"Dus"? Bijzonder onrealistisch voorstel, niet vergelijkbaar, dus zie niet in wat dit met redelijkheid te maken heeft.
Requiem19 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:16:
[...]
Sorry, maar dit is weer zo'n niet doordachte opmerking

.
Je gaat een woning huren omdat je de prijs vooraf weet. Zou je het ook normaal vinden dat de huurprijs die al jaren met een klein percentage omhoog gaat morgen ineens verdrievoudigd wordt? Zeg jij dan ook, 'tjah, als je het niet kan betalen moet je de huurwoning maar uit'.
Haha, maar dat is toch de orde van de dag? Huurprijzen worden regelmatig met grote stappen verhoogd. In een net huurcontract is daar een maximum aan gesteld, dat wel natuurlijk, maar dat is lang niet altijd het geval. Zeker sinds de komst van tijdelijke huurcontracten mag je het soms na aflopen ervan opnieuw huren, maar dan tegen 10% extra huur. Doe je dat niet? Dan moet je er defacto gewoon uit.
Alleen dan is het 'de schuld van de markt' ipv een politieke keuze
Totdat de politiek, na extreem uitstel en zelfs een motie van afkeuring door de eerste kamer, vorig jaar ingreep maakte helemaal niemand zich druk over flinke huurstijgingen. Dat ging in sommige gevallen ook om >1000 euro lasten per jaar voor een huurder betekenen en prima hetzelfde gevolg kunnen hebben. Nobody cares.
Wat betreft deze belasting, die 18k ontstaat alleen als er:
- Er, ondanks invoering van de regel, nog steeds 60k waardestijging van de woning tegenover staat
- Geen vrijstelling tot X bedrag komt op box 3
- Het belastingpercentage gelijk blijft
Het idee is natuurlijk dat #1 beperkt wordt, wat het te betalen bedrag fors omlaag brengt. Verder is zo'n plan natuurlijk ontzettend onrealistisch zonder #2 en #3 te bekijken en lijkt mij 18k een erg onrealistisch bedrag. En als dat zo is: je naait outsiders met 60k, hoe erg is het dan eigenlijk dat je insiders met 18k naait?
Realistischer is dat de te betalen belasting fors lager ligt. En als het toch zo hoog wordt, misschien gaan huizenbezitters dan ook mee de straat op om de woningmarkt te repareren
Op termijn dicht je hier de kloof tussen huizenbezitter en huurder enorm mee.
Of anders gezegd, jij als kersverse huiseigenaar: ben je i) bereid om 18k per jaar te betalen en ii) kun je dat überhaupt betalen?
Mijn woning is dan 60k in waarde gestegen, dus die 18k zal ik dan prima moeten kunnen bij financieren
Tenzij het inkomen drukkend is, dan zal het uiteindelijk vervelend worden. Maargoed, we vinden het eigenlijk met alles heel normaal dat mensen met een hoger inkomen en vermogen, meer kunnen kopen. Bijvoorbeeld een duurdere auto kunnen rijden en een grotere TV aan de muur hangen.
Ik weet niet of ik het zo erg of oneerlijk vind als woningen verdeeld worden op basis van inkomen en vermogen ipv instapmoment, ookal kom ik persoonlijk daar op termijn inderdaad mee in de knel omdat ik vermogen tekort kom tov degenen die al jaren een woning bezitten.