Over heel Nederland:MaStar schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:48:
Op basis van statistieken vandaag net zoveel aangeboden als de afgelopen weken hoor

Gemiddelde over de afgelopen 30 dagen: 632 huizen per dag
Gemiddelde over de afgelopen 10 dagen: 618 huizen per dag
Gemiddelde over de afgelopen 5 dagen: 576 huizen per dag
De kortere periodes zijn nikszeggend omdat het wel erg schommelt. In het weekend komt er immers bijna niks online, op de vrijdag vaak extra. Als je die twee er bij zet wordt het beeld wel ernstiger.
Er is, hoe dan ook, wel degelijk een afname. Bedenk ook dat het gemiddelde van de afgelopen 5 dagen wordt meegenomen in het gemiddelde van de afgelopen 30 dagen.
Hier in Zwolle komen er gemiddeld ~5 huizen per dag online (mijn fundafilter is al een half jaar 'vandaag'; kijk dagelijks. Heb best een beeld van de markt hier, die afname in aanbod vormt zich al een poosje). De afgelopen 3 dagen zijn er slechts 9 huizen totaal te koop gekomen, waarvan er 1-2 huizen al direct de status 'verkocht onder voorbehoud' hadden toen ze online kwamen. In Almere zie je dat vaker gebeuren, maar hier is dat wel nieuw.
Dataset is veel te klein om conclusies te trekken, maar dat is uiteindelijk ook het hele fucking probleem. Aanbod droogt volledig op.
Overigens denk ik niet dat dat komt door het coronavirus (dat speelt pas een paar dagen echt serieus, terwijl makelaarfoto's en het plaatsen van een advertentie even duurt) maar wel door algehele marktonwikkelingen en economische ontwikkelingen.
Ik moet nog zien of dit over 3 weken voorbij is. In China deden ze er 2 maanden over, met maatregelen die in een democratie ondenkbaar zijn. Ik heb het idee dat we in West Europa toch iets meer contact hebben met elkaar en dat het tegengaan een stuk meer moeite kost.Heel eerlijk gezegd denk ik dat mensen ook Corona-moe worden en we over 3 weken het gewone leven weer rustig kunnen opstarten . En dus ook huizen gaan kopen en verkopen
Corona-effecten zullen over een maand of 3-4 duidelijker worden.
[ Voor 23% gewijzigd door Richh op 17-03-2020 16:52 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW