Requiem19 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:40:
[...]
Deel 1 van je stelling kan bijna niet waar zijn, want je hebt nooit 1 groep die de homogene wens heeft om op dezelfde plek te wonen.
Deel 2 hangt af van waar je de grens trekt lijkt me en welk budget je als starter budget definieert... Als je bijvoorbeeld op Funda zoekt '125k - 175k', krijgt je 4,525 hits, waarvan 2,224 beschikbaar en het overige 'in onderhandeling'. Alle beschikbare Funda woningen in NL is 53,688.
Dat betekent dat in ieder geval 4% van het aanbod tussen de 125k en 175k ligt.
1. Klopt, het zal niet voor iedere starter gelden. Maar ik wordt er gewoon een beetje moe van dat eeuwige 'de starter moet meer concessies doen'. Heel veel starters doen concessies en trekken daar nog steeds hun maximale portemonnee voor.
2. En hoeveel daarvan zijn 'zorgappartementen' die voor zorg een maandelijkse bijdrage van een paar honderd euro vereisen? Hoeveel hebben er erfpacht / duokoop constructies, waar op overboden wordt? Hoeveel zijn bouwkavels? Dit soort statistieken zeggen weinig. En dan is het nog los van de locatie, als je werkt in de Randstad is noord-oost Groningen en Limburg vrij vervelend.
En zelfs al is bovenstaande niet van toepassing: hoe lang blijft het beschikbaar? Als het massaal doorloopt, dan zijn er 2200 starters per maand die de kans grijpen?
We hebben een woningtekort van 300.000, dus het slaat geen deukje in een pakje boter. Bevestigd enkel dat er geen 'woonruimte zat' is.
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:51:
[...]
Dat zeg ik helemaal niet. Maar ik geef wel aan dat het niet logisch zou zijn als je in het schaarse gebied binnen 10 km van het stadscentrum 'gesubsidieerde' bouwgrond ter beschikking zou stellen. Dat ik het prima vind dat je voor die locaties fors in de buidel moet tasten, omdat dat nou eenmaal een heel schaars goed is.
Dan vind ik het logischer dat in plaats daarvan de gebieden verder weg aantrekkelijker worden gemaakt. Even een paar extreme voorbeelden,
www.funda.nl/koop/zijldijk/bouwgrond-40881070-fivelweg-28/ is een kaveltje van 25k dat al meer dan een halfjaar te koop staat. Het ligt alleen een rot eind weg. Wil je het wat luxer, dan kun je in de buurt van Winschoten voor iets meer dan een ton kiezen uit diverse kavels van meer dan 1000 m²
www.blauwestad.nl/wonen/interactieve-kavelkaart/ . Of voor 2 ton een rijtjeshuis op een kleiner kavel
www.funda.nl/koop/heilige...1725-bouwnummer-bouwnr-1/ Is nog beter bereisbaar dan dat kavel in Zijldijk ook. (N.b. ik heb bewust gekeken naar locaties die op dit moment nog beschikbaar zijn.)
Er is dus op zich best grond beschikbaar, alleen is het op dit moment voor veel mensen niet interessant/aantrekkelijk/realistisch om daar te gaan wonen. Dan zou mijn insteek dus zijn om eerder de verder gelegen locaties aantrekkelijker te maken dan om iedereen maar zo veel mogelijk op een kluitje te proppen.
Dat lijkt me ook een prima streven. Het is hier vaker geopperd, maar recent nog: het is te hopen dat door de coronacrisis werkgevers het belang van thuiswerken inzien, en we daardoor minder dicht bij ons werk hoeven te wonen.
Het cirkeltje 'we zitten in de Randstad want daar is meer talent' -> 'ik wil in de Randstad wonen want daar is meer werk' -> ... moet doorbroken worden.
Ik stel ook zeker niet voor om massaal 10km rond het centrum vol te plempen (wel grappig dat 'binnenstedelijk bouwen' de klok slaat). Tegelijkertijd mogen we ook stellen dat 'omdat er in de uithoeken van Nederland nog wel wat te koop is', óók geen argument is.
In Amsterdam lukt het je niet meer met een modaal salaris, dat snap ik (en dan laat ik de 'oneerlijkheid' rond sociale huur even buiten beschouwing).
Dan zou het toch mooi zijn als Almere enigszins haalbaar gemaakt zou worden?
Wat je nu ziet, is dat je inderdaad naar Zeewolde of Lelystad moet, voor 'de max' van de modale starter. En ja, dat is (zeker Lelystad met het OV) relatief haalbaar - maar dan moet er daar wél serieus gebouwd worden. Anders is het een kwestie van tijd tot je nóg een stap verder moet, en krijgt iedere generatie weer minder kansen.
Er is heel veel tussen '10km rond het stadscentrum' en 'uithoek van Groningen'.
Er mag best een beetje gestreefd worden naar een haalbaar model wat in de toekomst ook blijft werken

Requiem19 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:58:
[...]
Dit is dus precies één van de kansen voor de huidige starter.
Iedereen denkt nu 'het is allemaal niet eerlijk en ik kan geen huis kopen terwijl de rest wel geluk had'.
Maar iedereen die in de crisis kocht nam toen echt een risico. Het is alsof iedereen dat opeens vergeten is... als je een huis kocht in 2012 was het echt van.. zo, zou je dat nu wel doen nu de markt zo naar beneden gaat?
Achteraf is het gevoel van 'die hadden geluk, want die konden goed kopen'.
Diezelfde kans hebben starters nu. Durf een visie te onwikkelen op wat er gaat gebeuren en stap in. Koop die woning in een gebied waar de prijzen nu nog laag zijn, maar waar veel ontwikkeld gaat worden en waar meer starters heen gaan omdat thuiswerken normaler wordt etc.
Er zijn echt veel kansen, maar ze komen nooit op je deur kloppen. Je zelf zelf er iets voor moeten doen.
Daarvoor moeten de prijzen wel gaan zakken, en jij, @
Rubbergrover1 en Onno Hoes / NVM houden stellig vol dat dat niet gaat gebeuren

Er zijn niet 'veel' kansen. Je moet geluk hebben dat je in de generatie valt die een kans krijgt.
Maar ja, het lijkt er inderdaad op dat deze generatie door de coronacrisis een kans krijgt

en dat is top. Ja, daar hoort risico bij, maar dat behoort bij speculatieassets zoals woningen. Mijn vriendin en ik zijn bereid die stap te zetten
Ik zou het alleen wel mooi vinden als volgende generaties geen Chinese vleermuizen nodig hebben om onderdak te mogen betalen, dat wel
[
Voor 15% gewijzigd door
Richh op 12-05-2020 12:52
]