Haha, historische kennis ontbreek kennelijk. De rente rond 1980 kende niveaus van 12 tot 14%. 8% was een stevige dip in die tijd. Vooral de piek in 1980-81 zorgde voor de grootste daling van huizenprijzen na de 2e wereldoorlog. (omdat itt tot de hoge rente in de '70er jaren ineens de hoge loon/prijsinflatie als gevolg van de economische crisis in de '80er jaren wegviel. 10% rente bij 7% looninflatie is heel wat anders dan 10% rente bij loonmatiging en 1% looninflatie!!)
https://www.hypotheekshop.../5dcd366da18810773132e225Uiteraard. Alles is met elkaar verweven.
Zelfs werknemers in sectoren die op zich niet geraakt worden, zullen vanwege teruglopende koopkracht bij de slachtoffers, deze crisis gaan merken. En door stijgende belastingen bijv. om de uitgaven aan getroffen huishoudens te betalen.
Een paar uitzonderingen heb je altijd. (de één z'n dood, is de ander z'n brood)
Mijn ex heeft werktijdverkorting. (zit thuis en krijgt een uitkering van 67% netto, waarschijnlijk 3 maanden) Ziet er naar uit, dat ze dit jaar ~8% minder netto inkomen gaat hebben. Voor mij als ontvanger van alimentatie gaat het ~4% netto minder worden. Als ikzelf nog thuis kom te zitten, evt. iets meer.
Die duizenden Euro's die wegvallen, vallen tevens als koopkracht voor de economie weg.
Ik las net dat 650000 duitse bedrijven werktijdverkorting invoeren, in totaal ~2,5mln werknemers. Dat gaat echt wel een merkbaar "golfje" in de economie veroorzaken. (Na 2008-9 was er werktijdverkorting voor ~1,4mln werknemers, even ter vergelijking)
Ik vermoed dat het bnp met minimaal 5% gaat afnemen in 2020. Dat betekent een flinke hap minder koopkracht, wat vele sectoren in de economie gaat treffen. Verder zit Duitsland (net als het kleine NL) met de financiele ondersteuning van zuideuropa opgezadeld. Normaal al niet fijn, maar in geval van eigen sores, natuurlijk dubbel vervelend.
Ik neem nog steeds erg veel optimisme waar. De schade van het virus zelf is welbeschouwd zo enorm niet eens (bijv. vergeleken met de spaanse griep ~100 jaar geleden), maar de (terechte) inspanningen om het maximaal binnen de humanitaire/ethische perken te houden, zullen de economie helaas zwaar gaan belasten. De ethische keuze "tot hoever willen we gaan inzake verspreiding voorkomen" zal richtingwijzend worden, vwb de verdere ontwikkeling op economisch en maatschappelijk vlak.
Ik wens eenieder fijne en gezonde paasdagen!
[
Voor 4% gewijzigd door
Vanoverdegrens op 09-04-2020 14:54
]