Allemaal waar, maar waar geld is is macht. Ze kunnen vragen wat ze willen voor grond betreffende nieuwbouw. Er worden gigantisch veel zakken gevuld bij grote aannemers en coorperaties. Het kan echt stukken goedkoper, maar waarom zou je als coorperatie?Wilke schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:49:
[...]
Dat kan in de Nederlandse situatie heel goed.
Het punt is namelijk dat je ergens *moet* wonen. En sociale huur heeft wachtlijsten van decennia, terwijl private huur nog een stuk onbetaalbaarder is dan kopen.
Dus: zodra je een relevant tekort aan woningen voor elkaar hebt, stijgen de prijzen tot wat mensen kunnen betalen.
Er is wel enige kleine elasticiteit in de vraag, bv. langer thuis wonen van studenten, een huis delen met huisgenoten, maar dat is al een tijdje zo en daarmee redden we het al lang niet meer.
Het alternatief is namelijk in een kartonnen doos onder een brug slapen. Ik overdrijf een beetje, maar je snapt het punt.
@CryptoNL @Metro2002
ik snap jullie voorbeelden hoor.....hier 2 straten verder ook een jongen met een eigen bouwbedrijfje e, ik stel het wel heel zwartwit, maar dat is slechts om even een tegengeluid te laten horen en zeker niet vervelend bedoelt hoor.
Weet alleen dat niet elke vertrekkende buitenlandse arbeidskracht een woning achterlaat.
Ook hier weer het feit dat het een druppel op een gloeiende plaat zal zijn, met allicht een klein effect op de markt, maar ik val een beetje over d emate waarin sommigen hie rdenken dat het een verschil zal maken.
De woningmarkt is zo overspannnen als maar zijn kan helaas.
ik snap jullie voorbeelden hoor.....hier 2 straten verder ook een jongen met een eigen bouwbedrijfje e, ik stel het wel heel zwartwit, maar dat is slechts om even een tegengeluid te laten horen en zeker niet vervelend bedoelt hoor.
Weet alleen dat niet elke vertrekkende buitenlandse arbeidskracht een woning achterlaat.
Ook hier weer het feit dat het een druppel op een gloeiende plaat zal zijn, met allicht een klein effect op de markt, maar ik val een beetje over d emate waarin sommigen hie rdenken dat het een verschil zal maken.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Volledig te danken aan de zakkenvullers. Ja de markt is gek, maar de grote toko's die baat hebben bij hoge prijzen geven hier natuurlijk geen donder om. Geld is macht.Fraggert schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:57:
@CryptoNL @Metro2002
ik snap jullie voorbeelden hoor.....hier 2 straten verder ook een jongen met een eigen bouwbedrijfje e, ik stel het wel heel zwartwit, maar dat is slechts om even een tegengeluid te laten horen en zeker niet vervelend bedoelt hoor.![]()
Wil jij dan even letten op wat je neerzet.....een woning VERKOPEN is iets anders dan een makelaar die virtuele tours bied.CryptoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:43:
[...]
Bron:
https://www.facebook.com/ZOmakelaars/posts/2854663054618040
Zijn tientallen die het al doen zie ik
jouw onderstaande verhaal omschrijft iets héél anders.:
CryptoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:10:
Zag weer een makelaar in de regio die weer 2 huizen had verkocht door middel van digitale rondleidingen. Slimme zet!
Daar heb ik ook voorbeelden van hoor. Ik had je tekst niet goed gelezen. Voorbeelden kun je zelf ook vinden, typ op Facebook in de witte balk: Makelaar bezichtiging/digitale bezichtiging, alstuFraggert schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:59:
[...]
Wil jij dan even letten op wat je neerzet.....een woning VERKOPEN is iets anders dan een makelaar die virtuele tours bied.
jouw onderstaande verhaal omschrijft iets héél anders.:
[...]
Er is een verschil tussen het laten zien van een woning en dat een koper daadwerkelijk na een virtuele toer een bod uitbrengt en daarmee een koop realiseert. Dát verschil bedoel ik.CryptoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:01:
[...]
Daar heb ik ook voorbeelden van hoor. Ik had je tekst niet goed gelezen. Voorbeelden kun je zelf ook vinden, typ op Facebook in de witte balk: Makelaar bezichtiging/digitale bezichtiging, alstu
Ik geloof je op je woord dat meer makelaars nu viruteel gaan rondleiden,het gaat erom dat jij er van maakte dat er al 2 woningen dus na aanleiding van zo'n toer daadwerkelijk verkocht waren.
Die post heb ik gezien ja dat dat na een virtuele tour was. Is toch prima? Moeten die mensen lekker zelf weten joh en op zich een prima alternatief voor de situatie nu.Fraggert schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:15:
[...]
Er is een verschil tussen het laten zien van een woning en dat een koper daadwerkelijk na een virtuele toer een bod uitbrengt en daarmee een koop realiseert. Dát verschil bedoel ik.
Ik geloof je op je woord dat meer makelaars nu viruteel gaan rondleiden,het gaat erom dat jij er van maakte dat er al 2 woningen dus na aanleiding van zo'n toer daadwerkelijk verkocht waren.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat het na de kredietcrisis ook zo was dat mensen aan de max zaten.Wilke schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:49:
[...]
Dat kan in de Nederlandse situatie heel goed.
Het punt is namelijk dat je ergens *moet* wonen. En sociale huur heeft wachtlijsten van decennia, terwijl private huur nog een stuk onbetaalbaarder is dan kopen.
Dus: zodra je een relevant tekort aan woningen voor elkaar hebt, stijgen de prijzen tot wat mensen kunnen betalen.
Er is wel enige kleine elasticiteit in de vraag, bv. langer thuis wonen van studenten, een huis delen met huisgenoten, maar dat is al een tijdje zo en daarmee redden we het al lang niet meer.
Het alternatief is namelijk in een kartonnen doos onder een brug slapen. Ik overdrijf een beetje, maar je snapt het punt.
alle gekheid op een stokjeCryptoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:16:
[...]
Die post heb ik gezien ja dat dat na een virtuele tour was. Is toch prima? Moeten die mensen lekker zelf weten joh en op zich een prima alternatief voor de situatie nu.
serieus een woning kopen zonder daar binnen gelopen te hebben, mijn god
knettergek die huizenmarkt
Kan toch prima als je een keuring erbij neemtFraggert schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:18:
[...]
alle gekheid op een stokje![]()
![]()
![]()
serieus een woning kopen zonder daar binnen gelopen te hebben, mijn god![]()
knettergek die huizenmarkt
Zelfs dan niet. Het gaat toch om het gevoel bij die woning.CryptoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:19:
[...]
Kan toch prima als je een keuring erbij neemtZonder zou ik het niet doen.
Is persoonlijk. Ieder stelt andere eisen aan een woning en een gevoel kun je prima digitaal ervaren hoor. Wel vind ik dat een woning wel in prima conditie moet zijn en dan is een keuring wel aan te raden in dit geval.SvMp schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:21:
[...]
Zelfs dan niet. Het gaat toch om het gevoel bij die woning.
Ik zou het zelf nooit doen. Dan kun je net zo goed alleen de plaatjes op de site kijken met de video. Het gaat ook om het gevoel bij een huis en buurt als je er daadwerkelijk bent.
Ik ook niet hoor, maar ik snap die mensen wel. Buurt etc kun je zelf natuurlijk al bezoeken/ervaren. Daarvoor heb ik geen bezichtiging nodig zeg maar.Gijsje22 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:23:
Ik zou het zelf nooit doen. Dan kun je net zo goed alleen de plaatjes op de site kijken met de video. Het gaat ook om het gevoel bij een huis en buurt als je er daadwerkelijk bent.
Als je al bekend bent in de buurt zeker niet. Maar ruimtes in een woning kunnen heel anders aanvoelen (kleiner of groter) dan op beeld. Heb zelf ook behoorlijk wat huizen gezien die op foto/film er echt veel beter uitzagen dan in het echt.CryptoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:25:
[...]
Ik ook niet hoor, maar ik snap die mensen wel. Buurt etc kun je zelf natuurlijk al bezoeken/ervaren. Daarvoor heb ik geen bezichtiging nodig zeg maar.
Oja zeer zeker. Breek mij de bek niet open. Wij hebben een huis geannuleerd (is nog wel terug te vinden in dit topic of die andere aankoop huis) doordat foto's zo vertekend waren bleek achteraf.Gijsje22 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:33:
[...]
Als je al bekend bent in de buurt zeker niet. Maar ruimtes in een woning kunnen heel anders aanvoelen (kleiner of groter) dan op beeld. Heb zelf ook behoorlijk wat huizen gezien die op foto/film er echt veel beter uitzagen dan in het echt.
Dus eerst gekocht en vervolgens in de bedenktijd bezichtigd?CryptoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:35:
[...]
Oja zeer zeker. Breek mij de bek niet open. Wij hebben een huis geannuleerd (is nog wel terug te vinden in dit topic of die andere aankoop huis) doordat foto's zo vertekend waren bleek achteraf.
Bezichtiging > koop > bedenktijd > in de bedenktijd nog een x gekeken en toen definitief de beslissing gemaakt en dat is maar goed ook, want nu hebben we iets andersSvMp schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:41:
[...]
Dus eerst gekocht en vervolgens in de bedenktijd bezichtigd?
Ik heb wel eens gelezen in een van de topics hier dat het al zo gek was dat mensen eerst blind kopen, en tijdens de bedenktijd pas mogen bezichtigen (de verkopend makelaar eiste dat, mensen gingen er in mee). Maar Corona is niet binnen 3 dagen voorbijCryptoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:45:
[...]
Bezichtiging > koop > bedenktijd > in de bedenktijd nog een x gekeken en toen definitief de beslissing gemaakt en dat is maar goed ook, want nu hebben we iets anders
Was meer twijfel en je wil toch wat kopen, totdat je een expert laat meekijkenSvMp schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:48:
[...]
Ik heb wel eens gelezen in een van de topics hier dat het al zo gek was dat mensen eerst blind kopen, en tijdens de bedenktijd pas mogen bezichtigen (de verkopend makelaar eiste dat, mensen gingen er in mee). Maar Corona is niet binnen 3 dagen voorbij
Dat de prijzen niet in alle regio's op Amsterdamse niveau's liggen betekent niet dat er in die regio's geen prijsopdrijvend effect te merken is. In het Gooi en Almere wordt ook veel tegen opbod verkocht en gaan de prijsstijgingen erg hard. Veel kopers hebben overwaarde uit de verkoop van hun Amsterdamse appartement.HKP32 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:08:
[...]
Nou, ik woon 20 km buiten Amsterdam en had graag dat je gelijk hadDe gekte net buiten Amsterdam lijkt zich vooral te concentreren in Amstelveen en Haarlem. Bij de overige plaatsen die je noemt is de gemiddelde woningprijs nog onder of rond de 300k, heel wat anders dan in Amsterdam (~500k). Er mag dus ook wel aardig wat gebeuren in Amsterdam om de trek naar omliggende steden te stoppen.
Alleen in een Almere waar je 5 jaar terug nog voor 1,5 tot 2 ton een rijtjeshuis kon kopen, levert dat inderdaad nog geen prijzen op van 5 ton. Wel van rond de 3 ton en dat noem ik voor een paar jaar tijd toch een behoorlijke en onnatuurlijke prijsstijging. Zeker voor een plaats als Almere waar véé meer nieuwbouw neergezet dan in de meeste plaatsen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik denk dat de woningmarkt in Almere onder directe invloed staat van Amsterdam.Ivow85 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:00:
[...]
Dat de prijzen niet in alle regio's op Amsterdamse niveau's liggen betekent niet dat er in die regio's geen prijsopdrijvend effect te merken is. In het Gooi en Almere wordt ook veel tegen opbod verkocht en gaan de prijsstijgingen erg hard. Veel kopers hebben overwaarde uit de verkoop van hun Amsterdamse appartement.
Alleen in een Almere waar je 5 jaar terug nog voor 1,5 tot 2 ton een rijtjeshuis kon kopen, levert dat inderdaad nog geen prijzen op van 5 ton. Wel van rond de 3 ton en dat noem ik voor een paar jaar tijd toch een behoorlijke en onnatuurlijke prijsstijging. Zeker voor een plaats als Almere waar véé meer nieuwbouw neergezet dan in de meeste plaatsen.
Ik ben hier helemaal niet in thuis maar, betekent het niet dat wanneer de ECB en de amerikaanse reserve honderden miljarden in de economie pompen, je dus minder voor die ene euro kunt kopen? Waar één brood dus nu 2 euro is, wordt deze bijvoorbeeld straks 3 euro (bij wijze van spreken). Leidt dit dan niet tot enorme inflatie? Dus; de huizenprijzen stijgen misschien straks niet meer zo hard relatief, maar in absolute euro's verdampen die schulden dan misschien wel.
In Almere is de procentuele prijsstijging nog extremer dan in Amsterdam.
Amsterdam haalt de krantenkoppen omdat het daar opeens over ruim een miljoen gaat voor een vrij modale rijtjeswoning. Van 700k na 1.2m is een grote stap, maar procentueel is het kleiner dan de 150k woningen die nu met vraagprijs 250k en verkoopprijs 290k weggaan.
In Almere was het allemaal geen klap waard, en nu is het dat opeens wel. De schaal van overbieden (hoe veel mensen het doen, hoe veel procent men overbiedt) is in Almere minstens zo heftig als in Amsterdam.
Ik werk(te) in Almere en de afgelopen jaren kent het gebied stijgingen van >15% per jaar. Jaar op jaar.. 3 jaar geleden ging een appartement ter hoogte van Almere Centrum weg voor 180k, nu zijn vraagprijzen in dat complex >300k. Laat staan verkoopprijzen.
En dat is gewoon voor niet-gerenoveerde meuk met een keuken uit de jaren 90, <100 vierkante meter. Niks bijzonders.
"Hilarisch" is dat er naast Almere Centrum nog altijd leegstaande kantoorgebouwen staan, en een enorm braakliggend terrein, waar uit ellende maar een handje vol studentencontainers zijn neer gezet. Waarom daar geen woningen komen? Geen idee.
Nouja ik weet het wel, maar dat is hier inmiddels tot in den treure besproken
triest is het wel.
Amsterdam haalt de krantenkoppen omdat het daar opeens over ruim een miljoen gaat voor een vrij modale rijtjeswoning. Van 700k na 1.2m is een grote stap, maar procentueel is het kleiner dan de 150k woningen die nu met vraagprijs 250k en verkoopprijs 290k weggaan.
In Almere was het allemaal geen klap waard, en nu is het dat opeens wel. De schaal van overbieden (hoe veel mensen het doen, hoe veel procent men overbiedt) is in Almere minstens zo heftig als in Amsterdam.
Ik werk(te) in Almere en de afgelopen jaren kent het gebied stijgingen van >15% per jaar. Jaar op jaar.. 3 jaar geleden ging een appartement ter hoogte van Almere Centrum weg voor 180k, nu zijn vraagprijzen in dat complex >300k. Laat staan verkoopprijzen.
En dat is gewoon voor niet-gerenoveerde meuk met een keuken uit de jaren 90, <100 vierkante meter. Niks bijzonders.
"Hilarisch" is dat er naast Almere Centrum nog altijd leegstaande kantoorgebouwen staan, en een enorm braakliggend terrein, waar uit ellende maar een handje vol studentencontainers zijn neer gezet. Waarom daar geen woningen komen? Geen idee.
Nouja ik weet het wel, maar dat is hier inmiddels tot in den treure besproken
[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 19-03-2020 15:27 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Da's het vreemde effect geweest.. Alle programma's ten spijt, er is nauwelijks inflatie geweest de afgelopen tijd. Dat zou nu wel kunnen gebeuren, maar dat is afwachten.Flipswix schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:10:
Ik ben hier helemaal niet in thuis maar, betekent het niet dat wanneer de ECB en de amerikaanse reserve honderden miljarden in de economie pompen, je dus minder voor die ene euro kunt kopen? Waar één brood dus nu 2 euro is, wordt deze bijvoorbeeld straks 3 euro (bij wijze van spreken). Leidt dit dan niet tot enorme inflatie? Dus; de huizenprijzen stijgen misschien straks niet meer zo hard relatief, maar in absolute euro's verdampen die schulden dan misschien wel.
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Er zijn zat buitenlandse arbeiders die sociaal of particulier huren, danwel die een woning delen die door de werkgever/ het uitzendbureau is aangekocht. Nu zijn dat inderdaad lang niet altijd woningen die beschikbaar komen voor huizenkopers. Maar wél voor huizen-zoekers. Ook potentiële huurders vallen nu onder dat papieren tekort van 300k woningen.Fraggert schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:26:
[...]
Hoeveel polen ken jij met een koopwoning?![]()
Die zitten allemaal in boerenschuren, op campings en hutjemutje bij huisjes/kamer-melkers.
Dat tekort van die >300K woningen wordt hier niet dusdanig mee opgelost dat je je bakstenen niet aan de spreekwoordelijke straatstenen kwijt krijgt.
Over het effect van het aantal Corona-doden hebben we het hier een paar pagina's terug al over gehad, lees maar even terug.
Met zo'n 200.000 Polen die in Nederland ingeschreven staan en nog een flink aantal andere Oost-Europeanen en expats van over de hele wereld, gaat het echt om significante aantallen woningen die beschikbaar komen wanneer van hen zeg eens 30% uit Nederland vertrekt.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dat komt (naar mijn mening) omdat de euro 'too big to fail' is geworden.gorgi_19 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:21:
[...]
Da's het vreemde effect geweest.. Alle programma's ten spijt, er is nauwelijks inflatie geweest de afgelopen tijd. Dat zou nu wel kunnen gebeuren, maar dat is afwachten.
Wou je echter een woning kopen in de afgelopen tijd, dan moet je hebben ontdekt dat sparen volledig nutteloos is geworden. Tegenover dergelijke assets, zoals vastgoed, is de euro fors minder waard geworden. Dat ligt zeker niet alleen maar aan de historisch lage rente.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
De ECB heeft vandaag weer een aankondiging gedaan voor grootschalige opkoop. Sparen voor vastgoed gaat ook in deze crisis niet lukken. Schuld moet je maken.Richh schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:25:
[...]
Dat komt (naar mijn mening) omdat de euro 'too big to fail' is geworden.
Wou je echter een woning kopen in de afgelopen tijd, dan moet je hebben ontdekt dat sparen volledig nutteloos is geworden. Tegenover dergelijke assets, zoals vastgoed, is de euro fors minder waard geworden. Dat ligt zeker niet alleen maar aan de historisch lage rente.
edit:
Sparen voor een woning is zinloos, echt iets uit je grootmoeders tijd. Dat werkt niet meer sinds centrale banken de geldprinter hebben uitgevonden als oplossing tegen alles, zelfs tegen de gevolgen van een ziekte. Als je een woning wilt dan moet je je flink in de schulden steken. Als het goed uitpakt heb je mazzel. Als je onder water komt te staan dan zegt iedereen tegen je dat je te veel risico hebt genomen.
[ Voor 25% gewijzigd door Maahes op 19-03-2020 17:06 ]
Ja, dit is exact wat er de afgelopen jaren is gebeurd. Het is zelfs meer in assets (zoals huizen) gaan zitten dan in consumptie (zoals broden).Flipswix schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:10:
Komt dat de lonen achter blijven.gorgi_19 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:21:
[...]
Da's het vreemde effect geweest.. Alle programma's ten spijt, er is nauwelijks inflatie geweest de afgelopen tijd. Dat zou nu wel kunnen gebeuren, maar dat is afwachten.
En ondanks de ingreep van de ECB verhogen de banken de hypotheekrente in ene flink.
Dat gaat er op de woningmarkt inhakken lijkt me, voor zover er de komende tijd nog sprake zal zijn van een markt met alle onzekerheid. De vraag zal wel een stuk minder worden voorlopig.
Dat gaat er op de woningmarkt inhakken lijkt me, voor zover er de komende tijd nog sprake zal zijn van een markt met alle onzekerheid. De vraag zal wel een stuk minder worden voorlopig.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dan slopen we toch gewoon wat sociale huurwoningen? Dan trekt het wel weer aan.NiGeLaToR schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:41:
En ondanks de ingreep van de ECB verhogen de banken de hypotheekrente in ene flink.
Zijn die er nog dan? SchandaligMaahes schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:43:
[...]
Dan slopen we toch gewoon wat sociale huurwoningen? Dan trekt het wel weer aan.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
En daar voor in de plaats koopwoningen bouwen. Staan de bestaande woningen nog langer te koopMaahes schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:43:
[...]
Dan slopen we toch gewoon wat sociale huurwoningen? Dan trekt het wel weer aan.
In het artikel staat een verwachte “lichte verhoging”, met name bij de grote verstrekkers. Om te zeggen “flink” lijkt me overdreven.NiGeLaToR schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:41:
Vond 0,3% als hoogste best fors. Maar afwachten wat er verder gebeurt.Daan schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:23:
[...]
In het artikel staat een verwachte “lichte verhoging”, met name bij de grote verstrekkers. Om te zeggen “flink” lijkt me overdreven.
Veel partijen geven slechte prijzen af (in dit geval dus hoge rentes) als ze even geen productie willen draaien. Kan zijn op een bepaald segment (bijv. Korter dan 10jr of LTV>90%), of over de hele curve/spectrum. Geeft niet per se een richting aan. Kan simpelweg zijn dat ze het, voor hypotheken beschikbare, kapitaal cash willen aanhouden voor collateral calls o.i.d.
Het is maar ingewikkeld hoor. Vooral als je tussen twee huizen in zou komen te zitten. De huurmarkt is ook niet dusdanig dat je daar vrolijk van wordt. En kost een bak geld.
Vandaag een leuk huis gezien op funda. Heb mijn eigen huis verkocht. Zo sterk twijfelen of ik nu even een jaar moet wachten of toch voor een koop moet gaan.
Nog twee nachtjes slapen
Nog twee nachtjes slapen
[ Voor 7% gewijzigd door MaStar op 19-03-2020 21:58 ]
Als het nu goed voelt, je budget hebt en het voor jouw idee nu gewoon markt conform geprijsd is zie ik geen reden om te wachtenMaStar schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:55:
Vandaag een leuk huis gezien open funda. Heb mijn eigen huis verkocht. Zo sterk twijfelen of ik nu even een jaar moet wachten of toch voor een koop moet gaan.
Nog twee nachtjes slapen
Je kan wel corona krijgen, wie dan leeft, die dan zorgt
Gisteren een bezichtiging gehad van een huis, en er gebeurde iets wat het afgelopen halfjaar ondenkbaar bleek: een makelaar heeft ons door het huis geleid! Een unieke ervaring. Tot op heden was je een van de 40 die tegelijk een huis mocht komen bekijken, met een makelaar die bij de deur bleef staan om vragen te beantwoorden, en meldde dat je binnen twee dagen een bod uit moest brengen. Na ons bezoek waren er overigens ook geen anderen die het huis bezochten. Heel bijzonder.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Met 40 anderen een huis bezichtigen? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Altijd alleen hoor, althans in deze regio.wcduck schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:13:
Gisteren een bezichtiging gehad van een huis, en er gebeurde iets wat het afgelopen halfjaar ondenkbaar bleek: een makelaar heeft ons door het huis geleid! Een unieke ervaring. Tot op heden was je een van de 40 die tegelijk een huis mocht komen bekijken, met een makelaar die bij de deur bleef staan om vragen te beantwoorden, en meldde dat je binnen twee dagen een bod uit moest brengen. Na ons bezoek waren er overigens ook geen anderen die het huis bezochten. Heel bijzonder.
Mocht dit gericht zijn naar mijn post: ik heb het juist hier gepost aangezien het relevante informatie is voor de ontwikkeling op de huizenmarkt. Het is de afgelopen jaren niet voorgekomen dat in deze regio in de randstad ooit een bezichtiging zo rustig was. Minder animo voor een huis kan betekenen dat de huizenprijzen gaan dalen.Señor Sjon schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:14:
[modbreak]Mensen, dit blijft het woningmarkt topic, niet het koop/verkooptopic.[/]
40 was een extreem geval, maar meestal tussen de 15-20 geinteresseerde partijen die op kwamen dagen, tegelijk, per kijk-ochtend waarvan er 3 zijn in een week.CryptoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:16:
[...]
Met 40 anderen een huis bezichtigen? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Altijd alleen hoor, althans in deze regio.
[ Voor 27% gewijzigd door wcduck op 19-03-2020 22:20 ]
Ook dat nooit meegemaakt. Hier is het altijd iedereen apart, 15-30 minuten en de volgende zie je ook niet. Je krijgt alle tijd zeg maar.wcduck schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:19:
[...]
Mocht dit gericht zijn naar mijn post: ik heb het juist hier gepost aangezien het relevante informatie is voor de ontwikkeling op de huizenmarkt. Het is de afgelopen jaren niet voorgekomen dat in deze regio in de randstad ooit een bezichtiging zo rustig was. Minder animo voor een huis kan betekenen dat de huizenprijzen gaan dalen.
[...]
40 was een extreem geval, maar meestal tussen de 15-20 geinteresseerde partijen die op kwamen dagen, tegelijk, per kijk-ochtend waarvan er 3 zijn in een week.
Of het kan betekenen dat iedereen ivm corona angstvallig thuis zit. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.wcduck schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:19:
[...]
Mocht dit gericht zijn naar mijn post: ik heb het juist hier gepost aangezien het relevante informatie is voor de ontwikkeling op de huizenmarkt. Het is de afgelopen jaren niet voorgekomen dat in deze regio in de randstad ooit een bezichtiging zo rustig was. Minder animo voor een huis kan betekenen dat de huizenprijzen gaan dalen.
Ik deel je mening, maar deze Corona ellende zal flink wat maanden gaan duren. Als mensen enkele maanden angstvallig thuis blijven zitten, dan gaat dit echt effect hebben op de huizenprijzen. Toevallig zal ik vandaag ook een huis dat herplaatst was op Funda tegen een 15k lagere prijs. Ook dat gebeurt in deze regio niet zo vaak. Allemaal anekdotisch "bewijs", maar beide wel uniek in het licht van de afgelopen 6 maanden.Pannencouque schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:44:
[...]
Of het kan betekenen dat iedereen ivm corona angstvallig thuis zit. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.
Bijzonder. Kan ook dat ze het meer spreiden? Dat je de concurrentie niet ziet. Dat begreep ik ook van mijn makelaar. Minder mensen, meer dagen.wcduck schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:13:
Heb je een bod uitgebracht?
Mijn laatste bezichtiging vorige week waren 20 mensen waarvan er 10 hadden afgezegd. Alleen de echte geïnteresseerden bleven over.
Toevallig vandaag een verhaal van een makelaar waarbij de twee kopers hadden geannuleerd. Eentje waren ziin aandelen verdampt. De andere werkte in evenementen business.
Kortom - er is echt wel iets aan de hand. Ook al is het maar klein. Het zijn signalen.
En drie weken geleden nog een bezichtiging met 75 mensen, zo'n 10-15 tegelijk in huis
[ Voor 33% gewijzigd door MaStar op 19-03-2020 23:23 ]
In Utrecht standaard. Gewoon normaal.CryptoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:16:
[...]
Met 40 anderen een huis bezichtigen? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Altijd alleen hoor, althans in deze regio.
80 geïnteresseerden geen uitzondering.. 10 bezichtigen gedaan, nog nooit door een makelaar rondgeleid. Die blijft gewoon bij de deur staan voorop vragen.
[ Voor 15% gewijzigd door MaStar op 19-03-2020 23:26 ]
Hier ook 50 mensen die interesse hebben, maar dan nog - zal wel Brabants gemak zijn, alle tijd - nooit tegelijk.MaStar schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:24:
[...]
In Utrecht standaard. Gewoon normaal.
80 geïnteresseerden geen uitzondering.. 10 bezichtigen gedaan, nog nooit door een makelaar rondgeleid. Die blijft gewoon bij de deur staan voorop vragen.
Denkt dat dat sterk afhangt van het type bezichtiging.CryptoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:29:
[...]
Hier ook 50 mensen die interesse hebben, maar dan nog - zal wel Brabants gemak zijn, alle tijd - nooit tegelijk.
Heb het recent meegemaakt dat ieder om de beurt een half uurtje kreeg, maar ook dat het een soort 'open huis op afspraak' was waarbij iedereen tegelijkertijd in anderhalf uur of zo door het huis kon banjeren.
Verkoopmakelaar was er wel voor vragen maar liep niet mee.
Kan me voorstellen dat deze 'open huis' variant (zonder dat het als open huis geadverteerd wordt) nu populairder wordt.
Nou Kom er maar in, ontwikkelingen van de woningenmarkt volgen ontwikkelingen na de economie:
Rabobank: Nederlandse economie in recessie door coronacrisis
https://www.nu.nl/economi...ie-door-coronacrisis.html
Volgens Bank of America zijn de Verenigde Staten in een economische recessie beland, schrijft econoom Michelle Meyer donderdag in een brief aan klanten die CNBC heeft ingezien.
https://www.nu.nl/economi...sche-recessie-beland.html
De Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) verwacht dat er door het coronavirus wereldwijd miljoenen arbeidsplaatsen verloren gaan.
https://www.nu.nl/economi...nen-door-coronavirus.html
Dit gaat zulke invloeden hebben. Hoe weet niemand, maar het blijft niet meer zoals het was en zoals "Kopen wat je kopen kan".
Volgens Bank of America zijn de Verenigde Staten in een economische recessie beland, schrijft econoom Michelle Meyer donderdag in een brief aan klanten die CNBC heeft ingezien.
De Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) verwacht dat er door het coronavirus wereldwijd miljoenen arbeidsplaatsen verloren gaan.
Dit gaat zulke invloeden hebben. Hoe weet niemand, maar het blijft niet meer zoals het was en zoals "Kopen wat je kopen kan".
Het hangt af hoelang de corona nog gevaarlijk is.
Indien het in gedamt is zal de economie ook weer beetje bij beetje draaien.
Denk wel pas over 1 jaar.
De wereld gaat er volledig anders uitzien. De vraagkant zal zeker fors gaan dalen. Mensen worden angstig en / of kunnen niet meer kopen, Of tegen lagere prijzen.MaStar schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:12:
Nou Kom er maar in, ontwikkelingen van de woningenmarkt volgen ontwikkelingen na de economie:
Maar het is ook de vraag wat de aanbodkant gaat doen. Mensen zullen honkvaster blijven en minder snel zelf ook op zoek gaan. Deze huizen komen ook niet beschikbaar. Met nieuwe normen zullen bouwkosten ook niet echt dalen.
Kortom: huizenmarkt kan ook in een patstelling terecht komen en op slot gaan.
De rente is laag omdat niemand durft te investeren (er is dus vermogen 'teveel')MaStar schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:12:
Is een slechte economie niet goed voor een lage huizenprijs en rente?Mark31 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:23:
Het hangt af hoelang de corona nog gevaarlijk is.
Als d'r veel mensen dood gaan, komen er ook veel huizen beschikbaar? Niet vervelend bedoeld.
[ Voor 5% gewijzigd door Accretion op 20-03-2020 08:29 ]
Als je kijkt naar een stad als Utrecht zie ik dat er ineens veel meer aanbod is dan normaal. Kijk maar op Funda en statistieken.
Lijkt er serieus op dat mensen nu nog willen verkopen (bijv. i.v.m. aankoop ander huis).
Hoe ervaren jullie dat?
Vandaag bijvoorbeld alleen al 23 nieuwe woningen. Dat was normaal minder op een dag.
Lijkt er serieus op dat mensen nu nog willen verkopen (bijv. i.v.m. aankoop ander huis).
Hoe ervaren jullie dat?
Vandaag bijvoorbeld alleen al 23 nieuwe woningen. Dat was normaal minder op een dag.
Lage rente, beurzen risicovol, kans dat investeerders huizen kopen voor buy-to-let. Vastgoed wordt dan ook weer interessanter. Er zal een bodem zijn. Verwacht rendement op vastgoed moet je 8% wel kunnen halen. Met lage rentes wordt dat eenvoudiger te realiseren.Accretion schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:28:
[...]
De rente is laag omdat niemand durft te investeren (er is dus vermogen 'teveel')
[...]
Is een slechte economie niet goed voor een lage huizenprijs en rente?
Met een nieuwbouwproductie van 65.000 huizen liep je in 2020 al achter de feiten aan. Sommige zeggen dat je 100.000 huizen per jaar nodig hebt. Laten we 30.000 *extra* doden nemen, die allemaal een huis achterlaten. Dan nog loop je achter de feiten aan.Als d'r veel mensen dood gaan, komen er ook veel huizen beschikbaar? Niet vervelend bedoeld.
[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 20-03-2020 08:35 ]
Dat niet inderdaad. Maar ik vind de inschatting wel lastig merk ik. Mensen zullen niet ineens allemaal hun baan verliezen en in de malaise terecht komen. En het tekort blijft bestaan. Maar de gekkigheid van nu zal er wel vanaf gaan, ja.MaStar schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:12:
We hebben de crisis van 2008 gezien waar de huizenprijzen flink kelderden, maar ik heb het idee dat een belangrijk deel van de daling toen ook voor de duurdere categorie huizen was (>NHG). Iemand daar toevallig wat statistieken van? Ik heb het zo gauw niet kunnen vinden (alleen totale statistieken).
Valt tot vandaag nog best mee:NiGeLaToR schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:41:
https://www.actuelerentes...tste-rentewijzigingen.asp
Verwacht je echt dat er veel mensen doodgaan?Accretion schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:28:
[...]
De rente is laag omdat niemand durft te investeren (er is dus vermogen 'teveel')
[...]
Is een slechte economie niet goed voor een lage huizenprijs en rente?
Als d'r veel mensen dood gaan, komen er ook veel huizen beschikbaar? Niet vervelend bedoeld.
Er zijn 300 duizend huizen tekort, in het slechtste/ergste geval overlijden er 200 duizend aan corona.
Dus de kans is groter dat er minder dan 200 duizend doden komen dan 200 duizend.
Dus stel het ergste geval voor, komen we nog 100 duizend huizen tekort.
Wij zijn net een nieuwbouwtraject ingegaan en moeten dus op termijn onze huidige woning nog verkopen. Ik had mijn makelaar gevraagd over zijn mening over de markt en hoe die er eventueel over 6-8 maanden uit ziet (als wij onze huidige woning gaan verkopen):
Dit is met wijsheid van vandaag en het kan over 1-2 weken compleet anders zijn natuurlijkUiteraard speelt er momenteel van alles in de wereld en dat zal ook zijn effect gaan hebben op de woningmarkt. Maar ik ben van mening dat zodra de huidige situatie enigszins bedaard is er nog steeds een groot woning tekort is. Er is nog steeds meer vraag dan aanbod, alleen hebben de meeste zoekers hun zoektocht even uitgesteld. De nieuwbouw zal hier wel hinder van ondervinden maar de bestaande bouw verwacht ik dat het speelveld redelijk gelijk zal blijven.
Wat er ook gebeurt, als je nu geen huis kunt kopen, dan kun je straks ook geen huis kopen.
Rabobank verwacht door de corona virus dat de huizenprijzen minder hard stijgen dan de 5,5 procent wat ze hadden voorspeld.
Dus ze verwachten alsnu een stijging over een gehele jaar maar minder hard.
Dus ze verwachten alsnu een stijging over een gehele jaar maar minder hard.
Je bent wel erg selectief; als je toch al het nieuws van de Rabobank volgt, waarom niet meteen ook het volgende knippen en plakken, waarin verwacht wordt dat prijzen verder zullen stijgen, niet zo sterk als voorheen, maar nog wel een stijging, daling gaat voorlopig niet gebeuren:MaStar schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:12:
https://www.rtlz.nl/life/...ing-huizenprijzen-ondanks
Ik heb het idee dat sommigen hier niet objectief zijn, maar het nieuws weergeven zoals het hun uitkomt.
Je kunt met enkele voorbeelden uit je omgeving, niet de markt voorspellen. Jij kent mensen die afhaken, de ander weer mensen die nog steeds zoeken en overbieden. De enige die iets kunnen vertellen over de huidige markt zijn de makelaars, die zitten er midden in, en die kunnen ook niet voorspellen wat er over 2 maanden gaat gebeuren.
[ Voor 13% gewijzigd door icarus007 op 20-03-2020 10:16 ]
Ons huis is gisteren online gekomen. 1500 unieke bezoekers op de pagina. Tot nu toe 0 reacties 
Dat was 3 weken geleden wel anders geweest. Mochten we niet verkopen, hebben we toch wel een kogel ontweken.
Uit de koopovereenkomst
Dat was 3 weken geleden wel anders geweest. Mochten we niet verkopen, hebben we toch wel een kogel ontweken.
Uit de koopovereenkomst
Artikel 22 No-Risk clausule.
Deze koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk op 12 mei 2020 koper er niet in geslaagd is de onroerende zaak X te Y onvoorwaardelijk te verkopen, zulks onder algemeen aanvaardbare voorwaarden en tegen een voor koper acceptabele koopsom. Koper verplicht zich al het redelijk mogelijke te doen teneinde tot verkoop van de hierboven vermelde onroerende zaak te geraken. Koper dient er zorg voor te dragen dat de mededeling dat de ontbinding wordt ingeroepen uiterlijk op de eerste werkdag na het verstrijken van deze ontbindende voorwaarde door de verkoper of diens makelaar is ontvangen. Deze mededeling dient schriftelijk via gangbare communicatiemiddelen te geschieden.
Welke regio staat je huis te koop?PWM schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:18:
Ons huis is gisteren online gekomen. 1500 unieke bezoekers op de pagina. Tot nu toe 0 reacties
Uit de koopovereenkomst
[...]
De helft daarvan waren TweakersPWM schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:18:
Uit de koopovereenkomst
[...]
Hier hetzelfde beeld trouwens, ons huis is afgelopen zaterdag online gekomen, bijna 40.000 keer 'gevonden', 2000 keer 'bekeken' en tot nu toe 1 afspraak om te komen bezichtigen
Waar ga je naartoe, zolang woonde je hier toch nog niet (<5 jaar?) (mag ook per DM
www.google.nl
in 2013/2014 heb ik mijn hoekwoning te koop gehad (familiehuis in woonwijk, nabij Amersfoort, segment 250K vraagprijs, hoogste bod 212K) en keken wij naar vrijstaande landelijke woningen. Die laatste categorie heb ik prijsdalingen gezien van 50k tot ruim 150K en huizen die al 12+ maanden onverkoopbaar waren.Pannencouque schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:53:
[...]
Dat niet inderdaad. Maar ik vind de inschatting wel lastig merk ik. Mensen zullen niet ineens allemaal hun baan verliezen en in de malaise terecht komen. En het tekort blijft bestaan. Maar de gekkigheid van nu zal er wel vanaf gaan, ja.
We hebben de crisis van 2008 gezien waar de huizenprijzen flink kelderden, maar ik heb het idee dat een belangrijk deel van de daling toen ook voor de duurdere categorie huizen was (>NHG). Iemand daar toevallig wat statistieken van? Ik heb het zo gauw niet kunnen vinden (alleen totale statistieken).
Statistieken heb ik niet maar ik heb de markt destijds precies zo beleeft als jij aangeeft.
Off-topic: Hoe zit het met de ingelijste Ajax shirt? Je komt uit het Gooi maar je avatar is een Feyenoord logoPWM schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:51:
BlaricumEn gekocht in Huizen:
https://www.funda.nl/koop...1776409-dr-kuyperlaan-18/
Dat lelijke shirt hangt in het huis wat ik gekocht heb he
Ik denk inderdaad wel dat we die muur moeten afbreken en opnieuw moeten opbouwen.
Hahaha ik denk dat de ontsmettingsbedrijven op dit moment druk zijn met andere zakenPWM schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:57:
Dat lelijke shirt hangt in het huis wat ik gekocht heb heIk denk inderdaad wel dat we die muur moeten afbreken en opnieuw moeten opbouwen.
PWM schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:57:
Dat lelijke shirt hangt in het huis wat ik gekocht heb heIk denk inderdaad wel dat we die muur moeten afbreken en opnieuw moeten opbouwen.
Er zijn ook mensen die het nu wel kunnen, maar niet willen. Dat kan straks veranderen, zeker als de mensen die nu wel kunnen kopen het straks niet meer kunnen.Misanthropia schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:45:
Wat er ook gebeurt, als je nu geen huis kunt kopen, dan kun je straks ook geen huis kopen.
Door de lage rente is spaargeld weinig waard t.o.v. hoe makkelijk een hoge schuld aan te gaan is. Die verhouding kan zeker veranderen, hoewel ik het niet waarschijnlijk acht dat de overheid en ECB geld meer waard gaan laten worden.
Bijzonder want juist landelijke woningen zijn zeer schaars. En worden alleen maar schaarser door bevolkingsgroei en windmolens. Komt die prijsdaling dan doordat de groep mensen die het kunnen betalen krimpt?Fraggert schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:46:
[...]
in 2013/2014 heb ik mijn hoekwoning te koop gehad (familiehuis in woonwijk, nabij Amersfoort, segment 250K vraagprijs, hoogste bod 212K) en keken wij naar vrijstaande landelijke woningen. Die laatste categorie heb ik prijsdalingen gezien van 50k tot ruim 150K en huizen die al 12+ maanden onverkoopbaar waren.
Statistieken heb ik niet maar ik heb de markt destijds precies zo beleeft als jij aangeeft.
Want de effecten van een crisis zijn voor iedereen het zelfde?Misanthropia schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:45:
In 2008-2014 daalden de huizenprijzen en gingen de hypotheekrentes niet omhoog. Voor wie er zelf in inkomen niet op achteruit ging en de kosten koper kon ophoesten, werden de huizen aanmerkelijk betaalbaarder. Wie echter in inkomen er op achteruit ging door baanverlies kon echter niet van die prijsdalingen profiteren.
[ Voor 10% gewijzigd door Ivow85 op 20-03-2020 12:48 ]
Er komen rentestijgingen aan.
Ondertussen zie ik in mijn regio ineens 7 nieuwe woningen in het aanbod, zelden zoveel.
Ondertussen zie ik in mijn regio ineens 7 nieuwe woningen in het aanbod, zelden zoveel.
Niemand kon die toen betalenSvMp schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:44:
[...]
Bijzonder want juist landelijke woningen zijn zeer schaars. En worden alleen maar schaarser door bevolkingsgroei en windmolens. Komt die prijsdaling dan doordat de groep mensen die het kunnen betalen krimpt?
De beweging was ook dat men juist naar de stad trok.Er speelde ook dat veel boeren hun bedrijf verruilden maar dat de woningen die daardoor ontstonden naburige bedrijven in hun ontwikkeling lamlegden en er die "plattelandswoningen"-regeling (minder bescherming tegen bedrijfshinder in het buitengebied) moest komen.
Er was genoeg ellende om die duurdere markt de nek om te draaien.
Ns de crisis draaide dat aardig bij tot we op het punt kwamen waar we nu zijn, alle regeltjes tot "verantwoordde" hypotheken.
[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 20-03-2020 17:38 ]
Hier ook (Randstad) meer woningen. In principe wel logisch. Mensen die 'moeten' verkopen - willen dat nu nog op de top doen Daarna wordt het meer onzeker.
Benieuwd of dit al wat effect heeft in het (over) bieden Ik denk in sommige gevallen wel.
Benieuwd of dit al wat effect heeft in het (over) bieden Ik denk in sommige gevallen wel.
Of dalingen..SvMp schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:07:
Er komen rentestijgingen aan.
Waar baseer je dat op?
Alles wijst nu op rentestijging. Kapitaal wordt schaarser, staten lenen grote sommen geld. Daarnaast neemt kredietrisico toe voor banken als gevolg van de economische crisis.
De rente op de kapitaalmarkt steeg tot een paar dagen geleden, maar toen begon de ECB weer met opkopen.... De ECB is geen marktparticipant en totaal ongeloofwaardig. Je moet er dus ook niet vanuit gaan dat er een echte vrije markt is, want alleen dan zou je redenatie kloppen.SvMp schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:43:
[...]
Waar baseer je dat op?
Alles wijst nu op rentestijging. Kapitaal wordt schaarser, staten lenen grote sommen geld. Daarnaast neemt kredietrisico toe voor banken als gevolg van de economische crisis.
[ Voor 8% gewijzigd door Maahes op 20-03-2020 19:00 ]
Rabobank verwacht dat prijzen gewoon blijven stijgen
De prognose van de Rabobank verbaast mij enorm. De verwachting is immers dat veel mensen deze crisis keihard in de portemonnee voelen, en valt een deel van de vraag weg.MaStar schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:17:
Denk dat de economen van de bank alle factoren (werkloosheid, onzekerheid, maar ook tekort aan woningen, verwachte renteniveaus etc) meenemen in hun analyse, alles wat wij bedenken zullen zij ook hebben ovrwogen. Maar goed dit is maar 1 bank en een verhaal van economen, en die kunnen er ook naast zitten. Daarnaast, zullen er ongetwijfeld andere economen, glazen bol kijkers zijn, die anders zullen beweren, dat de prijzen zullen dalen. Ik denk dat er 3 opties zijn: het kan dalen, stijgen of gelijk blijven.SvMp schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:29:
[...]
De prognose van de Rabobank verbaast mij enorm. De verwachting is immers dat veel mensen deze crisis keihard in de portemonnee voelen, en valt een deel van de vraag weg.
Rabobank heeft lang geleden al aangegeven alleen nog maar "goed" nieuws over de woningmarkt te publiceren, en "goed" is gezien vanuit de belangen van de bank, niet de woningzoekende.MaStar schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:17:
Koopt de ECB leningen van elke duur op?Maahes schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:58:
[...]
De rente op de kapitaalmarkt steeg tot een paar dagen geleden, maar toen begon de ECB weer met opkopen.... De ECB is geen marktparticipant en totaal ongeloofwaardig. Je moet er dus ook niet vanuit gaan dat er een echte vrije markt is, want alleen dan zou je redenatie kloppen.
Je leest dat investeerders hard hun obligaties op basis van zakelijke leningen aan het dumpen zijn. Maar in hypotheken wil men voor een onveranderde rente long gaan?
Rabobank (oa) schreef in 2017 dat prijzen met 4% zouden stijgen in 2018.MaStar schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:17:
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Huh wat?Misanthropia schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:45:
Ik kan nog een Festool Rotex 150 FEQ met 49-gaten zool kopen, maar wil dit niet direct tegen de huidige prijs. Als ze morgen gloednieuw voor een habbekrats op Marktplaats verschijnen koop ik direct hoor.
Maar je bedoelt denk te zeggen "Ik ga er vanuit dat de huizen niet goedkoper worden."
Niemand die het weet wat de komende 2 kwartalen brengen. Vooralsnog is de consensus dat het na 2 hele slechte kwartalen weer langzaam beter gaat (China scenario)... De tijd zal het leren, maar als we na 2 kwartalen nog steeds volop in de shit zitten zijn er wel grotere zorgen dan de waarde van mijn woning.
Voor wat betreft de rente, zal een gevalletje worden van wie doet meer: de overheden met uitgeven van obligaties of de ECB die ze vervolgens weer opkoopt. Ik gok toch de eerste. De markten zullen wellicht gaan inprijzen dat de schulden ' monetair gefinancierd gaan worden' (volgens de Modern Monetary Theory)... officieel mag de ECB dat niet, maar officieel moet ook elk land zich houden aan het stabiliteitspact. Onder druk wordt alles vloeibaar. Over een paar jaar is de discussie wellicht al geslecht en streept de ECB met 1 druk op de knop alle opgekochte schulden van de overheden door. Het grote broekzak vestzak verhaal. Overheid leent (via de markt) van de ECB, ECB besluit dat ze niet terugbetaald hoeven worden. Geen idee hoe dat gaat uitpakken... flinke inflatie? Maar wat als de hele wereld dit gaat doen?
Voor wat betreft de rente, zal een gevalletje worden van wie doet meer: de overheden met uitgeven van obligaties of de ECB die ze vervolgens weer opkoopt. Ik gok toch de eerste. De markten zullen wellicht gaan inprijzen dat de schulden ' monetair gefinancierd gaan worden' (volgens de Modern Monetary Theory)... officieel mag de ECB dat niet, maar officieel moet ook elk land zich houden aan het stabiliteitspact. Onder druk wordt alles vloeibaar. Over een paar jaar is de discussie wellicht al geslecht en streept de ECB met 1 druk op de knop alle opgekochte schulden van de overheden door. Het grote broekzak vestzak verhaal. Overheid leent (via de markt) van de ECB, ECB besluit dat ze niet terugbetaald hoeven worden. Geen idee hoe dat gaat uitpakken... flinke inflatie? Maar wat als de hele wereld dit gaat doen?
Waarom? Je hebt dat huis toch om in te wonen?Jopie035 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:01:
als we na 2 kwartalen nog steeds volop in de shit zitten zijn er wel grotere zorgen dan de waarde van mijn woning.
Genoeg mensen die al iets hebben gekocht, nieuwbouw oud en hun eigen huis nog moeten verkopenkabeltjekabel schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:59:
[...]
Waarom? Je hebt dat huis toch om in te wonen?
Hij zegt toch ook:
“Dan zijn er wel grotere zorgen dan de waarde van mijn woning”
Maar je hebt;
Onbekenden over de vloer in je huidige huis
Onbekenden over de vloer in je nieuwe huis
Contacten met verhuizers
Bij een nieuw huis hoort inrichting dus dat is woonboulevards aflopen
Soms moet er verbouwd worden, dat zorgt voor nog veel meer contacten.
Etc etc
Ik ben het eens dat als je huis verkoopt aan de 1e de beste koper en je in je nieuwe huis niks hoeft te doen en je je huidige inrichting 1-op-1(zelf) meeneemt het allemaal niet zo spannend is. Maar dat zijn de uitzonderingen.
Ik zou er persoonlijk weinig trek in hebben nu.
IMHO wordt hier onderschat wat dat voor de markt gaat doen. En dan heb ik het alleen nog maar over de gezondheidsrisico’s. Niet eens over inkomstenverlies.
“Dan zijn er wel grotere zorgen dan de waarde van mijn woning”
Ja in essentie wel.Misanthropia schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:40:
Een huis kopen en 1,5m afstand bewaren is niet zo'n probleem.
Maar je hebt;
Onbekenden over de vloer in je huidige huis
Onbekenden over de vloer in je nieuwe huis
Contacten met verhuizers
Bij een nieuw huis hoort inrichting dus dat is woonboulevards aflopen
Soms moet er verbouwd worden, dat zorgt voor nog veel meer contacten.
Etc etc
Ik ben het eens dat als je huis verkoopt aan de 1e de beste koper en je in je nieuwe huis niks hoeft te doen en je je huidige inrichting 1-op-1(zelf) meeneemt het allemaal niet zo spannend is. Maar dat zijn de uitzonderingen.
Ik zou er persoonlijk weinig trek in hebben nu.
IMHO wordt hier onderschat wat dat voor de markt gaat doen. En dan heb ik het alleen nog maar over de gezondheidsrisico’s. Niet eens over inkomstenverlies.
[ Voor 84% gewijzigd door FreakNL op 21-03-2020 08:27 ]
Ik heb in december mijn huis gekocht en zit nu tegen het einde van mijn verbouwing en gelukkig ook. Liander zou mijn meterkast verzwaren maar belt af, Ziggo komt met moeite nog langs als je geen internet hebt. Meubels bezorgen is ook erg moeilijk maar gebeurt nog met mondkapjes en handschoenen.
En ik voel me bijna schuldig als ik weer naar de bouwmarkt moet om iets op te halen.
En dan zitten we nu nog in de beginfase het zal erger worden. Niets is onmogelijk maar al die kleine dingen worden nu opeens wel heel moeilijk en dat moet je ook niet onderschatten.
Je kan bijna beter wachten tot alles weer voorbij is voordat je weer gaat (ver)kopen.
En ik voel me bijna schuldig als ik weer naar de bouwmarkt moet om iets op te halen.
En dan zitten we nu nog in de beginfase het zal erger worden. Niets is onmogelijk maar al die kleine dingen worden nu opeens wel heel moeilijk en dat moet je ook niet onderschatten.
Je kan bijna beter wachten tot alles weer voorbij is voordat je weer gaat (ver)kopen.
Steam: Evert
De markt gaat gewoon een enorme optater krijgen.
Koopstop aan vraagzijde t.g.v. onzekerheid, werkloosheid omhoog, financiering wordt minder makkelijk verstrekt, etc. Je kunt er gewoon op wachten.
Koopstop aan vraagzijde t.g.v. onzekerheid, werkloosheid omhoog, financiering wordt minder makkelijk verstrekt, etc. Je kunt er gewoon op wachten.
Welk meubelbedrijf is dat die met mondkapjes meubels bezorgd? Die kunnen in de zorg heel goed gebruikt worden. Of is het echt zo veel moeite om een bank of tafel zelf naar binnen te schuiven ?Evert134 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:04:
Ik heb in december mijn huis gekocht en zit nu tegen het einde van mijn verbouwing en gelukkig ook. Liander zou mijn meterkast verzwaren maar belt af, Ziggo komt met moeite nog langs als je geen internet hebt. Meubels bezorgen is ook erg moeilijk maar gebeurt nog met mondkapjes en handschoenen.
Als dat überhaupt al je eerste levensbehoefte is momenteel.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 21-03-2020 11:32 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Zo, mijn N=1: mijn deeltijdbaan gaat met werktijdverkorting verder. Voorlopig geen financiele gevolgen, omdat er vanuit gegaan wordt, dat ik de uren wel compenseer als alles weer "normaal" gaat draaien.
Mijn ex (belangrijk vanwege flink wat alimentatie) ook vanaf maandag werktijdverkorting. Financiele gevolgen worden nog medegedeeld. Ik vrees niets goeds. Haar partner is zzp'er en bakte er voor deze crisis al niet veel van. Dat gaat niet beter worden.
We stevenen doodleuk op de grootste economische crisis sinds '29-'33 af, zegt mijn buik. En dat buikje kon zich al bijna 55 jaar in de naoorlogse tijd van voorspoed, met af en toe een hobbeltje op de weg, onbezorgd volvreten. De N=1 verhalen die ik gisteren per telefoon en whatsapp vernam uit mijn verdere sociale omgeving, geven geen aanleiding tot vreugde.
Ik vraag me af in welke wereld de optimisten, die hier nog steeds positieve reacties droppen, eigenlijk leven. Niet in de mijne iig...
De huizenmarkt gaat, zoals hierboven kort en treffend geschreven, een enorme optater krijgen.
Ik wens iedereen een gezond weekend!
Mijn ex (belangrijk vanwege flink wat alimentatie) ook vanaf maandag werktijdverkorting. Financiele gevolgen worden nog medegedeeld. Ik vrees niets goeds. Haar partner is zzp'er en bakte er voor deze crisis al niet veel van. Dat gaat niet beter worden.
We stevenen doodleuk op de grootste economische crisis sinds '29-'33 af, zegt mijn buik. En dat buikje kon zich al bijna 55 jaar in de naoorlogse tijd van voorspoed, met af en toe een hobbeltje op de weg, onbezorgd volvreten. De N=1 verhalen die ik gisteren per telefoon en whatsapp vernam uit mijn verdere sociale omgeving, geven geen aanleiding tot vreugde.
Ik vraag me af in welke wereld de optimisten, die hier nog steeds positieve reacties droppen, eigenlijk leven. Niet in de mijne iig...
De huizenmarkt gaat, zoals hierboven kort en treffend geschreven, een enorme optater krijgen.
Ik wens iedereen een gezond weekend!
[ Voor 4% gewijzigd door Vanoverdegrens op 21-03-2020 12:11 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.