2300 bruto is van wat ik van medestudenten weet redelijk normaal en gemiddeld, zeker buiten de technieksector. 2300 netto is dan nog héél ver weg

Dat is redelijk normaal voor een starter inderdaad.
Maar no way dat je daar een eengezinswoning voor mag kopen
Gelukkig zijn er naar maandenlang zoeken wel huurwoningen beschikbaar die je letterlijk twee keer zoveel per maand kosten

TheGhostInc schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:44:
[...]
Ik ga er wel vanuit dat een starter daadwerkelijk een woning binnen bereik heeft/kan hebben. Anders valt er weinig te starten en is het eerder een dromer of 'voorgloeier'

.
Je zit trouwens ook al vlak bij de sociale woning inkomensgrens van € 36.798, dan zijn er dus ook andere mogelijkheden. En sociale huurwoningen zijn (zelfs zonder huursubsidie) flink gesubsidieerd, dus ik weet ook niet of het überhaupt wel interessant is om te kopen bij een dergelijk inkomen. Je houdt toch een minimale hoeveelheid onderhoud en kosten.
Daar kán je anno 2018 dus echt niet meer vanuit gaan.
Ik zit vlakboven die 'magische grens' (ook als je eronder zit: als starter sta je met 0 jaar op de wachtlijst. Misschien, als je op je 18e dit scenario al had voorspeld en wist waar je wou werken, met 4 jaar op de wachtlijst. Daar kom je nergens mee, want wachtlijsten op sociale huur zijn door vrijwel heel Nederland 10 jaar. Tenzij je urgentie hebt, maar dat heb je niet, ook niet als je echt nergens meer kan wonen, want je hebt immers een inkomen).
Gewerkt naast mijn studie en geen studieschuld. Ik had ruim genoeg gespaard voor de kosten koper, inboedel en wat extra's.
Dan kan je, laten we zeggen, 180k lenen.
Maar voor dat geld is er niks.
Wat je ziet op Funda is:
- Al een paar weken verkocht
- "Bezichtigingsstop" als je niet binnen 12 uur reageert
- VVE van 300 euro per maand
- Erfpacht-geintjes
- Last but not least: bieden vanaf, dus 20.000 euro overbieden minimaal.
Wat resteert is een woning in het noorden van Nederland. Kan je doen, zeker als je daar ook geboren en getogen bent. Dan blijf je 2 uur per rit (aka 4 uur per dag) reizen, net als wat je altijd naast je studie hebt gedaan om te sparen om die woning te kunnen kopen als je klaar bent. Niet waar iedere starter op zit te wachten.
Dus: dan mag je ook gelijk je baan opzeggen waarbij je dat salaris waar die hele berekening op slaat bij hoort, om je dagelijkse reistijd een beetje binnen de perken te houden.
Of je koopt iets in, laten we zeggen, een mindere wijk in Lelystad, tussen de werklozen in hun sociale huurwoning, waar jij vervolgens meer aan hypotheek betaalt dan wat zij aan huur betalen, en je waarschijnlijk over een jaar of 10 never nooit meer je woning überhaupt kan verkopen, laat staan voor een gelijkwaardig bedrag.
Je gaat je op een gegeven moment ook afvragen waarvoor je je opleiding precies hebt gevolgd en waar je je baan precies voor doet, als je daar gaat wonen, denk ik zo

Gemiddelde koopsom starter stijgt hard
Maar aangezien er maar 1 of 2% meer van het inkomen wordt besteed aan de woning, maar de prijs van de gemiddelde starterswoning met 20% omhoog is, is er maar 1 conclusie mogelijk. De gemiddelde starter heeft een fors hoger salaris.
Hier heb je echt boter op je hoofd

De enige conclusie is dat enkel de starters met een hoger salaris überhaupt kunnen instappen. De gemiddelde starter is dan ook fors ouder.
Starters woningen zijn duurder gemiddeld 23% van het inkomen.
De meeste starters huren nu voor ongeveer 40%-50% van hun netto inkomen. Zal Nibud ook wel niet okee vinden. Maar niet iedereen heeft ouders waar je terecht kan om 'nog even' te sparen, laat staan dat je in 3-4 jaar tijd überhaupt genoeg zal kunnen sparen om bij gelijk inkomen wél een goed bod kan doen als de huidige stijging aan blijft.
Wat er overigens niet wordt bij verteld, is dat starters juist tijdens de crisis hun slag hebben geslagen. Zij hadden geen woning die verkocht moest worden, corporaties hebben duizenden woningen 'gedumpt' en de prijzen waren laag. Dus statistisch is een stuk van de daling van het aantal starters in de verkopen een logisch gevolg van de piek de paar jaar ervoor.
Er zijn ook een hele hoop starters die tijdens de crisis met hun studie bezig waren. En daarvan komen er elk jaar meer bij

Oh en tegenwoordig moeten ze ook nog een studieschuld afbetalen. Geen idee waar die groep moet wonen. Misschien in een studentenkamer, en dan zetten we tentenkampen op voor nieuwe studenten ofzoiets?

Overigens is er wel een probleem voor starters, maar dat is echt het gebrek aan woningen.
Dit is de kern van het probleem natuurlijk.
Al is het ook een totaalgebrek aan passende woningen. We hebben veel, véél meer appartementjes van ~50 vierkante meter nodig. Nu is daar zo'n tekort aan dat een rijtjeshuis van 100 vierkante meter soms net zo duur is. Deel dat soort woningen gewoon op...