Ik denk dat je met de laatste zin de kern raakt. Mensen kijken heel verschillend naar dit stuk.bulle bas schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:11:
En 40%?
Gokken op "Snel" zou ik ook niet doen. Huizenbezitters kunnen moeilijk verlies nemen, en blijven liever leuren met hun gezonken vastgoed dan de pijn nemen, totdat het niet meer kan. En pijn is er als je dus teveel hebt betaald voor dit financieel product.
Als ik in je verhaal van een paar posts erboven "huis" vervang voor "belegging op de beurs", zou je een dezelfde redenering kunnen houden. Mensen die risicomijdend zijn, hebben daar niks op te zoeken.
Mensen die wakker liggen van iedere stijging of daling, hebben geen nachtrust meer. Mensen die gedwongen worden te verkopen, hebben een probleem.
Enige verschil is dat een beurs iets volatieler kan zijn, hoewel in jouw verhaal een huizenprijs daar niet veel voor onder doet.
Andere kiezen voor woongenot.
Ja, een prijs kan stijgen of dalen. Als je daar wakker van ligt, moet je een goedkoper huis nemen, of blijven huren.
Als je nu een huis koopt, betaal je dan te veel? Wellicht. Had je hem over een jaar goedkoper kunnen krijgen? Vast niet; wellicht een ander huis, op een andere locatie. Of wellicht een kleiner huis voor hetzelfde geldt.
Betekent dit bij een forse daling ook dat je vast zit aan een huis? Tsja, dat risico heb je dan.
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo