Requiem19 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:49:
Beetje een tweakers huizenmarkt bubbel, we doen net alsof alle 17 miljoen Nederlanders elke dag bezig zijn met hun strategische financiële planning.
Goh, hoeveel %tjes kan ik winnen als ik mn vermogen zo of zo structureer?
De praktijk is denk ik eerder dat de overgrote meerderheid hier helemaal niet zo bewust mee bezig is en al dit soort afwegingen niet maakt.
Voor die groep met een eigen woning is het juist goed dat ze zonder discipline sparen in hun eigen woning, want dat geeft meer stabiliteit op latere leeftijd.
Ik gun dan ook eerder zoveel mogelijk mensen een eigen woning die ze na 30 jaar afbetaald hebben zodat ze een zorgeloos leven kunnen leiden. Dat zou een mooi en bereikbaar streven moeten kunnen zijn voor iedereen.
Maar nu willen sommige dit bezit gaan herverdelen omdat de toegang sinds 2-3 jaar minder aan het worden is

.
Tsja. toch zal er inderdaad iets van herverdeling moeten plaatsvinden om te voorkomen dat we onze maatschappij in tweeen splitsen (have's and have's not).
Ben zelf duidelijk have maar ik ben wel bereid om bv HRA af te schaffen. Doet mij wat pijn maar als dat tot een structurele verbetering van de positie van Have-Not's zou leiden dan moet dat maar zo zijn.
Blijkbaar geven we, als gemeenschap, 8 miljard uit aan HRA (hier gelezen en niet gecheckt).
Als we nou eens de bovenste 25 % alleen van die HRA niet meer uitgeven (en dan dus alleen die groep wat afnemen die het wel kan leiden, waaronder ik dus) dan is er 2 miljard beschikbaar.
Maar wat doe je daar dan mee om de situatie voor de starters ECHT te verbeteren?
Meer geld beschikbaar stellen voor lenen aan die groep werkt duidelijk niet, heeft de afgelopen tijd aangetoond.
Ik heb de oplossing niet, ook al lees ik hier nu al een aardige tijd mee.
Wat ik er wel uit oppik en waar ik in geloof
1. Huurlasten voor een "normale" woning moeten weer omlaag en huurwoningen moeten in voldoende mate beschikbaar zijn teneinde mensen in de gelegenheid te stellen snel een geschikte woning te kunnen betrekken (dit voor zowel uit huis trekkende jongeren als gescheiden stellen of ouderen die dat willen)
2. Prijzen van woningen moeten omlaag. Het moet mogelijk zijn voor de groep huurders, die daar behoefte aan heeft om op redelijke termijn een koophuis aan te schaffen. Dit heeft, zoals hierboven geschreven, voor ons als maatschappij het voordeel dat mensen bij pensionering een grote kostenpost=huurlasten) kwijt zijn, als ze dat willen.
Probleem is dat het blijkbaar onmogelijk is om de juiste acties te definiëren (laat staan te nemen) om dit voor elkaar te krijgen.
Ik ben best wel een beetje teleurgesteld in de politiek, maar ook in ons als community, dat we er blijkbaar niet in slagen om dit echt grote probleem (naast klimaat) op te lossen.
Je ziet nu al de frustratie van starters ontstaan en voor je het weet zitten we met starters die vrijstaande huizen gaan lopen bekladden van hard werkende have's omdat ze klem zitten.
Geschiedenis heeft geleerd dat mensen die klem zitten op enig moment gewelddadig worden om uiting te geven aan hun onmacht. Is natuurlijk niet goed maar kan maar zo gebeuren en dan hebben we dat ook wel een beetje aan onszelf te verwijten omdat we deze lastige situatie onvoldoende goed oppakken.