Ik vraag me serieus af of veel mensen dit doen, dit betwijfel ik namelijk ten zeerste. Beleggers ja, maar die hebben ook geen enkele intentie om daar te gaan wonen. Iedereen die denkt na 2 jaar met zeg een ton winst te verkopen, moet zich namelijk ook bedenken dat je dan ook weer ergens anders moet gaan wonen (koop of huur). Indien je jouw koopwoning met 30% winst kunt verkopen, kan je er gemakshalve vanuit gaan dat de woning die je daarna koopt eveneens met 30% in waarde is gestegen; vestzak broekzak dus.Rubbergrover1 schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:33:
[...]
Tegenwoordig kopen veel mensen een woning juist wél met het idee om die woning over een paar jaar met winst te verkopen. Het is niet de woning die ze eigenlijk zouden willen, maar wel het beste wat in de buurt komt en over 2 jaar hopen ze de woning met een leuke winst te verkopen. (En uiteraard hopen ze op meer waardestijging dan het gemiddelde).
Dat gaat ook zo ver dat een hoop mensen bij verbouwingen en inrichting (badkamer, keuken, vloeren, tuin etc.) niet nemen wat ze zelf mooi vinden, maar dat ze nemen wat naar verwachting over een paar jaar bij verkoop het meest oplevert.
Het gaat alleen op wanneer je daarna weer gaat huren (met de hoop dat de huren in die tijd niet net zo hard gestegen zijn) of wanneer je ineens naar een totaal ander deel van het land verhuisd waar de huizenprijzen een stuk lager zijn. Een huis wat in de Randstad 5 ton kost kan je in Zuid-Limburg voor 2.5 ton krijgen, als beiden 30% stijgen in 2 jaar tijd is het te verkopen huis 150k meer waard geworden (150k winst), het te kopen huis kost dan 75k meer, dus houdt je 75k over.
Maar nogmaals, ik betwijfel dat veel mensen hun huis nu kopen met het oogmerk om binnen enkele jaren met winst te verkopen. Het enige wat ik me kan indenken is dat mensen nu iets kopen wat niet helemaal voldoet, omdat ze niets anders kunnen vinden. Dat men dan denkt: oke, dit is nu te klein voor de aankomende kinderen, we kopen nu dit en zien over 2 of 3 jaar wel weer verder.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT