Funda traffic is niet enorm veelzeggend. Ik kijk nu ook wat er gebeurd maar ik heb nog geen makelaar gebeld, en voorlopig doe ik dat ook niet. Maargoed, maak daar van wat je wil.icarus007 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:09:
[...]
Hij quote Funda die aangeeft dat de traffic weer op niveau is van voor de crisis, en geeft een voorbeeldje uit zijn omgeving, maar kern van verhaal is traffic die weer op gang komt. Dat is denk ik ook wel te begrijpen, omdat mensen eraan "gewend" raken, eerste 2 weken was het een schok en werd alles uitgesteld, maar nu met het uitzicht op nog 4 weken binnen zitten en mischien wat langer, beseffen mensen dat ze het ermee moeten doen, de nieuwe werkelijkheid voorlopig, met het vooruitzich dat ergens in Mei?Junie weer betere tijden komen. Kijk naar China, daar heeft men ook weer de draad opgepakt na 2-3 maanden...
Wat betreft het virus... Er zijn een aantal fundamentele verschillen tussen China en de rest van de wereld. De regio die daar is afgesloten is van formaatje Spanje terwijl de rest van het land lekker door functioneerde.
China had compensatie, veeeeel meer daadkracht (dan het westen met hun democratieën), en een periode waarin sowieso weinig geproduceerd werd. En ook in China is nog het niet volledig weg.
Meanwhile treft het virus nu Europa's belangrijke financiële plekken. EN de belangrijke plekken in de USA. Er zijn nu al fors meer doden in Italië alleen dan in China. En daar zijn we nog niet aan de top van de grafiek.
Wij betalen mensen nu door omdat Nederland er geld voor heeft. Behalve de (voornamelijk) jongeren met een 0-uren contract natuurlijk. Hier redden we bedrijven en mensen.
Italië en Spanje kunnen dat niet. Je weet niet hoe ver dat gaat. De rest van de EU krijgt een zwaardere nasleep dan wij, en dat trekt de waarde van een euro en de rentes mee.
Alle landen zijn tot nu toe alleen maar aan het proberen levens te redden, koste wat het kost. Wat het kost? Die discussie komt nog, zeker voor de westerse economieën. Wat voor gevolg dat gaat hebben weet niemand. Wat je wel weet is dat die gevolgen nog moeten beginnen.
Wie weet worden de rentes nog wel lager en slaan we ons er als Nederland wel goed doorheen en blijft de vraag gigantisch omdat we blijven weigeren bij te bouwen. Ja, dan stijgen de prijzen misschien nog wel verder.
Zelf denk ik dat dat iedere prijsdaling (en stijging) in de Nederlandse woningmarkt correleert met financiële (on)rust en dat is een periode die we tegemoet gaan.
Je hoeft mij er niet op te geloven, maar lees anders eens de papers van Rabo, ABN, etc. Dit heeft impact op de complete economie, de woningmarkt plakt daar zeker in Nederland sterk tegen aan vast.
De 'dip' waar je het over hebt, is nog niet eens begonnen. Dus, welke 'nieuwe werkelijkheid'? We zitten nog in dezelfde werkelijkheid. Wat je nu ziet is economische onrust wat een beetje druk van de ketel haalt (met name overbieden), maar inderdaad geen klap voorstelt.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW