Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 304 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.795 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
2fastTG schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:14:
[...]

Heb je het filmpje gekeken? 😬 Duitsland heeft ook een hoger percentage woningbouwgrond. Bovendien, is het echt een fabeltje dat steden volledig volgebouwd zijn. Kijk eens naar het percentage landbouw (met name veeteelt) in het “groene” hart..

Een paar procent woningbouwgrond toevoegen zou al helpen.
Waar haal je de statistiek vandaan dat Duitsland meer % woningbouw grond heeft dan Nederland. Dat is IMHO onmogelijk.

De vraag in het filmpje is wel relevant, wat ga je alloceren voor nieuwe woningbouw. IMHO is dat de grond langs de rand van de grote steden. Alleen daar kan alternatieve transport oplossingen slagen. Dus OV, fiets, deel mobiliteit etc. Nieuwe forenzensteden zorgt alleen maar voor meer files en is dus ongunstig voor alle huidige forenzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2fastTG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:48
Z___Z schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:59:
[...]

Waar haal je de statistiek vandaan dat Duitsland meer % woningbouw grond heeft dan Nederland. Dat is IMHO onmogelijk.

De vraag in het filmpje is wel relevant, wat ga je alloceren voor nieuwe woningbouw. IMHO is dat de grond langs de rand van de grote steden. Alleen daar kan alternatieve transport oplossingen slagen. Dus OV, fiets, deel mobiliteit etc. Nieuwe forenzensteden zorgt alleen maar voor meer files en is dus ongunstig voor alle huidige forenzen.
Excuses. Duitsland zat in 2014 ook op 7%, maar dit is inclusief bedrijven. Recentere statistiek kan ik niet vinden.

Klopt. Bijvoorbeeld tussen Delft en Rotterdam. Of tussen Zoetermeer en Leiden. Ik begrijp echt niet waarom dat soort gebieden bestemd zijn voor de landbouw…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Uit de opkomst van de demonstraties blijkt wel weer, het recht op festivals is belangrijker dan het recht op wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Verwijderd schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:38:
Uit de opkomst van de demonstraties blijkt wel weer, het recht op festivals is belangrijker dan het recht op wonen.
Schijnbaar maar 10 duizend mensen, dat is weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
De slachtoffers van het woonbeleid hebben geen tijd om te protesteren.
NOS: Fanessa van de Mosselaar (40) uit Waddinxveen wil wel naar het protest gaan, maar dat lukt haar niet: ze heeft haar tijd hard nodig voor het pendelen tussen drie slaapplekken, haar werk in de zorg en twee kinderen die bij haar ex-partner wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Een van de studenten die aanwezig zijn in het Westerpark zegt dat het lang duurde voordat ze een kamer had gevonden. "Nu woon ik op dertien vierkante meter en betaal ik 500 euro in de maand."

Ja, en?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:11:
"Een van de studenten die aanwezig zijn in het Westerpark zegt dat het lang duurde voordat ze een kamer had gevonden. "Nu woon ik op dertien vierkante meter en betaal ik 500 euro in de maand."

Ja, en?
De gemiddelde bewoner van een sociale huurwoning betaalt na huurtoeslag minder per maand voor 5-8 keer zoveel ruimte.
Helaas is "eigen volk eerst" al sinds Janmaat racistisch, en rolde de Tweede Kamer dijenkletsend over de vloer toen Wilders het had over "opkomen voor het eigen volk".

[ Voor 16% gewijzigd door RemcoDelft op 12-09-2021 17:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13

Ja, en?
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 21:52
RemcoDelft schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:28:
[...]

De gemiddelde bewoner van een sociale huurwoning betaalt na huurtoeslag minder per maand voor 5-8 keer zoveel ruimte.
Helaas is "eigen volk eerst" al sinds Janmaat racistisch, en rolde de Tweede Kamer dijenkletsend over de vloer toen Wilders het had over "opkomen voor het eigen volk".
Eigen volk wilt een koophuis. Geen sociale huurwoning. Het is dat die sector gigantisch is waardoor men minder keus heeft.

Het is in het buitenland echt een schande als je uitlegt dat je een in een sociale huurwoning zit. Snappen ze daar helemaal niets van. Sociaal wonen is daar vaak niet veel meer dan tuigwoningen of daklozenopvang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
Pfoe, word wel zwaar communistisch met dat ze kraken terug willen.
Blijf van andermans spullen af aub

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
Laapo schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:20:
[...]

Eigen volk wilt een koophuis. Geen sociale huurwoning. Het is dat die sector gigantisch is waardoor men minder keus heeft.

Het is in het buitenland echt een schande als je uitlegt dat je een in een sociale huurwoning zit. Snappen ze daar helemaal niets van. Sociaal wonen is daar vaak niet veel meer dan tuigwoningen of daklozenopvang.
In Italie kom ik bouwvallen tegen vanaf 5000 euro. Voor enkele tienduizenden euro's koop je daar een bewoonbaar huis. Als we in Nederland voldoende aanbod zouden hebben, zouden 60 jaar oude flatjes die nu 2 ton kosten ook voor dergelijke bedragen weggaan, en dan zouden inderdaad veel minder mensen sociale huur nodig hebben.
Het zou een goed begin zijn om iedereen die nu bezig is met "woningen verdelen" per direct om te scholen tot bouwvakker, daar heb je meer aan als land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
RemcoDelft schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:40:
[...]

In Italie kom ik bouwvallen tegen vanaf 5000 euro. Voor enkele tienduizenden euro's koop je daar een bewoonbaar huis. Als we in Nederland voldoende aanbod zouden hebben, zouden 60 jaar oude flatjes die nu 2 ton kosten ook voor dergelijke bedragen weggaan, en dan zouden inderdaad veel minder mensen sociale huur nodig hebben.
Het zou een goed begin zijn om iedereen die nu bezig is met "woningen verdelen" per direct om te scholen tot bouwvakker, daar heb je meer aan als land.
Heb jij in dat soort landen huizen gezien?
Enkelglas, alles verouderd etc.
We willen noujuist klimaat neutralehuizen, kosten 150 k om te bouwen, casco.
Dus wat jij wil gaat niet samen met de klimaat doelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34
RemcoDelft schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:28:
Klopt, dus die student klaagt terecht.
Xenofobie is geen antwoord in "ons" (inwoners van NL) eigen belang aangezien het probleem hem zit in het beleid van ons eigen land inzake woningbeleid, en van onze eigen EU waarin wij als land meebepalen dat er obscene hoeveelheden extra geld gecreerd moesten worden om de economie overeind te houden, mede waardoor huizen nu onbetaalbaar zijn omdat dat geld ergens heen moet.

Dat het woningbeleid faalt, daar is het in dit topic uitgebreid over gegaan. Hele korte samenvatting, maatregelen die gericht zijn op prijzen hoog houden of nog hoger maken, woningcorporaties financieel de nek omdraaien, buitenlandse investeerders expliciet welkom heten in de woningmarkt, daar zelfs actief op jagen (Blok). Geen enkele wil tonen, tot nu toe, daar iets aan te gaan doen.

Daar heeft geen "buitenlander" iets aan kunnen doen hoor. Dat doen we echt zelf, door op de "verkeerde" mensen te stemmen. (En als je serieus denkt dat Wilders of Baudet het woningbeleid gaan oplossen, dan kan ik je nog wel wat dijenkletsers verkopen.)

Sterker nog, degenen die dit beleid instellen en voortzetten vinden het schitterend als je een of andere groep als zondebok kiest, zolang zij het maar niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i_r_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 13:30

i_r_

Originele G

Ja, en?
Precies dat heb ik als young professional in een buitenwijk van de big city ook mogen lappen.

Niets bijzonders aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 23:54
Mark31 schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:38:
Pfoe, word wel zwaar communistisch met dat ze kraken terug willen.
Blijf van andermans spullen af aub
Eens hiermee overigens :)

Volgens mij ook een belangrijke oorzaak van het probleem, het protest wordt door talloze partijen naar zichzelf toegetrokken met eigen oplossingen. De een wat activistischer dan de ander...

Zonde :(

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:24
[...]

Zo ver hoef je het niet te zoeken. In de provincie Limburg is de bevolking gegroeid van 1,104 miljoen (1990) naar 1,116 miljoen (2019). Ongeveer 400 mensen per jaar dus, en 12000 in de afgelopen 30 jaar.

Het aantal woningen in 1990 is niet meer te achterhalen, maar alleen al tussen 2012 en 2020 is het aantal woningen met 23000 gestegen.Het aantal woningen is tussen 1990 en 2020 gestegen van 428000 naar 531000. Voor elke nieuwe inwoner zijn er meer dan 8 woningen bij gekomen.

De groei van het aantal woningen overtreft toch ruimschoots de groei van het aantal inwoners. Limburg is ook nog eens een vrij kleine provincie: een uurtje met de auto in de lengte, een kwartiertje op de fiets in de breedte.

Desalniettemin zijn er krimpgebieden, groeigebieden. De vierkantemeterprijs in Maastricht is bijna het dubbele van die in Heerlen (20km afstand) De prijs per vierkante meter ligt ook niet vér onder het Nederlandse gemiddelde, wat je zou verwachten als de krapte op de huizenmarkt puur veroorzaakt werd door de te snel groeiende bevolking in de rest van Nederland.

[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 13-09-2021 00:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 21:52
https://www.parool.nl/ps/...mse-woningmarkt~b88ef6b1/

Vond dit best interessant. Voor mij ook een nieuwe term geleerd, de 'sociale daler'. Kan me voorstellen dat dat tot een bepaalde wanhoop en daarmee gepaard gigantische overbiedingen kan leiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Laapo schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:13:

Vond dit best interessant. Voor mij ook een nieuwe term geleerd, de 'sociale daler'. Kan me voorstellen dat dat tot een bepaalde wanhoop en daarmee gepaard gigantische overbiedingen kan leiden...
Probleem van Amsterdam is dat Amsterdam binnen de ring niet e het groeit qua aantal woningen, maar het aantal mensen die daar wil wonen wel hard groeit. Dan vallen alle normale mensen dus buiten de boot. Daar helpt het volbouwen van de weilanden rond Amsterdam niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Op je 29e al verwachten een huis te kunnen kopen. Als freelance filosofe. Ik denk dat het verwachtingspatroon wel héél erg scheef zat bij de auteur.

De boomer-ouders helpen ook niet altijd mee. Ik zat eens achter een stel in de trein.
Zou jij er willen wonen?

Nee, voor geen goud. Maar ik heb er maar niets van gezegd.

Een jaren '80-huis in Rotterdam. En ze deden alsof het een paleis was.

De buurt zou heel goed zijn.

Nou, dan was daar niets van te zien.

Als zíj er maar blij mee zijn.
Enz. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-09 08:34
Laapo schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:20:
[...]

Behalve in Wenen, Zweden of Singapore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
Was 15.000 man zeiden ze op het journaal. Met 10.000 verwacht gewoon best aardige opkomst. En het is er een van de lange adem. Voelt goed om een keer wat te laten horen buiten een muf internetforum. Komt allen, de volgende keer. Vooral meer rechtsere mensen en laagopgeleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

De bekende casa a 1 euro. Vaak te vinden in Sicilië, de laars van Italië. Maar die symbolische euro is het begin. Eerst een borg van €5000, daarna de plicht om het huis binnen twee/drie jaar te hebben gerenoveerd. En vaak zijn de basics niet bepaald bij tijds. Riolering, electriciteit, ramen/kozijnen kun je volledig aanpakken en vernieuwen.

Ik heb er ook aan gedacht toen ik erover hoorde. Want ze worden aangeboden door burgemeesters uit kleine dorpjes vanwege de vergrijzing en leegloop. En hoewel thuiswerken door corona prima samen gaat met ergens anders wonen dan waar je werkt: met het nieuwste overleg komt het thuiswerkadvies over twee weken te vervallen.

Kortom niet echt realistisch. Maargoed hoe realistisch zijn huizenprijzen die in het gaswinningsgebied in provincie Groningen ook vrolijk meestijgen? Een gebied waar je juist rekening kunt/moet houden met bodemdaling, aardbevingen. In verhouding is provincie Groningen goedkoop te noemen. Maar als je dan sowieso op 2u reistijd zit naar kantoor: fijn is anders. Zelfs al is het met hybride werken voor twee dagen in de week.

In Nederland is 100k al goedkoop te noemen. Maar dan kun je kiezen uit Zeeland, Zuid-Limburg, Noord/Oost-Groningen of Friesland. Overigens zou ik best op iets als een oude woonboot willen wonen in Groningen stad. https://www.funda.nl/koop...837839-noorderhaven-1055/ het is dat de banken je niet willen helpen met een financiering. > dat blijft voor mij als starter sowieso het probleem. Genoeg woningen op Funda, genoeg <200k waar ik mijzelf prima zie wonen. Maar de banken zijn door de 2008 crisis en vanuit de overheid minder bereid tot financiering.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

8 september 2020: Rabobank: huizenprijzen gaan volgend jaar dalen

15 maart 2021: Rabobank verwacht dat huizen dit jaar 8 procent duurder worden dan in 2020. Voor 2022 voorzien we een lagere huizenprijsstijging van gemiddeld 4 procent.

13 september 2021 : De prijzen van koophuizen stijgen dit jaar met gemiddeld 14,4 procent, stelt Rabobank maandag. Volgend jaar komt daar volgens de bank naar verwachting nog eens 11,5 procent bij.

Voorspellen blijft moeilijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2021 08:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-09 15:44
Ja, daarom vind ik die percentages altijd wat nietszeggend, maar vind ik het veel interessanter wat de achterliggende gedachtes, aannames en 'voorspellingen' zijn die tot zo'n percentage leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerdj
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-11-2024

Jammer dat ze dan toch weer de "white privilege" bs er in moeten verwerken. Voor de rest wel een aardig stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:44:
8 september 2020: Rabobank: huizenprijzen gaan volgend jaar dalen

15 maart 2021: Rabobank verwacht dat huizen dit jaar 8 procent duurder worden dan in 2020. Voor 2022 voorzien we een lagere huizenprijsstijging van gemiddeld 4 procent.

13 september 2021 : De prijzen van koophuizen stijgen dit jaar met gemiddeld 14,4 procent, stelt Rabobank maandag. Volgend jaar komt daar volgens de bank naar verwachting nog eens 11,5 procent bij.

Voorspellen blijft moeilijk.
Goed dat de Rabobank in ieder geval grote stappen maakt met het aantal significante cijfers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Ik vind de term 'verwachtingscrisis' eigenlijk veel leuker. En eigenlijk ook een beetje wat de lading dekt. Wat ze ook over haar zusje zegt: "Dat bleek niet hun ervaring: binnen hun prijscategorie was het evengoed verdringen, overbieden en teleurstellingen incasseren."

Beiden zijn ze op zoek naar een woning, elk met een heel verschillend budget, en beiden kunnen ze niet iets vinden dat aan hun verwachting voldoet van wat ze binnen hun prijscategorie zouden 'moeten' kunnen krijgen. Wat volgens mij ook aangeeft dat vooral de verwachtingen die ze hebben van wat zijn als 'verwende' meiden zouden moeten kunnen krijgen niet juist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

Waarom gaan dit soort artikelen altijd over Amsterdam? Daar gelden nou eenmaal andere natuurwetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03:29
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:04:
[...]

Ik vind de term 'verwachtingscrisis' eigenlijk veel leuker. En eigenlijk ook een beetje wat de lading dekt. Wat ze ook over haar zusje zegt: "Dat bleek niet hun ervaring: binnen hun prijscategorie was het evengoed verdringen, overbieden en teleurstellingen incasseren."

Beiden zijn ze op zoek naar een woning, elk met een heel verschillend budget, en beiden kunnen ze niet iets vinden dat aan hun verwachting voldoet van wat ze binnen hun prijscategorie zouden 'moeten' kunnen krijgen. Wat volgens mij ook aangeeft dat vooral de verwachtingen die ze hebben van wat zijn als 'verwende' meiden zouden moeten kunnen krijgen niet juist is.
Yup, heb in al vaker geroepen hier. Mensen dealen niet met de realiteit zoals die nu is en zeuren liever over hoe het vroeger was etc.

Dat mensen nog steeds bezichtigingen afzeggen, zegt alleen maar dat er nog meer ruimte zit. Nog steeds zijn mensen niet wanhopig genoeg.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09

Waar het volledig in mis gaat is dit:
Toen mijn zusje en haar vriend – allebei advocaat – op zoek gingen naar een huis, verwachtte ik dat ze linea recta door een makelaar hun droomhuis in begeleid zouden worden, waar de ballonnen en de taart al zouden klaarstaan. Nog even tekenen bij het kruisje en hier zijn de sleutels. Dat bleek niet hun ervaring: binnen hun prijscategorie was het evengoed verdringen, overbieden en teleurstellingen incasseren. Inmiddels hadden ze besloten nog maar even in hun huurhuis te blijven zitten.
'Binnen hun prijscategorie'.

Hoe weet je wat 'je prijscategorie is'? Als jij samen 600k kunt lenen, is je prijscategorie dan 'woningen tot 600k'?

Waarschijnlijk is dat wel de verwachting. Maar de realiteit is dat je prijscategorie (in Amsterdam) woningen zijn tot 500k. Maar dat is niet je mindset zodra je bij de hypotheekadviseur hoort dat je 600k kunt lenen.

Die mismatch zorgt voor veel frustratie.

Een ander mooi voorbeeld is dit filmpje van Jeroen, 22 jaar oud:
https://nos.nl/video/2397...-er-is-geen-zak-te-vinden

Jeroen woont bij z'n vader en wil graag samen wonen met z'n vriendin die hij al 3 jaar heeft. Jeroen vindt echter geen geschikte woning in de buurt van Rotterdam. Hij had in Rotterdam zuid wel een appartementje gezien voor een huurprijs van 1000-1100, maar 'voor dat bedrag wil je er natuurlijk wel gouden kranen' bij aldus Jeroen _/-\o_ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
TMC schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:12:
[...]
Waarom gaan dit soort artikelen altijd over Amsterdam? Daar gelden nou eenmaal andere natuurwetten.
Alle kranten zitten in Amsterdam (de gemeente Amsterdam is zelfs met geld over de brug gekomen om NRC Handelsblad uit Rotterdam weg te lokken). Plaatselijke kranten hebben vaak geen onafhankelijke redactie meer. En dus zitten bijna alle journalisten in Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Omdat je daar de meest zielige verhalen kunt optekenen natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De verwachtingen zijn natuurlijk onrealistisch in de huidige markt, maar ik vind het niet raar dat mensen die verwachting hebben, of een situatie wensen waar de verwachtingen realistisch zijn.

Je hebt koppels die beide een master op zak hebben en fulltime werken die zich nu geen appartement kunnen veroorloven. Appartementen die in de jaren 50 en 60 opgestampt zijn voor een alleenverdienende fabrieksarbeider die daar prima een gezin in groot kon brengen. Die paar bevooroordeelde die in die tijd universitair geschoold waren konden veel royaler wonen.

Tijden veranderen, en dat zullen we deels moeten accepteren. Vind het artikel in die zin heel goed door de term sociale daler te introduceren. Dat is in feite gaande en dat is confronterend. Zeker voor de generatie die te horen kreeg dat met hard studeren de wereld aan hun voeten zou liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:25:
Je hebt koppels die beide een master op zak hebben en fulltime werken die zich nu geen appartement kunnen veroorloven.
Ehm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Requiem19 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:21:

Jeroen woont bij z'n vader en wil graag samen wonen met z'n vriendin die hij al 3 jaar heeft. Jeroen vindt echter geen geschikte woning in de buurt van Rotterdam. Hij had in Rotterdam zuid wel een appartementje gezien voor een huurprijs van 1000-1100, maar 'voor dat bedrag wil je er natuurlijk wel gouden kranen' bij aldus Jeroen _/-\o_ 8)7
Waar vind je dit een mooi voorbeeld van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Requiem19 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:21:
[...]

1100 euro per maand is best wat geld als je 1500 netto pm thuisbrengt, en een inkomenseis van 2000 euro bruto is al snel onoverkomelijk. Tot zover logisch. De kans dat z'n vriendin nog aan het leren is is ook niet klein. Ik triggerde meer op "Vroeger ging je op mijn leeftijd trouwen en samenwonen". Dat is dan wel een heel specifiek soort "vroeger" geweest, want wachtlijsten voor de sociale woningbouw zijn eigenlijk nooit weggeweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb vooral medelijden met mensen die nu een woning willen kopen of huren en geconfronteerd worden met extreme prijzen. Als ik bekijk waar ik 5 jaar geleden mijn woning van 110 m2 met tuin voor kocht en wat je daar nu voor kan kopen is dat best treurig. Zelf na inflatiecorrectie blijft er niet meer over dan een niet al te groot appartement in niet de beste wijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

Afas schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:31:
Ik heb vooral medelijden met mensen die nu een woning willen kopen of huren en geconfronteerd worden met extreme prijzen. Als ik bekijk waar ik 5 jaar geleden mijn woning van 110 m2 met tuin voor kocht en wat je daar nu voor kan kopen is dat best treurig. Zelf na inflatiecorrectie blijft er niet meer over dan een niet al te groot appartement in niet de beste wijken.
Klopt. Voor een crappy jaren '60 flatje in Rotterdam-Zuid betaal je nu al gauw 1200 euro. Nog niet zo lang geleden was dit misschien de helft. Uiteindelijk komt het erop neer dat jongeren in kleine appartementjes in slechte wijken vertoeven teneinde de pensioenen en het vermogen van oudere mensen te spekken. Best kwalijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Goed argument. Had al verwacht dat mensen daar over gingen vallen.

Ja, met tijdelijke contracten, studieschulden, of het nabij hun werk willen zijn, zijn er tweeverdieners die geen appartement "kunnen" kopen. Of die factoren ongewenst zijn en hun verwachtingen terecht laat ik in het midden, ik weet toch al hoe jij daar in staat.

Het punt van het artikel is dat hun ouders, of de vorige generatie in het algemeen hier in veel mindere mate last van had, daarom de "sociale dalers". Of dat ongewenst of onterecht is zal aan je politieke standpunten liggen. Is het nodig dat die mensen dat appartement in Amsterdam moeten kunnen veroorloven? Geen idee, maar je kan beargumenteren dat dat voor hun ouders ook niet nodig was en die hadden het "geluk" wel. Dat is een observatie die het artikel aansnijdt, niets meer en niks minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
eamelink schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:28:
[...]

Waar vind je dit een mooi voorbeeld van?
Van iemand met verkeerde verwachtingen.

In zijn beleving is 1000 euro een appartement met gouden kranen, terwijl 1000 euro de gemiddelde huurprijs is in Nederland ongeveer.

Als je een relatie hebt, wilt samen wonen en beiden enigszins gemiddeld verdient is 1000 euro nog steeds veel geld natuurlijk, maar het is geen bizar bedrag.

Het minimum netto loon is vanaf 1 juli 2021 EUR 1,700. Dit komt netto uit op 1,591. Als je beiden werkt heb je dus netto EUR 3,200.

Dan zou een appartement van EUR 1,000 uitkomen op 31% woonlasten van het netto inkomen - dat is volgens mij zelfs nog binnen de nibud standaard (en dan hebben we het over het minimum inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
CVTTPD2DQ schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:31:
[...]

1100 euro per maand is best wat geld als je 1500 netto pm thuisbrengt, en een inkomenseis van 2000 euro bruto is al snel onoverkomelijk. Tot zover logisch. De kans dat z'n vriendin nog aan het leren is is ook niet klein. Ik triggerde meer op "Vroeger ging je op mijn leeftijd trouwen en samenwonen". Dat is dan wel een heel specifiek soort "vroeger" geweest, want wachtlijsten voor de sociale woningbouw zijn eigenlijk nooit weggeweest.
Ik ging in 2003 studeren en toen was de wachtlijst al 7-10 jaar in de grote steden inderdaad...

Soms doen mensen net alsof het een probleem is dat vandaag ontstaan is, maar dat is natuurlijk niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 14:11
@Requiem19 Voorbeeld https://www.xior.nl/nl/kamer/538/zernike-tower € 575-1100 *excl. extra kosten 20-50 m²

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Cobalt schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:38:
@Requiem19 Voorbeeld https://www.xior.nl/nl/kamer/538/zernike-tower € 575-1100 *excl. extra kosten 20-50 m²
Waar zijn de gouden kranen? :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Daar kun je van je leven geen gezin in grootbrengen. Dat is een studio. En maar gek vinden dat men zo veel later of helemaal niet aan kinderen begint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:43:
Daar kun je van je leven geen gezin in grootbrengen. Dat is een studio. En maar gek vinden dat men zo veel later of helemaal niet aan kinderen begint.
Ik zou er verdomd blij mee zijn geweest op m'n 22e.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• joerdj
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGjg0lelbJpuO4Fz82mssyl-i_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TBespAalUersnGxSjB4b2fRz.jpg?f=user_large

Nou van het protest hoef je ook niet veel te verwachten met dit soort borden....( nog los van dat reqirements geen woord is)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Requiem19 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:36:
[...]

In zijn beleving is 1000 euro een appartement met gouden kranen, terwijl 1000 euro de gemiddelde huurprijs is in Nederland ongeveer.

Als je een relatie hebt, wilt samen wonen en beiden enigszins gemiddeld verdient is 1000 euro nog steeds veel geld natuurlijk, maar het is geen bizar bedrag.

Het minimum netto loon is vanaf 1 juli 2021 EUR 1,700. Dit komt netto uit op 1,591. Als je beiden werkt heb je dus netto EUR 3,200.

Dan zou een appartement van EUR 1,000 uitkomen op 31% woonlasten van het netto inkomen - dat is volgens mij zelfs nog binnen de nibud standaard (en dan hebben we het over het minimum inkomen.
Oh, als het ZELFS nog binnen de Nibud standaard is dat blijkbaar een jong stelletje allebei 40 uur per week moet werken om in een goedkoop simpel hokkie te kunnen wonen in de stad waar ze vandaan komen, dan is er inderdaad helemaal niks te klagen...

Los van de onwaarschijnlijkheid dat je uberhaupt aan de inkomenseisen voldoet voor een appartement van 1100 euro met 3400 euro bruto gezamelijk inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03:29
eamelink schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:01:
[...]

Oh, als het ZELFS nog binnen de Nibud standaard is dat blijkbaar een jong stelletje allebei 40 uur per week moet werken om in een goedkoop simpel hokkie te kunnen wonen in de stad waar ze vandaan komen, dan is er inderdaad helemaal niks te klagen...

Los van de onwaarschijnlijkheid dat je uberhaupt aan de inkomenseisen voldoet voor een appartement van 1100 euro met 3400 euro bruto gezamelijk inkomen
Vaak is 2x al voldoende en kan je 1x extra borg betalen IPV 3x inkomen, doen ze bijna altijd aan maar staat nergens.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zou graag willen dat mensen die minimumloon verdienen ook ergens normaal en betaalbaar kunnen wonen, en niet bij hun ouders hoeven te blijven wonen. En niet dat ze 'enigszins gemiddeld' moeten verdienen, of dat twee partners allebei 40 uur per week moeten werken. Maar dat ze ook gewoon weinig mogen verdienen, en dat er dan ook een plekje voor ze is. Laten we er nou eens voor zorgen dat ook de echte onderkant van de maatschappij het goed heeft in plaats van alles rechtlullen met gemiddeldes, hoge eisen aan mensen en woningen in niemandsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
eamelink schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:01:
[...]

Als eerste woning op je 22e heb je dan inderdaad echt bar weinig te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
eamelink schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:06:
Ik zou graag willen dat mensen die minimumloon verdienen ook ergens normaal en betaalbaar kunnen wonen, en niet bij hun ouders hoeven te blijven wonen. En niet dat ze 'enigszins gemiddeld' moeten verdienen, of dat twee partners allebei 40 uur per week moeten werken. Maar dat ze ook gewoon weinig mogen verdienen, en dat er dan ook een plekje voor ze is. Laten we er nou eens voor zorgen dat ook de echte onderkant van de maatschappij het goed heeft in plaats van alles rechtlullen met gemiddeldes, hoge eisen aan mensen en woningen in niemandsland.
Voor die doelgroep is natuurlijk de sociale woningbouw bedacht, maar die zit ook hopelijk vast door gebrek aan doorstroming door scheefwonen (want geen alternatief) en te weinig bouw door corporaties.

Helemaal met je eens overigens dat er voor iedere groep een fatsoenlijke woning moet zijn binnen een redelijke termijn en tegen voor die doelgroep betaalbare lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerdj
eamelink schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:06:
Daar zou in principe de sociale huur voor moeten zorgen. Je kan beargumenten dat er teveel sociale huur is ( ofwel een te grote range van inkomens die er aanspraak op kunnen maken) zodat er lange wachtrijen onstaan omdat het voor de middeninkomens(die niet kunnen kopen) ook een goedkope manier van wonen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:12:
[...]

Als eerste woning op je 22e heb je dan inderdaad echt bar weinig te klagen.
Voor veel mensen is dit nog de situatie op hun 30ste. Dat is een beetje het probleem. Of je gaat ruim boven de NIBUD norm zitten voor een klein appartement. Die studios zitten echt niet vol met 22 jarige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:14:
[...]

Voor veel mensen is dit nog de situatie op hun 30ste. Dat is een beetje het probleem. Of je gaat ruim boven de NIBUD norm zitten voor een klein appartement. Die studios zitten echt niet vol met 22 jarige.
Dat lost aan de ene kant 1 probleem op: op je 30e verdien je zéér waarschijnlijk een stuk meer en is het veel betaalbaarder dan het was op je 22e.

Aan de andere kant is dat natuurlijk wel een probleem, er moet wel een mogelijk zijn om op een gegeven moment door te stromen naar een woning die beter bij je levensfase past. Maar op hun 30e is de kans natuurlijk wel weer groot dat ze lang genoeg op de wachtlijst voor sociale huur hebben gestaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:22:
[...]

Dat lost aan de ene kant 1 probleem op: op je 30e verdien je zéér waarschijnlijk een stuk meer en is het veel betaalbaarder dan het was op je 22e.

Aan de andere kant is dat natuurlijk wel een probleem, er moet wel een mogelijk zijn om op een gegeven moment door te stromen naar een woning die beter bij je levensfase past. Maar op hun 30e is de kans natuurlijk wel weer groot dat ze lang genoeg op de wachtlijst voor sociale huur hebben gestaan toch?
Nou nee, met 12 jaar heb je nog niet genoeg in grote steden. En dan had je op je 18de al het inzicht in welke stad je wou gaan wonen en je ook daadwerkelijk in te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Requiem19 schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:22:
[...]
Op z'n 30e is-ie misschien wel gescheiden, mag-ie van z'n salaris als postbezorger (2000 netto maximale schaal) alimentatie betalen, en op zoek naar een appartementje waar hij snel in kan. (Misschien is die jongen uit de rapportage wel vroegtijdig afgestudeerd econometrist, maar er zijn een hoop mensen die jong trouwen, weinig verdienpotentiëel hebben, en waarschijnlijk continu weinig woonzekerheid zullen hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:36:
[...]

Nou nee, met 12 jaar heb je nog niet genoeg in grote steden. En dan had je op je 18de al het inzicht in welke stad je wou gaan wonen en je ook daadwerkelijk in te schrijven.
Is dat zo?

Ik zit niet zo goed in het sociale huur gedeelte, maar als ik even google is dit de eerste hit:

https://www.rijnmond.nl/n...aar-op-sociale-huurwoning

Maar 2 jaar wachttijd in Rotterdam:
Een verrassende uitkomst mag je het gerust wel noemen. Van bijna alle inwoners van Nederlandse steden, moeten Rotterdammers gemiddeld 'maar' ruim twee jaar op een sociale huurwoning wachten. In het noorden en midden van het land is dat wel anders.
Gemiddelde is 7 jaar:
In minstens negentig gemeenten moet een woningzoekende gemiddeld meer dan zeven jaar ingeschreven staan, wil iemand kans maken op een sociale huurwoning. Dat blijkt uit een onderzoek van de NOS naar de gemiddelde inschrijfduur en zoektijd per gemeente. Voor dit onderzoek zijn in 2020 alle woningcorporaties in Nederland benaderd.
Utrecht is 11 jaar:
In een aantal gemeenten in Noord-Holland bedraagt de inschrijftijd zelfs langer dan zeventien jaar. In Utrecht staat het er niet veel beter voor: daar wacht je gemiddeld elf jaar op een huis.
Maar granted, ook een aantal gemeenten in NH 17 jaar ( :X)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:45:
[...]

Is dat zo?

Ik zit niet zo goed in het sociale huur gedeelte, maar als ik even google is dit de eerste hit:

https://www.rijnmond.nl/n...aar-op-sociale-huurwoning

Maar 2 jaar wachttijd in Rotterdam:

[...]

Gemiddelde is 7 jaar:

[...]

Utrecht is 11 jaar:

[...]

Maar granted, ook een aantal gemeenten in NH 17 jaar ( :X)
7 jaar gemiddeld is dus inclusief krimpregios. Maar Rotterdam doet iets goed, al is het ondertussen ook alweer wat gestegen daar. Rotterdam heeft relatief veel sociale huur en dat is iets wat andere gemeenten misschien ook eens moeten gaan nastreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Ik vind het in dit geval wel leuk dat ze juist schrijft vanuit het bewuste besef dat ze een verwend en geprivilegeerd grachtengordeldier is. En dan 'nog steeds' niet iets 'kan' vinden. Mede omdat ze zich realiseert dat zij helemaal niet zo bijzonder is, omdat tegenwoordig juist het gros van de mensen dat daar komt kijken uit zo'n geprivilegeerde situatie komt. Met ouders die flink bijspringen, meer dan 40% van de totale bevolking 'hoog opgeleid' (en tussen 25-35 heeft inmiddels 55% minstens een bachelor) etc. Even met de voeten op de grond gezet, dat de verwachting dat zij tot de crème de la crème van de woningzoekers zou behoren niet bepaald de realiteit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2fastTG
  • Laatst online: 21:48
Requiem19 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:36:
[...]

Gouden kranen is natuurlijk een beetje overdreven. Maar, je vergeet dat veel huurders een inkomenseis stellen. 4x de huurprijs (of 3,5x de huurprijs) is geen uitzondering. Het inkomen van een eventuele partner telt soms ook nog eens voor 50% mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
2fastTG schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:20:
[...]

Gouden kranen is natuurlijk een beetje overdreven. Maar, je vergeet dat veel huurders een inkomenseis stellen. 4x de huurprijs (of 3,5x de huurprijs) is geen uitzondering. Het inkomen van een eventuele partner telt soms ook nog eens voor 50% mee...
Daar ging het niet om, het ging om de verwachtingen van degene in dat filmpje.

Daar lijkt soms een mismatch tussen te zitten. Net als de dame van het Parool artikel die dus geluk heeft met een jubelton, maar niets kan vinden. Wat ze eigenlijk bedoelt volgens mij: ik kan geen woning vinden die ik graag zou willen hebben en waarvan ik denk dat ik ervoor in aanmerking kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Z___Z schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:47:
[...]

Denk dat historie al wel bewezen heeft dat bedrijven niet gaan verhuizen naar minder aantrekkelijke plekken. Nu is Zuidplas qua locatie vergelijkbaar met Zoetermeer, dus prima te bereiken vanuit Rotterdam/Den Haag, maar om er bedrijven heen te trekken moet je ze flinke verhuis subsidies gaan geven ben ik bang. Daarnaast krijg je te maken met OR en belangen van bestaande werknemers.
Bedrijven vestigen zich waar hun leveranciers, klanten en werknemers zijn. Het is economisch voor bedrijven aantrekkelijk om te vestigen waar deze drie factoren bij elkaar komen. Dat is nu eenmaal in de grote steden. Overal in de wereld zijn het de grote steden waar het grote geld wordt verdient. Ik denk dat COVID deze trend niet gaat terugdraaien.
Leuke theorie maar gaat niet altijd op. Er zijn genoeg bedrijven die vestigingen buiten de randstad sluiten omdat het geld oplevert. Of hun vestiging naar de randstad verhuizen terwijl al het personeel daardoor ineens elke dag 1 uur in de file staat.
En je hoeft bedrijven ook geen subsidie te geven, gewoon een km heffing invoeren voor bedrijven. Voor al het personeel dat meer dan (x)km weg woont elke dag dat ze op kantoor moeten werken gewoon Y euro per km als belasting voor het bedrijf. Stimuleer je thuiswerken en bedrijven zullen ook gemotiveerd raken om die vestiging waar veel mensen in de buurt wonen misschien toch maar niet te sluiten.
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:36:
[...]
Tja had je maar niet in nederland geboren moeten worden, want er zijn genoeg mensen die snel in aanmerking komen voor een huis in de grote steden. Dus dat beleid is gewoon krom en zou op de schop moeten.

[ Voor 14% gewijzigd door Shadowhawk00 op 13-09-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
2fastTG schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:20:
[...]
Inkomenswens. Want hoe hard ze het ook stellen in de posting van de woning, als je ze belt en een gezonde financiële administratie kan overhandigen kan je ook met minder af. Dat is hoe wij onze vorige huurwoning ook konden betrekken. We konden aantonen dat we in de 7 jaar ervoor nog nooit problemen hadden met de huur betalen en dat de nieuwe woning "maar" 250E meer kostte dan die daarvoor. Voor de eis hadden ze 4.5x met tweede inkomen 50%, maar namen ze genoegen met 2.5x en 100%. Uiteindelijk is het gewoon een risico/baten afweging voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Caelorum schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:35:
[...]

Inkomenswens. Want hoe hard ze het ook stellen in de posting van de woning, als je ze belt en een gezonde financiële administratie kan overhandigen kan je ook met minder af. Dat is hoe wij onze vorige huurwoning ook konden betrekken. We konden aantonen dat we in de 7 jaar ervoor nog nooit problemen hadden met de huur betalen en dat de nieuwe woning "maar" 250E meer kostte dan die daarvoor. Voor de eis hadden ze 4.5x met tweede inkomen 50%, maar namen ze genoegen met 2.5x en 100%. Uiteindelijk is het gewoon een risico/baten afweging voor ze.
En een vraag/aanbod afweging :) . Als ze voor jou 10 anderen kunnen krijgen zal het iets anders liggen dan als jij uit 10 andere huizen zou kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Caelorum schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:35:
[...]

Dat gaan ze misschien doen als er geen andere huurder is, maar als je 10 huurders hebt dan ga je gewoon zo veilig mogelijk zitten. Die inkomenseis is gewoon om te zorgen dat er geen mensen inkomen die het niet kunnen betalen en je als verhuurder ineens 6 maanden huuropbrengst kwijt bent. Ja voordat je ze er via de rechter uit hebt ben je wel even bezig hoor.
Overigens is die inkomenseis een controleerbare eis, er zal echt nog wel wat meer bij komen dan alleen die check. En onofficieel zullen ze ook wel etnisch profileren maar goed dat bewijst toch niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:37:
[...]
En een vraag/aanbod afweging :) . Als ze voor jou 10 anderen kunnen krijgen zal het iets anders liggen dan als jij uit 10 andere huizen zou kunnen kiezen.
Uiteraard, maar die woning was toen ook al in trek en het was echt niet moeilijk voor ze om een ander te vinden om erin te gaan zitten. Wij waren simpelweg de eerste en kwamen met een goed verhaal.
Het is niet dat ze het altijd goed doen, maar ik heb mogen ervaren dat ze altijd hard roepen dat er een inkomenseis is, maar dat die nooit zo hard is als ze stellen. Ze willen gewoon niet teveel risico lopen vanwege het verhaal hierboven. Als je dat vermeende risico dan voor ze weg kan halen is het ineens wel mogelijk.
Alleen schrikt zo'n inkomens"eis" wel veel mensen af die daardoor "gedwongen" naar iets anders gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Caelorum schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:43:
[...]

Uiteraard, maar die woning was toen ook al in trek en het was echt niet moeilijk voor ze om een ander te vinden om erin te gaan zitten. Wij waren simpelweg de eerste en kwamen met een goed verhaal.
Het is niet dat ze het altijd goed doen, maar ik heb mogen ervaren dat ze altijd hard roepen dat er een inkomenseis is, maar dat die nooit zo hard is als ze stellen. Ze willen gewoon niet teveel risico lopen vanwege het verhaal hierboven. Als je dat vermeende risico dan voor ze weg kan halen is het ineens wel mogelijk.
Alleen schrikt zo'n inkomens"eis" wel veel mensen af die daardoor "gedwongen" naar iets anders gaan zoeken.
Klopt, maar je komt dan als verhuurder natuurlijk ook een beetje op een hellend vlak. Of je kunt die schijn tegen je krijgen. Zo'n 'goed verhaal' valt namelijk vaak wel iets beter als het door een hoog opgeleide blanke hetero wordt verteld...

(Uiteraard is dit ook een generalisering.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Caelorum schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:43:
[...]
Overigens snap ik dat je, als 22-jarige die kwa inkomen eigenlijk voor de sociale woningbouw in aanmerking komt, je behoorlijk ontmoedigd wordt door dat soort taal. En je hebt natuurlijk geen 'huurhistorie' waarmee je kunt onderbouwen dat je die extra lasten wel kunt dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:28:
[...]

Klopt, maar je komt dan als verhuurder natuurlijk ook een beetje op een hellend vlak. Of je kunt die schijn tegen je krijgen. Zo'n 'goed verhaal' valt namelijk vaak wel iets beter als het door een hoog opgeleide blanke hetero wordt verteld...

(Uiteraard is dit ook een generalisering.)
Het zijn waarschijnlijk niet de grote partijen die verhuren die afwijken van hun regels maar eerder mensen die 1 of 2 huizen verhuren. Grote partijen hebben gewoon regels en die volgen ze, die medewerker gaat echt geen risico lopen met zijn baan of carriere om een onbekende te helpen. En als ze in opdracht verhuren wil het bedrijf ook geen gezeur hebben.

En als je maar 1 of 2 huizen/appartementen verhuurd dan heb je de schijn niet snel tegen aangezien je gewoon een beter gevoel had bij de mensen die je het gunde. Bewijs maar eens dat het niet zo was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Shadowhawk00 schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:35:
[...]
Het zijn waarschijnlijk niet de grote partijen die verhuren die afwijken van hun regels maar eerder mensen die 1 of 2 huizen verhuren. Grote partijen hebben gewoon regels en die volgen ze, die medewerker gaat echt geen risico lopen met zijn baan of carriere om een onbekende te helpen. En als ze in opdracht verhuren wil het bedrijf ook geen gezeur hebben.[...]
In dit geval REBO vastgoedmanagement in opdracht van Syntrus Achmea. Ik denk dat je met moeite nog wel grotere partijen kan vinden.
Maar we wijken af van het onderwerp van dit topic. Wilde alleen aangeven dat het nooit zo hard is als ze stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Caelorum schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:13:
[...]

In dit geval REBO vastgoedmanagement in opdracht van Syntrus Achmea. Ik denk dat je met moeite nog wel grotere partijen kan vinden.
Maar we wijken af van het onderwerp van dit topic. Wilde alleen aangeven dat het nooit zo hard is als ze stellen.
offtopic:
Ik heb er zelf ook ervaring mee, maar dan wel van jaren geleden. Was ook geen kleine verhuurder. Voor mij pakte het dus goed uit dat de verhuurder/makelaar afweek van de 'regels', maar tegelijk denk ik dan: iemand anders die wél aan de regels voldoet krijgt de woning dan niet. Dubbel gevoel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
Zoals de wind waait; waaien ook de voorspellingen van de grote banken. Vorig jaar waarschuwden ze nog voor dalingen, nu hebben ze het over een 28% stijging in 2021-2022. Moge duidelijk zijn dat de economen er ook geen bal meer van snappen.

"Huizen worden in 2021 en 2022 in totaal liefst 28% duurder, denkt Rabobank".

Afbeeldingslocatie: https://cdn.businessinsider.nl/wp-content/uploads/2021/09/hp-absoluut.png

Mooi dat er nu aandacht is, een woonprotest, zielige starters zoals ik erkend worden; maar ik heb het idee dat dit alleen nog maar meer olie op het vuur gooit. Het is alleen maar de bevestiging dat investeren in de woningmarkt geld oplevert. Enerzijds roepen "Oh, wat erg" en anderzijds de rekenmachine erbij pakken en advies inwinnen hoe jij hier ook een graantje van mee kunt pikken. Meer bouwen tegen de huidige tarieven, wetende dat je een schaars product levert waar veel vraag naar is, gaat ook geen (goedkope) oplossing zijn.

Ik denk dat de oplossing van buiten onze landsgrenzen komt; een oorlog/crisis/financiële terugval die het sentiment keert. Dat kan nog wel ff duren.

[ Voor 47% gewijzigd door Ypuh op 13-09-2021 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:10
Requiem19 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:37:
[...]

Ik ging in 2003 studeren en toen was de wachtlijst al 7-10 jaar in de grote steden inderdaad...

Soms doen mensen net alsof het een probleem is dat vandaag ontstaan is, maar dat is natuurlijk niet zo.
Dit probleem speelt in de sociale huur sector al inderdaad erg lang. Ik ben op mijn 24e uit huis gegaan. Na 6 jaar ingeschreven te staan. De wachttijd was in die tijd al best opgelopen. Nu mag je daar in mijn stad denk ik wel 2 jaar extra bij op tellen.

Wat vervelender is is dat er gewoon totaal geen doorstroom mogelijkheden zijn voor mensen in de sociale huur sector. Ik wou al jaren geleden best kleiner gaan wonen maar dat mocht niet. Schrijf je maar opnieuw in was de reactie. Nu pas komen ze er achter dat het wellicht een idee is om mensen van de ene woning naar een andere te laten verhuizen. Bijvoorbeeld ouderen naar een kleinere woning. Maar ook daar zijn nog steeds allemaal uitzondering voor. En daar bovenop mag je ook nog eens dan de nieuwe huurprijs van een woning betalen. Wat meestal veel hoger is, in vergelijking met de huidige omdat je al jaren in een woning zit.

Met andere woorden. Zo blijft iedereen zitten waar hij/zij zit. Ik kan niet eens verhuizen al jaren lang niet omdat het systeem het niet toe laat en de wachttijden te lang zijn. Zo kan ik dus ook niet plaats maken voor andere.

En geloof mij maar dat is de situatie voor heel veel mensen.

Dus, ja het probleem was er al ruim 20 jaar. En al die jaren hebben ze het niet opgelost. en nu na zo veel jaar is nu ook de koopmarkt stuk.

Wat heeft de politiek wel gedaan? Nou een verhuurdersheffing ingevoerd. Geweldig idee om het begrotingstekort wat kleiner te maken.
Die regeling had al 4 jaar geleden weer moeten worden afgeschaft, al zou hij er eigenlijk helemaal nooit hebben mogen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
martin_v_z schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:24:
[...]

Dit probleem speelt in de sociale huur sector al inderdaad erg lang. Ik ben op mijn 24e uit huis gegaan. Na 6 jaar ingeschreven te staan. De wachttijd was in die tijd al best opgelopen. Nu mag je daar in mijn stad denk ik wel 2 jaar extra bij op tellen.

Wat vervelender is is dat er gewoon totaal geen doorstroom mogelijkheden zijn voor mensen in de sociale huur sector. Ik wou al jaren geleden best kleiner gaan wonen maar dat mocht niet. Schrijf je maar opnieuw in was de reactie.
Klopt, de (sociale) huursector wordt al decennia gezien als niet interessant en niet relevant. Ze beginnen er nu eigenlijk achter te komen dat bij een stokkende doorstroom bij de (sociale) huur ook de basis wordt gelegd voor een vastlopende huizenmarkt als geheel.
Nu pas komen ze er achter dat het wellicht een idee is om mensen van de ene woning naar een andere te laten verhuizen. Bijvoorbeeld ouderen naar een kleinere woning. Maar ook daar zijn nog steeds allemaal uitzondering voor. En daar bovenop mag je ook nog eens dan de nieuwe huurprijs van een woning betalen. Wat meestal veel hoger is, in vergelijking met de huidige omdat je al jaren in een woning zit.
Dat gaat helemaal niet om de doorstroming, maar gaat puur om het beschikbaar krijgen van meer koopwoningen. En liefst de grote familiehuizen. Als je in een huurwoning zit, dan ben je niet interessant en word je rustig genegeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dan maar even een smile tussendoor: Over appartementen in San Francisco:
https://twitter.com/randa.../1436844422293909504?s=21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grotbewoner
Afas schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:13:
[...]

Voor die doelgroep is natuurlijk de sociale woningbouw bedacht, maar die zit ook hopelijk vast door gebrek aan doorstroming door scheefwonen (want geen alternatief) en te weinig bouw door corporaties.

Helemaal met je eens overigens dat er voor iedere groep een fatsoenlijke woning moet zijn binnen een redelijke termijn en tegen voor die doelgroep betaalbare lasten.
Nee, de sociale woningbouw is van doel veranderd onder de VVD. Alleen voor de allerarmsten. Stef Blok zegt het zelf het beste: "we bring back the social housing sector to their core business, social housing, thereby creating a level playing field for the commercial sector".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ypuh schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:13:

Mooi dat er nu aandacht is, een woonprotest, zielige starters zoals ik erkend worden; maar ik heb het idee dat dit alleen nog maar meer olie op het vuur gooit. Het is alleen maar de bevestiging dat investeren in de woningmarkt geld oplevert. Enerzijds roepen "Oh, wat erg" en anderzijds de rekenmachine erbij pakken en advies inwinnen hoe jij hier ook een graantje van mee kunt pikken. Meer bouwen tegen de huidige tarieven, wetende dat je een schaars product levert waar veel vraag naar is, gaat ook geen (goedkope) oplossing zijn.
Jahoor, prima cashen van mensen met teveel geld....ingeloot voor nieuwbouw, maar t zelf niet willen...

https://www.funda.nl/koop...uis-42420174-molenweg-68/

bijna €5000/m2 woonoppervlak, nieuwbouw, zonder muren, trap, zonder installaties...... :F
Maar ja, vrijstaand, aan het water, etc...... :9
(nb: er komt nog een distributiecentrum/blokkendoos achter, de snelweg komt op een paar honderd meter verderop te liggen... |:( )

En daar in de regio tig meer voorbeelden van huizen met bouwjaaar 2020 of 2021 in de verkoop voor >5000€/m2. https://www.funda.nl/koop...41366730-bovenmolenweg-7/

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 13-09-2021 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:50
Get!em schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:36:
[...]

Jahoor, prima cashen van mensen met teveel geld....ingeloot voor nieuwbouw, maar t zelf niet willen...

bijna €5000/m2 woonoppervlak, nieuwbouw, zonder muren, trap, zonder installaties...... :F
(nb: er komt nog een distributiecentrum/blokkendoos achter, de snelweg komt op een paar honderd meter verderop te liggen... |:( )
Ben benieuwd hoe snel dat weg is.
Echt van de ratten besnuffeld wat ze hier voor durven te vragen naar mijn mening.
Maar goed, de markt is toch op hol, dus wie weet trapt een of andere gek hier ook wel weer in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Je zou denken dat het op een keer toch zal moeten uitbloeien met de jubeltonnetjes(of zeg maar dat het cadeau-geld op is)...die 750K voor deze casco woning is helemaal leip ntrl 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
[...]

Mooi! Een ton bouwkosten, 2 dronken Polen 2 maanden aan het werk midden in een leeg weiland, en 6 ton winst pakken op de grond. VVD mentaliteit zullen we maar zeggen, mogelijk gemaakt dankzij decennialang beleid wat schaarste in de hand werkt.
Ik heb niet veel hoop meer dat er ooit een overheid komt die artikel 22 van de grondwet gaat naleven, maar als dat zou gebeuren staan deze mensen straks 6 ton onder water in hun huis onder de zeespiegel.

Dit zou een mooie instapwoning zijn om zo casco tegen bouwkosten op te leveren aan elke Nederlander die het wil, lost meteen de problemen met oude ongeisoleerde zooi op. Misschien leuk om zo'n goedkoop (qua bouwkosten) vrijstaand casco een soort grondrecht te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door RemcoDelft op 13-09-2021 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dit heeft niks met jubelton te maken, dit is pure speculatie en teveel geld hebben. Inschrijven op nieuwbouw, meedoen in die "loterij" en dan op voorspraak/vriendjes makelaar erin komen. En dan iets bouwen wat je wel kwijt kunt raken.

Nog een voorbeeld:
https://www.funda.nl/koop...is-41236543-meerweg-40-b/
Grond was 550 of 600. Fundament was nog niet gestort, of verkoop bord stond al in de tuin...

En dan voor de lol nog eentje:
Oude kassen opgekocht, bestemmingsplan laten omzetten, opgedeeld in percelen, en daarna per perceel voor 550/600 verkocht, maar je moet dan wel zelf de kassen nog slopen.
https://www.funda.nl/koop...-oude-leedeweg-5-kavel-d/

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 13-09-2021 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:43:
[...]

Je zou denken dat het op een keer toch zal moeten uitbloeien met de jubeltonnetjes(of zeg maar dat het cadeau-geld op is)...die 750K voor deze casco woning is helemaal leip ntrl 8)7
Het is niet een hele bijzondere prijs in vergelijking met de nieuwbouwprijzen in die regio denk ik.

- Vrijstaand
- 150m2+
- 500m2 kavel
- Randstad

Is het een hoop geld? Ja, maar dat zijn alle nieuwbouwprojecten. Vooral opvallend (of schrijnend) als dit een particulier is die flink wil verdienen. Vraag me dan overigens nog steeds af of hoeveel hij er zelf aan over houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ypuh schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:13:
Zoals de wind waait; waaien ook de voorspellingen van de grote banken. Vorig jaar waarschuwden ze nog voor dalingen, nu hebben ze het over een 28% stijging in 2021-2022. Moge duidelijk zijn dat de economen er ook geen bal meer van snappen.

"Huizen worden in 2021 en 2022 in totaal liefst 28% duurder, denkt Rabobank".

[Afbeelding]
Jammer dat in het grafiekje niet ook de jaren '70 erbij staan. 28% stijging in 2022, 29% stijging in 1976...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Get!em schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:46:
Dit heeft niks met jubelton te maken, dit is pure speculatie en teveel geld hebben. Inschrijven op nieuwbouw, meedoen in die "loterij" en dan op voorspraak/vriendjes makelaar erin komen. En dan iets bouwen wat je wel kwijt kunt raken.

Nog een voorbeeld:
Grond was 550 of 600. Fundament was nog niet gestort, of verkoop bord stond al in de tuin...

En dan voor de lol nog eentje:
Oude kassen opgekocht, bestemmingsplan laten omzetten, opgedeeld in percelen, en daarna per perceel voor 550/600 verkocht, maar je moet dan wel zelf de kassen nog slopen.
https://www.funda.nl/koop...-oude-leedeweg-5-kavel-d/
...en verkocht ook nog, ik kan niet meer volgen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Het probleem is dat Stef Blok wel vaker last had van waanideëen als het om volkshuisvesting ging. Of beter: hij vond volkshuisvesting een vies idee.

De les van een Conservatief Neo-Liberaal VVD bestuur is dat ongebreidelde marktwerking niet werkt zonder overheidsbemoeienis. Of het nu om volkshuisvesting, de zorg of het onderwijs gaat, er is sprake van enorm achterstallig onderhoud. Deze koers heeft ook een onderscheid tussen de haves en have-nots veroorzaakt wat bijna niet meer op te lossen is want ga maar eens tegen iemand die net voor de hoofdprijs een woning gekocht heeft zeggen dat je de fiscale behandeling gaat veranderen en dat je een set maatregelen voor stelt die de huisprijzen moet gaan remmen. Die zal over het algemeen niet blij zijn maar dat is wel wat er moet gebeuren: de overheid moet haar wettelijke taak weer gaan pakken. En zoals Hans de Geus terecht zegt: Nieuwbouw is leuk, maar dat is een druppel op de gloeiende plaat van de totale woningvoorraad en je zult fiscaal hard in moeten grijpen om de woningmarkt te stabiliseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 23:54
[...]

Je zou denken dat het op een keer toch zal moeten uitbloeien met de jubeltonnetjes(of zeg maar dat het cadeau-geld op is)...die 750K voor een casco woning is helemaal leip ntrl 8)7
Dit hoeft helemaal nooit te stoppen zolang je er een echt piramidespel van maakt. De 'onderste' klasse laat je steeds meer en meer geld erin stoppen (meer leenruimte, minder belastingen, straks nog wat subsidies (oa PvdA en CDA willen dat volgens mij) erbij?). Dit geld gaat naar doorstromers, die allemaal kunnen doorschuiven met hun nieuwe bak geld gefinancierd door de starters. Dit bedrag is zo groot geworden dat allerlei klassen in elkaars vaarwarter zijn gekomen.
Al helemaal icm lagere rentes en ietsje meer inkomen, krijgt iedere doorstromer zo een hoger budget en kunnen er relatief veel mensen een dergelijk bedrag neertellen. Woningen blijven schaars, dus men betaalt het er ook nog voor.

Zolang je doorstromers niet afremt ofwel starters minder geld (lucht) laat inbrengen, + het aflossingscomponent zo gigantisch groot wordt, vrees ik dat de bovengenoemde raming van Rabobank nog waarheid kunnen worden ook.

Inderdaad wat @Ypuh zegt; veel aandacht nu zorgt vooral voor olie op het vuur, terwijl de politiek toch geen coalitie kan organiseren en noemenswaardig kan/wil hervormen...

Wat een puinhoop :N

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 13-09-2021 16:54 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:47:
[...]

Het is niet een hele bijzondere prijs in vergelijking met de nieuwbouwprijzen in die regio denk ik.

- Vrijstaand
- 150m2+
- 500m2 kavel
- Randstad

Is het een hoop geld? Ja, maar dat zijn alle nieuwbouwprojecten. Vooral opvallend (of schrijnend) als dit een particulier is die flink wil verdienen. Vraag me dan overigens nog steeds af of hoeveel hij er zelf aan over houdt.
Het zullen ook wel geen starters zijn die zoiets willen kopen, maar toch...je mag er rustig 100K bijtellen om deze instapklaar te krijgen. Dus uiteindelijk 850K +KK |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
[...]

Er komen alleen maar meer jubeltonnetjes is mijn ervaring. Ouders die opeens 150k extra overwaarde op hun woning hebben en toch geen enkele intentie hebben ooit nog te verhuizen dus deze maar inzetten voor hun kinderen (vroegtijdige erfenis met flink rendement). De jubelton is zodoende niet eens meer enkel van de rijken, maar ook normale gezinnen.

Begrijp het overigens ook volledig dat ouders dit doen. Die zien ook wel dat overheid niets voor hun kinderen kan/gaat betekenen. Het lastigste voor starters is een voet tussen de deur te krijgen. Als je eenmaal een huis/hypotheek hebt, profiteren je van zowel lagere lasten als stijgende woningprijzen. De dag dat je een hypotheek rond hebt, is ook de dag dat je kunt besluiten 1-2 dagen in de week minder te gaan werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Veel mensen hebben het over de "vrije markt", maar dat is de woningmarkt helemaal niet, aangezien de overheid bepaalt wat er waar gebouwd mag worden. Daarom zijn al die kunstgrepen die er nu genoemd worden nodig om de prijs dan maar te drukken. Is er genoeg aanbod, dan is dit helemaal niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:54:
[...]

Het zullen ook wel geen starters zijn die zoiets willen kopen, maar toch...je mag er rustig 100K bijtellen om deze instapklaar te krijgen. Dus uiteindelijk 850K +KK |:(
En vervolgens voor ene miljoen verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 11:55
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:50:
[...]

Jammer dat in het grafiekje niet ook de jaren '70 erbij staan. 28% stijging in 2022, 29% stijging in 1976...
Om rond '80 weer gehalveerd te zijn en een hypotheek rente van ruim 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerdj
Requiem19 schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:47:
[...]

- Vrijstaand
- 150m2+
- 500m2 kavel
- Randstad

Rond 2010 waren er in mijn gemeente nieuwbouw huizen voor 925k casco ( even groot perceel) maar 100m2 meer woonoppervalkte. In de randstad. Dit soort huizen https://www.funda.nl/koop...er-van-der-hoevenlaan-15/

[ Voor 8% gewijzigd door joerdj op 13-09-2021 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:00:
[...]

En vervolgens voor ene miljoen verkopen :)
Hou op schei uit! I know locatie, +5are grond...maar het huis ziet eruit als een grote vakantiewoning. Kan toch nooit dat hier iemand 1 miljoen voor gaat betalen. ...en dat je uit bed stapt en moet bukken dat je niet met je harsens tegen het schuine plafond zit. Gaat helemaal nergens meer over :N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grotbewoner
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:05:
[...]

Hou op schei uit! I know locatie, +5are grond...maar het huis ziet eruit als een grote vakantiewoning. Kan toch nooit dat hier iemand 1 miljoen voor gaat betalen. ...en dat je uit bed stapt en moet bukken dat je niet met je harsens tegen het schuine plafond zit. Gaat helemaal nergens meer over :N
Kijk naar Nieuw-Zeeland. Het kan nog veel en veel erger worden. Daar boomers met 30 huizen in bezit, hypotheekrenteaftrek, geen vermogensbelasting op vastgoed. Een jeugd die massaal emigreert naar Australië en andere landen. Een kiesstelsel dat NIMBY-isme in de hand houdt. Gemiddelde huizenprijs 1 miljoen NZD of 600.000 euro.

Ze zijn wel cold turkey gestopt met geld bijdrukken overigens, vanwege de huizenmarkt. Maar de oudere generatie vertikt het om iets in te leveren. En er gebeurt dus geen fuck.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:05:
[...]

Een mooie oplossing tegen zulke speculanten zou zijn om direct er naast 1000 kavels voor 80% minder te verkopen. Dat werkt veel beter dan nog meer bureaucratie in de vorm van zelfbewoningsregels.

Ondertussen ligt het aantal faillissementen het laagst in 30 jaar. Overheden zijn heel hard bezig om te doen alsof er niets aan de hand is, maar een klein beetje GBV is toch genoeg om in te zien dat "we" onszelf hier keihard voor de gek houden? Fake it till you make it of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:23:
[...]

Een mooie oplossing tegen zulke speculanten zou zijn om direct er naast 1000 kavels voor 80% minder te verkopen. Dat werkt veel beter dan nog meer bureaucratie in de vorm van zelfbewoningsregels.
Ik moet je teleurstellen, vanwege de regelgeving op gebied van ruimtelijke ordening, milieu en woning kan zoiets niet. Vergeet niet dat iedereen wil dat er woningen gebouwd worden maar niet in hun achtertuin, de bezwaren vliegen je om de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Afas schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:30:
[...]

Ik moet je teleurstellen, vanwege de regelgeving op gebied van ruimtelijke ordening, milieu en woning kan zoiets niet. Vergeet niet dat iedereen wil dat er woningen gebouwd worden maar niet in hun achtertuin, de bezwaren vliegen je om de oren.
Ook dat is het resultaat van de afgelopen decennia politieke keuzes. We hebben gewoon veel te veel ambtenaren die veel te veel tot in de kleinste details willen bepalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:36:
[...]

Ook dat is het resultaat van de afgelopen decennia politieke keuzes. We hebben gewoon veel te veel ambtenaren die veel te veel tot in de kleinste details willen bepalen.
Het is meer dat we veel te veel burgers en belangenorganisaties hebben die afgelopen decennia richting politici aangegeven hebben dat er meer rechtszekerheid nodig is om hun belangen goed te borgen. En dus komen er telkens aanvullende en in toenemende mate complexe regels bij. Dit is echt een politiek-maatschappelijk probleem dat we zelf veroorzaakt hebben. Ambtenaren zijn slechts de uitvoerders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:08:
[...]

Leuke theorie maar gaat niet altijd op. Er zijn genoeg bedrijven die vestigingen buiten de randstad sluiten omdat het geld oplevert. Of hun vestiging naar de randstad verhuizen terwijl al het personeel daardoor ineens elke dag 1 uur in de file staat.
En je hoeft bedrijven ook geen subsidie te geven, gewoon een km heffing invoeren voor bedrijven. Voor al het personeel dat meer dan (x)km weg woont elke dag dat ze op kantoor moeten werken gewoon Y euro per km als belasting voor het bedrijf. Stimuleer je thuiswerken en bedrijven zullen ook gemotiveerd raken om die vestiging waar veel mensen in de buurt wonen misschien toch maar niet te sluiten.

[...]

Tja had je maar niet in nederland geboren moeten worden, want er zijn genoeg mensen die snel in aanmerking komen voor een huis in de grote steden. Dus dat beleid is gewoon krom en zou op de schop moeten.
Ja buiten de Randstad sluiten en verhuizen naar de Randstad komt veelvuldig voor, rara waarom is dat toch? Het komt omdat er mensen weggaan, met pensioen gaan, het bedrijf groeit en het moeilijk is om buiten de randstad goede mensen te vinden voor de variëteit aan mensen die het bedrijf nodig heeft.

Belasting heffen op forenzen zorgt er alleen maar voor dat nog meer mensen naar de Randstad moeten verhuizen, want dat maakt mensen buiten de Randstad aannemen nog duurder dan ze nu al zijn (reiskostenvergoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Afas schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:30:
[...]

In de stad worden bestaande belangen ook gewoon veel te zwaar meegenomen. Als de gemeente een flat wil bouwen moet dat gewoon kunnen, zonder gezeik over bederven van uitzicht. Zeker in en rond het centrum zou “luchtrecht” er niet moeten zijn. Niet dat je meteen alle zon uit je tuin kwijt mag raken, maar als een toen 2 uur zon uit je tuin haalt heb je IMHO gewoon pech.
Pagina: 1 ... 304 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.