Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 313 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.611 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:48
CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:49:
[...]

Niet alle landen zjin favoriet onder de Europese geldverstrekkers. Landen buiten de Eurozone worden gezien als valutarisico, vastgoed is niet noodzakelijk een waardevaste investering. In sommige Europese landen was - of is - het helemaal niet vanzelfsprekend dat je een hypotheek kunt krijgen op een woning.
Klopt, dat betekent dus (te) lang blijven thuiswonen omdat er geen huurhuizen zijn en relatief lage woon-/hypotheeklasten als je eenmaal een eigen woning hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:07
alexbl69 schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:56:
[...]

In Nederland is de gemiddelde leeftijd waarop men de eerste woning koopt 32 jaar.

Als je de uitschieters in jouw tabel (Zwitserland, Spanje, Japan) er uit haalt zitten we aardig bij het gemiddelde.
Kortom, we doen het niet / beter slechter dan de meeste EU landen?

Wat interessant zou zijn: zijn er cijfers van de leeftijd waarop Nederlanders woningen kopen in deze wooncrisis (laatste 2-3 jaar?).

Als die leeftijd opeens oploopt is dat een duidelijke indicatie van gebrek aan toegang tot de koopmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
CVTTPD2DQ schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:28:
[...]

Nog zoiets wat het 'gigantische woningtekort' in een ander licht zet. Waar zijn al die stellen dan die hun gezin beginnen terwijl ze bij hun schoonouders inwonen (dat is in andere Europese landen namelijk héél normaal) Waar zijn al die overbezette woningen dan? Het aantal huishoudens tov. de woningvoorraad blijft ook al bijna een decennium stabiel en vrij laag.

Het verhaal over een "enorm woningtekort" rust op een getal dat geproduceerd wordt door onderzoeksbureau ABF, en bij de methodiek daarvan mag je best vraagtekens zetten.
Het kan, maar dat wordt in het rijke NL als armoede gezien. En wij willen geen armoede, we zijn luxe gewend.

Elk gezin dus een eigen woning en twee jaar later na de scheiding twee eigen woningen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:47
alexbl69 schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:56:
[...]

In Nederland is de gemiddelde leeftijd waarop men de eerste woning koopt 32 jaar.

Als je de uitschieters in jouw tabel (Zwitserland, Spanje, Japan) er uit haalt zitten we aardig bij het gemiddelde.
Jou artikel hier bevestigd een van mijn vermoedens. Hebben we het al eens over gehad.

Opleidingsniveau heeft grote invloed. (Op verwachtingspatroon)

Het probleem nu is dat het niet meer uitmaakt welk niveau je hebt, zoals je kan zien uit je artikel was het voor de MBOrs altijd al laat kopen. Nu is het op eens wel een probleem omdat je geen huis meer kan kopen op je 25ste xD

Een starter is voor in de ogen van veel mensen echt geen 35 :p maar dat is toch echt zo!

Denk dat toch echt dat we eraan zullen moeten wennen dat het of huren tot je 35ste is of je moet genoegen nemen met een flat kopen. Dat was exact al mijn beeld van de huizenmarkt, voor mij was het altijd al een bizar idee dat iemand van 25 een huis kan kopen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:07
Requiem19 schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:03:
[...]

Kortom, we doen het niet / beter slechter dan de meeste EU landen?

Wat interessant zou zijn: zijn er cijfers van de leeftijd waarop Nederlanders woningen kopen in deze wooncrisis (laatste 2-3 jaar?).

Als die leeftijd opeens oploopt is dat een duidelijke indicatie van gebrek aan toegang tot de koopmarkt.
Kan daar zo geen cijfers van vinden...

Een beetje positief geredeneerd zou je kunnen zeggen dat de huidige ontwikkeling 'enkel' een prijscorrectie voor de crisisjaren is.

Dit is de gemiddelde verkoopprijs in de afgelopen 25 jaar:
1995 €93.750
2000 €172.050 (+84%)
2005 €222.706 (+29%)
2010 €239.530 (+8%)
2015 €230.194 (-4%)
2020 €334.488 (+45%)

Als je dit lineair corrigeert kom je op een meerjarige prijsstijging van 29% per 5 jaar:
1995 €93.750
2000 €120.938 (+29%)
2005 €156.009 (+29%)
2010 €201.252 (+29%)
2015 €259.615 (+29%)
2020 €334.904 (+29%)

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83906NED

We zitten nu (juli 2021, zijn de meest recente cijfers) al op €395.786. Een halfjaarlijkse stijging van ruim 18%!! We kunnen dus binnenkort een fikse correctie verwachten op de gemiddelde verkoopprijs.

Overweeg dan ook serieus om mijn koopwoning nu te verkopen en (tijdelijk) te gaan huren :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Een flat hoeft niets mis mee te zijn. We moeten een beetje af van die armoedige wederopbouw flatjes waar je uit armoede in gaat wonen. In de stadskernen hoogbouw met moderne ruime appartementen waar ook genoeg ruimte is voor gezinnen. Wat is daar mis mee? Grondgebonden wonen is gewoon een schaarste waar niet iedereen op zit te wachten.

Haal de druk dus van de markt door flink in hoogbouw te investeren. Dan houd je de diversiteit en kan iedereen (betaalbaar) wonen zoals hij dat wil.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
alexbl69 schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:26:

We zitten nu (juli 2021, zijn de meest recente cijfers) al op €395.786. Een halfjaarlijkse stijging van ruim 18%!! We kunnen dus binnenkort een fikse correctie verwachten op de gemiddelde verkoopprijs.

Overweeg dan ook serieus om mijn koopwoning nu te verkopen en (tijdelijk) te gaan huren :).
Dan kan je beter kleiner gaan wonen en toch kopen, dan pak je en de overwaarde en als je het juist hebt verlies je niet zo veel geld. Maar als je het fout hebt ga je toch mee.
Want wie zegt dat je daarna nog een huis kan kopen. Als de prijzen dalen kan het ook best zijn dat het aanbod sterk afneemt want verkopen met restschuld zullen niet veel mensen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik sta te popelen om weer in een flat te wonen, vooral in Den Haag met uitzicht op de flats in het centrum en een sprankje zee was dat geweldig.

Heb me daarom ook ingeschreven, hoop op wat nieuwbouw de komende tien jaar de hoogte in en dan huis verkopen en vooraan in de rij staan. Niet in Den Haag overigens.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
alexbl69 schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:26:
[...]

Kan daar zo geen cijfers van vinden...

Een beetje positief geredeneerd zou je kunnen zeggen dat de huidige ontwikkeling 'enkel' een prijscorrectie voor de crisisjaren is.

Dit is de gemiddelde verkoopprijs in de afgelopen 25 jaar:
1995 €93.750
2000 €172.050 (+84%)
2005 €222.706 (+29%)
2010 €239.530 (+8%)
2015 €230.194 (-4%)
2020 €334.488 (+45%)

Als je dit lineair corrigeert kom je op een meerjarige prijsstijging van 29% per 5 jaar:
1995 €93.750
2000 €120.938 (+29%)
2005 €156.009 (+29%)
2010 €201.252 (+29%)
2015 €259.615 (+29%)
2020 €334.904 (+29%)

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83906NED

Die beginprijs in 1995 is wel opvallend laag. Die vertekent ook wel flink de cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Requiem19 schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:40:
[...]

Die beginprijs in 1995 is wel opvallend laag. Die vertekent ook wel flink de cijfers.
Als je 2010-2020 pakt heb je een prijsstijging van 20.5% elke 5 jaar. Dus ongeveer 4% per jaar.
Dat is niet veel meer dan de inflatie van rond de 3% toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:49
Shadowhawk00 schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:43:
Als je 2010-2020 pakt heb je een prijsstijging van 20.5% elke 5 jaar. Dus ongeveer 4% per jaar.
Dat is niet veel meer dan de inflatie van rond de 3% toch.
Dan pak je ook wel selectief een tijdsgebied rond een financiële crisis die veroorzaakt werd door problemen rond de financiering van hypotheken.

De mooiste grafiek vind ik deze, hoewel cijfers die eeuwen teruggaan nooit betrouwbaar kunnen zijn natuurlijk.

Maar merk op dat tussen 1930 (toen er blijkbaar wél geld was om al die mooie jaren '30 huizen te bouwen) en de jaren '70 de prijzen vrijwel gelijk bleven. Natuurlijk heeft WOII een drukkend effect gehad op de prijzen. Maar daarop hebben we ook de enorme naoorlogse woningcrisis gehad zonder dat de prijzen noemenswaardig stegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerdj
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-11-2024
Ankona schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:27:
Een flat hoeft niets mis mee te zijn. We moeten een beetje af van die armoedige wederopbouw flatjes waar je uit armoede in gaat wonen. In de stadskernen hoogbouw met moderne ruime appartementen waar ook genoeg ruimte is voor gezinnen. Wat is daar mis mee? Grondgebonden wonen is gewoon een schaarste waar niet iedereen op zit te wachten.

Haal de druk dus van de markt door flink in hoogbouw te investeren. Dan houd je de diversiteit en kan iedereen (betaalbaar) wonen zoals hij dat wil.
Bouwen in de stadskern met hoogbouw zal het niet betaalbaar maken. Even van uitgaande dat de stadskern een goede locatie is ( = hogere vraagprijs). Daarnaast zijn de kosten van hoogbouw hoger ( = hogere vraagprijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
joerdj schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:32:
[...]

Bouwen in de stadskern met hoogbouw zal het niet betaalbaar maken. Even van uitgaande dat de stadskern een goede locatie is ( = hogere vraagprijs). Daarnaast zijn de kosten van hoogbouw hoger ( = hogere vraagprijs).
Hoogbouw in de stadskern hoeft ook helemaal niet goedkoop te zijn. Maar je kunt dan wel heel veel meer mensen in die stadskern kwijt. En dáár zit nu vooral het probleem, dat heel veel mensen in 'de stad' willen wonen, terwijl de oppervlakte aan stad beperkt is. Zeker de oppervlakte aan stadse-stad; je kunt wel een soort Los Angeles gaan bouwen, waarbij je in de metropool op een gegeven moment bijna 100 km van het stadscentrum af zit, maar dan heb je nog niet echt het idee dat je in de stad woont.

(Overigens zou ik bij de 'stadskern' hierbij niet meteen aan het hartje van de oude stad denken, maar eerder aan de rand van het centrum.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joerdj
Rubbergrover1 schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:39:
[...]

Hoogbouw in de stadskern hoeft ook helemaal niet goedkoop te zijn. Maar je kunt dan wel heel veel meer mensen in die stadskern kwijt. En dáár zit nu vooral het probleem, dat heel veel mensen in 'de stad' willen wonen, terwijl de oppervlakte aan stad beperkt is. Zeker de oppervlakte aan stadse-stad; je kunt wel een soort Los Angeles gaan bouwen, waarbij je in de metropool op een gegeven moment bijna 100 km van het stadscentrum af zit, maar dan heb je nog niet echt het idee dat je in de stad woont.

(Overigens zou ik bij de 'stadskern' hierbij niet meteen aan het hartje van de oude stad denken, maar eerder aan de rand van het centrum.)
Oh ik zeg ook niet dat het betaalbaar moet zijn. Ik dacht dat dat de redenatie was van diegene waar ik op reageerde. Ik denk dat je dan in een Amsterdam of Leiden heel flink moet bouwen om eerst de latente vraag eruit te bouwen. ( Nog te zwijgen over de weerstand die het op gaat roepen bij de betrokken bewoners)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:46:
[...]

We zouden even rijk kunnen zijn als Oost- en Zuid-Europa? Ik zie het eigenlijk andersom, met al die hypotheken nemen we een voorschot op ons verdienvermogen zodat we op relatief jonge leeftijd veel te besteden hebben.
Je ziet het verkeerd: iemand anders neemt een voorschot op het verdienvermogen van jongeren! Die jongeren zelf zouden veel beter af zijn als hetzelfde huis niet zoveel duurder zou zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
joerdj schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:49:
[...]

Oh ik zeg ook niet dat het betaalbaar moet zijn. Ik dacht dat dat de redenatie was van diegene waar ik op reageerde. Ik denk dat je dan in een Amsterdam of Leiden heel flink moet bouwen om eerst de latente vraag eruit te bouwen. ( Nog te zwijgen over de weerstand die het op gaat roepen bij de betrokken bewoners)
Leiden ken ik niet zo, maar volgens mij wordt er in Amsterdam al op een hoop plekken rond het centrum meer de hoogte in gebouwd, of zijn daar plannen voor. Naast de bekende Zuidas is er een hoop gaande rond het IJ (Noord, bij de Hemhavens en Sloterdijk, Zeeburgereiland), maar ook ten zuiden van het Amstelstation en er zijn ook een hoop plannen voor de Schinkelbuurt. Vaak dus rond de ring en het spoor/de metro, op plekken die niet heel pittoresk zijn maar wel relatief dicht bij het centrum. Ideale plekken voor hoogbouw dus, naar mijn mening.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 20-09-2021 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:49:
[...]

Dan pak je ook wel selectief een tijdsgebied rond een financiële crisis die veroorzaakt werd door problemen rond de financiering van hypotheken.

De mooiste grafiek vind ik deze, hoewel cijfers die eeuwen teruggaan nooit betrouwbaar kunnen zijn natuurlijk.

Maar merk op dat tussen 1930 (toen er blijkbaar wél geld was om al die mooie jaren '30 huizen te bouwen) en de jaren '70 de prijzen vrijwel gelijk bleven. Natuurlijk heeft WOII een drukkend effect gehad op de prijzen. Maar daarop hebben we ook de enorme naoorlogse woningcrisis gehad zonder dat de prijzen noemenswaardig stegen.
Veel woningen uit de jaren 30 zijn juist niet duur/mooi gebouwd. Er zijn ook heel veel (kleine) arbeiderswoningen gebouwd met eenvoudige ensuite (was praktisch > minder stoken) , lage plafond hoogtes. Wat veel mensen nu blijkbaar mooi vinden naast de goede locatie.
Meer statige woningen vind je rond bouwjaar 1890-1900, te herkennen aan hoge plafonds, ornamenten, etc.

Voorbeeld typisch jaren 30: https://www.funda.nl/koop...6992-van-halewijnlaan-18/
Voorbeeld 1890-1896: https://www.funda.nl/koop...401062-sweelinckplein-17/

Let op plafondhoogtes, ornamenten, trappenhuizen, breedte woonkamer, etc.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2021 11:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:40:
[...]

Veel woningen uit de jaren 30 zijn juist niet duur/mooi gebouwd. Er zijn ook heel veel (kleine) arbeiderswoningen gebouwd met eenvoudige ensuite (was praktisch > minder stoken) , lage plafond hoogtes. Wat veel mensen nu blijkbaar mooi vinden naast de goede locatie.
En wat nog belangrijker is, de mensen vinden díe huizen mooi die nu, na bijna een eeuw, er nog steeds staan. Dat zijn dus niet de verouderde en oncomfortabele arbeiderswoningen, maar vooral de burgerwoningen in het wat hogere segment. Het gros van de kleine arbeiderswoningen is inmiddels verdwenen. En wat er daarvan nog wel staat is in veel plaatsen ofwel voor veel geld gerenoveerd ofwel vooral door studenten etc. in gebruik genomen. (En vaak een combinatie.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
Bschnitz schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:19:
[...]

Jou artikel hier bevestigd een van mijn vermoedens. Hebben we het al eens over gehad.

Opleidingsniveau heeft grote invloed. (Op verwachtingspatroon)

Het probleem nu is dat het niet meer uitmaakt welk niveau je hebt, zoals je kan zien uit je artikel was het voor de MBOrs altijd al laat kopen. Nu is het op eens wel een probleem omdat je geen huis meer kan kopen op je 25ste xD

Een starter is voor in de ogen van veel mensen echt geen 35 :p maar dat is toch echt zo!

Denk dat toch echt dat we eraan zullen moeten wennen dat het of huren tot je 35ste is of je moet genoegen nemen met een flat kopen. Dat was exact al mijn beeld van de huizenmarkt, voor mij was het altijd al een bizar idee dat iemand van 25 een huis kan kopen.
Ik zou dat helemaal prima vinden :)

We moeten dan alleen wel even kritisch naar de maandlasten kijken.
Een modale rijwoning (80-120m2 afhankelijk van omgeving) kost je in een groot deel van Nederland ~1000 per maand kost aan hypotheeklast, en een fractie daarvan aan rentelast.
Een klein appartementje (40-60m2) kost je per maand gewoon méér geld dan dat en je bouwt niks op.

Het is natuurlijk ontzettend krom om tegen jonge mensen te zeggen 'je mag nog niet betaalbaar wonen, daar ben je te jong voor', want dat is waar het nu een beetje op neer komt. Of betaalbaar wonen via koop of huur bereikt wordt, is niet eens het belangrijkste.
Het is raar dat jongeren meer betalen voor minder.

Groot deel van wat je beschrijft is natuurlijk verwachtingsmanagement. Je omschrijft dat MBO'ers altijd laat kopen, maar laat dat nou deel van de bepaling van het verwachtingsmanagement zijn. Veel jongeren die nu op zoek zijn, hebben op de basisschool bij anderen in de klas gezeten die door de MBO-route veel eerder een koopwoning hebben kunnen bemachtigen, mogelijk precies in 'de dip' een jaar of 5 terug. Die kunnen ondanks een lager inkomen, door de vorming van overwaarde en dalende rentes inmiddels doorstromen naar de tweekapper. Terwijl de doorstuderende (door ouders geindoctrineerd met 'ga studeren, dan ga je veel geld verdienen!') stellen met prima inkomen elkaar de tent uitvechten voor een appartement of arbeiderswoning.

Het gaat nu in zo'n korte periode zo hard, dat het geen wonder is dat er scheve gezichten ontstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 20-09-2021 11:44 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Richh schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:40:
[...]

Ik zou dat helemaal prima vinden :)

We moeten dan alleen wel even kritisch naar de maandlasten kijken.
Een modale rijwoning (80-120m2 afhankelijk van omgeving) kost je in een groot deel van Nederland ~1000 per maand kost aan hypotheeklast, en een fractie daarvan aan rentelast.
Een klein appartementje (40-60m2) kost je per maand gewoon méér geld dan dat en je bouwt niks op.

Het is natuurlijk ontzettend krom om tegen jonge mensen te zeggen 'je mag nog niet betaalbaar wonen, daar ben je te jong voor', want dat is waar het nu een beetje op neer komt. Of betaalbaar wonen via koop of huur bereikt wordt, is niet eens het belangrijkste.

Groot deel van wat je beschrijft is natuurlijk verwachtingsmanagement. Je omschrijft dat MBO'ers altijd laat kopen, maar laat dat nou deel van de bepaling van het verwachtingsmanagement zijn. Veel jongeren die nu op zoek zijn, hebben op de basisschool bij anderen in de klas gezeten die door de MBO-route veel eerder een koopwoning hebben kunnen bemachtigen, mogelijk precies in 'de dip' een jaar of 5 terug. Die kunnen ondanks een lager inkomen, door de vorming van overwaarde en dalende rentes inmiddels doorstromen naar de tweekapper. Terwijl de doorstuderende (door ouders geindoctrineerd met 'ga studeren, dan ga je veel geld verdienen!') stellen met prima inkomen elkaar de tent uitvechten voor een appartement of arbeiderswoning.

Het gaat nu in zo'n korte periode zo hard, dat het geen wonder is dat er scheve gezichten ontstaan.
Dat klopt ook allemaal, komt weer erop neer waar we het al eens over hadden, veel HBOers stonden nooit ingeschreven voor sociale huur omdat dit geen norm was. Die zitten nu allemaal vast, geen studenten woning, geen sociale woning en geen optie om te kopen.

In een korte tijd is de wereld helaas enorm veranderd, niet voor iets beters, laten we het daarop houden.

De gouden jaren zijn nu echt voorbij en nu komen er gewoon issues. Houd niet in dat we het slecht hebben hoor, maar wel dat dingen lastiger zullen gaan.

Wat betreft dat jongeren meer moeten betalen per M2 klopt, helaas zijn minder M2 altijd duurder.

Bij ons betaal je in de binnenstad 5K per M2. Erbuiten tussen de 2,5-4K.

Die VvE kosten zijn altijd zo debiel hoog, goedkoopste wat ik zie is 150€ p.m voor 50M2 binnenstad....

Vraag me trouwens meer af hoe nu de nieuwe energieprijzen impact hebben op de nieuwbouw huizen. Verschil is nu zomaar 150-200€ per maand nieuwe VS oud.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
[...]
Groot deel van wat je beschrijft is natuurlijk verwachtingsmanagement. Je omschrijft dat MBO'ers altijd laat kopen, maar laat dat nou deel van de bepaling van het verwachtingsmanagement zijn. Veel jongeren die nu op zoek zijn, hebben op de basisschool bij anderen in de klas gezeten die door de MBO-route veel eerder een koopwoning hebben kunnen bemachtigen, mogelijk precies in 'de dip' een jaar of 5 terug. Die kunnen ondanks een lager inkomen, door de vorming van overwaarde en dalende rentes inmiddels doorstromen naar de tweekapper. Terwijl de doorstuderende (door ouders geindoctrineerd met 'ga studeren, dan ga je veel geld verdienen!') stellen met prima inkomen elkaar de tent uitvechten voor een appartement of arbeiderswoning
Ik verbaas me eigenlijk over de genoemde leeftijdsrange voor middelbaar opgeleiden (dat is MBO-4/HBO?) 18-24! Wie is er in staat om op z'n 18e al een woning te kopen?

Het verklaart misschien ook de eeuwig terugkerende discussie over wat we de 'starterleeftijd' vinden. Blijkbaar zijn er hele volksstammen die op hun 21e hun eerste woning kopen, terwijl het in mijn omgeving bizar zou zijn om dat voor je 30e te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:58:
[...]

Ik verbaas me eigenlijk over de genoemde leeftijdsrange voor middelbaar opgeleiden (dat is MBO-4/HBO?) 18-24! Wie is er in staat om op z'n 18e al een woning te kopen?
Huh? Wie zegt dat? :P
MBO kan je als je alles in 1x doet rond hebben voor je 20e, met wat uitloop ben je dan 22. Een HBO-afgestudeerde is zo'n 23-26 jaar oud?

Punt is, MBO duurt toch 2-5 jaar korter dan HBO/WO. Er is nu precies een generatie die bij elkaar op de basisschool heeft gezeten en/of vrienden/directe familie heeft, waarvan de MBO'er kon kopen in 2013-2017, terwijl de HBO'er pas kon kopen in 2018-2020.
In die periode is gebleken dat 200-300 euro aan bruto salarisverschil in leenbudget niet opweegt tegen de hefboom op vermogen die een koopwoning bood in dezelfde periode.

Vervolgens betalen die HBO'ers nu de hoofdprijs voor een mini-appartement met minder woongenot, waarin het verschil in netto inkomen volledig, ruim teniet wordt gedaan en ze geen cent sparen/aflossen. De MBO-route heeft 150k overwaarde en de helft van de netto woonlasten.

Let wel, ik wil helemaal niet stellen dat dat verkeerd is ofzoiets. Ik wil alleen duiden waar de verwachtingen mogelijk vandaan komen en dat er dan scheve gezichten ontstaan. Als een 3 jaar ouder familielid op dezelfde leeftijd een huis kon kopen in een matige sector, dan bepaalt dat de verwachting.

Hoe dan ook; wie momenteel als MBO'er of HBO'er op de markt komt is eigenlijk pas echt degene met een probleem.
Het verklaart misschien ook de eeuwig terugkerende discussie over wat we de 'starterleeftijd' vinden. Blijkbaar zijn er hele volksstammen die op hun 21e hun eerste woning kopen, terwijl het in mijn omgeving bizar zou zijn om dat voor je 30e te doen.
Ik denk dat dat enorm regiogebonden is, inderdaad. In de noordelijke provincies is het helemaal niet gek om voor je 25e een woning te kopen, althans; dat was zo :P
Members only:
Bschnitz schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:58:
[...]

Dat klopt ook allemaal, komt weer erop neer waar we het al eens over hadden, veel HBOers stonden nooit ingeschreven voor sociale huur omdat dit geen norm was. Die zitten nu allemaal vast, geen studenten woning, geen sociale woning en geen optie om te kopen.
Bovenstaande MBO'ers die 'snel' hebben gekocht, stonden voor zover ik weet ook nooit ingeschreven hoor :P wel/niet ingeschreven heeft denk ik meer te maken met het milieu waarin je bent opgegroeid (hebben je ouders ooit sociaal gehuurd?), dan met je opleidingsniveau. Al zit daar mogelijk een overlap in.

Sowieso ben je, ookal ben je ingeschreven, door de huidige wachtlijsten sowieso kansloos. Eerder dan je 18e mag je je niet inschrijven, dus je bent op je 28e aan de beurt. Plus: als het wel de norm was geweest, had dat enkel impact gehad op de lengte van de wachtlijst, die was dan nog langer geweest. Het is niet zo dat dit niet was gebeurd 'als die domme starters zich nou gewoon hadden ingeschreven'...

Ingeschreven staan was nooit een oplossing geweest voor deze generatie; sociale huur is simpelweg ontoegankelijk gemaakt. Als HBO'er die enkele stappen zet in zijn/haar carriere zit je ook nog met de inkomensgrens van sociale huur, waar je na afloop van de wachttijd uiteindelijk boven zit.

Daarbij: door de extreem lage rentelast is een koopwoning gekeken naar de euro's die je echt 'kwijt' bent (= alles behalve de aflossingscomponent), veelal goedkoper dan een sociale huurwoning. Het gevolg daarvan kan bepalend zijn voor de middellange termijn, maar dat zien velen niet volgens mij.
Wat betreft dat jongeren meer moeten betalen per M2 klopt, helaas zijn minder M2 altijd duurder.
Het gaat niet alleen om het woongenot, maar ook om het nodige vermogen dat je na ~5 jaar heb opgebouwd in de koopwoning (mits prijzen gelijk blijven of stijgen) en om de maandlast die erbij hoort.

Het is prima dat 25'ers 'te jong' zijn voor een koopwoning, en dus eerst nog eventjes gaan huren. Bijvoorbeeld om nog het nodige geld te sparen.

Het is raar dat die 25'ers 'te jong' zijn voor een koopwoning, en daarom maar 1200 euro per maand moeten afdragen aan de verhuurder voor een mini appartement en zo zeer beperkte spaarruimte overhouden. En dan zeggen we: "maar over 5 jaar ben je wél oud genoeg voor die koopwoning van 1000 euro per maand!" :)
Die huurwoning is 2x zo duur als dat hij zou moeten zijn om het plaatje kloppend te maken. Of koopwoningen zijn nog steeds te goedkoop :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Deze link van @alexbl69. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen in die groepen óóit een huis koopt, maar ik vind het verschil toch interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Wat heeft dat met jong of oud te maken? Krijgen oude mensen ineens wel een goedkope woning aangeboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Rubbergrover1 schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:13:
[...]

Wat heeft dat met jong of oud te maken? Krijgen oude mensen ineens wel een goedkope woning aangeboden?
Als zij 20 jaar staan ingeschreven, wel, ja. En dan bestaan er ook nog 'seniorenflats' waar je onder de 55 niet in mag bijvoorbeeld (meer aanbod voor ouderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Richh schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:14:
[...]

Als zij 20 jaar staan ingeschreven, wel, ja. En dan bestaan er ook nog 'seniorenflats' waar je onder de 55 niet in mag bijvoorbeeld (meer aanbod voor ouderen).
Als mijn hypotheek afloopt ben ik 55, dan wil ik best in een flat zitten met 40 jarige vrouwn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Richh schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:08:
[...]

Huh? Wie zegt dat? :P
MBO kan je als je alles in 1x doet rond hebben voor je 20e, met wat uitloop ben je dan 22. Een HBO-afgestudeerde is zo'n 23-26 jaar oud?

Punt is, MBO duurt toch 2-5 jaar korter dan HBO/WO. Er is nu precies een generatie die bij elkaar op de basisschool heeft gezeten en/of vrienden/directe familie heeft, waarvan de MBO'er kon kopen in 2013-2017, terwijl de HBO'er pas kon kopen in 2018-2020.
In die periode is gebleken dat 200-300 euro aan bruto salarisverschil in leenbudget niet opweegt tegen de hefboom op vermogen die een koopwoning bood in dezelfde periode.

Vervolgens betalen die HBO'ers nu de hoofdprijs voor een mini-appartement met minder woongenot, waarin het verschil in netto inkomen volledig, ruim teniet wordt gedaan en ze geen cent sparen/aflossen. De MBO-route heeft 150k overwaarde en de helft van de netto woonlasten.

Let wel, ik wil helemaal niet stellen dat dat verkeerd is ofzoiets. Ik wil alleen duiden waar de verwachtingen mogelijk vandaan komen en dat er dan scheve gezichten ontstaan. Als een 3 jaar ouder familielid op dezelfde leeftijd een huis kon kopen in een matige sector, dan bepaalt dat de verwachting.

Hoe dan ook; wie momenteel als MBO'er of HBO'er op de markt komt is eigenlijk pas echt degene met een probleem.

[...]

Ik denk dat dat enorm regiogebonden is, inderdaad. In de noordelijke provincies is het helemaal niet gek om voor je 25e een woning te kopen, althans; dat was zo :P

***members only***

[...]

Bovenstaande MBO'ers die 'snel' hebben gekocht, stonden voor zover ik weet ook nooit ingeschreven hoor :P wel/niet ingeschreven heeft denk ik meer te maken met het milieu waarin je bent opgegroeid (hebben je ouders ooit sociaal gehuurd?), dan met je opleidingsniveau. Al zit daar mogelijk een overlap in.

Sowieso ben je, ookal ben je ingeschreven, door de huidige wachtlijsten sowieso kansloos. Eerder dan je 18e mag je je niet inschrijven, dus je bent op je 28e aan de beurt. Plus: als het wel de norm was geweest, had dat enkel impact gehad op de lengte van de wachtlijst, die was dan nog langer geweest. Het is niet zo dat dit niet was gebeurd 'als die domme starters zich nou gewoon hadden ingeschreven'...

Ingeschreven staan was nooit een oplossing geweest voor deze generatie; sociale huur is simpelweg ontoegankelijk gemaakt. Als HBO'er die enkele stappen zet in zijn/haar carriere zit je ook nog met de inkomensgrens van sociale huur, waar je na afloop van de wachttijd uiteindelijk boven zit.

Daarbij: door de extreem lage rentelast is een koopwoning gekeken naar de euro's die je echt 'kwijt' bent (= alles behalve de aflossingscomponent), veelal goedkoper dan een sociale huurwoning. Het gevolg daarvan kan bepalend zijn voor de middellange termijn, maar dat zien velen niet volgens mij.

[...]

Het gaat niet alleen om het woongenot, maar ook om het nodige vermogen dat je na ~5 jaar heb opgebouwd in de koopwoning (mits prijzen gelijk blijven of stijgen) en om de maandlast die erbij hoort.

Het is prima dat 25'ers 'te jong' zijn voor een koopwoning, en dus eerst nog eventjes gaan huren. Bijvoorbeeld om nog het nodige geld te sparen.

Het is raar dat die 25'ers 'te jong' zijn voor een koopwoning, en daarom maar 1200 euro per maand moeten afdragen aan de verhuurder voor een mini appartement en zo zeer beperkte spaarruimte overhouden. En dan zeggen we: "maar over 5 jaar ben je wél oud genoeg voor die koopwoning van 1000 euro per maand!" :)
Die huurwoning is 2x zo duur als dat hij zou moeten zijn om het plaatje kloppend te maken. Of koopwoningen zijn nog steeds te goedkoop :9
De huizenprijzen fluctueren behoorlijk. Uit jouw voorbeeld van MBO' ers die in 2013 op de markt kwamen, hun oudree broers en zusters die in 2007/2008 op de markt kwamen hadden het een stuk lastiger terwijl hun leeftijdsgenoten die HBO/WO deden daarna in 2013 comfortabel op de markt kwamen.

Wie nu met zijn laatste spaarcent instapt heeft straks een kater als de rente eindelijk weer eens gaat stijgen en de woningen heel hard in waarde gaan dalen. (Welke spaarpot? - die huurder lacht zich dan een deuk)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Ankona schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:20:
[...]

De huizenprijzen fluctueren behoorlijk. Uit jouw voorbeeld van MBO' ers die in 2013 op de markt kwamen, hun oudree broers en zusters die in 2007/2008 op de markt kwamen hadden het een stuk lastiger terwijl hun leeftijdsgenoten die HBO/WO deden daarna in 2013 comfortabel op de markt kwamen.

Wie nu met zijn laatste spaarcent instapt heeft straks een kater als de rente eindelijk weer eens gaat stijgen en de woningen heel hard in waarde gaan dalen. (Welke spaarpot? - die huurder lacht zich dan een deuk)
Klopt, ik probeer ook alleen toe te lichten waar het huidige verwachtingspatroon vandaan komt. Niet of dat terecht is ;)

De nodige correctie moet dan wel een keer komen en de rente moet dan wel een keer echt gaan stijgen (plus dat sommigen in dit topic van mening zijn dat de rente niet eens bepalend is). De huidige cyclus duurt érg lang en dat zorgt logischerwijs voor onvrede.

Ik vrees dan toch wel een beetje voor de extreme tweedeling die de zeer lage rentes van nu op middellange termijn kunnen veroorzaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Richh schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:08:

***members only***
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joerdj
Richh schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:26:
[...]

De nodige correctie moet dan wel een keer komen en de rente moet dan wel een keer echt gaan stijgen (plus dat sommigen in dit topic van mening zijn dat de rente niet eens bepalend is). De huidige cyclus duurt érg lang en dat zorgt logischerwijs voor onvrede.
Dan moeten we bij de broeders van de ECB zijn, al denk ik niet dat die op een middellange termijn stoppen met de rente drukken. Overheden en bedrijven zitten allemaal aan het goedkope geld infuus...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
[...]
plus dat sommigen in dit topic van mening zijn dat de rente niet eens bepalend is
Er is een schaarste aan woningen, al sinds de tweede wereldoorlog. Daardoor wordt de prijs maar door een ding bepaald: Wat de koper met de dikste portemonnee kan betalen.
Je zag dat met de opkomst van het feminisme al, toen de vrouwen massaal gingen werken stegen de huizenprijzen dusdanig dat gezinnen niet meer koopkracht kregen maar een tweede inkomen nodig hadden om te kunnen wonen.
Bij het verlagen van de overdrachtsbelasting komt het voordeel bij de verkopers, de kopers blijven betalen wat ze kunnen betalen. Verhoging van de NHG betekent ook dat de kopers meer kunnen betalen dus gaan de prijzen omhoog. Als de rente gaat stijgen drukt dat de huizenprijs, men koopt op de maximaal te dragen maandlasten.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:58:
[...]

Veel middelbaar opgeleiden blijven wonen in de buurt van waar ze zijn opgegroeid en ze kunnen vaak ook een baan op MBO niveau vinden in Schubbekutteveen. Daar zal een koopwoning (en ook een huurwoning) wellicht wat betaalbaarder zijn (bv https://nvmonlinebieden.nvm.nl/bid/939). Bij hoger onderwijs zijn de banen meestal in de duurdere delen van het land (steden en met name dan in de Randstad), waar de huizen heel wat duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:47:
[...]

Veel middelbaar opgeleiden blijven wonen in de buurt van waar ze zijn opgegroeid en ze kunnen vaak ook een baan op MBO niveau vinden in Schubbekutteveen. Daar zal een koopwoning (en ook een huurwoning) wellicht wat betaalbaarder zijn (bv https://nvmonlinebieden.nvm.nl/bid/939). Bij hoger onderwijs zijn de banen meestal in de duurdere delen van het land (steden en met name dan in de Randstad), waar de huizen heel wat duurder zijn.
Je zou van mensen met een HBO achtergrond ergens ook wel verwachten dat ze auto kunnen rijden zodat ze zelf ook kunnen kiezen waar ze wonen. Zodra je mobiliteit toeneemt is het niet noodzakelijk om naast je werk te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Shadowhawk00 schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:52:
[...]

Je zou van mensen met een HBO achtergrond ergens ook wel verwachten dat ze auto kunnen rijden zodat ze zelf ook kunnen kiezen waar ze wonen. Zodra je mobiliteit toeneemt is het niet noodzakelijk om naast je werk te wonen.
Dat was 200 jaar geleden duidelijk het geval. Arme arbeiders woonden in de stad, rijke mensen woonden buiten de stad. Nu zie je eigenlijk het tegenovergestelde.

Wat je bij HBO/WO opgeleiden wel ziet is dat ze vaker buiten hun geboorteregio gestudeerd hebben en daardoor een landelijk vriendennetwerk hebben opgebouwd en gewend zijn buiten hun regio. Een deel komt terug, een deel blijft weg. (n=2: Ik ben niet meer teruggekeerd, mijn zus wel)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:52:
[...]

Maar die plekken die een goede bereikbaarheid naar de werk-hotspots bieden zijn dus ook flink duurder dan de afgelegen dorpjes. Ik denk dat een HBO'er ook op jongere leeftijd wel een woning in Schubbekutteveen kan kopen. Maar vaak liggen de wensen (en ook het werk) daar toch ver vandaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Rubbergrover1 op 20-09-2021 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Klopt, ik probeer ook alleen toe te lichten waar het huidige verwachtingspatroon vandaan komt. Niet of dat terecht is ;)
Cirkeltje weer rond. Het probleem ligt niet zozeer bij de huizenmarkt, maar bij het verwachtingspatroon en hoe om te gaan met tegenwind in het leven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:21:
[...]

Cirkeltje weer rond. Het probleem ligt niet zozeer bij de huizenmarkt, maar bij het verwachtingspatroon en hoe om te gaan met tegenwind in het leven.
Dat is jouw mening, dat onderschrijf ik niet. Werkende daklozen hebben gewoon last van tegenwind, yeah right :+

Het is ook een ontzettende dooddoener en doet volledig tekort aan verschillende gradaties ervan. Misschien was het wel tot 2019 te wijten aan het verwachtingspatroon en overstijgt het nu toch wel dat het puur alleen aan verwachtingen ligt.

Dat is eigenlijk het grootste probleem wat ik heb met dit 'verwende millenials' frame, als het wel uit de hand dreigt te lopen, is het te makkelijk om daarop terug te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
En het vervelende is dat we, als we naar de voorafgaande generaties kijken, het voorbeeld hebben van generaties die van de overheid verwachtten dat er toegankelijke sociale woningbouw kwam, of dat er gul werd gestrooid met fiscale regelingen om eigen woningbezit mogelijk te maken. Sterker nog, die eerste en laatste zijn eigenlijk alléén versoberd voor de jongere generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Hierboven , over MBO, ik heb BBL gedaan (4 dagen werken 1 dag school) opleiding duurde 1 jaar.
Dus was ik nog 16 , bijna 17 toen ik stopte met school en ging werken.
Op mijn 16e kreeg ik overigens met BBL ook de schooldag doorbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:14:
[...]
En het vervelende is dat we, als we naar de voorafgaande generaties kijken, het voorbeeld hebben van generaties die van de overheid verwachtten dat er toegankelijke sociale woningbouw kwam, of dat er gul werd gestrooid met fiscale regelingen om eigen woningbezit mogelijk te maken.
Weinig van gemerkt de afgelopen 20-25 jaar.

Ondanks de forse stijging post covid zijn huizenprijzen niet absurd duur tov inkomen, zelfde als period 2003-2009.

Ik ben ook nog steeds geen echte verhalen tegengekomen waarvan ik vond dat het de taak is van de overheid om in te grijpen. Terwijl ik wel vanuit ga dat de media hun best doen om de zieligste verhalen te zoeken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Richh
Pieter Omtzigt heeft onlangs een lezig gegeven in De Balie (PDF). Volgens mij is hem wél duidelijk waar de schoen wringt in de woningmarkt...

Over subsidies, belastingen en woningbouw:
De rijksoverheid heeft elke regie laten varen, en in 2010 is het ministerie van Volkshuisvesting afgeschaft. De gedachte hierachter is dat de markt het kan regelen, dat er automatisch een evenwicht ontstaat tussen vraag en aanbod. Maar tegelijkertijd doet de overheid er alles aan om het marktevenwicht te verstoren, door allerhande fiscale en praktische hindernissen op te werpen. Nederland heeft als enige land ter wereld een speciale belasting op goedkope sociale huurwoningen. Die belasting wordt alleen betaald door verhuurders die meer dan vijftig woningen voor minder dan €752,- per maand verhuren.

In antwoord op mijn Kamervragen bleek dat een woningbouwcorporatie die een woning voor €7.200,- per jaar verhuurt, hierover meer dan €1.600,- euro belasting betaalt. Na zo’n belastingheffing komt de woningcorporatie maar net uit de kosten. Uit de opbrengst nieuwe sociale woningen bouwen is met zo’n belasting eigenlijk onmogelijk. De particuliere belegger die precies diezelfde woning voor veel meer, namelijk voor €12.000,- verhuurt, betaalt desondanks 5 keer minder belasting. En dan vragen wij ons af waarom er geen
betaalbare huurwoningen meer zijn. Dat is niet zozeer het gevolg van de markt, dat is in belangrijke mate het gevolg van overheidsbeleid.

En waar de rijksoverheid wel een rol zou moeten spelen, ontbreekt de regie. Het bouwen van 100.000 woningen per jaar heeft grote impact op onze leefomgeving, en hoe en waar die woningen gebouwd worden, heeft gevolgen voor het hele land. De bouw van grote wijken bij Utrecht zorgde voor structurele files op de omliggende snelwegen, op sommige plaatsen is woningbouw praktischer dan op andere plaatsen en centrale planning is dan onmisbaar.
Maar in plaats van planning en regie kiezen we ook bij het woningbeleid ervoor om geen keuze te maken. Hoe het land zich ontwikkelt laten we het bijna toevallige gevolg zijn van fiscale maatregelen of subsidieregelingen die ons door het CPB of PBL worden aanbevolen, zonder dat concreet inzichtelijk wordt gemaakt in hoeverre dit de woningbouw stimuleert, en welke woningbouw, en waar.

Er is geen enkel doortimmerd plan om de 100.000 woningen per jaar te bouwen die we nodig hebben. Zelfs
de ambitie om tot een dergelijk plan te komen, ontbreekt.
Over de impact van NIBUD-modellen voor mensen met een bijstandsuitkering:
We gaan uit van een echtpaar met twee kinderen van 12-18 jaar. Zij kregen in 2020 een netto bijstandsuitkering van €1503,-. Daarnaast is er recht op huurtoeslag (€313,-), zorgtoeslag (€199,-), kinderbijslag (€213,-) en kindgebonden budget (€228,-). Het NIBUD concludeert dat met deze inkomsten het gezin per maand €170,- tekort komt om fatsoenlijk van te leven en beveelt dus ook aan de bijstandsuitkering voor (echt)paren te verhogen.

Alleenstaande ouders in dezelfde situatie krijgen honderden euro’s meer kindgebonden budget per maand en kunnen dus wel rondkomen. Maar dat is niet het hele verhaal. De berekening van het NIBUD gaat uit van een aantal aannames, waarbij je je kunt afvragen of ze nog wel realistisch zijn. Er wordt namelijk van uitgegaan dat het echtpaar een huurwoning voor €607,- euro per maand kan huren. De huurtoeslag bedraagt dan €313,-, dus netto zijn ze aan huur €294,- per maand kwijt.

Maar als zo’n goedkope huurwoning niet beschikbaar is, is eigenlijk de hele berekening van het NIBUD niet meer relevant. Als je enkel een huurwoning van €753,- euro per maand vindt, net boven de huurtoeslaggrens, krijg je helemaal geen huurtoeslag. In dat geval kom je niet €170,-, maar €629,- per maand tekort om enigszins fatsoenlijk te kunnen rondkomen. Dat betekent in de praktijk diepe financiële ellende.
Over waar een modaal inkomen persoon met een inkomen van 36.500 euro mag gaan wonen als 'ie geen sociale huurwoning kan vinden (imho het grootste pijnpunt van de huizenmarkt):
Maar stel: de kostwinner van dit gezin [...] verdient uiteindelijk een modaal inkomen. Dat is toch €36.500,- per jaar, een bedrag waar je prima van zou moeten kunnen rondkomen. Maar het belastingstelsel is zo ingericht, dat tussen het minimumloon en het modale
inkomen, er van elke meer verdiende euro maar 20 cent naar de alleenverdienende werknemer gaat. [...] In de werkelijkheid pakt deze oneerlijk uit, omdat niemand meer naar draagkracht kijkt.

Uiteindelijk is er per maand slechts €350,- meer te besteden dan toen het gezin nog van een bijstandsuitkering leefde, en dat is slechts €180,- per maand meer dan nodig is voor de echt noodzakelijke uitgaven volgens het NIBUD.

Zodra het beetje tegen zit, komt het gezin in de financiële problemen. En indien het gezin geen huurwoning onder de €752,- heeft, maar noodgedwongen in een commerciële huurwoning zit van €1000,-, dan is het welvaartsniveau van dit gezin van de modale eenverdiener lager dan toen het leefde van een bijstandsuitkering – ver onder elke armoedegrens.
Als we naar de modelletjes kijken is er inderdaad niks aan de hand, maar als de modellen niet kloppen ontstaat er dus de huidige situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 20-09-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

JDx schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:31:
Ik sta te popelen om weer in een flat te wonen, vooral in Den Haag met uitzicht op de flats in het centrum en een sprankje zee was dat geweldig.

Heb me daarom ook ingeschreven, hoop op wat nieuwbouw de komende tien jaar de hoogte in en dan huis verkopen en vooraan in de rij staan. Niet in Den Haag overigens.
Zuidas A'dam zijn bijna klaar_O_
Afbeeldingslocatie: https://archinect.imgix.net/uploads/7n/7nb263c8kz8rojm2.jpg?fit=crop&auto=compress%2Cformat&w=800&dpr=2

Jammer dat er niet veel meer zo gebouwd wordt. De nieuwbouw appartementen in hartje Delft zien er bijv. modern uit (behalve dan die belachelijke uitsteek-balkonnetjes overal), maar als je écht mensen appartementen in wil lokken, lijkt me dit ook wel een mooi plan. Zo extreem veel duurder zal het toch ook niet allemaal hoeven kosten? Ik woon liever op 70m in zo'n complex dan op 80m2 in een standaardblokkendoos.

Al is Delft al wel met zoiets bezig op een wat minder fancy niveau:
Afbeeldingslocatie: https://daf9627eib4jq.cloudfront.net/app/uploads/2018/10/timthumb.php_-560x346.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door FunkyTrip op 20-09-2021 17:09 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

FunkyTrip schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:05:
[...]

[Afbeelding]

Jammer dat er niet veel meer zo gebouwd wordt. De nieuwbouw appartementen in hartje Delft zien er bijv. modern uit (behalve dan die belachelijke uitsteek-balkonnetjes overal), maar als je écht mensen appartementen in wil lokken, lijkt me dit ook wel een mooi plan. Zo extreem veel duurder zal het toch ook niet allemaal hoeven kosten? Ik woon liever op 70m in zo'n complex dan op 80m2 in een standaardblokkendoos.
https://www.funda.nl/huur...553-vrederustlaan-469-26/

Dit bedoel je? Hier woonde ik eerst in Den Haag. Deze flat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

JDx schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:09:
[...]

https://www.funda.nl/huur...553-vrederustlaan-469-26/

Dit bedoel je? Hier woonde ik eerst in Den Haag. Deze flat dan.
Ja, ik vind ze afschuwelijk.Totaal fantasieloos.

[ Voor 23% gewijzigd door FunkyTrip op 20-09-2021 17:12 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Winst winst winst. Wel een balkon, dus +100 euro/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerdj
[...]

[Afbeelding]

Mooi gebouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

[Afbeelding]
Wel benieuwd in hoeverre dit, op dat gaat lijken

Afbeeldingslocatie: https://www.e-architect.com/wp-content/uploads/2020/10/valley-towers-mvrdv-amsterdam-construction-x281020-520x301.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefson
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-01 10:29
Wij zijn ons op dit moment ook aan het oriënteren op de huizenmarkt. We krijgen om ons heen te horen dat we de bouwkundige keuring moeten laten vallen, omdat je anders een stuk minder kans maakt. De makelaar vertelde dat een bod van 10k hoger met bouwkundige keuring het vaak aflegt tegen een lager bod zonder deze keuring (dus 10k lager). Is dit echt waar?

We zijn op zoek naar een 'nieuwere' woning, maximaal 20 jaar oud. Er kan toch niet zoveel mis zijn met deze woningen? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de verkoper akkoord gaat met 10k minder, terwijl hij ervan uit gaat dat z'n woning gewoon bouwkundig in orde is.

We geven overigens ook nog aan dat de direct noodzakelijke kosten niet hoger mogen zijn dan 10k. Dus alles onder de 10k is prima voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Maar wil je dan in de L of de U wonen :P

Overigens moet er gewoon aan de vraag voldaan worden door genoeg bij te bouwen. Tekorten zorgen er altijd voor dat prijzen omhoog gaan, tot het punt dat niemand het meer kan betalen. Dus hoe meer mensen kunnen besteden aan een woning hoe hoger de prijzen gaan zijn. Want iedereen wil wonen dus als jij het niet koopt dan koopt iemand anders het en dan heb jij niets.

De overheid hoopt ook dat mensen naar het energielabel kijken als ze een huis kopen, maar de meeste mensen zullen blij zijn als er nog iets binnen budget te koop is of het nou label A of F is maakt weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Jefson schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:58:
Wij zijn ons op dit moment ook aan het oriënteren op de huizenmarkt. We krijgen om ons heen te horen dat we de bouwkundige keuring moeten laten vallen, omdat je anders een stuk minder kans maakt. De makelaar vertelde dat een bod van 10k hoger met bouwkundige keuring het vaak aflegt tegen een lager bod zonder deze keuring (dus 10k lager). Is dit echt waar?

We zijn op zoek naar een 'nieuwere' woning, maximaal 20 jaar oud. Er kan toch niet zoveel mis zijn met deze woningen? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de verkoper akkoord gaat met 10k minder, terwijl hij ervan uit gaat dat z'n woning gewoon bouwkundig in orde is.

We geven overigens ook nog aan dat de direct noodzakelijke kosten niet hoger mogen zijn dan 10k. Dus alles onder de 10k is prima voor ons.
Voor 10k meer zou ik wel een bouwkundige keuring accepteren, als verkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
[...]

Dan kan je het jezelf makkelijker maken en als adaptatie kiezen voor minder werken of lager betaald werk om voor sociale huurwoning in aanmerking te komen - als de samenleving geen opties biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
[...]

De nodige correctie moet dan wel een keer komen en de rente moet dan wel een keer echt gaan stijgen
Dat kan nog lang duren vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
lama83 schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:23:
[...]

Dan kan je het jezelf makkelijker maken en als adaptatie kiezen voor minder werken of lager betaald werk om voor sociale huurwoning in aanmerking te komen - als de samenleving geen opties biedt.
Ik ben echt benieuwd hoeveel dat zou gebeuren als er geen wachtlijsten van 10 jaar waren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:38:
[...]

Ik ben echt benieuwd hoeveel dat zou gebeuren als er geen wachtlijsten van 10 jaar waren :P
Nou niet alleen daarom maar wel om subsidie op te strijken. Ken wel mensen die maar 24 uur in de week werken zodat ze maximaal huursubsidie scoren.
Overigens wel gestoord dat je alleen huursubsidie krijgt als je een sociale huurwoning hebt, als je huis ineens 50euro in de maand meer kost krijg je niets maar heb je het misschien wel veel harder nodig

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:49:
Ondanks de forse stijging post covid zijn huizenprijzen niet absurd duur tov inkomen, zelfde als period 2003-2009.
Maar de financieringsvoorwaarden zijn behoorlijk veranderd. Een paar pagina's terug heb ik een vergelijking gemaakt tussen een stel uit 2010 en een stel uit 2020 die hetzelfde huis kopen. Een annuitaire hypotheek nu is bruto vergelijkbaar met een aflossingsvrije hypotheek toen - maar netto is het verschil bijna 400 euro per maand. De woonlasten zijn - voor hetzelfde huis - in 2020 dus 60% hoger, terwijl de cao-lonen nog geen 20% gestegen zijn in dezelfde tijd. CAO-lonen waarop de huizenbezitter uit 2010 een belastingkorting krijgt die nog steeds 4x zo hoog ligt als die van de huizenbezitter uit 2020.

Dus ja, ófwel kreeg je 10 jaar geleden 30% meer huis voor je geld. Of je had 30% van je maandbedrag als extra besteedbaar inkomen. Daar staat tegenover dat de generatie die nu koopt veel meer vermogen opbouwt.

Echt heel schrijnend klinkt het niet, maar dat is nooit met zulke koopkrachtplaatjes.

En het is wat gemakkelijk om het over 'tegenwind' te hebben als het de overheid is die ophoudt in je zeilen te blazen.

[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 20-09-2021 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:38:
[...]

Die wachtlijsten worden alleen korter als er ook voldoende betaalbare doorstroom-woningen zijn. En dan kun je net zo goed zelf in zo'n doorstroom-woning gaan zitten in plaats van met kunstgrepen in een sociale huurwoning te willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:00:
[...]
Maar de financieringsvoorwaarden zijn behoorlijk veranderd.
Klopt. Anders gezegd: de koopwoningen zijn eigenlijk niet eens zo duur, alleen zul je nu wel een stuk meer eigen geld moeten meenemen. (Wat naar mijn idee helemaal niet verkeerd is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:00:
Een annuitaire hypotheek nu is bruto vergelijkbaar met een aflossingsvrije hypotheek toen - maar netto is het verschil bijna 400 euro per maand. De woonlasten zijn - voor hetzelfde huis - in 2020 dus 60% hoger, terwijl de cao-lonen nog geen 20% gestegen zijn in dezelfde tijd. CAO-lonen waarop de huizenbezitter uit 2010 een belastingkorting krijgt die nog steeds 4x zo hoog ligt als die van de huizenbezitter uit 2020.
Appels en peren.
Zijn aflossingen woonlasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat de bouwkosten toch wel heel wat hoger liggen dan bij een 'gewone' flat. Maar ik vind het ook een prachtig gebouw en de extra kosten het ook zeker wel waard. Toch heb ik zelf geen 1500 per maand over voor 70 m2 appartement aan de zuidas.

Overigens vind ik het ontwerp voor de 'q residences' flat in Buitenveldert ook best geslaagd. Is iets minder apart, maar mede daardoor volgens mij wel wat betaalbaarder. Daar zitten bv. ook 99 appartementen in de 'middeldure huur' bij. In zo'n flat zou ik later best willen wonen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhXPo5a0m_yQIhg_VNZ_Pa-9EAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wxLGnXBbXsxBvgFdmnIjFx7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:12:
[...]

Appels en peren.
Beetje dubieus. Aan de ene kant spaar je waarschijnlijk door de aflossing, maar het is niet echt vrijwillig sparen dus je kan het niet besteden. Dus je kan het wel zien als woonlasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Appels en peren.
Het NIBUD denkt van wel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 00:10
JDx schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:16:
[...]

[Afbeelding]
Afschuwelijk.

Dan kijk ik nog liever naar een stel windmolens, wat een lelijke gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Mektheb schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:12:
[...]

Afschuwelijk.

Dan kijk ik nog liever naar een stel windmolens, wat een lelijke gebouwen.
Het is nog niet af he. Maar die originele renders zijn wel erg fleurig voor een industrieterrein.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 20-09-2021 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
Rubbergrover1 schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:26:
[...]

Ik denk dat de bouwkosten toch wel heel wat hoger liggen dan bij een 'gewone' flat. Maar ik vind het ook een prachtig gebouw en de extra kosten het ook zeker wel waard. Toch heb ik zelf geen 1500 per maand over voor 70 m2 appartement aan de zuidas.

Overigens vind ik het ontwerp voor de 'q residences' flat in Buitenveldert ook best geslaagd. Is iets minder apart, maar mede daardoor volgens mij wel wat betaalbaarder. Daar zitten bv. ook 99 appartementen in de 'middeldure huur' bij. In zo'n flat zou ik later best willen wonen.
[Afbeelding]
Dat gebeurt er als een architect een drankprobleem heeft, alles andere is geen excuus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Bschnitz schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:24:
[...]

Dat gebeurt er als een architect een drankprobleem heeft, alles andere is geen excuus.
Ik vind dit wel een vervelend gebouw om naar te kijken :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:50

The Zep Man

🏴‍☠️

JDx schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:16:
[...]

[Afbeelding]
Doet mij om de één of andere reden denken aan de hoge gebouwen in Horizon Zero Dawn (voorbeeldje). Zo'n gevoel alsof je naar iets post-apocalyptisch zit te kijken. :+

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/143/039/004_1440x960.jpg

Dit is op zich wel een geslaagd gebouw, net iets frutsels om niet een saai blok te zijn, maar ook niet overdreven gek, beetje Manhattan stijl was de bedoeling volgens mij.

Met een paar verdiepingen ook meteen de hoogste van heel Drenthe :')

Zit ook sociale huur, bovenin is koop.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 20-09-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Afbeeldingslocatie: https://www.akor.nl/images/o/2250/750/project/orig/222292.jpg

Wel weer de beruchte balkonnetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
JDx schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:40:
[Afbeelding]
Wel weer de beruchte balkonnetjes.
Vroeger moesten balkonnetjes blijkbaar inpandig zijn, zodat ze in het Nederlandse klimaat óók gebruikt kunnen worden als het niet windstil en zonnig is. Sinds een tijdje is die verplichting losgelaten, en sindsdien zijn alle flats voorzien van 'outies'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:49:
[...]

Vroeger moesten balkonnetjes blijkbaar inpandig zijn, zodat ze in het Nederlandse klimaat óók gebruikt kunnen worden als het niet windstil en zonnig is. Sinds een tijdje is die verplichting losgelaten, en sindsdien zijn alle flats voorzien van 'outies'.
Ach ja, iemand vond at verschrikkelijk, er zijn ergere dingen om je aan te storen in de huidige markt, doe mij maar zo'n appartementje hoor 8)

Ben ingeschreven dus nog een paar van zulke flats erbij en ik verkoop mijn huis. Benieuwd hoe lang deze mensen op de wachtlijst hebben gestaan.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 20-09-2021 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
De aflossing is in elk geval wel onderdeel van de maandelijkse verplichtingen. En daar gaat het bij die nibud normen om, in hoeverre je blijvend aan de verplichtingen kunt blijven voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:51
CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:49:
[...]

Tegenwoordig is het enige onderscheidende aspect van woontorens t.o.v. kantoortorens dat de woontorens balkons hebben.
Ze hebben geen praktisch nut maar het is blijkbaar belangrijk dat het niet op een kantoorgebouw lijkt, dus balkonnetjes.

Dat gezegd hebbende, ik kwam laatst de eerste ontwerpen van kantoortorens al tegen met balkons: https://projectaanhetwater.nl/
Dus wat nu, hoe gaan we verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:23:
[...]

De aflossing is in elk geval wel onderdeel van de maandelijkse verplichtingen. En daar gaat het bij die nibud normen om, in hoeverre je blijvend aan de verplichtingen kunt blijven voldoen.
Het ging hier niet om Nibud normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:49
Als ik aan bulk hoogbouw denk in Amsterdam, dan denk ik aan de noordertoren. (even de camera omhoog bewegen)

Vind het niet mooi en van binnen is het ook niet geweldig want weinig raam en geen balkon (ben er geweest). Vast wel heel goedkoop en in dit soort flats kan je gigantische hoeveelheden mensen kwijt.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

De laatste week lijkt het erop dat het wedkantoor weer open kan. Gentlemen, start your glazen bol!

Waar heb ik het over?

- Stijgende energiekosten
- Stijgende inflatie over de gehele linie
- Evergrande en de mogelijke collaps van één van ‘s werelds grootste vastgoedbedrijf
- Besef en daadwerkelijke problemen van de crisis van het snel veranderend klimaat
- Brexit en nasleep voor zowel EU als GB, AUKAM, the troubles in NI
- Algehele probleem met megahoge kosten containervervoer
- Bedrijven die massaal China verlaten

Er is deze week een heleboel nieuws geweest en een opstapeling van al langer lopende zaken (mede door COVID en Brexit), dus er lijkt een grote verandering op komst voor zowel de algehele economie alsmede de huizenmarkt en samenleving.

Place your bets!

Okee, even serieus nu. Er springen best wel wat seinen op rood de laatste tijd, en als zelfs banken zeggen dat volgend jaar de huizenprijzen tot de hemel gaan stijgen moet je oppassen; voorspellingen van banken betekent meestal het tegenovergestelde ;)

Zou ik, als ik starter was, nog even wachten? Nee, dat ligt totaal aan je eigen situatie. Dat kan je niet zo zeggen. Moet je rekening houden met veel hogere maandlasten en kelderende prijzen? Dat zou ik voor 2022 inmiddels wel gaan incalculeren als mogelijk scenario.

My 5 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
[...]

Appels en peren.
Valt de aanschafprijs van een auto onder autokosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:31

Rmg

RemcoDelft schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:34:
[...]

Valt de aanschafprijs van een auto onder autokosten?
Afschrijving wel naar mijn mening, aanschaf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wilf schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:33:
Zou ik, als ik starter was, nog even wachten? Nee, dat ligt totaal aan je eigen situatie. Dat kan je niet zo zeggen. Moet je rekening houden met veel hogere maandlasten en kelderende prijzen? Dat zou ik voor 2022 inmiddels wel gaan incalculeren als mogelijk scenario.

My 5 cents.
Hogere hypotheeklasten kun je afdekken met een langere rentevaste periode. De algehele prijsstijging van de overige zaken zal vooral betekenen dat er een redelijke kans is dat we weer in een stijgende spiraal van lonen en prijzen terecht kunnen komen. Met als gevolg dat de ontwaarding van je hypotheekschuld in een stroomversnelling terecht komt. Niet verkeerd, als huizenbezitter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Als je je baan verliest heb je weinig aan vastgezette rente :+ Mocht Evergrande omvallen dan gaan er veel dominosteentjes mee.

De algehele staat van de Chinese economie is al bar slecht nu dus, en ergens hebben we besloten om al onze maakindustrie daar neer te planten ;)

Ook kan ik mij niet herinneren dat de lonen in 2008 flink stegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wilf op 21-09-2021 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pingkiller schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:18:
Als ik aan bulk hoogbouw denk in Amsterdam, dan denk ik aan de noordertoren. (even de camera omhoog bewegen)

Vind het niet mooi en van binnen is het ook niet geweldig want weinig raam en geen balkon (ben er geweest). Vast wel heel goedkoop en in dit soort flats kan je gigantische hoeveelheden mensen kwijt.
Die bouwstijl met van die kleine raampjes zie/zag je in een bepaalde periode ook bij eengezinswoningen. Is dus niet iets wat typisch voor hoogbouw is. Het heeft ook niet mijn voorkeur, maar in een tijd waarin veel glas geassocieerd wordt met kantoorgevels, jaren '60/'70 galerijflats en 'foute' doorzonwoningen, kan ik me voorstellen dat een ontwerper liever voor wat anders kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wilf schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:08:
Als je je baan verliest heb je weinig aan vastgezette rente :+ Mocht Evergrande omvallen dan gaan er veel dominosteentjes mee.
Als je je baan verliest heb je meer aan een vaste maandelijkse hypotheeklast dan aan een ieder jaar fors stijgende huur, waarbij je geen mogelijkheid hebt om een andere huurwoning te vinden. Dus mijn keus zou dan toch wel op koop vallen.

(Uiteraard wel met de intentie om er 10 jaar of langer te willen blijven wonen...)

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 21-09-2021 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rmg schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:48:
[...]
Afschrijving wel naar mijn mening, aanschaf niet.
Exact. Een huis schrijf je ook af, maar dat valt weg tegen onderhoudskosten. Op grond schrijf je niets af.
Aflossen is hetzelfde als (verplicht) sparen. Dat is ook geen kostenpost. Wel een (cashflow) verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:04:
Het ging hier niet om Nibud normen.
Klopt. Maar het is wel zo dat als mensen hun welvaart beoordelen, ze eerder zullen kijken naar hoe ze wonen en hun maandlasten, dan naar hun renterisico over 10 jaar.

In dat laatste opzicht zijn de aflossingsvrijen duidelijk slechter uit. Maar het is niet vreemd dat mensen het gevoel hebben dat ze minder mogelijkheden hebben op de huizenmarkt dan de generatie van tien jaar geleden, want ik denk dat dat gewoon klopt.
Wilf schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:33:
De laatste week lijkt het erop dat het wedkantoor weer open kan. Gentlemen, start your glazen bol!

Waar heb ik het over?

- Stijgende energiekosten
- Stijgende inflatie over de gehele linie
- Evergrande en de mogelijke collaps van één van ‘s werelds grootste vastgoedbedrijf
- Besef en daadwerkelijke problemen van de crisis van het snel veranderend klimaat
- Brexit en nasleep voor zowel EU als GB, AUKAM, the troubles in NI
- Algehele probleem met megahoge kosten containervervoer
- Bedrijven die massaal China verlaten

Er is deze week een heleboel nieuws geweest en een opstapeling van al langer lopende zaken (mede door COVID en Brexit), dus er lijkt een grote verandering op komst voor zowel de algehele economie alsmede de huizenmarkt en samenleving.
Als de afgelopen jaren ons iets hebben geleerd, is het dat ontwikkelingen in de reële economie niets meer lijken te voorspellen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

"Mocht"? Dat lijkt me een zekerheidje aangezien obligaties verhandeld worden op een kwart van de waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00

De algehele staat van de Chinese economie is al bar slecht nu dus, en ergens hebben we besloten om al onze maakindustrie daar neer te planten ;)

Ook kan ik mij niet herinneren dat de lonen in 2008 flink stegen.
Ja de grote vraag is eigenlijk hoeveel banken en grote bedrijven hebben nu weer lopen gokken in de VS. En hoeveel moet de belastingbetaler nu weer bijspringen.

Overigens als je je baan kwijt bent en de maandlasten niet meer kan betalen is dat bij zowel huur als koop vervelend. Als er echter veel mensen hun baan verliezen kan dat ook gevolgen hebben voor de prijs van woningen. Dakloos worden is vervelend, dakloos worden met 50k schuld is natuurlijk nog veel vervelender. Want als je je huis uit moet word het lastig om een nieuwe woning te vinden of je nu huurt of koopt dat andere huis is er gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
https://www.nu.nl/economi...ar-woningnood-blijft.html
Even tellen:
2021: naar verwachting 63.000 nieuwe woningen
vergunningverlening zit in de lift en neemt dit jaar met tienduizend woningen toe
duurt het nog tot 2024 voordat er op jaarbasis flink grotere aantallen woningen opgeleverd zullen worden
Voor 2022 zet het instituut in op een groei van de nieuwbouwproductie van 12 procent.
Ook in 2023 kan er naar verwachting een flinke toename gerealiseerd worden.
zal het nog tot 2024 duren voordat er op jaarbasis rond de 80.000 nieuwe woningen gereed zullen komen.
Als de vergunningverlening vanaf 2022 hoger uitvalt, kan dit aantal oplopen tot 85.000 woningen

Dus (schattingen):
2021: 63.000
2022: 70.000
2023: 77.000
2024: 80.000
2025: 85.000
2026: 85.000
2027: 85.000
2028: 85.000
2029: 85.000
2030: 85.000
Dat zijn er 200.000 minder dan de 1 miljoen nieuwe woningen die de politiek wil. Of was dat voor het jaar 2030? In dat geval zijn het er 285.000 te weinig. En dan zijn schattingen meestal veel te optimistisch, en grote kans dat er de komende 8 jaar wel een nieuwe crisis (of 2) aankomt.

En hier de kern van het probleem: Een nog groter aantal wordt volgens het EIB lastig, omdat het aantal geschikte bouwlocaties beperkt is. Ambtenaren staan het niet toe :X

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 21-09-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:53:
[...]

Exact. Een huis schrijf je ook af, maar dat valt weg tegen onderhoudskosten. Op grond schrijf je niets af.
Aflossen is hetzelfde als (verplicht) sparen. Dat is ook geen kostenpost. Wel een (cashflow) verplichting.
En laten de eisen nou zo zijn aangepast dat velen met een prima inkomen niet aan die cashflow verplichting voldoen. Bij wat je maximale hypotheek mag zijn, doet NIBUD namelijk wel mee.

Terwijl ze en niet in de sociale huurmarkt terecht kunnen, en de vrije sector markt doodleuk een nog hogere maandlast rekent, maar soms die verplichting niet laat gelden (ofwel minder streng). Kernverschil: dan lossen ze niks af.

Met als gevolg dat er een groeiende groep nergens terecht kan en de 'markt' droogkookt.
Terwijl er door de beschikbaarheid van erg veel overwaarde/vermogen bij insiders (die ook nog eens fors aflossen, iedere maand weer) en de beschikbare winstmarge die bij buy-to-let behaald kan worden door investeerders met voldoende vermogen, erg veel ruimte is om de prijspijlen nog verder op te krikken.

De groep die nu nergens terecht komt, 'spaart' gegarandeerd 75% minder dan de aflossende insiders met lagere lasten (voor hen wordt het steeds makkelijker een extra appartementje te financieren met overwaarde) en kunnen nooit opboksen tegen beleggers.

Het is te hopen dat een val van Evergrande de boel wat meer in evenwicht gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Eigenlijk best grappig we verwachten dat er voldoende betaalbare woningen zijn.
Maar we weten ook dat er niet voldoende woningen zijn.

Dus waar komt die vreemde verwachting vandaan, als er niet genoeg zijn dan zijn er zeker niet genoeg betaalbare woningen.

Logisch dat de markt gewoon oververhit raakt, dat doet namelijk elke markt.
Als er ineens een tekort aan voedsel komt dan schieten de prijzen daarvan ook omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerdj
Richh schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:36:
[...]

Het is te hopen dat een val van Evergrande de boel wat meer in evenwicht gaat brengen.
Ja laten we hopen dat alles naar de klote gaat.... 8)7. (Sarcasme uit)

Ik denk dat een val van Evergrande eigenlijk voor niemand goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:15
joerdj schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:43:
[...]

Voor niemand goed, maar minder erg als je niets te verliezen hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Verwacht dat we daar hier weinig van gaan merken. In de VS kan het zijn dat het bedrijf omvalt ja want daar zijn genoeg bedrijven die al 15 maanden geen huur ontvangen van de huurders. Wij hebben hier niet een soort algemene regel gehad dat mensen niet uit huis gezet konden worden bij niet betalen van de huur.
Nou ja eigenlijk is die regel bij ons standaard maar niet so zwart-wit als in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:52
Richh schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:36:
[...]

Leuk die val van Evergrande, stel dat het 2008 all over again wordt. Wie kan dan een hypotheek krijgen ? Als je dan ontslagen bent is je een leencapaciteit van 0 , en sta je net zo achteraan als je nu staat. Heeft geen enkel nut.

Of je wil van je zolderkamer naar een eigen huis, huur dan wel koop zonder inkomen ? Kunnen de prijzen wel lager zijn, maar je schiet er niets mee op. Ook dit is weer een marktverwachting , er zit geen beleid achter.

En laat dit nu net al tijden de crux zijn , op vele gebieden is er geen beleid wat het algemeen belang van de samenleving dient. Er wordt gedraaid aan incentive knoppen en men hoopt dat de vrije markt er dan op inspringt. Wat niet gebeurd omdat er aan de verkeerde knoppen wordt gedraaid en de markt het laat afweten op momenten dat je als overheid van oudsher zou blijven sturen op het grotere doel. Dat is al decennia losgelaten. Dus nu een instorting van het systeem gaat geen soelaas bieden zonder dat er doordacht beleid klaarstaat om in het gat te springen en voor de toekomst echt problemen te gaan oplossen.

Maar we hebben geeneens een missionair kabinet momenteel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerdj
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:45:
[...]

Verwacht dat we daar hier weinig van gaan merken. In de VS kan het zijn dat het bedrijf omvalt ja want daar zijn genoeg bedrijven die al 15 maanden geen huur ontvangen van de huurders. Wij hebben hier niet een soort algemene regel gehad dat mensen niet uit huis gezet konden worden bij niet betalen van de huur.
Nou ja eigenlijk is die regel bij ons standaard maar niet so zwart-wit als in de VS.
"The financial fallout would be far reaching. Evergrande reportedly owes money to around 171 domestic banks and 121 other financial firms," the Economist Intelligence Unit's (EIU) Mattie Bekink told the BBC.

Ik weet niet van welke andere financiele instellingen maar ik verwacht dat het niet alleen China en US treft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Het FD oa geeft aan dat de verwachting is dat een faillisement van Evergrande vooral de Chinese markt zal betreffen, omdat er relatief weinig buitenlandse investeerders in zitten.

Maar ja... zou leuk zijn om de berichtgeving over Lehmann Brothers uit 2008 te checken. Waarschijnlijk dacht toen ook iedereen dat het allemaal reuze zou meevallen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
[...]

Ik denk dat economische cycli gezond zijn in the long term. En dat het eeuwig 'uitstellen' van een cyclus door geld bijna gratis te maken voor wie het eigenlijk al heeft, enkel zorgt voor meer ongelijkheid. Soms moeten bedrijven falen om ruimte te maken voor andere bedrijven.

Een crisis is niet fijn (nb ik heb dus 3 weken geleden ons eerste koophuis betrokken, veel dichter 'op de top' kan je niet kopen dan :+) en zal ongetwijfeld veel pijn gaan doen, maar ook dat komt uiteindelijk wel goed.
Laten we hopen op een zachte landing en een kleine correctie.
Verwacht dat we daar hier weinig van gaan merken.
Drie keer raden wie óók een deel van die 300 miljard heeft uitgeleend :P maar eerlijk is eerlijk, ik heb geen idee wat de impact zal worden.
CornermanNL schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:46:
[...]

Leuk die val van Evergrande, stel dat het 2008 all over again wordt. Wie kan dan een hypotheek krijgen ? Als je dan ontslagen bent is je een leencapaciteit van 0 , en sta je net zo achteraan als je nu staat. Heeft geen enkel nut.
Het is niet zo dat iedereen werkloos is dan he; het merendeel van Nederland had uiteindelijk nog gewoon werk. Ja, het geld zal even niet tegen de plinten aan klotsen op kosten van de toekomstige belastingbetaler.

Starters hebben dan zéker nog een paar jaar geduld nodig, maar niemand zal geloof ik ontkennen dat de starter in 2013-2015 het makkelijker had dan de starter van vandaag. Een leraar, politieagent of verpleegkundige komt echt niet zonder werk te zitten en laten we nou net mensen nodig zijn in die sectoren. Hoe beter ze te belonen dan wél een eigen huis kunnen kopen door een vast contract.

Een crash nu biedt op z'n minst uitzicht op betere tijden, een exponentiele groei die inmiddels een bruto jaarsalaris overstijgt, niet.

Als de overheid dan maar heeft geleerd van de vorige crisis dat bouwen wél door moet gaan, reageren de prijzen vanzelf.
En laat dit nu net al tijden de crux zijn , op vele gebieden is er geen beleid wat het algemeen belang van de samenleving dient. Er wordt gedraaid aan incentive knoppen en men hoopt dat de vrije markt er dan op inspringt. Wat niet gebeurd omdat er aan de verkeerde knoppen wordt gedraaid en de markt het laat afweten op momenten dat je als overheid van oudsher zou blijven sturen op het grotere doel. Dat is al decennia losgelaten. Dus nu een instorting van het systeem gaat geen soelaas bieden zonder dat er doordacht beleid klaarstaat om in het gat te springen en voor de toekomst echt problemen te gaan oplossen.

Maar we hebben geeneens een missionair kabinet momenteel...
Eens, maar zelfs met een missionair kabinet zie ik met de huidige verkiezingsuitslag geen enkele serieuze, structurele oplossing voor de huizenmarkt. Dan maar zo, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:04:
[...]

Hogere hypotheeklasten kun je afdekken met een langere rentevaste periode. De algehele prijsstijging van de overige zaken zal vooral betekenen dat er een redelijke kans is dat we weer in een stijgende spiraal van lonen en prijzen terecht kunnen komen. Met als gevolg dat de ontwaarding van je hypotheekschuld in een stroomversnelling terecht komt. Niet verkeerd, als huizenbezitter.
Dat is inderdaad de hoop. Echter, stagflatie bestaat ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

RemcoDelft schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:25:
https://www.nu.nl/economi...ar-woningnood-blijft.html
Even tellen:
2021: naar verwachting 63.000 nieuwe woningen
vergunningverlening zit in de lift en neemt dit jaar met tienduizend woningen toe
duurt het nog tot 2024 voordat er op jaarbasis flink grotere aantallen woningen opgeleverd zullen worden
Voor 2022 zet het instituut in op een groei van de nieuwbouwproductie van 12 procent.
Ook in 2023 kan er naar verwachting een flinke toename gerealiseerd worden.
zal het nog tot 2024 duren voordat er op jaarbasis rond de 80.000 nieuwe woningen gereed zullen komen.
Als de vergunningverlening vanaf 2022 hoger uitvalt, kan dit aantal oplopen tot 85.000 woningen

Dus (schattingen):
2021: 63.000
2022: 70.000
2023: 77.000
2024: 80.000
2025: 85.000
2026: 85.000
2027: 85.000
2028: 85.000
2029: 85.000
2030: 85.000
Dat zijn er 200.000 minder dan de 1 miljoen nieuwe woningen die de politiek wil. Of was dat voor het jaar 2030? In dat geval zijn het er 285.000 te weinig. En dan zijn schattingen meestal veel te optimistisch, en grote kans dat er de komende 8 jaar wel een nieuwe crisis (of 2) aankomt.

En hier de kern van het probleem: Een nog groter aantal wordt volgens het EIB lastig, omdat het aantal geschikte bouwlocaties beperkt is. Ambtenaren staan het niet toe :X
De snelste oplossing is een nieuwe stad uit de grond stampen. Noord-Groningen heeft daarbij de voorkeur.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Verwacht dat we daar hier weinig van gaan merken.
Denk wel dat de prijsdruk van veel bouwmaterialen minder wordt. Sowieso een kwestie van tijd, maar zal wel wat sneller gaan. Geen slecht nieuws voor Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerdj
Richh schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:56:
[...]

Een crisis is niet fijn (nb ik heb dus 3 weken geleden ons eerste koophuis betrokken, veel dichter 'op de top' kan je niet kopen dan :+) en zal ongetwijfeld veel pijn gaan doen, maar ook dat komt uiteindelijk wel goed.
Laten we hopen op een zachte landing en een kleine correctie.
Tja wie zal het zeggen. Ik vind het een vreemde gewaarwording dat je een crisis zou "toejuichen" omdat een groep(starters bijv) daar voordeel van kan hebben.

Als jij/jullie nou opeens je baan verliezen( door een eventuele crisis) en je net gekochte koophuis moet verkopen, sta je dan nog te juichen voor een economische cyclus?
Pagina: 1 ... 313 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.