jordyc schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:55:
[...]
Hoe bedoel je? Doel je op dure grond?
Dan had ik daar iets duidelijker in moeten zijn. Mensen kopen het gehele perceel en bouwen dan een huis wat nog net genoeg tuin over laat zoals in het bestemmingsplan. Ik had het beter kunnen verwoorden: "veel mensen hebben de focus om een zo groot mogelijk huis op een zo klein mogelijk perceel neer te zetten. De tuin wordt als "verloren" ruimte beschouwd"
Nee, nee. Mensen kopen wat er aangeboden wordt als nieuwbouw. En daar gaat die trend van kleinere tuinen en kleinere kavels wel degelijk op. Dat je misschien (!) diezelfde trend ook herkend bij eigenbouw, wil niet zeggen dat iedereen dat wil. De meeste mensen zijn niet in de gelegenheid om een eigen kavel te kopen (helemaal niet met de huidige grondprijzen). Sommige mensen zijn echter wel in de gelegenheid om een nieuwbouw-huis te kopen. En die moeten het dan maar doen met wat er aangeboden wordt

Ik heb geen idee of dat "VINEX" is, maar dat gebouwd wordt op steeds kleinere kavels is niet echt een recente trend toch? Ik bedoel, ik heb een kleine tuin voor de woning waar ik in woon (vind ik, helemaal als ik vergelijk met buren die in een soortgelijke woning wonen). Maar als ik vergelijk met wat er in de omgeving de laatste 10 jaar gebouwd is, valt die tuin-oppervlakte wel mee.

Valorian schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:38:
[...]
In de randstad zie je dat sowieso veel nieuwbouwhuizen hele kleine tuinen hebben. Mensen willen hier (utrecht) simpelweg niet de hoofdprijs betalen voor meer tuin en stoppen hun geld dan liever in meer woon-oppervlak.
Wederom: Nee. Echt
niet imho. Mensen
kiezen daar niet actief voor. Ja, dergelijke woningen gaan als warme broodjes, maar niet omdat die kopers dat zo graag willen. Maar omdat er niet beter wordt aangeboden. Project-ontwikkelaars proberen hun winsten te maximaliseren, en dat doen ze
niet door grotere kavels aan te bieden. Die bieden aan wat wettelijk is toegestaan
Ook in dit geval gaat op: Locatie, locatie, locatie. Als je een stukje grond mag ontwikkelen op de juiste locatie, dan maximaliseer je de winst op basis van de wetgeving / lokaal beleid. Niet op basis van wat je denkt dat mensen graag willen.
[
Voor 46% gewijzigd door
naitsoezn op 12-02-2020 19:33
]