Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MaStar
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:00
Ontwikkelingen Huizenmarkt - ik verlang terug naar de jaren 2014 - toen je nog gewoon 10 huizen kon gaan kijken en bij eentje een bod (onder vraagprijs) kon neerleggen :') Voor 150.000 minder dan nu.... Bizar

[Voor 9% gewijzigd door MaStar op 31-03-2020 15:43]

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 16:37
Kan nog steeds. Hangt wel af van de regio waar je je bevindt :)

• SvMp
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:25:
[...]

Dit is volledig afhankelijk van politieke beslissingen, en daarin speelt Nederland een enorme rol als je de EU-toppen van nu volgt.

Gaan we mee met Italie en Spanje, dan gaan we nog meer miljarden bijprinten, en daalt de rente alleen maar verder.
Houdt Rutte (en met hem meer landen in Noord-Europa) stand, dan worden de landen onzekerder en zullen rentes waarschijnlijk gaan stijgen.
Nederland heeft niets te vertellen binnen de EU. Hypotheekrentestijgingen zullen komen doordat de rente op een gegeven moment niet meer verder naar beneden kan, en kredietverstrekking te risicovol wordt om lage rente te handhaven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:50

T-Infinity

Heen en weer....

MaStar schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:42:
Ontwikkelingen Huizenmarkt - ik verlang terug naar de jaren 2014 - toen je nog gewoon 10 huizen kon gaan kijken en bij eentje een bod (onder vraagprijs) kon neerleggen :') Voor 150.000 minder dan nu.... Bizar
Met een hypotheekrente van 4.0%, nou nee dank je... Het optimum (lage rente, nog acceptabele huizenprijzen) lag toch wel wat later volgens mij. 2017/2018 mss?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15:15

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Modbreak:Mensen, ik snap de verleiding, maar probeer het hier over de woningmarkt an sich te hebben en niet de persoonlijke aan- en verkoopervaringen. Daar zijn al twee andere topics voor.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Mark31
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 16:29
Herkenbaar, wij ook hier in 2014 gekocht ons huis.
Hebben maarliefst 3 x gekeken (ja ik ben echt een twijfelaar en moet ergens altijd 100% achterstaan)
Dat zou anno nu niet meer kunnen.
Veel huizen zijn al verkocht voordat ze op Funda komen hier.

@T-Infinity
Nee, in 2014 lag de Hypotheekrente op 3,19 % voor 30 jaar, vind ik echt meevallen.

[Voor 25% gewijzigd door Mark31 op 31-03-2020 16:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Mark31 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:25:
[...]

@T-Infinity
Nee, in 2014 lag de Hypotheekrente op 3,19 % voor 30 jaar, vind ik echt meevallen.
Nee

Bron: https://www.homefinance.n...eekrente-onder-2-procent/
Aantal andere bronnen gecheckt die vergelijkbare trend tonen.

• Mark31
T-Infinity schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:43:
[...]

Nee

[Afbeelding]
Vreemd wij hebben hypotrust in 2014
30 jaar vast voor 3,19 procent.
Lieg echt niet.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online

Richh

HODL

T-Infinity schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:43:
[...]

Nee

[Afbeelding]
Je kijkt hier naar gemiddelden, niet naar de laagste cijfers.
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:48:
Kan nog steeds. Hangt wel af van de regio waar je je bevindt :)
Zelfs in Zeeland en Noord-Groningen is het door opdrogen van de markt niet makkelijk om 10 woonhuizen voor minder dan 1.5 ton te vinden. En dat zijn toch echt wel uitzonderingslocaties.

[Voor 27% gewijzigd door Richh op 31-03-2020 16:49]

• Mark31
Ow wacht ik weet het al wij hebben NHG.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:48:
[...]

Zelfs in Zeeland en Noord-Groningen is het door opdrogen van de markt niet makkelijk om 10 woonhuizen voor minder dan 1.5 ton te vinden. En dat zijn toch echt wel uitzonderingslocaties.
Het ging om een bod 1,5 ton lager dan nu. Niet om huizen onder de 1,5 ton.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Richh schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:48:
[...]

Je kijkt hier naar gemiddelden, niet naar de laagste cijfers.
volgens mij niet. de bron meldt dat het om de laagste gaat.

Heb ook even bij Obvion hypotheken gekreken. die zat ook op 4.8% voor NHG 30 jaar, in 2014

• TweakerDwayne
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 13:12
T-Infinity schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:03:
[...]

volgens mij niet. de bron meldt dat het om de laagste gaat.

Heb ook even bij Obvion hypotheken gekreken. die zat ook op 4.8% voor NHG 30 jaar, in 2014
Ik heb eind 2014 gekocht met 3,6% rente (NHG) met een rentevaste periode van 15 jaar.

• NNCi
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 01-06 14:59
Ik heb vrienden die daarop wachten...

• MaStar
NNCi schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:47:
[...]

Ik heb vrienden die daarop wachten...
Nog steeds zeker.. Al jaren :') Of wat bedoel je?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NNCi
  • Laatst online: 01-06 14:59
MaStar schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:47:
[...]

Nog steeds zeker.. Al jaren :') Of wat bedoel je?
Het zijn starters die niet op het hoogtepunt in willen stappen

• MaStar
NNCi schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:50:
[...]

Het zijn starters die niet op het hoogtepunt in willen stappen
Wie zegt dat dit een hoogtepunt is? In Randstad blijft deze vraag hoger dan het aanbod :)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dat zijn net de mensen die nooit een nieuwe CPU of GPU kopen omdat de volgende altijd sneller is. ;) Als je 2 jaar terug ingestapt was, dan had je nu al overwaarde gehad.

• MaStar
Señor Sjon schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:52:
Dat zijn net de mensen die nooit een nieuwe CPU of GPU kopen omdat de volgende altijd sneller is. ;) Als je 2 jaar terug ingestapt was, dan had je nu al overwaarde gehad.
Zeker... daarom . Kan je lang wachten :')

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:52:
Ik werd 2 jaar geleden (winter 2017) voor gek verklaard dat ik een appartement kocht in Amsterdam. Veel vrienden en kennissen vonden het maar dom dom dom om op het hoogtepunt van de markt iets te kopen, wachten was volgens hun veel beter.

Vlak voor de corona crisis zeiden ze weer hetzelfde.. ja ik ga nu echt niet kopen... en dan ondertussen tegen mij zeggen dat ik zo'n geluk gehad heb. NEE, ik heb gecalculeerd 'risico' genomen.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10:00
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:32:
Dat gaat goed zolang de markt blijft groeien. (En de rente blijft dalen.) En de mensen het idee hebben dat die prijzen blijven groeien. Maar zodra de prijzen min of meer stabiliseren, beginnen de problemen. Dan heb je de eerste tijd nog wel een hoop mensen die overwaarde hebben uit de oude situatie, maar alle nieuwkomers (en mensen die nog niet zo lang in een koopwoning zitten) creëren nog maar weinig bubbel overwaarde. Die zullen dus niet snel kunnen doorgroeien naar een woning van 4-5 ton, laat staan naar een woning van 6-7 ton (omrekenen mag natuurlijk niet meer, maar dan heb je het over 1½ miljoen gulden).
Ik denk dat de prijsstijgingen van huizen mensen het gevoel geven dat het normaal is om van een 'starterswoning' van 3 ton over te stappen naar een van 5 ton, en daarna naar een van 7 ton.

Maar als je er naar kijkt als een 'wedstrijd' tussen de huizenprijzen en je loongroei, is het beter te begrijpen. Hoger opgeleiden beginnen met een vrij hoog salaris, maar daarna is de loonstijging vrij regelmatig en bescheiden. Tenzij ze een stap naar management maken, en dat kan per definitie niet iedereen doen (hoewel je bij sommige bedrijven een andere indruk krijgt).

Stel je kunt als 'starterkoppel' een huis van 300k kopen. Als over 10 jaar je verzamelinkomen 10% harder is gestegen dan de huizenprijzen kun je een huis kopen dat nu 330k waard is. Tegen die tijd is door inflatie dat huis in euro's 400k waard, dus het voelt als een hele stap, maar eigenlijk is het niet zo'n hele grote.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 14:09
michie1 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:22:
[...]
Hoger opgeleiden beginnen met een vrij hoog salaris, maar daarna is de loonstijging vrij regelmatig en bescheiden. Tenzij ze een stap naar management maken, en dat kan per definitie niet iedereen doen (hoewel je bij sommige bedrijven een andere indruk krijgt).
Sorry hoor, maar hier moet ik echt even op reageren.

Starterslonen liggen juist behoorlijk dicht bij elkaar. Na een aantal jaar werkervaring groeit het salaris van hoger opgeleiden juist veel harder dan van middelbaar- of praktisch opgeleiden en worden de verschillen veel en veel groter.

• MaStar
Requiem19 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:28:
[...]

Ik werd 2 jaar geleden (winter 2017) voor gek verklaard dat ik een appartement kocht in Amsterdam. Veel vrienden en kennissen vonden het maar dom dom dom om op het hoogtepunt van de markt iets te kopen, wachten was volgens hun veel beter.

Vlak voor de corona crisis zeiden ze weer hetzelfde.. ja ik ga nu echt niet kopen... en dan ondertussen tegen mij zeggen dat ik zo'n geluk gehad heb. NEE, ik heb gecalculeerd 'risico' genomen.
Zou je nu nog instappen? Prijzen inmiddels weer 10% verder gestegen. Prognose was ook dat het verder zou stijgen nog 2 jaar....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 13:46
MaStar schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:22:
[...]

Zou je nu nog instappen? Prijzen inmiddels weer 10% verder gestegen. Prognose was ook dat het verder zou stijgen nog 2 jaar....
Kan jij mij vertellen wat de prijzen gaan doen?
Als je vertelt dat ze dalen, stap ik niet in, als je vertelt dat ze nog verder gan stijgen stap ik in :)
Je weet het gewoon niet van te voren, als je nu niet instapt en de prijzen stijgen verder baal je dat je de trein hebt gemist. Als je nu wel instapt de prijzen dalen, dan baal je dat je te vroeg bent ingestapt. Het is net als de beurs, als we zouden kunnen voorspellen, werden we allemaal rijk. Maar feit is dat verschillende mensen obv zelfde informatie andere conclusies trekken en beslissingen nemen. Om een aandeel te kopen, moet de ander verkopen, ben jij nou slim of de ander dom....... het enige wat een feit is dat de rente laag staat, en dat maakt duurdere woningen betaalbaar en de rest is glazen bol kijken, en op termijn stijgen de woningen ALTIJD, je moet alleen niet de pech hebben dat je op een dieptepunt MOET verkopen door omstandigheden, anders is het zelfs een eventuele aanvulling op de pensioen (overwaarde verzilveren en kleiner wonen als je de 70 bent gepasseerd)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:56
icarus007 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:57:
[...]

Kan jij mij vertellen wat de prijzen gaan doen?
Als je vertelt dat ze dalen, stap ik niet in, als je vertelt dat ze nog verder gan stijgen stap ik in :)
Je weet het gewoon niet van te voren, als je nu niet instapt en de prijzen stijgen verder baal je dat je de trein hebt gemist. Als je nu wel instapt de prijzen dalen, dan baal je dat je te vroeg bent ingestapt. Het is net als de beurs, als we zouden kunnen voorspellen, werden we allemaal rijk. Maar feit is dat verschillende mensen obv zelfde informatie andere conclusies trekken en beslissingen nemen. Om een aandeel te kopen, moet de ander verkopen, ben jij nou slim of de ander dom....... het enige wat een feit is dat de rente laag staat, en dat maakt duurdere woningen betaalbaar en de rest is glazen bol kijken, en op termijn stijgen de woningen ALTIJD, je moet alleen niet de pech hebben dat je op een dieptepunt MOET verkopen door omstandigheden, anders is het zelfs een eventuele aanvulling op de pensioen (overwaarde verzilveren en kleiner wonen als je de 70 bent gepasseerd)
Het is juist andersom: De lage rente maakt betaalbare woningen duurder.
Van Dale:
be·taal·baar (bijvoeglijk naamwoord) 1te betalen, niet duur

Ik ken geen enkel ander product waarbij geadverteerd wordt dat de prijs wel meevalt als je het in 360 maandelijkse termijnen betaalt. Het hele gebruik van het woord slaat ook niet op de letterlijke betekenis "niet duur", maar uitsluitend op de maandbetalingen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 12:19
Een woning van 350K met lage rente is toch net zo betaalbaar als een woning van 250K met hoge rente, als de maandlasten hetzelfde zijn? Je koopt immers niet met eenmalige betaling.

[Voor 14% gewijzigd door mister_S op 31-03-2020 23:42]

• osbourne1903
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:01
mister_S schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:41:
Een woning van 350K met lage rente is toch net zo betaalbaar als een woning van 250K met hoge rente, als de maandlasten hetzelfde zijn? Je koopt immers niet met eenmalige betaling.
Precies! Een vriend van mij betaalt per maand bruto 1054 euro voor een woning van 250k (10 jaar vast, 3%, ergens in 2015/2016 gekocht). Hij schrok toen ik een woning van 325K ging kopen terwijl de bruto maandlasten bijna gelijk zijn aan elkaar aangezien mijn rente gelijk is aan 1,35%.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MaStar schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:38:
[...]

Hoebedoel je dit, dat de betaal capaciteit gaat instorten? Ik voorzie nog geen dalende huizenprijzen als ik eerlijk ben. Dit is echt een andere crisis dan anders.
Op het moment dat XX% van Nederland werkeloos is dan heeft men niet zo veel betaalcapaciteit om een hypotheek te betalen. Het aantal mensen dat dus via een hypotheek in staat is om een bepaald bedrag neer te leggen voor een hut zal dus slinken.

Gevolg, dalende huizenprijzen en/of 'investeerders' die in het gat duiken (2012-13 on sterioids)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:01

3x3

Tenzij je voor meerkosten de rente voor 30 jaar vastlegt heeft een woning van 350K aankoop meer risico's op meerkosten als de rente normaliseert of hoger wordt. De schuld op zo'n huis is groter, dus is je rente-risico groter.

Een huis dat voor 350K ipv 250K in de boeken staat heeft ook nog een andere vorm van kosten die veel aspirant kopers niet zien. Namelijk belasting, woningwaarde is de grondslag voor heel veel lokale belastingen maar ook bijvoorbeeld voor het eigen woning forfait.

Dus persoonlijk zou ik liever een woning kopen hebben van 250K dan 350K bij gelijke maandlasten voor de hypotheek. Betalen voor het lenen van tot wel 100% van de investeringskosten van iets, is een dienst die mij wel wat waard is.

Daarentegen heb je met de overheid een ongelijke rechtsverhouding, is de overheid de laatste jaren zeer agressief aan het tax-seeken op de huizenmarkt en is er in de huizenmarkt in vergaande mate sprake van fiscale onbetrouwbaarheid door de overheid. Daarom is een zo klein mogelijke grondslag voor alle belastingagressie wel zo fijn.

| live and give like no one else |

• icarus007
3x3 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 00:02:
[...]

Tenzij je voor meerkosten de rente voor 30 jaar vastlegt heeft een woning van 350K aankoop meer risico's op meerkosten als de rente normaliseert of hoger wordt. De schuld op zo'n huis is groter, dus is je rente-risico groter.

Een huis dat voor 350K ipv 250K in de boeken staat heeft ook nog een andere vorm van kosten die veel aspirant kopers niet zien. Namelijk belasting, woningwaarde is de grondslag voor heel veel lokale belastingen maar ook bijvoorbeeld voor het eigen woning forfait.

Dus persoonlijk zou ik liever een woning kopen hebben van 250K dan 350K bij gelijke maandlasten voor de hypotheek. Betalen voor het lenen van tot wel 100% van de investeringskosten van iets, is een dienst die mij wel wat waard is.

Daarentegen heb je met de overheid een ongelijke rechtsverhouding, is de overheid de laatste jaren zeer agressief aan het tax-seeken op de huizenmarkt en is er in de huizenmarkt in vergaande mate sprake van fiscale onbetrouwbaarheid door de overheid. Daarom is een zo klein mogelijke grondslag voor alle belastingagressie wel zo fijn.
Als je de rente vastzet voor 10 jaar, en je lost af dab heb je na 10 jaar toch 30% afgelost en kan je een eventuele rente verhoging toch beter dragen? Plus, na 10 jaar mag ik hopen dat je ook nog eens minimaal 25% meer verdient door loonsverhogingen elk jaar (compound) dus tel uit je winst

Acties:
  • +5Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
- Mits de rente niet stijgt. Dus rentevastperiode tot einde looptijd.
- Mits er 100% (zekere) aflossing is. Zodat je aan het einde van de looptijd niet met een dure herfinanciering zit
- Lokale belastingen en verzekeringen zijn duurder. En het onderhoud mogelijk ook.
- Met een lagere rente en een duurder huis, komt sneller het moment dat het woningforfait hoger is dan de HRA.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Laatst online: 15:59
osbourne1903 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:59:
[...]

Precies! Een vriend van mij betaalt per maand bruto 1054 euro voor een woning van 250k (10 jaar vast, 3%, ergens in 2015/2016 gekocht). Hij schrok toen ik een woning van 325K ging kopen terwijl de bruto maandlasten bijna gelijk zijn aan elkaar aangezien mijn rente gelijk is aan 1,35%.
NEE, NEE, NEE en nog eens NEE!!!
Had ik al NEE gezegd? >:)

En ik heb het hier al meermaals uitgelegd, de laatste keer zelfs erg kort geleden:

De koopprijs moet je altijd, ik herhaal ALTIJD voor de volle 100% betalen, vroeger of later, maar altijd voor DE VOLLE 100%.
De rentekosten die er in totaal ontstaan tijdens de looptijd van de hypotheek, zijn echter op het moment van aanschaf vaak niet bekend. Slechts een annuiteitenhypotheek met vaste rente over de complete looptijd van 30 jaar en restschuld 0€ kent een vooraf tot op de cent exact bekende rentelast. En dan moet je geen enkele tussentijdse extra aflossing doen, want die verandert ineens alles.
Maar het voorbeeld van @osbourne1903 is heel mooi om te laten zien, dat die koper met de lagere hypotheek en hogere rente (10 jaar vast !!) hier in het voordeel is.
Stel dat beide kopers in dit voorbeeld na 10 jaar moeten gaan verlengen met een rente van 2%. Dan gaat de koper van het duurdere huis ineens meer rente betalen, terwijl de koper van het goedkopere huis flink minder rente betaalt.
Van het rentenadeel is ie dan af, maar van de lagere koopprijs geniet ie nog steeds!! (win-win ;) )
(als de rente na 10 jaar ineens 6 of 8% is, dan is dat voor de 3% lener een vervelende tegenvaller, maar voor de 1,35% lener wellicht de nekslag en einde eigen huis sprookje)

Niet alleen de verlenging van de rentevastperiode, maar ook extra aflossingen zijn altijd, ik herhaal ALTIJD in het voordeel van de hypotheekgever met de hogere rente. Hij bespaart namelijk per afgeloste € meer rentekosten dan de hypotheekgever met de lagere rente.
(om het niet al te ingewikkeld te maken, laat ik het begrip "contante waarde" hier even buiten het verhaal. Da's meer voor gevorderden, en verandert aan de kern ervan niets)

De koppigheid van sommige tweakers om op dit punt aan een pertinente onwaarheid te blijven vasthouden, begint me eerlijk gezegd zo langzaam een beetje te storen. Vandaar m'n hoge CAPS-LOCK-QUOTE. O-) :+

Edit: @SvMp haalt de HRA er terecht bij. Niet alleen tov het eigen woningforfait, maar op zichzelf heeft de koper met de hogere rentelast en lagere aflossing/koopprijs al het voordeel van een hoger HRA bedrag.
Met die enorm lage rente van vandaag de dag stelt de HRA niet veel meer voor, omdat de maandlast overwegend uit aflossing bestaat.

[Voor 8% gewijzigd door Vanoverdegrens op 01-04-2020 01:16]

gezocht: Panasonic GM5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

icarus007 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 00:15:
[...]

Als je de rente vastzet voor 10 jaar, en je lost af dab heb je na 10 jaar toch 30% afgelost en kan je een eventuele rente verhoging toch beter dragen? Plus, na 10 jaar mag ik hopen dat je ook nog eens minimaal 25% meer verdient door loonsverhogingen elk jaar (compound) dus tel uit je winst
Lees je eerst eens in in het fenomeen annuïteitenhypotheek, nog te verdienen geld via een mogelijk te krijgen loonsverhoging al mee rekenen vind ik risicovol. Verder; gezin/kinderen kosten tijd en geld.

• MaStar
GoldenSample schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:59:
[...]

Op het moment dat XX% van Nederland werkeloos is dan heeft men niet zo veel betaalcapaciteit om een hypotheek te betalen. Het aantal mensen dat dus via een hypotheek in staat is om een bepaald bedrag neer te leggen voor een hut zal dus slinken.

Gevolg, dalende huizenprijzen en/of 'investeerders' die in het gat duiken (2012-13 on sterioids)
Met alle steunmaatregelen van de overheid gebeurd dat voorlopig in ieder geval niet ;)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
Meen je dit nu echt?

Oke, gaan we even rekenen;
Inkomen; 60K
Financiering; 100% (aanvankelijk)
Huis; 300K @ 3% vs 75K @ 20,2%
Maandlast; €1265 vs €1265
Overdrachtsbelasting; €6K vs €1,5K (ka ching, €4,5K bespaard!)
Die €4,5K kan ik direct in de hypotheek vermalen waardoor die 'maar' 70,5K wordt. Maandlast; €1190. Maar omdat ik gewoon €1265 kan dragen doe ik niet 30 jaar @ 20,2% maar 10 jaar @ 17,9%. Na die 10 jaar is het huis volledig van mij.... Veel eerder nog omdat ik tussendoor gewoon een paar keer m'n vakantiegeld erin stort waardoor LTV zeer snel zeer gunstig wordt (= lagere rente) en ik met die €4800 vakantiegeld gewoon ~7% van de hypotheek kan aflossen. Mochten de prijzen weer gaan stijgen en de rente dalen... dan gaat mijn LTV vanzelf al zeer goed.

In het geval van 300K kun je vakantiegeld storten wat je wilt... het effect is >4x zo klein...

Beetje extreem voorbeeld maar hopelijk land het idee...

[Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-04-2020 01:30]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:24

FreakNL

Well do ya punk?

Eens. Ik zit ook nog “vast” aan een rente van 3.6. Maar dat is op een schuld van 150k, woning is 310k waard (nog wel).

Iets groters in de buurt met een eigen oprit en een kamer extra kost minimaal 400k. Dan ga ik maar ietsje meer betalen dan nu maar ga ik weer wel een schuld aan van 30 jaar. Ben nu 41 , en heb afgelopen jaar wel wat rondgekeken maar ben blij dat ik de stap toch niet gezet heb... Tis ook niet dat we slecht zitten met 125m2, alles vernieuwd en tuin op het zuiden. Auto kan niet permanent voor de deur en mis soms wat ruimte... Maar opruimen doet ook wonderen en de auto kan wel tijdelijk voor de deur bij uitladen en dergelijke (autoluw hofje)... Ik blijf ff zitten waar ik zit.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Laatst online: 15:59
@kabeltjekabel prima extreem voorbeeld. In de begin '80er jaren, na de huizencrash hoofdzakelijk veroorzaakt door de extreem gestegen rente (icm met een recessie) waren de huizen vrij goedkoop, maar de rente erg hoog (12-14%). In het begin had je dan een hoge rentelast en loste weinig af. Door de HRA teruggave (geheel of deels) als extra aflossing te benutten, daalde de rentelast flink en werd de maandlast al na enkele jaren prima te dragen. De vreselijk hoge aflossing van een peperduur huis, schud je niet zo eenvoudig af, zoals jouw extreme berekening laat zien.

Mijn eigen situatie: in '03 vrijstaand huisje met kelder op leuk kaveltje gebouwd, kosten ~220k€, hypotheek ~190k€. Rente ~4,5% (2 componenten, bank en staatslening)
Maandlast aanvankelijk ~970€ (Duitsland kent geen HRA, dus bruto=netto).
8 x 4090€ = 32720€ subsidie (8x jaarlijks uitgekeerd)
Moet je eens uitrekenen hoe lekker vlot je rentelast daalt, als je naast de normale aflossing die 4090€ als extra aflossing gebruikt. :)
Na 10 jaar was mijn/ons huis tot op een halve ton afgelost. Daarna wegens scheiding nog maar 10k eraf. (en 50% huis mijn/50% ex) Gelukkig geen noodverkoop, vanwege de lage lasten! (win-win ;) )
En nu een rente van 1,4% over 40k€. Da's een paar tientjes per maand. Mijn woonlasten bestaan hoofdzakelijk uit alle bijkomende kosten. Het energiebedrijf wil maandelijks meer poen van me hebben dan de bank. En dat alles, omdat de aanschafkosten laag waren.

@FreakNL heel verstandig.

gezocht: Panasonic GM5

• MaStar
Hoe en wanneer worden de eerste prognoses of eventuele daling berekend en bekend gemaakt? Gaat dat per kwartaal?

Afgelopen februari werd nog een stijging verwacht. Ben benieuwd naar nieuwe updates.

Zie op Funda al wel meer huizen nu als Blikvanger. Maar dat kan ook toeval zijn gezien er meer huizen online komen.

• Requiem19
  • Nu online
MaStar schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:22:
[...]

Zonder corona had ik absoluut nu ingestapt, vanuit financieel oogpunt.

Nu met corona wil ik samen met vriendin ook kopen, maar meer omdat 60m2 op een gegeven moment wat krap wordt :).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16:39
osbourne1903 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:59:
[...]

En nu zijn jullie buren?

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 16:02
MaStar schreef op woensdag 1 april 2020 @ 02:26:
Hoe en wanneer worden de eerste prognoses of eventuele daling berekend en bekend gemaakt? Gaat dat per kwartaal?

Afgelopen februari werd nog een stijging verwacht. Ben benieuwd naar nieuwe updates.

Zie op Funda al wel meer huizen nu als Blikvanger. Maar dat kan ook toeval zijn gezien er meer huizen online komen.
Prijsdalingen zullen nog wel even duren. Er is nog een stuwmeer aan starters wat voor hun gevoel nu eindelijk zijn slag kan slaan bij een afnemend aantal woningzoekenden.

Pas wanneer het afnemend aantal verkopen ervoor zorgt dat woningen (veel) langer te koop staan, zullen verkopers gaan nadenken over het verlagen van de vraagprijs. Vooral degenen die 'moeten' verkopen vanwege bijvoorbeeld dubbele maandlasten zullen daarbij als eerste de prijs omlaag doen.

Voor het zover is dat prijsdalingen merkbaar worden, zitten we naar mijn idee zeker al in 2021.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 01-06 14:35
Dus als ik het hier zo lees (even om het zelf te begrijpen):
Stel je hebt een woning van 200, bij 3,5% rente in 2013. Die is nu bijvoorbeeld 300k, maar dan tegen 1,5% rente.. Dan is bij de hypotheek van 300k tegen 1,5% het volgende aan de hand:
  • Je lost bij de 1,5% wel meer af, maar je maandlasten zijn het zelfde.
  • Maakt die aflossing niks meer uit bij een dalende woningmarkt: Immers, dat huis is na daling dan tegen een hogere rente weer voor 200k beschikbaar (bij wijze van spreken), waardoor je aflossing verdampt of zelfs een hoge restschuld hebt.
  • Geniet je niet de voordelen van de HRA, maar heb je wel een hoog eigenwoningforfait
  • Ben je gevoeliger voor belastingheffingen.
  • Ben je gevoeliger voor rentestijgingen bij een korte rentevaste periode.
  • Loont tussentijds aflossen in verhouding niet.
  • Is je kans op waardestijging vrijwel volledig afhankelijk van inflatie (en dus loongroei) en een blijvende lage rente (externe factoren zoals locatie even buiten wege gelaten).
Conclusie: Het idee dat je bij de lage rente veel kan aflossen, is leuk want je 'spaart' voor je idee meer, maar dat verdampt weer net zo hard wanneer de rente stijgt of de markt om andere redenen daalt.

Zo had ik het nog nooit bekeken. En als ik dit zo opsom dan is het onontkombaar dat die woningmarkt hard gaat dalen.. Kloppen deze aannames een beetje met wat jullie stellen of vergeet ik nog iets?

[Voor 15% gewijzigd door Flipswix op 01-04-2020 08:19]

• HaNS1443
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:09
Wellicht weinig verrassends maar vooralsnog is er weinig veranderd in de huizenmarkt, gemiddeld genomen nog overbiedingen (en minder huizen te koop).
[Trouw] De woningmarkt boert prima, virus of geen virus

KISTRADIO

• MaStar
HaNS1443 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:30:
Wellicht weinig verrassends maar vooralsnog is er weinig veranderd in de huizenmarkt, gemiddeld genomen nog overbiedingen (en minder huizen te koop).
[Trouw] De woningmarkt boert prima, virus of geen virus
Jep, dat is ook wat ik merk momenteel bij bezichtigingen en biedingen in de Randstad (Utrecht). Zolang er maar huizen blijven komen, is het goed :D - en het niet opdroogt. Dat is waar ik bang van ben.

[Voor 11% gewijzigd door MaStar op 01-04-2020 08:34]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

MaStar schreef op woensdag 1 april 2020 @ 02:26:
Ga je nu iedere paar dagen deze vraag stellen?

• MaStar
Napo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:37:
[...]

Ga je nu iedere paar dagen deze vraag stellen?
Ben gewoon benieuwd ;)

• MaStar
Huizenmarkt lijdt vooralsnog niet onder coronacrisis

De verkoop van huizen is ten opzichte van vorig jaar om deze tijd de afgelopen twee weken gedaald met 12 procent. Het aantal huizen dat in de verkoop gaat, is 9 procent lager. De makelaars vinden die cijfers gezien de coronacrisis enorm meevallen. Lana Gerssen, makelaar en voorzitter van de NVM Vakgroep-Wonen ziet dat veel mensen hun plannen gewoon doorzetten. "Mensen wachten misschien wat langer dan voor de coronacrisis, maar het kan ook over een paar weken weer aantrekken", zegt Gerssen in het NOS Radio 1 Journaal.

Ook wordt er gemiddeld gezien nog steeds boven de vraagprijs geboden. "Bij een bieding komen nu misschien geen twintig mensen, maar tien. Dus het aantal neemt af, maar er moeten nog steeds veel mensen teleurgesteld worden. Voor de langere termijn is het niet te zeggen, maar voorlopig draait de markt gewoon door, zegt Gerssen.

De bezichtigingen zien er tegenwoordig wel wat anders uit. Zo mogen er niet meer dan twee mensen samen komen kijken naar een woning. "We informeren naar de gezondheid van mensen en ter plaatse zorgen we ervoor dat we netjes afstand houden. Ook hebben we altijd handschoentjes bij ons. Als iemand verkouden is, laten we die eerst virtueel kijken, bijvoorbeeld via videobellen. Maar uiteindelijk wil iedereen toch fysiek komen kijken. Een huis kopen blijft een gevoelskwestie."

• Mokum80
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 15:40
Flipswix schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:12:
Dus als ik het hier zo lees (even om het zelf te begrijpen):
Stel je hebt een woning van 200, bij 3,5% rente in 2013. Die is nu bijvoorbeeld 300k, maar dan tegen 1,5% rente.. Dan is bij de hypotheek van 300k tegen 1,5% het volgende aan de hand:
  • Je lost bij de 1,5% wel meer af, maar je maandlasten zijn het zelfde.
  • Maakt die aflossing niks meer uit bij een dalende woningmarkt: Immers, dat huis is na daling dan tegen een hogere rente weer voor 200k beschikbaar (bij wijze van spreken), waardoor je aflossing verdampt of zelfs een hoge restschuld hebt.
  • Geniet je niet de voordelen van de HRA, maar heb je wel een hoog eigenwoningforfait
  • Ben je gevoeliger voor belastingheffingen.
  • Ben je gevoeliger voor rentestijgingen bij een korte rentevaste periode.
  • Loont tussentijds aflossen in verhouding niet.
  • Is je kans op waardestijging vrijwel volledig afhankelijk van inflatie (en dus loongroei) en een blijvende lage rente (externe factoren zoals locatie even buiten wege gelaten).
Conclusie: Het idee dat je bij de lage rente veel kan aflossen, is leuk want je 'spaart' voor je idee meer, maar dat verdampt weer net zo hard wanneer de rente stijgt of de markt om andere redenen daalt.

Zo had ik het nog nooit bekeken. En als ik dit zo opsom dan is het onontkombaar dat die woningmarkt hard gaat dalen.. Kloppen deze aannames een beetje met wat jullie stellen of vergeet ik nog iets?
Ongeacht de rente die je betaalt heb je baat bij de HRA, alleen absoluut zal dat bedrag lager zijn bij een lage rente, en is er meer impact door het eigenwaardeforfait (minder aftrek). Een voordeel van een lage rente is wel dat bij een dalende aftrek van de hypotheekrente zoals in het huidige beleid, een lage rente wel netto een groter voordeel heeft. De impact is immers groter als je nu een hoge rente zou betalen de aankomende jaren. Vanuit dat oogpunt, als je denkt nog lang in je huidige woning te wonen, kan het lonen je hypotheek met hoge rente nu over te sluiten naar een looptijd met lage rente. De boeterente kan je nu nog over een hoger percentage aftrekken.

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:24

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb liever helemaal geen HRA ;)

Vergeet niet dat het een sigaar uit eigen doos is he. Ik ken mensen die de rente niet gemiddeld hebben omdat de HRA dan omlaag ging 8)7

Nu zijn er 100en argumenten tegen rentemiddeling te verzinnen maar een lagere HRA is er niet 1 van.
(Of toch iig in het geval van annuïteit/lineair)

Ik denk overigens dat Corona zeker zijn invloed gaat hebben op de markt. En dan niet de ziekte an sich maar wel de wereldwijde recessie die straks gaat volgen. Vandaar dat ik ook blij ben dat ik ben blijven zitten waar ik zit...

[Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 01-04-2020 09:03]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MaStar
Nog een interessant wetenschappelijk artikel over de ontwikkelingen:

https://economie.rabobank...share&utm_source=linkedin

Met name de grafiekjes daaronder:
Figuur 1: Vertrouwen in de koopwoningmarkt beweegt mee met economische golven

Dit heet een linkdrop. Quote relevante stukken en licht toe waarom je dit relevant vindt.

[Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 01-04-2020 12:14]

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Het is natuurlijk geen ontwikkeling en als die ontwikkeling is zal die best gepost worden (of kan je hem zelf posten)

• mister_S
@Vanoverdegrens Natuurlijk is het vol met mitsen en maren, maar het ging om de betaalbaarheid. Het beste is natuurlijk kopen voor een zo laag mogelijke prijs en dan ook nog eens jaarlijks hard extra aflossen. Maar voor de vergelijking pak je een annuïtair hypotheek met 30 jaar vaste maandlasten, dan betaal je dus elke maand hetzelfde voor beide huizen i.v.m. andere rente percentage.

@kabeltjekabel voorbeeld slaat natuurlijk nergens op. Je punt is duidelijk, maar bedragen zijn extreem.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 01-06 09:07
MaStar schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:13:
Nog een interessant wetenschappelijk artikel over de ontwikkelingen:

https://economie.rabobank...share&utm_source=linkedin

Met name de grafiekjes daaronder:
Figuur 1: Vertrouwen in de koopwoningmarkt beweegt mee met economische golven
Dat is typisch een mooi weer spelen bericht: "mindere huizenprijzengroei" lol. Ik dit ook allemaal al in 2008 gehoord: de huizenprijzen kunnen niet dalen, er is een tekort, de rente is laag ... Ik snap wel dat ze dit doen als belanghebbende maar het is eigenlijk gewoon een poging tot marktmanipulatie.

Het huis van onze buren in het middensegment is in 2008 te koop gezet voor een redelijk gangbare prijs en uiteindelijk in 2015 voor 40% onder die prijs verkocht. In het algemeen zijn de prijzen in NL met ongeveer 30% gedaald. Dit keer is de bubbel groter en de crisis veel erger. Het is niet zo moeilijk om te voorspellen wat er nu met de prijzen gaat gebeuren.

• icarus007
gold_dust schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:54:
[...]

Dat is typisch een mooi weer spelen bericht: "mindere huizenprijzengroei" lol. Ik dit ook allemaal al in 2008 gehoord: de huizenprijzen kunnen niet dalen, er is een tekort, de rente is laag ... Ik snap wel dat ze dit doen als belanghebbende maar het is eigenlijk gewoon een poging tot marktmanipulatie.

Het huis van onze buren in het middensegment is in 2008 te koop gezet voor een redelijk gangbare prijs en uiteindelijk in 2015 voor 40% onder die prijs verkocht. In het algemeen zijn de prijzen in NL met ongeveer 30% gedaald. Dit keer is de bubbel groter en de crisis veel erger. Het is niet zo moeilijk om te voorspellen wat er nu met de prijzen gaat gebeuren.
Kunt u mij voorspellen wat de prijzen gaan doen in de randstad van de starterswoningen en doorstroom woningen? Het liefst voor de maanden Mei tot en met December.

In Trouw stond vanochtend een bericht van Hypotheekadviseurs, dat er in Maart een groei in hypotheekaanvragen waren, waarvan 25% voortkomt uit nieuwe aanvragen. Taxateurs geven hetzelfde beeld weer, die hebben het ook drukker dan in Februari........ dat zijn samen met makelaar mensen die er middenin zitten en er iets zinnigs over kunnen zeggen obv feiten.....

Acties:
  • +4Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:59
Ja, maar dat wil niet zeggen dat het is voor een nieuw huis, zie ook deze quote op het NOS liveblog:
De stijging zou vooral komen doordat huizenbezitters besluiten hun hypotheek over te sluiten vanwege de nu nog lage rente. "Alles wijst erop dat de hypotheekrente sinds lange tijd weer gaat stijgen. Al vijftien hypotheekverstrekkers hebben een rentestijging doorgevoerd", stelt de adviseur. Ook willen mensen hun woning verbouwen of verduurzamen.
https://nos.nl/liveblog/2...v-kijkers-voor-rutte.html

• MaStar
icarus007 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:06:
[...]

Kunt u mij voorspellen wat de prijzen gaan doen in de randstad van de starterswoningen en doorstroom woningen? Het liefst voor de maanden Mei tot en met December.
Wie dat kan voorspellen is spekkoper ;) Niemand die het weet....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 14:09
[...]

In Trouw stond vanochtend een bericht van Hypotheekadviseurs, dat er in Maart een groei in hypotheekaanvragen waren, waarvan 25% voortkomt uit nieuwe aanvragen. Taxateurs geven hetzelfde beeld weer, die hebben het ook drukker dan in Februari........ dat zijn samen met makelaar mensen die er middenin zitten en er iets zinnigs over kunnen zeggen obv feiten.....
Wat ze er niet bij zeggen is dat er elk jaar gemiddeld genomen meer huizen worden verkocht in het voorjaar dan in de winter periode. Dus zeggen dat het nu drukker is dan in Februari of Januari is logisch.

Een eerlijkere vergelijking is het huidige aantal vergelijken met dezelfde maanden/periode van voorgaande jaren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mister_S
Beste tijd is natuurlijk instappen op een dieptepunt als je zeker bent van je baan en/of je veel geld kunt inbrengen. Persoonlijk snap ik het probleem niet, tenzij je een huis koopt als investering. Ik neem aan dat je minimaal 10 jaar in je huis wilt blijven wonen, misschien gebeurt er in die tijd iets heel vreemds en is het huis alsnog geen hol meer waard. Of het gaat keihard en een huis van 300K nu is 800K waard na tien jaar. Blijft altijd een gok. Je moet een huis kopen als je wilt verhuizen en als je een huis hebt die je echt wilt hebben vind ik persoonlijk.

• icarus007
MaStar schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:11:
[...]

Wie dat kan voorspellen is spekkoper ;) Niemand die het weet....
Dat was een reactie op Gold_dust die het geen moeite vond om te voorspellen wat de prijzen gingen doen

• icarus007
vdiermen schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:15:
[...]

Wat ze er niet bij zeggen is dat er elk jaar gemiddeld genomen meer huizen worden verkocht in het voorjaar dan in de winter periode. Dus zeggen dat het nu drukker is dan in Februari of Januari is logisch.

Een eerlijkere vergelijking is het huidige aantal vergelijken met dezelfde maanden/periode van voorgaande jaren.
Helemaal mee eens, dat is pas appel met appels vergelijken. Maar het zegt ook iets over de stand van de huidige markt, dat het niet op slot zit, of tot stilstand is gekomen etc.

• osbourne1903
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:01
Vanoverdegrens schreef op woensdag 1 april 2020 @ 01:03:
[...]

[...]

NEE, NEE, NEE en nog eens NEE!!!
Had ik al NEE gezegd? >:)

En ik heb het hier al meermaals uitgelegd, de laatste keer zelfs erg kort geleden:

De koopprijs moet je altijd, ik herhaal ALTIJD voor de volle 100% betalen, vroeger of later, maar altijd voor DE VOLLE 100%.
De rentekosten die er in totaal ontstaan tijdens de looptijd van de hypotheek, zijn echter op het moment van aanschaf vaak niet bekend. Slechts een annuiteitenhypotheek met vaste rente over de complete looptijd van 30 jaar en restschuld 0€ kent een vooraf tot op de cent exact bekende rentelast. En dan moet je geen enkele tussentijdse extra aflossing doen, want die verandert ineens alles.
Maar het voorbeeld van @osbourne1903 is heel mooi om te laten zien, dat die koper met de lagere hypotheek en hogere rente (10 jaar vast !!) hier in het voordeel is.
Stel dat beide kopers in dit voorbeeld na 10 jaar moeten gaan verlengen met een rente van 2%. Dan gaat de koper van het duurdere huis ineens meer rente betalen, terwijl de koper van het goedkopere huis flink minder rente betaalt.
Van het rentenadeel is ie dan af, maar van de lagere koopprijs geniet ie nog steeds!! (win-win ;) )
(als de rente na 10 jaar ineens 6 of 8% is, dan is dat voor de 3% lener een vervelende tegenvaller, maar voor de 1,35% lener wellicht de nekslag en einde eigen huis sprookje)

Niet alleen de verlenging van de rentevastperiode, maar ook extra aflossingen zijn altijd, ik herhaal ALTIJD in het voordeel van de hypotheekgever met de hogere rente. Hij bespaart namelijk per afgeloste € meer rentekosten dan de hypotheekgever met de lagere rente.
(om het niet al te ingewikkeld te maken, laat ik het begrip "contante waarde" hier even buiten het verhaal. Da's meer voor gevorderden, en verandert aan de kern ervan niets)

De koppigheid van sommige tweakers om op dit punt aan een pertinente onwaarheid te blijven vasthouden, begint me eerlijk gezegd zo langzaam een beetje te storen. Vandaar m'n hoge CAPS-LOCK-QUOTE. O-) :+

Edit: @SvMp haalt de HRA er terecht bij. Niet alleen tov het eigen woningforfait, maar op zichzelf heeft de koper met de hogere rentelast en lagere aflossing/koopprijs al het voordeel van een hoger HRA bedrag.
Met die enorm lage rente van vandaag de dag stelt de HRA niet veel meer voor, omdat de maandlast overwegend uit aflossing bestaat.
Bedankt voor je uitleg, ik snap je punt wel. Maar wat kon ik anders doen? Wonen bij mijn ouders was geen optie meer en huren totdat de huizenprijzen gaan dalen vond ik ook niet verstandig. Ik ken mensen die al 3 jaar aan het huren zijn voor 1050 euro per maand omdat ze nog steeds aan het wachten zijn totdat de prijzen gaan dalen. Niemand weet hoe lang het gaat duren en op een gegeven moment heb je geluk of pech als je wil instappen.

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:27

Metro2002

Mind explorer

MaStar schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:38:
[...]

Hoebedoel je dit, dat de betaal capaciteit gaat instorten? Ik voorzie nog geen dalende huizenprijzen als ik eerlijk ben. Dit is echt een andere crisis dan anders.
Ik zie ook nog geen dalende prijzen maar wel dat woningen die bij ons in de straat al onder voorbehoud verkocht waren nu weer te koop staan. Blijkbaar zijn toch wat mensen hun baan kwijt of is het gewoon lastiger een hypotheek te krijgen nu.
Nee, de leennormen worden / zijn strenger dus kom je domweg niet in aanmerking komt voor een woning van 350k als je modaal verdient, daarvoor heb je al 2x modaal nodig. terwijl je een woning van 250k nog op iets meer dan 1 modaal kan betalen.

Daarnaast is het bedrag dat je aflost per maand hoger tov de rente die je betaalt, hierdoor heb je dus minder hypotheekrenteaftrek waardoor je netto woonlasten hoger zijn.

Ook is de overdrachtsbelasting hoger op een hogere aanschafprijs, is de WOZ waarde hoger en dus je belasting hoger en mag je zelf meer eigen geld meebrengen (zo'n 6k extra) omdat je de kosten koper niet kan meefinancieren.

En als laatste, als je extra wilt aflossen valt het ineens op dat een ton toch best een boel geld is om bij elkaar te sparen. Je schuld is domweg gewoon een ton hoger.

Dat de maandlasten hetzelfde blijven betekent niet dat de betaalbaarheid hetzelfde blijft.

edit: spuit 11 :X
icarus007 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 00:15:
[...]

Als je de rente vastzet voor 10 jaar, en je lost af dab heb je na 10 jaar toch 30% afgelost en kan je een eventuele rente verhoging toch beter dragen?
Na 10 jaar loopt je hypotheek nog 20 jaar, je sluit dus daarna als het ware een hypotheek af voor 20 jaar en blijven je maandlasten dus net zo hoog (of hoger als de rente stijgt.)

[Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 01-04-2020 10:46]

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Richh
  • Nu online

Richh

HODL

mister_S schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:17:
Persoonlijk snap ik het probleem niet, tenzij je een huis koopt als investering.
Een woning is de grootste investering die je doet in je leven en heeft extreem veel effect op je vermogen in de rest van je leven. Een huis is altijd een investering, dat hebben we er nou eenmaal van gemaakt.
Ik neem aan dat je minimaal 10 jaar in je huis wilt blijven wonen
Vertel dat tegen de starters die een 40m2 appartement kopen op hun ~28e en daarvoor maximaal lenen; dat gebeurt nu echt zeer regelmatig. Als deze daling hard doorzet de komende maanden en je hebt in januari in die situatie gestaan, dan wens ik je veel succes met een eventuele kinderwens.
Dat is gewoon een gigantisch grote impact die marktschommelingen en de aankoop van een huis tot gevolg kunnen hebben.

Voor een gezinswoning geldt wat je zegt natuurlijk wel.

[Voor 6% gewijzigd door Richh op 01-04-2020 10:43]

• MaStar
Richh schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:39:
[...]

Een woning is de grootste investering die je doet in je leven en heeft extreem veel effect op je vermogen in de rest van je leven. Een huis is altijd een investering, dat hebben we er nou eenmaal van gemaakt.

[...]

Vertel dat tegen de starters die een 40m2 appartement kopen op hun ~28e en daarvoor maximaal lenen; dat gebeurt nu echt zeer regelmatig. Als deze daling hard doorzet de komende maanden en je hebt in januari in die situatie gestaan, dan wens ik je veel succes met een eventuele kinderwens.

Voor een gezinswoning geldt wat je zegt natuurlijk wel.
Er is nog helemaal geen daling :?

• Richh
  • Nu online

Richh

HODL

MaStar schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:42:
[...]

Er is nog helemaal geen daling :?
Ik hoef ik bepaalde steden toch echt een stuk minder over te bieden, maar goed dat is een N=1 constatering. We kunnen pas over een paar weken echt zeggen hoe de cijfers zich tot elkaar verhouden, dat klopt.
osbourne1903 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:27:
[...]

Bedankt voor je uitleg, ik snap je punt wel. Maar wat kon ik anders doen? Wonen bij mijn ouders was geen optie meer en huren totdat de huizenprijzen gaan dalen vond ik ook niet verstandig. Ik ken mensen die al 3 jaar aan het huren zijn voor 1050 euro per maand omdat ze nog steeds aan het wachten zijn totdat de prijzen gaan dalen. Niemand weet hoe lang het gaat duren en op een gegeven moment heb je geluk of pech als je wil instappen.
Ik ben wel gaan huren. Niet per se 'wachtend tot de prijzen dalen', want inderdaad, dat 'geluk' moet je generatie maar net hebben.
Wel wachtend tot mijn (/ons) inkomen stijgt zodat wel een woning kunnen kopen met enige toekomstvisie, ipv het appartementje wat ik (inmiddels) wel in mijn eentje zou kunnen kopen voor lagere maandlasten dan mijn huur.

Het is imho vrij schandelijk dat de 'startersappartementen' zo enorm duur zijn geworden.

@goldmemberf1 ik zit/zat dus in dezelfde situatie (vriendin studeert, verdien teveel voor sociale huur). Ik heb dus gekozen voor de 'dure huur' en heb iets kunnen vinden van ~950/maand. Maar iedereen zal zijn eigen afwegingen moeten maken ;)

[Voor 8% gewijzigd door Richh op 01-04-2020 10:56]

• goldmemberf1
  • Laatst online: 11:10
Ik zit ook wel in een lastig pakket. 21 maart 2021 moet ik mijn huurwoning verlaten (max. 5 jaar huur, jongerencontracten, lang verhaal) en wil ik eigenlijk gaan voor mijn eerste koopwoning.

Nu een aantal bezichtigingen gehad en de makelaars geven aan nog weinig te merken van de crisis. Ik weet ook niet hoe het er over een jaar voor staat, voor hetzelfde geldt zijn de rentes gestegen maar de huizenprijzen nog weinig gedaald in het segment waar ik naar zoek (250 - 350k).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mister_S
@goldmemberf1 kun je goedkoop huren gezien je in je eentje bent? Dan gewoon een appartementje huren?

• goldmemberf1
  • Laatst online: 11:10
mister_S schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:51:
@goldmemberf1 kun je goedkoop huren gezien je in je eentje bent? Dan gewoon een appartementje huren?
Ik woon samen, maar mijn vriendin studeert nog (ook volgend jaar). Huren zou een optie zijn, echter wordt 'goedkoop' dan weer een ander verhaal omdat ik boven de sociale huurgrens zit en de vrije huurmarkt vaak al boven de 1.100 begint.

• mister_S
Dat probleem begon ik ook te krijgen dus heb ik gekocht. Wat er komen gaat valt niet te voorspellen helaas. Gaat de stilstaande Europese economie nog lang door, of is het einde in zicht? Wie weet mag het zeggen.
Heb je wel al een woning op het oog?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 01-06 09:07

...
Er zal waarschijnlijk geen hele snelle daling komen, dat was in 2008 ook niet zo. Dat kan een aantal jaren duren, eerst neemt het aanbod toe en zitten verkopers nog in de ontkenningsfase. Dus als als je daar op hoopt zal je waarschijnlijk teleurgesteld worden. Deze crisis is wel zodanig dat hele sectoren stil zijn gevallen dus de daling komt mogelijk wel veel sneller dan in 2008.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 01-06 16:15

N1ckk

404 - title not found

MaStar schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:43:
Huizenmarkt lijdt vooralsnog niet onder coronacrisis

De verkoop van huizen is ten opzichte van vorig jaar om deze tijd de afgelopen twee weken gedaald met 12 procent. Het aantal huizen dat in de verkoop gaat, is 9 procent lager. De makelaars vinden die cijfers gezien de coronacrisis enorm meevallen. Lana Gerssen, makelaar en voorzitter van de NVM Vakgroep-Wonen ziet dat veel mensen hun plannen gewoon doorzetten. "Mensen wachten misschien wat langer dan voor de coronacrisis, maar het kan ook over een paar weken weer aantrekken", zegt Gerssen in het NOS Radio 1 Journaal.

Ook wordt er gemiddeld gezien nog steeds boven de vraagprijs geboden. "Bij een bieding komen nu misschien geen twintig mensen, maar tien. Dus het aantal neemt af, maar er moeten nog steeds veel mensen teleurgesteld worden. Voor de langere termijn is het niet te zeggen, maar voorlopig draait de markt gewoon door, zegt Gerssen.

De bezichtigingen zien er tegenwoordig wel wat anders uit. Zo mogen er niet meer dan twee mensen samen komen kijken naar een woning. "We informeren naar de gezondheid van mensen en ter plaatse zorgen we ervoor dat we netjes afstand houden. Ook hebben we altijd handschoentjes bij ons. Als iemand verkouden is, laten we die eerst virtueel kijken, bijvoorbeeld via videobellen. Maar uiteindelijk wil iedereen toch fysiek komen kijken. Een huis kopen blijft een gevoelskwestie."
Kop: “Huizenmarkt lijdt niet”
Eerste alinea: verkopen met -12%, aanbod daalt met -9%
Tweede alinea: bieding opkomst -50%
Derde alinea: marktomstandigheden zijn zeer sub-ideaal
Overall: toekomst zeer onzeker

Misschien lees ik zo’n artikel met negatievere ogen dan de ‘schrijver’ van de kop (of copy paster van het persbericht). Ik zeg niet dat er een recessie komt, maar volgens mij is er wel degelijk effect (al dan niet tijdelijk) :+

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Of er komt helemaal geen daling. De NL woningmarkt is nog steeds interessant voor investeerders en de stapel cash waar ze op zitten is de afgelopen weken enorm gestegen. Dus voor ieder huis dat een particulier in de verkoop zet, staan nog meer investeerders in de rij.

Dat er nu minder huizen te koop staan en worden verkocht komt enkel doordat het lastiger is een huis te verkopen als je 1,5meter afstand moet houden.

[Voor 22% gewijzigd door -DarkShadow- op 01-04-2020 11:07]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Requiem19
  • Nu online
N1ckk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:04:
[...]

Kop: “Huizenmarkt lijdt niet”
Eerste alinea: verkopen met -12%, aanbod daalt met -9%
Tweede alinea: bieding opkomst -50%
Derde alinea: marktomstandigheden zijn zeer sub-ideaal
Overall: toekomst zeer onzeker

Misschien lees ik zo’n artikel met negatievere ogen dan de ‘schrijver’ van de kop (of copy paster van het persbericht)
Maar ook wel weer veel meer hypotheekaanvragen...

In ieder geval lijkt me 1 ding evident: de eventuele prijsstijging zal afvlakken. Die curve neemt ongetwijfeld nu al af (minder kijkers, minder biedingen, dus vermoedelijk ook grotere kans dat er minder overboden wordt).

De vraag is of de aflvlakking van de prijssteigingscurve ook gaat omslaan in een daling. Hoe langer de corona situatie duurt, hoe groter die kans is vanwege de economische impact op werknemers en de toegenomen onzekerheid.

Als je wilt verkopen: doe het nu. Als je wilt kopen: zie het in ieder geval nog even tot 28 april aan. Zo sta ik er vandaag in. Kan morgen weer heel anders zijn :D

• Richh
  • Nu online

Richh

HODL

-DarkShadow- schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:06:
Of er komt helemaal geen daling. De NL woningmarkt is nog steeds interessant voor investeerders en de stapel cash waar ze op zitten is de afgelopen weken enorm gestegen.
Behalve dat dat dus niet zo is. Cash is king, liquiditeit is wat er nodig is om de coronacrisis te doorstaan.

Investeerders halen juist hun geld uit assets: YouTube: YouTube
De stapel cash gaat uit de aandelen, en wie dat niet heeft gedaan, is nu veel cash kwijt :+
-DarkShadow- schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:14:
[...]

Je bevestigt wat ik heb gezegd hè, ze zitten nu op stapels cash. Maar ze blijven het niet lang in cash houden.
Woningen zijn ook assets. Als je je bedrijf draaiende wil houden, heb je die cash nodig. Ik denk niet dat investeerders dit als een gunstig koopmoment zien en de cash bovenal beter aan andere dingen besteden.
Requiem19 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:10:
Tja, iedereen zit thuis. Alle tijd om je hypotheek over te sluiten op een historisch lage rente, en je energiecontract opnieuw uit te pluizen. De vraag is hoeveel huizen er daadwerkelijk zijn verkocht.

Ik heb een hekel aan de N=1 opmerkingen :+ maar toch: woningen die binnen 2 weken op Funda weg zijn, zijn regelmatig nu nog beschikbaar. Dat correleert imho zeker niet met meer verkochte woningen.

[Voor 46% gewijzigd door Richh op 01-04-2020 11:15]

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 01-06 16:15

N1ckk

404 - title not found

[...]

In ieder geval lijkt me 1 ding evident: de eventuele prijsstijging zal afvlakken. Die curve neemt ongetwijfeld nu al af (minder kijkers, minder biedingen, dus vermoedelijk ook grotere kans dat er minder overboden wordt).

De vraag is of de aflvlakking van de prijssteigingscurve ook gaat omslaan in een daling. Hoe langer de corona situatie duurt, hoe groter die kans is vanwege de economische impact op werknemers en de toegenomen onzekerheid.

Als je wilt verkopen: doe het nu. Als je wilt kopen: zie het in ieder geval nog even tot 28 april aan. Zo sta ik er vandaag in. Kan morgen weer heel anders zijn :D
Die hypotheekaanvragen waren vooral mensen die de rente verankerden toch uit angst voor rentestijging las ik. Dat lijkt me ook een vorm van zeggen “wij zitten wel goed hier” - of zie ik dat verkeerd? Ik stel de vraag, ben geen econoom... :)

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:11:
[...]

Behalve dat dat dus niet zo is. Cash is king, liquiditeit is wat er nodig is om de coronacrisis te doorstaan.

De stapel cash gaat uit de aandelen, en wie dat niet heeft gedaan, is nu veel cash kwijt :+
Je bevestigt wat ik heb gezegd hè, ze zitten nu op stapels cash. Maar ze blijven het niet lang in cash houden.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• icarus007
Richh schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:11:
[...]

[...]

Woningen zijn ook assets. Als je je bedrijf draaiende wil houden, heb je die cash nodig. Ik denk niet dat investeerders dit als een gunstig koopmoment zien en de cash bovenal beter aan andere dingen besteden.

[...]

Tja, iedereen zit thuis. Alle tijd om je hypotheek over te sluiten op een historisch lage rente, en je energiecontract opnieuw uit te pluizen. De vraag is hoeveel huizen er daadwerkelijk zijn verkocht.

Ik heb een hekel aan de N=1 opmerkingen :+ maar toch: woningen die binnen 2 weken op Funda weg zijn, zijn regelmatig nu nog beschikbaar. Dat correleert imho zeker niet met meer verkochte woningen.
Er staat duidelijk in het persbericht, dat het aandeel NIEUWE hypotheek met een kwart is gestegen tov Februari.....en Taxateurs hebben het ook veel drukker.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
osbourne1903 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:27:
[...]

Tsja, bij zulke berichten vraag ik mij vaak af in welke prijscategorie ze zoeken. En of ze weten hoeveel een koopwoning werkelijk kost, als je ook rekening houdt met onderhoud, verzekeringen, belastingen, aan- en verkoopkosten etc. Wat je dan onderaan de streep overhoudt aan budget voor een koopwoning, dan zou je budget zo'n twee tot tweeënhalf ton moeten zijn. Daarvoor kun je vaak inderdaad niet echt iets heel spannends voor kopen. Je kunt je dan dus ook afvragen of je niet beter gewoon lekker kunt blijven huren. Huren is toch geen straf?

• levik7
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 09:28
Ik zit momenteel in het proces van het bouwen van een huis. Ik heb al getekend voor de grond, uiterlijk eind september moet ik de financiering hiervoor rond hebben en de grond daadwerkelijk kopen.

Ik ben helemaal vrij in de bouw van het huis, ik kan zelf het ontwerp en bouwbedrijf uitzoeken. Ik zit momenteel in de fase dat ik het ontwerp al heb en een eerste kostenraming van een bouwbedrijf heb ontvangen. De volgende stap zou zijn om een definitieve offerte te krijgen van het bouwbedrijf en hiervoor te tekenen.

Alleen nu maak ik mij toch een beetje zorgen door de crisis. Dus ik wil even goed alle risico´s op een rijtje hebben. Risico´s die ik zelf zie:
-hypotheek rentes gaan omhoog (maar omdat ik verwacht binnen 2 maanden te tekenen voor een hypotheek maak ik mij hier niet zoveel zorgen over.
-huizenprijzen zullen dalen
-risico op het verliezen van mijn inkomsten (klein risico maar is altijd mogelijk)
-bouwbedrijf komt in zwaar weer door de crisis

Zijn er nog meer risico's die mogelijk ontstaan door de corona crisis?

• 3x3

3x3

-DarkShadow- schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:06:
Of er komt helemaal geen daling. De NL woningmarkt is nog steeds interessant voor investeerders en de stapel cash waar ze op zitten is de afgelopen weken enorm gestegen. Dus voor ieder huis dat een particulier in de verkoop zet, staan nog meer investeerders in de rij.

Dat er nu minder huizen te koop staan en worden verkocht komt enkel doordat het lastiger is een huis te verkopen als je 1,5meter afstand moet houden.
Waarop baseer je die informatie? Wordt er echt meer verkocht voor de particuliere verhuur? Ondanks de beeldvorming, is die markt echt heel klein in Nederland (4%) wordt hij bijzonder hoog belast en heeft nu een lagere BAR dan ooit.

• gorgi_19
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:18

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

levik7 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:51:
Ik zit momenteel in het proces van het bouwen van een huis. Ik heb al getekend voor de grond, uiterlijk eind september moet ik de financiering hiervoor rond hebben en de grond daadwerkelijk kopen.

Ik ben helemaal vrij in de bouw van het huis, ik kan zelf het ontwerp en bouwbedrijf uitzoeken. Ik zit momenteel in de fase dat ik het ontwerp al heb en een eerste kostenraming van een bouwbedrijf heb ontvangen. De volgende stap zou zijn om een definitieve offerte te krijgen van het bouwbedrijf en hiervoor te tekenen.

Alleen nu maak ik mij toch een beetje zorgen door de crisis. Dus ik wil even goed alle risico´s op een rijtje hebben. Risico´s die ik zelf zie:
-hypotheek rentes gaan omhoog (maar omdat ik verwacht binnen 2 maanden te tekenen voor een hypotheek maak ik mij hier niet zoveel zorgen over.
Sommige hypotheken hebben hier een bescherming tegen ingebouwd. Bedenk ook:0,5% stijging op een bedrag van 300.000 euro is 125,- per maand bruto.
Je woont er; dus de prijzen mogen alle kanten op vliegen. Of moet je eerst je huidige huis tegen een minimaal bedrag verkopen
-risico op het verliezen van mijn inkomsten (klein risico maar is altijd mogelijk)
Dat risico hou je altijd.
Garantie afsluiten, zoals GWR?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@Vanoverdegrens @kabeltjekabel @Flipswix Jullie voorbeeld gaat alleen mank omdat de aanbodzijde fluctueert. Leuk verhaal over rentes en prijzen en ja, natuurlijk is het met 60k bruto een woning van 200k lekker snel afgelost. Alleen die woning is niet te koop. Of inderdaad voor het hoge bedrag. Niet alleen de lage rente is hier debet aan, maar ook dat er veel meer mensen werk hebben dan 5 jaar geleden >>> meer vertrouwen >>> verhuisbewegingen. We hebben één verhuiscyclus overgeslagen en je ziet dat nu van alles weer beweegt.

• Rubbergrover1

Hoe woon je nu? Koop of huur? Ik kan mij voorstellen dat de toeleveranciers de komende tijd niet allemaal even snel kunnen leveren en dat de bouw dus langer duurt. Bij huur kun je opzeggen wanneer je wilt en is dat die geen probleem.

Daarnaast werken ook veel normale bouwbedrijven en onderaannemers met buitenlandse krachten (bv Polen). Die kunnen nu lastiger hier komen, zodat het werk ofwel langer duurt ofwel duurder uitpakt. Dan komt de start van de bouw van jouw huis misschien ook later dan je denkt.

Los van deze punten zou ik zelf geen bezwaren zien, als het gaat om een huis waar je langere tijd wilt wonen.

• SvMp
  • Niet online

Heb je ook al een huis dat je moet verkopen? Zo ja, dan ligt daar het grootste risico.

Die nieuwbouw heeft beperkt risico, omdat er minder lucht in zit dan bestaande bouw. Er is schaarste aan grond, bouwvakkers en huizen, en daar verandert corona niets aan. Als je een huis laat bouwen, neem ik aan dat je er wel een tijdje in gaat wonen. Mocht de waarde dalen dan is er weinig aan de hand, zolang je niet verkoopt.

Er ontstaat een risico bij dalende prijzen als je gedwongen moet verkopen en de woning is niet gefinancierd met NHG. Ik vermoed dat jouw woning qua prijsklasse boven de NHG-grens ligt.
Heb je baanzekerheid?
En vooral: Financier je op één inkomen? Financieren op twee inkomens is risicovol, omdat je een relatiebreuk nooit kunt uitsluiten (ook al denk je daar liever niet aan).

Wat betreft bouwbedrijf: Is er bouwgarantie? Zo niet, let er goed op dat je alleen betaalt voor iets dat al van jou is, zodat je bij faillissement het door een ander kan laten afbouwen.

Ik ken jouw situatie onvoldoende om risico goed in te schatten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
icarus007 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:24:
[...]

Er staat duidelijk in het persbericht, dat het aandeel NIEUWE hypotheek met een kwart is gestegen tov Februari.....en Taxateurs hebben het ook veel drukker.....
Dat kunnen ook oversluitingen zijn.

• icarus007
SvMp schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:46:
[...]

Dat kunnen ook oversluitingen zijn.
Nee er staat duidelijk aangegeven het deel aan oversluiters en het deel nieuwe hypotheekaanvragen....

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 11:25

Waarom doe je niet voor de zekerheid alvast een hypotheekaanvraag waarbij je een indicatief renteaanbod krijgt? Bij bijvoorbeeld Lloyds bank gaat dat vrij eenvoudig, zonder kosten en is je rente alvast vastgeklikt op vandaag. Daarnaast hebben zij op dit moment ook de laagst beschikbare rentes omdat zij de rentes nog niet hebben verhoogd.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
mister_S schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:52:
@kabeltjekabel voorbeeld slaat natuurlijk nergens op. Je punt is duidelijk, maar bedragen zijn extreem.
Met wat extremere verschillen is het wat makkelijker duidelijk te maken. Maar hetzelfde rekensommetje is met andere bedrag ook te doen hoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 15:22
Punt is natuurlijk dat je uiteindelijk dan misschien minder rente betaalt, maar wel meer aflossing, immers is je huis duurder maar je rente lager.

Met andere bedragen en rentes werkt het net zo goed:

Huis van 100.000 met 5% rente, eerste jaar los je 123 euro per maand af en betaal je 414 euro rente per maand

Huis van 200.000 met 2,5% rente, eerste jaar los je 378 euro per maand af en betaal je 412 euro rente per maand

En als je het dan even betrekt op bijvoorbeeld mijn huis wat we straks te koop zetten:

Gekocht in 2016 met hypotheek van 231.500 (max NHG), hypotheek rente van 2.75%:
€ 420 per maand aflossing, € 525 rente => Totale last € 945 per maand (€ 340200 over 30 jaar)

Als je hetzelfde huis nu gaat kopen, met een rente van 1.3% (NHG) voor 310.000 (max NHG):
€ 709 per maand aflossing, € 332 rente => Totale last van € 1040 per maand (€ 374400 over 30 jaar)

Grappig genoeg, bekijk je dit dan relatief: mijn huis is van 231.500 gestegen naar 310.000 dat is een stijging van 33%. Je gaat echter maar 10% meer betalen per maand.

iRacing Profiel | Steam Profiel | YouTube channel

• Wilf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:25
In NL vind ik het een aardige straf qua financiën. Elk jaar 4% meer betalen, geen aftrek, geen mogelijkheid om geld opzij te leggen. Het groeit al vrij snel scheef. Ik ben nu bijna 40 en de kans om te kopen zie ik steeds verder weg trekken. Wel ben ik in 2021 van m’n studieschuld af en zouden we met ons gezamenlijk inkomen dan iets van 3 ton kunnen kopen. Maar dat wíl ik niet eens. Ik vind een oud huis dat niet waard. Een oud huis zou elk jaar iets minder waard moeten worden. 150.000 voor een saai maar in ok staat rijtjeshuis (jaren tachtig doorzonwoning) ik redelijk. Niet 4 tot 6 ton zoals nu. En dan heb je nog al die verborgen verbreken zoals betonrot en funderingsproblemen die verzwegen worden. Echt bizar.

Maar goed, dat is dus de reden waarom ik deze topic en de markt in de gaten houd. Als ik nog werk heb in 2021 zou het mij perfect uitkomen als dan de markt terug gaat naar normaal. *bubble mode off*

• Reiziger88
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 16:49
Een daling zou wel kunnen inderdaad, maar weer terug naar 2013 prijzen? Ik zie het niet zo snel gebeuren. Inmiddels is de druk op de huizenmarkt gewoon te groot geworden volgens mij, maar goed alles kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 30-05 19:21
gold_dust schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:03:
[...]

Er zal waarschijnlijk geen hele snelle daling komen, dat was in 2008 ook niet zo. Dat kan een aantal jaren duren, eerst neemt het aanbod toe en zitten verkopers nog in de ontkenningsfase. Dus als als je daar op hoopt zal je waarschijnlijk teleurgesteld worden. Deze crisis is wel zodanig dat hele sectoren stil zijn gevallen dus de daling komt mogelijk wel veel sneller dan in 2008.
Ik zie het ook niet gebeuren op korte termijn, zeker nu de overheid hypotheekbezitters gaat helpen i.p.v. de markt zijn werking te laten doen (de een - ZZP'er/ondernemer die denkt dat die zo goed en onafhankelijk is - z'n dood is de ander - de starter in vaste loondienst - z'n brood). Overigens is het nog maar de vraag in hoeverre de bouw op 'volle toeren' doorgaat.

• 3x3

3x3

Wilf schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:40:
[...]
In NL vind ik het een aardige straf qua financiën. Elk jaar 4% meer betalen, geen aftrek, geen mogelijkheid om geld opzij te leggen. Het groeit al vrij snel scheef. Ik ben nu bijna 40 en de kans om te kopen zie ik steeds verder weg trekken. Wel ben ik in 2021 van m’n studieschuld af en zouden we met ons gezamenlijk inkomen dan iets van 3 ton kunnen kopen. Maar dat wíl ik niet eens. Ik vind een oud huis dat niet waard. Een oud huis zou elk jaar iets minder waard moeten worden. 150.000 voor een saai maar in ok staat rijtjeshuis (jaren tachtig doorzonwoning) ik redelijk. Niet 4 tot 6 ton zoals nu. En dan heb je nog al die verborgen verbreken zoals betonrot en funderingsproblemen die verzwegen worden. Echt bizar.

Maar goed, dat is dus de reden waarom ik deze topic en de markt in de gaten houd. Als ik nog werk heb in 2021 zou het mij perfect uitkomen als dan de markt terug gaat naar normaal. *bubble mode off*
Huur je nu sociaal?

Want zeker als je risico zou hebben op tijdelijk een lager inkomen is een sociale huurhut wel prettig. Door huursubsidie heb je 'gratis' een soort extra verzekering tegen inkomensverlies.

[Voor 8% gewijzigd door 3x3 op 01-04-2020 22:27]

• Wilf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:25
Hahaha nee natuurlijk niet! Ik werk gewoon :P Sta al wel 14 jaar ingeschreven bij Woningnet maar inmiddels verdien ik te veel (modaal) maar heb m’n inschrijving niet stopgezet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15:36
Funda meld dat het traffic alweer op niveau is van voor de uitbraak (ook het aantal contactmomenten via hun site met de makelaar). Ik merk het zelf ook. Vandaag weer een woning boven de vraagprijs verkocht die al een maand in de verkoop stond. De “dip” is geweest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Wilf schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:40:
[...]
Als je in 2021 al van jouw studieschuld af bent, zou je in principe nu al kunen kopen. Als je wilt natuurlijk. Ik lees in jouw post dat je nadelen van zowel kopen als huren ziet. Huren: Je wordt aan alle kanten gepakt. Kopen: Veel geld voor weinig.

Heb je wel eens aan nieuwbouw gedacht? Dan kun je imho een betere prijs/kwaliteitsverhouding krijgen, omdat er nu in die oudere woningen gigantisch veel lucht in de prijs zit. Ik denk dat in de huidige woningmarkt nieuwbouw de meest aantrekkelijke optie is, mits je iets kunt vinden waarvoor je in aanmerking komt.

Je schrijft dat in NL een 'straf' qua financiën op huren staat. Wat is specifiek aan NL? Het enige wat ik redelijk specifiek is, is hypotheekrenteaftrek. Maar met die lage rentes stelt die weinig voor, en betaal je al gauw meer aan woningforfait, een straf voor kopers die helaas niet is afgeschaft. De andere nadelen van huren, zijn volgens mij inherent aan huren. Je bouwt inderdaad niets op, en huren stijgen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Richh
  • Nu online

Richh

HODL

Sunri5e schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:42:
Funda meld dat het traffic alweer op niveau is van voor de uitbraak (ook het aantal contactmomenten via hun site met de makelaar). Ik merk het zelf ook. Vandaag weer een woning boven de vraagprijs verkocht die al een maand in de verkoop stond. De “dip” is geweest.
Beetje vroeg om dingen te concluderen. Dat geldt beide kanten op. N=1 zegt niks.

Heb toch meer vertrouwen in zeg maar alle banken en instanties die serieuze rapporten schrijven.
SvMp schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:58:
De andere nadelen van huren, zijn volgens mij inherent aan huren. Je bouwt inderdaad niets op, en huren stijgen.
Het probleem is vooral dat de huren in Nederland ontzettend hoog zijn, veel hoger dan in andere landen. De huursector, en dan met name de vrije sector, is zo ongeveer het kleinste van heel Europa.

In veel andere landen biedt een huurwoning ruimte om te sparen, waar het overigens ook meer nodig is gezien je nergens zoveel mag lenen voor je hut als hier.

Wat ik zelf heel vervelend vind is dat je als starter niet de keuze hebt om 'even een paar jaar goedkoop in een krot te zitten' om te sparen. De enige goedkope krotten zijn eigenlijk 10m2 studentenkamers (en die kosten dan nog 600/maand). Verder is het, hoe kut het ook is, al heel snel duurder dan sociale huur (zelfs dat is qua maandlast niet eens zo goedkoop) waar je als modaalverdiener niet in mag en te jong bent.

[Voor 54% gewijzigd door Richh op 01-04-2020 23:08]

• icarus007
Richh schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:01:
[...]

Beetje vroeg om dingen te concluderen. Dat geldt beide kanten op. N=1 zegt niks.
Hij quote Funda die aangeeft dat de traffic weer op niveau is van voor de crisis, en geeft een voorbeeldje uit zijn omgeving, maar kern van verhaal is traffic die weer op gang komt. Dat is denk ik ook wel te begrijpen, omdat mensen eraan "gewend" raken, eerste 2 weken was het een schok en werd alles uitgesteld, maar nu met het uitzicht op nog 4 weken binnen zitten en mischien wat langer, beseffen mensen dat ze het ermee moeten doen, de nieuwe werkelijkheid voorlopig, met het vooruitzich dat ergens in Mei?Junie weer betere tijden komen. Kijk naar China, daar heeft men ook weer de draad opgepakt na 2-3 maanden...

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:19

Lekker dan -O-

ik wil mijn huis verkopen en een andere terugkopen, wat moet ik dan nu?

8)7 |:( :P :+

Whiskey Tango Foxtrot

• mister_S
@Fraggert Simpel, een goedkoop caravan huren en in de weiland staan.
Pagina: 1 ... 52 ... 81 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True