Waar stromen die doorstromers eigenlijk heen?
Juist, naar nieuwbouw of naar de woning van een overleden persoon. Daar kunnen die starters ook direct heen dan?
Of zouden ze dan in 1x iets te moois kunnen kopen?

En is het niet met elk type goed zo dat er piek en dalmomenten zijn? Ik kocht deze lente een nieuwe videokaart en een nieuwe ebike, die waren vorige lente ook stukken goedkoper (die videokaart wil ik niet eens over nadenken).
Mwah, het is vrij uitzonderlijk dat dat nu gebeurt. Meestal volgen dit soort goederen grofweg de inflatie.
Maar dan nog. Videokaarten zijn geen primaire levensbehoeften. Dit gaat dan om een paar honderd euro, dat loopt een starters per week mis als hij geen koopwoning in deze markt kan bemachtigen. Mocht de huizenmarkt niet corrigeren, that is.
Dat door jouw benoemde dalmoment mogen we nu dan toch ook wel een beetje gaan stimuleren, als we toch al accepteren dat het gaat komen?

hoe dat beter te doen, dan de koopwoning an sich wat minder fiscaal aantrekkelijk te maken?
Wint de staatskas en dus heel Nederland er ook nog mee

Als ik dan lees dat eind vorig jaar in een stad als Den Haag meer dan de helft van de koopwoningen aan particuliere beleggers is verkocht, dan denk ik niet dat maatregelen om bestaande huizenbezitters te “straffen” of het doorstromers moeilijker te maken de oplossing zijn.
Straffen is een flauw woord. Het verdelen van de pijn vind ik passender. We moeten met een paar miljoen mensen de belasting betalen wat nodig is om
de vergrijzing BV Nederland te betalen. We vinden het heel normaal dat de sterkste schouders de zwaarste lasten betalen.
Als je 50k met je baan verdient betaal je bijna 20k belasting, vinden we normaal. Als je 50k met je huis in de plus staat, is het afschaffen van een soort subsidie die je toekomt al "straffen". Ik denk dat die balans best anders mag liggen, zeker nu het gat tussen insiders en outsiders alleen maar groeit.
Nogmaals, niet omdat dat dat het zomaar oplost, maar omdat ik het moreel juist zou vinden.
Ik vind ook dat je wat aan beleggers moet doen. Why not both
[
Voor 6% gewijzigd door
Richh op 13-09-2021 23:12
]