Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.024.363 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
gorgi_19 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:33:
[...]

Lage rente, beurzen risicovol, kans dat investeerders huizen kopen voor buy-to-let. Vastgoed wordt dan ook weer interessanter. Er zal een bodem zijn. Verwacht rendement op vastgoed moet je 8% wel kunnen halen. Met lage rentes wordt dat eenvoudiger te realiseren.
ik mag hopen dat gemeenten het verbod op kopen voor buy-to-let dan hebben doorgevoerd, amsterdam en gronigen waren er mee bezig destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

x

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Moeilijke keuze die alleen door jou gemaakt kan worden.

Zo veel factoren die een rol kunnen spelen.

Als je je kosten kunt dragen ook als het minder gaat en je inkomen minder is dan weegt het geluk van je droomhuis daar misschien voldoende tegen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:26

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:33:
We hebben net een nieuwbouwhuis gekocht waarvan de ontbindende voorwaarden nog geldig zijn. We hebben het hypotheekbedrag in de ontbindende voorwaarden hoog genoeg gezet, zodat we zonder inleg van eigen geld en met maximale aanvraag waarschijnlijk afgewezen zullen worden door de hypotheekverstrekker.

We maken ons ernstig zorgen over de impact op de economie, onze banen en langdurige vertraging van de bouw. Ik heb een vast contract en het contract van mijn vriendin loopt binnenkort af. Onder normale economische omstandigheden zou dit geen probleem zijn, maar nu kan het lastig worden om een baan te vinden. Als we nu een jaar langer met dubbele lasten zitten, mijn vriendin wellicht zonder baan, dan redden we het ook wel maar het is dan wel 100% afhankelijk van mijn huidige baan en goede salaris. Blijven huren totdat het stof neerdaalt en het geld op mijn rekening houden is dan misschien de betere optie.

Het zou ons wel veel pijn doen, want het is ons droomhuis en hebben het van binnen al helemaal ingericht.....

Wat is wijsheid?
Niemand kan in je portemonnee kijken, dat is een keuze die je zelf moet gaan maken.

Als je ziet met hoeveel geschut, en met welke snelheid er maatregelen worden genomen door de overheid genomen worden, dan is het er alles aan gelegen om een (langdurige) recessie te vermijden.

Als je je er niet comfortabel bij voelt om het huis te kopen, dan moet je het niet doen. Maar ook het huis loslaten. Is het echt je droomhuis en wil je er voor gaan, dan moet je dat doen.

Als je alles op een rijtje zet: wat zijn echt je risico's? Je geeft aan dat je huurt en marge hebt.
De rente is nu laag. Ook al stijgt hij 0,5%, dan blijft hij nog steeds erg laag. Stel de huizenprijzen klappen met 30% in... Het is je droomhuis. Je blijft er niet voor 3-5 jaar wonen. De huizenprijzen herstellen zich wel weer over langere termijn. Of je nu hypotheek betaalt, of huur betaalt..... De woonlasten heb je toch.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-10 21:37
Ik zie de eerste woningen die recent verkocht zijn alweer terug verschijnen op Funda. Kopers die zich terugtrekken vermoed ik. Denk dat er op korte termijn wel eerste effecten merkbaar worden. Vermoed sowieso grote groep zzp-ers (consultants/IT/etc) die financieel veel slagkracht hadden door het gunstige fiscaal regime en die zich nu ineens allemaal terugtrekken. Maar ook natuurlijk anderen wiens baan zekerheid op de tocht staat. Ook een nadeel van de grote flexibele arbeidspopulatie in Nederland is dat je bij dit soort gebeurtenissen grote schommelingen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-10 12:52
Sport_Life schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:31:
[...]

Welk meubelbedrijf is dat die met mondkapjes meubels bezorgd? Die kunnen in de zorg heel goed gebruikt worden. Of is het echt zo veel moeite om een bank of tafel zelf naar binnen te schuiven ?
Als dat überhaupt al je eerste levensbehoefte is momenteel.
Het was een losse transporteur maar de bank werd vorige week maandag bezorgd voor alles strikter werd ik weet niet of ze nu nog bezorgen. Ze wouden hem zelf inelkaar afleveren want dat was de service die ze bieden maar dat zal nu wel anders zijn.

Steam: Evert

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
SvMp schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:29:
[...]

De prognose van de Rabobank verbaast mij enorm. De verwachting is immers dat veel mensen deze crisis keihard in de portemonnee voelen, en valt een deel van de vraag weg.
In de analyse van de Rabo gaat men er vanuit dat na het 2e kwartaal (na juni) herstel van de economie op gaat treden en de Corona crisis achter ons ligt. Ik krijg het gevoel alsof de prognose sturend dient te werken. De belangen voor de Rabo zijn te groot. Ze hebben er baat bij om hypotheken te blijven verkopen en de huizenmarkt niet in te laten storten. Ik vermoed dat de prognose die naar buiten gebracht is de meest gunstige prognose is, en dat de minder gunstige prognoses op de plank zijn blijven liggen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:38
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:33:
We hebben net een nieuwbouwhuis gekocht waarvan de ontbindende voorwaarden nog geldig zijn. We hebben het hypotheekbedrag in de ontbindende voorwaarden hoog genoeg gezet, zodat we zonder inleg van eigen geld en met maximale aanvraag waarschijnlijk afgewezen zullen worden door de hypotheekverstrekker.

We maken ons ernstig zorgen over de impact op de economie, onze banen en langdurige vertraging van de bouw. Ik heb een vast contract en het contract van mijn vriendin loopt binnenkort af. Onder normale economische omstandigheden zou dit geen probleem zijn, maar nu kan het lastig worden om een baan te vinden. Als we nu een jaar langer met dubbele lasten zitten, mijn vriendin wellicht zonder baan, dan redden we het ook wel maar het is dan wel 100% afhankelijk van mijn huidige baan en goede salaris. Blijven huren totdat het stof neerdaalt en het geld op mijn rekening houden is dan misschien de betere optie.

Het zou ons wel veel pijn doen, want het is ons droomhuis en hebben het van binnen al helemaal ingericht.....

Wat is wijsheid?
Wil je dit huis per se hebben en/of zie je zo'n project (locatie, type woning, prijs etc.) over een aantal jaren weer terugkomen? Hoe groot acht je de kans dat als je werkloos raakt, dat dit lang gaat duren (sector, werkervaring, leeftijd etc.)? Wat betaal je nu aan huur (1-3 jaar blijven huren voor 600 is natuurlijk anders dan 1100)?
Mijn visie, ik zou het doen als je echt 5-10 jaren wilt wonen in de woning. Was dit een korte termijn oplossing (lijkt me sterk gezien je voor nieuwbouw hebt gekozen), beter wachten. Anders gewoon kopen. Je lost sowieso af (spaarpot) en je woont op den duur als het goed is in een prachthuis. Ik persoonlijk heb puur gekocht vanwege locatie. 2KM van stadscentrum en centraal station (essentieel voor mijn vrouw), stedelijke gebieden zijn inmiddels wel volgebouwd en ik zie ze niet de binnenstad platgooien om nieuwe huizen te bouwen. Heb ik veel betaald? Waarschijnlijk wel. Als ik 10KM verder had gekocht zat er veel meer grond bij.
Even een voorbeeld geven. 2007 was hier een enorm project in verkoop gegaan van zo'n 240 grondgebonden woningen. Heel wat kennissen hadden hier een huis gekocht, deze zijn over 2009 opgeleverd. Rond 2012 was er een dieptepunt, die mensen waren allemaal dom geweest en waren zwaar de lul. Iedereen was ineens natuurlijk een economische genie en zag de crisis jaren geleden al aankomen. Welke idioot koopt nou een huis in 2007 ;) En verrek wat is er nu gebeurd? Afgelopen twee jaar hebben die idioten huizen verkocht met overwaarde en zijn doorgestroomd naar betere nieuwe huizen. Mijn punt? Je weet nooit hoe de stand van zaken over tien jaar is en je moet wel ergens wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:59:
[...]

Waarom? Je hebt dat huis toch om in te wonen?
Over 3-4 kwartalen heb ik er nog een (nieuwbouw gereed),en eentje vind ik wel genoeg :)

Maar eens verder, huis is primair om te wonen en de waarde is me worst zolang ik geen verhuis/verkoop-plannen heb. Al zou een stijging prettig zijn om in een lagere LTV te komen (lagere rente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-10 15:28
Jopie035 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:28:
[...]

Over 3-4 kwartalen heb ik er nog een (nieuwbouw gereed),en eentje vind ik wel genoeg :)

Maar eens verder, huis is primair om te wonen en de waarde is me worst zolang ik geen verhuis/verkoop-plannen heb. Al zou een stijging prettig zijn om in een lagere LTV te komen (lagere rente).
Klopt. Alleen is het wel zuur als je over een jaar veel meer m3 kan kopen tov de huidige stand. Zeker in de stad doet iedereen concessies. Wel of géén tuin. Dichtbij het centrum of niet. Wel of niet een extra kamer. En daar gaat het ook om.

Zeker in mijn geval. Eigen huis 3 maanden geleden verkocht. Nu aan het huren en kijken voor iets nieuws (koop). Dan is het wel zuur als ik nu iets koop en het de komende 3 jaar alleen maar daalt.

Dan nog maar even huren. Zo'n crisis als dit hebben we de laatste 50 jaar niet gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

MaStar schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:54:
[...]

Klopt. Alleen is het wel zuur als je over een jaar veel meer m3 kan kopen tov de huidige stand. Zeker in de stad doet iedereen concessies. Wel of géén tuin. Dichtbij het centrum of niet. Wel of niet een extra kamer. En daar gaat het ook om.

Zeker in mijn geval. Eigen huis 3 maanden geleden verkocht. Nu aan het huren en kijken voor iets nieuws (koop). Dan is het wel zuur als ik nu iets koop en het de komende 3 jaar alleen maar daalt.

Dan nog maar even huren. Zo'n crisis als dit hebben we de laatste 50 jaar niet gehad....
Je kan ook omgekeerd redeneren......
De markt herstelt zich, en over drie / vier jaar zijn de huizenprijzen ten opzichte van nu met 30% gestegen, en de rente ligt 1% hoger. Of de rente blijft laag, de inflatie stijgt, en geld op de spaarrekening is relatief minder waard om zo de relatieve schuldenberg te verkleinen.

Je koopt veelal een huis om te wonen, niet om te beleggen. Mensen halen die twee zaken vaak door elkaar. Zie je een mooi huis en vind je dit het bedrag waard en heb je de mogelijkheden? Waarom zou je het dan niet doen. Of wacht je (wellicht) eindeloos op het ideale huis voor een koopje, dat wellicht nooit gaat komen?

[ Voor 15% gewijzigd door gorgi_19 op 21-03-2020 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
lama83 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:24:
[...]

ik mag hopen dat gemeenten het verbod op kopen voor buy-to-let dan hebben doorgevoerd, amsterdam en gronigen waren er mee bezig destijds.
Kunnen ze mee stoppen. Niet meer nodig.
Nu de aandelenmarkt in elkaar geklapt is (en imo nog verder gaat zakken), de economie voor een grote recessie(/depressie) staat, gaat echt geen investeerder z'n geld in buy-to-let steken. De huizen zijn te duur, en huurders die straks wegens werkloosheid in problemen komen, wil je niet in je pand hebben.
Voor investeerders is cash (en goud) nu eventjes king!
Kijken voorlopig de kat uit de boom, en bouwen eventueel een te groot pandenbestand af, om hun risico gezonder te spreiden. De opmerking dat buy-to-let juist nu interessant wordt, vind ik tamelijke onzin.

@gorgi_19 Wordt wakker. Je bent aan het dromen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik met bijna 55 zie hier dingen gebeuren die ik niet eerder zag. (wel over hoorde van m'n opa en oma!)
Alarmfase rood!!
Ons economisch systeem hangt al tijden van brakke schulden met vele haarscheurtjes aan mekaar. +30% vwb de huizenprijzen over 3 á 4 jaar gaat hem echt niet worden. Corona triggert nu een grote crisis die allang in de lucht hing, maar nog wachtte op het startschot.

[ Voor 21% gewijzigd door Vanoverdegrens op 21-03-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Vanoverdegrens schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:04:
@gorgi_19 Wordt wakker. Je bent aan het dromen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik met bijna 55 zie hier dingen gebeuren die ik niet eerder zag. (wel over hoorde van m'n opa en oma!)
Alarmfase rood!!
Ons economisch systeem hangt al tijden van brakke schulden met vele haarscheurtjes aan mekaar. +30% vwb de huizenprijzen over 3 á 4 jaar gaat hem echt niet worden. Corona triggert nu een grote crisis die allang in de lucht hing, maar nog wachtte op het startschot.
Geen idee wat leeftijd er mee te maken heeft en of je daarmee gelijk wilt krijgen.
Kijk even naar de cijfers over langere termijn. Huizenprijzen groeien al decennialang. En de rente is over langere tijd genomen ook fors gedaald.

En je koopt een huis om te wonen, niet om te beleggen. Huizenprijzen over 4 jaar 30% hoger? Wellicht niet. Fors lager over drie jaar? Zal wellicht wel meevallen, best reeel dat de prijzen weer een stukje hoger liggen. De achterliggende problematiek is nog steeds niet opgelost. Hogere bouwkosten door hogere eisen. Tekort aan bouwlocaties. Problemen rondom vergunnningverlening rondom PFAS-normen. Groeiende bevolking. Wens om in de randstad te wonen.

Paniekreacties verergeren normaliter de situatie tijdelijk. Prima als je halsoverkop al je aandelen wilt verkopen en mensen zo snel mogelijk een huis op de markt wil zetten. Zal een tijdelijk dipje zijn. Er wordt miljarden in de economie gepompt. Niet alleen in Nederland, in geheel Europa en door de ECB.

Gaan we het economisch voelen? Zeker. Is Nederland daardoor economisch kansloos? Absoluut niet. Grootste risico: panieken en teruggang consumentenbestedingen op langere termijn. Daarom wordt er ook zo fors ingegrepen.

Leuk voor de mensen die in een huizendipje hun huis hebben gekocht; hebben ze iets extra rendement. Blijf je lang in een huis zitten, dan maak je de stijging ook wel mee.

[ Voor 13% gewijzigd door gorgi_19 op 21-03-2020 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Jongens huizen prijzen leuk en aardig maar uiteindelijk is het belangrijkste hoeveel betaal ik per maand en ben ik daarmee tevreden. Huizen zijn bij aankoop altijd te duur en ze worden op langere termijn nog duurder. Tussendoor hier een daar een crisis verandert daar niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:04:
[...]

Kunnen ze mee stoppen. Niet meer nodig.
Nu de aandelenmarkt in elkaar geklapt is (en imo nog verder gaat zakken), de economie voor een grote recessie(/depressie) staat, gaat echt geen investeerder z'n geld in buy-to-let steken. De huizen zijn te duur, en huurders die straks wegens werkloosheid in problemen komen, wil je niet in je pand hebben.
Voor investeerders is cash (en goud) nu eventjes king!
Kijken voorlopig de kat uit de boom, en bouwen eventueel een te groot pandenbestand af, om hun risico gezonder te spreiden. De opmerking dat buy-to-let juist nu interessant wordt, vind ik tamelijke onzin.
Van de vorige crisis hebben beleggers in huurwoningen maar weinig last gehad, ook al zou je wellicht zeggen van wel. Maar het is een andere markt. Leegwaardes doen er veel minder toe dan je denkt. En als de koopmarkt in elkaar dondert (wat je beweert), dan zijn er juist veel vragers naar huurwoningen. Waar dacht jij dat mensen gaan wonen die geen koopwoning willen of kunnen betalen? Op internet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
gorgi_19 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:16:
[...]

Geen idee wat leeftijd er mee te maken heeft ...

... Zal een tijdelijk dipje zijn. Er wordt miljarden in de economie gepompt. Niet alleen in Nederland, in geheel Europa en door de ECB.
Levenservaring wellicht. Niet uit de boekjes, maar zelf meegemaakt.
1979-1982 was een pittige recessie, die herinner ik me nog goed. In die periode lette zelfs mijn moeder op de kleintjes, en dat is niet haar favoriete hobby. Omdat mijn vader een betere baan binnen z'n bedrijf kreeg en mijn ouders eind '78 kozen de optie op een nieuwbouwwoning te laten vervallen, kwamen we er redelijk door.
Wat er nu gebeurt, voelt slechter. En zeker niet als tijdelijk dipje.
En dat gepompte geld, waar komt dat vandaan?
Is dat een free lunch?
Zet je roze bril af. En @Jopie035 ook.

We zullen het gaan zien. Ik hoop dat de positivo's gelijk krijgen, want dat is voor mij perfect.
(helaas vermoed ik al in mei 2020 een inkomensachteruitgang, en ik heb het niet erg breed. Wel een aardig noodpotje)

[ Voor 11% gewijzigd door Vanoverdegrens op 21-03-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Vanoverdegrens schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:27:
Levenservaring wellicht. Niet uit de boekjes, maar zelf meegemaakt.
1979-1982 was een pittige recessie, die herinner ik me nog goed. In die periode lette zelfs mijn moeder op de kleintjes, en dat is niet haar favoriete hobby. Omdat mijn vader een betere baan binnen z'n bedrijf kreeg en mijn ouders eind '78 kozen de optie op een nieuwbouwwoning te laten vervallen, kwamen we er redelijk door.
Wat er nu gebeurt, voelt slechter. En zeker niet als tijdelijk dipje.
Is dat een free lunch?
Zet je roze bril af. En @Jopie035 ook.

We zullen het gaan zien. Ik hoop dat de positivo's gelijk krijgen, want dat is voor mij perfect.
(helaas vermoed ik al in mei 2020 een inkomensachteruitgang, en ik heb het niet erg breed. Wel een aardig noodpotje)
Ik denk dat ik ondertussen al meer dan genoeg heb gezien en meegemaakt, als je dat wilt weten. Wat ik al zei.. Prima als je zo wilt redeneren. Ik kijk liever naar de middellange en lange termijn. Met handelen op de trend zit je eigenlijk altijd te laat.

Om terug te komen op de eigenlijk vraag: Als er nu een huis komt wat interessant is, betaalbaar is, en je hebt een redelijke mate van zekerheid, waarom zou je het dan niet doen? Alleen omdat de kans bestaat dat de huizenprijzen over een paar jaar lager zijn? Niks roze bril aan.

[ Voor 12% gewijzigd door gorgi_19 op 21-03-2020 14:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:41

EiT

Er komt een enorme crisis.

Even een quote van CBS:
De toeristische bestedingen in Nederland bedroegen 87,5 miljard euro in 2018 en waren daarmee 6,4 procent hoger dan in 2017. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen groeiden deze bestedingen met 4,1 procent. Het aantal banen in de toeristische sector nam met 27 duizend toe tot 791 duizend. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken.
Deze hele sector ligt nu op zijn gat en er zal een aantal maanden geen geld binnen komen.
Alle bedrijven die dus goederen en diensten leveren aan deze sector hebben misschien nog een week of 2 werk en dan zijn ze ook de sjaak.

Het land wordt steeds verder gesloten en ik verwacht zelfs dat de kinderen dit schooljaar niet meer naar school gaan.

Ik werk voor een vermogend bedrijf, maar er is nu geen cashflow, want geen inkomsten. Voor al het personeel is werktijdverkorting aangevraagd. Al het tijdelijk personeel is er uit gegooid en alle kranen dicht gedraaid. Dat betekent ook dat al onze leveranciers in een keer zonder opdrachten zitten. Veel van deze leveranciers leven minimaal 60% van ons en zitten in dezelfde sector, zijn de laatste jaren enorm gegroeid en vallen dadelijk 1 voor 1 om.

Ik verwacht dat wij een jaar thuis zitten, dan is het schade inhalen en weer goed draaien. Terwijl andere bedrijven nog jaren nodig hebben om er bovenop te komen.

Het leuke is dat er natuurlijk nooit rekening mee gehouden is, van de vorige crisis hadden wij namelijk geen last en is het bedrijf enorm gegroeid.

Edit: tuinbouw ligt ook al op z’n gat, die trekken dat ook geen 2-3 maanden.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
gorgi_19 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:03:
[...]

Je kan ook omgekeerd redeneren......
De markt herstelt zich, en over drie / vier jaar zijn de huizenprijzen ten opzichte van nu met 30% gestegen, en de rente ligt 1% hoger. Of de rente blijft laag, de inflatie stijgt, en geld op de spaarrekening is relatief minder waard om zo de relatieve schuldenberg te verkleinen.

Je koopt veelal een huis om te wonen, niet om te beleggen. Mensen halen die twee zaken vaak door elkaar. Zie je een mooi huis en vind je dit het bedrag waard en heb je de mogelijkheden? Waarom zou je het dan niet doen. Of wacht je (wellicht) eindeloos op het ideale huis voor een koopje, dat wellicht nooit gaat komen?
Normaal zeker waar. Maar gezien deze recente ontwikkelingen toch even anders geworden ;)

Kijk de beurs, economie, mensen raken hun baan kwijt.

Nog nooit is er zo'n grote economische crisis als nu aanstaande. Niemand heeft dit meegemaakt. Tuurlijk kan het stijgen, maar de huizen stonden relatief gezien al op top hoogte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

MaStar schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:02:
[...]

Normaal zeker waar. Maar gezien deze recente ontwikkelingen toch even anders geworden ;)

Kijk de beurs, economie, mensen raken hun baan kwijt.

Nog nooit is er zo'n grote economische crisis als nu aanstaande. Niemand heeft dit meegemaakt. Tuurlijk kan het stijgen, maar de huizen stonden relatief gezien al op top hoogte...
Dan blijft het nog steeds staan wat ik aangaf: Voel je je comfortabel erbij en heb je de mogelijkheden? Dan moet je het doen :) Voel of heb je dat niet, dan niet doen.

Als de enige reden om nu niet te kopen is, dat wellicht de huizenprijzen over drie jaar lager zijn, dan weet ik niet of dat de enige graadmeter moet zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
gorgi_19 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:43:
[...]

Ik kijk liever naar de middellange en lange termijn.

.. Als er nu een huis komt wat interessant is, betaalbaar is, en je hebt een redelijke mate van zekerheid, waarom zou je het dan niet doen?
Ik heb het over de middellange en lange termijn.
Corona is de aanleiding, niet de oorzaak. De oorzaken zijn er al veel langer, maar de gevolgen konden in 2008 nog aardig buiten de reële economie gehouden worden. De huizenmarkt liep ook veel minder schade op, dan bijv. na 1979.
Maar goed, ik ga je niet overtuigen, dus blijf fijn bij je eigen gelijk.

O, en @gorgi_19 kun je m'n lekenvraagjes nog even beantwoorden, want ik ben in economie nooit zo goed geweest:
Is dat een free lunch?

[ Voor 12% gewijzigd door Vanoverdegrens op 21-03-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
gorgi_19 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:43:
Ik denk dat ik ondertussen al meer dan genoeg heb gezien en meegemaakt, als je dat wilt weten. Wat ik al zei.. Prima als je zo wilt redeneren. Ik kijk liever naar de middellange en lange termijn. Met handelen op de trend zit je eigenlijk altijd te laat.

Om terug te komen op de eigenlijk vraag: Als er nu een huis komt wat interessant is, betaalbaar is, en je hebt een redelijke mate van zekerheid, waarom zou je het dan niet doen? Alleen omdat de kans bestaat dat de huizenprijzen over een paar jaar lager zijn? Niks roze bril aan.
Je kan nauwelijks meer van betaalbaar spreken. Ik vind een half miljoen of meer voor een gezinswoning geen normale bedragen meer. In de vorige crisis is er 30% van de prijzen afgegaan, het zou me niks verbazen als het nu 50% of nog veel meer wordt. Zijn geen percentages waarbij ik ga instappen, los van dat ik het het buitenland woon, maar we zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
EiT schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:49:

Het land wordt steeds verder gesloten en ik verwacht zelfs dat de kinderen dit schooljaar niet meer naar school gaan.
Ik heb je een duimpje gegeven, want je beseft idd. dat de situatie ernstig is.
Ik verwacht zelf dat midden of eind mei de boel weer in gang gezet gaat worden, omdat er anders grotere problemen onstaan dan duizenden dode bejaarden (yes, klinkt sic...).

Kinderen dit jaar niet meer naar school betekent volgend jaar dubbele instapklassen, want er valt een half jaar stof weg, dus de scholieren kunnen niet over naar het volgende jaar. (dat online gerommel als vervanging mag imo geen naam hebben) Of ze leggen de lat weer lager, daar zijn ze in het onderwijs erg goed in.
Bedrijven die 6 maanden stil liggen, zijn in de meeste gevallen gewoon failliet. Er zal politiek geschipperd gaan worden, en ~2 maanden stilstand lijkt me het uiterst mogelijke. En dat gaat al meer dan genoeg ellende veroorzaken.

[ Voor 6% gewijzigd door Vanoverdegrens op 21-03-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Vanoverdegrens schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:22:
[...]

Ik heb het over de middellange en lange termijn.
Corona is de aanleiding, niet de oorzaak. De oorzaken zijn er al veel langer, maar de gevolgen konden in 2008 nog aardig buiten de reële economie gehouden worden. De huizenmarkt liep ook veel minder schade op, dan bijv. na 1979.
Maar goed, ik ga je niet overtuigen, dus blijf fijn bij je eigen gelijk.

O, en @gorgi_19 kun je m'n lekenvraagjes nog even beantwoorden, want ik ben in economie nooit zo goed geweest:
Is dat een free lunch?
We gaan elkaar niet overtuigen, dat klopt.

Om een antwoord te geven: niks een free lunch, dat wordt monetair financieren (wat de ECB officieel niet mag, maar in praktijk gebeurd). Daar die discussie over voeren hoort alleen niet in dit topic thuis, maar in een economie topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
FreakNL schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:20:
Hij zegt toch ook:

“Dan zijn er wel grotere zorgen dan de waarde van mijn woning”
[...]
Ik dacht heel iets anders gelezen te hebben :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:39

Shabbaman

Got love?

gold_dust schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:40:
Ik vind een half miljoen of meer voor een gezinswoning geen normale bedragen meer.
Ongeveer 1700 euro in de maand netto. Niks mis mee.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
We hebben als Nederland de laatste jaren flink veel schulden af betaald.
Rutten heeft al maatregelen getroffen om zoveel mogelijk de economie door te laten gaan.
Dat mensen niet ontslagen hoeven worden omdat bedrijven werktijdverkorting krijgen dus makkelijker hun hoofd boven water kunnen houden.
Indien je alles gaat bekijken bestaat de kans dat het tijdelijk inderdaad gaat zakken, om vervolgens weer te stijgen, want de economie zal over een half jaar a jaar weer draaien.
En de schaarste is niet weg .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
Shabbaman schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:28:
[...]

Pff, wij betalen 794 euro bruto per maand aan hypotheek.
1700 euro is waanzin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:14

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Hahah 1700 voor een eensgezinswoning normaal? In welke wereld leef jij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

FreakNL schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:35:
[...]

Hahah 1700 voor een eensgezinswoning normaal? In welke wereld leef jij?
Een huis van 500.000 euro tegen 1,5% met een dertigjarige annuiteit ongeveer hetzelfde zijn qua maandlasten als een huis van 350.000 euro tegen 4%.

500.000 voor een rijtjeshuis zal verder redelijk locatiegebonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Half miljoen voor een rijtjeshuis slaat nergens op natuurlijk. Dat is meer wat ik probeer te zeggen.

Overigens woon ik randstad (maar niet hartje grote stad) en daar heb je voor een half miljoen een ruime 2 onder 1 kap en dat vind ik al opgeblazen.

Dus een half miljoen voor een rijtjeshuis is eerder uitzondering dan regel, zelfs nu.

[ Voor 54% gewijzigd door FreakNL op 21-03-2020 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mark31 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:33:
Rutten heeft al maatregelen getroffen om zoveel mogelijk de economie door te laten gaan.
Dat mensen niet ontslagen hoeven worden omdat bedrijven werktijdverkorting krijgen dus makkelijker hun hoofd boven water kunnen houden.
Indien je alles gaat bekijken bestaat de kans dat het tijdelijk inderdaad gaat zakken, om vervolgens weer te stijgen, want de economie zal over een half jaar a jaar weer draaien.
Kijk eens op http://www.destaatsschuldmeter.nl/: wat er in 6 jaar aan staatsschuld is afgelost, wordt er nu direct alweer bijgeleend. Werktijdverkorting en strooien met (geleend) geld is heel leuk om grote paniek op korte termijn te voorkomen, maar als dit probleem over 2 maanden nog steeds speelt (en dat lijkt me heel aannemelijk), gaat er toch echt pijn genomen moeten worden. Meer lenen is uitstel, het kan niet zo zijn dat iedereen in Nederland op dezelfde voet doorgaat met geld verdienen terwijl de bedrijfsactiviteit instort. Dat kan je even in gang houden door schulden op te blazen, en dat is wat de overheid nu doet, maar niet lang.
Vooralsnog zie ik geen enkele reden om aan te nemen dat alles over een half jaar weer bij het oude is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:49:
[...]
Meer lenen is uitstel, het kan niet zo zijn dat iedereen in Nederland op dezelfde voet doorgaat met geld verdienen terwijl de bedrijfsactiviteit instort. Dat kan je even in gang houden door schulden op te blazen, en dat is wat de overheid nu doet, maar niet lang.
Vooralsnog zie ik geen enkele reden om aan te nemen dat alles over een half jaar weer bij het oude is.
Er is voor drie + drie (met aanvullende voorwaarden) commitment gegeven voor werktijdverkorting-zonder-ww-rechten-te-gebruiken. Daarop kan men niet terugkrabbelen (dat geeft een schok).

In mijn ogen is het naïef om er vanuit te gaan dat er nu voldoende informatie over het verloop wereldwijd is. Hoewel het in de beurzen voor verandering gezorgd heeft moet men het in de reële economie nog gaan merken. Er gaat over zes maanden écht wel een klap komen (en ook als de verliezen van de banken door de overheid gedekt zijn heeft het effect in de reële economie als er bedrijven sluiten).

Het rabobank rapport is het meest rooskleurige scenario. CPB komt binnenkort met een set aan scenario's (Donderdag 26 maart om 9:00 uur publiceert het CPB verschillende scenario’s voor de gevolgen van de coronacrisis op de Nederlandse economie en overheidsfinanciën).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 18:22
ja, want economen snappen niks van de markt, de schaarste is maandagochtend ook vast opgelost en de rente is volgende week vrijdag vast richting de 8%..

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
[...]

Idealiter bedraagt de wooncomponent van de vaste lasten niet meer dan 23% om dit huis normaal te kunnen dragen is er dus een inkomen nodig van 7391 euro per maand.

Het Nibud hanteert iets van 33% als ideaal , nog altijd 5151 per maand

Dan de helft ook nog 3400 per maand , dan hou je gevoegelijk geen ruimte over om buffers aan te maken.

Idiote bedragen van 1700 euro per maand gaan de komende tijd mensen de das omdoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
gold_dust schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:40:
[...]

Je kan nauwelijks meer van betaalbaar spreken. Ik vind een half miljoen of meer voor een gezinswoning geen normale bedragen meer. In de vorige crisis is er 30% van de prijzen afgegaan, het zou me niks verbazen als het nu 50% of nog veel meer wordt. Zijn geen percentages waarbij ik ga instappen, los van dat ik het het buitenland woon, maar we zullen het zien.
Laten we wel reëel blijven, 30% was dus niet de daling in de crisis als we naar het gemiddelde kijken. Zie https://www.wegwijs.nl/inzicht/ontwikkeling-huizenprijzen.

Hoogtepunt: Augustus 2008 - EUR 261.948
Dieptepunt: Juni 2013 - EUR 206.144

Een verschil van ca. -22%, dat is sterk minder dan de 30% die je suggereert. Nog steeds een sterke daling en de 30% (of meer) is zeker voor bepaalde woningen wel voorgekomen, maar zo kunnen we altijd een vergelijk maken waarin het ellende of jubelen is.

Nu een daling van 50% of veel meer, zoals je zegt is van de zotten om nu met de beschikbare informatie en loop van de zaken te roepen. Hoe harder we dat met z'n allen denken en zeggen hoe sneller het bewaarheid wordt. Er spelen los van eventuele economische malaise meerdere dingen mee. In de crisis periode (augustus 2008 - juni 2013) lag de rente op een heel ander niveau.

Afbeeldingslocatie: https://www.hypotheker.nl/media/2722/historische-rentstanden.jpg

Dan zie je de rente voor 10 jaar liggen op 5% op het hoogtepunt en 4% op het dieptepunt. Daarna daalde het verder en stegen de prijzen. De rente maakt dat de betaalbaarheid groter of kleiner wordt. Zolang de rente op een soortgelijk niveau blijft als nu of wellicht naar 2,5% gaat dan blijft de betaalbaarheid voor veel mensen nog steeds groot. Een daling zal er zeker wel komen als mensen een baan verliezen of minder gaan verdienen, maar dat betekent niet dat alleen dat gaat leiden tot 50% of meer daling.

Een correctie van de prijzen zal er zeker komen, maar dat is de beweging van de markt altijd geweest. Feit blijft wel dat zolang het aanbod schaars is en mensen nog steeds moeten wonen prijzen wel op een bepaald niveau blijven en hele enorme dalingen niet direct voorkomen.

Echter blijft elke voorspelling welke richting op dan ook, koffiedik kijken. Ook al die economen die over elkaar heen vallen kunnen de werkelijkheid niet voorspellen. Er is nog teveel onzeker qua timing om echt iets te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

CornermanNL schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:52:
[...]

Idealiter bedraagt de wooncomponent van de vaste lasten niet meer dan 23% om dit huis normaal te kunnen dragen is er dus een inkomen nodig van 7391 euro per maand.

Dan de helft ook nog 3400 per maand , dan hou je gevoegelijk geen ruimte over om buffers aan te maken.

Idiote bedragen van 1700 euro per maand gaan de komende tijd mensen de das omdoen.
Bij ons is de bruto hypotheeklast 20% van netto maandinkomen.. En dat vind ik meer dan zat... Geeft ook een hoop rust, ook nu weer. Maar ook in andere situaties... Maar ja, in het dieptepunt klushuis gekocht en nu “muurvast” want waar ik ook heenga, ik ga fors meer betalen voor een paar extra m2.. Moet toch iets te klagen hebben hè ;) Overwaarde van 150.000 (nog wel) maar wat moet je ermee....

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 21-03-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 19:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Wij betalen netto 625 euro voor een woningwaarde van 700k.
Hypotheek is 340k, daarvan 2/3e aflossingsvrij met een rente van <2%.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat met name doorstromers in de Randstad makkelijk een paar ton overwaarde hebben. Waarvan ik vermoed dat de prijzen fors gaan dalen komende maanden, en het afhankelijk van hoe lang de crisis gaat duren wellicht niet snel zal herstellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 21-03-2020 18:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lama83
Beanie schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:28:
[...]

Echter blijft elke voorspelling welke richting op dan ook, koffiedik kijken. Ook al die economen die over elkaar heen vallen kunnen de werkelijkheid niet voorspellen. Er is nog teveel onzeker qua timing om echt iets te zeggen.
dat klopt, in 2008 werd er een maand van tevoren ook gezegd 'geen vuiltje aan de lucht'. ik heb besloten om voorlopig lekker goedkoop te huren; woningstichting doet het onderhoud; bespaart mij de ellende van het zelf doen bij een bestaand koophuis.
Sport_Life schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:57:
[...]

Wij betalen netto 625 euro voor een woningwaarde van 700k.
Hypotheek is 340k, daarvan 2/3e aflossingsvrij met een rente van <2%.
dat zou ik prima kunnen dragen, maar ja, regeltjes ;)

[ Voor 26% gewijzigd door lama83 op 21-03-2020 19:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:17
gorgi_19 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:46:
[...]

Een huis van 500.000 euro tegen 1,5% met een dertigjarige annuiteit ongeveer hetzelfde zijn qua maandlasten als een huis van 350.000 euro tegen 4%.

500.000 voor een rijtjeshuis zal verder redelijk locatiegebonden zijn.
Daar heb je niet zo veel aan als je zo'n 'goedkope' hypotheek van een half miljoen hebt en je moet of wilt je woning verkopen, terwijl de prijzen gekelderd zijn en je nog maar 350k voor je woning krijgt. Dan kun je wel zeggen dat je maandlasten gelijk zijn, die anderhalve ton verschil zul je dan toch echt wel moeten betalen. Dat vergeten veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
lama83 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 19:54:
[...]

dat klopt, in 2008 werd er een maand van tevoren ook gezegd 'geen vuiltje aan de lucht'. ik heb besloten om voorlopig lekker goedkoop te huren; woningstichting doet het onderhoud; bespaart mij de ellende van het zelf doen bij een bestaand koophuis.
Is geen optie meer dankzij "passend toewijzen". Wellicht was jij er nog op tijd bij, of had je een laag inkomen bij toewijzing woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:35
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 20:15:
[...]

Daar heb je niet zo veel aan als je zo'n 'goedkope' hypotheek van een half miljoen hebt en je moet of wilt je woning verkopen, terwijl de prijzen gekelderd zijn en je nog maar 350k voor je woning krijgt. Dan kun je wel zeggen dat je maandlasten gelijk zijn, die anderhalve ton verschil zul je dan toch echt wel moeten betalen. Dat vergeten veel mensen.
Waarom dan je zult toch wel een ander huis gaan kopen dan van 350k of meer? Zo lang je maar een overwaarde hebt van 1,5 ton kun je zonder problemen verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
ASW1 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 20:59:
[...]

Waarom dan je zult toch wel een ander huis gaan kopen dan van 350k of meer? Zo lang je maar een overwaarde hebt van 1,5 ton kun je zonder problemen verhuizen.
Het probleem is dat er geen overwaarde is van 1,5 ton maar een schuld ;).
Uit de vorige crisis bleek dat (met name door aflossingsvrije hypotheken) mensen helemaal niets afgelost of opgespaard hadden. Als je dan in tijd van crisis je huis moet verkopen om wat voor reden dan ook, dan kom je dus gruwelijk tekort.

Stel dat je 3 jaar geleden hebt gekocht voor 500k en je moet over 1 jaar verplicht verkopen en de boel is ingestort en dus 30% gedaald in waarde. Dan is je woning van 500k nog maar 350k waard en kom je dus 150k tekort. In die 4 jaar zal je nog maar een fractie hebben afgelost/opgespaard.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 21-03-2020 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ASW1 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 20:59:
[...]

Als je die overwaarde hebt wel, ja. Maar lang niet iedereen heeft zo'n overwaarde.

Als je met overwaarde van koophuis A naar een iets duurder, of iets goedkoper, koophuis B verhuist, dan maakt het inderdaad weinig uit of de markt opgeblazen is of juist ingestort. Maar voor starters en mensen zonder overwaarde is dat wel behoorlijk relevant. Of voor bijvoorbeeld mensen die naar een huurhuis moeten gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Rubbergrover1 op 21-03-2020 21:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
CornermanNL schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:52:
[...]

Niet als je gewoon met z'n 2en bent. 1700 moet te doen zijn dan als je boven modaal verdient.
Dat is 850 per persoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:32:
[...]

Het probleem is dat er geen overwaarde is van 1,5 ton maar een schuld ;).
Uit de vorige crisis bleek dat (met name door aflossingsvrije hypotheken) mensen helemaal niets afgelost of opgespaard hadden. Als je dan in tijd van crisis je huis moet verkopen om wat voor reden dan ook, dan kom je dus gruwelijk tekort.

Stel dat je 3 jaar geleden hebt gekocht voor 500k en je moet over 1 jaar verplicht verkopen en de boel is ingestort en dus 30% gedaald in waarde. Dan is je woning van 500k nog maar 350k waard en kom je dus 150k tekort. In die 4 jaar zal je nog maar een fractie hebben afgelost/opgespaard.
Als de lening een lage rente heeft, en ook nog een groot deel aflossingsvrij, dan zijn die lasten voor veel mensen relatief goed te dragen, en zal men sneller geneigd zijn te wachten met verkopen tot de prijzen weer stijgen. De leegstandswet (tijdelijk verhuren als je de woning te koop hebt) helpt daar ook aan handje aan mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
SvMp schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:08:
[...]

Als de lening een lage rente heeft, en ook nog een groot deel aflossingsvrij, dan zijn die lasten voor veel mensen relatief goed te dragen, en zal men sneller geneigd zijn te wachten met verkopen tot de prijzen weer stijgen. De leegstandswet (tijdelijk verhuren als je de woning te koop hebt) helpt daar ook aan handje aan mee.
Dan ga je er wel vanuit dat er voor die personen niets veranderd ondanks de crisis.
Tijdens de laatste crisis verloren veel mensen hun baan, je kon toen ook nog ruim 5-7 keer je salaris aan hypotheek krijgen en dan losten ze ook nog eens niets af. Bij het verlies van een baan voor 1 van de partners was de hypotheek dus al vaak niet meer op te brengen en moesten ze dus gedwongen verkopen. Ook zorgt een crisis voor veel gestrande huwelijken of gaan partners daardoor uit elkaar en ook dan moesten ze vaak verkopen.

Zolang er niets veranderd behalve de crisis om je heen, eens. Dan is er voor veel mensen met nieuwe hypotheken waarschijnlijk niet zoveel aan de hand. In alle andere scenario’s echter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:21
RemcoDelft schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:49:
[...]

Kijk eens op http://www.destaatsschuldmeter.nl/: wat er in 6 jaar aan staatsschuld is afgelost, wordt er nu direct alweer bijgeleend. Werktijdverkorting en strooien met (geleend) geld is heel leuk om grote paniek op korte termijn te voorkomen, maar als dit probleem over 2 maanden nog steeds speelt (en dat lijkt me heel aannemelijk), gaat er toch echt pijn genomen moeten worden. Meer lenen is uitstel, het kan niet zo zijn dat iedereen in Nederland op dezelfde voet doorgaat met geld verdienen terwijl de bedrijfsactiviteit instort. Dat kan je even in gang houden door schulden op te blazen, en dat is wat de overheid nu doet, maar niet lang.
Het is niet alleen zo dat we de afgelopen jaren enorm veel hebben afgelost van de staatsschulden, destijds moesten we nog rente betalen voor de leningen, tegenwoordig krijgt de overheid er geld voor, en ja natuurlijk moeten ze het terug betalen maar positieve en negatieve rentes op zulke bedragen is wel enorm welkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mister_S
Als het goed is zijn de tijden dat je gekke bedragen kon lenen t.o.v. je jaarsalaris al voorbij, dat heb ik zelf wel gemerkt met hypotheek aanvragen. Als één van de twee werkloos raakt teer je op je WW en spaargeld, je belandt niet meteen in een zwart gat neem ik aan. De doemscenario's in dit topic wat betreft de economische gevolgen zijn wel erg donker voorgesteld. Als dit gebeuren jaren gaat duren met (halve) lockdowns heb je sowieso veel grotere problemen dan je huis wel of niet kunt betalen. Alleen al het psychologische effect van zoiets zal al veel mensen kapot maken. Laten we hopen dat zoiets niet gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:15
mister_S schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:44:
Laten we hopen dat zoiets niet gebeurt.
Zou inderdaad heel vervelend zijn voor de randstedelingen die <700 per maand betalen voor een woning van meer dan een half miljoen.

Maar wel heel fijn voor de starters die, zelfs aan de andere kant van het land, noodgedwongen, ivm totaal gebrek aan onderdak, 1.5x zoveel aan huur betalen, maar nog altijd geen woning van 250.000 mogen kopen van de bank.
Een reset zal de lasten in ieder geval wat eerlijker verdelen. En misschien kunnen zij dan eens een woning kopen. Dat heeft ook voordelen :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MaStar schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:31:
[...]

Niet als je gewoon met z'n 2en bent. 1700 moet te doen zijn dan als je boven modaal verdient.
Dat is 850 per persoon ;)
Dat je met twee bovenmodale inkomens prima 1700 aan hypotheeklasten kunt betalen is ook niet het punt. Het punt is dat je die lasten voor een simpele eengezinswoning moet betalen. Dat 'we' het blijkbaar gewoon zijn gaan vinden dat je voor zo'n 'modale' woning zo'n 80% van een netto modaal inkomen zou moeten betalen.

Voor een groot deel van de mensen zijn zulke prijzen alleen te betalen doordat ze vanwege de opgeblazen gebakken-lucht prijzen een hoop (fictieve) overwaarde uit eerdere woningen hebben. Daardoor is de benodigde hypotheek een stuk lager. Doordat men vergeet dat je voor dat eigen geld ook kosten zou moeten inprijzen, vinden veel mensen dat toch betaalbare woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op zondag 22 maart 2020 @ 01:16:
[...]

Zou inderdaad heel vervelend zijn voor de randstedelingen die <700 per maand betalen voor een woning van meer dan een half miljoen.

Maar wel heel fijn voor de starters die, zelfs aan de andere kant van het land, noodgedwongen, ivm totaal gebrek aan onderdak, 1.5x zoveel aan huur betalen, maar nog altijd geen woning van 250.000 mogen kopen van de bank.
Een reset zal de lasten in ieder geval wat eerlijker verdelen. En misschien kunnen zij dan eens een woning kopen. Dat heeft ook voordelen :)
Een prijsdaling is juist gunstig voor mensen met veel overwaarde en zeer ongunstig voor mensen die de afgelopen jaren zijn ingestapt. Die kunnen geen kant op, dus komen er nog minder starterswoningen op de markt, waardoor de starter uiteindelijk ook geen woning kan aanschaffen.

Met genoeg overwaarde kun je eenvoudig verhuizen naar een duurdere woning die absoluut gezien harder zakt in prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Een interessant (maar wel ingestoken door de bouwsector zelf) artikel over de (mogelijke) ontwikkelingen in de bouwsector regio Amsterdam: https://www.at5.nl/artike...top-hoe-dan-ook-voorkomen
21 maart 2020, 13.00 uur · Aangepast 21 maart 2020, 13.28 uur · Door Redactie

De bouwsector van de regio Amsterdam zet zich schrap voor weer een grote crisis. Opdrachtgevers, architecten en bouwers maken zich grote zorgen over de invloed van het coronavirus op de bouw. AT5’s Bouw Woon Leef vraagt aan verschillende partijen uit de bouw wat de huidige situatie is, wat zij verwachten van de komende tijd en wat zij hopen dat de overheid doet.
Status quo op de bouwplaats

Jan Overtoom, regiomanager van Bouwend Nederland legt uit dat het werk in de bouw vooralsnog doorgaat maar dat door ziekteverzuim en de coronamaatregelen, de productiviteit omlaag gaat. Er zijn minder mensen beschikbaar en bouwvakkers moeten op verschillende tijden pauzeren, waardoor mensen veel op elkaar moeten wachten en bouwprocessen langer duren waarbij samenwerking belangrijk is.

De Nederlandse Vereniging van Toeleveranciers (NVTB) vreest een verslechtering in de toevoer van bouwmaterialen uit het buitenland, helemaal uit landen waar lockdown maatregelen gelden.

Volgens Edward Zevenbergen, projectleider van Bouwfonds Property Development (BPD), doemt er nog een probleem op op de bouwplaats. Veel gespecialiseerde bouwvakkers die vanuit Oost-Europa hier werkten, zijn vertrokken naar hun thuisland uit vrees voor sluitende grenzen. Zevenbergen: ‘Zo komt er een grotere schaarste aan vaklui en een nog grotere spanning op de bouwkosten.’

‘Zo komt er een grotere schaarste aan vaklui en een nog grotere spanning op de bouwkosten.’
Edward zevenbergen, BPD

Over zijn eigen werkzaamheden vertelt Zevenbergen vanuit quarantaine in zijn tuinhuis: ‘We zijn aan het vergaderen via skype en we doen enorm ons best om het werk door te laten gaan. Maar al dat overleggen gaat zo wel langzamer.’

Binnen de architectenwereld heerst bezorgdheid over wegvallende ontwerpopdrachten. Architect Bjarne Mastenbroek zit niet bij de pakken neer en heeft deze week bouwers, projectontwikkelaars en architecten bijeengebracht om samen de gemeente op te roepen om kavels vrij te geven en ontwerpopdrachten uit te geven. Mastenbroek: ‘Never waste a good crisis. Juist nu kunnen werkloze architecten, bouwers en projectontwikkelaars in grote getale ingezet worden om stedenbouwkundige plannen te maken voor de kavels.
Afnemende koopkracht en huurachterstanden

‘Ik voorzie dat als we de komende maanden binnen zitten, de verkoop van huizen stil valt’, zegt Zevenbergen van BPD. Daarbij denkt hij dat de koopkracht afneemt doordat consumenten geen hypotheek meer kunnen krijgen door de economische gevolgen van de corona crisis. Nu al kunnen mensen hun huur niet meer ophoesten.

Zevenbergen: ‘Wij zijn als grote partij in staat om de huren te bevriezen, maar niet iedereen heeft die diepe zakken.’ Institutionele vastgoedbelegger Bouwinvest kondigt aan dat zij een coulancebeleid gaan opzetten voor voor winkeliers die de huur niet kunnen betalen.

Volgens Jan Overtoom van Bouwend Nederland is het zaak dat ondanks de hogere bouwkosten en de crisis, bouwopdrachten doorgaan. ‘De grotere, professionele projectontwikkelaars werken mee, want die willen zelf ook graag door en kunnen wel wat hebben.’ Maar het overgrote deel van de opdrachtgevers van de leden van Bouwend Nederland zijn particulieren of bedrijven die mogelijk gaan bezuinigen op bouwprojecten.

‘Blijf aan de gang, stop niet met het uitgeven van bouwtenders.’
Jan Overtoom, Bouwend Nederland

Doemscenario voor de bouw: bouwstop

De bouwsector kent vele crises. Na de economische crisis van 2008 kreeg de bouw in het afgelopen jaar te maken met de stikstof crisis, de PFAS-crisis dan nu de corona crisis. Bij vorige crises bleek dat als de bouw stil valt, het heel langzaam weer op gang komt. Architect Mastenbroek legt uit waarom: ‘Horeca kan binnen een dag weer open, maar de bouw niet omdat een bouwproject bestaat uit een enorme keten van afspraken.’

Mastenbroek vertelt dat als een bouwproject wordt stilgelegd, de gehele keten van afspraken weer opnieuw moet worden opgebouwd. Dat zijn trage processen omdat veel van deze afspraken, zoals vergunningen, enorm gejuridificeerd zijn. ‘Het tempo moet er dus in blijven’, aldus Mastenbroek.
Crisis na crisis

Wat bouwers, architecten en opdrachtgevers nu verwachten van overheden zijn acties om een bouwstop te voorkomen. Een bouwstop zou grote gevolgen hebben voor de woningproductie en ook voor werkgelegenheid.

Na de toespraak van premier Rutte afgelopen maandag stuurde Zevenbergen van BPD meteen een e-mail naar Carolien Schippers, directeur grond en ontwikkeling van de gemeente Amsterdam. Zijn hartenkreet: ‘Laten we in godsnaam doorgaan met elkaar. We moeten een beetje toegeven aan elkaar. Onze bouwkosten gaan omhoog door de acute schaarste aan bouwvakkers.’

Zevenbergen pleit voor een gereduceerd grond tarief, zodat de productie door kan gaan. Hij wil vooral samenwerken met de gemeente. Bij de vorige economische crisis is de bouw helemaal stilgezet. ‘Probeer dat te voorkomen. Wees creatief, we moeten samen creatief zijn', zegt hij.

'Gemeente, maak een plan. Zorg dat iedereen aan het werk blijft'
Bjarne Mastenbroek, architectenbureau Search

Noodfonds nodig

Voor architect Bjarne Mastenbroek is het duidelijk, de gemeente is aan zet. Hij roept de gemeente op om kavels vrij te maken een noodfonds te starten waar de architecten uit betaald kunnen worden. Mastenbroek: ‘Gemeente maak een plan. Zorg dat iedereen aan het werk blijft. Ga nu kavels uitgeven want grote opdrachten waar 30 mensen aan zitten zijn al on hold door de stikstof toestand.’

Wat Jan Overtoom van Bouwend Nederland verlangt van opdrachtgevers als gemeentes is dat zij doorgaan met het maken van plannen. Overtoom: ‘Blijf aan de gang, stop niet met het uitgeven van bouwtenders.’ Ook vraagt Bouwend Nederland opdrachtgevers, met name overheden, om onderhoudswerkzaamheden naar voren halen om te voorkomen dat er diepe gaten vallen in de productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:30:
[...]

Een prijsdaling is juist gunstig voor mensen met veel overwaarde en zeer ongunstig voor mensen die de afgelopen jaren zijn ingestapt. Die kunnen geen kant op, dus komen er nog minder starterswoningen op de markt, waardoor de starter uiteindelijk ook geen woning kan aanschaffen.

Met genoeg overwaarde kun je eenvoudig verhuizen naar een duurdere woning die absoluut gezien harder zakt in prijs.
Dan ga je er dus impliciet van uit dat mensen met veel overwaarde altijd willen verhuizen naar een duurdere woning. Dat zal lang niet altijd het geval zijn. Sterker nog, een hogere overwaarde hangt vaak samen met een langere periode sinds de aanschaf van de (eerste) koopwoning, waarbij het juist steeds vaker zal voorkomen dat mensen kleiner willen gaan wonen omdat de kinderen het huis uit zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:53:
[...]

Dan ga je er dus impliciet van uit dat mensen met veel overwaarde altijd willen verhuizen naar een duurdere woning. Dat zal lang niet altijd het geval zijn. Sterker nog, een hogere overwaarde hangt vaak samen met een langere periode sinds de aanschaf van de (eerste) koopwoning, waarbij het juist steeds vaker zal voorkomen dat mensen kleiner willen gaan wonen omdat de kinderen het huis uit zijn.
Degene die niet willen verhuizen hebben sowieso nergens last van natuurlijk ;) (op gebied van de huizenmarkt).
En de meeste overwaarde is aanwezig bij mensen die in 2012-2015 zijn ingestapt, de mensen die voor de bubbel van de vorige crisis zijn ingestapt (<2006) hoeven nog maar een jaartje of 10 voordat ze hypotheek vrij zijn (uitgezonderd de aflossingsvrije delen).

Maw het instapmoment is ontzettend belangrijk voor de rest van de carriere op de huizenmarkt :)

Goed nieuws voor alle tieners en begin twintigers van nu: er komt voor hen een fantastisch instap moment aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 22-03-2020 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Sport_Life schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:07:
[...]

Goed nieuws voor alle tieners en begin twintigers van nu: er komt voor hen een fantastisch instap moment aan.
Dat is nog maar de vraag natuurlijk ;) Wel te hopen overigens.
Kan ook meer krapte opleveren omdat iedereen blijft zitten........

Sterker nog - als de bouw stilgelegd wordt, dan komen er de komende jaren nog minder woningen bij.

[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 22-03-2020 09:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Sport_Life schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:07:
[...]

Degene die niet willen verhuizen hebben sowieso nergens last van natuurlijk ;) (op gebied van de huizenmarkt).
En de meeste overwaarde is aanwezig bij mensen die in 2012-2015 zijn ingestapt, de mensen die voor de bubbel van de vorige crisis zijn ingestapt (<2006) hoeven nog maar een jaartje of 10 voordat ze hypotheek vrij zijn (uitgezonderd de aflossingsvrije delen).

Maw het instapmoment is ontzettend belangrijk voor de rest van de carriere op de huizenmarkt :)

tieners wellicht, als ze nu beginnen met sparen voor de kosten rondom de aanschaf van een huis. twintigers , de starters ?

Dat valt nog maar te bezien , met de huidige stand van de arbeidsmarkt voor diezelfde groep, veel kortlopende contracten, ZZP'ers enzovoorts kan het weleens een tijdje duren voor je een vast contract hebt. Daarbij komt nog dat je je kostenkoper niet meer kan meefinancieren.

Er zijn nu net een paar banken verzekeraars gekomen met echte startershypotheken maar gezien deze plotselinge schok zie ik het somber in voor de bereikbaarheid van hypotheken voor starters.

Als de rook dan weer is opgetrokken komen we er gewoon weer achter dat er een grote onbalans is op de woningmarkt en gaan de prijzen harder omhoog dan de starters bij kunnen benen in leencapaciteit.

We hebben een enorme schuldenberg gebouwd die niet eenvoudig op te lossen is en die niet veel lucht biedt , er is weinig mobiliteit op de huizenmarkt. Hoge prijzen en lage rente zorgen voor hoge aflossingsdelen in de hypotheken, het is dus niet makkelijk om door middel van aflossen een overwaarde te creëren die je in staat stelt van appartement naar eengezinswoning naar 2 onder een kap naar vrijstaand te gaan. Zonder hiervoor veel extra leencapaciteit nodig te hebben.

Je bent voor een stap afhankelijk van of meer leencapaciteit of overwaarde , of beide. En dat zijn beide parameters waar je zelf amper controle over hebt. stel de rentes gaan stijgen, al is het maar hele kleine stappen dat zet de leencapaciteit onder druk, maar niet zodanig dat huizenprijzen direct meedalen.

Buiten dat zitten er veel jonge mensen in peperdure huurwoningen. Dus sparen voor het kopen van een huis is al haast ondoenlijk. Ik voorzie nog geen gunstig scenario voor starters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
CornermanNL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:43:
[...]

Buiten dat zitten er veel jonge mensen in peperdure huurwoningen. Dus sparen voor het kopen van een huis is al haast ondoenlijk. Ik voorzie nog geen gunstig scenario voor starters.
Ik ga helemaal met je mee. Zelfs al dalen woningen 10% (wat nog de vraag is), is het lastig instappen. Vooral omdat dan ook weer ALLE starters willen instappen -> hogere prijs.

Welk scenario voorzie je nu? Voor wie is het uberhaupt een gunstig scenario....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Richh schreef op zondag 22 maart 2020 @ 01:16:
[...]

van wat ik er van begrijp is dat elke crisis de kloof tussen arm en rijk weer groter maakt... dus of het eerlijker wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MaStar schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:55:
[...]

Ik ga helemaal met je mee. Zelfs al dalen woningen 10% (wat nog de vraag is), is het lastig instappen. Vooral omdat dan ook weer ALLE starters willen instappen -> hogere prijs.

Je kunt je ook afvragen voor wie de situatie van een paar weken geleden een gunstig scenario was. Een markt waarin je, even gechargeerd, meteen op de dag dat een woning op Funda komt al een bod moet doen dat 30% boven de al opgeblazen vraagprijs ligt,. Ook al is de woning niet helemaal naar jouw wens. En waarbij je dan nog steeds 9 op de 10 keer buiten de boot valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:37
MaStar schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:42:
[...]

Dat is nog maar de vraag natuurlijk ;) Wel te hopen overigens.
Kan ook meer krapte opleveren omdat iedereen blijft zitten........

Sterker nog - als de bouw stilgelegd wordt, dan komen er de komende jaren nog minder woningen bij.
In Italië komen op dit moment honderden woningen per dag vrij. Laten we met z'n allen hopen dat in Nederland niet langs deze weg de krapte op de huizenmarkt wordt opgelost..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CornermanNL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:43:
[...]

tieners wellicht, als ze nu beginnen met sparen voor de kosten rondom de aanschaf van een huis. twintigers , de starters ?

Dat valt nog maar te bezien , met de huidige stand van de arbeidsmarkt voor diezelfde groep, veel kortlopende contracten, ZZP'ers enzovoorts kan het weleens een tijdje duren voor je een vast contract hebt. Daarbij komt nog dat je je kostenkoper niet meer kan meefinancieren.

Er zijn nu net een paar banken verzekeraars gekomen met echte startershypotheken maar gezien deze plotselinge schok zie ik het somber in voor de bereikbaarheid van hypotheken voor starters.

Als de rook dan weer is opgetrokken komen we er gewoon weer achter dat er een grote onbalans is op de woningmarkt en gaan de prijzen harder omhoog dan de starters bij kunnen benen in leencapaciteit.

We hebben een enorme schuldenberg gebouwd die niet eenvoudig op te lossen is en die niet veel lucht biedt , er is weinig mobiliteit op de huizenmarkt. Hoge prijzen en lage rente zorgen voor hoge aflossingsdelen in de hypotheken, het is dus niet makkelijk om door middel van aflossen een overwaarde te creëren die je in staat stelt van appartement naar eengezinswoning naar 2 onder een kap naar vrijstaand te gaan. Zonder hiervoor veel extra leencapaciteit nodig te hebben.

Je bent voor een stap afhankelijk van of meer leencapaciteit of overwaarde , of beide. En dat zijn beide parameters waar je zelf amper controle over hebt. stel de rentes gaan stijgen, al is het maar hele kleine stappen dat zet de leencapaciteit onder druk, maar niet zodanig dat huizenprijzen direct meedalen.

Mijn mening* (en dat is geen aanval naar jouw mening) is dat je teveel met het huidige sentiment denkt. De verstoring op de woningmarkt is het gevolg van hetzelfde effect als het hamsteren naar toiletpapier: mensen gaan niet meer poepen, maar toch slaat iedereen massaal toiletpapier in! Het verbruik is echter gelijk gebleven.. Zelfde geldt voor woningen, het is niet zo dat er in sinds 2013 ineens 5x zoveel mensen zijn bijgekomen. We praten ons eigen "domme" gedrag goed door onszelf te overtuigen dat er voor iedere woning 20 kandidaten zijn. Dan is mijn vraag: waar waren die 20 mensen dan in 2013? Bestonden die nog niet of waren ze bang dat de huizenprijzen nog verder zouden zakken?

Sinds 2015 zijn de huizenprijzen flink gestegen, met als gevolg dat mensen uit angst de boot te missen mee zijn gaan doen met absurde bedragen overbieden. Op de woningmarkt wordt dit effect versterkt door beleggers die de boot ook niet willen missen. Gevolg is dat alles mee omhoog wordt getrokken, door dezelfde mensen die nu in de supermarkt voor 3 maanden toiletpapier in slaan! Hogere woningprijzen > hogere huurprijzen (deels obv hogere woz waarde) en vica versa. De komende jaren ontstaat mogelijk het omgekeerde: beleggers gooien nu al massaal hun appartementen op Funda (check de 4 grote steden op aanbod van afgelopen dagen > zeker 50% heeft de woning niet zelf bewoond). Dus er komt een enorm overschot aan appartementen, plus de onzekerheid met betrekking tot de economie op langere termijn (mensen worden angstig om baan kwijt te raken), plus de rente die praktisch nog meer 1 kant op kan...

Zodra de eerste berichten in de Telegraaf verschijnen dat de woningmarkt op of over z'n hoogtepunt is schiet meteen de lucht eruit. Want zou jij als starter nog de hoofdprijs voor een woning betalen als je in de krant leest dat de prijzen niet meer verder stijgen? (en de starter dus de geniale conclusie trekt dat de prijzen gaan dalen)

Dan terug naar de tieners van nu. Die kunnen de komende 5 jaren rustig toekijken hoe het aanbod van woningen hard zal stijgen, op televisie naar dubbeltje op z'n kant kijken met Henk en Ingrid die hun eengezinswoning van 400k niet meer kunnen betalen want Henk is zijn baan als hypotheekadviseur kwijt en tot slot bij alle praatprogramma's hele "slimme" mensen zien vertellen dat de appartementen nooit meer in prijs zullen stijgen, dus het advies is om in tijden van crisis (lage woningprijzen) om vooral geen appartement te kopen. Direct weer 20% van de waarde af! (letterlijk meegemaakt toen ik mijn appartement kocht in 2011, 7 jaar later met 40% overwaarde verkocht binnen 1 werkdag. Ik ben die beste man die dat op het journaal riep nog altijd dankbaar :P ).

*enige nuancering is wel nodig: bovenstaande is in het geval dat er naar aanleiding van de crisis een recessie optreedt. Dat hoeft niet per se te gebeuren natuurlijk.

Edit: Tijdens het schrijven van deze post is het volgende artikel verschenen: https://www.nu.nl/economi...og-door-coronacrisis.html > het sentiment wordt hard beinvloed zo :).

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 22-03-2020 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Biggg schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:31:
[...]

In Italië komen op dit moment honderden woningen per dag vrij. Laten we met z'n allen hopen dat in Nederland niet langs deze weg de krapte op de huizenmarkt wordt opgelost..
De bijna jaarlijkse griepepidemie leidt in Nederland gemiddeld ook tot zo'n 8.000 extra sterfgevallen. Dat heeft ook nog niet tot het oplossen van de krapte geleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:37
Rubbergrover1 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:34:
[...]

De bijna jaarlijkse griepepidemie leidt in Nederland gemiddeld ook tot zo'n 8.000 extra sterfgevallen. Dat heeft ook nog niet tot het oplossen van de krapte geleid.
Volgens mij begrijp je niet wat het woord "extra" betekent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Is het niet te verwachten dat het grote geld na deze crisis weer retesnel de woningmarkt gaat opzoeken? Het moet immers ergens heen al dat vrijgekomen geld. Ik ben ook bang dat de regering dan zulke grote investeringen zal stimuleren om de economie een kick te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
Sport_Life schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:33:
[...]

Edit: Tijdens het schrijven van deze post is het volgende artikel verschenen: https://www.nu.nl/economi...og-door-coronacrisis.html
Dus terwijl de ECB de rente omlaag duwt verhogen banken de rente bij het uitlenen, want "risico".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Biggg schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:48:
[...]

Volgens mij begrijp je niet wat het woord "extra" betekent..
Ik bedoel hiermee de 'oversterfte' tijdens de griepepidemie.

Omdat niet bij iedereen de exacte doodsoorzaak wordt vastgesteld, is ook niet exact vast te stellen hoeveel mensen er als gevolg van de griep overlijden. Wel wordt geanalyseerd hoeveel de totale sterfte tijdens zijn griepepidemie afwijkt van het normale patroon. Daaruit blijkt dat in veel jaren die oversterfte zo'n 8000 mensen betreft. Mensen die zonder griep langer hadden geleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
[...].

Edit: Tijdens het schrijven van deze post is het volgende artikel verschenen: https://www.nu.nl/economi...og-door-coronacrisis.html > het sentiment wordt hard beinvloed zo :).
Dit soort berichten zorgen toch juist dat mensen die nog geen huis hebben nu willen kopen?

Dat doet de prijzen echt niet dalen...
Totdat de eerste berichten over huizenprijzen binnenkomen ben ik het met je eens. Mensen acteren op sentiment.

Ook I Utrecht gewoon 100 huizen afgelopen 3 dagen online gekomen. Normaal was het gemiddelde 15 per dag.

Geen idee of het al invloed heeft, maar ik kan me goed voorstellen dat er nu meer aanbod is en mensen dus gerichte kunnen kiezen.

Verder denk ik series dat mensen by voorzichtigeer zullen bieden of eerst hun eigen huis willen verkopen. Stel je koopt nu - en er komt een lock down. Dank raak je je eigen huis lastiger kwijt.

Gevolg op korte termijn is denk ik: meer huizen aangeboden, minder concrete kijkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-10 22:16
MaStar schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:52:
[...]

-knip-

Geen idee of het al invloed heeft, maar ik kan me goed voorstellen dat er nu meer aanbod is en mensen dus gerichte kunnen kiezen.

Verder denk ik series dat mensen by voorzichtigeer zullen bieden of eerst hun eigen huis willen verkopen. Stel je koopt nu - en er komt een lock down. Dank raak je je eigen huis lastiger kwijt.

Gevolg op korte termijn is denk ik: meer huizen aangeboden, minder concrete kijkers.
Wel interessant om nu te voorspellen wat er gaat gebeuren. Ik denk:
- Komende drie maanden hebben kopers meer keuze en een betere onderhandelingspositie
- ivm het moeilijker kunnen inschakelen van vaklui zullen huizen die moeilijker op de markt liggen (afwerking, keuken, badkamer) minder snel verkocht worden.
- na een maand of drie en het grotendeels intrekken van coronamaatregelen, zal de woningmarkt weer wat meer als vanouds worden. Met mogelijk weer een dip in het najaar, mocht corona terugkomen.
- ik verwacht toch echt wel lichte dalingen van de huizenprijzen de komende maanden (5%). Er zijn echt wel veel mensen/gezinnen die een minder zeker inkomen hebben door de corona-effecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
[...]

Mijn mening* (en dat is geen aanval naar jouw mening) is dat je teveel met het huidige sentiment denkt. De verstoring op de woningmarkt is het gevolg van hetzelfde effect als het hamsteren naar toiletpapier: mensen gaan niet meer poepen, maar toch slaat iedereen massaal toiletpapier in! Het verbruik is echter gelijk gebleven.. Zelfde geldt voor woningen, het is niet zo dat er in sinds 2013 ineens 5x zoveel mensen zijn bijgekomen. We praten ons eigen "domme" gedrag goed door onszelf te overtuigen dat er voor iedere woning 20 kandidaten zijn. Dan is mijn vraag: waar waren die 20 mensen dan in 2013? Bestonden die nog niet of waren ze bang dat de huizenprijzen nog verder zouden zakken?

Sinds 2015 zijn de huizenprijzen flink gestegen, met als gevolg dat mensen uit angst de boot te missen mee zijn gaan doen met absurde bedragen overbieden. Op de woningmarkt wordt dit effect versterkt door beleggers die de boot ook niet willen missen. Gevolg is dat alles mee omhoog wordt getrokken, door dezelfde mensen die nu in de supermarkt voor 3 maanden toiletpapier in slaan! Hogere woningprijzen > hogere huurprijzen (deels obv hogere woz waarde) en vica versa. De komende jaren ontstaat mogelijk het omgekeerde: beleggers gooien nu al massaal hun appartementen op Funda (check de 4 grote steden op aanbod van afgelopen dagen > zeker 50% heeft de woning niet zelf bewoond). Dus er komt een enorm overschot aan appartementen, plus de onzekerheid met betrekking tot de economie op langere termijn (mensen worden angstig om baan kwijt te raken), plus de rente die praktisch nog meer 1 kant op kan...

Zodra de eerste berichten in de Telegraaf verschijnen dat de woningmarkt op of over z'n hoogtepunt is schiet meteen de lucht eruit. Want zou jij als starter nog de hoofdprijs voor een woning betalen als je in de krant leest dat de prijzen niet meer verder stijgen? (en de starter dus de geniale conclusie trekt dat de prijzen gaan dalen)

Dan terug naar de tieners van nu. Die kunnen de komende 5 jaren rustig toekijken hoe het aanbod van woningen hard zal stijgen, op televisie naar dubbeltje op z'n kant kijken met Henk en Ingrid die hun eengezinswoning van 400k niet meer kunnen betalen want Henk is zijn baan als hypotheekadviseur kwijt en tot slot bij alle praatprogramma's hele "slimme" mensen zien vertellen dat de appartementen nooit meer in prijs zullen stijgen, dus het advies is om in tijden van crisis (lage woningprijzen) om vooral geen appartement te kopen. Direct weer 20% van de waarde af! (letterlijk meegemaakt toen ik mijn appartement kocht in 2011, 7 jaar later met 40% overwaarde verkocht binnen 1 werkdag. Ik ben die beste man die dat op het journaal riep nog altijd dankbaar :P ).

*enige nuancering is wel nodig: bovenstaande is in het geval dat er naar aanleiding van de crisis een recessie optreedt. Dat hoeft niet per se te gebeuren natuurlijk.

Ik denk dat we ongeveer dezelfde kant op denken , buiten het sentiment waar ik niet naar kijk. Gaat het mij om de toegankelijkheid van de benodigdheden om een huis te kopen. Zeker voor starters.
De tijdelijke diseruptie door deze crisis is optisch leuk voor de prijzen maar maakt leningen niet toegankelijker. En de starters kunnen niet snel genoeg profiteren van een daling. Want met een beetje pech raken ze eerst werkloos en gaat de teller naar een vast contract opnieuw lopen. Ben je zo weer 24 maanden verder. Starters constructies zullen bij kleinere geldmarkt ook teruglopen terwijl ze amper begonnen waren.

De vorige crisis had een andere arbeidsmarkt , veel minder starters in zzp achtige constructies. Veel minder kortlopende contracten. Als je toen je vast contract behield kon je met een forse korting een huis kopen. En kosten koper etc nog meefinancieren. Nu heb je dat cash nodig.

Dan kunnen de prijzen tijdelijk wel dalen, maar als de toegang tot het benodigde krediet ook moeilijker wordt , gaat er alsnog niets veranderen.

Ik ben het met je eens dat er een hoop ruis is in dit soort tijden. Overigens zullen huurprijzen niet drastisch gaan dalen, de grote partijen stappen niet uit op dit moment. Op zijn hoogst wat bange kleine verhuurders die bang zijn om in te storten. Ik denk dat er velen die willen kopen en nu huren de komende 10 jaar nog wel in de huurstand blijven mocht dit echt verder uit de hand lopen.
MaStar schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:55:
[...]

Een crisis kent voor niemand een echt gunstig scenario, ik ben bang dat veel meer mensen afhankelijk blijven of worden van particuliere huur en die is al jaren veel te duur. Ook als de huren naar beneden zouden gaan. De mensen die ruim in hun jasje zitten qua maandlasten en een droomhuis willen realiseren ? Die hebben wellicht een klein voordeel.

Voor de rest is het voor niemand positief. Een positief scenario was geweest, rustige stijgende rente, tijd om de huurmarkt op de schop te nemen en rustig lucht uit de prijzen persen. Deze forse schokken berokkenen veel te veel schade. En we hebben nauwelijks nog vet op de botten om dat op te vangen op een ordentelijke manier.

[ Voor 10% gewijzigd door CornermanNL op 22-03-2020 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

@CornermanNL je mag verwachten dat particuliere huren gaan stijgen. Volgend jaar worden door ATAD1 en de nieuwe vermogensbelasting de belastingen op particulier huren nog meer omhoog.

Zeker als je huurt in Amsterdam gaat het grootste gedeelte van je huurpenningen tegenwoordig op aan belastingen.

Maargoed, de meeste mensen missen het fiscaal inzicht om te zien, dat dat een van de belangrijkste redenen is waarom je huurprijs tenopzichte van de woningwaarde zo bijzonder hoog is in Nederland.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
3x3 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:58:
@CornermanNL je mag verwachten dat particuliere huren gaan stijgen. Volgend jaar worden door ATAD1 en de nieuwe vermogensbelasting de belastingen op particulier huren nog meer omhoog.

Zeker als je huurt in Amsterdam gaat het grootste gedeelte van je huurpenningen tegenwoordig op aan belastingen.

Maargoed, de meeste mensen missen het fiscaal inzicht om te zien, dat dat een van de belangrijkste redenen is waarom je huurprijs tenopzichte van de woningwaarde zo bijzonder hoog is in Nederland.
Dat geeft hoop voor mensen die bij een woningcrisis hun huis moeten verkopen.
Na 5 jaar leegstandsverhuur is met de huuropbrengsten een stuk afgelost, en het ergste is na 5 jaar misschien wel weer voorbij. In geval van instorting van de woningmarkt zal nog meer vraag ontstaan naar huur, omdat mensen even niet willen kopen en de grote groep woningzoekenden niet verdampt met een crisis (afgezien van wat expats).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
3x3 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:58:

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat huren omhoog gaan door hogere kosten van de verhuurder. De verhuurder vraagt gewoon het maximum aan huur dat iemand nog wil (of kan) betalen aan huur. Kosten spelen daar geen enkele rol in. Als de kosten hoger zijn dan de baten, dan zal de verhuurder het object simpelweg verkopen. Geen ongunstige ontwikkeling lijkt me, om starters meer kansen te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik ben trouwens benieuwd wat het effect op de woningmarkt van een paar weken of maanden collectieve quarantaine is. Ik kan mij voorstellen dat een hoop relaties dat niet tegen bestand zijn en dat die een hoop extra vraag en aanbod oplevert. Ik kan mij ook voorstellen dat een hoop mensen de meerwaarde van een aparte werkkamer en/of buitenruimte of tuin merken (of een extra kinderkamer nodig hebben, haha) en dat er daarom ook daardoor meer vraag (en aanbod) komt. En ik kan me ook voorstellen dat mensen kritischer of gerichter zijn in wat ze willen hebben. Minder snel een woning kopen met het idee dat ze over een paar jaar wel weer doorstromen, maar meer met een lange termijn gedachte. Misschien daarom toch eerder het wat ruimte huis buiten het centrum in plaats van dat eigenlijk wat te kleine appartement in het centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:20
Sport_Life schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:30:
Ik denk dat veel starterswoningen de woningen zijn die vrijkomen omdat ouderen naar het verzorgingshuis gaan, of omdat de woningbouwverenigingen noodgedwongen weer wat moeten afstoten. Daar is voorlopig geen gebrek aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Rubbergrover1 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:25:
Ik ben trouwens benieuwd wat het effect op de woningmarkt van een paar weken of maanden collectieve quarantaine is. Ik kan mij voorstellen dat een hoop relaties dat niet tegen bestand zijn en dat die een hoop extra vraag en aanbod oplevert. Ik kan mij ook voorstellen dat een hoop mensen de meerwaarde van een aparte werkkamer en/of buitenruimte of tuin merken (of een extra kinderkamer nodig hebben, haha) en dat er daarom ook daardoor meer vraag (en aanbod) komt. En ik kan me ook voorstellen dat mensen kritischer of gerichter zijn in wat ze willen hebben. Minder snel een woning kopen met het idee dat ze over een paar jaar wel weer doorstromen, maar meer met een lange termijn gedachte. Misschien daarom toch eerder het wat ruimte huis buiten het centrum in plaats van dat eigenlijk wat te kleine appartement in het centrum.
Dat lijkt mij niet.
Je gaat toch eerst huren om te kijken dat je relatie ook goed zit als je samenwoont?
Tuurlijk is de kans op akkefietjes groter als je op elkaar lip zit maar als je elkaar kan en wil vergeven komt het altijd goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Volgens mij is het 'probleem' niet zozeer bij de net samenwonende stelletjes, maar eerder bij de stelletjes die al wat langer samen zijn en wat vastgeroest zijn in hun gewoontes. En waarbij de kleine irritaties normaliter niet zo opvallen, omdat de ander toch vaak afwezig is, naar werk, sportclub etc. Als die nu 24 uur per dag op elkaar zijn aangewezen, dan zullen er genoeg stelletjes zijn waarbij die verborgen ergernissen en irritaties zich openbaren.

Zelfde trouwens met stellen met (jonge) kinderen, voor wie het soms op een bepaalde manier juist ontspannend werkt om naar het werk te gaan. Er zijn er genoeg waarbij die uitlaatklep zeker wordt gemist. (Ik ken zelf ook wel zo'n stelletje, waarbij ik al het idee had dat ze het vooral volhouden omdat ze beiden hun werk en hun buitenshuis hobby hebben. Die zitten nu veel meer op elkaar. Tel daarbij op de basisschoolkinderen die nu 24 uur per dag ook thuis zijn, in een eigenlijk wat te klein appartement, en je kunt de gevolgen wel bedenken. Waarschijnlijk niet meteen, maar als alles weer een beetje tot rust is begonnen, dan zouden ze maar zo hun conclusies kunnen trekken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Rubbergrover1 lijkt me een logische gedachte. Als dit lang gaat duren verwacht ik ook veel stuklopende relaties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-10 17:10
mister_S schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:15:
@Rubbergrover1 lijkt me een logische gedachte. Als dit lang gaat duren verwacht ik ook veel stuklopende relaties.
Dit ook weer negatief, het lijkt wel of opeens alles negatiever wordt, alsof de Corona an sich al niet erg genoeg is. Kan het ook niet dat dit juist ten goede komt voor partners/gezinnen? Geen stress om thuis te komen, kids van school of KDV/BSO ophalen, snel eten, kids naar sport, zelf sporten etc etc? Iedereen is thuis, heeft meer tijd voor elkaar, immers je hoeft niet 2 uur te pendelen etc etc. Een glas is half vol of half leeg. Zelfde geldt voor de woningmartk, ik lees zoveel doem scenarios, het lijkt wel of de wereld vergaat. Vergis je niet, ik ben me wel degelijk bewust van de ernst van de situatie, maar kijk naar China. Daar wordt het leven weer langzaam aan opgepakt, in Hubei met 60 mijoen inwoners zijn er minder dan 100K mensen besmet geraakt. Ja, de economie is daar met 9% gekrompen, maar de volgende kwartalen zal de economie weer stijgen, uitendelijk komt de groei dit jaar op 3% uit, veel lager dan de gebruikelijke 6-7-8%.

Wij gaan het hier ook merken ongetwijfeld, maar de overheid steunt de economie als nooit te voren, om ervoor te zorgen dat het na de Corona weer snel opgepakt kan worden ipv een economie op gang krijgen die helemaal gestopt is met draaien. Er zijn hier een aantal die hopen op een zware crisis, zodat ze goedkoop een huisje kunnen kopen, maar vergis je niet, in een ware crisis wordt jij ook geraakt, en heb je mischien geen baan meer om dat ene goedkope huisje te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@icarus007 ik ben het met je eens hoor, sommige mensen lijken te denken dat dit de einde der tijden is. Wel denk ik dat relaties/huwelijken die al zwak waren zullen stranden. Veel mensen zijn niet gewend om veel tijd met elkaar door te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:47
Rubbergrover1 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:44:
Volgens mij is het 'probleem' niet zozeer bij de net samenwonende stelletjes, maar eerder bij de stelletjes die al wat langer samen zijn en wat vastgeroest zijn in hun gewoontes. En waarbij de kleine irritaties normaliter niet zo opvallen, omdat de ander toch vaak afwezig is, naar werk, sportclub etc. Als die nu 24 uur per dag op elkaar zijn aangewezen, dan zullen er genoeg stelletjes zijn waarbij die verborgen ergernissen en irritaties zich openbaren.

Zelfde trouwens met stellen met (jonge) kinderen, voor wie het soms op een bepaalde manier juist ontspannend werkt om naar het werk te gaan. Er zijn er genoeg waarbij die uitlaatklep zeker wordt gemist. (Ik ken zelf ook wel zo'n stelletje, waarbij ik al het idee had dat ze het vooral volhouden omdat ze beiden hun werk en hun buitenshuis hobby hebben. Die zitten nu veel meer op elkaar. Tel daarbij op de basisschoolkinderen die nu 24 uur per dag ook thuis zijn, in een eigenlijk wat te klein appartement, en je kunt de gevolgen wel bedenken. Waarschijnlijk niet meteen, maar als alles weer een beetje tot rust is begonnen, dan zouden ze maar zo hun conclusies kunnen trekken.)
Hier drie kinderen in de leeftijd t/m 3 jaar. Het is idd even in het nieuwe ritme komen maar om nu te zeggen dat het helemaal mis loopt :-) Die paar extra scheidingen gaan het effect toch niet hebben op de woningmarkt. Het effect komt eerder uit de hoek van consumenten vertrouwen. Die komt te voet maar vertrekt te paard. Rationeel gezien blijven er te weinig woningen en zal kapitaal nog goedkoop te lenen blijven. Dus zouden de prijzen op niveau kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Mark31 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:33:
mister_S schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:04:
Is het niet te verwachten dat het grote geld na deze crisis weer retesnel de woningmarkt gaat opzoeken? Het moet immers ergens heen al dat vrijgekomen geld. Ik ben ook bang dat de regering dan zulke grote investeringen zal stimuleren om de economie een kick te geven.
Volgens mij snappen sommigen hier het concept van geld, deleveraging en debt destruction helemaal niet. Als schulden niet afgelost worden krijg je defaults en is het geld gewoon weg.

Ander verhaal is dat Nederlandse banken zeggen dat ze goed gekapitaliseerd zijn, wat natuurlijk een relatief wassen neus is. ING heeft bijvoorbeeld voor 611 miljard euro aan kredieten uitstaan, doch een kasbalans van slechts 53 miljard euro. Als ING slechts 10% van de kredieten helemaal afschrijft zijn ze dus de facto failliet, en hebben ze geen eens geld om überhaupt hypotheken meer te verstrekken.

Een scherpe economische rebound is vrijwel onmogelijk, vanwege verschillend coronabeleid in landen en omdat de supply chains zo extreem met elkaar verbonden zijn. Veel Nederlandse fabrieken kunnen simpelweg niet draaien zonder onderdelen uit bv. China en Duitsland en vice versa.

Probleem van stimuleren nu is dat ze vraag proberen te stimuleren terwijl de productie juist uitvalt. Dat maken alle ingrepen van centrale banken en overheden juist nu zo impotent. De enige reden dat ze dit doen is omdat ze bang zijn voor defaults, en dus het omvallen van het hele bankwezen en financiële systeem.

Schaarste is tevens geen reden voor woningen om niet te dalen. In 2008 had je ook schaarste, toch daalden woningen zo'n 25% vanaf de top. Ander verhaal is dat er mogelijk tienduizenden, zo niet honderdduizenden in Nederland de pijp uitgaan door corona. In Italië gaan er nu al een half duizend mensen per dag dood aan corona en door de economische depressie daar zitten de erfgenamen echt niet op dubbele woonlasten te wachten. Die gaan allemaal als de bliksem die huizen te koop zetten als de lockdown voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Waar is het geld van al die grote beurs investeerders heen dan? Serieuze vraag. Ik neem aan dat het grote geld straks weer ergens heen moet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
mister_S schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:15:
Waar is het geld van al die grote beurs investeerders heen dan? Serieuze vraag. Ik neem aan dat het grote geld straks weer ergens heen moet
Als een aandeel de ene dag voor 100 euro handelt, dan heeft iedereen die dat aandeel in handen heeft een vermogen van 100 euro per aandeel in de boeken staan. Maar als de volgende dag mensen besluiten het aandeel te verhandelen voor 10 euro heeft iedereen die het aandeel in handen heeft een vermogen van 10 euro per aandeel.

Iedereens vermogen daalt dus 90%.

Dit is een simplificatie van wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Blaze85 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:57:
Schaarste is tevens geen reden voor woningen om niet te dalen. In 2008 had je ook schaarste, toch daalden woningen zo'n 25% vanaf de top. Ander verhaal is dat er mogelijk tienduizenden, zo niet honderdduizenden in Nederland de pijp uitgaan door corona. In Italië gaan er nu al een half duizend mensen per dag dood aan corona en door de economische depressie daar zitten de erfgenamen echt niet op dubbele woonlasten te wachten. Die gaan allemaal als de bliksem die huizen te koop zetten als de lockdown voorbij is.
Lang niet zo extreem als toen. In 2008 op het hoogepunt zocht ik naar mijn eerste koopwoning. Bezichtigen was gemakkelijk, en je kon in alle rust gaan onderhandelen. Tijdens woning zoeken in 2019 was bezichtigen meestal niet eens meer mogelijk. Dat is imho een groot verschil tussen 2008 en 2019: Veel minder kapers op de kust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Blaze85 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:57:
Probleem van stimuleren nu is dat ze vraag proberen te stimuleren terwijl de productie juist uitvalt. Dat maken alle ingrepen van centrale banken en overheden juist nu zo impotent. De enige reden dat ze dit doen is omdat ze bang zijn voor defaults, en dus het omvallen van het hele bankwezen en financiële systeem.
Overheid treedt niet op als vervangingsvrager. Het ingrijpen van de overheid zorgt niet voor direct extra omzet.
Gezonde bedrijven zijn in 1 keer verandert in zombiebedrijven en staan op omvallen. Naast dat dit massale kosten met zich meebrengt door uitkeringen, brengt dit ook onzekerheid met zich mee. Particuliere consumptie zal op de langere termijn dalen door gebrek aan vertrouwen, waardoor nationaal inkomen lager blijft en je een self fulfilling prophecy.
Niet voor niets heeft Rutte vorig jaar gezegd: "We moeten ons geen recessie aanpraten". Gebrek aan vertrouwen kan funest zijn voor een economie.

Ingrepen van CB en overheden hebben dus juist wel zin er komt een hele bak met geld beschikbaar voor de economie. Dat de hypotheekrente kan gaan stijgen is op zich niet zo gek; Enerzijds is er meer geld beschikbaar; anderzijds hebben geldverstrekkers meer mogelijkheden om hun geld kwijt te kunnen. Bedrijven en overheden gaan immers massaal nieuwe leningen aan, die beschikbaar komen op de kapitaalmarkt.

Banken en verhuurders zijn ook welwillend om mee te denken met huiseigenaren. Naast dat niemand er iets aan heeft om nu hard op te treden (zal hooguit massaal afschrijven worden vanwege de grote groep met verwachte problemen, samen dat ze de hypotheekmarkt compleet verpesten voor zichzelf)
Blaze85 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:20:
Als een aandeel de ene dag voor 100 euro handelt, dan heeft iedereen die dat aandeel in handen heeft een vermogen van 100 euro per aandeel in de boeken staan. Maar als de volgende dag mensen besluiten het aandeel te verhandelen voor 10 euro heeft iedereen die het aandeel in handen heeft een vermogen van 10 euro per aandeel.

Iedereens vermogen daalt dus 90%.

Dit is een simplificatie van wat er gebeurt.
Hij heeft het over een overschot aan cash, liquide middelen. Met de negatieve rentes tot heden "moeten" partijen iets om toch rendement te behalen. Cash aanhouden kost geld. Er was een tekort aan investeringsmogelijkheden met een goed risico/rendement profiel.

Met de behoefte aan nieuw geld door overheden en bedrijven, komen er extra investeringsmogelijkheden.

[ Voor 29% gewijzigd door gorgi_19 op 23-03-2020 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
MaStar schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:52:
Ook I Utrecht gewoon 100 huizen afgelopen 3 dagen online gekomen. Normaal was het gemiddelde 15 per dag.
Ik verwacht dat je ook veel "paniek" aanbod zal krijgen: mensen in hard geraakte sectoren zoals horeca, retail, autohandel, bouwsector, makelaars ..., ict en zzp'ers die de afgelopen jaren op de top zijn ingestapt en die de bui wel zien hangen en nu break-even uitkomen of met een klein verlies kunnen verkopen in plaats van over een paar jaar met tientallen procenten verlies moeten verkopen.

Helemaal niet zo'n slechte strategie, in de vorige crisis hadden de eerste verkopers ook de minste onderwaarde en het voorkomt "dubbeltje op zijn kant" drama's zoals in de vorige crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

gold_dust schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:18:
[...]

Ik verwacht dat je ook veel "paniek" aanbod zal krijgen: mensen in hard geraakte sectoren zoals horeca, retail, autohandel, bouwsector, makelaars ..., ict en zzp'ers die de afgelopen jaren op de top zijn ingestapt en die de bui wel zien hangen en nu break-even uitkomen of met een klein verlies kunnen verkopen in plaats van over een paar jaar met tientallen procenten verlies moeten verkopen.

Helemaal niet zo'n slechte strategie, in de vorige crisis hadden de eerste verkopers ook de minste onderwaarde en het voorkomt "dubbeltje op zijn kant" drama's zoals in de vorige crisis.
Dan moeten die "paniekverkopers" wel uiteindelijk ergens anders terecht komen, huur is net zo duur en amper wat te vinden, of gaan die mensen een prijssegment onder hun huidige woning iets terugkopen om maandlasten te drukken?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Fraggert schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:24:
[...]

Dan moeten die "paniekverkopers" wel uiteindelijk ergens anders terecht komen, huur is net zo duur en amper wat te vinden, of gaan die mensen een prijssegment onder hun huidige woning iets terugkopen om maandlasten te drukken?
Veel mensen hebben wellicht al iets gekocht - en willen hun huidige huis dus nu "snel' verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Je kunt ook je onroerend goed nu de deur uittrappen en een beetje verlies pakken. Dat geld stop je dan nu in aandelen en over een jaar ben je helemaal het mannetje (en koop je weer terug)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Ook in mijn regio komt meer online dan voorheen. Wat ook opvalt: Er is nog niets verkocht of onder bod.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:17
Rente weer omlaag bij Allianz. 20 jaar NHG 1,29%.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:02

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-10 10:03
Uiteindelijk is het allemaal koffiedik kijken. Ik heb de laatste 2 paginas net gelezen van dit topic en alle argumenten snijden wel hout. Zowel de negatieve ideeen als de positieve. Ik zie sommigen over ICT'ers en ZZP'ers praten, een ICT'er kan 9 van de 10 keer zijn werk vanuit huis gewoon vervolgen. ICT'ers verkopen vaak een product dat online aan te schaffen is, dus zullen denk ik het minste last hebben van een dergelijke crisis. De ZZP'ers in de bouw gaan het nu het meeste merken denk ik. Vrienden van mijn zijn elektriciens en er worden toch nogal wat opdrachten uitgesteld.

Uiteindelijk vraag ik me ook af wat rentes doen met de markt die weer stijgen, zullen er veel zijn die denken nu snel nog even huis kopen voordat de rente weer naar 3% gaat? Als ik kijk naar mijn eigen situatie, ik verwachtte een overwaarde van 70k op mijn huidige huis. Nieuwbouwhuis is al gekocht en we hebben een overbruggingsgedeelte. Als mijn overwaarde ipv 70k dan 50k wordt, dan zal me dat een paar tientjes netto per maand meer kosten. Ik heb het geluk dat ik in mijn sector (ICT) nergens last van heb. Zelfs zonder overwaarde kost het me maximaal 150€ per maand. Dat is redelijk wat geld, maar voor ons gelukkig niet zo'n issue.

Ons huidige huis, moet rond de 300k op gaan leveren en zit denk ik in een gunstige markt nog, en misschien krijg ik nu wel juist nieuw publiek? Ik twijfel nog wel steeds over het te koop zetten en de timing daarvan. Ik zie nu ook hier in Ede ineens 2-3x zoveel huizen op de markt. In april komen ze pas foto's bij ons maken, dus we hebben nog even om te beslissen en aan te kijken wat we doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MaStar schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:58:
[...]

Veel mensen hebben wellicht al iets gekocht - en willen hun huidige huis dus nu "snel' verkopen ;)
ah, dat zijn dus de mensen die hun vorige huis nog in de verkoop hebben staan.

geen idee hoeveel dat er zullen zijn in deze markt :?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Is inderdaad weinig over te zeggen. Ook wie er op termijn het hardste worden geraakt. Ik kan mij wel voorstellen dat als je al een nieuw huis hebt gekocht en je oude nog niet te koop had staan (bv vanwege nieuwbouw of latere overdrachtsdatum), dat je die dan nu toch snel op de markt wilt zetten. Vaak heb je dan de hypotheek voor de nieuwe woning al en is dat geen issue, maar een dalende (over-)waarde is natuurlijk niet zo fijn. Dus de komende tijd zullen er vast wel een hoop huizen komen die snel de markt op worden gezet.

Ik denk ook dat voor huizenzoekers de volgorde weer wordt omgegooid, van eerst kopen en daarna verkopen naar eerst de zekerheid wat je voor je huis krijgt en dan pas kijken wat je daar van kunt kopen. Dat geeft ook een hoop extra aanbod zonder dat het aantal potentiële (ver-)kopers werkelijk veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:35
SvMp schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:13:
Ook in mijn regio komt meer online dan voorheen. Wat ook opvalt: Er is nog niets verkocht of onder bod.
Ik weet niet waar dit is natuurlijk, maar regio Eindhoven helemaal niks de laatste 2 weken. (filter op appartementen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:53:

Ik denk ook dat voor huizenzoekers de volgorde weer wordt omgegooid, van eerst kopen en daarna verkopen naar eerst de zekerheid wat je voor je huis krijgt en dan pas kijken wat je daar van kunt kopen. Dat geeft ook een hoop extra aanbod zonder dat het aantal potentiële (ver-)kopers werkelijk veranderd is.
Dit verwacht ik ook. Tevens verwacht ik dat mensen minder snel "zonder voorbehoud" zullen gaan bieden, iets wat in de Randstad eigenlijk al standaard was geworden.

Betekent dit concreet kansen? Morgen ga ik mijn makelaar eens bellen. Soms zijn er woningen met vraagprijs van 250k, waarvan je weet dat dit boven de 300k uit gaat komen.

Ik ben benieuwd of dat nog steeds zo extreem is, of dat je alwat meer kans maakt (bijv. 250-> 295k o.i.d.) omdat er minder mensen nu op af stappen.

Iemand in de Randstad die geboden heeft al een gevoel daarbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Een gedenkwaardige dag. Voor het eerst sinds 5 jaar een nieuwsbericht zoals dit:

"Huizenprijzen gaan omlaag"
https://www.telegraaf.nl/...huizenprijzen-gaan-omlaag

Los van of het klopt, worden mensen alleen al van dit "sentiment" onrustig natuurlijk. Vol op de voorpagina van de Telegraaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Of het verstandig is dat starters nu haast maken met een huis kopen is een tweede: het lijkt erop dat huizenprijzen gaan dalen.
Pagina: 1 ... 47 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.