Ik denk dat iedereen dat inderdaad inziet, maar dit heeft zich helaas 12 jaar na 2008 nog steeds niet vertaalt naar stemgedrag, politiek en beleid.RemcoDelft schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:37:
[...]
In 2008 kwamen we er achter dat steeds meer betalen voor hetzelfde object geen welvaart oplevert, en dat is nog steeds zo.
Eens, maar lijkt me ondenkbaar dat de ECB op korte termijn (binnen 6 maanden) de rente verhoogt. Zie wat UK en USA net gedaan hebben.Sleehond schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:20:
[...]
Maar vergeet niet naast de rente dat ook veel mensen OF eigen vermogen goed hebben gespaard OF een schenking krijgen OF een dikke vette overwaarde meenemen.
Dus een klap op de rente maakt je leen capaciteit wel minder maar de koopkracht niet perse door eigen vermogen, schenkingen en overwaardes.
Er is dus meer tijd nodig voor verandering op de huizenmarkt enkel alleen door rente. Al is dat wel van enorme invloed uiteraard, dat moge duidelijk zijn.
Ook eens.... Maar.... Wat als dit virus nog weken (maanden?) Blijft aanhouden...onne schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:23:
[...]
Eens, maar lijkt me ondenkbaar dat de ECB op korte termijn (binnen 6 maanden) de rente verhoogt. Zie wat UK en USA net gedaan hebben.
Blijft koffiedik kijken nog...
Je bedoelt de competente centrale overheid die de prijzen op de huizenmarkt totaal heeft laten exploderen door:3x3 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:38:
Wat mij betreft haalt de centrale overheid z.s.m. de bevoegdheden om de woningmarkt te sturen weg bij incompetente gemeenten.
- De huizenbouw te laten instorten door een 4 miljard extra belasting op de corporaties, NB tijdens een crisis waardoor onze bouwcapaciteit is ingestort
- Crisismaatregelen niet terug te draaien (e.g. 100k schenkoptie, ophoging DGS naar 100k)
- LTV ratios niet versneld afbouwen
- HRA niet versneld afbouwen (ook voor bestaande woningen)
- Nationale Hypotheek Garantie bedrag te laten meestijgen met de huizenprijzen
- ECB rentes te laten dalen naar negatieve waardes (ja, de ECB hoort in principe ook bij onze centrale overheid)
- Vermogens Rendement Heffing blijvend te houden op een fictief rendement van 4% (waarbij huizen ook nog eens niet in box 3 vallen).
- Reclame te maken bij buitenlandse investeerders om vooral in NL huizen te komen kopen
- De rechtspositie van banken tov van schuldenaars in stand te houden (in NL kan je niet failliet gaan en je sleutels inleveren, zoals dat in de VS wel kan)
- Etc. etc.
Ja, laat het allemaal maar over aan de competente centrale overheid. Die snappen precies wat er moet gebeuren om in NL een gezonde woningmarkt te realiseren waarbij iedereen betaalbaar kan wonen

Verkoper :-) morgen krijgen we zelf de nieuwe sleutel. Zal idd wel meevallen, maar helemaal een walk in the park zal het niet zijn.Sleehond schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:12:
[...]
Ligt er aan of je in deze de verkoper of koper bent?
Bang dat jouw koper alsnog annuleert door onzekerheid? Dat zal wel meevallen.
En als je zelf koper bent? Gewoon kopen als het nu goed voelt. Als de prijzen gaan dalen zal de rente weer stijgen en per saldo maakt het dan weinig uit.
Zowel koper als verkoper hier. Bedenktijd t/m morgen. Overmorgen gaat ons huidige huis in de verkoop. Ik ben toch wel bang dat de onzekerheid effect gaat hebben op de verkoop. De economische onzekerheid gaat in ieder geval niet helpen.... Het is niet zo dat wij de lasten niet meer kunnen dragen als ons huis niet, later of voor veel minder verkoopt, maar we hebben het geld eigenlijk hard nodig om in het nieuwe huis te investeren. Ik bel morgen de makelaar voor zijn advies.
Ik snap de onzekerheid ergens wel. Je woning nu deze week online lanceren heeft hoe je het went of keert invloed op de bezichtigingen. Die zullen minder zijn, zeker weten. Toch denk ik dat het goed verkoopt... nu nog wel in ieder geval. Je makelaar even bellen voor overleg is goed, al moet je eerlijk zijn: je kunt niet verwachten dat jouw makelaar weet welke invloed dit op de markt gaat hebben > ook hij/zij zal gissen naar de ontwikkelingen.Onzer schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:49:
Zowel koper als verkoper hier. Bedenktijd t/m morgen. Overmorgen gaat ons huidige huis in de verkoop. Ik ben toch wel bang dat de onzekerheid effect gaat hebben op de verkoop. De economische onzekerheid gaat in ieder geval niet helpen.... Het is niet zo dat wij de lasten niet meer kunnen dragen als ons huis niet, later of voor veel minder verkoopt, maar we hebben het geld eigenlijk hard nodig om in het nieuwe huis te investeren. Ik bel morgen de makelaar voor zijn advies.
Succes met de keuze maken, hoofd maar koel houden en "gewoon" er tegen aan? Over een paar weken is het misschien NOG erger en dan heb je misschien al een overeenkomst achter de rug.
Ik ben geen econoom, maar als dat gebeurt dan zit je toch juist goed als je een huis bezit? Aangezien je dan zelf een lage rente hebt en je hypotheekschuld vanwege de inflatie minder 'groot' wordt? Je huis zal dan wellicht ook in waarde dalen, maar je hypotheekschuld wordt relatief ook minder waard.Maahes schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:17:
[...]
Tenzij de inflatie hoog is. Dan moet de rente wel omhoog, en dan krijg je dus 'stagflatie'.
Wij hebben overigens afgelopen maand een nieuwbouwhuis gekocht, wellicht gaat dit achteraf niet het juiste moment blijken te zijn maar ik heb in ieder geval de (ijdele) hoop dat een nieuwbouwwoning (135m2) in een opkomende/opgekomen locatie in Amsterdam redelijk waardevast gaat zijn.
dat is lastig inderdaadOnzer schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:49:

In alle eerlijkheid: wat denk je dat de makelaar je voor advies zal geven? Ik ga ervan uit dat hij in eerste instantie aan zichzelf denkt en echt niet gaat zeggen "niet doen!". Ik vermoed dat hij geen advies gaat geven. is hij trouwens zowel jullie aan- als verkoopmakelaar?
toevoeging: zou je de aankoop willen annuleren puur gevoelsmatig?
[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Agent op 15-03-2020 20:10 ]
Do { Ping } while ( LOL )
Geen idee wat voor advies ik verwacht. Ik zoek eigenlijk gewoon de bevestiging dat ik het risico moet gaan nemen. Gevoelsmatig neig ik dan ook naar gewoon verkopen. Nog maar een nachtje over slapen...Shadow_Agent schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:09:
[...]
dat is lastig inderdaadBizar hoe de wereld in een week (wat zeg ik, paar dagen) zo veranderen kan.
In alle eerlijkheid: wat denk je dat de makelaar je voor advies zal geven? Ik ga ervan uit dat hij in eerste instantie aan zichzelf denkt en echt niet gaat zeggen "niet doen!". Ik vermoed dat hij geen advies gaat geven. is hij trouwens zowel jullie aan- als verkoopmakelaar?
toevoeging: zou je de aankoop willen annuleren puur gevoelsmatig?
Gewoon de verkoop in gaan. Waar moet je verkopen? De tekorten zijn zo groot dat men toch wel gaat kopen. Wij hadden afgelopen week 60+ bezichtigingen, waarvan er 1 is afgezegd ivm Corona.Onzer schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:28:
[...]
Geen idee wat voor advies ik verwacht. Ik zoek eigenlijk gewoon de bevestiging dat ik het risico moet gaan nemen. Gevoelsmatig neig ik dan ook naar gewoon verkopen. Nog maar een nachtje over slapen...
Inflatie is gunstig omdat de schuld steeds minder groot wordt inderdaad. Maar een hoge rente doet de waarde van het onderpand dalen, ookal betaal jij dan nog de lage rente. Daarnaast zal de werkloosheid stijgen en de inkomens dalen als de economie stagneert. Dat kan de prijzen van woningen laten dalen. Zolang je zelf geen hinder hebt van de stagnerende economie, en gewoon je lasten kan blijven betalen, dan heb je er eigenlijk geen last van, behalve dan de psychologische effecten van 'onder water staan'. Die effecten hebben nog best een grote impact hebben we geleerd na 2008.Mesque schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:54:
[...]
Ik ben geen econoom, maar als dat gebeurt dan zit je toch juist goed als je een huis bezit? Aangezien je dan zelf een lage rente hebt en je hypotheekschuld vanwege de inflatie minder 'groot' wordt? Je huis zal dan wellicht ook in waarde dalen, maar je hypotheekschuld wordt relatief ook minder waard.
Bij dalende inkomens heb je zelden (hoge) inflatie. Dan is er echt een prijsschok nodig (olieprijs, belastingdruk).Maahes schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:10:
[...]
Inflatie is gunstig omdat de schuld steeds minder groot wordt inderdaad. Maar een hoge rente doet de waarde van het onderpand dalen, ookal betaal jij dan nog de lage rente. Daarnaast zal de werkloosheid stijgen en de inkomens dalen als de economie stagneert. Dat kan de prijzen van woningen laten dalen. Zolang je zelf geen hinder hebt van de stagnerende economie, en gewoon je lasten kan blijven betalen, dan heb je er eigenlijk geen last van, behalve dan de psychologische effecten van 'onder water staan'. Die effecten hebben nog best een grote impact hebben we geleerd na 2008.
Die dikke vette overwaarde valt natuurlijk ook af als de huizenprijzen dalen. Mensen met een tonnetje op de bank zullen er inderdaad op vooruit gaan bij stijgende rente.Sleehond schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:20:
Maar vergeet niet naast de rente dat ook veel mensen OF eigen vermogen goed hebben gespaard OF een schenking krijgen OF een dikke vette overwaarde meenemen.
Nou, de mensen die nu op de IC liggen, liggen daar waarschijnlijk nog vier weken. Ik heb geen kristallen bol nodig om te weten dat het wel een paar maanden gaat worden.Sleehond schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:25:
Ook eens.... Maar.... Wat als dit virus nog weken (maanden?) Blijft aanhouden...
Blijft koffiedik kijken nog...
Zojuist nog 1% extra verlaging in de US (in 2 weken van 1.75% naar 0.25%)
En extra QE van 700mrd
Er is geen ruimte voor. Het is geen 1950 meer.RemcoDelft schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:37:
[...]
... Het zou ook kunnen dat de overheid eindelijk eens verstandig wordt en nieuwbouw gaat stimuleren om weer daadwerkelijk iets te produceren en de bouw als motor van de economie te gebruiken.
Wij hebben een nieuw huis gekocht, maar de huidige woning nog niet in de verkoop.
Huidige woning is een 'koopgarant' woning, wat inhoud dat ik deze met korting heb gekocht van de woningbouw, en met korting terug moet verkopen aan ze. Hierdoor heb ik een garantie dat ik de woning binnen 3 maanden tegen ' taxatie waarde' heb terug verkocht (of dat eerlijk gaat laten we maar even in het midden)....
Oplevering nieuwe huis (prognose) is Q4 dit jaar.
Twijfel is nu om de bestaande woning snel te verkopen, voordat de prijzen eventueel instorten door de situatie nu (ik ben van mening dat we door het corona virus in een zware crisis gaan komen).
Aan de ene kant: er worden nog steeds onvoldoende nieuwe woningen gebouwd, en de vraag blijft. Dus waarom zouden de prijzen zakken? Maar ja, als we echt in een grote crisis komen dan is er ook niemand die voor een huis KAN betalen, en dan zaken de prijzen natuurlijk vanzelf.
Hoe lang zal het duren voordat een daling inzet? Vanaf nu? Vanaf einde dit jaar?
Lastig dit..... even tijdelijk in een huurhuis is nu ook geen echte ramp, en bied wel zekerheid (en een hoop gedoe).
Huidige woning is een 'koopgarant' woning, wat inhoud dat ik deze met korting heb gekocht van de woningbouw, en met korting terug moet verkopen aan ze. Hierdoor heb ik een garantie dat ik de woning binnen 3 maanden tegen ' taxatie waarde' heb terug verkocht (of dat eerlijk gaat laten we maar even in het midden)....
Twijfel is nu om de bestaande woning snel te verkopen, voordat de prijzen eventueel instorten door de situatie nu (ik ben van mening dat we door het corona virus in een zware crisis gaan komen).
Aan de ene kant: er worden nog steeds onvoldoende nieuwe woningen gebouwd, en de vraag blijft. Dus waarom zouden de prijzen zakken? Maar ja, als we echt in een grote crisis komen dan is er ook niemand die voor een huis KAN betalen, en dan zaken de prijzen natuurlijk vanzelf.
Hoe lang zal het duren voordat een daling inzet? Vanaf nu? Vanaf einde dit jaar?
Lastig dit..... even tijdelijk in een huurhuis is nu ook geen echte ramp, en bied wel zekerheid (en een hoop gedoe).
@Shadow_Agent @MaStar @HaNS1443
Of er op Funda (veel) meer "Corona-aanbod" is kun je makkelijk staven.
In het filter kun je namelijk aanvinken:

En als ik dat met mijn zoekcriteria doe voor de afgelopen 3 en 5 dagen, vind ik er slechts 1 resp 2 extra in een fiks gebied waar ik met mijn vrouw rondkijk.
Dus ik twijfel er een beetje aan of er in de laatste week nou ineens tientallen mensen gauw een makelaar hebben gebeld die als de spreekwoordelijke wiedeweerga fotoshoots hebben ingeplanned en brochures hebben laten maken en de advertenties online hebben gekregen.
Ik persoonlijk bemerk in elk geval nog niet dat er ineens véél meer aanbod is. De tijd zal het echter leren.
En over die huizenmarkt..........ik heb al eens uitgelegd dat ik zwaar onder water heb gestaan toen wij door de lage huizenprijzen probeerden van een leuke hoekwoning naar landelijk vrijstaand over te stappen, het ging destijds om ruim 65.000 euro waardedaling.
Ondanks lagere prijzen in het segment waar we keken waren die huizen niet voldoende (hoewel daar ook grote klappen vielen) aantrekkelijk omdat er structureel veel mis was met die woningen qua achterstallig onderhoud of er moest te veel gebeuren waar wij dus simpelweg niet meer de financiële reserve voor hadden.
Nu de woningmarkt er anders uitziet loop ik tegen het grootste probleem op de huizenmarkt aan, en dat is simpelweg aanbod.
Door aflossen en waardestijging heb ik nu een overwaarde van zo'n 100.000 euro (als ze gaan knokken om mijn woning durf ik wel 125.000 te zeggen).
Natuurlijk zijn de huizen waar ik nu naar kijken ook in prijs gestegen, maar het voordeel is dat ik mijn spaargeld niet hoef aan te spreken om een groot gat te vullen en dus rustig door die gele badkamer of schuurtje met asbestdak heen kan kijken.
Buiten het feit dat er dus forse bedragen gevraagd worden voor woningen, die ook nog eens genoeg mankeren, is er gewoon amper wat te vinden.
Maar eens een rondje op de kaart zoeken.......mooie vrijstaande woning met genoeg ruimte op het bouwblok om een loods op te trekken voor mijn camper (toch prettig, je spaargeld niet hoeven aan te spreken).....
maar ja, kotje staat in ..........fokking Buitenpost
Prijsstijgingen zijn één ding......maar dat (zeer) beperkte aanbod is echt wel een nekkebreker hoor.
Nou zitten wij hier in de "dual income, no kids"-hoek.....maar ik kan me voorstellen dat je als stelletje met een kinderwens (lees: scholen, BSO, opa&oma, etc) en minimaal 1 fulltime en 1 parttime baan zwaar de sjaak bent in deze huizenmarkt.
Ik kan in principe mijn zooitje zo oppakken en in Onstwedde of Tietjerksteradeel (3 x woordwaardwe
) gaan wonen hoewel ik wordt tegengehouden door naderende mantelzorg voor mijn ouders.
Welke debiel die zorg zo heeft verkloot......
Ik zie wat dat betreft al snel beren op de weg.
#sorryforranting

En als ik dat met mijn zoekcriteria doe voor de afgelopen 3 en 5 dagen, vind ik er slechts 1 resp 2 extra in een fiks gebied waar ik met mijn vrouw rondkijk.
Dus ik twijfel er een beetje aan of er in de laatste week nou ineens tientallen mensen gauw een makelaar hebben gebeld die als de spreekwoordelijke wiedeweerga fotoshoots hebben ingeplanned en brochures hebben laten maken en de advertenties online hebben gekregen.
Ik persoonlijk bemerk in elk geval nog niet dat er ineens véél meer aanbod is. De tijd zal het echter leren.
En over die huizenmarkt..........ik heb al eens uitgelegd dat ik zwaar onder water heb gestaan toen wij door de lage huizenprijzen probeerden van een leuke hoekwoning naar landelijk vrijstaand over te stappen, het ging destijds om ruim 65.000 euro waardedaling.
Ondanks lagere prijzen in het segment waar we keken waren die huizen niet voldoende (hoewel daar ook grote klappen vielen) aantrekkelijk omdat er structureel veel mis was met die woningen qua achterstallig onderhoud of er moest te veel gebeuren waar wij dus simpelweg niet meer de financiële reserve voor hadden.
Nu de woningmarkt er anders uitziet loop ik tegen het grootste probleem op de huizenmarkt aan, en dat is simpelweg aanbod.
Door aflossen en waardestijging heb ik nu een overwaarde van zo'n 100.000 euro (als ze gaan knokken om mijn woning durf ik wel 125.000 te zeggen).
Natuurlijk zijn de huizen waar ik nu naar kijken ook in prijs gestegen, maar het voordeel is dat ik mijn spaargeld niet hoef aan te spreken om een groot gat te vullen en dus rustig door die gele badkamer of schuurtje met asbestdak heen kan kijken.
Buiten het feit dat er dus forse bedragen gevraagd worden voor woningen, die ook nog eens genoeg mankeren, is er gewoon amper wat te vinden.
Maar eens een rondje op de kaart zoeken.......mooie vrijstaande woning met genoeg ruimte op het bouwblok om een loods op te trekken voor mijn camper (toch prettig, je spaargeld niet hoeven aan te spreken).....
maar ja, kotje staat in ..........fokking Buitenpost
Prijsstijgingen zijn één ding......maar dat (zeer) beperkte aanbod is echt wel een nekkebreker hoor.
Nou zitten wij hier in de "dual income, no kids"-hoek.....maar ik kan me voorstellen dat je als stelletje met een kinderwens (lees: scholen, BSO, opa&oma, etc) en minimaal 1 fulltime en 1 parttime baan zwaar de sjaak bent in deze huizenmarkt.
Ik kan in principe mijn zooitje zo oppakken en in Onstwedde of Tietjerksteradeel (3 x woordwaardwe
Welke debiel die zorg zo heeft verkloot......

#sorryforranting
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Voor wat het eerste deel betreft, ik ben daarop zelf ook terug gekomen. Lijkt mij ook sterk dat mensen dat in zo'n kort tijdsbestek kunnen regelen. Anderen hadden dat ook al genoemd inderdaadFraggert schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:21:
@Shadow_Agent @MaStar @HaNS1443
[Afbeelding]
Ik persoonlijk bemerk in elk geval nog niet dat er ineens véél meer aanbod is. De tijd zal het echter leren.![]()
maar ja, kotje staat in ..........fokking Buitenpost![]()
Ik kan in principe mijn zooitje zo oppakken en in Onstwedde of Tietjerksteradeel (3 x woordwaardwe) gaan wonen hoewel ik wordt tegengehouden door naderende mantelzorg voor mijn ouders.
Welke debiel die zorg zo heeft verkloot......![]()
#sorryforranting
Voor wat betreft het laatste: hier min of meer hetzelfde. Alleen wel een dochter (4,5 maand). Dan wegen zaken als school/ KDV/ BSO/ afstand tot OV en scholen wel degelijk mee. Alleen met m;n vrouw zou ik het liefste ergens op het platteland gaan wonen zonder buren in de buurt. Heerlijk! Zo ben ik zelf ook opgevoed en beter kon ik mij niet wensen
Dus ja, lastige, hele lastige markt! Maximaal gaan lenen voor maximale maandlasten zien we niet zitten
[ Voor 9% gewijzigd door Shadow_Agent op 16-03-2020 08:33 ]
sorrie....mosterd na de Groninger koek maaltijd, had niet alles nog nageplozenShadow_Agent schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:29:
[...]
Voor wat het eerste deel betreft, ik ben daarop zelf ook terug gekomen. Lijkt mij ook sterk dat mensen dat in zo'n kort tijdsbestek kunnen regelen. Anderen hadden dat ook al genoemd inderdaad![]()
Voor wat betreft het laatste: hier min of meer hetzelfde. In Friesland kun je prachtig wonen, maar ik spreek geen Fries (kan het prima verstaan), m'n vrouw spreekt en verstaat het niet. Onze dochter is 4,5 maand dus die zou het nog kunnen leren maar ik voel er niet zoveel voor om in Fryslan te gaan wonen. Ben zelf een Grunninger dus sowieso een no-go natuurlijk
Heb een maatje, die woont in Zuurdijk, jaloersmakend kijken wij naar, ondanks een karig aanbod, naar de rust en ruimte in zowel Gr als Frl, daar staat natuurlijk een woonwerk-afstand tegenover (in dit geval Barneveld en Nijkerk dus dat is echt geen haalbare kaart).
Dus ondanks stijgende huizenprijzen ziet het er voor mij financieel rooskleuriger uit dan tijdens de crisis, dat is iets wat ik me de laatste tijd pas heb beseft omdat ik me alleen focuste op de prijsstijgingen en niet het gehele plaatje zag.
Dat karige aanbod zorgt er alleen voor dat ik niet uit mijn, door anderen, felbegeerde hoekwoning geraak.
De kans dat we in een economische crisis belanden is natuurlijk wel sterk aanwezig.Extera schreef op maandag 16 maart 2020 @ 02:31:
Wij hebben een nieuw huis gekocht, maar de huidige woning nog niet in de verkoop.
Hangt er een beetje vanaf of die 3 weken nu nog verlengd gaan worden.
Maar 3 weken is al bijna een maand een stilstaande economie.
dat gaat gewoon enorm veel geld kosten.
Dus je kan wel aannemen dat dat ook effect op de huizenmarkt gaat hebben.
Ik geloof niet dat er nu even snel huizen te koop gezet gaan worden.
Maar ik denk wel dat er nu de aankomende weken veel minder huizen gekocht worden.
Misschien leuk - als test - om dit even in de gaten te houden in je eigen regio. Hier zie ik nog geen enkel verschil en de huizen gaan nog steeds als warme broodjes.FRANQ schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:11:
[...]
De kans dat we in een economische crisis belanden is natuurlijk wel sterk aanwezig.
Maar ik denk wel dat er nu de aankomende weken veel minder huizen gekocht worden.
Het eerste bericht is er al........FRANQ schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:11:
[...]
De kans dat we in een economische crisis belanden is natuurlijk wel sterk aanwezig.
helaas achter de paywall maar goed....ging even om het signaal. De vraag is natuurlijk even hoe levensvatbaar de eerst omgevallen toko uberhaupt was en het is de Telegraaf
Maar het staat buiten kijf dat hier heel veel bedrijven serieus last van gaan krijgen, in welke sector dan ook. Wat dacht je van de karige hoeveelheid bouwvergunningen die al mondjesmaat afgegeven werden........je kunt een kanon afschieten op de gemeentehuizen......al die procedures die lopen straks ook in het honderd. Zonder overleggen ligt het werk in de planologische hoek ook wel behoorlijk stil.
Persoonlijk vrees ik dat we er met die drie weken bij lange na niet zijn en we zeker 6+ weken voordat we enigszins af beginnen te raken van hoe het er nu voor staat.
Toen china op slot ging en de eerste signalen er in de EU waren las ik al een bericht dat het de wereldecoomie kon gaan schaden met >300 miljard per kwartaal
En toen waren we nog niet eens zover als dat we nu zijn.

Goud, zilver, olie, crypto......alles gaat onderuit en dat einde is nog niet in zicht.
Goed de ontwikkelingen in de gaten houden, zeker wat de rente gaat doen, en dna maar eens zien wie er als eerst gekke bokkensprongen gaan laten zien.....kopers...of verkopers?
Tuurlijk gaat het invloed hebben en gaat er "iets" gebeuren.Fraggert schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:25:
[...]
Het eerste bericht is er al........
helaas achter de paywall maar goed....ging even om het signaal. De vraag is natuurlijk even hoe levensvatbaar de eerst omgevallen toko uberhaupt was en het is de Telegraaf![]()
Maar het staat buiten kijf dat hier heel veel bedrijven serieus last van gaan krijgen, in welke sector dan ook. Wat dacht je van de karige hoeveelheid bouwvergunningen die al mondjesmaat afgegeven werden........je kunt een kanon afschieten op de gemeentehuizen......al die procedures die lopen straks ook in het honderd. Zonder overleggen ligt het werk in de planologische hoek ook wel behoorlijk stil.
Persoonlijk vrees ik dat we er met die drie weken bij lange na niet zijn en we zeker 6+ weken voordat we enigszins af beginnen te raken van hoe het er nu voor staat.
Toen china op slot ging en de eerste signalen er in de EU waren las ik al een bericht dat het de wereldecoomie kon gaan schaden met >300 miljard per kwartaal![]()
En toen waren we nog niet eens zover als dat we nu zijn.![]()
Goud, zilver, olie, crypto......alles gaat onderuit en dat einde is nog niet in zicht.
Goed de ontwikkelingen in de gaten houden, zeker wat de rente gaat doen, en dna maar eens zien wie er als eerst gekke bokkensprongen gaan laten zien.....kopers...of verkopers?
De vraag is alleen wat
Nog snel kopen of toch even wachten tot mogelijk minder mensen op een huis springen.
- Er zijn mensen die hun huis nog moeten of willen verkopen nu
- Er worden mensen voorzichtiger - minder bezichtigingen, veel mensen wachten even;
- Over 1 a 2 jaar zullen minder mensen kunnen kopen (i.v.m. ontslagen, recessie)
Rente is zojuist gezakt naar 1,31% 20 jaarMaStar schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:29:
[...]
Tuurlijk gaat het invloed hebben en gaat er "iets" gebeuren.
De vraag is alleen wat![]()
![]()
Nog snel kopen of toch even wachten tot mogelijk minder mensen op een huis springen.
- Er zijn mensen die hun huis nog moeten of willen verkopen nu
- Er worden mensen voorzichtiger - minder bezichtigingen, veel mensen wachten even;
- Over 1 a 2 jaar zullen minder mensen kunnen kopen (i.v.m. ontslagen, recessie)
Dat is met NHG? Bij Lloyds zojuist van 1.71% naar 1.69%, toch mooi meegenomen (rente bij passeren akte telt indien lager)
Met NHG inderdaad.Mesque schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:54:
[...]
Dat is met NHG? Bij Lloyds zojuist van 1.71% naar 1.69%, toch mooi meegenomen (rente bij passeren akte telt indien lager)
Top - nu die Gekke extreme overbiedingen in de Randstad nog
dan kunnen we KOPEN KOPEN KOPEN
Het is het een of het ander he. Denk niet dat we EN lage rentes gaan krijgen EN lagere prijzen van woningen.MaStar schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:45:
[...]
Interessante tijden. Ik ben maar eens wat data over de huizenmarkt aan het verzamelen.
Iemand enig idee of deze prijsindex van het CBS gecorrigeerd is voor inflatie?
Als voorbeeld: Huis X kost 100k in 2015, zou volgens de index nu (jan 2019) gemiddeld 136,9k moeten kosten. Als het gecorrigeerd is voor inflatie zou daar nog zo'n 1,5 tot 2% per jaar bij op moeten komen, dus meer richting ~150k.
Als voorbeeld: Huis X kost 100k in 2015, zou volgens de index nu (jan 2019) gemiddeld 136,9k moeten kosten. Als het gecorrigeerd is voor inflatie zou daar nog zo'n 1,5 tot 2% per jaar bij op moeten komen, dus meer richting ~150k.
In kader waarvoorSquareOne schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:55:
Interessante tijden. Ik ben maar eens wat data over de huizenmarkt aan het verzamelen.
Dat denkt iedereen dus blijven de prijzen hoog.MaStar schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:45:
[...]
Ook al raakt 20% van de bevolking zijn baan kwijt, dan heb je 40 kijkers in plaats van 50. De hoofdoorzaak overbevolking blijft bestaan. Pas als voor niemand de woningen meer betaalbaar zijn, dalen de prijzen. Dat gebeurt alleen bij rentestijging. Maar als de rentes gaan stijgen, dan is de crisis niet meer te overzien.
Zoals het CBS het zelf omschrijft, vermoed ik van niet.SquareOne schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:55:
| live and give like no one else |
Beetje hobby analyse werk (aangezien we toch thuis zitten...).
Wil graag even kijken naar huizenprijzen t.o.v. betaalbaarheid aan de hand van hypotheekrentes.
expats trekken wel weg, dus minder investeerders. Dus meer huizen voor normale mensen. Er onstaat gewoon een beetje een sneeuwbal-effect vermoed ik.SvMp schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:01:
[...]
Dat denkt iedereen dus blijven de prijzen hoog.
Ook al raakt 20% van de bevolking zijn baan kwijt, dan heb je 40 kijkers in plaats van 50. De hoofdoorzaak overbevolking blijft bestaan. Pas als voor niemand de woningen meer betaalbaar zijn, dalen de prijzen. Dat gebeurt alleen bij rentestijging. Maar als de rentes gaan stijgen, dan is de crisis niet meer te overzien.
Wablief? waarom zou je in godsnaam dat willen gaan doen....?SquareOne schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:55:
Een prijsindex geeft gewoon de verhouding weer van (gemiddelde) huizenprijzen tov een punt waarop de index 100 is (in deze prijsindex is dat 2015)
als in januari 2020 de index op 136,9 staat, betekent dat dat de prijzen gemiddeld 36,9% toegenomen zijn.
Je kunt dat echter niet zomaar terugrekenen naar één specifieke woning in een bepaalde prijsklasse.... het kan best zijn dat bepaalde prijsklasses meer gestegen zijn en anderen juist minder... het is altijd erg tricky om op basis van statistieke en prijsindexen iets te zeggen over een specifiek individuele objecten ("de statisticus verdronk in een plas water van gemiddeld 5 cm diep").
tevens is die dataset dus een index en geen weergave in een bepaalde valuta als unit, maar baseertr deze index wel op door Kadaster vastgelegde verkoopprijzen in de geldende valuta (euro dus)
[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 16-03-2020 11:23 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Zoals ik aangaf, beetje hobby'en. Ik ga dit ook zeker niet terugrekenen naar een individueel object; misschien had ik niet het voorbeeld Huis X van 100k moeten toevoegenRM-rf schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:20:
[...]
Wablief? waarom zou je in godsnaam dat willen gaan doen....?
Een prijsindex geeft gewoon de verhouding weer van (gemiddelde) huizenprijzen tov een punt waarop de index 100 is (in deze prijsindex is dat 2015)
als in januari 2020 de index op 136,9 staat, betekent dat dat de prijzen gemiddeld 36,9% toegenomen zijn.
Je kunt dat echter niet zomaar terugrekenen naar één specifieke woning in een bepaalde prijsklasse.... het kan best zijn dat bepaalde prijsklasses meer gestegen zijn en anderen juist minder... het is altijd erg tricky om op basis van statistieke en prijsindexen iets te zeggen over een specifiek individuele objecten ("de statisticus verdronk in een plas water van gemiddeld 5 cm diep")
+1RM-rf schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:20:
Je kunt dat echter niet zomaar terugrekenen naar één specifieke woning in een bepaalde prijsklasse.... het kan best zijn dat bepaalde prijsklasses meer gestegen zijn en anderen juist minder... het is altijd erg tricky om op basis van statistieke en prijsindexen iets te zeggen over een specifiek individuele objecten ("de statisticus verdronk in een plas water van gemiddeld 5 cm diep").
leuke exercitie voor een globaal beeld.....alleen huizen vergelijken is appels en peren.
Inmiddels een makelaar gesproken over een eventuele vervroegde terug verkoop van mijn huidige woning.
Even wat inzichten:
- vorige crisis was de waarde daling in het eerste jaar 10%. daarna 30%
- als de waardedaling 10% zou zijn, dan is dan voor mij 7.5% omdat ik de winst / verlies deel met woonbron (75/25)
- koopgarant kijkt bij taxatie naar verkopen in het verleden. daardoor heb je iets minder snel last van een veranderende markt
- ik zou nu een waardebepaling kunnen laten doen, en er altijd nog vanaf zien. wel met kosten uiteraard
- een van de eerste die geraakt gaan worden zijn gastarbeiders (polen). die gaan dan terug, waardoor er veel huizen vrij komen.
Ik zit in een appartement (120m2) omgeving Rotterdam. Waarde nu rond de 300k.
net iets andere markt dan rij woningen etc.
zijn advies: wil je safe spelen dan moet je nu verkopen.
anders dan dat zit je door de terugkoop regeling in een luxe positie en zou ik me van alle mensen het minste zorgen maken
Even wat inzichten:
- vorige crisis was de waarde daling in het eerste jaar 10%. daarna 30%
- als de waardedaling 10% zou zijn, dan is dan voor mij 7.5% omdat ik de winst / verlies deel met woonbron (75/25)
- koopgarant kijkt bij taxatie naar verkopen in het verleden. daardoor heb je iets minder snel last van een veranderende markt
- ik zou nu een waardebepaling kunnen laten doen, en er altijd nog vanaf zien. wel met kosten uiteraard
- een van de eerste die geraakt gaan worden zijn gastarbeiders (polen). die gaan dan terug, waardoor er veel huizen vrij komen.
Ik zit in een appartement (120m2) omgeving Rotterdam. Waarde nu rond de 300k.
net iets andere markt dan rij woningen etc.
zijn advies: wil je safe spelen dan moet je nu verkopen.
anders dan dat zit je door de terugkoop regeling in een luxe positie en zou ik me van alle mensen het minste zorgen maken
Hoe groot is het aandeel van expats in de huizengekte? Misschien speelt dit in de grote steden, maar elders in het land (waar ook gekte is) zijn amper expats.mierenfokker schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:19:
[...]
expats trekken wel weg, dus minder investeerders. Dus meer huizen voor normale mensen. Er onstaat gewoon een beetje een sneeuwbal-effect vermoed ik.
Als je het hebt over 'grote steden', moet je het hebben over de stedelijke gebieden. Immers, Veldhoven en Amstelveen zijn geen grote steden maar zitten wel vol met Indiërs. Dan rest de vraag, wat definieer je als 'de rest' van het land? M.i. zijn er drie grote stedelijke gebieden: Amsterdam/Utrecht, Rotterdam/Den Haag en de Brabanste stedenrij. Dat is een flink deel van Nederland.SvMp schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:37:
[...]
Hoe groot is het aandeel van expats in de huizengekte? Misschien speelt dit in de grote steden, maar elders in het land (waar ook gekte is) zijn amper expats.
Dat werd in 2008 ook geroepen: "lenen is goedkoop(aflossingsvrij), er is een enorm huizentekort, Nederlanders zijn gedisciplineerd in hypotheek betalen, er is massa immigratie, etc dus de prijzen kunnen niet dalen". Uiteindelijk zijn de prijzen met 30% gedaald, in mijn ex woonplaats in NL zijn een aantal huizen voor 40% onder de prijs van 2008 verkocht.SvMp schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:01:
[...]
Dat denkt iedereen dus blijven de prijzen hoog.
Hoeveel het gaat dalen valt nog te bezien, maar hoe harder het stijgt, zoals de afgelopen jaren, des te harder de markt in de regel crasht. Niet dat er iets mis mee is dat wonen weer betaalbaar wordt.
Is waar. Maar het tekort was veel minder schrijnend. De bevolking is de laatste 5 jaar enorm gegroeid, tegen alle officiële berichten in.gold_dust schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:34:
[...]
Dat werd in 2008 ook geroepen: "lenen is goedkoop(aflossingsvrij), er is een enorm huizentekort, Nederlanders zijn gedisciplineerd in hypotheek betalen, er is massa immigratie, etc dus de prijzen kunnen niet dalen". Uiteindelijk zijn de prijzen met 30% gedaald, in mijn ex woonplaats in NL zijn een aantal huizen voor 40% onder de prijs van 2008 verkocht.
maar verkijk je je dat niet op je maandlasten? Ik weet ook wel dat de prijzen weer zullen gaan dalen na deze piek. Maar de rente stijgt dan weer net zo vrolijk mee.gold_dust schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:34:
Hoeveel het gaat dalen valt nog te bezien, maar hoe harder het stijgt, zoals de afgelopen jaren, des te harder de markt in de regel crasht. Niet dat er iets mis mee is dat wonen weer betaalbaar wordt.
Mijn huidige woning is ook fors minder waard geweest dan ik er voor betaald had.
Koopprijs 250.......marktwaarde 210.....hypotheek 274.....(verbouwing in de hypotheek gefinancierd)
Ik stond dus 64 K onder water........puur omdat ik ik een hoge hypotheek had afgesloten en nog weinig had afgelost.
In de markt verloor mijn huis 40K aan waarde, dat was het probleem niet, dat extra hypotheekdeel nekte mijn kasboekje.
Er zijn echter legio mensen die hun huis veel verder hebben afbetaald dan de marktwaarde op het diepste punt in een crisis. Mijn ouders zijn daar een voorbeeld van, dat huis is nagenoeg vrij, alles is dus overwaarde, hoe gek die crisis ook doet.
Zuurdijk, tsja, daar woon je dan ook nergensFraggert schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:45:
[...]
sorrie....mosterd na de Groninger koek maaltijd, had niet alles nog nageplozen![]()
Heb een maatje, die woont in Zuurdijk, jaloersmakend kijken wij naar, ondanks een karig aanbod, naar de rust en ruimte in zowel Gr als Frl, daar staat natuurlijk een woonwerk-afstand tegenover (in dit geval Barneveld en Nijkerk dus dat is echt geen haalbare kaart).
Dus ondanks stijgende huizenprijzen ziet het er voor mij financieel rooskleuriger uit dan tijdens de crisis, dat is iets wat ik me de laatste tijd pas heb beseft omdat ik me alleen focuste op de prijsstijgingen en niet het gehele plaatje zag.
Dat karige aanbod zorgt er alleen voor dat ik niet uit mijn, door anderen, felbegeerde hoekwoning geraak.
Verder kan ik mij geheel vinden in je stelling dat het aanbod gewoon karig is. Daardoor komen wij ook niet uit onze huidige woning. Alleen als er iets voorbij komt dat geheel aan eisen/wensen voldoet EN betaalbaar is op 1, a 1,5 inkomen zullen we actie ondernemen. De overwaarde die ik heb gerekend zal (naar ik aanneem) wel wat lager gaan worden.
Overigens krijg ik net een mail van een makelaar omtrent een nieuwbouwproject in Groningen Stad
zo krijg je vanzelf een sneeuwbaleffect.
vertraagde start -> vertraagde bouw -> vertraagde verkoop huidige woning van kopers -> etc etcStart verkoop Signatuur uitgesteld
Volker Wessels heeft besloten om de start verkoop van het nieuwbouwproject Signatuur tot nadere orde uit te stellen. De reden is natuurlijk ook om alle risico's voor verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Een wijs besluit.
Dit is wel iets wat tot prijsstijgingen leidt in plaats van prijsdalingen.Shadow_Agent schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:14:
Overigens krijg ik net een mail van een makelaar omtrent een nieuwbouwproject in Groningen Stad
[...]
vertraagde start -> vertraagde bouw -> vertraagde verkoop huidige woning van kopers -> etc etc
https://www.signatuurhelpermaar.nl/woningaanbod/
Rijtjeshuizen worden tegenwoordig stadsvilla's genoemd

[ Voor 11% gewijzigd door SvMp op 16-03-2020 14:52 ]
https://www.cpb.nl/bewegi...gmarkt-prijzen-en-volumes
Op pagina 13 van het rapport een mooie (vereenvoudigde) schets van hoe de woningmarkt werkt en wat de prijs zoal beïnvloedt.
Op pagina 13 van het rapport een mooie (vereenvoudigde) schets van hoe de woningmarkt werkt en wat de prijs zoal beïnvloedt.
Toch is er wel een belangrijk verschil, in 2008 was de kern van het financiële systeem aan het wankelen, dat is nu (nog) niet het geval.gold_dust schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:34:
[...]
Dat werd in 2008 ook geroepen: "lenen is goedkoop(aflossingsvrij), er is een enorm huizentekort, Nederlanders zijn gedisciplineerd in hypotheek betalen, er is massa immigratie, etc dus de prijzen kunnen niet dalen". Uiteindelijk zijn de prijzen met 30% gedaald, in mijn ex woonplaats in NL zijn een aantal huizen voor 40% onder de prijs van 2008 verkocht.
Wij zijn op dit moment lekker aan het rondkijken op de huizen markt en staan op het punt om ons appartement in de verkoop te zetten. ( flinke overwaarde ) maar vind het toch wel eng.
- ons huidige appartement is zo lekker gekocht dat wij denken nooit onder water te komen
Maar
- de woningen die nu op de woningmarkt te koop staan zijn door de huizenmarkt wel flink omhoog gepushed.
Dillema's
- ons huidige appartement is zo lekker gekocht dat wij denken nooit onder water te komen
Maar
- de woningen die nu op de woningmarkt te koop staan zijn door de huizenmarkt wel flink omhoog gepushed.
BTC €94.837,08
Vandaag een bezichtiging gehad. Makelaar vertelden dat 30 mensen die zouden komen, er 15 hadden afgezegd.
Ook was er een geval waarbij koop was ingetrokken omdat een tijdelijk contract niet was verlengd.
Het is het gesprek van der dag. Niemand weet welke kant het op gaat.
Ook was er een geval waarbij koop was ingetrokken omdat een tijdelijk contract niet was verlengd.
Het is het gesprek van der dag. Niemand weet welke kant het op gaat.
15 is nog genoeg om te verkopen.MaStar schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:29:
Vandaag een bezichtiging gehad. Makelaar vertelden dat 30 mensen die zouden komen, er 15 hadden afgezegd.
Zolang dat niet gebeurd, gaan de prijzen ook niet zo snel veranderen inderdaad.TMC schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:23:
[...]
Toch is er wel een belangrijk verschil, in 2008 was de kern van het financiële systeem aan het wankelen, dat is nu (nog) niet het geval.
Echter denk ik dat het financiele systeem wel degelijk geraakt gaat worden. De beurzen vangen nu al (zeer) harde klappen, en de recovery ervan is ontzettend afhankelijk van hoe snel de westerse wereld weer gewoon kan werken en consumeren.
Mocht dat snel gaan, dan gaat dat geheid gepaard met heeeeel veel extra gedrukt geld vanuit de ECB etc, oftewel: nog lagere rentes. Dat zie je zelfs vandaag al, de hypotheekrentes zijn nog verder gezakt.
Mocht het langzaam gaan, dan komt er economische onrust en raken veel mensen hun baan kwijt. Dan krijg je een 2008 situatie all over again, zeker als uiteindelijk noodgedwongen de rentes omhoog moeten.
Tenminste - dat is hoe ik het zie.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Bovenstaande tendens volg ik wel. Ook al halveert het aantal biedingen en bezichtigingen zal dat in de meeste geval nog geen enkel probleem zijn voor de verkoop. Al had je eerst 20 bezichtigingen en 10 biedingen en dat wordt nu 10/5, dan verwacht niet dat de verkoopprijs hierdoor sterk gedempt wordt.
Daarnaast zullen de renteverlaging van de FED en de steun van de ECB ook zorgen voor de verdere verlaging van de hypotheekrente wat zorgt voor hogere prijzen, je eigen spaargeld wordt zo ook minder waard. En dan heb je nog dat bouwprojecten worden uitgesteld en de woningnood zal ook niet significant minder worden door de coronacrisis.
Daarnaast zullen de renteverlaging van de FED en de steun van de ECB ook zorgen voor de verdere verlaging van de hypotheekrente wat zorgt voor hogere prijzen, je eigen spaargeld wordt zo ook minder waard. En dan heb je nog dat bouwprojecten worden uitgesteld en de woningnood zal ook niet significant minder worden door de coronacrisis.
En de helft die wel komt en biedt, gaat dat net zo agressief doen als de laatste tijd gebruikelijk was?HaNS1443 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:02:
... Ook al halveert het aantal biedingen en bezichtigingen zal dat in de meeste geval nog geen enkel probleem zijn voor de verkoop. Al had je eerst 20 bezichtigingen en 10 biedingen en dat wordt nu 10/5, dan verwacht niet dat de verkoopprijs hierdoor sterk gedempt wordt.
...
Of trappen ze op de rem, en gaan merkbaar voorzichtiger bieden?
Of zien sneller van een bod af, omdat de FOMO afneemt?
Ik vermoed, dat ondanks alle argumenten die er tegen spreken, de onzekerheid in de komende maanden, een licht dalend prijseffect gaat veroorzaken.
En wellicht is het de aanleiding (niet oorzaak!!) en het startschot voor de grote (huizen)crisis die imho sowieso in het vat zit: de babyboomercrisis. (deze had ik vanaf 2022/23 verwacht)
Ik denk dat nieuwbouwwoningen gewoon goede value for money zijn in de zin van goedkoop in stookkosten en onderhoud. Als je beiden werkt en een paar kinderen hebt ga je dus niet in een klushuis wonen als het even kan.Shadow_Agent schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:29:
[...]
Tegenwoordig lijken gezinnen allemaal in de nieuwbouwwijken te willen wonen.
Babyboomcrisis? Omdat er veel aflossingsvrije hypotheken aflopen onder deze groep?Vanoverdegrens schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:40:
[...]
Ik vermoed, dat ondanks alle argumenten die er tegen spreken, de onzekerheid in de komende maanden, een licht dalend prijseffect gaat veroorzaken.
En wellicht is het de aanleiding (niet oorzaak!!) en het startschot voor de grote (huizen)crisis die imho sowieso in het vat zit: de babyboomercrisis. (deze had ik vanaf 2022/23 verwacht)
Dat is inderdaad de vraag,we kunnen enkel wat beredeneren, achteraf is het altijd 'logisch' verklaarbaar.Vanoverdegrens schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:40:
[...]
En de helft die wel komt en biedt, gaat dat net zo agressief doen als de laatste tijd gebruikelijk was?
Of trappen ze op de rem, en gaan merkbaar voorzichtiger bieden?
Of zien sneller van een bod af, omdat de FOMO afneemt?
Ik ben niet bekend met de term babyboomercrisis, wat is dit? Aan welke implicaties moet ik denken bij die huizencrisis?
@SquareOne Omdat de grote vraag, die deze groep de afgelopen halve eeuw op de huizenmarkt heeft uitgeoefend, gaat omslaan naar aanbod. Ze hebben namelijk niet het eeuwige leven.
Er gaat een compleet ander landschap ontstaan, waarin bepaalde vermogenswaarden imo een herwaardering zullen ondergaan. Andere mensen, andere smaken.
Er gaat een compleet ander landschap ontstaan, waarin bepaalde vermogenswaarden imo een herwaardering zullen ondergaan. Andere mensen, andere smaken.
Daar gaan we al 
https://www.rtlz.nl/life/...jzen-woningmarkt-covid-19
"Als de werkloosheid oploopt en het vertrouwen in de economie neemt af, dan zal de bereidheid om een huis te kopen afnemen."
https://www.rtlz.nl/life/...jzen-woningmarkt-covid-19
"Als de werkloosheid oploopt en het vertrouwen in de economie neemt af, dan zal de bereidheid om een huis te kopen afnemen."
[ Voor 40% gewijzigd door MaStar op 16-03-2020 17:30 ]
Deze huizen gaan over op de erfgenamen, die er de meest mogelijke centen proberen uit te trekken met de gedachte dat de prijzen gestegen zijn. Ze worden of niet verkocht of voor de maximale prijs. De huizen van overlede personen komen niet voor een habbekrats op de markt. Integendeel, de verkopers hoeven niet te verhuizen, die zitten goed, alle tijd om te wachten tot er een koper komt die betaald wat ze vragen.Vanoverdegrens schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:07:
@SquareOne Omdat de grote vraag, die deze groep de afgelopen halve eeuw op de huizenmarkt heeft uitgeoefend, gaat omslaan naar aanbod. Ze hebben namelijk niet het eeuwige leven.
Zelfs als je die groep meeneemt komen we huizen tekort. Sommige segmenten zullen misschien wat dalen, terwijl andere juist extra gaan stijgen. Maar aangezien er totaal een tekort is krijg je verschuivingen waardoor ik eerder denk dat de daling uitblijft maar dat de stijging zich extra gaat concentreren op bep. segmenten.Vanoverdegrens schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:07:
[removed]
We hebben "toevallig" net zo'n huis in de verkoop staan, Schoonmoeder naar het verpleegtehuis en huis staat nu leeg. Makelaar prijs laten bepalen en dan wordt het afwachten. Gezien het een echt klushuis betreft, en werkelijk alles moet worden vernieuwd/vervangen, zou ik het al niet voor het (tamelijk hoge) bedrag in de markt gezet hebben dan wat er nu voor wordt gevraagd.Misanthropia schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:20:
[...]
Deze huizen gaan over op de erfgenamen, die er de meest mogelijke centen proberen uit te trekken met de gedachte dat de prijzen gestegen zijn. Ze worden of niet verkocht of voor de maximale prijs. De huizen van overlede personen komen niet voor een habbekrats op de markt. Integendeel, de verkopers hoeven niet te verhuizen, die zitten goed, alle tijd om te wachten tot er een koper komt die betaald wat ze vragen.
Maar blijkbaar is de factor > aanbod ~0, prijs nog onder de 250k, gunstige locatie en 2 onder 1 kap, speciaal genoeg om de eerste paar dagen al volop bezoekers te krijgen (zelfs vandaag vol geboekt, 0 afzeggingen). De komende dagen staat ook al aardig volgeboekt.
Ik verwacht dat de kinderen niet voor het maximaal haalbare zullen gaan, oma zelf heeft er geen zeggenschap meer over. Wordt er een bod geplaatst = aanbodprijs, dan zal er volmondig ja worden uitgesproken (is mijn verwachting). M.a.w., kan maar weg zijn.
Testing, one, two ...
En als die koper er niet is/komt, omdat er zoveel mensen "goed zitten", dat het huizenaanbod de vraag overstijgt?Misanthropia schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:20:
[...]
Deze huizen gaan over op de erfgenamen, die er de meest mogelijke centen proberen uit te trekken ...
... de verkopers hoeven niet te verhuizen, die zitten goed, alle tijd om te wachten tot er een koper komt die betaald wat ze vragen.
En daarnaast het aanbod totaal niet op de vraag aansluit.
En niet op de financiele middelen van grote groepen woningzoekenden aansluit.
Een landschap van babyboomers met goede banen/inkomens en (nog) prima pensioenen ( https://www.rtlz.nl/life/...-onderuit-tot-887-procent ) , verandert in een landschap van steeds meer "2-verdieners uit noodzaak", allochtone nieuwe burgers zonder rijke babyboomouders enz. enz.
In mijn optiek heeft de babyboomgeneratie het met de schuldeneconomie vanaf de '90er jaren voor elkaar gekregen de nare gevolgen van een beeindigde Kondratieff-cyclus https://www.researchgate....chnische-Innovationen.png voor zich uit te schuiven (knip en plakwerk als "oplossing" voor de financiele crisis), maar komt van uitstel geen afstel.
De veranderende samenleving als gevolg van de aanstaande demografische aardverschuiving gaat imo een behoorlijk onaangename crisis opleveren. (de stevigste na WOII, omdat de transitie naar andere/duurdere energiebronnen er ook bovenop komt)
Maar ik laat me, als generatie X'er, graag door mijn ongelijk verrassen, want daar heb ik persoonlijk het meeste baat bij.
Zodra de welvaart daalt, daalt het electorale draagvlak voor klimaatwaanzin net zo hard.Vanoverdegrens schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:49:
De veranderende samenleving als gevolg van de aanstaande demografische aardverschuiving gaat imo een behoorlijk onaangename crisis opleveren. (de stevigste na WOII, omdat de transitie naar andere/duurdere energiebronnen er ook bovenop komt)
@SvMp Dat klopt, maar de eenvoudige/goedkope energiebronnen zijn helaas niet oneindig beschikbaar. Op de iets langere termijn moet er van fossiel naar andere energiebronnen uitgeweken worden.
De voorbereiding op het verminderen van gebruik van fossiele energie brengt flinke kosten met zich mee, omdat de oplossingen niet bepaald eenvoudig zijn.
En de andere factoren hebben er niets mee te maken. De babyboomgeneratie zit volle bak in huizen, aandelen en obligaties (pensioenen). Het ten gelde maken van deze vermogenswaarden, gaat imo stevige prijsdalingen ervan veroorzaken. Wie wil, en nog belangrijker, KAN hun bezit kopen?
Dit gaat volgens mij ook een langer dal veroorzaken ipv een V-shape dip.
De voorbereiding op het verminderen van gebruik van fossiele energie brengt flinke kosten met zich mee, omdat de oplossingen niet bepaald eenvoudig zijn.
En de andere factoren hebben er niets mee te maken. De babyboomgeneratie zit volle bak in huizen, aandelen en obligaties (pensioenen). Het ten gelde maken van deze vermogenswaarden, gaat imo stevige prijsdalingen ervan veroorzaken. Wie wil, en nog belangrijker, KAN hun bezit kopen?
Dit gaat volgens mij ook een langer dal veroorzaken ipv een V-shape dip.
[ Voor 57% gewijzigd door Vanoverdegrens op 16-03-2020 18:36 ]
Zeker waar. Maar dat rechtvaardigt niet het uitgeven honderden miljarden euro's van 'gewone' mensen.Vanoverdegrens schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:23:
@SvMp Dat klopt, maar de eenvoudige/goedkope energiebronnen zijn helaas niet oneindig beschikbaar. Op de iets langere termijn moet er van fossiel naar andere energiebronnen uitgeweken worden.
Ook bij ander beleid komen die alternatieven er wel.
Die energiebronnen zijn inmiddels, op de juiste plekken, goedkoper dan fossiele energie. Moet je natuurlijk geen zonnepanelen in in een bewolkt, donker land als Nederland willen neerzetten, of windmolenparken op het land. Maar die transitie komt er wel, de bal is aan het rollen. Als je er nog bij bedenkt dat de fossiele industrie behoorlijk wat negatieve externaliteiten heeft (zieken door luchtvervuiling, afhankelijkheid van minder charmante regimes, af en toe een oorlogje om onze geopolitieke belangen in de regio veilig te stellen) denk ik dat die transitie juist economische groei zal opleveren.Vanoverdegrens schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:49:
Altijd knap dat in de toekomst kijken. Vijftien jaar geleden hadden -25K migratiesaldo i.c.m. totale groei van van 25K. Migratiesaldo van -25K nu zou resulteren in groei van -10K (krimp dus).redwing schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:31:
[...]
Zelfs als je die groep meeneemt komen we huizen tekort. Sommige segmenten zullen misschien wat dalen, terwijl andere juist extra gaan stijgen. Maar aangezien er totaal een tekort is krijg je verschuivingen waardoor ik eerder denk dat de daling uitblijft maar dat de stijging zich extra gaat concentreren op bep. segmenten.
Al gaat het migratiesaldo naar 0 dan komen over een paar jaar al op krimp uit. En vergeet niet dat ouderen die overlijden ook een 1-persoonshuishouden waren...
Als je koper en verkoper bent (doorstromer) maakt het niet uit in welke markt je koopt/verkoopt. In een stijgende markt koop je duurder, maar verkoop je ook duurder. In een dalende markt andersom. Het maakt dus niet veel uit wanneer je koopt.
Als je als starter begint, kun je mischien afwachten, maar net als de beurs kan je nooit timen. Wanneer is de top bereilkt, wanneer de bodem? Uiteindelijk gaat de woningmarkt altijd omhoog, net als de beurs wederom. Alternatief voor starter is blijven zitten in huurwoning of gaan huren, dat kost ook een kapitaal (15K per jaar).
Je hebt geen enkele zekerheid, de huizen kunnen dalen of stijgen, niemand die het op voorhand weet, achteraf hadden we het allemaal kunnen weten.
Mensen worden onzeker, door wat er gebeurt en de dalende beurs, maar het belangrijkste voor huizenprijzen is en blijft de rente. Zolang die niet stijgt, zal het sentiment wat nu heerst niet veel negative impact hebben op de huizenprijzen. De rente zou sowieso al geruime tijd laag blijven ivm zwakke inflatie, en dat gaat nu zeker niet veranderen. Eerst moet de schuldenberg van de overheden verlaagd worden, wil er een rente stijging komen.
In mijn omgevin zijn er nog steeds mensen die aan het rondkijken zijn, zij hopen te profiteren van de mensen die eventueel wegblijven van bezichtingen. Elke concurrent minder is er een.
Als je op Funda kijkt, zie je nog steeds dat huizen binnen 2 weken onder bod of verkocht zijn
Als je als starter begint, kun je mischien afwachten, maar net als de beurs kan je nooit timen. Wanneer is de top bereilkt, wanneer de bodem? Uiteindelijk gaat de woningmarkt altijd omhoog, net als de beurs wederom. Alternatief voor starter is blijven zitten in huurwoning of gaan huren, dat kost ook een kapitaal (15K per jaar).
Je hebt geen enkele zekerheid, de huizen kunnen dalen of stijgen, niemand die het op voorhand weet, achteraf hadden we het allemaal kunnen weten.
Mensen worden onzeker, door wat er gebeurt en de dalende beurs, maar het belangrijkste voor huizenprijzen is en blijft de rente. Zolang die niet stijgt, zal het sentiment wat nu heerst niet veel negative impact hebben op de huizenprijzen. De rente zou sowieso al geruime tijd laag blijven ivm zwakke inflatie, en dat gaat nu zeker niet veranderen. Eerst moet de schuldenberg van de overheden verlaagd worden, wil er een rente stijging komen.
In mijn omgevin zijn er nog steeds mensen die aan het rondkijken zijn, zij hopen te profiteren van de mensen die eventueel wegblijven van bezichtingen. Elke concurrent minder is er een.
Als je op Funda kijkt, zie je nog steeds dat huizen binnen 2 weken onder bod of verkocht zijn
@icarus007 ; als je van een huis van 200K naar 400K gaat en alles zakt met 30% bespaar je 60K
Als je jong en gezond bent is de kans groter dat je doodgereden wordt onderweg naar dat huis dan dat je aan Corona aan je einde komt... dus tja; ik snap wel dat mensen daar mee doorgaan..
Als je jong en gezond bent is de kans groter dat je doodgereden wordt onderweg naar dat huis dan dat je aan Corona aan je einde komt... dus tja; ik snap wel dat mensen daar mee doorgaan..
[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-03-2020 01:00 ]
Vandaag zelf ook een goede meevaller gehad. Bezichtiging gehad voor een appartement, de verkopend makelaar had extra tijd door wat afmeldingen en twijfel rondom de welbekende Corona perikelen.
Uiteindelijk dus bezichtigd en precies, maar dan ook precies gevonden wat ik zocht. In overleg met de aankoopmakelaar snel geschakeld, een bod gedaan wat gewoon op de vraagprijs lag, in plaats van er boven, en dat is later vandaag mondeling geaccepteerd.
Opvallend was dat er ook wat Corona druk bij de verkoper zat, wat ik via-via begreep is dat er toch wel wat onrust in de markt zit op de korte termijn. Daar heb ik geluk mee gehad, denk ik dan maar.
Vanavond nog alle stukken aangeleverd voor de voorlopige koopovereenkomst en de kennis test gedaan voor execution only. Geslaagd
.
Nu morgen even opvolgen en het financiële stuk opstarten. Ook al koop ik misschien op de top, en in een mogelijk onzekere tijd, ik koop op een super leuke locatie waar ik de komende tijd met heel veel plezier kan wonen!
Uiteindelijk dus bezichtigd en precies, maar dan ook precies gevonden wat ik zocht. In overleg met de aankoopmakelaar snel geschakeld, een bod gedaan wat gewoon op de vraagprijs lag, in plaats van er boven, en dat is later vandaag mondeling geaccepteerd.
Opvallend was dat er ook wat Corona druk bij de verkoper zat, wat ik via-via begreep is dat er toch wel wat onrust in de markt zit op de korte termijn. Daar heb ik geluk mee gehad, denk ik dan maar.
Vanavond nog alle stukken aangeleverd voor de voorlopige koopovereenkomst en de kennis test gedaan voor execution only. Geslaagd
Nu morgen even opvolgen en het financiële stuk opstarten. Ook al koop ik misschien op de top, en in een mogelijk onzekere tijd, ik koop op een super leuke locatie waar ik de komende tijd met heel veel plezier kan wonen!
De Nederlandse huizenmarkt staat mogelijk aan de vooravond van een afstort. Rutte had het in zijn toespraak over groepsimmuniteit, maar in praktijk betekent dit dat vrijwel iedereen corona gaat krijgen. Gezien het overlijdenspercentage van 1 tot 3% betekent dit 170.000 tot een half miljoen doden in Nederland. Dat betekent dat veel woningen in Nederland vrij komen te staan binnen nu en een jaar.
Komt bij de explosieve stijging van de werkloosheid en de dalende inkomens.
Als klap op de vuurpijl, en misschien nog wel het meest opvallend, zie je de rente op de Nederlandse staatsobligatie-markt de laatste dagen opeens fors stijgen, ondanks lagere beurskoersen. Beleggers beginnen door te krijgen welke enorme financiële lasten overheden op zich nemen door economische klappen op te vangen van de corona-uitbraak. Hogere hypotheekrentes zijn een doodsteek voor deze markt.
De situatie doet me heel erg denken aan 2007-2008. Ook toen kwam de Nederlandse huizenmarkt uit een oververhitte situatie en leek alsof er niets aan de hand was tot Q3 2008, ondanks dalende beurskoersen en de subprimecrisis in Amerika. Ook nu zit iedereen nog in zo'n haussemodus dat het tijd kost voordat mensen het door beginnen te krijgen dat de Nederlandse markt echt niet immuun is voor de recente negatieve ontwikkelingen.
Als klap op de vuurpijl, en misschien nog wel het meest opvallend, zie je de rente op de Nederlandse staatsobligatie-markt de laatste dagen opeens fors stijgen, ondanks lagere beurskoersen. Beleggers beginnen door te krijgen welke enorme financiële lasten overheden op zich nemen door economische klappen op te vangen van de corona-uitbraak. Hogere hypotheekrentes zijn een doodsteek voor deze markt.
De situatie doet me heel erg denken aan 2007-2008. Ook toen kwam de Nederlandse huizenmarkt uit een oververhitte situatie en leek alsof er niets aan de hand was tot Q3 2008, ondanks dalende beurskoersen en de subprimecrisis in Amerika. Ook nu zit iedereen nog in zo'n haussemodus dat het tijd kost voordat mensen het door beginnen te krijgen dat de Nederlandse markt echt niet immuun is voor de recente negatieve ontwikkelingen.
[ Voor 6% gewijzigd door Blaze85 op 17-03-2020 03:11 ]
Dit viel mij ook op. Echter wat betekent dit voor de hypotheekrentes? Gaan die (uiteindelijk) meestijgen met de kapitaalrente, of gaan die juist dalen gezien de mogelijke recessie.Blaze85 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 03:00:
.
Het betekent ook nog iets anders: dat er ineens veel dertigers/veertigers een flinke erfenis krijgen. Eentje die niet eerst verdampt is omdat oma de laatste 5 jaar van haar leven als een dement kasplantje in een verzorgingstehuis zat. Dat effect kon niet wel eens voor rare situaties zorgen.Blaze85 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 03:00:
De Nederlandse huizenmarkt staat mogelijk aan de vooravond van een afstort. Rutte had het in zijn toespraak over groepsimmuniteit, maar in praktijk betekent dit dat vrijwel iedereen corona gaat krijgen. Gezien het overlijdenspercentage van 1 tot 3% betekent dit 170.000 tot een half miljoen doden in Nederland. Dat betekent dat veel woningen in Nederland vrij komen te staan binnen nu en een jaar.
dat is wel een heel theoretisch, in de crisis kon ik niet doorstromen omdat ik zwaar onder water stond, ik had met hangen en wurgen kunnen doorstromen naar mijn felbegeerde vrijstaande woning maar dan kon ik he-le-maal niks meer. Al mijn spaargeld verdampt in "mijn onder water staan".icarus007 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:16:
Als je koper en verkoper bent (doorstromer) maakt het niet uit in welke markt je koopt/verkoopt. In een stijgende markt koop je duurder, maar verkoop je ook duurder. In een dalende markt andersom. Het maakt dus niet veel uit wanneer je koopt.
Woningverbetering, auto stuk? Jammer......niks meer in 't spaarvarken.
Daarbij stroom je meestal door van het ene naar het andere marktsegment en in mijn geval ook nog eens naar een compleet andere regio.
Nu met de torenhoge woningprijzen sta ik er gunstiger voor vanwege een deels afgelost hypotheek en dus een overwaarde van plusminus 110K.
Dit soort uitlatingen is echt weer cijfertjes kijken van de bovenste plank en niet zo maar 1 op 1 toepasbaar in de woningmarkt.
Dat de rente voor staatsobligaties stijgen, is an sich niet zo heel gek... Er ligt boven de markt dat er 60 miljard extra geleend gaat worden. Alle staatsschulden gaan fors oplopen.Caros schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:05:
[...]
Dit viel mij ook op. Echter wat betekent dit voor de hypotheekrentes? Gaan die (uiteindelijk) meestijgen met de kapitaalrente, of gaan die juist dalen gezien de mogelijke recessie.
Alle rentes zullen dan ook wel wat gaan stijgen; banken kunnen / moeten hun marge gaan verbeteren omdat ze toch een stuk zullen moeten gaan afschrijven.
Je kan je alleen ook afvragen of mensen, door de lage rentes en onzekerheden, niet honkvast gaan worden, en een eventuele aankoop gaan uitstellen (minder vraag), maar ook minder snel een woning gaan aabieden (minder aanbod). Effectief schiet je er op korte termijn dus weinig mee op.
[ Voor 31% gewijzigd door gorgi_19 op 17-03-2020 07:53 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Kapitaaloverdracht binnen families. Maar dat is al decennia steeds normaler, met als eindpunt, als je het generaties door trekt, het verhaal van Piketty: een orthodontist in een huurwoning zal altijd achter blijven lopen op de putjesschepper die een huis van z'n ouders heeft gekregen, omdat kapitaal meer oplevert dan arbeid.Yucon schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:46:
Het betekent ook nog iets anders: dat er ineens veel dertigers/veertigers een flinke erfenis krijgen. Eentje die niet eerst verdampt is omdat oma de laatste 5 jaar van haar leven als een dement kasplantje in een verzorgingstehuis zat. Dat effect kon niet wel eens voor rare situaties zorgen.
Maar als je er over nadenkt, wordt op erfenissen tenminste belasting geheven. De boomers waren de afgelopen jaren sowieso al bezig om middels de belastingvrije schenking voor eigen woningen (Een ton! Wie vindt zoiets nou redelijk!?) het familiekapitaal naar hun kinderen over te dragen.
Die belastingfaciliteit heeft waarschijnlijk óók bijgedragen aan de stijgende huizenprijzen van de afgelopen tijd.
dat, en het effect van de hele hoge eigen bijdrage in verpleeghuizen is bijna een verkapte erfbelasting. Als je die fase overslaat komt er heel plotseling een flinke sloot geld vrij die ook nog eens veel hoger is dan zonder corona het geval zou zijn.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:57:
[...]
Die belastingfaciliteit heeft waarschijnlijk óók bijgedragen aan de stijgende huizenprijzen van de afgelopen tijd.
Leven in een zorginstelling is niet goedkoop. Die hele hoge eigen bijdrage is misschien niet eens kostendekkend, en ik vraag me af of je het dan een belasting kunt noemen.Yucon schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:03:
dat, en het effect van de hele hoge eigen bijdrage in verpleeghuizen is bijna een verkapte erfbelasting. Als je die fase overslaat komt er heel plotseling een flinke sloot geld vrij die ook nog eens veel hoger is dan zonder corona het geval zou zijn.
Maar economisch gezien zijn de verwachte slachtoffers van de griep natuurlijk voornamelijk niet-werkende mensen die op een berg kapitaal zitten, en anders gezien hun levensverwachting de komende decennia de samenleving vooral geld zouden kosten. Ik denk dat er daarom zo gemakkelijk over wordt gedaan. Als de sterftecijfers onder kinderen veel hoger waren (zoals bij een normale griep) waren we allang in totale lockdown.
Het ligt eraan hoe beperkt je mindset is.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:57:
[...]
Kapitaaloverdracht binnen families. Maar dat is al decennia steeds normaler, met als eindpunt, als je het generaties door trekt, het verhaal van Piketty: een orthodontist in een huurwoning zal altijd achter blijven lopen op de putjesschepper die een huis van z'n ouders heeft gekregen, omdat kapitaal meer oplevert dan arbeid.
Maar als je er over nadenkt, wordt op erfenissen tenminste belasting geheven. De boomers waren de afgelopen jaren sowieso al bezig om middels de belastingvrije schenking voor eigen woningen (Een ton! Wie vindt zoiets nou redelijk!?) het familiekapitaal naar hun kinderen over te dragen.
Je geeft als voorbeeld de ton overdrachtsbelasting. Een ton is niet zoveel op een mensenleven. Je koopt er nog geen derde huis voor in de Randstad.
Of je die ton overdrachtsbelasting als een probleem ziet, ligt vooral aan of je vind dat babyboomers het geboren 'recht' hebben op de hogere woningwaarde van hun huis.
De huizenprijzen in Nederland zijn 100% bepaald door overheidsturing. De huizenprijzen in Nederland zijn ook bijzonder hoog. Het betekend dat instappen heel duur aan het worden is, en dat mensen die al 30 jaar een huis bezitten 'verrijkt' zijn door de maatregelen.
De regelgeving van het belastingvrij schenken bij aankoop van een woning geeft een kans om dat maatschappelijke ongelijk tussen generaties te repareren binnen een familie.
De regelgeving geeft een jongere generatie een eerlijkere en meer kans tegenover een oudere generatie die door overheidsbeleid die ton(of veel meer) vermogens voorsprong heeft opgebouwd simpelweg door het bezit van een huis.
Het heeft ook andere positieve effecten, we hebben in Nederland een te kleine particuliere huurmarkt. We verlenen absurd hoge hypotheken (met een LTV van 100%) in vergelijking met buurlanden waar 80% LTV de max is. Wie een huis koopt met een jubelton heeft bij de boom en bust economie veel minder risico zo flink onder water te komen staan, dat je niet kan verhuizen of bij verkoop tienduizenden euro's schuld hebt.
Waar pikkety met zijn analyses geen rekening mee houdt. Is dat we in Nederland al bijzonder hoge belastingen hebben op vermogen. Heel vermogende mensen kunnen constructies bouwen om die te ontwijken, maar de Nederlandse middenklasse ontkomt niet aan extreme taxatie op arbeid en kleine particuliere vermogens.
Zonder te ondernemen is in Nederland ook bijna niet aan de tax-trap te ontsnappen. Dus is het echt 'rijk' worden uit inkomen uit loondienst bijna onmogelijk gemaakt.
Belasting bedoelde ik niet perse negatief, maar het werkt wel zo. Door die inkomensafhankelijke bijdragen worden erfenissen voor een flink deel weggenivelleerd. Dat effect valt nu weg.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:17:
[...]
Leven in een zorginstelling is niet goedkoop. Die hele hoge eigen bijdrage is misschien niet eens kostendekkend, en ik vraag me af of je het dan een belasting kunt noemen.
Maar economisch gezien zijn de verwachte slachtoffers van de griep natuurlijk voornamelijk niet-werkende mensen die op een berg kapitaal zitten, en anders gezien hun levensverwachting de komende decennia de samenleving vooral geld zouden kosten. Ik denk dat er daarom zo gemakkelijk over wordt gedaan. Als de sterftecijfers onder kinderen veel hoger waren (zoals bij een normale griep) waren we allang in totale lockdown.
Maar stel dat ik diezelfde kansen gun aan iemand die géén ouders met een eigen woning heeft? Ook voor iemand die hard werkt en een goede opleiding heeft kan een ton kan het verschil maken tussen een huis kunnen kopen en niet kunnen kopen, in de Randstad kunnen wonen of niet, etc.3x3 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:18:
De regelgeving van het belastingvrij schenken bij aankoop van een woning geeft een kans om dat maatschappelijke ongelijk tussen generaties te repareren binnen een familie.
Je hebt het over eerlijkheid tussen generaties, maar juist dat is een lastig begrip. Onze generatie kent niet de tekorten die de babyboomers in hun jeugd hadden, wij moeten weer andere problemen het hoofd bieden terwijl zij het bejaardenhuis in gaan.
Eerlijkheid binnen een generatie kun je makkelijker definiëren en meten. En dan zie je dat het kind van armere ouders ook armer blijft, ook al werkt het even hard of harder.
Nee hoor. De inkomensbelasting is vrij hoog, de BTW is vrij hoog, maar de omvang (niet de grondslag, die is inderdaad heel anders) van onze vermogensbelasting is heel vergelijkbaar met die van andere ontwikkelde landen. Logisch ook, anders krijg je Belgische toestanden, waarbij iedereen met een beetje eigen vermogen een tweede bankrekening in Luxemburg aanhoudt.3x3 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:18:
Waar pikkety met zijn analyses geen rekening mee houdt. Is dat we in Nederland al bijzonder hoge belastingen hebben op vermogen
FUUUUUUUUU......mijn hele reactie weg
verkeerde tabblad gesloten
dan maar opnieuw 
Bevolking: 17.428.040
Worst case 70% = 12.199.628
1% = 121.996
3% = 365.989
Nog steeds een schrikbarend aantal maar een stuk minder.
edit: ik vind het gewoon surrealistisch dat ik het hier uberhaupt nu over moet nadenken
Dit betekent natuurlijk niet dat elke "Corona-overledene" een huis achterlaat. Hoeveel van de kwetsbare bevolkingsgroep ligt al niet in een zorginstelling waar een wachtlijst voor bestaat van hier tot Wuhan Tokio (too soon?
). En in hoeveel gevallen blijft een partner in leven en blijft die in de huidige woning zitten?.
Daarbij hebben we al een tekort van minstens 300.000 woningen.
Het zal geheid een aanvulling kunnen betekenen op het huidige aanbod maar zoveel aanbod als vóór de 2008crisis gaat echt niet meer gebeuren.

Wordt er niet nog steeds uitgegaan van 60-70% besmetting?Blaze85 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 03:00:
1% = 121.996
3% = 365.989
edit: ik vind het gewoon surrealistisch dat ik het hier uberhaupt nu over moet nadenken

Dit betekent natuurlijk niet dat elke "Corona-overledene" een huis achterlaat. Hoeveel van de kwetsbare bevolkingsgroep ligt al niet in een zorginstelling waar een wachtlijst voor bestaat van hier tot Wuhan Tokio (too soon?
Het zal geheid een aanvulling kunnen betekenen op het huidige aanbod maar zoveel aanbod als vóór de 2008crisis gaat echt niet meer gebeuren.
Oorzaak van waarom mensen nu geen huis kunnen kopen in de randstad zie ik zitten in dat we daar te weinig hebben bijgebouwd. Er zijn te weinig woningen, dus betaal je door schaarste. Dat er te weinig woningen zijn, komt mijn inziens vooral door belastingen op (sociaal)vermogen. ATAD1, de verhuurdersheffing, verhoging van box3 per 2021,en de keuze van Den Haag om het woonbeleid en schaarsteprobleem te delegeren naar de gemeenten die al financiële belang hebben bij hoge grondprijzen.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:32:
[...]
Maar stel dat ik diezelfde kansen gun aan iemand die géén ouders met een eigen woning heeft? Ook voor iemand die hard werkt en een goede opleiding heeft kan een ton kan het verschil maken tussen een huis kunnen kopen en niet kunnen kopen, in de Randstad kunnen wonen of niet, etc.
Een ander punt is dat de lonen de afgelopen 40 of 20 jaar nauwelijks zijn gestegen. Dat ligt bij de globalisering, een internationale race naar de bodem voor de prijzen van arbeid maar ook bij werkgevers, en ook vooral bij de vakbonden.
Je ziet dat de vakbonden de afgelopen jaren, (vooral toen ze de invloed kregen bij rutte2) hebben ingezet op:
- Loonmatiging
- Meer financiele voordelen voor oudere mederwerkers
- Het vergroten tussen flexibel en vaste zekerheden
- Het verminderen van de performance factor bij belonen, en vergroten van de anciënniteitfactor.
Je kan belastingtarieven uit box 3 gewoon naast elkaar leggen.Nee hoor. De inkomensbelasting is vrij hoog, de BTW is vrij hoog, maar de omvang (niet de grondslag, die is inderdaad heel anders) van onze vermogensbelasting is heel vergelijkbaar met die van andere ontwikkelde landen. Logisch ook, anders krijg je Belgische toestanden, waarbij iedereen met een beetje eigen vermogen een tweede bankrekening in Luxemburg aanhoudt.
In Nederland betalen we 30% over een fictief rendement op het vermogen.
- In Duitsland betaal je minder
- In België betaal je (veel) minder over vastgoed
- In Het VK betaal je bijna altijd veel minder
- In Italië betaal je minder
- In Noorwegen betaal je minder
- In Zweden betaal je hetzelfde tarief.
- In Oostenrijk betaal je meestal bijna net zo veel, optioneel meer
Dus ondanks je beeld, zie ik behalve onder sommige condities in Oostenrijk eigenlijk nergens in ontwikkelde landen om ons heen zo'n extreme belasting op vermogen dat geinvesteerd is in een primaire voorziening als in Nederland. We hebben ook een van de kleinste en duurste* particuliere huursectoren van alle landen hierboven.
Particuliere huurders betalen in Nederland dus extreem hoge maandlasten door de hoge belastingcomponent in vergelijking met omringende landen.
*huurprijs in verhouding met de woningwaarde.
[ Voor 9% gewijzigd door 3x3 op 17-03-2020 09:12 ]
Zelf flink geïnvesteerd in woningen die nu verhuurd zijn.
Heel blij nu met de inkomsten die dat in ieder geval opbrengen in deze tijd.
Aan de andere kant ook wel echt een zorgen puntje of ik ze niet nog snel funda op moet gooien.
Aan de ene kant maakt de waarde van de woning mij niet veel uit aangezien de huurstroom safe is, aan de andere kant zou het wel erg zonde zijn als er een complete afstort komt.
Dan beetje off-topic, heb je liever een hele dikke bankrekening nu of stenen?
Onzekere tijden niet normaal.
Aan de andere kant ook wel echt een zorgen puntje of ik ze niet nog snel funda op moet gooien.
Aan de ene kant maakt de waarde van de woning mij niet veel uit aangezien de huurstroom safe is, aan de andere kant zou het wel erg zonde zijn als er een complete afstort komt.
Ik zou die heroverweging alleen maken als de huurder een opzegging doet. Ik denk dat de volgende crisis een monetaire crisis zal zijn, dus met risico's op inflatie.BekSide schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:02:
In tijden van crisis en rekening houdend dat we in de Randstad een flink tekort hebben aan woningen biedt vastgoed zekerheid.
Tenzij je elders een investering ziet waar je een veel betere rate of return verwacht zou ik mijn vermogen houden in stenen.
Vooralsnog gewoon nog genoeg huizen op Funda aangeboden. Er zit (nog) geen rem op.
In Utrecht lijkt het aanbod op te drogen. Ik ontvang al een paar weken emails als er weer een huis te koop geregistreerd staat in de verkoopmakelaars database. Laatste week nauwelijks wat meer.MaStar schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:03:
Vooralsnog gewoon nog genoeg huizen op Funda aangeboden. Er zit (nog) geen rem op.
Klopt, het lijkt als of het beetje aanbod wat er was vorige week op de markt is gekomen.banaliteit schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:16:
[...]
In Utrecht lijkt het aanbod op te drogen. Ik ontvang al een paar weken emails als er weer een huis te koop geregistreerd staat in de verkoopmakelaars database. Laatste week nauwelijks wat meer.
Ja, welke prijsklasse?banaliteit schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:16:
[...]
In Utrecht lijkt het aanbod op te drogen. Ik ontvang al een paar weken emails als er weer een huis te koop geregistreerd staat in de verkoopmakelaars database. Laatste week nauwelijks wat meer.
Dan duikt iedereen nu op de huizen die online komen. Drijft de prijs mogelijk omhoog. Aan de andere kant wachten ook meer mensen met kopen.
En aan de andere kant: als we weer naar buiten mogen komt er weer aanbod.
[ Voor 14% gewijzigd door MaStar op 17-03-2020 12:25 ]
Het hangt er ook vanaf wat je hefboom is. Als je weinig kosten hebt aan rente en onderhoud, dan is het risico beperkt. Als je zelf in de problemen komt als je huurders minder opbrengen, dan neem je misschien te veel risico met je belegging.BekSide schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:02:
Het lijkt hier (Friesland) ook op te drogen. Het was al niet veel, maar de laatste aanzienlijk minder. Vorige week was er volgens mij nog verandering omdat dat aanbod al in de pijplijn zat.
Dat zijn geen realistische aantallen. Zelfs de Ebola-uitbraak in West-Afrika heeft lang geen 0,7% sterfte opgeleverd. Als er inderdaad meer dan 100.000 mensen omkomen, dan zal dat zeker invloed hebben op de woningmarkt. In hoeverre is onvoorspelbaar, want we weten niet in welke regio's en inkomensgroepen mensen sterven.Fraggert schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:44:
FUUUUUUUUU......mijn hele reactie weg![]()
dan maar opnieuw
![]()
[...]
1% = 121.996
3% = 365.989
[ Voor 21% gewijzigd door SvMp op 17-03-2020 13:51 ]
Probleem is dat we helemaal niet weten hoeveel mensen er besmet zijn geweest. Het blijkt dat een grote groep mensen dermate weinig symptomen krijgen dat ze gewoon door kunnen gaan met hun normale leven.Fraggert schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:44:
FUUUUUUUUU......mijn hele reactie weg![]()
dan maar opnieuw
![]()
[...]
Wordt er niet nog steeds uitgegaan van 60-70% besmetting?
1% = 121.996
3% = 365.989
edit: ik vind het gewoon surrealistisch dat ik het hier uberhaupt nu over moet nadenken![]()
Dit betekent natuurlijk niet dat elke "Corona-overledene" een huis achterlaat. Hoeveel van de kwetsbare bevolkingsgroep ligt al niet in een zorginstelling waar een wachtlijst voor bestaat van hier tot Wuhan Tokio (too soon?![]()
). En in hoeveel gevallen blijft een partner in leven en blijft die in de huidige woning zitten?.
Het percentage wat eraan sterft zou wel eens veel lager kunnen liggen. Echter zoals met alles op dit moment, meer onderzoek is nodig
Op basis van statistieken vandaag net zoveel aangeboden als de afgelopen weken hoorbanaliteit schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:16:
[...]
Heel eerlijk gezegd denk ik dat mensen ook Corona-moe worden en we over 3 weken het gewone leven weer rustig kunnen opstarten . En dus ook huizen gaan kopen en verkopen
[ Voor 17% gewijzigd door MaStar op 17-03-2020 16:17 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.