Zoals een aantal hier ook al zeggen: Amsterdam is een wereldstad, en net als alle andere wereldsteden zie je dat de duurste bedrijven hier vestigen, en de meest verdienende talenten (waaronder ook expats) zich hier vestigen. Dat is een beweging die al jaren speelt en (naar mijn gevoel?) sinds de vorige crisis alleen maar sterker is aangetrokken.
Als je vervolgens weigert je stad te laten groeien op de schaal waarop de bevolking toeneemt (dat is niet alleen in Nederland massaal onderschat) - dan krijg je steden waar alleen 'rijken' kunnen wonen. Dit maakt vastgoed een alleen maar aantrekkelijker model voor beleggers trouwens.
Vervolgens maakt de politiek zich vooral druk om het lage inkomen en de vitale beroepen, dus daar ga je passend voor toewijzen, want die mensen heb je wel nodig om je stad draaiende te houden.
En zo wordt de 'middle class' uit de wereldsteden geduwd.
Hele duidelijke documantaire, niet gratis, maar imho een must-watch voor de actieve topicposters hier:
https://vimeo.com/ondemand/pushthefilm
Wat een puur Nederlands gevolg hiervan is, is dat Nederland een behoorlijk klein land is, en we eigenlijk allemaal een klein beetje in Amsterdam wonen

waar je in veel landen nog 'goedkoop' kan wonen (zij het op een pokke-eind van goedbetaalde werkgelegenheid, dus dat is óók geen oplossing), woon je in Nederland toch al snel op 1 uur van de Randstad af.
Met uitzondering van noord-oost Groningen en Zeeland natuurlijk, en 3 keer raden waar de middle class nog een huis kan kopen
Verschil met het buitenland is wel dat zij vaak meerdere grote steden hebben, verspreid over het land (Berlijn, Hamburg, Munchen, Keulen, Frankfurt liggen redelijk uit elkaar). Onze 4 grootste steden liggen op een kluitje, en het is extra onhandig dat er aan het westen van de Randstad water ligt, en geen 'buitengebied'.
Het is een internationale beweging, zo zie je het ook in de documantaire. Maar het speelt door heel Nederland omdat we zo klein zijn. De middle class die nog geen koopwoning heeft, kan er amper in komen. We hebben
daklozen die wel een baan hebben.
Hoe dan ook: ik denk dus ook dat de prijzen nog best een heeel stuk verder kunnen stijgen. Je hoeft alleen maar meer geld en welvaart uit het buitenland te trekken, en dat gaat vanzelf bij internationale hotspots in een geglobaliseerde wereld.
De catch zit hem precies in deze coronacrisis. Welk effect heeft dat op globalisering, aantrekkingskracht van expats, en ons economische systeem waar het op berust?
Los van dat, is het naar mijn idee een oplosbaar probleem: meer aanbod creëren. Als die politieke wil zou ontstaan (en die ontstaat vanzelf naar mate er teveel mensen in de problemen komen) om meer woningen te bouwen, is het tegen te gaan. Misschien niet in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam zelf. Maar: in de Flevopolder is plek zat en zeker Almere ligt vlakbij Amsterdam.
In Brabant, regio Amersfoort-Arnhem, Zwolle en de ringen rond Groningen is ook genoeg te doen om het probleem op te lossen.
Ik heb niet de indruk dat we met Nederlands beleid een macro-economische verschuiving tegen kunnen gaan. Maar ik heb wel het idee dat we met slimmere regelgeving meer starters een kans kunnen geven en dakloosheid tegen kunnen gaan
[
Voor 5% gewijzigd door
Richh op 14-05-2020 00:44
]