Requiem19 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:25:
[...]
Het is VANDAAG wel of/of, omdat je het fundamentele probleem van de woningmarkt niet morgen oplost (en je ook kunt afvragen of de politiek dit überhaupt opgelost krijgt). Dat betekent dat je tussenoplossingen moet vinden.
Het beginpunt van het probleem is een gebrek aan
betaalbarewoonruimte voor een groep met een lager inkomen. Volgens mij is het idee van de gemeente Ede HEEL goed om op KORTE termijn dit probleem aan te pakken en betaalbare woonruimte te bieden.
Je zou ook 'gewoon' huurwoningen kunnen neerzetten en daarvoor een lage huur garanderen voor zolang de woning bestaat. Pak je ook gelijk het punt van @
Shadowhawk00 dat bij prijsdaling de gemeente niet de starter zit te financieren
Het maakt helemaal niet uit wat voor constructie je verzint - als je maar bouwt. En als je maar voldoende grond uitgeeft, zal er altijd gebouwd worden in de huidige markt.
Je kan natuurlijk ook de gronduitgifte beperkt houden, en zorgen dat er maximaal voor betaald wordt. Bijvoorbeeld met startersleningen en/of deze constructie.
Ede beheert zelf het volume van de gronduitgifte en beheert zelf de grondprijzen die ze hanteren. Zij zouden de prijzen dus ook op andere manieren kunnen laten dalen, daar wordt logischerwijs niet voor gekozen. Volgens mij is het belangrijk dat die kant van het verhaal ook benoemd wordt.
Ik vind dit er eentje in de trand van 'overdrachtsbelasting afschaffen'. Prima idee, je haalt er de media mee want je doet iets voor de arme starters. Sommigen zijn er ook daadwerkelijk bij gebaat, en dat is goed. Maar er zijn wel side effects (al zijn die voor afschaffing ovb natuurlijk veel heftiger), die we even door de vingers zien. De échte oplossing? Die mag niet genoemd worden...
Je haalt de vermogensopbouw er toch niet volledig uit? Deze kopers zullen ook aflossen op hun hypotheek en - aanname van mijn kant - de gemeente zal toch ook niet de VOLLEDIGE overwaarde toe-eigenen. j
Het is ook geen walhalla - wie heeft dit gezegd? Het is echter wel een oplossing die op zeer korte termijn betaalbare woonruimte biedt, dat was toch het probleem?
Dat is waar, en begrijp me goed het is top dat Ede iets probeert, maar een kritische noot erbij lijkt me echt niet meer dan terecht. Ik hoop dan ook niet dat we dit gaan behandelen als hét idee om alle jongeren in een koopwoning te krijgen.
De gun factor hebben helpt ook he... als je bij ALLES gelijk negatief bent en azijn gaat zitten plassen gaan mensen zich niet meer inspannen voor je zaak.
Scheelt dat de gemeente Ede waarschijnlijk niet in dit topic mee leest

En terechte zure reacties als je zonder voorbehoud alle huizenbezitters gaat belasten zonder te kijken naar hun individuele draagkracht. Een denkfout is dat elke huizenbezitter liquide is. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn.
Dan bouw je dat voorbehoud er in: helemaal prima!
Denk nog steeds dat je dan zure reacties gaat krijgen
[
Voor 9% gewijzigd door
Richh op 26-08-2021 10:55
]