Hoezo moet je dat dan niet willen?
Dat tweede inkomen is er over een half jaar. Dus eigenlijk kopen we gewoon op 2 inkomens. Echter, omdat het op 1 niet lukt, moeten we ons straks op 2 inkomens dus ook in de schulden drukken. Dus 1500/maand aflossen ipv 1000/maand.
Het is niet alleen de 'zekerheid' van dat tweede inkomen, het is vooral hoeveel hoger je lasten tegenwoordig zijn.
Dat tweede inkomen gaf ik liever uit aan de kinderen, waar gaan we die ooit van betalen als alles naar de stenen moet?
En ik kan nu toch ook in mijn eentje 1000 euro huur betalen? Die is onlangs nog verhoogd

geen haan die om die betaalbaarheid kraait hoor.
Er is overigens heus wel spaargeld (je hebt toch snel 15k nodig voor KK en een klein beetje opknapwerk, als je de keuken of badkamer mee wil pakken heb je al een stuk meer nodig), maar naast zo'n maandlast is sparen best lastig.
De kosten koper financieren, dat is er tegenwoordig niet meer bij.
Laten we er ook niet aan voorbij gaan dat huizen 7% per jaar duurder worden. Das op een 200k woning, 14.000 per jaar. Dat is onmogelijk te sparen naast de huren In Nederland, en dan kom je dus nog altijd geen klap dichterbij.
In veel andere landen is het uberhaupt niet mogelijk om 100% te financieren. Neem Duitsland waar dit max. 70% is of Italië zelfs max. 50/60%. In Duitsland kost een woning van 2 ton je minimaal 60k eigen geld excl. k.k. HRA doen deze landen niet aan, dus lenen is sowieso duurder.
Tja, in die landen is sparen ook veel makkelijker. Daar kan je gewoon in de steden een appartement huren voor de helft van wat het hier kost. Als je dat een jaartje of 2 volhoud, heb je al een stuk meer geld om de stap te zetten. Bovenal: je hoeft die stap niet eens te zetten, want je kan je leven lang betaalbaar huren!
Laten we bovenal het bouwsparen in Duitsland niet overslaan. Wezenlijk verschil, want zo biedt je ruimte aan jongeren om langzamerhand een stap te zetten. Die stap wordt in Nederland steeds lastiger.
Ook hoef je geen huis te kopen om ruimte aan een gezinnetje te geven. Een modale woning is door heel Duitsland wel te vinden voor minder dan 1000 per maand. In Nederland lukt je dat (vrijwel) onmogelijk binnen een straal van 1.5 uur rond de randstad in de huursector.
Het draait hier om betaalbaar wonen, en dat lukt in andere landen veel beter dan in Nederland. Er is bovenal keuze.
Langer thuis wonen en sparen voor een koopwoning of goedkoop huren (weinig tot geen luxe of woningbouw) en geld opzij leggen is feitelijk de enige optie om iets te kunnen kopen wat toekomstvast is. Of je moet gewoon een héél goed inkomen hebben.
En hier gaat het dus fout.
Waar ga je wonen als je geen goede verstandhouding met je ouders hebt? Of als ze niet meer leven? Daar is geen vangnet voor.
Je bent immers zelfredzaam met een bovenmodaal inkomen...toch?
Woningbouw (sociale huur) is er alleen tot een modaal inkomen, en je hebt 10 jaar op de wachtlijst nodig. Gezien je je op je 18e pas mag inschrijven (in 1 gemeente, lol), waar moet je dan wonen? Tussen je 22e en je 28e, met je 1.5 modaal... Nog steeds in die studentenkamer bivakkeren? In de grote steden zijn die soms zelfs duurder dan de sociale huurgrens, omdat starters dus precies dat aan het doen zijn en de schaarste ook daar maximaal is.
Want: middenhuur in Nederland bestaat vrijwel niet, en wat er is biedt geen spaarruimte meer omdat het zo duur is; een appartementje heeft een maandlast hoger dan een hypotheek voor een modale woning, maar die hypotheek krijg je nooit rond omdat er dan strenger naar je inkomen gekeken wordt.
Voordat je nu op Funda zoekt om een tegenstelling aan te tonen: de coronacrisis brengt nu vooral lucht in de huurmarkt, vooral tijdelijke contracten zijn er nu wel te vinden, maar die markt zag er echt totaal anders uit 2 maanden geleden.
Desalniettemin wens ik je nog steeds veel succes met 'goedkoop' wonen in Nederland om dat broodnodige geld opzij te zetten. Dat is het echte probleem.
Denk dat we een beetje van die mindset af moeten dat kopen een “recht” is. Dat is het in buurlanden in ieder geval sowieso niet tenzij je dus met een enorme zak (spaar)geld aan komt zetten.
Lijkt me inderdaad een heel goed idee.
Maar laten we dan wel eerst een betaalbare huurmarkt opzetten, zodat mensen met een bovenmodaal inkomen gewoon een eerlijk onderdak kunnen vinden, en ruimte over houden om ooit in hun leven wel de stap te kunnen zetten.
En dat wie niet wil kopen, een levenlang kan huren. Als je nu huurt voor 1100/maand en in je contract staat een verhoging van 5% per jaar, kost over 10 jaar 1800 euro per maand. Dat is niet houdbaar.
De enige reden dat ik wil kopen, mijn situatie dus, is omdat huren veel te duur is en geen toekomst biedt. Je spoelt geld weg, terwijl je bij kopen iets opbouwt, wat broodnodig is om stappen in het piramidespel te zetten.
Kortom: er is geen alternatief voor de huizenmarkt-trein, je moet meedoen.
Als ik voor 400 euro per maand minder kon huren, had ik helemaal geen interesse gehad in een koopwoning in mijn levensfase.
Tegelijkertijd ga ik natuurlijk ook niet op het toppunt van de markt 'investeren' in een vervallen flatje met alle risico's van dien (restschuld als je aan kinderen wil beginnen waar geen plek voor is in dat kleine appartement). Dan betaal ik nog liever die 1500 per maand zometeen voor een huis waar we echt kunnen blijven wonen.
[
Voor 13% gewijzigd door
Richh op 21-05-2020 21:43
]