Gaat niet om verkopen maar om hypotheekaanvragen. Het aantal oversluitingen is relatief groot genoeg dat dat niets over verkoper hoeft te zeggen.bulle bas schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:20:
Er zijn ook signalen dat de markt toch begint om te slaan.
Volgens vastgoedactueel.nl liggen de verkopen in mei op het niveau van voor half maart.
Ook volgens die andere bron is er dus in mei niet meer verkocht dan in jan-mrt, omdat we weer op hetzelfde niveau zitten als de pre-corona maanden van dit jaar. Dat is dus 0% stijging, waar 20% te verwachten was op basis van seizoensfactor.Harrie_ schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:23:
@bulle bas of is 2020 gewoon helemaal niet meegenomen, daar 2020 gewoon helemaal geen staaf heeft in dit diagram
Echt goed betaalbaar bijbouwen kan nooit aan de vraag binnen de Randstad voldoen omdat de internationale aantrekkingskracht dan veel te groot wordt. Een startup met beperkt budget kiest nu voor Berlijn in plaats van Amsterdam, een internationale student vertrekt omdat die geen betaalbare woonruimte kan vinden, een Italiaan gaat niet in een Amsterdams restaurant werken omdat het salaris ten opzichte van woonlasten te laag is, een Pool die hutje mutje in een hotel vanwege de kosten verkiest boven een normale woning, een Somaliër met de Nederlandse nationaliteit die in GB woont en wegblijft omdat die hier op straat staat etc. etc.
Er is niet zomaar een tekort aan woningen, maar dat is 100% toe te schrijven aan immigratie. En het potentiële aantal extra immigranten is als de voorwaarden juist zijn quasi oneindig. Goedkope woonruimte is een van die voorwaarden.
Bouw je extra woningen die goedkoper zijn dan is de potentiële vraag daarnaar zo groot dat je daarmee ook niet langdurig echt betaalbare woningen creëert.
Er is niet zomaar een tekort aan woningen, maar dat is 100% toe te schrijven aan immigratie. En het potentiële aantal extra immigranten is als de voorwaarden juist zijn quasi oneindig. Goedkope woonruimte is een van die voorwaarden.
Bouw je extra woningen die goedkoper zijn dan is de potentiële vraag daarnaar zo groot dat je daarmee ook niet langdurig echt betaalbare woningen creëert.
Je bedoelt dat pre-corana dit jaar er veel oversluitingen zijn geweest, en dat in mei dit plots gestopt is?MoshiMoshi84 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:37:
[...]
Gaat niet om verkopen maar om hypotheekaanvragen. Het aantal oversluitingen is relatief groot genoeg dat dat niets over verkoper hoeft te zeggen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1oAm1cWrKX1lA64zFlKAGhX1.png?f=user_large)
Ik heb zelf geen idee en zeg niet dat je ongelijk hebt, alleen dat het aantal hypotheekaanvragen geen overtuigende data oplevert voor het aantal verkopen.bulle bas schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:43:
[...]
Je bedoelt dat pre-corana dit jaar er veel oversluitingen zijn geweest, en dat in mei dit plots gestopt is?
Het geeft inderdaad geen totaalbeeld van de woningmarkt, maar ik vond het een bruikbare indicator. Ook consistent met het lage aantal huurmutaties imho.MoshiMoshi84 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:47:
[...]
Ik heb zelf geen idee en zeg niet dat je ongelijk hebt, alleen dat het aantal hypotheekaanvragen geen overtuigende data oplevert voor het aantal verkopen.
Misschien dat deze zomer tot meer optimisme gaat leiden, en gebrek aan reismogelijkheden mensen ertoe beweegt om een verhuizing te plannen in plaats van een reis. Wie weet. Ik denk dat we nog niet bij de vervolgeffecten zijn van de crisis, er zijn dan ook nog voldoende mensen die niks voelen dit jaar.
De huizenmarkt is sowieso een olietanker--traagheid troef.
Men moet niet vergeten dat de woningbouwcoöperaties doelbewust door Blok (als minister van NIET-Wonen) een kopje kleiner gemaakt zijn. Die hadden dus überhaupt geen geld om iets met de totaal verouderde zooi te doen (vol met asbest en tochtige jaren 50-60 meuk).Beanie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:56:
[...]
Ging om een cluster van ik dacht 4 verouderde flats aan de rand van Kanaleneiland vlakbij het winkelcentrum. Had te maken met diversificatiewens van de gemeente. Qua opknapniveau is er wel bespaard en zijn er ook veel woningen als kluswoningen verkocht (casco met minimale aanpassingen)
Dat er winst gemaakt is, is duidelijk maar ook een kwestie van het tij mee gehad. Kochten in crisistijd en verkoop liep in 2017-2018. Tsja, dan is het logisch dat ze met de markt mee gaan. Neemt niet weg dat de gemeente er wel iets te laks mee omgegaan is wellicht, maar aan de andere kant was er ook vrij weinig animo om iets met die flats te doen bij andere partijen.
Overigens werden/worden er hele portefeuilles verkocht oa. FTM heeft ook zat artikelen, voorbeeldje: https://www.ftm.nl/artike...den&utm_source=linkbutton
Je hebt vroegcyclisch, cyclisch, laatcyclisch, dan een hele tijd niks, en dan huizenmarktcyclisch.bulle bas schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:11:
[...]
Het geeft inderdaad geen totaalbeeld van de woningmarkt, maar ik vond het een bruikbare indicator. Ook consistent met het lage aantal huurmutaties imho.
Misschien dat deze zomer tot meer optimisme gaat leiden, en gebrek aan reismogelijkheden mensen ertoe beweegt om een verhuizing te plannen in plaats van een reis. Wie weet. Ik denk dat we nog niet bij de vervolgeffecten zijn van de crisis, er zijn dan ook nog voldoende mensen die niks voelen dit jaar.
De huizenmarkt is sowieso een olietanker--traagheid troef.
Aanbod flink gestegen, transacties ook (maar minder)... dat zie ik toch als enige afkoeling, al leidt het nog niet tot flinke prijsdalingen.
https://www.vastgoedmarkt...ds-coronacrisis-101154197
(openen in incognito venster)
Interessant. Inderdaad lijkt het alsnog allemaal maar krapper te worden. En dan heb je ook nog de Randstad (Utrecht, Rotterdam, Adam) wat anders kan zijn dan het platteland.Jopie035 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:07:
Aanbod flink gestegen, transacties ook (maar minder)... dat zie ik toch als enige afkoeling, al leidt het nog niet tot flinke prijsdalingen.
Meer aanbod , maar dus ook meer verkocht
Waar het vorig jaar gemiddeld 42 dagen duurde voordat een woning verkocht werd, ligt dit gemiddelde nu nog maar op 29 dagen
[ Voor 7% gewijzigd door MaStar op 28-05-2020 08:41 ]
De prijsdalingen volgen pas wanneer het aantal transacties zodanig afneemt, dat woningen steeds langer te koop staan. Er is nog een stuwmeer aan (wanhopige) woningzoekenden. Duurt nog wel even voordat dat opgedroogd is.Jopie035 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:07:
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
+1Ivow85 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:16:
[...]
De prijsdalingen volgen pas wanneer het aantal transacties zodanig afneemt, dat woningen steeds langer te koop staan. Er is nog een stuwmeer aan (wanhopige) woningzoekenden. Duurt nog wel even voordat dat opgedroogd is.
Een prijsdaling zal niet zo snel worden ingezet (in elk geval niet op korte termijn) met als oorzaak het opdrogen van woningzoekenden. Daar is het woningtekort veel te groot voor, en vooralsnog is de betaalbaarheid (lage rente dus maandlasten ondanks hoge verkoopprijzen) nog te goed.
Een prijsdaling zal op korte termijn eerder ontstaan doordat de betaalbaarheid wegvalt door financiële problemen aan de kant van de kopers.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Sja dat zie ik als 1 pot nat, de vraag naar ferrari's van 1 euro is enorm, naar die van 1 miljoen euro een stuk bescheidener.Fraggert schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:14:
[...]
+1
Een prijsdaling zal niet zo snel worden ingezet (in elk geval niet op korte termijn) met als oorzaak het opdrogen van woningzoekenden. Daar is het woningtekort veel te groot voor, en vooralsnog is de betaalbaarheid (lage rente dus maandlasten ondanks hoge verkoopprijzen) nog te goed.
Een prijsdaling zal op korte termijn eerder ontstaan doordat de betaalbaarheid wegvalt door financiële problemen aan de kant van de kopers.
Ook huizenzoekers die nu uit de markt stappen willen graag een woning kopen, alleen de vraagvolume-koopprijscurve zakt wel een stuk nu, als de indicatoren niet bedriegen. Maar het grote werk verwacht ik later. Ik ga de werkloosheidcijfers in ieder geval in de gaten houden. Als het herstel volgend jaar tegenvalt, zou ik het heel logisch vinden dat het negatieve sentiment zich verdiept.
Ik vind dat de huidige stemming veel te optimistisch. We kunnen bedrijven wel voorzien van nog meer goedkoop krediet, maar dan is er wel economische groei voor nodig voor om de rente en de aflossing te betalen. Zo niet, hebben we weer een bankenprobleem. Zowel, hebben we weer uitstel tot de volgende tegenslag, die misschien twee jaar later komt. We hebben een zeldzaam fragiel systeem, waarbij de reële economie niet eens meer reageert op stimulering. In plaats daarvan bubbelt de aandelen- en vastgoedmarkt. Die aandelenmarkt kan wel functioneren zonder de consument, maar de vastgoedmarkt heeft wel een afhankelijkheid op de reële inkomens.
Tegen deze achtergrond hebben we nu de situatie dat een gemiddeld nieuwbouwhuis de maximale leenruimte voor twee modale inkomens kost. Wat kan er fout gaan?
Ik denk dat door de druk aan de onderkant je een rare situatie krijgt waarbij de vraag aan de bovenkant wat opdroogt, maar aan de onderkant hoog blijft. Dit betekent dat de prijs van ouwe klushuizen en flats richting de ruime rijtjeshuizen/2kappers gaat.Fraggert schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:14:
[...]
+1
Met als eindresultaat dat je straks voor 250k een matige flatwoning hebt en voor 300k een ruime perfect opgeleverde rijtjeshuis maar die is net onbereikbaar voor een starter omdat ze te weinig geld hebben om dat verschil met eigen geld te overbruggen.
Dit dus.
Die wanhopige woningzoekenden nemen wel af nu. Er ís fors meer aanbod op de huurmarkt nu, ook langlopende contracten. Daar zal een gedeelte heen gaan.
Het zijn voornamelijk jongeren met flexcontracten, die over het algemeen ook vaak werken in getroffen sectoren, welke nu hun inkomen missen en eerder ontslagen worden.
En wie wil kopen, denkt echt wel twee keer na voordat 'ie 2 ton in een appartement van 50m2 stopt. Terwijl precies die categorie nu eieren voor z'n geld wil kiezen en doorstroomt waar mogelijk met behulp van de overwaarde.
Tuurlijk heb je dan nog steeds tienduizenden woningzoekenden over, maar dat maakt het een stuk 'behapbaarder'.
Overigens heb ik in mijn stad (Zwolle) nog nooit zoveel resultaten gehad met de filters 'tot 200k' en 'beschikbaar' (20 stuks). Sommige staan al meer dan een maand te koop. Dat heb ik in heel 2019 niet gezien.
In het in 2018 opgeleverde appartementencomplex 'up-town' staan nu 4 appartementen te koop met prijzen >5000 per m2. Dat slikt niemand. Een aantal units is nog VON beschikbaar, die zijn gewoon door beleggers gekocht en die blijkt nu niemand te willen
Twee nieuwbouwprojecten met 40m2 appartementen voor 200-250k per stuk raken ook maar niet verkocht.
Voor mijn lokale markt trek ik daar toch wel conclusies uit
Het zijn voornamelijk jongeren met flexcontracten, die over het algemeen ook vaak werken in getroffen sectoren, welke nu hun inkomen missen en eerder ontslagen worden.
En wie wil kopen, denkt echt wel twee keer na voordat 'ie 2 ton in een appartement van 50m2 stopt. Terwijl precies die categorie nu eieren voor z'n geld wil kiezen en doorstroomt waar mogelijk met behulp van de overwaarde.
Tuurlijk heb je dan nog steeds tienduizenden woningzoekenden over, maar dat maakt het een stuk 'behapbaarder'.
Overigens heb ik in mijn stad (Zwolle) nog nooit zoveel resultaten gehad met de filters 'tot 200k' en 'beschikbaar' (20 stuks). Sommige staan al meer dan een maand te koop. Dat heb ik in heel 2019 niet gezien.
In het in 2018 opgeleverde appartementencomplex 'up-town' staan nu 4 appartementen te koop met prijzen >5000 per m2. Dat slikt niemand. Een aantal units is nog VON beschikbaar, die zijn gewoon door beleggers gekocht en die blijkt nu niemand te willen
Twee nieuwbouwprojecten met 40m2 appartementen voor 200-250k per stuk raken ook maar niet verkocht.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Het uit de markt halen van Air B&B's zet landelijk geen zoden aan de dijk, maar kan lokaal zeker verschil maken.Jopie035 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:00:
[...]
Transformatie van winkelpanden en het uit de markt halen van Air B&B's zijn pleisters op een gapende wond.
Verder is natuurlijk elk pleistertje er één. Het eerste kwartaal van 2020 kende ongeveer 1/3e minder bevolkingsgroei dan het eerste kwartaal van 2019. Deels doordat er eind maart oversterfte was ivm Corona, maar ook omdat er meer mensen emigreerden en minder mensen zich in ons land vestigden.
Mijn glazen bol kan mij niet vertellen of deze grotendeels corona effecten lange tijd aan zullen houden, maar ondenkbaar is het niet dat wanneer een economische crisis volgt het migratie-saldo langere tijd een stuk lager uitpakt dan in afgelopen jaren. Een flink deel van het migratiesaldo bestaat immers uit expats die bij multinationals komen werken. Mocht het zo zijn dat zich komende tijd minder expats in Nederland vestigen, of mocht het zover komen dat zelfs meer expats Nederland verlaten dan er binnen komen, dan gaat dat zeker regionaal een behoorlijke invloed op de woningmarkt hebben.
Samen met de pleisters van omgebouwde winkel- en kantoorruimte en uit de markt halen van AirBNB kan die gapende wond toch deels worden verbonden en genezen.
Dan dient echter wel het bouwtempo behoorlijk op peil te blijven ondanks de mogelijk komende economische crisis. Want zonder gezonde nieuwe cellen kan een wond niet genezen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Voor heel Delft is het nog drama hoor:Richh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:44:
https://www.funda.nl/koop...baar/0-200000/50+woonopp/
4 flatwoningen om uit te kiezen.
Een paar meer als je een koekblik accepteert of een parkeerplaats...
Dit dus.
Die verschuiving zie je al heel lang; de balans is totaal verdwenen. 60m2 appartementen (1/2 slaapkamer) kosten 225.000, maar een 80m2 woonhuis met 3 slaapkamers kan je vinden voor 275.000, en voor 325.000 krijg je >100m2 met 4/5 kamers.FunkyTrip schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:42:
[...]
Ik denk dat door de druk aan de onderkant je een rare situatie krijgt waarbij de vraag aan de bovenkant wat opdroogt, maar aan de onderkant hoog blijft. Dit betekent dat de prijs van ouwe klushuizen en flats richting de ruime rijtjeshuizen/2kappers gaat.
Met als eindresultaat dat je straks voor 250k een matige flatwoning hebt en voor 300k een ruime perfect opgeleverde rijtjeshuis maar die is net onbereikbaar voor een starter omdat ze te weinig geld hebben om dat verschil met eigen geld te overbruggen.
De grens tussen 'dak boven je hoofd' en 'toekomstbestendigde starterswoning' gaat naar <100 hypotheeklasten per maand, alleen die mag je niet lenen van de bank inderdaad
De vierkantemeterprijs neemt sterk af naar mate je meer geld uitgeeft. Tot je over het half miljoen heen gaat, dan betaal je voor de 'premium' afwerking
Onder de 150k lukt het vrijwel nergens meer; die grens is hard opgelopen sinds 2 jaar geleden.
Delft ligt een stukje dichterbij de 'bron' van het waterbedeffect dan Zwolle denk ikFunkyTrip schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:48:
[...]
Voor heel Delft is het nog drama hoor:
https://www.funda.nl/koop...baar/0-200000/50+woonopp/
4 flatwoningen om uit te kiezen.
Een paar meer als je een koekblik accepteert of een parkeerplaats...
[ Voor 21% gewijzigd door Richh op 28-05-2020 10:51 ]
Delft is ook een beetje apart door de hoge studentendruk.Richh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:49:
Delft ligt een stukje dichterbij de 'bron' van het waterbedeffect dan Zwolle denk ik
Den Haag is qua inwoners een keer of vier groter, maar heeft bijna 100 woningen om uit te kiezen.
Dit dus.
Het effect is allicht eén pot nat, in een discussie topic als deze is het wel handig om te zien wat voor redenen er de grondslag van een bepaald effect zijn.bulle bas schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:41:
[...]
Sja dat zie ik als 1 pot nat, de vraag naar ferrari's van 1 euro is enorm, naar die van 1 miljoen euro een stuk bescheidener.
Ook huizenzoekers die nu uit de markt stappen willen graag een woning kopen, alleen de vraagvolume-koopprijscurve zakt wel een stuk nu, als de indicatoren niet bedriegen. Maar het grote werk verwacht ik later. Ik ga de werkloosheidcijfers in ieder geval in de gaten houden. Als het herstel volgend jaar tegenvalt, zou ik het heel logisch vinden dat het negatieve sentiment zich verdiept.
Ik vind dat de huidige stemming veel te optimistisch. We kunnen bedrijven wel voorzien van nog meer goedkoop krediet, maar dan is er wel economische groei voor nodig voor om de rente en de aflossing te betalen. Zo niet, hebben we weer een bankenprobleem. Zowel, hebben we weer uitstel tot de volgende tegenslag, die misschien twee jaar later komt. We hebben een zeldzaam fragiel systeem, waarbij de reële economie niet eens meer reageert op stimulering. In plaats daarvan bubbelt de aandelen- en vastgoedmarkt. Die aandelenmarkt kan wel functioneren zonder de consument, maar de vastgoedmarkt heeft wel een afhankelijkheid op de reële inkomens.
Tegen deze achtergrond hebben we nu de situatie dat een gemiddeld nieuwbouwhuis de maximale leenruimte voor twee modale inkomens kost. Wat kan er fout gaan?
Ik ben overigens zo'n doorstromer die de stekker uit zijn woningzoektocht heeft getrokken.
Het aanbod voor ons (<600K, landelijk vrijstaand, zoekgebied binnen in de veelhoek Zwolle-Almelo-Winterswijk-Arnhem-Amersfoort) was dusdanig karig dat we uiteindelijk uitkwamen op een woning in Vorden waar we voor dusdanig veel concessies aan onze wensen gingen doen (van reistijd tot noodzakelijke aanpassingen) en de verkoper niet akkoord ging met het voorbehoud verkoop eigen woning dat we besloten hebben te stoppen.
Nagenoeg alles waar we voor belden was al verkocht, of dusdanig veel kijkers dat er een stop op zat.
We voelden ons gewoon niet senang in deze overspannen markt dus ik ga lekker doorsparen en we zien wel dat er gebeurt.
Allicht jankt het hele spul als een kaartenhuis in elkaar en door mijn overwaarde kan ik een fikse waardedaling opvangen en zal de gewenste doorstroomwoning nog meer in waarde zijn gedaald (duurder segment met minder animo).
Al stijgt de rente dan zal dat (even grof gezegd) lood om oud ijzer ziin vwb de betaalbaarheid qua maandlasten.
Ik hoop in elk geval dat de keuze in woningen dan wat toeneemt, want dit is gewoon een drama.
Dat is inderdaad hier al besproken, waar je voorheen de agent en wijkverpleegster woning A ziet kopen, is die straks onbereikbaar en komt daar dus huishouden met 2 x schaal 10 of hoger voor kijken.FunkyTrip schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:42:
[...]
Ik denk dat door de druk aan de onderkant je een rare situatie krijgt waarbij de vraag aan de bovenkant wat opdroogt, maar aan de onderkant hoog blijft. Dit betekent dat de prijs van ouwe klushuizen en flats richting de ruime rijtjeshuizen/2kappers gaat.
Je hele doelgroep verschuift als het ware, tot het punt dat je "onderste" doelgroep gewoon nergens heen kan, letterlijk en figuurlijk.
saillaint detail.....4 weken terug contact met mijn beoogde verkoopmakelaar:
"ze staan rijendik te wachten...we vragen 299 en laat ze maar bieden....315 heb ik op de radar voor je, dat moet makkelijk lukken.
Afgelopen week:
"Hou gewoon rekening met die 300, dat is geen probleem, alles wat we meer pakken is gewoon lekker meegenomen.
Ik bemerkte in elk geval een stukje meer terughoudendheid. De 300K leverde mij de 75K overwaarde op waarmee ik de maandlasten kreeg die we wilden hebben voor onze beoogde doorstroomwoning.
We mochten gerust nog veel meer lenen, met stijgende maandlasten, maar dat is niet wat we wilden.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat men in dit topic verwacht voor de woningmarkt.
Wie durft een voorspelling te geven? Lijkt me leuk om over een paar jaar terug te lezen. Niet om te kijken wie gelijk heeft, maar meer als afspiegeling van de tijdsgeest.
Ik doel op absolute prijzen, dus in euro’s. En even zonder argumentatie waarom om het leesbaar te houden.
Laat ik zelf maar aftrappen. In 2020 een daling van 2 tot 10%. Mogelijk een opleving in 2021 om eind 2021 een grotere daling in te zetten. Komende vier jaar een daling van de absolute prijzen van 20-30%.
Wie durft een voorspelling te geven? Lijkt me leuk om over een paar jaar terug te lezen. Niet om te kijken wie gelijk heeft, maar meer als afspiegeling van de tijdsgeest.
Ik doel op absolute prijzen, dus in euro’s. En even zonder argumentatie waarom om het leesbaar te houden.
Laat ik zelf maar aftrappen. In 2020 een daling van 2 tot 10%. Mogelijk een opleving in 2021 om eind 2021 een grotere daling in te zetten. Komende vier jaar een daling van de absolute prijzen van 20-30%.
Het probleem is vooral de kunstmatige schaarste aan bouwlocaties, waardoor grondprijzen vaak een groter deel van de totale prijs vormen dan de bouwkosten van de woning. En als gemeenten al plekken aanwijzen voor nieuwbouw, dan gaat de regie vanuit de overheid vaak niet verder dan x % sociale woningbouw. De ontwikkelaars kiezen dan al snel voor maximaal uitmelken van het overige deel. En op grote 2-onder-1 kap en vrijstaande huizen, of in de stad 'riante luxe appartementen' maakt een ontwikkelaar nu eenmaal meer marge dan op een rijtjeshuis of 3-kamer flat voor Jan Modaal.bulle bas schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:41:
[...]
Tegen deze achtergrond hebben we nu de situatie dat een gemiddeld nieuwbouwhuis de maximale leenruimte voor twee modale inkomens kost in veel regio's de kavel voor een nieuwbouwhuis meer kost dan de leenruimte van één modaal inkomen. Wat kan er fout gaan?
Er is nog een grote schaarste op de huizenmarkt, dus tijdelijke daling zie ik wel gebeuren door de coronacrisis.Miks schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:11:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat men in dit topic verwacht voor de woningmarkt.
Als de Economie weer op gang komt, dan is die schaarste er nog steeds, dan zal de huizenprijzen weer als paddestoelen omhoog gaan, totdat de hypotheken vrij komen die niet hoeven af te lossen.
Dat zegt echt niks. Sommige makelaars nemen niet eens meer de moeite om verkocht onder voorbehoud te updaten... Alles wat langer dan een dag op Funda staat, in die klasse, is over het algemeen al volgeboekt mbt bezichtigingen. 1-2 weken na verschijning is men al in onderhandeling en kom je er echt niet meer tussen.Richh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:44:
Ik heb zat voorbeelden gezien hier in Enschede. De afgelopen 2 weken ook 3 huzien bezichtigd, bij twee huizen kwam er nog gewoon ~20 man op af voor een bezichtiging.
Wat betreft de voorspelling van Miks:
De boel gaat hooguit wat stagneren, maar het segment tot ca 350k zal echt niet flink dalen door het stuwmeer aan kopers. De rente blijft laag en vooralsnog worden de hypotheekregels niet strenger gemaakt (iets wat een groot deel het effect van de vorige huizencrisis heeft gevormd imho). Zolang men kan betalen, gaat men het betalen. Ik denk niet dat de crisis genoeg mensen buiten spel zet om tot een woningoverschot te komen. Zolang de maximale hypotheek niet wordt gekort (bijv 90% w.w. max), gaan de prijzen niet (significant) zakken.
En in het vijfde jaar kriijg je 10% toe van de verkopers, en in het zesde jaar werd je wakker, na je winterslaap om te ontdekken dat alles weer vanouds aan het doorstijgen was, en je maar weer je deken over je heen trok onder de brug en verder ging met dromen, hopende op de ineensorting van de woningmarkt.................. voor zover mijn glazen bol.....Miks schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:11:
Precies dit dus. We bouwen in het hoge segment wat voor veel mensen onbetaalbaar is, er zou doorstroming moeten zijn maar dat is er amper.Ivow85 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:13:
[...]
Het probleem is vooral de kunstmatige schaarste aan bouwlocaties, waardoor grondprijzen vaak een groter deel van de totale prijs vormen dan de bouwkosten van de woning. En als gemeenten al plekken aanwijzen voor nieuwbouw, dan gaat de regie vanuit de overheid vaak niet verder dan x % sociale woningbouw. De ontwikkelaars kiezen dan al snel voor maximaal uitmelken van het overige deel. En op grote 2-onder-1 kap en vrijstaande huizen, of in de stad 'riante luxe appartementen' maakt een ontwikkelaar nu eenmaal meer marge dan op een rijtjeshuis of 3-kamer flat voor Jan Modaal.
Kostbare grond wordt zo ingezet voor 3 gezinnen terwijl je bij wijze van spreken 10 startende stellen op dezelfde grond kwijt kan.
Dat is inderdaad hoe het hier ook 2 maanden geleden ging, zelfs nog in het begin van de crisis. Ja, verkocht onder voorbehoud status loopt soms 2 weken achter. Echter zijn we nu die 2 weken wel flink voorbij. Bovenal worden die 'successen' wel gedeeld op de Facebook-pagina van de makelaar, dat gebeurd nu ook niet.GENETX schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:28:
[...]
Dat zegt echt niks. Sommige makelaars nemen niet eens meer de moeite om verkocht onder voorbehoud te updaten... Alles wat langer dan een dag op Funda staat, in die klasse, is over het algemeen al volgeboekt mbt bezichtigingen. 1-2 weken na verschijning is men al in onderhandeling en kom je er echt niet meer tussen.
Ik heb zat voorbeelden gezien hier in Enschede. De afgelopen 2 weken ook 3 huzien bezichtigd, bij twee huizen kwam er nog gewoon ~20 man op af voor een bezichtiging.
Er is nog niks opgelost, prijzen dalen zeker niet
Wel eens met je voorspelling trouwens, @GENETX.
@Miks. Glazen bolletje dan
Afhankelijk van wat de wereldeconomie doet in ieder geval. Als het geld bijprinten slaagt 'betalen' we met onze groei en rentes, Japanse toestanden, en kennen we nog 10-20 jaar hypotheekrentes lager dan de inflatie.
Als het mislukt barsten alle bubbels (stockmarket, housing) omdat de rente stijgt en zal ook de woningmarkt eraan moeten geloven. Daar durf ik geen voorspelling op te doen
Ik denk wel dat de 7% prijsstijgingen jaar op jaar, waar je met 1.5 modaal niet tegenop kan sparen, en het gestoorde overbieden, minimaal 2 jaar even weg zijn.
Dat is (voor ons) al een enorme winst.
Je weet dat dit weekoverzicht een gewone week vergelijkt met een hemelvaartsweek?bulle bas schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:43:
[...]
Je bedoelt dat pre-corana dit jaar er veel oversluitingen zijn geweest, en dat in mei dit plots gestopt is?
[Afbeelding]
De lokale markt, inderdaad. Maar in veel studentensteden zijn woningen tot 2 ton roofgoed. Omdat je met de huidige rentes voor een prikkie een studentenflatje kunt kopen, terwijl een kamer om te huren duur en onvindbaar is.Richh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:44:
Ik denk dat het eerder is dat de 'doelgroep' van die matige flatwoning de jongere is die weinig geeft om hoe de woning intern is, als er maar ruimte is en de kroeg op fietsafstand. Terwijl het burgerlijke modale stelletje juist in een 'kindvriendelijke wijk' wil wonen waar die jongere nog niet dood gevonden wil worden Gechargeerd, natuurlijk, maar het zijn wel twee heel andere groepen en twee heel andere soort woningen.FunkyTrip schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:42:
[...]
+1.......dit idee heb ik ook, daar waar ze in de crisis moesten knokken voor hun verkopen, het is nu gewoon achteroverleunen, de woningen in "mijn funda" krijgen ook geen statusveranderingen tot ze gewoon plots weg zijn of ineens op verkocht, niks niet meer "onder bod" of "voorbehoud".GENETX schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:28:
[...]
Dat zegt echt niks. Sommige makelaars nemen niet eens meer de moeite om verkocht onder voorbehoud te updaten... Alles wat langer dan een dag op Funda staat, in die klasse, is over het algemeen al volgeboekt mbt bezichtigingen. 1-2 weken na verschijning is men al in onderhandeling en kom je er echt niet meer tussen.
Wat betreft de voorspelling van Miks:
De boel gaat hooguit wat stagneren, maar het segment tot ca 350k zal echt niet flink dalen door het stuwmeer aan kopers. De rente blijft laag en vooralsnog worden de hypotheekregels niet strenger gemaakt (iets wat een groot deel het effect van de vorige huizencrisis heeft gevormd imho). Zolang men kan betalen, gaat men het betalen. Ik denk niet dat de crisis genoeg mensen buiten spel zet om tot een woningoverschot te komen. Zolang de maximale hypotheek niet wordt gekort (bijv 90% w.w. max), gaan de prijzen niet (significant) zakken.
Segment.......................2020..................1-6 2021........7-12 2021Miks schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:11:
<350K...........................+5%...................+3%...............0%
>350..............................-5%...................-5%................-5%
Let op: cumulatief, dus jaar op jaar.
Dus je voorspelt voor de komende jaren een stijging gelijk aan wat we tot nu toe gezien hebben? Dus zeg 5-7% stijging op jaarbasis de komende 6 jaar?icarus007 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:45:
[...]
En in het vijfde jaar kriijg je 10% toe van de verkopers, en in het zesde jaar werd je wakker, na je winterslaap om te ontdekken dat alles weer vanouds aan het doorstijgen was, en je maar weer je deken over je heen trok onder de brug en verder ging met dromen, hopende op de ineensorting van de woningmarkt.................. voor zover mijn glazen bol.....
Zijn dit jaar op jaar stijgingen of alles vergeleken met het huidige prijspijl?Fraggert schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:58:
[...]
Segment.......................2020..................1-6 2021........7-12 2021
<350K...........................+5%...................+3%...............0%
>350..............................-5%...................-5%................-5%
Ik verwacht nog anderhalf jaar (stagnerende) stijging en daarna een daling.
Dit omdat de meeste mensen nog weinig merken van de coronacrisis én denken dat we er zo wel weer uit zijn maar zodra ze in september 2020 / 2021 merken dat het nog steeds behelpen is én dat de tweede golf slachtoffers maakt in de winter gaat het sentiment toch keren tussen de oren en op de markt. Er komen voor veel retailers nog sombere tijden aan en er gaan nog heel wat dominosteentjes vallen. Zeker als de leningen aan de overheid terugbetaald moeten worden en de regelingen voor ondernemers stoppen.
Omdat de huizenmarkt laatcyclisch met dikke stroop is duurt het allemaal even wat langer dus zal medio 2022 de daling pas beginnen. Waar (en wanneer) het eindigt? Geen idee.
Dit omdat de meeste mensen nog weinig merken van de coronacrisis én denken dat we er zo wel weer uit zijn maar zodra ze in september 2020 / 2021 merken dat het nog steeds behelpen is én dat de tweede golf slachtoffers maakt in de winter gaat het sentiment toch keren tussen de oren en op de markt. Er komen voor veel retailers nog sombere tijden aan en er gaan nog heel wat dominosteentjes vallen. Zeker als de leningen aan de overheid terugbetaald moeten worden en de regelingen voor ondernemers stoppen.
Omdat de huizenmarkt laatcyclisch met dikke stroop is duurt het allemaal even wat langer dus zal medio 2022 de daling pas beginnen. Waar (en wanneer) het eindigt? Geen idee.
[ Voor 13% gewijzigd door Wilf op 28-05-2020 12:05 ]
Ook voor hen die interesse hebben, ik heb vandaag een bod uitgebracht op een huis. De beweegredenen zijn toch, na even de kat uit de boom kijken (vaste aanstelling gekregen in de corona tijd
), dat ik tot de conclusie ben gekomen dat de prijzen waarschijnlijk niet extreem gaan zakken. Daarbij komt het risico dat of de hypotheekregels straks nog strenger worden (dwz je kan minder lenen en er moet plots weer 20k eigen geld bij) ofwel versoepeld worden (de stijgende lijn gaat door). Tegen beide kun je bijna niet sparen, oftewel "fear of missing out".
Ik heb nu de middelen om wat te kopen en ik er langer in kan wonen. Het geeft in die zin ook rust, want ik koop wat zekerheid mbt de maandelijkse kosten. Anderzijds, woongenot is ook gewoon belangrijk en is me wat waard na 6+ jaar sociale huur (ja, in mijn tijd kon je er nog wel eens tussen komen
).
En met @Wilf, ik ga niet nog 2 jaar in dit huis en straat (over)leven voor de daling inzet...
Ik heb nu de middelen om wat te kopen en ik er langer in kan wonen. Het geeft in die zin ook rust, want ik koop wat zekerheid mbt de maandelijkse kosten. Anderzijds, woongenot is ook gewoon belangrijk en is me wat waard na 6+ jaar sociale huur (ja, in mijn tijd kon je er nog wel eens tussen komen
En met @Wilf, ik ga niet nog 2 jaar in dit huis en straat (over)leven voor de daling inzet...
[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 28-05-2020 12:11 ]
Even los van dat Zwolle geen universiteit kent en sowieso minder studenten kent die op kamers gaan (dat speelt voor hier ontzettend mee natuurlijk).Rubbergrover1 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:58:
De lokale markt, inderdaad. Maar in veel studentensteden zijn woningen tot 2 ton roofgoed. Omdat je met de huidige rentes voor een prikkie een studentenflatje kunt kopen, terwijl een kamer om te huren duur en onvindbaar is.
Ja, dat weet ik. Tegelijkertijd kan ik me best voorstellen dat ook precies dat een beetje veranderd door de coronacrisis.
In Groningen is meer studentenkamer-aanbod dan de afgelopen 5 jaar op dit moment. Als je toch kan leren op afstand heb je die kamer ook niet nodig. Internationale studenten gaan we komend schooljaar minder zien, dus die pompen de huren minder ver op.
En ik denk dat paps en mams met een ton overwaarde en een vrijwel afgeloste hypotheek, nu toch ook twee keer nadenken of ze dat studentenappartementje gaan aanschaffen voor zoon/dochterlief "op de top van de markt". Tuurlijk zal het nog veelvuldig gebeuren, maar ik kan me best voorstellen dat een paar ouders nu denken, huur eerst maar een jaartje (is nu toch betaalbaarder) en we wachten even af hoe die coronacrisis zich voltrekt.
Om even verder te gaan over Zwolle specifiek: https://www.funda.nl/koop...ement-87153886-aplein-22/ en https://www.funda.nl/koop...468204-nieuwstraat-112-e/ zijn wel mooie N=1 voorbeelden.
Edit:
Who cares, die toko kost maar 620 euro per maand aan hypotheeklasten! Zie voor dat geld maar eens te wonen in NederlandWilf schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:18:
[...]
Sodeknetter, lekkere huisjes voor het "Wat er nou weer te koop staat"-topic... Wat is daar op dat Aplein gebeurd joh? Is de zon en de gemeente daar 10 jaar niet meer geweest? Wonen er überhaupt nog mensen? Dat is toch echt geen porum zo'n dikke laag mos door heel de straat
[ Voor 14% gewijzigd door Richh op 28-05-2020 12:23 ]
Sodeknetter, lekkere huisjes voor het "Wat er nou weer te koop staat"-topic... Wat is daar op dat Aplein gebeurd joh? Is de zon en de gemeente daar 10 jaar niet meer geweest? Wonen er überhaupt nog mensen? Dat is toch echt geen porum zo'n dikke laag mos door heel de straatRichh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:10:
[...]
Om even verder te gaan over Zwolle specifiek: https://www.funda.nl/koop...ement-87153886-aplein-22/ en https://www.funda.nl/koop...468204-nieuwstraat-112-e/ zijn wel mooie N=1 voorbeelden.
cumulatief, dus jaar op jaar.Miks schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:02:
[...]
Zijn dit jaar op jaar stijgingen of alles vergeleken met het huidige prijspijl?
Vandaag ivm oplevering eigen woning weer contact gehad met de makelaar (in Amsterdam)
Die heeft het gevoel dat de doorlooptijd van woningen vanaf juli zal gaan toenemen... De pre-corona gekte is er nu nog steeds wel, maar de scherpe kantjes zijn er af. In juli kennelijk vaak sws een afname van verkopen en in zijn gevoel zal dat gelijk het kantelpunt zijn
Die heeft het gevoel dat de doorlooptijd van woningen vanaf juli zal gaan toenemen... De pre-corona gekte is er nu nog steeds wel, maar de scherpe kantjes zijn er af. In juli kennelijk vaak sws een afname van verkopen en in zijn gevoel zal dat gelijk het kantelpunt zijn
Was nog even in dit topic op zoek naar een citaat zoals 'de perfecte timing bestaat toch niet'.Requiem19 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:22:
Vandaag ivm oplevering eigen woning weer contact gehad met de makelaar (in Amsterdam)
Blijkbaar heb je het wel geflikt
Normaal zijn de zomermaanden rustiger ivm vakanties:Requiem19 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:22:
- Verkopers wachten liever tot na de zomer totdat iedereen terug is van vakantie = meer bezichtigingen
- Dit jaar gaan er denk ik echter veel minder mensen op vakantie ivm corona. Vraag me dus af in hoeverre verkopers dit jaar gaan wachten tot na de zomer...
Die timing heeft alleen zin als je zelf nu even niet hoeft te kopen...Richh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:28:
[...]
Was nog even in dit topic op zoek naar een citaat zoals 'de perfecte timing bestaat toch niet'.
Blijkbaar heb je het wel gefliktgratz!
Mijn vriendin heeft nog een eigen woning die we ook moeten verkopen voordat we zelf kopen. Dus het advies van de makelaar was om daar nu snel mee te beginnen. Maar dan koop je het nieuwe huis toch ook nog wel op de 'top' van de markt.
Per saldo heb je aan die timing weinig dus.. tenzij je echt lang gaat huren of bij je ouders gaat wonen ofzo
Je moet ook geen huis (willen) kopen als je het niet kan betalen. En als je het kan betalen moet je niet op de centen letten. Dat werkt bij een pak melk, niet bij een huis. Dus koop je als je het (blijvend) kan betalen. Niet wachten op iets wat mogelijk kan gebeuren.GENETX schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:06:(…)
Kijk; ik heb geen keuze. 2022 schuldvrij. Dan proberen te sparen voor KK.
Ah een divergence? Het lijkt wel alsof je zaken in de aandelen markt overal op kwijt kunt.Wilf schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:04:
- Soort "order book".
- Volume van de markt.
- Gemiddelde prijs per provincie / steden e.d.
Kun je leuke analyse op doen of je ook een divergence kunt zien waaruit je een daling kunt voorspellen.
Wel handig als je de markt wil proberen te timen. En waarom niet? Het werkt bij Forex en Aandelen, waarom niet huizen.
@Wilf Dat is afhankelijk van hoe je de huizenmarkt ziet. Een huis aankopen heeft wel degelijk invloed op je vermogensopbouw. Dus ik kijk daar wel behoorlijk anders naar. Dat is 1 van de vele factoren.
[ Voor 22% gewijzigd door Immutable op 28-05-2020 12:56 ]
Op dit moment zullen er inderdaad wat meer kamers leeg zijn dan normaal rond deze tijd, omdat een deel van de studenten al uit de studentenkamers vertrokken is omdat het onderwijs op afstand gaat. Die zouden anders pas in juli vrij komen. Maar een groot deel van de studenten gaat normaliter na de studie niet uit de kamer terug naar paps en mams, maar blijft uit huis wonen tot ze kunnen 'verder groeien' naar een eigen woning. Daar zal eerder een vertraging in zitten dan een versnelling. En ik denk niet dat het komende studiejaar volledig op afstand gaat (los van dat studenten niet alleen voor de colleges maar ook voor het studentenleven op kamers wonen). Er zullen wel minder internationale studenten zijn, maar daarmee stort niet ineens de hele kamermarkt in.Richh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:10:
[...]
Even los van dat Zwolle geen universiteit kent en sowieso minder studenten kent die op kamers gaan (dat speelt voor hier ontzettend mee natuurlijk).
Ja, dat weet ik. Tegelijkertijd kan ik me best voorstellen dat ook precies dat een beetje veranderd door de coronacrisis.
In Groningen is meer studentenkamer-aanbod dan de afgelopen 5 jaar op dit moment. Als je toch kan leren op afstand heb je die kamer ook niet nodig. Internationale studenten gaan we komend schooljaar minder zien, dus die pompen de huren minder ver op.
En ik denk dat paps en mams met een ton overwaarde en een vrijwel afgeloste hypotheek, nu toch ook twee keer nadenken of ze dat studentenappartementje gaan aanschaffen voor zoon/dochterlief "op de top van de markt". Tuurlijk zal het nog veelvuldig gebeuren, maar ik kan me best voorstellen dat een paar ouders nu denken, huur eerst maar een jaartje (is nu toch betaalbaarder) en we wachten even af hoe die coronacrisis zich voltrekt.
Of paps en mams zo veel terughoudender zullen zijn bij het kopen van een huisje dan voorheen kun je over discussieren. Een hoop mensen zullen wellicht juist de angst hebben dat bv de aandelenbeurzen gaan kelderen. En sparen levert niets op. Waar moet je heen met je geld? Dan is een huisje niet zo heel gek. Tel daarbij op dat ze voor een habbekrats een stuk erbij kunnen lenen en dan vind ik een grote vraag in de goedkope huisjes niet zo gek. (En zouden die ouders in de corona-tijd liever hebben dat zoon of dochter in een flat of groot huis met een flink aantal andere potentiele besmettingshaarden woont of dat hij of zij een eigen huisje heeft, eventueel met 1 of 2 anderen?)
Altijd leuk om over 2 jaar te lezen hoever ik er naast zat...Miks schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:11:
ten opzichte van 1-1-2020 prijzen
Eind 2020: 0%
Eind 2021: +4%
Eind 2022: +10%
M.a.w. niet zo heel veel dus
Sowieso gaat de horeca compleet omver vallen tenzij ze nog even flink gesteund worden door de overheid. Ik verwacht nog maandenlang te weinig bezoekers aan restaurants en kroegen om winst te kunnen draaien. En als je 5+ euro voor een niet-speciaal tapbiertje gaat rekenen blijven mensen ook weg en ga je ook failliet.Wilf schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:04:
Zeker in toeristische steden gaat er een slachtveld komen omdat toeristen ook weg blijven.
Dit dus.
Zou je dit niet beter per segment uit kunnen splitsen, een eventueel regio?Jopie035 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:37:
[...]
Altijd leuk om over 2 jaar te lezen hoever ik er naast zat...
ten opzichte van 1-1-2020 prijzen
Eind 2020: 0%
Eind 2021: +4%
Eind 2022: +10%
M.a.w. niet zo heel veel dus
Dus: laag <250k, midden 250-500k, hoog >500k
En wellicht Randstad - rest vh land uitsplitsen
Er vanuitgaande dat studenten blijven werken waar ze studeren. We hebben het erover dat mensen hun baan wel houden, maar wie nieuw is op de banenmarkt komt waarschijnlijk een stuk minder makkelijk aan een baan. En dat bijbaantje in de horeca is er ook niet meer.Rubbergrover1 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:02:
[...]
Op dit moment zullen er inderdaad wat meer kamers leeg zijn dan normaal rond deze tijd, omdat een deel van de studenten al uit de studentenkamers vertrokken is omdat het onderwijs op afstand gaat. Die zouden anders pas in juli vrij komen. Maar een groot deel van de studenten gaat normaliter na de studie niet uit de kamer terug naar paps en mams, maar blijft uit huis wonen tot ze kunnen 'verder groeien' naar een eigen woning.
Lang niet iedere student heeft een bijbaan in de sector waar 'ie voor studeert.
Ik denk dat we deze zomer een stuk meer 'boomerangkinderen' krijgen.
Dat verwacht ik ook zeker niet. Desalniettemin zal er ongetwijfeld minder vraag zijn dan 'normaal'.En ik denk niet dat het komende studiejaar volledig op afstand gaat (los van dat studenten niet alleen voor de colleges maar ook voor het studentenleven op kamers wonen). Er zullen wel minder internationale studenten zijn, maar daarmee stort niet ineens de hele kamermarkt in.
Ik denk dat je overschat hoeveel geld de gemiddelde Nederlander aan spaarcenten heeft.Of paps en mams zo veel terughoudender zullen zijn bij het kopen van een huisje dan voorheen kun je over discussieren. Een hoop mensen zullen wellicht juist de angst hebben dat bv de aandelenbeurzen gaan kelderen. En sparen levert niets op. Waar moet je heen met je geld? Dan is een huisje niet zo heel gek. Tel daarbij op dat ze voor een habbekrats een stuk erbij kunnen lenen en dan vind ik een grote vraag in de goedkope huisjes niet zo gek. (En zouden die ouders in de corona-tijd liever hebben dat zoon of dochter in een flat of groot huis met een flink aantal andere potentiele besmettingshaarden woont of dat hij of zij een eigen huisje heeft, eventueel met 1 of 2 anderen?)
Persoonlijk denk ik dat het gros van de 'studentenappartementjes' gekocht wordt door ouders met veel overwaarde en een afgeloste hypotheek. Met de overwaarde en een nieuwe hypotheek kan je dan redelijk goedkoop zo'n appartementje kopen. En dus niet per se uit vrij vermogen van de spaarrekening. Men moet dan toch weer een lening aangaan, en een gedeelte zal inschatten dat dat een plekje van 2 ton wat 5 jaar geleden nog 125k kostte, een meer risicovollere belegging is waar je wel degelijk ook op kan verliezen.
Het verkameren van een heel huis is sowieso al veel te duur geworden de afgelopen 2-3 jaar, en regelmatig werkt regelgeving je ook tegen.
Nogmaals, ik verwacht helemaal niet dat het allemaal implodeert hier. Wel denk ik dat de vraag afneemt.
Dat is dus juist een van de redenen waarom afgestudeerden waarschijnlijk langer in de studentenkamer blijven hangen en het met het 'overschot' aan kamers wel mee (of tegen) zal vallen.Richh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:52:
[...]
Er vanuitgaande dat studenten blijven werken waar ze studeren. We hebben het erover dat mensen hun baan wel houden, maar wie nieuw is op de banenmarkt komt waarschijnlijk een stuk minder makkelijk aan een baan. En dat bijbaantje in de horeca is er ook niet meer.
Lang niet iedere student heeft een bijbaan in de sector waar 'ie voor studeert.
Bij de ouders die een huisje voor de kinderen kopen gaat het natuurlijk ook niet echt om de gemiddelde Nederlander. Ik denk dat het daarbij sowieso gaat/ging om mensen die toch een bovengemiddelde spaarpot hebben. Met in het achterhoofd dat die kinderen op termijn toch ergens zullen moeten wonen, zal een woning ook bij dalende prijzen niet meteen als weggegooid geld voelen.Ik denk dat je overschat hoeveel geld de gemiddelde Nederlander aan spaarcenten heeft.
Persoonlijk denk ik dat het gros van de 'studentenappartementjes' gekocht wordt door ouders met veel overwaarde en een afgeloste hypotheek. Met de overwaarde en een nieuwe hypotheek kan je dan redelijk goedkoop zo'n appartementje kopen. En dus niet per se uit vrij vermogen van de spaarrekening. Men moet dan toch weer een lening aangaan, en een gedeelte zal inschatten dat dat een plekje van 2 ton wat 5 jaar geleden nog 125k kostte, een meer risicovollere belegging is waar je wel degelijk ook op kan verliezen.
(Nog los van de vraag of die goedkopere huisjes zo veel in prijs zullen dalen.)
Ik denk dan ook niet aan grote huizen met veel kamers, waar inderdaad een hoop regelgeving bij komt kijken, maar eerder aan bescheiden woningen voor kind plus een vriend(in)/medestudent. Volgens mij mag je bijna overal wel één kamer in je huis verhuren.Het verkameren van een heel huis is sowieso al veel te duur geworden de afgelopen 2-3 jaar, en regelmatig werkt regelgeving je ook tegen.
Ik denk dat die goedkopere huisjes relatief duur zijn tov de categorie erboven. Voor de onderkant geldt dat met een beetje meer geld je een veel betere deal kunt scoren, althans zoals ik het zie op funda.Rubbergrover1 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:05:
Bij de ouders die een huisje voor de kinderen kopen gaat het natuurlijk ook niet echt om de gemiddelde Nederlander. Ik denk dat het daarbij sowieso gaat/ging om mensen die toch een bovengemiddelde spaarpot hebben. Met in het achterhoofd dat die kinderen op termijn toch ergens zullen moeten wonen, zal een woning ook bij dalende prijzen niet meteen als weggegooid geld voelen.
(Nog los van de vraag of die goedkopere huisjes zo veel in prijs zullen dalen.)
[...]
Stel dat de komende tien jaar vooral starterswoningen gebouwd gaan worden, dan weet ik niet of ik zo'n goedkoop (lees: duur) klein huisje in de grote steden zou willen hebben.
Ik ga voor:Miks schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:11:
Edit: aangepast naar "t.o.v. 1-1-2020 prijzen", om het in lijn te brengen met de rest:
Eind 2020: +1%
Eind 2021: -1%
Eind 2022: -8%
Eind 2023: -15%
[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 28-05-2020 17:04 ]
Hangt er sterk van af. Bij goedkope studentenhuisjes denk ik vooral aan een wat achterstallige woning op een goede locatie (dicht bij centrum of universiteit). Bij de categorie die er iets boven zit denk ik toch meer aan de wat goedkopere rijtjeshuizen in buitenwijken. In prijs mer m2 en comfort zijn die vaak wel een stuk beter dan die studentenwoningen. Maar op andere punten (sfeer en locatie) vaak minder.bulle bas schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:45:
[...]
Ik denk dat die goedkopere huisjes relatief duur zijn tov de categorie erboven. Voor de onderkant geldt dat met een beetje meer geld je een veel betere deal kunt scoren, althans zoals ik het zie op funda.
Stel dat de komende tien jaar vooral starterswoningen gebouwd gaan worden, dan weet ik niet of ik zo'n goedkoop (lees: duur) klein huisje in de grote steden zou willen hebben.
Als er goedkope nieuwe starterswoningen gebouwd worden, dan denk ik dat dat toch vaak in een buitenwijk zal zijn. Heel andere doelgroep en heel andere locatie dan de studentenhuisjes. En ik denk dat die juist eerder zullen concurreren met de categorie die er iets boven zit.
Eens hiermee. Enige uitzondering: omgebouwde kantoorpanden die relatief centraal liggen en worden voorzien van mini-appartementjes / veredelde studio's. Maar volgens mij is dat relatief vaak voor verhuur en wat minder voor koop. Worden dan vaak ook opgeleverd inclusief vloeren, keukenblokje, helemaal turn-key.Rubbergrover1 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:58:
[...]
Hangt er sterk van af. Bij goedkope studentenhuisjes denk ik vooral aan een wat achterstallige woning op een goede locatie (dicht bij centrum of universiteit). Bij de categorie die er iets boven zit denk ik toch meer aan de wat goedkopere rijtjeshuizen in buitenwijken. In prijs mer m2 en comfort zijn die vaak wel een stuk beter dan die studentenwoningen. Maar op andere punten (sfeer en locatie) vaak minder.
Als er goedkope nieuwe starterswoningen gebouwd worden, dan denk ik dat dat toch vaak in een buitenwijk zal zijn. Heel andere doelgroep en heel andere locatie dan de studentenhuisjes. En ik denk dat die juist eerder zullen concurreren met de categorie die er iets boven zit.
Oef...nel!s schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:26:
[...]
Zou je dit niet beter per segment uit kunnen splitsen, een eventueel regio?
Dus: laag <250k, midden 250-500k, hoog >500k
En wellicht Randstad - rest vh land uitsplitsen
Randstand, Brabantse stedenrij, Zwolle en Groningen stad wat meer, de rest wat minder...
Laag en midden zullen wat harder stijgen dan hoog... Denk dat hoog de komende 12 maanden nog best een stukje kan afkalven.
Maar zoveel variabelen die nog gaan spelen... die kleine appartementjes in Amsterdam, hoe lang blijft dat leuk? Co-living gaat dat post corona nog? Circa 40% van de woningvoorraad schijnt niet rendabel (of zelfs helemaal niet) te kunnen vergroenen (krijg je zonder gas simpelweg niet warm)...
En waarom zouden alle huizen niet gemiddeld 20-40k duurder worden voor de simpele reden dat de kosten van vergroenen in die orde van grootte zijn.
Dus huizen van (pak 'em beet) na 1995 zullen (voor de grote vergroening) meer stijgen dan huizen ervoor (waarbij jaren 30 woningen waarschijnlijk vanwege lokatie desondanks aantrekkelijk blijven).
In Ede gooien ze er anders vrolijk 5% bij, net als vorig jaarVerwijderd schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:20:
[...]
Dat blijft niet oneindig stijgen.
https://www.ad.nl/amersfo...ond-is-bereikt~a5f8367f5/

ING heeft weer een nieuw onderzoekje gedaan: https://www.ing.nl/partic...l/woningverkopen2020.html
De helft van de ondervraagde mensen verwachten een daling in verkopen, meer dan het aandeel dat gelijke aantallen of een stijging verwacht.
De helft van de ondervraagde mensen verwachten een daling in verkopen, meer dan het aandeel dat gelijke aantallen of een stijging verwacht.
Dit tov 219k vorig jaar.Het ING Economisch Bureau verwacht dat het aantal woningverkopen dit jaar flink afneemt en richting de 150.000 gaat.
NVM heeft dit nog niet gelezen denk ik, want dan wordt Onno Hoes (verwacht ik) net zo boos als hij op ABN Amro werd.De coronacrisis zet de hele Nederlandse economie en dus ook de situatie op de woningmarkt flink op zijn kop. Waren er eerder dit jaar nog zorgen over een 'oververhitte woningmarkt'. Nu is het vertrouwen in de economie hard gedaald en staat ook het vertrouwen in de woningmarkt flink onder druk. Als woningkopers en verkopers zich ineens een stuk terughoudender opstellen kan de woningmarkt vrij plotseling omslaan van een verkopers naar een kopersmarkt.
"Als woningkopers en verkopers zich ineens een stuk terughoudender opstellen kan de woningmarkt vrij plotseling omslaan van een verkopers naar een kopersmarkt"
Het is wel een hoop "als... dan" ...
Dat geldt ook voor elk ander scenario. Of heb jij een goedwerkende glazen bol?
Haha, zij verkopen zo te zien alleen huizen met open deuren.Jopie035 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:56:
"Als woningkopers en verkopers zich ineens een stuk terughoudender opstellen kan de woningmarkt vrij plotseling omslaan van een verkopers naar een kopersmarkt"
Nee, in een "als dan"-scenario verpakt als voorspelling krijg je bijna vanzelfsprekend gelijk.Ivow85 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:28:
[...]
Dat geldt ook voor elk ander scenario. Of heb jij een goedwerkende glazen bol?
bijvoorbeeld:
Als de lonen flink stijgen in 2020 en de arbeidsproductiviteit daarbij achter blijft, dan zou er inflatie kunnen komen...
Als het aanbod opdroogt, zou de markt wel eens krapper kunnen worden...
Dat zijn geen voorspellingen maar eerder een definitie/omschrijving.
dit dusRubbergrover1 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:39:
[...]
Haha, zij verkopen zo te zien alleen huizen met open deuren.
Wat mij opvalt is dat de NVM nu wel heel vaak opdraaft in de media, net als de bouwlobbyist Peter Boelhouwer.
@Miks en @Wilf waarop baseren jullie je voorspellingen?
Ik kan meegaan met het idee dat de markt wat traag reageert. Maar de basis is volgens mij ook dat er tekort is en dat de prijzen bepaald worden door wat mensen kunnen en willen betalen voor een huis. Kunnen is simpel: Dat is inkomen. Willen is gevoel: Hoe zeker voelen mensen zich over de toekomst.
Dus als je de coronacrisis nu ziet als aanleidng voor daling, kan ik daarin meegaan. Je ziet dat er nu een paar sectoren zijn die enorme klappen maken, dat de overheid(schuld) die klappen nu deels opvangt. Dat opvangen zal niet oneindig door kunnen gaan, dus ergens dit jaar en volgend jaar zal de pijn beter voelbaar zijn in het inkomen en in gevoel voor zekerheid van inkomen in de toekomst.
Het ligt wel redelijk in de lijn der verwachting dat eind 2021 een vaccin beschikbaar is op grote schaal die de angel uit deze crisis trekt. Dat zou best weleens in een klap zaken kunnen omgooien (met name 'gevoel'). Wat er daarna is uiteraard koffiedik kijken, maar ik vind het een leuk gedachtenexperiment. Mijn idee is dat de economie dan weer zal kunnen groeien en ook gaat groeien. Het huizentekort wordt niet zomaar opgelost, dus de basis voor de prijzen (wat kunnen/willen mensen uitgeven aan huizen in maandlasten) gaat weer grotendeels de huizenprijs bepalen (veel vraag, weinig aanbod). Gebaseerd op dat idee zou ik eerder iets denken als dit:
2020: Matige stijging +0 tot +5%
2021: Matige daling -0 tot -10%
2022: Daling stopt -5% tot +5%
2023: Business as usual, tot zelfs sterke correctie (+5 tot +20%)
2024 en verder: Verdere stijging samen met 'hoeveel kunnen mensen betalen' (zoals de laatste 2 jaar)
Jullie zien dat anders. Waar zit dat verschil hem in?
Ik kan meegaan met het idee dat de markt wat traag reageert. Maar de basis is volgens mij ook dat er tekort is en dat de prijzen bepaald worden door wat mensen kunnen en willen betalen voor een huis. Kunnen is simpel: Dat is inkomen. Willen is gevoel: Hoe zeker voelen mensen zich over de toekomst.
Dus als je de coronacrisis nu ziet als aanleidng voor daling, kan ik daarin meegaan. Je ziet dat er nu een paar sectoren zijn die enorme klappen maken, dat de overheid(schuld) die klappen nu deels opvangt. Dat opvangen zal niet oneindig door kunnen gaan, dus ergens dit jaar en volgend jaar zal de pijn beter voelbaar zijn in het inkomen en in gevoel voor zekerheid van inkomen in de toekomst.
Het ligt wel redelijk in de lijn der verwachting dat eind 2021 een vaccin beschikbaar is op grote schaal die de angel uit deze crisis trekt. Dat zou best weleens in een klap zaken kunnen omgooien (met name 'gevoel'). Wat er daarna is uiteraard koffiedik kijken, maar ik vind het een leuk gedachtenexperiment. Mijn idee is dat de economie dan weer zal kunnen groeien en ook gaat groeien. Het huizentekort wordt niet zomaar opgelost, dus de basis voor de prijzen (wat kunnen/willen mensen uitgeven aan huizen in maandlasten) gaat weer grotendeels de huizenprijs bepalen (veel vraag, weinig aanbod). Gebaseerd op dat idee zou ik eerder iets denken als dit:
2024 en verder: Verdere stijging samen met 'hoeveel kunnen mensen betalen' (zoals de laatste 2 jaar)
Jullie zien dat anders. Waar zit dat verschil hem in?
[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 29-05-2020 08:20 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
@JvS mooie analyse. Ik ga ongeveer mee in jouw voorspellingen, al denk ik dat de opleving iets langer duurt. Maar waar ik over twijfel is of er echt weer een business as usual komt binnen een jaar of vijf. Zelfs met een vaccin eind 2021 denk ik dat de enorme schade (heel veel omgevallen bedrijven, grote werkloosheid) zodanig invloed heeft op de gemiddelde leencapaciteit dat daarmee alle lucht uit de huizenprijzen wordt geperst. En veel lucht is er, gezien de absurde stijging sinds 2013. Die natuurlijk deels correctie was van de 2009-2013 krimp, maar goed. De vraag blijft: hebben we over vijf jaar bijvoorbeeld weer 2-4% werkloosheid en een economie die helemaal op stoom is, of zitten we dan nog met een erfenis van dit debacle , een werkloosheid in twee cijfers en een algehele mineur-stemming (wat het consumentenvertrouwen, een andere grote factor in bestedingen) ook niet ten goede komt. Nou ja, koffiedik kijken, maar ik neig (als complete leek overigens) op zich wel mee te gaan met @Miks en @Wilf , met als kanttekening dat ik denk dat het in 2020 nog licht stijgt allemaal en pas ver in 2021 de huizenmarkt gaat zakken..
Ik zeg ook pas medio 2021 krimp hè 
En inderdaad vanwege:
- De schuldenberg die terugbetaald moet worden als de leningen stoppen
- De extra faillissementen en werklozen die dat veroorzaakt
(Ik zie dan Settlers II voor me als een tegenstander een stuk land uitbreidt met een wachttoren waardoor huizen afbranden en de mensen als een kip zonder kop beginnen rond te lopen)
- Het besef dat dan gaat indalen dat een vaccin langer gaat duren / geen oplossing is (dat Corona altijd zal blijven)
- Daardoor de oversterfte weliswaar lager dan nu wordt maar wel een hogere vaste waarde wordt naast griep en zomerhitte (boomers en ouder vallen eerder weg > hoger aanbod)
- We na deze crisis ineens weer geconfronteerd worden met een veel grotere crisis die we al een eeuw ontkennen: klimaatcrisis, en dat we in een eeuw komen van desertificatie, natuurbranden, voedsel- en watertekorten en onbewoonbare gebieden, ook binnen onze landsgrenzen
Dat laatste zal ook leiden tot 1,4 miljoen onbewoonbare huizen maar dat is pas veel later dan de aankomende 5 tot 10 jaar; tot die tijd (2030) zal er vooral invloed zijn van het negatieve sentiment door het besef dat het leven voor de huidige generaties steeds zwaarder gaat worden. Rond / na 2030 wordt het pas echt lastig al zullen voor die tijd de nodige megabranden, dijkdoorbraken, droogteverzakkingen en gebrek aan drinkbaar water ook last brengen aan huishoudens (vooral oost- en zuidoost-Nederland, het rivierengebied en de polders).
En inderdaad vanwege:
(Ik zie dan Settlers II voor me als een tegenstander een stuk land uitbreidt met een wachttoren waardoor huizen afbranden en de mensen als een kip zonder kop beginnen rond te lopen)
- Het besef dat dan gaat indalen dat een vaccin langer gaat duren / geen oplossing is (dat Corona altijd zal blijven)
- Daardoor de oversterfte weliswaar lager dan nu wordt maar wel een hogere vaste waarde wordt naast griep en zomerhitte (boomers en ouder vallen eerder weg > hoger aanbod)
- We na deze crisis ineens weer geconfronteerd worden met een veel grotere crisis die we al een eeuw ontkennen: klimaatcrisis, en dat we in een eeuw komen van desertificatie, natuurbranden, voedsel- en watertekorten en onbewoonbare gebieden, ook binnen onze landsgrenzen
Dat laatste zal ook leiden tot 1,4 miljoen onbewoonbare huizen maar dat is pas veel later dan de aankomende 5 tot 10 jaar; tot die tijd (2030) zal er vooral invloed zijn van het negatieve sentiment door het besef dat het leven voor de huidige generaties steeds zwaarder gaat worden. Rond / na 2030 wordt het pas echt lastig al zullen voor die tijd de nodige megabranden, dijkdoorbraken, droogteverzakkingen en gebrek aan drinkbaar water ook last brengen aan huishoudens (vooral oost- en zuidoost-Nederland, het rivierengebied en de polders).
Ja, dat benauwt me ook wel een beetje...bulle bas schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 00:37:
Wat mij opvalt is dat de NVM nu wel heel vaak opdraaft in de media, net als de bouwlobbyist Peter Boelhouwer.
Gisteren was ik bezig aan een post, maar had geen tijd 'm af te maken. Mijn gok zat precies in deze lijn. Omdat 2020 nu al ruim in de plus zit, verwacht ik niet dat dit jaar nog onder de 0 eindigt. Volgend jaar zou ik zeker niet verbaasd zijn als er 5-10% vanaf gaat. Maar ook ik verwacht dat het daarna weer stijgt.JvS schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:17:
@Miks en @Wilf Gebaseerd op dat idee zou ik eerder iets denken als dit:
Er verandert voor zover ik nu zou durven gokken hoegenaamd niks aan de in dit topic veelvuldig genoemde oorzaken die de huidige hoge prijzen veroorzaken. Rente zie ik zo 1-2-3 niet fors stijgen, tekort aan huizen zie ik eerder oplopen dan afnemen, nieuwbouw (grond) blijft duur, sociale woningbouw wordt door de overheid bewust ontmanteld, vrije sector blijft geen alternatief, hypotheken restrictiever maken, misschien iets, maar ik verwacht niet te veel, want tegen belangen in die onze overheden als belangrijker zien.
Vooral tot de ca. 350k zie ik weinig veranderen.
De laatste 20 jaar is de primaire drijver van de huizenmarkt de beschikbaarheid van krediet, en de prijs daarvan. Krediet wordt nu iets duurder, dus de huizenprijzen zullen wel iets stagneren. Maar de leningnormen worden nog steeds versoepeld en krediet blijft op de middellange termijn goedkoop. En er is een blijvend grote vraag naar koophuizen, omdat huren significant duurder is.
Kortom:
2020: +5%
2021: +5%
2022: +5%
Plaatselijk kan het anders zijn (Amsterdam heeft nu een hickup), maar overall gezien verandert deze crisis he-le-maal niets.
Nota bene: deze voorspelling wijzigt vanzelfsprekend wanneer de EU de kredietlijnen dicht gooit.
Kortom:
2020: +5%
2021: +5%
2022: +5%
Plaatselijk kan het anders zijn (Amsterdam heeft nu een hickup), maar overall gezien verandert deze crisis he-le-maal niets.
Nota bene: deze voorspelling wijzigt vanzelfsprekend wanneer de EU de kredietlijnen dicht gooit.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Zit er niet wat tegenstrijdigheid in deze argumenten?Wilf schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:39:
En inderdaad vanwege:
Met name het deel "boomers en ouder vallen eerder weg > hoger aanbod" i.c.m. "de schuldenberg die terugbetaald moet worden als de leningen stoppen". Een 'plotseling' lagere levensverwachting zorgt er namelijk voor dat een gigantische berg kapitaal vrij komt (pensioenen zijn gekoppeld aan levensverwachting) én verplichtingen zullen dalen (AOW & zorgkosten).
Pas als er in de komende 2 jaar 300.000 ouderen EXTRA overlijden zal het huizentekort weg zijn (er van uitgaande dat elke oudere een eigen huis achterlaat). Dat zie ik zo snel nog niet gebeuren.
Om ook mee te doen aan de glazen-bol-verkiezing:
2020: +2%
2021: +1%
2022: +2%
M.a.w.; huizenprijzen lopen ongeveer gelijk met inflatie. Onderbouwing:
De huidige strategie "flatten the curve" is vooral gericht op het beperken van economische schade. Zo min mogelijk faillissementen is het doel, en ik denk dat dit doel ook redelijk goed gehaald wordt. Er zitten grote verschillen in sectoren maar de bestedingen in maart waren ongeveer op hetzelfde niveau als in 2019. De vrijetijdssector is de sjaak maar de meeste mensen die daar werken komen toch al niet in aanmerking voor een koopwoning. Hier werken namelijk zeer veel studenten & parttimers (tegen lage lonen). Dus hoewel de economie zeker een tik krijgt zal de coronacrisis weinig impact hebben op de huizenmarkt. Ook voor de energietransitie verwacht ik eigenlijk een beperkte impact, er zijn al zo veel regelingen om 'gratis' te lenen voor zonnepanelen, subsidies voor warmtepompen etc, dat zal de impact van de investering in verduurzaming zeker verlagen. Extremer weer gaat zeer regionaal wellicht nog wat invloed hebben, ik verwacht stroomopwaarts (in zowel NL als buitenland) dat er gewerkt gaat worden met buffers / stuwmeren om te zorgen dat rivieren bevaarbaar blijven en er voldoende water beschikbaar blijft voor het onttrekken van oppervlaktewater voor het besproeien van akkers. Zeker in NL verwacht ik dat op zeer korte termijn (binnen 5 jaar) veehouders verplicht worden om regenwater op te vangen van hun stallen. Enerzijds om te mengen met mest (wat de co2 uitstoot drastisch verminderd) en anderzijds om in droge periodes wat minder afhankelijk te zijn van de grondwaterstand.
@Wilf Welke 1,4 miljoen huizen verwacht jij dat onbewoonbaar worden? Ik kan mij voorstellen dat het door klimaatcrisis steeds onaantrekkelijker wordt om in bepaalde slecht geisoleerde huizen te wonen, omdat belastingen en energietarieven bijvoorbeeld sterk stijgen ter stimulatie van het aanbrengen van verbeteringen. Maar 'onbewoonbaar' denk ik toch echt niet. Er wonen nu ook legio mensen in huizen die zeer matig geisoleerd zijn en daardoor betalen die mensen iets meer energiekosten. Laat dat in een extreem geval verdubbelen en iemand bijvoorbeeld 2500 euro ipv 1250 euro per jaar kwijt zijn in een starterswoning of appartement. Dan is dat 100 euro 'toeslag' per jaar. Dat gaat zoveel huizen in een markt met zulke grote tekorten toch nooit 'onbewoonbaar' maken? Of denk je dat er vanuit overheid een regelgeving kan komen die zo sterk is dat huizen echt vervangen moeten worden? Zolang het alleen in hogere kosten zit kan ik mij simpelweg niet voorstellen dat de crisis zorgt voor onbewoonbaarheid.Wilf schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:39:
Ah ja, klopt, had het even niet scherp. Miks was nog wat wat meer van het doomsday scenario en voorzag voor dit jaar al 2-10% krimp.
PS: Klinkt een beetje stellig zo, maar is geen kritiek, meer oprechte interesse in waar het heen gaat
[ Voor 66% gewijzigd door Valorian op 29-05-2020 09:56 ]
Ik zie geen tegenstrijdigheden. De hoeveelheid extra sterftes zal niet megagroot zijn maar zal best kunnen leiden tot een paar honderd tot duizend extra gezinshuizen. Dat is marginaal maar helpt (een deel van de vraag) wel. Vooral voor doorstroming.Tehh schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:37:
[...]Zit er niet wat tegenstrijdigheid in deze argumenten?
Met name het deel "boomers en ouder vallen eerder weg > hoger aanbod" i.c.m. "de schuldenberg die terugbetaald moet worden als de leningen stoppen".
En die schuldenberg ligt bij bedrijfsleven en overheden. Dat heeft niets te maken met natuurlijke personen afgezien van werkgelegenheid en hogere lasten.
Er komt geen plotseling lagere levensverwachting (er zullen een paar honderd tot duizend mensen extra overlijden) dus dat is niet zo veel kapitaal.Een 'plotseling' lagere levensverwachting zorgt er namelijk voor dat een gigantische berg kapitaal vrij komt (pensioenen zijn gekoppeld aan levensverwachting) én verplichtingen zullen dalen (AOW & zorgkosten).
Dat gaat ook niet gebeuren en dat zegt ook niemand. En het gaat ook niet om het oplossen van het huizentekort maar een verschuiving in vraag en aanbod en een hoger aanbod in een voor een grote groep mensen onbetaalbare niche (gezinshuizen).Pas als er in de komende 2 jaar 300.000 ouderen EXTRA overlijden zal het huizentekort weg zijn (er van uitgaande dat elke oudere een eigen huis achterlaat). Dat zie ik zo snel nog niet gebeuren.
Zoals al aangegeven: woningen (na)bij dijken en rivieren, woningen op inklinkende grond, woningen die in overstromingsgebied liggen, woningen in steden die kosteneffectief niet gered kunnen worden tegen zeespiegelstijging.Valorian schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:51:
[...]
@Wilf Welke 1,4 miljoen huizen verwacht jij dat onbewoonbaar worden? Ik kan mij voorstellen dat het door klimaatcrisis steeds onaantrekkelijker wordt om in bepaalde slecht geisoleerde huizen te wonen, omdat belastingen en energietarieven bijvoorbeeld sterk stijgen ter stimulatie van het aanbrengen van verbeteringen. Maar 'onbewoonbaar' denk ik toch echt niet. Er wonen nu ook legio mensen in huizen die zeer matig geisoleerd zijn en daardoor betalen die mensen iets meer energiekosten. Laat dat in een extreem geval verdubbelen en iemand bijvoorbeeld 2500 euro ipv 1250 euro per jaar kwijt zijn in een starterswoning of appartement. Dan is dat 100 euro 'toeslag' per jaar. Dat gaat zoveel huizen in een markt met zulke grote tekorten toch nooit 'onbewoonbaar' maken? Of denk je dat er vanuit overheid een regelgeving kan komen die zo sterk is dat huizen echt vervangen moeten worden? Zolang het alleen in hogere kosten zit kan ik mij simpelweg niet voorstellen dat de crisis zorgt voor onbewoonbaarheid.
PS: Klinkt een beetje stellig zo, maar is geen kritiek, meer oprechte interesse in waar het heen gaat
Dus:
- De randstad (water & dijkverz(w)akking & hittestress)
- De rivierdelta (water & dijkverz(w)akking)
- Flevoland (inklinking & water & dijkverz(w)akking)
- Grote delen van Limburg (grondverzakking, dijkverz(w)akking, water & brand)
- Oost Nederland (grondverzakking & brand)
- Zeeland (dijkverz(w)akking, water)
- Groningen (grondverzakking)
Als je meer wil weten: de correspondent sprak er 5 jaar geleden al over.
[ Voor 40% gewijzigd door Wilf op 29-05-2020 10:17 ]
Ik kan ook wel een cynische voorspelling doen, gebaseerd op het verleden:
-Gemeenten verhogen kavelprijzen om woningen schaars te houden, en omdat ze de papieren winst allang hebben opgemaakt en dus niet zonder creatief boekhouden kunnen.
-Nieuwbouw stort als gevolg daarvan nog verder in, kavels worden nog kleiner en "micro huizen" op 2 inkomens wordt steeds meer noodzaak.
-Het geplande afbouwen van het maximum wat geleend kan worden gaat niet door, 100% lenen blijft de norm.
-Deeltijd-WW heeft nu al nieuwe hoogten bereikt zodat mensen ondanks dat de productiviteit weg is toch de hypotheek kunnen blijven betalen.
-Banken worden nu al gered doordat de NHG garant staat voor het enkele jaren niet betalen van de hypotheek, waardoor executieverkoop niet nodig is.
-Er zullen startersleningen komen zodat starters ondanks Nibud-normen toch meer schulden kunnen aangaan.
-Pensoenpremies gaan omhoog zodat de overheveling van werkend naar gepensioneerd nog groter wordt en de huidige gepensioneerden het onevenredig grote deel van de pensioenpot kunnen blijven opeten, precies zoals ze zichzelf al decennialang beloofd hebben.
-Belastingen gaan omhoog vanwege de enorm gestegen staatsschuld.
-De EU is heel hard bezig zichzelf belangrijk te houden en de macht te vergroten. De EU gaat zelf geld lenen en z'n eigen belastingen heffen. Ondanks enig "protest" van Nederland gaat Nederland daar straks gewoon mee akkoord. Dit begint met een EU-verpakkingsbelasting bovenop de Nederlandse verpakkingsbelasting, daarna trekt de EU steeds meer geld naar zich toe.
-We geven weer miljarden aan Italie en andere landen, en zoals elke andere schuldverslaafde blijven ze daarna elke paar jaar terugkomen voor meer geld. Terwijl wij privaat enorme schulden hebben, zijn ze in Italie zo slim geweest om nauwelijks woningschulden te hebben zodat ze de collectieve schuld gewoon kunnen afschuiven. Onze private schulden kunnen we niet afwentelen op de EU, dus hier is de volgende generatie de klos met steeds duurdere woningen.
-De ECB drukt nog een paar biljoen euro extra, er wordt een biljoen euro aan slechte leningen overgenomen van banken, zodat ze opnieuw een bailout krijgen, aandeelhouders blij blijven, bonussen blijven vloeien, en banken vooral niet zelf op de blaren hoeven te zitten.
-De geldverruiming gaat met ongekende snelheid door om te proberen overgewaardeerde aandelen voor eeuwig op het hoogste punt te houden, met als gevolg een steeds harder gierende inflatie.
Quote me over 8 jaar maar om te zien hoe dichtbij ik zat
-Gemeenten verhogen kavelprijzen om woningen schaars te houden, en omdat ze de papieren winst allang hebben opgemaakt en dus niet zonder creatief boekhouden kunnen.
-Nieuwbouw stort als gevolg daarvan nog verder in, kavels worden nog kleiner en "micro huizen" op 2 inkomens wordt steeds meer noodzaak.
-Het geplande afbouwen van het maximum wat geleend kan worden gaat niet door, 100% lenen blijft de norm.
-Deeltijd-WW heeft nu al nieuwe hoogten bereikt zodat mensen ondanks dat de productiviteit weg is toch de hypotheek kunnen blijven betalen.
-Banken worden nu al gered doordat de NHG garant staat voor het enkele jaren niet betalen van de hypotheek, waardoor executieverkoop niet nodig is.
-Er zullen startersleningen komen zodat starters ondanks Nibud-normen toch meer schulden kunnen aangaan.
-Pensoenpremies gaan omhoog zodat de overheveling van werkend naar gepensioneerd nog groter wordt en de huidige gepensioneerden het onevenredig grote deel van de pensioenpot kunnen blijven opeten, precies zoals ze zichzelf al decennialang beloofd hebben.
-Belastingen gaan omhoog vanwege de enorm gestegen staatsschuld.
-De EU is heel hard bezig zichzelf belangrijk te houden en de macht te vergroten. De EU gaat zelf geld lenen en z'n eigen belastingen heffen. Ondanks enig "protest" van Nederland gaat Nederland daar straks gewoon mee akkoord. Dit begint met een EU-verpakkingsbelasting bovenop de Nederlandse verpakkingsbelasting, daarna trekt de EU steeds meer geld naar zich toe.
-We geven weer miljarden aan Italie en andere landen, en zoals elke andere schuldverslaafde blijven ze daarna elke paar jaar terugkomen voor meer geld. Terwijl wij privaat enorme schulden hebben, zijn ze in Italie zo slim geweest om nauwelijks woningschulden te hebben zodat ze de collectieve schuld gewoon kunnen afschuiven. Onze private schulden kunnen we niet afwentelen op de EU, dus hier is de volgende generatie de klos met steeds duurdere woningen.
-De ECB drukt nog een paar biljoen euro extra, er wordt een biljoen euro aan slechte leningen overgenomen van banken, zodat ze opnieuw een bailout krijgen, aandeelhouders blij blijven, bonussen blijven vloeien, en banken vooral niet zelf op de blaren hoeven te zitten.
-De geldverruiming gaat met ongekende snelheid door om te proberen overgewaardeerde aandelen voor eeuwig op het hoogste punt te houden, met als gevolg een steeds harder gierende inflatie.
Quote me over 8 jaar maar om te zien hoe dichtbij ik zat
Natuurlijk! Een verlies nemen is geen optie want dan kunnen de prestigeprojecten niet door blijven gaan. Op te grote voet blijven leven is het devies. Je moet dan natuurlijk wel blijven wijzen naar de nationale overheid omdat er meer taken lokaal worden belegd. Dit heeft natuurlijk wel een invloed maar is niet de enige pijn die sommige gemeentes moeten nemen.RemcoDelft schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:23:
Ik kan ook wel een cynische voorspelling doen, gebaseerd op het verleden:
Vol trots zullen ze presenteren dat er meer woningen voor starters beschikbaar zullen komen. Hoe klein ze ook zijn.-Nieuwbouw stort als gevolg daarvan nog verder in, kavels worden nog kleiner en "micro huizen" op 2 inkomens wordt steeds meer noodzaak.
Deels gelijk met het vorige, vol trots presenteren dat er meer mogelijkheden voor de starters zijn. Daarbij niet vertellen dat het effectief het probleem niet oplost maar dat men enkel meer betaald voor hetzelfde product. Het probleem echter niet erkennen en dat dit samenvalt met de kostprijs van de kavels is natuurlijk deel van het probleem.-Er zullen startersleningen komen zodat starters ondanks Nibud-normen toch meer schulden kunnen aangaan.
Daar ook weer deels de financiën van de lokale gemeentes, gaten dichten middels lastenverhoging bij de inwoners. Niet meer dan terecht maar deels zie je te vaak weinig waarde toevoegende prestigeprojecten die ook met regionale samenwerking efficiënter had gekund.-Belastingen gaan omhoog vanwege de enorm gestegen staatsschuld.
Meer, meer, meer is het al jaren. Problemen aanpakken willen "we" niet want het mag geen pijn doen. Het grootste cohort mag er niet op achteruit gaan, wat dat inhoudt voor de opvolgende generaties is bijzaak, die moeten niet zo klagen want ze hebben het zo goedQuote me over 8 jaar maar om te zien hoe dichtbij ik zat
En niet te vergeten: ze hebben allemaal de nieuwste telefoon en kunnen 3 keer per jaar op vakantie! O wacht, dat laatste stokpaardje is aan vervanging toe...Napo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:53:
Meer, meer, meer is het al jaren. Problemen aanpakken willen "we" niet want het mag geen pijn doen. Het grootste cohort mag er niet op achteruit gaan, wat dat inhoudt voor de opvolgende generaties is bijzaak, die moeten niet zo klagen want ze hebben het zo goed
Oh sowieso, als ze nou die avocado's hadden laten liggen hadden ze met gemak een woning kunnen kopen. Vroeger deed men niet aan die gekke dingen!RemcoDelft schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:08:
[...]
En niet te vergeten: ze hebben allemaal de nieuwste telefoon en kunnen 3 keer per jaar op vakantie! O wacht, dat laatste stokpaardje is aan vervanging toe...
@JvS iets meer onderbouwing:
- huidige starters kunnen nu niet meer instromen - de markt staat simpelweg te hoog. Starters stromen nu zowat alleen nog in als ze financiele hulp krijgen
- rente kan gaan stijgen - kans is niet heel groot maar we hebben geen idee wat QE precies doet
- bevolking zal afnemen - dus minder schaarste in de jubelregio’s
- er is in Nederland geen woningschaarste. Er zijn zelfs krimpgebieden waar leegstaande huizen worden gesloopt!
- schaarste was bij de vorige crisis ook een argument waarom de prijzen niet konden dalen
- door corona komt het platteland weer in trek, waardoor de bubbel van Amsterdam heel snel kan gaan leeglopen
- we gaan een enorme crisis in - er zullen enorme protesten gaan volgen, grote maatschappelijke onrust en de overheid gaat dit keer niet de bouw platleggen
- klimaat en de beroerde Nederlandse woningen, plus Nederland ligt onder de zeespiegel. Effect zal komende tijd misschien al kunnen starten
- ik verwacht een nieuwe kredietcrisis
- bij de vorige crisis konden huizen niet dalen ivm aflossingsvrij waardoor het lange tijd duurde voordat prijzen gingen dalen. De markt kwam direct na de crisis op slot. Nu is er veel meer ruimte om prijzen te laten dalen.
- er zijn in de huizenmarkt nooit gematige tijden: er is óf groei óf heftige crisis
Vooral dat laatste, inclusief bevolkingskrimp:
- huidige starters kunnen nu niet meer instromen - de markt staat simpelweg te hoog. Starters stromen nu zowat alleen nog in als ze financiele hulp krijgen
- rente kan gaan stijgen - kans is niet heel groot maar we hebben geen idee wat QE precies doet
- bevolking zal afnemen - dus minder schaarste in de jubelregio’s
- er is in Nederland geen woningschaarste. Er zijn zelfs krimpgebieden waar leegstaande huizen worden gesloopt!
- schaarste was bij de vorige crisis ook een argument waarom de prijzen niet konden dalen
- door corona komt het platteland weer in trek, waardoor de bubbel van Amsterdam heel snel kan gaan leeglopen
- we gaan een enorme crisis in - er zullen enorme protesten gaan volgen, grote maatschappelijke onrust en de overheid gaat dit keer niet de bouw platleggen
- klimaat en de beroerde Nederlandse woningen, plus Nederland ligt onder de zeespiegel. Effect zal komende tijd misschien al kunnen starten
- ik verwacht een nieuwe kredietcrisis
- bij de vorige crisis konden huizen niet dalen ivm aflossingsvrij waardoor het lange tijd duurde voordat prijzen gingen dalen. De markt kwam direct na de crisis op slot. Nu is er veel meer ruimte om prijzen te laten dalen.
- er zijn in de huizenmarkt nooit gematige tijden: er is óf groei óf heftige crisis
:strip_exif()/f/image/2qQ9t5c8ed9GYuc9ZrA74USO.png?f=user_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Miks op 29-05-2020 11:49 ]
Daar schreef ik een paar pagina's terug al wat over:Miks schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:34:
[Afbeelding]
Of die bevolkingsafname wegens (r)emigratie echt een trend wordt is nu natuurlijk nog niet te zeggen.Ivow85 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:46:
[...]
Mijn glazen bol kan mij niet vertellen of deze grotendeels corona effecten lange tijd aan zullen houden, maar ondenkbaar is het niet dat wanneer een economische crisis volgt het migratie-saldo langere tijd een stuk lager uitpakt dan in afgelopen jaren. Een flink deel van het migratiesaldo bestaat immers uit expats die bij multinationals komen werken. Mocht het zo zijn dat zich komende tijd minder expats in Nederland vestigen, of mocht het zover komen dat zelfs meer expats Nederland verlaten dan er binnen komen, dan gaat dat zeker regionaal een behoorlijke invloed op de woningmarkt hebben.
Een bevolkingskrimp van 5600 personen met 2,2 personen per huishouden, levert ruim 2500 woningen op voor woningzoekenden. Daarnaast is de woningvoorraad in april 2020 met 6800 eenheden toegenomen.
Daarmee is het woningtekort (360.000 woningen wordt hier genoemd) in één maand tijd met 2,7% gekrompen. Een zeer fors getal.
[ Voor 11% gewijzigd door Ivow85 op 29-05-2020 11:52 ]
Uiteindelijk wordt Nederland een doorvoerland; Afrikanen en Aziaten die moeten vluchten voor klimaat zullen zich hier gaan vestigen tot het hier onbewoonbaar wordt. Dan wijken ze uit naar Zweden. In die korte tijd zullen huizen wel een vermogen gaan kosten maar daarna kan je ze nergens meer kwijt. Dan wordt heel Nederland als Groningen rondom aardbevingsgebied (qua waarde huisvesting).
[ Voor 33% gewijzigd door Wilf op 29-05-2020 11:58 ]
Dat is een hele nieuwe invulling van het begrip doorvoerland dat ik op school heb geleerd. Maak je geen zorgen, Afrika en Azië zijn veel groter dan Europa en de inwoners kunnen prima binnen hun eigen continent verhuizen.Wilf schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:50:
Uiteindelijk wordt Nederland een doorvoerland; Afrikanen en Aziaten die moeten vluchten voor klimaat zullen zich hier gaan vestigen tot het hier onbewoonbaar wordt. Dan wijken ze uit naar Zweden.
Toen jij op school zat was klimaatverandering waarschijnlijk ook nog een ver-van-je-bed-showMoshiMoshi84 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:58:
[...]
Dat is een hele nieuwe invulling van het begrip doorvoerland dat ik op school heb geleerd.
Ruimte is er maar politiek/religieus heeft dat nog wat voeten in de aarde. Dan is Europa echt een goede vluchtroute. En vergis je niet hoe groot het gebied is wat onleefbaar wordt.Maak je geen zorgen, Afrika en Azië zijn veel groter dan Europa en de inwoners kunnen prima binnen hun eigen continent verhuizen.
De risk/reward verhouding om van Nederland naar een land zoals Noorwegen te verhuizen is opzich best goed. Ken ook mensen hier, niet bepaald hoog opgeleid(beide MBO) en zijn naar Noorwegen verhuist. Wonen daar nu in een grote riante vrijstaande woning met uitzicht op de fjorden. (Voorheen in een klein rot appartementje van 60m2.(En niet eens in de randstad!!) Ohjha, en ze sparen zoveel dat binnen no-time hun huis is afgelost.Wilf schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:06:
[...]
Toen jij op school zat was klimaatverandering waarschijnlijk ook nog een ver-van-je-bed-show
[...]
Ruimte is er maar politiek/religieus heeft dat nog wat voeten in de aarde. Dan is Europa echt een goede vluchtroute. En vergis je niet hoe groot het gebied is wat onleefbaar wordt.
Dit was nooit mogelijk geweest in NL. Bijkomende voordeel, je kan daar in de natuur tenminste schaatsen. Dat kan hier niet meer....
[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 29-05-2020 12:54 ]
Tja, te weinig aanbod. Geef ze financiele hulp en de huizenprijs gaat alleen maar verder omhoog. Gezien het grote tekort hebben we nog een tijdje crisis nodig voordat dat echt verandert.Miks schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:34:
Daar is inderdaad kans op. Ligt er aan wat voor steunmiddelen er allemaal gebruikt gaan worden.- rente kan gaan stijgen - kans is niet heel groot maar we hebben geen idee wat QE precies doet
Tenzij de krimp vooral in de de niet jubelregio's zit (waar het wel veel op lijkt). Het gaat niet alleen om aantallen, het gaat ook om de plaats waar de krimp/groei plaats vindt. Een krimp wil nog niet zeggen dat het woningtekort minder wordt.- bevolking zal afnemen - dus minder schaarste in de jubelregio’s
Een woningschaarste zegt niet dat er in totaal te weinig woningen zijn. Het zegt dat er te weinig gewenste woningen op gewenste plekken staan. Je kunt wel een enorm overschot in Groningen hebben en toch een enorm tekort in de Randstad. Of b.v. een overschot van appartementen terwijl iedereen een huis wil hebben.- er is in Nederland geen woningschaarste. Er zijn zelfs krimpgebieden waar leegstaande huizen worden gesloopt!
Veel mensen konden toen niet verkopen door hun hypotheek. Hierdoor lag de markt op slot en de mensen die wel konden verkopen wilden er veelal snel vanaf. Nu is dat toch anders omdat je verplicht een stuk afgelost hebt. De hele boel zal dus beter blijven draaien en de prijzen zullen daarmee niet snel dalen (alhoewel ik wel verwacht dat ze zoals JvS al zegt volgend jaar wat zullen dalen)- schaarste was bij de vorige crisis ook een argument waarom de prijzen niet konden dalen
Daar geloof ik helemaal niets van. De mens is veelal nog steeds een kuddedier die bij elkaar willen wonen. Zeker omdat de grootste groei uit migratie komt, oftewel veelal mensen die voor een bedrijf hierheen komen en dus niet om op het platteland te wonen.- door corona komt het platteland weer in trek, waardoor de bubbel van Amsterdam heel snel kan gaan leeglopen
Maar we hebben nu al een tekort en voorlopig loopt de bouw nog steeds achter de feiten aan. De vraag moet dus wel heel erg omlaag gaan voordat er echt iets op de woningmarkt verandert.- we gaan een enorme crisis in - er zullen enorme protesten gaan volgen, grote maatschappelijke onrust en
de overheid gaat dit keer niet de bouw platleggen
Met een goede crisis zal dit wel meevallen- klimaat en de beroerde Nederlandse woningen, plus Nederland ligt onder de zeespiegel. Effect zal komende tijd misschien al kunnen starten
Dat blijft afwachten, de situatie is wat anders dan 2007/2008, maar de gevolgen zouden hetzelfde kunnen zijn. Ligt er vooral aan hoe goed de maatregelen van de overheid en de EU zijn.- ik verwacht een nieuwe kredietcrisis
Zoals ik hierboven al zei zal de markt niet zo op slot gaan als eerder. Aangezien de vraag daarnaast nog steeds groter is dan het aanbod zie ik de prijzen nog niet hard gaan dalen.- bij de vorige crisis konden huizen niet dalen ivm aflossingsvrij waardoor het lange tijd duurde voordat prijzen gingen dalen. De markt kwam direct na de crisis op slot. Nu is er veel meer ruimte om prijzen te laten dalen.
Het hele land is grotendeels afgesloten en we hebben 'slechts' een krimp van 5600. Nog steeds hoog natuurlijk, maar gezien de situatie heel erg logisch. Zodra de maatregelen worden opgeheven en reizen weer een stuk normaler wordt, zal dat getal weer omhoog gaan.- er zijn in de huizenmarkt nooit gematige tijden: er is óf groei óf heftige crisis
[Afbeelding]
In de ergste crisis sinds tijden waarbij we het hele land op slot gooien gaat het om 2.7%, wat zo goed als volledig neer te leggen is bij minder immigratie van o.a. werknemers van de multinationals. Het ziet er indrukwekkend uit, aangezien je zo in 4 jaar het tekort weg zou werken, maar als je ernaast zet dat het hele land op slot zit is het eigenlijk eerder laag. Het betekent simpelweg dat buiten de immigratie het kopen/verkopen van huizen onverandert is gebleven. Gezien de situatie zou ik het dan dus eerder laag dan fors noemen.Ivow85 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:46:
[...]
Of die bevolkingsafname wegens (r)emigratie echt een trend wordt is nu natuurlijk nog niet te zeggen.
Een bevolkingskrimp van 5600 personen met 2,2 personen per huishouden, levert ruim 2500 woningen op voor woningzoekenden. Daarnaast is de woningvoorraad in april 2020 met 6800 eenheden toegenomen.
Daarmee is het woningtekort (360.000 woningen wordt hier genoemd) in één maand tijd met 2,7% gekrompen. Een zeer fors getal.
Maar het is lastig om te voorspellen wat er gaat gebeuren. Ik schat dat beide kanten wel op sommige punten gelijk gaan krijgen. Tegen het einde van het jaar kun je waarschijnlijk pas wat betere voorspellingen gaan maken.
[removed]
Daar is alcohol weer heel duur en vlees.Immutable schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:52:
[...]
De risk/reward verhouding om van Nederland naar een land zoals Noorwegen te verhuizen is opzich best goed. Ken ook mensen hier, niet bepaald hoog opgeleid(beide MBO) en zijn naar Noorwegen verhuist. Wonen daar nu in een grote riante vrijstaande woning met uitzicht op de fjorden. (Voorheen in een klein rot appartementje van 60m2.(En niet eens in de randstad!!) Ohjha, en ze sparen zoveel dat binnen no-time hun huis is afgelost.
Dit was nooit mogelijk geweest in NL. Bijkomende voordeel, je kan daar in de natuur tenminste schaatsen. Dat kan hier niet meer....
2 dingen die je totaal niet nodig hebt...
Dat zal vast nog wel ff duren, het staat ook nog maar kort op de detailpagina.nel!s schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:36:
Weet iemand hier vanaf wanneer je op prijs per m2 kan zoeken op Funda? Als dat ooit nog komt
Net als dat je op kaart-weergave niet kan zien wat er lager dan 3 weken de status 'beschikbaar' heeft

Wel lekkerperspectivebass schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 07:57:
[...]
2 dingen die je totaal niet nodig hebt...
Misschien moeten we de banen verplaatsen in plaats van de huizen 'verplaatsen' (slopen aan de rand van NL en bouwen in randstad).redwing schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:56:
Een woningschaarste zegt niet dat er in totaal te weinig woningen zijn. Het zegt dat er te weinig gewenste woningen op gewenste plekken staan.
Ja maar zoeken op vraagprijs per m2 lijkt me toch heel makkelijk in te programmeren.. en erg gewild als functie. Nog even wachten dusRichh schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:39:
[...]
Dat zal vast nog wel ff duren, het staat ook nog maar kort op de detailpagina.
Net als dat je op kaart-weergave niet kan zien wat er lager dan 3 weken de status 'beschikbaar' heeft
Funda en makkelijk programmeren? Je kunt je e-mail instellingen voor een zoekopdracht niet eens verwijderen, enkel aanpassen!!nel!s schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:59:
[...]
Ja maar zoeken op vraagprijs per m2 lijkt me toch heel makkelijk in te programmeren.. en erg gewild als functie. Nog even wachten dus
https://help.funda.nl/hc/...zoekopdracht-verwijderen-
De Funda programmeurs zouden dit makkelijk moeten kunnen doen, bedoel ikmwa schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:22:
[...]
Funda en makkelijk programmeren? Je kunt je e-mail instellingen voor een zoekopdracht niet eens verwijderen, enkel aanpassen!!
https://help.funda.nl/hc/...zoekopdracht-verwijderen-
Sowieso irritant dat je die data Van Funda niet in excel kunt krijgen om te analyseren... super mooi gestructureerde velden voor elke woning.
Of als CSV. Kun je gewoon met excel idd of python zelf allerlei gecompliceerde filters bouwen. Dat zou echt geweldig zijn.SquareOne schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:48:
Sowieso irritant dat je die data Van Funda niet in excel kunt krijgen om te analyseren... super mooi gestructureerde velden voor elke woning.
Vraag me af of je funda kunt scrapen, in de zin van... alle op dit moment te koop staande huizen. Immers de informatie is er. Maar weet niet of ze ook daarvoor de boel beveiligd hebben??
Anders kun je simpelweg ff een programma maken in python die alle te koop staande huizen scraped. (En dan elke dag alleen, de nieuwe huizen gaat scrapen)
Maar je zou dan ook bijvoorbeeld de huizen willen scrapen die een update hebben gehad. Want op dit manier hoef je eerst alleen 1 grote intiele scrape te doen en dan enkel bij huizen die een updat hebben gehad. Alleen moet de filter van Funda dan wel ingesteld kunnen worden met "huizen die vandaag zijn aangepast" zodat je kan filteren en dit kan scrapen om je eigen sql lite database to updaten en dan vanuit die script weer een csv dump doen.
P.s. er is een reden waarom ze geen geavanceerde filters toepassen. Wanneer je de koper zulke tools geeft zorgt dat de markt te competatief zal worden.
Ooit had autoscout24 een hele slimme indicator. Die berekende op basis van allerlei verschillende factoren of een bepaalde auto een goede koop was. Echter zagen ze dat auto verkopers dit heel irritant vonden want ze kwamen niet meer van hun slechte autos af...
Wat gebeurde er toen? Autoscout24 heeft die filter toen verwijdert, omdat het de consument teveel kennis gaf. De markt kan niet echt zonde domme consumenten die slechte huizen ook kopen. Het gaf de domme consument te veel kennis in compacte begrijpbare vorm. Heel veel mensen hebben zelf geen analytisch vermogen.
[ Voor 23% gewijzigd door Immutable op 31-05-2020 07:04 ]
Oeps.
[ Voor 99% gewijzigd door Immutable op 31-05-2020 07:03 ]
@Immutable Funda is van de NVM, die hebben hier geen belang bij, want met dergelijke nuttige informatie op funda heb je geen makelaar meer nodig.
Misschien dat dat wel kan, als je betalend 'lid' van Funda bent. Ik neem aan dat de aanleverende makelaars hun informatie iets anders voorgeschoteld krijgen dan consumenten.SquareOne schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:48:
@Immutable Funda scrapen kan, maar de Funda programmeurs stoppen er meer tijd in om dit tegen te gaan dan dat ze in nieuwe features implemented.
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Jij bent vast ontzettend gezellig op feestjes. Wat kan jij gal spugen zeg. Pfff.Wilf schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:39:
En inderdaad vanwege:
Het is maar hoe je het ziet; als je weet hoe erg het kan gaan worden kan je óf er bij de pakken neerzitten (not me) óf juist proactief voorkomen dat het zo erg wordt (ben ook braaf tijdens quarantaine geweest, stem PvdD, eet geen vlees, vlieg nauwelijks et cetera) zodat het alleen maar mee kan vallen (blijdschap) én meer leven in het moment omdat je weet dat de toekomst minder gaat worden (en hoeveel minder ligt dan aan wanneer de rest van de wereld wakker schrikt en in paniek raakt omdat het voor hen ineens plotseling kwam).aschja schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:17:
[...] bent vast ontzettend gezellig op feestjes. Wat kan jij gal spugen zeg. Pfff.
Ik ben gelukkig, vrolijk en leef volop. De mensen die zich straks laten verrassen door zomers van 40+, droogte, honger en pandemieën zullen gaan klagen, zeuren en/of depressief worden. Ik hou al maanden m’n schouders op van de coronacrisis omdat ik het ‘part of life’ vindt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Als ik om mij heen kijk zijn er mensen die dit soort dingen niet als verwacht of normaal zien en nu totaal wegzakken in ellende. Dáár heb ik meelij mee. Ik feest gewoon door zolang het kan (in de zomer en plan ondertussen voor de winter)
Ik zie het zo: je kan als je stilvalt op een kruispunt de andere kant opkijken tot de vrachtwagen over je heen rijdt óf je kan uitstappen en de auto de berm in duwen. Laat mij maar duwen.
[ Voor 6% gewijzigd door Wilf op 31-05-2020 15:42 ]
Het zal nooit gebeuren. Maar het meest ultieme zou zijn als je inzicht zou hebben in de actuele verkoopprijs. Pas dan kan je de markt echt goed peilennel!s schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:36:
Weet iemand hier vanaf wanneer je op prijs per m2 kan zoeken op Funda? Als dat ooit nog komt
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.