Dat is echt extreem subjectief en zie ik echt anders.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:21:
[...]
Ik denk dat het voor een deel ook te maken heeft met perceptie. Veel mensen willen liever drie kwartier binnen de stad onderweg zijn dan drie kwartier tussen twee plaatsen. Of ze 'voelen' die drie kwartier in de stad niet als heel ver, terwijl drie kwartier tussen twee plaatsen wel als een andere wereld wordt gezien. Het besef dat je bv. in 20 minuten van Almere in Amsterdam bent, of in een halfuur van Amersfoort in Amsterdam (om maar een paar simpele voorbeelden te noemen) voelt minder belangrijk dan het gevoel dat je een eind buiten de stad zit.
Maar volgens mij begint wel langzaam maar zeker door de sijpelen dat je met een beetje meer reistijd soms een hoop meer woon- en leefgenot kunt 'kopen'.
Het gaat niet om de bereikbaarheid van een stad, maar het leven in de stad. Dat is geen perceptie maar wat je fijn vindt. Puur berekenen op reistijd is super rationeel en niet relevant.
Wonen de stad en de energie die ik daarin voel geeft mij bijvoorbeeld enorm veel inspiratie. Ik zou Utrecht niet willen verlaten voor bijvoorbeeld Amersfoort voor meer woongenot, omdat het nou eenmaal 20 minuten met de trein is. Nog afgezien van het gedoe, wachttijd op het station, busrit, terugrit etc. Ik moet er niet aan denken.
Dan maar kleiner wonen in Utrecht. Zo'n stad leeft en dat is niet alleen het 'centrum'. Het is de sfeer, de vibe, mensen die er wonen, leuke wijken, hippe koffietentjes om de hoek, jonge mensen, diversiteit, theater op loopafstand, studenten. En dat doorleef je pas als je er woont. Niet op afstand zit waarbij je op en neer moet rijden... Dan is Amersfoort in dit kader echt ver weg en een andere wereld.
Juist de plek en bruisende stadse omgeving geven mij woongenot. Even met de fiets een andere wijk in. Voorzieningen om de hoek. Niet alleen de vierkante meters of een grote tuin. In Utrecht zoek ik graag het park op, prima.
Vergelijk het met een zitplek voor een concert ergens op een Zuid tribune, of een sta plek ergens in het midden of vooraan in de zaal. Je ziet dezelfde plek maar toch beleef je het anders.
Woon je in Almere of Amersfoort, woon je gewoon buiten een stad. Prima, maar dan mis je een aanzienlijk deel. Tenzij je alleen op zaterdag wil winkelen, maar juist juist in die gebieden komen mensen die in een stad wonen liever niet
Ieder wat wils. Ik betaal graag veel meer om kleiner te wonen in een leuke bruisende stad
[ Voor 15% gewijzigd door MaStar op 12-05-2020 17:59 ]