Maahes schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:40:
[...]
Ik snap wat je bedoelt met omloopsnelheid en dat het naar offtopic neigt. Maar dat is wel precies mijn punt: Dat dit alles
niet offtopic is. ;-)
Door de discussie smal te houden zul je overigens ook zien dat er in zo'n topic elke 10 a 20 pagina's dezelfde discussie weer van voren af aan begint met dezelfde argumenten. De discussie komt geen stap verder. Het ligt dan weer allemaal aan de beleggers... scheefwoners... immigratie... politiek...
edit: Maar aan het financiele beleid dus ;-)
Meer ligt het dan aan de verdeling en besteding van het vermogen en dat is vooral politiek beleid, die dat bepaald.
Ik zie bv niet dat grosso modo de Nederlander zo veel meer is gaan verdienen.
.De FED en de ECB zijn niet de grote bepalers al denkt iedereen dat.
Hun invloed op de rente wordt veel groter bedacht dat in werkelijkheid is.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de renteontwikkeling vanaf de jaren '80.
Hooguit een toefje extra door FED en ECB maar zeker niet door geldschepping.
Dat geld blijft hardnekkig hangen binnen het grote geldwezen.
De banken kampen immers nog steeds met hun smalle ratio's.
Dit zeker voor de Europese banken en kan ik het wat dit betreft eens zijn met dhr Knot die tegen het voortzetten van het opkoopbeleid is.
Bedrijfsobligaties opkopen was en is helemaal van de zotte voeg ik daar persoonlijk aan toe
Huizen en vooral de wensen waar te willen wonen jagen sowieso de prijzen op en dankzij de enorme spaaroverschotten overal ter wereld -vooral bij bedrijven en de top 10% vermogend- is de rente nu zoals die is.
En ja, de woningprijzen worden in Nl vooral bepaald door betaalbaarheid en toekomstverwachting.
Voor de woningmarkt zie ik weinig donkere wolken qua onderwater staan.
Immers nu hypotheken met aflossingsverplichting voor de HRA en door de relatief geringe verschillen qua rente en termijnen, wordt er voor veel langere rentevaste perioden gekozen.
Oud aflossingsvrij is qua centen wel veilig door de overwaarde.
Het drama daar is beperkt tot persoonlijke want er moet wel afgelost worden.
En ja, echt waar: er zijn mensen die nog steeds denken dat ze met aflossingsvrij na 30 jaar hun huis ook vrij hebben.
Zelf heb ik liever dat de markt qua prijzen stabiliseert.
Zogenaamd wordt ik en veel mensen met mij veel rijker en betalen meer belasting met dus jaarlijks een steeds negatievere cashflow.
Die winst opstrijken kan alleen door van duur naar goedkoper te trekken en dus je eigen huis te verlaten.
Veelal een soort armoedekeus in feite, ook al kan je zo als God in Frankrijk leven.
Woongenot blijkt toch een enorme waarde te hebben voor de meeste mensen.
Veel meer dan het huis als belegging voor je pensioen.
Veel ouderen leven vrij gedwongen zuinig, al wonen ze in een groot vermogen.
Trouwens met het langer thuiswonen en langere levensverwachting heb je nog een oorzaak te pakken van de geringere doorstroming.