Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.024.248 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:46
Metro2002 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:33:
[...]

Ik vind het niet meer dan logisch dat je bij het salaris wat het meest voorkomend een normale gemiddelde woning moet kunnen kopen. In elk geval iets dat boven het niveau uitkering uitkomt lijkt me nogal wenselijk voor de motivatie.
In bv Vlaardingen leg je voor een jaren 50 flat gewoon 2 ton neer. Dezelfde flatjes waar mensen met een uitkering ook inzitten voor 400 euro per maand excl huursubsidie. Dat is natuurlijk gewoon scheef.
Maar wacht, al die arme huurders worden toch juist de hele tijd benadeeld als ik dit topic goed begreep :D.

Woningen zijn op een vrije markt, hoe wil je dan die prijs binnen een bepaalde bandbreedte houden? Zouden ze bijvoorbeeld sociale woning-verkoop bouw moeten realiseren?

Daarnaast: er werd gezegd dat het 'goed' is dat woningprijzen zakken zodat het betaalbaarder wordt voor veel mensen die nog geen woning hebben.

Maar is de grootste groep Nederlanders is de groep mét een huis. Een groot deel van deze groep zal niet meer verhuizen als hun woning sterk in waarde daalt. Als ze verplicht moeten verhuizen blijven ze achter met een restschuld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:36
Z___Z schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:12:
Een gemiddeld huis hoeft niet door een modaal huishouden gekocht kunnen worden. Dat is echt een rare gedachte.
Ten eerste moet je alle mensen die geen huis kunnen kopen wegstrepen. Dus alle mensen die onder de sociale huurgrens zitten vallen daarmee af.
Ten tweede kopen mensen vaak 2-3x een huis in hun leven. Daarmee wordt dus het 2e en 3e huis gedeeltelijk gefinancierd met de aflossing van het 1e/2e huis. Zelfs zonder stijging in de huizenprijs is dit het geval (tenzij je het 1e huis aflossingsvrij had gekocht).

Neem je bovenstaande mee, en kijk je dan naar de financieringsmogelijkheden, denk ik dat huizen wel duur zijn, maar niet onrealistisch duur geprijsd. Dus of de huizenprijzen gaan zakken, zal vooral te maken hebben met de rente en het consumentenvertrouwen.
Een gemiddeld huis heeft inderdaad zeker niet voor een modaal inkomen betaalbaar te zijn. Enerzijds omdat koop nu eenmaal vooral voor de wat beter verdienende mensen niet zijn en anderzijds omdat je bij het doorschuiven de afgeloste waarde in de nieuwe woning kunt inbrengen.

Wat je nu ziet is echter dat in een deel van het land de woningprijzen ver liggen boven wat je met een bovenmodaal inkomen plus aflossing zou moeten kunnen kopen. Dat kan alleen omdat er een buitensporige waardestijging is geweest, zodat de overwaardes veel hoger zijn dan op grond van alleen aflossing zou moeten. Dat gaat goed zolang dat cirkeltje van extreme groei blijft bestaan. Maar zodra die groei stopt, of ook maar iets afremt, nemen ook die overwaardes af en zullen de mensen toch naar een goedkopere prijsklasse moeten gaan kijken. Dan krijg je in feite juist de omgekeerde spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 13:38

Metro2002

Memento mori

Requiem19 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:43:
[...]

Maar wacht, al die arme huurders worden toch juist de hele tijd benadeeld als ik dit topic goed begreep :D.
Sociale huur vs particuliere huur ;)
Woningen zijn op een vrije markt, hoe wil je dan die prijs binnen een bepaalde bandbreedte houden? Zouden ze bijvoorbeeld sociale woning-verkoop bouw moeten realiseren?
De woningmarkt heeft niks te maken met een vrije markt momenteel aangezien de grond kunstmatig schaars wordt gehouden door de overheid en de rest kapot is gereguleerd. Zoek bv maar eens op het puntensysteem voor als je een woning wilt verhuren onder de sociale huurgrens. Daar heeft echt niemand zin in.

En tja die overwaarde. Het is vervelend als je net een huis hebt gekocht en je moet / wilt verhuizen en de prijs is omlaag. Daar weet ik zelf alles van :P
Als je echter al lang ergens woont en van de ton overwaarde gaat 50k af en het huis dat je wilt kopen is ook 50k in waarde gedaald, dan is er niets aan de hand.

De andere kant op heb je ook geen enkel profijt of zelfs nadeel, jouw woning stijgt 50k in waarde en het huis dat je wilt kopen stijgt ook 50k in waarde of nog erger, het stijgt nog harder in waarde (als je bv naar een groter huis wilt )

Er zijn altijd winnaars en verliezers maar met een te hoge woningprijs schiet echt niemand wat op en overwaarde is gebakken lucht tenzij je gaat huren of kleiner gaat wonen.

[ Voor 44% gewijzigd door Metro2002 op 08-04-2020 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Metro2002 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:13:
[...]

Mijn vrouw en ik verdienen ongeveer hetzelfde samen netto en wij sparen nog veel meer (meer dan 3x zoveel als jullie) maar tegen de prijsstijgingen van de huizenmarkt is gewoon niet op te sparen. :F

Ons vorige huis in Spijkenisse is bv in de afgelopen 2,5 jaar sinds we verhuisd zijn meer dan 60.000 euro duurder geworden. Dat is gewoon 24k per jaar
Wel knap dat jullie zoveel sparen, maar wij sparen wel maar geven ook best wel wat uit.
Houden van lekker eten en mijn vrouw heeft een dure hobby namelijk paardrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eepeep
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-06-2024
oh sorry!

wiskunde was niet mn forté

40.000 jsf's....

wel veel werkgelegenheid in onderhoud dan hahahhahhahahha 🤔🤔🤔

[ Voor 54% gewijzigd door eepeep op 08-04-2020 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met paardrijden maakt het niet uit hoeveel je verdient, sparen zit er de komende 100 jaar niet in. ;(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

jadjong schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:21:
Met paardrijden maakt het niet uit hoeveel je verdient, sparen zit er de komende 100 jaar niet in. ;(
Je spaargeld komt te voet en gaat te paard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:43:

Maar is de grootste groep Nederlanders is de groep mét een huis. Een groot deel van deze groep zal niet meer verhuizen als hun woning sterk in waarde daalt. Als ze verplicht moeten verhuizen blijven ze achter met een restschuld.
Een groot deel van deze mensen heeft toch al een fors deel van de lening kunnen afbetalen? Dan maakt een daling van de waarde ook niet zo veel uit. Bovendien zal een groot deel van de groep koophuisbezitters sowieso niet snel willen verhuizen.

Aangezien voor het grootste deel van de verhuizers de verhuizing een duurder huis betekent, zal een procentueel gelijke prijsdaling voor de meeste verhuizers ook gunstig uitpakken. Tenzij je natuurlijk al een forse waardestijging had ingecalculeerd een die nu in rook ziet opgaan. Maar dat is sowieso niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:37

mwa

Tjebakka schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:37:
[...]

Het is gewoon niet interessant om die snel af te lossen met zo'n lage rente. Maar omdat we zo'n hoge studieschuld hebben kunnen we veel minder hypotheek krijgen. Daarom gaan wij voor lage maandlasten in Friesland wonen met een bijna 0 op de meter woning :) De randstad is verrassend goed bereikbaar vanuit Friesland, dus onze banen kunnen we gewoon behouden. En zaken zoals kinderopvang zijn een stukje goedkoper in Friesland. We huren op dit moment in hartje Utrecht, voor €1175 kaal.
Ik heb deze stap anderhalf jaar geleden gemaakt (vanuit hartje Amsterdam weliswaar). Heb nog steeds enorme spijt hiervan.. 8)7 Weet goed wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mwa schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:36:
[...]

Ik heb deze stap anderhalf jaar geleden gemaakt (vanuit hartje Amsterdam weliswaar). Heb nog steeds enorme spijt hiervan.. 8)7 Weet goed wat je doet.
#waaromdan :+

Vanwege de regio? Waait het te hard in Stiens? Financieel? Krijg je het nu in een of andere krimpregio niet verkocht?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Laatst online: 21:37

mwa

Fraggert schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:20:
[...]

#waaromdan :+

Vanwege de regio? Waait het te hard in Stiens? Financieel? Krijg je het nu in een of andere krimpregio niet verkocht?
Misschien een beetje overdreven reactie van mij (en persoonlijke redenen), maar ik heb enorme heimwee naar mijn oude stadje (Amsterdam). Ik ben daar geboren en getogen; dan is Friesland toch wel erg stilletjes. Maar voor het gezin is het prima (ruimte, formaat huis, gemoedelijkheid etc etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-10 13:25
Hoezo moet je kunnen kopen dan met een modaal inkomen dan? Mijn ouders zijn na het faillissement van hun komkommerkwekerij nooit meer eigenaar geworden van een huis en hebben altijd gehuurd. Is dat nou zo ernstig? Ik heb er geen mindere jeugd om gehad of laat ik het zo zeggen: ik merkte als kind weinig van een verschil in huurhuis of koophuis.

Anyway, wat mij betreft slaat @Z___Z de spijker op zn kop:
Z___Z schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:12:
Een gemiddeld huis hoeft niet door een modaal huishouden gekocht kunnen worden. Dat is echt een rare gedachte.
Ten eerste moet je alle mensen die geen huis kunnen kopen wegstrepen. Dus alle mensen die onder de sociale huurgrens zitten vallen daarmee af.
Zijn er cijfers beschikbaar over welke inkomensgroepen wat kopen of huren? Vast wel? Dit zal wel weer lekker scheef zijn. Ergens denk ik: zolang je huur minder is dan je rente + eventueel onderhoud ben je goedkoper uit met kopen mits je afbetaling kan handelen.

Anyway, knap dat je 400e spaart met dat inkomen. Dat was ons niet gelukt. Het driedubbele sparen daarvan is helemaal knap, betekent dat je vaste lasten onder de 1300e per maand liggen. Dat haal ik niet..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-10 16:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

mwa schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:36:
[...]

Het scheelt dat ik er geboren en getogen (hikke en tein) ben :) Ook al woon ik inmiddels al zo'n 15 jaar niet meer in Friesland, ik doe het ook voor een groot deel voor m'n gezin. Ik heb er zelf een heerlijke jeugd gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Tjebakka op 08-04-2020 16:46 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-10 13:33
HKP32 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:02:
[...]

De vergelijkingen met 2008 gaan alleen totaal niet op. De dalende huizenprijzen kwamen toen vooral door overheidsbeleid (aanscherping leennormen). Ik heb het al vaker gezegd, kijk eens naar de huizenprijzen in België tijdens de kredietcrisis (hint: die gingen de andere kant op als hier in NL).

Dit is een totaal andere situatie, waarbij ook de overheid anders lijkt te handelen. Tevens is de reden van economische krimp natuurlijk anders; niet door wegvallende vraag maar doordat we uberhaupt ons huis eigenlijk niet uit mogen. Een groot deel van de economische dip zal dan ook tzt weer teniet worden gedaan als de stilgevallen sectoren weer mogen draaien.

De grootste onbekende in de kwestie rond de huizenprijzen zal het consumentenvertrouwen zijn.
Consumentenvertrouwen is idd de key. Dat was bij de vorige crisis ook het geval. Mensen met vaste baan zonder groot risico op ontslag begonnen ook met het stoppen van geld uitgeven. Daardoor duurde de crisis uiteindelijk langer en was heviger dan nodig was geweest. Het "voordeel" van corona is dat de maatregelen zometeen langzamerhand zullen worden opgeheven. Horeca gaat weer openen met in acht mening van voldoende ruimte en men mag beetje bij beetje weer meer doen. Als ik voor mezelf spreek kan ik niet wachten om weer wat leuks te doen als het volgens het RIVM verantwoord is. Als meer mensen dit hebben zie je de economie weer snel opleven en juist flexkrachten in horeca die nu als eerste overboord gegooid zijn, worden dan weer als eerste aangenomen. Als daar leuke items over komen in de krant en op tv stijgt het vertrouwen weer enorm hard. Dan breng je de crisis tot stilstand voordat deze in een tweede fase terechtkomt waardoor ook partijen die indirect beïnvloed worden door het virus omvallen.
Nu al zijn er toch al wel wat positieve signalen. Hoop dat wij snel de maatregelen van Oostenrijk kunnen overnemen. Dat geeft denk ik ook al veel vertrouwen.

Overigens maak ik mij niet zo'n zorgen. We hebben net een half jaar terug een nieuwbouwwoning gekocht en moet mijn huidige woning nog verkopen. We kunnen de dubbele lasten prima dragen en de overwaarde van m'n huis ook niet meegenomen in de financiering. Is alleen maar een leuk extraatje en ga hem zeker niet onder druk voor een te lage prijs verkopen, dan hou ik hem nog wel een tijdje aan. En als ik wel een mooi bod ontvang mag hij weg. Juist als iedereen nu gaat verkopen voor het eerste de beste bod werk je zelf mee aan de self fulfilling profhecy. En stel dat het nieuwe huis onder water komt, wat dan nog. Belangrijkste is dat je er prettig woont. Op de langere termijn stijgen huizenprijzen altijd met dipjes tussendoor. Ten opzichte van de jaren 90 zijn sommige huizen wel X3 gegaan qua waarde. Zelfs een crisis zorgt niet voor zo'n dergelijke daling.

Keep calm and carry on ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:32
Hier het eerste nieuwbouwproject die in prijs verlaagd is met zo’n 3-4%. Project in het hogere segment, verkocht al lastig voor corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Ascension schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:58:
Hier het eerste nieuwbouwproject die in prijs verlaagd is met zo’n 3-4%. Project in het hogere segment, verkocht al lastig voor corona.
Sommige van die nieuwbouwprojecten prezen zichzelf ook wel echt een beetje de pan uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:05:
[...]

Sommige van die nieuwbouwprojecten prezen zichzelf ook wel echt een beetje de pan uit...
Het is ook lastig om de prijs te bepalen. Als je te veel vraagt wil niemand het hebben. Als je op 50 huizen 500 inschrijvingen hebt ontvangen, heb je duidelijk te laag geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 23:03
Ascension schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:58:
Nijmegen toevallig? Kreeg namelijk een mail over nieuwbouwproject hier, zelfde verhaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Albestaz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:45:
[...]

Consumentenvertrouwen is idd de key. Dat was bij de vorige crisis ook het geval. Mensen met vaste baan zonder groot risico op ontslag begonnen ook met het stoppen van geld uitgeven. Daardoor duurde de crisis uiteindelijk langer en was heviger dan nodig was geweest. Het "voordeel" van corona is dat de maatregelen zometeen langzamerhand zullen worden opgeheven. Horeca gaat weer openen met in acht mening van voldoende ruimte en men mag beetje bij beetje weer meer doen. Als ik voor mezelf spreek kan ik niet wachten om weer wat leuks te doen als het volgens het RIVM verantwoord is. Als meer mensen dit hebben zie je de economie weer snel opleven en juist flexkrachten in horeca die nu als eerste overboord gegooid zijn, worden dan weer als eerste aangenomen. Als daar leuke items over komen in de krant en op tv stijgt het vertrouwen weer enorm hard. Dan breng je de crisis tot stilstand voordat deze in een tweede fase terechtkomt waardoor ook partijen die indirect beïnvloed worden door het virus omvallen.
Nu al zijn er toch al wel wat positieve signalen. Hoop dat wij snel de maatregelen van Oostenrijk kunnen overnemen. Dat geeft denk ik ook al veel vertrouwen.

Overigens maak ik mij niet zo'n zorgen. We hebben net een half jaar terug een nieuwbouwwoning gekocht en moet mijn huidige woning nog verkopen. We kunnen de dubbele lasten prima dragen en de overwaarde van m'n huis ook niet meegenomen in de financiering. Is alleen maar een leuk extraatje en ga hem zeker niet onder druk voor een te lage prijs verkopen, dan hou ik hem nog wel een tijdje aan. En als ik wel een mooi bod ontvang mag hij weg. Juist als iedereen nu gaat verkopen voor het eerste de beste bod werk je zelf mee aan de self fulfilling profhecy. En stel dat het nieuwe huis onder water komt, wat dan nog. Belangrijkste is dat je er prettig woont. Op de langere termijn stijgen huizenprijzen altijd met dipjes tussendoor. Ten opzichte van de jaren 90 zijn sommige huizen wel X3 gegaan qua waarde. Zelfs een crisis zorgt niet voor zo'n dergelijke daling.

Keep calm and carry on ;)
Mooi verhaal maar ik zie toch steeds meer om me heen wankelen en zeggen “dit moet geen maanden meer duren.” Guess what: dit gaat minstens eind dit jaar duren en misschien nog wel 2021 door ook. En daarna? Daarna wordt het een tweede ziekte naast griep die elk jaar vele doden extra gaat opleveren. Van Corona komen we echt niet meer af.

Ik hoopte op een kleine dip zodat de huizenprijzen zouden zakken maar een totale systeemcrisis als deze waardoor mijn eigen werk ook op de tocht kan komen te staan had ik toch echt niet voor ogen. Het wordt echt een slachtpartij, alle overheidssubsidies ten spijt.

De huizenmarkt gaat wel degelijk instorten binnen een paar jaar maar dat is dan echt ‘the least of our concerns’.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:53
Scr33x0r schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:34:
Hoezo moet je kunnen kopen dan met een modaal inkomen dan? Mijn ouders zijn na het faillissement van hun komkommerkwekerij nooit meer eigenaar geworden van een huis en hebben altijd gehuurd. Is dat nou zo ernstig? Ik heb er geen mindere jeugd om gehad of laat ik het zo zeggen: ik merkte als kind weinig van een verschil in huurhuis of koophuis.
Het gaat niet eens om kopen. Het gaat om betaalbaar wonen.
Kopen heeft al snel de voorkeur omdat je 'iets' van waarde opbouwt op lange termijn, waar huur altijd weg is. Maar de onderliggende gedachte is altijd: betaalbaar wonen.

Er is niks mis met huren, behalve dan dat je met ruim anderhalf modaal niet verder komt dan een 40m2 appartement.

Mocht deze situatie doorzetten dan gaan mijn kinderen daar in de toekomst er dus wel degelijk wat van merken. Sterker nog, zonder enige eigen ruimte gaan wij niet aan kinderen beginnen natuurlijk.

Misschien moet ik toch maar op de wachtlijsten gaan staan en straks 3 dagen per week werken, en dan duimen dat er dan wel sociale gezinswoningen beschikbaar zijn. Ja, dan is huren prima, ja.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 09-04-2020 02:28 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Requiem19 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:26:
[...]

In 2008 was het probleem dat banken niet wisten dat er zoveel slechte hypotheken verpakt waren, waardoor hun uitstaande leningen veelal waardeloos waren. De banken konden die afschrijvingen niet dragen en gingen helemaal of bijna kopje onder. Dat remde de economie aan alle kanten.
In 2020 is het probleem dat er eigenlijk helemaal geen geld meer is om uit te geven. Het is op. Zuid Europa teert op staatsschuld. En wij (de EU) gaat besluiten om er nog miljarden bij te drukken.
In de VS gebeurt precies hetzelfde.

Dat remt de economie aan alle kanten.

:)
De banken hebben nu veel ruimere buffer verplichtingen ten opzichte van uitstaande financieringen en op dit moment zijn de uitstaande financieringen nog goed.
Hebben banken echt zoveel buffer?
Zelfs onze pensioenspotten hebben een dikke hit gekregen tijdens de afgelopen crash.
De uitstaande financieringen in Zuid Europa en de VS zijn niet goed, want die landen staan economisch in brand. Je hebt hier al meermaals gezegd dat de Nederlandse overheid ons hier sterk uit laat komen (en dat is waar imho) - ware het niet dat wij behoorlijk afhankelijk zijn van de Euro, en dat de totale wereldeconomie afhankelijk is van de dollar.

Als dat balletje rolt, dan gaan alsnog heel veel mensen hun baan verliezen.
Appels en peren.
Dat is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 21:10
Scr33x0r schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:34:
Het ligt helemaal waar je wilt wonen. Huren is geen ramp, maar in de Randstad is rete duur. Dan krijg je met een koophuis gewoon veel meer woonplezier. Tevens los je af en kan je in je leven wat stapjes maken.

Iemand hier op het Forum sprak over een carrière op de huizenmarkt. Dat vond ik wel mooi en kloppend.

Als ik zie hoe mensen soms op de juiste momenten stappen maken, door kopen en verkoop, kan je op je 40e gewoon in een mooi huis wonen, waar je 25 jaar later ook nog eens volledig eigenaar van bent en niet meer voor hoeft te betalen. Meer leefplezier en zelfs wellicht eerder stoppen met werken daardoor. Allemaal aspecten en zo groeit je huis ook mee met de fasen in je leven. Dat is het mooist. Aan een huurwoning zit je tot je dood vast als je de boot mist. Nog los van eventueel nalatenschap wat je daarmee niet aan je kids doorgeeft als je deze wereld verlaat ;)

Mijn ouders hebben trouwens ook altijd in eenzelfde (koop) rijtjes huis gewoond. Achteraf soms zonde, dat ze de stap niet durfde te zetten tot verplaatsing, want nu hadden ze wel iets groter willen wonen. Die stap is nu te laat, ze gaan met pensioen en nu zitten ze tussen de gezinnen in een oudere woonwijk.

Ot:
Iemand nog een bieding gedaan of iets gekocht in deze tijd?

Voordeel dat huizenprijzen in 4 jaar sterk zijn gestegen, kan dat ook wel weer dalen.

[ Voor 25% gewijzigd door MaStar op 09-04-2020 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-10 09:36
Ik weet niet of de prijzen op de middellange termijn zullen dalen. Wat ik wel heb gezien is dat nieuwbouw er voorlopig geen last van heeft, 2 weken geleden is fase 2 van het project waarin wij (in fase 1 dec 2019) gekocht hebben, gestart met de verkoop. De prijzen zijn in 4 maanden tijd bij sommige woningtypes met 10%! omhoog gegaan + alle bouwnummers direct toegewezen en van de makelaar gehoord dat er een mega wachtlijst aan reservekandidaten is. Het gaat om 55 woningen met een gemiddelde prijs van 470k in Zaandam

[ Voor 9% gewijzigd door assassin85 op 09-04-2020 07:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:09
MaStar schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:29:
[...]

Ot:

Voordeel dat huizenprijzen in 4 jaar sterk zijn gestegen, kan dat ook wel weer dalen.
Yes wij hebben gister na een korte onderhandeling een woning gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
[...]

Het ligt helemaal waar je wilt wonen. Huren is geen ramp, maar in de Randstad is rete duur. Dan krijg je met een koophuis gewoon veel meer woonplezier. Tevens los je af en kan je in je leven wat stapjes maken.

Iemand hier op het Forum sprak over een carrière op de huizenmarkt. Dat vond ik wel mooi en kloppend.

Als ik zie hoe mensen soms op de juiste momenten stappen maken, door kopen en verkoop, kan je op je 40e gewoon in een mooi huis wonen, waar je 25 jaar later ook nog eens volledig eigenaar van bent en niet meer voor hoeft te betalen. Meer leefplezier en zelfs wellicht eerder stoppen met werken daardoor. Allemaal aspecten en zo groeit je huis ook mee met de fasen in je leven. Dat is het mooist. Aan een huurwoning zit je tot je dood vast als je de boot mist. Nog los van eventueel nalatenschap wat je daarmee niet aan je kids doorgeeft als je deze wereld verlaat ;)

Mijn ouders hebben trouwens ook altijd in eenzelfde (koop) rijtjes huis gewoond. Achteraf soms zonde, dat ze de stap niet durfde te zetten tot verplaatsing, want nu hadden ze wel iets groter willen wonen. Die stap is nu te laat, ze gaan met pensioen en nu zitten ze tussen de gezinnen in een oudere woonwijk.

Ot:

Maar de stap maken naar een andere huis als je een tussenwoning hebt, is het toch veel gunstiger als de huizenprijzen wat dalen?
Want als je groter gaat wonen gaat in percentage jou huis minder zakken dan je toekomstige nieuwe huis.
Dan heb ik het nog niet over de kosten koper en verkoop die ook over percentages gaan dus hoe minder je huis waard is en je toekomstige huis waard is hoe minder percentages je moet afdragen.
Ook bij overstappen op een huis is het het beste moment als de huizenprijzen wat minder zijn.
De allerbeste is in een piek verkopen en op het dieptepunt kopen, maar waar ga je dan al die tijd wonen?
Want ook huurhuizen zijn er niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
assassin85 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:44:
Ik weet niet of de prijzen op de middellange termijn zullen dalen. Wat ik wel heb gezien is dat nieuwbouw er voorlopig geen last van heeft, 2 weken geleden is fase 2 van het project waarin wij (in fase 1 dec 2019) gekocht hebben, gestart met de verkoop. De prijzen zijn in 4 maanden tijd bij sommige woningtypes met 10%! omhoog gegaan + alle bouwnummers direct toegewezen en van de makelaar gehoord dat er een mega wachtlijst aan reservekandidaten is. Het gaat om 55 woningen met een gemiddelde prijs van 470k in Zaandam
Gouwpark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Mark31 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:54:
[...]

Maar de stap maken naar een andere huis als je een tussenwoning hebt, is het toch veel gunstiger als de huizenprijzen wat dalen?
Want als je groter gaat wonen gaat in percentage jou huis minder zakken dan je toekomstige nieuwe huis.
Dan heb ik het nog niet over de kosten koper en verkoop die ook over percentages gaan dus hoe minder je huis waard is en je toekomstige huis waard is hoe minder percentages je moet afdragen.
Ook bij overstappen op een huis is het het beste moment als de huizenprijzen wat minder zijn.
De allerbeste is in een piek verkopen en op het dieptepunt kopen, maar waar ga je dan al die tijd wonen?
Vaak ga je eerst je eigen huis verkopen.. of, zoals @Prulleman koop je, met het idee om jouw eigen huis zsm te verkopen. Bij een dalende markt wordt de verkoop van je eigen huis onzekerder.

Daarnaast: veel verkopers willen deel van de overwaarde cashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:55
Requiem19 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:15:
[...]

Vaak ga je eerst je eigen huis verkopen.. of, zoals @Prulleman koop je, met het idee om jouw eigen huis zsm te verkopen. Bij een dalende markt wordt de verkoop van je eigen huis onzekerder.

Dat was ik niet, ik heb al 12 jaar hetzelfde huis :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wilf schreef op donderdag 9 april 2020 @ 01:11:
[...]
Mooi verhaal maar ik zie toch steeds meer om me heen wankelen en zeggen “dit moet geen maanden meer duren.” Guess what: dit gaat minstens eind dit jaar duren en misschien nog wel 2021 door ook. En daarna? Daarna wordt het een tweede ziekte naast griep die elk jaar vele doden extra gaat opleveren. Van Corona komen we echt niet meer af.
Ik zie in mijn omgeving juist heel weinig mensen wankelen. Volgens mij is het in deze crisis zo dat bepaalde sectoren keihard getroffen worden (bv vrije tijd), maar een hoop andere sectoren niet of nauwelijks, behalve de 'praktische ongemakken' van thuiswerken, opdrachten/werk dat uitgesteld wordt (waardoor inhuur thuis komt te zitten) of werk dat tijdelijk trager gaat dan voorheen. Dat is dan echter geen structurele vermindering van het werk, maar eerder tijdelijk ongemak. De sterk getroffen sectoren zijn in mijn optiek ook veel minder verweven met andere sectoren, zodat er veel minder sprake is van een domino effect dan bij eerdere crises.

Uiteraard heeft dit wel zijn weerslag, bij de getroffen mensen, op de mogelijkheid om te kopen. Maar bij een hoop anderen verandert er niet heel veel en kunnen ze gewoon nog net zoveel aan woonlasten uitgeven als voorheen. Er zal dan wel een hoop lucht uit de prijzen gaan verdwijnen, maar het lijkt mij niet logisch als dit extreem zou doorschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
[...]

Daar heb je een punt, dat de verkoop lastiger word bij een dieptepunt.
Maar over de overwaarde, dat gaat linea directa naar de extra kosten/overwaarde van je nieuwe woning dus of je die overwaarde casht?
Dat gaat gewoon van overwaarde in oude woning naar hypotheek nieuwe woning.
Ga je er toch niks op voorruit.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:23

Leuk verhaal, maar het klopt niet. Als ik kon kiezen had ik eind jaren '80 een nieuwbouwhuis gekocht. Maar dat kan helemaal niet, want eind jaren '80 zat ik nog op de basisschool. Je hebt helemaal niets te kiezen over in welk decennium je afstudeert, wanneer je kinderen kunt krijgen, wanneer je gaat scheiden. En je hebt nagenoeg geen invloed op de rentestanden, die toch voornamelijk bepalen wat de huizenprijzen doen.

De huizenmarkt is een loterij bepaald door de ECB, en je levensomstandigheden bepalen welk lot je mag kopen. Maar je speelt altijd mee, want als je niet koopt moet je huren.

Twintigers die in de komende vijf jaar een gezin willen starten zullen vrijwel zeker op een behoorlijke financiele achterstand staan als ze een huis kopen, ten opzichte van de mensen die nu dertig zijn. En die achterstand blijft de rest van hun leven doorwerken. Minder woonplezier, langer doorwerken, en waarschijnlijk aan het eind van je leven het huis op moeten eten vanwege een kleiner spaarvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-10 17:10
Mark31 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:54:
[...]

Ik wil ook graag verkopen op de piek en kopen op het dieptepunt. Kan je mij aub aangeven wanneer we dat hebben bereikt?

Verder, je toekomstige woing kan wel in prijs zakken, maar meestal dalen de woning prijzen vooral door stijgende rente. In dat geval kan je mischien minder lenen en heb je hogere maandlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Rubbergrover1 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:21:
[...]

Ik zie in mijn omgeving juist heel weinig mensen wankelen. Volgens mij is het in deze crisis zo dat bepaalde sectoren keihard getroffen worden (bv vrije tijd), maar een hoop andere sectoren niet of nauwelijks, behalve de 'praktische ongemakken' van thuiswerken, opdrachten/werk dat uitgesteld wordt (waardoor inhuur thuis komt te zitten) of werk dat tijdelijk trager gaat dan voorheen. Dat is dan echter geen structurele vermindering van het werk, maar eerder tijdelijk ongemak. De sterk getroffen sectoren zijn in mijn optiek ook veel minder verweven met andere sectoren, zodat er veel minder sprake is van een domino effect dan bij eerdere crises.

Uiteraard heeft dit wel zijn weerslag, bij de getroffen mensen, op de mogelijkheid om te kopen. Maar bij een hoop anderen verandert er niet heel veel en kunnen ze gewoon nog net zoveel aan woonlasten uitgeven als voorheen. Er zal dan wel een hoop lucht uit de prijzen gaan verdwijnen, maar het lijkt mij niet logisch als dit extreem zou doorschieten.
Jouw omgeving als in je sociale kring met alleen maar ICTers of iets dergelijks? Of jouw omgeving als in de plaats waar je woont, de winkels, bedrijven, horeca, ZZPers et cetera?

De dienstensector in NL is heel erg groot dus veel mensen kunnen thuiswerken maar het idee dat die losgezongen zijn van de realiteit en niet uiteindelijk last gaan hebben van verminderde wereldhandel en omvallende (groot)bedrijven lijkt mij wat voorbarig.

Zeker kan je geluk hebben in je branche; medische branche draait wel door, en supers ook zolang men nog geld heeft om eten te kopen, maar dat is niet de héle economie. We zitten met z’n allen in hetzelfde vliegtuig; *ding* seatbelts on, turbulence ahead. En er wordt nog steeds heel positivistisch gedacht dat we in de zomer weer terug naar normaal kunnen / gaan. Forget it.

De huizenmarkt reageert altijd traag dus ik verwacht niet dat je dit jaar al flinke dalingen zal zien maar vanaf volgend jaar gaan de mensen wier huis al 10 maanden te koop staat en waar ze écht uit moeten toch wat sneller akkoord met een lager bod, als er al een koper komt. En nee, ik zeg ook niet dat dat overal in NL tegelijk en met dezelfde snelheid gaat, maar uiteindelijk zal de stijgende trend minimaal stagneren op nationaal niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Prulleman schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:18:
[...]

Dat was ik niet, ik heb al 12 jaar hetzelfde huis :P
Huh, dan haal ik mensen door elkaar :). Er was iemand in dit topic die een huis gekocht had, maar z'n eigen huis in Blaricum niet makkelijk verkocht kreeg en nu dus ook de koop gecancelled heeft.

Wie o wie :D.
Mark31 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:23:
[...]

Daar heb je een punt, dat de verkoop lastiger word bij een dieptepunt.
Maar over de overwaarde, dat gaat linea directa naar de extra kosten/overwaarde van je nieuwe woning dus of je die overwaarde casht?
Dat gaat gewoon van overwaarde in oude woning naar hypotheek nieuwe woning.
Ga je er toch niks op voorruit.
Meeste mensen zijn in de loop van de tijd ook meer gaan verdienen, dus niet alle overwaarde hoeft in het nieuwe huis.

Voorbeeld: iemand koopt in 2012 een goedkoop appartement in Amsterdam voor 150,000. Dit appartement is nu 350,000 waard. Hij of zij heeft nu een relatie en gaan samen een woning kopen van 500k. Dit kunnen ze samen aan hypotheek lenen.

Die 200k overwaarde zou je dan volledig in je nieuwe woning kunnen stoppen (zodat je maar 300k hoeft te lenen), met als voordeel dat je volledige hypotheekrente aftrek hebt.

Maar wat veel mensen zullen overwegen om bijv van die overwaarde 150k in de nieuwe woning te stoppen en de overige 50k te cashen, voor bijvoorbeeld de inrichting, maar ook als spaarpotje, nieuwe auto etc.

Ja, je verliest een klein beetje hypotheekrenteaftrek, maar dat is echt weinig tegenwoordig met de lage rente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
icarus007 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:32:
[...]

Ik wil ook graag verkopen op de piek en kopen op het dieptepunt. Kan je mij aub aangeven wanneer we dat hebben bereikt?

Verder, je toekomstige woing kan wel in prijs zakken, maar meestal dalen de woning prijzen vooral door stijgende rente. In dat geval kan je mischien minder lenen en heb je hogere maandlasten.
Nouja voorbeeld van ons, huis gekocht voor 200 duizend euro, nu 280 waard, de straat waar wij willen wonen zijn de huizenprijzen nu 320-340 duizend waard.
Hypotheek van 165 duizend.
Daalt de huizenprijzen met 30 procent is ons huis 196 duizend waard.
Zeg nieuwe woning 330 nu waard is(gemiddelde daar) is hun huis straks 231 duizend waard.
Op dit moment zit er tussen 330 en 280 maarliefst 50 duizend verschil, in dat geval zit er tussen 231 en 196 slechts 35 duizend verschil.
Dus bespaar je alleen al op de huizenprijzen al 15 duizend euro!
Kosten koper en de verkoop percentage zijn dan ook minder waardoor je dus uiteindelijk minder hoeft te betalen.
In dat geval zouden wij 165+ 35 de meerwaarde van de nieuwe woning moeten krijgen aan hypotheek dus 2 ton.
Dat kan makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:46

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Requiem19 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:37:
[...]

Huh, dan haal ik mensen door elkaar :). Er was iemand in dit topic die een huis gekocht had, maar z'n eigen huis in Blaricum niet makkelijk verkocht kreeg en nu dus ook de koop gecancelled heeft.

Dat was @PWM :P

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:37:
[...]

[...]

Meeste mensen zijn in de loop van de tijd ook meer gaan verdienen, dus niet alle overwaarde hoeft in het nieuwe huis.

Voorbeeld: iemand koopt in 2012 een goedkoop appartement in Amsterdam voor 150,000. Dit appartement is nu 350,000 waard. Hij of zij heeft nu een relatie en gaan samen een woning kopen van 500k. Dit kunnen ze samen aan hypotheek lenen.

Die 200k overwaarde zou je dan volledig in je nieuwe woning kunnen stoppen (zodat je maar 300k hoeft te lenen), met als voordeel dat je volledige hypotheekrente aftrek hebt.

Maar wat veel mensen zullen overwegen om bijv van die overwaarde 150k in de nieuwe woning te stoppen en de overige 50k te cashen, voor bijvoorbeeld de inrichting, maar ook als spaarpotje, nieuwe auto etc.

Ja, je verliest een klein beetje hypotheekrenteaftrek, maar dat is echt weinig tegenwoordig met de lage rente...
De meeste Amsterdammers met zoveel overwaarde kopen dan ook een huis van 700k ipv 500k, wat de hele reden is dat je nu in Utrecht Leidsche Rijn voor nieuwbouw tussenwoningen 700k moet neerleggen op een kavel van 100m2 met 1 eigen parkeerplaats.
Zodra de uitstroom van Amsterdammers stopt, zakken de Vinex prijzen als een pudding in elkaar.
De prijzen van huizen rond het centrum van Utrecht zullen pas later zakken.
Hierbij is Utrecht te vervangen voor alle grote steden rond Amsterdam en Leidsche Rijn voor de Vinex locatie die daarbij horen.

Op de lange termijn maakt een crisis niet veel uit. Ik was midden in de vorige crisis afgestudeerd, jaartje thuis gezeten, maar uiteindelijk toch terecht gekomen. Huis gekocht in een dalende woningmarkt in 2012, wat in 2015 nog eens 20% minder waard was geworden. Nu 8 jaar later toch overwaarde. Alleen zwaar hoge hypotheekrente. Nu met de huidige hypotheekrente die onder de inflatie ligt, krijg je effectief geld toe bij je lening. Je moet alleen de cashflow kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

is dat zo? of veronderstel je dat?

ik heb juist die overwaarde hard nodig om de koopprijs (lees: hypotheekschuld) van mijn toekomstige doorstroomwoning te torpederen.

Of cashen mensen die overwaarde om daar de overdrachtsbelasting (de kosten koper) van het doorstroomhuis mee te gaan financieren? Omdat ze te weinig spaargeld hebben?

Ik zie ook niet zo snel verkopers hun overwaarde cashen en daar lekker van gaan huren ofziets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Z___Z schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:02:
[...]

De meeste Amsterdammers met zoveel overwaarde kopen dan ook een huis van 700k ipv 500k, wat de hele reden is dat je nu in Utrecht Leidsche Rijn voor nieuwbouw tussenwoningen 700k moet neerleggen op een kavel van 100m2 met 1 eigen parkeerplaats.
Zodra de uitstroom van Amsterdammers stopt, zakken de Vinex prijzen als een pudding in elkaar.
De prijzen van huizen rond het centrum van Utrecht zullen pas later zakken.
Hierbij is Utrecht te vervangen voor alle grote steden rond Amsterdam en Leidsche Rijn voor de Vinex locatie die daarbij horen.

Op de lange termijn maakt een crisis niet veel uit. Ik was midden in de vorige crisis afgestudeerd, jaartje thuis gezeten, maar uiteindelijk toch terecht gekomen. Huis gekocht in een dalende woningmarkt in 2012, wat in 2015 nog eens 20% minder waard was geworden. Nu 8 jaar later toch overwaarde. Alleen zwaar hoge hypotheekrente. Nu met de huidige hypotheekrente die onder de inflatie ligt, krijg je effectief geld toe bij je lening. Je moet alleen de cashflow kunnen dragen.
Ik denk dat we van deze trends allebei geen cijfers hebben, maar N=1 zie ik toch om mij heen dat de lucky few met veel overwaarde toch wel een beetje willen afromen.
Fraggert schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:04:
[...]

ik heb juist die overwaarde hard nodig om de koopprijs (lees: hypotheekschuld) van mijn toekomstige doorstroomwoning te torpederen.

Of cashen mensen die overwaarde om daar de overdrachtsbelasting (de kosten koper) van het doorstroomhuis mee te gaan financieren? Omdat ze te weinig spaargeld hebben?

Ik zie ook niet zo snel verkopers hun overwaarde cashen en daar lekker van gaan huren ofziets.
Als je overwaarde echt hoog is, wat vooral zal zijn bij mensen die in de crisis in de randstad hebben gekocht, heb je gewoon veel meer speelruimte.

Als je bijvoorbeeld 200k over hebt en je hebt een 500k hypotheek nodig, dan zullen toch wel heel veel mensen gaan overwegen om af te romen.

Als je idd 30k overwaarde over houdt dan is het vrij evident dat je dit gaat gebruiken voor de KK etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
@Requiem19
Over die overwaarde, is pas een overwaarde als je naar een andere goedkopere regio gaat verhuizen anders betaal je procentueel weer evenveel voor andere huizen dat is het probleem.
Daarom lijkt overwaarde leuk maar is het geen overwaarde omdat je dat geld nodig hebt om je hogere huizenprijzen af te lossen.
Daarom zeg ik als het op de diepte punt zit dat je dan het meeste profiteert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Mark31 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:15:
@Requiem19
Over die overwaarde, is pas een overwaarde als je naar een andere goedkopere regio gaat verhuizen anders betaal je procentueel weer evenveel voor andere huizen dat is het probleem.
Daarom lijkt overwaarde leuk maar is het geen overwaarde omdat je dat geld nodig hebt om je hogere huizenprijzen af te lossen.
Eens - maar dat is precies wat op natuurlijke wijze gebeurt. Eind 20'ers, begin 30'ers kopen 60m2 in Amsterdam in de crisis, wat nu voor absurde prijzen verkocht wordt (500k voor 60m2.. for real??) en nu hebben ze een vriendin/vriend.. zin om een hond te nemen die lekker in de tuin kan rondrennen.

Dus gaan ze kijken boven Amsterdam, onder Amsterdam etc etc. Die prijzen daar lopen als gevolg hiervan natuurlijk op, maar die lopen langzaam op.

2e element is dat deze groep mensen vaak in de periode crisis - nu VEEL meer is gaan verdienen. Dus je kan kiezen om nu een hogere hypotheek te dragen en de overwaarde te cashen. Dat is supergoedkoop liquiditeit voor jezelf regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Requiem19 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:07:
Als je overwaarde echt hoog is, wat vooral zal zijn bij mensen die in de crisis in de randstad hebben gekocht, heb je gewoon veel meer speelruimte.

Als je bijvoorbeeld 200k over hebt en je hebt een 500k hypotheek nodig, dan zullen toch wel heel veel mensen gaan overwegen om af te romen.

Als je idd 30k overwaarde over houdt dan is het vrij evident dat je dit gaat gebruiken voor de KK etc.
ik begrijp wel wat je bedoelt........maar als ik iemand zoiets hoor roepen dan wil ik graag weten of dat een aanname is van iemand of een feit dat blijkt uit cijfers of een onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:26
Fraggert schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:04:
[...]

hoi :w

Zelf vorig jaar een appartement verkocht en met mn vriendin een nieuw huis gekocht. Gezien de lage rente leek het niet zinvol om al het geld van de verkoop in het nieuwe huis te steken, dus een deel "afgeroomd" en in een ETF gestoken.

Door de lage rente betalen we nu voor een duurder / groter huis ongeveer evenveel als ik hiervoor (bruto) in mn eentje betaalde en "besparen" we de huur van mn vriendin die meer per maand nog meer betaalde.

Kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn die dit bedacht/gedaan hebben :P

[ Voor 14% gewijzigd door Charly op 09-04-2020 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Charly schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:19:
[...]

hoi :w

Zelf vorig jaar een appartement verkocht en met mn vriendin een nieuw huis gekocht. Gezien de lage rente leek het niet zinvol om al het geld van de verkoop in het nieuwe huis te steken, dus een deel "afgeroomd" en in een ETF gestoken.
ola :w

Dat snap ik wel, en dat kan ook zeker een verstandige keuze wezen.

Alleen lees ik hier soms veronderstellingen die als feit worden neergezet, en ik vraag me dan af of dat inderdaad een feit is (en dus onderbouwd kunnen worden) of iemands gevoel/mening.

En dat bedoel ik allerminst vervelend, ook niet naar @Requiem19 zelf, maar gewoon omdat ik dat graag wil weten.

Als dat soort bewegingen in de markt daadwerkelijk en aantoonbaar plaatsvinden is het ook een ontwikkeling in de huizenmarkt die vermeldingswaardig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Het enige dat ik daar aan bij kan dragen is melden dat het dus wel daadwerkelijk gebeurt.

Ik denk dat de NVM die cijfers wel zou kunnen afleiden door verkopen en volgende aankopen aan elkaar te knopen... Maar of ze dat doen en of ze die cijfers ook delen is een 2e natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Charly op 09-04-2020 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:14
Hier moest ik toch wel even om lachen...

Misschien wordt ik zo langzamerhand een echte oude l*l, maar als jij weet wat de rente bij mijn eerste hypotheek was....
De hypotheekrente was toen niet "zwaar hoog", maar is nu belachelijk laag.
Z___Z schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:02:
[...]

Huis gekocht in een dalende woningmarkt in 2012, wat in 2015 nog eens 20% minder waard was geworden. Nu 8 jaar later toch overwaarde. Alleen zwaar hoge hypotheekrente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mark31 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:15:
@Requiem19
Even een andere gedachte: Als je veel overwaarde hebt en de rente van de nieuwe hypotheek lager is dan de rente van je huidige hypotheek kun je wellicht in een duurder huis wonen voor dezelfde maandlasten. Voor mij is een eigen huis ook een spaarpotje voor later, en een duurder huis is later gewoon een grotere spaarpot.

Nog een andere gedachte: wij hebben de overwaarde op een andere manier ingezet. We hebben het huis opnieuw laten taxeren, en de nieuwe waarde is dusdanig hoger dat de risico-opslag flink verlaagd is en we effectief 100 euro per maand besparen. Toch een lekkere besparing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Charly schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:36:
Ik denk dat de NVM die cijfers wel zou kunnen afleiden door verkopen en volgende aankopen aan elkaar te knopen... Maar of ze dat doen en of ze die cijfers ook delen is een 2e natuurlijk.
Ik denk niet dat de NVM zo diep kan kijken dat ze kunnen zien of ik mijn overwaarde cash of niet.

Die lui kunnen individuele hypotheken niet aan adressen koppelen (hoop ik :P :+ ).

Een koopprijs van 500K wil niet zeggen dat ik ook een 500K hypotheek neem.

Als ik 100K overwaarde erin fiets en zo een hypotheek van 400K afsluit of er voor de volle 500K inga en 100K overwaarde op de bank zet dat lijkt mij voor hun niet na te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Fraggert schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:41:
[...]

Ik denk niet dat de NVM zo diep kan kijken dat ze kunnen zien of ik mijn overwaarde cash of niet.

Die lui kunnen individuele hypotheken niet aan adressen koppelen (hoop ik :P :+ ).

Als ik 100K overwaarde erin fiets en zo een hypotheek van 400K afsluit of er voor de volle 500K inga en 100K overwaarde op de bank zet dat lijkt mij voor hun niet na te gaan.
Goed punt. Dan zou ik niet weten wie überhaupt in de positie is om die gegevens bij elkaar te harken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
De banken zullen dit wel weten (aangezien zij ook waarde onderpand weten en in beginsel ook de vorige hypotheek).

Banken zouden dit voor hun eigen hypotheekportefeuille kunnen analyseren en deze data kunnen delen. Maar denk niet dat het tot nu toe echt interessant gevonden is.

Ik zie in de groep collega's / vrienden precies een beetje gebeuren wat @Charly beschrijft. Ook was er een collega die overwoog om van zijn 200k overwaarde een beleggingsappartement te kopen in Amsterdam, maar dat durfde hij uiteindelijk toch niet aan (ook omdat je dan echt bagger krijgt in Amsterdam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Gaius schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:41:
[...]

Even een andere gedachte: Als je veel overwaarde hebt en de rente van de nieuwe hypotheek lager is dan de rente van je huidige hypotheek kun je wellicht in een duurder huis wonen voor dezelfde maandlasten. Voor mij is een eigen huis ook een spaarpotje voor later, en een duurder huis is later gewoon een grotere spaarpot.

Nog een andere gedachte: wij hebben de overwaarde op een andere manier ingezet. We hebben het huis opnieuw laten taxeren, en de nieuwe waarde is dusdanig hoger dat de risico-opslag flink verlaagd is en we effectief 100 euro per maand besparen. Toch een lekkere besparing. :)
Daar heb ik inderdaad niet aan gedacht, rente maakt inderdaad nu wel dat je maandelijkse kosten heel laag zijn tov als de rente weer gaat stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:32
goldmemberf1 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 00:24:
[...]

Nijmegen toevallig? Kreeg namelijk een mail over nieuwbouwproject hier, zelfde verhaal
Klopt, Steltse dijkgaarden. Heb zelf een vergelijkbare woning gekocht maar dan van een van de andere ontwikkelaars in dit project. Om een of andere redenen gingen de huizen via die ontwikkelaar een stuk sneller weg terwijl die nog duurder waren ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fraggert schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:41:
[...]

Iedereen kan hypotheken (de inschrijving i.i.g.) van een adres te weten komen, wat dat is gewoon publieke informatie.
Of de NVM dit ook aan personen of transacties kan koppelen? Wellicht als de aangesloten makelaars informatie aanleveren over het oude en nieuwe adres van hun klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:49:
[...]

Iedereen kan hypotheken (de inschrijving i.i.g.) van een adres te weten komen, wat dat is gewoon publieke informatie.
Of de NVM dit ook aan personen of transacties kan koppelen? Wellicht als de aangesloten makelaars informatie aanleveren over het oude en nieuwe adres van hun klanten.
De site waar je naar verwijst gebruikt betaallinks dus controleren kan en ga ik het niet.

Ik zie alleen dat je de informatie over de koopsom kunt opvragen.

Dat wil nog niet zeggen hoeveel de hypotheek is die ik op dat huis heb afgesloten. Dat is geen publieke informatie, of wel soms? Kun je via die site achterhalen hoe hoog de hypotheek was die ik op mijn huis heb afgesloten?

Verder kijken Fraggert |:( |:( |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9t4eJ4OvEyDM6OiNRJPizZG8ngc=/f/image/h8XmslgbYarQTgVuMNQ2cICI.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 09-04-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Laatst online: 00:48
Fraggert schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:02:
[...]

De site waar je naar verwijst gebruikt betaallinks dus controleren kan en ga ik het niet.

Ik zie alleen dat je de informatie over de koopsom kunt opvragen.

Dat wil nog niet zeggen hoeveel de hypotheek is die ik op dat huis heb afgesloten. Dat is geen publieke informatie, of wel soms? Kun je via die site achterhalen hoe hoog de hypotheek was die ik op mijn huis heb afgesloten?
Volgens mij kun je voor €2,95 de hypotheek informatie ook opvragen inderdaad.
Dit is niet het huidige openstaand saldo maar hoe hoog de inschrijving is geweest destijds.

Kan dus zijn dat iemand zijn hypotheek is begonnen met €400k, en deze inmiddels helemaal afgelost heeft. Dan zal je alsnog de inschrijving van €400k zien.

Kan me vergissen maar dacht dat het dat was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wilf schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:34:
[...]
Jouw omgeving als in je sociale kring met alleen maar ICTers of iets dergelijks? Of jouw omgeving als in de plaats waar je woont, de winkels, bedrijven, horeca, ZZPers et cetera?

De dienstensector in NL is heel erg groot dus veel mensen kunnen thuiswerken maar het idee dat die losgezongen zijn van de realiteit en niet uiteindelijk last gaan hebben van verminderde wereldhandel en omvallende (groot)bedrijven lijkt mij wat voorbarig.

Zeker kan je geluk hebben in je branche; medische branche draait wel door, en supers ook zolang men nog geld heeft om eten te kopen, maar dat is niet de héle economie. We zitten met z’n allen in hetzelfde vliegtuig; *ding* seatbelts on, turbulence ahead. En er wordt nog steeds heel positivistisch gedacht dat we in de zomer weer terug naar normaal kunnen / gaan. Forget it.

De huizenmarkt reageert altijd traag dus ik verwacht niet dat je dit jaar al flinke dalingen zal zien maar vanaf volgend jaar gaan de mensen wier huis al 10 maanden te koop staat en waar ze écht uit moeten toch wat sneller akkoord met een lager bod, als er al een koper komt. En nee, ik zeg ook niet dat dat overal in NL tegelijk en met dezelfde snelheid gaat, maar uiteindelijk zal de stijgende trend minimaal stagneren op nationaal niveau.
Natuurlijk heeft iedereen uiteindelijk last van een verslechterde economie. Maar als je naar de grootste werkgevers kijkt, dat zijn voor een groot deel dienstverleners, ambtenaren, zorg etc. Sectoren die weinig directe last hebben van de huidige situatie, omdat de hoeveelheid werk vaak niet afgenomen is. Uiteraard zitten er ook bedrijven tussen zoals KLM, die wel forse klappen gaat krijgen. Maar de gemiddelde ambtenaar, agent, verpleger etc. zal weinig problemen hebben van een slechtere economie.

En je ziet nu vooral ook de problemen bij horeca, winkels etc. omdat dat sectoren zijn die in het dagelijks leven heel zichtbaar zijn. Je ziet niet al die thuiswerkers die gewoon hun werk doen, de vuilnisdiensten die het vuil blijven ophalen etc.omdat veel van die beroepen sowieso minder 'zichtbaar' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
BekSide schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:04:
[...]

Dit is niet het huidige openstaand saldo maar hoe hoog de inschrijving is geweest destijds.

Kan dus zijn dat iemand zijn hypotheek is begonnen met €400k, en deze inmiddels helemaal afgelost heeft. Dan zal je alsnog de inschrijving van €400k zien.

Kan me vergissen maar dacht dat het dat was.
Houd er wel rekening mee dat veel mensen een (veel) hogere hypotheekinschrijving hebben dan de originele hoofdsom. Bij ons was de inschrijving volgens mij ongeveer de helft hoger dan het leenbedrag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mark31 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:49:
[...]

Daar heb ik inderdaad niet aan gedacht, rente maakt inderdaad nu wel dat je maandelijkse kosten heel laag zijn tov als de rente weer gaat stijgen.
Dat is nu juist de basis van de zo snel gestegen huidige woningwaarde bubbel overwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BekSide schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:04:
Gelijktijdig met jouw post heb ik mijn post ge-edit toen ik een keer wat beter keek B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Requiem19 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:44:
De banken zullen dit wel weten (aangezien zij ook waarde onderpand weten en in beginsel ook de vorige hypotheek).

Banken zouden dit voor hun eigen hypotheekportefeuille kunnen analyseren en deze data kunnen delen. Maar denk niet dat het tot nu toe echt interessant gevonden is.
Reken er maar op, dat de banken deze informatie uitgebreid analyseren.
Delen doen ze, als belanghebbende partij in de markt, uiteraard slechts wat ze wensen te delen.
Advertorial/propaganda, of hoe je het wilt noemen. Geen objectieve informatiebron.

Het probleem van objectieve marktwaarnemers is, dat ze de toegang tot teveel informatie missen, om een objectief onderzoek met voldoede bron onderbouwing te doen. De belanghebbenden houden deze situatie graag in stand.

Naast de banken, heeft de belastingdienst natuurlijk de beschikking over de meeste informatie, voor zover de belastingplichtige niet serieus fraudeert.
Zij hebben echter de taak om belasting te innen, en niet om het volk van informatie te voorzien.

Het CBS heeft ook wel aardig wat informatie tot haar beschikking, maar ipv informatieverstekking gaat de trend bij deze club steeds meer richting minder informatie en meer duiding. (wat eigenlijk een stap buiten de lijntjes is, want niet hun opdracht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
djiedjee schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:37:
Hier moest ik toch wel even om lachen...

Misschien wordt ik zo langzamerhand een echte oude l*l, maar als jij weet wat de rente bij mijn eerste hypotheek was....
De hypotheekrente was toen niet "zwaar hoog", maar is nu belachelijk laag.

[...]
Ja, ik weet dat de rente in de jaren 80 8% was, maar daar waren de huizenprijzen ook naar. Van 8% naar 4,7% (NHG) is maar een daling van minder dan 50%. Van die 4,7% naar de 1% van nu is een daling van bijna 80%. Dus, ja relatief betaalde je begin 2010 veel meer aan je hypotheek dan in de jaren 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:06:
[...]

Natuurlijk heeft iedereen uiteindelijk last van een verslechterde economie. Maar als je naar de grootste werkgevers kijkt, dat zijn voor een groot deel dienstverleners, ambtenaren, zorg etc. Sectoren die weinig directe last hebben van de huidige situatie, omdat de hoeveelheid werk vaak niet afgenomen is. Uiteraard zitten er ook bedrijven tussen zoals KLM, die wel forse klappen gaat krijgen. Maar de gemiddelde ambtenaar, agent, verpleger etc. zal weinig problemen hebben van een slechtere economie.

En je ziet nu vooral ook de problemen bij horeca, winkels etc. omdat dat sectoren zijn die in het dagelijks leven heel zichtbaar zijn. Je ziet niet al die thuiswerkers die gewoon hun werk doen, de vuilnisdiensten die het vuil blijven ophalen etc.omdat veel van die beroepen sowieso minder 'zichtbaar' zijn.
Ik werk bij zo'n zakelijk dienstverlener die prima thuis kan werken en die (in ieder geval bij onze afdeling) nog genoeg werk binnenkrijgt.

Wat er wel zou kunnen gebeuren is dat onze klanten flink geraakt worden door de crisis. Dan zullen of de rekeningen op een gegeven moment niet betaald worden en uiteindelijk zal het werk ook afnemen.

Tussen alle sectoren binnen de economie lopen verschillende dwarsverbanden die elkaar gaan beïnvloeden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
https://www.nporadio1.nl/...tarters-op-de-huizenmarkt

Interessant onderwerp en interview.
Alles hangt samen met de duur van de crisis. Ook de eventuele woningdaling. Wat deze man in het interview wel verwacht. En ik ook :)

Vraag neemt ontzettend hard af - gaat over een kwestie van maanden.

[ Voor 5% gewijzigd door MaStar op 09-04-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-10 13:25
Ik werkte ook voor dat het corona gebeuren begon al 100% thuis. Ik heb er persoonlijk 0,0 last van. Mijn vrouw werkt voor de Gemeente in de WMO, zij kan geen huisbezoeken etc meer doen, maar ze proberen daar een beetje omheen te werken door telefoongesprekken te doen met clienten. Sommige gevallen kan ze minder goed beoordelen, maar het meeste is nog redelijk goed te doen. Toch merk je dat het daar ook minder druk is, aanvragen voor dingen als scootmobiel of regiotaxi zijn er nu wat minder.

Verder is het nu met de kleine thuis en proberen fulltime te werken gewoon een beetje behelpen.

Anyway, als ik om me heen kijk, en dan heb ik het dus over sociale kringen (vrienden, buren, familie) merkt er nog weinig qua inkomsten van de crisis. Vriend van me werkt bij grote autoimporteur, daar ligt nu wel alles redelijk op zijn gat (70% minder verkopen), maar kan nu meer tijd besteden aan de dingen waar hij normaal tijd tekort voor had.

Mijn broertje heeft een bedrijf waarbij ze websites maken voor horeca ondernemers, daar zie je ook 2 types, de klanten die er proberen iets uit te halen, kortom een bestelsysteem op de website erbij en zorgen dat je als restaurant online kunt bestellen en dus de restaurants die helemaal dicht gaan en de opdracht intrekken.

Dit soort situaties biedt ook weer kansen om dingen anders te doen en er eens anders tegen aan te kijken.

Wat betreft huizenmarkt, bij ons om de hoek (Ede) is een nieuwbouwproject van start gegaan:
https://www.funda.nl/nieu...41739545-hollandse-linde/

Ongeveer 200m bij ons vandaan. Ik ben benieuwd hoe dat loopt, de verkopende makelaar is ook mijn verkopende makelaar, dus ik krijg vast wat insider informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:50:
[...]

Ik werk bij zo'n zakelijk dienstverlener die prima thuis kan werken en die (in ieder geval bij onze afdeling) nog genoeg werk binnenkrijgt.

Wat er wel zou kunnen gebeuren is dat onze klanten flink geraakt worden door de crisis. Dan zullen of de rekeningen op een gegeven moment niet betaald worden en uiteindelijk zal het werk ook afnemen.

Tussen alle sectoren binnen de economie lopen verschillende dwarsverbanden die elkaar gaan beïnvloeden...
Klopt, er lopen diverse dwarsverbanden. Maar mijn indruk is dat bij veel bedrijven in bijvoorbeeld de 'vrije tijd'-sector en andere sterk geraakte sectoren er relatief weinig dwarsverbanden met andere sectoren zijn. En dat dit bij andere crises wel anders was. Dat is een beetje mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:14
Jaren 80? Zo'n ouwe lul ben ik nu ook weer niet :)
Op basis van relatieve daling, die vergelijking heb ik nog niet eerder gezien.

Mijn vergelijking doe ik vooral op basis van huizenprijzen en inkomen.
20 jaar geleden waren rente%'s van 6% NHG (15 jaar vast) heel normaal. Inmiddels is 1 tot 1,5% heel normaal.

Huizenprijzen zijn in die tijd veel gestegen, maar niet 4x tot 5x. Destijds betaalde ik dus in absolute zin al veel meer rente, in vergelijking tot ons inkomen heel veel meer.

De aflossingscomponent is weer een heel ander verhaal natuurlijk.
Z___Z schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:35:
[...]

Ja, ik weet dat de rente in de jaren 80 8% was, maar daar waren de huizenprijzen ook naar. Van 8% naar 4,7% (NHG) is maar een daling van minder dan 50%. Van die 4,7% naar de 1% van nu is een daling van bijna 80%. Dus, ja relatief betaalde je begin 2010 veel meer aan je hypotheek dan in de jaren 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-10 17:39
MaStar schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:22:

Alles hangt samen met de duur van de crisis. Ook de eventuele woningdaling. Wat deze man in het interview wel verwacht. En ik ook :)

Inderdaad daarom zegen de hoge heren ook als het kan doen we alles versoepelen alleen niet te snel.

Maar de vraag en aanbod gaat straks wel weer lopen alleen hoe hard het gaat is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:28:
[...]

Klopt, er lopen diverse dwarsverbanden. Maar mijn indruk is dat bij veel bedrijven in bijvoorbeeld de 'vrije tijd'-sector en andere sterk geraakte sectoren er relatief weinig dwarsverbanden met andere sectoren zijn. En dat dit bij andere crises wel anders was. Dat is een beetje mijn punt.
In mijn persoonlijke ervaring is het toch iets uitgebreider. Een klein voorbeeldje:

- Alle retail / horeca wordt natuurlijk hard geraakt
- Deze betalen op termijn hun leveranciers niet meer en daarnaast de huur van hun fysieke panden

Het gevolg is dat a) toeleveranciers in goederen geen omzet meer hebben of onbetaalde rekeningen. Dat betekent vervolgens weer dat producten van grondstoffen ook in de problemen komen etc.

b) de huur van de panden wordt niet meer voldaan. Alle onroerend goed bedrijven gaan dit ook hard en snel voelen.

In verschillende punten van die hele keten zitten zakelijk dienstverleners die op een gegeven moment of hun geld niet meer krijgen, of geen werk meer.

Daarnaast is veel zakelijke dienstverlening ook gericht op de US / Azië... Duurt alleen even voordat de klap komt :(.

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 09-04-2020 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

djiedjee schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:29:
Jaren 80? Zo'n ouwe lul ben ik nu ook weer niet :)
Op basis van relatieve daling, die vergelijking heb ik nog niet eerder gezien.

Mijn vergelijking doe ik vooral op basis van huizenprijzen en inkomen.
20 jaar geleden waren rente%'s van 6% NHG (15 jaar vast) heel normaal. Inmiddels is 1 tot 1,5% heel normaal.

Huizenprijzen zijn in die tijd veel gestegen, maar niet 4x tot 5x. Destijds betaalde ik dus in absolute zin al veel meer rente, in vergelijking tot ons inkomen heel veel meer.

[...]
Meer rente maar wel tegen lagere huizenprijzen en veelal andere hypotheekconstructies. (aflossingsvrij, beleggingshypotheken etc) en vergeet het dempende effect van de HRA niet.

Toen ik op mezelf ging (15 jaar geleden) betaalde ik 4% rente en kostte het huis 90k met toen nog 6% overdrachtsbelasting (totaal dus 99k). Ga je uit van annuiteitenhypotheek dan betaal je hiervoor € 472,64 bruto en € 346,91 netto per maand. (ik betaalde destijds zelfs maar 400 euro bruto ivm beleggingshypotheek, een product wat nu niet meer te krijgen is)

Nu kost een vergelijkbaar huis rond de 150k met 2% overdrachtsbelasting ( (incl k.k. dus zo'n 156k)
Als je uitgaat van 1.8% rente op dit moment kost je dat € 561,13 bruto en € 471,98 netto per maand.

Dat kost je 125 euro per maand méér ondanks dat de huizenprijs 'slechts' 50% hoger is, de rente meer dan de helft is gedaald én de overdrachtsbelasting 3x zo laag is.
En als je toen nog een aflossingsvrije hypotheek of beleggingshypotheek had waren de maandlasten nog veel lager geweest tov nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 09-04-2020 14:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• icarus007
MaStar schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:22:

Haa, daar ben je weer, weer iets opgepikt over dalende prijzen? Stel dat dit gaat gebeuren, wanneer gaat dit starten en wanneer gaat dit eindigen, en belangrijker wanneer ga je kopen? Stel dat de woningen verder dalen nadat je hebt gekocht? Dus maar blijven uitstellen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
djiedjee schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:29:

Dat is nu net de crux. Voor de betaalbaarheid van een woning en de hoogte van de (maximale) hypotheek is die aflossingscomponent juist wel relevant. De mensen die bij 6% een woning van 2 ton konden kopen, kunnen voor de zelfde bruto totaallasten nu een hypotheek van 360.000 nemen. Nog los van loonstijgingen. Kijk je naar gelijkblijvende nettolasten, dan zou zo iemand een kleine 3 ton kunnen lenen omdat de renteaftrek natuurlijk veel lager is. Met loonstijgingen erbij kom je dan rond de 4 ton. Op basis van rentedaling en loonstijging zou je dus ongeveer een verdubbeling van de huizenprijzen moeten zien, wat m.i. ook wel in werkelijkheid is gebeurd.

Uiteraard zijn er extremen, zoals Amsterdam waar je ondanks dat de prijzen al fors hoger waren dan gemiddeld, toch een hogere stijging hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Nou, als je het niet duidelijker wilt hebben:

https://www.telegraaf.nl/...terk-ondanks-coronacrisis

’Vraag naar woningen blijft sterk ondanks coronacrisis’

Da's de kop. En dan:
Een aanzienlijk deel van de woningzoekenden, ruim 40%, stelt de aankoop van een woning liever niet uit.
60% stelt de koop wel uit 8)7 Ik ga koppenschrijver worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Z___Z schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:35:
[...]

Ja, ik weet dat de rente in de jaren 80 8% was, maar daar waren de huizenprijzen ook naar.
Haha, historische kennis ontbreek kennelijk. De rente rond 1980 kende niveaus van 12 tot 14%. 8% was een stevige dip in die tijd. Vooral de piek in 1980-81 zorgde voor de grootste daling van huizenprijzen na de 2e wereldoorlog. (omdat itt tot de hoge rente in de '70er jaren ineens de hoge loon/prijsinflatie als gevolg van de economische crisis in de '80er jaren wegviel. 10% rente bij 7% looninflatie is heel wat anders dan 10% rente bij loonmatiging en 1% looninflatie!!)

https://www.hypotheekshop.../5dcd366da18810773132e225
Requiem19 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:50:
[...]

Uiteraard. Alles is met elkaar verweven.
Zelfs werknemers in sectoren die op zich niet geraakt worden, zullen vanwege teruglopende koopkracht bij de slachtoffers, deze crisis gaan merken. En door stijgende belastingen bijv. om de uitgaven aan getroffen huishoudens te betalen.
Een paar uitzonderingen heb je altijd. (de één z'n dood, is de ander z'n brood) ;)

Mijn ex heeft werktijdverkorting. (zit thuis en krijgt een uitkering van 67% netto, waarschijnlijk 3 maanden) Ziet er naar uit, dat ze dit jaar ~8% minder netto inkomen gaat hebben. Voor mij als ontvanger van alimentatie gaat het ~4% netto minder worden. Als ikzelf nog thuis kom te zitten, evt. iets meer.
Die duizenden Euro's die wegvallen, vallen tevens als koopkracht voor de economie weg.

Ik las net dat 650000 duitse bedrijven werktijdverkorting invoeren, in totaal ~2,5mln werknemers. Dat gaat echt wel een merkbaar "golfje" in de economie veroorzaken. (Na 2008-9 was er werktijdverkorting voor ~1,4mln werknemers, even ter vergelijking)
Ik vermoed dat het bnp met minimaal 5% gaat afnemen in 2020. Dat betekent een flinke hap minder koopkracht, wat vele sectoren in de economie gaat treffen. Verder zit Duitsland (net als het kleine NL) met de financiele ondersteuning van zuideuropa opgezadeld. Normaal al niet fijn, maar in geval van eigen sores, natuurlijk dubbel vervelend.
Ik neem nog steeds erg veel optimisme waar. De schade van het virus zelf is welbeschouwd zo enorm niet eens (bijv. vergeleken met de spaanse griep ~100 jaar geleden), maar de (terechte) inspanningen om het maximaal binnen de humanitaire/ethische perken te houden, zullen de economie helaas zwaar gaan belasten. De ethische keuze "tot hoever willen we gaan inzake verspreiding voorkomen" zal richtingwijzend worden, vwb de verdere ontwikkeling op economisch en maatschappelijk vlak.

Ik wens eenieder fijne en gezonde paasdagen!

[ Voor 4% gewijzigd door Vanoverdegrens op 09-04-2020 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik verbaas me ook hoogst over alle “mijn opa rookte en is 120 geworden en mijn neefje niet en die stierf op z’n 2e”-verhalen. N=1.

Maar als ik naar buiten kijk; zo rustig op de snelweg in de spits was het écht niet 12 jaar geleden. Ook de prijs van brandstof is gekelderd. De hoeveelheid thuiswerkers wordt erg overschat en het gedeelte flexwerkers nu (itt 12 jaar geleden) fors onderschat. Bovendien is deze situatie zo uniek en onbekend (in tijden van globalisatie) dat niemand een zinnig woord over herstel kan zeggen. Vroeger isoleerde men een economische crisis in een land of regio. Hoe doe je dat als globalisatie de norm is én de globe tot stilstand is gekomen?

In 2008 dacht ik: crisis? What crisis? Persoonlijk ging het mij in die tijd steeds beter en beter. Dus had ik toen ook kunnen zeggen: “Nee hoor, ik merk niks, nog nooit zoveel opdrachten gehad. Iedereen om me heen heeft het goed.” Dat was ook feitelijk juist maar ook wel erg gezien vanuit mijn eigen bubbel, zonder verder te denken over het verband tussen geldstromen en economie. En geldstromen staan nu op grote schaal nagenoeg stil, op ongekend grote schaal.

Tuurlijk merk je in het begin van een crisis niet allemaal iets. Maar hoe meer er omvalt hoe sneller het gaat. Een crisis verspreid zich net als een virus exponentiëel. Alle radertjes zijn verbonden. Ook die 1,9 miljoen flexwerkers dragen bij aan de economie en aan jouw inkomen tot ze geen inkomen meer hebben.

En die cascade zal dus over een (paar) jaar zeker ook op de huizenmarkt te merken zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Wilf op 09-04-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:36

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

PWM schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:37:
Nou, als je het niet duidelijker wilt hebben:

https://www.telegraaf.nl/...terk-ondanks-coronacrisis

’Vraag naar woningen blijft sterk ondanks coronacrisis’

Da's de kop. En dan:

[...]

60% stelt de koop wel uit 8)7 Ik ga koppenschrijver worden :+
Het originele bericht van de Hypotheker is duidelijker:
Ondanks de coronacrisis blijft de vraag naar woningen onverminderd groot, vermoedt driekwart van de Nederlanders. Dit aangezien er al een groot tekort aan huizen is.
Mensen die van plan waren om een huis te kopen, gaat wel een groot deel voorzichtiger zijn:
Uit het onderzoek blijkt wel dat zes op de tien Nederlanders die van plan zijn een woning te kopen ervoor kiest om de aankoop uit te stellen tot zij meer duidelijkheid hebben over de gevolgen van de coronacrisis op de huizenmarkt.
Met als reden:
is het vermoeden dat de huizenprijzen gaan dalen als gevolg van een opkomende economische recessie. 55 procent van de ondervraagden ziet dit als een reële mogelijkheid.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Kortom, voor de verandering (achteraf gezien dan) best slim dat er een kunstmatige schaarste op de woningmarkt is...:D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

gorgi_19 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:21:
[...]

Het originele bericht van de Hypotheker is duidelijker:
[...]
Dat blijft het een sorry, kutkop, die ze gebruiken. De kop is namelijk gebaseerd op de verwachting van mensen die geen huis aan het kopen zijn. Totaal irrelevant.

Zoals ik hierboven al een keer had gezegd, in de overspannen steden geen probleem. Je gaat van 20 kopers naar 5-6, nog steeds genoeg. Maar in de normale gebieden, ga je opeens van 4-5 kopers naar 1 en dan is het echt wel krap.

Ik haal mijn huis na pasen van Funda :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
icarus007 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:59:
[...]

Haa, daar ben je weer, weer iets opgepikt over dalende prijzen? Stel dat dit gaat gebeuren, wanneer gaat dit starten en wanneer gaat dit eindigen, en belangrijker wanneer ga je kopen? Stel dat de woningen verder dalen nadat je hebt gekocht?
Tjongejonge, de persoonlijke afkeer tegen deze mening begint er nu wel af te druipen hoor. Bang dat je huis minder waard word? 8)7

Anyhow, het perfecte moment, dat weet niemand natuurlijk.
Dat je een beetje voorzichtig mag zijn in deze tijd, lijkt me wel prima.
Dus maar blijven uitstellen....
Dat zegt helemaal niemand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• icarus007
Richh schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:11:
[...]

Tjongejonge, de persoonlijke afkeer tegen deze mening begint er nu wel af te druipen hoor. Bang dat je huis minder waard word? 8)7

Anyhow, het perfecte moment, dat weet niemand natuurlijk.
Dat je een beetje voorzichtig mag zijn in deze tijd, lijkt me wel prima.

[...]

Dat zegt helemaal niemand.
Juist niet, ik ben in de markt voor een appartement als belegging, ik denk dat ik meer kans van slagen heb, als er minder mensen bezichtigen, dus dit is een mooie kans. Hetzelfde op de beurs, heb wat plukjes bijgekocht, tegen de markt in, als de beurs weer een daling inzet, koop ik weer bij.

Ik heb niets tegen zijn mening, maar hij komt elke keer met copy paste nieuwsberichten, soms met de halve waarheid. Ik zeg ook niet dat het de prijzen niet zullen dalen, die kans is er uiteraard, maar dat kun je nog niet voorspellen, niemand hier. Het kan vriezen, het kan dooien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

PWM schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:48:
[...]

Dat blijft het een sorry, kutkop, die ze gebruiken. De kop is namelijk gebaseerd op de verwachting van mensen die geen huis aan het kopen zijn. Totaal irrelevant.

Zoals ik hierboven al een keer had gezegd, in de overspannen steden geen probleem. Je gaat van 20 kopers naar 5-6, nog steeds genoeg. Maar in de normale gebieden, ga je opeens van 4-5 kopers naar 1 en dan is het echt wel krap.

Ik haal mijn huis na pasen van Funda :p
De Hypotheker heeft ook belang bij positieve berichten me dunkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:23
Het gaat om de toegang tot kapitaal, die is voor veel mensen afgesneden. Net op het moment dat hypotheek verstrekkers met oplossingen voor flexibele contracten en zzp’ers komen is er de Corona crisis.

Daarnaast zijn er de mensen die nu nog snel even een hypotheek oversluiten, dat geeft nog even een stijging in de aanvragen. Maar die komen voornamelijk van mensen met geld. Even de verbouwing tegen 1,07% financieren , die we anders cash hadden moeten aftikken.

De starters en flexibelen zijn de pineut , de voorraad is niet heel groot dus de prijzen dalen niet zo hard dat ze nu nog snel in kunnen stappen

Op het moment dat de prijzen gedaald zijn tot een niveau dat ze wel hadden kunnen betalen zijn ze hun baan kwijt of zijn de nieuwe constructies van de verstrekkers ‘tijdelijk ‘ niet beschikbaar

Met andere woorden ze hebben nog steeds geen toegang tot het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-10 09:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
CornermanNL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:50:
Het gaat om de toegang tot kapitaal, die is voor veel mensen afgesneden. Net op het moment dat hypotheek verstrekkers met oplossingen voor flexibele contracten en zzp’ers komen is er de Corona crisis.

Daarnaast zijn er de mensen die nu nog snel even een hypotheek oversluiten, dat geeft nog even een stijging in de aanvragen. Maar die komen voornamelijk van mensen met geld. Even de verbouwing tegen 1,07% financieren , die we anders cash hadden moeten aftikken.

De starters en flexibelen zijn de pineut , de voorraad is niet heel groot dus de prijzen dalen niet zo hard dat ze nu nog snel in kunnen stappen

Op het moment dat de prijzen gedaald zijn tot een niveau dat ze wel hadden kunnen betalen zijn ze hun baan kwijt of zijn de nieuwe constructies van de verstrekkers ‘tijdelijk ‘ niet beschikbaar

Met andere woorden ze hebben nog steeds geen toegang tot het geld.
Dit is een grote kans inderdaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:16

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Even een update van mijn huizenperikelen. Vrijdag stond het huis op funda in hartje centrum. Maandag wezen kijken, Dinsdag met mijn makelaar voor een tweede keer. Er waren zo'n 10 bezichtingen geweest volgens de makelaar en nog geen bod uitgebracht.

Woensdag bod uitgebracht onder de vraagprijs. In de middag een tegenvoorstel, ook iets onder de vraagprijs. Daar ben ik akkoord mee gegaan mits ze nog wat 'dingetjes' deden. Gingen zij weer mee akkoord.

Zo snel kan het gaan. Mijn makelaar zei dat het huis nog wel minstens 15k meer kon opbrengen.

Nu mijn eigen huis verkopen. Dat is echt in stelletje-starter range. Ik dacht dat het zo'n 220k ging opbrengen, maar een zelfde huis ging deze week van 239k voor 250k weg binnen twee weken. Blijkbaar is de onderdruk op mijn segment een stuk hoger dan in het segment waar ik in zit (300-350k).

In ieder geval blij en hopelijk straks extra blij als mijn huis 20k meer oplevert dan ik verwachtte :Y

Qua hypotheek vandaag gesprekje gehad. Ga waarschijnlijk stukje aflossingsvrij doen, dat scheelt toch wel veel en een stuk van mijn spaargeld dat na de verbouwing over is gebruiken om de hypo wat lager te houden. En dan elk jaar zo veel mogelijk aflossen.

Rente twijfel ik. 20 jaar is 1.65 ofzo, 30 jaar 1.85, dat scheelde een paar tientjes in de maand. Kan ook gewoon 1 of 10 jaar doen. Historisch gezien is dat het goedkoopst, maar het voelt stiekem toch wat volatiel.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
FunkyTrip schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:35:
Even een update van mijn huizenperikelen. Vrijdag stond het huis op funda in hartje centrum. Maandag wezen kijken, Dinsdag met mijn makelaar voor een tweede keer. Er waren zo'n 10 bezichtingen geweest volgens de makelaar en nog geen bod uitgebracht.

Woensdag bod uitgebracht onder de vraagprijs. In de middag een tegenvoorstel, ook iets onder de vraagprijs. Daar ben ik akkoord mee gegaan mits ze nog wat 'dingetjes' deden. Gingen zij weer mee akkoord.

Zo snel kan het gaan. Mijn makelaar zei dat het huis nog wel minstens 15k meer kon opbrengen.

Nu mijn eigen huis verkopen. Dat is echt in stelletje-starter range. Ik dacht dat het zo'n 220k ging opbrengen, maar een zelfde huis ging deze week van 239k voor 250k weg binnen twee weken. Blijkbaar is de onderdruk op mijn segment een stuk hoger dan in het segment waar ik in zit (300-350k).

In ieder geval blij en hopelijk straks extra blij als mijn huis 20k meer oplevert dan ik verwachtte :Y

Qua hypotheek vandaag gesprekje gehad. Ga waarschijnlijk stukje aflossingsvrij doen, dat scheelt toch wel veel en een stuk van mijn spaargeld dat na de verbouwing over is gebruiken om de hypo wat lager te houden. En dan elk jaar zo veel mogelijk aflossen.

Rente twijfel ik. 20 jaar is 1.65 ofzo, 30 jaar 1.85, dat scheelde een paar tientjes in de maand. Kan ook gewoon 1 of 10 jaar doen. Historisch gezien is dat het goedkoopst, maar het voelt stiekem toch wat volatiel.
10 kijkers nog wel, dat is dan nog redelijk in deze tijd. In welke regio is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Alles wat je bespaard door lagere rente extra aflossen. Als de rente dan hoger is als je moet oversluiten is het schuldbedrag lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

icarus007 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:55:
[...]

10 kijkers nog wel, dat is dan nog redelijk in deze tijd. In welke regio is dit?
Hartje Delft.

Ben er in ieder geval blij mee. Geen last van huizencrisis straks of sterk dalende huizenprijs omdat je ergens in een uithoek woont. Blijf er toch (hopelijk) lang wonen :)

[ Voor 28% gewijzigd door FunkyTrip op 09-04-2020 21:18 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gemiddeld zit men 10jaar in een huis, dus als je echt van plan bent om 30jaar in hetzelfde huis te blijven wonen kun je hem vastzetten voor 30jaar.
Zodra je gaat verhuizen kan men in de meeste gevallen de bestaande hypotheek 'meeverhuizen', maar vraag hiernaar bij je adviseur of dit wel mogelijk is anders vervalt deze optie sowieso. Misschien zijn de voorwaarden en rentes misschien toch wel voordeliger tegen die tijd dat je gaat verhuizen en dan heb je dus de afgelopen jaren misschien wel teveel betaalt omdat je voor 30jaar hebt gekozen, helaas kan niemand in de glazen bol kijken :)

Ik zou de gulden middenweg kiezen en 20jaar pakken (heb ik zelf ook gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Na 20 jaar heb je bij annuïteiten al ruim 60% afgelost. Terwijl tegelijk vanwege de inflatie alles de helft duurder geworden is. Bij een hypotheek van 3 ton houd je na 20 jaar dus nog een kleine 120k aan schuld over, die 'voelt' als een schuld van 80k in huidige Euro. Als je tussendoor niets zou hebben afgelost. Ik zou mij daar niet zo druk om maken.

Dus zelfs al zou je er 30 jaar blijven wonen, dan nog heeft een eventuele rentestijging na 20 jaar maar een beperkt effect. Aan de andere kant kost het ook weer geen kapitalen om de rente voor 30 jaar vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02:14
Rubbergrover1 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:14:
Na 20 jaar heb je bij annuïteiten al ruim 60% afgelost. Terwijl tegelijk vanwege de inflatie alles de helft duurder geworden is. Bij een hypotheek van 3 ton houd je na 20 jaar dus nog een kleine 120k aan schuld over, die 'voelt' als een schuld van 80k in huidige Euro. Als je tussendoor niets zou hebben afgelost. Ik zou mij daar niet zo druk om maken.

Dus zelfs al zou je er 30 jaar blijven wonen, dan nog heeft een eventuele rentestijging na 20 jaar maar een beperkt effect. Aan de andere kant kost het ook weer geen kapitalen om de rente voor 30 jaar vast te zetten.
Dat is volgens mij niet hoe een annuïteitenhypotheek werkt?

Het feit dat je met je annuïtaire betalingen al een groot deel hebt afgelost (uitgaande van geen extra aflossingen) betekent volgens mij niet dat je de rente niet meer over het volledige bedrag hoeft te berekenen. Mocht de rente na 20 jaar exorbitant hoog zijn dan val je dus alsnog vol in de prijzen en wordt dat rentepercentage niet enkel over de 40% berekend die nog niet is afgelost. Of zie ik dit wellicht fout?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Mesque schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:15:
[...]

Dat is volgens mij niet hoe een annuïteitenhypotheek werkt?

Het feit dat je met je annuïtaire betalingen al een groot deel hebt afgelost (uitgaande van geen extra aflossingen) betekent volgens mij niet dat je de rente niet meer over het volledige bedrag hoeft te berekenen. Mocht de rente na 20 jaar exorbitant hoog zijn dan val je dus alsnog vol in de prijzen en wordt dat rentepercentage niet enkel over de 40% berekend die nog niet is afgelost. Of zie ik dit wellicht fout?
Je ziet het fout.

Je betaald geen rente over niet-bestaande schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10 06:54
kabeltjekabel schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:32:
[...]

Je ziet het fout.

Je betaald geen rente over niet-bestaande schuld.
Correct. Heb het voor mijzelf ook uitgerekend. Wij hebben een vrij hoge hypotheek van 8 ton en na 20 jaar is de rente last nog ongeveer 400 euro per maand. Bij een verdubbeling van de rente (nu 1.9% dan evt 3.8%) betekent dat een stijging van € 400 per maand. Vind ik over 20 jaar te overzien. Zeker omdat dat in de laatste 10 jaar per maand rap afneemt door de hoge aflossing.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:02
B-Bandit schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:17:
[...]

Correct. Heb het voor mijzelf ook uitgerekend. Wij hebben een vrij hoge hypotheek van 8 ton en na 20 jaar is de rente last nog ongeveer 400 euro per maand. Bij een verdubbeling van de rente (nu 1.9% dan evt 3.8%) betekent dat een stijging van € 400 per maand. Vind ik over 20 jaar te overzien. Zeker omdat dat in de laatste 10 jaar per maand rap afneemt door de hoge aflossing.
Exact dit. Tevens zou je in de berekening het renteverschil tussen 20j en 30j vast moeten meenemen. Dat is momenteel zo'n 0.3% (op een gemiddelde rente van 1.68% a 20 jaar, dus al snel richting de 20%). Vervolgens moet de rente na 20 jaar dusdanig toenemen + het verschil over het rente verschil over de eerste 20 jaar. Vervolgens komt er nog een leuke inflatie factor overheen en tel uit je winst ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Junia op 10-04-2020 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Inderdaad, dit is juist exact hoe annuïteiten werkt.
Junia schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:29:
[...]

Exact dit. Tevens zou je in de berekening het renteverschil tussen 20j en 30j vast moeten meenemen. Dat is momenteel zo'n 0.3% (op een gemiddelde rente van 1.68% a 20 jaar, dus al snel richting de 20%). Vervolgens moet de rente na 20 jaar dusdanig toenemen + het verschil over het rente verschil over de eerste 20 jaar. Vervolgens komt er nog een leuke inflatie factor overheen en tel uit je winst ;)
Het verschil in lasten tussen 20 en 30 jaar is ook weer niet zo heel groot. De rente is dan welliswaar lager, maar de aflossing per maand is juist weer iets hoger. Tel je daarbij ook de lagere renteaftrek bij op, dan is het verschil in nettolasten nog maar klein. (Maar dit verschil groeit wel in de loop der jaren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Thanks voor de uitleg :) Ik ging (met mijn rente 20 jaar vast) voor het gemak maar uit van het worst case scenario met in het achterhoofd dat ik na 20 jaar het resterende deel sowieso al grotendeels kwijt wil zijn middels extra aflossingen, maar goed om te weten dat dat niet per se nodig is om grote klappen te voorkomen (uiteraard afhankelijk van in hoeverre de rente gaat stijgen tegen die tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-10 01:00
Aan die inschrijving van de hypotheek heb je helemaal niks meen ik. Vaak is de inschrijving hoger dan de hypotheek (ook bij aanvang). Scheelt in de notariskosten wanneer je nog eens uit wilt bouwen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mesque schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:27:
Thanks voor de uitleg :) Ik ging (met mijn rente 20 jaar vast) voor het gemak maar uit van het worst case scenario met in het achterhoofd dat ik na 20 jaar het resterende deel sowieso al grotendeels kwijt wil zijn middels extra aflossingen, maar goed om te weten dat dat niet per se nodig is om grote klappen te voorkomen (uiteraard afhankelijk van in hoeverre de rente gaat stijgen tegen die tijd).
Hoe zit het met de zorgplicht van je bank/adviseur als je blijkbaar geen idee hebt hoe renteberekeningen werken? Is dit nog steeds "de norm" van huizenkopers, gewoon klakkeloos tekenen zonder het te begrijpen of ook maar te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
FunkyTrip schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:14:
[...]

Hartje Delft.

Ben er in ieder geval blij mee. Geen last van huizencrisis straks of sterk dalende huizenprijs omdat je ergens in een uithoek woont. Blijf er toch (hopelijk) lang wonen :)
Anderzijds, wel vreemd dat van de 10 kijkers jij de enige bent die biedt, ben jij nou zo slim of zijn die anderen dom :) maargoed iedereen heeft uiteraard zijn redenen.

Verschil tussen 20 en 30 jaar is niet groot, dan zou ik voor 30 jaar gaan en een aanbieder nemen waarbij je de rente kunt meenemen bij verhuizen, want dat ga je zeker in 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
RemcoDelft schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:36:
[...]

Hoe zit het met de zorgplicht van je bank/adviseur als je blijkbaar geen idee hebt hoe renteberekeningen werken? Is dit nog steeds "de norm" van huizenkopers, gewoon klakkeloos tekenen zonder het te begrijpen of ook maar te lezen?
Mooie sneer. De exacte cijfermatige wijze van berekening van de annuïteit bij een rentewijziging kan ik niet in mijn hypotheekvoorwaarden terugvinden en zoals hierboven uitgelegd is dit naar verwachting in mijn geval ook niet heel relevant. Voor het gemak ben ik voorzichtigheidshalve daarom maar van een mogelijk forse stijging na 20 jaar uitgegaan.

Een beetje voorbarig om daaruit de conclusie te trekken dat ik klakkeloos getekend zou hebben zonder te begrijpen wat het product inhoudt of überhaupt stukken goed te hebben gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

icarus007 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:46:
[...]

Anderzijds, wel vreemd dat van de 10 kijkers jij de enige bent die biedt, ben jij nou zo slim of zijn die anderen dom :) maargoed iedereen heeft uiteraard zijn redenen.
1 viel al af. Die kwam ik tegen en zeiden dat ze eigenlijk toch meer zon op hun balkon willen hebben ;)

En de verkopers (erfgenamen) hadden geen zin om lang te wachten. Bij een goed bod gingen ze niet wachten of ze toch niet 1000 euro meer konden vangen ergens. Aldus de makelaar. En bij dag 3 had ik dus al een mondeling akkoord. Dus die anderen moesten wel snel zijn dan.

[ Voor 7% gewijzigd door FunkyTrip op 10-04-2020 12:32 ]

Dit dus.

Pagina: 1 ... 56 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.