Grappig dat je je post afsluit met:
Nu ben ik alles behalve een expert en super ingelezen op dit idee
Banken zijn dat waarschijnlijk iets meer, dus die zullen wel iets beter weten waar we mee te maken hebben.
Hypotheekrente omhoog: Tot dusver marginaal, ik heb in februari getekend 20 jaar voor 1.89. Dat is nu nog 1.85 bij dezelfde verstrekker. 4 jaar geleden had ik ook een "enorm goede deal" tegen 2.75%, dus zolang het onder de 2.5% blijft zal iedereen die voor 2010 gekocht heeft er nog op vooruit gaan qua rente.
"Tot dusver", gevolgd door een N=1 opmerking, zegt helemaal niks.
Er zijn nog altijd heeel veel woningen die getekend hebben voor een ~2% rente in de afgelopen 2-3 jaar. Met 2,5% gaat die groep er niet op vooruit.
Het gaat niet om een "tot dusver", men speculeert over de
toekomst.
Woonvoorkeuren veranderen: Ze zeggen al dat ze hier weinig over kunnen zeggen, speculeer er dan niet mee..
Even verder lezen dan. Het stuk over ouderen, die soms alleenstaand nog een volledige gezinswoning behouden ook als ze dit niet zelf willen, is denk ik een belangrijke. Die bovenal ontzettend veel betekend voor de woningvoorraad die vooral starters zoeken.
Bevolkingsprognoses omlaag: Speculatief again. Volgens mij zijn de sterftecijfers nog niet heel anders dan bijvoorbeeld 2 jaar geleden met influenza. Tuurlijk er is meer aan de hand, maar als je kijkt bij de feiten en cijfers van het RIVM is het niet zo dat het 10x zo erg is volgens mij:
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers
Ook hier: lees verder. Het gaat niet om het sterftecijfer, maar om de grotere effecten van een recessie. De 'polen' gaan terug, expats worden minder aangetrokken.
Ook hier kijk je enkel naar de cijfers "tot dusver". Als er een tweede golf komt, en misschien wel meer, en deze situatie houdt nog een paar maanden vast, dan gaat dat ook het sterftecijfer effect hebben.
Uiteindelijk zal de tijd het leren, wat ik bizar vindt, is dat een bank dit soort artikelen publiceert. Het is een soort van self fulfilling prophecy in mijn optiek. Tuurlijk de markt ligt nu een beetje op slot, maar in Nederland is er nog geen lockdown, kan je nog steeds huizen bezichtigen als je dat wilt (mits 1,5m afstand) en een Makelaar + 2 kijkers is gewoon de toegestane 3 personen. Uiteindelijk is er nog steeds een woning tekort, gaan we net zo kelderen als in 2008? Ik denk het niet, toen zat er veel meer achter op het financiele vlak. Nu krijgt de economie een optater, maar dat is meer een gevolg van de economie die ook op slot gaat.
Een beetje op slot?

Qua woningaanbod was dit de laatste spijker in de kist
Ik vind het helemaal niet bizar dat banken dit soort dingen onderzoeken en publiceren. Bij 'mooi weer' doen ze dat ook ieder kwartaal, met dezelfde gokjes en verwachtingen, en daar slikt iedereen het als zoete koek. Want de bank verwacht dat mijn huis meer geld waard is, joepie!
Er zit al veel meer achter op het financiele vlak als dat het nu doet blijken.
- De bijbehorende beurscrash heeft volgens ABN nu al effect op beleggers
- Ook de woningzoekers die veel prive vermogen (benodigd voor de kosten koper) hadden belegd, merken dit nu
- Zuid-Europa maakt gi-gan-tisch veel schulden om mensenlevens te redden. Wie gaat dat straks betalen?
- Welk effect gaat dit straks hebben op rentes? Op de waarde van de euro?
- En dan nog het stukje Verenigde Staten. In de USA is het aantal werklozen fors groter. Nu al, welk effect heeft dit straks? Ook het aantal doden loopt harder op. Ook daar is men massaal geld aan het bijdrukken. En de USA heeft een gigantisch effect op de wereldeconomie, zie 2008.
Kijk niet naar 'nu', maar kijk naar alle problemen die dit virus economisch gezien veroorzaakt en verzin een oplossing daarvoor... dat is niet makkelijk.