hoeft wat mij betreft echt niet de maatstaf te zijn voor de gewenste gemiddelde hypotheeklast. Vergeet niet dat er van de €1400 ook een groot deel gewoon aflossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Sport_Life schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Wat te denken van kdv (subsidie is veel lager dan bij modaal inkomen), ik vind 1400 euro hypotheek geen schijntje :).
Geen kids nemen ;)
Anyway - we gaan off topic......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Mesque schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Vertel mij wat, ik weet echt wel dat die kosten er ook allemaal zijn een hypotheeklast van €1400/maand hoeft daarbij echt niet exorbitant hoog te zijn. Zoals MaStar ook al zegt, een stelletje dat samen €5000/netto is echt niet zo vreemd/bizar hoog.

Mooi overigens dat jouw hypotheeklast <700€/maand is, goed voor elkaar maar dat hoeft wat mij betreft echt niet de maatstaf te zijn voor de gewenste gemiddelde hypotheeklast. Vergeet niet dat er van de €1400 ook een groot deel gewoon aflossing is.
Sterker nog. In mijn eentje betaal ik 1100 euro hypotheek... Relatief gezien is 1400 met z'n tweeën dus erg prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mesque
Sport_Life schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Subsidies en toeslagen zijn inderdaad sowieso de doodsteek in alle vergelijkingen voor modaal+ inkomens, op dat vlak is de middenklasse helaas altijd grote verliezer in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
[...]

5000 netto gezamenlijk moet je dus beide 40 uur werken, nee, doe maar niet , ik werk om van te kunnen leven, ik leef niet om te werken.
Ik en mijn vrouw werken tezamen 62 uur, meer dan genoeg.. daarom zeg ik, 1400 euro per maand hypotheek is gewoon veel geld, of je moet altijd beide 40 uur werken..
Veel plezier... mij niet gezien, werk al vanaf mijn 16e... ga echt niet heel mijn leven 40 uur werken , doodzonde van je leven imo.
Heb wel betere dingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:35:
[...]

Klopt, en dat is dan ook wat we over een jaartje waarschijnlijk gaan doen.

Desalniettemin is dat wel ontzettend veel geld voor een modale rijtjeswoning, toch? En ergens is het best raar dat je dan woont naast buren die een maandlast van 1000 kennen omdat ze hebben kunnen doorstromen, en tegenover sociale huurders in gelijkwaardige woningen die huren voor de helft. Ben er ook vrij zeker dat mijn (schoon)ouders schrikken van een dergelijke maandlast :P
@Sport_Life woont in een woning van 700k voor de helft van dat geld he :P

We gaan dan bovendien puur voor zo'n woning kiezen omdat 'eventjes goedkoop wonen en sparen' vrijwel niks goedkoper is en bovendien een risico is mochten de prijzen zakken.
Ik ben een zogenaamde scheefwoner :+.
Hypotheek is trouwens netto 625. Ongeveer 30% van de lening is aflossingsvrij.
Ik vind dat gewoon raar: met een hoger inkomen en hogere lasten in een gelijkwaardige woning mogen wonen, maargoed.
Zo werkt het toch met alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mark31 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:46:
[...]

5000 netto gezamenlijk moet je dus beide 40 uur werken, nee, doe maar niet , ik werk om van te kunnen leven, ik leef niet om te werken.
Ik en mijn vrouw werken tezamen 62 uur, meer dan genoeg.. daarom zeg ik, 1400 euro per maand hypotheek is gewoon veel geld, of je moet altijd beide 40 uur werken..
Veel plezier... mij niet gezien, werk al vanaf mijn 16e... ga echt niet heel mijn leven 40 uur werken , doodzonde van je leven imo.
Hoezo moet er 2x 40u gewerkt worden voor dat bedrag?
Zijn toch zat mensen die daar met 36u bij de Rijksoverheid aan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Mark31 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:46:
[...]

Kijk, nou komt de aap uit de mouw. Als ik niet 40 uur zou werken zou ik de huur ook niet kunnen betalen nee. Ik vind 1400 euro ook heel veel geld maar 700 euro, wat je dan dus dus per persoon zou betalen, niet. Bovendien is het ook een stukje dat als we zeggen dat 700 euro al duur is, hoe hard word ik dan genaaid met de 1000+ huur die ik in mijn eentje ophoest?

[ Voor 92% gewijzigd door Michael_OsGroot op 03-06-2020 20:03 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Sport_Life schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:54:
[...]

[...]

Niet met auto's, TV's, kleding en eigenlijk zo'n beetje alle andere goederen die je koopt met 'geld'. :P

Tis toch best logisch dat starters zoiets best frustrerend vinden? Vraag me wel eens af waarom ik zo graag meer salaris wou verdienen als het onder de streep toch geen kloot uitmaakt voor je besteedbaar inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Sport_Life schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:54:
[...]

[...]

Zou kunnen, dan heb je het heel erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
Michael_OsGroot schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Kijk, nou komt de aap uit de mouw. Als ik niet 40 uur zou werken zou ik de huur ook niet kunnen betalen nee. Ik vind 1400 euro ook heel veel geld maar 700 euro, wat je dan dus dus per persoon zou betalen, niet. Bovendien is het ook een stukje dat als we zeggen dat 700 euro al duur is, hoe hard word ik dan genaaid met de 1000+ huur die ik in mijn eentje ophoest?
700 netto vind ik gewoon een eerlijke bedrag, heb niet gezegd dat dat een hoog bedrag is wat wij moeten betalen.
Maar je moet zelf weten wat je wilt betalen voor je hypotheek, je kan het zelf zo duur maken als je zelf wilt dat zijn je eigen keuzes.
Ik zeg alleen dat ik er nooit voor zou kiezen om 1400 euro aan hypotheek te moeten betalen... dat is mij iets te gortig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Mark31 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:00:
[...]

700 netto vind ik gewoon een eerlijke bedrag, heb niet gezegd dat dat een hoog bedrag is wat wij moeten betalen.
Maar je moet zelf weten wat je wilt betalen voor je hypotheek, je kan het zelf zo duur maken als je zelf wilt dat zijn je eigen keuzes.
Ik zeg alleen dat ik er nooit voor zou kiezen om 1400 euro aan hypotheek te moeten betalen... dat is mij iets te gortig.
Vind ik ook terecht hoor, je mag je leven zo inrichten als je wilt. Ik neem ook genoegen met een appartementje en geef het liever uit aan leuke dingen dan aan een groot huis. Ik snap eerlijk gezegd ook niet waar dat gehaat op scheefwonen vandaan komt. Het enige wat raar zou zijn is als je een sociale huurwoning bezet houdt terwijl je eigenlijk een vrije sector woning / koopwoning kan betalen. Sociale huur is namelijk écht een vangnet voor de financieel zwakkeren waar een tekort aan is.

edit: misschien krijg je dubbele notificaties. Ik verprutste het een beetje met je citeren, mea culpa :+

[ Voor 23% gewijzigd door Michael_OsGroot op 03-06-2020 20:04 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:57:
[...]

Niet met auto's, TV's, kleding en eigenlijk zo'n beetje alle andere goederen die je koopt met 'geld'. :P

Tis toch best logisch dat starters zoiets best frustrerend vinden? Vraag me wel eens af waarom ik zo graag meer salaris wou verdienen als het onder de streep toch geen kloot uitmaakt voor je besteedbaar inkomen.
Ik vind het niet logisch dat een starter het frustrerend vindt dat een doorstromer met overwaarde in een hoger segment woning zit. Zo werkt het nou eenmaal. Het lijkt wel alsof de starter van nu zichzelf 200k overwaarde wilt toe eigenen om een woning boven zijn stand te kunnen kopen.

De doorstromers van nu zijn 10 jaar geleden ook klein begonnen, de aankoopprijs was wel lager, maar de rente was 5x zo hoog.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Richh
Sport_Life schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:11:
[...]
Ik vind het niet logisch dat een starter het frustrerend vindt dat een doorstromer met overwaarde in een hoger segment woning zit. Zo werkt het nou eenmaal. Het lijkt wel alsof de starter van nu zichzelf 200k overwaarde wilt toe eigenen om een woning boven zijn stand te kunnen kopen.

De doorstromers van nu zijn 10 jaar geleden ook klein begonnen, de aankoopprijs was wel lager, maar de rente was 5x zo hoog.
Als je kijkt hoe de kaarten nu geschud zijn, is het toch _volledig_ onmogelijk om diezelfde doorstroomstappen te zetten?
  • De rente kan eigenlijk niet lager
  • De leennormen kunnen amper ruimer
  • Het aanbod is minimaal, je komt er daardoor überhaupt niet tussen, zelfs met fors overbieden
  • Demografische ontwikkeling is een stuk minder positief op middellange termijn
De reden in jouw waardestijging is precies de aanpassing in bovenstaande factoren, waardoor het plaatje er volledig anders uit ziet.
Klein beginnen is geen probleem, maar laten we nou niet doen alsof je dan over 10 jaar dezelfde stappen kan zetten als dat jij hebt gezet.

Met als bijkomend probleem dat er in Nederland amper woonruimte bestaat waarbij 'klein beginnen' een daadwerkelijk lage maandlast oplevert. Die is regelmatig hoger dan wat jij 10 jaar geleden moest betalen met die 5x hogere rente (met hypotheekrenteaftrek en aantrekkelijkere financieringsopties).

Zo gek is het toch niet dat dat frustrerend is?

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 03-06-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
Ivow85 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:43:
[...]

Natuurlijk zegt het niet kunnen kopen van de woning waar je woont, ondanks hetzelfde (inflatiegecorrigeerde) salaris veel over de scheefgroei aan prijzen op de woningmarkt. Het maakt juist klip en klaar dat zonder door volgende generaties betaalde overwaarde en/of zonder de inleg van grote hoeveelheden spaargeld de huidige prijzen volstrekt onbetaalbaar zouden zijn voor de meeste bewoners van de betreffende woningen. En de scheefgroei heeft helemaal niets te maken met het scheefhuren wat je aanhaalt.

[...]

Dat geldt slechts voor een beperkt aantal producten, waarbij er vrij weinig concurrentie op de markt is. Voor alle producten waarbij sprake is van een gezonde concurrentie, liggen de verkoopprijzen niet heel ver boven de kostprijs om het product te maken en te verkopen. De meeste ondernemingen hebben structureel geen winstpercentages in de dubbele cijfers.
Heb je wel eens gehoord van verrekenprijzen? (Transfer pricing).

De methode om intercompany transacties at arm’s length te bepalen. Daar kijkt men met name naar risico’s, assets en functies. Routinematige activiteiten met laag risico krijgen vaak een marge op de kosten (cost plus). De entiteit met meer functies en risico's krijgt de rest van de winst.

Dat geldt dus eigenlijk voor de gehele economie, die uit ic transacties bestaat min of meer. Naar de kostprijs kijk je eigenlijk alleen bij contract manufacturing of routinematige sales. Bij complexere zaken als projectontwikkeling is dat gewoon veel minder belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:11:
[...]

En daardoor was het toenmalig nog mogelijk om extra waardestijging te krijgen door lagere rente en had (langdurig) aflossen veel meer effect. Doordat je nu vooral aflossing betaald is dat veel minder aantrekkelijk.

Het zou in mijn ogen eerlijk zijn als vermogen in het algemeen (en ook in eigen woning) belast wordt. Die EUR 400 aan vruchtgebruik die de 200K duurdere woning oplevert is in mijn ogen inkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mark31
ANdrode schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:36:
[...]

En daardoor was het toenmalig nog mogelijk om extra waardestijging te krijgen door lagere rente en had (langdurig) aflossen veel meer effect. Doordat je nu vooral aflossing betaald is dat veel minder aantrekkelijk.

Het zou in mijn ogen eerlijk zijn als vermogen in het algemeen (en ook in eigen woning) belast wordt. Die EUR 400 aan vruchtgebruik die de 200K duurdere woning oplevert is in mijn ogen inkomen.
Dat is het niet, door de overwaarde moet je al meer gemeentelijke belastingen betalen.
Moet je dan ook nog eens extra belasting betalen over je overwaarde die niet in je portemonnee zit maar in de stenen?
Overwaarde heb je niet, dat heb je pas als je de toko verkoopt.
Geld wat je niet hebt kan je toch niet plukken, zou zwaar asociaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-09 13:43
Michael_OsGroot schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:03:
Sociale huur is namelijk écht een vangnet voor de financieel zwakkeren waar een tekort aan is.
Dit is niet altijd zo geweest. Dat is iets van de laatste decennia. Hier een goede column daarover: https://www.rtlz.nl/opini...kshuisvesting-corporaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Mark31 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:48:
[...]

Overwaarde heb je niet, dat heb je pas als je de toko verkoopt.
Geld wat je niet hebt kan je toch niet plukken, zou zwaar asociaal zijn.
Dat kan bij box 3 vermogen toch net zo goed zo zijn? Dat kan ook vast zitten in een bedrijf of fonds, daar betaalt men ook netjes belasting over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Mark31 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:48:
[...]

Dat is het niet, door de overwaarde moet je al meer gemeentelijke belastingen betalen.
Dat moeten de mensen die diezelfde woning als starter betalen ook.
De gemeentelijke belasting stijgt gewoon, dat we dat onder WOZ-waarde verschuiven heeft daar eigenlijk niks mee te maken.

Zelf zie ik meer iets in een systeem wat overwaarde toekent naar rato van het aantal afgeloste jaren (stel je woont ergens 3 jaar terwijl je hypotheek 30 jaar loopt, en je overwaarde is 100.000 euro, je 10.000 overwaarde mag meenemen). Het vermogen wat daarnaast vrijkomt kan mooi ingezet worden in slechtere tijden wanneer mensen onder water staan, eveneens naar rato gerekend tov looptijd en jaren aan aflossing.

Zou een hele zooi lucht uit de markt halen terwijl je als woningbezitter die langzamerhand z'n huis aflost er totaal geen last van hebt. En je hoeft als starter niet opeens een gigantische overwaarde (die de starter indirect zelf financiert bij de doorstromer) te sparen. Zou schommelingen ontzettend afkoelen en het dwingt mensen hun woning gewoon af te lossen, waar dat nu fiscaal onaantrekkelijk is.

Je sloopt trouwens wel de doorstroming op die manier, maargoed die is er nu ook al niet, dus who cares. Je moet dan ruimte gaan bieden voor nieuwbouw.
Maahes schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:52:
[...]

Dit is niet altijd zo geweest. Dat is iets van de laatste decennia. Hier een goede column daarover: https://www.rtlz.nl/opini...kshuisvesting-corporaties
De discussie over wat sociale huur nou écht is en moet zijn is imho trouwens precies wat die hele sector gesloopt heeft, en middenhuur doet vergeten :)

[ Voor 31% gewijzigd door Richh op 03-06-2020 21:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Volgens mij is er ook nog wel wat te zeggen over het aantal bouwvakkers dat we nu daadwerkelijk hebben. Dit is in 2008 enorm afgenomen (veel uitstroom) en lang niet alles is teruggekeerd.

Zie hier een infographic uit 2016:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnqRb17bxFocpk5uJ2Ffrb74VNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuQ0rgWU2pE2sYZh0Rpe8zCN.jpg?f=fotoalbum_large

En actuele cijfers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dd9RfbhCqtgFqQvV_Z-YXNSEM0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2yWrZTXamH84kuNp48sOBND4.png?f=user_large

We zitten dus rond de 78% ten opzichte van 2008 (12 jaar geleden!) qua bouwarbeiders.

Aan de andere kant zijn er 75000 bedrijven in de bouw bijgekomen (zelfstandigen?). Als al die arbeiders voor zichzelf werken nu gaan de kosten natuurlijk flink omhoog!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FS4UJmNxmmYM8vIuYJMrK4p4uEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7BXocCZFVWkt6PSgdaOCubGR.png?f=user_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:18:
[...]

Als je kijkt hoe de kaarten nu geschud zijn, is het toch _volledig_ onmogelijk om diezelfde doorstroomstappen te zetten?
  • De rente kan eigenlijk niet lager
  • De leennormen kunnen amper ruimer
  • Het aanbod is minimaal, je komt er daardoor überhaupt niet tussen, zelfs met fors overbieden
  • Demografische ontwikkeling is een stuk minder positief op middellange termijn
De reden in jouw waardestijging is precies de aanpassing in bovenstaande factoren, waardoor het plaatje er volledig anders uit ziet.
Klein beginnen is geen probleem, maar laten we nou niet doen alsof je dan over 10 jaar dezelfde stappen kan zetten als dat jij hebt gezet.

Met als bijkomend probleem dat er in Nederland amper woonruimte bestaat waarbij 'klein beginnen' een daadwerkelijk lage maandlast oplevert. Die is regelmatig hoger dan wat jij 10 jaar geleden moest betalen met die 5x hogere rente (met hypotheekrenteaftrek en aantrekkelijkere financieringsopties).

Zo gek is het toch niet dat dat frustrerend is?
Nee, wat jij aangeeft is van iedere tijd (zie reacties onderaan mijn post). En als jij nu instapt en de huizenprijzen gaan met 10% per jaar naar beneden koop je je volgende woning straks met flinke "korting".......

Twee jaar geleden riep men al dat de huizenprijzen niet verder konden stijgen. Mijn zus kocht 2 jaar geleden een woning niet omdat ze zeker wist dat er teveel lucht in de huizenmarkt zat. Inmiddels is die woning die zij op het oog had 80k duurder geworden. Als de huizenprijzen de komende 2 jaar blijven stijgen, kun je jouw reactie kopiëren en weer opnieuw plaatsen in 2022. Maar dan met de mededeling dat de kopers in 2020 zoveel geluk hadden. Terugkijkend naar de afgelopen 10 jaar zijn er enkele jaren geweest waarin het een zeer goed moment was om in te stappen: vanaf 2013 tot heden, waarbij geldt hoe dichter bij 2013 hoe hoger het rendement, maar ook hoe hoger het risico (!). Namelijk: hogere rente en er was nog geen sprake van een stabiele stijging. Maar ook starters die juni 2019 een woning kochten van 335k hebben inmiddels zo'n 10-20k overwaarde.
.

[ Voor 66% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
Sport_Life schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:53:
[...]

Nee, wat jij aangeeft is van iedere tijd.
Twee jaar geleden riep men al dat de huizenprijzen niet verder konden stijgen. Mijn zus kocht 2 jaar geleden een woning niet omdat ze zeker wist dat er teveel lucht in de huizenmarkt zat. Inmiddels is die woning die zij op het oog had 80k duurder geworden. Als de huizenprijzen de komende 2 jaar blijven stijgen, kun je jouw reactie kopiëren en weer opnieuw plaatsen in 2022. Maar dan met de mededeling dat de kopers in 2020 zoveel geluk hadden. Terugkijkend naar de afgelopen 10 jaar zijn er enkele jaren geweest waarin het een zeer goed moment was om in te stappen: vanaf 2013 tot heden, waarbij geldt hoe dichter bij 2013 hoe hoger het rendement, maar ook hoe hoger het risico (!). Namelijk: hogere rente en er was nog geen sprake van een stabiele stijging. Maar ook starters die juni 2019 een woning kochten van 335k hebben inmiddels zo'n 10-20k overwaarde.

Ik heb nog even wat reacties uit deze topicreeks gehaald van het jaar dat ik mijn eerste appartement kocht - overigens nog met 6% overdrachtsbelasting (mei 2011). Het grappige is dat sommige reacties nu 9 jaar later letterlijk worden herhaald .
Ik had 2 dingen kunnen doen: 1) gefrustreerd reageren op jouw manier en blijven zitten in de (prima) huurwoning of 2) niks van het sentiment aantrekken en een mooi appartement kopen om in te wonen zonder winstoogmerk. Ik koos natuurlijk voor het tweede ;). Ik had ook gefrustreerd kunnen raken dat ik in 2013 50k minder zou betalen voor hetzelfde appartement, maar wat boeit dat toch, ik woonde er met heel veel plezier! (kom nog steeds regelmatig in de stamkroeg op de hoek :9B tot corona dan :P ) Dat zou ook mijn advies zijn aan jou: kan me niet voorstellen dat je alleen maar gelukkig wordt van een woning uit het hogere segment. Als dat het geval is dat is er wat anders aan de hand :P

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

:)
Dit is niet van iedere tijd, gezien de 4 punten die ik noem. Deze 4 punten zitten allemaal op een redelijk kritiek level op dit moment. Hoe mogelijk acht jij een hypotheekrente van -4% binnen 5 jaar? :P oke, niks is onmogelijk, maar in jouw tijd achtte je het zelf al vrij onmogelijk dat je er nog flink op kon gaan verdienen. Dat is big-time gebeurd. Hoe groot acht je de kans nu nog? Die kans wordt iedere 2 jaar kleiner.

Feit is dat je een behoorlijk risico hebt gelopen en dat heeft voor jou toevallig goed uitgepakt. Dat risico's goed uitpakken is echter verre van een garantie.
Zoals ik al eerder zei, je hebt geluk gehad :) niks meer en niks minder, zeker nu je zelf ook aangeeft iets te hebben gekocht om in te wonen.

Dat nu instappen óók een risico is, maakt het zeker geen gegeven dat het nu ook goed kan uitpakken. En dat instappen in een risicotijd op termijn kan resulteren in grote overwaardes, dat hoeft helemaal niet.
Ik geloof niet dat 'tegen de stroom inzwemmen' altijd goed uitpakt. Op dezelfde pagina als waar jouw citaten vandaan komen, kan je exact die scenario's ook gewoon vinden. Laten we die nou niet vergeten.

Ik ga in ieder geval niet gelukkig worden van een woning van 80m2 met 1 werkkamer/kinderkamer, en da's ongeveer wat nu haalbaar is met >1.5x modaal. Daarop instappen is gewoon echt geen optie, zeker gezien wij op korte termijn wel de mogelijkheid hebben om in een duurder segment te shoppen. Dan maar duurder, waar we no matter what een toekomst in op kunnen bouwen.
Ik heb echter niet de illusie dat we ooit gaan verdienen aan dat toekomstige huis, buiten dat je over 30 jaar hypotheekvrij bent waar huur altijd door blijft stijgen. Dus dan kopen wij het ook gewoon om in te wonen, net als jij destijds :P en ik heb er overigens ook vrede mee als het totaal niet in waarde stijgt dan.

Om het om te draaien: stel dat de stijging wel doorzet, en we moeten over 2 jaar 50k meer betalen voor dezelfde woning waar we nu naar kijken, dan raken we daar ook niet gefrustreerd over, net als over die paar duizend euro aan huur. Want onze leenruimte stijgt straks met ongeveer een modaal inkomen, dus hebben we nog altijd méér keuze en kunnen we op z'n minst voor een woning met toekomstmogelijkheden kiezen. Waar dat nu niet mogelijk is. Terwijl we al wel de maandlasten betalen. Maargoed.

Maar los van mijn persoonlijke situatie, gaat het vooral om het grote plaatje.
Want ik heb vooral te doen met voor wie die 80m2 woning nu echt het maximaal haalbare is. Als de boel dan instort, dan heb je een life changing problem. Dat risico's voor hem/haar ook misschien wel goed kunnen uitpakken, vind ik een erg slecht advies.

En ik blijf er simpelweg bij dat ik het nergens voor nodig vind dat de ene generatie heel veel geluk heeft met het aankoopmoment en de andere generatie pech heeft, puur omdat de rente en wereldeconomie eventjes gek doen.
Er zijn er maar weinig die er van profiteren (en die hebben er veelal niet eens om gevraagd / tijd in geïnvesteerd / bewust voor het ondernemersrisico gekozen) (en zij profiteren er big time van) terwijl er velen volledig buiten de boot vallen en de hele kans om überhaupt op het treintje te springen wordt ontnomen.
Wat is daar goed aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark31
Maahes schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:52:
[...]

Maar een huis ontvang je geen pure cash als je er woont en niet verkoopt, terwijl een bedrijf maak je omzetten/cashflow mee waar je belasting over betaald.
Maar dat doen werknemers toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Het gaat er niet om dat ik zou vinden dat iemand daar maar moet gaan wonen. Maar iemand die een gerechtelijke procedure zou willen gaan starten omdat er in Nederland geen woningen zouden zijn, die zou op grond van het simpele feit dat er in heel Nederland gezien wel woningen zijn, vrij snel afgeserveerd kunnen worden. Ik geef dus slechts de kansloosheid van zo'n procedure aan.
Zet dat er dan even bij ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Richh schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:55:
[...]

Dat moeten de mensen die diezelfde woning als starter betalen ook.
De gemeentelijke belasting stijgt gewoon, dat we dat onder WOZ-waarde verschuiven heeft daar eigenlijk niks mee te maken.

Zelf zie ik meer iets in een systeem wat overwaarde toekent naar rato van het aantal afgeloste jaren (stel je woont ergens 3 jaar terwijl je hypotheek 30 jaar loopt, en je overwaarde is 100.000 euro, je 10.000 overwaarde mag meenemen). Het vermogen wat daarnaast vrijkomt kan mooi ingezet worden in slechtere tijden wanneer mensen onder water staan, eveneens naar rato gerekend tov looptijd en jaren aan aflossing.

Zou een hele zooi lucht uit de markt halen terwijl je als woningbezitter die langzamerhand z'n huis aflost er totaal geen last van hebt. En je hoeft als starter niet opeens een gigantische overwaarde (die de starter indirect zelf financiert bij de doorstromer) te sparen. Zou schommelingen ontzettend afkoelen en het dwingt mensen hun woning gewoon af te lossen, waar dat nu fiscaal onaantrekkelijk is.

Je sloopt trouwens wel de doorstroming op die manier, maargoed die is er nu ook al niet, dus who cares. Je moet dan ruimte gaan bieden voor nieuwbouw.

[...]

De discussie over wat sociale huur nou écht is en moet zijn is imho trouwens precies wat die hele sector gesloopt heeft, en middenhuur doet vergeten :)
Maar hoe wil je dit doen?
Iedereen die overwaarde heeft moet dus betalen in jou ogen en de overwaarde hoeven ze niet in cash te betalen maar dat moet dus gewoon van de waarde afgehaald worden wat de bank dan bij houd?
Of hoe zie je dat?
Want ik denk dat die constructie nooit mogelijk is dat zou betekenen dat ik nu overwaarde heb dus de bank dan dat geld opzij moet leggen voor mij.
Terwijl ik ook nog ga meemaken dat het echt extreem gaat crashen indien de oudere nu overleden zijn(klinkt hard zo bedoel ik het niet)
Maar de mensen piramide is hier gewoon dat merendeel 40 a 50 plussers zijn dus dan komen er meer huizen vrij dan dat er mensen zijn.
Maar dan betaalt de bank in jou betoog tot aan mijn aanschafprijs terug?
Verwacht dat dan de bank over de kop gaat aangezien de mensen die er dan nog zijn allemaal last van krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jopie035
Laten we in een Land met zo'n enorme belastingdruk aub geen extra jaloezie belasting gaan invoeren... Als je de economie om zeep wil helpen zou ik vooral een de eigenwoning nog wat extra gaan belasten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 15:42
Richh schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:31:
[...]

2001 is een mooi jaar, 1 jaar voor invoering Euro.
Was het 229k euro? Of 229k guldens? :+

Wat was je maandlast (in euro's)?
Hoeveel eigen geld bracht je in?

En kan je voor diezelfde maandlast, eventueel inflatiegecorrigeerd zelfs, nu nog steeds een 88m2 appartement in Utrecht kopen? En voordat er Fundalinkjes komen; +10% overbieden en 'beschikbaar' is een fijn filter.
Je kan er rustig van uitgaan dat ik kan rekenen. Euro's dus, maar idd nog getekend voor iets meer dan 500k guldens. En voor de maandlast kan je vandaag de dag prima in Utrecht een appartement kopen. Sterker nog, voor die maandlast zou ik in een groter appartement zitten middenin het centrum. Niet zo vreemd natuurlijk, rente die ik toen betaalde was 5.7%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 15:44
Richh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:59:
[...]

Ik ga in ieder geval niet gelukkig worden van een woning van 80m2 met 1 werkkamer/kinderkamer, en da's ongeveer wat nu haalbaar is met >1.5x modaal. Daarop instappen is gewoon echt geen optie, zeker gezien wij op korte termijn wel de mogelijkheid hebben om in een duurder segment te shoppen. Dan maar duurder, waar we no matter what een toekomst in op kunnen bouwen.
Ik heb echter niet de illusie dat we ooit gaan verdienen aan dat toekomstige huis, buiten dat je over 30 jaar hypotheekvrij bent waar huur altijd door blijft stijgen. Dus dan kopen wij het ook gewoon om in te wonen, net als jij destijds :P en ik heb er overigens ook vrede mee als het totaal niet in waarde stijgt dan.

Om het om te draaien: stel dat de stijging wel doorzet, en we moeten over 2 jaar 50k meer betalen voor dezelfde woning waar we nu naar kijken, dan raken we daar ook niet gefrustreerd over, net als over die paar duizend euro aan huur. Want onze leenruimte stijgt straks met ongeveer een modaal inkomen, dus hebben we nog altijd méér keuze en kunnen we op z'n minst voor een woning met toekomstmogelijkheden kiezen. Waar dat nu niet mogelijk is. Terwijl we al wel de maandlasten betalen. Maargoed.

Maar los van mijn persoonlijke situatie, gaat het vooral om het grote plaatje.
Want ik heb vooral te doen met voor wie die 80m2 woning nu echt het maximaal haalbare is.
Maar diegene voor wie nu die 80 m2 voor ¼ miljoen (neem ik aan?) het hoogst haalbare is, zal over 10 jaar een kwart van zijn hypotheek hebben afgelost. Dat geeft dan toch een stuk ruimte om door te groeien, los van eventuele waardestijgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik had het citaat waar ik op reageerde er toch juist ook expliciet bij gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:44:
[...]

Ik had het citaat waar ik op reageerde er toch juist ook expliciet bij gezet?
Het ligt ook denk ik meer aan mij hoor, maar jou opmerking "er zijn huizen zat" kan uitgelegd worden dat jij vind dat mensen niet moeten "zeuren" en maar ergens gaan wonen waar de prijzen wel voor ze betaalbaar zijn of, zoals jij nu uitlegd, dat een dergelijke zaak geen kans van slagen heeft.

Je reageert wel op een citaat, maar het was mij totaal niet duidelijk wat je met je reactie bedoelde, vandaar mijn opmerking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
[...]

Maar diegene voor wie nu die 80 m2 voor ¼ miljoen (neem ik aan?) het hoogst haalbare is, zal over 10 jaar een kwart van zijn hypotheek hebben afgelost. Dat geeft dan toch een stuk ruimte om door te groeien, los van eventuele waardestijgingen.
De waardestijgingen zullen het juist moeilijker maken om door te stromen. De woning waar je dan naartoe doorstroomt is nog sterker in waarde gestegen. Het is de sterk gedaalde rente waardoor doorstromen de afgelopen jaren zo gunstig uitpakte. Dan kun je weer een nieuwe rente afspreken en heb je enorme overwaarde die je meeneemt. Dat gaat de komende jaren niet meer gebeuren. Tenzij we naar diep negatieve rentes gaan, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Als je nu iets koopt met het idee om 'door te stromen' zet je jezelf enorm klem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Streamz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:33:
[...]

Je kan er rustig van uitgaan dat ik kan rekenen. Euro's dus, maar idd nog getekend voor iets meer dan 500k guldens. En voor de maandlast kan je vandaag de dag prima in Utrecht een appartement kopen. Sterker nog, voor die maandlast zou ik in een groter appartement zitten middenin het centrum. Niet zo vreemd natuurlijk, rente die ik toen betaalde was 5.7%.
Maar met HRA was het netto een stuk minder. En heb je echt een 100% annuiteitenhypotheek afgesloten in die tijd? Ben nog steeds benieuwd naar je netto hypotheeklast.
[...]

Klopt, en dat is een prima manier om een volgende stap in de woningmarkt te zetten.
Het zijn de waardestijgingen en dalingen en bijbehorende overwaarde + restschulden die het lastiger maken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Jopie035 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:18:
Laten we in een Land met zo'n enorme belastingdruk aub geen extra jaloezie belasting gaan invoeren... Als je de economie om zeep wil helpen zou ik vooral een de eigenwoning nog wat extra gaan belasten...
Voor de starters is het te moeilijk en onbetaalbaar. Of je moet starters stimuleren, of je zal wat moeten doen aan de positie van huizenbezitters. Gezien ze vaak tienduizenden euro's overwaarde hebben lijkt het me niet verkeerd om daar iets mee te doen.
Zo denken mensen als Peter Boelhouwer er ook over trouwens.
Mark31 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:26:
[...]

Maar hoe wil je dit doen?
Iedereen die overwaarde heeft moet dus betalen in jou ogen en de overwaarde hoeven ze niet in cash te betalen maar dat moet dus gewoon van de waarde afgehaald worden wat de bank dan bij houd?
Of hoe zie je dat?
Je maakt het veel lastiger dan dat ik het bedoel :P
Bij verkoop van een woning ontstaat er overwaarde of een restschuld. Mocht het overwaarde zijn, dan mag je deze slechts incasseren naar rato van je aflossing. De rest gaat naar de overheid en wordt op een spaarrekening gezet, om later eventuele restschulden af te dekken (eveneens naar rato).

Als je je huis niet verkoopt, hoeft er dus niks opzij gezet worden, er veranderd dan gewoon helemaal niks.

Maar hey, het is maar een hersenspinsel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Mark31 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:19:
[...]

Maar een huis ontvang je geen pure cash als je er woont en niet verkoopt, terwijl een bedrijf maak je omzetten/cashflow mee waar je belasting over betaald.
Maar dat doen werknemers toch ook?
De belasting zou ook bij verkoop van de woning voldaan kunnen worden. Bijvoorbeeld 30% rendementsbelasting over verkoopbedrag minus aankoopbedrag. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
Richh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:56:

Voor de starters is het te moeilijk en onbetaalbaar. Of je moet starters stimuleren, of je zal wat moeten doen aan de positie van huizenbezitters. Gezien ze vaak tienduizenden euro's overwaarde hebben lijkt het me niet verkeerd om daar iets mee te doen.
Hoe precies helpt nog meer belasten van huizenbezitters de starters dan precies?

Je zou voor starters de overdrachtsbelasting kunnen afschaffen (bij eerste huis), LTI kunnen verruimen (salaris zal nog we groeien), looptijd kunnen verlengen, aflossingsverplichting opschorten voor de eerste 5-10 jaar.

Sowieso ben ik geen voorstander om via een omweg een probleem aan te pakken. Als partij x een probleem heeft moet je partij x helpen en niet partij N-x het moeilijker maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
Maahes schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:05:
[...]

De belasting zou ook bij verkoop van de woning voldaan kunnen worden. Bijvoorbeeld 30% rendementsbelasting over verkoopbedrag minus aankoopbedrag. :P
Dan verkopen mensen niet meer, maar verhuren ze de keet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Jopie035 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:06:
[...]

Dan is het wel lekker duidelijk wat de inkomsten zijn, dus kan het ook belast worden net als arbeid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Jopie035 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:05:
[...]

Hoe precies helpt nog meer belasten van huizenbezitters de starters dan precies?

Je zou voor starters de overdrachtsbelasting kunnen afschaffen (bij eerste huis), LTI kunnen verruimen (salaris zal nog we groeien), looptijd kunnen verlengen, aflossingsverplichting opschorten voor de eerste 5-10 jaar.

Sowieso ben ik geen voorstander om via een omweg een probleem aan te pakken. Als partij x een probleem heeft moet je partij x helpen en niet partij N-x het moeilijker maken.
Ik stel enkel belasting op overwaarde voor. Verder geen belasting op het bezitten van een huis.
Bij heftige prijsstijgingen (>5% per jaar) zorg je er dan voor dat starters dan niet een enorme achterstand opbouwen terwijl huizenbezitters zelf met die groei meestijgen en deze weer inzetten in de volgende woning, wat díé woning extra onbetaalbaar maakt.

Starters hebben niet zoveel aan LTI verruiming, looptijdverlenging en andere hypotheekvormen, want als alle starters meer mogen lenen, stijgen de prijzen ook. Wat vervolgens dus weer in overwaarde wordt doorgezet door de doorstromer naar een volgende woning, enzovoort.

Met de overdrachtsbelasting help je ze inderdaad met 2%. Desalniettemin is dat op een woning van 250k slechts 5000 euro, terwijl die woning 17.500 euro per jaar duurder wordt (7% stijging per jaar).
Als starters door wegvallen van de overdrachtsbelasting nu 5000 euro eigen geld gaan stoppen in hun woning, dan worden huizen 5000 euro extra duurder, en neemt de doorstromer ook deze waarde weer mee naar een volgende woning.

En daarom moet je dus iets doen aan de doorstroompositie van de huizenbezitter.
Jopie035 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:06:
[...]

Prima, want dan kan je dat A) op de juiste manier belasten en B) we hebben een groot tekort aan huurwoningen.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 04-06-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maahes schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:55:
[...]

De waardestijgingen zullen het juist moeilijker maken om door te stromen. De woning waar je dan naartoe doorstroomt is nog sterker in waarde gestegen. Het is de sterk gedaalde rente waardoor doorstromen de afgelopen jaren zo gunstig uitpakte. Dan kun je weer een nieuwe rente afspreken en heb je enorme overwaarde die je meeneemt. Dat gaat de komende jaren niet meer gebeuren. Tenzij we naar diep negatieve rentes gaan, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Als je nu iets koopt met het idee om 'door te stromen' zet je jezelf enorm klem.
Die waardestijgingen komen juist grotendeels weer door de rentedalingen... dat zijn communicerende vaten. Maar los daarvan, ook als de huizenprijzen nog verder stijgen, dan geldt dat ook voor je eigen huis en dan heb je nog altijd de waardestijging plus afgeloste bedrag aan 'extra' bovenop je nieuwe hypotheek.

Als ik even er vanuit ga dat zonder het effect van de renteverlagingen de huizenprijzen in die 10 jaar zo'n 25% in waarde kunnen stijgen, dan heb je dus een kwart van de huidige koopprijs aan waardestijging plus een kwart aan aflossing, dus je zou bij gelijke leencapaciteit dan een huis van 375k kunnen kopen. Weer uitgaand van 25% stijging zou die woning op dit moment 3 ton kosten. Je zou dus over 10 jaar wel kunnen doorstromen naar een duurdere woning.

(Het zelfde geldt in mindere mate als je bv. over 5 jaar zou willen verhuizen. Maar je zult dan een kleiner stapje kunnen nemen.)

En dit is los van eventuele loonstijgingen. Als je in die 10 jaar bv. 10% in loon zou stijgen (wat ook als je 'uitgegroeid' bent aan de lage kant is), dan zou je nog eens 25k hoger kunnen zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:26:
[...]

Ik stel enkel belasting op overwaarde voor. Verder geen belasting op het bezitten van een huis.
Bij heftige prijsstijgingen (>5% per jaar) zorg je er dan voor dat starters dan niet een enorme achterstand opbouwen terwijl huizenbezitters zelf met die groei meestijgen en deze weer inzetten in de volgende woning, wat díé woning extra onbetaalbaar maakt.

Starters hebben niet zoveel aan LTI verruiming, looptijdverlenging en andere hypotheekvormen, want als alle starters meer mogen lenen, stijgen de prijzen ook. Wat vervolgens dus weer in overwaarde wordt doorgezet door de doorstromer naar een volgende woning, enzovoort.

Met de overdrachtsbelasting help je ze inderdaad met 2%. Desalniettemin is dat op een woning van 250k slechts 5000 euro, terwijl die woning 17.500 euro per jaar duurder wordt (7% stijging per jaar).
Als starters door wegvallen van de overdrachtsbelasting nu 5000 euro eigen geld gaan stoppen in hun woning, dan worden huizen 5000 euro extra duurder, en neemt de doorstromer ook deze waarde weer mee naar een volgende woning.

En daarom moet je dus iets doen aan de doorstroompositie van de huizenbezitter.

[...]

Prima, want dan kan je dat A) op de juiste manier belasten en B) we hebben een groot tekort aan huurwoningen.
Of we bouwen gewoon genoeg koop en huurwoningen voor een redelijke prijs. Dan word de overwaarde vanzelf minder.

Ik krijg altijd ontzettende jeuk als iemand nog een belasting gaat verzinnen op iets. Hou eens op met al die bureaucratische verzinsels waar we niet alleen de burger mee aan het vervelen zijn die al kapot belast word maar ook het ambtelijk apparaat nog eens extra mee gaan belasten. Onzinnig rondpompen van geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:26:
[...]

Hoe stel je dat voor bij (grote) verbouwingen? Worden de kosten van die verbouwing dus ook nog eens dubbel belast, als de verbouwing een waardestijging oplevert. Of wil je dan dat we allemaal bonnetjes moeten gaan bewaren zodat we die verbouwingskosten dan weer van de waardestijging zouden mogen afrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Die waardestijgingen komen juist grotendeels weer door de rentedalingen... dat zijn communicerende vaten. Maar los daarvan, ook als de huizenprijzen nog verder stijgen, dan geldt dat ook voor je eigen huis en dan heb je nog altijd de waardestijging plus afgeloste bedrag aan 'extra' bovenop je nieuwe hypotheek.

Als ik even er vanuit ga dat zonder het effect van de renteverlagingen de huizenprijzen in die 10 jaar zo'n 25% in waarde kunnen stijgen, dan heb je dus een kwart van de huidige koopprijs aan waardestijging plus een kwart aan aflossing, dus je zou bij gelijke leencapaciteit dan een huis van 375k kunnen kopen. Weer uitgaand van 25% stijging zou die woning op dit moment 3 ton kosten. Je zou dus over 10 jaar wel kunnen doorstromen naar een duurdere woning.

(Het zelfde geldt in mindere mate als je bv. over 5 jaar zou willen verhuizen. Maar je zult dan een kleiner stapje kunnen nemen.)

En dit is los van eventuele loonstijgingen. Als je in die 10 jaar bv. 10% in loon zou stijgen (wat ook als je 'uitgegroeid' bent aan de lage kant is), dan zou je nog eens 25k hoger kunnen zitten.
En zo zou het dus moeten werken als je het mij vraagt :P
Echter, dat gebeurt nu dus precies niet dóór de sterke renteverlaging, waar de huizenbezitter maximaal van profiteert en de starter tegenop moet boksen.
Anderzijds zou een sterke renteverhoging je doorstroompad juist enorm kunnen uitstellen en je met een overwaarde achterlaten.
Verwijderd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:33:
[...]

Of we bouwen gewoon genoeg koop en huurwoningen voor een redelijke prijs. Dan word de overwaarde vanzelf minder.

Ik krijg altijd ontzettende jeuk als iemand nog een belasting gaat verzinnen op iets. Hou eens op met al die bureaucratische verzinsels waar we niet alleen de burger mee aan het vervelen zijn die al kapot belast worden maar ook het ambtelijk apparaat nog eens extra mee gaan belasten. Onzinnig rondpompen van geld.
Da's nog het beste, maarja, dat roepen sommigen hier al jaren en er gebeurt helemaal niks. De zeer matige doelstellingen van de overheid worden al jaren niet gehaald.

Met een functionerende huurmarkt is het inderdaad allemaal niet nodig, maar ja, die markt ís er niet en je moet toch wat doen voor de jongeren. Toch?
Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:33:
[...]

Hoe stel je dat voor bij (grote) verbouwingen? Worden de kosten van die verbouwing dus ook nog eens dubbel belast, als de verbouwing een waardestijging oplevert. Of wil je dan dat we allemaal bonnetjes moeten gaan bewaren zodat we die verbouwingskosten dan weer van de waardestijging zouden mogen afrekken?
Ja, dat laatste zal je dan moeten doen.
Hier loopt het inderdaad op spaak, nog los van het argument wat ik zelf al eerder tegen noemde: je stopt de doorstroming.

Nogmaals; het gaat om een hersenspinsel :P niet als 'oplossing'. Toch denk ik dat we best kritisch mogen kijken naar hoe overwaarde de kloof tussen huizenbezitter en starter vergroot.
Jopie035 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:40:
[...]

En van diezelfde lage rente heeft de niet-starter via zijn pensioenpot weer de meeste last...

Eens met ciris hierboven, bron van probleem aanpakken en niet de 'side effects'...

Bron = woning tekort, dus bijbouwen en grenzen dicht.
Ja nogmaals: helemaal mee eens :P ik stel dit ook alleen maar voor omdat:
- Bijbouwen al jaren amper gebeurd
- Dit ook niet lijkt te veranderen
- Grenzen dicht is een politiek gevoelig punt wat ook niet echt te veranderen lijkt.

[ Voor 42% gewijzigd door Richh op 04-06-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleVis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-07-2024
[...]

Ik krijg altijd ontzettende jeuk als iemand nog een belasting gaat verzinnen op iets. Hou eens op met al die bureaucratische verzinsels waar we niet alleen de burger mee aan het vervelen zijn die al kapot belast word maar ook het ambtelijk apparaat nog eens extra mee gaan belasten. Onzinnig rondpompen van geld.
Jij zegt precies wat ik dus ook al dacht. Gewoon meer bijbouwen, er zijn bijvoorbeeld in mijn omgeving (gelderland) nog zat oude panden die gesloopt kunnen worden, grote kale vlaktes waar een hele wijk op kan e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
[...]

Aansturen op woningen voor een redelijke prijs zou inderdaad helpen, maar de afgelopen jaren is er 'marktgericht' (duur) gebouwd.

Het zit nu helemaal scheef qua belastingen op de woningmarkt. Het zou het allemaal een stuk makkelijker maken als de woning naar box 3 gaat met een vrijstelling van bijvoorbeeld 4 ton. Dat maakt het gezonder voor huurders, kopers en verhuurders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jopie035
Richh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:34:
[...]

En zo zou het dus moeten werken als je het mij vraagt :P
Echter, dat gebeurt nu dus precies niet dóór de sterke renteverlaging, waar de huizenbezitter maximaal van profiteert en de starter tegenop moet boksen.
Anderzijds zou een sterke renteverhoging je doorstroompad juist enorm kunnen uitstellen en je met een overwaarde achterlaten.
En van diezelfde lage rente heeft de niet-starter via zijn pensioenpot weer de meeste last...

Eens met ciris hierboven, bron van probleem aanpakken en niet de 'side effects'...

Bron = woning tekort, dus bijbouwen en grenzen dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 18:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:33:
[...]

Daar kan je wel een mouw aan vastmaken..
WOZ waarde als waardebepaling, of een recent (<5 jaar) taxatierapport, huis in box 3 plaatsen met een vrijstelling, HRA afschaffen en huurwaardeforfait afschaffen.

Omdat enigzins inkomensneutraal te doen, is een ander verhaal.

Maar alle kunstmatige ingrepen rondom overwaarde, ondersteunen van starters, etc... Zorg voor voldoende woningen en het probleem lost zichzelf op, of het nu huur of koop is.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
KaleVis schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:38:
[...]

Jij zegt precies wat ik dus ook al dacht. Gewoon meer bijbouwen, er zijn bijvoorbeeld in mijn omgeving (gelderland) nog zat oude panden die gesloopt kunnen worden, grote kale vlaktes waar een hele wijk op kan e.d.
Woningen zijn vooral duur vanwege de grondprijs. Ik snap de hoge prijzen in de provincie niet eerlijk gezegd. Daar kun je toch gewoon een stukje land kopen en er een huis op laten bouwen?

Overigens is er in de randstad ook heel veel ruimte. Slechts 15% is bebouwd geloof ik. Er is veel boerenland. Dat kan gewoon bebouwd worden. Maar dat weten mensen niet want ze komen nooit buiten de stad. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Tax-Seeking maakt wonen in Nederland alleen maar onbetaalbaarder en woningen alleen maar schaarser.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:23
Wat een enorme drogreden dit. Niemand hier betoogt dat de totale belastingdruk verhoogt zou moeten. Dat is gewoon een stroman, die je volgens een "jaloezie belasting" noemt.

Feit is dat huizen vrijgesteld zijn van Box 3. Feit is dat huizenbezitters in een paar jaar een vermogenstoename hebben genoten van tienduizenden euros tot tonnen, totaal onbelast.
Terwijl mensen in loondienst 30 tot 50 procent belasting over hun inkomsten betalen en daar keihard voor hebben moeten werken. Terwijl mensen met een spaarrekening en 0% rendement 30% belasting hebben betaald over een fictief rendement van 4%. Lijkt me dat daar iets scheef zit en dat past niet bij "de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten" of welke andere filosofie op een billijke verdeling van de belastingdruk in de maatschappij je er op na houdt.

Bij een billijke verdeling van de belastingdruk leidt een stijging tot belasting van 1 onderdeel natuurlijk tot een daling van overige belastingen onderdelen zoals bijvoorbeeld inkomstenbelasting (en dus niet tot extra belastingdruk op de maatschappij, dat is de stroman die je creëert).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
En geld toe als huizenprijzen enorm dalen? Of dat dan weer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maahes schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:42:
[...]

Woningen zijn vooral duur vanwege de grondprijs. Ik snap de hoge prijzen in de provincie niet eerlijk gezegd. Daar kun je toch gewoon een stukje land kopen en er een huis op laten bouwen?

Overigens is er in de randstad ook heel veel ruimte. Slechts 15% is bebouwd geloof ik. Er is veel boerenland. Dat kan gewoon bebouwd worden. Maar dat weten mensen niet want ze komen nooit buiten de stad. :+
Dan zouden volgens jou de grondprijzen in de Randstad dus ook niet hoog hoeven te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 22:50
gorgi_19 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:40:
[...]

Daar kan je wel een mouw aan vastmaken..
WOZ waarde als waardebepaling, of een recent (<5 jaar) taxatierapport, huis in box 3 plaatsen met een vrijstelling, HRA afschaffen en huurwaardeforfait afschaffen.

Omdat enigzins inkomensneutraal te doen, is een ander verhaal.

Maar alle kunstmatige ingrepen rondom overwaarde, ondersteunen van starters, etc... Zorg voor voldoende woningen en het probleem lost zichzelf op, of het nu huur of koop is.
Soortgelijk belastingvoorstel zit ook in de "brede heroverwegingen" als een van de meest effectrijke oplossingen na simpelweg meer bouwen. Haal eigen woning uit box1 met alle ingewikkelde regelingen daaromheen en belast het gewoon als kapitaal in box3, met aftrek van hypotheekschuld.
[...]

Vziw is een belangrijk probleem met de grondprijzen de gemeente-financiën: die zijn algemeen genomen nogal beroerd op het moment door alle decentralisaties. Veel gemeenten hebben hun potentieel-bebouwbare gronden voor hoge prijzen ingeboekt staan, waardoor ze deze dus ook alleen voor hoge prijzen kwijt willen. Bovendien is 'belasten' van projectontwikkelaars via de grondprijzen populairder dan verhoging van de gemeentebelasting.

Gemeenten buiten de grote steden hebben meer grond, maar meestal ook relatief meer kosten om allerlei voorzieningen rond te krijgen, dus dat heft elkaar een beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:01:
[...]

Dan zouden volgens jou de grondprijzen in de Randstad dus ook niet hoog hoeven te zijn.
Mijn bericht is nogal tegenstrijdig inderdaad. Wat ik bedoel is dat als het makkelijk wordt om boerenland te bebouwen dan denk ik inderdaad dat de grondprijzen voor bebouwing zouden zakken.

In de provincie speelt veel minder het idee dat het boerenland beschermt moet worden, er is immers genoeg van. Waarom zijn de prijzen dan zo hoog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark31
Richh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:56:
[...]

Maar met HRA was het netto een stuk minder. En heb je echt een 100% annuiteitenhypotheek afgesloten in die tijd? Ben nog steeds benieuwd naar je netto hypotheeklast.

[...]

Klopt, en dat is een prima manier om een volgende stap in de woningmarkt te zetten.
Het zijn de waardestijgingen en dalingen en bijbehorende overwaarde + restschulden die het lastiger maken.

***members only***

[...]

[...]

Je maakt het veel lastiger dan dat ik het bedoel :P
Bij verkoop van een woning ontstaat er overwaarde of een restschuld. Mocht het overwaarde zijn, dan mag je deze slechts incasseren naar rato van je aflossing. De rest gaat naar de overheid en wordt op een spaarrekening gezet, om later eventuele restschulden af te dekken (eveneens naar rato).

Als je je huis niet verkoopt, hoeft er dus niks opzij gezet worden, er veranderd dan gewoon helemaal niks.

Maar hey, het is maar een hersenspinsel :P
Dus wat je ten opzichte van je aanschafprijs hebt afgelost mag je houden en de rest inleveren?
Daarnaast alleen als je onder water staat geld toekrijgen in deze scenario?
Is niet eerlijk.
Voorbeeld, wij kochten ons huis voor 205 duizend, huis is nu 290 waard, dus 85 duizend overwaarde moet ik afstaan volgens jou als ik wil verhuizen waardoor verhuizen al heel moeilijk gaat worden.
Vervolgens als de 50 plussers er niet meer zijn dus als de bevolking flink is uit gedund acht ik de kans groot dat de huizenprijzen met minimaal 40 procent zakken aangezien we dan een woning overschot hebben.
In dat geval zou ons huis nog maar 174 duizend waard zijn 290-116 duizend is 40 procent.
Dus in het scenario nou zouden we dus al ruim 30 duizend moeten toegeven.
In jou scenario zou dat doodleuk 115 duizend euro zijn....
Nee dat is pure diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Ilmar schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:07:
[...]

Vziw is een belangrijk probleem met de grondprijzen de gemeente-financiën: die zijn algemeen genomen nogal beroerd op het moment door alle decentralisaties. Veel gemeenten hebben hun potentieel-bebouwbare gronden voor hoge prijzen ingeboekt staan, waardoor ze deze dus ook alleen voor hoge prijzen kwijt willen. Bovendien is 'belasten' van projectontwikkelaars via de grondprijzen populairder dan verhoging van de gemeentebelasting.

Gemeenten buiten de grote steden hebben meer grond, maar meestal ook relatief meer kosten om allerlei voorzieningen rond te krijgen, dus dat heft elkaar een beetje op.
Maar die gemeenten bestaan uit gekozen volksvertegenwoordigers. Is het dan bewust beleid om de kosten van allerlei voorzieningen te laten betalen door een kleine minderheid die zich nog moet 'inkopen' in de gemeente?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dat is volgens mij toch ook de insteek van het nieuwe woningbouwbeleid? Dat er veel meer grote woningbouwplannen in de strook van Zwolle naar het zuiden komen. Dat is dus vooral in Gelderland.

Overigens blijf je dan nog steeds houden dat er een verschil is tussen waar ruimte is en waar de mensen willen wonen. Er is nog steeds een grote groep mensen die alleen in hartje Amsterdam of Utrecht wil wonen en voor wie bijvoorbeeld de afstand Apeldoorn-Utrecht (ik noem maar een simpel voorbeeld) onoverbrugbaar is.
Maahes schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:10:
[...]

In de provincie speelt veel minder het idee dat het boerenland beschermt moet worden, er is immers genoeg van. Waarom zijn de prijzen dan zo hoog?
Haha, jij woont blijkbaar niet in 'de provincie'? Het idee dat je niet het hele boerenland moet bebouwen speelt juist ontzettend sterk in de provincie. Of anders gezegd, 'iedereen' wil daar wel een huis hebben, maar 'niemand' wil dat er in zijn buurt ook maar iets van bouwontwikkeling plaats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Mark31 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:10:
[...]

Dus wat je ten opzichte van je aanschafprijs hebt afgelost mag je houden en de rest inleveren?
Nee. Naar rato van hoeveel jaar je in je hypotheek zit, of hoeveel % je hebt afgelost van je hypotheek.
Als je hypotheek volledig is afgelost, is de overwaarde volledig voor jou. Als je pas 3 jaar een huis hebt (10% van de totale looptijd) is 10% van de overwaarde voor jou.
Dit om te voorkomen dat extreme prijswisselingen op korte termijn, álle prijzen omhoog stuwen. Daar heeft niemand wat aan.
Daarnaast alleen als je onder water staat geld toekrijgen in deze scenario?
Als je naar 3 jaar wil verhuizen, kan uit de spaarpot (die wordt opgebouwd uit bovenstaande principe, de overwaarde van doorstromers in een stijgende markt) 10% van de 'onderwaarde' krijgen.
Voorbeeld, wij kochten ons huis voor 205 duizend, huis is nu 290 waard, dus 85 duizend overwaarde moet ik afstaan volgens jou als ik wil verhuizen waardoor verhuizen al heel moeilijk gaat worden.
Nee, je zou het dan slechts gedeeltelijk af moeten staan. Niemand wil 100% overwaarde afpakken.

Maar het allerbelangrijkste wat je je niet realiseert, is dat die overwaarde _ontstaat_ omdat anderen overwaarde hebben. Jij moet zoveel betalen omdat deze lucht in de markt is. Als deze lucht eruit gaat, hoef je niet zoveel overwaarde te hebben om door te stromen. En is het makkelijker voor starters om erbij te komen.
Da's precies het hele concept. Zo wordt doorstroming niet meer afhankelijk van het instapmoment, maar van hoeveel geld je zelf bereid bent erin te stoppen, dus: inkomen en vermogen/spaargeld. Dat vind ik eerlijker.
Vervolgens als de 50 plussers er niet meer zijn dus als de bevolking flink is uit gedund acht ik de kans groot dat de huizenprijzen met minimaal 40 procent zakken aangezien we dan een woning overschot hebben.
In dat geval zou ons huis nog maar 174 duizend waard zijn 290-116 duizend is 40 procent.
Dus in het scenario nou zouden we dus al ruim 30 duizend moeten toegeven.
In jou scenario zou dat doodleuk 115 duizend euro zijn....
Stel dat je je woning tegen die tijd 15 jaar hebt (50% van de totale looptijd) dan wordt die 30.000 met 50% verminderd, en houd je een woningschuld van 15.000 over. Da's overigens erg onwaarschijnlijk omdat je ook aflost.
De demping van de restschuld op deze wijze zorgt ook voor stabiliteit mochten prijzen dalen, dus scherpe dalingen zijn een stuk minder realistisch.

Hierboven zei je zelf al "Daarnaast alleen als je onder water staat geld toekrijgen in deze scenario" en nu leg je het uit alsof je moet bijbetalen als je onder water staat? Ik snap niet zo goed wat je nu niet begrijpt... Je maakt het echt veel verwarrender dan het is.

Maargoed, dit hersenspinsel is op een aantal vlakken al als 'onhandig' bestempeld. Echter niet om de redenen die jij hier noemt. Daar is het juist een oplossing voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 04-06-2020 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 22:50
Maahes schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:12:
[...]

Maar die gemeenten bestaan uit gekozen volksvertegenwoordigers. Is het dan bewust beleid om de kosten van allerlei voorzieningen te laten betalen door een kleine minderheid die zich nog moet 'inkopen' in de gemeente?
Voor een deel wel (landelijke gemeenten hebben over het algemeen óók hogere OZB tarieven), zijn op gemeente-niveau verschillende effecten die hoge grondprijzen stimuleren:

- die volksvertegenwoordigers worden over het algemeen niet gekozen door diegenen die zich nog moeten inkopen (omdat ze nog niet in gemeente wonen, of jongeren die bij gemeenteverkiezingen weinig komen opdagen).

- gemeenten verdienen dubbel aan hoge grondprijzen: eerst door verkoop van de grond, daarna door hogere WOZ-waarden van de woningen.

- vaak een behoorlijk NIMBY-tegenstand van huidige bewoners (die wél stemmen!). En die is ook vaak ook nog eens minder als je een dure villawijk plant, dan voor 'betaalbaar wonen'.

[ Voor 4% gewijzigd door Ilmar op 04-06-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Maahes schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:10:
[...]

Mijn bericht is nogal tegenstrijdig inderdaad. Wat ik bedoel is dat als het makkelijk wordt om boerenland te bebouwen dan denk ik inderdaad dat de grondprijzen voor bebouwing zouden zakken.

Landbouwgrond is duur vanwege de gebruiksruimte die agrariers nodig hebben voor hun mest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

grote kale vlaktes waar een hele wijk op kan e.d.
Kootwijkerzand? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleVis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-07-2024
[...]

Ik heb van verschillende gemeenten hier in de buurt een toekomstplan. Daarin staat dat de gemeenten grond hebben (heel wat hectare) om woningen op te bouwen. In mijn omgeving worden er de komende 5 jaar 100-150 woningen bijgebouwd, terwijl de vraag veel meer dan dat is. Ik kan daar dus echt niet bij. Er is inderdaad grond genoeg, maar je krijgt het niet voor elkaar om het te kopen en er wat op te bouwen. Als er dan een keer een kavel staat, is die meteen weg, ook al is het een kavel van 1200-1600m2 (tegen 350euro per m2). De kavels komen gewoon niet snel genoeg op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
KaleVis schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:24:
[...]

Ik heb van verschillende gemeenten hier in de buurt een toekomstplan. Daarin staat dat de gemeenten grond hebben (heel wat hectare) om woningen op te bouwen. In mijn omgeving worden er de komende 5 jaar 100 woningen bijgebouwd, terwijl de vraag veel meer dan dat is. Ik kan daar dus echt niet bij. Er is inderdaad grond genoeg, maar je krijgt het niet voor elkaar om het te kopen en er wat op te bouwen. Als er dan een keer een kavel staat, is die meteen weg, ook al is het een kavel van 1200-1600m2 (tegen 350euro per m2). De kavels komen gewoon niet snel genoeg op de markt.
Daarom zou de landelijke overheid gemeenten een quotum moeten opleggen. Ze willen dat er 75000 woningen per jaar gebouwd worden, en al zo lang als ik kan herinneren worden deze doelstellingen niet gehaald. Maak die 75000 een quotum, of beter nog, maak het 100000 om wat tekorten in te lopen, en geef gemeenten 2 ton boete per woning die ze te weinig bouwen. Zal je zien dat er opeens wel mogelijkheden zijn! En mochten de provincies nog denken macht te kunnen uitoefenen, dan krijgen zij ook gewoon 2 ton boete per gemiste woning.

Waar ik woon heeft de gemeente ook een "kavelwinkel" waar ze slechts enkele van de duizenden beschikbare kavels te koop aanbieden, zodat het lijkt alsof er schaarste is en mensen letterlijk 10 modale netto jaarsalarissen betalen (via een aftrekbare lening :+ ) voor een kaveltje met een half netto maandsalaris als inkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Laatst online: 19-09 11:01
Het aantal huizen in Amsterdam op Funda neemt sterk toe sinds de crisis.
https://twitter.com/Woningnieuws/status/1268469490523791361

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
KaleVis schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:24:
[...]

Ik heb van verschillende gemeenten hier in de buurt een toekomstplan. Daarin staat dat de gemeenten grond hebben (heel wat hectare) om woningen op te bouwen. In mijn omgeving worden er de komende 5 jaar 100-150 woningen bijgebouwd, terwijl de vraag veel meer dan dat is. Ik kan daar dus echt niet bij. Er is inderdaad grond genoeg, maar je krijgt het niet voor elkaar om het te kopen en er wat op te bouwen. Als er dan een keer een kavel staat, is die meteen weg, ook al is het een kavel van 1200-1600m2 (tegen 350euro per m2). De kavels komen gewoon niet snel genoeg op de markt.
Er is dus geen marktwerking. Wat dat betreft nogal oneerlijk dat we van huurders wel verwachten dat zij 'marktconforme' huur betalen. Gewoon reguleren die huur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Maahes schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:41:
[...]

Er is dus geen marktwerking. Wat dat betreft nogal oneerlijk dat we van huurders wel verwachten dat zij 'marktconforme' huur betalen. Gewoon reguleren die huur dus.
Of zorgen dat er wel marktwerking is? Overheid moet faciliteren en niet belemmeren. Overheid is het grootste probleem in deze, want ik kan me niet voorstellen dat een bouwer minder zou gaan bouwen dan waartoe het in staat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Jopie035 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:55:
[...]

Of zorgen dat er wel marktwerking is? Overheid moet faciliteren en niet belemmeren. Overheid is het grootste probleem in deze, want ik kan me niet voorstellen dat een bouwer minder zou gaan bouwen dan waartoe het in staat is.
De kiezer wil helemaal geen echte marktwerking, want dan zou er wel eens een stuk grond in de buurt gekocht kunnen worden om woningen op te bouwen (NIMBY). Deze halfslachtige en onrechtvaardige marktwerking komt de meeste mensen wel goed uit.

Ik denk dat bijna alle discussies over de woningmarkt uiteindelijk gereduceerd kunnen worden tot de vraag of je belang hebt bij hoge of lage woningprijzen. De mensen die zelf een huis hebben zullen geneigd zijn tot relativeren van de problemen, opperen dat het toch nooit opgelost kan worden en dat ze zelf gewoon beloond zijn voor het risico dat ze gelopen hebben. De mensen die ooit nog een woning willen kopen zijn in de minderheid en gaan uiteindelijk toch over naar de groep bezitters, om vervolgens die belangen te verdedigen, want ze hebben immers zo veel risico genomen en ook duur gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:00

Koekfabriek

King Billy on the wall

Maahes schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:12:
[...]

De enige mogelijkheid voor gemeentes om meer geld binnen te krijgen is belasting heffen op woningbezit en aankoop. Gemeentes krijgen te weinig geld om hun taken opzich te nemen die van het rijk afkomen en nemen taken opzich uit ideologisch motieven die (naar mijn mening) in tegenstelling tot wonen niet strikt noodzakelijk zijn.

Huizenbezitters en kopers van "nieuwe" grond worden gebruikt om gaten te dichten in de gemeentebegroting.

Tevens hebben de provincies (wij als stemgerechtigde dus indirect) besloten dat er (bijna) alleen gebouwd mag worden binnen de "bebouwde" kom. Door bewust en onbewust beleid van het rijk, de provincies en de gemeentes is de prijs extreem opgedreven voor grond. Dan komt daar ook nog bij dat wij als samenleving alles willen maar hiervoor de ruimte niet hebben:
  • Natuur;
  • Windmolens;
  • Zonnenparken;
  • Woningen;
  • Wegen en andere infrastructuur;
  • Landbouw en veehouderij;
  • etc.
Naar mijn idee is dit niet allemaal te regelen in ons landje en zal er vanuit de (landelijke) politiek keuzes gemaakt moeten worden of een breed scala van der onderwerpen die raakvlakken hebben met de schaarse grond. Dus zowel het mobiliteitsvraagstuk, immigratievraagstuk, energietransitie, natuurbeleid en ga zo maar verder. Zonder degelijke regie en harde keuzes blijft het aanrommelen in de marge.

Zoals bij mij in de stad, Utrecht verwacht de komende jaren met ongeveer 100k inwoners te groeien en wordt er nu begonnen om alle nog beschikbare grond vol te plempen met woningen (zoals direct naast het spoor). Dit worden allemaal hippe (autovrije) wijken waardoor je er geld op in kan zetten dat de parkeerdrukte zich verplaatst, drukte op fietspaden toeneemt en de stad nog verder uit zijn voegen barst. Tegelijk wordt er een keuze gemaakt om in de polder ten zuiden van de stad te gebruiken om windmolens neer te zetten (i.p.v. de plannen voor 25k woningen).

De woningen die wel gebouwd worden moeten allemaal voldoen aan de eisen van minimaal 30% sociale huur waardoor de enige manier om dit rendabel te maken voor de bouwers om de koopwoningen in de bovenkant van de markt aan te bieden. Grofweg met veel geld kan je kopen, zonder geld kan je goedkoop huren en de rest is het haasje (zoals hier vaker langskomt). Tegelijk krijgen we wel allemaal krokodillentranen van de coalitiepartijen over hoe moeilijk het is voor starters en het behoud van een diverse stad voor de verpleger/politieagent/etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Koekfabriek schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:07:
[...]
Zoals bij mij in de stad, Utrecht verwacht de komende jaren met ongeveer 100k inwoners te groeien en wordt er nu begonnen om alle nog beschikbare grond vol te plempen met woningen (zoals direct naast het spoor). Dit worden allemaal hippe (autovrije) wijken waardoor je er geld op in kan zetten dat de parkeerdrukte zich verplaatst, drukte op fietspaden toeneemt en de stad nog verder uit zijn voegen barst. Tegelijk wordt er een keuze gemaakt om in de polder ten zuiden van de stad te gebruiken om windmolens neer te zetten (i.p.v. de plannen voor 25k woningen).

De woningen die wel gebouwd worden moeten allemaal voldoen aan de eisen van minimaal 30% sociale huur waardoor de enige manier om dit rendabel te maken voor de bouwers om de koopwoningen in de bovenkant van de markt aan te bieden. Grofweg met veel geld kan je kopen, zonder geld kan je goedkoop huren en de rest is het haasje (zoals hier vaker langskomt). Tegelijk krijgen we wel allemaal krokodillentranen van de coalitiepartijen over hoe moeilijk het is voor starters en het behoud van een diverse stad voor de verpleger/politieagent/etc..
De Merwedekanaalzone zie ik ook flink mislukken post-corona.

En de verplichte 40/40/20 etc. eisen van gemeentes drijft prijzen van koopwoningen idd enorm op... en zorgt bovendien voor dat er minder/niet gebouwd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 08:00

Metro2002

Memento mori

[...]

Er zijn vast mensen die meer dan 3000 euro netto verdienen maar huishoudens met 2 keer 5000 euro bruto (want daar heb je het over) komen echt niet zo vaak voor als sommige mensen hier lijken te denken. Volgens het CBS heb je het dan over ongeveer 15% van de bevolking (https://opendata.cbs.nl/#...t/83932NED/table?dl=16544)

En vergis je niet, meer dan de helft (!) van de huishoudens moet het zelfs doen met minder dan 50.000 euro bruto, dat is 2900 euro of minder netto per maand per huishouden.
Die kunnen sowieso geen 1400 euro per maand aan hypotheek missen en dan het hele gebied tot 100k eigenlijk ook niet. Pas daarboven is het inderdaad in verhouding tot het inkomen geen probleem.
[...]

Ik weet dat inkomens hier op tweakers gemiddeld redelijk hoog liggen en dat het daarom misschien een wat vertekend beeld geeft maar ook een stelletje dat samen 5k netto binnenhaalt zit gezamelijk op meer dan 100k bruto inkomen en daarmee verdien je al meer dan 80% van de bevolking :)
Ik heb het extra aflossen in elk geval tot prinsjesdag on hold gezet met die plannen om de eigen woning naar box 3 te doen. Zeker in combinatie met de nieuw vermogensrendementsheffing kon dat wel eens heel fors in de papieren gaan lopen. Als ik mijn huis volledig afgelost zou hebben en ze daarover VRH gaan heffen dan ben ik elke maand bijna net zoveel aan belasting kwijt als ik nu aan de hypotheek kwijt ben. 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 04-06-2020 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
Metro2002 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:13:
[...]
Ik heb het extra aflossen in elk geval tot prinsjesdag on hold gezet met die plannen om de eigen woning naar box 3 te doen. Zeker in combinatie met de nieuw vermogensrendementsheffing kon dat wel eens heel fors in de papieren gaan lopen. Als ik mijn huis volledig afgelost zou hebben en ze daarover VRH gaan heffen dan ben ik elke maand bijna net zoveel aan belasting kwijt als ik nu aan de hypotheek kwijt ben. 8)7
Lijkt me politieke zelfmoord, zo'n plan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Jopie035 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:27:
[...]

Lijkt me politieke zelfmoord, zo'n plan...
Nee hoor. In september wordt het aangekondigd en het nieuwe kabinet mag het daadwerkelijk uit gaan voeren. Hopelijk wel in combinatie met een integrale belastingherziening waarin alle toeslagen meegenomen zijn. Dan hoeft er minder geld rond gepompt te worden en heb je minder mensen nodig.

Maart volgend jaar is het gros van het land dit alweer vergeten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

Jopie035 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:12:
[...]

De Merwedekanaalzone zie ik ook flink mislukken post-corona.

En de verplichte 40/40/20 etc. eisen van gemeentes drijft prijzen van koopwoningen idd enorm op... en zorgt bovendien voor dat er minder/niet gebouwd wordt.
Ik ben er van overtuigd dat het een enorm succesverhaal gaat worden om de simpele reden dat er niks anders beschikbaar is om te kunnen wonen. Dan krijgen we jubelverhalen over de nieuwe manier van wonen met deelauto's, OV en kleine appartementen voor veel te veel geld. Zo is het in Leidse Rijn ook gegaan met de stukken waar uit mijn hoofd 0.8 parkeerplaats per huishouden beschikbaar was. Doorslaand succes natuurlijk als de keuze is geen huis in de buurt of wel een huis (en 10 min lopen om te parkeren).

Bekende van mij woont in de Veemarkt op een stuk waar studenten, werkende en bejaarden "samen" wonen in een gemixte wijk met gezamenlijke binnenplaats (in gemeentejargon: Bijzondere woonvorm). Ergernis heen en weer van geluidsoverlast, parkeerdrukte en de praktijk is er geen enkele mix waar te nemen. Dat is ook normaal omdat zijn gezin een heel andere levensstijl hebben dan studenten en bejaarden. Maar volgens de Utrechtse politiek is dit de manier waarom we het "nieuwe" gemixte wonen inrichten.

Ze/we lijken soms wel helemaal gek te worden als je de politieke keuzes ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
NNCi schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:32:
[...]

Nee hoor. In september wordt het aangekondigd en in het nieuwe kabinet mag het daadwerkelijk uit gaan voeren. Hopelijk wel in combinatie met een integrale belastingherziening waarin alle toeslagen meegenomen zijn. Dan hoef je minder geld rond te pompen en heb je minder mensen nodig.

Maart volgend jaar is het gros van het land dit alweer vergeten.
toch alleen voor verhuurde woningen (als belegging)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
Koekfabriek schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:33:
[...]

Ik ben er van overtuigd dat het een enorm succesverhaal gaat worden om de simpele reden dat er niks anders beschikbaar is om te kunnen wonen. Dan krijgen we jubelverhalen over de nieuwe manier van wonen met deelauto's, OV en kleine appartementen voor veel te veel geld. Zo is het in Leidse Rijn ook gegaan met de stukken waar uit mijn hoofd 0.8 parkeerplaats per huishouden beschikbaar was. Doorslaand succes natuurlijk als de keuze is geen huis in de buurt of wel een huis (en 10 min lopen om te parkeren).

Bekende van mij woont in de Veemarkt op een stuk waar studenten, werkende en bejaarden "samen" wonen in een gemixte wijk met gezamenlijke binnenplaats (in gemeentejargon: Bijzondere woonvorm). Ergernis heen en weer van geluidsoverlast, parkeerdrukte en de praktijk is er geen enkele mix waar te nemen. Dat is ook normaal omdat zijn gezin een heel andere levensstijl hebben dan studenten en bejaarden. Maar volgens de Utrechtse politiek is dit de manier waarom we het "nieuwe" gemixte wonen inrichten.

Ze/we lijken soms wel helemaal gek te worden als je de politieke keuzes ziet.
Ik bedoel met mislukken dan ook vooral parkeeroverlast in de aanpalende wijken etc. Verkopen zal het wel, alles verkoopt in Utrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
@Koekfabriek Inderdaad. Met dank aan de middenpartijen (D66/PvdA/VVD/CDA), en ondertussen maar afvragen waarom er zoveel op de flanken gestemd wordt (FvD/PVV/SP).

Die wijzigingen in box 3 betreffen inderdaad nog niet de eigen woning. Waarschijnlijk wordt dat weer over 30 jaar uitgespreid zodat de huidige starters er gedurende hun leven gegarandeerd geen profijt van zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

Jopie035 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:36:
[...]

Ik bedoel met mislukken dan ook vooral parkeeroverlast in de aanpalende wijken etc. Verkopen zal het wel, alles verkoopt in Utrecht.
Ah sorry, had ik je verkeerd begrepen. Ik ga daar ook vanuit. Dit gaat dan vervolgens opgelost worden door het probleem verder te verschuiven i.p.v. de bron aan te pakken. Volgens de gebruikte verkeers- en rekenmodellen komt het allemaal goed en de mensen die beslissen wonen er niet dus niks aan het handje.
Maahes schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:37:
@Koekfabriek Inderdaad. Met dank aan de middenpartijen (D66/PvdA/VVD/CDA), en ondertussen maar afvragen waarom er zoveel op de flanken gestemd wordt (FvD/PVV/SP).

[..]
Ik neem het persoonlijk alle politieke partijen kwalijk dat ze niet over hun eigen principes/stokpaardjes hebben kunnen kijken om landelijke problemen aan te pakken. Of dat nou gaat om woningbouw, immigratie, energietransitie enz..

[ Voor 31% gewijzigd door Koekfabriek op 04-06-2020 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Er zijn maar weinig politici die én hun eigen belangen én de betalende lobbygroepen willen schaden voor een hoger doel. Zeker als een zeer groot deel van het electoraat ook nog eens tegen is. Dan zou je als politiek eigenlijk gezamenlijk tégen de wensen van je partijleden, goed betalende lobbyisten én stemmers in moeten gaan. Dat gaat niet gebeuren.

Tenzij…

Dit is ook een manier: Maak er een zaak van. Misschien wel de enige manier. Zo kunnen de partijen immers poppenkast blijven spelen voor electoraat en schouderophalend ‘tsja…’ kunnen zeggen tegen lobbyisten en tóch verandering in gang (moeten) zetten.

Nou, wie pakt die handschoen op? Wie durft in het landsbelang tegen particulier (fiscaal eigen)belang in te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Er zijn vast mensen die meer dan 3000 euro netto verdienen maar huishoudens met 2 keer 5000 euro bruto (want daar heb je het over) komen echt niet zo vaak voor als sommige mensen hier lijken te denken. Volgens het CBS heb je het dan over ongeveer 15% van de bevolking (https://opendata.cbs.nl/#...t/83932NED/table?dl=16544)

En vergis je niet, meer dan de helft (!) van de huishoudens moet het zelfs doen met minder dan 50.000 euro bruto, dat is 2900 euro of minder netto per maand per huishouden.
Die kunnen sowieso geen 1400 euro per maand aan hypotheek missen en dan het hele gebied tot 100k eigenlijk ook niet. Pas daarboven is het inderdaad in verhouding tot het inkomen geen probleem.

[...]

Ik weet dat inkomens hier op tweakers gemiddeld redelijk hoog liggen en dat het daarom misschien een wat vertekend beeld geeft maar ook een stelletje dat samen 5k netto binnenhaalt zit gezamelijk op meer dan 100k bruto inkomen en daarmee verdien je al meer dan 80% van de bevolking :)

[...]

Statistiek is makkelijk te interpreteren naar je eigen voordeel. Gemiddeld huishoudinkomen is relatief laag omdat het aantal eenpersoonshuishoudens enorm gegroeid is de afgelopen decennia. De meeste eengezinswoningen zijn nog prima te betalen voor gezinnen. Dat je als alleenstaande ze niet meer kan betalen is opzich niet zo’n probleem, als er ook genoeg aanbod is in 1 persoonswoningen.
Als je bij het cbs gaat filteren op gemiddeld huishoudinkomens bij gezinnen met kinderen, kom je al een stuk hoger uit en is het zeker niet dat je met 50k huishoudinkomen op de helft zit, dat gemiddelde is een stuk hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Z___Z schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:10:
[...]

Statistiek is makkelijk te interpreteren naar je eigen voordeel. Gemiddeld huishoudinkomen is relatief laag omdat het aantal eenpersoonshuishoudens enorm gegroeid is de afgelopen decennia. De meeste eengezinswoningen zijn nog prima te betalen voor gezinnen. Dat je als alleenstaande ze niet meer kan betalen is opzich niet zo’n probleem, als er ook genoeg aanbod is in 1 persoonswoningen.
Als je bij het cbs gaat filteren op gemiddeld huishoudinkomens bij gezinnen met kinderen, kom je al een stuk hoger uit en is het zeker niet dat je met 50k huishoudinkomen op de helft zit, dat gemiddelde is een stuk hoger.
Als je andere cijfers kunt tonen die jouw stelling onderbouwen zie ik die uiteraard graag :)

Overigens zie je in de tabel die ik gepost had dat bij de inkomens rond de 50k het gemiddeld aantal personen in een huishouden op 2,5 ligt dus dat zijn geen eenpersoonshuishoudens. Alleen bij de allerlaagste inkomens (tot 20k) ligt het aantal personen onder de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

[...]

Bekijk je gelinkte tabel nog even goed. Zet hem van gestandaardiseerd inkomen (dit is iets totaal anders dan brutosalaris) op bruto inkomen, en selecteer alleen huishoudens type 'Paar, totaal'.

Dan zie je dat ongeveer 75% van de stellen (al dan niet met kinderen) boven de 50k bruto zit met een mediaan van 77k. Meer dan 30% van de stellen zit boven de 100k.

Om je (!) eruit te lichten: 48.5% is niet meer dan de helft :D

Het is sowieso tricky om personen en huishoudens kriskras door elkaar heen te benoemen tenzij heel duidelijk is waarom de statistiek van de ene of de andere groep relevant is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:47:
[...]

Bekijk je gelinkte tabel nog even goed. Zet hem van gestandaardiseerd inkomen (dit is iets totaal anders dan brutosalaris) op bruto inkomen, en selecteer alleen huishoudens type 'Paar, totaal'.
Gestandaardiseerd inkomen is inderdaad totaal iets anders, dat is het inkomen omgerekend naar eenpersoonshuishoudens en is alleen te gebruiken om koopkracht met elkaar te vergelijken en is ook nog eens op basis van besteedbaar inkomen. Uit die cijfers kun je dus geen conclusies trekken over de inkomens van de huishoudens in dit land, alleen wat de onderlinge welvaartverschillen zijn. Daarom had ik ook express de bruto inkomens per huishouden gepakt, die geven een veel realistisch beeld.

Het zijn immers de huishoudens die ergens moeten wonen, of die nu alleen wonen of met 3 personen dus is het relevant wat die huishoudens aan inkomen hebben en wat zij kunnen betalen.
Pagina: 1 ... 82 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.